DEBAT ROND DE PR IESTER-AR BEIDER S Kwestie in politieke sfeer getrokken Een nieuive zielzorg eigen land Drama in Frankrijk Gesprek met pater Baeten S.J. Zaterdag 20 Februari 1954 Pagina 7 PARIJS. De beslissingen van het Franse episcopaat be treffende de nieuwe methoden van het bedrijfsapostolaat, waaraan de priesters zich vóór de eerste Maart moeten onderwerpen op straffe van ernstige maatregelen, begin nen de tegenstellingen in Frankrijk op de spits te drij ven. Tot op heden is het vraagstuk beperkt gebleven tot het godsdienstige terrein, waar theologen en moralisten met meer of minder grote levendigheid redetwisten over het priesterschap, het aposto laat onder het volk en de ge hoorzaamheid aan de Kerk. De maatregelen van ontslag door de generale overste van de Predikheren, genomen ten aan zien van zekere paters Dominica nen. die stellingen verdedigen, welke door Rome als té vooruit strevend veroordeeld waren, heb ben het debat doen weerklinken tot in de openbare gelegenheden. Drie symptomen Tegelijkertijd merkt men inder daad drie gebeurtenissen op, die weliswaar een zeer verschillend karakter dragen, maar die toch alle symptomen zijn van de in tensiteit en van de gecompliceerd heid van het drama, dat zich op het ogenblik in Frankrijk voltrekt. Op de eerste plaats publiceerde Francois Mauriac in de „Figaro" een artikel, voortgevloeid uit zijn scherpe en lankmoedige pen. Hij analyseerde de moeilijkheden en de angsten van de Franse katho lieken, die verrast, ontredderd en tegelijkertijd ontmoedigd zijn door de richtlijnen van Rome. Meege sleept door zijn enthousiasme kwam Mauriac ertoe een nieuw concordaat tussen de Franse re publiek en de H. Stoel te vragen, opdat de staat in zekere omstan digheden de Katholieken, de priesters en religieuzen onder haar hoede zou kunnen nemen, die zonder voorbehoud aan de Romeinse Curie overgeleverd zijn. Vervolgens is er het merkwaar dige initiatief genomen door Mi- chelot, afgevaardigde van het Sei- ne-departement en oud-minister van generaal de Gaulle. Deze af gevaardigde bekend om zijn die pe katholieke levensbeschouwing heeft de Minster van Buitenland se Zaken schriftelijk verzocht de aandacht van de H. Stoel te ves tigen op de betreurenswaardige gevolgen, die het gevaar opleveren door de Kerk in Frankrijk het prestige en de luister van het land te treffen en dat tengevolge van de nasleep, voortvloeiend uit de beslissingen omtrent de pries ters en de Franse religieuzen. Een derde feit is de stap van de heer Deixonne, socialistisch af gevaardigde, die bij de regering heeft geprotesteerd tegen de rol, welke de Nuntius in Frankrijk, Mgr. Masella, heeft gespeeld. De heer Deixonne, die zich in het parlement de felle voorvechter van het anti-clericalisme heeft ge toond, verwijt de vertegenwoor diger van de H. Stoel stappen te hebben ondernomen bij de leden van het Episcopaat inzake de kwestie van de priester-arbeiders. Hij beweert met stelligheid, dat de Nuntius, die in Frankrijk de functie van ambassadeur uitoefent geen andere officiële betrekking mag onderhouden dan met de Franse regering. De heer Deixon ne vraagt derhalve met evenveel aandrang, dat een concordaat ge sloten wordt, hetwelk de rechten van Rome zal vastleggen en ook die van de Franse staat zal om schrijven op alle terreinen, waar deze rechten zich gelijktijdig doen gelden Vraag zonder zin. Is nu tengevolge van deze ini tiatieven de zaak van de priester arbeiders in het vlak van de poli- tiek geraakt en onderwerp van debat in het parlement geworden? Dat is weinig waarschijnlijk. In derdaad sedert de wet van schei ding van Kerk en Staat in 1904 hangen de godsdienstige zaken al leen van de Kerk af, dus van de bisschoppen en de H. Stoel. De vraag door de parlementsleden aan de regering gesteld, is zonder zin, zelfs waar het gaat om de autoriteit van de pauselijke