Nieuw
Nederlandse gezag de jure blijft
in overgangsperiode gehandhaafd
Luchtramp bij Tilburg
eist twaalf doden
s
Indonesiërs moeten zich vrij
kunnen uitspreken
r
Deel der Nederlandse strijdmacht
moet voorlopig blijven
38 slachtoffers
Voor Alkmaar en omgeving
Een nationale
zaak
DE NOTA AAN DE REPUBLIEK
Federaal gezag in Indonesië
naar buiten als éénheid
Binnen 14 dagen antwoord verlangd
80.000 textielpunten
verduisterd
Stoffelijk overschot
van Dr. Colijn
te Den Haag
TWEE VLIEGTUIGEN
BOTSTEN TEGEN
ELKAAR
Samenwerking bij de verdediging
Dan is vermindering der
troepensterkte mogelijk
Nederland
dankt Amerika
J
De zaak tegen
Arnold Meijer
bij vliegramp
te New York
DOODVONNIS
VOLTROKKEN
EEN DAG
GEEN KRANT?
J
Nog meer
vliegrampen
Franse winkeliers
willen sluiten
HoofdredacteurH. N. Smits,
rayonredacteur: Fr. Otten.
Directeur: E. J. M. Stumpel
Abonnementsprijs 3-40 per
kwartaal; 1.20 per maand;
incl. incasso. Adv.-pr. p. editie
13 c. p. mm-; minimum ƒ2.50;
in alle edities 26, c. p. mm.;
minimum ƒ4.-; Fam.ber. 20 c-
p. mm.; in alle edities 30 ct.
Noordhollands
Buiten God is 't
nergens veilig
(Vondel)
VRIJDAG 30 MEI 1947
43e JAARGANG - NUMMER 11238
BUREAUX:
ALKMAAR: Langestraat 42 A,
Tel. 2046 (adm.), 2047 (red-),
K 2200.
HOORN: Draafsingel 59, Tel.
4243 (K 2290) 2 lijnen.
DEN HELDER: Weststraat 80,
Tel. 2383 (K'2230).
SCHAGENMolenstraat 52,
Tel. 459 (K 2240).
Bank: Noorderbank
HET KOMT niet dikwijls voor,
dat wij er voor staan, iets over
ons zelf te schrijven. Nu is het zo
ver: de dagbladen van Nederland
zonder uitzondering alle zijn bij
zichzelf op interview geweest. Om
te spreken over de hopeloze papier
situatie. Zij zal er, indien er geen
betere oplossing wordt gevonden,
toe leiden, dat de dagbladen, die
toch altijd nog maar in een mini
maal formaat kunnen verschijnen,
dat zeer binnenkort opnieuw minder
papier voor hen beschikbaar komt.
Wat'dat zeggen wil, begrijpt men,
wanneer men zich eens een ogen
blik beter rekenschap geeft van de
rol, die de dagbladpers in het maat
schappelijk leven vervult. En het is
juist de grief van de dagbladen, dat
men èn in de kringen van de Over
heid, die nu eenmaal veel met deze
zaak te maken heeft, zolang papier
distributiegoed is, èn in de kringen
van het grote publiek ook, niet vol
doende doordrongen is van die
grote invloedrijke betekenis van het
dagblad in de huidige tijden.
Op een persconferentie, welke het
bestuur van de vereniging De Ne
derlandse Dagbladpers hield met de
directeuren en de hoofdredacteuren
van de dagbladen, is het onomwon
den gezegd: het zit 'm niet alleen
in de papierpositie, maar meer nog
in het feit, dat de Regering en de
haar ten deze ten dienste staande
organen niet voldoende van de
waarde van de dagbladpers als mid
del van nieuwsvoorziening vooral,
overtuigd is. Alleen al het feit, dat
zoiets in een dergelijke bijeenkomst
onomwonden motst worden gezegd
en met feiten gestaafd is in
den jare 1947 in een beschaafd land
als Nederland toch alleen teleurstel
lend en beschamend.
