/8
Celibaat van priesters en
kuisheid van religieuzen
DE KRONIEK VAN
Kinderbijslag kinderen
die wezenrente genieten
Feestvierend Amsterdam
Jaap je Klerk ook gezien
bij Nijmegen
Emigratie-mogelijkheid voor
15.000 Nederlanders
Dien Bien Phoe: ook tot de laatste man...?
Zaterdag 1 Mei 1954
Pagina 9
3
4
7
1
5
16
Waar schuiving tegen nieuiv denkbeeld
Paus wijst in nieuwe encycliek
op verkeerde inzichten
H. Vader laakt
gevaren
Wetsontwerp Tweede Kamer
Kansen in Amerika
SLACHTOFFERS VAN OVERSTROMINGSRAMP EN
DUITSE BEZETTING EN GEREPATRIEERDEN
MELK VAN EEN DAG
IN 3 DOMTORENS
„Straszenwacht"
in Duitsland
Broek - met jongen erin - ontploft;
rotjes in de telefooncellen.
Belastingvoorstel
Giften (min. f 100)
aftrekbaar
PRIJSVERLAGINGEN
IN POLEN
Nerveuze man kocht sigaretten
Vermiste jongen
nog spoorloos
Communisten in arrest
Politie-dierenbescherming
bestaat 35 jaar
VLEESVERGIFTIGING
IN OOST-DUITSLAND
BOLLENSTREEK
IN VOLLE PRACHT
Militaire parade
L II
ig en vlug, zoals het
en hoe heeriyk het
omlijst, hoe scherp
t blauw van de he-
e ballustrade hangt
rijs laat dwalen zult
n ontdekken. Op de
mg, elders al royaal,
d de zomer zijn in
gaan is het al don-
iartje, innig gearmd,
eelt nu en dan een
een formidabele om-
te-avond is nu een-
zegt mijn man als
al schiet een bistro
er een praatje, na-
oor we weer verder
zfde tweetal gehuwd
heeft, net als wij,
ijse lentenet als
3UW VOOR
DERIJ
voor Landbouw in
>t een gebouw voor
deren in de techniek
bouw is het grootste
k halfrond en bevat
geruimten, twee gro
ts in in de economie
pa. -ys
12
A.
•t is Mei. De Maria-
id In het Mariajaar!
hoort een blij Mei-
e bij:
Mei!
:ijn ze weer voorbij
listen en de vlagen
icherpte en kou.
aats van rouw
het nu zonnedagen!
Mei!
voelt zich niet zo blij,
hij het Uit moet
Zingén?
lem alom
sang en blom
klank en kleur
omringen.
Mei!
christen is. dat hij
iedekens en bloemen,
innigheid
liefde wijd'
die wij Moeder
noemen!
Fons van de Maele
-X
o beste cockpittèrs,
hebben hêt alweer
ad vool' vandaag. Ik
benieuwd, of Koos
volgende week het
woud is ingetrokken.
Ier ons gefluisterd:
denk het niet, want
ziet er veel te blo-
d en welgedaan uit.
wordt zó in de pan
topt! Nee, voor woud-
ars moet je van die
e, pezige kerels heb-
zoals ik.
!en stevige poot van
PILOOT
VATICAANSTAD30 April Paus Pius XII heeft van
daag in zijn eerste encycliek sinds vele maanden gewe
zen op de verkeerde inzichtendie de laatste jaren zijn
gepropageerd met betrekking tot het onderwerp van het
celibaat der priesters en de kuisheid der religieuzen.
In een officieel uittreksel, dat
door het Vaticaanse persbureau
is verstrekt wordt gezegd, dat de
maagdelijkheid wordt verstaan
in de traditionele zin, niet alleen
dus de physieke integriteit op
sexueel gebied, doch „ook en
vooral" de staat van kuisheid
waarin religieuzen en priesters
leven. De Paus waarschuwde, dat
de leer van de Katholieke Kerk
„soms vergeten of zelfs gewij
zigd" wordt. Hij sprak zijn af
keuring uit over het grote be
lang, dat door sommigen aan de
rol van het sexuele leven ter
bereiking van het „menselijk
evenwicht" wordt gehecht.
De Paus betoogt in zijn ency
cliek, dat de voornaamheid van
de motieven, waarom men maag
delijk wenst te leven, een voor
keur voor deze staat boven het
huwelijk dient te wekken.
