Een orkaan ranselde de kust redders
een schip in nood
op de Eierlandse Gronden
Noodseinen trilden
de rampnacht
aan de wal gevraagd
Depressie bij
IJsland
I)e Insulinde op
een oor
Een vuurtoren waakt over de Eierlandse Gronden
Zaterdag 20 Februari 1954
Pagina 9
De stormvloed van 1 Februari 1953 zal in de historie
van Nederland nog vele eeuwen voortleven als een
ramp, in omvang slechts te vergelijken met de grote
overstromingen uit de Middeleeuwen, waarbij hele
landstreken met levende have en rijke bezittingen in
één machtige vloed werden weggevaagd. De omvang
van de catastrofe, die de lage landen in deze ramp
nacht trof, heeft de aandacht afgeleid van wat er op
deze éne dag nog meer voorviel. Aan de kusten van
andere landen, maar ook voor onze eigen kust. Dat is
begrijpelijk. Wanneer over een gegeven aantal jaren
niemand zich meer zal kunnen herinneren, dat de zee
ooit opstormde tegen de boulevards in de Belgische
badplaatsen, dat zij geselend voortjoeg over de laag
gelegen vlakten van de graafschappen aan de Engelse
Oostkust, dan zal het getal van 1835 doden, in het
Zuiden en Westen van ons eigen land nog altijd in
onze herinnering staan, alsof het er eerst gisteren
ingegrift was.
dagen later is gebleken, dat beide vlak tegen het duin te zitten,
sohepen ten onder zijn gegaan, Fwaalf man hadden het schip
t-, j j reeds verlaten en waren per
Drie en twintig zeeheden vonden vraohtauto naar Amsterdam ver-
de dood. trok/ken.
Wanneer wij een overzicht wil- Het Russische s.s. Enisei ver-
30 Januari 1953: wintertijd in ten heibben van het reddingswerk keerde ten zuiden van Den Hei-
Nederland. De grauwe iuoht duidt in deze gedenkwaardige dagen, der enige tifd in moeilijkheden,
on regen. Er valt zelfs sneeuw, kunnen wij geen betere bron doch kon op eigen kracht vrij-
hier en daar. Maar er zijn voor raadplegen dan 't orgaan van de komen. Nabij Hoek van Holland boord gegaan, hetgeen een wijze
de tijd van het jaar geen aanwi.i- Koninklijke Noord- en Zuid-Hol- ontkwamen het Deense s.s. An- voorzorg bleek te zijn. In de ha-
de Panamees Barbara ven van IJmuiden stond zelfs al
Sleepboten konden echter niet
buitengaats komen. Aangezien
de diensten van de Neeltje Jaco-
ba overbodig werden geacht,
keerde de boot huiswaarts. Men
was nog maar enkele kilometers
van IJmuiden, toen de Carthage
opnieuw een noodsein uitzond.
De ankerketting hield het niet
en het schip dreef snel af naai
de kust. Hoewel het moeilijk viel
hier een beslissing te nemen
juist ten zuidgn van IJmuiden
was ook het Engelse s.s. Selby in
moeilijkheden geraakt keerde
de Neeltje en zocht in het don
ker, tegen zware zeeën in, op
nieuw het Franse schip. Dank zij
de grote medewerking van het
Ned. Radarproefstation te Noord-
wijk aan Zee werd de redding
boot tot bij het in nood verkeren
de schip geloodst. Opnieuw wei
gerde de kapitein het schip te
verlaten. In de vroege morgen
van 2 Februari liep het schip
voor Scheveningen aan de grond.
De Neeltje Jacoba keerde terug
naar IJmuiden, na alleen voor de
Carthage al 16 uur in touw te
zijn geweest.
