Rijwielen roesten... MIJNWERKERS TERECHT VERONTWAARDIGD want de Distributie is te traag RADIO Joris Voetangel in de Jacht door New-York 5 Commissie-generaal terug in ons land Advocaat-fiscaal uit zijn misnoegen Mgr. Giobhe weer in Nederland Ontspanning Worden de grootengespaard .«rtSJ*' WOENSDAG 27 NOVEMBER 1946 Nieuw NoordhollondscH Pagblaa UET ZIT NIET GOED met de rijwieldistributie. Over dat bloote feit verwondert men zich niet eens meer, omdat er bij onze overheidsinstellingen zoovéél dingen zijn, die wei nig of veel te wonschen overlaten. Dan zijn er echter meestal oorzaken aan te wijzen op welk conto de slechte gang van, zaken geschreven moet worden. En dat is het hem nu juist. Dat kan men in dit geval jammerlijk niet. INTUSSCHEN peddelt de fietser maar door op zijn kreunend ve- hicel zónder of mét luchtbanden, -worden nog steeds meters tui», slang om verroeste wielen gewik keld in plaats van aangesloten aan den tuinsproeier, zóólang tot de tweewieler, aan het einde van zijn krachten gekomen, onder het ge wicht van den bestuurder bezwijkt. Was het wonder dat wij in dit verband., terecht kwamen bij eem- ge rijwielfabrikanten en hen de brutale vraag stelden: kan fiet send Nederland daar nu niet van af geholpen worden?" De antwoorden daarop geïncas. seerd' gaven ons aanleiding tot deze regels. Want, de rijwielfabrieken, voor zoover wij die bezochten, zitten tot de nok toe vol. Directeuren zitten, om meerdere redenen met de ham. den in het haar. Zij hebben kosten noch moeite gespaard hun produc tieapparaat weer op toeren te brengen, ondanks gebrek aan ma. teriaal, ondanks gemis aan vol doend technisch geschoold perso neel. En de productie kwam op gang. De rijwielen gleden, als aan den loopenden band, de fabrieken uit. Nog even en de zon breekt weer door voor onze millioenen peddelaars. Dat was de optimisti sche. doch evenzeer reëele kijk der fabrikanten. De rijwielen, de een al even fonkelend als de an der en alsof er nooit oorlog in ons land. was geweest kwamen in de fabrieksmagazijnen in afwachting van de verzending naar het hun kerend publiek. Er werd doorge. produceerd in gestaag stijgend tempo. De magazijnen raakten tjokvol en meerdere fabrikanten waren gedwongen uit. te zien naar nieuwe opslagplaatsen, want de vergunning voor de aflevering bleef ofwel uit, ofwel kwamen uiterst karig binnen. De distribu tiekantoren hielden daarmee gelij ken tred. Er waren en er zijn nóg bokkesprongen noodig, om een aankoopvergunning voor een rij wiel te verkrijgen. Het invulfor. muiier geeft de eischen aan waar aan men allemaal moet voldoen om gelukkig en tevreden het dis tributiekantoor weer te verlaten En die eischen zijn van dien aard dat een zeer klein percentage in derdaad een toewijzing, na lang wachten, ontvangt. Men zit dus met de al te zotte situatie dat er duizenden rij wielen in vaak vochtige op slagplaatsen staan te verroes ten, terwijl den Nederland- schen peddelaar angstvallig een aankoopvergunning wordt onthouden. PROGRAMMA DONDERDAG 28 NOV. HILVERSUM I (301 M) AVRO: 7.00 en 8.00 Nieuws; 8.15 Gram. mu ziek; 8.30 Arbeidsvitaminen; 11.00 Omreepkamerorkest; 12.35 Pierre I*alla orgel; 13.00 Nieuws; 13.15 Re_ nova_septet; 13.45 Brian Lawrence; 15.00 Voor zieken en gezonden; 15.25 Reprises; 17.30 SkymasOers; 18.00 Het Nieuws; 18-30 Ned. Strijdkr.; 19.05 Meeningen over Huddersfield: 20.15 Concertgebouworkest; 22.15 The Ro mancers; 23.00 Nieuws; 23.15 Kozak, kenkoren. HILVERSUM II (415 M.): KRO: 7.00 en 8.00 Nieuws; 8.15 Pluk den dag; 11.00 Zonnebloem; 12.30 Russisch orkest; 13.00 Nieuws; 13.15 Klaas van Beeck; 13.45 Voor de vrouw; 14.00 Metropole.orkest; 15.00 Zangrecital Dora Schrama; 18.00 Hollandsche lie deren; 20.05 NCRV-SOudiostertoeh*;: 22.00 Nieuws; 23.00 Kwintet opus 16 van Beethoven. Het droevig