Een orkaan ranselde de kust redders een schip in nood op de Eierlandse Gronden Noodseinen trilden de rampnacht aan de wal gevraagd Depressie bij IJsland I)e Insulinde op een oor Een vuurtoren waakt over de Eierlandse Gronden Zaterdag 20 Februari 1954 Pagina 9 De stormvloed van 1 Februari 1953 zal in de historie van Nederland nog vele eeuwen voortleven als een ramp, in omvang slechts te vergelijken met de grote overstromingen uit de Middeleeuwen, waarbij hele landstreken met levende have en rijke bezittingen in één machtige vloed werden weggevaagd. De omvang van de catastrofe, die de lage landen in deze ramp nacht trof, heeft de aandacht afgeleid van wat er op deze éne dag nog meer voorviel. Aan de kusten van andere landen, maar ook voor onze eigen kust. Dat is begrijpelijk. Wanneer over een gegeven aantal jaren niemand zich meer zal kunnen herinneren, dat de zee ooit opstormde tegen de boulevards in de Belgische badplaatsen, dat zij geselend voortjoeg over de laag gelegen vlakten van de graafschappen aan de Engelse Oostkust, dan zal het getal van 1835 doden, in het Zuiden en Westen van ons eigen land nog altijd in onze herinnering staan, alsof het er eerst gisteren ingegrift was. dagen later is gebleken, dat beide vlak tegen het duin te zitten, sohepen ten onder zijn gegaan, Fwaalf man hadden het schip t-, j j reeds verlaten en waren per Drie en twintig zeeheden vonden vraohtauto naar Amsterdam ver- de dood. trok/ken. Wanneer wij een overzicht wil- Het Russische s.s. Enisei ver- 30 Januari 1953: wintertijd in ten heibben van het reddingswerk keerde ten zuiden van Den Hei- Nederland. De grauwe iuoht duidt in deze gedenkwaardige dagen, der enige tifd in moeilijkheden, on regen. Er valt zelfs sneeuw, kunnen wij geen betere bron doch kon op eigen kracht vrij- hier en daar. Maar er zijn voor raadplegen dan 't orgaan van de komen. Nabij Hoek van Holland boord gegaan, hetgeen een wijze de tijd van het jaar geen aanwi.i- Koninklijke Noord- en Zuid-Hol- ontkwamen het Deense s.s. An- voorzorg bleek te zijn. In de ha- de Panamees Barbara ven van IJmuiden stond zelfs al Sleepboten konden echter niet buitengaats komen. Aangezien de diensten van de Neeltje Jaco- ba overbodig werden geacht, keerde de boot huiswaarts. Men was nog maar enkele kilometers van IJmuiden, toen de Carthage opnieuw een noodsein uitzond. De ankerketting hield het niet en het schip dreef snel af naai de kust. Hoewel het moeilijk viel hier een beslissing te nemen juist ten zuidgn van IJmuiden was ook het Engelse s.s. Selby in moeilijkheden geraakt keerde de Neeltje en zocht in het don ker, tegen zware zeeën in, op nieuw het Franse schip. Dank zij de grote medewerking van het Ned. Radarproefstation te Noord- wijk aan Zee werd de redding boot tot bij het in nood verkeren de schip geloodst. Opnieuw wei gerde de kapitein het schip te verlaten. In de vroege morgen van 2 Februari liep het schip voor Scheveningen aan de grond. De Neeltje Jacoba keerde terug naar IJmuiden, na alleen voor de Carthage al 16 uur in touw te zijn geweest. Terwijl dit allemaal voor de kust gebeurde, heerste er aan de Waddenkust grote ongerustheid over zes mannen, die aan boord geweest waren van de Duitse e?™.