i»»: p u iiiis ian liet Oosten Kroere in liet nare lielit zmSSS? W5.ÏÏ .»u«/„?uswdi o«- -1 De beminnelijke Pastoor Heskes rekent met een legende KERSTNUMMER 1953 De H. Franciscus Xaverius: „op zoek naar parels" Wat is Rotary eigenlijk? EEN ORGANISATIE I II I 1 A HOE STAAT VAN WERELDOMVATTENDE I I 1^ W\ III Ifk W DE KATHOLIEKE KERK BETEKENIS I I J 1 W F 1 /lil JL ERTEGENOVER? Zo luidt de gelijkenis uit hel Afrika, langs Kaap de Goede wereld. Ook uitdit boek over Evangelie: „Het rijk der hemelen Hoop en de Zuidkust van Arable, zijn leven spreek: hij tot ons is gelijk aan een koopman die Dan ligt het Verre Oosten voor evenals zijn brieven en rapporten schone paarlen zoeht. Toen hij de missionaris open. Hij zal het - zij omvatten thans twee in een kostbare parel had gevonden, doorkruisen met onversaagde vol- boekvorm uitgegeven delen ging hij alles verkopen wat hij harding. destijds heel de Westerse Chris- bezat en kocht haar". Voor deze Bewondering en eerbied voor tenheid en bijzonaer zijn mede- deze ware held vervult ons als broeders de Jezuïeten tot geest- we de bladzijden van deze zijn drift bewogen, biogtafie lezen. Dit is méér dan Als er een boek is dat in de een spannende roman. Het is de komende tijd van geschenken in volle werkelijkheid. Zoals zij hier aanmerking komt gegeven te wor- door de vaardige pen van James den, dan is het wel dit leven van Bradrick is beschreven, herleeft Franciscus Xaverius Het verhaal kische burcht Xavier in het land zij in volle glans voor ons. Wat van zijn zwerftochten voor God, van Spaans Navarra waar hij in een prachtig boek over een sohit- van zijn ontmoetingen en bele- 1506 werd geboren, en Sancian, terende figuur is dit! Wij gaan er venissen, van zijn idealen en da- het eilandje buiten de kust van i=>ts van vermoeden waarom den is hier zo uitzonderlijk mooi China, dat zijn arme en nederige Franciscus door de Kerk is aan- en boeiend verteld, dat we de dood zonder heilig Oliesel of gesteld tot voorloper en patroon lezing ervan niet genoeg kunnen laatste Teerspijze zag in de der missionarissen overal ter aanbevelen. H. J. pr. margarita, deze schone parel, heeft Francisco die wij onder zijn verlatijnste naam Franciscus Xa verius beter kennen, alles over gehad. Tussen zijn voorvaderlijke Bas- dageraad van Zaterdag 3 Decem ber 1552, ligt zijn nauwelijks 46- jarig leven: dat van een Heilige. Geen Heilige van wonderen of buitengewone gaven, maar een in-igoed mens en een man van het goede voorbeeld. De mens Franciscus Zoals tijdgenoten hem hebben beschreven staat hij uitgehouwen in het moderne beeld in het Ca stillo de Javier in Navarra. Men ontkomt niet aan de herinnering aan die onvergetelijke blik der ogen in het magere, door een puntig baardje omlijste gelaat. Zij kijkt U aangrijpend tegen vanaf de titelplaat in het pas bij de uitgeverij De Fontein te Utrecht verschenen boek „De Heilige Franciscus Xaverius 15061552". Een Londense medebroeder van de Heilige, James Bradrick, is er de schrijver van: Ongeveer 450 bladzijden tekst en een 16-tal af beeldingen. Er is niets noch de behoorlijke lijvigheid van dit boek, noch de titel of het on derwerp: Een heiligen-leven ge schreven door een pater! dat hier afschrikt. Integendeel: dit is biografie van de allerbeste soort, superieur historisch vakwerk en frisse, sprankelende stijl. Pater Bradrick is een uitstekend letter kundig schrijver wiens oorspron kelijke taal men proeft en geniet Zijn orde-genoot Pater Schur- ■hammer die meer dan dertig ja ren zonder onderbreking