DE VERRE STEM EEN OUDE ORDE HERLEEFT IN ONS LAND r 1; SINT MAARTENSAVOND DE KERK TE OOSTHUIZEN DE STRIJD OM Dc O' Dromen en werkelijkheid in vilt r FILMKEURING ieke school ktberichten munistische egermg Slowakije Een Seminarie te Sluis (Zeeland) Mikolaj czijk's v! uckt Een oud feest gaat herleven Sigaretten-actie Ned. Volksherstel Een verweer Kerk-wijding ir km. Biosc. Theater: Het nt zijn loop - 18 jaar. nencain: Tien dagen in jaar. Harmonie: Ge- >el - 18 jaar. Victoria: 14 jaar. de Witte: Appassionata tbaar. Tivoli: Zie je ze alle leeftijden. Pastor - alle leeftijden, ïton theater: Verladen - ictoria: Twee matrozen is je - 18 jaar. jyal: Casablanca - vol- Geniet van je leven - es enfants du Paradis - ;n. lustende Jager: Rebecca Munt: Een vrouwen- 18 j. London town - 14 Scala: Incident op Pie- 11e leeftijden. Lente Me- jaar. de Haan: De blauwe 11e leeftijden. Vpollo: Mysterie van de cld - 18 jaar. Vloeibaar ilwasseqpn. City bioscoop: De zee- l jaar. [JUR van de Staten- n van de Katholieke heeft beslotey, weer ian tot de oprichting iolitieke school. Van ie kanten is daarop gen en de verwach- is gewettigd, dat er rrinqen van jongeren gstelling zal bestaan gelegenheid, om ont- op te doen op het i de theoretische en staatkunde. Vooral irming zal veel a,an- nmaai in een tijd, den besteed, wij le- tinis van de gezonde i gezonde ge,dachten ooit noodzakelijk is! gebied wat te'berei- iderricht in de vorm ilitieke school zeer >p grond van vroege- j in de Statenkring oelmatig en succes- :en. Het bestuur van ■ring is thans in on- ng met leerkrachten, wacht nu op inschrij- leerlingen. Men wil ichieten en daarom bestuur, dat leerlin- lullen opgeven vóór ag 15 November. Het etje kort dag, maar ir zeven dagen nodig, lisseri, of hij zich zal Aanpakken dus, en... isturen, leest de cir- ;lke deze week is ;n en propageert dit 2t bijzonder onder uw :n en andere jonge- istaan bovendien al gerenorganisaties in :t. Mogen ook zij pa ling en inlichtingen kman, secretaris Sta- ioorn", te Bovenkars- V. „HOLLANDIA" lORN. Ter elfder ure nog een wedstrijd in leeft nl. voor de 2e kl. C tgesteld HollandiaCon zusje zou men zeggen, de tegenstandersechter week tegen Dirkshqrn Waarlanders ook maar a danstel je voor rt.C. er eens in zou sla agvogels te winnen; jon en kans [JK, 7 Nov. Andijvie lemkool IA 3560; bos- waspeen I 620; breek- drüiven 1.301.85, sla I izie 2740; tomaten I lenekool 821; gele kool kool 612; boerenkool ten gesch. 501.11, knol kroten I 69; prei I I 18—22. CHARWOUDE. 8 Nov. ■itte" kool 9—14.20; 31.000 iol 6.10—11.90; 9000 kg >05.20; 19.000 kg groene 18.70; 16.000 kg andijvie 100 kg uien 17.80—18.60; -20.90; driel. 9.70—10.—; 100 kg kroten I 7.108.20 9000 kg peen II 88.4Ö; I; IV 7.30—7.60; 2500 kg Bevel. 10.30: Eigënh. 10. lunistische eerste minis- rsjecho-Slowakije, Kle- rald, is door zijn rege- met de vorming v.an e Raad van Commissa- r Slowakije. Men ver hij zijn voorstellen, die cgering zullen moeten edgekeurd, Dinsdag ge- ebben. van Slowaakse vakver- leeft verklaard een* actie •ginnen, indien de „poli- s'" niet tegen Dinsdag In een andere verklaring le handhaving der een- de Tsjecho-Slowaakse jangedrongen, hische'socialistische blad Slovo" voorspelt, dat de voor Binnenlandse Za- e en Landbouw in han- nmunisten zullen komen, lakse regeringscrisis is >or het aftreden van vijf sch.e commissarissen en nkelijke, omdat zij niet er negen overige demo- commissarissen kpfiden voor een zuiveringsbe- emocraten weigerden af NiIjjéW NOOfeDHOLLA-NQS DAG&LAD - 8 November 1947 PAG Met de „Kota Inten" is de Prins Bernhard Kapel met zijn onaf scheidelijke mascotte vanuit Indië in Rotterdam aangekomen. De bok kijkt belangstellend naar zijn Hollandse geboortegrond. canonieke visitaties. Zo vormden zich groepen kloosters binnen in de Orde, die gemeenschappelijk dezelf de statuten aanvaarden en zich on derwierpen aan hetzelfde centrale bestuur. Zulke groepen dragen de naam van Gongegraties. Alzo heb ben we de Reguliere Kanunniken van Sint Augustinus van de Konge- gratie van Lateranen. In de gesdhiedenis der Orde in Nederland neemt Windesheim de eerste plaats in, zowel in tijdsorde als in belangrijkheid. Vóór haar stichting, die plaats had in 1387, kan men niet veel met zekerheid zeggen, alleen dit, dat in de 12de eeuw op enkele