i O'S A TIJD schat Wat te doen, wanneer de nood hoog is gestegen? ISPS!!! Wat brengen de komende vijftig luchtvaart]aren? ZATERDAG I n 195.- Romance in Enkalon DE KROMEK VAN helpen I :h. rstveiling Petten op - stormband vast W eest gerustklein gelovigen: al het goede komt van hoven Communiqué nr 2 Levenslang voor moord op agent Hardhandige prof moet de cel in f 'V^JÉgS het vliegtuig der toekomst Snelheid van 3500 km per uur Alleraardigste propagandafilm van Ytzen Brusse Ook veel snellere verkeersvliegtuigen acht men volkomen bereikbaar uit Siberië Inbreker op heterdaad betrapt Zaterdag 19 December 1953 Pagina 5 alu. t- 9 ESPEELDE sions 1856 vertrouwd! ALKMAAR iceerd zal Notaris MBER 1953 WITTE ENGEL" te laars OPEN: lhaven 17, Gerrits- 139, 141. 143, 145 ange Kerkstraat 11 Lng, bovenwoning en g 4 en Wijdesteeg 3 VTERREIN Wester- oningen met tuinen te 7809 M2. Gelegen are van» de Notaris, N V.Q. s waren op hun reis /allen. Tjaadat vaas, was zo gelovig, i niet twijfelde. Zij n met zo een uiterst huwelijke bijzonder- moest. Hoe had ik slechts het verzinsel rein„Ja.... ;nd op. „Welnu is zu Heisserwursten. de waarheid spraken, eerde rover te voor- e auto op weg waren ckere bontjassen, het ai, ontnomen, slechts hij hun gelaten...." Het is me een toestand, mensen en dat de politie er niet naar kijkt, gaat ons boven de Zondagse pet. De Zondagse, jazeker: want wie zou er op Zondag 27 December aan staande in Nederland geen pet nodig hebben, nu er al verschillende dagen ijzingwekkende geruchten gaan over bombardementen, die in de ochtenduren hoven verschil lende plaatsen in ons zo slaperige vaderland zullen wor den uitgevoerd Daaromde petten op, de stormbanden stevig vastgegespt en luister, naar wat de Staf van de Operatie Zonnebloem den volke kond doet. Op Zondagochtend 27 December zullen vier vliegtuigen van een maatschappij, dde zich aandient als de Aero Ypenburg, opstijgen en zwaarbeladen met Zonnebloe men, pers- en radio-verslagge vers, koers zetten naar die stre ken in ons land, waar de nood hoog is gestegen. Aha: U voelt het al aan. Zondag 27 December? Derde Kerstdag? Zonnebloem- dag! De Zonnebloem-collecte vóór de kerken! Aha, zegt U bij uzelf: de nood hoog gestegen? Dat kan maar één ding betekenen. De Zonnebloemen zijn op! Eenge grom stijgt op uit de menigte, die zioh naar de Hoogmis of nog erger naar de laatste H. Mis begeeft. „Hier die Zonne bloem! Ik geef je een gulden, wat zeg ik: ik stop je een tientje in de bus. Geef mij die laatste Zonnebloem. Gaat het niet om dat tientje? Hier heb je het toch. Maar die Zonnebloem, die Zon nebloem Stel U dat eens voor. lezer. De massa neemt een dreigende hou ding aan. De pastoor blikt ontzet uit de ramen van de pastorie. Hier moet iets gebeuren het is onafwendbaar. Er gebeurt iets. Hoog boven het rumoer, dat dreunt door ste den en dorpen, brommen vlieg tuigen naderbij. Een twee-moto- rige Fokker, een rappe Messer- schmidt en twee Fadrehilds. Zoe kende ogen turen uit de cockpits naar beneden. Ja, daar stijgt rook omhoog van een vlieg veld, van een sportterrein, van een marktplein. Het noodsein! Het is een kwestie van een ogenblik. De windrichting is gauw verkend. De luiken gaan open en daar dwarrelen kleine stipjes naar beneden. Geel-witte para chutes fladderen open en de con tainers met hun nieuwe vracht Zonnebloemen dalen statig naar de aarde. Vele bereidwillige han den plukken de kostbare vracht uit boomtoppen, vissen de kar tonnen containers uit polderslo ten. Auto's staan al klaar om de nieuw-aangekomen. Zonnebloe men naar de kerkpleinen te bren gen. Er gaat een zucht van op luchting door de menigten. De collectanten hebben even tijd om adem te scheppen en hun tot berstens toe gevulde offerbussen te legen. En dan begint het feest weer. Het feest van de mildheid. Want