/8 Celibaat van priesters en kuisheid van religieuzen DE KRONIEK VAN Kinderbijslag kinderen die wezenrente genieten Feestvierend Amsterdam Jaap je Klerk ook gezien bij Nijmegen Emigratie-mogelijkheid voor 15.000 Nederlanders Dien Bien Phoe: ook tot de laatste man...? Zaterdag 1 Mei 1954 Pagina 9 3 4 7 1 5 16 Waar schuiving tegen nieuiv denkbeeld Paus wijst in nieuwe encycliek op verkeerde inzichten H. Vader laakt gevaren Wetsontwerp Tweede Kamer Kansen in Amerika SLACHTOFFERS VAN OVERSTROMINGSRAMP EN DUITSE BEZETTING EN GEREPATRIEERDEN MELK VAN EEN DAG IN 3 DOMTORENS „Straszenwacht" in Duitsland Broek - met jongen erin - ontploft; rotjes in de telefooncellen. Belastingvoorstel Giften (min. f 100) aftrekbaar PRIJSVERLAGINGEN IN POLEN Nerveuze man kocht sigaretten Vermiste jongen nog spoorloos Communisten in arrest Politie-dierenbescherming bestaat 35 jaar VLEESVERGIFTIGING IN OOST-DUITSLAND BOLLENSTREEK IN VOLLE PRACHT Militaire parade L II ig en vlug, zoals het en hoe heeriyk het omlijst, hoe scherp t blauw van de he- e ballustrade hangt rijs laat dwalen zult n ontdekken. Op de mg, elders al royaal, d de zomer zijn in gaan is het al don- iartje, innig gearmd, eelt nu en dan een een formidabele om- te-avond is nu een- zegt mijn man als al schiet een bistro er een praatje, na- oor we weer verder zfde tweetal gehuwd heeft, net als wij, ijse lentenet als 3UW VOOR DERIJ voor Landbouw in >t een gebouw voor deren in de techniek bouw is het grootste k halfrond en bevat geruimten, twee gro ts in in de economie pa. -ys 12 A. •t is Mei. De Maria- id In het Mariajaar! hoort een blij Mei- e bij: Mei! :ijn ze weer voorbij listen en de vlagen icherpte en kou. aats van rouw het nu zonnedagen! Mei! voelt zich niet zo blij, hij het Uit moet Zingén? lem alom sang en blom klank en kleur omringen. Mei! christen is. dat hij iedekens en bloemen, innigheid liefde wijd' die wij Moeder noemen! Fons van de Maele -X o beste cockpittèrs, hebben hêt alweer ad vool' vandaag. Ik benieuwd, of Koos volgende week het woud is ingetrokken. Ier ons gefluisterd: denk het niet, want ziet er veel te blo- d en welgedaan uit. wordt zó in de pan topt! Nee, voor woud- ars moet je van die e, pezige kerels heb- zoals ik. !en stevige poot van PILOOT VATICAANSTAD30 April Paus Pius XII heeft van daag in zijn eerste encycliek sinds vele maanden gewe zen op de verkeerde inzichtendie de laatste jaren zijn gepropageerd met betrekking tot het onderwerp van het celibaat der priesters en de kuisheid der religieuzen. In een officieel uittreksel, dat door het Vaticaanse persbureau is verstrekt wordt gezegd, dat de maagdelijkheid wordt verstaan in de traditionele zin, niet alleen dus de physieke integriteit op sexueel gebied, doch „ook en vooral" de staat van kuisheid waarin religieuzen en priesters leven. De Paus waarschuwde, dat de leer van de Katholieke Kerk „soms vergeten of zelfs gewij zigd" wordt. Hij sprak zijn af keuring uit over het grote be lang, dat door sommigen aan de rol van het sexuele leven ter bereiking van het „menselijk evenwicht" wordt gehecht. De Paus betoogt in zijn ency cliek, dat de voornaamheid van de motieven, waarom men maag delijk wenst te leven, een voor keur voor deze staat boven het huwelijk dient te wekken. Men moet eohter niet van het huwelijk afzien om redenen van eigenbelang, noch uit vrees voor verantwoordelijkheid, noch om dat men een valse waarde hecht aan de integriteit van het li chaam, doch om zich vrijer vol lediger te kunnen wijden aan de dienst van God en de naaste. De Paus prijst het goede, dat door gehuwden op