a POLEN IN DE GREEP VAN MOSKOU Dffe Oosterse afbeeldingen van de HMaagd INTERNATIONALE BIDWEEK VRAAGT ONS GEBED- MOEILIJK WERK IN BORNEO GREPEN uit Pers HET LAND, V/AAR CHURCHILL SCHRIJFT... Van het Westen wordt de bevrijding verwacht H' NIEUW NOORDHOLLANDS DAGBLAD - Zaterdag 17 Januari 1948 PAG. 3 s Dat alien een zijn Bruiloft De Maria-ikoon Bekering der heidenen Missie moet opnieuw beginneri Jam van rozen, kauwgom-thee en jakhalstanden De hand van de priester J Drie Oosterse afbeeldingen van de H. Maagd in een z.g. drieluik verenigd. Links de „Hodigitria", de Koningin der ene, ongeschonden Kerk. De oorspronkelijke voorstelling is afkomstig uit Tichwin in het Russische gouvernement Nowgarod en dateert uit de 2de helft der 14de eeuw. Volgens de traditie is deze ikoon geschilderd naar een gelijksoortig werk van de evangelist Lukas, dat in 438 door keizerin Eudoxia van Jerusalem naar Constantinopel gebracht werd. In het midden de be- kende voorstelling van O. L. Vrouw van Altijddurende Bijstand, hoop op het herstel der eenheid. Een oudere voorstelling uit de school van Wladimir 1250). Rechts de „Strastnaja", de lijdende Moeder Gods, treurend over het verlies der eenheid. Vertoont veel overeenkomst met de ikoon der Moeder Gods van de Don (14de eeuw). 1-nE VERDEELDHEID onder de Christenen is altijd een pro- bleem geweest, dat de goed willen- den van alle groeperingen tot ern- stig nadenken heeft gestemd. Bij het naderen van de Internationale Bidweek, meer dan anders, is men geneigd te overwegen, hoe dit ont- zaglijke probleem op te lossen. Als men de toestand overziet, dan is men licht geneigd de zaken met een te donkere bril te bekijken. Immers, de vormen, waarin zich het begrip Christendom aan ons voordoet, de veelheid der verschil- lende belijdenissen, de verschillen- de vormen zelfs, waarin men de persoon van Christus ziet, zijn vaak oorzaak, dat men een hereniging voor practisch onmogelijk houdt. Toch heeft de praktijk der laat- ste tientallen jaren bewezen, dat het begrip ..hereniging" werkelijk te verwezenlijken is en verwezen- lijkt werd. Dat daarbij het proces der definitieve aansluiting van de afgedwaalde kerken bij Rome niet in een handomdraai als beeindigd kan worden beschouwd, ligt voor de hand. Er zijn zoveel moeilijkhe- den te overwinnen, dat men er zich niet over verwonderen moet, dat het proces der hereniging jaren, ja zelfs tientallen jaren kan vergen. En een punt is er, waarop men zich dient te bezinnen: de muren der verdeeldheid reiken niet tot de hemel of m.a.w. gezegd. en wij leer- den dat reeds in de Catechismus- les, God is een vader voor alien, die met een oprecht hart Hem die- nen. Dat is eigenlijk ook de basis van het werk der. hereniging. Ge loof. het is een genade; maar een heid in 't geloof is evenzeer een genade. Daarom wordt er tijdens de Internationale Bidweek dan ook gebeden, door Katholiek en Pro testant, door Anglicaan en door de gelovigen der Oosterse kerken. Ondanks de vele verschillen, die de Russisch-orthodoxen, de Kopten, de Ned. Hervormden, de Doopsge- zinden en de Luthersen, om maar een greep te doen uit de tientallen verschillende godsdiensten, beletten om samen een te zijn of zich aan te sluiten bij de ene Moederkerk, zijn er toch weer zovele puntenvan overeenkomst, dat een samengaan op brede basis zeker tot de moge- lijkheden gerekend kan worden. En met Gods genade kan uit deze sa- menwerking nog zeer veel goeds groeien. We hebben het in de afge- lopen jaren gezien, hoe groeperin gen tot elkaar kwamen. Ook nu moet dat kunnen. Het meest in het teken der be- langstelling staan momenteel wel de Oosterse Christenen. Velen keer- den reeds tot de Moederkerk terug, met behoud van hun eigen gewoon- ten en gebruiken. Zo zijn de meeste gelovigen der Armeniers weer te rug in de ene schaapsstal, andere geunieerden zijn de Maronieten (Syrie en de Libanon), de Roethe- nen (Oost-Polen en de Oekraine), de Roemenen, een groot deel der Melkieten (Mesopotamia) en de Jacobieten (Syrie). Van de laatste tijd dateren de unies der Malanka- ren en Malabaren (Voor-Indie) Anderen staan nog op zich zelf, TE Cana vera.nd.ert Christus water in wijn: dit is een rtieuwe Verschijningeen nieu- we Openbaring van Zijn God- heid. Hij heeft macht over de schepping. De natuur is Hem onderwcrpen. Zij staat Hem ge- heel ten dienste en Hij kan haar omvormen, haar herscheppen zoals Hij wil. Christus is God. Dit bewustzijn moeten wij mor- gen weer uit de H. Mis