RADIO. DE BEVRIJDING IS NOG NIET VOLTOOID De verklaring van Logemann in de Tweede Kamer Nieuw Noordhollandsch Dagblad 3 Invloed van revolutionaire denkbeelden remt de nationale samenwerking r\E PRINCIPIEELE, diep.ge. 130 jaar! Heiligdom thuis kil IJ1V HUIS is mijn kasteel, zeggen de trotsche bezit ters van have en goed. Voor ons, katholieke christenen, is ons huis ons heiligdom. f Boebi Trep en Jipoie Jee in Nederland^ DONDERDAG 3 MEI 1946 WIJ HERDENKEN de bevrij ding. Vandaag in weemoed en rouw! morgen in meer feeste. lijken toon. Er is reden voor beide. Tienduizenden en tien duizenden hebben de bevrijding met hun leven betaald. Wij lazen dezer dagen een beschouwing onder den titel: Laten wij niet vergeten, wat het heeft gekost. Dat sloeg op de achtergebleve nen van de mannen der koop vaardij, van wie er duizenden hun leven hebben gelaten in de oorlogsjaren op zee. Maar zij zijn de eenigen niet. Naast hen zijn er tienduizenden en tienduizen den gevallen als slachtoffer van den oorlog en als offer voor de bevrijding Niet alleen aan de fronten, niet alleen in de rijen van het actieve verzet, maar ook onder de wreede slagen van den bezetter, in de concentratiekam pen en nog zooveel meer. Een oceaan van leed overspoelt onze herinneringen, wanneerwij ons zetten tot een overpeinzing. En wij kunnen nog verder gaan en beseffen, dat er niet tienduizen den en tienduizenden gevallen zijn, maar honderdduizenden en honderdduizenden aan de fron ten van onze bondgenooten. In derdaad, laten wij niet vergeten, wat het heeft gekost. EN LATEN wij Jtoch dankbaar zijn. Dankbaar en laten we eerlijk zijn: méér dankbaar dan we toonen! jegens den goeden God, die ons het groote goed van de bevrijding heeft ge schonken. Hoeveel bezwaren wij terecht ook mogen hebben tegen de politiek, de na-oorlogsche vooral, van het kabinet.Ger. brandy, dit mag dezen christen staatsman worden nagegeven, dat hij altijd weer toonde, chris ten-staatsman te zijn, door aan God de eer te .geven, die Hem toekomt. Ook toen hij dezer da gen in een persinterview de ge lukkige dagen der voedselbom. bardementen in herinnering bracht en verklaarde: het was God, die uitkomst gaf; ook, toen hij aan het slot van zijn dezer dagen-te publiceeren verslag van het Londensche beleid schreef: Wü danken God, die dit voor ons b" verkte Wij wéten het en wij wisten het een jaar geleden: 'God gaf uitkomst en wij moeten Hem daarvoor heel ons leven voor ons en voor het komende geslacht dankbaar zijn, en die dankbaar heid ook toonen metterdaad. DE OORLOG is gewonnen, de bevrijding is gekomen, maar den vrede hebben wij nog niet, de bevrijding is nog niet vol tooid. O zeker, ons land leeft weer op en vooral sinds in Augustus van verleden jaar ook onze overzeesche gebiedsdeelen bevrijd werden, kwamen wij er beter voor te staan, hoezeer ook daarna juist om Indië veel ont nuchtering is gekomenMaar ons land leeft weer op. Dank zij de medewerking van onze bond genooten, dank zij het krachtig ingrijpen van de regeering, dank zij de medewerking van breede lagen van het volk, kon door een samenwerking van talloos vele goedgezinde elementen veel worden bereikt, sinds wij aan den heropbouw begonnen Niet de Amerikanen en Engeischen of Canadeezen alleen, niet de regeering alleen, niet het volk alleen, maar samenwerking tus. schen deze drie heeft er toe ge leid. dat wij óns berooide en be roofde, uitgeschudde en verfom. faaide land weer konden gaan herstellen en vernieuwen. MEN