het gebied van het apostolaat wordt ver richt, doch zegt daarbij, dat de charitatieve werken, zoals zieken huizen, scholen, weeshuizen, so ciale instellingen en missie door priesters en religieuzen zijn op gericht en door hen worden ge leid. Een activiteit van zo enor me omvang zou practisch onmo gelijk zijn, wanneer de leidende figuren de zorg voor huis en ge zin hadden, aldus de Paus. De Paus waarschuwt tegen wat hij noemde een nieuw denkbeeld dat bij de opleiding van jonge geestelijken hier en daar opgeld doet n.l. hen bloot te stellen aan verleidingen. Sommigen den ken, aldus de Paus, dat de se minaristen en jonge religieuzen het bewijs van hun kuisheid moeten leveren door op onbe perkte wijze in contact te worden gebracht met de gevaren van de wereld. De bedoeling is hun te leren tegen deze gevaren te wa ken. De Paus laakt wat hij noemt de gevaren, welke aan deze me thode kleven en adviseert terug te keren tot de voorzichtigheid, die op eeuwenlange ervaring be rust. Kinderen, voor wie wezenrente wordt genoten, zullen indien de Staten-Generaal hieraan goed keuring verlenen ook on verkort kinderbijslag krijgen. Tot nu toe geldt de regeling, dat, indien een kind in het ge not is van een wezenrente krach tens een der ongevallenwetten, de kinderbijslag .slechts wordt verleend, indien en voor zover deze het bedrag van die wezen rente overtreft. Wanneer dus een wezenrente ingevolge een der on gevallenwetten wordt genoten, bestaat sledhts recht op dat ge deelte van de kinderbijslag, waar mede het't bedrag der wezenrente overtreft, dit wordt onbillijk ge acht. Een wetsontwerp is bij de Tweede Kamer aanhangig ge maakt. Volgens de voorgestelde rege ling zal van het eerste kind af over deze wet besprekingen heeft gevoerd in Amerika en morgen in ons land terugkeert, heeft de Amerikaanse autoriteiten enkele proefgevallen voorgelegd om te zien hoe men in bepaalde geval len de wet zal interpreteren. In het algemeen kan worden gezegd dat voor emigratie onder het ex tra quotum in aanmerking kun nen komen: NEW YORK, 30 April Vol gens de „Refugee and Relief Act 1953" kunnen 17.000 landgenoten in een periode van twee jaar naar de Ver. Staten emigreren. Het huidige Nederlandse quotum bedraagt thans 3.000. Van de ex tra „toewijzing" mogen 2000 Ne derlanders naar Amerika komen, die naaste familie in de Ver. Staten hebben wonen. De 15.000 overblijvende Neder landers, die voor emigratie krachtens het extra quotum in aanmerking kunnen komen, kun nen in drie categorieën worden verdeeld: a. zij die uit Indonesië zijn ge repatrieerd; b. slachtoffers van de overstromingen; c. slachtoffers van de Duitse bezetting. De laatste categorie is zonder twijfel een zeer rekbaar begrip. Elk geval zal dan ook op zich zelf moeten worden bezien om na te gaan of de gegadigde voor emigratie onder de „Refugee and Relief Act" in aanmerking komt. Dr. Grevenstein, de assistent-di recteur voor de emigratie, die a. Nederlanders die gedwongen naar Duitsland zijn gegaan, naar Nederland zijn teruggekeerd na de bevrijding doch zich niet be vredigend hebben kunnen her stellen en >b. Nederlanders, die door oorlogshandelingen in eigen land hebben moeten vluchten of zware schade hebben geleden en de nadelige gevolgen daarvan niet geheel te boven zijn geko men. Belangrijk is voorts, dat bij het vullen van het extra quotum in tegenstelling tot de op heden gevolgde handelswijze het Ne derlandse emigratie-apparaat zal worden ingeschakeld. De admini strateur van de „Refugee and Relief Act", de heer McLeod, zal binnenkort naar ons land komen om over de organisatie persoon lijk besprekingen te voeren. recht op kinderbijslag worden verleend: voor het eerste kind f 2.50 per maand, bij 2 kinderen f 26.50, bij drie f 40.60, bij vier f 60.10, bij vijf f 79.60, bij zes f 102.70, bij zeven f 123.80, bij aoht f 145.90, bij negen f 168.