Men moet eohter niet van het
huwelijk afzien om redenen van
eigenbelang, noch uit vrees voor
verantwoordelijkheid, noch om
dat men een valse waarde hecht
aan de integriteit van het li
chaam, doch om zich vrijer vol
lediger te kunnen wijden aan de
dienst van God en de naaste.
De Paus prijst het goede, dat
door gehuwden op het gebied
van het apostolaat wordt ver
richt, doch zegt daarbij, dat de
charitatieve werken, zoals zieken
huizen, scholen, weeshuizen, so
ciale instellingen en missie door
priesters en religieuzen zijn op
gericht en door hen worden ge
leid. Een activiteit van zo enor
me omvang zou practisch onmo
gelijk zijn, wanneer de leidende
figuren de zorg voor huis en ge
zin hadden, aldus de Paus.
De Paus waarschuwt tegen wat
hij noemde een nieuw denkbeeld
dat bij de opleiding van jonge
geestelijken hier en daar opgeld
doet n.l. hen bloot te stellen
aan verleidingen. Sommigen den
ken, aldus de Paus, dat de se
minaristen en jonge religieuzen
het bewijs van hun kuisheid
moeten leveren door op onbe
perkte wijze in contact te worden
gebracht met de gevaren van de
wereld. De bedoeling is hun te
leren tegen deze gevaren te wa
ken.
De Paus laakt wat hij noemt
de gevaren, welke aan deze me
thode kleven en adviseert terug
te keren tot de voorzichtigheid,
die op eeuwenlange ervaring be
rust.
Kinderen, voor wie wezenrente
wordt genoten, zullen indien
de Staten-Generaal hieraan goed
keuring verlenen ook on
verkort kinderbijslag krijgen.
Tot nu toe geldt de regeling,
dat, indien een kind in het ge
not is van een wezenrente krach
tens een der ongevallenwetten,
de kinderbijslag .slechts wordt
verleend, indien en voor zover
deze het bedrag van die wezen
rente overtreft. Wanneer dus een
wezenrente ingevolge een der on
gevallenwetten wordt genoten,
bestaat sledhts recht op dat ge
deelte van de kinderbijslag, waar
mede het't bedrag der wezenrente
overtreft, dit wordt onbillijk ge
acht. Een wetsontwerp is bij de
Tweede Kamer aanhangig ge
maakt.
Volgens de voorgestelde rege
ling zal van het eerste kind af
over deze wet besprekingen heeft
gevoerd in Amerika en morgen
in ons land terugkeert, heeft de
Amerikaanse autoriteiten enkele
proefgevallen voorgelegd om te
zien hoe men in bepaalde geval
len de wet zal interpreteren. In
het algemeen kan worden gezegd
dat voor emigratie onder het ex
tra quotum in aanmerking kun
nen komen:
NEW YORK, 30 April Vol
gens de „Refugee and Relief Act
1953" kunnen 17.000 landgenoten
in een periode van twee jaar
naar de Ver. Staten emigreren.
Het huidige Nederlandse quotum
bedraagt thans 3.000. Van de ex
tra „toewijzing" mogen 2000 Ne
derlanders naar Amerika komen,
die naaste familie in de Ver.
Staten hebben wonen.
De 15.000 overblijvende Neder
landers, die voor emigratie
krachtens het extra quotum in
aanmerking kunnen komen, kun
nen in drie categorieën worden
verdeeld:
a. zij die uit Indonesië zijn ge
repatrieerd; b. slachtoffers van
de overstromingen; c. slachtoffers
van de Duitse bezetting.
De laatste categorie is zonder
twijfel een zeer rekbaar begrip.
Elk geval zal dan ook op zich
zelf moeten worden bezien om
na te gaan of de gegadigde voor
emigratie onder de „Refugee and
Relief Act" in aanmerking komt.
