Nieuw Het onderzoek naar de oorzaak van de vliegramp nmeer jchoonrijden NBtEDING kNTELS Denemarken stelt een maximum lading voor Dakota's vast Polen stelt vèr-reskende eischen aan Duitschland Amerikaansche piloten weigeren te vliegen met Dakota's Prof Romme spreekt de soldaten over Unggadjati 273824 aanvragen voor het Consumentencrediet ICING ndsch Dagblad IMELOT Voor Alkmaar en omgeving Was de roer klamp voor de start verwijderd Van overbelasting geen sprake Van Kleffens naar Nederland Zal Engeland volgen Engeland gebruikt geen Dakota's meer GIRAL TREEDT AF VLIEGRAMP IN AMERIKA eischt elf dooden Deelneming van hef Prinselijk Paar Moeilijke identificatie Rouwbeklag d. Woude Sr. Zaandam. De een 62-jarige Zaankanter 'n beste baan. Juniorenwedstrijd met 11 ers was aan dein kampioens- d vooraf gegaan. Hierin :t volgende zestal als volgt t: 1 H. Brommersma, Beem- B. Rijks; 3. M. Klerk, Alk- F. de Jager, Heiloo; 5 H. 't Zand; 6 C. J. Stam, den niet-officieelen Paren- d werd door 23 paren deel- Hierin kwamen ook de idsters en rijders uit Neder- De in de Finale geplaatste werden gerangschikt als Mw. de Boo, Hoofddorp- Woud?, Zaandijk; 2 Mej. v. HoofddorpHr. Goedhart, k; 3 Mqjrr. de JagerW. eiloo; 4 Hr. en Mevr. de Zaandam; 5 Mej. L. Mole- oofddorpHr. Wessels, Bus- Mevr. de Jong-Fijnheer, dijk—Hr. Meeuwig, Hoofd wedstrijden stonden onder van den heer Hoogeveen, lag. Na afloop reikte de heer Vall, voorzitter van het be- ■an de Ijsbaan Heiloo de uit; hij bracht dank aan eelnemens en aan het ge- bestuur van Heiloo, dat voor en prijswinnaar in den hee- pioenswedstrijd een kunst- rp had beschikbaar gesteld. ms den KNSB sprak nog Mr. rit Oudkarspel een woord nk. agmiddag werd door eenige damsche kunstrijders een itratie gegeven. De Noorder- vas oorzaak, dat deze demon- niet zoo tot haar recht kwam dag ook niet zoo geslaagd Fransche Al Capone" weer gevat 'ransche politie heeft Auguste len „Fransche Al Capone'en Pujol, die Donderdag uit de ;enis te Beziers (Zuid-Frank- zijn ontsnapt, in een oud a blokhuis bij Agde aan de landsche Zee, ongeveer 25 ter van Bezier, weer gear- d. Beiden waren uitgeput van en vermoeidheid en wend- len poging aan om te ont- an, Noord-Holland; lanuari 1947, afdeeling ilegen in den Kerlgsweg na, GESLOTEN is ver. aanhangwagens, waar- i eenige as 1000 over- ;e brug voor de boven vorden aaageduid door vasgestelde model. 15 Januari 1947 e Staten voornoemd, n Steenwijk, Voorzitter Griffier Met en zonder bont f 53,— f 59,— f <56,— ven U een s aanbieding IMMERS: 31 K 2200 Redactie 2047 K 2290 lijnen) der K 2230 in K 2240 mer gekomen, laat Teentje eeigoed zien. Mooie dingen 'elfs een trommel. Het lij- :en p.aar echte muzikanten, op de trommel en Teentje npet. Het brengt een tele het huis van de familie og heel andere dingen be- s het begin nog maar. Ze HoofdredacteurH. N. Smits, rayonredacteur: Fr. Otten. Directeur: E. J. M. Stumpel Abonnementsprijs 3.40 per kwartaal; 1.20 per maand; incl. incasso. Adv.-pr. p. editie 13 c. p. mm.; minimum 2.50; in alle edities 26 c. p. mm.; minimum 4.-; Fam.ber. 20 c. p. mm.; in al e editie- 30 ct. Buiten God is 't nergens veilig Vondel DINSDAG 28 JANUARI 1947 42e JAARGANG - NUMMER 11137 BUREAUX: ALKMAAR: Langestraat 42 A, Tel. 2046 (adm.). 