Nieuw
Het onderzoek naar de oorzaak
van de vliegramp
nmeer
jchoonrijden
NBtEDING
kNTELS
Denemarken stelt een maximum
lading voor Dakota's vast
Polen stelt vèr-reskende eischen
aan Duitschland
Amerikaansche piloten weigeren
te vliegen met Dakota's
Prof Romme spreekt de soldaten
over Unggadjati
273824 aanvragen voor het
Consumentencrediet
ICING
ndsch Dagblad
IMELOT
Voor Alkmaar en omgeving
Was de roer klamp voor de start verwijderd
Van overbelasting
geen sprake
Van Kleffens
naar Nederland
Zal Engeland
volgen
Engeland gebruikt
geen Dakota's meer
GIRAL TREEDT AF
VLIEGRAMP
IN AMERIKA
eischt elf dooden
Deelneming van hef
Prinselijk Paar
Moeilijke
identificatie
Rouwbeklag
d. Woude Sr. Zaandam. De
een 62-jarige Zaankanter
'n beste baan.
Juniorenwedstrijd met 11
ers was aan dein kampioens-
d vooraf gegaan. Hierin
:t volgende zestal als volgt
t: 1 H. Brommersma, Beem-
B. Rijks; 3. M. Klerk, Alk-
F. de Jager, Heiloo; 5 H.
't Zand; 6 C. J. Stam,
den niet-officieelen Paren-
d werd door 23 paren deel-
Hierin kwamen ook de
idsters en rijders uit Neder-
De in de Finale geplaatste
werden gerangschikt als
Mw. de Boo, Hoofddorp-
Woud?, Zaandijk; 2 Mej. v.
HoofddorpHr. Goedhart,
k; 3 Mqjrr. de JagerW.
eiloo; 4 Hr. en Mevr. de
Zaandam; 5 Mej. L. Mole-
oofddorpHr. Wessels, Bus-
Mevr. de Jong-Fijnheer,
dijk—Hr. Meeuwig, Hoofd
wedstrijden stonden onder
van den heer Hoogeveen,
lag. Na afloop reikte de heer
Vall, voorzitter van het be-
■an de Ijsbaan Heiloo de
uit; hij bracht dank aan
eelnemens en aan het ge-
bestuur van Heiloo, dat voor
en prijswinnaar in den hee-
pioenswedstrijd een kunst-
rp had beschikbaar gesteld.
ms den KNSB sprak nog Mr.
rit Oudkarspel een woord
nk.
agmiddag werd door eenige
damsche kunstrijders een
itratie gegeven. De Noorder-
vas oorzaak, dat deze demon-
niet zoo tot haar recht kwam
dag ook niet zoo geslaagd
Fransche Al Capone"
weer gevat
'ransche politie heeft Auguste
len „Fransche Al Capone'en
Pujol, die Donderdag uit de
;enis te Beziers (Zuid-Frank-
zijn ontsnapt, in een oud
a blokhuis bij Agde aan de
landsche Zee, ongeveer 25
ter van Bezier, weer gear-
d. Beiden waren uitgeput van
en vermoeidheid en wend-
len poging aan om te ont-
an,
Noord-Holland;
lanuari 1947, afdeeling
ilegen in den Kerlgsweg
na, GESLOTEN is ver.
aanhangwagens, waar-
i eenige as 1000 over-
;e brug voor de boven
vorden aaageduid door
vasgestelde model.
15 Januari 1947
e Staten voornoemd,
n Steenwijk, Voorzitter
Griffier
Met en zonder bont
f 53,— f 59,— f <56,—
ven U een
s aanbieding
IMMERS:
31 K 2200
Redactie 2047
K 2290
lijnen)
der K 2230
in K 2240
mer gekomen, laat Teentje
eeigoed zien. Mooie dingen
'elfs een trommel. Het lij-
:en p.aar echte muzikanten,
op de trommel en Teentje
npet. Het brengt een tele
het huis van de familie
og heel andere dingen be-
s het begin nog maar. Ze
HoofdredacteurH. N. Smits,
rayonredacteur: Fr. Otten.
Directeur: E. J. M. Stumpel
Abonnementsprijs 3.40 per
kwartaal; 1.20 per maand;
incl. incasso. Adv.-pr. p. editie
13 c. p. mm.; minimum 2.50;
in alle edities 26 c. p. mm.;
minimum 4.-; Fam.ber. 20 c.
p. mm.; in al e editie- 30 ct.