Wij hebben persvrijheid en wij
verdedigen die ten koste van alles
als een groot volksgoed. Maar wat
is zij tenslotte in de practijk waard,
als de middelen haar niet ten dienst
staan, om die vrijheid in practijk te
brengen? Wij kunnen en dat
geldt voor alle kranten nog lang
niet doen, wat vóór de oorlog ge
schiedde. De omvang van de kran
ten is nog maar een vierde tot een
-■kwart vare'vóór--de oorlog. En nu
geven wij gaarne toe, dat de meeste
dagbladen grot'è en kleine ook
om andere beörijfstechnische rede
nen nog niet op het vooroorlogse
peil kunnen komen, maar er is toch,
vergeleken bij de dagen onmiddel
lijk na de bevrijding, al heel wat
verbeterd in dat opzicht. En het
gaat nu trouwens niet om uitbrei
ding van de papierbeschikbaarstel-
ling, hoe wenselijk op de duur ook,
doch het gaat er om, dat door het
falen van de politiek der regerings
instanties op dit punt, vermindering
van papier dreigt en dat is onhoud
baar en onaanvaardbaar.
Ook in ander verband hebben wij
het al eens meer gezegd: tal van on
aangename maatregelen, op allerlei
gebied genomen en nog te nemen,
zouden wel te aanvaarden zijn, als
wij en nu bedoelen wij het ge
hele Nederlandse volk maar de
overtuiging hadden, dat van de zijde
der Overheid alles wat mogelijk is,
gedaan werd en wordt, om op di
verse terreinen te bereiken wat
menselijker wijze maar enigszins be
reikbaar is. Het spijt ons te moeten
zeggen, dat dit dikwijls niet het ge
val blijkt te zijn en het spijt ons
bijzonder, dit thans te moeten zeg
gen, ten aanzien van de papierpoli-
tiek, welke de regering voor de
dagbladen voert. Wij zullen in de
komende dagen in enkele beschou
wingen op enige punten ter zake
wijzen en wij vragen daarvoor de
bijzondere belangstelling van onze
lezers. Voor heden willen wij vol
staan met te constateren, dat uit de
wijze, waarop de regeringsinstanties
de laatste maanden de papierpoli-
tiek hebben gevoerd, blijk heeft ge
geven van een tekort aan inzicht.
De berekeningen der „planning"
hebben gefaald en het meest ver
drietig van alles is, dat de betrok
ken instanties telkens blijk geven
van een gebrek aan inzicht in de
waarde van het dagblad als middel
van nieuwsvoorziening. Dit moest
in een land als het onze, na de grote
strijd die wij om de vrijheid ook
om de persvrijheid hebben ge
streden, niet meer zijn. De dagblad
pers toch is, om de rol die zij in het
sociale, culturele, politiek en econo
mische leven speelt, een zaak van
nationaal belang, een volksbelang
van de eerste orde. Het is de dag
bladpers, door middel waarvan het
gehele Nederlandse volk met be
kwame spoed alle belangrijk nieuws
op alle gebied te horen krijgt. Deze
dagbladpers is een voortreffelijk
werkend apparaat, goed georgani
seerd, dat vele duizenden medewer
kers telt. Voor de economie van het
land is dit bedrijf van enorm be
lang, als wij nagaan, dat het een
jaaromzet heeft van minstens negen
tig millioen gulden.
Practisch komt er in elk gezin 'n
dagblad in sommige meer dan
een en de gezamenlijke oplage
van de Nederlands dagbladen is dan
ook omstreeks 2.840.000. Nederland
leest zijn dagblad niet alleen om 't
nieuws en om de voorlichting, maar
ook om de advertenties. De adver
tentiepagina's zijn van enorm be
lang, o.a. voor het economisch her
stel, zoals bijv. wat de arbeidsmarkt
■^HANS IS DE NOTA gepubliceerd welke de Com
missie-Generaal op 27 Mei aan de Republikeinse
delegatie heeft overhandigd. In deze Nota wordt er
van uitgegaan, dat de Nederlandse Regering de over
eenkomst van Linggadjati beschouwt als de vaste
grondslag van haar beleid met betrekking tot Indo
nesië, terwijl de Nota tevens een vijftal voorstellen
bevat betreffende de uitvoering van de overeenkomst
van Linggadjati.