2047 (red.), K 2200. HOORN: Draafsingei 59. Tel. 4243 (K 2290) 2 lijnen. DEN HELDER: Weststraat 80, Tel. 2383 (K 2230). SCHAGEN: Molenstraat 52, Tel. 459 (K 2240). Bank: Noorderbank Volgens een voorloopige verklaring van de Deensche autoriteiten, die een onder zoek instellen naar de oorzaak van de ramp van de Dakota, die Zondagmiddag op het vliegveld Kastrup bij Kopenhagen is neergestort, is op ruim 70 meter afstand van het verongelukte vliegtuig een apparaat gevonden, dat dient om de stuur inrichting vast te zetten, wanneer het vliegtuig zich op den beganen grond be vindt. Volgens deze verklaring staat het nog niet vast, of er eenig verband is tus- schen dezen roerklamp, die van Nederlandsche herkomst is, en het verongelukte vliegtuig. Volgens den leider van de Deenscb - Nederlandsch - Zweedsche commis sie van onderzoek kan het niet weghalen van den klamp vóór den start, waardoor het hoogteroer niet vrij heen en weer bewogen kan worden, een ongeluk ten ge volge hebben. Het onderzoek wordt vandaag voortgezet. Het Deensche blad „Berlingske Tidende" meldt, dat de commissie voor onderzoek heeft ontdekt, dat een 19-jarige leerjongen zich niet herinnert de roer- klampen van het vliegtuig, vóór het vertrok, te hebben verwijderd. Deze leerling was verantwoordelijk voor het verwijderen van de wielblokken en roerklampen, wanneer de werktuigkundige, zijn leermeester, vrijaf had. De jongen, die slechts drie weken in dienst van de K.L.M. was, verklaarde zich te herinneren, dat hij de wielblokken verwijderde. Gisterenmorgen is de PH TBA, gezagvoerder Pool, met een commissie van luchtvaart deskundigen naar het vliegveld Kastrup bij Kopenhagen ver trokken. De volgende technici waren aan bpord: van den Rijksluchtvaartdienst: de heer Falkenhage met zijn as sistent den heer Goossen; van de K.L.M. de heeren G. C. M. Kolff van den Lijndienst Europa; A. R. Buys, stations dienst Schiphol; C- Wijdooge, technische dienst; Naber, techn. dienst; Endenburg, techn. dienst; dr. K. Slotboom, med. dienst: en H. Fuchs, chef vliegbedrijf. De commissie zal waarschijn lijk eerst Woensdag naar ons land terugkeeren. In verband met de berichten, welke verspreid zijn over over belasting van vliegtuigen, deelt de K.L.M. mede, dat de maxi maal toegestane belasting van 't verongelukte vliegtuig 28.000 Eng. ponden of 12.710 kg be draagt. De belasting ten tijde van het ongeval bedroeg nau welijks 12.000 kg en bleef der halve beneden bet toegestane maximum. De Dakota-vliegtuigen van de K.L.M. zijn voorzien van bewij zen van luchtwaardigheid voor 'n startgew. van 12.700 kg. Dit gewicht is hetzelfde als hetwelk in Engeland voor de Dakota- vliegtuigen is vastgesteld. In Zweden, waar de luchtvaart maatschappijen niet m.et het type Douglas Dakota C. 47 vlie gen, doch met het oudere type Douglas D.C. 3, is in overeen stemming met de Amerikaan- sche voorschriften het startge wicht voor laatstbedoeld type op 11.440 kg. gesteld. Onlangs heb ben de Zweedsche autoriteiten bezwaar gemaakt tegen het maximum totaal gewicht van de Douglas Dakota C 47 en voorge steld dat te brengen op dat van de douglas D.C. 3, mede in ver band met de afmetingen van sommige Zweedsche luchtvaart terreinen. Denemarken en Noor wegen hébben zi.ch hierbij aan gesloten. Het door den Rijksluchtvaart dienst toegelaten startgewicht voor de K.L.M.