ZUIVER GELD Ho e kan worden beschikt KOMT GELEIDELIJK VRIJ Niet verteren, maar sparen Nieuwe belastingpolitiek Nieuw NoordHollandsch Dagblad over geblokkeerde gelden? Zwart verdiende verdwijnt Nederland moet de Staatsschuld helpen verlichten Donderdag 27 September 1945 QP de hoofdgedachte, die ik daarstraks formuleerde en die hierop v neerkomt, dat niet meer geld in het verkeer wordt gebracht dan noodig is voor loopende inkomensvorming en inkomensbesteding uit arbeid en eerlijk verkregen vermogens, moeten echter een aan tal correcties worden toegepast. In de eerste plaats is het noodig. dat de huishoudingen en bedrijven zoo spoedig mogelijk weer de beschikking krijgen over normale kasreserve. Het doorloopend in kas hebben van een zekere hoeveelheid geld verschaft nu eenmaal een zeker gemak en een zekere gemoedsrust, vooral omdat men in dit geval bijzondere kansen, die zich kunnen voordoen om iets voor- deelig aan te schaffen, benutten kan en voor onvoorziene omstan digheden, die tot extra uitgaven nopen, iets achter den hand heeft. Dit is een gemak en gemoedsrust, die waardevol zijn en die men een ieder zooveel mogelijk moet laten. Teneinde hieraan tegemoet te komen zal terstond, wanneer met de deblokkeering wordt begon nen, op elke geldkaart, die tcn- minste een zoodanig bedrag aan wast, de somma van f 100 worden vrggegeven, welk bedrag zal worden uitbetaald in bank en muntbiljetten. Voor zoover uw geldkaart dit bedrag niet mocht aanwezen, maar gij wel een saldo bezit wegens eerdere storting, zal het inleverkantoor uit dit saldo u een overeenkom stig bedrag ter beschikking stel len. Daarnevens zal ten behoeve van hen, die by een bank, een spaarbank of een giro een saldo hadden uitstaan, een bedrag ter grootte van i 1000.of 25% van het saldo naar den stand van 12 September tot een gezamenlijk maximum van f 10.000.in de zen zin worden gedeblokkeerd, dat daarover door overschrijvin gen kan worden beschikt. Deze bedragen zal men niet in bank- of muntpapier kunnen oppne- men, men zal er alleen over kun nen beschikken voor wat men pleegt te noemen „giraal ver keer", d.w.z. door overschrij ving van de eene bank- of giro rekening op de andere. Deze correctie is noodig omdat vele particulieren met hoogere inkomens en het meerendeel oer bedrijven en instellingen hun kasreserves met m contant geld' maar in: den vorm van een banksaldo plegen aan te houden en in de tweede plaats omdat de hoeveelheid bank- en muntpapier. waarover wij op het oogenblik Run nen beschikken, nog onvoldoence is om ten beloope der met deze groo- tere kasreserves gemoeide bedragen dit saldo in papiergeld' ter beschik king te stellen. Bovendien is het niet twijfelachr- ig', dat er zich onder deze bank. en girosaldi een zekere hoeveelheid' be smet geld bevindt. Indien wij in de gelegenheid waren om op zeer korten termijn al deze saldi op hun ont staan te onderzoekon, zou or op zichzelf geen bezwaar tegen bestaai. om bij gebleken „zuiverheid" deze tot het bedoelde bedrag indien hiervoor het noodige papiergeld aan wezig was voor uitbetaling vrij te geven. Het onderzoeknaar het be smette geld, dat naar ik u verzeke ren kan met groote nauwkeurigheid zal geschieden, vereischt echter een zekeren tijd. Dit pleit er zeer voor om met betrekking tot deze saldi slechts een overschrijving' var.- de eene re kening op de andere toe te laten, waardoor elk bedrag wordt vastge legd en te allen tijde is na te speu ren, wie er na de deblokkeerlng de houder van was. Deze houder kar.-, al heeft hij over bedoeld bedrag van zijn saldo beschikt, te allen tijde aan een onderzoek worden onder worpen, d"e rest van zijn sald'o blijft m ieder geval staan als onderpai.d en ook voor het ontstaan van het eerste gedeele waarover hij giraal kan beschikken, blijft hij aansprake lijk in dezen zin dat, indien komt vast te staar.