Het Nederlandsche Volk heeft geproken DE WATERWANDELAAR Nieuwe dienstregeling van trein en tram J Nieuw Noordhollandsch Dagblad De pers over c/e mislukte doorbraak De nieuwe dienstre geling, welke Maan dag a.s. ingaat, beteekent voor de reizigers van Alk maar en omgeving 'n groote verbetering. Reden er voor heen op liet baanvak Alk maar-Amsterdam ^slechts 9 treinen vice-versa, dit aantal is. thans uitgebreid tot niet minder dan 20 Uit Amster dam vertrekken de treinen naar Alkmaar op de volgen de tijden: 6.20 (niet op Zon en feestdagen)7 05, 8.10 (alleen op Zon- en feestda gen tm, 1 Sept.), vervolgens vanaf 8.48 om het uur tot en met 20.48 Op Zaterdag bo vendien om 13.21, terwijl om 17.23 een trein vertrekt,' wel ke niet op Zaterdag en niet op Zon- en feestdagen rijdt. Na den trein van 20.48 ver- trekken nog twee treinen, nl om 22.00 en 23 48 uit Amsterdam. Uit Duitschland gerepatrieerden zijn slappelingen" geen Open brief aan den Ministerraad f ZATERDAG 1 JUNI 1946 VAN VERSCHILLENDE ZIJDEN worden breeder beschouwin gen gewijd aan de debacle van de Partij van den Arbeid bij de jongste verkiezingen en algemeen is men het er over eens, dat, na den teleurstellenden uitslag van 17 Mei, de uit slag van 29 Mei een debacle voor de Partij van den Arbeid geweest is. Dit is, zoo is de vrijwel algemeene^pinie van de leidende dagbladen, in zekeren zin teleurstellend, van den anderen kant verheugend. Het bewijst nl. dat de meerderheid van ons volk nog niet rijp is voor^vat men een „doorbraak" pleegde te noemen. De groote vreugde over die „doorbraak", op den dag van 9 Februari geuit, is inderdaad, zooals wij voorspeld hebben, voorbarig geweest. Men heeft n.l. in de leiding van de Partij van den Arbeid gemeend, dat de over winning al behaald was, toen de aanval werd ingezet. Het offensief is vastgeloopen. En na 12 dagen is het front, dat tot defensief gedwongen was, nog meer ingedrukt VERHEUGEND is deze gang zeker daarom, omdat inderdaad gebleken is, dat het Nederlandsche Volk zich nog houdt aan partij- groepeering op principieele basis. In dit opzicht zijn de stembusuit slagen van 17 en 29 Mei een wel sprekend en veelzeggend getuige nis geweest Het is dan ook on juist als het Vrije Volk in een overigens openhartig artikel meent, dat nu het politieke leven weer in zijn vooroorlogsche vor men is teruggegleden, de vernieu wingsdrift heeft afgedaan en alles weer tot oude paden terugtreedt.' Wij willen het zoo somber niet zien. Ons volk wenscht vernieu wing, maar in zooverre in oude vormen, als de oude vormen op de principieele basis gebleken zijn goed te wezen. Vernieuwing, bin nen de oude groepeering Die oude vormen op de beproefde princi pieele basis sluiten vernieuwing en verjonging in de vormen 'dei- partijen geenszins uit Zij verhin deren geenszins een vooruitstre vende politiek, zij staan nog veel minder in den weg aan werkelijk- staatkundige hervormingen in ons vaderlandsche bestel, welke her vormingen echter juist principieele uitgangspunten behoeven. Zij zul len moeten komen en de oude partijen hebben den plicht en de verantwoordelijkheid, nu zij we ten waar zij staan, met het man daat, dat het Nederlandsche volk hen gegeven heeft, eerlijk goed te werken, met de talenten zal moe ten worden gewoekerd; niemand zal zijn plicht moeten verzuimen Het is een misvatting te meenen dat er nu een tijd van stilstand mag komen. De tijd van actie, van studie en voorlichting en vorming breekt aan; aan het volk zal be grijpelijk gemaakt moeten wor den het hoe en waarom van