— en bij tien kinderen f 190.10 per maand. Volgens de oude regeling met in aohtneming van de be perkingen werd van het zesde kind 1' 7.28, bij zeven kinderen f 19.75, bij aoht f 33.80, bij negen f 51.50 en bij tien kinderen 70.50. genoten. AMSTERDAG, 29 April Maandagmorgen wordt in het „Museum van den Arbeid" te Amsterdam een onderwijs tentoonstelling geopend on der de titel „het wonder van de melk" die is georgani seerd door de stichting ..On derwijstentoonstellingen" in samenwerking met het Ne derlands Zuivelbureau. De expositie bestaat onder meer uit een poldermaquette, met- het stelsel van watergangen en een molen voor de bema ling. Voorts is een tafel ge wijd aan de koeien van Ne derland, die per dag een to tale hoeveelheid melk produ ceren. gelijk aan de inhoud van drie Utrechtse domto rens. Een tweede tafel geeft een overzicht van hetgeen er alzo gebeuren moet voor men zijn glas melk op tafel heeft. De derde tafel gaat over de boter, en de vierde over de kaas. 's-GRAVENHAGE. 30 April Vier A.N.W.B.-wegenwachters zijn vergezeld van het hoofd van de Wegenwacht, de heer G. van Leeuwen vertrokken naar Stutt gart, waar zij Nederland zullen vertegenwoordigen bij de instal latie van de nieuwe „Straszen wacht" van de „Allgemeine Deut sche Automobilclub", die morgen officiëel haar diensten ten be hoeve van het Duitse verkeer zal beginnen. Dez- Duitse „Straszenwacht" is geheel op dezelfde leest geschoeid als de Nederlandse wegenwacht, oefent haar diensten uit op gele zijspancombinaties en zal ook aan buitenlandse toeristen leden der zusterorganisaties hulp en service verlenen. AMSTERDAM, 30 April Koninginnedag heeft in de hoofdstad een treurig verloop gehad voor de 13-jarige scho lier W. W., woonachtig aan de Zeedijk te Amsterdam. Uitge rust met een flinke hoeveel heid voetzoekers, vuurwerk en zgn. rotjes, die zijn broekzak ken deden uitpuilen, trok de jongen de oude binnenstad in om op zijn manier met wat gezellig lawaai de verjaardag van onze Landsvrouwe te vie ren. Nadat hij tot zijn genoegen diverse voorbijgangers met onverwachte knallen de schrik op het lijf had gejaagd, werd hij zelf de dupe van zijn vuur werk. Op de hoek van de Oude Doelenstraat en de O.Z. Ach terburgwal stak hij blijkbaar een nog rokend projectiel te vlug in zijn zak terug. Een seconde later voltrok zich een wonderlijk schouwspel. De ge hele vuurlading in zijn broek zak kwam met een donderen de knal tot ontploffing en te gelijkertijd begon de broek te roken en te smeulen. Ijlings toegesnelde voorbij gangers scheurden de jongen haastig zijn brandende kleding van het lichaam, waarna hij met grote brandwonden aan buik en rechterbovenbeen en kele minuten later het vlakbij zijnde Binnengasthuis werd binnengedragen. Hier is hij ter verpleging opgenomen. Ook elders in de stad waren de knallen niet van de lucht. In sommige gevallen leidde dit tot ergernis van volwassenen. Opgeschoten jongens legden ware granaten in raamkozij nen en keken dan op een af stand toe, hoe deze een mi nuut later vlakbij niets ver moedende, juist passerende voetgangers met een hevige knal en rookontwikkeling tot ontploffing kramen. Een ander laakbaar grapje werd uitgehaald door sommige jongens, die rotjes met stil smeulende lonten gereed leg den in de glazen publieke te lefooncellen en dan