en met toewijding heeft gewerki aan de bestudering van Xaverius' per soon en werk, heeft hem het ma teriaal verschaft. Het boek dat uit deze broederlijke samenwerking van wetenschappelijke vorsers- arbeid en knappe stijlkunst is ge groeid. is een prachtig stuk werk geworden. Uit de hoge puinberg van vro me toevoegsels, door misplaatste eerbied vier eeuwen lang boven het nederig gebeente van de Hei lige opgeworpen, is de echte Xa verius na moeizame studie en .vorsing uitgegraven. Hij rijst hier voor ons op zoals hij in werke lijkheid was: de idealistische Spaanse jonker, de Jezuïet en rni-sionaris, de apostel van Oost- Azië: Indie. de grote Archipel van Indonesië, Japan en in het ver schiet het onmetelijke China. Francisco is alleen maar ten volle Christen geweest. Juist dit heeft hem dat gezagvolle overwicht op zijn omgeving, die feitelijk een groot stuk van Oost-Azië omvatte, gegeven. Hij kwam in aanraking met mensen van allerlei ras en stand en rang: Portugese Indië- vaarders en kolonisten, Moham medanen en Brahmanen. Hindoes en belijders van de godsdiensten van Japan en China. Voor hen allen is hij de grote Ohristen- smnaris. de Apostel geweest. Bij de eindelijke terugkeer van .zijn stoffelijk overschot in Goa, het Rome van het Oosten, scheen iedereen, van de onderkoning tot de geringste Kaffer-slaaf, plotse ling de grootheid van deze man te begrijpen. De missionaris Franciscus stierf, toen hij vol heilig ongeduld op het punt stond in China door te dringen. Zijn lijk werd bekleed met het kost bare gewaad waarin hij zich voor gesteld had voor de keizer van het hemelse rijk te verschijnen. Moed en oorspronkelijkheid van .geest spreken uit dit plan en het tekent deze man als een koene durver, een stoutmoedig onderne mer. In de elf jaren van zijn' mis sionaris-leven heeft hii reizen .gemaakt als haast geen ander en in vrij primitieve omstandighe den. Als hü in 1541 vanuit Lissabon in Portugal vertrekt, gaat de tocht langs de eindeloze kusten van De wereldwijde organisatiedie de naam draagt van „Rotary International", is op een zeer bescheiden ivijze ontstaan. Bij de oprichting van de eerste club in 1905 te Chicago door Paul Harris, had deze er zeker geen vermoeden van dat zijn Rotary binnen 50 jaren tijd heel de wereld zou omspannen. Einde 1952 telde zij 7672 clubs in 83 landen, ingedeeld in 207 districten met 'n ledental van 365.000. Vooral na 1945 is zij sterk gegroeid en haar invloed wordt hoog aangeslagen: in Rotary-kringen zegt men, dat de Rotary-vriendschap sneller werkt dan de verzoeningspogingen der politici. Daarnaast is er de houding van de katholieke Kerk tegenover de Rotary; in katho lieke kringen is een richting contra en een niet minder sterke richting pro te constateren geweest. Tweemaalin 1929 en iti 1950, heeft de Congregatie van het vooral uit van de pastorale bezorgdheid, dat de katholieken van alle rang en stand zich in eigen organisaties zouden verenigen, om daardoor een sterk katholiek leven op te bou wen en het godsdienstig indifferentisme zo doende door positieve werkzaamheid tegen te gaan. In zijn commentaar op het decreet van het H. Officie van 20 December 1950 zegt de Osservatore Romano, dat het oordeel over het lidmaatschap van leken ten slotte berust bij de bisschoppen, die bij het bepalen van Heilig Officie een decreet over de Rotary uitgevaardigd, ivaarbij vooral het laatste hun standpunt de Rotary moeten „beschou- veel commentaar verwekte door het verbod aan geestelijken om lid van de Rotary- club te