vele zaken, die in den korten verkie- zingscampagnrtijd maar terloops behandeld konaen En vooral, onze' partij met name zal met grooter elan moeten zorgen, den vat op de jongeren te krijgen, die haar hier en daar ontglipt zijn. TERLOOPS constateerend, dat men in de kringen van de Partij van den Arbeid de aanmatiging nog niet is verleerd het „VRIJE VOLK" meent dat de P.v.d.A. de eenig-zekere basis is voor een goede Indische politiek! zien wij echter, dat men in die kringen de oogen niet sluit voor den ernst van den toestand waarin de PvdA verkeert: „een teruggang van de Partij tot 25.8 procent is rondweg zorgwekkend". Overigens ziet het blad nog wel'enkele gunstige fac toren, het ziet wel een doorbraak, in het katholieke Zuiden, maar het bruggehoofd is kleiner gewor den ende houding der pro- testantsch-christelijke kiezers is „minder duidelijk". HET UITERSTE van het „Vrije Volk" is „TROUW", dat spreekt van een verslagen leger Deze nederlaag van de P.v.d.A. ver heugt het blad, want zij vond haar en haar idealen „het grootste ge vaar voor het politieke leven", en wel „omdat zij de geestelijke structuur van ons volk miskent". De stichting van de Partij is een „politieke fout". Men heeft zich andermaal, mogen wij zeggen „in de politieke verhoudingen vergist", evenals, zeggen wij erbij, zij het in anderen zin, Troelstra in 1918, die na zijn mislukte „doorbraak" dezelfde woorden sprak: ik heb mij in de machts verhoudingen vergist! Zoo is het dan toch waar, dat de geschiede nis zich altijd herhaaltOveri gens is de vreugde van „Trouw" er een met „beving", zooals het blad zegt, want: „het is een on heilspellende zaak, dat een groot politiek blok in ons vaderland, dat ongetwijfeld tot nationaal werk geroepen is, in staat van ontbin ding verkeert." „DE MAASBODE" ziet de debacle van de P.v.d.A. niet met vreugde, in verband met de Ka binetsformatie, omdat deze partij voor de vooruitstrevende K.V.P, de eerst-aangewezen bondgenoot blijft en „het geeft Seen prettig gevoel te steunen op een zuil met leemen voeten". Het blad ziet meer noodzakelijk nog dan vóór 29 Mei, om uit te zien naar ver breeding van de basis, als dit kan geschieden zonder een progres sieve politiek in gevaar te bren gen „DE VOLKSKRANT" heeft een artikel van Prof. Romme, die de doorbraak van de Partij van den „Het Vrije Volk ',i de toe stand is zorgwekkend. - „Trouw": een verslagen leger. - „Volkskrant": doorbraak is mislukt. - „De Tijd": spreekt niet meer tot de verbeelding van het volk. - De „Maas bode": zuil met leemen voet. Arbeid mislukt noemt en dit ook v erheugend vindt, want het is wel in*s lands belang dat er'een door braak komt, maar dan „doorbraak van onze natuurlijke zedelijke be ginselen". De geestelijke eenheid is in ons volk nog niet voldoende gegroeid en zoo lang dat niet het geval is, moet het streven naar organisatorische doorbraak en or ganisatorische eenheid genoemd worden „een ontijdig streven, waartegen wij ons moeten verzet ten" „DE TIJD" constateert dat rood nog steeds wassende is en dat aan de Partij van den Arbeid ander maal een handvol veeren uit de trotsche staart getrokken is Dui delijk is het geworden, dat de Partij van den Arbeid met haar idealen niet meer spreekt tot de verbeelding van ons volk. De K.V.P heeft deonwrikbaarheid van haar positie opnieuw beves tigd, al mag men niet de oogen sluiten voor de scheuren in de oudere muren. De ^zorgen zullen toenemen en de roode rakkers zul len zich roeren.Het blad ziet verder evenals wij „de positie van den Kabinetsformateur