„ i/r olielichter „Oder", die in de storm liet fm.se s.s. Bene VI dat m van de sIeepboot Gulosenfjord de rampnacht op Schouwens was losgeslagen. De tros was Za- Tijdens de rampdagen in Februari 1953 werden tien reddingstations van de Koninklijke Aoord- en Zuid- Hollandse Reddingmaatsehappij gealarmeerd. AI deze stations toonden al hoefden zij niet alle in actie te komen een voortreffelijke paraatheid. De kracht- proef, die de orkaan hen steldeis met succes door staan. Daar is de K.IS.Z.H.R.M. verheugd om. Daar is ons volk trots op. Daarvoor zijn zij, die in deze bange dagen leven te danken hebben gehad aan de mannen van de reddingboten, voor hun leven dankbaar. Om deze paraatheid te handhaven, om het materiaal Ie onderhouden en te vernieuwen en u hebt geen idee lioe dringend dat nodig is vraagt de K.N.Z.H. R.M. Redders aan de wal. Er zijn tlians 22.000 landge noten, die het reddingswerk steunen met een bijdrage van minstens 3.per jaar. Dit aantal zal in de eerst volgende zes jaar minstens tot 100.000 moeten stijgen, wil de Reddingmaatsehappij niet zelf volkomen aan de grond komen te zitten. Redders aan de wal gevraagd. Aarzel niet. Geeft n snel op. Het adres: Koninklijke Voord- en Zuid-Hol landse Reddingmij.. Herengracht 545, Amsterdam. Postgiro 26363. strand werd geworpen. Van terdagavond om half negen op keerde. Het embarkeren op zich- De Insulinde kon niet terug- de radio-installatie van het 20' noordwest van de vuurtoren zelf was al een moeilijkheid van keren Over deze terugtee»Jaten de radio-installatie van het schip werd dankbaar gebruik Eierland (Texel) gebroken en de 2000 ton grote tanker was met zingen voor kwaad weer. Het is lanidse Redding Maatschappij, de Vrijdag. Een gezellig, huiselijk „Reddingboot". Daarin wordt weekend in het vooruitzicht, dikwijls in de eigen bewoordin- Morgen zullen de gereedschappen gen van de mannen, die met het worden opgeborgen en de boeken reddingswerk waren belast, ver- Het Engelse schip Seliby, dat voor lichters en woonschepen in ge nam en Ann op het nippertje aan stran ding. De Barbara Ann werd door gemaakt voor de verbinding zijn zes runners aan 'boord spoor- met het rampgebied. nieuwe reddingboot Prins Hen drik van Den Helder, de Bran belang. we de schipper zelf aan 't woord. De steiger stond onder water „Ik stuurde WZW voor en na- en de zee brak er overheen. dat we zo drie kwartier -gevaren loos in de loeiende orkaan ver- Een sloepje werd te water ge- hadden gingen we weer in de dwenen. De ervaringen van de bracht. Met een lijn liet men wal sturen; nog hadden we de zich naar de Insulinde zakken, kust niet gezien. Het begon zo Een en ander niet bij kalm, hel- hier en daar al door te breken een 'hoge zee! Zondagochtend was joan Hodshon van De de boot al naar de haring-haven dorp (Texel) zullen wij daris van Terschelling en de der weer, maar in het stikdon- (waarmee hij wil zeggen, dat Cocks- afzon- twee sleepboten binnengebracht, gezonden, waar verschillende derliik vermelden. Deze drie bo T-Tof Fr» rfnl co orV-11t-1 CoIiBtr d r, 1 «inni» 1 ii j1 - csloten. Morgenmiddag en overmorgen: een geschenk van Hom, Die rustte OP -de zevende dag en Die zag, dat het goed was. Op Vrijdagmiddag trekt tussen teld, voor welke opgave zowel boten als bemanningen werden geplaatst. De Princess Victoria' Allereerst dient echter aan- IJmuiden noodseinen hadgege- vaar verkeerden. Zes vrouwen ven, kon zich zelf redden. Het liep met zware slagzij het Noord zeekanaal binnen. De