is vandaag niet de Zon nebloem de bloem van de naas tenliefde? Moeten Alex van Wayenburg en zijn medewerkers vandaag niet zo'n stoot in de goede richting krijgen, dat ze 's avonds voor de K.R.O. micro foon geen woord meer uit kuunen brengen? En is het dan eigenlijk De Utrechtse rechtbank heeft in de zaak van de moord op de Woerdense politie-agent A. Eek uitspraak gedaan. De 27-jarige C. J. B., van beroep metselaar en wonende te Bodegraven, werd conform de eis veroordeeld tot levenslange gevangenisstraf. Aan verdachte was tevens een groot aantal diefstallen met braak en dergelijke ten laste ge legd. Zijn broer, J. G. B„ oud 25 jaar, schilder, wonende te Bode graven, die in gezelschap van de vorige verdachte was geweest en had deelgenomen aan de meeste der vermogensdelicten, die de eerste verdachte werden ten laste gelegd, werd veroordeeld tot zes jaar met aftrek, eveneens con form de eis. Het gerechtshof te 's Graven- hage heeft de 44-jarige Leidse hoogleraar G. M. H. V., wonende te Utrecht, veroordeeld tot een gevangenisstraf van zeven dagen, omdat hij op 23 Januari j.l., toen htf zeer gehaast het station te Leiden inliep, een spoorweg beambte, die hem staande hield, een vuistslag in het gezicht had gegeven. De beambte had een sneetje in zyn gezicht opgelopen en had tengevolge van de vuistslag negen dagen lang niet gewerkt, omdat hij last van duizelingen had. De procureur-generaal had een geldboete van 100 gulden subsidiair 25 dagen hechtenis ge- requireerd Ook de politierechter had de hardhandige professor tot 7 da gen gevangenisstraf veroordeeld. niet een beetje bijzaak, dat ter gelegenheid van dit feest op deze collectedag maar eventjes f 32.000 aan prijzen worden rondgestrooid onder de bezitters van stevig- dichtgeplakte Zonnebloemzakj es? Hoe dat gebeurt? H„ dat is 'n ge heim dat niet voor Zandagavond 27 Dec. te 8.30 uur zal worden ge openbaard. En daarin spreekt candidaat-notaris Kropman, die de allen welbekende notaris Li- bourel, thans ernstig ziek, ver vangt, een hartig woordje mee. Vijf kwartier lang. Er gebeurt nog meer Maar voor het avond is, is er nog veel meer gebéurd, 's Mid dags bijvoorbeeld. Alle EHBO- afdelingen en alle vrijwilligers, die zich voor de medewerking aan de collecte en aan de blik- sem-actie op postbus 634 te Rot terdam hadden aangemeld, zijn dan al naarstig aan het tellen geweest. De uitslag van de col lecte geven zij onmiddellijk aan een van de honderd telefoonpos ten van de operatie door. Zonne bloemen die nog zijn overgeble ven, worden verzameld en inge pakt. Auto's zorgen voor het transport naar de vliegvelden. En de vier zelfde vliegtuigen van 's morgens komen opnieuw laag over. Gaat er van het veld een rookpluim op, dan weten ze, dat er geen overschotten zijn en dan vliegen ze door. Zo niet, dan dalen ze en brengen het over schot per kerende vlucht naar de verzamelplaats. Om half vijf 's middags is de uitslag van de collecte in het hele lang bekend, 's Avonds laat, na het einde van de uitzending via de K.R.O.- mi crofoon, kan de Staf van de Ope ratie-Zonnebloem melden: op dracht uitgevoerd, doelen be reikt. Doelen bereikt? Ja, wat dacht U anders? Dat dit niet zou sla gen? Dan kent de Zonnebloem nog niet en de EHBO niet en de jeugd niet, kortom, dan kent U ons katholieke volk niet. Die operatie slaagt, zo vast als een huis. m 1 f,rk -■ en hoe ver de luchtvaarttechniek zioh dan zal hebben ontwikkeld. Het enige dat ons houvast geeft, 99 (Van onze redacteur) De directie van de N.V. Internationaal Rayon-Verkoop kantoor te Arnhem, verkooporganisatie der Algemene Kunstzijde Industrie, heeft de bekende Nederlandse cineast Ytzen Brusse opdracht gegeven tot het vervaar digen van een speelse documentaire over Enkalon, de Nederlandse nylon. En Brusse heeft zich van deze op dracht