Dr. Grevenstein, de assistent-di
recteur voor de emigratie, die
a. Nederlanders die gedwongen
naar Duitsland zijn gegaan, naar
Nederland zijn teruggekeerd na
de bevrijding doch zich niet be
vredigend hebben kunnen her
stellen en >b. Nederlanders, die
door oorlogshandelingen in eigen
land hebben moeten vluchten of
zware schade hebben geleden en
de nadelige gevolgen daarvan
niet geheel te boven zijn geko
men. Belangrijk is voorts, dat bij
het vullen van het extra quotum
in tegenstelling tot de op heden
gevolgde handelswijze het Ne
derlandse emigratie-apparaat zal
worden ingeschakeld. De admini
strateur van de „Refugee and
Relief Act", de heer McLeod, zal
binnenkort naar ons land komen
om over de organisatie persoon
lijk besprekingen te voeren.
recht op kinderbijslag worden
verleend: voor het eerste kind
f 2.50 per maand, bij 2 kinderen
f 26.50, bij drie f 40.60, bij vier
f 60.10, bij vijf f 79.60, bij zes
f 102.70, bij zeven f 123.80, bij
aoht f 145.90, bij negen f 168.—
en bij tien kinderen f 190.10 per
maand. Volgens de oude regeling
met in aohtneming van de be
perkingen werd van het zesde
kind 1' 7.28, bij zeven kinderen
f 19.75, bij aoht f 33.80, bij negen
f 51.50 en bij tien kinderen 70.50.
genoten.
AMSTERDAG, 29 April
Maandagmorgen wordt in het
„Museum van den Arbeid" te
Amsterdam een onderwijs
tentoonstelling geopend on
der de titel „het wonder van
de melk" die is georgani
seerd door de stichting ..On
derwijstentoonstellingen" in
samenwerking met het Ne
derlands Zuivelbureau. De
expositie bestaat onder meer
uit een poldermaquette, met-
het stelsel van watergangen
en een molen voor de bema
ling. Voorts is een tafel ge
wijd aan de koeien van Ne
derland, die per dag een to
tale hoeveelheid melk produ
ceren. gelijk aan de inhoud
van drie Utrechtse domto
rens. Een tweede tafel geeft
een overzicht van hetgeen er
alzo gebeuren moet voor men
zijn glas melk op tafel heeft.
De derde tafel gaat over de
boter, en de vierde over de
kaas.
's-GRAVENHAGE. 30 April
Vier A.N.W.B.-wegenwachters
zijn vergezeld van het hoofd van
de Wegenwacht, de heer G. van
Leeuwen vertrokken naar Stutt
gart, waar zij Nederland zullen
vertegenwoordigen bij de instal
latie van de nieuwe „Straszen
wacht" van de „Allgemeine Deut
sche Automobilclub", die morgen
officiëel haar diensten ten be
hoeve van het Duitse verkeer zal
beginnen.
Dez- Duitse „Straszenwacht" is
geheel op dezelfde leest geschoeid
als de Nederlandse wegenwacht,
oefent haar diensten uit op gele
zijspancombinaties en zal ook aan
buitenlandse toeristen leden
der zusterorganisaties hulp en
service verlenen.
AMSTERDAM, 30 April
Koninginnedag heeft in de
hoofdstad een treurig verloop
gehad voor de 13-jarige scho
lier W. W., woonachtig aan de
Zeedijk te Amsterdam. Uitge
rust met een flinke hoeveel
heid voetzoekers, vuurwerk en
zgn. rotjes, die zijn broekzak
ken deden uitpuilen, trok de
jongen de oude binnenstad in
om op zijn manier met wat
gezellig lawaai de verjaardag
van onze Landsvrouwe te vie
ren.
Nadat hij tot zijn genoegen
diverse voorbijgangers met
onverwachte knallen de schrik
op het lijf had gejaagd, werd
hij zelf de dupe van zijn vuur
werk.
Op de hoek van de Oude
Doelenstraat en de O.Z. Ach
terburgwal stak hij blijkbaar
een nog rokend projectiel te
vlug in zijn zak terug. Een
seconde later voltrok zich een
wonderlijk schouwspel. De ge
hele vuurlading in zijn broek
zak kwam met een donderen
de knal tot ontploffing en te
gelijkertijd begon de broek te
roken en te smeulen.
Ijlings toegesnelde voorbij
gangers scheurden de jongen
haastig zijn brandende kleding
van het lichaam, waarna hij
met grote brandwonden aan
buik en rechterbovenbeen en
kele minuten later het vlakbij
zijnde Binnengasthuis werd
binnengedragen. Hier is hij
ter verpleging opgenomen.
