Regering te Den Haag is „pijnlijk getroffen SMID JE VERHOLEN en de Body Builder RADIO I 50 jaar Agio-sigaren Waarom is Indonesië steeds armer geworden De journalist zal dwalingen on Financiën en Economie door Indonesisch verbod tot zingen van het Wilhelmus 2), Wille Mei" NEDERLANDSE NOTA TE DJAKARTA 59 I Uprogramma SclMM'psfoerichten Sutan Sjahrir geeft antwoord Hoe zij zich ook verschuilen FEUILLETON Naar de gelijknamige Warner Bros Lilm Pagina 2 DoniJerdag 6 Mei 1954 's-GRAVENHAGE, 5 Mei. Het ministerie van Buitenlandse Zaken deelt mede, dat „de Hoge Commissaris te Djakarta hedenmiddag in opdracht van de Nederlandse regering bij het Indonesische ministerie van Buitenlandse Zaken een nota heeft ingediend, waarin de Neder landse regering er blijk van geeft, zeer pijnlijk te zijn getroffen door het door de Indonesische autoriteiten aan de Nederlandse gemeen schap te Bogor opgelegde verbod tot het zingen van het Wilhelmus op Koninginnedag. Dit verbod is immers in strijd met de internationale gebruiken en bovendien in strijd met de voorschriften, welke de Indonesi sche regering ter zake ter kennis van de Nederlandse heeft ge bracht. De discriminatie, welke uit de genomen maatregel blijkt, wordt ui de nota niet aanvaard baar genoemd. Van ongewenste reacties bij de Indonesische be volking, waarvan officiële krin gen in Djakarta blijkens een pers bericht spreken, is nimmer iets gebleken- In de nota verzoekt de Nederlandse regering dan ook op heffing van de thans nog gelden de belemmeringen ter zake". Indonesische verklaring- De Indonesische minister van binnenlandse zaken, prof. Hazai- rin, heeft in een onderhoud met P.I. Aneta naar aanleiding van bet verbod tot het zingen van het „Wilhelmus" in Bogor, verklaard, dat de dienst voor regeling van aangelegenheden van buiten landse ingezetenen op 26 Mei van het vorig jaar een instructie heeft Uitgevaardigd, die bedoeld was gis richtlijn voor de Daerahhoof- den. Die instructie werd uitge vaardigd in verband met het zin gen van het „Wilhelmus" tijdens de dodenherdenking op 4 Mei dat jaar op de erevelden. In de in structie wordt o.a. overwogen, dat het „Wilhelmus" slechts gezongen mag worden op nationale feest dagen en op officiële plaatsen, zo als in de woningen van de Hoge Commissaris en de commissaris sen. Prof. Hazairin legde er de nadruk °R, dat de instructie slechts betrekking heeft op de dodenherdenking en niet bedoeld is als algemene maatregel ten aanzien van het „Wilhelmus" als volkslied. Voorts zei hij, dat de uitvaardiging van de instructie is geschied zonder medeweten van de minister van Binnenlandse Za ken, of van de secretaris-generaal, „hetgeen zeer wordt betreurd". De door de dienst buitenlandse ingezetenen uitgevaardigde rege- ,'Adverfentie) Tegen PERIODIEKE PIJNEN: Onthulling van Jan-van- Hoofmonument waarschijnlijk in Sept. NIJMEGEN, 6 Mei Het mo- numienit voor Jan van Hoof, de Nijmeegse jongeman die tijdens 4e oorlogshandelingen in ons land de Waalbrug redde, zal waarsdh-ijinlijlk op 17 Sept. wor den onthuld. De voorzitter van de Jan van Hoofsitiohtinig, de heer F. J. de Fraiture, deelde gisteren' op een persconferentie mee, dat het monument zal wor den 'geplaatst aan de Zuidertoe gang |ot de Waalbrug in Nijme gen, op het ihoige talud waar nu heit 'bevrijditngszuiitje staat, waar- ip het bevrijdingsvuur brandt. VRIJDAG 7 MEI 1854. HILVERSUM I (402 m.) KRO 7.00 Nièinvs. 7-10 Gram. 7.45 Morgen gebed en lit. kal. 8.00 Nieuws en weer bericht. 8.15 Gram. 9.00 Vioor de huis vrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Gram. 6.45 Schoolradio. 