Annam. die geseind had ten. De Poolse logger het alleen niet meer te kunnen gaf in de haven! en kinderen werden overgeno men. maar.het bleek onmo- gelij-k^ ze aan de wal af -te zet- Korab II noodsei- IJsland en Schotland een diepe He ramn L klaren, vroeg om reddingboothulp. nen. Het schip was met de voor d-pressie in Noordoostelijke rich- h óf. £ntorsnhir> Princess Hierop voer de President Jan steven op de kade gestrand, ting. Er trekken in deze tijd van victoria" frnl' nn'viii? trinhf van ^els van de Kon. Z.H. Mij t. 't Bleek niet mogelijk het vlot hot jaar wel meer van .dergelijke La"" P-V-S-„uit; de boot slaagde erin (Nrd! iM^nd). Deze imeriboot storingen over dit gedeelte van de Atlantische Oceaan. De de pressie krijgt dan ook op de weerkundige stations niet meer dan gebruikelijke belangstelling. Maar twaalf uur later staat ach ter deze depressie al een aware Noorderstorm. In de nacht van Vrijdag op Zaterdag raast de wind met orkaankracht over de Oceaan, in Oostelijke richting. Duizend kilometer worden in twaalf uur afgelegd. Zaterdag middag 31 Januari beukt de wind met een snelheid van 125 kilo meter per uur op de kust van Schotland. Er is een wijziging gekomen in de koers van de de pressie. Zij buigt af naar het Zuidoosten. En Zaterdagavond stroomt -de orkaan met ongebrei delde kracht tot over de randen van het Noordzeegebied, wind kracht 110. Het was juist springtij. Daarbij kvvaim, dat, door de uitzonderlijk lange duur en de voor onze kust ongunstige richting van de storm, liet zeewater in het Zuidelijke Noordzeebetkken tot een uitzon derlijke hoogte opgestuwd werd. Niet dat de storm deze keer zo hevig was. Sinds 1900 had het minstens 15 maal even zwaar of nog zwaarder gestormd. Op 31 Januari 1953 echter werkten de Klaas Tot, schipper richting er J- J land" van West'-lïurapa zijn"be- die vele gevaarlijke tochten dus vrijwel stuurloos in dit "weer kend Zij waren verschrikkelijk, heeft gemaakt. Op 16 Augustus rr eei? apkei' bad verloren en bij w bi>8SC1 haalde nog twee opvarenden van de baggermolen Poortershaven, ■die in de Nieuwe Waterweg dreigde te zinken. En tenslotte baalde de Pres. Jan Leis 19 man van de sleepboot Schelde, die op een strekdam was gelopen. Een wei-bestede dag. De Aalsdiik van de Holland- Ameri.kalijn, die in de Nieuwe Waterweg aan lager wal was geraakt, kon op eigen kracht los komen. Het Belgische s.s. Lu xembourg, dat bij Vlissingen we strand was. werd door de sleep boot Maas vlotgetrokken. De motorreddingboot Pres. J. W. Wierdsma. die wel was uitgeva ren, hoefde geen diens-t te doen. De sleepboot Blankenburg bracht het Nederlandse m.s. Tiba, dat met een gebroken roer bij de Waterweg ten anker was gegaan, behouden naar Rotterdam. De Carthage Zondagmiddag, toen de om vang van de ramp ons volk reeds in alle verschrikking dui- -delij.k begon te worden, ving en de~duur van de storm PCH het S.