Terwijl dit allemaal voor de
kust gebeurde, heerste er aan de
Waddenkust grote ongerustheid
over zes mannen, die aan boord
geweest waren van de Duitse
e?™.„ i/r olielichter „Oder", die in de storm
liet fm.se s.s. Bene VI dat m van de sIeepboot Gulosenfjord
de rampnacht op Schouwens was losgeslagen. De tros was Za-
Tijdens de rampdagen in Februari 1953 werden tien
reddingstations van de Koninklijke Aoord- en Zuid-
Hollandse Reddingmaatsehappij gealarmeerd. AI deze
stations toonden al hoefden zij niet alle in actie te
komen een voortreffelijke paraatheid. De kracht-
proef, die de orkaan hen steldeis met succes door
staan. Daar is de K.IS.Z.H.R.M. verheugd om. Daar is
ons volk trots op. Daarvoor zijn zij, die in deze bange
dagen leven te danken hebben gehad aan de mannen
van de reddingboten, voor hun leven dankbaar.
Om deze paraatheid te handhaven, om het materiaal
Ie onderhouden en te vernieuwen en u hebt geen
idee lioe dringend dat nodig is vraagt de K.N.Z.H.
R.M. Redders aan de wal. Er zijn tlians 22.000 landge
noten, die het reddingswerk steunen met een bijdrage
van minstens 3.per jaar. Dit aantal zal in de eerst
volgende zes jaar minstens tot 100.000 moeten stijgen,
wil de Reddingmaatsehappij niet zelf volkomen aan de
grond komen te zitten.
Redders aan de wal gevraagd. Aarzel niet. Geeft n
snel op. Het adres: Koninklijke Voord- en Zuid-Hol
landse Reddingmij.. Herengracht 545, Amsterdam.
Postgiro 26363.
strand werd geworpen. Van terdagavond om half negen op keerde. Het embarkeren op zich- De Insulinde kon niet terug-
de radio-installatie van het 20' noordwest van de vuurtoren zelf was al een moeilijkheid van keren Over deze terugtee»Jaten
de radio-installatie van het
schip werd dankbaar gebruik
Eierland (Texel) gebroken en de
2000 ton grote tanker was met
zingen voor kwaad weer. Het is lanidse Redding Maatschappij, de
Vrijdag. Een gezellig, huiselijk „Reddingboot". Daarin wordt
weekend in het vooruitzicht, dikwijls in de eigen bewoordin-
Morgen zullen de gereedschappen gen van de mannen, die met het
worden opgeborgen en de boeken reddingswerk waren belast, ver- Het Engelse schip Seliby, dat voor lichters en woonschepen in ge
nam en
Ann op het nippertje aan stran
ding. De Barbara Ann werd door
gemaakt voor de verbinding zijn zes runners aan 'boord spoor-
met het rampgebied.
nieuwe reddingboot Prins Hen
drik van Den Helder, de Bran
belang. we de schipper zelf aan 't woord.
De steiger stond onder water „Ik stuurde WZW voor en na-
en de zee brak er overheen. dat we zo drie kwartier -gevaren
loos in de loeiende orkaan ver- Een sloepje werd te water ge- hadden gingen we weer in de
dwenen. De ervaringen van de bracht. Met een lijn liet men wal sturen; nog hadden we de
zich naar de Insulinde zakken, kust niet gezien. Het begon zo
Een en ander niet bij kalm, hel- hier en daar al door te breken
een 'hoge zee! Zondagochtend was joan Hodshon van De
de boot al naar de haring-haven dorp (Texel) zullen wij
daris van Terschelling en de der weer, maar in het stikdon- (waarmee hij wil zeggen, dat
Cocks-
afzon-
twee sleepboten binnengebracht, gezonden, waar verschillende derliik vermelden. Deze drie bo
T-Tof Fr» rfnl co orV-11t-1 CoIiBtr d r, 1 «inni» 1 ii j1
- csloten. Morgenmiddag en
overmorgen: een geschenk van
Hom, Die rustte OP -de zevende
dag en Die zag, dat het goed
was.
Op Vrijdagmiddag trekt tussen
teld, voor welke opgave zowel
boten als bemanningen werden
geplaatst.
De Princess Victoria'
Allereerst dient echter aan-
IJmuiden noodseinen hadgege- vaar verkeerden. Zes vrouwen
ven, kon zich zelf redden. Het
liep met zware slagzij het Noord
zeekanaal binnen.