Buiten God is 't
nergens veilig
Vondel
DINSDAG 28 JANUARI 1947
42e JAARGANG - NUMMER 11137
BUREAUX:
ALKMAAR: Langestraat 42 A,
Tel. 2046 (adm.). 2047 (red.),
K 2200.
HOORN: Draafsingei 59. Tel.
4243 (K 2290) 2 lijnen.
DEN HELDER: Weststraat 80,
Tel. 2383 (K 2230).
SCHAGEN: Molenstraat 52,
Tel. 459 (K 2240).
Bank: Noorderbank
Volgens een voorloopige verklaring van de Deensche autoriteiten, die een onder
zoek instellen naar de oorzaak van de ramp van de Dakota, die Zondagmiddag op
het vliegveld Kastrup bij Kopenhagen is neergestort, is op ruim 70 meter afstand
van het verongelukte vliegtuig een apparaat gevonden, dat dient om de stuur
inrichting vast te zetten, wanneer het vliegtuig zich op den beganen grond be
vindt. Volgens deze verklaring staat het nog niet vast, of er eenig verband is tus-
schen dezen roerklamp, die van Nederlandsche herkomst is, en het verongelukte
vliegtuig. Volgens den leider van de Deenscb - Nederlandsch - Zweedsche commis
sie van onderzoek kan het niet weghalen van den klamp vóór den start, waardoor
het hoogteroer niet vrij heen en weer bewogen kan worden, een ongeluk ten ge
volge hebben. Het onderzoek wordt vandaag voortgezet.
Het Deensche blad „Berlingske Tidende" meldt, dat de commissie voor
onderzoek heeft ontdekt, dat een 19-jarige leerjongen zich niet herinnert de roer-
klampen van het vliegtuig, vóór het vertrok, te hebben verwijderd. Deze leerling
was verantwoordelijk voor het verwijderen van de wielblokken en roerklampen,
wanneer de werktuigkundige, zijn leermeester, vrijaf had. De jongen, die slechts
drie weken in dienst van de K.L.M. was, verklaarde zich te herinneren, dat hij
de wielblokken verwijderde.
Gisterenmorgen is de PH
TBA, gezagvoerder Pool, met
een commissie van luchtvaart
deskundigen naar het vliegveld
Kastrup bij Kopenhagen ver
trokken. De volgende technici
waren aan bpord:
van den Rijksluchtvaartdienst:
de heer Falkenhage met zijn as
sistent den heer Goossen;
van de K.L.M. de heeren G.
C. M. Kolff van den Lijndienst
Europa; A. R. Buys, stations
dienst Schiphol; C- Wijdooge,
technische dienst; Naber, techn.
dienst; Endenburg, techn. dienst;
dr. K. Slotboom, med. dienst:
en H. Fuchs, chef vliegbedrijf.
De commissie zal waarschijn
lijk eerst Woensdag naar ons
land terugkeeren.
In verband met de berichten,
welke verspreid zijn over over
belasting van vliegtuigen, deelt
de K.L.M. mede, dat de maxi
maal toegestane belasting van
't verongelukte vliegtuig 28.000
Eng. ponden of 12.710 kg be
draagt. De belasting ten tijde
van het ongeval bedroeg nau
welijks 12.000 kg en bleef der
halve beneden bet toegestane
maximum.
De Dakota-vliegtuigen van de
K.L.M. zijn voorzien van bewij
zen van luchtwaardigheid voor
'n startgew. van 12.700 kg. Dit
gewicht is hetzelfde als hetwelk
in Engeland voor de Dakota-
vliegtuigen is vastgesteld. In
Zweden, waar de luchtvaart
maatschappijen niet m.et het
type Douglas Dakota C. 47 vlie
gen, doch met het oudere type
Douglas D.C. 3, is in overeen
stemming met de Amerikaan-
sche voorschriften het startge
wicht voor laatstbedoeld type op
11.440 kg. gesteld. Onlangs heb
ben de Zweedsche autoriteiten
bezwaar gemaakt tegen het
maximum totaal gewicht van de
Douglas Dakota C 47 en voorge
steld dat te brengen op dat van
de douglas D.C. 3, mede in ver
band met de afmetingen van
sommige Zweedsche luchtvaart
terreinen. Denemarken en Noor
wegen hébben zi.ch hierbij aan
gesloten.