zijn. Voor Nederland is in 1930 door het gezamenlijke Nederlandse Episco paat een algemeen verbod voor geestelijken èn leken uitgevaardigd om het lid maatschap van Rotary te aanvaarden, waarbij de bisschoppen de uitdrukkelijke wens formuleerden, dat de katholieken van Nederland zich in katholieke organi saties zouden verenigen. Deze vraag wordt dikwijls gesteld en dan met bijvoeging, dat de katholieke Kerk blijk baar niet overal dezelfde lijn trekt. In som mige landen is het lidmaatschap door hét Episcopaat verboden, in verreweg de meeste la-nden echter hebben de bisschoppen geen verbod voor leken uitgevaardigd. En hpe is het in Amerika, waar vóór 1950 priesters en zelfs bisschoppen bij de Rotary waren aangesloten? Op al deze wagen wordt een klaar en dui delijk antwoord gegeven in het boekje „De Rotary" van p. dr. Alph. van Kol S.J., uit gegeven door het Geert Grote Genootschap. Voor hen, die omtrent deze Rojary deskundig ingelicht willen worden, kunnen wij dit ven van dat doel is zeker prijzenswaardig, maar zij wil het bereiken door de beoefening yan ethische beginselen, welke losgemaakt zijn van iedere godsdienst. En om deze reden behoort de Rotary tot de verenigingen, waar van de katholieken zich moeten afzijdig houden." En daarop volgt de beslissing: „Daarom achten Wij het Onze plicht uitdruk kelijk te verklaren, dat de toetreding tot de Rotary voor de katholiek niet geoorloofd is." Bij deze verklaring tekent pater Van Kol aan, dat ze geen woord zegt over magonnieke inslag, anti-katholieke tendens of godsdienstig wen in het geheel van de godsdienstige be langen van heel het land". Het feit alleen dat de Rotary een wereldomvattende bewe ging is, die geen eigen levensbeschouwelijke basis bezit, brengt met zich mee dat de bis schoppen in de diverse landen een andere gedragslijn zullen volgen al naar gelang de plaatselijke verhoudingen en omstandigheden anders liggen. Wanneer men nu Nederland vergelijkt met Amerika, hét land van de Rotary, dan ziet men onmiddellijk zeer grote verschillen, die logisch tot een verschillende gedragslijn voeren. In ons land is het katho lieke verenigingsleven veel sterker ontwik keld en veel beter in staat de katholieken een maatschappelijke organisatie op katho lieke grondslag aan te bieden dan in Amerika het geval is. Op de waag of katholieken lid mogen zijn van de Rotary, is over de gehele wereld gezien dus geen eensluidend antwoord te geven. Wat de priester betreft, is deze kwestie uitgemaakt door het H. Officie. Wat de leken indifferentisme van de Rotary. Het verbod aangaat, blijft de waag open. In sommige berust dus niet op de bezwaren, welke in landen is het lidmaatschap door het Episco- sommige kringen naar voren zijn gebracht. Zelfs wordt de Rotary geen verdachte ver eniging genoemd, maar alleen gekenmerkt boekje onmisbaar noemen. In kort bestek als een neutrale organisatie, los van iedere worden ontstaan, verspreiding, organisatie godsdienst. In enkele andere landen werd de en doelstelling uiteengezet; dan volgt voor Rotary verboden om anti-katholieke gezind- katholieken het zo belangrijke gedeelte, waar in de tegenstrijdige mening in de katholieke wereld, de opvatting in Rome en de houding van het Nederlandse Episcopaat worden be handeld. Wat de Rotary is, werd door het Neder landse Episcopaat kort en bondig aldus ge formuleerd: „De Rotary is een neutrale ver eniging met een economisch en sociaal ka rakter, die de maatschappij wenst te verbe- paat verboden, óf wegens de neutraliteit der Rotary, zoals