KENT het bekende, veel zeggende rijtje, veelzeggend in al zijn nuchterheid: we hadden geen verkeer en weinig eten, geen kolen en geen schoenen, geen, kleeren en geen brandstof, geen spoorwegen en geen fabrie. - ken, geen landbouwwerktuigen en geen auto's, geen kranten en geen fietsen. En van dat alles hébben we nu weer veel. Nie mand lijdt meer gebrek aan het eerstnoodige, ér zijn weer kolen, er is weer gas en electra, er roo. ken weer fabrieksschoorsteenen, het lied van den arbeid klinkt weer in een vrij land, er zijn weer vereenigingen en vergade. ringen, er zijn weer vrije kran ten, al is hét met weinig papier, er kwamen weer schoenen, er is weer wat textiel, er rijden weer treinen, spoorbruggen zijn hersteld, de telefoon gaat weer, er is weer benzine en er zijn weer auto's. Dat alles en nog veel meer is in nauwelijks een jaar tijd gewrocht. Walcheren is weer droog, de Wieringermeer geeft straks weer voedsel. Dat alles is bereikt, dank zij de mede. werking van buitenlandsche krachten, dank zij de samen werking van regeering en volk. N TOCHis de bevrijding nog niet voltooid. Natuurlijk niet. Maar het stoffelijk herstel van' de geweldige schade kon niet in een jaar tijds overwon nen zijn. Het geestelijk herstel evenmin! Geweldige na.oorlog. sche krachten beu'"*i tegen de dijken, die onmisbare oude waar den beschutten. Niet alleen is de bevrijding niet voltooid, noch in geestelijk, noch in materieel op zicht, maar ook worden de ont zaglijk zware problemen van ons herstel en onze vernieuwing doorkruist door revolutionnaire sociale, politieke en cultureele denkbeelden, die in werkelijk heid de groote rem zijn voor die algemeene geestelijke samen werking, welke de krachten kan ontwikkelen, die de eensgezind heid van onze volksgemeenschap eigenlijk noodig heeft. Hier openbaart zich de werkelijke antithese, de in wezen niet on vruchtbare, maar onvermijde lijke anti-these, van de princi- pieele tegenstellingen, gebaseerd op verschil in levenshouding. wortelde geestelijke tegen, stelling tusschen levens, en we reldbeschouwing, die Nederlan ders in de eenvoudigste zaken een verschillenden kant kan doen uitgaan. Een tegenstelling, die de aanvankelijk na en „ondergrondsch" ook vóór de bevrijding zoo gemakkelijk ge predikte eenheid tot een leugen maakte en nog maakt. Een te genstelling, die niet het respect voor en de samenwerking met andere landgenooten onmogelijk maakt, integendeel, maar die toch aanwezig is en aan vaard moet worden. Het foutieve in de redeneering van bepaalde eenheidsstrevers is niet, dat zij herstel en vernieuwing willen, maar wel, dat zij onder het motief van vaderlandsche en nationale eenheid e.d. een bepaalde w ij z e vanherstel en een bepaalde richting van vernieuwing willen afdwin gen, het voorstellend, alsof ieder, die herstel en vernieuwing op andere wijzen, langs andere we gen, op andere grondslagen zoekt, tegen het vaderland, te gen de gemeenschap, tegen de belangen van de natie is. DIT vast te stellen is in het geheel niet een zaak van partij.politiek alleen; het be treft hier overwegingen en in vloeden en beginselen, die op elk terrein van het menschelijk den ken en handelen aan de orde komen, die invloed hebben op cultureel, maatschappelijk, eco nomisch en staatkundig terrein. Ook na weer een jaar zal dé bevrijding nog niet voltooid zijn. Maar in ons vrije Nederland zal gereeder de grondslag voor krachtiger gemeenschappelijk werk gelegd worden, indien niet met woorden, maar