„De historische roeping van de katholieke Nederlanders" Denkbeelden over reorganisatie in de Katholieke Volkspartij Land- en tuinbouw hadden een gunstig jaar Amerïki in Oost Pagina 4 Woensdag 20 Januari 1954 Het rapport over de staatkundige eenheid Meningsverschillen mogen geen aanleiding zijn tot splitsing DOKTERSBRIEFJE BIJ DE KAPPER Opnieuw Duitsers teruggekeerd Jaarverslag Stichting voor de Landbouw Afschaffing van de groslijststemming Eindhoven steekt drie ton in schilderijen CONCERT VOOR NIET- AMSTERDAMMERS Nederlands oorlogskerkhof IN HANNOVER Verlot woord (Vervolg van pagina 1) ..Eén katholieke partij, die globaal de Nederlandse Katho lieken oinvat, heeft 'n op zichzelf zeer gunstige samenstelling. Zij weerspiegelt als het ware de maatschappelijke opbouw van de Nederlandse he\olking. Alle cultuur- en beroepsstanden zijn in haar aanwezig. Zulk een samenstelling biedt de meeste kansen voor een evenwichtige behartiging van de onderschei dene belangen. Een verdeling van de katholieken over ver schillende partijen schept daarentegen groté gevaren voor de juiste' interpretatie van het algemeen welzijn"', Aldus luidt een \an de stellingen (pag. 47) van 't rapport der commissie- v.d. Grinten van het Staatkundig Centrum, over het eenheids- vraagstuk. In het tweede hoofstuk, waarin deze stelling voorkomt, wordt allereerst uiteengezet, hoe de taak der katholieken in Maat schappij en Staat is. De katho lieken hebben daarop een eigen visie, aldus het rapport. „Het fundamentele uitgangspunt van deze eigen, principiële visie is de overtuiging, dat het leven van de mens in de aardse gemeenschap en in de bovennatuurlijke ge meenschap van allen, die door Christus zijn verlost, één ondeel baar geheel vormt. Bijgevolg moeten de beginselen, óók voor het leven in de aardse gemeen schap, ontleend worden aan wat God direct of indirect aan de mensheid heeft doen kennen. Dan wordt de betekenis van de katholieke beginselen voor de oplossing van staatkundige vraagstukken uiteengezet: De katholieken hebben de taak naar vermogen bij te dragen tot de ontwikkeling en het tot gelding brengen van de katholieke ziens wijze op Maatschappij en Staat. Hun gezamenlijke geordende in spanning is daartoe nodig. In het vervolg van haar be schouwingen wil de commissie zich met zozeer door historische continuïteit, als wel door „de his torische roeping van de katho lieke Nederlanders laten leiden bij de beantwoording van de vraag naar de wenselijkheid van staatkundige eenheid der katho lieke Nederlanders". Geschiedkundige feiten spreken De commissie wijst 'er verder op, dat, wat een katholieke poli tieke partij kan betekenen, blijkt uit de staatkundige geschiedenis van ons land sedert de jaren 80 van de vorige eeuw. Zou met name de schoolwetgeving ooit zonder een katholieke partij zijn bereikt? Het resultaat daarvan is immers niet alleen in het belang van de groepen, die het bijzon dere onderwijs wensen, doch van de gehele Nederlandse samen leving. En „de recente wetgeving in zake de bedrijfsorganisatie geeft in verband met het onderwerp bijzondere stof tot overweging". De commissie zegt, dat de Katho lieke Volkspartij haar invloed op dit terrein onmiskenbaar heeft doen gelden, en zij betwijfelt, „of zonder een katholieke partij de publiekrechtelijke bedrijfsorga nisatie naar katholieke opvatting een kans zou hebben gehad". De werkzaamheid van de katho lieke politieke partij heeft „blijk gegeven van een eigen zienswijze op het algemeen welzijn". De commissie geeft vervolgens een opsomming van onderwerpen waaruit de betekenis van de katholieke maatschappij- en