Het Hoogheemraadschap Nieuw Noordhollondsch Dagblad Wegenbeheer en Bestuur Luchtpostverkeer breidt zich uit Steeds snellere verbindingen Maarschalk Konieff Eén gulden boefe Vliegveld Eelde onbruikbaar Gewapende militairen pleegden overval De gezant1 in Australië voert ruggespraak Dankbaarheid van Joodsche onderduikers Einstein werpt zich op de atoombom Prinsesjes in de Spoor-bio Kerstkaarsjes zijn vrij WOENSDAG 20 NOVEMBER 1946 Vanaf zijn oprichting was het Hoogheemraadschap be. last met een niet onbelang rijk wegen-beheer, al was deze taak aanvankelijk be perkt. Bij besluit van 22 Juli 1931 van Prov. Staten kwam hierin echter verandering. Het wegenbeiheer, dat tot dusver in handen was van tal van kleine, meestal wei nig draagkrachtige gemeen ten en waterschappen, werd door de provincie meer ge concentreerd in grootere lichamen, die over meer bekwame deskundigen en een betere technische outil lage beschikten. In een verordening werd voor het verleenen van bijdragen uit de provinciale kas voor wegen, voorkomende op een tevens vastgesteld aanvullendwegen plan, in het belang van de con centratie van wegenbeheer het voorbehoud gemaakt, dat Ged, Staten de bijdrage voor een weg zouden kunnen inhouden, zoo lang niet de onderhoudsplicht zou zijn overgegaan naar een publiekrechtelijk lichaam, het welk Ged, Staten tot voldoend onderhoud in staat achtten. Met uitzondering va» Dreehterland en De Vier Noorder Koggen, die zelf over goede technische dien sten beschikten, werden de binnen zijn gebied gelegen we gen in beheer toegedacht aan het Hoogheemraadschap Noord hollands Noorderkwartier, dat hierbij tot publiekrechtelijk li chaam voor wegenbeheer ver heven werd. Vele waterschap pen en gemeenten werden be reid gevonden hun wegen in eigendom en beheer aan het Hoogheemraadschap over te dragen, zonder dat Ged1. Staten daarop eenigen drang behoef den uit te oefenen. De jaarlijks ten laste van het Hoogheem raadschap komende kosten wer den bestreden uit bijdragen van de vroegere onderhoudsplichti gen (gemeenten en waterschap pen) en de bijdragen van de provincie ingevolge de wegen belastingverordening Ook -verschillende niet op het wegemhelastingplaji voorkomen de wegen werden door 't Hoog heemraadschap in beheer en onderhoud overgenomen, in welk geval de kosten geheel uit de bijdragen van de vroegere onderhoudsplichtigen moesten worden bestreden. Hoewel daartoe bevoegd, heeft het Hoogheemraadschap voor 't wegenbeheer en onderhoud nooit een afzonderlijken omslag ge heven. Wij zullen den lezer niet ver moeien met een opsomming van de wegen, die door het Hoog heemraadschap zijn overgeno men en verbeterd of van de bedragen, die daaraan besteed zijn. Wij kunnen volstaan met te wijzen op de resultaten, die ieder in eigen omgeving kan. waarnemen en die duidelijker taal spreken tot de belasting plichtigen van het Hoogheem raadschap dan het onderhouds werk aan de dijken, waarvan de oppervlakkige ingeland niets bemerkt. Hoeveel oude zand en grintwegen met het paarden, padje in het midden zijn sinds 1930 niet veranderd in prachtig geasfalteerde wegen met bree der wegdek en minder bochten. Ook aan waterwegen verleende het Hoogheemraadschap mede werking, zij het alleen finan- oieele Ten' behoeve van het West- friesche Kanalenplan verleende het Hoogheemraadschap aan de provincie, voor den duur van 40 jaar, de volgende jaarlijksche bijdragen: voor het kanaal Stol penSdhagenKolhorn f 900, voor het kanaal. Oudkarspel Kolhorn f 100 en voor de ver legging van de boezemscheiding tusschen Sdhermertooezem en Raaksmastboezem f 400. Bestuur Het bestuur van het Hoog heemraadschap bestaat uit een dijkgraaf, welke functie vanaf de oprichting ruim 20 jaren werd waargenomen door den heer C. Wijdenes Spaans, voor dien burgemeester van het door den watersnood 1916 zoo zwaar getroffen Anna Paulowna; zes hoogheemraden, die het dage. lijksdh bestuur uitmaken, 12 hoofdingelanden en 12 hoofdin gelanden-plaatsvervangers, die eohter in de algemeene verga dering slechts een raadgevende stem hebben. De dijkgraaf en hoogheemraden worden be noemd