mmROND KERSTMIS Liturgie en folklore op den schoonsten dag van het jaar Kerstnummer Nieuw Noordhollancfsch Dagblad 3 „Gloria in excelsis Deo" Middeleeuwsch Kerstlied (pl.m. 1400) DINSDAG 24 DECEMBER 194G rvE BOODSCHAP van Kerst- mis klinkt weer over de wereld, die naar een woord uit de „Gelijkenissen" van Jör. gensen „den draad heeft doorgehakt, die van boven kwam". „Gloria in excelsis Deo, et in terra pax hominibus, bonae voluntatis" Glorie aan God in den hooge, vrede op aarde aan de menschen van goeden wil zoo luidde de boodschap boven de 'Kribbe van Bethle hem. En de wereld, die den draad van boven verbroken heeft, spreekt bijna als regel over het tweede deel van die boodsohap, met verwaarloozing van het eersle. „Vrede op aarde" zeggen de menschen, dat is de groote zin van het Kerstfeest en „aan de menschen van goeden wil", zeggen ze er soms ook nog bij, als ze.van goeden wil zijn. Maar zij vergeten, dat dit niet de volledige, zelfs niet de allesbeheerschende zin van de Kerstboodschap boven de be sneeuwde velden van Bethlehem is! Er is een Goddelijk uitgangs punt, dat te veel veronacht zaamd wordt. Zeker, vrede op de aarde, aan de menschen van goeden wil, is een prachtig ding en de idylle van het Kleine Kind in den kouden stal, met de Ar me Moëder, d'ie geen kleeren voor Haar Kindje had en dan den eenigszins hulpeloozen Man daarbij, dat is een treffend ta fereel, dat de sentimenten, ont roert en het oog bekoort en het hart tot medelij stemt. Maar geen vrede zonder God, geen vrede, ook niet voor de menschen die van goeden wil zijn, zonder de erkenning, dat het God: was, Die Zich in <Bit Kind openbaarde; dat de doeken waar volgens den dichter „dit Kind in leit" zijn: het purper van Zijn Goddelijke Majesteit! Geen vrede, zonder het besef, dat de Arme Vrouw, Die hier in deze geteisterde omstandig heden Haar Uur afwachtte, de Moeder was van den Zoon van Godf Geen vrede zonder het be grip, dat het leidend beginsel van de Kerstboodschap van Bethlehem nog is „Glorie aan God". Glorie aan God, dat is de grondslag, waarop naar het pro gram van de Kerstkribbe, der herdenking van Christus' Ge boorte, de vrede kan worden verwerkelijkt voor de men schen van goeden wil. Glorie aan God, dat is eer en liefde en rechtvaardigheid voor den Ver losser van de mensehiheid, Die door Zijn menschwording het Kerstfeest maakte tot een feest van de menschelijke waardig heid. En naar het woord van den Paus in Zijn Kerstrede van 1944 herhalen wij, dat wij van den Schepper van Hemel en Aarde, Die uit een Maagd ge boren de menschelijke gedaante heeft willen aannemen om ons door Zijn Komst aan Zijn God delijke natuur deelachtig te ma ken, onwillekeurig het oog rich ten van het lichlend Kind in de kribbe naar de wereld rondom ons, denkend aan de verzuch ting van den Evangelist Johan nes: „Het licht schijnt in de duisternis, maar de duisternis heeft het niet begrepen". Zoo. velen zijn moedwillig blind voor het licht van Hem, Die de glorie van den Vader is en hebben, door den Christus te verlooche nen, afsland gedaan van hun waardigheid als mensch. Elke Kerstherdenking is een maanwoord voor de wereld, en dat woord verplicht de christe lijke wereld in bijzondere mate, om aan de heerlijkheid en glo rie van Hem, die door den Va der gezonden werd, te denken, diep-doordringend en verlos send. Glorie aan God dat is eer en roem en heerlijkheid en liefde brengen aan God, dat is godsdienst, dat is God dienen, ook in de wereld, dat is Zijn Geboden en Zijn Wet in prak tijk brengen, dat is in waarheid en met volle overgave het ge loof beleven. Slechts dan is, met menschen van goeden wil, de vrede de rust in de orde te verwezenlijken. Vrede, zoo schreef pater dr. Tesser S.J. in het Kalh. Cultureel Tijdschrift, is niet mogelijk