plaatsen van ons land zoals te Middelburg en Rolduc b.v. Roor- herenklocsters waren. J. MAK i. M'ORTE BERICHTEN hebben in verschillende dagbladen mel- Iding gemaakt van een stichting van een klein seminarie te Sluis. Hiermede keert de eertijds zo beroemde Orde der Reguliere Kanunniken van Sint Augustinus na vier eeuwen afwezigheid weer terug in ons vaderland, waar zij eens door haar grote zie lenijver en haar voorbeeldig leven, een intense beleving van het inwendig leven stimuleerde. Ook in ons gewest is deze gebeur tenis van belang, daar er hier in Westfriesland zelf, n.l. in Wester- Blokker, een bloeiende kloostergemeenschap was. Dom Alois van Ette geeft ons hier door zijn artikel een nadere uitleg over de geschiedenis en het doel der Orde naar aanleiding van deze stichting. Onder de talrijke kloosterorden, die voor de periode der Franse Re volutie en nog meer voor de invoe ring van het Protestantisme deel uitmaakten van de reguliere geeste lijkheid in Nederland, neemt de nu in ons land vrijwel onbekende Orde van de Reguliere Kanunniken van Sint Augustinus, waarvan de leden in de volksmond kortweg „de Regu lieren" (vrouwelijk Regularissen) werden genoemd, een belangrijke plaats in. Het oprichten van een klooster van deze Orde in ons land lijkt ons een gunstige gelegenheid om onze lezers iets over deze kloos terlingen te vertellen. Het is èltijd enigszins moeilijk ge weest een begin te maken met de geschiedenis van deze Orde. Voor iedere andere Orde is het voldoende om haar oorsprong vast te stellen, op te klimmen tot haar stichter, ter wijl voor de Reguliere Kanunniken geen stichter aan te wijzen valt, maar hun ontstaan gezocht moet worden in een geleidelijke doorge voerde organisatie van het reguliere leven onder de diocesane geestelijk heid. Het is een bekend feit, dat de raad van Christus: afstand te doen van alle persoonlijk bezit om Hem te volgen, al spoedig letterlijk werd opgevat en weldra het uitgangspunt werd van een krachtige stroming, die ontelbare mannen samenbracht in eenzame streken. Deze monni ken nu, want zo noemde men ze, trokken de aandacht van verschil lende bisschoppen en andere hoog waardigheidsbekleders, die tijdens hun ballingschap of op reis, hen hadden leren kennen en hun levens wijze hadden bewonderd. Zo wilde de H. Eusebius (ea. 340371) dit ge meenschappelijk leven ook bij zijn geestelijkheid invoeren, en aldus ontstond het eerste „regulier kapit tel" te Vereelli in Italië. Hetzelfde schijnt het geval geweest te zijn te Tours tijdens het bestuur van de H. Martinus (ca. 372—400). Deze nieuwe levenswijze werd sterk verbreid door het gezag van de H. Augustinus, het grootste genie van de Westerse kerk, bisschop van Hippo Regius (ca. 396430), die zich een machtig voorstander ervan toon de. Zijn invloed ging ver over de grenzen van zijn bisdom, wat ten gevolge had, dat in Afrika, in Italië en Zuid-Frankrijk op vele plaatsen „kloosters" ontstonden van geeste lijken, die er een gemeenschappe lijk leven leidden. In de 8e eeuw legden de kerke lijke synodes en de rijkswetten van het Frankische rijk deze levenswijze als een verplichting aan de geeste lijkheid op. De synode van Aken (816) benadrukte dit nogmaals en stelde voor deze gevormde kommu- niteiten een regel op. Deze regel had wel wat invloed, maar was iets te laks. Een reactie kon dan ook niet uitblijven en had tot gevolg, dat er andere nieuwere regels verschenen, die sterk beïnvloed waren door het voorbeeld der monniken, die een tamelijk gedefinieerde regel hadden. Noemen we slechts de regels, die ook in ons land hun intrede deden met name die van St. Victor te Pa rijs, Premonstreit en Arrouaise. Het bericht, dat de Poolse leider der boerenpartij. Stanislaw Mikolaj- czyk, uit zijn land is weggevlucht, heeft ejgenlijk in het Westerse ge deelte der wereld weinig verwon dering gewekt. De macht der com munisten en het schijngerechtelijk terechtstellen van oppositieleiders in de Slavische landen is ons maar al te zeer bekend. We hebben even gewacht met commentaar te geven, daar de verdwijning op zich zelf nog niet een vlucht behoefde te beteke nen. Nu echter Mikolajczyk- inder daad in Londen is aangekomen, nu is het wel gewenst deze figuur en zijn streven eens nader te belichten. Mikolajczyk is een van de slacht offers der