-, dat dit besmet geld was, hij voor een overeenkomstig bedrag zal kunnen worden aange sproken te betalen uit andere ver- ihogensbestanddeelen of eventueel nieuw' te verdienen inkomen. Uit een oogpunt van billijke invordering voor den Staat heeft deze regeling onge twijfeld' bezwaar, maar dit bezwaar weegt stellig niet op tegen het groo te voordeel, dat aan een spoedige zij het gedeeltelijke deblokkeering van een passend gedeelte der bank en girosaldi verbonden is, in verband met de wenschelijkheid' om ten be hoeve van de hervatting van het handels- en betalingsverkeer daaraan een zekeren armslag te geven. Het doel, dat met de geldvernieuwmg wordt beoogd, mag niet op zoodanige wijze worden bereikt, dat daardoor het bedrijfsleven wordt onthand, de geldvernieuwing zelf toch is er juist op gericht om het bedrijfsleven weer gezond te maken en dit moet, als t er op aankomt, de voorrang hebbeu boven een, overigens volmaakt ver dedigbaar, streven naar een perfect systeem. Als sluitstuk zal de belas tinginspectie bevoegd zijn om in elk geval, waarin zij reden heeft om te veronderstellen, dat het geld besmet is, een aanwijzing te geven, die er toe leidt dat dit sald'o voor de volle 100 pCt. geblokkeerd blijft. Een tweede correctie, die zal worden toegepast, is er op ge richt om voot hen, die door de oorlogsomstandigheden hebben ge leden in hun goederen, de moge lijkheid te openen tot herstel en aanvulling van het geroofde, be schadigde of vernietigde over te gaan Met betrekking tot bedrij ven zal dit moeten worden uit gebreid tot hetgeen noodig is voor herstel van voorraden en inventarissen De uilkeeringen wegens gele den materieele oorlogsschade zul len dus, voorzoover daarvoor een directe bestedingsmogelijkheid is, op basis van de toelaatbare be steding in vrij, nieuw geld wor den beschikbaar gesteld, terwijl het overige bij gebrek aan direc te bestedingsmogelijkheid aanvan kelijk op geblokkeerde rekening zal worden hijgeschreven en in de toekomst zal worden gedeblok keerd naarmate er zich beste dingsmogelijkheden voordoen. Hetzelfde geldt voor kassaldi ge kweekt uit afschrijvingen en bespa ringen, die men in reserve heeft ge houden om mettertijd daarmede de uitgestelde aankoopen te betalen om kapitaalbezit in den vorm van duur zame gebruiksgoederen voorraden, in ventarissen en gebouwen aan, te vul len, te vernieuwen en op het ge- wenschte niveau te brengen. Intusschen zal wèl moeten wor den voorkomer.', dat langs dezen weg de geldstroom sterker aanwast dan in overeenstemming' is met het geen noodig is voor de financiering van en beschikbaar is bij een vol ledige inschakeling der beschikbare arbeidskrachten- bij toelaatbare prij zen en loonen. Voorshands bestaat daarvoor geen gevaar, maar op den cluur ligt hier een grens, die, als men het prijs- en loonpeil in de hand wil houd'en, niet mag' worden overschreden. De correctie, waarover ik hiér sprak, zal ook moeten worden toe gepast t.a.v. de uitkeeringen uit de aanwezige saldi door liefdadige in stellingen en door de diensten der charitas, voorzoover deze behulp zaam zijn om het oorlogsleed te verzachten. Een derde correctie, die tot op zekere hoogte hij de vorige aan sluit, Is gewensclst met betrek king tot spaargelden van parti culieren, die in de voorafgaande periode zijn .gespaard, tot het doen van grootere betalingen in eens bij gelegenheid van belang rijke levensgebeurtenissen zoo als geboorten, huwelijken en sterfgevallen, en dergelijke bij zondere uitgaven. Een vierde correctie komt in aanmerking voor die gevallen, waarin personen hij gemis aan looninkomen aangewezen zijn voor levensonderhoud op de hoofdsom van hun kapitaal. Zoo dit in den geld vorm aanwezig was en door de blokkade is ge troffen, zal bet in een mate, die in verband met de levensomstan digheden .van den betrokkene redelijk Is te achten, worden vrij gegeven. Tenslotte zal er plaats moeten zijn voor een grens in die gevallen, die door het voorafgaande niet zijn ge dekt, doch waarin een strikt hand haven van de grondgedachte tot oi> gewenscïrte individueele hardheden zou leiden. Heb ik hiermede de hoofdlijnen sproken, die bij de deblokkee- ring zullen