versterkt, al schijnt het niet zeker, dat ze kere wenken, uit de P.v.d.A., dat Prof. ^Schermerhorn 'och maar weer minister-president mo°« worden, achterwege zullen Hü- ven AVONTUREN VAN HEILIGST Diezelfde zeestraat van Mes sina tusschen het vasteland van Italië en het eiland Sicilië waar vier jaar geleden gene raal Montgomery zijn invasie leger overzette, was omstreeks 1550 het tooneel van een zeer ongewone gebeurtenis. Daar stond een zekere Fran-, ciscus van Paula op de kade met een schipper te praten. Een man zonder centen, die naar den over kant moest en den schipper vroeg om hem mee te nemen. Tot zoover een alledaagsch tafe reel. Eén beroepsbedelaar was die Franciscus van Paula, een die zijn naamspatroon van Assisië zonder mankeeren wou navol gen. „Minderbroeders" vond hij nog niet min genoeg, daarom had hij de orde van de Minie men, d.w.z. de „Minstebroeders" gesticht Die heilige arme drommel hield er een stopwoordje op na, dat sommige menschen erg mal vinden. En toch is het niet mal ler dan' „zonder dollen" of „laat- ie-fijn-zijn", alleen christelijker! (En dat vinden sommige „chris tenen" nu eenmaal mal!) Het stopwoordje van Frans v. Paula was: „In liefde. In liefde, baas! riep hij tegen den schipper, neem een armen minstebroeder mee naar den overkant! De zeeman maakte een wel sprekend gebaar met duim en wijsvinger en zei: Als je betaalt! Van klanten die niet betalen wordt ik niet wijzer! Alle kringetjesspuwers van den havenkant knikten en grin nikten instemmend. Maar een echte bedelaar (en Sint Frans van Paula was er zoo een) ltïat zich niet zoo spoedig uit het veld slaan. In liefde, beste man! her nam hij; het spijt me voor jou, maar ik-heb geen stuiver op zak. In liefde wil ik overvaren, in liefde zou jij me kunnen mee nemen Maar de zeerob antwoordde: Van al jouw liefde wordt ik geen cent wijzer! Als jij geen geld hebt, heb ik geen schip! Toen trok hij het triomfante lijke gezicht van iemand die vindt, dat hij „em goed is kwijt geraakt" In liefde! zei toen de min stebroeder, dan moet je me niet kwalijk nemen, als ik op eigen gelegenheid ga! De schipper, die dacht dat de armoedzaaier het met geweld wilde probeeren, ging wijdbeens voor zijn valreep staan. Maar de monnik ging alEen paar oassen terzijdeKnielde aan den waterkant, zegende het wa ter, stond opdeed een stap voorwaarts, nog een stap Was het een schietgebed, dat aan de lippen van den schipper ontsnapte of iets dat er bedrie- aelijk op leek? De bedelmonnik had de golven, de Straat van Messina betreden, keek nog een maal om met een vriendelijk: In liefde, hoor schipper! Vaar wel! en wandelde met vasten tred en met een liedje op de lippen naar Sicilië! De schipper begreep voor het eerst van zijn leven, dat je zelfs, van iemand aan wien je geen cent verdient, toch wel eens .wijzer" kan worden. Ja, dat stopwoordje bezit won derkracht! Tenminste, wanneer het zoo van harte gemeend en metterdaad beleefd wordt als de H. Frans van Paula het deed! D. S. De treinen van 8.10, 13.21 en 17.23 stoppen niet aan de Hem- brug, Koog-Zaandijk, Wormer- veer, Krommenie-Assendelft. Van Alkmaar naar Amsterdam vertrekt de eerste trein om 6.10, de tweede om 6.55 en de derde om 7.35. Deze drie treinen rijden niet op Zon- en fees'tdagen, ter wijl die van 7.35 niet stopt te Krommenie, Wormerveer. Koog- Zaandijk en Hembrug. Vervol gens vertrekken om'het uur trei nen vanaf 8.20 tot en met 22.20, terwijl er om 16 45 (alleen des Zaterdags) en om 20.11 (alleen op Zon- en feestdagen tm. 1 Sept.) nog een trein vertrekt, welke