Het Nederlandsche Volk
heeft geproken
DE WATERWANDELAAR
Nieuwe dienstregeling van
trein en tram
J
Nieuw Noordhollandsch Dagblad
De pers over c/e mislukte doorbraak
De nieuwe dienstre
geling, welke Maan
dag a.s. ingaat, beteekent
voor de reizigers van Alk
maar en omgeving 'n groote
verbetering. Reden er voor
heen op liet baanvak Alk
maar-Amsterdam ^slechts 9
treinen vice-versa, dit aantal
is. thans uitgebreid tot niet
minder dan 20 Uit Amster
dam vertrekken de treinen
naar Alkmaar op de volgen
de tijden: 6.20 (niet op Zon
en feestdagen)7 05, 8.10
(alleen op Zon- en feestda
gen tm, 1 Sept.), vervolgens
vanaf 8.48 om het uur tot en
met 20.48 Op Zaterdag bo
vendien om 13.21, terwijl om
17.23 een trein vertrekt,' wel
ke niet op Zaterdag en niet
op Zon- en feestdagen rijdt.
Na den trein van 20.48 ver-
trekken nog twee treinen,
nl om 22.00 en 23 48 uit
Amsterdam.
Uit Duitschland gerepatrieerden zijn
slappelingen"
geen
Open brief aan den
Ministerraad
f
ZATERDAG 1 JUNI 1946
VAN VERSCHILLENDE ZIJDEN worden breeder beschouwin
gen gewijd aan de debacle van de Partij van den Arbeid
bij de jongste verkiezingen en algemeen is men het er over
eens, dat, na den teleurstellenden uitslag van 17 Mei, de uit
slag van 29 Mei een debacle voor de Partij van den Arbeid
geweest is. Dit is, zoo is de vrijwel algemeene^pinie van de
leidende dagbladen, in zekeren zin teleurstellend, van den
anderen kant verheugend. Het bewijst nl. dat de meerderheid
van ons volk nog niet rijp is voor^vat men een „doorbraak"
pleegde te noemen. De groote vreugde over die „doorbraak",
op den dag van 9 Februari geuit, is inderdaad, zooals wij
voorspeld hebben, voorbarig geweest. Men heeft n.l. in de
leiding van de Partij van den Arbeid gemeend, dat de over
winning al behaald was, toen de aanval werd ingezet. Het
offensief is vastgeloopen. En na 12 dagen is het front, dat tot
defensief gedwongen was, nog meer ingedrukt
VERHEUGEND is deze gang
zeker daarom, omdat inderdaad
gebleken is, dat het Nederlandsche
Volk zich nog houdt aan partij-
groepeering op principieele basis.
In dit opzicht zijn de stembusuit
slagen van 17 en 29 Mei een wel
sprekend en veelzeggend getuige
nis geweest Het is dan ook on
juist als het Vrije Volk in een
overigens openhartig artikel
meent, dat nu het politieke leven
weer in zijn vooroorlogsche vor
men is teruggegleden, de vernieu
wingsdrift heeft afgedaan en alles
weer tot oude paden terugtreedt.'
Wij willen het zoo somber niet
zien. Ons volk wenscht vernieu
wing, maar in zooverre in oude
vormen, als de oude vormen op
de principieele basis gebleken zijn
goed te wezen. Vernieuwing, bin
nen de oude groepeering Die oude
vormen op de beproefde princi
pieele basis sluiten vernieuwing
en verjonging in de vormen 'dei-
partijen geenszins uit Zij verhin
deren geenszins een vooruitstre
vende politiek, zij staan nog veel
minder in den weg aan werkelijk-
staatkundige hervormingen in ons
vaderlandsche bestel, welke her
vormingen echter juist principieele
uitgangspunten behoeven. Zij zul
len moeten komen en de oude
partijen hebben den plicht en de
verantwoordelijkheid, nu zij we
ten waar zij staan, met het man
daat, dat het Nederlandsche volk
hen gegeven heeft, eerlijk goed te
werken, met de talenten zal moe
ten worden gewoekerd; niemand
zal zijn plicht moeten verzuimen
Het is een misvatting te meenen
dat er nu een tijd van stilstand
mag komen. De tijd van actie, van
studie en voorlichting en vorming
breekt aan; aan het volk zal be
grijpelijk gemaakt moeten wor
den het hoe en waarom van vele
zaken, die in den korten verkie-
zingscampagnrtijd maar terloops
behandeld konaen En vooral, onze'
partij met name zal met grooter
elan moeten zorgen, den vat op de
jongeren te krijgen, die haar hier
en daar ontglipt zijn.