Ó.S. op van het Fran- e gevolgen op het vaste- motorreddingboot Brandaris, se ss. Carthage, dat - leeg, en te trekken. Zondagavond om 20.40 bereikte den over te nemen. De Annam de Neeltje Jacoba het Franse kon later toch nog op eigen schip, ter hoogte van Katwijk, kracht de Nieuwe Waterweg bin- Het lag daar voor anker en nenkomen. Dezelfde reddingboot vroeg sleepboothuilp; de opvaren den wilden niet van boord. ten hebben meegedaan aan het opsporen van de losgeslagen olietanker. Uit Oostmahorn werd de mo- torreddingboot Insulinde in zee gezet om bijstand te verlenen aan de Franka II, een Nederlands schip, dat bij het lichtschip Ter- schellingertbank in gevaar ver- Schepen op zee om het leven. F.v waren echter in deze ramp nacht schepen op zee. Tussen T Schotland en Noord-Ierland voer wa® °P 21 Januari s ochtends de veerboot Princess Victoria met vertrokken, voer door de baai 127 passagiers en een bemanning die de naam „Lodh Ryan draagt van 49 koppen. Voor de Neder- f" kwam buitengaats. Daar werd landse Wadiden-eiilanden bevon- sdhiip door de orkaan be- den zich het Zweedse s.s. Virgo, sprongen. De zee sloeg de beide de Duitse sleepboot Gulosenfjord achterdeuren van het ruim, waar met de 2000 ton metende oOdetan- in de autos werden vervoerd, uit ker Oder van de Esso op sleep- hun voegen. Het water stroomde touw, het Nederlandse m.s. Fran- het ruim binnen en daar men ka II, het Deense s.s. Annetorm, geen kans zag de ontwrichte het s.s. Jalakitu uit India en nog steunbalken weer op h-un plaats meer schepen, die bij betrekkelijk te brengen, nam de slagzp van rustig winterweer bun havens minuut tot minuut toe. Omnia- hadden verlaten. Voor de Nieuwe delink werden S.O.S.-seinen uit- Waterweg bevond zidh -de Aals- gezonden. Reddingboten werden dijk van'de Holland-Amerikalijn. bp hun opsporingswerk gehm- Nabij IJmuiden voer de met teer derd door de zware zee en door geladen Duitse tainkfboot Julius een foutieve plaats-opgave. Toch Rutgers Wesst-zuid-west van Den slaagde de boot Sarnue-l Kelly Helder 'zat het Russische schip van het reddingstation Donagha- Enisei. Daar was de Carthage bij dee (Ierse Oostkust) er nog m 31 Scheveningen, daar waren het opvarenden van reddingboten en Deense s.s. Annam. het Panamese een vlot op te nemen. Daarna Barbara Ann, het Engelse s.s. werden nog slechts lijken g-evon- Selby en enkele vissersboten, den. De ramp kostte 138 mensen Binnen luttele uren meld-den zich het leven, het zwaarste verlies, al deze schepen bij POH-IJmui- dat de Britse koopvaardij vloot in den-Radio op -de 600 meter golf. vredestijd is overkomen sinds de Voor bemanningen en boten van vorige eeuw. 'oor had de klok geslagenIntussen had IJmuiden-radio In de vloed van nieuws over 'het ene noodsein na het andere rampspoed ta h,t p«d«l.nd |»fS3 van Brabant, Zeeland, Zuid- en strand gelopen. De bemanning Noord-Holland, werden de lotge- was aan land gestapt en zat in vallen van schepen en bemannin- een café, klaar om ieder moment weer aan boord te gaan. Ge-luk- gen voor onze kust naar de ach- konden zij van hun voorne tergrond gedrukt. Het is goed men worden afgebracht, toch nog te verhalen, wat er in Een uur later liep het Finse dm hol v,iogond .ohpim ,n brullende stormwind is gebeuld. t6gen de duinen aan te zitten en Het moge een waarschuwing zijn ofschoon de reddingboten van voor hen, die de betekenis van Veere en Stellendam er een zwa- re, doch vergeefse reis aan waag- een gevaarlijk depressiegebied te dgn bleek hulp niat nodig. In licht achten, omdat het nog zo ver middels had de storm bij Ter weg is. Het moge echter voorna- Heijden het Nederlandse m.s. moiwir tritoni! ziin aan de Elisabeth op de kust geworpen; J een ,Üe de bemanning kwam veilig aan mannen van de K.N.Z.H.R.M., die wal ook deze orkaan niet hebben