in Nederland, óf vanwege anti katholieke tendenzen in meer Zuidelijke lan den. In die landen, zoals in Amerika, waar het niet verboden is, gelden factoren en om standigheden welke we hier niet aantreffen. heid, in Nederland echter berust het verbod Dat dit geen simpele dooddoener is om een op het volledig neutrale karakter van deze antwoord te ontwijken, zoals wel eens door organisatie. En dat daarmee de Rotary zelf hooggeplaatste Rotarians is beweerd, wordt niet wordt gediskwalificeerd, blijkt overdur- in het boekje van dr. Van Kol duidelijk uit- delijk uit de tekst van de bisschoppelijke eengezet. verklaring, die de doeleinden van de Rotary Deze korte beschouwing, welke slechts een prijzenswaardig noemt. Het eigenlijke motief paar punten over de inderdaad invloedrijke van het verbod is zeker de neutraliteit van de Rotary, maar men kan de betekenis van beweging nader toelicht en een groot aantal andere onvermeld moest laten, moge voor dit, motief zien tegen de achtergrond van het het moment voldoende zijn als een nadruk- teren en de leden wenst op te voeden tot katholieke organisatieleven in Nederland. De kelijke aanbeveling van het boekje „De Ro- eerlijke, onbaatzuchtige mannen. Het nastre- uitspraak van het Nederlands Episcopaat ging tary". Bijna honderd jaren hit stierf in 1860 heeft de in zijn tijd algemeen vereerde seminarie professor Cornelius Broere moe ten wachten om in het ware dag licht geplaatst te worden. De stu denten van de Haarlemse semi naries Hageveld en Warmond werden generaties lang opgevoed in de haast romantische cultus van deze als „geniaal" gekwali ficeerde opvoeder en hoogleraar. Thans heeft een oud-docent van dezelfde onderwijsinrichting waar Broere eens zijn lessen gaf, met de mythe afgerekend. De voormalige professor Hes kes, nu pastoor in Den Haag. heeft zijn studie „Broere, 1803 1860. Christen-wijsgeer emancipa tor" in het jaar waarin het eeuw feest van het herstel der bis schoppelijke Hiërarchie is her dacht. het licht doen zien. Wijsgeer Deze studie is een antwoord op de prijsvraag, destijds uitge schreven door het Nuyensfonds, die betrekking had op de ohilo- sophie van Cornelius Broere in verband met de wijsgerige stel sels van zijn tijd. De Westfriese dokter van Westwoud, die als historicus zijn naam als be- P bedoeling van pastoor Heskes ge el! weest. zijn held in de omlijsting van zijn tijd en de toenmalige geestes-stromingen te plaatsen om daardoor juist zijn ware be tekenis, ontdaan van de verheer- lijking waarmee de latere Haar- Nuyens en Broere zijn ten dele iemse geestelijkheid hem heeft tijdgenoten en beiden hebben zij, omgeven, des te duidelijker te ieder ov eigen terrein, hun grote omlijnen aandeel in de emancipatie der De christen-wijsgeer Broere Nederlandse katholieken in de ^ie, merkwaardig genoeg, buiten V°BroereeUir' vooral wijsgeer De ?'n lessen aan semina!rie nooit 14 Augustus 1.30 tl luik tot waar zijn vader, stammend uit n-oe*V°^ mde emancipatie van BMBI jmL» een welvarend boerengeslacht uit ,V Katholieke landgenoten, zoals Vreeland in het Utrechtse, een ®e destijds op gang kwam, zijn HffiKggL «t* gruttersizaak dreef aanvaardde aar|deel te nemen. Niet in staat iwiMMfr-ivEvSlat-u.