niet stopt in meerge noemde plaatsen. De reisduur, die voorheen 80 minuten bedroeg 's bekort'tot 75 minuten, terwijl mke1e treinen, die in meerge- mdo plaatsen niet stoppen, er 3 mm ut en over doen. Als algerneene regel geldt dus, dat de treinen uit Amsterdam om 48 minuten over het heele uur vertrekken en om 3 minuten over het heele uur in Alkmaar arriveeren; omgekeerd komen de 'reinen die om 20 minuten over het heele uur uit Alkmaar ver trekken 34 minuten na het daar opvolgende uur in Amsterdam aan De trein, welke alleen 's Za terdags (t.m 31 Aug.) om 13 21 uit Amsterdam vertrekt en om 14.12 in Alkmaar aankomt, rijdt om 14.17 door naar Den Helder, zonder te stoppen in Heerhugo- waard, Noordscharwoude en Oudesiuis Zoo rijdt ook de trein, die om 15.46 alleen 's Zaterdags t.m. .31 Aug. uit'Den Helder ver trekt en in genoemde plaatsen evenmin stopt, vanuit Alkmaar, waar zii om 16.40 aankomt, om 16 45 door naar Amsterdam; aankomst aldaar 17.40. Verbindingen met Den Helder en Hoorn De nieuwe dienstregeling brengt nog een andere verbete- Het Nederlandsche Verbond van Gerepatrieerden, dat de be langen behartigt van de uit Duitschland teruggekeerde ge dwongen te werk gestelde arbei ders, hield Donderdag een bij eenkomst in den Haagschen Die rentuin. Voor 'de pauze sprak de voor zitter, die er op wees, dat Neder landers, die gedwongen voor den vijand hebben gewerkt, min of meer, beschouwd worden als collaborateurs. Op het congres van gerepatrieerden te Brussel was spr. gebleken, dat de uit Duitschland teruggekeerde Ne derlanders slechter worden be handeld dan hun lotgenooten in Frankrijk en België De uitbetaling van' grensgelden en het teruggéven van aan de grens ingehouden goederen, die volgens spr. onbetwistbare eigen dommen van de gerepatrieerden zijn, laat nog veel te wenschen over Hét bestuur van het Neder- landsch Verbond van Gerepa trieerden heeft thans, optredend namens 400.000 Nederlanders, die door gedwongen tewerkstel ling in Duitschland hebben ge wérkt, een open brief aan den Ministerraad gericht, waarin het een gunstige oplossing bepleit voor de vele moeilijkheden, waarmede de gerepatrieerden te kampen hebben. In dezen brief wordt o.m gezegd: Vooral onmiddellijk na de bevrijding, maar ook thans nog. Iaat de houding van sommige kringen van het Nederlandsche volk ten op zichte van gedwongen wer kers in het buitenland zeer veel te wenschen over. Deze kringen, die het geluk heb ben gehad voor deportatie bewaard te zijn gebleven, spreken vaak de meening uit, als zouden die Neder landers, die door den bezet ter werden gedwongen het vaderland te verlaten om el ders te gaan werken, slechts „slappelingen" zijn en geen goede Nederlanders Zij willen iedereen voor zoo ver hij niet met 'de handboeien aan naar het buitenland is ver trokken, beschouwen 'als een minder goed soort Nederlander. Zij zien daarbij over het hoofd', dat onoverkomelijke moeilijk heden, waarvoor het allergroot ste deel der gedeporteerden zich gesteld zag, om onder te duiken, en het feit, dat de landelijke organisatie voor onderduikers eerst gesticht werd in Juli 1943, toen zich reeds honderdduizen den Nederlanders in den vreem de bevonden. Geen enkele Nederlander heeft ring voor de reizigers van Den Heider. Het aantal diensten is uitgebreid van 6 tot 8 Vertrek 'Alkmaar 5.20 (niet op Zon- en feestdagen), 7.20 (alleen op Zon en feestdagen), 8.25 (niet op Zon- en feestdagen), 9.10 (al leen op Zon- en feestdagen tot en met 1 Sept.), 12.20. 