Middenstanders houden appèl
Nieuw Npordhollandsch Dagblad
Luisterrijk feest in het stille klooster
aan de grens Nederland-België
EEN EEUW VAN OFFER
EN GEBED
Bestuurders bijeen te Den Haag
Wef Vervoermiddelen
1939 weer in werking
Bakkersarbeid op
Koninginnedag
DE CONFERENTIE TE
PANGKALPINANG
Engeland is ongerust
over China.
De klap ging niet door
Vergoeding voor
amateurs?
4
DONDERDAG 29 AUGUSTUS 1946
Op de St. Eriks-Messe te Stockholm is ook ons land vertegen
woordigd met verschillende inzendingen, waarbij vanzelfspre
kend de luchtvaartafdeeling niet ontbreekt. (B. v. L. - P.)
(Van een specialen verslaggever)
LI ET honderdjarig bestaan
van de „Achelsche Kluis"
is herdacht in een stijlvoile,
treffende viering, in aanwe
zigheid van Bisschoppen en
Abten en de hoogste burger
lijke autoriteiten.
In de oorlogsdagen van
1914'18 waren zeer vele mi
litairen uit ons gewest gele
gerd aan de Belgische grens.
De dienstplichtigen uit die da
gen hebben nog hun goede
kennissen in Budel, Leende,
in Borkcl en Schaft, in Berg-
reik en ook in en om de Achel
sche Kluis. En van die Achel
sche Kluis herinneren zij zich
nog gaarne die gastvrije mon
niken, die, altijd zwijgend on
der elkaar, een en al voorko
mendheid zijn voor hun gas
ten.
Ons nummer van Zaterdag jl.
gaf reeds zeer in 't kort de ge
schiedenis van deze in Neder
land en België zoo bekende
kloostergemeenschap.
In die stille, mooie omgeving
werd nu herdacht het feit, dat
honderd jaar geleden de Trap
pisten de aldaar bestaande kloos
tergebouwen betïokken en daar
mede den grondslag legden voor
dë nu zoo bloeiende Abdij van
Sint Bernardus.
Het eeuwfeest is geworden een
zeer luisterrijke viering, zoo
treffend vooral door de volmaakt
Verzorgde liturgische plechtig
heden
Al die luister kreeg nog groo-
ter glans door de aanwezigheid
van zoo vele hooge geestelijke en
wereldlijke autoriteiten. Wij za
gen o.a. Mgr. Mutsaerts Bis
schop van Den'Bosch; Mgr Kerk-
hofs. Bisschop van Luik; Mgr.
Kuij'pers, Apostolisch Vicaris vari
Suriname, twintig Abten uit
Nederland1, Frankrijk, België,
Japan en China, vier Kanun
niken, vertegenwoordigers van
tal van kloosterorden. Verder de
Belgische minister van justitie,
de gouverneur van Limburg", de
commissaris van de Koningin in
Noord-Brabant, vele burgemees
ters uit België en Nederland.
Het hoogtepunt van den dag
was de plechtige Hoogmis, op
gedragen door den HoogÉerw.
Abt der Abdij Dom Columbanus
Tewe, met pontificale assisten
tie. Bij deze H Mis toonde zich
onze liturgie in den grootsten
rijkdom versterkt en aangevuld
door subliem uitgevoerden Gre-
goriaanschen zang. Zooveel zin
rijke schoonheid voert ons tot
God zelve.
Na de 11Mis was het als een
nooit te voren geziene processie
toen daar Bisscnoppen en Abten
in hun kerkelijke gewaden, ge
volgd door een lange stoet van
monniken in hun witte habijten
de groote kloosterkerk onder
heerlijk orgelspel verlieten
Vroeg in den namiddag had in
de Kapittelzaal een plechtige
bijeenkomst plaats van de hooge
geestelijke en wereldlijke auto
riteiten, van genoodigden en van
de paters en broeders.
Tal van op hoog peil staande
redevoeringen werden uitge
sproken
De Belgische minister van
jusitie besloot met de enthou
siast ontvangen mededeeling,
dat Z K H de Prins Regent van
België den Abt Dom Columba
nus benoemde tot Officier in de
Leopoldsorde.
De commissaris van de Konin
gin in Noord-Brabant besloot
zijn redevoering met de vermel
ding, dat het H.M de Koningin
behaagd had Dom Columbanus
te benoemen tot Officier in de
Orde van Oranje Nassau.
Uit de redevoeringen sprak
froote bewondering en dank-
aafheid voor de vele geestelijke
voorrechten aan België en Ne
derland geschonken door de
monnikken van de Achelsche
Kluis
Daarnaast kwam tot uiting de
groote vrijgevigheid, een eeuw
lang beoefend'; door voedselvoor
ziening en andere hulpverlee
ning aan tallooze minderbedeel
den.