tot hun grenzeloze vreugde een juist in de cel gekomen en rustig telefonerende volwassene aan schouwden. die bij de dave rende knal de hoorn uit de hand liet vallen en lijkwit van schrik naar buiten tui melde. Soortgelijke knallen werden tot wijd in de omtrek gehoord. In vele gevallen meende het publiek aanvankelijk met een ernstige botsing te doen te hebben. Tegen de middag was men er aan gewend. In de gehele stad zag men voorts kinderen, die zich tot clowns en andere vreemdsoor tige verschijningen verkleed hadden, waarbij zij hun ge zicht met kleurkrijt aan een kinderlijke „beauty culture" hadden onderworpen. Giften aan instellingen, die ten minste een procent uitmaken van het belastbare inkomen voor de loon- en inkomstenbelasting met een gezamenlijk minimum van ft 00 zullen voortaan als aftrek bare posten op het belastingbiljet mogen worden vermeld. Tot nu toe gold het percentage van 2 procent, eveneens met de minimumgrens van f100; een wetsontwerp dat deze regeling met terugwerkende kracht op 1 Januari 1954 wil doen ingaan, is thans bij de Tweede Kamer in gediend. Voor de vennootschaps belasting geldt thans reeds het percentage van een procent. Ook hierin wordt een verandering voorgesteld. Als minimumgrens wordt aangegeven f500 als abso luut minimum. De nieuwe rege ling zal zo verwacht de staats secretaris van Financiën aan de schatkist geen grotere offers dan waren begroot namelijk ongeveer 20 millioen per jaar vragen. WENEN, 30 April Polen heeft vandaag prijsverlagingen bekend gemaakt voor een groot aantal consumentengoederen en de openbare diensten. De verlagingen variëren van 4% voor vlees tot 40% vom zijde. Zij worden morgen van kracht. Telegrammen en brieven worden 20% goedkoper, electrisehe repa raties door personeel van over heidsbedrijven 30%, radio repa raties 10%, damesmantels 14%, suiker 8%, fietsen 10%, dames schoenen 10 tot 15% en cosmeti ca 10% HAARLEM, 30 April Bij de kinderpolitie te Haarlem is be richt uit Oosterhout nabij Nijme gen binnengekomen over een automobilist en een kind. Het is niet uitgesloten dat er verband gezocht moet worden met het verdwijnen van de 4-jarige Jaap- je Klerk uit Haarlem. Dinsdag 20 April omstreeks half drie vervoegde zich bij de houdster van een benzinepomp een automobilist om benzine te kopen. Zij had dit echter niet en verwees hem naar de richting Eist of Lent. Daar zou de -man eventueel benzine kunnen kopen. In de auto zat een jongetje dat uitstapte. De houdster van de benzinepomp had hem gevraagd: „Zo ben je met je pappie uit?" Het knaapje gaf echter geen ant woord, deed erg schuw en draai de zich om. De automobilist reed weg in de richting Eist. Het sig nalement van de automobilist en de auto komen overeen met het geen gepubliceerd is. Het is na tuurlijk mogelijk dat een vader met zijn zoontje een tocht heeft gemaakt. De Haarlemse politie hoopt, dat hij zich zal melden. Uit Oldekerk (Gr.) is voorts bericht binnengekomen, dat een man sigaretten kocht omstreeks hetzelfde uur, dat een mevrouw VAN OUDSHER IS DE EERSTE MEI het Kr feest van de arbeid geweest. Van de construc tieve arbeid ook? Zeker was dat niet altijd het geval. De eerste Mei was n.l. voorheen, en is dat soms nog, het socialistische feest van de arbei ders, het was in vroeger dagen het feest van revo lutie en knal-rood socialisme, met zijn gedachten van klassestrijd en van een maatschappij-leer, die in strijd was met de christelijke beginselen. Ook in ons land hebben N.V.V. en S.D.A.P. die 1 Mei-dag jaren lang op die grondslag, tégen de gezonde sociale verhoudingen en met politieke