worden gevolgd, thans vraag ik nog enkele oogen- blikken uw aandacht voor een tweetal vragen die u stellig zeer ter harte gaan en waarop ik u eerlijk en onomwonden een ant woord schuldig ben, nl.: Hoe gaat het nu verder met het ge deblokkeerde geld, en welke ver wachtingen mogen wij koesteren met betrekking tot het geld, dat geblokkeerd blijft? Ik stel er prijs op, dat bij u allen t.a.v. het beantwoorden der vragen geen enkel misverstand ontstaat. Hoewel de welvaart van een volk tenslotte niet bepaald wordt door de hoeveelheid geld, die in omloop is, maar door de hoeveel heid en hedanigheid van de goe deren en diensten, die het tot be vrediging zijner behoeften kan aanwenden, is het in een maat schappij, die op geldverkeer steunt, nu eenmaal zoo, dat voor ieder persoon, elk gezin en elk bedrijf afzonderlijk de mogelijk heid om in die goederen en dien sten te deelen van de beschik king over geld afhankelijk is. Ik begrijp dus, dat gij allen ver langt te weten, waar gij aan toe zijt. Dat is met een enkel woord gezegd. Aan hen, die hun geld op on- oirbare wijze hebben verkregen, laat ik niet .de minste illusie. Voor diegenen echter onder u, die zich t.a.v. de wijze waarop zij hun bezit hebben verkregen niets hebben te verwijten, die eerlijk hebben gewerkt en zui nig hebben gespaard, die on danks tegenwind er in zijn ge slaagd hun geld te redden, of die de wind hebben mee gehad en daaruit op volkomen toelaatbare wijze voordeel hebben getrok ken, voor hen kan het antwoord geruststellend zijn. Uw aanspra ken op hetgeen u inleverde, blij ven erkend. Dit neemt niet weg, dat ook zij moeten beseffen, dat in dit leeggeplunderde en voor een deel verwoeste land, waarin vele honderdduizenden weinig meer bezitten dan hnn schamele plunje, vrijwel geen huisraad on der een lekken dak, van allen die in een meer bevoorrechte po sitie verkeeren offers, ja zelfs groote offers zullen moeten wor den gevraagd. En dit des te meer, omdat moet worden voor komen, dat de rouw, de armoe de en de kommer, die door den oorlog zijn veroorzaakt, op den voet gevolgd door de ramp van een geldontwaarding, waardoor de basis van het stoffelijk be staan van vele verdere honderd duizenden worden ondermijnt!! en de sociale rechtvaardigheid nog meer in het gedrang zou komen. Ik zal tlians mijn antwoord' iets verder verduidelijken. Wat het gedeblokkeerde geld be treft, dit blijft geheel ter beschik king* van brem of haar die het in handen krijgt. Uiteraard voorzoover die handen zuiver blijken. De vrees, die bij sommigen uwer, naar mij ter oore is gekomen, heeft postgevat, dat <de besteding der inkomens geheel aan banden zou worden ge legd, de vrijheid van verbruik en bedrijfsuitoefening volkomen zou worden opgeheven, is volmaakt on gegrond'. Niemand zal intusschen de nooGzaak betwisten dat zoolang t.a.v. het meerendeel der goederen nog zulk een pijnlijke schaarsclrte be staat, het handhaven van 'n veel om vattend distributiestelsel onvermij delijk is. Ook voor de bedrijven zal vooralsnog de aanschaf van voorra den, hulpstoffen en machines aan een stelsel var.' toewijzingen moeten blijven gebonden. Deze maatregelen zijn noodig om te zorgen, dat zij, die over meer koopkracht beschikken dan anderen, niet door prijsoverbie- dir.gen een grooter deel van de be schikbare goederen in handen zou den krijgen dan met de billijkheid' in overeenstemming' is. Tevens moe ten de noodige waarborgen blijven bestaan dat mindere goederen var.