De Annam. die geseind had ten. De Poolse logger
het alleen niet meer te kunnen gaf in de haven!
en kinderen werden overgeno
men. maar.het bleek onmo-
gelij-k^ ze aan de wal af -te zet-
Korab II
noodsei-
IJsland en Schotland een diepe He ramn L klaren, vroeg om reddingboothulp. nen. Het schip was met de voor
d-pressie in Noordoostelijke rich- h óf. £ntorsnhir> Princess Hierop voer de President Jan steven op de kade gestrand,
ting. Er trekken in deze tijd van victoria" frnl' nn'viii? trinhf van ^els van de Kon. Z.H. Mij t. 't Bleek niet mogelijk het vlot
hot jaar wel meer van .dergelijke La"" P-V-S-„uit; de boot slaagde erin
(Nrd! iM^nd). Deze imeriboot
storingen over dit gedeelte van
de Atlantische Oceaan. De de
pressie krijgt dan ook op de
weerkundige stations niet meer
dan gebruikelijke belangstelling.
Maar twaalf uur later staat ach
ter deze depressie al een aware
Noorderstorm. In de nacht van
Vrijdag op Zaterdag raast de
wind met orkaankracht over de
Oceaan, in Oostelijke richting.
Duizend kilometer worden in
twaalf uur afgelegd. Zaterdag
middag 31 Januari beukt de wind
met een snelheid van 125 kilo
meter per uur op de kust van
Schotland. Er is een wijziging
gekomen in de koers van de de
pressie. Zij buigt af naar het
Zuidoosten. En Zaterdagavond
stroomt -de orkaan met ongebrei
delde kracht tot over de randen
van het Noordzeegebied, wind
kracht 110.
Het was juist springtij. Daarbij
kvvaim, dat, door de uitzonderlijk
lange duur en de voor onze kust
ongunstige richting van de storm,
liet zeewater in het Zuidelijke
Noordzeebetkken tot een uitzon
derlijke hoogte opgestuwd werd.
Niet dat de storm deze keer zo
hevig was. Sinds 1900 had het
minstens 15 maal even zwaar of
nog zwaarder gestormd. Op 31
Januari 1953 echter werkten de Klaas Tot, schipper
richting er J- J
land" van West'-lïurapa zijn"be- die vele gevaarlijke tochten dus vrijwel stuurloos in dit "weer
kend Zij waren verschrikkelijk, heeft gemaakt. Op 16 Augustus rr eei? apkei' bad verloren en bij
w bi>8SC1
haalde nog twee opvarenden van
de baggermolen Poortershaven,
■die in de Nieuwe Waterweg
dreigde te zinken. En tenslotte
baalde de Pres. Jan Leis 19 man
van de sleepboot Schelde, die op
een strekdam was gelopen. Een
wei-bestede dag.
De Aalsdiik van de Holland-
Ameri.kalijn, die in de Nieuwe
Waterweg aan lager wal was
geraakt, kon op eigen kracht los
komen. Het Belgische s.s. Lu
xembourg, dat bij Vlissingen we
strand was. werd door de sleep
boot Maas vlotgetrokken. De
motorreddingboot Pres. J. W.
Wierdsma. die wel was uitgeva
ren, hoefde geen diens-t te doen.
De sleepboot Blankenburg bracht
het Nederlandse m.s. Tiba, dat
met een gebroken roer bij de
Waterweg ten anker was gegaan,
behouden naar Rotterdam.
De Carthage
Zondagmiddag, toen de om
vang van de ramp ons volk
reeds in alle verschrikking dui-
-delij.k begon te worden, ving
en de~duur van de storm PCH het S.Ó.S. op van het Fran-
e gevolgen op het vaste- motorreddingboot Brandaris, se ss. Carthage, dat - leeg, en
te trekken.
Zondagavond om 20.40 bereikte
den over te nemen. De Annam de Neeltje Jacoba het Franse
kon later toch nog op eigen schip, ter hoogte van Katwijk,
kracht de Nieuwe Waterweg bin- Het lag daar voor anker en
nenkomen. Dezelfde reddingboot vroeg sleepboothuilp; de opvaren
den wilden niet van boord.
ten hebben meegedaan aan het
opsporen van de losgeslagen
olietanker.