-- zijn ambt als professor in de a~ systematisch philosofisch MMr*1* WdWthT^tB* wijsbegeerte aan net seminarie schrijver op te treden zo meent Hageveld op 10 December 1830. professor Heskes heeft Broere, Hij was toen 27 jaar oud. geheel in de geest van zijn tijd, Het was een benoeming onder zijn levens-element gezocht in de wel zeer hachelijke omstandig- polemiek. heden, die wij ons tegenwoordig In 1851 ging hij van Hageveld nauwelijks meer kunnen voor- naar het seminarie van Warmond WÊ&m stellen. Hageveld was na het over waar hij in plaats van de conflict met koning Willem I philosophie der Kerkgeschiedenis slechts pas heropend met niet zou gaan doceren. Hij bleek een tot de emancipatie van zijn le- meer dan één regent en één goed historicus te zijn en zijn be- vensideaal, de ziel die hem dreef leraar en een zeer beperkt aan- noeming gelukkig. De philoso- bij al zijn werk. De taak die hij tal studenten, zeker voor de phi- phie-professor stelde zijn wijs- hier zag, heeft hem gemaakt tot losophie. De jonge hoogleraar zelf gerige- ideeën in dienst van de een rusteloze strijder die zowel was ternauwernood de schoolban- historie. Hij is aldus een vrucht- wijsbegeerte als historie in dienst ken ontgroeid. Hil zag zich voor baar schrijver geworden. De lijst hiervan stelde. De draagwijdte een ongetwijfeld niet geringe van zjjn publicaties, meestal ar- van deze arbeid zal de buiten- taak geplaatst. tikelen in 't culturele tijdschrift staander wellicht ontgaan, maar Het wijsgerig leven rond 1830 il(je Katholiek", is aanzienlijk en de verdienste van Broere is er immers was onder de katholieke p,pipfi+ 7.nals wii haar vindon aoh- niet minder om. Hii is de wak- denkers niet veel meer dan een geeft, zoals wij haar vinden ach- niet minder om. Hij is de wak "7—— r-'",. r" Jertsiir, coUoAnon Acs terin in het boek van Heskes, kere apologeet, de man van het schermheer heeft geleend aan het scrum ®nibijzonder voor de Warmondse pe- Katholiek réveil, de geduldige genootschap dat_ de beoefening ^tephilosophyner middel- rj0de historisch-gerichte bijdragen wekker van een hoger geestes- dat Broere die te Hageve d de °P- historie inderdaad het leven onder de cuWell-trage tradities van de Fransman de terrein> waarop Broere zich al- katholieken van zijn dagen. Lamennais de Bonald en anderen W kon laten Saan- De wijsge- Het is goed geweest dat prof. aaidrof? OTotendeels zelF zljnweg historicus, heeft aan de ge- Heskes met zjjn door het Nuyens- heeft moeten zoeken Een svste- schiedems al zijn schrijverstalen- fonds bekroond werk Broere en matisch philosoof is 'hij evenwel ten uitgevierd. Op dit wijde veld zijn omgeving heeft afgetekend nooit geworden Dat was zijn heeft hij ruim geademd.. met méér begrip.en méér inzicht der geschiedkundige wetenschap pen onder de katholieken van Nederland tracht te bevorderen, treedt aldus als patroon op van de studie die als aflevering van het bisschoppelijk tijdschrift ..Haarlemse Bijdragen. Bouwstof fen voor de geschiedenis van het Bisdom Haarlem" en tevens af- aard niet. De vraag kan zelfs se- zonderlijk bij de Uitgeverij Paul steld worden of Broere eigenlijk Brand te Bussum is verschenen, wel philosoof was. Het is juist de Het is op deze wijze dat Broe- dan anderen, zoals van Duinker- re vanuit de stilte van zijn pro- ken, ten onrechte hebben gedaan, fessorenkamer heeft bijgedragen BIBLIOTHECARIS. (vervolg van pag. 3) deze, door de wanhopige nood Maar er zijn andere feiten, an- aanmatigend geworden vrouw. De liefde: Christus, onze Heer. dere wonderen.... We zouden wrede litanie van wat ze ver- nog willen luisteren - naar die duurde, resoneert in zijn hart dat die het leven kent tot in de diep ten van leed en vreugde: „Mijn zoon Hyacinth!" Nauw klinken de woorden of Hyacinth knielt reeds bij het „Vader!.. dwars over de Dnjepr