Bosse Veemarkthallen
lichterlaaien
in
Kübler wint ook de 5e etappe
r
Nationaal
Bergen
MASSAAL PUBLIEK
bij Internationaal motorfestijn
Seyers redivivus!
]a Bergen werden knnste-
nMtscefittum geopend.
De RK Ambtenarenwezen'
wtgoAmte in Eindhoven
ktberichten
fcJIEUW NOORDHOLLANDS DAGBLAD - Maandag-3.0 juni 1947
PAG. 3
Hoe warm het was, en hoe hard het ging...!
A
J
Ook Vooren geeft op
Paulus
ïïeaaijns vari^gedistK-
teMwprditt vectooqd..../
Da kixwSïïwm gaan proteste-
m tegen ptijspoliM
Z?ïck Aia.lv2ty
aan de beurt in de le
e. Hier hoorten we de
Kunst en Strijd een
rtolking geven van
rd Jürsalphar o.l.v. D.
.ie Excelsior (Alkmaar)
rson trad met Schubert
afd. Harmonie. (Varia-
eren)De voordracht
venals de nuancering,
corps was „St. Cecilia."
in de Superieure afd.
)e ouverture „Le Bar
illa werd op zeer te
'ijze uitgevoerd. In de
uverture van Boedljh
lomenten. Tot een wer-
=ure indruk kon men
gen.
is als volgt:
strijd: Oefening baart
2e prijs 25 p.; Vol-
inchem le pr. 96 p.;
ijd le pr. 102 p.; Jubal
91 p.; Harmonie Excel-
le pr. 199 p.; Fanfare
Assendelft le pr. 97 p.; a
Alkmaar, 2e pr. 9(Lp.
istrïjd: Oefening baart
a 2e pr. 327 p.; Kunst
2e pr. 294 p.; Yolhar-
:hem 3e pr. 283 p.;
nfare 2e pr. 291 p.;
ijd, A'dam le pf. 380 p.;
2e pr. 308 p.; Kunst
ïap. Krommenie le pr.
mdo, Westzaan le'prijs
sior, Zaandam le prijs
unie Excelsior Alkmaar
Fanfare „Harmonie"
pr. 392 p.; Oostwoud
St. Cgecilia Alkmaar
ijd: Medaille van H. M.
Crescendo Wesjzaan,
'i. H. Prins Bernhard,
)ever. Medaille Com-
Koningin „St. Caecilia"
DE AARDBEIEN EN
SCHOEN PAST
KE HEM AAN
dactie,
enige regels in Uw
eerd blacj,
mmentaar op -mijn in-
ukje van 17 Juni j.l.
Derster namens de huis-
l wel zeer geërgerd,
i zo erg, dat naar het
jn stukje niét eens goed
lezen.
erder op de zaak in te
voorstellen dat ik ieder
ne gun en dat ook ik
vind, dat wij allen dit
tt meer van onze lek-
m kunnen bemachtigen
n dit moet gaan ten
kweker, wil ik schrijf-
uwen, dat als zij goed
n een wrange smaak
jeter doet zich maar bij
en rabarber" te houden,
3 geen minderwaardige,
kere en gezonde pro-
ster nu juist ook die
n koopt, heb ik niet
«ezien ik haar adres en
am niet eens ken en zij
of ancle re, reden zeker
eze ook maür niet be
en, doch blijkbaar be
ach zeft tot diegenen
in mijn vorig stukje
eb.
orgestelde loon en pen-
kan ik haar wel zeg-
an toch nog beter af is
lardbeiënkweker, dezen
al te vaak jaren dat
tig of hélemaal geen
en een aardbeiënkwe-
ioen heeft of kan gaan
3 mij helenjaal niet be
er wel éénSvezen dan
zeker niet door het
aardbeien verkregen,
■nsen tot heden toe. tot
lerdom, of tot hun dood
werken. Wat het stof,
de stroppen betreft,
e lezers ovèr om te be
ll wil ik nog wel even
t het stukje in het no.
nij aanleiding heeft ge-
n ander naar voren te
ders is het wel type-
tuinbouwl|*alleen maar
ke prijs voor zijn pro-
in die jaren dat hij
d ook niet v.eel meer
dat is als Europa in
e laatste is nu wel over,
genoeg moet een groot
gelag nog betaald won-
dit het meeste zwaar
kapitaal krachtigen.
tte jaren van de kwe-
hierover kan schrijfster
aar zij allen met de
hun gelden waar zij
ird en lang voor ge-
hebben moeten inle-
weer, net zo rijk of arm
de oorlog,
ip ik van harte dat'
ran de mensheid moge
kwekers voor strop-
bli.iven en wij spoedig
egenbui krijgen, dan
>f niet zo op en dat
Ibeien zeker ten goede,
e, dankend voor de
bogachtend.
C. J. VAN ZAAL
festerweg C 124, Heiloo
ni 1947. Zuiderkogge
-d 40.000 kg. aardapp.;
4.20; drielingen 7.40
10—4.
IK, 28 Juni. Aange-
kg - aardapp.; groten
el. 8.30—9.50; kriel 4
m 1.50.
K. 30 Juni. Aange-
kg aardapp.; eerste-
-15.50; driel. 7.40—9.90;
i 20.80—22^0; kriel 3.60
:g rode kool 34.50; 875
al 13.40—22.20; 120 kg
)6.