gebeurtenissen, die niet alleen oorsprong vinden in het te gen elkaar opbotsen van politieke ambities in zijn eigen land maar ook ontstonden door het steeds gro ter wprdende antagonisme onder de grote mogendheden. Hij verliet Engeland na de oorlog om zich naar Polen te begeven en de steun en sympathie van de Britse regering en het Britse volk verge zelden hem. In. Juni 1945 ging hij naar Moskou om met'andere Pool se groepen te onderhandelen over een verbreding der Lublinregering, in overeenstemming met de te Yalta genomen beslissingen. Hij slaagde erin mee te helpen aan de vorming van een nieuwe regering, die in Juli door alle grote mogendheden erkend werd. Hijzelf werd vice-premier en minister van landbouw. Hij reorga niseerde zijn volgelingen en sticht te de Poolse boerenpartij. Tussen de linkse partijen en de boerenpartij groeide lang zaam maar ze ker een grote achterdocht en vijandschap. In y Maart 1946 werd het Warschause hoofdkwartier der boerenpartij overvallen en documenten in be slag genomen, die men het bewijs noemde van de bondgenootschap tussen de partij en zekere terroris ten, die actief verzet tegen de nieu we regering pleegden. In April ver et Mikolajczyk de coalitie en ging in de oppositie. De aanvallen op hem in pers en in pu blieke vergaderingen werden veel- vuldiger en aan het einde van h,et jaar werden een groot aantal van zijn candidaten voor de algemene verkiezingen in de gevangenis gezet. De meningen binnen in zijn partij raakten verdeeld en de betrekkin gen met de regering werden steeds slechter en slechter. Ja zelfs zo slecht, dat hij thans gedwongen was veiligheid in het buitenland te zoeken, in plaats van een doodvon nis in een militair gerechtshof af te wachten. Mikolaj czyk's Vlucht uit Polen is opnieuw een getuigenis van het steeds verder in de hoek drukken der middenpartijen in Ogst Eurdpa. Hij is er niet de man naar om te vluchten als er nog een kleine hoop voor hem en zijn politiek was over gebleven. Zijn rehabilitatie is on denkbaar zonder de rehabilitatie van de' voorwaarden voor een par lementaire democratie zoals die hier in het Westen bestaat. HET WERELD GEBEUREN Doordat verschillende kloosters eenzelfde regel aannamen ontston den er ook verschillende kanunni kenorden, die bijna alle in de 14e eeuw. uiteenvielen. Van groot be lang is de maatregel, die de H. Stoel in 1131 trof door aan alle kanunni kenkloosters de regel van Sint Au gustinus, een geschrift van deze kerkvader, op'te leggen. Alle kloos-. ters, die deze regel aannamen, vor men vortaan de Orde van Sint Au gustinus. Het is moeilijk zich een denkbeeld te vormen van het aantal kloosters, dat deze Orde moet geteld hebben. Natuurlijk heeft de Hervorming er in de 16e eeuw honderden doen ver dwijnen. Langdurige navorsingen hebben schrijver dezes tot het resul taat gebracht, dat de Augustijner koorheren omstreeks het jaar 1529 waarschijnlijk ongeveer 1600 kloos ters telden. Hiervan waren er meer dan 300 in Frankrijk gelegen, circa 250 in Duitsland en Midden-Europa, bijna 200 in Engeland; voorts lagen er vijf op IJsland en zelfs één op Groenland, het noordelijkste kloos ter ter wereld. Verschillende factoren en wel op de eerste plaats de menselijke zwak heid hebben ertoe geleid, dat de oor spronkelijke vurigheid en strenge kloostertucht niet ongerept in de Regulierenorde bewaard bleven, maar nooit heeft men zich maar een voudig bij dit feit neergelegd. Tel kens stonden er weer mannen op, die nu hier dan daar 'kloosterhervor mingen invoerden, vastgelegd in speciale statuten en in stand ge houden door algemene kapitsels en Tweemaal per jaar wenst iedere vrouw 'n nieuwe vrouw te worden, een ander, die zij altijd zo benijdt. Dan wil zij 'n ander gezicht, een ander kap seleen nieuwe hoed. Maar niet zomaar een nieuwe hoed, waanwee zij inderdaad een nieuw gezicht krijgt en waar mee zij zich een nieuwe vrouw voelt. Gewoonlijk is dan het resultaat van dierevolution- naire keuze, van die radicale poging tot vernieuwing, een schampere opmerking van haar betere (of zich althans beter denkende) helft, die, natuur lijk, vindt dat de oude hoed haar veel beter stond. Nu heb ben die arme mannen heus niet altijd ongelijk, alleen, zelfs als ze gelijk hebben begrijpen ze er toch niets van, hebben ze hoegenaamd geen gevoel voor de