staatsopvattingen ook voor deze tijd voor de staatkunde en het staatkundig beleid blijkt. En zij betoogt dan ook (bladzijde 28) dat „georganiseerde en directe in vloed der katholieke Nederlan ders op wetgeving en bestuur ook thans gewenst is". Dit be tekent: in de vorm van een poli tieke partij. Meningsverschillen Het gaat hier dus weer pver de toepassing van de katholieke beginselen in het openbare leven, doch die beginselen geven niet zonder meer het antwoord op practisch-politieke vragen. Me ningsverschillen liggen dan ook voor de hand. Derhalve, aldus het oordeel van het rapport, is „bij het vormen van een prac- tisch politiek oordeel „rechtmatig verschil van lieken mogelijk en bijgevolg ook „rechtmatige strijd" over een practisch politiek in te nemen standpunt, ondanks de aanvaar ding der katholieke beginselen, als zijnde in hun algemeenheid absoluut en onomstotelijk". De rechtmatigheid van meningsver schil en strijd is echter niet vol- j doende grond voor verwerping van katholieke partijvorming, be toogt de commissie dan. Het rapport spreekt zich hier o.m. uit tegen de Partij van de Arbeid van wie niet, net zo min als van een doorbraakpartij in het algemeen, kan worden verwacht „dat zij in de Neder landse verhoudingen van thans het gewenste organisatorische kader kan bieden, om de katho lieke maatschappij- en staats opvattingen op de meest doel matige wijze te verwezenlijken". De houding van katholieken in de P.v.d.A. brengt ook nadelen mee in deze zin, dat zij mede werken aan een socialistische partij en de doorwerking van het complex van katholieke beginse len in het staatkundig leven ver zwakken. Meningsvorming alleen is niet voldoende Voorts wordt in het rapport be toogd, dat „georganiseerde staat kundige meningsvorming van katholieken niet toereikend is". Dit zou denkbaar zijn buiten en zonder een eigen katholieke par tij, of, zoals men in de Katho lieke Werkgemeenschap van de P.v.d.A. tegenwoordig meent, door een samenwerking van alle katholieken, buiten een eigen partijverband om, alleen maar om over beginselkwesties te be raadslagen. De commissie wijst dit af. „Dit zou de invloed van de katholieke beginselen al te zeer beperken tot „negatieve be grenzing" en de „positief-bezie- lende" invloed uitschakelen." Is dit dus, naar het oordeel van de commissie, ontoereikend om de katholieke opvattingen op doelmatige wijze tot gelding te brengen, hier voegt de commissie de erkenning in, dat „partijvor ming als middel tot dit doel niet kan worden gemist". Nadat de commissie heeft be toogd, dat de betekenis van de staatkundige vorming der katho lieken gemarkeerd wordt door het gebrek aan politiek bewust zijn, waarin een belangrijke oor zaak is gelegen van de huidige moeilijkheden (het proces der emancipatie, der politieke bewustwording dus, is nog lang niet voltooid), wijdt zij aan dacht aan de vraag, of de op lossing gelegen kan zijn in een Stelsel van a-confessionele partijen Zij zet uiteen (pagina 38), dat „de ernstige, h.i. onoverkomelijke, moeilijkheden, welke zouden ont staan bij een stelsel van uit sluitend a-confessionele politieke partijen, thans niet behoeven te worden overwonnen, omdat de Katholieke Volkspartij be staat" en dit acht de commissie voor de K.W.G. in de P.v.d.A. „in ieder geval een voordeel" In dit en in andere hoofdstukken wijdt de commissie enige be schouwingen aan de P.v.d.A. Zij betreurt (pagina 39), het optre den van de katholieken in die partij, „vanwege de schade, wel ke dit optreden in feite toe brengt aan de noodzakelijke ge zamenlijke inspanning tot ont wikkeling en verwezenlijking