Het door den Rijksluchtvaart
dienst toegelaten startgewicht
voor de K.L.M.-Dakota's is
vastgesteld na uitvoerig overleg
Maar hij gaat per schip
Mr. E. N. van Kleffens ver
trekt vandaag per schip naar
Nederland, voor het voeren
van besprekingen. Hij zal in de
laagste week van Februari naar
de V.S. terugkeeren. V ngens
welingelichte kringen zal de
Nederlandsche ambassadeur te
Ottawa, mr. J. H. van Royen,
den httr van Kleffens als ver
tegenwoordiger in den econo-
miscbtn en socialen raad der
V.N. tijdelijk vervangen.
Het overlijden van
Deken Simons
In verband met het overlijden
van den H.E. Deken Simons
van Beverwijk is de H. E. De
ken J. Jacobs te Alkmaar door
Z. H. Exc. den Bisschop van
Haarlem benoemd tot waarne
mend deken van het Dekenaat
Beverwijk.
Foto, vlak na de ramp genomen.
met de Britsche autoriteiten.
Hierbij bleek, dat de veiligheid
hierdoor niet in gevaar wordt
gebracht, mits op ongunstige
luchtvaartterreinen de gewich
ten passend worden verlaagd.
Hieromtrent zijn aanwijzingen
aan de K.L.M. verstrekt.
Opgemerkt wordt hierbij, dat
het vliegveld Kastrup bij Ko
penhagen geen enkele aanleiding
geeft tot beperking van 't start-
gewicht beneden het op het be
wijs van luchtwaardigheid gestel
de gewicht van 12.700 kg. Het
startgewicht van de PHTCR
bedroeg in Kastrup 12.190 kg-,
dus circa 500 kg. lager dan het
toegelaten startgewicht. Dit
wijst er niet op, dat overbelas
ting de oorzaak zou zijn geweest
van de ramp van de PHTCR.
De Deensche Luchtvaartauto
riteiten hebben gisteren het ge
bruik van de Deensche vlieg
velden verboden voor Dakota's
welker totaal gewicht bij de
landing de 11.080 kg over
schrijdt, terwijl het gewicht bij
den start niet grooter mag zijn
dan 11.450 kg.
Van de zijde van de Deensche
Luchtvaartmaatschappij wordt de
hoop uitgesproken, dat de Britsche
autoriteiten spoedig zullen voldoen
aan het verzoek van de Scandinavi
sche landen om het gewicht bij de
start van alle Dakota's tot 11.450 kg.
te beperken.
Naar verluidt was het gewicht
van het verongelukte Nederland
sche toestel bij de start 1.2189 kg of
739 kg meer dan de Scandinavische
gewichtsgrens, doch 111 kg minder
dan de Nederlandsche gewichts
grens, die, aldus Reuter, 12.300 kg
bedraagt.
Een luchtvaartmedewerker
van het Engelsche blad „Daily
Express" herinnert aan de in
stelling van een commissie door
den minister voor de burger
luchtvaart, Lord Nathan, ter
bevordering van de veiligheid
in de lucht.
Deze commissie zal moeten beslis
sen, aldus schrijft de medewerker,
of de Dakota-machines, die door de
De Boac (Engelsche transat
lantische luchtvaartmaatschap
pij en de E.GEuropeesche
Luchtvaartmaatschappijde 2
belangrijkste Engelsche lucht
vaartmaatschappijen, hebben be
sloten resp. viermotorige Hand-
ley Page Haltons en tweemoto-
rige Vickers Vikings in den
dienst te brengen in plaats van
de Amerikaansche Dakota's.
Een functionaris van de Boac
heeft meegedeeld, dat deze ver
andering waarschijnlijk in de
maand Maart zal ingaan, doch
niets te maken heeft met de
jongste rampen, daar reeds en
kele maanden geleden hiertoe
besloten werd.
Britsche luchtvaartmaatschappijen
gebruikt worden, zullen blijven
vliegen met een lading van maxi
mum 28.000 Eng. ponden, wat vol
gens de Amerikaansche fabrikanten
een overbelasting beteekent van
bijna 3.000 Eng. ponden.