in daad en in .waarheid de geestelijke ver scheidenheid in ons land wordt erkend en toegepast en niet lan ger, soms ook van hooger hand, bepaalde meeningen en beginse. len worden opgedrongen als het alleen-zaligmakende voor het algemeen welzijn. Op alle ter. reinen des levens worde een eer lijke geestelijke strijd gestreden, worde eerlijk overtuiging tegen overtuiging afgewogen dan zal in een waarlijk vrij en de mocratisch, hecsteld en ver nieuwd land, een voltooide be vrijding de heerlijke vrucht van eensgezind werken kunnen zijn! VERVOLG VAN PAG. 1 uur ae Neüerianusune zi.iue bestond de aantrekelijkheid van een oplossing in den aan- geduiden geest daarin, dat de bereidheid van de republiek om als constitueerend deel van Indonesië te treden in het Ko ninkrijk. impliceert het losla ten van de revolutie. Tot de erkenning van de souve. reiniteit van het koninkrijk met even zoovele woorden was men bereid en daarnaast is uitgespro ken de bereidheid om de toekom stige structuur van Indonesië in het algemeen te baseeren op de beginselen, die belichaamd waren in de verklaring van 10 Februari 1946. Gegeven het feit, dat in die verklaring Indonesië gedacht is als een federatief verband van zelfregeerende onderdeelen, laat deze verklaring voor de opname daarin van de republiek alle ruim te. De bijzondere bevoegdheden, die aan den vertegenwoordiger van de kroon op den grondslag van evenbedoelde verklaring zul len moeten worden voorbehouden, opdat het Koninkrijk de uiteinde lijke verantwoordelijkheid zal kunnen dragen voor de eerbiedi ging van fundamenteele rechten, voor goed bestuur en gezonde fi nanciën. werken voor het gebeele gemeenebest Indonesië en dus uiteraard ook in zijn constituee- rende onderdeelen. Erkenning van de republiek als één dier onderdeelen brengt dus in geenen deele mede, dat bet koninkrijk die zeggenschap uit handen zou geven, die het behoeft om een bevredigend functionneeren van het nieuwe staatsbestel te waarborgen. Voor het populai re misverstand, dat erkenning van de republiek zou beteeke- nen abdicatie van het konink rijk. is dus géén plaats gela ten. Wel dient hierbij te wor den beseft, dat de regeering van het koninkrijk, in den ge- dachtengang van de verkla ring van 10 Februari, uit ver tegenwoordigers van de ver schillende deelgenooten zal zijn samengesteld. Java rijp voor de republiek? DE ERKENNING van de repu bliek op den beschreven voet past zeer wel binnen het kader van de verklaring van 10 Februari 1946. De vraag kan slechts zijn, of zij voor een bepaald gebied inder daad in aanmerking kan komen om beschouwd te worden als de autonome organisatie van een der samenstellende landen van het gemeenebest. De regeering is van oordeei, dat deze opvatting voor Java inder daad kan worden aanvaard. Zij ziet daarbij niet over het hoofd, dat tegen de republiek in haar huidigen verschijningsvorm nog vele bezwaren kunnen worden in gebracht en dat dij geschiedt niet alleen van haar zijde, noch alleen van de Nederlanders hier en in Indië, maar wel degelijk ook door Indonesiërs. Aan deri anderen kant echter staat 't voor haar ook vast. dat de groep, die op het oogenb'lik het geenszins onaangevochten gezag in de republiek draagt, representa tief wordt geacht voor het natio nale streven, ook van die Indone siërs op Java, die zich om allerlei redenen met de republiek niet hebben willen inlaten. Dit is zelfs onder woorden gebracht door Mr. Slamet, aan wiens verknochtheid aan het koninkrijk