innerlijke noodzaak om er nu eens heel anders, he lemaal nieuw, uit te zien. Nu, nieuw zullen wij er mei veel van de nieuwe modellen voor deze winter wel uitzien De nieuwe hoedenmode is noch gemakkelijk, noch flatteus. Al leen de beeldschonen, de Heie na's, die er in wat zij ook op zetten en aantrekken, char mant en aantrekkelijk uitzien, alleen dezulken komen voor delig uit onder hoofddeksels die hetzij op één oor, hetzij op een puntje van het achterhoofd schijnen te zweven. Eigenlijk worden alle hoeden he lemaal uit het gezicht gedragen, maar wie kan dat? Wie is er zo mooi, zo jong, zo chic, dat zij met een van die op het achterhoofd af gezakte hoofddeksels zelfverzekerd kan rondwandelen? En hoeveel da gen zijn er in ons winterig klimaat, dat zo'n hoed ongestraft daar wil blijven zitten? Het is moeilijk: we willen een nieuwe hoed. We willen een mooie nieuwe hoed en we willen boven dien een hoed die ons goed staat. Gelukkig voor ons zijn er dan ook nog hoedenontwerpers, die, behalve bizarre en exotische tulbandgeval- len en vorstelijke Venetiaanse reu- zenhoeden met voiles, ook' nog hoe den ontwerpen die gewone sterve lingen kunnen dragen en daarbij de illusie koesteren dat zij toch naar de mode gehoed gaan en er toch charmant mee uitzien. Het is moeilijk, zeg ik U, maar 't is te vinden. Kijkt er beide hier getoonde modellen maar eens op aan. Die zijn tochwerkelijk allebei charmant, nietwaar? Het ene model is een breton met ver omgebogen rand, gemaakt van beige vilt. Het gros-grain lint is van dezelfde klein en wordt, door een insnijding on deraan de bol, links naar buiten getrokken en daar tot een koket strikje vastgezet. Een uitmuntend model voor heel en half gekleed, eenvoudig genoeg voor gewone ge legenheden, chic genoeg voor de extra-bijzondere uitgangetjes. Een tikje jeugdiger, een tikje sportiever, is het donkerbruine vil ten hoedje met de fazantenveer; dat U hier naast ziet. Het is een soor tement jagershoedie, maar dan in het echt-vrouwelijke en lang niet van chic ontbloot. Het eerste model vraagt het strak ke, stijlvolle kapsel omhoog, des noods met de zo moderne (losse) chignon in de hals. Het tweede mo delletje kan het jonge meisje en de jonge vrouw dragen op loshangend of even omgekruld haar. Wilt U persé een hoed-uit-het- gezicht hebben, kies er dan een waar de voile zo op is beves tigd, dat daardoor de voorhoofdslijn wat ver zacht wordt. Sommige van de Venetiaanse hoeden, de echte, had den de voile over de bol lopen en onder de kin vastgeknoopt. Dat stond heel lief en dat is wel flatteus. Tocques en tulbanden zijn dit jaar heel in gewikkeld, heel hoog, van kostbaar brocaat of fluweel gemaakt, in het kort, hoeden alsof er nooit oorlog is ge weest. En de tulbanden zijn erg Oosters, liefst met fonkelende edel stenen, en een afhan gend eind, of kwast of franje moet U niet verschrikken. Dat hoort er dit seizoen bij net als de loshangende lok haar aan één kant. Of het mooi is, is een an dere vraag, en ook hoe lang deze mode blijft. En intussen houden wij ons dan maar aan de wat simpeler hoofddek sels. DE WINTER IN AANTOCHT Hoewel het in de oorlog veel aan populariteit heeft ingeboet, de omstandigheden werkten dat nu eenmaal in de hand, is toch het Sint Maartensfeest een d<fr meest bekende en gevierde volks feesten in ons land gebleven. 11 November, Sint Maartensdag, is nog altijd een belangrijke datum in ons volksleven. Het is niemand minder dan de bekende Romeinse geschiedschrijver Sulpicius Severus, een persoonlijk vriend van de heilige, geweest, die ons veel wetenswaardigs over deze, min of meer tot een legendarische figuur geworden heilige uit de eer ste eeuwen van het christendom verteld heeft. Martinus is geboren in het tegenwoordige Hongarije, nam reeds op jeugdige leeftijd het christendom aan en trad op vijf tienjarige leeftijd in het leger van keizer Constantius. Als soldaat kwam hij terecht in Frankrijk en ontmoette toen voor de stadspoort van Amiëns een bedelaar, die hem om een aalmoes vroeg. Dit feit is het meest bekende uit zijn leven. Minder bekend zal het zijn, dat hij na de verschijning van Christus nog enige j'aren in dienst bleef en daar na het habijt aannam. Martinus werd bisschop van Tours en stichtte ook nog een kloostergemeenschap. Reeds tijdens zijn leven verrichtte