Het Hoogheemraadschap
Nieuw Noordhollondsch Dagblad
Wegenbeheer en Bestuur
Luchtpostverkeer breidt zich uit
Steeds snellere
verbindingen
Maarschalk Konieff
Eén gulden boefe
Vliegveld Eelde
onbruikbaar
Gewapende militairen
pleegden overval
De gezant1 in Australië
voert ruggespraak
Dankbaarheid van
Joodsche onderduikers
Einstein werpt zich op de
atoombom
Prinsesjes in de Spoor-bio
Kerstkaarsjes zijn vrij
WOENSDAG 20 NOVEMBER 1946
Vanaf zijn oprichting was
het Hoogheemraadschap be.
last met een niet onbelang
rijk wegen-beheer, al was
deze taak aanvankelijk be
perkt. Bij besluit van 22 Juli
1931 van Prov. Staten kwam
hierin echter verandering.
Het wegenbeiheer, dat tot
dusver in handen was van
tal van kleine, meestal wei
nig draagkrachtige gemeen
ten en waterschappen, werd
door de provincie meer ge
concentreerd in grootere
lichamen, die over meer
bekwame deskundigen en
een betere technische outil
lage beschikten.
In een verordening werd voor
het verleenen van bijdragen uit
de provinciale kas voor wegen,
voorkomende op een tevens
vastgesteld aanvullendwegen
plan, in het belang van de con
centratie van wegenbeheer het
voorbehoud gemaakt, dat Ged,
Staten de bijdrage voor een weg
zouden kunnen inhouden, zoo
lang niet de onderhoudsplicht
zou zijn overgegaan naar een
publiekrechtelijk lichaam, het
welk Ged, Staten tot voldoend
onderhoud in staat achtten. Met
uitzondering va» Dreehterland
en De Vier Noorder Koggen, die
zelf over goede technische dien
sten beschikten, werden de
binnen zijn gebied gelegen we
gen in beheer toegedacht aan
het Hoogheemraadschap Noord
hollands Noorderkwartier, dat
hierbij tot publiekrechtelijk li
chaam voor wegenbeheer ver
heven werd. Vele waterschap
pen en gemeenten werden be
reid gevonden hun wegen in
eigendom en beheer aan het
Hoogheemraadschap over te
dragen, zonder dat Ged1. Staten
daarop eenigen drang behoef
den uit te oefenen. De jaarlijks
ten laste van het Hoogheem
raadschap komende kosten wer
den bestreden uit bijdragen van
de vroegere onderhoudsplichti
gen (gemeenten en waterschap
pen) en de bijdragen van de
provincie ingevolge de wegen
belastingverordening
Ook -verschillende niet op het
wegemhelastingplaji voorkomen
de wegen werden door 't Hoog
heemraadschap in beheer en
onderhoud overgenomen, in welk
geval de kosten geheel uit de
bijdragen van de vroegere
onderhoudsplichtigen moesten
worden bestreden.
Hoewel daartoe bevoegd, heeft
het Hoogheemraadschap voor 't
wegenbeheer en onderhoud nooit
een afzonderlijken omslag ge
heven.
Wij zullen den lezer niet ver
moeien met een opsomming van
de wegen, die door het Hoog
heemraadschap zijn overgeno
men en verbeterd of van de
bedragen, die daaraan besteed
zijn. Wij kunnen volstaan met
te wijzen op de resultaten, die
ieder in eigen omgeving kan.
waarnemen en die duidelijker
taal spreken tot de belasting
plichtigen van het Hoogheem
raadschap dan het onderhouds
werk aan de dijken, waarvan de
oppervlakkige ingeland niets
bemerkt. Hoeveel oude zand
en grintwegen met het paarden,
padje in het midden zijn sinds
1930 niet veranderd in prachtig
geasfalteerde wegen met bree
der wegdek en minder bochten.
Ook aan waterwegen verleende
het Hoogheemraadschap mede
werking, zij het alleen finan-
oieele
Ten' behoeve van het West-
friesche Kanalenplan verleende
het Hoogheemraadschap aan de
provincie, voor den duur van
40 jaar, de volgende jaarlijksche
bijdragen: voor het kanaal Stol
penSdhagenKolhorn f 900,
voor het kanaal. Oudkarspel
Kolhorn f 100 en voor de ver
legging van de boezemscheiding
tusschen Sdhermertooezem en
Raaksmastboezem f 400.
Bestuur
Het bestuur van het Hoog
heemraadschap bestaat uit een
dijkgraaf, welke functie vanaf
de oprichting ruim 20 jaren
werd waargenomen door den
heer C. Wijdenes Spaans, voor
dien burgemeester van het door
den watersnood 1916 zoo zwaar
getroffen Anna Paulowna; zes
hoogheemraden, die het dage.
lijksdh bestuur uitmaken, 12
hoofdingelanden en 12 hoofdin
gelanden-plaatsvervangers, die
eohter in de algemeene verga
dering slechts een raadgevende
stem hebben. De dijkgraaf en
hoogheemraden worden be
noemd door de Kroon, na een
aanbeveling van de al-gemeene
.vergadering van 3 personen. De
hoofdingelanden en hun plaats
vervangers worden gekozen
door de stemgerechtigde inge
landen. Aanvankelijk werd aan
deze laatsten een getal stemmen
toegekend in verhouding tot de
helas-tjbare opbrengst hunner
eigendommen, tot een maximum
van zes Bij besluit van Prov.