10.00 Gram. 10.30 Lichte muziek. 11.00 Voor de zieken. 11.40 Klein koor. 12.00 Angelus. 12.03 Lunchconcert. 12.30 Land- en tuin bouw meded. 12.33 Gram. 12.55 Zon newijzer. 13.00 Nieutvs e11 Katholiek nieuws. J3.20 Gram. 13.45 Voor de vrouw. 14-00 Gram. 14.30 „Hier Vrij Europa". 15.00 Schoolradio. 15.30 So praan on clayepimbel. 16.00 Vqor de zieken. 17.00 Voor de kinderen. 17.15 Kinderkoor. 17.40 Instr. ens. 18.00 „Wetenschap en leven", caus. 18.10 Lichte njdziek 18-40 Vragenbeantw. 18.52 Act. 19.00 Nieuws. 10.10 Rege ringsuitzending: Verklaring' en toe lichting. 10.30 Vprz. pro.gr. v. d. rpil. 20.25 De gewone man. 10.30 Pol. forum. 21.00 Amus. muziek. 21.30 „Niet- gelukkige huwelijken", eaus. 21.50 Radio Philharmoniseh orkest. 22.45 „Rerk en meps", eaus. 23.00 Nieuws. 23.1524.Q0 Gram. HILVERSUM II (298 m.). VARA 7.00 Niéuws. 7.10 Gram. 7.15 Gymn. 7.30 Gram. 8.Ó0 Nieuws. 8 18 Gram. 8-45 Voor de huisvrouw. 9.00 Gymn. 9.10 Gram. 9.40 Schoolradio. VPRO: 10.00 „Thuis", caus. 10.05 Morgenwij ding. VARA: 1Q.20 Voor de kleuters. 10.40 Fluit, cello en piano. 11.05 Radio- feuilleton. 11.25 Org'el en zang. AVRO 12.00 Lichte muziek. 12.30 Meded. of gram. 13.20 Dansmuziek. 14.00 Kook- praatje. 14.20 Noorse volksliedjes. 14.50 Voordracht met muziek. 15.10 Blok fluit en claveciiribel. 15.30 Amus.muz. VARA: 16.00 Gram. 16.30 Muz. caus. I7.i0 Voor de kinderen. 17 40 Orgel spel. 18.00 Nieuws. 18.15 Verz.progr. 18.45 „De Haverkist", hoorspel. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Nieuws van de Conferentie te Genèye. 19.15 Meis jeskoor. VpRO: 19.30 „Op huisbezoek'1. 19.45 Berichten. 20.00 Nieuws. 20.05 Boeken. 20.15 „Het zingende hart". 20.30 „De Verenigde Naties", caus. 2Q.40 „De Omroep in het buitenland", caus. VARA: 21.00 Voor de jeugd. 21.35 Lichte muziek. 22.00 Buitenl. overzicht. 22.15 Strijkork. VPRO: 22.40 „Vandaag." caus. 22.45 Avondwijding. VARA: 23.00 Nieuws. 23.15 Spc. nws- in. Esperanto. 23.3024.00 Gram. Televisieprogramma VrDdag 7 Mei 1934 V.P.H.O.: 20.15 Weerbei-. 20.18 „Candida", toneelstuk van Bernard Shaw. ling is sterk afhankelijk van plaats en tijd en kan niet warden gegeneraliseerd, aldus de minis ter, -die hieraan toevoegde, dat hij de geest van de regeling 'kon be seffen. Hij zeide ervan overtuigd te zijn, dat het zingen van het „Wilhelmus" op bepaalde plaatsen moeilijkheden kan veroorzaken in verband met de mentaliteit van het volk. dat nog met de geest van de revolutie is bezield. Met het oog hierop erj om onge wenste gebeurtenissen van de zijde van het volk te vermijden, dat nog sterk door sentimenten wordt beheerst, waar het het „Wilhelmus" betreft, meende Ha zairin, dat het tactisch ware, dat aan het ten gehore brengen van het „Wilhelmus" geen volledige vrijheid wordt gegeven en dat deze kwestie eerst met het plaat selijke bestuur wordt opgenomen. „Betreffende het ?ipgen vgn volksliederen in het algemeen, kan ik mijn mening niet zeggen, aangezien dit een kwestie is, wel ke tot de competentie van het ministerie van Buitenlandse Za ken behoort", aldus Hazairin. Hij besloot met te zeggen, dat hij nog niet op da hoogte is van de over wegingen van de residept van Bogor, die hebben geleid tot het verbieden van het zingen van het „Wilhelmus". Minister Hazairin zal echter het Daerah-bestuur al daar verzoekep uitleg hierover te geven. De AGIO-Sigarenfabrieken van de firma A. Wintermans en Zo nen te Dpizel (N.B.) bestaan aan staande Zaterdag 8 Mei een halve eeuw. Van een klein bedrijfje is de onderneming in deze vijftig jaar gegroeid tot een moderne sigarenfabriek, waar niet minder dan 450 