TERLOOPS constateerend, dat
men in de kringen van de Partij
van den Arbeid de aanmatiging
nog niet is verleerd het „VRIJE
VOLK" meent dat de P.v.d.A. de
eenig-zekere basis is voor een
goede Indische politiek! zien
wij echter, dat men in die kringen
de oogen niet sluit voor den ernst
van den toestand waarin de PvdA
verkeert: „een teruggang van de
Partij tot 25.8 procent is rondweg
zorgwekkend". Overigens ziet het
blad nog wel'enkele gunstige fac
toren, het ziet wel een doorbraak,
in het katholieke Zuiden, maar
het bruggehoofd is kleiner gewor
den ende houding der pro-
testantsch-christelijke kiezers is
„minder duidelijk".
HET UITERSTE van het „Vrije
Volk" is „TROUW", dat spreekt
van een verslagen leger Deze
nederlaag van de P.v.d.A. ver
heugt het blad, want zij vond haar
en haar idealen „het grootste ge
vaar voor het politieke leven",
en wel „omdat zij de geestelijke
structuur van ons volk miskent".
De stichting van de Partij is een
„politieke fout". Men heeft zich
andermaal, mogen wij zeggen
„in de politieke verhoudingen
vergist", evenals, zeggen wij erbij,
zij het in anderen zin, Troelstra
in 1918, die na zijn mislukte
„doorbraak" dezelfde woorden
sprak: ik heb mij in de machts
verhoudingen vergist! Zoo is het
dan toch waar, dat de geschiede
nis zich altijd herhaaltOveri
gens is de vreugde van „Trouw"
er een met „beving", zooals het
blad zegt, want: „het is een on
heilspellende zaak, dat een groot
politiek blok in ons vaderland, dat
ongetwijfeld tot nationaal werk
geroepen is, in staat van ontbin
ding verkeert."
„DE MAASBODE" ziet de
debacle van de P.v.d.A. niet met
vreugde, in verband met de Ka
binetsformatie, omdat deze partij
voor de vooruitstrevende K.V.P,
de eerst-aangewezen bondgenoot
blijft en „het geeft Seen prettig
gevoel te steunen op een zuil met
leemen voeten". Het blad ziet
meer noodzakelijk nog dan vóór
29 Mei, om uit te zien naar ver
breeding van de basis, als dit kan
geschieden zonder een progres
sieve politiek in gevaar te bren
gen
„DE VOLKSKRANT" heeft een
artikel van Prof. Romme, die de
doorbraak van de Partij van den
„Het Vrije Volk ',i de toe
stand is zorgwekkend. -
„Trouw": een verslagen
leger. - „Volkskrant":
doorbraak is mislukt. -
„De Tijd": spreekt niet
meer tot de verbeelding
van het volk. - De „Maas
bode": zuil met leemen
voet.
Arbeid mislukt noemt en dit ook
v erheugend vindt, want het is wel
in*s lands belang dat er'een door
braak komt, maar dan „doorbraak
van onze natuurlijke zedelijke be
ginselen". De geestelijke eenheid
is in ons volk nog niet voldoende
gegroeid en zoo lang dat niet het
geval is, moet het streven naar
organisatorische doorbraak en or
ganisatorische eenheid genoemd
worden „een ontijdig streven,
waartegen wij ons moeten verzet
ten"
„DE TIJD" constateert dat rood
nog steeds wassende is en dat aan
de Partij van den Arbeid ander
maal een handvol veeren uit de
trotsche staart getrokken is Dui
delijk is het geworden, dat de
Partij van den Arbeid met haar
idealen niet meer spreekt tot de
verbeelding van ons volk. De
K.V.P heeft deonwrikbaarheid
van haar positie opnieuw beves
tigd, al mag men niet de oogen
sluiten voor de scheuren in de
oudere muren. De ^zorgen zullen
toenemen en de roode rakkers zul
len zich roeren.Het blad ziet
verder evenals wij „de positie van
den Kabinetsformateur versterkt,
al schijnt het niet zeker, dat ze
kere wenken, uit de P.v.d.A., dat
Prof. ^Schermerhorn 'och maar
weer minister-president mo°«
worden, achterwege zullen Hü-
ven
AVONTUREN VAN HEILIGST
Diezelfde zeestraat van Mes
sina tusschen het vasteland
van Italië en het eiland Sicilië
waar vier jaar geleden gene
raal Montgomery zijn invasie
leger overzette, was omstreeks
1550 het tooneel van een zeer
ongewone gebeurtenis.