gevolg in ons land. in-opbouw is daarvan, dat de fa brikanten zich verplicht zien hun zoo moeizaam op gang gebracht productieapparaat op drastische wijze in te krimpen, personeel te ontslaan of op wachtgeld te stel len en te stoppen met den aankoop van materialen. Exportmogelijkheden blijken er voor dit artikel practisch'' niet Ie zijn. Men zou anders hierin een motief kunnen zien van de over- heidspolitiek, de binnenlandsc'ne consumptie opzettelijk te vertra gen. Meerdere malen hebben zich reeds individueelen en rijwielwin keliers tot" de Distributie gewend met het verzoek, toch verruiming te brengen in de marges, erbij wijzend op het feit," dat men zulks kan als men wil, omdat de rijwie len inderdaad voorradig zijn. Maar de Distributie schijnt doof stom en gaat haar starren gang. Wij vragen ons af, of deze situa tie nog lang voort zal gaan, of de Overheid nu «iet eens eindelijk deze bron van ergernis zal wegne. men. Het wordt tijd dat men spoedig ingrijpt in het dilemma: exportee ren of verdeelen in het binnen land! Is de eerste weg hermetisch ge sloten, welnu, dan niet "geaarzeld en terstond den tweeden ingesla gen. Want zóó kweekt men noode- loos een leger van ontevreden peddelaars. Zoo verroest met de velgen van het glanzend fietsje «de energie en de spirit van ons werkend volk. En dat is het ergste wat ons kan overkomen. P. S. Nadat Zondag j.l. de heer Max van Poll uit Indonesië naar Nederland was terugge keerd, arriveerden gisteren avond om 18.30 uur de twee andere leden van de commis sie-generaal op het vliegveld Schiphol. Namens de vereeniging Ne- derland-Indonesië speldde mr. G. J. van Heuven Goedhart prof. Schermerhorn een em bleem op de borst, voorstellen- land en Indonesië. Ook voor de de eenheid tusschen Neder- de andere leden der commis sie-generaal overhandigde mr. van Heuven Goedhart speld jes aan den leider der delega tie. Voorts waren nog ter be groeting aanwezig mr. P. San ders, secr.-generaal van de commissie-generaal, en de heer Max van Poll. De douaneloods was in een waar slagveld herschapen. Drommen journalisten ver drongen zich om de commis sarissen. Fotografen en radio verslaggevers betwistten el kaar den voorrang. Zoowel prof. Schermerhorn als de heer de Boer zagen er vermoeid uit na de lange reis, die nog door het oponthoud meer in spanning heeft geëischt. Het is dan ook geen wonder, dat geen der leden neiging ver toonde veel te zeggen. Prof. Schermerhorn vertelde onder het nuttigen van een sand wich iets over de reis zelf, maar liet zich over zijn missie met geen enkel woord ut. Op de vraag van een ANP-ver- slaggever of hij weer speedg naar Indonesië zou vertrekken, antwoordde prof. Schermer horn, dat het wel te verwach ten is. Zijn echtgenoote is in Indonesië gebleven. 37. Wat je daareven zei, begon Baby nu, was niet zoo gék bedacht. Ik heb trouwens al een plan waar ik iemand voor nbodig heb die handig is en hersens heeft. Doe je jnee? Wat voor een plan? Een goed plan. Baby heeft altijd goeie plannen. Hier, neem een stukje cake. Kijk eens Perolt, je zit met handen en voeten vast; Je beste mannen kun je niet bij komen. Voetan gel is je doodsvijand en hij is een handige kerel. Je wilt hier weg, het kan je niet schelen waarheen maar in ieder geval naar een plaats, waar je je handen vrij hebt. Je hebt hulp noodig. Wel, ik wil het met je probeeren. Ik zeg je, het is een goed plan, hief neem nog een stukje cake, doe je het? Mag ik niets van het plan weten? We moeten nooit teveel ver trouwen in elkaar hebben. Je doet mee of je doet niet mee. Ik doe mee, zeg de voor waarden maar. Kom morgenmiddag half twee hier voor met een auto en vermomd als een oude vreuw. Morgen zal ik je meer vertel len. Hier, neem nu nog een dikke plak cake mee voor on derweg. We*zijn vrienden. In de