Uit Oostmahorn werd de mo-
torreddingboot Insulinde in zee
gezet om bijstand te verlenen
aan de Franka II, een Nederlands
schip, dat bij het lichtschip Ter-
schellingertbank in gevaar ver-
Schepen op zee
om het leven.
F.v waren echter in deze ramp
nacht schepen op zee. Tussen T
Schotland en Noord-Ierland voer wa® °P 21 Januari s ochtends
de veerboot Princess Victoria met vertrokken, voer door de baai
127 passagiers en een bemanning die de naam „Lodh Ryan draagt
van 49 koppen. Voor de Neder- f" kwam buitengaats. Daar werd
landse Wadiden-eiilanden bevon- sdhiip door de orkaan be-
den zich het Zweedse s.s. Virgo, sprongen. De zee sloeg de beide
de Duitse sleepboot Gulosenfjord achterdeuren van het ruim, waar
met de 2000 ton metende oOdetan- in de autos werden vervoerd, uit
ker Oder van de Esso op sleep- hun voegen. Het water stroomde
touw, het Nederlandse m.s. Fran- het ruim binnen en daar men
ka II, het Deense s.s. Annetorm, geen kans zag de ontwrichte
het s.s. Jalakitu uit India en nog steunbalken weer op h-un plaats
meer schepen, die bij betrekkelijk te brengen, nam de slagzp van
rustig winterweer bun havens minuut tot minuut toe. Omnia-
hadden verlaten. Voor de Nieuwe delink werden S.O.S.-seinen uit-
Waterweg bevond zidh -de Aals- gezonden. Reddingboten werden
dijk van'de Holland-Amerikalijn. bp hun opsporingswerk gehm-
Nabij IJmuiden voer de met teer derd door de zware zee en door
geladen Duitse tainkfboot Julius een foutieve plaats-opgave. Toch
Rutgers Wesst-zuid-west van Den slaagde de boot Sarnue-l Kelly
Helder 'zat het Russische schip van het reddingstation Donagha-
Enisei. Daar was de Carthage bij dee (Ierse Oostkust) er nog m 31
Scheveningen, daar waren het opvarenden van reddingboten en
Deense s.s. Annam. het Panamese een vlot op te nemen. Daarna
Barbara Ann, het Engelse s.s. werden nog slechts lijken g-evon-
Selby en enkele vissersboten, den. De ramp kostte 138 mensen
Binnen luttele uren meld-den zich het leven, het zwaarste verlies,
al deze schepen bij POH-IJmui- dat de Britse koopvaardij vloot in
den-Radio op -de 600 meter golf. vredestijd is overkomen sinds de
Voor bemanningen en boten van vorige eeuw.
'oor
had de klok geslagenIntussen had IJmuiden-radio
In de vloed van nieuws over 'het ene noodsein na het andere
rampspoed ta h,t p«d«l.nd |»fS3
van Brabant, Zeeland, Zuid- en strand gelopen. De bemanning
Noord-Holland, werden de lotge- was aan land gestapt en zat in
vallen van schepen en bemannin- een café, klaar om ieder moment
weer aan boord te gaan. Ge-luk-
gen voor onze kust naar de ach- konden zij van hun voorne
tergrond gedrukt. Het is goed men worden afgebracht,
toch nog te verhalen, wat er in Een uur later liep het Finse
dm hol v,iogond .ohpim ,n
brullende stormwind is gebeuld. t6gen de duinen aan te zitten en
Het moge een waarschuwing zijn ofschoon de reddingboten van
voor hen, die de betekenis van Veere en Stellendam er een zwa-
re, doch vergeefse reis aan waag-
een gevaarlijk depressiegebied te dgn bleek hulp niat nodig. In
licht achten, omdat het nog zo ver middels had de storm bij Ter
weg is. Het moge echter voorna- Heijden het Nederlandse m.s.