hij vele wonderen, zelfs doden zou hij ten leven hebben gewekt. Reeds in de vijfde eeuw genoot hij kerke lijke verering. De viering van St. Maarten, zo als wij die.kennen, dateert van vele eeuwen terug. Het feest is eigen lijk afkomstig uit de vroege middel eeuwen, toen de viering der kerke lijke feestdagen met meer pracht en luister, ook in de huisgezinnen, ge paard ging dan in onze nuchtere twintigste eeuw het geval is. St. Maarten is niet alleen in het katholieke Zuiden nog altijd een Voor de baancontrole van de Nederlandse Spoorwegen in het Zuiden van het land wordt dit autotje gebruikt. Een der baan- opzichters is op het idee gekomen om ter vervanging van de be kende lorrie een auto voor dit doel geschikt te maken. Het oor spronkelijke onderstel heeft plaats moeten maken voor een stel wagenassen en nu kan dit Fiat je met een vaart van 50 km. langs de rails snorren. bracht ruim drie millioen op De opbrengst van de eerste siga retten-actie van Nederlands Volks herstel bedraagt in totaal 3.150.867. Dit bedrag is als volgt verdeeld: 600.000 voor de financiering van de extra textielvoorziening in de noodgebieden; 750.000 ten behoeve van het fonds noodgebieden; ook 750.000 ten behoeve van het natio nale fonds voor bijzondere noden; 150.000 ten behoeve van de Stich ting 1940-1945; 150.000 voor de uit zending van Nederlandse kinderen; f 150.000 aan de nationale HARK ter bestrijding van de zeevracht kosten op buitenlandse reliefzen- dingen; 100.000 voor medische- orthopaedische rehabilitatie van oorlogs-invaliden; 250.000 voor de noodsanatoria voor t.b.c.; 100.000 voor hulpverlening aan enkele ge meenten in Midden-Limburg, welke op 6 Juli 1946 door een hagelramp zijn getroffen, nadat zij reeds ern stig getroffen waren door het oor logsgeweld; 100.000 voor de Bra bantse gemeenten, die in Augustus van dit jaar door massala branden werden geteisterd; het restant van 50.867 zal tezamen met de op brengst van de tweede sigaretten- actie in principe eveneens voor de noodgebieden worden bestemd. GRAMOFOONPLATEN- CONCERT IN HET KRITERION- THEATER In het Amsterdamse Kriterion- theater zullen wederom gramofoon- platenconcerten worden gegeven van werken uit de Middeleeuwen, de Re naissance en moderne meesters. Op de concerten, Dinsdags om 5 uur, zal een mondelinge toelichting wor den gegeven. meente. Ook als de gemeente kerks was zou de kerk vervallen. Een klein dorp kan niet alleen de on kosten dragen voor het onderhoud van zo'n machtig bouwwerk. Wij twijfelen er echter niet aan, dat de kerk in de toekomst volledig ge restaureerd zal worden mede door de steun, die heel het volk bieden zal. Voorlopig gebeurt alleen het allernoodzakelijkste: het glas in lood zal hersteld worden en de goten ge repareerd. Wij hopen echter van harte, dat ieder, die de artikelen van de schrijver gelezen heeft, zich geroepen zal voelen om reeds nu zijn steentje aan de herbouw bij te dragen. De kerkvoogdij der Ned. Herv. Gemeente Oosthuizen zal gaarne iedere postwissel „voor de restauratie van de kerk" incasseren. Wij danken U, Redactie, voor de plaatsing van onze opmerkingen en wij spreken de wens uit, dat 'ook in de toekomst de heer V. d. J. steun zal verlenen bij de pogingen om te komen tot herstel van onze kerk. M. J. FABER, godsdienstonderwijzeres in dienst der Ned. Herv. Gem. Oosthuizen. (Ingezonden) Geachte Redactie. Zoudt U mij de gelegenheid wil len schenken, door plaatsing van 't onderstaande, iets toe te voegen aan de artikelen over „De kerk te Oost huizen", verschenen in de nummers van 29 en 31 October van uw blad. Wij danken de schrijver ten zeer ste voor de liefdevolle aandacht, die hij aan onze kerk heeft willen wij den en voor de verve waarmede hij haar beschrijft. Tegen een zekere strekking, die in deze artikelen ligt, menen wij echter te moeten opko men. „Verval als een straf en misschien wel als een symbool" schrijft hij in het eerste artikel. Wij zouden hem willen vragen: straf over wie? „Sym bool van de onverschilligheid en 't ongeloof der mensen" heet Jiet in 't tweede artikel. En uit wat dan volgt menen wij te moeten opmaken, dat met „de mensen" speciaal de ge meente bedoeld is, aan wie deze kerk behoort. Het verval der kerk dus een straf over deze gemeente. Is deze gedachte niet wat wille keurig? Moeten wij dan