In verband met de dringende noodzaak om op
korte termijn tot een begin van uitvoering te geraken,
meent zij te moeten verlangen, dat een antwoord op
deze voorstellen door de Republikeinse delegatie
binnen 14 dagen zal worden gegeven. Mocht dit ant
woord afwijzend of onbevredigend zijn, dan ziet zij
tot haar leedwezen geen mogelijkheid om de be
sprekingen voort te zetten en zal zij de vraag wat
verder te gebeuren staat moeten voorleggen aan de
Nederlandse Regering.
spreekt
zal het
De bij de Nota overgelegde voor
stellen omvatten:
1. Uitvoering van art. 15 van de
overeenkomst van Linggadjati met
betrekking tot de hervorming van
de Indische regering tot een cen
traal apparaat van de toekomstige
federatie en de oprichting van or
ganen voor samenwerking met het
opperbestuur in Nederland;
2. De regeling van de buiten
landse betrekkingen en de voorbe
reiding van de vorming van een
buitenlandse dienst voor de toe
komstige verenigde staten van In
donesië.
3. De militaire samenwerking
met betrekking tot het volledig
staken van de vijandelijkheden,
het herstel van recht en veiligheid,
de opbouw van de Defensie voor
Indonesië en de vermindering van
de troepensterkten.
4. De regeling van Tie belang
rijkste economische vraagstukken,
met name die, welke betrekking
hebben op het buitenlandse han
delsverkeer, de deviezencontróle,
de voedselvoorziening en het her
stel van recht voor niet-lndone-
siërs ten aanzien van hun bedrij
ven en bezittingen in Republikeins
gebied.
5. De regeling van de verhouding
tot en de samenwerking met de
niet tot de Republiek behorende
delen van Indonesië en van de
inpassing van de bezette gebieden
op Java en Sumatra in het Repu
blikeins territoir, een en ander
met inachtneming van art. 3 en 5
van de overeenkomst van Ling
gadjati.
T. a. v. deze 5 punten wordt het
volgende toegelicht:
ad. 1. Het ware rechtstreeks in
strijd met de artikelen 2, 5, 4 en 15
van de overeenkomst, wanneer men
zoals de republikeinse delegatie in
sommige besprekingen en de repu
blikeinse autoriteiten in sommige
uitspraken hebben gesteld, gedu
rende de overgangstijd de eenheid
van Indonesië zou verbreken door
de republiek te plaatsen naast en
los van de overige delen van dit
land. De overeenkomst gaat in te
gendeel ervam uit, dat samenge
werkt zal worden aan bouw en uit
rusting van een federale staat en
dat, zolang deze bouw nog niet is
voltooid, door hervorming van de
Indische regering in het centrale
gezag zal worden voorzien.
In de voorstellen is derhalve
uitgegaan van de toestand voor
de overgangsperiode, waarin de
jure het gezag van de vertegen
woordiger van de Kroon in In
donesië en dat van de Neder
landse regering gehandhaafd
blijft, doch de facto aanstonds
voorzieningen worden getroffen
om een mederegerende instantie
op federatieve grondslag te
scheppen voor geheel Indonesië
om te voorzien in een vertegen
woordiging van Indonesië bij
het opperbestuur.
Deze constructie voor de over
gangstijd kan dan tegelijkertijd de
grondslag vormen voor de latere
federale regering en voor de toe
komstige organisatie van de Neder
lands-Indonesische .Unie.
Dat daarbij een onderscheid ge
maakt zal moeten worden tussen
federale bevoegdheden en de be-
Bij de firma Swelheim te Alme
lo had de kantoorbediende H. H.
een manier ontdekt zich ruim van
textielgoec'eren te voorzien. Hij
schreef valse orders uit en de tex-
tielgoederen, die daarop voor ver
zending gereed werden gemaakt
nam hij zelf in bezit. Hij zorgde
voor de betaling, doch leverde geen
textielpunten in, wat geruimen tijd
niet opviel, aangezien hij de ad
ministratie van de textielpunten
voerde.
Bij het eerste onderzoek is ge
bleken, dat de frma op deze wijze
voor meer dan 80,000 textielpun
ten is benadeeld. H. is gearresteerd
Het onderzoek wordt nog voort
gezet.
betreft, door vraag en aanbod, koop
en verkoop.
Laat ons voor vandaag niet in
mineur eindigen, maar de hoop
koesteren, dat de campagne, welke
de dagbladpers nu eens voor haar
eigen zaak begint, ertoe mag leiden,
de Regering en haar instanties er
eindelijk van te doordringen, dat de
Overheid de dagbladpers erkent als
het middel, waardoor op bekwame
en snelle wijze aan het publiek be
kend gemaakt wordt, wat het weten
moet en wat iedereen van het da
gelijks gebeuren weten wil. Haar
eigen zaak maar waarvan de be
langen zo verweven zijn met grote
volksbelangen, dat met recht van
een nationale zaak gesproken kan
worden!