Staten van 18 Januari 1933 is
echter een enkelvoudig stem
recht ingevoerd, dat aan iederen
ingeland met een bezit van ge
bouwd of ongebouwd eigendom
met 6011 belastbare opbrengst
van tenminste f 25 één stem
.toekende. Op de kiezerslijst voor
de verkiezing van a.s. Woens-
kdag komen er precies 48016
voor. De bestuursleden worden
gekozen voor zes jaar; het vo
rig jaar kon de verkiezing we
gens na.oorlogscfae omstandig
heden niet doorgaan en moest
deze tot dit jaar verschoven
worden.
De laatste tien jaar is 't Hoog
heemraadschap zieh ook nog
'gaan ontwikkelen tot centraal
instituut voor de inning van
waterschapslasten voor andere
waterschappen
Het bestuursreglement schrijft
tenslotte voor de aanstelling
van een drietal hoofdambtena
ren, secretaris, penningmeester
en ingenieur, die in tegenstel
ling met de gemeentelijke hoofd
ambtenaren in de algemeene
bestuursvergadering *aan de be
sprekingen mogen deelnemen
en een adviseerende stem uit
brengen. Fr. O.
De Ministers van Buitenlandsche Zaken der Groote Vier
woonden met hun gasten in de Metropolitan Opera te New-York
een uitvoering bij van Mozart's „De bruiloft van Figaro". In de
middelste box, welke met de vlaggen der vier groote naties
gedrapeerd was, zien we op den eersten rij v.l-n.r.: mevrouw
Byrnes, mevr. Bevin en mevr. Miner, een nicht van Staats
secretaris Byrnes. Achterste rij v.Ln.r.: Molotof, Wyshinski,
Byrnes, M. Couve de Murville (achter Byrnes en Bevin).
Ass. Press. P.
Een der diensten die het meest
profijt trekt van de herstelde
iucbtverbindingen is wel die der
P.T.T. Er is een hechte samen
werking tusschen de Post en de
Luchtvaartmaatschappijen het
geen tot resultaat heeft dat ver
zending van luchtpost naar bijna
alle landen van Europa en naar
de andere continenten weer moge
lijk is.
Het onderhouden van een gere
gelde luchtpostverbinding met de
oostelijke landen van Europa, be
halve Griekenland, stuit echter
nog op groote moeilijkheden.
Ook Duitschland blijft voorloo.
pig van een luchtpostverbinding
ontstoken.
Daarentegen staat dat het lucht-
postverkeer met de transatlanti
sche staten veel omvangrijker is
dan voor den oorlog. Ook naar
Indië word veel luchtpost ver
zonden.
In 1938 werd per maand plm.
4000 kg. post naar Indië verzon
den, nu is dat plm. 13.500 kg.
200 kg. werd voor den oorlog
naar Amerika verzonden, nu plm.
1750 kg., terwijl het luchtpostver-
keer met Zuid-Amerika vervier
voudigd is.
Als de proeven met heliocop-
ters, in Engeland en Amerika ge
nomen, slagen, zal ook in ons land
een groote ommekeer in het bin.
nenlandsch luchtverkeer niet tot
de onmogelijkheden behooren. Dan
zal het tijdverlies, veroorzaakt
door het vervoer van post van de
kantoren naar de vliegvelden,
practisch tot het verleden behoo
ren.
Maarschalk Iwan Konief is be
noemd tot opperbevelhebber van
alle Sowjet-strijdkrachten te
land. In deze functie is hij op
volger van maarschalk Gregori
Zhoekof.
De tuchtrechter voor de prij
zen te Zwolle, mr. E. J. de
Haes, heeft uitspraak gedaan
in de zaak der gebr. Simon te
Zwolle, die als grossiers in
galanterieën groote hoeveelhe
den goederen van voor-oorlog-
sche kwaliteit hadden achter
gehouden, met het oogmerk
deze met zwarte winst van de
hand te kunnen doen. Toen de
C.C.D. het vorige jaar om de
zen tijd, een inval in de pak
huizen van gebr. S. deed,
bleek, dat de goederen in ge
heime bergplaatsen waren
verstopt. De tuchtrechter ver
oordeelde S. Sr. tot f 1.
boete en verbeurdverklaring
van f 91.224.79, zijnde de net
to-opbrengst van de in beslag
genomen artikelen. SI" Jr. kreeg
f 1000.boete.
In verband met de bodem
gesteldheid van het vliegveld
Eelde moet de K.L.M.-lucht-
dienst op Groningen met in
gang van 20 November a.s. tot
nader order worden gestaakt.
