Middenstanders houden appèl Nieuw Npordhollandsch Dagblad Luisterrijk feest in het stille klooster aan de grens Nederland-België EEN EEUW VAN OFFER EN GEBED Bestuurders bijeen te Den Haag Wef Vervoermiddelen 1939 weer in werking Bakkersarbeid op Koninginnedag DE CONFERENTIE TE PANGKALPINANG Engeland is ongerust over China. De klap ging niet door Vergoeding voor amateurs? 4 DONDERDAG 29 AUGUSTUS 1946 Op de St. Eriks-Messe te Stockholm is ook ons land vertegen woordigd met verschillende inzendingen, waarbij vanzelfspre kend de luchtvaartafdeeling niet ontbreekt. (B. v. L. - P.) (Van een specialen verslaggever) LI ET honderdjarig bestaan van de „Achelsche Kluis" is herdacht in een stijlvoile, treffende viering, in aanwe zigheid van Bisschoppen en Abten en de hoogste burger lijke autoriteiten. In de oorlogsdagen van 1914'18 waren zeer vele mi litairen uit ons gewest gele gerd aan de Belgische grens. De dienstplichtigen uit die da gen hebben nog hun goede kennissen in Budel, Leende, in Borkcl en Schaft, in Berg- reik en ook in en om de Achel sche Kluis. En van die Achel sche Kluis herinneren zij zich nog gaarne die gastvrije mon niken, die, altijd zwijgend on der elkaar, een en al voorko mendheid zijn voor hun gas ten. Ons nummer van Zaterdag jl. gaf reeds zeer in 't kort de ge schiedenis van deze in Neder land en België zoo bekende kloostergemeenschap. In die stille, mooie omgeving werd nu herdacht het feit, dat honderd jaar geleden de Trap pisten de aldaar bestaande kloos tergebouwen betïokken en daar mede den grondslag legden voor dë nu zoo bloeiende Abdij van Sint Bernardus. Het eeuwfeest is geworden een zeer luisterrijke viering, zoo treffend vooral door de volmaakt Verzorgde liturgische plechtig heden Al die luister kreeg nog groo- ter glans door de aanwezigheid van zoo vele hooge geestelijke en wereldlijke autoriteiten. Wij za gen o.a. Mgr. Mutsaerts Bis schop van Den'Bosch; Mgr Kerk- hofs. Bisschop van Luik; Mgr. Kuij'pers, Apostolisch Vicaris vari Suriname, twintig Abten uit Nederland1, Frankrijk, België, Japan en China, vier Kanun niken, vertegenwoordigers van tal van kloosterorden. Verder de Belgische minister van justitie, de gouverneur van Limburg", de commissaris van de Koningin in Noord-Brabant, vele burgemees ters uit België en Nederland. Het hoogtepunt van den dag was de plechtige Hoogmis, op gedragen door den HoogÉerw. Abt der Abdij Dom Columbanus Tewe, met pontificale assisten tie. Bij deze H Mis toonde zich onze liturgie in den grootsten rijkdom versterkt en aangevuld door subliem uitgevoerden Gre- goriaanschen zang. Zooveel zin rijke schoonheid voert ons tot God zelve. Na de 11Mis was het als een nooit te voren geziene processie toen daar Bisscnoppen en Abten in hun kerkelijke gewaden, ge volgd door een lange stoet van monniken in hun witte habijten de groote kloosterkerk onder heerlijk orgelspel verlieten Vroeg in den namiddag had in de Kapittelzaal een plechtige bijeenkomst plaats van de hooge geestelijke en wereldlijke auto riteiten, van genoodigden en van de paters en broeders. Tal van op hoog peil staande redevoeringen werden uitge sproken De Belgische minister van jusitie besloot met de enthou siast ontvangen mededeeling, dat Z K H de Prins Regent van België den Abt Dom Columba nus benoemde tot Officier in de Leopoldsorde. De commissaris van de Konin gin in Noord-Brabant besloot zijn redevoering met de vermel ding, dat het H.M de Koningin behaagd had Dom Columbanus te benoemen tot Officier in de Orde van Oranje Nassau. Uit de redevoeringen sprak froote bewondering en dank- aafheid voor de vele geestelijke voorrechten aan België en Ne derland geschonken door de monnikken van de Achelsche Kluis Daarnaast kwam tot uiting de groote vrijgevigheid, een eeuw lang beoefend'; door voedselvoor ziening en andere hulpverlee ning aan tallooze minderbedeel den. Geprezen werd de noeste ar beid van de Trappisten, die