Ook elders in de stad waren
de knallen niet van de lucht.
In sommige gevallen leidde dit
tot ergernis van volwassenen.
Opgeschoten jongens legden
ware granaten in raamkozij
nen en keken dan op een af
stand toe, hoe deze een mi
nuut later vlakbij niets ver
moedende, juist passerende
voetgangers met een hevige
knal en rookontwikkeling tot
ontploffing kramen.
Een ander laakbaar grapje
werd uitgehaald door sommige
jongens, die rotjes met stil
smeulende lonten gereed leg
den in de glazen publieke te
lefooncellen en dan tot hun
grenzeloze vreugde een juist
in de cel gekomen en rustig
telefonerende volwassene aan
schouwden. die bij de dave
rende knal de hoorn uit de
hand liet vallen en lijkwit
van schrik naar buiten tui
melde.
Soortgelijke knallen werden
tot wijd in de omtrek gehoord.
In vele gevallen meende het
publiek aanvankelijk met een
ernstige botsing te doen te
hebben. Tegen de middag was
men er aan gewend.
In de gehele stad zag men
voorts kinderen, die zich tot
clowns en andere vreemdsoor
tige verschijningen verkleed
hadden, waarbij zij hun ge
zicht met kleurkrijt aan een
kinderlijke „beauty culture"
hadden onderworpen.
Giften aan instellingen, die ten
minste een procent uitmaken van
het belastbare inkomen voor de
loon- en inkomstenbelasting met
een gezamenlijk minimum van
ft 00 zullen voortaan als aftrek
bare posten op het belastingbiljet
mogen worden vermeld.
Tot nu toe gold het percentage
van 2 procent, eveneens met de
minimumgrens van f100; een
wetsontwerp dat deze regeling
met terugwerkende kracht op 1
Januari 1954 wil doen ingaan, is
thans bij de Tweede Kamer in
gediend. Voor de vennootschaps
belasting geldt thans reeds het
percentage van een procent. Ook
hierin wordt een verandering
voorgesteld. Als minimumgrens
wordt aangegeven f500 als abso
luut minimum. De nieuwe rege
ling zal zo verwacht de staats
secretaris van Financiën aan de
schatkist geen grotere offers dan
waren begroot namelijk ongeveer
20 millioen per jaar vragen.
WENEN, 30 April Polen
heeft vandaag prijsverlagingen
bekend gemaakt voor een groot
aantal consumentengoederen en
de openbare diensten.
De verlagingen variëren van
4% voor vlees tot 40% vom zijde.
Zij worden morgen van kracht.
Telegrammen en brieven worden
20% goedkoper, electrisehe repa
raties door personeel van over
heidsbedrijven 30%, radio repa
raties 10%, damesmantels 14%,
suiker 8%, fietsen 10%, dames
schoenen 10 tot 15% en cosmeti
ca 10%
HAARLEM, 30 April Bij de
kinderpolitie te Haarlem is be
richt uit Oosterhout nabij Nijme
gen binnengekomen over een
automobilist en een kind. Het is
niet uitgesloten dat er verband
gezocht moet worden met het
verdwijnen van de 4-jarige Jaap-
je Klerk uit Haarlem.
Dinsdag 20 April omstreeks
half drie vervoegde zich bij de
houdster van een benzinepomp
een automobilist om benzine te
kopen. Zij had dit echter niet en
verwees hem naar de richting
Eist of Lent. Daar zou de -man
eventueel benzine kunnen kopen.
In de auto zat een jongetje dat
uitstapte. De houdster van de
benzinepomp had hem gevraagd:
„Zo ben je met je pappie uit?"
Het knaapje gaf echter geen ant
woord, deed erg schuw en draai
de zich om. De automobilist reed
weg in de richting Eist. Het sig
nalement van de automobilist en
de auto komen overeen met het
geen gepubliceerd is. Het is na
tuurlijk mogelijk dat een vader
met zijn zoontje een tocht heeft
gemaakt. De Haarlemse politie
hoopt, dat hij zich zal melden.