meesterlijk gekweten. „Romance in Enkalon" is een plezierige documentaire gewor den, een korte film, die volledig aan zijn doel beantwoordt. Dat doel is: bekendheid te geven aan, en propaganda te maken voor de Nederlandse nylon, die te Emmen wordt vervaardigd, en die in Ne derland Enkalon heet. In deze documentaire heeft de Vlaming Prosper de Keukeleire de camera gehanteerd en hij heeft dat voortreffelijk gedaan. De beide hoofdrollen worden vertolkt door Rik Weijberg 'en Bob Verstraete. Het verhaal, dat deze documentaire tot een een heid maakt, vertelt van een meis je, dat zich, om een Enkalon- uitzet in haar bezit te krijgen, laat insluiten in een der grote Nederlandse magazijnen. Een eta leur ontdekt haar, doch deze zelf de etaleur brengt, niet het meisje, de romantische factor in deze kor te film. Hij en zij vinden elkaar en op een autotocht vertelt hij haar van ifet wordingsproces van Neerland's nylon, Enkalon, en de camera volgt dan de phasen van dit proces. Op diezelfde auto tocht lijden man en meisje schip breuk, omdat de benzine op is. Er daagt redding als er een an dere automobilist komt aansnor ren, maar als etaleur noch red der over een sleepkabel kan be schikken, brengt een paar Enka- lon-kousen de oplossing. De auto die schipbreuk leed wordt door de andere wagen gesleept en de kabel die beide wagens verbindt, bestaat uit een paar Enkalon- kousen. En aan het slot van die panne suggereert de film een zeer happy ending. Dat is de speelse inhoud van deze uiterst geslaagde documen taire, die wat traag begint, doch die verrassend naar zijn einde gaat. Grote waardering hebben wij voor de uitstekende camera instelling, waardoor hier en daar in deze film meesterlijke effecten bereikt konden worden. Ytzen Brusse heeft met zijn „Romance in Enkalon" een pro pagandistische documentaire ge maakt die de toets der critiek volkomen kan doorstaan. Bij de première in het Amsterdamse Al- hambra-theater was de echtgeno te van minister Zijlstra aanwe zig. De minister zelf was verhin derd. Wij merkten er bovendien op oud-minister prof. J. v. d. Brink, commissaris van de A.K.U. Het Enkalon-bedrijf in Emmen breidt zioh gestadig uit. In April van het volgend jaar zal het aan 1250 arbeiders werk bieden. De film van Ytzen Brusse zal ter beschikking gesteld worden van verenigingen en scholen, die wensen te worden voorgelicht over het Nederlandse nylonpro duct Enkalon. Brusse heeft met zijn „Romance in Enkalon" een woorde Nederlandse documentaire geestige en kunstzinnig verant- gemaakt. die, zoals zijn bedoeling was, de aandacht vraagt voor Neerland's nylon Enkalon. In 1903 maakten de Amerikaan se gebroeders Orville en Wilbur Wright hun eerste vluchten met een wieberige tweedekker van latten en linnen met een 12 pk motor er in en zij kwamen niet verder dan enkele tientallen me ters; in 1913, toen men tien jaar verder was, waren de vorderingen nog niet bijster groot geweest; er werd intensiever gevlogen en de prestaties lagen wel wat hoger (een snelheid van 200 km per uur was b.v. reeds bereikt), maar een vliegtuig was nog altijd een wan kel en gevaarlijk apparaat waar aan een fatsoenlijk mens zijn le ven niet toe vertrouwde. Wereldoorlog nummer één bracht een grote technische voor uitgang en bovendien werd het vliegen toen meer gemeengoed omdat duizenden jonge mannen werden opgeleid in het besturen van een vliegtuig, terwijl de toe stellen bovendien in massa wer den geproduceerd. Het beschik baar zijn van zoveel vliegtuigen plus de bestuurders ervoor deed in 1919 het luchtverkeer ontstaan, aarzelend weliswaar, met vlieg tuigen, die niet voor dit werk wa ren berekend en zonder enige be hoorlijke grondaccommodatie, maar het was een begin en uit dat begin groeide het gestadig verder uit. De mens bouwde ster kere vleugels en krachtiger