Nun tius. De rechten van de Nuntius houden in, dat zij de diploma tieke relaties onderhouden met de landen, waarin zij geaccrediteerd zijn en dat zij in het gebied, dat hun is toegewezen, waken over de stand van de Kerk en de H. Stoel daadwerkelijk op de hoogte houden. Stuit de ontkerstening van onze arbeiderswereld humanisten en Getuigen van Je hova en tachtig procent van de gesprekken, die men onderling voert, gaan over de levensbe schouwing. Onder de arbeiders massa treft men in, het algemeen twee stromingen aan. In de eer ste plaats de onverschilligen; dik wijls zijn dat schijnbaar onver schilligen, omdat ze geen uitweg kunnen vinden voor de proble men, die hen beroeren. En ten tweede vindt men veel overdre ven godsdienstig gedoe, waarvan de Getuigen van Jehova vooral blijk geven. De eerste kern Om aam deze ontkerstening een halt toe te roepen is men enige jaren geleden met een nieuwe methode begonnen. Voor een priester is het vrij moeilijk recht streeks contact met de arbeiders, op te nemen en daarom riep pater Baeten drie jaar geleden enkele degelijke katholieke arbeiders bij Deze wijze van werken heeft tot gevolg gehad, dat de mensen allereerst leerden, dat wij katho lieken met onze levensbeschou wing de problemen kunnen oplos sen. Deze wetenschap geeft aan de-arbeiders een versterking van huil' zelfbewustzijn en het geeft hun ook een zekere fierheid. -at« Het tweede gevolg van deze methode is, dat deze mensen hun standpunt vrijer kunnen verde digen. In het bedrijf tonen ze hun katholieke levensbeschouwing en communisten en humanisten aien, dat deze katholieke arbei ders een zekere rust hebben in voor- en tegenspoed. Deze dege lijke katholieke arbeiders trekken ten strij'de tegen onverschillig heid en valse voorstellingen over het katholieke geloof. Zij doen dat niet met de catechismus in de hand, maar met de Christe lijke Liefde in hun hart. Want het streven van pater Baeten en zijn medewerkers is er 'op gericht, dat de kernleden tegenover hun me de-arbeiders kameraadschappe- lijkhedd tonen, hun de helpende hand bieden als det nodig is. Pa ter Baeten is van mening, dat de verstandelijke benadering van geloofsproblemen, zoals die tegen woordig wordt toegepast, niet meer de juiste is. Volgens zijn persoonlijk oordeel moeten de priesters en hun lekenhelpers op de eerste plaats praten over Christus en de Christelijke liefde. Daardoor werken zij op het chris telijk instinct, dat toch in ieder mens aanwezig is, een benadering dus meer via het hart, dan met het verstand. JVu: 370 man Het aantal kernleden of gang makers is in de drie jaar, dat men er mee bezig is, sterk ge stegen. Momenteel kan pater Baeten met trots wijzen op een 370 kernleden op een totaal van 7000 arbeiders zij Wilton-Feij en- oord. Door de activiteit van deze kernleden zijn al vele afvallige' of andersdenkende arbeiders trouwe bezoekers geworden van de praatavonden toij de pater. Van zijn kant maakt pater Bae ten regelmatig een wandeling over de bedrijven, maakt een praatje met de mensen en rolt een sigaretje met ze. Ook wordt hij dikwijls door de mensen zelf aangeklampt, die hun moeilijk heden- met hem willen bespreken. Uiteraard komt hat ook wel voor, dat er arbeidskwesties aan de pater worden voorgelegd, maar die geeft pater Baeten altijd door aan de daarvoor in aanmerking komende instanties. Want het gaat voor pater Baeten allereerst om de zielzorg, om het geestelijke welzijn van de arbeiders. Toen pater Baeten drie jaar geleden met zijn werk begon, waren, er bedrijven,, waar hij geen toegang kon krijgen. Zo kreeg hij destijds bij een bedrijf, waar hij toegang verzocht, te horen: „Bij ons geen paap of dominee op het werk; wij zjjn er alleen om cen ten te maken,". Nu is het echter gelukkig anders, want men heeft geconstateerd, dat zijn werk een gunstige invload heeft op de men taliteit van