der katholieke maatschappij- en staatsopvattingen in ons land". In het rapport wordt voorts een en ander opgemerkt over de betekenis van het aantal, het kwantitatieve element, bij de be oordeling van de politieke partij als de aangewezen vorm der staatkundige eenheid. De beteke nis van het aantal is in ons staatsbestel onmisbaar. Ook hier om kan een katholieke politieke partij doelmatig worden geacht. Gevolgen op andere gebieden De commissie maakt dan dui delijk, hoe het ontbreken van een eigen partij gevolgen kan hebben op andere gebieden dan alleen dat van de politiek: „Het ontwikkelen en verwezenlijken van de katholieke opvattingen ten aanzien van Maatschappij en Staat is niet alleen een zaak van politieke activiteit, doch even zeer, zo niet meer, van maat schappelijke werkzaamheid." En dan zegt zij o.m. op pagina 41: Het ontbreken van een katho lieke politieke partij vermindert de doelmatigheid van het geheel der katholieke organisaties en schaadt bijgevolg het streven naar het tot gelding brengen van de katholieke opvattingen in het openbare leven. Het ontbreken van een katholieke politieke par tij kan tevens een bedreiging vormen voor het bestaan van maatschappelijke organisaties. In verband hiermede, waar schuwt zij tegen de doorbraak in de maatschappelijke organisa ties: „de tendentie naar een verregaande doorbraak ook op maatschappelijk terrein is on miskenbaar". Katholieke leden van de P.v.d.A. geven te dezen blijk van grote gereserveerdheid. Jegens de gevolgen van het ont breken van een katholieke partij en van het verder voortgaan van de doorbraak ook op maatschap pelijk terrein voor de ontwikke ling van het geloofsleven, wijst de commissie op de bekende uit spraak van Z. Em. Kardinaal De Jong op 15 Mei 1953. Staatkundige eenheid in één politieke partij Op pagina42 e.v. betoogt de commissie, dat er dient te zijn één katholieke partij, want het gaat erom „de katholieke opvat tingen ten aanzien van Maat schappij en Staat op de meest- doelmatige wijze te ontwikkelen en in de Nederlandse samen leving tot gelding te brengen. Dat vraagt geordende inspanning der katholieke Nederlanders, bij de staatkundige meningsvor ming èn wils- en besluitvox'ming. Anders gezegd, in samenwerking moet een katholiek staatkundig programma worden opgesteld, dat in samenwerking moet wor den verwezenlijkt. En deze samenwerking moet gelijk zijn aan het doel, de katholieke maatschappij- en staatsopvattin gen tot gelding te brengen". Meningsverschillen zijn moge lijk en toelaatb M.aa aarrekqq lijk en toelaatbaar. Maar „indien echter aan practische menings verschillen organisatorische con sequenties worden verbonden, in deze zin, dat men een andere, katholieke partij vormt, zich daarbij aansluit, of zijn stem daaraan geeft, dan dreigt een omkering van waar den." De commissie herhaalt dan nog eens (op pagina 45) de conclusie, dat „uit hoofde van doelmatig heid aan één katholieke partij de voorkeur moet worden gegeven, bóven de samenwerking van ver schillende katholieke partijen". De K.N.P. heeft, zegt zij verder, „door haar optreden de K.V.P. in haar verhouding tot de poli tieke partijen, die niet op katho lieke grondslag staan, verzwakt". Evenwichtige behartiging van belangen Sprekend over de noodzaak van evenwichtige belangenbehar tiging, merken de rapporteurs o.a. op, dat het „voor een poli tieke partij verre de voorkeur verdient, dat zij niet steunt op De kappers in het district Salceta te Goa in Portugees Indië hadden hun antwoord klaar, toen de gemeentelijke autoriteiten eisten, dat ieder van hen een doktersbriefje moest