moiwir tritoni! ziin aan de Elisabeth op de kust geworpen;
J een ,Üe de bemanning kwam veilig aan
mannen van de K.N.Z.H.R.M., die wal
ook deze orkaan niet hebben ge- Zondagochtend, even over mid-
duoht en die gegaan zijn. toen zij dernacht, kwam er een noodsein
a 7ii rm binnen van de Duitse tankboot
geroepen werden. Zij hebben on- JuliuE Rütlgers Zand.voort werd
der dikwijls onmenselijke om- gealarmeerd, maar hier waren
standigheden hun plicht gedaan, zulke enorme brokken duin weg-
Helaas zijn zij niet bij machte geslagen, -dat het niet meer mo-
jj- gelijk was de reddingboot naar
geweest redding te bien-gen aan hef. strand te .krijgen. De tanker
de IJmuider trawler Catharina was echter nog urenlang onvind-
Duijvis en het m.s. Sal-land uit baar, tot tenslotte tegen de mid-
TVif-n,! Van pIovp unhpnen werd da'S 'n smalile strook zand droog-
Deifzijl. Van deze schepen w era viel Toen bieek de Julius Rütgers
geen radiosein opgevangen. Enige tussen Noordwijk en Zandvoort
dreigde te lopen. De motorred-
dingboot Neeltje Jacoba te IJmui
den werd gealarmeerd. De be
manning van deze boot was Za
terdagavond 8 uur reeds aan
De storm stond met orkaanikracht over
de Wadden. Ergens in het duister moest
zich de olielichter „Oder" bevinden, losge
slagen van de Duitse sleepboot Gulosen
fjord. Aan boord moesten zich zes runners
bevinden. Zes mannen op een hulpeloos en
log vaartuig, overgeleverd aan de woede
der elementen. Drie reddingboten zouden
zich belasten met de taak deze zes mannen
op te halen van een wrak, waarvan nie
mand wist waar het rond-zwalkte. En al
had men dat wel geweten, dan was de tocht
toch nog een waagstuk geworden, waaraan
men slechts huiverend kan denken.
Zaterdagavond tegen negen uur ging de
nieuwe reddingboot Prins Hendrik in eer.
hoge, wilde zee met toenemende wind
kracht, het Molengat voor Den Helder uit,
de inkt-zwarte duisternis in. Een uur later
verliet ook de motorreddingboot Brandaris
de veilige haven. Terschelling zakte spoedig
weg in de nacht. Evenals de Prins Hendrik
bereikte ook de Brandaris na een zware
tocht de plek, waar de Oder vermoed werd
Van de lichter was geen spoor te ontdek
ken. De Brandaris keerde terug, ook al om
dat er bericht was ontvangen, dat het In
diase s.s. Jalakitu zich dwars van Ooster
end (Terschelling) in gevaar bevond. Het
schip raakte bijna op het Bornrif, maar
bleef vlot. Tenslotte nam de sleepboot Hol
land het schip op sleeptouw naar Rotter
dam.
De Helderse reddingboot Prins Hendrik
zocht de hele nacht door naar de O-der, zon
der succes. Om half vijf in de ochtend van
1 Februari kreeg de boot bericht, dat het
Zweedse s.s. Vir-go nabij de Vliehors in
moeilijkheden verkeerde. Zondagochtend
strandde de Virgo op de Vliehors. Er was
géén gevaar voor de opvarenden en weinig
voor het schip, dat na een zeer moeilijk
'bergingswerk van de rederij Doeksen in
Augustus j.I. is vlot gekomen.