- enkelen niet zullen voorgaan bij meer dringende behoeften van ve len. Bovendien is ons land' voor tal var.1 goederen, vooral voor voedings middelen en grondstoffen aangewe zen op import uit het buitenland'. De schaarschte aan buitenlandsche betalingsmiddelen, die er toe leid't, dat wij op grooten schaal bij andere landen moeten leenen, vereischt bo vendien een scherpe controle op al datgene wat wordt ingevoerd'. Het is een groot algemeen belang, dat deze dikwijls duur gekochte invoer van maatschappelijk oogpunt uit 'n doel matige en verantwoorde bestemming krijgt. Versterking van .het nationale productievermogen staat daarbij volstrekt op den voorgrond'. Dit al les maakt het vooralsnog noodzake lijk dat d'e regeering aan het econo mische leven een krachtige en vér gaande leiding geeft. De overgang van een oorlosgeconomle naar een vredeseconomie kan zonder een zoo danige leiding niet zonder onrecht en ontsporingen tot stand' worden gebracht. Ik meen dat een ieder, dïe zich op de basis der feiten stelt en zich de bestaande problemen in denkt, deze slotsom zal kunnen be amen. Wat de tweede vraag aangaat, die betrekking heeft op de toekomstkan.' het geld, dat geblokkeerd' blijft, moet verschil worden gemaakt tus- schen geld dat tijdelijk en geld dat blijvend aan de circulatie zal wor den onttrokken. Terstond na. het einde van de inleveringsweek komt de eerste f 100.van de geldkaart. Het ligt in het voornemen om het geen daarna .op uw geldkaart blijft staan, resp. een overeen komstig bedrag, uit hetgeen uw banksaldo aanwijst, op latere tijd stippen en ln geleidelijken vrijen geldomloop toe te laten. Het tempo, waarin dit zal geschieden, hangt eenerzijds af van den aan voer van het bank- en muntpa pier, dat nog in aanmaak is, an derzijds van de verkeersbehoef- te, die wij regelmatig zullen peilen. Voor de bij de banken en andere inleveringskantoren ge storte bedTagen, naast die van de geldkaart, zal op den duur verdere deblokkeering kunnen volgen, indien en voorzoover daaraan reëele behoefte bestaat. Voor datgene, waaraan blijvend cle toegang tot de circulatie moet wor den ontzegd, staan in hooi viertal bestemmingen oper»*: 1. Betaling van achterstallige be lastingen; 2. Betaling van bijzondere heffin gen ineens; 3. Inschrijving op staatsleenmgen, en 4. Een omzetting in spaardeposi- to's bij spaarbanken en banken. Een ceel van dit geld zal derhalve uiteindelijk naar de schatkist wor den overgebracht, waarbij het voor- zoov.er het voor het doen van in schrijvingen op staatsleenmgen wordt g'ebruikt, aan d'en bezitter een ren te-inkomen zal schenken; dit laat ste dat het een rente afwerpt is ook toepasselijk op d'e spaardeposi- to's. Op de vraag, of het zoo ver kregen staatspapier en spaartegoed' overdraagbaar zal worden gesteld, kan ik u op dit moment nog geen definitief uitsluitsel geven. Deze overdraagbaarstelling' zal t.z.t. wor den beoordeeld, wanneer wordt overgegaan tot een hervatting van het vermogensverkeer, in het licht der dan heerschende omstandighe den. Op een beleenbaarstelling van dit staatspapier bestaat weinig kans, aangezien zoodoende d'e gieldomloop weer zou kunnen vermeerderen bo ven het toelaatbare maximum. Nu ik u over de toegelaten be stemmingen van het vrije geld en van bet geld, dat tijdelijk of permanent geblokkeerd zal blij ven, zoo goed mogelijk heb in gelicht, wil ik tot slot nog een paar opmerkingen maken over een onderwerp van wijdere strekking, dat niettemin met het voorafgaande ten nauwste in verband staat. Ik merkte reeds op, dat een deel van het geld, dat door u is ingeleverd, zijn bestemming zal vinden in de schatkist, die daar aan een meer dan normale be hoefte heeft. Maar als het daar is, wat zal er dan mee gebeuren? Deze vraag is inderdaad van het grootste belang uit geld politiek oogpunt Immers, zou dit geld in de naaste toekomst door den staat opnieuw geheel worden uitgegeven en op die wijze weder in omloop worden gebracht, dan. is het gevaar zeer reëel dat wij na eenigen tijd voor een herhaling komen te staan van het vraagstuk, waarvoor de ope ratie, die thans geschiedt, juist een oplossing tracht te geven. Na een zekeren tijd toch zou dan opnieuw wanverhouding ontstaan tusschen de goederenhoeveelheid en de geldhoeveelheid bij het door de regeering toelaatbaar geachte prijsniveau. Het mooiste zou natuurlijk zijn indien de staat en ook de lagere publiek rechtelijke lichamen waarbij vooral aan de gemeenten te den ken valt van nu af aan voort aan van de loopende inkomsten zouden kunnen leven, d.w.z. van. de