NOORDPOOL, sleutelpositie in de „koude oorlog" De B-47 heeft een „druilvleugel" 1 LKMAAR Langs de Russische poolzee ligt een krans van luchtbases En dan is de Stratojet nog maar 'n kleine jongen... Sovj et-industriegebied in 41/2 uur te bereiken JAARD K PAKHUIS e gewenste voering ISET&CS KRUIS aar stie sTERBAAN tbakkerij rijf KORTING >ud t-rappen MODEL r •TEL2395 BERQERWE6t35 i?DAM-TEL 82950 STERSTRAAT 47 ROLHEKKEN J* Tussen 985, toen de Vikingenvorst Eric de Rode met zijn drakenschepen Groenland en Spitsbergen ontdekte, en 5 April 1909, dag, waarop de Amerikaan Robert Peary als eerste de Noordpool bereikte, hebben tal van expedities op de sneeuw- en ijsvelden van het Noordpool gebied een heroïsche strijd gestreden tegen kou en ont bering. Dit epos van moed, volharding en doorzettings vermogen kent als het Poolgebied zelf, waar zes maan den duisternis en zes maanden licht elkaar afwisselen, zijn lichtpunten en schaduwzijden: roemrijke resultaten en de dood van vele dapperen. Wetenschappelijke be langstelling, de zucht naar het onbekende, handels belangen en mineralen waren in de jaren van de grote ontdekkingsreizen de drijfveren, die de gevaarlijke tocht naar het barre Noorden deden ondernemen. De grote belangstelling van dit ogenblik voor het Noordpoolge bied komt voort uit heel andere gronden. Zij is ontstaan doordat de ontwikkeling van de lucht vaart de top van de wereld ver anderd heeft van een bijna on doordringbare barrière tussen Rusland en Amerika in de kort ste weg tussen het hart van beide grootmachten. Het schemerige land van de eeuwige winter is daardoor een der belangrijkste strategische gebieden ter wereld geworden: een sleutelpositie in de strijd om de macht tussen Oost en West. Het gierend ge fluit van straaljagers, dat de stilte van de Popinacht thans verbreekt, is een der vele symp tomen van de verbeten strijd om de beheersing van dit kernge bied. Onze gedachten over de af standen tussen de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie zijn bepaald door het spelenderwijs draaien met de wereldbol en de landkaarten uit onze schooljaren. Voor ons begrip loopt de weg tussen deze twee landen over de Atlantische Oceaan en Europa enerzijds en aan de andere kant van de wereldbol over de Stille Zuidzee en Japan. Het zijn eigen lijk de Russen geweest, die be wezen hebben, dat er ook een andere en veel kortgre weg mo gelijk is. Dat gebeurde in 1936. De Russen Levanafski en Lef- chenko maakten in dat jaar met een in Amerika gekochte machi ne een vlucht van Los Angeles via de Noordpool naar Moskou. Zij deden het kalm aan en maak ten vele tussenlandingen om vooral goed te doen uitkomen, dat zij alleen maar op zoek wa ren naar een veilige luchtweg voor de burgerluchtvaart. De rode machthebbers in het Krem lin hadden echter andere bedoe lingen; het was hun niet om de sportieve prestatie te doen, maar om meer gegevens over de mo gelijkheid om het Noorpoolge bied als militaire uitvalbasis te gaan gebruiken. Deze tocht be wees die mogelijkheid. Zij werd van Russische kant het begin van het gigantische defensie stelsel, dat zich thans uitstrekt van Moermansk tot de Bering- straat, die Siberië van Alaska scheidt. De belangstelling voor het Poolgebied hebben de Rode tsa ren met hun voorgangers ge meen. Vooral tsaar Peter de Grote Het zijn blik veelvuldig naar het Noorden dwalen, omdat hij daar een verbinding te wa ter hoopte te vinden tussen het