Gisteravond omstreeks 7 uur
arriveerde per Rode Kruiswagen
aan de grens te Beek bij Nijmegen
het stoffelijk overschot van wijlen
dr. H. Colijn. Aan de tolboom werd
de kist door de zoon van wijlen dr.
Colijn, de heer dr. A. H. Colijn in
ontvangst genomen. Door de heer
R. Gosker van het centraal comité
der Anti-Revolutionaire Kiesver
enigingen en de heer E. van Rul
ler, de voorzitter van de Nationale
Organisatie van A. R. Jongeren
werd de zware donkere eikenhou
ten kist, waarop een eenvoudige ko
peren naamplaat gehecht was, met
de vaderlandse driekleur bedekt.
Hierna werd het stoffelijk over
schot overgedragen in een rouw-
auto. De kist werd gedekt door
twee bloemstukken, waarvan een
van de Belgische en een van de
Ned. militaire missie in Berlijn.
Mede werd' in de auto gelegd het
eenvoudige eikenhouten kruis, dat
in Duitsland op het graf van wijlen
dr. Colijn gestaan had.
Als vertegenwoordiger der rege
ring was aanwezig jhr. Quarles
van Ufford, commissaris der Ko
ningin in Gelderland.
De lijkauto reed vervolgens met
enige volgwagens in snelle vaart
via Nijmegen naar Den Haag waar
het stoffelijk overschot voorlopig
wordt opgebaard in een rouwka
mer.
voegdheden van de staten
vanzelf. In het algemeen
onderscheid worden bepaald door
de vraag, welke bevoegdheden het
federale gezag behoeft om waarbor
gen te kunnen scheppen dat Indo
nesië naar buiten als een staatsrech
telijk en economisch geheel zal
kunnen optreden en dat de regelin
gen, welkede federale regering
binnen haar bevoegdheidssfeer treft,
naar binnen toe behoorlijk kunnen
worden uitgevoerd. Op hun eigen
terrein blijven de staten zelfstandig
en kunnen de bestaande of in het
leven te roepen staatsregelingen,
waar nodig met Nederlandse bij
stand, verder worden uitgebouwd
en georganiseerd.
ad. 2. de artikelen 2 en 15, zomede
de desbetreffende notulen en cor
respondentie, bepalen mede dat in
de overgangsperiode de buitenland
se betrekkingen van Indonesië ver
zorgd zullen worden door de be
treffende diensten van het Konink
rijk onder uiteindelijke leiding van
de Kroon (de minister van buiten
landse zaken). Ook hier zou een
andere opvatting rechtstreeks strij
dig zijn met de getroffen overeen
komst en bovendien onuitvoerbaar,
aangezien zij een internationale er
kenning van de republiek zou ver
eisen, die niet op regelmatige wijze
te verkrijgen zou zijn. Teneinde
echter zorg te kunnen dragen, dat
bij de tot standkoming van de Vere
nigde Staten van Indonesië dit land
over het apparaat beschikt, hetwelk
het dan voor zijn buitenlandse be
trekkingen nodig zal hebben, zijn
ruime voorstellen gedaan tot de op
neming van Indonesiërs in de bui
tenlandse dienst en tot de opleiding
van Indonesisch personeel voor die
dienst. Bovendien is een organisatie
voorgesteld, die het van de aanvang
af mogelijk maakt, dat vertegen
woordigers van de verschillende
staten in commissoriaal verband be
trokken worden bij de behandeling
van de buitenlandse aangelegen
heden, zowel in Indonesië zelf als
in Nederland onder de minister van
buitenlandse zaken. Daardoor zal
tevens een einde komeif aan de
hoogst onbevredigende toestand van
het ogenblik, waardoor bij de el
kaar voortdurend opvolgende inter
nationale conferenties de Indonesi
sche delegatieleden ontbreken en de
behandeling van voor dit land dik
wijls vitale aangelegenheden zon
der hun medewerking moet plaats
vinden.