de arbeiders en daar om zijn de directies heel wat soe peler geworden. Ook het doen van huisbezoek behoort tot het werk van de pater eri hij doet hierbij heel wat avon turen op. Gemiddeld legt hij iedere dag een vijftig kilometer met zijn bromfiets af. Het is hem wel eens een keer overkomen, dat men hem van de trap afgooi de, maar over het algemeen ont vangt men de pater welwillend. Ook bij het huisbezoek moeten speciale methoden worden toege past en met treffende voorbeel den illustreerde de pater boe dit huisbezoek tot bekering van velen heeft geleid. Zo bezocht de pater eens een van zijn kernleden, een goed katholiek, die met zijn gezin bij zijn ouders inwoonde. Toen de pater aanbelde was de zoon met een van zijn kinderen juist bij zijn ouders op bezoek en de pater werd in de woonkamer van de ouders ontvangen. Als gebruike lijk gaf de pater de aanwezigen de hand, doch toen hij bij de oude vader aankwam, weigerde deze de toegestoken hand onder het uitspreken van een nu niet bepaald vriendschappelijk woord. De pater begreep er aanvankelijk niets van. Hij begon een gesprek met de zoon, het kernlid, doch dit wilde niet vlotten. Toen maar een aardig praatje gemaakt met het kind, de pater moest haar pop aankleden. Dat duurde zo enige tijd totdat de vrouw van het kernlid met de andere kinderen thuis kwam. De kinderen spron gen op de pater af, blij hem te zien en ze wilden niet eerder naar bed of ze moesten de pater een kusje hebben gegeven. Dit hele tafereel had zo'n diepe indruk op de oude vader gemaakt, die dat kwam de pater eerst later aan de weet communist was en tot de E.V.C. behoorde, dat hij de pater bij diens afscheid toe voegde: „Bij jou wil ik biechten". En de volgende dag kwam de pater terug bij de oude vader van het kernlid, die nu weer een trouw lid van de Kerk is gewor den. Zijn vroegere kameraden van van E.V.C. hebben al het moge lijke gedaan om hem weer bij hun bond terug te krijgen, maar tevergeefs. Nu kregen ze te horen, dat als ze nog eens terug zouden komen, van de trap zouden wor den gegooid. Critiek verstomd Zo is het werk van pater Bae ten een belangrijke steun geble ken voor de parochie-geestelijk heid. Aanvankelijk was er wel eens van die zijde critiek en stel de men de vraag of zij zelf het soms niet goed deden, maar nu hebben de parochieherders wel ingezien» dat het werk van pater Baeten- en zijn medehelpers on misbaar is geworden. Wel is pater Baeten er van overtuigd, dat zijn werk op den duur overgenomen moet worden door de parochie-geestelijkheid, maar dan zo, dat een kapelaan speciaal belast wordt met het werk, dat hij thans verricht. „Wij moeten de mensen in hun ge meenschap benaderen en die ligt tegenwoordig niet meer binnen de parochiegrens, maar tussen het bedrijf en het gezin". Voorlopig zal echter de huidige votm van zielzorg in de bedrij ven moeten worden voortgezet. Iedere Zondag leest patèr Baeten een avondmis in een dan voor die gelegenheid tot kerk omge vormde garage. Ook de vrouwen van de arbei ders worden door pater Baeten niet vergeten. Regelmatig organi seert hij voor haar bijeenkomsten. Door al dit werk is er langzamer hand een sterke onderlinge band gegroeid tussen die mensen on derling en tussen- de mensen en de priester. En verder is er een geest van Christelijke Liefde ge schapen-, die zich toont in het on derling hulpbetoon in de arbei dersgezinnen. Intussen brengen de kernleden steeds meer arbeiders in contact met de pater, die binnenkort ook al zijn tweede assistent er bij zal krijgen. De tot nu toe beschik bare ruimte is daarom te klein gebleken en pater Baeten heeft reeds beslag durven te leggen op een groot pand in de Tuinlaan te Schiedam. Maar het moet nog worden vrijgemaakt en ingericht. Ook moet er n-og worden gebro ken en gebouwd en de kapel moet nog geheel worden ingericht. Er moest ruimte komen ook voor