moto ren en zijn verlangen naar het onbekende en het nieuwe bracht hem ertoe de aarde tot in alle hoeken vanuit de lucht te gaan verkennen; zelfs de poolstreken ontsnapten niet aan zijn belang stelling en de grote oceanen wer den stuk voor stuk overbrugd. Het vliegtuig ging technisch met sprongen vooruit en in de dertiger jaren__ kwam de gehele metalen Amerikaanse laagdekker zijn sen sationele opgang maken. Maar ook ging de wereld toen weer be wapenen want wereldoorlog num mer twee kwam langzaam en dreigend naderbij, tot in Septem ber 1939 de bom barstte. Deze oorlog bracht evenals zijn voorganger weer een grote voor uitgang en twee markante succes sen uit die tijd zijn geweest de ontwikkeling van het vervoer over lange afstanden en de intrede van de straalmotor. Na de oorlog heeft men deze ontwikkeling met kracht voortgezet en nu vliegt men su personisch met straalvliegtuigen met pijlvleugels, worden de ver ste oorden op onze aardbol in enkele dagen tijds bereikt en vliegt een bommenwerper in vier en twintig uur van Engeland naar Nieuw-Zeeland. En wat nu? Dat is dus heel in het kort en uiteraard zeer onvolledig de balans van vijftig luchtvaart jaren. En nu het vliegtuig het dus zover gebracht heeft, dat het zijn gouden jubileum kan vieren, nu gaan de gedachten van een ieder, die deze ontwikkeling van 16 tot 1600 kilometer per uur eens rustig aan zijn geest laat voorbijgaan, uit naar de toekomst. Hoe zal de luchtvaartwereld eruit zien wan neer wij het volgende vijftigtal luchtvaartjaren afsluiten. Wat zal men dan over de ontwikkeling van het vliegtuig in onze kranten en tijdschriften kunnen lezen? Natuurlijk kan men het meeste slechts gissen; het is met geen mogelijkheid te zeggen met wat voor soorten en typen men om streeks het jaar 2000 zal vliegen gen over nieuwe projecten, die in laboratoria e.d. worden onder zocht en de van tijd tot tijd ge dane voorspellingen van mensen „die het weten kunnen". 77 1*11 zijn de vrij spaarzame mededelin- (Van onze luchtvaartmedewerker) Vijftig jaar is het geleden dat de mens zijn eerste aarze lende en o zo korte schreden zette op het pad der lucht vaart, een pad dat in een halve eeuw zou leiden naar supersonische snelheden en wereldluchtverkeer. Het is een lange en moeilijke weg geweest, maar toch staat men na vijftig jaar versteld van het vele dat in die korte tijd minder dan een mensenleeftijd is bereikt. Welnu, in de eerste plaats acht men het mogelijk om een snelheid te behalen, die driemaal zo groot is als de geluidssnelheid, d.w.z. circa 3500 km per uur. Het zullen natuurlijk allereerst speciale proefvliegtuigen zijn, die deze snelheid zullen behalen, maar aan de hand van de daarmee be reikte resultaten zal men ook militaire en zelfs verkeersvlieg tuigen kunnen ontwikkelen,die zo snel kunnen vliegen. In de eer ste plaats zal men dan voldoende krachtige motoren moeten hebben en de straalmotor zal hiervoor op de duur te kort schieten, zodat men is aangewezen op raketten of atoommotoren. Deze laatsten zullen volgens insiders over onge veer 15 jaar beschikbaar zijn. Ver der zullen nieuwe materialen en constructiemethoden nodig zijn, want de belastingen waaraan vliegtuigen bij dergelijke hoge snelheden zijn onderworpen, o.m. door de geweldige wrijvingshitte die er ontstaat als de lucht met dergelijke hoge snelheden langs het toestel strijkt, stellen hoge eisen aan de materialen en aan de sterkte van de constructie. In lit verband is meermalen de naam van het metaal titanium genoemd, dat een licht gewicht paart aan een grote sterkte en daarom grote voordelen heeft boven het thans gebruikte aluminium. Titanium is echter moeilijk te winnen en daardoor vrij kostbaar, maar zo als alle problemen, die er nog op te lossen zijn, zal men ook daar wel uitkomen. Ook andere verkeers