overleggen, waaruit zou blijken, dat hij een goe de gezondheid genoot. „Best," zeiden zij unaniem, „maar dan moet iedere klant ons ook zo'n briefje laten zien." De gemeenteraad, die aan- xnkelijk had besloten dat de vergunningen van hen, die weigerden een doktersbrief je over te leggen, zouden worden ingetrokken, over weegt nu intrekking van het briefjesvoorschrift dat de kappers als „een belediging van ons beroep" beschou wen. Advertentie Verkouden I DAMPO een bepaalde maatschappelijke groep, doch dat uit verschillende milieus en standen haar aanhang afkomstig is. Voor de zuiverheid van haar instelling is dit laatste welhaast een strikte eis". Een verdeling van de katholie ken over verschillende katho lieke partijen schept grote ge varen voor de juiste interpretatie van het algemeen welzijn. Dit spreekt wel vanzelf, indien, zo zegt de commissie (pagina 47), indien deze verdeling naar stan den zou gaan. Dit wijst de com missie dus af, en eveneens ziet zij geen heil in een splitsing progressief-conservatief. De commissie betoogt voorts (pagina 48) dat, als er gespro ken wordt over één katholieke partij, de Katholieke Volkspartij daarvan een concrete verschij ningsvorm is, aan wie ernstige tekortkomingen zijn verweten. Partij en leiding zagen zich echter voor een bijna bovenmen selijke taak geplaatst. Ook de leden van hoog tot laag hebben zich te herzien, en gaan „de katholieken, die niet bij de partij zijn aangesloten, vrij-uit?". Wel meent de commissie te mogen stellen, dat herstel der eenheid een ernstige toetsing vraagt' van de bestaande partij aan de eisen, die één katholieke partij onder de gegeven omstandigheden stelt. Zij voegt daar nog iets aan toe: Als er over het politieke pro gramma verschil van mening be staat, moet de minderheid van een afwijkend standpunt kunnen doen blijken. Zou echter die min derheid daarmee geen genoegen nemen en eigenlijk haar wil aan de meerderheid willen opleggen, dan „kan daaraan niet worden toegegeven, ook niet wan neer wordt gedreigd met uit treding uit de partij. Daarvoor zwichten kan in wezen beteke nen miskenning van de functie eenheid". Tenslotte zet de commissie in dit tweede deel van het rapport uiteen, dat de vrees van anders denkenden voor misbruik van de positie der katholieken, onge grond is. Ook „het welzijn van onze gemengde samenleving eist naar de mening van de commis sie, dat de katholieke politieke partij zich richt op het welbe grepen welzijn van die gemengde samenleving". Het derde deel is gewijd aan suggesties voor veranderingen in de Katholieke Volkspartij. Daar over leest men elders meer. Uit Sovjetgevangenissen in Oost-Duitsland HERiLESHAUSEN Duitsland), 19 Jan. De tweede groep ge vangenen die krachtens de nieu we amnestie vrijgelaten worden, kwam hier vandaag aan uit ge vangenissen in de oostelijke zone van Duitsland. De groep omvatte ongeveer 280 Duitsers. De eerste groep, die gisteren aankwam, tel de 62 man. Tot dusverre zijn krachtens de nieuwe amnestie 3950 gevange nen vrijgelaten. De teruggekeerden hebben medegedeeld, dat velen, die nog in de gevangenissen zitten, aan tuberculose lijden. Zij vertelden verder: 1. dat een geheel Duits politie bataljon, dat onder de Nazi's diende tijdens de bezetting van Noorwegen, in de gevangenis in Bautzen wordt vastgehouden; 2. dat een professor Timm, die medische onderzoekingen gedaan zou hebben oo de lijken die ge vonden werden na de moorden in de bossen van Katyn, nog steeds in een communistische ge vangenis wordt vastgehouden. Als slot van de pepermuntactie van de Stichting de Zonne bloem en de Katholieke Nationale Bond voor E.H.B.O. zijn gisteren op het paleis Soestdijk, ter gelegenheid van de 'ver jaardag van prinses Margriet aan de vier prinsessen enkele cadeaux aangeboden, vervaardigd door de patiënten van het sanatorium „Berg en Bosch" te Bilthoven. Op de foto het verjaarscadeau voor prinses Margriet. De prinsessen Beatrix, Irene en Marijke kregen resp. een prullemand, een schrijf map en een handwerkdoosje. Voor de vier prinsessen waren er tevens enkele zeer fraai uitgevoerde corsages. 