het cursuswerk, dat de pa ters sinds kort hebben georgani seerd. Op deze cursussen wordt door de jongeren kennis gemaakt met economie en met de kerk geschiedenis en zo worden ook de godsdienstige problemen on der de loupe genomen. Pater Baeten, die legeraalmoezenier is geweest in Indonesië, weet pre cies hoe hij dit moderne en we mogen gerust zeggen, doeltref fende apostolaatswerk moet aan pakken. Voor deze moeilijke taak moet een priester een be paalde instelling hebben, het moet hem liggen. Het succes, dat pater Baeten tot nu toe met zijn werk heeft gehad, toont dat nij over bijzondere capaciteiten be schikt. In d-e komende dagen zal pater Baeten een offer vragen voor zijn moeilijk, maar zo noodza kelijk werk. Zijn gironummer is 611660. We doen gaarne een be roep op onze lezers om pater Baeten bij zijn moeilijk werk te steunen. Elke Zondag celebreert pater Baeten een Avondmis in een tot kerk omgevormde garage. (Van onse redacteur) w, waren Woensdag op bezoek bij pater Baeten, een Jezuiet, die al enige jaren de zielzorg uitoefent onder de arbeiders, die hun brood ver dienen op de grote bedrijven als Wilton-Feijenoord, Jamin, Excelsior en Bervoets te Rot terdam en Schiedam. Wij troffen de pater aan op zijn „pastorie" gelegen boven een koekfabriek op het Broersveld te Schiedam, een der armste straten van deze nijvere stad. De „pastorie" bestaande uit enige vertrekken, is sober in gericht met wat meubelen, die de pater waarschijnlijk cadeau heeft gekregen of die hij heeft opgescharreld in een winkel van zesdehands goederen. Maar noch de omgeving noch het interieur hebben blijkbaar schade gedaan aan het humeur van de pater, die lachend en opgewekt vertelt van zijn werk temidden van een ont kerstende arbeiderswereld. De speciale zielzorg onder de ontkerstende arbeiders staat de laatste tijd in het brandpunt der belangstelling, nu er zoveel te doen is om de priester-arbeiders in Frankrijk. Maar pater Baeten haast zich direct, als hieraan herinnerd wordt, er op te wijzen, dat hij en zijn collega's geen priester-arbeiders zijn in de zin^ zoals men die in Frankrijk kent. Zonder een oordeel uit te willen spreken over de Franse priester- anbeiders en de methode door hen gevolgd, zegt pater Baeten, dat de priesters, die hier in Ne derland speciaal onider de arbei ders werken, geen mede-arbei ders zijn geworden, omdat ze in dat geval minder tijd zouden hebben voor hun zuiver pries terlijke arbeid. En bovendien, al dus pater Baeten, moeten de ar beiders waardering voor ons krij gen als priester en niet als mede arbeider. Pater Baeten en zijn ordebroe ders in Schiedam zijn niet de enige bedrij&aalmoezeniers. Over heel ons land verdeeld zijn er nu vijftien priesters, d-ie op speciale wijze hun bijdrage leveren tot de kerstening van het bedrijfsleven. De paters Capucijnen- te Am sterdam volgen het individueel bezoek aan de bedrijven, gekop peld aan het huisbezoek, de pa ters Franciscanen, die kort gele den het apostolaat onder de Am sterdamse arbeiders helbben aan gepakt, werken van de parochie uit. Onder d-e vrouwen in Am sterdam werken de paters Car- melieten en in Velsen en IJmui- Het huisbezoek is een vast programmapunt van de pater foto rechtslinks: pater Baeten zoals de arbei ders hem het beste kennen. Als zij moeten reizen om zien van ae toestand op de noogte te stellen ot om de merareme van voorlicntm-g te dienen betrettenae de pauselijke riontlijnen, dan oelent nij zijn ambt van nuntius uit. Maar, aldus verstrikt in net politieke warnet, lopen de discus sies gevaar een boosaardige luis ter te krijgen en op een volledige verwarring uit te lopen. Intussen bespeurt men, dat er zekere oorlogszuchtige tendenzen ontstaan, die pogen de Katholie ken tegen de richtlijnen van Rome op te zetten! Het gevaar ontstaat, dat de zielen ernstig verontrust worden en dat sommige mensen