liep, in die Maar de roep stokt hen in de schrikkelijke stormnacht, toen keel. Kiëf brandend onderging! Het hoofd een weinig terzij ge bogen naar het beeld, als beluis- Zie neer op de wereldnood andere kasteelvrouwe, die bij Hyacmthus komt en handenwrin de mensen zo lief heeft. Hij weet glijden de wonderen als een he- enigd was met de fijngevoeligste machtig beeld van de Madonna tert hij nog voortdurend de stem tt— mgt he» Kjnd der Lieye vrouwe, zet Hyacinth Heilige Hyacinth, evenals uw „Mijn zoon Hyacinth, ge vlucht de voet rustig en resoluut op het vader zoudt ge geweest kunnen Door onze voorzichtige handen VOor de Tartaren en laat mij en water.... Neen, het wijkt niet zijn ^een oorlogsheld, de „Schrik daarbij zo drommels goed waar- mels parelsnoer, elke steen rust door de barbaren te worden ver- wanden als van sidderend glas, liever bekeren dan bestrijden. En gend vertelt van haar leed: ze toe de nog half heidense, onbe- kostelijk en zwaar op de palm als brijzeld en vertrapt? Draag mij een weg vrij te maken, zoals eens afstand doende van de aardse blijft kinderloos en daarom maakt houwen kerels in staat zijn, óók een zeldzaam juweel van Gods met u". de golven der Rode Zee op het roem en slechts verlangend te zijn haar man ook christenridders als ze op een kasteel wonen. Hij goedheid. „Lieve moeder, uw beeld is veel gebiedend gebaar van Mozes' staf. de nederige dienaar van God en kunnen ruwe klanten en brute zegt niet veel. Ziet haar 'enkel We zien zieken genezen, stom- te zwaar! Ge weet dat ik u on- Het water blijft bruisen, stroelen de mensen, zijt ge geworden de rabauwen zijn haar het leven aan met die vriendelijke blik, die men horen we spreken, doden ke- mogelijk torsen kan". en woelen. Maar over die dansen- Geweldenaar in het Rijk Gods, ondraaglijk. Ze heeft zijn onhe-b- ook het schuwste kind de handjes ren terug in het leven. We kunnen „Mijn Zoon zal de last verlich- de. hachelijke vloer schrijdt de de Paulus van het Noorden, de belijkheden, grofheden, mishan- naar deze monnik doet uitstrek- ze niet allen van nabij beschou- ten. Hef mijn beeld op". monnik die de Ciborie en het Schrik van de hel. Vader! Red Kind hier alleen achter om terug om, zich heffend tot twee der Tartaren", maar ge wilde hen delingen verdragen, jarenlang. Nu ken. Maar de vrouw voelt de wen en laten het snoer verder kan het niet meer zo voortduren, vrede van die blik indringen tot glijden.... ze is aan het eind van haar in het diepst van haar wezen, kracht. In haSr leeft enkel nog 't Is of iets in haar, dat tot de Hyacinthus heft het loodzwaar enorm Mariabeeld in zijn armen opnieuw het land dat ge weldoend beeld van het voetstuk, moeite- draagt! En, telkens door de storm hebt doorreisd, lerend en predi- loos als breekt hij een roos van overloeid maar ook telkens weer kend, biddend en boetend, bloe- Maar daar rijst Kiëf, de oude, de stengel en draagt het mee. Ze opklinkend, vernemen de broe- dend in barre zelfkastijding, ge- dat verwoed vertrouwen: God kan kern was verdroogd, levènwek- schone stad.... gebrandschat, ge- gaan door de stad zonder gehin- ders een zingende stem: „Ave teisterd door velerlei ontberingen, door Zijn dienaar Hyacinth ook kende sappen kan inzuigen of plunderd, gehavend door wilde derd te worden, 'n Eigenaardige maris stella...." steeds omloerd door doodsgevaren, voor mij een wonder doen! En bij luwte waait over winterwei. On- Tartaren.benden. Kerktorens staan schroom schijnt de moordende, En als is dat lied een roep, een Vader, ge weet dat