Nieuwe vormen van vrijwillige samenwerking tusschen Nederland en Indonesia De kwelling van 'n mooi prentje Nieuw Noordhollandsch Dagblad Tekst der ontwerp-overeenkomst bekend gemaakt Het Koninkrijk wordt omgezet in een Unie onder de Koningin Ministeries in den knoop DINSDAG 19 NOVEMBER 1946 DE NEDERLANDSCHE REGEERING, vertegenwoordigd door de Commissie-Generaal, en de regeering van de Repu bliek Indonesia, vertegenwoordigd door de Indonesische de legatie, beiden geleid door een oprecht verlangen om een goede verhouding te verzekeren tusschen de volken van Ne derland en Indonesia, en zulks in nieuwe vormen van vrij willige samenwerking welke de beste garantie bieden voor een gezonde en krachtige ontwikkeling van beide landen in de toekomst, en welke het mogelijk maken dat een nieuwe grondslag wordt gegeven aan de verhouding tusschen de twee volken, komen als volgt overeen en zullen deze over eenkomst zoo spoedig mogelijk ter goedkeuring voorleggen aan de respectieve parlementen. Aldus de inleidende beschou. wing (preambule) van de ont werp-overeenkomst, welke op 15 November 1946 tè Batavia is ge parafeerd door de Nederlandsche en Indonesische delegaties. De tekst luidt verder als volgt: De Republiek Artikel 1. De Nederlandsche regeering er kent de regeering van de Repu bliek Indonesië als de facto uit oefenend het gezag over Java, Madoera en Sumatra. De door ge allieerde of Nederlandsche troepen bezette gebieden zullen geleide lijk door wederzijdsche samenwer king. in het republikeinsche ge bied'worden ingevoegd. Hiertoe zal aanstonds een aanvang worden gemaakt met de noodige maatre gelen, zoodat uiterlijk op het tijd stip in artikel 12 genoemd de in voeging zal zijn voltooid. De Vereenigde Staten van Indonesië. Artikel 2. De Nederlandsche regeering en de regeering van de republiek wer ken samen tot de spoedige vesti ging van een souvereinen, demo. cratischen staat op federatieven grondslag, genaamd: de Vereenig de Staten van Indonesië. Artikel -3. De Vereenigde Staten van In donesië zullen omvatten: het ge- heele grondgebied van Neder- landsch-Indië met dien verstande dat indien de bevolking van eenig gebiedsdeel ook, na overleg langs democratischen weg, te kennen geeft niet of nog niet tot de Ver eenigde Staten van Indonesië te willen toetreden, voor dat gebieds deel een bijzondere verhouding tot deze staten en het Koninkrijk der Nederlanden in het leven kan worden geroepen. Artikel 4. Eerste lid: De samenstellende staten van de vereenigde staten van Indonesië zuilen zijn de Re publiek, Borneo en de Groote Oost, onverminderd het recht van de bevolking van eenig gebieds deel om langs democratischen weg te kennen te geven, dat zij haar plaats in de Vereenigde Staten van Indonesië op anderen voet ge regeld wenscht te zien. Tweede lid: Onverminderd het bepaalde in artikel 3 en in het eerste lid van dit artikel, kunnen de Vereenigde Staten van Indo nesië een bijzondere regeling tref fen ten aanzien van het grondge bied van haar hoofdstad. Hoe komt do Grondwet tot stand. Artikel 5 Eerste lid: De Grondwet van de Vereenigde Staten van Indonesië zal worden vastgesteld door 'n constituee- rende vergadering, die zal zijn sa. mengesteld uit op democratische wijze aangewezen vertegenwoordigers van de Republiek en van de andere toekomstige deelgenoten der Ver eenigde Staten met Inachtneming van het bepaalde ln het volgende lid van dit artikel. Tweede lid: Partijen! zullen in overleg treden omtrent de wijze van deelneming aan deze oonstltueeren- de vergadering door. de Republiek, door de niet tot het gezagsgebied van de Republiek behoorende gebieds- deelen en door de niet of onvoldoen de vertegenwoordigde bevolkings groepen. een