zitting van gisteren van het Bijzonder Gerechts hof te Amsterdam heeft de advocaat-fiscaal mr. J. Besier, in verband met het niet aan wezig zijn van getuigen-gede- tineerden, zijn misnoegen uit gesproken over het feit, dat het Openbaar Ministerie niets te zeggen heeft over de inter- neeringskampen. „Zonder ons daarin te kennen", aldus mr. Besier, „worden gedetineerden dikwijls naar een ander kamp overgebracht en de dagvaar ding, die mijn parket ver stuurt, ontvangen wij dan eerst op het laatste moment retour. Dan is het te laat om den gedetineerde tijdig naar de terechtzitting te voeren." De Pauselijke internuntius te Den Haag, die eenigen tijd te Rome heeft vertoefd, is wederom naar Nederland te ruggekeerd. In Rome heeft de nuntius verklaard, dat de we deropbouw van Nederland ge stadig vordert, en dat met name de katholieke pers sjch in een grooten bloei mag ver- keugen. QE BOOG kan niet altijd ge spannen zijn. Het is daar om gezond en volkomen in overeenstemming met onze tweeledige, uit stof en geest samengestelde menschelijke natuur, als wij op zijn tijd on ze ontspanning nemen. Dat werkt als een verfrisschend bad. Als u den heelen dag hard gewerkt hebt (en flink werken is gezond voor den mensch!) of wanneer u zorgen en moeilijkheden hebt, u bent gedrukt door het een of an der, er zit u iets dwars, er hindert u wat, er scheelt iets aan, wees dan zoo verstandig en ontspan u. Zoek ontspan ning bij een goed mensch, bij een priester, bij wien gij u eens gaat „uit-praten". Zoek ontspanning in een of ander gezellig samenzijn, vooral in uw huiselijke kring. Zoek ont spanning in een mooi boek, in spel, in genietng van het schoone en goede in natuur en kunst. Maar laat uw ont spanning altijd menschwaar- dig, nobel, gezond, christelijk zijn. MARCUS De Engelsche stewardessen op de transatlantische luchtlijnen moeten een cursus van 10 weken volgen. Toekomstige ste wardessen krijgen onderricht in de kookkunst van den heer Lawrence, die een practijk van 20 jaar achter den rug heeft in de beste Londensche hotels. (Anefo P.) De gecombineerde hoofdbe sturen van den Ned. R.K. Mijnwerkersbond en de R.K. Vereeniging van Mijnbe. ambten deelen het volgende mede: De loopende besprekingen in de Mijn.IndMstrieraad terzake van een bevredigende regeling van de sociale zuivering van de topleiding in het mijnbedrijf zijn thans plotseling afgebroken door een schrijven van minister Huysmans, waarin aan den voorzitter van den Mijn-Indus- trieraad en aan den beheerder wordt verzocht stappen te doen ter voorkoming van deze sociale zuivering. De besturen zijn van oordeel; 1. Dat het zeker niet recht vaardig is, dat de beoordeeling van de sociale gedragingen, die na die bevrijding onmiddellijk werd ter hand genomen voor de lagere leden van het personeel, en die voor de topleiding werd uitgesteld tot rustiger tijden, wordt stopgezet. 2. Dat dit meten met tiwee maten het rechtsgevoel aller minst bevredigt, Integendeel de samenwerking in het bedrijf bemoeilijkt en orde en rust in gevaar brengt. 3. Dat de verantwoordelijk heid voor de gevolgen van ge nomen beslissingen telkens wordt geschoven op de leiders van de vakvereenigingen, nadat deze voor een fait accompli zijn gesteld. 4. Dat de autonomie van den Mijn.Industrieraad practiseh il lusoir wordt, indien de overheid bij herhaling ingrijpt, ook als het algemeen belang niet wordt geschaad en het bedrijf of de leiding maatregelen wil en kan treffen. 5. Dat de genomen beslissing dientengevolge hun goedkeu ring niet kan wegdragen. 6. Dat aan het dagelijksoh be stuur van den Mijn.Industrie raad zal worden verzocht in een onderhoud met den minister een oplossing te bepleiten in den geest, zooals die reeds eerder werd besproken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1946 | | pagina 5