mannen en vrouwen hun brood verdienen, waardoor de AGIO-Sigarenfabrieken van enor me betekenis zijn geworden voor het Zuiden van ons land, in het bijzonder voor het Kempenland. De sigarenindustrie is een van de oudste takken van nijverheid in ons land. Begon deze industrie •in Amsterdam, thans is d-e situatie zo, dat de fabrieken in het Zui den van ons land zeventig pro cent van de totale sigarenproduc- tie leveren, terwijl de overige dertig procent afkomstig zijn van fabrieken uit West-, Midden- en Oost-Nederland. De familie Wintermans, in Mei 1904 begonnen met de oprichting Passagiersschepen Aldabi 4 Rio de Janeiro/Santos, Alhena 5 Hamburg, Bloemfontein 4 300 m. N. pakar/Bas Palmas, Boschfontein p 5 Guardafui/Mom- basa, Groote Beer 7 Southampton verw., Jagersfontein 4 A'dam, Jo- han van Oldenbarnevelt 5 80 m. ZW Kp Howe/Sydney, Maasdam 4 200 m. W Kp Clear/New York, Oranjefontein 5 Durban, Oranje stad 4 Aruba/Puerto Limon, Rijn dam 4 ^00 m- QiZ Kp Race/ Cobh, Waterman 4 590 m. NtO St. Helena/Walvisbaai, Willem Ruijs 5 Tj. Priok, Zuiderkruis 4 R'dam/Quebec. Tankvaavt* Caltex Delft p. 4 Ouessant/ R'dam, Gorilla 4 Shimanoseki/ Miri, Ena p. Noordpunt Luzon/ Miri, Enggano 4 Marseille/Ge- nua, Esso Rotterdam 6 R'dam/ Aruba. Entrerpa 4 La Spezia, Ga- dila 4 gtaplow, Hilversum 4 Swansea, Pendrecht p. 4 Lanaend/ Einswarden, Sliedrecht 4 Suez/ Menalahmadi. Vrachtvaart Aagiedijk 5 Norfolk, Aagtakerk p. 5 Finistepre/Antwerpen, Aga memnon '5 N-evv York, Almanak 5 R'dam, Albirep 4 Rio de Japei- ro/SJantos, Alchiba 6 H'dam verw., Alcyqne 4 PI Alegre/Vitpria, Al- geni-b 4 Las Palmas/Antwerpen, Alphard 4 Las Palmas/Recife, Aludra 4 Buenos Aires/Santos, Alwaki 5 Montevideo/Buenos Aires, Amerskerk p. 4 Gibraltar/ Marseille, Amsteldijk p. 5 Flores/ New Orleans, Amstelstad 30 Pu- san, Andijk p. 4 Vlissingen/Lis- sabon, Appingedijk 5 Bremen, Arkeldijk 4 R'dam, Artemis p. 4 Greta/R'dam, Arundo 4 New- portneks/Nederland, Manka 4 Su- rabaja/Semarang, Blitar 4 R'dam, Blijdendijk 5 R'dam, Breda 4 R'dam, Britsum 4 Narvik/U.S.A., Gronenburgh p 4 Ouessant/IJmui- den, Dalerdijk 5 Curacao, Delf land 4 Montevideo/Santos, Fries land K.R.L. 4 Pt Said/R'dam, Gaasterland 5 Pto Aiegre, Gany- medes 5 A'dam, Gouwe 5 Ham burg, Graveland p. 4 Ouessant/ Recife, Grootekerk 5 Hongkong, Heemskerk 5 Lorenzo Marquez, Hera 5 Curacao, Hersilia 5 Ant werpen, Hoogkerk 4 R'dam/Kóbe, Ilos 4 Lillasbon, Karimun 5 A'dam/HsmkWg* Noja Baroe 10 Bombay verw., Kota Gedeh 5 Pt Said, Yaertes 4 Balikpapan/Bohi- kan, Langkoeas 4 S-uez/Belawan, Larenherg 4 R'dam, Leerdam 6 Kuwait verw., Lemsterkerk p. 5 Ouessant/Haipburg, Leopoldskerk 4 Damman, Leuvekerk 5 Pt Said. Linge .p. 5 Landsend/Las Palmas, Maas 4 A'dam/Hamburg, Madoe- ra 5 A'dam, Manoeran p. 4 Gi- braltar/A'dam, Mapia 4 Pt Said, Heerkerk 4 Kaapstad/Las Palmas, Meliskerk p. 4 Sabang/Colombo, Mentor 5 Antwerpen, Nestor 4 Paramaribo/Antwerpen, Overijsei 5 Surabaja, Peperkust p. 5 Oues- sant/Le Havre, Prins Willem George Frederik 4 R'dam, Pieter S 5 Swansea/A'dam, Roepat 5 Belawan, Sabang 4 Tj. Priok/ Palembang, Salawati 4 Suez, Sla mat p. 4 Gibraltar/Southampton, Sloterdijk 5 New York, Sloterdijk 5 New York, Sommelsdijk 4 rede Samarang, Stad Maassluis p. 5 Ouessant/Vlaardingen, Stad Rot terdam 4 Middlesboro, Stad Schiedam 4 A'dam, Straat Soen- da 5 Hongkong, Tara p. 4 Finis- terre/Rio de Janeiro, Tjisadane p. 4 Sabang/Singapore, IJsel 5 Li.masspl, Zaan 5 Gefle/A'dam, Zeeland KR.L. 5 Halifax. van een heel bescheiden fabriek je, kan thans bogen op een bloei ende historie en het Agio-hart heeft een halve eeuw lang onstui