-Dakota's is vastgesteld na uitvoerig overleg Maar hij gaat per schip Mr. E. N. van Kleffens ver trekt vandaag per schip naar Nederland, voor het voeren van besprekingen. Hij zal in de laagste week van Februari naar de V.S. terugkeeren. V ngens welingelichte kringen zal de Nederlandsche ambassadeur te Ottawa, mr. J. H. van Royen, den httr van Kleffens als ver tegenwoordiger in den econo- miscbtn en socialen raad der V.N. tijdelijk vervangen. Het overlijden van Deken Simons In verband met het overlijden van den H.E. Deken Simons van Beverwijk is de H. E. De ken J. Jacobs te Alkmaar door Z. H. Exc. den Bisschop van Haarlem benoemd tot waarne mend deken van het Dekenaat Beverwijk. Foto, vlak na de ramp genomen. met de Britsche autoriteiten. Hierbij bleek, dat de veiligheid hierdoor niet in gevaar wordt gebracht, mits op ongunstige luchtvaartterreinen de gewich ten passend worden verlaagd. Hieromtrent zijn aanwijzingen aan de K.L.M. verstrekt. Opgemerkt wordt hierbij, dat het vliegveld Kastrup bij Ko penhagen geen enkele aanleiding geeft tot beperking van 't start- gewicht beneden het op het be wijs van luchtwaardigheid gestel de gewicht van 12.700 kg. Het startgewicht van de PHTCR bedroeg in Kastrup 12.190 kg-, dus circa 500 kg. lager dan het toegelaten startgewicht. Dit wijst er niet op, dat overbelas ting de oorzaak zou zijn geweest van de ramp van de PHTCR. De Deensche Luchtvaartauto riteiten hebben gisteren het ge bruik van de Deensche vlieg velden verboden voor Dakota's welker totaal gewicht bij de landing de 11.080 kg over schrijdt, terwijl het gewicht bij den start niet grooter mag zijn dan 11.450 kg. Van de zijde van de Deensche Luchtvaartmaatschappij wordt de hoop uitgesproken, dat de Britsche autoriteiten spoedig zullen voldoen aan het verzoek van de Scandinavi sche landen om het gewicht bij de start van alle Dakota's tot 11.450 kg. te beperken. Naar verluidt was het gewicht van het verongelukte Nederland sche toestel bij de start 1.2189 kg of 739 kg meer dan de Scandinavische gewichtsgrens, doch 111 kg minder dan de Nederlandsche gewichts grens, die, aldus Reuter, 12.300 kg bedraagt. Een luchtvaartmedewerker van het Engelsche blad „Daily Express" herinnert aan de in stelling van een commissie door den minister voor de burger luchtvaart, Lord Nathan, ter bevordering van de veiligheid in de lucht. Deze commissie zal moeten beslis sen, aldus schrijft de medewerker, of de Dakota-machines, die door de De Boac (Engelsche transat lantische luchtvaartmaatschap pij en de E.GEuropeesche Luchtvaartmaatschappijde 2 belangrijkste Engelsche lucht vaartmaatschappijen, hebben be sloten resp. viermotorige Hand- ley Page Haltons en tweemoto- rige Vickers Vikings in den dienst te brengen in plaats van de Amerikaansche Dakota's. Een functionaris van de Boac heeft meegedeeld, dat deze ver andering waarschijnlijk in de maand Maart zal ingaan, doch niets te maken heeft met de jongste rampen, daar reeds en kele maanden geleden hiertoe besloten werd. Britsche luchtvaartmaatschappijen gebruikt worden, zullen blijven vliegen met een lading van maxi mum 28.000 Eng. ponden, wat vol gens de Amerikaansche fabrikanten een overbelasting beteekent van bijna 3.000 Eng. ponden. Deze meerdere belasting is sinds 1944 voor de Britsche vliegtuigen toegestaan, daar de geallieerde mili taire autoriteiten ondervonden, dat het oorspronkelijk door de Ameri kaansche autoriteiten vastgestelde maximum van 25.200 Eng. ponden tot 28.000 pond kon worden ver hoogd. Reeds heeft Engeland een verzoek van de Scandinavische lan den om de Britsche Dakota's, die op Zweden, Denemarken en Noorwe gen vliegen, niet meer over te be- lasteni ingewilligd, maar op de an dere lijnen vliegen de Britsche Da- kota's nog steeds met een maximum lading van 28.000 Eng. ponden. Verschillende Engelsche lucht vaartmaatschappijen blijven er bij de autoriteiten op aandringen dit maximum te handhaven, daar klei nere lading op de lange vluchten een ijpeconomische exploitatie zou beteekenen. Crisis bij de