opbrengsten der normale be lastingen. De omstandigheden zijn echter van dien aard. dat de staat cm mij hiertoe te bepalen ge durende den eersten tijd wegens de noodzaak om op grooten schaal hulp te bieden aan getrof fenen, mede te werken aan het herstel en een apparaat te for- meeren tot handhaving der in terne en externe veiligheid, hier en in de overzeesche gewesten, zeer groote uitgaven moet doen, die onmogelijk geheel uit de in komsten der belastingen kunnen worden bestieden. Alleen reeds de maatregel, waartoe de regee ring besloten heeft ter overbrug ging van het tijdelijk verschil tus schen de buitenlandsche en de binnenlandsche prijzen van een aantal goederen, die tot de mid delen ter bevrediging van eerste levensbehoeften behooren, vor dert een bedrag ten laste van het Rijk, dat overeenkomt met de to tale staatsinkomsten in de laat ste vooroorlogsche jaren. Aan. de opvoering der belastingen die weliswaar met de verwachte toeneming der geldinkomen rij kelijk zullen gaan vloeien, zijn bepaalde grenzen gesteld, zij mogen niet van een zoodanigen aard zijn, dat zij den prikkel tot arbeid en den ondernemingslust verminderen. Voorts moet men rekening houden met de helaas geldende psychologische wet volgens welke bij verzwaring met name van directe belastingen en accijnzen, de belastingfraude toeneemt. Deze factor maakt het zeer gewenscht, dat zoo snel mo gelijk een belastingherziening tot stand komt, die in sommige bui tensporige heffingen, welke de bezetter heeft ingesteld, een zoo danige wijziging brengt dat deze niet alleen van on-Nederlandsche bestanddeelen worden ontdaan, maar dat zij daarenboven geen belemmering meer vormen voor de zoo gewenschte ontplooiing voor het herstel. Al zal hier voor in andere onderdeelen van het belastingstelsel een compensatie moeten worden gevonden, toch ziet het er zelfs voor den meest optimistischer! beschouwer naar uit, dat de staatsbegrooting voor- loopig niet sluitend zal zijn te maken. Onder deze omstandigheden be staat er slechts één aanvaardbare uitweg. De Staat mag zich de benoodigde middelen, boven het geen de belastingen aan inkom sten poleveren, niet gaan ver schaffen door het laten draaien van de bankbiljettenpers. Deze methode, op ruime schaal door den bezetter toegepast en die ons de armoede, waarin zijn schan delijke roof- en vernielzucht ons heeft gestort, ook nog met een enorm teveel aan geld heeft op gescheept, is on-Nederlandsch, en wij mogen er trotsch op zijn. dat wij dit zoo mogen noemen. Van mij, landgenooten, is niet te ver wachten, dat ik dezen weg vrij willig zal betreden en ik hoop het werk te hebben verricht om het inslaan van dit spoor te ver mijden. Ik herhaal, als men de bank biljettenpers niet wil, is er on der de omstandigheden, die ik schetste, slechts één uitweg, die verantwoord is en die bij een voorzichtig beleid op het gebied der Staatsuitgaven tot het ge wenschte doel kunnen leiden, n.l. de weg der besparingen, d.w.z. van het niet-verteren, doch door storting van een deel van uw inkomen, om dit aan den Staat of te zijner ontlasting voor zoo ver zulks wenschelijk is, recht streeks of via beleggingsinstel lingen, die zich bezighoudep met de financiering van het herstel, aan het bedrijfsleven ter be schikking te stellen. Ik weet, dat er bepaalde bevolkingsgroepen zijn, voor wie het sparen niet of slechts in zeer beperkte mate mogelijk is; maar daartegenover staan ongetwijfeld groote groe pen, die daartoe wel in staat zijn. Vooral gedurende den eersten tijd, nu de aanvoer van goede ren ddie men gaarne zou wen- schen ter aanvulling of vernieu- (Vervolg pag. 3, le kolom) Done De hield* te Alk handel zaak waarv< en drij wegenj Piet De van D ■werd van cc op 5 menie neerge hij is Er b weldig zijde bliek; bliek Hoev uitgesc 12 nog noodig om ters garetje blauwe rechtsz De geopen De als vo Doomt Plugg'e teur-m Vries; meskei Mr. A. •wing ging, gering lijkhei volk spaarz zoover maar

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1945 | | pagina 2