De Prins Hendrik, die zonder resultaat
naar de Oder gezocht had en daarna
eveneens tevergeefs uitgezien had naar de
Virgo, kon geruime tijd geen contact krij
gen met de plaatselijke reddingcommissie
te Den Helder. Er werd aan het vliegkamp
Valken-burg medewerking verzocht voor het
opsporen van reddingboot en lichter. Het
was echter door de storm niet mogelijk
vliegtuigen te laten opstijgen. Om 9 uur des
ochtends -kreeg radio Gonio (Terschelling)
de reddingboot in de peiling, 's Middags
om kwart over drie eerst keerde de Prins
Hendrik in de thuishaven terug. De beman
ning was zeer vepmoeid en teleurgesteld,
omdat zij de lichter niet had kunnen vin
den. Ze kreeg het advies onmiddellijk te
gaan rusten o-m -klaar te staan voor nieuwe
gebeurlijkheden. De Brandaris had het op
de thuisreis eveneens zwaar te verduren
gelhad. Schip-per Klaas Tot verloor de top
van zijn rechterwijsvinger, toen zijn hand
bekneld raakte bij het vieren van de tros
voor de sleepza-k. Z-ware zeeën sloegen over
de Brandaris, maar al sloegen de beide red
dingboten weg en raakte de luchtfluit on
klaar, de boot keerde behouden terug.
Intussen had men op Texel hel vermoeden
opgevat, dat de losgeslagen Oder wel eens
op de Eierlandse gronden vast kon zitten.
Er werd een sterke olielucht waargenomen.
Nu stond de plaatselijke reddingcommissie
voor een moeilijk dilemma. De Brandaris
en de Prins Hendrik konden voor het inval
len van de duisternis niet ter plaatse zijn.
De motorstrandreddingboot van de Cocks-
dorp mocht men redelijkerwijs niet in staat
achten in zulk zwaar weer een tocht naar
de buitenrand van de gronden te onderne
men. Omdat echter de tijd drong, werd be
sloten de Joan Hodshon toch naar buiten
te sturen. Tegen de avond, om half zes, lag
de boot vlot. De storm was afgenomen,
maar de wind blies nog steeds met wind
kracht 7 tot 8. De branding op de gronden
was voldoende om de meest bevaren zee
man de rilling op de rug te brengen.
De Joan Hodshon nam een -1-icht waar, dal
later inderdaad van -de Oder afkomstig
bleek te zij-n geweest. Om zeven uur
's avonds, toen de boot het wrak tot op 700
meter was genaderd, verdween het licht.
De Joan bleef no-g anderhalf uur koersen,
ker, 'n bulderen-de orkaan en steil -oprijzende groudzeeën voor
hevige slagregen. De Franka II over stortten). Ik besloot om voor
kon betrekkelijk vlot be- de zee te gaan; we kwamen in
reikt wo-rden. Het schip was er de branding en alles ging goed.
inmiddels gunstiger voor komen We hadden al verschillende stuk-
te liggen, maar stelde toch de ken water gehad en waren de
aanwezigheid van de Insulinde buiten-g-ronden al door. Toen we
zeer op prijs. De reddingboot boven op een stuk water ston-
loodste het schip langzaam naar den zagen we de torem van
de Westereems, waar het behou- Schiermonnikoog. We peilden
den aankwam. De kapitein van hem Zuid; ik besloot om nog
de Franka II heeft later schipper wat meer om de West te gaan
Klaas Toxopeus schriftelijk be- en het strandgat binnen te l-o-
damkt „voor de prompte, en met pen. We voeren toen dwarszees;
voorbij zien van eigen levensge- dit moesten we om onze -positie
vaar, geboden assistentie, door te verbeteren. Zwaar was de zee
allen aan boord van de Franka hier niet meer. En toen gebeurde
II ais een grote morele steun ge- het ongelooflijke. Ineens kwam
voeld". er een muur van water vlak
naast ons opzetten; ik probeerde
n-og om de boot op zee te krij
gen-, maar het was al te laat en
met een donderende klap werd
de Insulinde weggeslingerd. We
stonden met drie man in da
stuurbrug vastgesjord, we gin
gen voor een -paar seconden on
der water en lagen zeker plat
(90 graden slagzij), de masten
over het water. En mijn gedach
ten waren, het is gebeurd, hij
gaat ondersteboven, maar God
zij dank richtte het trouwe schip
zich weer. Toen ik mijn positie
ven weer bij -elkaar had, zag ik
Jannes (de stuurman, J. Toxo
peus) staan, maar Sjoerd Dijk
(opstapper) was v-erdweijen.