N, 28 Juni. 50 kg.
12.70; 23.000 kg grote
>013.80; 4100 driel.
-8; 450 kg kriel 4.60—
rote scjiotse rood 19.20.
afw. 6,10; 50 kg driel.
kg kriel afw. 3.00; 225
12.50.
HARWOUDE. 19.000
l.en 1315.50; drielin-
kleiije 3.604.20; rode
18.80—20.70.
tUI^EN. 30 Juni.
dappelen 13.50—14.50;
0—7.40; kleine'33.60.
0 'Juni. 23.700 kg
celen 12.50—14.00; "3000
6.50—7.00; 1000 kg kriel
kg rode eerstelingen
!0 bos kroten 2.30.
De T.T.-races te Assen.-
De drie eerste in de 350
cc.-klasse. De winnaar, P.
Goedman (Engeland) nr.
43; de Engelsman Bills,
nr. 45, die tweede werd
en de Nederlander vön
Rijswijk, nr. 48, die de
derde plaats bezette.
T.T. ASSEN
Zo is dan weer na lange oorlogs
jaren de eerste nationale race der
16e grote prijs van Nederland, de
Dutch T.T. verreden. Reeds een dag
van tevoren hadden zich duizenden
naar Assen begeven, en ze nestelden
zich 'in en bij de boerderijen rondom
het circuit om toch maar zeker te
zijn van een goede plaats. In de
voorverkoop waren reeds 90.000
kaarten verkocht,terwijl nog dui
zenden zich van een kaart moesten
voorzien. De belangstelling was
overweldigend. De' organisatie was
goed. Het verkeer werd vlot gere
geld. De warmte die drukkend op
Drente viel was oorzaak dat spoedig
alle soorten van verkwikkend vocht
uitverkocht waren. Tijdens de race
zochten velen beschutting achter
auto's, tenten en andere plaatsen,
waar maar enigszins schaduw te
vinden was.
Precies om 10.30 werd de oranje
vlag gezwaaid en daverden met
knetterend geraas een dertigtal mo
toren' weg: de Junioren in de 500,
350 en 250 cc. klasse. Van Donkelaar
nit Den Dolder op Triumph won on
bedreigd in deze 5 ronden race. In
de 350 klasse werd van Tilburg
(Norton) uit R'dam eerste. Een bij
zondere prestatie wanneer men
weet dat no. 3 in de 500 klasse over
dezelfde afstand 3.2 sec. langer deed.
In de 250 klasse startten slechts 5
rijders van de 14. Negen waren ge
diskwalificeerd wegens te weinig
training. De 5 deeliiemers vielen tij
dens de race allen uit wegens mo-
torpech. (f)
De uitslagen luiden:»
500 cc klasse '(vijf ronden) 1. Van
Donkelaar (Den Dolder) op Triumph
41 min. 42,2 sec., gem. snelheid 119,1
Vergadering Diocesane
K.A.B.
(Vervolg van pag. 1)
De heer v. d. Akker leverde ook
critiek op de pogingen, die er op
gericht zijn de vrouw een zelfstan
dige positie te doen innemen naast
de man, hetgeen hierop moet uit
lopen, dat de vrouw ook naast het
gezinkomt te staan. Ook wordt het
gezin uit elkaar gerukt wanneer
men woonflats gaat bouwen, ook
voor arbeiders met gemeenschappe
lijke conversatiezalen en inrichtin
gen tot het in bewaring geven van
zuigelingen en kleuters.
Heel is er al bereikt, maar het
grote'doel, de maatschappelijke her
vorming in Christus is nog niet
bereikt. Vooral de grote kleurloze
middenmassa te bereiken is onze
taak, wat Apostolaatswerk is in de
hoogste betekenis van het woord.
In Memoriam
Na zijn kernachtige rede te heb
ben uitgesproken, herdacht de voor
zitter'de Vriidag. overleden voorzit
ter van de Kath. Handels- en Kan-
toorbediendenbond, de'heer Corne-
lisse. Met grote waardering ge
waagde spr. van de ijver en het
idealisme van de heer Cornelis., die
echter niet beperkt bleven tot zijn
organisatie maar zich uitstrekte tot
het gehele terrein van de arbeiders
beweging. Alle bonden hadden zijn
belangstelling. Cornelis heeft met
succes gewerkt. Na de bevrijding
werd hij door een zware ziekte ge
troffen. Veel heeft hij geleden en
wij mogen O.L. Heer daarom dank
baar zijn. dat Hij"hem uit zijn lijden
heeft verlost. Staande bad de ver
gadering een Onze Yf der en Wees
Gegroet voor zijn zielerust.