ge- Zondagochtend, even over mid- duoht en die gegaan zijn. toen zij dernacht, kwam er een noodsein a 7ii rm binnen van de Duitse tankboot geroepen werden. Zij hebben on- JuliuE Rütlgers Zand.voort werd der dikwijls onmenselijke om- gealarmeerd, maar hier waren standigheden hun plicht gedaan, zulke enorme brokken duin weg- Helaas zijn zij niet bij machte geslagen, -dat het niet meer mo- jj- gelijk was de reddingboot naar geweest redding te bien-gen aan hef. strand te .krijgen. De tanker de IJmuider trawler Catharina was echter nog urenlang onvind- Duijvis en het m.s. Sal-land uit baar, tot tenslotte tegen de mid- TVif-n,! Van pIovp unhpnen werd da'S 'n smalile strook zand droog- Deifzijl. Van deze schepen w era viel Toen bieek de Julius Rütgers geen radiosein opgevangen. Enige tussen Noordwijk en Zandvoort dreigde te lopen. De motorred- dingboot Neeltje Jacoba te IJmui den werd gealarmeerd. De be manning van deze boot was Za terdagavond 8 uur reeds aan De storm stond met orkaanikracht over de Wadden. Ergens in het duister moest zich de olielichter „Oder" bevinden, losge slagen van de Duitse sleepboot Gulosen fjord. Aan boord moesten zich zes runners bevinden. Zes mannen op een hulpeloos en log vaartuig, overgeleverd aan de woede der elementen. Drie reddingboten zouden zich belasten met de taak deze zes mannen op te halen van een wrak, waarvan nie mand wist waar het rond-zwalkte. En al had men dat wel geweten, dan was de tocht toch nog een waagstuk geworden, waaraan men slechts huiverend kan denken. Zaterdagavond tegen negen uur ging de nieuwe reddingboot Prins Hendrik in eer. hoge, wilde zee met toenemende wind kracht, het Molengat voor Den Helder uit, de inkt-zwarte duisternis in. Een uur later verliet ook de motorreddingboot Brandaris de veilige haven. Terschelling zakte spoedig weg in de nacht. Evenals de Prins Hendrik bereikte ook de Brandaris na een zware tocht de plek, waar de Oder vermoed werd Van de lichter was geen spoor te ontdek ken. De Brandaris keerde terug, ook al om dat er bericht was ontvangen, dat het In diase s.s. Jalakitu zich dwars van Ooster end (Terschelling) in gevaar bevond. Het schip raakte bijna op het Bornrif, maar bleef vlot. Tenslotte nam de sleepboot Hol land het schip op sleeptouw naar Rotter dam. De Helderse reddingboot Prins Hendrik zocht de hele nacht door naar de O-der, zon der succes. Om half vijf in de ochtend van 1 Februari kreeg de boot bericht, dat het Zweedse s.s. Vir-go nabij de Vliehors in moeilijkheden verkeerde. Zondagochtend strandde de Virgo op de Vliehors. Er was géén gevaar voor de opvarenden en weinig voor het schip, dat na een zeer moeilijk 'bergingswerk van de rederij Doeksen in Augustus j.I. is vlot gekomen. De Prins Hendrik, die zonder resultaat naar de Oder gezocht had en daarna eveneens tevergeefs uitgezien had naar de Virgo, kon geruime tijd geen contact krij gen met de plaatselijke reddingcommissie te Den Helder. Er werd aan het vliegkamp Valken-burg medewerking verzocht voor het opsporen van reddingboot en lichter. Het was echter door de storm niet mogelijk vliegtuigen te laten opstijgen. Om 9 uur des ochtends -kreeg radio Gonio (Terschelling) de reddingboot in de peiling, 's Middags om kwart over drie eerst keerde de Prins Hendrik in de thuishaven terug. De beman ning was zeer vepmoeid en teleurgesteld, omdat zij de