in den loop van vele jaren bijna tweehonderd hectaren woeste gronden herschapen hadden in vruchtbare land- en tuinbouw- gronclen en door dat voorbeeld en door hun raadgevingen tot zoo grooteri zegen waren geweest voor het Nedërlandsche en Bel gische platteland. Bijna alle sprekers wezen op de heerlijke samenwerking tus- Schen Nederland en België; die in de activiteit van de Abdij tel kens en telkens weer tot uifing kwam en waardoor practised zoowel op geestelijk als stoffe lijk gebied de groote wensche- lijkheid van veel breedere sa menwerking gestimuleerd werd. Na deze plechtige bijeenkomst had een maaltijd plaats, waar alle autoriteiten, genoodigden en de kloostergemeenschap aan zaten. In den avond kwam de Har monie van Borkel en Schaft dë Kluisbewoners huldigen en dan ken door aanbieding van een serenade gevolgd door een con cert. Juist op den dag van dit eeuw feest verscheen een keurig uit gevoerd en rijk geïllustreerd boekwerk, gevende de geschie denis van de 100-jarige Abdij. Moge dit boekwerk ook in ons gewest in vele handen komen, opdat de enkele roepingen voor het Trappistenleven, die hier reeds voorkwamen, spoedig in aantal toenemen Vooral in onzen tijd zijn de beschouwende orden als die van de Trappisten de grootste zegen voor het geestelijk en stoffelijk welzijn van de op elkaar aange wezen landen Nederland en België, In het R.K. Lyceum voor meisjes te Den Haag waren gisteren een groot aantal be stuursleden van de Zuid-Hol- landsche en Zeeuwsche afdee- lingen van den Dioc. U.K. Middenstandsbond in het Bis dom Haarlem bijeengekomen. Het was het eerste bestuur ders-appèl na den oorlog. Daarom had deze bijeenkomst, zooals voorzitter van den Brule het in zijn openings woord zeide, een studiekarak ter. Door een drietal sprekers werd achtereenvolgens het belang van den godsdienst voor het sociale leven uiteengezet en de middelen aangegeven, die den Middenstand economisch weerbaar moeten ma ken. De Directeur Jan Bakker wekte tenslotte in een enthou siaste rede de Middenstanders op tot behoud van levensstijl. Rector J. Th. M. Kraakman vergeleek de huidige positie van de Kerk met een eiland. De Kerk is een eiland van gebed en offer in de wereld. En de katholieken in het moderne leven kunnen we noemen eilandbewoners. Z. Eerw. wees hierbij op 'de toenemende onkerkelijkheid, vooral in de Zaanstreek en op de taal der laat ste verkiezingen. De Godsdienst is uit het openbare leven verdwe nen. Dit is niet altijd zoo geweest. In de Middeleeuwen was er een eenheid van Kerk en Maatschap pij. Toen was geestelijke rijkdom gekoppeld aan maatschappelijke vooruitgang. Natuurlijk werd er ook in de Middeleeuwen gezon digd maar de zonde werd toen nog als zonde gevoeld. Helaas kwam er door Renaissence en Hervor ming scheiding tusschen Gods dienst en leven. Er kwam een groot, verfoeilijk groeiproces ge durende vier eeuwen. De schei ding tusschen Godsdienst en leven werd als het ware een nieuwe zondeval. De verheidensching neemt toe. Vele katholieken worden van het eiland afgetrokken. Aan het ge mengde bad- en strandleven nemen talrijke Katholieken deel. De taak van de Oude Kerk in de Nieuwe Tijd is natuurlijk niet om de Nederlandsche gemeen schap te dwingen een Katholieke gemeenschap te worden. Wij leven in een land met een gemengde bevolking en daarom zal er nu eenmaal een zekere neutraliteit moeten zijn. Maar wel dienen we te zorgen, dat er zooveel mogelijk Christendom zal zijn in die ge meenschap en dat de tien geboden zuilen worden gehandhaafd. De abnormale publieke god deloosheid moeten wij bestrij den door overal godsdienstig te denken, te handelen en te spreken. Wii dienen bii ome zelf he' ?e- loof te herstellen. Er is een ge loofscrisis. Vele middenstanders zijn routine-menschen. Hun ont breekt een hecht, innerlijk ge loofsleven. Zoo zijn er kerksche menschen onder de Middenstan ders, die het met de rechtvaardig heid