Hulde aan dhr. v. Slingerland
Aan het eind van zijn mededelin
gen.' waarop wij morgen nog nader
terugkomen, herinnerde de voorzit
ter aan het feit, dat de heer G. van
Slingreland uit Alkmaar in Januari
van dit jaar de 60-jarige leeftijd
heeft bereikt, en daarmee aftrad als
gesalarieerd bestuurder van de Bond
ingevolge de huidige rechtspositie
regeling. Gedurende 25 jaar heeft
de heer van Slingerland de krach
ten van zijn scherpe geest en ziin
warme haat geschonken aan het
werk van de Bond en dat altiid ge
daan met een blijde geest. Wij dan
ken hem voor al zijn ijveren en
ploeteren in zijn district, waar hij
door alle afdelingen gewaardeerd
Werd. Spr. hoopt, dat het de heer
van Slingerland gegeven mag zijn
zich thans meer aan zijn gezin te
kunnen geven, waarom spreker de
afgetreden bestuurder verzocht de
dank van de arbeiders ook aan zijn
vrouw en kinderen o,ver te bren
gen voor al de offers, die zij mede
voor bun belangen hebben overge
had. Sor. deed hierop de medede
ling, dat het Bondsbestuur op 30
April j.l. het besluit genomen had
de heer van Slingerland te benoe
men tot ere-lid van de Bondsraad.
De vergadering onderstreepte deze
woorden van de voorzitter met een
hartelijk applaus. Het zal de Alk-
maarders vooral goed hebben ge
daan. dat deze woorden door de
voorzitter werden geuit, temeer
waar de heer van Slingerland ook
een goed burger, is van de Kaasstad
en er nu van de hem toegewenste
rust nog weinig gekomln is doordat
hij met enkele tussenpozen
vele maanden belast is met de waar
neming van het burgemeesterschap
van Alkmaar, wat dfior de voorzit
ter vergeten werd te zeggen.
km; 2. Koning (Oosterwolde) op
Triumph, 42 min. 26,4 sec., gem.
snelh. 116,8 km; 3. Bakker (Soester-
berg) op Sunbeam, 43 min. 46,1 sec.
gem. snelh. 113,3 km.
350 cc klasse, 5 ronden: 1. Van
.Tilburg uit Rotterdam (Norton) 43
min. 42,9 sec., gem. snelh. 113,6 km;
2. v. d. Kimmenade uit Helmond
(Triumph) 44 min. 1 sec., gem. snelh.
110,8 km; 3. H. G. Pellikaan uit Den
Haag (Triumph) 44 min. 50,9 sec.
gem. snelh. 114,5 km.
Snelste' ronde in de 500 cc klasse
gemaakt door Van Donkejaar (Tri
umph) in 8 mii^ 14.9 sec. met een ge
middelde snelheid van 120,1 km.
In de 350 cc klasse maakte Van
Tilburg (Norton) de snelste ronde
in 8 min. 38,3 sec. met een gemid
delde snelheid van 114:8 km.
De grote strijd.
Om 12 uur had de start plaats
van de Internationale race in de 350
cc. klasse. Men zag met grote span
ning de strijd tegemoet tussen de
Engelsen op Norton en Velocette en
de Italianen op hun 250 Guzzi's. De
Italiaan Francisci had moeite om bij
de start weg te komen. Whitworth
(Velocette),nam de leiding met vlak
achter hem Goodman (Velocette),
Lyons (Norton) en Bills (Norton)
waarachter de Nederlander van Rijs
wijk volgde. Lyons schoot tegen het
einde van de 2e ronde met volle
vaart uit een knieb'ocht. In de derde
ronde nam Goodman, 'n zoon van de
directeur van de Velocettefabriek
de kop, welke hij steeds gehouden
heeft. Hij nam bij zijn rijden geen
enkel risico. In op een na laatste
ronde, toen hij ongeveer een halve
minuut vocpsprong had op zijn
landgenoot Bills (Norton) nam hij
het zekere voor het onzekere en
gooide in de minimumtijd van 18
sec. enige liters benzine in zijn tank.
Whitworth.die vlak achter hem zat
was in de 6de ronde wegens motor-
pech uitgevallen. Alle eer voor de
Nederlandse rijder van Rijswijk
(Velocette) die in dit internatipnaal
rijderscorps op de 3e plaats eindig
de." De uitslagen luiden:
1. Goodman (Engeland op Velo
cette) 1 uur 47 min. 13,8 sec., ge
middelde snelheid 129.5 km. 2. Bills
(Engeland op Norton) 1 uur 48 min.
09 sec., gem. snelh. 128.7 km. 3. Van
Rijswijk (Nederland'op Velocette)
1 uur 49 min. 38.7 sec., gem. snelh.
126.8 km. 4. Dear (Engeland op Ve
locette) 1 uur 50 min. 20.8 sec., gem.
snelh. 125.9 km. 5. Simons (Neder
land op Excelsior) 1 uur 54 min. 53.2
sec., gem. snelh. 119.9 km.; 6. Fran
cisci (Italië op Guzzi 250 cc) op een
r,onde; 7. Leonie (Italië op Guzzi 250
cc) op één ronde.
De Nationale race Senioren bracht
weinig spanning doordat de leiders
van-kop-af nimmer bedreigd wer
den. De uitslagen hiervan luidden:
250 cc klasse (5 ronden): 1. Vink
Maasland (Velocette) 45 min. 04.2
sec., gem. uursnelheid 110,1 km.; 2.
Vierdag, Amersfoort (Velocette) 45
min. 16.2 sec., gem. uursnelh. 109,5
km.
350 cc klasse (5 ronden): 1. Van
Rijn, Den Haag (Triumph) 50 min.