mig geklopt. Per week worden in Duizel ruim 750.000 sigaren uit sluitend van de beste kwaliteit geproduceerd en deze sigaren vin den hun weg naar ongeveer der tig landen over dg gehele wereld. De betekenis van de sigaren- industrie voor ons land blijkt wel uit de cijfers van de export. Voor de oorlog bedroeg de Nederlandse export van sigaren nauwelijks één prqcent, tihans elf procent. In 1950 waren in de Neder landse sigarenindustrie werkzaam 15.676 personen. In 1951 (d.i. voor de accijns verlaging) 11.400 en in 1954, dus na de accijnsverlaging ruim 14.500 personen. De accijnsverlaging heeft niet alleen een gunstig effect gehad op de copsurnptie, maar ook op de werkgelegenheid. Het aantal werknemers stgeg met meer dan 25 procent. Tot voor de laatste wereldoorlog moest men spreken van een zeer ongunstige positie van de Nederlandse sigarenindus trie. De saneringsmaatregelen na de oorlog toegepast, waren dan ook dringend nodig. In de siga renindustrie ligt verder nog veel productiecapaciteit braak (in 1952 werkten 27 onderzochte onderne mingen op 66 procent van hun productie in 1939). Het gevaar van een al te felle onderlinge concurrentie, die de rentabiliteit te niet zou kunnen doen en zelfs in een verljesgevep.de situatie zou kunnen doen omslaan, is nog steeds acuut aanwezig. In 1051 bedroeg het verbruik van sigaren resp. senoritas per hoofd van de bevolking ten op zichte van het overeenkomstig ^llini!ll!lllliillli!IMilllllMiHilllllli;H||IHl!llHI||!HlMiiii|iNiiiHiiii|i|iiiiuiillll||IHHHlHllllllHlll|{lHllllH|!!!l|ll!!!MHIlliHll|li!!ii)|!|||li|i|!i!iii||;iiiiiiiiinHlliillii!l|lll|j||!|lill||!|llllilill|!llinii)i|lli<<iiHi||!HiiiiiiiiiiiMililliililillilllMillli^ 7. „O hemeltje....", riep Foppe F. Gomiicker geschrokken uit. mij helemaal niet. Ik zal er rekening mee hpuden, dat u ip „Is mijnheer soms niet goed geworden? Kan ik misschien iets lichtelijk verfomfaaide staat bent, maar anders...., ba. U moest jj voor mijnheer doen?" „Jazeker kun je iets voor me doen, maar eens wat minder drinken". En aldus sprekend raapte Foppe j S beste manbeste man....", kreunde smidje Verholen. „Raap die de brief op en. liet hij hem met een misprijzend gezicht in de E brief maar voor me op en stop hem in je tas. Ik kan namelijk gleuf van de brievenbus glijden. Intussen was de draagwijdte 1 niet bukken van de spierpijn, zie". Nu was Foppe een zeer van Foppe's woorden natuurlijk geheel en al tot de snpd door- nauwgezet arbeidende beambte en daarom kwam het, dat hij de gedrongen. „Wat minder drinken??" brieste hij spinnijdig. „Man, pijnen van een onbekend manspersoon niet kon accepteren als ik drink nooit, ik tart je om mij nogmaals te zeggen dat ik min- j E een aanleiding om de dienstvoorschriften te overtreden. „Hobo..." der moet drinken". En vermoedejijk zou het twistgesprek tussen zei Foppe daarom beslist. „Hoho, dat gaat zomaar niet, wij hebben Foppe F. Gomiicker enerzijds en smidje Verholen anderzijds nog I gj onze voorschriften niet voor niets. Regel -moet er per slot van aanleiding hebben gegeven tot het uitwisselen van een grote serie i rekening zijn, nietwaar? Ik mag alleen brieven uit de brievenbus onaangenaamheden over en weer, als daar geen stokje voor ge- E halen om ze in mijn tas te doen. Ik mag geen brieven van bur- stoken was door de wachtmeester der Gravendrechtse gemeente- l gers aannemen, wat nu?" „O man, pak die brief van de straat politie, Simon Stootjes. Om op alles voorbereid te zijn had Simon j E dan, gooi hem in de bus en haal hem daarna voor mijn part zijn gummiiknuppeltje maar vast ter hand genomen, want