wel niemand kan twijfelen. Een der voornaam ste dier redenen, n.l. dat de repu bliek de draagster "is der revolutie, zal vanzelf wegvallen, wanneer deze organisatie als zoodanig haar revolutionnaire houding verlaat door de erkenning van de souve- reiniteit van de kroon. Het mag verwacht Worden, dat, wanneer eenmaal de samenwerking met de regeering is hersteld, de huidige leiding van de republiek spoedig in staat zal zijn om de overige ernstige bezwaren, die ook van Indonesische zijde worden inge zien. te boven te komen.. Deze be zwaren zijn immers hoofdzakelijk deze. dat de veiligheid van per soon en goed en de vrijheid van gedachte op het oogenblik op Java ifog verre te zoeken zijn en dat allerlei Japansche invloeden en overgeloopen Japanners nog een uiterst bedenkelijke rol in de Ja- vaansche samenleving spelen. In een dorp in het hoogland van Sojvjet-Russisch Azerbeidz jan, leeft de oudste vrouw, de 103' jarige Kedhkhanoem Goeseinowa, met haar nazaten ten getale van 59. Haar echtgenoot stierf op 105- jarigen.ha ar oudste zoon op 85 jarigen leeftijd. PROGRAMMA ZATERDAG 4 .HEI HILVERSUM I (301 M.): VARA: 7.00 Nieuws, gym. en gram.; 8.00 Nieuws en gram.; 10.00' VPRO: Morgenwijding; 10.20 VARA: Pianorecital; 10.45 Voor de continubedrijven; 11.45 Ber krijgsgevangenen; 12 00 Eday Walis; 12.35 Gram.": 12!40 Nationaal Programma; Nieuws; 12.55 J. de Jong, inleiding; 13.00 Klokgebeier Domtoren; 13105 Toespiaak Prof. Ii. W. Schermer, horn; 13.20 Omroeporkest en Om roepkoor; 14.15 Het Spel der be vrijding uit het Stadion te Am. stériam: 16.30 De vrouw in den nationalen strijd: 16.50 Reportage 17.00 Vaudeville-orkest; 17.40 Feestgroet uit Batavia, Parama. ribo en Willemstad; 18.00 Nieuws 18.15 Metropole.orkest; 18.30 Vóór de jeugd; 18.40 Metropole orkest; 19.00 Reportage; 19.10 Orgelconcert; 19.30 Wat Neder landers deden vóór onze bevrij ding; 20.00 Nieuws; 20.25 Mijl palen op den weg voor vrijheid; 20 25 Radio Philharmonisch or kest; 21.15 Prof. Dr. P Geyl; 21.35 Concertgebouw; 22.15 Klankbeel den uit de Meidagen van 1945; 23.15 Nieuws; 23.30 Reportage en gram. HILVERSUM II (415 M.): KRO: 7.00 Nieuws en gym.; 7..30 Morgengebed en gram 8 00 Nieuws; 10.30 Concert; ll.'OO Radio ziekenbezoek; 11.45 Splén. dora; 12.15 Voordracht; 12.30 Gram.; 12.40 Nationaal program ma zie Hilversum I. ZONDAG 5 MEI HILVERSUM I (301 M.): 8.00 Nieuws; 8.15 Van man tot man; 8.30 Gram.; 9.15 Verzets- poëzië; 9.30 Omroep-kamerorkest; 10.00 Hoogmis uit de Basiliek te Meerssen; 12.00 Bevrijdingsspel; 13.00 Slottoespraak H K.H. Prin ses Juliana; 13.15 Gram.; 13.30 AVRO pianoduo; 14 00 Gram.; 14.05 Dr. P. H. Ritter; 14.30 The Romancers; 15.00 Kinderzang; 15.20 Voordracht; 16.05 Gram. van stierengevechten; 16.30 Reportage Varsity roeiwedstrijden; 17 00 VARA-cabaret; 17.30 Oome Keesje 18.00 Nieuws; 18.20 De spoorwegen spreken; 18.30 Ned. Strijdkrachten 19.00 Prot. kerkdienst; 20.00 Nieuws; 20.05 Rubriek Weder opbouw; 20.12 Radio Philharmo nisch orkest; AVRO: 21.00 Hoor spel; 21.30 Harpkwartet; 21.50 Actualiteiten; 22.00 Pierre Palla; 22.07 Cabaret; 23.00 Nieuws; 23.15 Causerie; 23.30 The Red. White and Blue Stars. HIVERSUM II (415 M.): Van 8 tot 10 uur: zie Hilversum I; 10.00 Gram.; 10.30 Herdenkings dienst uit het Concertgebouw; voorganger Ds. J. J. Buskes Jr.; 11.45 Gram.; Van 12.00 tot 13.15 zie Hilversum I; 13.30 KRO gram. 13.35 Rector W. Bekkers. Kath. Actie; 13.50 Gram.; 14.00 Graal- koor; 14.20 Herstel Betuwe; 14.40 Vervolg