en ander met inachtne_ ming van de onderscheidene verant woordelijkheden van de Nederland sche Regeering en van de Regeering der Republiek. De Unie Artikel 6. Eerste lid: De Nederlandsche Regeering en de Regeering der Republiek zullen ter behartiging van de gemeenschappelijke belan. gen van Nederlanders en Indone siërs samenwerken tof de vorming van een Neflerlandsch-Indonesi- sche Unie, waardoor het Konink. rijk der Nederlanden, omvatten de Nederland, Nedcrlandsch-Indië Suriname en Curacao, worden omgezet in genoemde Unie, be. staande uit eenerzijds het Ko ninkrijk der Nederlanden, omvat tende Nederland, Suriname en Curacao en anderzijds de Veree nigde Staten van Indonesië. Tweede lid: Het vorenstaande laat onverkort de mogelijkheden tot nadere regeling van de ver houding tusschen Nederland, Su riname en Curagao. Eigen organen. Artikel 7. Eerste lid: Ter behartiging van de belangen van het Koninkrijk der Nederlanden en de Vereenigde Sta. ten van Indonesië; zal de Neder. landsch.Indonesische Unie beschkken over eigen organen. Tweede lid: Deze organen zullen worden samengestteld door de Re geeringen van het Koninkrijk der Nederlanden en van de Vereenigde Staten van Indonesië; eventeel door eenigde Naties te verkrijgen, de volksvertegenwooordigingen dier landen. i Erkenning aanspraken. Derde lid: Ais gemeenschappelijke i Artikel 14. belangen zullen worden aangemerkt: De Regeering van de Republiek samenwerking inzake buitenlandsche erkent de aanspraken van alle niet. betrekkingen, defensie en voorzoo. Indonesiërs op herstel van hun rech_ ver noodig financiën, alsmede on. i ten en teruggave van hun goederen derwerper.' van economischen en cul_ voorzoover deze worden uitgeoefend tureelen aard. of zich bevinden in het gebied In naam der Koningin Artikel 8: Aan het hoofd van de Nederlandsch Indonesische Unie staat de Koning (Koningin) der Ne derlanden. De decreten en de be sluiten ter behartiging van de ge meenschappelijke belangen zuilen door de organen der Unie worden genomen in naam des Konings (der Koningin). Hooge Commissarissen Artikel 9. Ter behartiging van de belangen der Vereenigde Staten van Indone sië in Nederland en van het Konink. rijk der Nederlanden in Indonesië: zullen door de onderscheidene Re. i geeringerj Hooge Commissarissen worden benoemd. Artikel 10. Wat hel Statuut zal moeten bevatten. Het Statuui van de Nederlandsch Indonesische Unie zal voorts o.m. bepalingen bevatten over:' Verzekering van de rech.en van beide partijen jegens elkander voor de nakoming hunner weder. zijdsehe verplichtingen. b. De wederzijdsche uitoefening van het staatsburgerschap door Ne derlandsche en Indonesische staats burgers. c. Eer.' regeling houdende voor zieningen voor het geval door de organen der Unie geen overeenstem ming kan worden verkregen. d. Een regeling van de wijze waarop en de voorwaarden waaron der de organen van het Koninkrijk der Nederlanden bijstand zullen ver. loer.en aan de Vereenigde Staten van Indonesië, zoolang deze niet of on voldoende over eigen organen be schikken. e. De verzekering in beide deel en van de Unie van de fundamenteele en menschelijke rechten en vrijhe den waarnaar ook het handvest der Vereenigde Naties verwijst. Unie-conferentie Artikel 11 Eerste lid: He^ statuut van de Unie zal worden ontworpen door een conferentie van vertegen woordigers van het Koninkrijk der Nederlanden en van de toe komstige Vereenigde Staten van Indonesië. Tweede lid: Het statuut zal in werking treden na goedkeuring door de onderscheidene volksver tegenwoordigingen. Artikel 12. Binnen twee jaar! De Nederlandsche Regeering en de Regeering der Republiek zullen er naar streven dat de vestiging van de Vereenigde Sta^n