op humanitaire grondslagen van handvesten, want vrede is de rust in de orde en orde is de juiste plaatsing van elk deel, ook het kleinste, in het geheel, doch hoe zal men de juiste plaats van elk deel elke staat, elk volk, elke natie kunnen bepalen, als men niet elk deel ziet op de plaats waar op God het gewild heeft? Als voorbestemd om opgenomen te worden in Christus, den Eerst geborene van gansch de' Schep ping! Glorie aan God in den hooge, door de erkenning en de be leving van de zedenwet, „die heilige Tien Geboden", die elk oprecht en eerlijk mensch zon der ^vergrootglas lezen kan in zijn eigen hart. Kerslmis feest van licht en liefde en vrede, voor alle men schen van goeden wil. Feest van de geboorteherdenking van Christus Jezus, den Zoon van God, Wien alle lof en eer en glorie toekomt, zooals de eerste woorden van de Boodschap der Engelen het bijna tweeduizend jaar geleden voor de eeuwen aan de menschen hebben gezegd en die de wereld weer moet lee- ren verstaan, door „den draad, die van boven komt", weer te herstellen. Glorie aan God en dan vrede en ZALIG KERSTFEEST. Ghy moest van vreugde beven, Dat is wel openbaer, Toen op u sloech sijn ogen Die ewlge Godheit claer. Ghy naemt hem in uwe armen, Ende gaeft Hem, in uwen scoot, Uw maachdelike borsten Al in sijn mandeken root. Sijn bruine oegskens scone Sloech hy in uw aenschljn, Hi was uw eigen sone Die ewige Godheit fijn. Als ghy den kindeken cleyne, O moeder wel gedaen, Met uw handen reyne Sijn voetkens wilt gaen dwaen (wasschen) Verleent my, scone vrouwe. Die ogen also nat, Dat ic met minen tranen Bereiden mach dit bad. X Als ghy 't heft uten bade, Dat proper kindeften cleyn, Wilt Hem van mijnder herten Maken een beddeken reyn. V/AN GEEN ENKEL ander geweest op wiens aandrang in onze aandacht, die altijd groe- JIULST en mistletoe, het eer- VAN GEEN ENKEL ander feest gaat er zulk een aan trekkingskracht uit als van het intieme en ieder jaar weer even gezellige Kerstfeest. Daaraan hebben noch oorlog noch bezetting iets kunnen ver anderen. In de donkere dagen voor Kerstmis hebben wij ons kun nen voorbereiden op het vieren van dien Nacht die zooals Von del, onze groote dichter, eens met recht zeide: „Schooner dan de dagen" is. Zoo zijn we dan weer geko men aan den laatsten dag van den Advent, de Vigilie van Kerstmis, en in onze vreugde stemming vergeten wij wel eens dat deze dag een door de Kerk verordende vastendag is. Ondanks dat neemt deze dag toch een aparte plaats in on der de vigilieën, de boetestem ming is vrij sterk op den ach tergrond gedrongen en het ka. rakter van den 24ste December doet ons denken aan efen dag van blijde verwachting. Dat komt vooral tot uiting in de li turgie. Neemt men een missaal of brevier ter hand dan zal men bemerken dat vele psal men iets van de vreugdevolle verwachting bezitten. In de kloosters der oude orden wor. den deze psalmen dan ook fees telijk gezongen en gevolgd door de plechtige aankondiging van het Kerstfeest. Met de Vespers wordt dan Kerstmis ingeluid en als 's avonds de Angelus- klok heeft geklept dan eindigt ook de vasten. Dan verzamelt men zich om een welvoorzie. nen disch en doet zich te goed om des te beter de koude en de vermoeienis van een vaak ver re tocht naar de Nachtmis te kunnen doorstaan. ^U IS OOK het moment ge- komen waarop de Kerst stalletjes, die het geheele jaar zorgvuldig vèrpakt op den zol der hebben gestaan, voor den dag komen. Er wordt getim merd en gewerkt en voor de zen keer zal menige huismoe der wat wanorde in de kamer wel door de vingers zien. Straks toch prijkt er wêer in alle bekoring en eenvoud het stalletje van Bethlehem, voor de kinderen een bron van vreugde en voor de ouderen ieder jaar weer een voorwerp van stichting. We denken er zelden