's-GRAVENHAGE, 19 Jan. „In de geschiedenis van de Nederlandse volkshuishouding zal het jaar 1952 bekend blijven als het jaar, waarin de na-oorlogse herstelperiode werd afgesloten. Deze afsluiting kwam tot uitdrukking in de mededeling van de Nederlandse regering, begin 1953, dat zq na zorgvuldige overweging van 's lands econo mische positie besloten had geen verzoek bij de Verenigde Staten in te dienen tot het verkrijgen van verdere economische hulp voor het jaar 1952'53", aldus het zojuist verschenen jaarverslag 1952 van de Stichting voor de Landbouw. NADAT DE EENHEIDSCOMMISSIE van het Centrum voor Staatkundige Vorming in haar rapport, dat heden openhaar gemaakt wordt, in het tweede deel o.a. opgemerkt heeft, dat de éne katholieke partij als vorm van staatkundige eenheid der katholieken in Nederland moet voldoen aan uitermate hoge eisen, wat de inrichting en de leiding van die partij inzichr'onder^kaüio- ',e,re^' en nadat zij heeft vastgesteld, dat de Katholieke Volks- ;,-i- partij in deze tijd de concrete verschijningsvorm van die partij is, zegt zij, klaarblijkelijk uitgaande van de KVP dus als die beoogde éne partij, dat herstel der eenheid 'n ernstige toetsing vraagt van die partij („de bestaande partij", staat er in het rapport op pag. 48), aan de eisen, die één katholieke partij onder de gegeven omstandigheden stelt. Zij gaat dan uitvoerig de in richting en de leiding, 't bestuur (Partijbestuur e.d.) en de alge mene' vergadering (Partijraad) van de KVP na. De Partijraad zal, volgens de thans aanhangige voorstellen (die a.s. Vrijdag in behandeling komen) worden ge splitst in twee colleges, n.l. een bestuursraad en een politieke raad, hetgeen de commissie-v.d. Grinten aantrekkelijk vindt. Zij vindt echter die gedachte partij raad-nieuwe stijl te groot, om uitvoerig te kunnen werken en bovendien vindt zij een aparte bestuursraad overbodig. Zij juicht opzichzelf de poging, om de politieke gedachtenwisse- ling op gang te brengen, toe, maar meent, dat het de taak van het Partijbestuur is, om zich over de politieke lijn van de partij te beraden. Dat bestuur wil zij ech ter zeer inkrimpen. Het mes erin! Zij wil het presidium opheffen en zijn taak laten vervullen door een dagelijks bestuur van 5 le den. Het P.B. zou moeten bestaan uit maximaal 15 leden, Krings bestuursleden dienen als-zodanig geen zitting te hebben in het be stuur. Wel dienen de Kringen in de Partijraad vertegenwoordigd te zijn. Ook het aantal leden van dit college ware aanmerkelijk te verminderen. Voldoende lijkt één lid per kring, in bepaalde geval len met meervoudig stemrecht, al naar gelang het aantal leden in de Kring. De partijvoorzitter zou volgens de commissie geen deel moeten uitmaken van de Tweede-Kamerfractie. De candidaatstelling De groslijststemming kan be ter afgeschaft worden, want men moet de partijleden geen taak opdragen, welke zij niet kunnen vervullen. De Partijlijsten dienen door een orgaan van de partij als geheel te worden v^tgesteld. De Partijraad zou als Verkiezings- raad kunnen fungeren. De commissie gaat er vanuit, dat ook de fracties in hun geheel aan vereisten