NEDERLANDSE BEZETTINGS ZONES
DE CIJFERS GEVEN DE PEVOLKINGSDICHTHEID PER km*.u
8EVOLKINGSDICHTHE ID VAN NEDERLAND 275 PER kmJ.=
Donderdagmiddag omstreeks vijf
nur zijn twee twee-motorige les-
vliegtuigen, behorende tot het
vliegveld Gilze-Rijen, in de lucht
tegen elkaar gevlogen en daarop
neergestort op een afstand van
vijf kilometer ten Oosten van de
gemeente Rijen, op de grens van
deze gemeente en Tilburg. Hierbij
zijn 12 militairen een officier,
vijf onderofficieren van de Kon.
Marine, vijf onderofficieren van
de Kon. Landmacht en een ma
troos der Kon. Marine om het
leven gekomen.
De verongelukte vliegtuigen van
de L.S.K. waren te Manchester ge
bouwde Avro-Ansons. De Anson was
een type, dat voor 1937 was ont
worpen en in dat jaar in gebruik
was bij het z.g. Coastal-Command,
de kustverdediging en verkenning
van Royal Air Force. In de oorlogs
jaren werd de Anson aanvankelijk
nog als kustverkenner gebruikt,
doch later bestemd als trainings
vliegtuig voor de R.A.F., toen snel
lere toestellen ingeschakeld werden.
Van de Anson waren zeer grote
aantallen bij de Engelse luchtmacht
in dienst. Het is eeri twee-motórige
laagdekker met intrekbaar landings
gestel en uitgerust met dubbele be
sturing. Een draaibare geschutskoe
pel bevindt zich aan de bovenkant
van de romp achter de eigenlijke
cabine. De toestellen bieden plaats
aaan vijf of zes personen.
De namen der slachtoffers die bij
Betreffende de militaire samen
werking tussen Nederland en In
donesië zegt de Nota, dat deze
wordt bepaald door 3 belangrijke
factoren.
In de eerste plaats zal een einde
moeten komen aan de vijandelijk
heden, die nog steeds voortgang
vinden op verschillende fronten,
zodat uitvoering kan worden gege
ven aan de beginselen van demili-
tarisatie, die als eerste voorbeeld
met betrekking tot het regentschap
Modjokerto zijn overeengekomen.
Voorts dient aan iedere gewapende
of subersieve actie naar de Malino-
gebieden een einde te worden ge
maakt.
In de tweede plaats is het nood
zakelijk in verband met het voor
gaande, dat de taak van de strijd
krachten tot haar normale omvang
wordt teruggebracht en dat derhalve
het overleg wordt geopend omtrent
de samenwerking ten behoeve van
de Defensie. Daartoe zal het nodig
zijn, dat een deel der Nederlandse
strijdkrachten te land, ter zee en in
de lucht voorlopig ter beschikking
van Indonesië blijft, omdat de op
bouw van een .moderne weermacht
een proces van jaren is. In verband
hiermede dient het vraagstuk van
de vermindering van de Neder
landse strijdkrachten uiteindelijk te
worden getoetst aan de defensie
behoeften van dit land en dient een
deskundig overleg te worden ge
opend omtrent de omvang van de
Nederlandse bijstand die men nodig
heeft en omtrent de strategische
dislocatie van de hier gedetacheerde
Nederlandse strijdkrachten, welke
door die defensie worden geëist.
In de derde plaats is het drin
gend nodig, dat het proces van her
stel van de binnenlandse veiligheid
zoveel mogelijk wordt bespoedigd,
opdat de ontwikkeling van Indo
nesië uit de revolutionnaire in de
constructieve fase .kan overgaan. In
verband met de verantwoordelijk
heid, die Nederland op dit gebied
nationaal en internationaal draagt,
dient ook politioneel een samen
werking tussen Nederland en In
donesië te worden georganiseerd,
die op de kortst mogelijke termijn
de vorming waarborgt van een
jaolitie-apparaat, dat zowel aan bin
nenlandse als aan buitenlandse be
langen de bescherming kan verle
nen, daarop zij voor een vreedzame
verdere ontwikkeling aanspraak
mogen en zullen maken. Deze drie
gezichtspunten zijn samengevat in
de voorstellen, welke uitgaan van
de eisen, die gesteld kunnen worden
aan de toekomstige Verenigde Sta
ten van Indonesië, willen zij als
moderne staat hun plaats onder de
naties der wereld innemen.
De uitvoering van deze voor
stellen zal het mogelijk maken
een spoedige uitvoering tf geven
aan de noodzakelijke verminde
ring van de wederzijdse troepen
sterkten. Onder regelmatige uit
wisseling van gegevens terzake
zal daartoe, in gezamenlijk over-'
leg, een schema kunnen worden
vastgesteld.