Spaansche republikeinen Jose Giral, de leider der Spaansche regeering in bal lingschap heeft met nog vier andere ministers zijn ontslag ingediend bij president Mar tinez Barrio. Deze ontslag aanvragen houden verband met eey. beweging in Spanje, die alle anti-Franco-elemen ten, met inbegrip van monar chisten en enkele vertegen woordigers van het leger, wil samenbrengen in een regee ring met een breedere basis dan die van Giral. President Barrio zou heden in Parijs besprekingen voeren over de samenstelling van een nieu we Republikeinsche regee ring. Rodolfo Llopes, secretaris generaal van de Spaansche so cialistische partij, heeft heden avond verklaard, dat socialisti sche ministers en ministers van het Spaansche Vakverbond Gi ral tot aftreden hadden ge dwongen, omdat zij van mee ning waren, dat diens politiek niet afgestemd was op de ver klaring der V.N., waarin op het Spaansche volk een beroep ge daan wordt om zich van Fran co te bevrijden. Een bommenwerper van het le ger, een B-29 (een vliegend fort) is na het opstijgen van het vliegveld Kirtland in Nieuw Mexico omlaag gestort. Elf per sonen werden gedood. Twee mannen werden nog levend uit het vliegtuig gehaald doch over leden op weg naar het zieken huis. Volgens de commandant van het vliegtuig was het onge luk een startongeval. Het vlieg tuig was opgestegen voor een routine-vlucht en stortte ma een paar honderd meter gevlogen te hebben neer. Prinses Juliana en Prins Bern hard hebben rouwbeklagtele- grammen verzonden aan de echtgenoote van wijlen Prins Gustaaf Adolf, Prinses Sibylle, en aan de echtgenoote van wij len den secretaris van Prins Gustaaf Adolf, mevrouw Greve Stendock. Voorts heeft het Prinselijk paar deelneming betuigd aan den Koning van Zweden, en aan den vader van den omgekomen Prins, Kroonprins Gustaaf Adolf. Omtrent een eventueel deel nemen van Prins Bernhard aan de begrafenis van Prins Gustaaf Adolf is nog niets bekend. BENOEMINGEN HET BISDOM IN Z.H. de Bisschop van Haarlem heeft benoemd tot pastoor te Spanbroek, den Weleerw. Heer P. J. Berlage; tot pastoor te de Lier, den Weleerw. Heer N. Th. J. van Schaik, die kapelaan was te 's-Gravenhage (H. Joseph). Vervolgens tot kapelaan te Bodegraven, den Weleerw. Heer G. J. Hoogervorst, die kapelaan was te Bennebroek. Maandagmiddag heeft Polen aan de speciale plaatsver. vangers der groote vier een gedetailleerd memorandum inzake Duitschland doen toe komen. Hierin worden vèr- reikende economische en poli tieke eischen naar voren ge bracht, die volgens het me. morandum echter niet als wraakneming op Duitschland moeten, worden beschouwd. Polen schat zijn materieele ver liezen op ruim elf en een half milliard dollar. Industrieele uit rusting uit Duitschland zou zeer welkom zijn. Wat de nieuwe grens tusschen Polen en Duitscniand betreft, behoudt Polen zich het recht voor een gedetailleerd plan voor te leggen. Polen wenscht Duitschland in de toekomst als een politieke een heid te zien. Voorloopig is het echter noodig, dat hert land onder burgerlijke en militaire controle der geallieerden blijft. Het memorandum werd toege licht door den Poolschen diplo- matieken vertegenwoordiger te Praag, Stefan Wierblowski. Hij was van meening, dat de zuive ring in Duitschland niet snel ge noeg gaat, terwijl zij in de diverse zones op verschillende wijze wordt uitgevoerd. De economische eischen van Polen zijn zoo gesteld, dat de we deropbouw van de Duitsche eco nomie in geen geval eerder vol tooid is dan die van de verwoeste gebieden. Naast industrieele uit rusting wenscht