Deze meerdere belasting is sinds
1944 voor de Britsche vliegtuigen
toegestaan, daar de geallieerde mili
taire autoriteiten ondervonden, dat
het oorspronkelijk door de Ameri
kaansche autoriteiten vastgestelde
maximum van 25.200 Eng. ponden
tot 28.000 pond kon worden ver
hoogd. Reeds heeft Engeland een
verzoek van de Scandinavische lan
den om de Britsche Dakota's, die op
Zweden, Denemarken en Noorwe
gen vliegen, niet meer over te be-
lasteni ingewilligd, maar op de an
dere lijnen vliegen de Britsche Da-
kota's nog steeds met een maximum
lading van 28.000 Eng. ponden.
Verschillende Engelsche lucht
vaartmaatschappijen blijven er bij
de autoriteiten op aandringen dit
maximum te handhaven, daar klei
nere lading op de lange vluchten
een ijpeconomische exploitatie zou
beteekenen.
Crisis bij de Spaansche
republikeinen
Jose Giral, de leider der
Spaansche regeering in bal
lingschap heeft met nog vier
andere ministers zijn ontslag
ingediend bij president Mar
tinez Barrio. Deze ontslag
aanvragen houden verband
met eey. beweging in Spanje,
die alle anti-Franco-elemen
ten, met inbegrip van monar
chisten en enkele vertegen
woordigers van het leger, wil
samenbrengen in een regee
ring met een breedere basis
dan die van Giral. President
Barrio zou heden in Parijs
besprekingen voeren over de
samenstelling van een nieu
we Republikeinsche regee
ring.
Rodolfo Llopes, secretaris
generaal van de Spaansche so
cialistische partij, heeft heden
avond verklaard, dat socialisti
sche ministers en ministers van
het Spaansche Vakverbond Gi
ral tot aftreden hadden ge
dwongen, omdat zij van mee
ning waren, dat diens politiek
niet afgestemd was op de ver
klaring der V.N., waarin op het
Spaansche volk een beroep ge
daan wordt om zich van Fran
co te bevrijden.
Een bommenwerper van het le
ger, een B-29 (een vliegend
fort) is na het opstijgen van het
vliegveld Kirtland in Nieuw
Mexico omlaag gestort. Elf per
sonen werden gedood. Twee
mannen werden nog levend uit
het vliegtuig gehaald doch over
leden op weg naar het zieken
huis. Volgens de commandant
van het vliegtuig was het onge
luk een startongeval. Het vlieg
tuig was opgestegen voor een
routine-vlucht en stortte ma een
paar honderd meter gevlogen te
hebben neer.
Prinses Juliana en Prins Bern
hard hebben rouwbeklagtele-
grammen verzonden aan de
echtgenoote van wijlen Prins
Gustaaf Adolf, Prinses Sibylle,
en aan de echtgenoote van wij
len den secretaris van Prins
Gustaaf Adolf, mevrouw Greve
Stendock.
Voorts heeft het Prinselijk
paar deelneming betuigd aan
den Koning van Zweden, en aan
den vader van den omgekomen
Prins, Kroonprins Gustaaf
Adolf.
Omtrent een eventueel deel
nemen van Prins Bernhard aan
de begrafenis van Prins Gustaaf
Adolf is nog niets bekend.
BENOEMINGEN
HET BISDOM
IN
Z.H. de Bisschop van Haarlem
heeft benoemd tot pastoor te
Spanbroek, den Weleerw. Heer
P. J. Berlage; tot pastoor te de
Lier, den Weleerw. Heer N. Th.
J. van Schaik, die kapelaan was
te 's-Gravenhage (H. Joseph).
Vervolgens tot kapelaan te
Bodegraven, den Weleerw. Heer
G. J. Hoogervorst, die kapelaan
was te Bennebroek.
Maandagmiddag heeft Polen
aan de speciale plaatsver.
vangers der groote vier een
gedetailleerd memorandum
inzake Duitschland doen toe
komen. Hierin worden vèr-
reikende economische en poli
tieke eischen naar voren ge
bracht, die volgens het me.
morandum echter niet als
wraakneming op Duitschland
moeten, worden beschouwd.
Polen schat zijn materieele ver
liezen op ruim elf en een half
milliard dollar. Industrieele uit
rusting uit Duitschland zou zeer
welkom zijn. Wat de nieuwe grens
tusschen Polen en Duitscniand
betreft, behoudt Polen zich het
recht voor een gedetailleerd plan
voor te leggen.
Polen wenscht Duitschland in
de toekomst als een politieke een
heid te zien. Voorloopig is het
echter noodig, dat hert land onder
burgerlijke en militaire controle
der geallieerden blijft.