Daar stond een zekere Fran-,
ciscus van Paula op de kade met
een schipper te praten. Een man
zonder centen, die naar den over
kant moest en den schipper
vroeg om hem mee te nemen.
Tot zoover een alledaagsch tafe
reel.
Eén beroepsbedelaar was die
Franciscus van Paula, een die
zijn naamspatroon van Assisië
zonder mankeeren wou navol
gen. „Minderbroeders" vond hij
nog niet min genoeg, daarom
had hij de orde van de Minie
men, d.w.z. de „Minstebroeders"
gesticht
Die heilige arme drommel
hield er een stopwoordje op na,
dat sommige menschen erg mal
vinden. En toch is het niet mal
ler dan' „zonder dollen" of „laat-
ie-fijn-zijn", alleen christelijker!
(En dat vinden sommige „chris
tenen" nu eenmaal mal!) Het
stopwoordje van Frans v. Paula
was: „In liefde.
In liefde, baas! riep hij
tegen den schipper, neem een
armen minstebroeder mee naar
den overkant!
De zeeman maakte een wel
sprekend gebaar met duim en
wijsvinger en zei:
Als je betaalt! Van klanten
die niet betalen wordt ik niet
wijzer!
Alle kringetjesspuwers van
den havenkant knikten en grin
nikten instemmend.
Maar een echte bedelaar (en
Sint Frans van Paula was er zoo
een) ltïat zich niet zoo spoedig
uit het veld slaan.
In liefde, beste man! her
nam hij; het spijt me voor jou,
maar ik-heb geen stuiver op zak.
In liefde wil ik overvaren, in
liefde zou jij me kunnen mee
nemen
Maar de zeerob antwoordde:
Van al jouw liefde wordt
ik geen cent wijzer! Als jij geen
geld hebt, heb ik geen schip!
Toen trok hij het triomfante
lijke gezicht van iemand die
vindt, dat hij „em goed is kwijt
geraakt"
In liefde! zei toen de min
stebroeder, dan moet je me niet
kwalijk nemen, als ik op eigen
gelegenheid ga!
De schipper, die dacht dat de
armoedzaaier het met geweld
wilde probeeren, ging wijdbeens
voor zijn valreep staan. Maar de
monnik ging alEen paar
oassen terzijdeKnielde aan
den waterkant, zegende het wa
ter, stond opdeed een stap
voorwaarts, nog een stap
Was het een schietgebed, dat
aan de lippen van den schipper
ontsnapte of iets dat er bedrie-
aelijk op leek? De bedelmonnik
had de golven, de Straat van
Messina betreden, keek nog een
maal om met een vriendelijk:
In liefde, hoor schipper!
Vaar wel! en wandelde met
vasten tred en met een liedje op
de lippen naar Sicilië!
De schipper begreep voor het
eerst van zijn leven, dat je zelfs,
van iemand aan wien je geen
cent verdient, toch wel eens
.wijzer" kan worden.
Ja, dat stopwoordje bezit won
derkracht! Tenminste, wanneer
het zoo van harte gemeend en
metterdaad beleefd wordt als de
H. Frans van Paula het deed!
D. S.
De treinen van 8.10, 13.21 en
17.23 stoppen niet aan de Hem-
brug, Koog-Zaandijk, Wormer-
veer, Krommenie-Assendelft.
Van Alkmaar naar Amsterdam
vertrekt de eerste trein om 6.10,
de tweede om 6.55 en de derde
om 7.35. Deze drie treinen rijden
niet op Zon- en fees'tdagen, ter
wijl die van 7.35 niet stopt te
Krommenie, Wormerveer. Koog-
Zaandijk en Hembrug. Vervol
gens vertrekken om'het uur trei
nen vanaf 8.20 tot en met 22.20,
terwijl er om 16 45 (alleen des
Zaterdags) en om 20.11 (alleen
op Zon- en feestdagen tm. 1
Sept.) nog een trein vertrekt,
welke niet stopt in meerge
noemde plaatsen. De reisduur,
die voorheen 80 minuten bedroeg
's bekort'tot 75 minuten, terwijl
mke1e treinen, die in meerge-
mdo plaatsen niet stoppen, er
3 mm ut en over doen.