je kon dadelijk uit de bus....", steunde de smid nors. „Licht jij je bus nooit weten. Simon behoefde evenwel geen gebruik te maken 1 E maar braaf precies volgens de voorschriften. Dan ziet die brief van dit elastische slagwapen, waqt op het zien van dez;e dienaar tenslotte toch in je tas en daar gaat het om". „Een zeer pienter van Hermandad ging Foppe er bij voorbaat al vandoor. „Kalm E denkbeeld....", moest Foppe F. Gomiicker na enig nadenken aan, vader", zei Simon toen vermanend tegen, smidje Verhplen, toegeven. „Maar eh.de toon waarop u tot mij spreekt bevalt die zich krimpend van pijn aan de brievenbus klemde..,. miiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliuiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiii'' DJAKARTA. De voorzitter van de Partai Socialis Indonesia (P.S.I.) heeft in Bandung een toespraak gehouden over actuele problemen in Indonesië. Hij ver klaarde antwoord te willen geven op de vele klachten, welke de laatste tijd in de Indonesische maatschappij worden gehoord, klachten en critieken als blijk van de ontevredenheid met de huidige gang van zaken. „Indonesië is vrij en souverein, maar waar blijft de welvaart", zo vraagt men. „Vroeger zei men, verbruik in 1939 slechts 38 pet. (resp. 31 pet. in 1953). Na de accijnsverlaging werden deze per centages 45 resp. 37. Het aantal werknemers steeg dank zij de ac cijnsverlaging met 25 pet. Toch is men bij 'de sigarenin dustrie yan mening, dat de vraag naar sigaren en senoritas ten ge volge van de accijnsverlaging nog maar voor een gering deel he- yredigd is, dqordat die sigaar nog te duur is. VATICAANSTAD. lp een brief aan graaf Giuseppe Delia Torre, hoofdredacteur van de „Osseryatore Romano" en presi dent van het vierde internatio nale congres der katholieke pers, thaps te Parijs bijeen, dringt Paus Pius XH er bij kathplieke journa listen op aan, hun inspanning te verdubbelen ten behoeve van een wereld „die in een geeste lijke strijd gewikkeld is, waar van een ieder de omvang kent". „Ren geweldige golf van athe isms" aldus de Paus, „stort zich op de wereld ep zelden is de actie tegen de religie van Christus doordringender en stelselmatiger geweest". De Paus wijst er op, dat kathe- Ijeke journalisten een „passende technische en beroepsopleiding in de methoden van de moderne journalistiek dienen te ontvan gen". De katholieke journalist „dient hovenal een zoon van de Kerk te zijn, vast voornemens zijn Moe der de Kerk te dienen en meer dan wie ook vervuld van een geyoel van liefde vqpr de Kerk". De katholieke journalist „zal zijn pen in dienst stellen van de waarheid, zonder deze te kort te doen. Hij zal dwalingen ontmas keren, welke ook de naam is waarachter zij zich verschuilen. Hij zal de grote zaak van de Kerk dienen naar zijn geest en richt lijnen, in het bijzonder op het gebied der sociale rechtvaardig heid ep de internationale vrede", vaarten. dat de armoede van de bevolking uitsluitend het gevolg was van de koloniale overheersing", zo die overheersing verdwenen en waarom is het vplk nog armer geworden dan in de koloniale pe riode, zo vraagt men zich af. Is het misschien, dat de Indonesiërs nog niet in staat zijn voor zich zelf te zorgen? Of zijn al deze on bevredigende toestanden inhaerent aan 'het feit, dat Indonesië nog jong is en slechts vergeleken kan worden met een kind, dat pas leert lopen en zulke moeilijkhe den dan vanzelf worden opgelost gis het kind straks volwassen is?" „De moeilijkheden van Indone- vervolgde Sjahrir. „Maar nu is sië kunnen opgelost worden door de productie op te voeren, de distributie beter