44,1 sec., gem. uursnelh. 117.3 km.;
2. Boef, Amsterdam (Sarolea) 51
min. 37.6 sec., gem. uursnelh. 115.4
km.; 3. Drijvers; Putten Gld. (Nor
ton) 52 min. 32,5 sec., gem. uursnelh.
113.2 km.
500 cc klasse (6 ronden): 1. Veer,
Borculo (Triumph) 47 min. 44.6 sec.,
gem. uursnelh. 124.6 km.; 2. Van
Katwijk, Delft (Triumph) 48 min.
57,3 sec., gem. uursnelh. 121.7 km; 3.
Keyzer, Vlaardipgen (Triumph) 53
min. 16.9 sec., gem. uursnelheid 111,7
km; 4. Z.uyderwijk, Wateringen
(BMW) 54 min. 16.8,sec., gem. uur
snelh. 109.6 km. De ^helste ronde:
Veer in de derde ronde: zeven mi
nuten 52.6 sec., gemiddelde uursnel
heid 125.9 km.
Bell op Norton Wint in de
zware klasse.
Nu maakte men zich klaar voor
de internationale race 500 cc, het
hoogtepunt van de dag. In superieu
re stijl zegevierde de Nortonfabriek
meyiun rijder Bell, die de taak van
de na de eerste ronde leidende Nor-
tonrijdende Daniell overnam, toen
deze door. het springen van zijn ach
terband uitviel. Bell legde de 264.5
km. met een gemiddelde uursnel
heid van 136.1 km in de tijd van
één uur 56 min. 41.8 sec. af, hetgeen
Strijd om water
De strijd van de renners is
fel geweest. De strijd van
het publiek tegen de alles
verzengende zon was nog
feller. Men speurde, toen
alle beschikbare voorraad
was uitgeput, naar water,
waterWater werd een
handelsartikel: 40 cent per
glas. Daarvoor moest je, dan
dringen en duwen. Dit heeft
voor de belangstellenden
veel afgedaan aan het genot
van deze grote race. Met was
te warm om met volle teu
gen van dit schouwspel te
genieten!
patste vooroorlogse winnaars, maar
diarbij dient men te bedenken, dat
We rijders ditmaal gebruik moesten,
maken van de normale handelsben-
zine, in tegenstelling met de vroeger
gebruikte benzol-benzine, terwijl
bovendiep compressoren verboden
waren. Intussen dient men de Italia
nen de eer toe te geven, die zij ver
dienen. Zo gemakkelijk als de En
gelsen de prijzen in de 350 cc be
machtigden, is het bij de 500 cc niet
gegaan. Integendeel, het zag er aan
vankelijk naar uit, dat de Italiaan
Lorenzetti (op Guzzi) toch zeker d^
tweede prijs zou weten binnen te
halen. Maar ook hem was het lot
niet gunstig gezind. Want toen hij
door het uitvallen van Daniell in de
vierde ronde de leiding verkreeg,
moest hij de strijd in de 7e ronde
staken wegens motorpech. Voor het
zover was had het publiek in span
ning gezien, hoe na de start de Ita
lianen, belust op revanche, wegsto
ven, hoe Lorenzetti, na een ronde de
leiding had maar deze in de tweede
had moeten afstaan aan Daniell en
hoe achter deze twee de Engelsman
Goodman steeds plaats wisselde met
twee andere Italianen (Lenoni op
Guzzi en Clemencich op Gilera).
Maar ook Goodman viel uit. Deze
winnaar in de 350 cc vloog uit de
bocht bij Laaghalerveen. Juist
meenden de Italianen, thans slechts
tegen elkaar te moeten strijden,
toen de uiteindelijke winnaar van
de race, Bell, die zich van de zeven
de plaats aan het opwerken was,
zich tussen hen mengde. Enkele
ronden werd een titanenstrijd ge
streden, waarin Bell er in slaagde
de Italianen voor te komen. Toen
Lorenzetti dus motorpech kreeg
kwam hij aan de kop. Interessant
was het de strijd te volgen van de
achter hem liggende Italianen. Cle
mencich wilde in de 14e rondé ben
zine nemen. Toen hij echter be
merkte dat Léoni hiervan gebruik
wilde maken om voor te komen, zag
hij er van af en reed door. Dit werd
voor Leoni fataal want hij had vlak
daarna in dezelfde ronde geen ben
zine meer. Nadat hij midden op
het -circuit wat benzine bemachtigd
had eindigde hij toch nog als 4e.
1. Bell (Norton) 1 uur 56 min.
41.8 sec., gem. uursnelh. 136.1 km; 2.
Clemencich, Italië (Gilera) 1 uur
57 min. 43,7 sec., gem. uursnelh. 134.7
km; 3. Whitworth, Engeland (Tri
umph) 2 uur 0 min. 9.1 sec., gem.
uursnelh. 132.1 km.; 4. Leoni, Ita
lië (Guzzi) 2 uur 0 min. 53 sec., gem.
uursnelheid 131.3 km.; 5. Foster, En
geland (Norton) 2 uur 3 min. 12.6
sec., gem. uursnelh. 128.8 km; 6. Th.
Wood, Engeland (Velocette 350 cc)
op 1 ronde; 7. Jac Schot uit Neder
land op Ariel op twee ronden.
De snelste r.onde: Daniell 7 min.