Als algerneene regel geldt dus,
dat de treinen uit Amsterdam
om 48 minuten over het heele
uur vertrekken en om 3 minuten
over het heele uur in Alkmaar
arriveeren; omgekeerd komen de
'reinen die om 20 minuten over
het heele uur uit Alkmaar ver
trekken 34 minuten na het daar
opvolgende uur in Amsterdam
aan
De trein, welke alleen 's Za
terdags (t.m 31 Aug.) om 13 21
uit Amsterdam vertrekt en om
14.12 in Alkmaar aankomt, rijdt
om 14.17 door naar Den Helder,
zonder te stoppen in Heerhugo-
waard, Noordscharwoude en
Oudesiuis Zoo rijdt ook de trein,
die om 15.46 alleen 's Zaterdags
t.m. .31 Aug. uit'Den Helder ver
trekt en in genoemde plaatsen
evenmin stopt, vanuit Alkmaar,
waar zii om 16.40 aankomt, om
16 45 door naar Amsterdam;
aankomst aldaar 17.40.
Verbindingen met Den
Helder en Hoorn
De nieuwe dienstregeling
brengt nog een andere verbete-
Het Nederlandsche Verbond
van Gerepatrieerden, dat de be
langen behartigt van de uit
Duitschland teruggekeerde ge
dwongen te werk gestelde arbei
ders, hield Donderdag een bij
eenkomst in den Haagschen Die
rentuin.
Voor 'de pauze sprak de voor
zitter, die er op wees, dat Neder
landers, die gedwongen voor den
vijand hebben gewerkt, min of
meer, beschouwd worden als
collaborateurs. Op het congres
van gerepatrieerden te Brussel
was spr. gebleken, dat de uit
Duitschland teruggekeerde Ne
derlanders slechter worden be
handeld dan hun lotgenooten in
Frankrijk en België
De uitbetaling van' grensgelden
en het teruggéven van aan de
grens ingehouden goederen, die
volgens spr. onbetwistbare eigen
dommen van de gerepatrieerden
zijn, laat nog veel te wenschen
over
Hét bestuur van het Neder-
landsch Verbond van Gerepa
trieerden heeft thans, optredend
namens 400.000 Nederlanders,
die door gedwongen tewerkstel
ling in Duitschland hebben ge
wérkt, een open brief aan den
Ministerraad gericht, waarin het
een gunstige oplossing bepleit
voor de vele moeilijkheden,
waarmede de gerepatrieerden te
kampen hebben. In dezen brief
wordt o.m gezegd:
Vooral onmiddellijk na de
bevrijding, maar ook thans
nog. Iaat de houding van
sommige kringen van het
Nederlandsche volk ten op
zichte van gedwongen wer
kers in het buitenland zeer
veel te wenschen over. Deze
kringen, die het geluk heb
ben gehad voor deportatie
bewaard te zijn gebleven,
spreken vaak de meening
uit, als zouden die Neder
landers, die door den bezet
ter werden gedwongen het
vaderland te verlaten om el
ders te gaan werken, slechts
„slappelingen" zijn en geen
goede Nederlanders
Zij willen iedereen voor zoo
ver hij niet met 'de handboeien
aan naar het buitenland is ver
trokken, beschouwen 'als een
minder goed soort Nederlander.
Zij zien daarbij over het hoofd',
dat onoverkomelijke moeilijk
heden, waarvoor het allergroot
ste deel der gedeporteerden zich
gesteld zag, om onder te duiken,
en het feit, dat de landelijke
organisatie voor onderduikers
eerst gesticht werd in Juli 1943,
toen zich reeds honderdduizen
den Nederlanders in den vreem
de bevonden.
Geen enkele Nederlander heeft
ring voor de reizigers van Den
Heider. Het aantal diensten is
uitgebreid van 6 tot 8 Vertrek
'Alkmaar 5.20 (niet op Zon- en
feestdagen), 7.20 (alleen op Zon
en feestdagen), 8.25 (niet op
Zon- en feestdagen), 9.10 (al
leen op Zon- en feestdagen tot
en met 1 Sept.), 12.20. 14.17,
16 20 en 21 20. Rijtijd 68 min.