te regelen en de consumptie op een juiste wijze te regelen". Een andere belangrijke kiwestie noemde Sjahrir die van het mo reel. Hij zei, dat het onjuist is, dat alleen in arme-landen de cor ruptie welig tiert. Hij verwees daarbij na „het rijke Amerika"'. „De leiders dienen in de eerste plaats het juiste voorbeeld te ge ven aan het volk van de wijze, waarop men zich in het dagelijks leven dient te gedragen", aldus Sutan Sjahrir. Mij Nederland klaagt over vlagdiscriminatie „Het voortgaande herstel van de Duitse en Japanse koopvaardij vloten is een factor van grote be tekenis. De Duitse en Japanse rederijen, die vopr de oorlog reeds deelnamen aan de vaart tussen Europa en Oost-Azië en vandaar naar de Oostkust van Noord- Amerika, hebben deze diensten wederom hervat. Daarnaast on dervonden wij concurrentie van rederijen, die trachten als out siders in onze voorheen door hen niet bestreken yaargebie- den in te dringen. Deze neiging wordt groter of kleiner naar mate de toestand ep de algemene vrachtenmarkt verslechtert of verbetert", aldus het verslag over 1953 van de N.V. Stoomvaart Maatschappij „Nederland" te Am sterdam. Het verslagjaar heeft niet ge leid tot een noemenswaardig her stel van de vrachten op de open markt. Het vervoer van Indonesië naar Europa en Amerika liep ver der achteruit. Het vervoer van en naar Aziatische gebieden bui ten Indonesië handhaafde zich op meer 'bevredigende WÜze. De inkomsten pit de exploita tie yan 4e vloot bleyep bij die van 1952 ten achter. Pe omvang van het passagiers vervoer van Nederland haar In donesië handhaafde zich niet ge heel op 'het zeer hoge niveau der voorafgaande jaren. De uit cje vooroorlogse tijd bekende invloed van het seizoen op de bezetting van de schepen begint zich hier weder te openbaren. De directie geeft opnieuw uiting aan baar ongerustheid over de wijze, waarop verschillende rege ringen voortgaan door kunstma tige middelen steun te verlenen aan hun nationale koopvaardij. Ondanks de voortgezette strijd mocht het zelden gelukken een ander gezichtspunt ingang te doen vinden. De maatschappij blijft de gevolgen ondervinden van vlag discriminatie in de Amerika- De exploitatierekening bedraagt f35.085.900 (v. j. f38.704.638). Het totaal der baten beloopt f40.873.592 (f42.279.364). Hierin is begrepen een bedrag van f2.021.000 (v, j. nihil) winst op verkochte schepen. Aan afschrij vingen wordt f 6.866.322 besteed (f6.394.767). Voor vernieuwing vloot en eta blissementen wordt f 15,2 min uitgetrokken (v. p. f 15 min) en voor diverse belangen, inel. be lastingen f8,7 min (f 1.1 min). De gratificaties voor het personeel belopen f 3,6 min (f 3,48 min), waarna voor winstverdeling f6.477.161 resteert (f6.380.000). Zoals bekend wordt een onver anderd dividend van 10 pet. voor gesteld. Over de vooruitzichten van 1954 valt onder de tegenwoordig snel wisselende omstandigheden geen voorspelling te doen, aldus het verslag. De bedrijfsoverschotten in de eerste maanden hebben on geveer gelijke tj-ed gehouden met die in hetzelfde tijdvak van 1953. Aanzienlijke bedragen zijn be steed aan de wijziging van de machine-installaties, jeneinde het gebruik van zware olie mogelijk te maken. In 1954 zal ook het m.s. „Oranje" hiervobr worden verbouwd. Verwacht wqrdt door het gebruik van zware olie een aanmerkelijke besparing op de 'brandstoffenrekening te krijgen. Nog steeds hoge prijzen voor Suinatra-tabak De voorverkopen voor de Su- matra-tabak zijn in de avonduren van Dinsdag voortgezet. Verkocht werden 179 pakken Senèmbah Maatschappij P/la en 218 pakken idem P3. Deze werden gezamen