14.17, 16 20 en 21 20. Rijtijd 68 min. UJit Den Helder naar Alkmaar vertrekken de treinen om 7.02 (niet op Zon- en feestdagen), 9.00 (alleen op Zon- en feest dagen), 10.02 (niet op Zon- en feestdagen), 14.02. 15.46, 18.02, 19.10 (alleen op Zon- en feest dagen t.m. 1 Sept.) en 23.00 uur. Het aantal treinen Alkmaar Hoorn vice-versa is helaas nog niet uitgebreid In de dienstrege ling is eenige wijziging gekomen; de eerste trein uit Alkmaar ver trekt niet <meer om 6,42, maar 6.50, terwijl de trein van U4.17 om 14.25 vertrekt. De trein van 8 uur uit. Hoorn vertrekt voortaan om 8.04, die van 9.40 om 9.36, die van 12.33 om 12.32. De tram naar Bergen Ook de lang-verwachte tram naar Bergen zal Maandag weer gaan rijden n\et 17 verbindingen AlkmaarBergen vice-versa, waarvan er slechts 8 de verbin ding tusschen Bergen en vBergen aan Zee onderhouden. Uit Alk maar vertrekt de tram om 6.30 (niet op Zon- en feestdagen), om 6.50 en vervolgens van 8.30 om het uur tot 20.30, waarna om 22.10 nog een tram vertrekt, doch niet OP Zaterdag en niet op Zon en feestdagen en om 23.10 de laatste, doch alleen op Zón- en feestdagen en Zaterdag. De trams, die doorrijden naar Ber gen aan Zee. vertrekken uit Ber gen om 7.06. 9.46, 10 46, 13.46, 14 46. 16.46, 17.46 en 18,46. Uit Bergen vertrekken de trams naar Alkmaar om 7.09 (niet op Zon- en feestdagen). 7.56, 8 56, 10.46, 11.56 en vervolgens vanaf 12.46 om het uur tot 23.46 Die van 22.46 echter niet. en dié van 23.46 alleen op. Zaterdag en Zon en feestdagen. Uit Bergen aan Zee vertrekken de trams om 7 44. 10 34. 11 44. 14.34. 15 34, 17.34. 18.34 en'19.34 De trams stoppen te Koediik, Oostdorp en Sparrelaan, doch niet meer bij den Franschman. De tarieven van de tram zijn als volgt: AlkmaarBergen 25 ctretour 40 ct.; Alkmaar Bergen aan Zee 40 ct., retour 60 ct BergenBergen aan Zee 20 ct en retour 30 ct. Voor meer volledige gegevens verwijzen wij naar de nieuwe dienstregeling' der Spoorwegen. zich- in Duitschland „het bloed onder de nagels uit gewerkt". Integendeel, practisch iedere Nederlander in Duitschland tij dens de bezetting was een sabo teur van de vijandelijke oorlogs- oroductie, ondanks liet feit, dat hij zich „in het hol van den 'eeuw" bevond. Zij hebben den vijand meer afbreuk gedaan dan zij het in eigen vaderland had den kunnen doen. Het hoofdbestuur zegt voorts in den brief, dat geconsta teerd is, dat voorwerpen, we'ke aan de grens zijn af genomen van repatrieeren- den, zooals muziekinstru menten, rijwielen, radio toestellen enz., thans in ge bruik zijn bij ambtenaren onzer regeering Deze voor werpen zijn door de gerepa trieerden vaak in Duitsch land gekocht, omdat zii geen vertrouwen hadden in tie stabiliteit van de Rijksmark. Het gaat niet aan. dat het in beslag nemen van deze voor werpen hierdoor het karak ter krijgt van ontvreemding, aldus het hoofdbestuur Groote onrust en zelfs bitter heid heeft de regeering gezaaid in de harten der uit Duitschland gerepatrieerd en. door -het feit, dat zij in tegenstelling tot de behandeling der uit Indië ge repatrieerden zoo ontstellend weinig aandacht heeft geschon ken aan de materieele verzorging der ex-gedeporteerden. Er is geen enkele maatregel getroffen om de uit Duitschland gerepa trieerden via de distributie te voorzien van de hoognoodige kleeding of van schoeisel. Tenslotte verzoekt het hoofd bestuur de noodige maatregelen te willen treffen voor een goede ondersteuning der nagelaten be trekkingen van in het buitenland om het leven gekomen Neder landers

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1946 | | pagina 3