de wereld het eind van haar bitter relaas zegbaar weldoende ontspanning als woeste, gigantische toortsen te plunderende benden te weerhou- uitnodiging en een geruststelling reeds huiverend de ontzetting valt ze op de knieën: „Vader, ik doorhuivert haar.Ze voelt, weet vlammen boven de stad. Wie zijn den zich op de kleine biddende tevens, volgt heel het convent de speurt van schrikkelijke mogelijk- ga hier niet vandaan eer ge mij dat ze is verhoord. De woorden leven wil redden, moet proberen stoet te werpen. Ze gaan door de vader over het woelig water van heden. Want de Satan die gij Gods erbarmen verkregen hebt", van de monnik zijn nog enkel de te vluchten en zo te ontkomen poort en komen aan de oever van de Dnjepr. De vreesachtigen verjoeg, woont thans met vele van En ze méént het! Liever sterven uiterste bevestiging: „Ga in vrede aan de heidense horden die de de Dnjepr. De herfststorm jaagt klemmen zich wel aan elkaar vast zijn duistere engelen in het land van honger dan onverhoord terug heen, mijn dochter. Ge zult moe- stad als een onverwachte storm- over het breed rivierlijf, dat sis- als het waterlijf waarover ze lo- dat gij missionneerde en schuilt er naar huis. der worden van een zoon, die niet vlaag hebben overvallen. send woeste kammen opzet van pen al te woest kronkelt. Maar ze onder vele en misleidende namen. Ook de predikbroeders moeten stuivend schuim. Golven springen volgen de man die hen kloek Sint Hyacinth, zie neer op de vluchten. Uit de kerk waarin hij op de oever, schuimig water spat schrijdend voorgaat en de een na wereldnood en zie ook neer op bij de onheilstijding bad, draagt de broeders al in het gezicht. de ander Keginnen ze mee te^neu- onze persoonlijke noden. Neem Hyacinth zou met Sint Paulus alleen uw troost zal zijn maar kunnen spreken over zijn over- zelfs de vader van bisschoppen.. maat van kwellingen en beproe- Dit wonder zal wel de oor- vingen, waarbij ook voor hém sprong zijn van de devotie der broeder Hj'acinth de ciborie mee, Maar Hyacinth gaat over het riën en mee te zingen.... Virgo de moeders en zij die het worden komt de zorg om de kerken! Maar jonge moeders tot deze gewelde al moet hij nog oplossingen zoe- naar, die bij zijn heroïke stoer waarin het Lichaam des Heren doorweekt oeverzand.... De singularis.. Inter omnes mitis.." gaan, onder uw veilige, bemoe- rust. Maar bij het haastig passé- broeders zien elkaar aan. Wat zal digende schutse. En geef dat ons ken voor veel dringende proble- heid zo ontroerend goed was, dat ren van een zijkapel verneemt de Prior doen? Er is geen schip, Het water, dat goede schepsel hart beware de sterkende herin- men, hij is veel te goed, veel te hij, wellicht nog meer dan andere hij een stem.... O, hij herkent ze geen vlot, niet de kleinste boot... Gods, behield de afdruk van hun nering aan uw zachtmoedige held- ontvankelijk voor het leed van heiligen, geleken heeft op de onmiddellijk die stem, die fris Mijn God, ziet vader Hyacinth voetstappen en na eeuwen wijst haftigheid, zoals het water van anderen, om zich met superieur ideale Mens. in wie de heldhaftig- is als de stem van een kind en dan die schokkende, gorgelende het volk nog de plaats waar Sint de Dnjepr de afdruk bewaarde misprijzen te kunnen afkeren van ste mannelijkheid harmonisch ver- mild als de stem van een moeder watermassa niet? Hyacinthus met zijn broeders van uw voetspoor.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noordhollands Dagblad : dagblad voor Alkmaar en omgeving | 1953 | | pagina 12