van een goede taakvervulling hebben te vol doen, een cbllege van verschil lende speciale deskundigen be hoeft de fractie echter niet te zijn. De eis van specialisatie wor de niet overdreven. Volgens het rapport hebben zich in de jaren na de bevrijding bij de candidaatstelling voor de Kamers en bij de kabinetsforma tie enkele feiten voorgedaan, die voor ernstige critiek vatbaar zijn. Er moeten wel zeer klem mende redenen zijn om een Ka merlid, dat zich goed van zijn taak heeft gekweten, bij de ver kiezingen te passeren, al kunnen zich wel eens omstandigheden voordoen, welke noodzaken tot het voorbijgaan van Kamerleden „en ook van ministers". Daarbij mogen hun persoonlijke gevoe lens niet worden veronacht zaamd, aldus de commissie. Geen belangenstrijd De verhouding van de sociale organisaties tot de polieke partij in het algemeen en in het bij zonder voor wat de candidaat stelling betreft, heeft dringend behoefte aan hernieuwde bezin ning. De commissie waarschuwt, dat men de katholieke politieke par tij niet moet zien als een strijd perk van belangen. Dit leidt er toe, dat de sociale organisaties elkaar binnen de partij de over heersende plaats betwisten, het geen de ondergang betekent van de partij. Nodig is samenwerking tussen de katholieke sociale organisaties en met als voornaamste doel het opstellen van een maatschappe lijk economisch program. Op dat program moet het program van de partij kunnen voortbouwen. Het Katholieke Bureau voor Maatschappelijk en Cultureel overleg kan het centrum zijn van de gewenste samenwerking. Het bureau zou een sociaal-econo mische studiedienst moeten op richten, bestaande uit deskundi gen van de sociale organisaties en onafhankelijke deskundigen. De speciale commissies voor verschillende maatschappelijke groepen, zoals de KVP die thans kent, acht de commissie niet ge wenst. Zij zouden het gemis aan samenwerking kunnen verscher pen. Beter zou zijn de groepen in gemengde commissies samen te brengen. Programma's Voordele samenstelling van het beginselprogram wenst de com missi e een blijvende staatsfiloso fische studiegroep. Het huidige verkiezingspro gram zou onderverdeeld moeten worden in een staatkundig pro gram en een verkiezingsprogram. In de gedachtengang van de commissie is 't Staatkundig pro gram het huidige verkiezingspro gram. Het verkiezingsprogram, dat de commissie beoogt, zou daarvan een de massa aanspre kende bewerking moeten zijn. Ook voor de opstelling van het staatkundig program wenst het rapport een permanente commis sie, die de ontwikkeling tussen twee verkiezingen moet volgen. De commissie erkent, dat het staatkundig program van de fractie een zekere discipline eist. Zij wenst echter geen afgedwon gen discipline. Handhaving van het staatkundig program zou de verhouding partijfractie moe ten beheersen. Geregeld overleg is nodig. Zo nodig kan de partij in het openbaar van een afwij kende mening doen blijken. Ook de partijraadsvergaderingen zou den gelegenheid dienen te bie den om het beleid van de fractie in het openbaar te toetsen. De geldmiddelen Voor een verbetering van de partij-financiën beveelt het rap port een beroep op de offervaar digheid van de katholieke Neder landers aan. De inning van de contributies dient met spoed te worden verbeterd. Practisch nut wordt verwacht van een speciale commissie voor de geldmiddelen. De commissie betreurt, dat de Jeugdstandsorganisaties niet deel willen nemen aan het werk voor de jongeren in de partij. Voor contact met het kader ware een apart kaderblad wenselijk. Ook wordt er aan herinnerd dat voor zitter Goseling vroeger