Angst bekroop mij, maar wonder
boven wonder hing hij buiten
boord, aan de touiwen van zij-n
reddingsriem.
Als we niet hadden vastgeze
ten, zouden we alle drie van de
Insulinde zijn weggevaagd. We
sjorden Sjoerd Dijk binnen boord
maar nu kwam er weer een stuk
water opzetten. Vlug met de kop
o-p zee. Maar beide motoren ston
den stil de-ze slaan af bjj plm.
90 graden slagzij). Gelukkig ging
't goed. Binnen twee -minuten
draaiden de karren weer. Ik wil
hier mij dank betuigen aan de
beide motordrijvers Scheepstra
en Frik, die -de kop er bij heb
ben gehou-den ondanks de zwie
per, die zij onderin hebben ge
maakt. De Insulinde voer weer.
Aan dek was het een door el
kaar geslagen -boel. De stutten
van het springnet afgeknapt, re-
lingstutten krom, al -onze red
dingboeien verdwen-en en- laat ik
maar zwijgen hoe -het er in de
motorkam-ei's en verblijven uit
zag. We liepen verder goed het
strandgat binnen en waren om
half één in de middag terug op
ons station. Schip en bemanning
hebben zich op deze zware tocht
voor honderd procent gegeven.
Rest mij nog te zeggen, dat
Sjoerd Dijk met het overboord
slaan aan het ooglid gewond
werd. Niet ernstig, reeds de vol
gende dag kon hij zijn werk
zaamheden hervatten.
hopend het lidht opnieuw te kunnen waar
nemen. Het bleef echter gedoofd. Toen werd
tot terugkeer besloten. „Een tocht ond-er -de
meest denkbaar slechte weersomstandighe
den. Stonm uit het Noorden en Oosten, hoge
grondzeeën en in het donker.... in een
vaarwater, dat reeds bij dag de nodige
moeilijkheden oplevert. Een woord van bij
zondere waar-dering voor de-ze prestatie is
hier zeker op zijn plaats", zo schreef de
plaatselijke commissie.
De nacht van de 1ste op de 2de Februari
ging in, zonder dat de zes mannen van de
Oder waren gered.
Om half vijf in de ochtend van de 2de
Februari verkenden de kustwachters van
de vuurtoren Eierland op Texel opnieuw
licht aan boord van het wrak. De Prins
Hendrik werd gealarmeerd en koos zee. Om
zeven uur toonde de Oder weer een licht.
De kustwacht seinde daarop in het Engels,
dat er een reddingboot onderweg was. Om
half negen had de Prins Hendrik de Eier
landse gronden bereikt. Scfhip-per P. W. Bot
slaagde erin, veilig door de nauwe geulen
te manoeuvreren, een karwei, dat de avond
tevoren door gebrek aan zicht gelijk zou
hebben gestaan met zelfmoord. Telkens
werd de redding-boot teruggeworpen, maar
eindelijk was dan -het wrak toch bereikt.
De lichter bleek in tweeën te zijn gebroken
en in zeer ondiep vaarwater te liggen. Drie
kwartier had schipper Bot nodig om -de zes
Duitsers van het wrak te halen.
Met de Maats,Cha-ppij vlag in to-p, als te-ken
da-t alle mannen waren gered, liep -de Prins
Hendrik de -haven van Den Helder weer
binnen. De Koninklijke Marine stond met
een ambulance gereed én binnen een kwar
tier lagen de schipbreukelingen onder de
wol.
H.K.H. Prinses Wilhelmina, d-ie op 13 Juni
1951 de Helderse boot te water had gelaten,
betuigde schriftelijk de bemanning haar
dank. De Esso te Hamburg, eigenaresse van
de lichter, zond als bewijs van erkentelijk
heid een gift van 500 -gulden. Hulde viel de
bemanning ten deel van de raden voor de
scheepvaart te Bremerhafen en Hamburg.
De motorreddingboot Prins
Hendrik beschikt over een
radio-telefonie-installatie.