lichter niet had kunnen vin den. Ze kreeg het advies onmiddellijk te gaan rusten o-m -klaar te staan voor nieuwe gebeurlijkheden. De Brandaris had het op de thuisreis eveneens zwaar te verduren gelhad. Schip-per Klaas Tot verloor de top van zijn rechterwijsvinger, toen zijn hand bekneld raakte bij het vieren van de tros voor de sleepza-k. Z-ware zeeën sloegen over de Brandaris, maar al sloegen de beide red dingboten weg en raakte de luchtfluit on klaar, de boot keerde behouden terug. Intussen had men op Texel hel vermoeden opgevat, dat de losgeslagen Oder wel eens op de Eierlandse gronden vast kon zitten. Er werd een sterke olielucht waargenomen. Nu stond de plaatselijke reddingcommissie voor een moeilijk dilemma. De Brandaris en de Prins Hendrik konden voor het inval len van de duisternis niet ter plaatse zijn. De motorstrandreddingboot van de Cocks- dorp mocht men redelijkerwijs niet in staat achten in zulk zwaar weer een tocht naar de buitenrand van de gronden te onderne men. Omdat echter de tijd drong, werd be sloten de Joan Hodshon toch naar buiten te sturen. Tegen de avond, om half zes, lag de boot vlot. De storm was afgenomen, maar de wind blies nog steeds met wind kracht 7 tot 8. De branding op de gronden was voldoende om de meest bevaren zee man de rilling op de rug te brengen. De Joan Hodshon nam een -1-icht waar, dal later inderdaad van -de Oder afkomstig bleek te zij-n geweest. Om zeven uur 's avonds, toen de boot het wrak tot op 700 meter was genaderd, verdween het licht. De Joan bleef no-g anderhalf uur koersen, ker, 'n bulderen-de orkaan en steil -oprijzende groudzeeën voor hevige slagregen. De Franka II over stortten). Ik besloot om voor kon betrekkelijk vlot be- de zee te gaan; we kwamen in reikt wo-rden. Het schip was er de branding en alles ging goed. inmiddels gunstiger voor komen We hadden al verschillende stuk- te liggen, maar stelde toch de ken water gehad en waren de aanwezigheid van de Insulinde buiten-g-ronden al door. Toen we zeer op prijs. De reddingboot boven op een stuk water ston- loodste het schip langzaam naar den zagen we de torem van de Westereems, waar het behou- Schiermonnikoog. We peilden den aankwam. De kapitein van hem Zuid; ik besloot om nog de Franka II heeft later schipper wat meer om de West te gaan Klaas Toxopeus schriftelijk be- en het strandgat binnen te l-o- damkt „voor de prompte, en met pen. We voeren toen dwarszees; voorbij zien van eigen levensge- dit moesten we om onze -positie vaar, geboden assistentie, door te verbeteren. Zwaar was de zee allen aan boord van de Franka hier niet meer. En toen gebeurde II ais een grote morele steun ge- het ongelooflijke. Ineens kwam voeld". er een muur van water vlak naast ons opzetten; ik probeerde n-og om de boot op zee te krij gen-, maar het was al te laat en met een donderende klap werd de Insulinde weggeslingerd. We stonden met drie man in da stuurbrug vastgesjord, we gin gen voor een -paar seconden on der water en lagen zeker plat (90 graden slagzij), de masten over het water. En mijn gedach ten waren, het is gebeurd, hij gaat ondersteboven, maar God zij dank richtte het trouwe schip zich weer. Toen ik mijn positie ven weer bij -elkaar had, zag ik Jannes (de stuurman, J. Toxo peus) staan, maar Sjoerd Dijk (opstapper) was v-erdweijen. Angst bekroop mij, maar wonder boven wonder