Uit Oldekerk (Gr.) is voorts
bericht binnengekomen, dat een
man sigaretten kocht omstreeks
hetzelfde uur, dat een mevrouw
VAN OUDSHER IS DE EERSTE MEI het
Kr feest van de arbeid geweest. Van de construc
tieve arbeid ook? Zeker was dat niet altijd
het geval. De eerste Mei was n.l. voorheen, en is
dat soms nog, het socialistische feest van de arbei
ders, het was in vroeger dagen het feest van revo
lutie en knal-rood socialisme, met zijn gedachten
van klassestrijd en van een maatschappij-leer, die
in strijd was met de christelijke beginselen. Ook in
ons land hebben N.V.V. en S.D.A.P. die 1 Mei-dag
jaren lang op die grondslag, tégen de gezonde
sociale verhoudingen en met politieke leuzen, die
rechtvaardigheid en sociale liefde negeerden, her-
daoht, gevierd en uitgebuit. Na de oorlog is er
meer en meer (want die strevingen waren, in
christelijk-sociale kringen al voor de oorlog ook
merkbaar) werk van gemaakt, om die 1 Mei-viering
een meer opbouwende richting uit te sturen. De
felle leuzen van de socialisten verdwenen, het
sterke en soms gevaarlijke strijdkarakter ging er
af, de activiteit op sociaal en politiek terrein bleef,
de propaganda bewoog zich meer in de richting
van de doorbraakpogingen soms ook op sociaal
terrein. In het buitenland was er al eerder sprake
van 1 Mei-viering ook in christelijk-sociale kring.
Nu de gezamenlijke standsorganisaties in ons land
door middel van de Katholieke Radio-Omroep
(voorbereid door de K.R.O.-Gids) op de dag van
heden de diepere zin van het 1 Mei-feest propa
geren is er, om meer dan één reden, aanleiding,
daaraan enige beschouwingen te wijden....
Men kan zeggen, dat het vroegere socialisti-
sche 1 Mei-feest gekerstend is als christelijk
feest van de arbeid. Zo moet het ook. En
dat juist in déze tijd, in déze dagen, de gezamen
lijke sociale organisaties van boeren en arbeiders,
van middenstanders, vrouwen en intellectuelen, er
toe komen zich gemeenschappelijk te zetten aan
de bezinning op de betekenis van het feest van de
arbeid, mag zeer verheugend worden genoemd.
.Want wij leefden immers juist in tijden, dat er
van alles bleek te ontbreken aan de samenwerking
tussen de standen, terwijl ook de standsorganisaties
het niet altijd konden vinden met elkaar. En toch
was die samenwerking, die eensgezindheid, zo
bróód en broodnodig, zowel op het sociale als op
bet politieke terrein. Dat die twee, de sociale en
de politieke katholieke krachten, elkaar nodig heb
ben, is bij de pas-gehouden verkiezingen nog eens
duidelijk van verschillende kanten beklemtoond.
gen overbrugd of verdwenen. Zij zullen er altijd
wel blijven, want de ongelijkheid is er altijd. Dat
weten wij al sinds onheuglijke tijden en voor de
maatschappelijke samenleving is dat o.a. nog eens
benadrukt in de Pauselijke encyclieken en andere
kerkelijke uitspraken. Zo zei Paus Pius XII in
October 1948 tot de arbeiders van de Fiatfabrieken
in Turijn: „De Kerk beiooft niet die absolute ge
lijkheid, die anderen beloven, omdat Zij weet,
dat de menselijke samenleving altijd en nood
zakelijk een hele schaal van graden en verschillen
oplevert in lichamelijke en verstandelijke kwalitei
ten, in inwendige gesteldheid en neiging, in beroe
pen en verantwoordelijkheden"....
Het zou fout zijn, wanneer wij van onze
kant de onafwijsbaarheid van deze verschil
len zouden willen verdoezelen uit een soort
concurrentie-vrees voor anderen. Wij moeten voor
de waarheid uitkomen en de consequenties daar
van aanvaarden. Het is even fout, te menen, dat
dit tot gevolg moet hebben, dat er dus verwijde
ring en wanbegrip tussen de verschillende sociale
groepen en standen moeten zijn. Integendeel,dezelfde
Pausen, die de ongelijkheid tussen de standen
vaststellen, zeggen eveneens, dat er samenwerking
en onderling begrip voor eikaars noden en behoef
ten, wensen en verlangens moeten zijn. De sociale
eensgezindheid is nodig, om de maatschappij in
goede, d.w.z. in betere „doen" te houden.