westelijk en oostelijk deel van zijn rijk. De ontdekking van die zeeweg door Bering legde in latere jaren de grondslag voor de vele meteorologische stations aan de Russische kant van het Noord poolgebied en die gaven op hun beurt de Russen een grote voor sprong in hun kennis van de Poolstreken. De Amerikanen zijn er zeker van, dat de Russen op dit ogenblik beschikken over een krans van vliegvelden en andere bases rond de Poolcirkel. Er zijn vliegvelden op Nova-Zemibla en Frans Jozefland, bij Moermansk, Archangel, Kaap Tjeljoeskin, rond de Tiski-baai en aan de Boven de woeste toppen van het ijzige Groenland vliegen dag-indag-uit Ame rikaanse toestellen, trainend onder zeer moeilijke omstandig heden. Een noodlan ding staat hier gelijk met een zekere dood. En de kleinste on achtzaamheid van het grondpersoneel kan zulk een nood landing tot qevolq hebben Russische kant van de Bering- straat. Met een beetje meer ge luk hadden de Sovjets ook nog in Alaska kunnen zitten. Deze drempel van het Amerikaanse continent, door de Deen Bering in 1741 ontdekt, was jarenlang Russisch bezit. De belastinggel den van wat pelsjagers en vissers konden van dit 1.5 millioen km2 grote gebied geen parel maken aan de kroon der tsaren en dus werd .in St. Petersburg besloten deze ijs- en sneeuwwoestijn van de hand te doen. In 1867 ging Alaska, in opper vlakte 1/5 van de Verenigde Sta ten voor 7.200.000 dollar over in Amerikaans bezit. De Ameri kaanse minister van Buitenland se Zaken, Seward, die deze koop doorzette, werd door zijn mede burgers uitgekreten voor een waanzinnige geldsmijter, die zich door een handige Rus bij de neus had laten nemen. Vandaag aan de dag zitten ze in het Kremlin echter nog te knarsetanden om deze transactie, want Alaska te hoeksteen geworden in de Ameri kaanse defensiegordel langs de Noordpool. De uitbouw van Alaska tot een militair steunpunt van de eerste orde, is begonnen in de Tweede Wereldoorlog. In Was hington hield men in die jaren rekening met de mogelijkheid van een Japanse invasie via de Aleoeten-eilanden Tal van vlieg velden werden toen aangelegd en ook de Alaska Higkway, die dit Amerikaanse territorium via Ca nada met de Verenigde Staten verbindt. Millioenen dollars zijn sindsdien in Alaska geïnvesteerd. Zij hebben een geduchte parate strijdmacht uit de grond doen schieten: een keten van radar stations, vliegvelden met de mo dernste jagers en bommenwer pers en mobiele legereenheden, waarvan de manschappen en ma chines bij een temperatuur van vijftig graden onder nul oorlog kunnen voeren. Hun harde trai ning is er niet op gericht van de Noordpool een slachtveld te ma ken daartoe heeft de techniek de mens en de machine nog niet in staat gesteld maar om het hoofd te kunnen bieden aan de Rus. indien hij met parachutisten of een invasie-vloot over de Be- ringstraat zou stappen. Thule, een vuistpand De Amerikaanse verdedigings- grens in het hoge Noorden, wordt geflankeerd door Alaska en Thu le. Da aanleg van deze laatstge noemde basis op de Deense kolo nie Groenland dient naar veler oordeel beschouwd te worden als een der sprekendste triomfen van de hedendaagse techniek en als de grootste militaire operatie sindis de invasie in Normandië. Onder ontberingen en moeilijk heden, welke die der pioniers van de grote ontdekkingsreizen nabij kwamen, hebben de Amerikanen daar aan de rand van de Pool cirkel een basis uit het ijs ge stampt, vanwaaruit Moskou en de