De beteekenis van het Hoogheemraadschap Fokker zorgt voor 'n verrassing 4 Nieuw Noordhollgndsch Dagblad GEBOREN UIT DEN WATERSNOOD 1916 Van waterschap tot wegschap Duizendmaal boefje DE „ZUIDERDAM" BOVEN WATER PASSAGIERSLIJST „THANK YOU, BRITTEN!" Licht in de Amsterdasnsche moordzaak v. d. Helïïi beschuldigd kameraden DINSDAG 19 NOVEMBER 1946 DE A.S. WOENSDAG te houden verkiezing van het Hoog heemraadschap en het 25-jarig bestaan van dit water schapslichaam geven aanleiding het een en ander over het ontstaan en de taak hiervan te vertellen. Vóór de oprichting van het Hoogheemraadschap Noordhol lands Noorderkwartier bij be sluit van Prov. Staten van 21 Mei 1919, waren beheer en on derhoud van de zeedijken van Noordfaollands Noorderkwartier over een groot aantal lichamen verdeeld, die elk hun eigen ter ritorium beheerden, doch die wat de bescherming tegen het water den erfvijand van Holland betreft gemeenschap pelijke belangen hadden. De be heerders der zeedijken hadd'en ook zorg te dragen van belan gen, die zich ver over de gren zen van hun eigen waterschap uitstrekten. De watersnood in den nacht van 13 op 14 Januari 1916, die een drietal dijkbreuken in den Zuiderzeedijk veroorzaakte, waardoor geheel Waterland, de polder Oostzaan en de Anna Paulownapolder overstroomden, was dan ook aanleiding om voor de toekomst de verdediging van de provincie tegen de zee op andere grondslagen te doen rus ten In zekere mate werd hier door de „op een historie van eeuwen gegrondveste autonomie der waterschappen" aangetast; in zooverre althans, dat de tal rijke met beheer en onderhoud der zeeweringen van Noordhol lands Noorderkwartier belaste waterschappen daarvan werden ontheven, In groofer verband echter bleef dit beheer en onder houd in handen van de belang hebbende ingelanden (en kwam het niet hetgeen ook had kun nen geschieden in handen van het Prov. Bestuur), door de op- riohting van hef thans 25 jaar bestaande Hoogheemraadschap voor Hollands Noorderkwartier, waartoe ging behooren het ge. heele gebied der provincie boven den Noorder iJdijk en den Sint Aagtensdijk, dat door het Hoog heemraadschap tegen Noordzee en (toen nog) Zuiderzee wordt beschermd en dat een opper vlakte van schuldplichtig gebied omvat yan plus minus 142.000 hectare. Alleen de duimgronden, die trouwens zelf als zeewerin gen kunnen worden beschouwd, dragen niet in de lasten bij, om dat zij bij het Hoogheemraad schap niet in de eerste plaats belang hebben, daar de verdedi ging van de kust langs de dui nenrij door het Rijk en de Pro vincie geschiedt. De watersnood van 1916 leerde, dat zoowel ge bouwde als ongebouwde eigen dommen belang hadden bij de taak van het Hoogheemraad schap; beide worden dan ook in de lasten aangeslagen De hef fing gesihiedt voor beide vol gens de belastbare opbrengst, opgenomen in de kadastrale leg gers. Ter verkrijging van een goede evenredigheid tusschen gebouwde en ongebouwde eigen dommen werd de belastbare op brengst der gebouwde eigen dommen tot 1940 slechts voor de helft i'n aanmerking genomen. Sedert 1940 is dit voor het geval. De buitendijks gelegen eigendommen worden, omdat zij van het bestaan van het Hoog heemraadschap uit den aard der zaak minder voordeel hebben dan de binnendijksche landen en gebouwen, slechts tot de helft van het algemeen heffingsper centage aangeslagen. Het heffingspercentage be draagt thans 2V2 pet. van de som van de geheele belastbare op brengst van de ongebouwde en van de gebouwde eigendom men_ De totale belastbare op brengst van de aan het Hoog heemraadschap schuldplichtige eigendommen werd bij de laatste begrooting geschat op f 19.532.500; te weten ongebouwd f 8.080.000 en geb. f 11.452.500. De vanouds dijkplichtigen, dat wil zeggen zij, die tot de oprich ting van het Hoogheemraadschap Noordhollands Noorderkwartier verplicht waren tot de bekosti ging van het onderhoud van den dijk, hebben bovendien nog af. zonderlijke dijklasten te betalen, waarvan de opbrengst