van Indonesië haar beslag krijgt vóór 1 Januari '49. Artikel 13. De Nederlandsche Regeering zal inmiddels de noodige stappen onder_ nemen.' teneinde onmiddellijk na de tofc standkoming der Nederlandsche Indonesische Unie de toelating' van de Vereenigde Sraten van Indonesië als lid van de organisatie der Ver_ waarover zij de facto gezag uitoefent Een gemengde commissie zal wor_ den ingesteld om dit herstel of deze terug'gave te bewerkstelligen. Positie van het Koninkrijk aanpassen. Artikel 15 Teneinde de regeering van In- dië te hervormen op zoodanige wijze dat haar samenstelling en werkwijze zoo nauw mogelijk zul len aansluiten op de erkenning van de Republiek en op de ont worpen staatsrechtelijke struc tuur, zal de Nederlandsche Regee ring inmiddels bevorderen, dat wettelijke maatregelen worden getroffen om in afwachting van de totstandkoming der Vereenigde Staten van Indonesië en der Ne derlandschIndonesische Unie de staats- en volkenrechtelijke posi tie van het Koninkrijk der Neder landen aan den nieuwen toestand aan te passen. Artikel 16 Aanstonds na het tot stand ko men van deze overeenkomst zul len beide partijen overgaan tot vermindering der strijdkrachten. Zy zullen in overleg treden om trent mate en tempo van deze vermindering en omtrenj hun sa menwerking op militair gebied. Een organisatie van samen, werking. Artikel 17. Eerste lid: Voor de in deze over., eenkomst beoogde samenwerking tusschen de Nederlandsche Regee ring en de Regeering der Republiek; zal een organisatie in het leven wor» den geroepen; bestaande uit dëlega» ties door elk van beide Regeeringen aan te wijzen met eer.' gemeenschap» pelijk secretariaat. Tweede lid: De Nederlandsche Re» geering en de Regeering' der Repu» bliek zullen alle geschillen welke naar aanleiding van deze overeen» komst mochten rijzen en die niet door partijen in onderling overleg in. een conferentie tusschen deze dele» gaties tot een oplossing' kunnen wor_ £en gebracht, door arbitrage doen beslechten. In dat geval zal door de delegaties bij overeenkomst of indien zulk een overeenkomst niet kan worden beTeikt, door den pre» sident van het Internationale Hof van Justitie een voorzitter van andere nationaliteit met beslissende stem worden benoemd. Slotbepaling: Deze overeenkomst wordt opgesteld in het Nederlandsch en in het Indonesisch. Beide teksten zullen gelijk gezag hebben. De zeewering te Scheveningen, welke tijdens de bezetting door de Duitschera in verband met den bouw van den „on- neembaren Westwall" afgebroken moest worden, wordt thans weer hersteld. Links op de foto ziet men de golven hoog op slaan tegen de eerste borstwering. (Ned. Fotobur. P.) .n (Jchten's noodgemeenienuis hangl een mooi plaatje. Het hangt er al zoo lang, en de burgerij die voor distributiebonnen of anderszins op het raadhuis moest zijn keek er naar, maan. den lang. Opgewekt en met een vleugje méér hoop togen zij weer huiswaarts naar een benard twee-meter-kamertje of een strooien schuurtje, waar de regen doorsijpelde en de wind de krant van de geïmproviseerde tafel blies. Nieuwemoed en nieuwe hoop, want dat prentje gaf toch zoo'n mooi beeld hoe, in zeer afzienbaren tijd, het dorpje er toch weer vriendelijk uit zou zien, met kleine, wat primitieve huisjes weliswaar, maar toch weer een eigen hutje, zooals vroeger toen men het kanongebulder sléchts van over onze grenzen had gehoord en het zelf nog niet zoo wreed aan den lijve had ondervonden. Hef zoefhouderfje van Lieffinek jjSue.iüe pienije nangt er nu0 maar nu is het een hoon en een tantaiuskweliing voor Ochten s dorpelingen. Want er is nog zoo oitter weinig van verwezemijiit. I Luchtkasteelen, zegt men mans, verbitterd. Wij spreken eemge