niet nauw nemen. Wij heb ben mannen noodig met een le vendig geloof in de Voorzienig heid, met een sprankelend geloof in de mensch geworden Christus. Het diepe persoonlijke geloof moet eerst aanwezig zijn om de maat schappij te vernieuwen en de een heid te herstellen tusschen geloof en leven. Na een goedverzorgde koffie tafel was het woord aan Drs. G. W. J, Vlek die sprak over „Economische weerbaarheid en sociale verplich ting". Spr wees er op dat de Midden, stander zelf op de eerste plaats zal moeten werken aan de innerlijke gezondmaking van zijn bedrijf uit financieel en bedrijfseconomisch oogpunt. De middenstander zal zijn technische en handelskennis moeten vergrooten en de kwaliteit van het product in het oog moeten houden. De inkoop dient weloverwogen te geschieden alsmede het afzetten van de producten. Een goede administra tie zal duidelijk de verliesposten moeten aantoonen. Overbezetting moet worden be_ streden door een saneeringsplan. Dit kan het best worden samen gesteld door de bedrijfsgenooten zelf met steun van de Overheid. Sanctie moet worden gesteld op overtreding' van de Vestigingswet. Ook het marlktonderzoek zal de be langstelling van den Middenstand moeten hebben. De mdidenstandsor- ganisatie moet een goed werkend apparaat bezitten waarom spr. com binatie van secretariaten in overwe ging gaf. Aan de sociale verzorging wordt vaak onvoldoende aandacht besteed. Hierin verbetering te brengen is een plicht en bevordert tevens het aan trekken van vakkundige arbeids krachten. Ook in eigen kring be staan vaak sociale wantoestanden. Hierom dient men sociale voorzie ningen te brengen voor kleine zelf standigen. Op deze inleiding volgde een rui me discussie. Middenstand en levensstijl was het onderwerp van den heer Jan Blakker. Op dit eerste Be stuurdersappèl na den oorlog dienen we onö; aldus spr.; te bezinnen op de grondslagen onzer organisatie. Eerst dan kan worden begonnen met den bovenbouw. De na.oorlogsche mensch is te veel gekeerd naar de wereld zoowel in bet persoonlijke als in het gemeenschapsleven. Ons na_oorlogsche vaderland geeft een droevig beeld. Angst voor het offer, gebrek aan werklust, gebrek aan stijl en ge brek aan levensideaal. Na jaren van knecht zijn wil men vrij zijn van geestelijke en redelijke normen. Ook bij de Middenstanders is een groote mate van vervlakking te constateeren en gebrek aan daad kracht. Wij moeten den achterstand in het culureele leven van den mid denstand inhalen. Iedere cultureele handeling is een stuk van onzen geest. Geniet Van ons mooie land; vier de gezinsfeesten. De mensch leeft niet van brood alleen. Er is bij allen een bestendige ontevredenheid en men zoekt naar een ideaal. Cul tuur is innerlijke beschaving; maar het innerlijke leven van den mensch moet zijn geordend naar boven. Spr. gaf tenslotte enkele richtlijnen voor de samenstelling van een cultureel programma. Nadat de heer v. d. Brule de spre kers had bedankt en een uitvoerige conclusie had gegeven, werd deze goed geslaagde daig besloten met een kort Lof. Bij de Tweede Kamer is inge diend een ontwerp van wet tot het weder in werking doen tre den van de wet Gebruik Ver voermiddelen 1939. Deze wet is aanvankelijk op 17 September 1939 voor den tijd van een jaar in werking getre den. Aangezien ten iijd'e, dat de werking der wet moest worden verlengd, ons land bezet was, kon dit niet geschieden. In verband daarmede werden bij besluit van de secretarissen- generaal van de departementen van waterstaat, van binnenland- sche zaken, van handel, nijver heid en scheepvaart en van landbouw en visscherij van 29 Augustus 1940 de bepalingen der wet tot nader order verlengd, zonder dat dit bij een wet werd bekrachtigd Dit besluit is bui ten werking getreden na de be vrijding. De toenmalige ministers hebben gemeend niet terstond' een ver lenging van den werkingsduur der wet te moeten bevorderen. Hel is dringend gewenscht, dat