vliegtuigen. De verkeersvliegtuigen zullen er ook anders gaan uitzien; pijl en deltavleugels, nu reeds toege past voor militaire toestellen, zul len in de commerciële luchtvaart hun intrede doen; het aantal pas sagiers dat vervoerd wordt, zal tot 200 a 250 per vlucht oplopen en men zal in één ruk van Amster dam naar elke willekeurige stad op aarde kunnen vliegen. Een kruissnelheid van 1200 km per uur (dat is driemaal zo snel als tegenwoordig) zal over 15 a 20 jaar mogelijk zijn. Men zal het voor dergelijke vluchten hoog gaan zoeken; n.l. op 12.000 a 15.000 meter, waar men rustiger en sneller kan vlie gen dan dichter bij de aarde. Ra dar. en electronische installaties zullen alles grotendeels automa- tisdh doen verlopen, zodat de be stuurders alleen maar behoeven te kij'ken of alles goed gaat. In de militaire luchtvaart zal men het jachtvliegtuig zien ver dwijnen en wellicht later ook "de bemande bommenwerper; onbe mande projectielen zullen de taak van beiden overnemen en men zal elkaar indien nodig hoog in de lucht kunnen bekampen zonder dat er een mens van de aarde stijgt; het wordt een ware „druk-op-de-knop-oorlog". Maar men zal ook verder gaan dan de aarde en het lucht ruim er boven; de ruimtevaart staat voor de deur en landingen op de maan over een jaar of twintig schijnen niet uitgesloten te zijn. Ook het hefsohroefvliegtuig, nu nog steeds in zijn kinderschoenen, zal nog een grote rol gaan spelen, vooral voor het verkeer op korte afstanden d.w.z. om en nabij 500 kilometer. Daarnaast verwacht men de ontwikkeling van de con- vertiplane, een toestel, dat als hefschroefvliegtuig start en landt maar in de vlucht zijn rotor op klapt en dan als gewoon vlieg tuig verder vliegt, dank zij het feit, dat het ook een normale vleugel met motoren heeft. Werkelijk, er komen nog heel wat verrassingen. NA 16 JAAR Zwitserse terug GENEVE, 18 Dec. Mej. Yvon ne Bovard, een Zwitserse vio liste die een aantal jaren in Si berische gevangenkampen heeft doorgebracht, is deze dagen on verwachts in Zwitserland terug gekeerd. Zij vertrok in 1936 naar Mos kou, waar zij in dienst trad bij de radio-omroep. Korte tijd later werd zij naar Siberië gedepor teerd, waar zij aan wegen moest werken, aldus meldt de oorres pondent van de Londense „Ti mes". Verzoeken om vrijlating, gedaan door de Zwitserse rege ring bleven zonder gevolg. Een pakket kleding en voedsel, dat vrienden haar zonden, nadat vernomen was dat zij in Noord- Siberië in het kamp Jennisseisk verbleef, werd ongeopend terug gezonden, omdat mej. Bovard geen geld had om invoerrechten te betalen, aldus dit bericht. Zij is nog niet bereid geweest tegenover de pers een verklaring over haar belevenissen af te leggen. 's GRAVENHAGE, 18 Dec. Gisteravond om kwart voor 12 werd door de politie een 30-jari- ge koopman uit de Nieuwe Schoolstraat aangehouden, bij 'n poging tot inbraak in zich aan de Laan van Nieuw Oost-Indië be vindende dagwinkels. Toen de man zich betrapt zag trachtte hij de benen te nemen, waarop de agent van politie waarschuwingsschoten loste. Daaraan stoorde de man zich niet, waarop de agent een schot loste, tengevolge waarvan de man een sehaimpwomd in de kuit kreeg. Zelfs toen trachtte hij nog te ontkomen, maar werd door de inmiddels ter assistentie opgeko men politie gearresteerd. De bewuste panden aan deze straat staan reeds enige tijd on der verstevigd politietoezicht, daar er al vele malen werd inge broken. //rrrr/rrrrrrrrrr/rrrrrrrrrrrrrrr/rrrwwrrrwrwwwrwwrrrrrrwrrrrrwrwrrrrwwrrwrrrrrrrrwrmrwwwrwrrwrrrrwwrrrwrrFWwrwwrrwwrwrwwrrrrrrrw> VERKIEZINGEN ZIJN ER WEER op til; wij zitten in de „donkere dagen vóór Kerstmis", die maar niet donker willen worden, en reeds horen wij geluiden over grote gebeurtenissen (hun schaduw vooruitwerpend) welke in April, vlak na Pasen