in een moeilijke situatie gebracht worden. up Februari is net de non- derdste sterfdag van Lammenais, de priester, die tegenover de de mocratie ideeën heeft willen ver dedigen, welke van zoveel bete kenis zijn in het tegenwoordige debat en het bestaan heeft tegen de Kerk in opstand te komen en zich van Haar af te scheiden. De klachten van vandaag zijn niet nieuw en niemand moge onwe tend blijven omtrent de ver schrikkelijke gevolgen. Bovendien is het interessant op te merken, dat Mauriac en Deixon ne er naar streven een tussen komst van de staat in kerkelijke aangelegenheden te bewerkstelli gen. Terwijl de een voor de ander, zij het dan om verschillende be weegredenen hun afkeuring te kennen geven over het concor daat, dat in 1853 tussen de H. Stoel en Frankrijk is gesloten. Beide initiatieven zijn voorwerp geworden van beschouwingen, welke La Croix aan deze kwestie gewijd heeft. In zijn commentaar hierop hekelt Père Gabel, hoofd redacteur van La Croix, deze be gripsverwarring en signaleert een zeker aantal kenmerken van za ken, die in debat gebracht zijn. En hij besluit: „Het is op het ogenblik een van de meest pre caire en beslissende ogenblikken, waarop de waarde van het gezag aan de orde wordt gesteld, en de gehoorzaamheid van de gelovigen meer vrij maar ook meer nood zakelijk wordt. De gelovige kan zeggen, dat hij zich opoffert en wil gehoorzamen; hij kan er zich bij neerleggen, dat één deur dicht gaat en 'n andere geopend wordt; hij kan op zijn standpunt blijven staan, dat wat het practische ge bied betreft z ij n oplossingen veel doeltreffender zijn, dan dóe welke door de autoriteiten worden verkondigd en toch actief mede werken om de nieuwe methoden toe te passen. Hij kan zelfs zeg gen, dat hij er n-iet veel van be grijpt en toch levend lid willen blijven van de Katholieke gemeen schap. Wij bedoelen d e Katho lieke gemeenschap en niet z ij n Katholieke gemeenschap." De Katholieken en speciaal de Franse Katholieken, zo gaat La Croix verder, onder vinden altijd die spanning, welke er tussen vrijheid en gehoorzaamheid, de schepping en de traditie, het particulier initiatief en de maatregelen van de overheid is. De dingen zijn niet eenvoudig en de hou ding van de Christenen even min. Wij moeten altijd het woord van St. Augustinus vasthouden, dat zegt; Eenheid in de zaken, die opgelegd wor den, vrijheid in de zaken, die in discussie zijn, maar bij alle dingen de liefde". Regelmatig maakt de bedrijfsaalmoezenier een wandeling over de bedrijven en maakt dan menig praatje met de arbeiders. den werkt de hoofdaalmoezenier van de arbeid, kapelaan Ge- raerts. Dat men zoveel ontker stening onder de arbeiders aan treft, is een gevolg van de ont kerstening van de bedrijven zelf, zo vertelt pater Baeten verder. In de laatste tien jaar is de ge hele sfeer, de geest en de men taliteit op de bedrijven op z ij n minst afkerig geworden van God. En al is de jonge arbeider in zijn jonge jaren nog zo goed gevormd, hij loopt toch, n-a enige tijd groot gevaar verloren te gaan. In de bedrijven hebben de mensen behoefte aan een houvast Ze komen met lieden van allerlei slag in aanraking, communisten. zich met wie hij praata vonden hield. Dit eerste groepje degelijke katholieken werden zijn eerste kernleden. Al spoedig groeide de groep, zodat tot splitsing moest worden overgegaan. Eén keer per maand- kwartzen de kernleden bij de pater aan huis en dan werd er des avonds van- acht tot tien uur gepraat over alles en nog wat. Een agenda of een bestuur was er niet en ook werd er geen organi satie gevormd, maar de pater liet de mensen vooreerst onderling van gedachten wisselen en gaf dan gelegenheid tot het stellen van vragen, die door de patel- werden beantwoord.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noordhollands Dagblad : dagblad voor Alkmaar en omgeving | 1954 | | pagina 7