Polen restitutie van alle door de Duitschers uit Polen geroofde goederen. Twee jongens vermist bij 't schaatsen Zondagmiddag zijn 2 schip- persjongens uit Amsterdam gaan schaatsenrijden op het Nieuwen- diep bij Zeeburg. Toen de kna pen niet op den gewonen tijd thuis kwamen, zijn de ongerus te ouders de politie gaan waar schuwen, die tot half twee he dennacht de omgeving heeft af gespeurd, echter zonder resul taat. Men moet thans aannemen dat de beide jongens verdronken zijn. -,i Het maximum gewicht dient lager te worden De Amerikaansche piloten hebben geweigerd met Dakota's D.C. 3 te vliegen, wanneer het maximum gewicht bij de start op 12.712 kg. gehandhaafd blijft. Dit maximum geldt op de Ame rikaansche lijnen naar Engeland en Europa. De Amerikaansche onderne mers hebben zich tijdens den oorlog al eens tegen deze belas tingsnorm verzet, maar de bond van piloten ging er mee accoord. Volgens de ondernemers geeft dit gewicht een te groot risico, wanneer de machine genood zaakt wordt op een motor te vliegen. Een woordvoerder van de Douglasmaatschappij te Was hington weigerde direct com mentaar te leveren over de al of niet wenschelijkheid van het laden van een Dakota tot 12.712 kg., maar bepaalde zich er toe te verklaren, dat de Douglas maatschappij haar cliënten aan raadt zich in alle gevallen te houden aan de voorschriften van CAA (burgerluchtvaartbond). De Dakota is het eenige type vlieg tuig, dat de Europeesche onder nemers niet volgens de voor schriften van de CAA (Civil Aer. Associat.) laden. De CAA heeft namelijk 12.212 kg. voor vracht vliegtuigen en 11.441 kg. voor passagiersvliegtuigen, beiden voor zoover het Dakota's be treft, als gewichtsgrens naar bo ven gesteld. Luchtvaartfunctionarissen te De felle brand, die het vlieg tuig met bijna alles wat zich aan boord bevond, vernielde, maak te de identificatie der stoffelijke overschotten zeer moeilijk. Zoo kon Grace Moore slechts her kend worden aan enkele juwee- len. Behalve een koffer, die waarschijnlijk aan Prins Gustaaf Adolf heeft toebehoord, enkele documenten en brieven van de andere passagiers, wat muziek van Grace Moore en een speel goedaapje van het jongetje Sor- bon, bleef niets gespaard. Het stoffelijk overschot van Prins Gustaaf Adolf zal door 't Zweedsche oorlogsschip Oscar naar Zweden worden overge bracht. Vooraf zal in de Zweedsche kerk te Kopenhagen een rouw dienst worden gehouden. Van de kerk zal de baar, begeleid door een koninklijke wacht, door de straten van Kopenhagen naar 't oorlogsschip worden gebracht. Op de Zweedsche legatie te Kopenhagen werd gisteren be kend gemaakt, dat de kroon prins wegens een zware ver koudheid niet voor vanavond te Kopenhagen zal kunnen arri- veeren. Men verwacht, dat de kroon prins en de prinses de begrafe nis van prins Gustaaf Adolf zul- bijwonen. Het hoofdpostkantoor te Ko penhagen deelt thans mede, dat het grootste deel van de post, die het vliegtuig vervoerde, is verbrand. De echtgenoot van Grace Moo re, Valentin Parera, heeft zich uit Cannes op weg begeven naar Denemarken. Voor zijn vertrek verklaarde hij, dat het stoffelijk overschot van de zangeres in de Vereenigde Staten ter aarde zal worden besteld. 