Geprezen werd de noeste ar
beid van de Trappisten, die in
den loop van vele jaren bijna
tweehonderd hectaren woeste
gronden herschapen hadden in
vruchtbare land- en tuinbouw-
gronclen en door dat voorbeeld
en door hun raadgevingen tot
zoo grooteri zegen waren geweest
voor het Nedërlandsche en Bel
gische platteland.
Bijna alle sprekers wezen op
de heerlijke samenwerking tus-
Schen Nederland en België; die
in de activiteit van de Abdij tel
kens en telkens weer tot uifing
kwam en waardoor practised
zoowel op geestelijk als stoffe
lijk gebied de groote wensche-
lijkheid van veel breedere sa
menwerking gestimuleerd werd.
Na deze plechtige bijeenkomst
had een maaltijd plaats, waar
alle autoriteiten, genoodigden en
de kloostergemeenschap aan
zaten.
In den avond kwam de Har
monie van Borkel en Schaft dë
Kluisbewoners huldigen en dan
ken door aanbieding van een
serenade gevolgd door een con
cert.
Juist op den dag van dit eeuw
feest verscheen een keurig uit
gevoerd en rijk geïllustreerd
boekwerk, gevende de geschie
denis van de 100-jarige Abdij.
Moge dit boekwerk ook in ons
gewest in vele handen komen,
opdat de enkele roepingen voor
het Trappistenleven, die hier
reeds voorkwamen, spoedig in
aantal toenemen
Vooral in onzen tijd zijn de
beschouwende orden als die van
de Trappisten de grootste zegen
voor het geestelijk en stoffelijk
welzijn van de op elkaar aange
wezen landen Nederland en
België,
In het R.K. Lyceum voor
meisjes te Den Haag waren
gisteren een groot aantal be
stuursleden van de Zuid-Hol-
landsche en Zeeuwsche afdee-
lingen van den Dioc. U.K.
Middenstandsbond in het Bis
dom Haarlem bijeengekomen.
Het was het eerste bestuur
ders-appèl na den oorlog.
Daarom had deze bijeenkomst,
zooals voorzitter van den
Brule het in zijn openings
woord zeide, een studiekarak
ter.
Door een drietal sprekers werd
achtereenvolgens het belang van
den godsdienst voor het sociale
leven uiteengezet en de middelen
aangegeven, die den Middenstand
economisch weerbaar moeten ma
ken. De Directeur Jan Bakker
wekte tenslotte in een enthou
siaste rede de Middenstanders op
tot behoud van levensstijl.
Rector J. Th. M. Kraakman
vergeleek de huidige positie van
de Kerk met een eiland. De Kerk
is een eiland van gebed en offer
in de wereld. En de katholieken
in het moderne leven kunnen we
noemen eilandbewoners. Z. Eerw.
wees hierbij op 'de toenemende
onkerkelijkheid, vooral in de
Zaanstreek en op de taal der laat
ste verkiezingen. De Godsdienst
is uit het openbare leven verdwe
nen. Dit is niet altijd zoo geweest.
In de Middeleeuwen was er een
eenheid van Kerk en Maatschap
pij. Toen was geestelijke rijkdom
gekoppeld aan maatschappelijke
vooruitgang. Natuurlijk werd er
ook in de Middeleeuwen gezon
digd maar de zonde werd toen nog
als zonde gevoeld. Helaas kwam
er door Renaissence en Hervor
ming scheiding tusschen Gods
dienst en leven. Er kwam een
groot, verfoeilijk groeiproces ge
durende vier eeuwen. De schei
ding tusschen Godsdienst en leven
werd als het ware een nieuwe
zondeval.
De verheidensching neemt toe.
Vele katholieken worden van het
eiland afgetrokken. Aan het ge
mengde bad- en strandleven
nemen talrijke Katholieken deel.
De taak van de Oude Kerk in
de Nieuwe Tijd is natuurlijk niet
om de Nederlandsche gemeen
schap te dwingen een Katholieke
gemeenschap te worden. Wij leven
in een land met een gemengde
bevolking en daarom zal er nu
eenmaal een zekere neutraliteit
moeten zijn. Maar wel dienen we
te zorgen, dat er zooveel mogelijk
Christendom zal zijn in die ge
meenschap en dat de tien geboden
zuilen worden gehandhaafd.
De abnormale publieke god
deloosheid moeten wij bestrij
den door overal godsdienstig
te denken, te handelen en te
spreken.