Graalkoor; 15.00 Apologie 15.15 Huisconcert; 16.00 Ziekenlof uit Hilversum; 16.30 Hartvelt Kwartet; 17.00 Prot. kerkdienst uit Hilversum, voorganger Ds. F. Slomp (Frits de Zwerver); 18.45 Gram.; 19.15 Causerie; 19.30 Nieuws; 19.45 Dr. Paul Juliën; 20.15 Hoorspel; 21.00 Vaudeville Orkest; 21.30 Puzzlerubriek; 21.45 Vaudeville Orkest; 22.00 Nieuws; 22.15 Avondgebed; 23.00 Gram. MAANDAG 6 MEI HILVERSUM I (301 M.) VARA 7.00 Nieuws, gym. en gram.; 8.00 Nieuws en gram.; 10,00 VPRO Morgenwijding; 10.20 VA RA Voor de zieken; 10.45 gram.; 11.00 Voordracht; 11,15 Concert; 11.45 Ber. krijgsgevangenen; 12,00 Accordeonorkest; 12,35 Ensemble George Frank; 13,00 Nieuws; 13,17 De Minstreels; 14,00 Concert; 14,30 Voor de vrouw; 14,45 Johan Jong; 15,15 gram.; 15,30 Voor de kleu ters; 15,45 Omroeporkest; 16,30 Voor de kinderen; 17,00 gram.; 17,35 Eddy Walis; 18,00 Nieuws; 18,13 Jan Corduwener; 18,30 Ned. Strijdkrachten; 19,00 Kwartet Jan Corduwener; 19,15 Vraaggesprek; 19.30 Om en nabij de twintig; 20,00 Nieuws; 20,05 Politieke le zing- 20,25 Omroep-orkest; 21,'30 Herdenkin Adama van Scheltema; 22,05 The Ramblers; 22",35 Gfam.; 22,45 Geestelijk leven; 23,00 Nieuws; 23,15 Populair program ma; 23,35 Gram. HILVERSUM II (415 M.): NCRV 7.00 Nieuws, gym. en gram.; 8.00 Nieuws en gram.; 9,15 Voor jonge zieken; 10,30 Morgen dienst; 11,00 Orgelbespeling; 11,15 Van oude en nieuwe schrijvers; 11,35 Zangrecital; 12,00 Molto Cantabile; 13,00 Nieuws; 13,20 Stichtsch Salonorkest; 14,00 Voor jonge moeders; 14,20 Gram.; 15,45 NCRV-koor; 16,00 Bijbellezing; 16,45 Gram.; 17,15 Mandolinata; 18,00 Populaire orgelbespeling; 18,30 Gram.; 18,45 Sportpraatje; 19,00 Nieuws; 19,30 Politieke lezing 20,00 Nieuws; 20,05 Voor den land bouw; 20,20 Gram.; 20,30 Residen tie-orkest; 21,30 Bevrijding van Amsterdam; 22,00 Nieuws; 22,15 Het actueel geluid; 22,50 Gram.; 23,50 Schriftlezing. Kousen, maar met A-bon en punten Kousen en sokken mogen door den handel alleen worden afge leverd tegen in ontvanigstneming van den bon A van c'e textielkaart VA 510 en de benoodigde pun ten. Voor kousen, sokken en sportkousen moeten 4 punten woren ingeleverd met uitzonde ring van onderkousen, ongemin- derde dameskousen (standaard) en skisokjes, waarvoor thans 2 punten verschuldigd zijn. Dat ziet men aan het Kruis aan den wand en aan ons Ma riabeeld temidden van liefe lijke lentebloemen. Dat hoort men, wanneer de stemmen van vader, moeder en de kinderen 's avonds als één stem het „Wees Gegroet, Ma ria!" herhalen Maar in een heiligdom ge draagt men zich niet als in een nachtkroeg of als in 'n roddel salon: in een heiligdom worden geen hatelijkheden gelanceerd en wordt niet (o zwarte mis daad van zoovele „vromen"!) kwaad gesproken! Anders ontheiligt ge uw hei ligdom en klinkt het bidden valsch. MARCUS JIPPIE JEE, bang van de harde vaart, die de jeeps altijd heb ben, keek heel voorzichtig Boebi aan, die hoe is het mo gelijk het stuur losliet en deed of hij schreef. Die slimme Jippie snapte Boebi dadelijk. Terstond schreef hij een briefje, dat ze in gevaar waren en naar Germania werden ontvoerd. Maardaar in de verte was de grens al. Hermetisch afge sloten door een slagboom, met op den grond witgekalkte let ters „Stop". Dat moest dus gebeuren. Als' een bliksem kwam de jeep aanvliegen. Wat nu? De grens bleef hermetisch geslo ten. Zelfs geen briefje zou er door kunnen. Nu waren ze er vlakbij. En dan

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1946 | | pagina 3