's-Hertogenbosch gaat over eenige weken het Carnavals feest vieren. Ook de „Schotsche kikkers" zullen hierbij weer aanwezig zijn. Om te zorgen dat de kleeding „up to date" is, kwam 'n kleermaker uit Schot land speciaal naar den Bosch. Washington gaven toe, dat de transportvliegtuigen van het ty pe Dakota tijdens den oorlog meermalen met 13.620 kilogram werden geladen, hetgeen echt.er een groot risico beteekende. Een veronderstelling, dat de jongste ongevallen met Dakota's te wij ten zou zijn aan het feit, dat het versleten Amerikaansche sur- plusvliegtuigen van het leger tegengesproken, die verklaar den, dat de machines, waarvan zijn, werd door functionarissen er vele in den oorlog zijn ge bruikt, grondig zijn nagekeken alvorens ^jj in het goederen- en passagiersvervoer zijn gebracht. De woordvoerder van de Dou- glasmaatschap. ontkende even eens, dat de schuld bij een con structiefout zou liggen. Tijdens den oorlog zijn meer dan 10.000 Dakota's gebouwd. Er wordt op gewezen, dat het aantal onge vallen met een Dakota talrijk lijkt, louter en alleen omdat er zooveel meer van in dienst zijn dan van eenig ander type. Reeds kort na het ongeval op het vliegveld van Kopenhagen bereikte den president-directeur der K.L.M., den heer A. Plesman, van vele zij den blijken van deelneming met het gebeurde. De heer R. Baert, ambassaderaad, heeft namens den Belgischen am bassadeur en het diplomatieke per soneel der ambassade zijn rouwbe klag aangeboden aan den Zweed- schen gezant in Nederland, het mi nisterie van buitenlandsche zaken en de K.L.M. Het Deensche ministerie van bui tenlandsche zaken heeft den Deen- schen gezant te 's-Gravenhage op dracht gegeven, aan de Nederland sche regeering in verband met de vliegtuigramp te Kopenhagen de deelneming der Deensche regeering te betuigen. De chef van de afdeeling protocol van het ministerie van buitenland sche zaken, mr. J. Visser, heeft he den een bezoek gebracht aan den Zweedschen gezant ten einde de deelneming van het Nederlandsche kabinet te betuigen met het droevig ongeval, overkomen aan den zoon van den Zweedschen Kroonprins H.M.'s gezant in Stockholm heeft rouwbeklag betoond bij het Zweed sche ministerie van buitenlandsche zaken. juiste houding, aangenomen doo. regeering en parlement te Den Haag, met betrekking tot de ont werpovereenkomst van Linggadjati en trachtte zijn toehoorders van den geest van deze overeenkomst te doordringen. In het verloop van zijn rede citeerde prof. Romme nog de volgende verklaring van de regee ring: „De Regeering is van meening, dat de vrijheid en de veiligheid van de geïnterneerden op elke mogelijke wijze moet worden verzekerd". Prof. Romme besloot zijn rede met een aansporing tot de militairen om de bevolking van Indonesië behulp zaam te zijn bij den bouw „van een rijk zonder imperialisme, zonder overheersching, in het belang en tot welzijn van alle volken, die hier bij betrokken zijn, met het doel de mo gelijkheden tot vrede in deze we reld welke een zware proeftijd doormaakt, te versterken". VON PAPEN VERDEDIGT Professor Romme bracht tijdens zijn verblijf in Indië ook een bezoek aan Semarang. Aan de grens der stad werd hij verwel komd door den commandant van 11-6 R.I., iuit. kol. van Welzenes. Prof. Romme heeft zich in een rede tot de Nederlandsche militai ren in Indië gericht, waarin hij om. verklaarde: „De noodzakelijkheid en het nut van uw opoffering is gelegen in het recht op vrijheid en veiligheid, dat iederen burger zonder onderscheid van ras toekomt." Prof. Romme wees vervolgens nadrukkelijk op de Postwissels naar Suriname Het postwisselverkeer met Suriname is in beide richtingen hervat. Uitsluitend gewone post wissels kunnen worden verzon den tot een bedrag van f 17.60 naar Suriname en f 25.uit Suriname naar ons land. Over vergunningen verstrekken de postinrichtingen alle nadere in lichtingen. ZICH Franz von Papen, die door