leuzen, die rechtvaardigheid en sociale liefde negeerden, her- daoht, gevierd en uitgebuit. Na de oorlog is er meer en meer (want die strevingen waren, in christelijk-sociale kringen al voor de oorlog ook merkbaar) werk van gemaakt, om die 1 Mei-viering een meer opbouwende richting uit te sturen. De felle leuzen van de socialisten verdwenen, het sterke en soms gevaarlijke strijdkarakter ging er af, de activiteit op sociaal en politiek terrein bleef, de propaganda bewoog zich meer in de richting van de doorbraakpogingen soms ook op sociaal terrein. In het buitenland was er al eerder sprake van 1 Mei-viering ook in christelijk-sociale kring. Nu de gezamenlijke standsorganisaties in ons land door middel van de Katholieke Radio-Omroep (voorbereid door de K.R.O.-Gids) op de dag van heden de diepere zin van het 1 Mei-feest propa geren is er, om meer dan één reden, aanleiding, daaraan enige beschouwingen te wijden.... Men kan zeggen, dat het vroegere socialisti- sche 1 Mei-feest gekerstend is als christelijk feest van de arbeid. Zo moet het ook. En dat juist in déze tijd, in déze dagen, de gezamen lijke sociale organisaties van boeren en arbeiders, van middenstanders, vrouwen en intellectuelen, er toe komen zich gemeenschappelijk te zetten aan de bezinning op de betekenis van het feest van de arbeid, mag zeer verheugend worden genoemd. .Want wij leefden immers juist in tijden, dat er van alles bleek te ontbreken aan de samenwerking tussen de standen, terwijl ook de standsorganisaties het niet altijd konden vinden met elkaar. En toch was die samenwerking, die eensgezindheid, zo bróód en broodnodig, zowel op het sociale als op bet politieke terrein. Dat die twee, de sociale en de politieke katholieke krachten, elkaar nodig heb ben, is bij de pas-gehouden verkiezingen nog eens duidelijk van verschillende kanten beklemtoond. gen overbrugd of verdwenen. Zij zullen er altijd wel blijven, want de ongelijkheid is er altijd. Dat weten wij al sinds onheuglijke tijden en voor de maatschappelijke samenleving is dat o.a. nog eens benadrukt in de Pauselijke encyclieken en andere kerkelijke uitspraken. Zo zei Paus Pius XII in October 1948 tot de arbeiders van de Fiatfabrieken in Turijn: „De Kerk beiooft niet die absolute ge lijkheid, die anderen beloven, omdat Zij weet, dat de menselijke samenleving altijd en nood zakelijk een hele schaal van graden en verschillen oplevert in lichamelijke en verstandelijke kwalitei ten, in inwendige gesteldheid en neiging, in beroe pen en verantwoordelijkheden".... Het zou fout zijn, wanneer wij van onze kant de onafwijsbaarheid van deze verschil len zouden willen verdoezelen uit een soort concurrentie-vrees voor anderen. Wij moeten voor de waarheid uitkomen en de consequenties daar van aanvaarden. Het is even fout, te menen, dat dit tot gevolg moet hebben, dat er dus verwijde ring en wanbegrip tussen de verschillende sociale groepen en standen moeten zijn. Integendeel,dezelfde Pausen, die de ongelijkheid tussen de standen vaststellen, zeggen eveneens, dat er samenwerking en onderling begrip voor eikaars noden en behoef ten, wensen en verlangens moeten zijn. De sociale eensgezindheid is nodig, om de maatschappij in goede, d.w.z. in betere „doen" te houden. Daartoe is een geordende maatschappij nodig en wij behoeven slechts de naam „Quadragesimo Anno" te noemen en naar deze beroemde encycliek te verwijzen, om begrijpelijk te maken, wat onder die geordende maatschappij moet worden verstaan. De mensen moeten elkaar begrijpen en liefhebben, er moet waarachtige zin voor gerechtigheid zijn. En