aan, maar het is de H. Franciscus geweest op wiens aandrang in 1223, onder groote belangstel ling van het volk zoo'n kerststal in de grot van .Greccio voor het eerst werd opgericht. Hem en zijn geestelijke zonen, de Fran ciscanen hebben wij het te danken dat nu, zeven eeuwen onze aandacht, die altijd groe ne boom, die in de dagen voor Kerstmis de markten onzer ste den zoo'n fleurig aanzien ge ven. De kerstboom die versierd en verlicht in niet geringe mate de feestelijkheid in gezin en kerk verhoogt, dateert al v an later, in bijna alle kerken en gezinnen zoo'n stalletje prijkt. De Fransche revolutie, die zooveel moois heeft vernietigd, spaarde ook het kerstkribje niet en het zou wellicht heden ten dage tot de zeldzaamheden be hoort hebben als niet de Duit- sche romantiek er opnieuw de aandacht op had gevestigd. Van het stalletje van Bethle hem is altoos een verheven in spiratie uitgegaan die de beel dende kunstenaars bezielde en hen tot het scheppen van on telbare kunstwerken noopte. Naast de Kerstkribbe ver dient ook de kerstboom even vele eeuwen terug. Hoewel sommige folkloristen maar al te graag beweren dat het gebruik van den kerstboom een heiden- sche ondergrond heeft, hetgeen o.i. uit de weinig beschikbare gegevens moeilijk met zeker heid kan worden vastgesteld, heeft de kerstboom een uitge sproken bijbelsch karakter. Kerstkribbe en Kerstboom passen goed bij elkaar doch mag een kerstmis zonder boom dan misschien wat minder ge zellig zijn, een kerstmis zonder kribbe, öf thuis öf in de kerk, Is geen kerstmis en mist alle wij ding. ULST en mistletoe, het eer- ste meer bekend dan het laatste, zijn ook dankbare at tributen om het huis met de kerstdagen te versieren. De hulst is al heel lang in ge bruik, zelfs de Romeinen ken den deze groene stekelige bla deren met hun roode besjes. De mistletoe, hoewel groeiend in Zuid-Limburg is in ons land minder in gebruik. In Engeland daarentegen wordt deze plant in groote hoeveelheden aange wend voor de kerstversiering. In de middeleeuwen gold de mistletoe of maratak als het symbool van den Messias. Toch zijn er onder al deze kerstgebruiken nog aan te wij zen die een heidenschen oor sprong hebben. Wij denken b.v. aan de kersttobben ofwel kerst blokken, dip op het haardvuur worden gegooid. Zij voedden vroeger de offervuren ter eere van de goden. Een aardig, nog in Limburg in zwang zijnd ge bruik, is het plaatsen van den kérstschoof, een'uit den oogst tijd bewaarden korenschoof, die ten gerieve van de vogels bui. ten de schuur wordt geplaatst. In Twenthe wordt de komst van den Heiland aangekondigd door de midwinterblazers, die in de dagen voor Kerstmis de lucht vervullen met het sonore geluid van hun karakteristieke hoorns. Een oud vroom gebruik is het doen bloeien van de roos van Jericho in den kerstnacht. Men zet de drooge plant eenige uren in het water, die dan voor kor ten tijd opbloeit. Deze plant ontlook volgens een oude sage bij Christus geboorte en sloot zich bij Zijn kruisdood. Zoo zijn er verschillende ge bruiken, veelal in de oudheid ontstaan en door een diep ge- loovig volk in de vroege mid deleeuwen gekerstend, die de dagen rond Kerstmis tot een echt intiem en huiselijk feest maken. Laten wij zorgen dat de goede oude Kerstsfeer in onze gezinnen bewaard tfijft en doen wij niet mede met het steeds meer veld winnende ge bruik het Kerstfeest, dat toch hèt feest van het kerkelijk, en burgerlijk jaar is, buitenshuis te gaan vieren, maar zoeken wij den waren Kerstvrede thuis, in het gezin. Dan zullen wij deel- .achtig worden aan het geluk dat eens de kleine arme stal te Bethlehem vervulde. L. S. yf/ifrkffna 11flT Ltf pTniftf-. 'AP'fM ifffakHUI tVT*** tMiï*rf* vQ^tti

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1946 | | pagina 3