lijk verkocht voor een prijs van f 11.50 per halve kg aan de Duitse handel. De taxatie was resp. f 4.84 en f4.70. Er resteren thans nog enige grote partijen en de ver wachting is, dat er heden Dom derdag nog wel enige afdoenin gen zullen worden verricht. Gis teren lag de tabakshandel stil. Linoleumfabriek was goed van. orders voorzien In 1953 is de N.V. Nederlandse Linoleumfabriek te Krommenie behoorlijk 'van orders voorzien geweest. Haar omzetten zowel in binnen- als buitenland waren be vredigend. De gebouwen en inrichtingen ondergingen opnieuiw enige uit breiding. De gebruikelijke af schrijvingen werden toegepast en het restant der aanschaffingen werd geactiveerd. De winst- en verliesrekening sluit, nadat op va^te activa f692.396 werd afge schreven, met een winstsajdo van f618.582 (v. j. f489.096). Voorge steld wordt een dividend van f 136.95 per aandeel (v.j. f 109.55). Emissie Indola geslaagd Naai Wii vernemen hebben bij de Dinsdag gehouden emissie van f 600.00Q gewone aandelen Indola N.V. alle aandeelhouders van het hun toegekende recht van in schrijving gebruik gemaakt. AKU gaat Enkalonfabriek te Emmen uitbreiden De directie van de Algemene Kunstzijde Unie N.V. is van plan de Enkalonfabriek in Bmmen pit te breiden om de productie te kunnen vergrqten. De bouwplan nen voor de uitbreiding zjjn in studie. In de vergrote fabriek zullen enige honderden arbeids krachten meer te werk kunnen worden gesteld. Men verwacht deze niet alle direct in de omgeving te kunnen vinden en overweegt daarom hen aan te trekken uit de veenkolo niale plaatsen van de gemeenten Odoorn en Borger. Deze plaatsen liggen nogal ver van de fabriek en men wil daarom dichterbij huizen voor hen bouwen. Over een woningbouwprogramma wordt overleg gepleegd. 3. Met een gezicht bleek van in spanning trok Lovatt voor de tweede keer de trillende machine op. De motoren gierden nu in een hoog en angstaanjagend ge huil. „Stamkowski! Murray! D'An- nunzia! Méér alcohol op de pro pellers! We moeten weg uit dit ijs! Zoek contact met wig dan ook en zeg dat we ijs maken en zakken". Frank Lovatt had de lippen samengeknepen. Hij vocht met de machine. Hij vocht met het ijs en de storm. Dooley voelde weer dat gekke respect voor die jon gen zoals hij daar met zijn vier dienstjaren vocht voor de over winning in een machine die zwaaide en zakte. „We vliegen Noord-West tot de bepzine op is", schreeuwde hij. Frank trilde over geheel zijn lichaam van inspanning. „Mgar daar is het gebied niet in kaart gebracht!'. „Mij een zorg!", brulde Doo ley. „Daar is vlakke grond. Maak je geen zorg, Frank! 16 jaar lang ben ik niet neergestort en ik ben dat ook vanavond niet van plan". D'Annunzia draaide koorts achtig aan de seinsleutel. Zonder resultaat. Geen enkel station gaf antwoord. Dooley meldt moeilijkheden IJsvorming Vlieg Noord-West tot benzine o.p is. Verzoek alle stations om peiling. „Murray kom eens hier!'. Dpoley sprak snel en duidelijk. „Ga direct terpg met de an deren, bijna achter in de staart. Draai je in dekens en lakens en alles wat je imaar kunt vinden. Heg je handen achter je hoofd én wacht tot we stoppen. Spring er dan uit zo gauw als je kunt. Wacht niet qp ons". Murray knikte bleek. „En jij en' Frank Dooley gromde. „We zullen die onwillige kist aan de grond zetten. Ik neem weer over van je. Frank". Dooley keek op het instrumen tenbord. Het was behekst. De tachometers zwaaiden wild. Het kompas danste. Het ijs knetterde tegen de stalen romp. Met al hun machtige kracht loeiden de motoren, maar elke minuut ver bruikten ze meer brandstof. De klok wees tien