0.5 min. 9 sec., .met ,een gemiddelde
uursnelheid .van 139.85.
GHESTEM TE LEIDEN
De wereldkampioen dammen, de
Fransman Ghestem, speelde te Lei
den simultaan aan 42 borden. Hij
won er 28, speelde 10 remise en
verloor er 4. De namen van deze 4
winnaars zijn D. Schoneveld (Rijns
burg), J. W. Freken (Leiden), J.
SJadeijk (Leiden), Pleizier (Lei
den).
Op het ogenblik dat Zondagmid
dag in de Bosse Veemarkthallen het
congres van de R.K. Bond van
Spoor- en Tramwegpersoneel werd
gehouden, waaraan door 5000 per
sonen werd deelgenomen, brak in de
aangrenzende kleine hal, de z.g. var
kenshal, brand uit, welke vrij spoe
dig gro.te .afmetingen aannam. De
deelnemers aan het congres, dat
o.m. door de Bisschop van 's Herto
genbosch, Mgr. Mutsaerts, de Com
missaris der Koningin in de provin
cie Noord-Brabant en de Burge
meester van 's Hertogenbosch werd
bijgewoond, konden zich gelukkig
zonder ongevallen in veiligheid
brengen.
De voorzitter van de R.K. Bond
van Spoor-» en Tramwegpersoneel
„St. Raphael", de heer Blommers,
was in het eerste deel van zijn
openingsrede, toen de brand uitbrak
Het vuur werd gevoed door sta
pels geperst hooi en stro', dat ter
plaats.e was opgeslagen. De brand
weer "ontving om ong. 14.30 uur het
alarm .yrote brand" en onverwijld
rukte al het materieel naar de plaats
des onheils.
Zeer spoedig kon dan ook met
vele stralen water worden gegeven,
welk water afkomstig was uit ae
Dieze.
Het vuur werd aangewakkerd
voedsel in het dak der grote hallen,
door een felle bries en vond gretig
dat met teer en asphalt was bedekt.
De brandweercorpsen van Vught
en TJlburg en nadien nog de brand
weer van Eindhoven zonden as
sistentie.
Ondanks de enorme hoeveelheden
watef, ging de Noord-Oostelijke
helft van de drievoudige middenhal
en de daar achter gelegen kal 2 ver
loren.
Van de andere zijkant, waar ook
het restaurant is gelegen, bleef de
dakbedekking intact.
De grootste hal van Europa, hal 3
en de hal 4, waren bij de bevrijding
vernield en 'nog niet herbouwd.
TOUR DE FRANCE
Kübler heeft in de 5e etappe zijn
tweede zege behaald. Hjjkwam
met een groepje van drie rivalen
het fraaie Velodroom van Besan
con binnenstuiven en alle vier
bleken zo zeer gebrand op de
eerste plaats, dat er een spurt
volgde alsof het tussen sprinters
ging inplaats van renners die al
250 km in de benen hadden zitten.
De Zwitser wierp zich in de laat
ste meters mét een ruk naar vo
ren en triumpheerde met een wiel-
lengte voor Rosella. Kübler
heeft thans van de vijf etappes er
twee gewonnen, terwijl hij een
maal (weede eindigde, voorwaar
geen slecht resultaat.
De vorige dag had Robic (Fr.-W.)
in de etappe LuxemburgStraats
burg de gele trui veroverd, op een
minuut gevplg door Kübler, die
ook die dag in prachtige stijl reed.
De best geklasseerde renner uit
de gemengde Nederl.-buitenl. ploeg
was Gamellini, die elfde werd.
Klabinsky was weer tamelijk con
stant en werd 32e, terwijl Seyen
39e werd, Jansen 46e en Schellin-
gerhoudt 65e.
Het grote gebeuren van Zater
dag was het opgeven van Arie
Voorerf, die 100 km voor Luxem
burg de strijd staakte. Hierdoor
zijn wan de Nederlanders alleen
nog over de Limburgers Seijen en
Jansen en Schellingerhoudt.
Na Zondag zijn in het landen-
klassement, waarin de drie beste
renners worden geplaatst, Gamellini
en Klabinsky als buitenlanders op
genomen, tezamen met Seijen en
door het terugvallen van Jansen is
de ploeg tot de achtste plaats ge
zakt in de landenklassering. Met
Jansen ging het in deze etappe niet
goed. Hij sukkelt nu al drie dagen
met zijn rechterbeen, dat opgezet
is van de enkel af tot aan de kuit..
40 km. voor Besancon moest hij
het peloton loslaten. Hij had nog
geluk, want Kirchen, de Luxem
burger, viel ook terug en wilde op
geven, maar zijn landgenoten lie
ten zich ook terugvallen, spraken
hem moed in en tenslotte wisten
zij hem over zijn „ram" heen te
brengen. Gezamenlijk haalden zij
Janen weer in en nu kop onze Ne
derlandse kampioen het tempo bij
houden en met de Luxemburgers
kwam hij als een der laatsten het
wielerstadion van het oude Franse
stadje binnen. Schellingerhoudt had
wel is waar aanzienlijk langzamer op deze etappe zeer veel last van
is dan de gemiddelde snelhe'den der de blessure, welke hij Zaterdag
had opgelopen tijdens een valpar
tij. Ook hij kon het tempo in de
laatst? tientallen km. niet bijhou
den en reed in zijn eentje de etap
pe uit. Hij kroop op de wielerbaan
van de fiets af. Deze kalme-en rus
tige jongen dacht echter niet aan
opgeven en hij was vol goede moed
dat de rustdag hem weer geheel
zou opknappen.