zullen plaats hebben: de verkie zingen van de Provinciale Staten. Om meer dan één reden is het van belang, daar iets over te zeggen. In de verschillende partijen begint het al te rommelen van de voorbereidingsmaatregelen. Voorlopige candidaatstellingen zijn aan de orde geweest of nog aanstaande, en dan komen, althans in de Katholieke Volkspartij, de advies-instanties in actie, en de beroemde of moeten wij zeggen: beruchte(?) groslijststemmingen volgen. Op 21 April, dat is op Woensdag na Pasen, wordt in alle provincies op dezelfde dag, de officiële stemming gehouden. Dat houden van die stemming op dezelf de dag legt er de nadruk op, dat het hier om grote politieke belangen gaat. Belangen, die ver uitgaan bóven de betekenis van het provinciale beleid in de verschillende gewesten, dat niettemin het naaste doel en de éérste inzet blijft Maar, daarbij mag nu al niet worden ver- geten, dat de verkiezingen voor de Provin ciale Staten ook een politieke krachtmeting zijn, en het zou wel eens kunnen wezen, dat de uitslag van invloed was op de politieke verhou dingen in ons land. Met de gemeenteraadsverkie zingen, zo hebben wij gezegd, was dat anders. In de plaatselijke politiek liggen de verhoudingen heel anders. En wie de uitslagen van de gemeente raadsverkiezingen als krachtmeting zou willen be schouwen, stootte herhaaldelijk op bijzondere ge vallen, die het treffen van een juiste vergelij king onmogelijk maakten. In verscheidene plaat sen had men een politieke „godsvrede" gesloten en werd in het geheel geen stemming gehouden, in tal van gemeenten in het Zuiden des lands nam de K.V.P. met name niet als zodanig aan de stem ming deel, en in wellicht nog méér gemeenten verenigden zich alle niet-katholieke stemgerechtig- den, anders over zes verschillende partijen en par tijtjes verdeeld, zich op één gemeenschappelijke lijst, van een neutrale of kwasi-neutrale partij, van Gemeentebelangen, van de V.V.D. en ook van de P.v.d.A. Van een juiste krachtsverhouding kon hier eenvoudig geen sprake zijn.... Anders staat het nu, bij de provinciale ver- kiezingen. Deze liggen trouwens tussen de Kamerverkiezingen en de Raadsverkiezingen in, meer „tegen de Kamerverkiezingen aan, om het zo te zeggen". Het zwaartepunt van het provinciale beleid ligt trouwens bij de colleges van Ged. Staten, die veel meer met het regeringsbeleid te maken hebben. Bovendien kiezen de Provinciale Staten de leden van de Eerste Kamer en zo heb ben zij rechtstreeks te maken met een deel van de Volksvertegenwoordiging, die toezicht en con trole houdt op het algemene politieke beleid. Wij kunnen er dus zeker van zijn, dat de a.s. Staten verkiezingen allerwegen beschouwd zullen worden als van gewicht voor de algemene politieke ver houdingen in ons land. Daarom is het zo goed, dat ook de K.V.P. al sinds enige tijd begonnen is, met ook de propaganda in dit licht te zien en daarvoor de nodige voorbereidingen te treffen. Men weet verder, dat de Partijraad van de Katholieke Partij het algemene provincieprogram heeft vastge steld, reeds op 10 October j.l. en dat de provinciale partij-instanties nu doende zijn, desgewenst een eigen provincie-program te bouwen op dat alge mene program. Zo krijgt in elk gewest het pro vinciale program een eigen kleur, en kan er „iets uit de bus komen" dat de kiezers meer zal aan spreken dan het algemene program, dat uiteraard maar algemene richtlijnen geeft. Voor Groningen zijn de eisen anders dan voor Brabant, voor Noord holland anders dan voor Overijsel. Nu binnenkort de provinciale partij-instan- ties, voor zover zij daaraan behoefte hebben, dat eigen provincie-program zullen behan delen en vaststellen, kan het o.i. wel nuttig zijn, iets te vertellen uit de inhoud van dat „algemene" program en dan achten wij het even begrijpelijk als