ook de con clusie trekken, dat iedere kerk die in volle glorie praalt, het teken is van de deugd der gemeente? Dan kunnen we ook nog eén stapje ver der gaan en beweren dat rijkdom deugd is en armoede schande, al thans waar het een kerkelijke ge meente betreft. „De onverschilligheid en het on geloof dezer gemeente". Want niet waar „de mensen" doelt wel zeer speciaal op deze gemeente? Spreekt een buitenstaander hier niet een al te haastig oordeel uit? Vergeet hij niet al te veel, dat hij buitenstaan der is ook in deze zin, dat hij de Protestantse geestesgesteldheid niet kent. Als Katholiek kan hij zich geen „vroomheid" denken, zonder dat dit ook inhoudt „kerksheid". Voor de Protestant ligt dat iets an- anders. Persoonlijk betreuren wij de on kerksheid van deze streek, maar niet gaarne zouden wij daaruit con cluderen dat dit betekent: het on geloof van deze streek, zelfs niet haar onkerkelijkheid. Voor het Pro testante denken zijn deze begrippen niet identiek. Het beeld trouwens dat ter illu stratie van de onkerksheid gegeven wordt, spreekt van het kerkelijk verband, waarin men zich nog altijd opgenomen weet. Al de kinderen van het dorp 'gaan naar de Zon dagsschool. En wie de tachtigjarige, die nog altijd dit werk dat haar zo lief is, niet kan opgeven, daar ziet staan met haar schare van jonge helpsters te midden van de kinde ren, wie het „fris geluid uit jonge kelen" hoort, dat stijgt in de gewel ven, hij vergeet heus het oude wan kele harmonium wel en hij voelt, hoe de oude kerk zich verheugt in haar galmende ruimten. Niettemin wij geven volmondig toe: de gemeente is onkerks wat niet zeggen wil ongelovig en het kerkgebouw is in verval. Maar het verband dat de schrijver legt mag niet gelegd worden, ons inziens. Het verval van dit kerkgebouw is niet gevolg van de onkerksheid der ge- Noot van de redactie. Gaarne hebben wij mej. Faber in de gelegenheid gesteld, haar opmer kingen tc maken. Op de principiële kwestie zullen wij thans niet nader ingaan, daarvoor lopen hare en onze opvatting ie ver uiteen. Alleen dit: op de duur is het toch zo, dat niet alleen het geloof-zonder-de-werken, maar ook het geloof-zonder-de-ker- ken dood is red.). der voornaamste volksfeesten ge- I bleven. Luther noch Calvijn hebben dit bij uitstek mooie feest nooit geheel kunnen doen verdwijnen. En zo zien we dan ook Groningen b.v. nog ieder jaar met talloze kinder optochten de gedachtenis aan Sint Martinus levendig houden. Daar is het op de avond van de 10de No vember in Stad en Ommelanden een gewemel van duizenden lichtjes en in de late stille herfstavond klin ken ijl de kinderstemmetjes: „Sunner Meerte Bisschop, roem van alle landen; Dat wij hier met lichtjes lopen is voor ons geen schande." Ook in de Zaanstreek is Sinte Maarten geen onbekende, al merkt men van een godsdienstige inslag van het feest niet veel meer. In de „Streek" tussen Hoorn en Enkhuizen kent men zelfs in Augus tus reeds een St. Maartensavond. Zo populair is trouwens de figuur van Sint Maarten, dat we in alle streken van ons land zijn naam aantreffen. Zo heeft Doesburg hem geëerd in het stadswapen, alsook Maartensdijk in Utrecht en Sint Maarten in Noord-Holland. Ook Utrecht zelf voert zijn kleuren, nl. rood-wit. In Dordrecht, in vroeger jaren de stapelplaats der Franse wijnen, werd de wijn op de 11de November gekelderd. De Leidse jeugd trok zingend door de straten der stad, hout vergarend voor haar vuren. En zo zijn er talloze voor beelden. Wij wijzen voorts op de vele ker ken, die aan zijn persopn zijn ge wijd. Maar nergens in ons land wordt Sint Maarten meer gevierd dan in het Zuiden, waar we aan de vooravond van het feest talloze St. Maartensvuren tegen de duistere hemel zien opflikkeren. Vooral Venlo is het middelpunt van het kinderfestijn. Honderden rappe handen hollen talloze rapen en bieten uit, die 's avonds als lan taarns dienst moeten doen en het is vaak voorgekomen, dat de Sint zelf, als Romeins soldaat gekleed, zijn intocht in de stad deed. Buiten de stad wordt er volop „gewierookt", bestaande uit het zwaaien van een blikken bus met gloeiende stukken turf, een niet ongevaarlijk spelletje. Zoals op vele dergelijke dagen, speelt ook Sinte Maarten een be langrijke rol in de weerkunde, van daar het, op het platteland vooral bekende, rijmpje: „Zo het