nog altijd is de wens van die grote encycliek, om de maatschappij te herstellen op de grondslag van de wetten van het Evangelie, niet vervuld. Maar er is over geheel de wereld een ernstig streven en ook in ons land staan de zaken er op Natuurlijk zijn niet met één slag alle tegenstellin- dit gebied thans weer wat beter voor Tenslotte draait het in de maatschappij alle- maal om de arbeid, die noodzaak en plicht is, zowel voor de mensen persoonlijk als voor het geheel. En bij die arbeid draait het om een ingewikkeld samenstel van economische, financiële en culturele zaken. Het gaat om belasting en om wetgeving, om het evenwicht tussen persoonlijke vrijheid en gezag, met name wat het ingrijpen van de overheid en het vrijlaten van het particu lier initiatief op sociaal en economisch terrein be treft. En nog zoveel meer. Dat zijn allemaal zaken, die ons in het kader van een goede viering van het Feest van de Arbeid voor de geest komen. En zo is het dus verklaarbaar, dat wij ons, ajs wij ons de juiste opvatting van de arbeid-in-de-meest-brede zin voor ogen willen stellen, spiegelen aan het wijze woord van de Paus van Rome, die op de I Mei-viering van het vorig jaar 4000 Italiaanse arbeiders toesprak in een audiëntie en toen ver klaarde, dat „niemand dan de ware Christen aan het feest van de arbeid een diepe zin zou kunnen geven" Wat is die eerste Mei dan wel voor een dag? De Paus geeft er de volgende uitleg van: „Voor de Christen is de eerste Mei, dag van het Feest van de Arbeid", een dag, waarop hij des te dieper de God-mens Onze Heer Jezus Christus, aanbidt, Die, ons tot voorbeeld en om onze trots en heiliging te zijn. het grootste deel van Zijn leven doorbracht, terwijl Hij als eenvoudig werk man een ambacht uitoefende. Eén Mei is de dag, waarop allen, aan wie het gegeven is, zich door middel van arbeid voor zichzelf en hun gezinnen een rustig en vreedzaam leven te verzekeren, hun erkentelijkheid betuigen tegenover God".... Dat is al een voornaam deel van de bedoe- lingen, welke de christelijke viering van het moderne 1 Mei-feest moet hebben, volgens de opvattingen van de Paus, die evenals zijn voor gangers, al zo vaak op vele kanten van het arbeids vraagstuk heeft gewezen. Met een paar woorden echter heeft de Heilige Vader hier de arbeid en zijn herdenkingsfeest op een hoog plan geheven, ten de grenzen van ons vaderland! positief en rechtstreeks: onderwerping aan God en Zijn wetten en erkenning van Hem, als opperste Heer en Bestuurder, ook van het werkleven!.... Maar de Paus zei nog meer: Eén Mei zag hij ook als de dag „waarop men zijn wil versterkt, om de klassestrijd en klassehaat te overwinnen en wel door de kracht, welke uit de sociale rechtvaardig heid en uit de door de liefde van Christus bezielde wederzijdse achting en broederlijke liefde voort vloeit". En 1 Mei is tenslotte de dag „waarop de gelovige mensheid door het werk van haar geest en handen een cultuur belooft te scheppen ter ere van God, een cultuur die inplaats van de mens van God te verwijderen, hem steeds dichter bij God brengt". Dat de gemeenschappelijke katholieke sociale organisaties in deze geest en met deze be ginselen als uitgangspunt, de 1 Mei-dag zullen vieren, ook als een feest van vreugde om de arbeid die God geeft, is inderdaad een reden tot blijd schap en hoopvolle verwachting.... uit Den Helder, die tijdelijk in Oldekerk verbleef, een automo bilist bespiedde. De man was nerveus en op een vraag welk merk de klant verlangde, ant woordde hij dat het er niet op aan kwam. BERLIJN, 30 April De West- Berlijnse politie