Het memorandum werd toege
licht door den Poolschen diplo-
matieken vertegenwoordiger te
Praag, Stefan Wierblowski. Hij
was van meening, dat de zuive
ring in Duitschland niet snel ge
noeg gaat, terwijl zij in de diverse
zones op verschillende wijze
wordt uitgevoerd.
De economische eischen van
Polen zijn zoo gesteld, dat de we
deropbouw van de Duitsche eco
nomie in geen geval eerder vol
tooid is dan die van de verwoeste
gebieden. Naast industrieele uit
rusting wenscht Polen restitutie
van alle door de Duitschers uit
Polen geroofde goederen.
Twee jongens vermist
bij 't schaatsen
Zondagmiddag zijn 2 schip-
persjongens uit Amsterdam gaan
schaatsenrijden op het Nieuwen-
diep bij Zeeburg. Toen de kna
pen niet op den gewonen tijd
thuis kwamen, zijn de ongerus
te ouders de politie gaan waar
schuwen, die tot half twee he
dennacht de omgeving heeft af
gespeurd, echter zonder resul
taat. Men moet thans aannemen
dat de beide jongens verdronken
zijn. -,i
Het maximum gewicht
dient lager te worden
De Amerikaansche piloten
hebben geweigerd met Dakota's
D.C. 3 te vliegen, wanneer het
maximum gewicht bij de start
op 12.712 kg. gehandhaafd blijft.
Dit maximum geldt op de Ame
rikaansche lijnen naar Engeland
en Europa.
De Amerikaansche onderne
mers hebben zich tijdens den
oorlog al eens tegen deze belas
tingsnorm verzet, maar de bond
van piloten ging er mee accoord.
Volgens de ondernemers geeft
dit gewicht een te groot risico,
wanneer de machine genood
zaakt wordt op een motor te
vliegen. Een woordvoerder van
de Douglasmaatschappij te Was
hington weigerde direct com
mentaar te leveren over de al
of niet wenschelijkheid van het
laden van een Dakota tot 12.712
kg., maar bepaalde zich er toe
te verklaren, dat de Douglas
maatschappij haar cliënten aan
raadt zich in alle gevallen te
houden aan de voorschriften van
CAA (burgerluchtvaartbond). De
Dakota is het eenige type vlieg
tuig, dat de Europeesche onder
nemers niet volgens de voor
schriften van de CAA (Civil Aer.
Associat.) laden. De CAA heeft
namelijk 12.212 kg. voor vracht
vliegtuigen en 11.441 kg. voor
passagiersvliegtuigen, beiden
voor zoover het Dakota's be
treft, als gewichtsgrens naar bo
ven gesteld.
Luchtvaartfunctionarissen te
De felle brand, die het vlieg
tuig met bijna alles wat zich aan
boord bevond, vernielde, maak
te de identificatie der stoffelijke
overschotten zeer moeilijk. Zoo
kon Grace Moore slechts her
kend worden aan enkele juwee-
len. Behalve een koffer, die
waarschijnlijk aan Prins Gustaaf
Adolf heeft toebehoord, enkele
documenten en brieven van de
andere passagiers, wat muziek
van Grace Moore en een speel
goedaapje van het jongetje Sor-
bon, bleef niets gespaard.
Het stoffelijk overschot van
Prins Gustaaf Adolf zal door 't
Zweedsche oorlogsschip Oscar
naar Zweden worden overge
bracht.
Vooraf zal in de Zweedsche
kerk te Kopenhagen een rouw
dienst worden gehouden. Van de
kerk zal de baar, begeleid door
een koninklijke wacht, door de
straten van Kopenhagen naar 't
oorlogsschip worden gebracht.
Op de Zweedsche legatie te
Kopenhagen werd gisteren be
kend gemaakt, dat de kroon
prins wegens een zware ver
koudheid niet voor vanavond te
Kopenhagen zal kunnen arri-
veeren.
Men verwacht, dat de kroon
prins en de prinses de begrafe
nis van prins Gustaaf Adolf zul-
bijwonen.
Het hoofdpostkantoor te Ko
penhagen deelt thans mede, dat
het grootste deel van de post,
die het vliegtuig vervoerde, is
verbrand.
De echtgenoot van Grace Moo
re, Valentin Parera, heeft zich
uit Cannes op weg begeven naar
Denemarken. Voor zijn vertrek
verklaarde hij, dat het stoffelijk
overschot van de zangeres in de
Vereenigde Staten ter aarde zal
worden besteld.