persoon lijk voorlichting gaf in 'n kleine besloten kring. In het jaarverslag wordt ge constateerd, dat 1952 in het alge meen een goed jaar was voor de Nederlandse land- en tuinbouw. In de akkerbouw lagen de op brengsten per ha. nagenoeg over de gehele linie boven die van 1951. In de rundveehouderij ver toonde de melkproductie een kleine teruggang, de productie van rundvlees handhaafde zich echter op hetzelfde peil. De pro ductie van varkensvlees liep, tengevolge van een inkrimping van de varkensstapel, met ruim 6 procent terug in vergelijking met het voorafgaande jaar. De productie van eieren gaf daar entegen een geringe stijging te zien. De afzet van akkerbouw en veehouderijproducten verliep over het geheel genomen vlot en tegen bevredigende prijzen. In de tuinbouw sector ontwikkelden productie en afzet zich eveneens bevredigend, met uitzondering van de exportmogelijkheden heb ben zij geleid tot een laag prijs peil voor het harde fruit. Het door elkaar genomen gun stige beeld van productie en af zet in de agrarische sector vindt volgens 't jaarverslag zijn weer spiegeling in de cijfers omtrent de ontwikkeling van de bruto- waarde van land- en tuinbouw- productie in millioen guldens resp. over 1949/'50, 1950/'51 en 1951/'52 akkerbouwproducten 654, 641, 754; veeteeltproducten: 2318, 2585, 2741; tuinbouwpro ducten: 523, 508, 605. Totaal 3495, 3734, 4100. Index op bass 1949/'50 100, 107. 117. De buitenlandse handel van Nederland werd in 1952 geken merkt door een buitengewone sterke daling van het invoer- overschot. In deze verbetering van de betalingsbalans heeft de agrarische sector ruimschoots zijn aandeel bijgedragen. De in voer van land- en tuinbouwpro ducten, bestemd als grondstof voor de lanbouw en voor de bin- EINDHOVEN, 19 Jan. De gemeenteraad van Eindhoven heeft besloten een crediet van 300.000.te verlenen ten be hoeve van de aanvulling van de basiscollectie van het stedelijk van Abbemuseum. Aangekocht zal o.m. worden een klassiek werk van Picasso uit 1909, waarvoor een prijs van 122.000.wordt gevraagd. nenlandse consumptie, daalde met f 471 millioen gulden ten opzichte van 1951. De uitvoer van bewerkte en onbewerkte land- en tuinbouwproducten van Nederlandse herkomst steeg daar entegen met f 237 millioen. Het aandeel van de uitvoer van land en tuinbouwproducten van Ne derlandse herkomst in de totale export van ons land bedroeg in 1952 33 procent en was daarmede iets hoger dan in het voorafgaan de jaar. De baten- en lastenrekening van de Stichting voor de Land bouw sluit over het jaar 1952 met een bedrag van f 840.744.88, waarbij is inbegrepen een nade lig saldo van f 290.002.56. Zondagmiddag a.s. om half 3 wordt in de grote zaal van het Concertgebouw te Amsterdam een concert gegeven voor niet- Amsterdammers. Rafaël Kubelik dirigeert het Concertgebouwor kest, dat zal uitvoeren: van Dvo rak de serenade voor strijkor kest van Mendelsohn het viool concert en van Tsjaikows'ki de vijfde symphonic. Er is voor tweeduizend personen plaats. HANNOVER, 19 Jan. In Hannover zal een centrale be graafplaats worden ingericht voor naar schatting 400 Neder landse slachtoffers uit de tweede wereldoorlog. Dit is door het minsterie van Binnenlandse Zaken van de staat Nedersaksen bekend gemaakt. De plannen voor deze begraaf plaats zijn door het ministerie uitgewerkt in overleg met de Nederlandse Oorlogsgravenstich ting. De oorlogsslachtoffers liggen op het ogenblik begraven op ver schillende Duitse kerkhoven. Hun stoffelijke resten zullen naar Hannover worden overgebracht. Uit Den Haag verneemt men nog, dat de heer De Hertogh van de