UJit Den Helder naar Alkmaar
vertrekken de treinen om 7.02
(niet op Zon- en feestdagen),
9.00 (alleen op Zon- en feest
dagen), 10.02 (niet op Zon- en
feestdagen), 14.02. 15.46, 18.02,
19.10 (alleen op Zon- en feest
dagen t.m. 1 Sept.) en 23.00 uur.
Het aantal treinen Alkmaar
Hoorn vice-versa is helaas nog
niet uitgebreid In de dienstrege
ling is eenige wijziging gekomen;
de eerste trein uit Alkmaar ver
trekt niet <meer om 6,42, maar
6.50, terwijl de trein van
U4.17 om 14.25 vertrekt. De trein
van 8 uur uit. Hoorn vertrekt
voortaan om 8.04, die van 9.40
om 9.36, die van 12.33 om 12.32.
De tram naar Bergen
Ook de lang-verwachte tram
naar Bergen zal Maandag weer
gaan rijden n\et 17 verbindingen
AlkmaarBergen vice-versa,
waarvan er slechts 8 de verbin
ding tusschen Bergen en vBergen
aan Zee onderhouden. Uit Alk
maar vertrekt de tram om 6.30
(niet op Zon- en feestdagen),
om 6.50 en vervolgens van 8.30
om het uur tot 20.30, waarna om
22.10 nog een tram vertrekt, doch
niet OP Zaterdag en niet op Zon
en feestdagen en om 23.10 de
laatste, doch alleen op Zón- en
feestdagen en Zaterdag. De
trams, die doorrijden naar Ber
gen aan Zee. vertrekken uit Ber
gen om 7.06. 9.46, 10 46, 13.46,
14 46. 16.46, 17.46 en 18,46. Uit
Bergen vertrekken de trams
naar Alkmaar om 7.09 (niet op
Zon- en feestdagen). 7.56, 8 56,
10.46, 11.56 en vervolgens vanaf
12.46 om het uur tot 23.46 Die
van 22.46 echter niet. en dié van
23.46 alleen op. Zaterdag en Zon
en feestdagen. Uit Bergen aan
Zee vertrekken de trams om
7 44. 10 34. 11 44. 14.34. 15 34,
17.34. 18.34 en'19.34 De trams
stoppen te Koediik, Oostdorp en
Sparrelaan, doch niet meer bij
den Franschman.
De tarieven van de tram zijn
als volgt: AlkmaarBergen 25
ctretour 40 ct.; Alkmaar
Bergen aan Zee 40 ct., retour 60
ct BergenBergen aan Zee 20
ct en retour 30 ct.
Voor meer volledige gegevens
verwijzen wij naar de nieuwe
dienstregeling' der Spoorwegen.
zich- in Duitschland „het bloed
onder de nagels uit gewerkt".
Integendeel, practisch iedere
Nederlander in Duitschland tij
dens de bezetting was een sabo
teur van de vijandelijke oorlogs-
oroductie, ondanks liet feit, dat
hij zich „in het hol van den
'eeuw" bevond. Zij hebben den
vijand meer afbreuk gedaan dan
zij het in eigen vaderland had
den kunnen doen.
Het hoofdbestuur zegt voorts
in den brief, dat geconsta
teerd is, dat voorwerpen,
we'ke aan de grens zijn af
genomen van repatrieeren-
den, zooals muziekinstru
menten, rijwielen, radio
toestellen enz., thans in ge
bruik zijn bij ambtenaren
onzer regeering Deze voor
werpen zijn door de gerepa
trieerden vaak in Duitsch
land gekocht, omdat zii geen
vertrouwen hadden in tie
stabiliteit van de Rijksmark.
Het gaat niet aan. dat het in
beslag nemen van deze voor
werpen hierdoor het karak
ter krijgt van ontvreemding,
aldus het hoofdbestuur
Groote onrust en zelfs bitter
heid heeft de regeering gezaaid
in de harten der uit Duitschland
gerepatrieerd en. door -het feit,
dat zij in tegenstelling tot de
behandeling der uit Indië ge
repatrieerden zoo ontstellend
weinig aandacht heeft geschon
ken aan de materieele verzorging
der ex-gedeporteerden. Er is
geen enkele maatregel getroffen
om de uit Duitschland gerepa
trieerden via de distributie te
voorzien van de hoognoodige
kleeding of van schoeisel.
Tenslotte verzoekt het hoofd
bestuur de noodige maatregelen
te willen treffen voor een goede
ondersteuning der nagelaten be
trekkingen van in het buitenland
om het leven gekomen Neder
landers