door de Kroon, na een aanbeveling van de al-gemeene .vergadering van 3 personen. De hoofdingelanden en hun plaats vervangers worden gekozen door de stemgerechtigde inge landen. Aanvankelijk werd aan deze laatsten een getal stemmen toegekend in verhouding tot de helas-tjbare opbrengst hunner eigendommen, tot een maximum van zes Bij besluit van Prov. Staten van 18 Januari 1933 is echter een enkelvoudig stem recht ingevoerd, dat aan iederen ingeland met een bezit van ge bouwd of ongebouwd eigendom met 6011 belastbare opbrengst van tenminste f 25 één stem .toekende. Op de kiezerslijst voor de verkiezing van a.s. Woens- kdag komen er precies 48016 voor. De bestuursleden worden gekozen voor zes jaar; het vo rig jaar kon de verkiezing we gens na.oorlogscfae omstandig heden niet doorgaan en moest deze tot dit jaar verschoven worden. De laatste tien jaar is 't Hoog heemraadschap zieh ook nog 'gaan ontwikkelen tot centraal instituut voor de inning van waterschapslasten voor andere waterschappen Het bestuursreglement schrijft tenslotte voor de aanstelling van een drietal hoofdambtena ren, secretaris, penningmeester en ingenieur, die in tegenstel ling met de gemeentelijke hoofd ambtenaren in de algemeene bestuursvergadering *aan de be sprekingen mogen deelnemen en een adviseerende stem uit brengen. Fr. O. De Ministers van Buitenlandsche Zaken der Groote Vier woonden met hun gasten in de Metropolitan Opera te New-York een uitvoering bij van Mozart's „De bruiloft van Figaro". In de middelste box, welke met de vlaggen der vier groote naties gedrapeerd was, zien we op den eersten rij v.l-n.r.: mevrouw Byrnes, mevr. Bevin en mevr. Miner, een nicht van Staats secretaris Byrnes. Achterste rij v.Ln.r.: Molotof, Wyshinski, Byrnes, M. Couve de Murville (achter Byrnes en Bevin). Ass. Press. P. Een der diensten die het meest profijt trekt van de herstelde iucbtverbindingen is wel die der P.T.T. Er is een hechte samen werking tusschen de Post en de Luchtvaartmaatschappijen het geen tot resultaat heeft dat ver zending van luchtpost naar bijna alle landen van Europa en naar de andere continenten weer moge lijk is. Het onderhouden van een gere gelde luchtpostverbinding met de oostelijke landen van Europa, be halve Griekenland, stuit echter nog op groote moeilijkheden. Ook Duitschland blijft voorloo. pig van een luchtpostverbinding ontstoken. Daarentegen staat dat het lucht- postverkeer met de transatlanti sche staten veel omvangrijker is dan voor den oorlog. Ook naar Indië word veel luchtpost ver zonden. In 1938 werd per maand plm. 4000 kg. post naar Indië verzon den, nu is dat plm. 13.500 kg. 200 kg. werd voor den oorlog naar Amerika verzonden, nu plm. 1750 kg., terwijl het luchtpostver- keer met Zuid-Amerika vervier voudigd is. Als de proeven met heliocop- ters, in Engeland en Amerika ge nomen, slagen, zal ook in ons land een groote ommekeer in het bin. nenlandsch luchtverkeer niet tot de onmogelijkheden behooren. Dan zal het tijdverlies, veroorzaakt door het vervoer van post van de kantoren naar de vliegvelden, practisch tot het verleden behoo ren. Maarschalk Iwan Konief is be noemd tot opperbevelhebber van alle Sowjet-strijdkrachten te land. In deze functie is hij op volger van maarschalk Gregori Zhoekof. De tuchtrechter voor de prij zen te Zwolle, mr. E. J. de Haes, heeft uitspraak gedaan in de zaak der gebr. Simon te Zwolle, die als grossiers in galanterieën groote hoeveelhe den goederen van voor-oorlog- sche kwaliteit hadden achter gehouden, met het oogmerk deze met zwarte winst van de hand te kunnen doen. Toen de C.C.D. het vorige jaar om de zen tijd, een inval in de pak huizen van gebr. S. deed, bleek, dat de goederen in ge heime bergplaatsen waren verstopt. De tuchtrechter ver oordeelde S. Sr. tot f 1. boete en verbeurdverklaring van f 91.224.79, zijnde de net to-opbrengst van de in beslag genomen artikelen. SI" Jr. kreeg f 1000.boete. In verband met de bodem gesteldheid van het vliegveld Eelde moet de K.L.M.