loof niet valt voor St. Martijn. zal 't een lange winter zijn." Als het werkelijk waar is, nu dan staat ons nog wat te wachten, want de bomen en heesters hebben nog maar weinig van him zomerse too. verloren. Hoewel het feest hier en daa: veel van zijn oude glans beeft ver loren, is het toch een verheugend verschijnsel, dat vooral de katho lieke jeugdorganisaties zich beijve ren om dit oude schone feest wger in volle glorie te doen herleven. En de belangstelling voor de oude volksgebruiken, nauw verwant aan het kerkelijk gebeuren, is groeiend. Al is de vette St. Maartengans voor ons nog onbereikbaar, èn onbetaal baar, laten we deze aloude feestdag in ere houden. Laat onze kinderen maar wat rommelen in de schuur, bieten snijden, draden spannen, kaarsen halen en als ze 's avonds moe van hun trektocht thuis ko men, ze vergaren rond de kachel, die we hopelijk dit jaar nog niet behoeven aan te steken, en ze ver tellen van Sinte Maarten. Het zal ze meer pleizier geven de-> een avond in de bioscoop. L. S. f\NZE parochie-kerk staat het midden van het open bare leven in ons dorp, in onze stad. Wij herkennen de plaatsen aan de torens van onze kerken. Het middelpunt van ons bi "dom is de kathedraal te Haarlem Het middelpunt van geheel de katholieke wereld is Rome, is de bisschops-kerk van de Paus, de „aarts-basiliek van de Ver losser", zoals zij heet, of Sint Jan van Lateranen. Dat is de „moeder en het hoofd van alle kerken der aarde". Met haar zijn wij verbonden door en langs onze eigen parochie-kerk. Wan neer we morgen, op deze No- v ember-Zondag, het feest van liaar wijding vieren, mogen we onze eenheid met de Kerk, met Rome, met de Paus, dus met Christus dankbaar bewust wor den. En de liefde en trouwe ge hechtheid aan onze eigen paro chie-kerk moge hieruit blijken dat wij goede parochianen, door >n door katholieke mensen zijn! MARCUS Het Midden-Oosten en meer in het bijzonder Iran is een van de vele contactpunten waar de Amerikaanse, Engelse en Russische belangen elkander raken. De eerse 'olieconcessie, welke de Iraanse regering in het ver leden aan een buitenlander ver leende, was aan een Rus, een zekere Kochtaria. Aangezien deze echter geen succes had, werd de concessie in 1916 aan de Anglo-Persian Oil Compa ny overgedaan. Deze concessie betrof gebieden in het Noorden van Iran. In 1920 werd de Amerikaanse Standard Oil Company even eens in het Noorden concessies toebedeeld'. Tferwijl er aan vankelijk tussen de twee con cessiehouders strijd was, is men vervolgens overeengekomen op het gebied' van het exploiteren van olieconcessies samen te werken. In October en Novem ber 1944 verzocht ook de Sov jet-Unie om concessies in het door haar bezette noordelijke gebied van Iran. Gelijktijdig verzochten Amerika en Enge land om hernieuwing van de aldaar verleende concessies, doch de Iraanse regering bleek niet voornemens deze concessies toe te staan, wanneer niet de bui tenlandse troepen werden terugge trokken. Een en ander geschiedde niet zonder gelijktijdige binnen landse woelingen in Iran Een tweede kant van het vraagstuk was. dat Amerika, En geland en de Sovjet-Unie zich bij verdrag van 29 Juli 1942 hadden verbonden binnen zes maanden na de Duitse capitulatie de respectie velijke troepen uit Iran terug te rekken. De Russische troepen bleven echter ook na het verlopen van de termijn in Iran, volgens hen op grond van het feit, dat Iran het verdrag van 1921, vol gens hetwelk oorspronkelijk Rus- siscne concessies niet aan derden zouden worden overgedragen, zou hebben geschonden. Iran vond in een en ander aanleiding de kwes tie aan de Veiligheidsraad voor te leggen. Deze besliste, dat de bui tenlandse troepen Iran op 6 Mei 1947 zouden hebben moeten ver- 'laten. De Sovjet-Unie heeft inder daad de troepen uit Iran terugge trokken, doch heeft gelijktijdig talrijke pogingen gedaan toch nog STRIJD OM DE OLIE n*"- cSütSSr] FF Gemengd Br.. Fr.. Am. en Ned, concessies! stem in het kapittel te houden. Ddt resulteerde in een ontwerp olie overeenkomst tussen Moskou en Teheran Thans heeft echter het Iraanse parlement een wet aangenomen, waardoor d'eze overeenkomst van 1946, welke voorstellen deed' over de oprichting van een Russisch- Iraanse oliemaatschappij waarin de Sovjet-Unie de eerste 25 jaar de meerderheid van aandelen zou