Daartoe is een geordende maatschappij nodig en
wij behoeven slechts de naam „Quadragesimo
Anno" te noemen en naar deze beroemde encycliek
te verwijzen, om begrijpelijk te maken, wat onder
die geordende maatschappij moet worden verstaan.
De mensen moeten elkaar begrijpen en liefhebben,
er moet waarachtige zin voor gerechtigheid zijn.
En nog altijd is de wens van die grote encycliek,
om de maatschappij te herstellen op de grondslag
van de wetten van het Evangelie, niet vervuld.
Maar er is over geheel de wereld een ernstig
streven en ook in ons land staan de zaken er op
Natuurlijk zijn niet met één slag alle tegenstellin- dit gebied thans weer wat beter voor
Tenslotte draait het in de maatschappij alle-
maal om de arbeid, die noodzaak en plicht is,
zowel voor de mensen persoonlijk als voor
het geheel. En bij die arbeid draait het om een
ingewikkeld samenstel van economische, financiële
en culturele zaken. Het gaat om belasting en om
wetgeving, om het evenwicht tussen persoonlijke
vrijheid en gezag, met name wat het ingrijpen
van de overheid en het vrijlaten van het particu
lier initiatief op sociaal en economisch terrein be
treft. En nog zoveel meer. Dat zijn allemaal zaken,
die ons in het kader van een goede viering van
het Feest van de Arbeid voor de geest komen. En
zo is het dus verklaarbaar, dat wij ons, ajs wij ons
de juiste opvatting van de arbeid-in-de-meest-brede
zin voor ogen willen stellen, spiegelen aan het
wijze woord van de Paus van Rome, die op de
I Mei-viering van het vorig jaar 4000 Italiaanse
arbeiders toesprak in een audiëntie en toen ver
klaarde, dat „niemand dan de ware Christen aan
het feest van de arbeid een diepe zin zou kunnen
geven" Wat is die eerste Mei dan wel voor een
dag? De Paus geeft er de volgende uitleg van:
„Voor de Christen is de eerste Mei, dag van het
Feest van de Arbeid", een dag, waarop hij des te
dieper de God-mens Onze Heer Jezus Christus,
aanbidt, Die, ons tot voorbeeld en om onze trots
en heiliging te zijn. het grootste deel van Zijn
leven doorbracht, terwijl Hij als eenvoudig werk
man een ambacht uitoefende. Eén Mei is de dag,
waarop allen, aan wie het gegeven is, zich door
middel van arbeid voor zichzelf en hun gezinnen
een rustig en vreedzaam leven te verzekeren, hun
erkentelijkheid betuigen tegenover God"....
Dat is al een voornaam deel van de bedoe-
lingen, welke de christelijke viering van het
moderne 1 Mei-feest moet hebben, volgens
de opvattingen van de Paus, die evenals zijn voor
gangers, al zo vaak op vele kanten van het arbeids
vraagstuk heeft gewezen. Met een paar woorden
echter heeft de Heilige Vader hier de arbeid en
zijn herdenkingsfeest op een hoog plan geheven, ten de grenzen van ons vaderland!
positief en rechtstreeks: onderwerping aan God en
Zijn wetten en erkenning van Hem, als opperste
Heer en Bestuurder, ook van het werkleven!....
Maar de Paus zei nog meer: Eén Mei zag hij ook
als de dag „waarop men zijn wil versterkt, om
de klassestrijd en klassehaat te overwinnen en wel
door de kracht, welke uit de sociale rechtvaardig
heid en uit de door de liefde van Christus bezielde
wederzijdse achting en broederlijke liefde voort
vloeit". En 1 Mei is tenslotte de dag „waarop de
gelovige mensheid door het werk van haar geest
en handen een cultuur belooft te scheppen ter ere
van God, een cultuur die inplaats van de mens van
God te verwijderen, hem steeds dichter bij God
brengt". Dat de gemeenschappelijke katholieke
sociale organisaties in deze geest en met deze be
ginselen als uitgangspunt, de 1 Mei-dag zullen
vieren, ook als een feest van vreugde om de arbeid
die God geeft, is inderdaad een reden tot blijd
schap en hoopvolle verwachting....
uit Den Helder, die tijdelijk in
Oldekerk verbleef, een automo
bilist bespiedde. De man was
nerveus en op een vraag welk
merk de klant verlangde, ant
woordde hij dat het er niet op
aan kwam.