heeft gisteravond acht communisten gearresteerd, die in verband met de naderende 1 Mei dag, demonstreerden tegen de E.D.G. en de Westduitse her bewapening. Zij vuurden raket ten met pamfletten af en schil derden met rode verf leuzen o-p hekken en muren. De poütie-dierenbescherming, 'n bond van politie-ambtenaren in Nederland tot bescherming van dieren, bestaat 35 jaar. Deze in de wereld unieke bond heeft tot doei de Nederlandse politieman op te wekken tot het besehermen van het dier. In 1919 is de bond met 5 leden begonnen; thans telt hij 5000 leden, verspreid in 20 afdelingen. BERLIJN, 30 April In de afgelopen vier weken zijn bij het Oost-Duitse ministerie voor de voedselindustrie 600 gevallen van vleesvergiftiiging aangegeven, waarvan zeven dodelijk. De oor zaak van de vergiftiging zou lig gen in de slechte kwaliteit van het vlees. 's-GRAVENHAGE, 29 April Het belangrijkste bollen- weekeinde staat voor de deur. Bij de tere pasteltinten hebben zich de prachtige hel dere kleuren van de vroege tulpen gevoegd. In de gehele bollenstreek prijken de bloe- menmozaieken iangs de fleu rige wegen. Immers, wanneer deze katholieke bonden elkaar vinden, om het feest van de arbeid gezamenlijk op deze wijze te propageren, voor het „forum" van heel Nederland, katholiek Nederland in het bijzonder, dan getuigt dit van een veelbelovend besef voor de verbondenheid, welke de katholieken van alle rang en stand ver enigt. En dan niet alleen op deze dag, maar dan ook daarna, tot in de verre toekomst! En dan op de grondslag van de beginselen der katholieke sociale leer, zoals de Paus deze heeft samengevat in zijn verklaring voor de katholieke arbeiders van Italië, die verleden jaar bij Hem op audiëntie waren. Geen klasse-strijd, laat staan klasse-haat. Maar sociale rechtvaardigheid en gezonde sociale liefde. Geen machtsvertoon tegenover elkaar, maar onderlinge samenwerking, zoals wij deze de laatste tijd in ons land gelukkig hebben gezien. Eensge zindheid en sociale eendracht, met begrip voor elkanders moeilijkheden en wensen, dus, zoals de H. Vader te kennen gaf, „voortvloeiend uit weder zijdse achting en broederlijke liefde". Als dit zo zou worden gezien, dan zal het feit, dat onze gezamenlijke organisaties vereend optrokken bij deze Dag van de Arbeid, als een historisch feit in de geschiedenis kunnen worden geboekstaafd. Een gebeurtenis, die kan strekken tot de bevordering van het algemeen welzijn van heel de Nederlandse samenleving en tot voorbeeld voor velen, ook bui- ROTTERDAM Ter gelegen heid van de verjaardag van H. M. Koningin Juliana, werd gisteren op de Coolsingel te Rotterdam een militaire parade gehouden, die voor het stadhuis werd afge nomen door de minister van Oorlog en van Marine, ir. C. Staf De Rotterdammers toonden zeer grote belangstelling. De toe schouwers stonden rijen dik langs de Coolsingel. In totaal de den 6.000 militairen aan deze wapenschouw mee, van wie 4.000 man bij de troepen te voet be hoorden De overige maakten deel uit van de gemechaniseerde en gemotoriseerde troepen, waar toe bijv. de 46 zware centurion- tanks behoorden. Toen de laatste man van de troepen te voet om twintig minuten over elf het stadhuis gepasseerd was, vlogen 88 vliegtuigen over de Coolsingel op een hoogte van vijfhonderd meter. De gehele colonne had een lengte van zeven kilometer en hét voorbijtrekken duurde onge veer een uur. Het défilé werd bijgewoond door de Russische ambassadeur in ons land.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noordhollands Dagblad : dagblad voor Alkmaar en omgeving | 1954 | | pagina 9