in de laatste begrooting is geraamd op f 160.410 De Watersnoodlasten In samenwerking met gemeen te en waterschapsbesturen wer den door den Prov. Waterstaat in Januari 1916 terstond de noo. dige maatregelen genomen om de doorgebroken dijken te her stellen en voor de bedreigde punten verder onheil te voor komen. De Provincie moest groote geldleeningen aangaan om de ontzaglijke kosten van dit her stelwerk te financieren. Het Hoogheemraadschap, dat bij zijn oprichting het dijksbeheer van de waterschappen, die daarbij werden opgeheven, tot taak kreeg toegewezen, werd tevens Aan boord van Hr. Ms. „Buffel", lig gende te Rotter dam, zijn eenige zee-officieren be- eedigd. Een over zicht tijdens het spelen van het Wilhelmus. (A.N.P. P.) de verplichting opgelegd tot het opbrengen van een bijdrage in de rente en aflossing op een ge deelte ten bedrage van f 20 millioen van de geldleenin gen, welke de provincie in ver band met den watersnood had moeten aangaan. Aanvankelijk bedroeg deze uitkeering 60 pet.; in 1925 werd deze verlaagd tot 45 pet. Voor watersnoodlasten wordt een afzonderlijke omslag geheven; waterschappen en per- ceelen, vermeld ep den bij be stuursreglement gevoegden Staat B, dragen hiervan bij circa 27 pet.; alle aan het Hoogheem raadschap schuldplichtige ge bouwde en ongebouwde eigen dommen ca. 83 pet. Is de aflos sing al de 50 jaren, waarover de waterschapsleening loopt, gelijk, het rentebedrag vermindert ieder jaar als gevolg van de af lossing. Dat ook de Nederlandsche vliegtuigindustrie druk doende is met de constructie van een zgn. straalvliegtuig, wordt bewe zen op de internationale luchtvaarttentoonstelling te Parijs, waar dit model te zien is op den Fokker-stand. Men verwacht dat dit type, dat 17 passagiers zal kunnen bevatten, over drie jaar in serie geleverd kan worden. (A.N.P. P.) De luchtvaart-correspon dent van de Evening Stan dard seint uit Parijs: „Ne derland, welks vliegtutgin- dustrie tijdens den oorlog bijna geheel vernietigd is, heeft de luchtvaartwereld 'n groote verrassing gebaard. Een model op de internati onale luchtvaartten^oonstel- ling, welke te Parijs door den Franschen premier, Bidault, is geopend, openbaart, dat de Nederlanders werken aan een straalvliegtuig, dat een snel heid van ongeveer achthon derd kilometer per uur zal moeten bereiken. Dit vliegtuig, dat den naam „Het spook" zal dragen, is 'n product van de herbouwde Fokkerfabrieken te Amster dam. Het zal worden uitge rust met twee Britsche moto ren (Rolls-Royce), naast el kaar onder de „verstijving". Men verwacht dat „het spook" dat zeventien passagiers zal kunnen bergen, binnen drie jaren tijds op de K.L.M.-lij- nen zal worden ingezet. Het zal worden voorzien van een inrichting voor ltichtdruk-re- geling in de cabine, zoodat het zonder ongerief voor de pas sagiers op een hoogte van on geveer twaalf kilometer zal kunnen vliegen. Ter gelegenheid van de dui zendste opvoering van het be kende tooneelstuk Boefje, waarin Mevr. Annie van der Lugt Melsert-van Ees de titel rol vervult, zal het gezelschap de Komedianten o-l.v. Johan Kaart en Ed van Kinsbergen in December een tournee door ons land maken. Reeds vroeg in den ochtend was er gisteren heel wat belang stelling langs den Nieuwen Wa terweg bij Maassluis. Het 10.000 ton metende ss Zuid'erdam van de HAL, dat de Duitschers des tijds hebben laten zinken om den toegang tot de Rotterdam- sche haven af te sluiten en dat gelicht kon worden, stond op het punt- als obstakel uit den vaarweg te verdwijnen. Een zevental sleepbootjes de nos. 1 2 en 4 van de Drydock- serie, de Den Boer en voorts de bootjes Engineering, Pernis en Minerva begonnen gislermorgeif het opruimingswerk. Het duurde eenigen tijd, voordat defin'tief was vastgemaakt en de laatste toebereidselen tot vertrek waren genomen. Eerst tegen tien uur kon het sein tot vertrek worden gegeven. In langzaam tempo, omdat het met het inderhaast gedichte schip niet gemakkelijk manoeuvreeren