industriegebieden achter het Oeralgebergte in 4% uur door In de Amerikaanse stad Seattle, in Wash ington, is voor het eerst een nauwkeurig gelijkend model vrij gegeven van het nieu we Boeing straal- transport- en tank vliegtuig, Volgens de berekeningen moet de nieuwe machine non stop passagiersvluch- ten kunnen maken, dwars over het Ame rikaanse continent in minder dan vijf uur. Van New York naar Londen zal vermoede lijk een vlucht worden van minder dan 7 uur. straalvliegtuigen bereikt kunnen worden. Er zijn nog andere Amerikaanse steunpunten op Groenland, maar de militaire stad Thule is de machtigste. Het hele jaar door kunnen daar van de meer dan drie kilometer lange startbanen bommenwerpers en jagers van alle typen opstijgen. Ook de radar-apparatuur is er zeer uitgebreid. Thule, dat zijn naam ontleent aan ultima thule, de uiterste grens waarover de basis voor expedities, die nog dichter naar de Noordpool toe hun weg zoeken door ijs en sneeuw. Dat zijn de geheimzin nige expedities, die zich bezig houden met de drijvende vlieg velden aan de Pool. een .ussi- nauwe lijks 15 km van de Noordpool in gericht als een noodlandings plaats voor de Russische vlucht over de Pool in 1936, waarover reeds eerder sprake was. De be manningen van de Amerikaanse bommenwerpers, die iedere dag het Poolgebied doorkruisen voor het verzamelen van meteorologi sche gegevens, waren de eersten om aan dit Russische voorbeeld te herinneren. Hun opmerkingen bracht de luchtmacht er toe met meer aandacht de bewegingen te volgen van de soms enorme ijs- schotsen. die ronddrijven in het kil-blauwe water van de Poolzee. Zo ontdekte men op zekere dag 450 km ten noorden van Alaska, een vlakke, met sneeuw bedekte ijsschots, die liefst 30 km breed was. De steile wanden van dit drijvend ijs-eiland staken 20 tot 30 meter boven de zeespiegel uit. Honderden kilometers verder trof men later nog twee andere ge weldige ijsschotsen aan. Onder zoekingen brachten aan het Ucht, dat deze ijsschotsen waren ge vormd uit bevroren zoetwater en eeuwen geleden losgebroken moeten zijn van een gletscher Zij waren 70 tot 100 meter dik. Voor al de factor zoetwater was be langrijk. want dat betekende dat deze ijsschotsen niet zouden smel ten. De Amerikanen grepen hun kans en begonnen de drie ijs schotsen stuk voor stuk bewoon baar te maken, daarbij geholpen door technische snufjes, die het mogelijk maakten op ijsvelden te leven. Op het ogenblik is het nog niet zo, dat deze ijsschotsen reeds verbouwd zijn tot moderne vlieg velden. Zij zijn meer drijvende proefstations, die naar gelang het resultaat van de huidige onder zoekingen de stoot kunnen geven tot een nog stoutmoediger bena dering van het Poolgebied. Veel zalin dit verband afhangen van de invloed der Poolstromingen op deze ijsschotsen. Zij kunnen im mers niet aan ankers worden vastgelegd en de kans is dus aan wezig, dat zij de Russische wate ren binnendrijven en daardoor automatisch Russisch „grond"-ge- bied worden. Een andere interes sante mogelijkheid is, dat de Rus sen eveneens experimenteren met drijvende ijsschotsen. Wat zou er gebeuren als zo een Russische en Amerikaanse ijsschots aan elkaar vastvriezen of elkaar op korte af stand passeren? Geen „diepvries"- Maginotlinie. De tussen Alaska en Thule ge legen verdedigingsgordel wordt in Washington niet beschouwd als een soort diepvries-Maginotlinie. Thule en Alaska vormen slechts de voorhoede, de uitkijkpost