hebben, practisch wordt verwor pen. Nieuwe onderhandelingen worden echter voorgesteld. Een bepaald aspect van het vraagstuk is wel het feit, dat de in het Noorden van Iran in zeer ruime mate aanwezige olie vrijwel niet via de Middellandse Zee kan worden afgevoerd, doch dat prac tisch alleen het vervoer via de Kaukasus, dus via Rusland, eco nomisch verantwoord is. Wanneer men overweegt, dat ongeveer 40 pet. van de wereldvoorraden in het Midden Oosten zij'n gelegen en dat Iran in 1943 me' 73.800.000 barrels de derde wereldproducent van olie was. is het duidelijk, dat de grote mogendheden wel graag in dit ge bied een vinger in de pap hebben 'EUILLETON door PETE FALCON 54. De poging opgeven en zich zo goed als weerloos overgeven aan de bandieten? Wat zich vervolgens af speelde was de kwestie van een paar tellen. Een bliksemsnelle blik naar Burns bewees hem, dat de detective nog geen beslissing had genomen. Mary staarde angstig voor zich uit. En Fred handelde! Het was eerder een radeloze noodsprong dan moed, doch zij leverde resultaat, op. Hij wierp zich naar voren, sprong van achteren op Wilkers, zodat deze bijna dubbel sloeg. De wagen begon gevaarlijk te slingeren, doch Fred bleef de volkomen verraste Wilkers met het gewicht van zijn lichaam naar beneden drukken, terwijl hij met de ene hand het stuur greep en met de andere de handrem over haalde. De auto piepte oorverdo vend, schokte hevig en kwam ge lukkig met aanzienlijk verminderde vaart tegen een boom terecht. In middels was Burns te hulp geko men. Helags werden alle verdere maatregelen, die ze ten gunste van zich zelf hadden kunnen nemen, verijdeld door het toesnellen van publiek, dat in grote getalen van alle kanten kwam opdagen. En het was Burns, (lie thans de situatie in een oogwejik beheerste. Hij fluister de: „Fred, stap snel uit bekijk de schade en vertel, dat de heer aan het stuur eensklaps onwel werd, zo dat je van hem moest overnemen, met dit gevolg." „En jij, dreigde hij tegen de half verdoofde Wilkers, „geen woord of ik schiet je neer waar indereen bij staat." De handlanger van Finnemore sprak geen woord terug de on verwachte wending had hem zijn zekerheid doen verliezen. „Daar gaat miss Strebing!", riep eensklaps Mary. Snel keken Fred en de inspecteur op ze zagen de gravin uit de wa gen wippen en zich vervolgens luid roepende een weg banen door het toegestroomde publiek. Fred wilde haar achterna, doch Burns hield hem tegen. „Hier blijven," gebood hij. „Niets aan te doen. Kunnen nu eenmaal geen publiek schandaal maken, van wege het geheim." „Mqar ze ging toch roepende weg," merke Fred wrevelig op. „Hoorde je niet wat ze zei? Dok ter ik moet naar een dokter! Die weet wel een wég te vinden om Finnemore en zijn trawanten te waarschuwep. Eerst deze situatie af handelen en snel!" Fred stapte uit en nam de toe stand van de wagen op. Het bleek mee te vallen alleen de bumoej was ingedrukt. De politie-agent di< ten tonele verscheen en slechts ma tig Engels verstond, werd zo goed er zo kwaad als het ging van het ver loop op de hoogte gesteld Het ver haal over de „zieke heer" achter ho stuur ging er vlot bij hem in, wan Wilkers zag er inderdaad enigszin verfomfraaid uit. Aangezien er ver der geen brokken waren, konden z na inzage te hebben gegeven in di documenten Van Wilkers di< wonder boven wonder volkomen orde bleken te zijn verder rijden Een moeilijkheid werd nog gesc'.ia pen door een omstander, die vertel de, dat er een dame was uitgestap om een dokter te halen. Burns rea geerde' hierop luchtig door te zeg gen, dat hij wel wist waar ze hoe was namelijk naar een bevriend dokter, die „de patiënt kende" e' een paar grachten verder woondf Ze zouden er wel even heenrijder De agent was geimponeerd doo het internationale gezelschap en lie hen zonder enig bezwaar starten. Fred slaakte een zucht van ver lichting, toen ze wegreden en ee' nieuwsgierige menigte achterlietej die over het opgeval waarsehimlïi' nog wel een half uuptje zou na de batteren. Burns had achter het stuu plaats gepomen. Wilkers zat na»! hem en genoot het voorrecht in bi dwang te worden gehouden doe Fred. Op zijn beurt waren de be wonderende blikken van Marv o hem gericht, die vriendschapne1 :i: Wordt vervolg

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1947 | | pagina 3