Hedenavond van 9.159.45
zendt de K.R.O, een klank
beeld Uit, naar aanleiding
v^n de kwijtschelding van
de Nederlandse oorlogs
schuld door Amerika. De
Amerikaanse ambassadeur
dr. Herman B. Baruch, zal
het programma, waaraan
medewerken Ennie Mols de
Leeuwe, Schutte en De
Raaff, Openen. Teksten van
liederen, geschreven door
Jan de Cler, Rolien Duts en
Dico van der Meer, de re
gie heeft Herman Perquin.
De bijzondere raad van cassatie
zal op Woensdag 11 Juni de behan
deling hervatten van de zaak tegen
Arnold Meijer, welke op 13 October
j.l. geschorst werd ten einde Bet
Nederlands genootschap tot reclas
sering te Amsterdam in de gele
genheid te stellen een rapport aan
de raad uit te brengén over de per-
scon van de requirant en meer in
het bijzonder met betrekking tot de
vraag of hij gelden van de Duitse
bezetter heeft ontvangen ten behóe-
u" van zijn partij of periodieken.
het vliegtuigongeluk het leven ver
loren zijn:
A. A. Dobbe, res. 2e Luitenant
waarnemer uit Zaandam;
W. J. A. Vis, sergeant-waarnemer
uit Vught;
J. A. Mol, sergeant-vlieger Kon.
Marine uit Treebeek;
C. W. Nieuwenhuizen, sergeant-
vliegtuigtelegrafist Kon. Marine uit
Amersfoort;
A. H. Tigchelaar, matroos le kl.
leerling-vlieger uit Zevenbergen;
H. Stienstra, sergeant-zeewaarne-
mer Kon. Marine uit Geleen;
A. J. de Groot, sergeant-vliegtuig
telegrafist Kon. Marine uit Den Haag
W. J. Kroeger, sergeant-vliegtuig
telegrafist Kon. Landmacht uit Hel-
voirt;
J. Geertsma, sergeant-maj. vlieger
Kon. Landmacht uit Deventer;
G. Bakuwel, sergeant-vlieger Kon.
Marine uit Amsterdam;
A. M. M. Weijters, sergeant-vlieg
tuigtelegrafist Kon. Landmacht, uit
Tilburg;
Beyers, adjudant-onderofficier uit
Scheveningen.
NEW-YORK, 30 Mei (Reuter).—
Een Skymaster van de United
Airlines is onmiddellijk na het
opstijgen van het vliegveld La-
guardia te New-York neergestort
en in brand gevlogen. Hierbij
zijn 38 personen gedood en 10
personen gewond.
Volgens een ooggetuige bevond
een ander vliegtuig, dat blijkbaar
wilde landen, zich slechts ongeveer
100 meter boven het verongelukte
toestel. De piloot van de Skymaster
scheen een of andere manoeuvre te
proberen, blijkbaar om het gevaar
van een botsing te vermijden, waar
na het toestel aan de rand van het
vliegveld tegen een of ander obsta
kel vloog, in een straat neerviel en
in brand vloog.
Het doodvonnis tegen P. J. Ger-
rits, tot de doodstraf veroordeeld
door het bijzonder gerechtshof te
's-Hertogenbosch, is Donderdag
voltrokken. Gerrits had begin 1944
de heren J. M. van de Mortel en
F. G. H. P. M. van Spaendonck te
Tilburg aan de S.D. verraden; bei
den hebben tengevolge daarvan de
dood gevonden.
TAGNATIE in de aan
voer vati grondstoffen
heeft de Minister van Eco
nomische Zaken ertoe ge
bracht, de maandelijkse
toewijzing van papier voor
de dagbladen met ingang
van 1 Juni te verminderen
van 2300 tot 2000 ton. Bo
vendien moet met de moge
lijkheid van verdere ver
laging rekening worden
gehouden. De Dagbladpers
is daarover zeer ontstemd,
omdat zij zie het hoofd
artikel in dit nummer
niet overtuigd is, dat de
Overheid alles gedaan
heeft wat mogelijk is, om
deze catastrophe te voor
komen. Indien er geen op
lossing wordt gevonden,
zullen de dagbladen op
9 Juni een definitief besluit
nemen over een voorstel,
om éénmaal per week
niet te verschijnen. Tot
schade van de nationale
zaak! Regering en publiek
moge daarvan overtuigd
zijn. Nederland steune de
dagbladpers in haar strijd
voor meer erkenning en
waardering van haar taak
en haar arbeid!