hing hij buiten boord, aan de touiwen van zij-n reddingsriem. Als we niet hadden vastgeze ten, zouden we alle drie van de Insulinde zijn weggevaagd. We sjorden Sjoerd Dijk binnen boord maar nu kwam er weer een stuk water opzetten. Vlug met de kop o-p zee. Maar beide motoren ston den stil de-ze slaan af bjj plm. 90 graden slagzij). Gelukkig ging 't goed. Binnen twee -minuten draaiden de karren weer. Ik wil hier mij dank betuigen aan de beide motordrijvers Scheepstra en Frik, die -de kop er bij heb ben gehou-den ondanks de zwie per, die zij onderin hebben ge maakt. De Insulinde voer weer. Aan dek was het een door el kaar geslagen -boel. De stutten van het springnet afgeknapt, re- lingstutten krom, al -onze red dingboeien verdwen-en en- laat ik maar zwijgen hoe -het er in de motorkam-ei's en verblijven uit zag. We liepen verder goed het strandgat binnen en waren om half één in de middag terug op ons station. Schip en bemanning hebben zich op deze zware tocht voor honderd procent gegeven. Rest mij nog te zeggen, dat Sjoerd Dijk met het overboord slaan aan het ooglid gewond werd. Niet ernstig, reeds de vol gende dag kon hij zijn werk zaamheden hervatten. hopend het lidht opnieuw te kunnen waar nemen. Het bleef echter gedoofd. Toen werd tot terugkeer besloten. „Een tocht ond-er -de meest denkbaar slechte weersomstandighe den. Stonm uit het Noorden en Oosten, hoge grondzeeën en in het donker.... in een vaarwater, dat reeds bij dag de nodige moeilijkheden oplevert. Een woord van bij zondere waar-dering voor de-ze prestatie is hier zeker op zijn plaats", zo schreef de plaatselijke commissie. De nacht van de 1ste op de 2de Februari ging in, zonder dat de zes mannen van de Oder waren gered. Om half vijf in de ochtend van de 2de Februari verkenden de kustwachters van de vuurtoren Eierland op Texel opnieuw licht aan boord van het wrak. De Prins Hendrik werd gealarmeerd en koos zee. Om zeven uur toonde de Oder weer een licht. De kustwacht seinde daarop in het Engels, dat er een reddingboot onderweg was. Om half negen had de Prins Hendrik de Eier landse gronden bereikt. Scfhip-per P. W. Bot slaagde erin, veilig door de nauwe geulen te manoeuvreren, een karwei, dat de avond tevoren door gebrek aan zicht gelijk zou hebben gestaan met zelfmoord. Telkens werd de redding-boot teruggeworpen, maar eindelijk was dan -het wrak toch bereikt. De lichter bleek in tweeën te zijn gebroken en in zeer ondiep vaarwater te liggen. Drie kwartier had schipper Bot nodig om -de zes Duitsers van het wrak te halen. Met de Maats,Cha-ppij vlag in to-p, als te-ken da-t alle mannen waren gered, liep -de Prins Hendrik de -haven van Den Helder weer binnen. De Koninklijke Marine stond met een ambulance gereed én binnen een kwar tier lagen de schipbreukelingen onder de wol. H.K.H. Prinses Wilhelmina, d-ie op 13 Juni 1951 de Helderse boot te water had gelaten, betuigde schriftelijk de bemanning haar dank. De Esso te Hamburg, eigenaresse van de lichter, zond als bewijs van erkentelijk heid een gift van 500 -gulden. Hulde viel de bemanning ten deel van de raden voor de scheepvaart te Bremerhafen en Hamburg. De motorreddingboot Prins Hendrik beschikt over een radio-telefonie-installatie.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noordhollands Dagblad : dagblad voor Alkmaar en omgeving | 1954 | | pagina 9