Seijen reed vandaag uitstekend.
Hij zat voortdurend in het hoofd-
peioton en- hij was verrukt van
de heerlijke regenbui. Dat had
hem opgeknapt na al die dagen
van warmte, vertelde hij ons.
Over Gamellini schreven wij reeds
op de vorige dagen- niets dan goeds,
en Klabinsky was nog geheel fit.
toen hij te Besancon aankwam. Joly
is nu eenmaal geen opvallende rij
der, hij is lang en slank, draait op
het' vlakke heel goed, maar of hij
straks in "de bergen zal kunnen
meekomen, valt nog te bezien.
Zo zijn na vijf zware dagen en
een rustdag voor de boeg dertig
van de 100, die te Parijs de lange
rit rond Frankrijk waren begon
nen, reeds uitgevallen. Een hoog
per-entage, waarbij het nipt bij
zonder nleit voor de Holland"
ploeg, dat van deze ploeg reeds
50 pet. de koffers heeft moeten
pakken.
Van Schendel heeft de strijd ge
staakt om tot nu toe onbekende re
denen. De Korvèr, een geroutineer
de etapperijder, kon met de warm
te niet ovérweg. Tenslotte had Voo
ren opgegeven aangezien hij last
had van een lichte zonnesteek.
De, uitslagen van de 5e etappe,
StraatsburgBesancon, zijn:
1. Kübler (Zw.-Lux.) 8 uur 10 m.
45 sec.
2. Rossello (Italië) zelfde tijd).
3. Bonaventure (lie de France),
zelfde tijd.
4. Mathieu (België) zelfde -tijd.
5. Amberg (Zwitserland) 8 uur 11
min. 46 sec.
13. Een grote groep renners ex
aequo (8 uur 12 min. 48 sec.),
waaronder Seijen, Klabinsky en
Gamellini.
56. Joly, 8 uur 13 min. 48 sec.
61. Schellingerhoudt, 8 uur 24 min.
35 sec.
68. Jansen, 8 uur 27 min. 53 sec.
Het, algemeen klassement luidt
na de vijfde etappe:
1. Vietto (Frankrijk) 39 uur 36
min. 0J sec.
2. Ronconi (Italië) 39 uur 37 min.
23 sec.
3. Rrambilla (Italië) 39 uur 44 min.
02 sec.
4. C^gan (Frankrijk W.) 39 uur 46
min. 57 sec.
5. Gamellini (buitenl.-Ned.) 39 u„
48 min. 12 sec.
42. Seijen, 40 uur 51 min. 3 sec.
43. Klabinsky. 40 uur 51 min. 44 s.
45. Schellingerhoudt 40 uur 53 min.
26 sec.
53. Jansen 41 uur 5 min. 5 sec.
65. Joly 41 uur 36 min. 50 sec.
Hef landenklassement luidt na de
5e etappe:
1. Italië 119 uur 24 min. 45 sec.
2. West Frankrijk 119 uur 59 min.
30 sec.
3. Frankrijk 120 uur. 18 min. 37 sec.
4. België 120 uur 26 min. 10 sec.
5. Zvjit^prland-Luxemburg 120 u..
59 min. 15 sec.
8. Buitenland-Nederland 421 uur.
30 min. 59 sec.
Positie Nederlandse
passagiersschepen
Abbekerk, 28 Juni van-Melbour
ne te Fremantle; Berlage,, Rotter
damBatavia, pass. 27 Juni Gi
braltar; Boschfontein, 27. Juni van
East Londen naar. Durban; Indra-
poera, pass. 27 Juni Pantellaria,
wordt 3 Juli van Batavia te Hoek
van Holland verwacht; Joih. de
Witt, 27 Juni van Amsterdam te
Soerabaja; Klipfontein, 27 Juni
van Mombassa naar Port Said; Ko-
ta Inten, 28 Juni van Sabang te
Soerabaja; Maaskerk, 26'Juni van
Amsterdam te Accra; Merwede,
27 Juni van Buenos Aires naar
Amsterdam; Oranje, 26 Juni van
Amsterdam naar Batavia; Oranje
fontein, 27 Juni van Port Elisabeth
r.ahr Kaapstad; Westerdam, 30 Juni
van Rotterdam te New York ver
wacht.
Men heeft nu, het plan opge-^at om
allereerst dat gedeelte van de hajjen
op te bouwen, dat door de Duitsers
tijdens de bezetting is verwoest.
Omtrent de oorzaak van deze voor
Den Bosch catastrophale brand, tast
men volkomen in het onzekere.
Brand tijdens processie
Zondagmorgen brak een grpte
brand "uit in Bingelrade bij Bruns-
sum. Toen de grote Sacraments
processie in de Dorpsstraat wachtte
op de zegen vanaf het rustaltaar,
zag men plotseling vlammen uit
slaan van het hoekhuis van de heer
Zuilen. De consternatie was groot.