-lucht- dienst op Groningen met in gang van 20 November a.s. tot nader order worden gestaakt. Als gevolg daarvan zijn in de dienstregeling op Leeuwar den diverse wijzigingen aan gebracht. Een inwoner vr.r. Oegstgeest is bij de molen „De Valk" te Leiden onder bedreiging met een pistool, van zijn porte feuille, inhoudende f 700. en eenig Belgisch geld, be roofd. Hoewel de daders aan vankelijk wisten te ontkomen is het de Leidsche politie ge lukt om de vermoedelijke da ders later te arresteeren. Het zijn de 23-jarige F. B. en de 3i-jarige R. M., twee militai ren, die in een der ka,zgrnes van Leiden gelegerd zijn. Bei de militairen die niet gerech tigd waren tot het in bezit hebben van de bij dezen over val gebruikte wapens, zijn in gesloten. De portefeuille werd later leeg teruggevonden. Met het oog op meerdere in' de omgeving gepleegde roof overvallen gaat de politie na, of de militairen daarbij even tueel betrokken zijn geweest. Met het Indiëvliegtuig arriveer de gistermiddag om 12.15 uur op Schiphol F. C. Baron van Aerssen Beyeren van Voshol, Ned. gezant in Canberra (Australië Z. Exc. zal met de regeering be sprekingen voeren over vraag stukken in verband met onze be trekkingen tot Australië en zal 7 December per K.L.M.-vliegtuig naar Australië terugkeeren. In de bezettingsjaren 1942 en 1943 waren ongeveer twee honderd Joden ondergedoken in het Prov. Ziekenhuis te Santpoort. De meesten van hen vielen in handen van den vijand, daar zij uit veiligheids overwegingen deze' schuil plaats moesten verlaten. De overlevenden hebben zich de offervaardigheid en de be scherming van het ziekenhuis personeel en de doktoren her innerd en zijn overeengeko men hun dankbaarheid een bi ij venden voim te geven. Op Maandag 16 Dec. a.s. zullen de voormalige onderduikers in 'n plechtige bijeenkomst een ge denkraam aan directie en per soneel aanbieden. Dr. Philip Etter uit Menzin- gen, die Zwitsersch Bonds president zal zijn voor 1947. Hij is 56 jaar oud. Het ambt is hem niet vreemd, daar hij in 1939 en 1942 eveneens aan het hoofd van den Bondsraad stond. ANP-P Prof. Albert Einstein en een reeks andere wetenschapsbeoefe naars willen door het publiek een millioen dollar laten bijeen brengen ten einde maatregelen te kunnen treffen om een ver keerd gebruik der atoom-energie te voorkomen. Alle initiatiefne mers zijn het eens over de vol gende punten: 1. Atoombommen kunnen thans goedkooper en in grooter aan tal gemaakt worden en zij zullen een steeds vernietigender uit werking krijgen. 2. Er is geen militaire verdedi ging tegen atoombommen te ver wachten. 3. Andere naties dan de VS kunnen het geheim van, de atoombom herontdekken 4. Verdedigingsmaatregelen in verband met een mogelijken atoombomoorlog zijn waardeloos en hun toepassing zal de struc tuur van onze sociale orde ver nietigen. 5. Als er oorlog komt, zullen er atoombommen gebruikt worden en deze zullen onze beschaving vernietigen. 6. Er bestaat geen oplossing voor dit probleem behalve in ternationale controle op de atoomenergie en uitbanning van den oorlog. De spoor-bio te Utrecht, welke in een op het eerste perron staan de dieselwagen is ingericht, ont ving hoog bezoek. Op uitmoodiging van den director, de heer Cor Smit, brachten de leerlingen van „de werkplaats" van Ir. C. Boeke te Bilthoven, waar ook de prin sasjes Beatrix en Irene op'school gaan, een bezoek aan de spoor-bio. In groepen van elk 60 jongens en meisjes woonden de leerlingen de voorstelling bij. In de tweede groep, die in een minimum van tijd van het zaaltje bezit nam, waren ook de prinsesjes Beatrix en Irene, die evenals hun kame raadjes en vriendinnetjes harte lijk genoten van de avonturen van Mickey Mouse in de woestijn. Van bevoegde zijde wordt er op gewezen, datkerstkaarsjes sinds 3 April 1946 reeds vrij van distributie zijn. Het heeft dus geen zin de hulp van het Rijks bureau voor Chemische Produc ten in te roepen, teneinde aldus te trachten zich hiervan in het bezit te stellen. In verband met de moeilijke grondstoffenpositie moet men geen al te hooge verwachtingen koesteren omtrent de hoeveel heid kerstkaarsjes.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1946 | | pagina 4