bij het vervoer van regeerings- wege de noodige leiding kan worden gegeven. Vooral met het oog op de toeneming van de vervoerbehoef- te, welke in verband' met den oogst in de herfst kan worden verwacht. Op grond' van deze overwegin gen is bij K.B. van 10 Augustus 1946 bepaald, dat de wet Gebruik Vervoermiddelen weder in wer_ king treedt. Het ingediende wetsontwerp strekt tot de ver- eischte bekrachtiging van dat besluit. In verband met de viering van den Koninginnedag mogen bak kers, die niet reeds op Vrijdag voor de volgende dagen bakken op Zaterdag 31 Aug. a.s vroeger beginnen en wel om twee uur. Voor-arbeid1 voor de grootere bakkerijen is van middernacht af toegestaan. Wie van de vergun ning op Zaterdag gebruik maakt mag op dien dag brood vervoe ren en verkoopen resp. om half acht en acht uur. Voor de conferentie te Pang- kalpinang zijn o.a. uitnoodigingen verzonden aan verschillende nieuwe vereenigingen; Eenheids, groep, Democratischen Bond, Progressieve Groep. Politieke Studieclub, Grooter Nederland Actie, Katholieke Studieclub (die de vroegere I.K.P vervang!) en aan organisaties, die belang- rijke stroomingen vertegenwoor digen, zooals den Ondernemers- bond', die representatief is voor de economische fractie van den Volksraad, de Algemeeme Werk nemersassociatie, die het werk nemerselement vertegenwoor digt, en aan de N.I.B.E.G. een organisatievorm van de publieke opinie der Nederlanders. Ook zijn persoonlijke uitnoodigingen ver zonden. In de uitnoodigingen wordt de samenstelling van de vertegen woordigingen vrijgelaten, doch zij is gebonden aan een maximum van 4 personen. Volgens den d'iplomatieken correspondent van Reuter ma ken officieele kringen te Londen zich ongerust over de gebeurte nissen in China, waar de vorige week ernstige gevechten zijn uit gebroken tusschen regeerings- en communistiscne strijdkrachten Het feit. dat de Chineesche re_ geeringstrijdkrachten door Ame. rikaansche autoriteiten gesteund worden en de Chineesche com munisten in zekeren zin door dë Sovjetunie, beteekent, dat zulks een mogelijke oorzaak van con flict tusschen groote mogendhe- dën vergroot. Te Rotterdam werd dë vorige week ingebroken in het restau rant „De Bock". Het was een zonderling geval, want tegelijk met een bedrag van f 4000 was ook de nachtwaker verdwenen. Bij het onderzoek is gebleken, dat deze nachtwaker in samen werking met een vriend de dief stal heeft gepleegd'; zij werden Zondagmiddag met nog f 1750 op zak gearresteerd tijdens een lach- stuipfilm in een bioscoop. Oorspronkelijk was het dë be doeling van de heeren geweest om een overval in scène te zet ten. De nachtwaker zou aan een waterleidingbuis gebonden wor, den en van zijn vrienc' een niet al te harden klap op zijn hoofd krijgen. Op het laatste oogenblik was hij echter tot dë conclusie gekomen, dat hij zijn hersenpan te lief had Tijdens het congres der inter nationale athletiekfederatie te Oslo kwam de vergoeding voor amateurs ter sprake. Het studie comité van het Congres was tot het advies gekomen geen ver goedingen toe te staan voor hun verloren geganen tijd bij inter nationale atletiekwedstrijden. Men was van meening, dat bij 't toekennen van een vergoeding de grens tusschen professionalis me en amateurisme practisch weggevaagd werd. Zweden en Noorwegen betoog den dal in vele gevallen de ama- teur-athleet tevens kostwinner is en in zijn loon gecompenseerd dient te worden voor hetgeen hij tijdens wedstrijden verliest. Be sloten werd' de kwestie uit te stellen. Jeruzalem, een gewapend kamp. De ernstige situatie in Pa lestina komt tot uiting in de buitengewone voorzorgsmaatre gelen der Engelschen in Jeruzalem. Het spoorwegstation wordt zwaar bewaakt en iedere reiziger wordt nauwkeurig gecontro leerd. Links een prikkeldraadversperring, waarachter een ma chinegeweer is opgesteld. (A.N.P. P.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1946 | | pagina 4