was, werd koers gezet in de richting van Rot terdam, uitgeleide gedaan door de wuivende Maassluizenaars, die lang niet met leede oogen dit obstakel uit hun omgeving zagen verdwijnen. De Zuider- dam zal voorloopig ligplaats krij gen in de Waalhaven, maar bin nenkort naar de werf van Wilton in Schiedam worden gebracht om gerepareerd te worden, een re paratie die wel eenige maanden in beslag zal nemen. Aan onze bureaux zijn de pas sagierslijsten van de Klipfonteijn ter inzage gelegd. Gij kwaamt om te redden en gij bleeft om te be schermen. Uw vertrek, dat samenvalt met het glo ren van vrede in dit land, laat bij ons gevoelens van dankbaarheid en leedwezen en een herinnering aan een zware, goed verrichte taak achter." Aldus was de tekst van een boodschap, welke Dr. v. Mook Zaterdagavond overhandigde aan zijn gasten op de door hem in het paleis gehouden receptie, als afscheid aan de Britsche en Britsch-Indische strijdkrachten. Op de receptie waren o.m. aanwezig Lord Killearn, de leden van de Commissie-Ge neraal, de Nederlandsch-Indi- sche legercommandant, Luit.- Gen. S. H. Spoor, de Britsche Opperbevelhebber Generaal Mansergh, en vele vooraan staande Britsche en Neder landsche militaire en civiele autoriteiten. Er komt licht in den moord in de Warmoesstraat te Am sterdam, waarvan Zaterdag morgen 2 November j.l. de 61-jarige mej. A. M. Marsman het slachtoffer werd. De 23- jarige Leo van der Helm, die zich Maandag daarop bij de politie in Ben Haag meldde, heeft tegenover hoofdinspec teur H. Dijkstra van de Ara- sterdamsche recherche, die hem dagen lang heeft onder vraagd, zijn aanvankelijk af gelegde verklaring niet vol kunnen houden. Hij heeft thans bekend, dat hij de twee jonge mannen, die vol gens hem de ongelukkige vrouw hebben gewurgd, wel kende en heeft hun namen opgegeven. Het zijn de 22-jarige Jacob Hoogen- boom en diens 24-jarige broer Cornelis. 'Zij hebben veel met van der Helm gemeen: alle drie zijn in Delft geboren, alle drie waren be kenden van de politie (Jaap is een maand geleden uit het Huis van Bewaring te Den Haag ontvlucht) Alle drie leefden van de» zwarten handel en' den straatroof en alle drie waren bekende gezichten op den Nieuwendijk te Amsterdam. De twee Hoogenbooms zijn voort vluchtig en het publiek wordt ver zocht de politie bij hun opsporing behulpzaam te zijn. Hier volgt het verhaal, dat Leo van der Helm, na dagenlang ver. hoord te zijn, heeft besloten te vertellen: Vrijdagnacht 1 November kwam Jaap Hoogenboom het huis in de Warmoesstraat binnen, toen ik nog alleen beneden bij Moe zat. De anderen waren al naar boven. Hij zei tegen Moe, dat hij Willem van der Wal heette en vroeg om onderdak. Twee uur later hoorde ik van mijn kamer op de derde etage uit lawaai, trok vlug mijn kleeren aan en ging de trap af. Beneden trof ik Jaap bovenop de op den grond liggende Moe aan, met zijn handen om haar keel. Net toen ik me op Jaap wilde werpen om Moe te redden, verscheen diens broer Cees plotseling en ik raakte bewusteloos, hoe weet ik niet meer. Naar schatting ben ik 20 min. bewusteloos geweest en toen ik bij kwam, zeiden Jaap en Cees tegen me, dat ik nu van den moord afwist en hen niet mocht verraden. Dus moest ik mee vluchten. Als ik het niet zou doen, zou ik een mes tusschen mijn rib ben krijgen. We namen een taxi naar Den Haag, waar ik uitstapte. De twee Hoogenbooms reden door naar Rotterdam. Des middags ben ik ook naar Rotterdam gegaan, omdat ik op de markt wilde kijken". Hoofdinspecteur Dijkstra heeft inmiddels vele getuigen gehoord, die het drietal gedurende het weekend in Rotterdam boemelen de hebben aangetroffen. Cees zou in een dronken bui een porte feuille met f1400 zijn kwijt ge raakt en vooFts getracht hebben twee kostbare ringen met brillan- ten van Moe te verkoopen. Leo van der Helm had op de markt verscheidene dingen gekocht en die meteen weer weggegeven aan voorbijgangers.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1946 | | pagina 4