De plaatselijke vrijwillige .brand
weer rukte direct uit. Onder leiding
van de heer Damen werd het vuur,
dat een grote omvang had aangeno
men, bestreden. De brandweren van
Brunssum en Sittard werden even
eens ter assistentie geroepen. Drie
huizen op de hoek van de Dorps
straat werden een prooi der vlam
men. De oorzaak is onbekend.
CUlor Sïani.
DE ZWARTE KASSA!
Belangrijke arrestatie
wegens groot textiel-
knosierij
In verband met de arrestatie van.
de directie der N.V. Vroom en
Dreesman manufacturenhandel te
Ben Bqgch kunnen wij nader mel
den dat heteoptreden der politie was
gebaseerd op het vermoeden van
prijsopdrijving en e^stige distribu
tieovertreding.
Er is een omvangrijke knoeierij
met textielpunten in behandeling,
waarbij honderdduizenden punten
aan de normale handel zouden zijn
onttrokken. Op enorme schaal
moeten verder zwarte tnxitielaan-
kopen hebben plaats gehad.
De gearresteerde directeuren
gaven eerst na lang aarzelen
toe, dat er een zwarte cassa be
stond, waarin de inkomsten van
de zwarte textielverkopen wer
den gestort. De zwarte textiel
werd weer gebruikt om in de
vorm van cadeaux bepaalde
personen te bewerken om de
firma aan warenhuis-artikelen
te helpen, die anders moeilijk
of niet te bekomen zijn.
De politie, die was overgegaan tot
in beslagneming van de bedrijfsad
ministratie van> deze zwarte cassa,
had deze geborgen in een verzegel
de kamer op de vijfde verdieping
van het enorme gebouw. Toen zij
des morgens na een nacht werken
terugkeerde, bleek dat een jonge
dame van het personeel' langs de
buitenzijde van het gebouw in de
kamer was binnengedrongen. Toen
de politie het zegel had Verbroken
en de kamer betrad, trof zij de
jonge dame tussen de stapels papier
aan. Bij het voorlopig verhoor gaf
zij toe, dat het doel van haar be
zoek was de zwarte kas weg te ha
len. De politie is nog volop met
het onderzoek bezig.
I AAT nu uw aandacht deze
keer niet enkel eens uitgaan
naar de ellenlange voetbaluitsla
gen, die er vandaag weer in uw
krant staanDe mens. en ook U
niet, leeft nigt van brood en ze
ker niet van spelen alleen, ook
al schijnt de belangstelling van
velen dikwijls miet verder te
gaan dan dat. Sport, op gezonde]
wijze beoefend, is zeker niet af i
te keuren en Paulus zou het in 't
allerminst gedaan hebben. Lees
zijn Corinthiërsbrief maar! Weet
eigenlijk te vertellen, hoeveel
brieven van Sint'Paulus er zijn
en welke ze zijn en wat er zo al i
in staat? Toch' heus zulke gekke j
•vragen niet en die men toch ge- 1
rust aan een behoorlijk Christen
mag stellen, dunkt me. Vandaag
30 Juni, vietrt de Kerk hem bi
zonder. Sint Paulus als er ooit
een kampioen is geweest, op wie
heel de wereld trots mag zijn,
dan hij! MARCUS
De HooerLse Wajtecsport hMd.
een. z&Lfeest..
\7'k' ""1
ijlt"11'
cA\s\
fi W,
-
X 'Q i
Belangstellenden in het werk van
de Stichting Gemeenschapsoord
Drakenburgh, het' Kath. Nat. Cul
tuurcentrum, worden in de gelegen
heid gesteld enige dagen op Draken
burgh door te brengen. Men wende
zich voor inlichtingen tot de di
rectie van het landgoed.
door J. S. FLETCHER
Op het circuit van Drenthe werden, voor het eerst na, de oorlog,
de internationale motor wedstrijden om de Grote Prijs-van Neder
land {Dutch T.T.) gehouden. De winnaar in de 500 cc-klasse, de
Engelsman A. J. Bell, in actie.
81. -
„Ben je er zeker van?" zei hij.
„Even zeker als dat ik u nu zie
zitten," antwoordde Jeffery. „Ik kon
me niet vergissen. Ken ik haar niet
even goed als m'n vrouw? Juffrouw
Essie, zeker, vast, positief!"
„Nou?" zei Atherton"na een ogen
blik. „En wat, deed je?"
„Ik ging achter haar aan. Ik had
gehoord, dat ze vermist werd, ik
had er sëdert een paar weken over
horen praten," antwoordde Jeffery'
„ik liep d'r dus achter na. Maar u
weet hoe 't met perrons is en voor -
ik d'r kon bereiken, was ze in de
trein gesprongen die net ging rij
den. En.... ze was verdwenen!"
„Is dat alles?" vroeg Atherton,
plotseling teleurgesteld. „Ik dacht..
„Wacht u even! Ik kon in de'
coupé kijken, waar ze instapte. Er
stond een man naar haar ipt te kij
ken en hij hield het portier voor
haar open. En," vervolgde Jeffery,
met z'n gerimpelde vuist op z'n
knie slaande, „die kende ik óók!"
„Wie dan?" vroeg Atherton.