BERLIJN, 30 April De West-
Berlijnse politie heeft gisteravond
acht communisten gearresteerd,
die in verband met de naderende
1 Mei dag, demonstreerden tegen
de E.D.G. en de Westduitse her
bewapening. Zij vuurden raket
ten met pamfletten af en schil
derden met rode verf leuzen o-p
hekken en muren.
De poütie-dierenbescherming, 'n
bond van politie-ambtenaren in
Nederland tot bescherming van
dieren, bestaat 35 jaar. Deze in
de wereld unieke bond heeft tot
doei de Nederlandse politieman
op te wekken tot het besehermen
van het dier. In 1919 is de bond
met 5 leden begonnen; thans telt
hij 5000 leden, verspreid in 20
afdelingen.
BERLIJN, 30 April In de
afgelopen vier weken zijn bij het
Oost-Duitse ministerie voor de
voedselindustrie 600 gevallen van
vleesvergiftiiging aangegeven,
waarvan zeven dodelijk. De oor
zaak van de vergiftiging zou lig
gen in de slechte kwaliteit van
het vlees.
's-GRAVENHAGE, 29 April
Het belangrijkste bollen-
weekeinde staat voor de
deur. Bij de tere pasteltinten
hebben zich de prachtige hel
dere kleuren van de vroege
tulpen gevoegd. In de gehele
bollenstreek prijken de bloe-
menmozaieken iangs de fleu
rige wegen.
Immers, wanneer deze katholieke bonden
elkaar vinden, om het feest van de arbeid
gezamenlijk op deze wijze te propageren,
voor het „forum" van heel Nederland, katholiek
Nederland in het bijzonder, dan getuigt dit van
een veelbelovend besef voor de verbondenheid,
welke de katholieken van alle rang en stand ver
enigt. En dan niet alleen op deze dag, maar dan
ook daarna, tot in de verre toekomst! En dan op
de grondslag van de beginselen der katholieke
sociale leer, zoals de Paus deze heeft samengevat
in zijn verklaring voor de katholieke arbeiders van
Italië, die verleden jaar bij Hem op audiëntie
waren. Geen klasse-strijd, laat staan klasse-haat.
Maar sociale rechtvaardigheid en gezonde sociale
liefde. Geen machtsvertoon tegenover elkaar, maar
onderlinge samenwerking, zoals wij deze de laatste
tijd in ons land gelukkig hebben gezien. Eensge
zindheid en sociale eendracht, met begrip voor
elkanders moeilijkheden en wensen, dus, zoals de
H. Vader te kennen gaf, „voortvloeiend uit weder
zijdse achting en broederlijke liefde". Als dit zo
zou worden gezien, dan zal het feit, dat onze
gezamenlijke organisaties vereend optrokken bij
deze Dag van de Arbeid, als een historisch feit in
de geschiedenis kunnen worden geboekstaafd. Een
gebeurtenis, die kan strekken tot de bevordering
van het algemeen welzijn van heel de Nederlandse
samenleving en tot voorbeeld voor velen, ook bui-
ROTTERDAM Ter gelegen
heid van de verjaardag van H. M.
Koningin Juliana, werd gisteren
op de Coolsingel te Rotterdam
een militaire parade gehouden,
die voor het stadhuis werd afge
nomen door de minister van
Oorlog en van Marine, ir. C. Staf
De Rotterdammers toonden
zeer grote belangstelling. De toe
schouwers stonden rijen dik
langs de Coolsingel. In totaal de
den 6.000 militairen aan deze
wapenschouw mee, van wie 4.000
man bij de troepen te voet be
hoorden De overige maakten
deel uit van de gemechaniseerde
en gemotoriseerde troepen, waar
toe bijv. de 46 zware centurion-
tanks behoorden. Toen de laatste
man van de troepen te voet om
twintig minuten over elf het
stadhuis gepasseerd was, vlogen
88 vliegtuigen over de Coolsingel
op een hoogte van vijfhonderd
meter. De gehele colonne had een
lengte van zeven kilometer en
hét voorbijtrekken duurde onge
veer een uur. Het défilé werd
bijgewoond door de Russische
ambassadeur in ons land.