's-Hertogenbosch gaat over
eenige weken het Carnavals
feest vieren. Ook de „Schotsche
kikkers" zullen hierbij weer
aanwezig zijn. Om te zorgen
dat de kleeding „up to date" is,
kwam 'n kleermaker uit Schot
land speciaal naar den Bosch.
Washington gaven toe, dat de
transportvliegtuigen van het ty
pe Dakota tijdens den oorlog
meermalen met 13.620 kilogram
werden geladen, hetgeen echt.er
een groot risico beteekende. Een
veronderstelling, dat de jongste
ongevallen met Dakota's te wij
ten zou zijn aan het feit, dat het
versleten Amerikaansche sur-
plusvliegtuigen van het leger
tegengesproken, die verklaar
den, dat de machines, waarvan
zijn, werd door functionarissen
er vele in den oorlog zijn ge
bruikt, grondig zijn nagekeken
alvorens ^jj in het goederen- en
passagiersvervoer zijn gebracht.
De woordvoerder van de Dou-
glasmaatschap. ontkende even
eens, dat de schuld bij een con
structiefout zou liggen. Tijdens
den oorlog zijn meer dan 10.000
Dakota's gebouwd. Er wordt op
gewezen, dat het aantal onge
vallen met een Dakota talrijk
lijkt, louter en alleen omdat er
zooveel meer van in dienst zijn
dan van eenig ander type.
Reeds kort na het ongeval op het
vliegveld van Kopenhagen bereikte
den president-directeur der K.L.M.,
den heer A. Plesman, van vele zij
den blijken van deelneming met het
gebeurde.
De heer R. Baert, ambassaderaad,
heeft namens den Belgischen am
bassadeur en het diplomatieke per
soneel der ambassade zijn rouwbe
klag aangeboden aan den Zweed-
schen gezant in Nederland, het mi
nisterie van buitenlandsche zaken
en de K.L.M.
Het Deensche ministerie van bui
tenlandsche zaken heeft den Deen-
schen gezant te 's-Gravenhage op
dracht gegeven, aan de Nederland
sche regeering in verband met de
vliegtuigramp te Kopenhagen de
deelneming der Deensche regeering
te betuigen.
De chef van de afdeeling protocol
van het ministerie van buitenland
sche zaken, mr. J. Visser, heeft he
den een bezoek gebracht aan den
Zweedschen gezant ten einde de
deelneming van het Nederlandsche
kabinet te betuigen met het droevig
ongeval, overkomen aan den zoon
van den Zweedschen Kroonprins
H.M.'s gezant in Stockholm heeft
rouwbeklag betoond bij het Zweed
sche ministerie van buitenlandsche
zaken.
juiste houding, aangenomen doo.
regeering en parlement te Den
Haag, met betrekking tot de ont
werpovereenkomst van Linggadjati
en trachtte zijn toehoorders van den
geest van deze overeenkomst te
doordringen. In het verloop van zijn
rede citeerde prof. Romme nog de
volgende verklaring van de regee
ring: „De Regeering is van meening,
dat de vrijheid en de veiligheid van
de geïnterneerden op elke mogelijke
wijze moet worden verzekerd".
Prof. Romme besloot zijn rede met
een aansporing tot de militairen om
de bevolking van Indonesië behulp
zaam te zijn bij den bouw „van een
rijk zonder imperialisme, zonder
overheersching, in het belang en tot
welzijn van alle volken, die hier bij
betrokken zijn, met het doel de mo
gelijkheden tot vrede in deze we
reld welke een zware proeftijd
doormaakt, te versterken".
VON PAPEN VERDEDIGT
Professor Romme bracht tijdens
zijn verblijf in Indië ook een
bezoek aan Semarang. Aan de
grens der stad werd hij verwel
komd door den commandant
van 11-6 R.I., iuit. kol. van
Welzenes.
Prof. Romme heeft zich in een
rede tot de Nederlandsche militai
ren in Indië gericht, waarin hij om.
verklaarde:
„De noodzakelijkheid en het nut
van uw opoffering is gelegen in het
recht op vrijheid en veiligheid, dat
iederen burger zonder onderscheid
van ras toekomt." Prof. Romme
wees vervolgens nadrukkelijk op de
Postwissels naar
Suriname
Het postwisselverkeer met
Suriname is in beide richtingen
hervat. Uitsluitend gewone post
wissels kunnen worden verzon
den tot een bedrag van f 17.60
naar Suriname en f 25.uit
Suriname naar ons land. Over
vergunningen verstrekken de
postinrichtingen alle nadere in
lichtingen.