en de springplank voor de in de Ver enigde Staten zelf samengebalde afweerkracht. Tot deze concen tratie van kracht is. zoals men zich zal herinneren, onlangs in Amerika besloten Zij werd in het licht van de Russische ontwikke lingen op atoomgebied gezien als beste middel om de Sovjets van agressie te weerhouden en als dat niet mogelijk zou blijken, als de meest doeltreffende manier om 't eerste begin van aggressie on middellijk te beantwoorden met een vernietigende tegenactie. De uitvoerder van een dergelij ke tegenactie is het Strategie Air Command, de Amerikaanse tegen hanger van de meer dan duizend bommenwerpers van he't type Tu 4, verbeterde versie van de Amerikaanse vliegende forten, omvattende Russische strategische luchtmacht. De S.A.C., in de om- Al wordt de techniek steeds volmaakter, de Amerikaanse infanteristen weten uit erva ring, dat een igloo, gelijk de Eskimo's die bouwen, de beste beschutting biedt tegen kou en sneeuwstormen. De vliegers in het Poolgebied zijn van bijzondere uitrusting voorzien. In hun hoge-druk- pakken bevinden zich elemen ten voor electrische verwar ming. (Van onze ludhtvaartmedewerker) de eruit ontwikkelde B-50, die duoenten worden uitbetaald, want heide bekend staan onder de van de 60%, die de Boeingfabrie- Drie van de grootste Auteri- naam Superfort en waarvan meer ken ontvangt, gaat wederom 60% kaanse vliegtuigfabrieken zijn in- dan 4000 stuks zijn gebouwd. Nu naar de „sub-contractors"; dezen geschakeld voor de productie van is de Stratojet, oftewel B-47, in de zesmotorige Stratojet, een mid.- productie en de seriébouw van delzware bommenwerper met een zijn grotere broer, de aohtmoto- snelheid die tegen de duizend, ki- rige B-'52 Stratofortress, wordt lometer per uur loopt. In Boeings fabriek in Wichita in de staat Kansas en in de Douglasfabriek in Tulsa en de Lockheedfabriek in Marietta rijen zich de bommen werpers aaneen, terwijl duizenden nijvere handen en ingenieuze ma chines ze aaneenbouwen uit de onderdelen, die van vele plaatsen worden aangevoerd. Het bouwprogramma van deze Stratojets is een van de grootste voorbereid. projecten, die de Amerikaanse Hoeveel mensen precies zijn in- vliegtuigindustrie .ooit onderhan- geschakeld bij de productie van den heeft gehad, ja zelfs zou het de Stratojet is zelfs niet bij bena- alle overige prestaties op dit ge- dering te zeggen; alleen in de fa- bied overtreffen. De Boeingfabriek briek van Boeing in Wichita wer- die de Stratojet heeft ontworpen, ken al ruim 25.000 mensen, die heeft op het gebied van bommen- tezamen niet minder dan 400.000 werpers haar sporen wel ver- dollar per dag aan salaris ver diend, want reeds in 1936 lan- dienen terwijl men bij Douglas a«. ceerde zij de later in de oorlog en Lockheed resp. 15.000 en 11.000 worden dus gedeeltelijk door de weerszijden in de binnenste gon- de op de vleugel werkende op- zo beroemd geworden B-17, auas mensen aan dit project heeft te regering en gedeeltelijk door del, terwijl de buitenste slechts waartse kracht er wel voor dat de Flying Fortress, waarvan er niet werk gesteld. Van de totale pro- Boeing betaald. Boeing heeft als een enkele motor bevat. Om een vleugel omhoog wordt getrokken minder dan 12.692 werden ge- ductiefcosten komt 60% voor re- ontwerper van de Stratojet name- korte start van het voJibelaste en een meer normale stand in- zij als springplank dienst zou bouwd; dit vliegtuig, dat wy nu kening van de drie