„Mijnheer Richard! Zo waar als ik
leef. Mijnheer Richard!" riep Jef-
ferij uit. wederom op'z'n knie beu
kend. „Daar zou ik plechtig op dur
ven zweren, mijnheer. Mijnheer.
RichardMallevrie!"
Atherton deed een diepe adem
teug van verrassing. Dit gooide al
zijn ideeën, al zijn veronderstellin
gen ondersteboven. Hij was aan de
vermiste Richard als aan een dode
man gaan denken. Bliksemsnel
herinnerde hij zich plotseling
Boyce's cynische voorspelling.
Werktuigelijk stond hij van achter,
zijn bureau'op en wandelde naar
het venster, waar hij over de ver
regende High street staarde.
„Maak geen vergissing, m'n waar
de!" zei hij, zich plotseling tot de
tuinman wendend. „Dit is een zeer
ernstige zaak. Ben je er zeker van
dat je in de man mijnheér Richard
Malvery hefkende?"
„Ik heb mijnheer Richard Mal
very gek'end uit de tijd toén hij nog
zo te zeggen drie turven hoog was,"
antwoordde Jeffery met een lach.
„Het zou d'r gek uitzien, als ik
hem nu niet herkend had. Hij was
niet al te erg veranderd, hoewel ik
hem al sedert zes jaar niet meer
gezien had."
„Niet veranderd!" zei Atherton.
„Droeg hij dan geen baard?"
„Net zo'n baard als u of ik," ant
woordde Jeffery. „Een zwart snor
retje net als-ie altijd al droeg. Nee
mijnheer, ik kan niet zeggen dat
meneer Richard er anders uitzag,
alleen was-ie een tikkie magerder
geworden en wat verweerd."
„En ben je er zeker van, dat juf
frouw Prynne bij hen. was?" vroeg
Atherton.
„Zo zeker als twee maal twee vier
is!" stemde Jeffery toe. „Ik zag hem
het portier voor haar open houden
en achter haar aan in de 'coupé
springen terwijl de trein wegreed.
Ze waren samen aan 't lachen en
praten. Zij en een andere man die
naar 't scheen erbij hoorde."
„Wat voor 'n soort man" zei
Atherton,
„Die vent zag er uit als 'n vreem
deling. Hij leek een beetje op die
Fransen voor zover ik 'm zag. Maar
ik zag 't allemaal maar in de gau
wigheid, zo te zeggen.?
„Heb je er nog niemand over ge
sproken?" vroeg Atherton, na een
ogenblik te hebben nagedacht.
„Nee! Ik heb een halve dag ver
lof gevraagd om het u te Komen
.zeggen," antwoordde Jeffery., „Ik
«kan evengoed als ieder ander m'n
kiezen op elkaar houden, mijnheer."
<Goed zo," zei Atherton. „Het
wordt jouw tijd, Jeffery en blijf er
over zwijgen. Zeg geen woord."
„En die beloning, mijnheer?"
vroeg Jeffery.„Hoe staat het er
met mij voor?"
„Laat dat maar aan mij over,"
Ik zal jouw zaakje wel in 't oog
houden."
Nadat de tuinman verdwenen was
bleef hij enige tijd in diepe gedach
ten verzonken en hij was verrast
toen hij de klok twee hoorde slaan
en 't tot hem doordrong, dat lunch
tijd al voorbij was. Hij at en dronk
die dag werktuigelijk; al 'ziin aan
dacht was gewijd aan het vreemde
nieuws van Jeffery. Richard Mal
very in leven! en samen met
Hester Prynne! het mysterie werd
grondelozer dan ooit, zelfs nu het
zoals zijn overtuiging hem zeidg
op de rand van de definitieve
oplossing was gekomen.
Er was weer een man op hem aan
't wachten toen hij- na zijn middag
maal op het bureau terugkwam,
de kustwachter die hem die och
tend had aangesproken op de bin
nenplaats in Mafvery.
„Ik ben hier speciaal naar toe ge
komen om u te bezoeken, mijnheer,
zei de man. „Vannacht zal 't gebeu
ren. In de hut van de Clents. Het
geval wil," "ging hij voort, „dat we
zo pas bepaalde inlichtingen hebben
gekregen en de man die we zoe
ken, zal vanavpnd bij de Clents
zijn. En we zouden er u graag bij
hebben met twee man. waar u van
op aan kunt. We zouden bij elkaar
kunnen komen op de plaats, waar
de weg naar de hut afdraait, om
elf uur."
„Als deze storm nog heviger
wordt, zullen we daar - onmogelijk
kunnen komen," merkte Atherton
op.
„We moeten daar komen, welk
weer het ook is, mijnheer," 'ant
woordde de kustwachter. „Het is
onze enige kans de zaak te pakken
te krijgen."
„Goed dan," zei Atherton. „Laat
ons dan de details regelen."
Die avond baande onder de moei
lijkste omstandigheden de wagen
van Atherton, die vergezeld was
van tvyee betrouwbare mannen, zich
een weg tot aan het kruispunt van
MarsWyke. Hij had naar Malvery
Hold willen gaan om Blake op te
halen, maar de kustweg, die "langs
de inham leidde, was weggespoeld
en tussen hem en het oude huis
van er niets dar een uitgestrektheid
schuimend water.
Wordt vervolgd