uur. Belachelijk. De kinderen lagen nu in bed.... „Gooi dat venster open, Frank!". Een ijskoude Poolwind gierde hol naar binnen. Opnieuw zakte de hoogte meter. „Ga terug in de cahinej", brulde Dooley naar de mannen. „Zie je al grond!'", riep hij naar Frank Lovatt. „We landen als een piano die van een rots stort!", antwoordde Frank. Brokken ijs gierden rakelings langs zijn hoofd. Dooley diwon.g de Corsair nog steeds naar zijn hand. Het zweet stond 'hem op het voorhoofd, hoewe] de temperatuur 'binnen de minuut in de cockpit zakte tot onder nul. „Ik zie nog steeds niets!", schreeuwde Lovatt. Opnieuw begon Dooley het ge vecht met de machine. Zij dook en zwaaide, zwenkte en steeg. De motoren bromden, loeiden, gierden Q111 plotseling te romme len met een vreemd vjprérend geluid. „Nou wordt het toch tijd! Ik hqu 'het niet meer!", krgunde Doolgy. Frank tuurde. Zijn geziaht was bleek en hoekjg. „Dooley! Een doorkijk!!". Met de rug stijf gedrukt tegen de leuning schreeuwde Dooley het uit: „Landingsgestel uit!!". „Landen met de wielen uit?". Lovatt's stem klonk ongelovig. Dooley's gezicht was een ver beten masker. Zijn handen, zijn gehele lichaam trilde. „Ja! Remkleppen vol uit! Draai je contacten af, Frank!". De machtige Corsair hing nu als op een onzichtbare golf. Dui zenden pijnbomen schoten toe op de cockpit. De Corsair dopk. Toen stoof zij verder in een wolk van opspuitende sneeuw. Een schok deed het toestel tril len. „Hou ie pet vast!", schreeuw de Dooley. Hij moest iets zeggen, om niet gek te worden in dit ogenblik van spanning. De Corsair liep uit. De motoren vielen stil. Ais een gemarteld dier na een urenlange strijd lag de Corsair stil in de sneeuw. Dooley liet de stuurknuppel los. Hij zakte achterover in zijn stoel en veegde het zweet van zijn voorhoofd. „Dank U.... Almachtige God....", fluisterde hij, want plotseling was er een bijna gewijde stilte. TV, Nolsnel Fuller legde de hoorn van de telefoon op de haak en wendde zich tot zijn assistent. „Vat denk jij van die peilipg van Montreal op Dooley. Het zou erop wijzen, dat hij inderdaad heeft vastgehouden aan zijn plan om Noord-West te blijven vliegen tot zijn benzine op was". Assistent Turner keek op de klok en zag dat het drie uur jji de morgen was. Hij schikte wat mappen op zijn bureau. „Dooley kennende, is hij Noord- West blijyen vliegen", antwoord de hij. In het hoofdkwartier van ko lonel Fuller was het deze morgen een rommelachtige boel. Fuller zelf was vermoeid en slaperig. Hij was een kleine man, maar zijn vastberaden kin eh zijn scherpe oogopslag wezen er op, dat nii niet spoedig voor een moeilijkheid uit de weg ging. Hij trok nadenkend aan een pijp, die hij juist had opgestoken. „Dan zit hij ten Noorden van de Lawrence. Dat betekent dat we 10.000 mijl moeten afzoeken". Kolonel Fuller keek even op de enorme landkaart aan de wand. „Ais hij behouden is geland- hoe lang houdt hij het dap uit?" Turner haalde schouders op. „Dat hangt van vele dingen af". Kolpnel Fuller dacht 1)8 en knikte toen goedkeurend. Hij hjgld van bedachtzame antwoor- Spn- „Ditspn. jij bent onze Pool-des- kundige. Is er wild in dat ae- fiied? Ditsop zweeg evep. „Dat weef niemand", zei hij toen. „Niemand is daar ooit ge weest. Hij is minstens 200 mijl boven onbekend terrein gevlogen. Daar komt zelfs geen Eskimo-" Kolonel Fuller keek naar bui ten. Sneeuwvlokken zegen gesta dig neer. Hij vond de hele ge schiedenis weinig minder dan be roerd. (Wordt vervolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noordhollands Dagblad : dagblad voor Alkmaar en omgeving | 1954 | | pagina 2