ZICH
Franz von Papen, die door het
internationale tribunaal werd
vrijgesproken en thans voor een
zuiveringshof terecht staat, ver
klaarde Maandag tijdens zijn
verdediging, dat zijn handelin
gen, waardoor Hitier aan de
macht kon komen, „in dien tijd
een noodzakelijkheid" waren.
„Indien mijn daden van toen» de
aandacht trokken, was het al
leen, omdat ik een vaderlands
lievende burger was, die mijn
plicht deed", aldus verklaarde
von Papen. „Ik bracht Hitier
niet aan de macht, hij verkreeg
de macht door een overweldi
gende meerderheid van stem
men"
Waardebonnen zijn nog
niet geldig verklaard
Sedert de termijn voor het aan
vragen van een consumenten
crediet op 14 December defini
tief werdl gesloten, is met spoed
een begin gemaakt aan de uit
gifte van voorschotboekjes. Uit
de van 832 districtsraden bin
nengekomen opgaven is geble
ken, dat 273.824 aanvragen wer
den ingediend, voor een over
groot deel bestaande uit aan
vragen van gezinnen. De 149
resteerende districtsraden be
treffen kleine gemeenten, zoo
dat de thans bekende cijfers als
doorslaggevend mogen worden
beschouwd.
Uit de tot dusver behandelde ge
vallen blijkt, dat het gemiddeld te
verstrekken crediet ongeveer f 475,
beloopt. Dit beteekent, dat per aan
vrage 4 5 personen van het cre
diet profiteered zoodat in het ge
heel mag worden aangenomen, dat
ruim 1% millioen personen voor het
crediet in aanmerking wenschen te
komen. Zooals te verwachten was, is
de belangstelling het grootst in de
dicht bevolkte centra, met name in
de industriegebieden. Zoo hebben
de provincies Noord- en Zuid-Hol
land tezamen ongeveer de helft van
het aantal aanvragen, doch ook in
de geteisterde gebieden blijkt een
bi rondere oe angstelling voor dit
crediet te bestaan.
Inmiddels werden ongeveer
20.000 voorschotboekjes uitgereikt
met een uitstaand tegoed van circa
f 9.500.000,Het Centraal Bureau
voor het Consumentencrediet ver
wacht, dat men omstreeks 15 Fe
bruari a.s. met het uitreiken der
voorschotboekjes over de geheele
linie gereed zal zijn. Alsdan zal ook
de geldig verklaring van de eerste
waardebonnen plaats hebben.
Het is intusschen gebleken, dat
verscheidene personen reeds thans
met hun waardebonnen van het
Consumentencrediet bij den detail
handel goederen trachten to fcoopen.
Tot dusverre zijn er echter nog geen
waardebonnen geldig verklaard
Het is aan leveranciers daarom ver
boden reeds nu op waardebonnen
goederen af te leveren. Daar niet
alle waardebonnen zullen worden
geldig verklaard, loopen detaillisten,
die deze waardebonnen reals thans
in betaling aannemen, bovendien
het gevaar; dat zij bonnen acoeptee-
ren, die straks waardeloos zullen
blijken te zijn.
Detaillisten, die waardebonnen in
betaling wenschen te nemen, dienen
zich vooraf te voorzien van een
identiteitsbewijs. Voor inlichtingen
hierover kan men zien wenden tot
het plaatselijk secretariaat van de
Bedrijfsgroep Detailhandel of, in
dien ter plaatse niet een dergelijk
secretariaat is gevestigd, tot den
Districtsraad voor het Consumen
tencrediet.
De reis van de
„van Galen"
Hr. Ms. Torpedoboot jager „van
Galen" is op zijn terugreis uit
de Oost in Colombo aangeko
men. Het schip is vandaag op
weg naar de volgende tusschen-
haven Aden.
Legionnair krijgt 12 jaar
Het bijzonder gerechtshof te
Amsterdam veroordeelde den
35-jarigen P. Heins uit Amster
dam tot een gevangenisstraf van
12 jaar met ontzetting uit alle
openbare rechten voor den tijd
van het leven. Verdachte had in
1942 te Arnhem dienst genomen
in het „Legioen Nederland".