Wii dienen bii ome zelf he' ?e-
loof te herstellen. Er is een ge
loofscrisis. Vele middenstanders
zijn routine-menschen. Hun ont
breekt een hecht, innerlijk ge
loofsleven. Zoo zijn er kerksche
menschen onder de Middenstan
ders, die het met de rechtvaardig
heid niet nauw nemen. Wij heb
ben mannen noodig met een le
vendig geloof in de Voorzienig
heid, met een sprankelend geloof
in de mensch geworden Christus.
Het diepe persoonlijke geloof moet
eerst aanwezig zijn om de maat
schappij te vernieuwen en de een
heid te herstellen tusschen geloof
en leven.
Na een goedverzorgde koffie
tafel was het woord aan
Drs. G. W. J, Vlek
die sprak over „Economische
weerbaarheid en sociale verplich
ting".
Spr wees er op dat de Midden,
stander zelf op de eerste plaats zal
moeten werken aan de innerlijke
gezondmaking van zijn bedrijf uit
financieel en bedrijfseconomisch
oogpunt. De middenstander zal zijn
technische en handelskennis moeten
vergrooten en de kwaliteit van het
product in het oog moeten houden.
De inkoop dient weloverwogen te
geschieden alsmede het afzetten van
de producten. Een goede administra
tie zal duidelijk de verliesposten
moeten aantoonen.
Overbezetting moet worden be_
streden door een saneeringsplan.
Dit kan het best worden samen
gesteld door de bedrijfsgenooten
zelf met steun van de Overheid.
Sanctie moet worden gesteld op
overtreding' van de Vestigingswet.
Ook het marlktonderzoek zal de be
langstelling van den Middenstand
moeten hebben. De mdidenstandsor-
ganisatie moet een goed werkend
apparaat bezitten waarom spr. com
binatie van secretariaten in overwe
ging gaf.
Aan de sociale verzorging wordt
vaak onvoldoende aandacht besteed.
Hierin verbetering te brengen is een
plicht en bevordert tevens het aan
trekken van vakkundige arbeids
krachten. Ook in eigen kring be
staan vaak sociale wantoestanden.
Hierom dient men sociale voorzie
ningen te brengen voor kleine zelf
standigen.
Op deze inleiding volgde een rui
me discussie.
Middenstand en levensstijl
was het onderwerp van den heer
Jan Blakker. Op dit eerste Be
stuurdersappèl na den oorlog dienen
we onö; aldus spr.; te bezinnen op
de grondslagen onzer organisatie.
Eerst dan kan worden begonnen met
den bovenbouw. De na.oorlogsche
mensch is te veel gekeerd naar de
wereld zoowel in bet persoonlijke
als in het gemeenschapsleven.
Ons na_oorlogsche vaderland
geeft een droevig beeld. Angst
voor het offer, gebrek aan
werklust, gebrek aan stijl en ge
brek aan levensideaal.
Na jaren van knecht zijn wil men
vrij zijn van geestelijke en redelijke
normen. Ook bij de Middenstanders
is een groote mate van vervlakking
te constateeren en gebrek aan daad
kracht. Wij moeten den achterstand
in het culureele leven van den mid
denstand inhalen. Iedere cultureele
handeling is een stuk van onzen
geest. Geniet Van ons mooie land;
vier de gezinsfeesten. De mensch
leeft niet van brood alleen. Er is bij
allen een bestendige ontevredenheid
en men zoekt naar een ideaal. Cul
tuur is innerlijke beschaving; maar
het innerlijke leven van den mensch
moet zijn geordend naar boven. Spr.
gaf tenslotte enkele richtlijnen voor
de samenstelling van een cultureel
programma.
Nadat de heer v. d. Brule de spre
kers had bedankt en een uitvoerige
conclusie had gegeven, werd deze
goed geslaagde daig besloten met een
kort Lof.
Bij de Tweede Kamer is inge
diend een ontwerp van wet tot
het weder in werking doen tre
den van de wet Gebruik Ver
voermiddelen 1939.
Deze wet is aanvankelijk op 17
September 1939 voor den tijd
van een jaar in werking getre
den.
Aangezien ten iijd'e, dat de
werking der wet moest worden
verlengd, ons land bezet was, kon
dit niet geschieden.
In verband daarmede werden
bij besluit van de secretarissen-
generaal van de departementen
van waterstaat, van binnenland-
sche zaken, van handel, nijver
heid en scheepvaart en van
landbouw en visscherij van 29
Augustus 1940 de bepalingen der
wet tot nader order verlengd,
zonder dat dit bij een wet werd
bekrachtigd Dit besluit is bui
ten werking getreden na de be
vrijding.
De toenmalige ministers hebben
gemeend niet terstond' een ver
lenging van den werkingsduur
der wet te moeten bevorderen.