V.
NEW-YORK, 30 Mei Reuter)
Volgens een bericht van radio New
York is een Amerikaans C34 koe
riersvliegtuig van het leger met 41
personen aan boord in de bergen
nabij Tokio neergestort. Het aan
tal doden en gewonden is nog niet
bekend. Er zijn reddingsploegen
onderweg.
NEW-YORK, 30 Mei (Reuter)
Volgens een uit Fairbanks (Alas
ka) te New-York ontvangen be
richt is een Amerikaane Super
fort te Laddfield in Alaska neerge
stort.. Drie leden der bemanning
worden vermist, negen inzittenden
werden gewond. --
REYKJAVIK, 30 Mei. (Reuter)
Een Dakota met 21 passagiers en
een vier koppen tellende beman
ning aan boord wordt sinds giste
renmiddag boven IJsland vermist.
Ondanks intensief zoeken is er
nog geen spoor van het toestel, dat
op de route Reykjavik-Akreyri
(haven van IJsland) vloog, gevon
den. De mist noodzaakte het van
koers te veranderen.
Ongeveer twee millioen Franse
winkeliers hebben gedreigd op 4
Juni te gaan staken als protest te
gen de regeringscontrole. Alleen de
voedselwinkels zouden des mor
gens geopend zijn.
In verband hiermede heeft de
Franse minister van economische
zaken verklaard, dat de regering
van plan is in dat geval dezelfde
maatregelen toe te passen als het
vorderen van de gas. en electrici-
teitsbedrijven. Mochten de winke
liers gaan staken dan zou even
tueel worden overgegaan tot slui
ting van de bedrijven van allen die
aan de staking deelnemen.
Wanneer de regering der re
publiek, aldus de nota, inder
daad de overeenkomst van
Linggadjati aanvaardt, dan is
het een consequentie van ar
tikel 4 der overeenkomst, dat in
het verdere overleg omtrent de
uitvoering ook de georgani
seerde delen van de Malino-
gebleden rechtstreeks worden
ingeschakeld.
Dit kan gemakkelijk geschieden
door de vertegenwoordigers van
die gebieden bij de besprekingen
tussen de .beide delegaties te be
trekken. Daartoe is noodzakelijk,
dat de republiek duidelijk uitdruk
king geeft aan de erkenning van
die gebieden door de organisaties
en functionarissen, welke de schijn
handhaven, als zou de republiek
haar gezag1 ook over die gebieden
uitstrekken, openlijk te ontbinden
of uit hun functies te ontheffen.
De commissie-generaal stelt deze
eis mede tegenover de aandrang
van republikeinse zijde om uitvoe
ring te geven aan artikel 1 van de
overeenkomst, terwijl zij tevens
van oordeel is, dat de artikelen 3
en 4 eerste lid van die overeen
komst voorschrijven, dat overal de
voorwaarden van rechtszekerheid
en vreedzame politieke ontwikke
ling worden geschapen, welke de
burgers van dit lid in staat zullen
stellen zich vrijelijk uit te spreken
omtrent de wijze, waarop de ver
schillende gebieden hun plaats in
de federatie zullen innemen, dan
wel over de vraag, of bepaalde ge
beden de voorkeur geven aan een
bijzondere verhouding tot de Ver.
Staten en het Koninkrijk. Aange
zien het doel van de overeenkomst
in artikel 2 is vooropgesteld, kan
tegen een goede en onpartijdige uit
voering van deze artikelen, met be
trekking tot de toekomst van Indo
nesië als geheel moeilijk bezwaar
worden gemaakt. Zoals ook elders
de samenhang tussen de uitvoering
van verschillende artikelen is ge
bleken, hangt de invoeging van de
bezette delen van Java en Suma
tra in het republikeinse gebied
nauw samen met verschillende re
gelingen op het gebied der beoogde
samenwerking, die onder andere
haar grondslag vinden in artikel 1
van de overeenkomst en in de ge
meenschappelijke proclamatie van
30 Maart j.l., die de burgers van
dit land moet vrijwaren tegen
schadelijke gevolgen van htm poli
tieke partij-keuze.