grote fabric- lijk de supervisie over het gehele toestel mogelijk?te maken, is in de neemt; zo soepel is de constructie dóen. Men kan slechts hopen, dat als een kleintje beschouwen, werd ken, terwijl de veie andere de productieprogramma, ook in de romp tussen vleugel en staart de van deze vleugel, dat de tips er- 1 deze betekenis reeds thans zo'dui- toen geklasseerd ais een zware overige 40% incasseren; dit be- twee andere fabrieken. mogelijkheid om aan beide kan- van een speling van anderhalve t delijk is. dat de Russen ae'«ressie bommenwerper. Later bouwde de- treft de bedragen, die door de Zes straalmotoren ten een batterij van negen meter in verticale richting heb- als zelfmoord zullen bliiven be- zeLfde fabriek ook nog de B-29 en Amerikaanse regering aan de pro- Deze Stratojet is een grote slan- raketten aan te brengen, die het ben! schouwen. machine met een lange dunne toestel een korte stelle start kun- die scherp naar aoMe- ,nien laten maken. De vleugel heelt en waaronder zes ^en uun profiel en als het toestel Electric straalmotoren, 0:P oe grond staat ziet men hem per stuik 2630 kg stuwkracht duidelijk doorbuigen; men spreekt leveren; twee van deze motoren in dat geval van een „d-ruilvleu- bevinden zich paarsgewijze aan gel". Eenmaal in de lucht zorgt gang de „brandweer" genoemd, opereert van een zich nog steeds uitbreidend aantal steunpunten, verspreid over heel de wereld. Op vliegvelden in Amerika, Engeland, Frans Marokko, Tripoli, Turkije, Saoedi-Arabië, Okinawa Japan, Alaska en Groenland, staan dag en nacht de meer dan 1000 zware bommenwerpers van deze stategi- sche luchtmacht paraat. Alle kun nen zij atoombommen vervoeren. Een aanval van deze luchtmacht, die Rusland van alle kanten kan bespringen, zal meer vernietiging te weeg brengen dan welke lucht vloot ook in de vorige oorlog. Twee dozijn vliegtuigen kunnen evenveel schade veroorzaken als alle Amerikaanse bommenwerpers in de Tweede Wereldoorlog in Duitsland. De tot een ware kunst uitgegroeide techniek van het tanken in de lucht maakt het de bommenwerpers van de S.A.C. bovendien mogelijk nagenoeg elk plekje van het Russische grond gebied te bereiken. Ook eerste „golfbreker" bij luchtaanvallen Het gebruik van deze luchtvloot zal in geval van oorlog in belang rijke mate worden bepaald door de mate, waarin de Amerikaanse steden en industrieën beschermd kunnen worden tegen luchtaan vallen. De linie Thule-Alaska zal die bescherming in eerste instan tie moeten geven. Vandaar dient 't alarmsignaal te komen en daar reeds moet de jacht van straal jagers beginnen op de binnenval lende bommenwerpers. De offen sieve betekenis van deze verde digingslijn zal duidelijk blijken als f? met „Modeatelier" oupe en afwerking 4662 Alkmaar kuren bekend: HERMING 2: 2.303.3o uur; hutestraat 2 uur (alleen ra rdronkenoord 9: n 1.302.30 uur; HET BESTUUR IRLÏNGEN voor |j aan de zaak Strauss- erette Oper< sttever. „Odéon" >men. ehtige koren die bij ons nog HERENLEDEN llenden gelieven Nassauplein 14, SCHOENMAKER -J; alle voettypen. >1 iten. Steunzolen v klas reparatie, v J 74. Telef. 4465 GEVRAAGD naar rein. 1 met uitvoerige bur. v. d. blad BODEN: hte U\.GD: ol.m. 25 gasten. akelaar te Ber maar 3348 MAART iaarde Zaterdag 6 Maart 1954 Pagina 7 gebied van de wagen 595.00 Lemonstratie ORDIGING

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noordhollands Dagblad : dagblad voor Alkmaar en omgeving | 1954 | | pagina 7