Hel is dringend gewenscht, dat
bij het vervoer van regeerings-
wege de noodige leiding kan
worden gegeven.
Vooral met het oog op de
toeneming van de vervoerbehoef-
te, welke in verband' met den
oogst in de herfst kan worden
verwacht.
Op grond' van deze overwegin
gen is bij K.B. van 10 Augustus
1946 bepaald, dat de wet Gebruik
Vervoermiddelen weder in wer_
king treedt. Het ingediende
wetsontwerp strekt tot de ver-
eischte bekrachtiging van dat
besluit.
In verband met de viering van
den Koninginnedag mogen bak
kers, die niet reeds op Vrijdag
voor de volgende dagen bakken
op Zaterdag 31 Aug. a.s vroeger
beginnen en wel om twee uur.
Voor-arbeid1 voor de grootere
bakkerijen is van middernacht af
toegestaan. Wie van de vergun
ning op Zaterdag gebruik maakt
mag op dien dag brood vervoe
ren en verkoopen resp. om half
acht en acht uur.
Voor de conferentie te Pang-
kalpinang zijn o.a. uitnoodigingen
verzonden aan verschillende
nieuwe vereenigingen; Eenheids,
groep, Democratischen Bond,
Progressieve Groep. Politieke
Studieclub, Grooter Nederland
Actie, Katholieke Studieclub
(die de vroegere I.K.P vervang!)
en aan organisaties, die belang-
rijke stroomingen vertegenwoor
digen, zooals den Ondernemers-
bond', die representatief is voor
de economische fractie van den
Volksraad, de Algemeeme Werk
nemersassociatie, die het werk
nemerselement vertegenwoor
digt, en aan de N.I.B.E.G. een
organisatievorm van de publieke
opinie der Nederlanders. Ook zijn
persoonlijke uitnoodigingen ver
zonden.
In de uitnoodigingen wordt de
samenstelling van de vertegen
woordigingen vrijgelaten, doch
zij is gebonden aan een maximum
van 4 personen.
Volgens den d'iplomatieken
correspondent van Reuter ma
ken officieele kringen te Londen
zich ongerust over de gebeurte
nissen in China, waar de vorige
week ernstige gevechten zijn uit
gebroken tusschen regeerings- en
communistiscne strijdkrachten
Het feit. dat de Chineesche re_
geeringstrijdkrachten door Ame.
rikaansche autoriteiten gesteund
worden en de Chineesche com
munisten in zekeren zin door dë
Sovjetunie, beteekent, dat zulks
een mogelijke oorzaak van con
flict tusschen groote mogendhe-
dën vergroot.
Te Rotterdam werd dë vorige
week ingebroken in het restau
rant „De Bock". Het was een
zonderling geval, want tegelijk
met een bedrag van f 4000 was
ook de nachtwaker verdwenen.
Bij het onderzoek is gebleken,
dat deze nachtwaker in samen
werking met een vriend de dief
stal heeft gepleegd'; zij werden
Zondagmiddag met nog f 1750 op
zak gearresteerd tijdens een lach-
stuipfilm in een bioscoop.
Oorspronkelijk was het dë be
doeling van de heeren geweest
om een overval in scène te zet
ten. De nachtwaker zou aan een
waterleidingbuis gebonden wor,
den en van zijn vrienc' een niet
al te harden klap op zijn hoofd
krijgen. Op het laatste oogenblik
was hij echter tot dë conclusie
gekomen, dat hij zijn hersenpan
te lief had
Tijdens het congres der inter
nationale athletiekfederatie te
Oslo kwam de vergoeding voor
amateurs ter sprake. Het studie
comité van het Congres was tot
het advies gekomen geen ver
goedingen toe te staan voor hun
verloren geganen tijd bij inter
nationale atletiekwedstrijden.
Men was van meening, dat bij
't toekennen van een vergoeding
de grens tusschen professionalis
me en amateurisme practisch
weggevaagd werd.
Zweden en Noorwegen betoog
den dal in vele gevallen de ama-
teur-athleet tevens kostwinner is
en in zijn loon gecompenseerd
dient te worden voor hetgeen hij
tijdens wedstrijden verliest. Be
sloten werd' de kwestie uit te
stellen.
Jeruzalem, een gewapend kamp. De ernstige situatie in Pa
lestina komt tot uiting in de buitengewone voorzorgsmaatre
gelen der Engelschen in Jeruzalem. Het spoorwegstation wordt
zwaar bewaakt en iedere reiziger wordt nauwkeurig gecontro
leerd. Links een prikkeldraadversperring, waarachter een ma
chinegeweer is opgesteld. (A.N.P. P.)