verheugend, dat in dit program voorop staat, dat „het Provinciaal Bestuur God moet erkennen als Opperste Bestuurder en de regelingen en be sluiten metterdaad moet bezien in het licht van de hoge waarde van de godsdienst en van de gods dienstige instelling, ook voor het tijdelijk welzijn der gemeenschap". Ten aanzien van het tweede algemene punt is het belangrijk, geen misverstand te doen ontstaan. Daar staat, dat de „zelfstandige werkingssfeer van de provincie uitgebreid moet worden, zowel door de Rijkswetgever als door de Rijksuitvoerende macht". Dat is natuurlijk bedoeld ten bate van de gewestelijke autonomie, niet om de provincie nog meer macht te geven jegens de gemeenten! Om alle misverstand ten overvloede weg te nemen, wordt danook in een laatste alinea gezegd, dat het provinciaal bestuur bij zijn nood zakelijke controle de autonomie (dat is nog iets anders en beters dan de „zelfstandigheid" alleen!) van de gemeenten moet eerbiedigen. Als een gouden draad loopt door dit program de stelling, dat bij allerlei arbeid op maat schappelijk, cultureel, charitatief werk e.d. „centralistische strevingen" geweerd moeten wor den. Maatschappelijke organisaties en groeperingen van het particulier initiatief moeten „zoveel moge lijk worden ingeschakeld", en het „particulier initiatief en het werk, gegrond op levensbeschou wing, moeten op de voorgrond worden gesteld". Overheidsinstellingen en diverse Stichtingen moe ten zich, indien al nodig, „beperken tot stimule rende en coördinerende arbeid". Samenwerking van gemeenten moet worden bevorderd en ge streefd moet worden „naar behoud en vorming van krachtige plaatselijke gemeenschappen". Ac tueel is zeker de eis, dat plannen tot grenswijziging en opheffing van gemeenten moeten worden vooraf gegaan door „een uitgebreid stedebouwkundig, de mografisch, sociaal-economisch en bestuursrechtelijk streekonderzoek". Verder wordt verlangd, dat bij deze zaken de belangen van de kleine gemeenten in dezelfde mate tot hun recht zullen komen als die van de grotereOok wordt gevraagd, dat het provinciaal bestuur „op krachtdadige wijze zijn voortdurende medewerking zal verlenen aan indus trialisatie en industrie-spreiding" terwijl teken des tijds! de emigratie niet is vergeten, ook hier wordt van de provincies medewerking gevraagd Er zijn nog tal van kleinere, hoezeer op zich belangrijke punten. Wij moeten ons uiteraard beperken. Het schijnt ons opzich echter wel al genoeg, om de belangstelling van de lezer te vragen voor de inhoud, de strekking en de alge mene betekenis van dit provinciale K.V.P.-program. Hier zijn weer tal van zaken en kwesties aan de orde, die hun invloed hebben in het leven-van- alle-dag, waarmede de burgerij voortdurend te maken heeft. Het zal er dus straks weer om gaan, dat in alle gewesten gezorgd wordt voor de ver sterking van de positief-christelijke invloed in dat deel van het staatsbestuur, dat voor rekening van de provincies blijft. Voor het oefenen van die in vloed is het algemeen provinciaal program een belangrijke richtlijn en de katholieke partij, die met dit program uitkomt, mag met recht verwach ten, dat zij ook bij de komende politieke „April- storm" van zoveel mogelijk kanten steun ontvangt. Steun van binnen en van buiten de partij! Wie wil weten, wat de Partij beoogt, kan dit leren uit haar progrom en dan zal men ook overtuigd zijn, dat het bij die a.s. verkiezingen om méér gaat dan om gewestelijke belangetjes. Het zal gaan om de alge mene politieke situatie in ons land en om de vraag, of de K.V.P. zich zal handhaven niet alleen, maar versterken. Het bevestigend antwoord op die vraag is waard, véél, véél, voor over te hebbenl

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noordhollands Dagblad : dagblad voor Alkmaar en omgeving | 1953 | | pagina 9