Oorlogsgravenstichting Maan dag j.l. naar Hannover is gegaan in verband met deze zaak be sprekingen te voeren. Het kerkhof zal waarschijnlijk nog dit jaar worden geopend. HET MOET TOCE send woord worden de eenheidscommis Centrum voor Staa ming spreekt in 't gemaakte rapport o zaak van de staat heid der katholiel ders". Men weet, dat er twee jaren die t< te ruim genomen! geschreven en gesp; nemen aan, ook ge dit vraagstuk. Tens meer dan een jaar de bus gekomen het de K.V.P. aan dit dit vraagstuk te onderzoeken door e van het Centrum, van het Centrum, C. L. v. d. Grinte voorzitter van gewi hem, was het aant commissie 24. Er w taris en een adjunct Dit rapport verse het ogenblik, dat d gen tussen de verteg van de K.V.P., de katholieken in de F Arbeid, over de eenheid, gaande zijr den zich nog maar -i' stadium en de vra en daar wel eens, gesprek wel zal moe Het wil ons nu dat de inhoud en van het Centrum- vragen overbodig m van andere beantwo Men zal, zo schijnt nog wel wat te pra omdat het rapport daar nog wel een open laat, maar in el de raadpleging van heel wat tijd uitspar Duidelijker gezegd gesprek-partners ovei stuk van de politiek eenheid zullen thans einde kunnen komen wel een ontgoochelii dién zij niet tot de som zouden komen, missie-van vier en tv Zoals uit het uiti treksel van het inte leerzame rapport el< nummer blijkt, is de v. d. Grinten tot de komen, dat de oploss is in de keuze vóór de lieke partij, de K.V Wel stelt de com- dat er veranderingen nisatie van de partij men. Zij geeft daarvo denkbeelden; zij stelt lukkig niet dat denkbeelden „conditie non" zijn voor het van de gestelde alge clusie. Wel mag en kan genomen, dat in elk bestaande partij niet oude kan blijven. In zal moeten worden in de opbouw van de K organisatie, zoals var raad_, Partijbestuur, stellingen enz. enz., lijk een kwestie van raad zijn. Reeds zijn tot verandering in df aanhangig (die de cc principe toejuicht) het einde van deze K.V.P. daarover moe sen. Dat verdere verand ook wel diepgaande, is onze vaste overtuigi trouwens al eens dit rapport nog niet windselen lag", hebbc Maar of het allem moeten gebeuren, als sie voorstelt???.... wij inderdaad een a: tekens. Het gaat hi nogal ver, zo op he zicht tenminste! Er weer werk zijn voor commissie, die dan natuurlijk een commis partij-zelve zal moeter overigens zal over wekkende rapport, katholiek Nederland ademing moet wor gen, nog wel een zeggen zijn. Het is een goed rai veel nieuws bevat zoverre kan men zich toch nog over verwon het precies een jaar duurd, voordat het ger Maar op dit punt zouc commissie geen very maken. Wat is tenslott in het licht van de Wel verwondert he beetje spijtig, dat son gen, welke de com; werpt, niet concreet Ujker beantwoord zijn den wij wel gewild aan het einde van pagina's de grote conc eens duidelijk en conci samengevat. Nu moet het gehele rapport hee snuffelen en zoeken plaatsen, waar de overigens nog wel een, tekort aan positiviteit moeten zijn. Dit manco mag eek kracht van het woord niet te kort als dat manco er n was, zou het rapport stellig nog meer sp geweest! WENEN, 19 Jan. rikaanse leger in Oostei de autoriteiten van het ger gevraagd een 23 Amerikaanse luitenant laten, die sinds een mist wordt en van w men wordt, dat hij sische handen bevindt Het is de 2e luiten an Adkins, die, volgens niqué van het AmeriK ger, in grote financiële heden verkeerde. De Amerikaanse m Oostenrijk, lt.-gen. nold heeft schriftelijk sche commandant gen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noordhollands Dagblad : dagblad voor Alkmaar en omgeving | 1954 | | pagina 4