het internationale tribunaal werd vrijgesproken en thans voor een zuiveringshof terecht staat, ver klaarde Maandag tijdens zijn verdediging, dat zijn handelin gen, waardoor Hitier aan de macht kon komen, „in dien tijd een noodzakelijkheid" waren. „Indien mijn daden van toen» de aandacht trokken, was het al leen, omdat ik een vaderlands lievende burger was, die mijn plicht deed", aldus verklaarde von Papen. „Ik bracht Hitier niet aan de macht, hij verkreeg de macht door een overweldi gende meerderheid van stem men" Waardebonnen zijn nog niet geldig verklaard Sedert de termijn voor het aan vragen van een consumenten crediet op 14 December defini tief werdl gesloten, is met spoed een begin gemaakt aan de uit gifte van voorschotboekjes. Uit de van 832 districtsraden bin nengekomen opgaven is geble ken, dat 273.824 aanvragen wer den ingediend, voor een over groot deel bestaande uit aan vragen van gezinnen. De 149 resteerende districtsraden be treffen kleine gemeenten, zoo dat de thans bekende cijfers als doorslaggevend mogen worden beschouwd. Uit de tot dusver behandelde ge vallen blijkt, dat het gemiddeld te verstrekken crediet ongeveer f 475, beloopt. Dit beteekent, dat per aan vrage 4 5 personen van het cre diet profiteered zoodat in het ge heel mag worden aangenomen, dat ruim 1% millioen personen voor het crediet in aanmerking wenschen te komen. Zooals te verwachten was, is de belangstelling het grootst in de dicht bevolkte centra, met name in de industriegebieden. Zoo hebben de provincies Noord- en Zuid-Hol land tezamen ongeveer de helft van het aantal aanvragen, doch ook in de geteisterde gebieden blijkt een bi rondere oe angstelling voor dit crediet te bestaan. Inmiddels werden ongeveer 20.000 voorschotboekjes uitgereikt met een uitstaand tegoed van circa f 9.500.000,Het Centraal Bureau voor het Consumentencrediet ver wacht, dat men omstreeks 15 Fe bruari a.s. met het uitreiken der voorschotboekjes over de geheele linie gereed zal zijn. Alsdan zal ook de geldig verklaring van de eerste waardebonnen plaats hebben. Het is intusschen gebleken, dat verscheidene personen reeds thans met hun waardebonnen van het Consumentencrediet bij den detail handel goederen trachten to fcoopen. Tot dusverre zijn er echter nog geen waardebonnen geldig verklaard Het is aan leveranciers daarom ver boden reeds nu op waardebonnen goederen af te leveren. Daar niet alle waardebonnen zullen worden geldig verklaard, loopen detaillisten, die deze waardebonnen reals thans in betaling aannemen, bovendien het gevaar; dat zij bonnen acoeptee- ren, die straks waardeloos zullen blijken te zijn. Detaillisten, die waardebonnen in betaling wenschen te nemen, dienen zich vooraf te voorzien van een identiteitsbewijs. Voor inlichtingen hierover kan men zien wenden tot het plaatselijk secretariaat van de Bedrijfsgroep Detailhandel of, in dien ter plaatse niet een dergelijk secretariaat is gevestigd, tot den Districtsraad voor het Consumen tencrediet. De reis van de „van Galen" Hr. Ms. Torpedoboot jager „van Galen" is op zijn terugreis uit de Oost in Colombo aangeko men. Het schip is vandaag op weg naar de volgende tusschen- haven Aden. Legionnair krijgt 12 jaar Het bijzonder gerechtshof te Amsterdam veroordeelde den 35-jarigen P. Heins uit Amster dam tot een gevangenisstraf van 12 jaar met ontzetting uit alle openbare rechten voor den tijd van het leven. Verdachte had in 1942 te Arnhem dienst genomen in het „Legioen Nederland".

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1947 | | pagina 1