Als gevolg daarvan zijn in
de dienstregeling op Leeuwar
den diverse wijzigingen aan
gebracht.
Een inwoner vr.r. Oegstgeest
is bij de molen „De Valk" te
Leiden onder bedreiging met
een pistool, van zijn porte
feuille, inhoudende f 700.
en eenig Belgisch geld, be
roofd. Hoewel de daders aan
vankelijk wisten te ontkomen
is het de Leidsche politie ge
lukt om de vermoedelijke da
ders later te arresteeren. Het
zijn de 23-jarige F. B. en de
3i-jarige R. M., twee militai
ren, die in een der ka,zgrnes
van Leiden gelegerd zijn. Bei
de militairen die niet gerech
tigd waren tot het in bezit
hebben van de bij dezen over
val gebruikte wapens, zijn in
gesloten. De portefeuille werd
later leeg teruggevonden.
Met het oog op meerdere in'
de omgeving gepleegde roof
overvallen gaat de politie na,
of de militairen daarbij even
tueel betrokken zijn geweest.
Met het Indiëvliegtuig arriveer
de gistermiddag om 12.15 uur op
Schiphol F. C. Baron van Aerssen
Beyeren van Voshol, Ned. gezant
in Canberra (Australië
Z. Exc. zal met de regeering be
sprekingen voeren over vraag
stukken in verband met onze be
trekkingen tot Australië en zal 7
December per K.L.M.-vliegtuig
naar Australië terugkeeren.
In de bezettingsjaren 1942
en 1943 waren ongeveer twee
honderd Joden ondergedoken
in het Prov. Ziekenhuis te
Santpoort. De meesten van
hen vielen in handen van den
vijand, daar zij uit veiligheids
overwegingen deze' schuil
plaats moesten verlaten. De
overlevenden hebben zich de
offervaardigheid en de be
scherming van het ziekenhuis
personeel en de doktoren her
innerd en zijn overeengeko
men hun dankbaarheid een
bi ij venden voim te geven. Op
Maandag 16 Dec. a.s. zullen de
voormalige onderduikers in 'n
plechtige bijeenkomst een ge
denkraam aan directie en per
soneel aanbieden.
Dr. Philip Etter uit Menzin-
gen, die Zwitsersch Bonds
president zal zijn voor 1947.
Hij is 56 jaar oud. Het ambt
is hem niet vreemd, daar hij
in 1939 en 1942 eveneens aan
het hoofd van den Bondsraad
stond. ANP-P
Prof. Albert Einstein en een
reeks andere wetenschapsbeoefe
naars willen door het publiek
een millioen dollar laten bijeen
brengen ten einde maatregelen
te kunnen treffen om een ver
keerd gebruik der atoom-energie
te voorkomen. Alle initiatiefne
mers zijn het eens over de vol
gende punten:
1. Atoombommen kunnen thans
goedkooper en in grooter aan
tal gemaakt worden en zij zullen
een steeds vernietigender uit
werking krijgen.
2. Er is geen militaire verdedi
ging tegen atoombommen te ver
wachten.
3. Andere naties dan de VS
kunnen het geheim van, de
atoombom herontdekken
4. Verdedigingsmaatregelen in
verband met een mogelijken
atoombomoorlog zijn waardeloos
en hun toepassing zal de struc
tuur van onze sociale orde ver
nietigen.
5. Als er oorlog komt, zullen er
atoombommen gebruikt worden
en deze zullen onze beschaving
vernietigen.
6. Er bestaat geen oplossing
voor dit probleem behalve in
ternationale controle op de
atoomenergie en uitbanning van
den oorlog.
De spoor-bio te Utrecht, welke
in een op het eerste perron staan
de dieselwagen is ingericht, ont
ving hoog bezoek. Op uitmoodiging
van den director, de heer Cor
Smit, brachten de leerlingen van
„de werkplaats" van Ir. C. Boeke
te Bilthoven, waar ook de prin
sasjes Beatrix en Irene op'school
gaan, een bezoek aan de spoor-bio.
In groepen van elk 60 jongens en
meisjes woonden de leerlingen de
voorstelling bij. In de tweede
groep, die in een minimum van
tijd van het zaaltje bezit nam,
waren ook de prinsesjes Beatrix
en Irene, die evenals hun kame
raadjes en vriendinnetjes harte
lijk genoten van de avonturen van
Mickey Mouse in de woestijn.
Van bevoegde zijde wordt er
op gewezen, datkerstkaarsjes
sinds 3 April 1946 reeds vrij van
distributie zijn. Het heeft dus
geen zin de hulp van het Rijks
bureau voor Chemische Produc
ten in te roepen, teneinde aldus
te trachten zich hiervan in het
bezit te stellen.
In verband met de moeilijke
grondstoffenpositie moet men
geen al te hooge verwachtingen
koesteren omtrent de hoeveel
heid kerstkaarsjes.