ïruukwee- kers. Hun boomgaarden zijn ofwe. j verdwenen ofwel mateioos be schadigd. Welvarend was het dorp er door geworden en de inwoners waren oirbare burgers met een paar spaarduitjes m een oude kous. Nu kunnen zij de kleinste uitgaven niet meer bekostigen. Opbrengsten zijn er vrijwel niet en het geid van de regeering de schadevergoeding waarop zij recht hebben en die ai zoo iang geleden is toegezegd blijft uit. Zoo is in de uitgestrekte gemeente 35% van de boomgaarden ver nield, door geschutvuur en inun datie. Geld speelt bij den Wederop bouw een voorname rol. Er is een keurig financieringsplan, maar wat komt er in de practijk van terecht? Wat wij nu schrijven betreft niet slechts de gemeente Ochten. Het is een droevig geval van den pap.ieren wederopbouw in vrijwel alle geteisterde streeken. Drs. J. A. Verhorst, hoofd van de afdeeling Financieel-Economische Zaken is ongetwijfeld een be kwaam econoom. Hij heeft deze excursie meegemaakt en was er dat is zijn plicht en goed recht als de kippen bij de argumen ten van Ochten's burgemeester te weerleggen. Hij goochelde met cij fers en financieele verordeningen, die kort, op het volgende neerko men. De basis voor de rijksvergoeding is: Herbouw: de taxatiewaarde van het verwoeste pand per 9 Mei 1940. Herstel: Het bedrag dat P®r Mei 1940 noodig zou zijn ge weest om de vastgestelde schade te herstellen. Maar die vergoedingen worden niet dadelijk uitbetaald, doch in- geschreven in het Grootboek voor den Wederopbouw, en eerst uit betaald wanneer de getroffene met den herbouw of herstel heeft laten beginnen. Zelfs deze uitbetaling is veelal theorie. Komt misschien wei eens, maar is er nog niet. Wachten maar, zelfs met de cre- peergevallca. Natuurlijk is die basis van 9 Mei 194 o on Doei emend. Officieel is be mand dat de kostprijs rustig met 2 y2 maal vermenigvuldigd kan worden. Uoen zo: gen. i^aar heeft het Rijk rekenmg mee gehouden en zich bereid verkiaard het ver schil te financieren met ge deeltelijk rentelooze credieten. Acn hoe edelmoedig! Toen dat punt ter sprame kwam wist Drs Verhorst de gemoederen al weer te kalmeeren. Volgens hem moet ook die financiering als een vórm van ooriogsschadevergoeding worden gezien. Zelfs kondigde hij (in het geheim) aan, dat er nog dit jaar een regeling zou komen, waardoorNee dat is waar. Dat mogen wij niet zeggen, want de regeling is nog geen feif. Het zal dus voorloopig we. een zoet houdertje zijn. Misschien kunnen de genomen maatregelen niet soepeier zijn. Mogelijk iaat onze staatskas dat niet too. Maar waarom dan zoo lang gewacht met de vergoedings- uitkeeringen en waarom de men- schen in onwetendheid gelaten. Vaak durven zij niet te bouwen, omdat zij niet weten waar zij aan toe zijn en met de huidige rege ling hun risico te zwaar en onver antwoordelijk zou zijn. Waarom smijt het ministerie de kaarten niet op tafel. Harde werkelijkheid is altijd beter dan verdoezelarij. Wanneer wij op dit alles wijzen, heeft de econoom al weer zijn ant woord klaar. Die regeling is dèn Wederopbouw opgelegd, beter de Wederopbouw heeft daarmee niet veel te maken. Dan moet U zijn bij Lieftink's Departement. Hier ligt practijk, hier in Ochten en in Zeeuwsch Vlaande ren, in de Betuwe en Limburg, dat dit op zich reeds een verschrikke lijke wantoestand is. Wel degelijk zou men den Wederopbouw daarin medezeggenschap moeten geven. Dit is een der ergste voorbeelden van foutiaue decentralisatie der Departementen. Wij zullen in vol gende reportages daar nog andere voorbeelden van aanhalen. Dan zullen wij U voeren naar andere streken, waar het me' den weder, opbouw niet veel beter gesteld is. P. S.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1946 | | pagina 3