meene- men. Hij is de Heer, de Meester in wiens hand alles besloten ligt. Het lot van de wereld, van ons, van mij persoonlijk. Hij kent mij, Hij weet van mij of, van mijn leven, mijn plannen en ide- aten, van mijn tekorten en fou- ten, van mijn goede wil en mijn zwakheid. Maar Hij helpt ook. Hij hielp te Cana het jonge bruidspaar uit hun verlegenheid. Hij is een goede Gast. Hij weet vrettgde en blijheid te brengen op een bruiloft. Zo ook op de bruiloft van ons leven. Laat Christus in ons Huwelijk staan. Hij is de bron van alle goed, van alle geluk en zegen. MARCUS soms kwijnend, soms bloeiend. De uitgeweken Russen hebben b.v. in Parijs een eigen theologische Aca- demie en een over het algemeen bloeiend geloofsleven, zich voorna- melijk openbarend in de kerkjes aan de Rue Petel en het intieme kerkje op de Montagne Sainte Ge nevieve in het Quartier Latin. Hoe zal het allemaal weer tot eenheid moeten komen? Een grote vraag in deze dagen. Wij kunnen echter, neen, wij moeten de hereniging steunen, in ons gebed betrekken de theologi sche professpr en de Koptische priester, die niet eens het Evange- lie kan lezen, alien aanbevelen in de genade van Hem, die troont bo- ven alien en woont temidden van alien. Geven wij gehoor aan de oproep van het Apostolaat der Her eniging en bidden wij met alle Christenen, opdat spoedig alien een zijn. L. S. Hoe vreemd wij soms ook staan tegenover de liturgische plechtig- heden van de kerken der Oosterse ritus, ten opzichte van de ikonen der Moeder Gods voelen wij ons toch weer een met de gelovigen der van Rome afgescheiden Kerken. Want zoals bij ons in het Westen in geen enkel gezin het Mariabeeld ontbreekt, zo zal men in het Oos- ten slechts zelden in een gelovig gezin de Maria-ikoon missen. Deze ikoon bekleedt in hot leven van de Rus, de Oekrainier, kortom bij alle slavische voiken, alsook bij de Grieken een voorname plaats. Voor de ikoon wordt gebeden, met de ikoon worden zieken en vertrek- kenden gezegend, op de ikoon richt de stervende zijn laatste blikken. Uit de laatste oorlog is bekend, dat op de Europese slagvelden vele jonge Russische soldaten werden gevonden met een miniatuur Ma ria-ikoon in hun bezit, hetgeenwel bewijst, welke voorname plaats ook nu nog de Maria-beeltenis bij de Oosterse volkeren inneemk IN HET KADER van de Interna tionale Bidweek hadden wij dezer dagen een onderhoud met Mgr. Buis, Apostolisch Vicaris van Noord-Borneo, die ons uit zijn rijke ervaring als missiona- ris wetenswaardige dingen ver- telde over de missie in zijn Vi- cariaat, een gebied, driemaal zo groot als Nederland. Opmerkelijk is dat al deze heidense volkeren en stammen, waaruit de inlandse bevolking van Borneo bestaat, geloven aan een hiernamaals. De gods- dienst verschilt naar de volks- stam, maar alle inlanders zijn animisten, geestenvereerders. Alles, wat er zo al in het leven gebeurt is het werk van de gees- ten. Speciaal komt dat tot uiting bij geboorte, ziekte en dood. Iemand die ziek is, is volgens de inlander zijn geest kwijt. De ze zweeft ergens rond en het is de schone taak van de toverdok- ter, die weggelopen geest weer terug te brengen, natuurlijk te- gen een behoorlijke betaling. Wordt zo'n zieke na een speciale behandeling niet gezond, dan ligt het natuurlijk niet aan de dokter, maar aan de geest! Het is begrijpelijk dat de mis- sionarissen, in wie men concur- renten ziet, niet erg welkom zijn. Maar toch komt het voor, dat deze tovenaars zich bekeren, en dan zijn het nog lang niet de slechtste katholieken. Behalve onder de inlanders, werken de missionarissen, van de bekende congregatie van Mill-Hill, waartoe ook Mgr. Buis behoort, onder de vele ge- immigreerde Chinezen. En dat is over het algemeen dankbaar werk. Deze mensen zijn rustig, vreedzaam van natuur en zeer goede kolonisten. Zij hebben vaak geen eigen geloof en het katholicisme wordt weinig in de weg gelegd. Anders is dat met de „ho- kiens" de handelslui, die zijn veelal afgodendienaars en moei- lijk te bekeren. Het Vicariaat Noord Borneo telt ongeveer 500.000 inwoners, slechts 13.000 zijn er katholiek! Er valt dus genoeg te doen. Vooral daar, zoals Mgr. Buis vertelde, men hier geheel op nieuw moet beginnen. De Jap- pen hebben alles, maar dan ook alles, vernield. Kerken, scholen, ziekenhuizen, er is niets meer over. De voorganger van de Nieuwe Vicaris, Mgr. Wachters, werd met 10 priesters vermoord. Ook van de vooraanstaande ka tholieken werden er veel omge- bracht. Omdat ze, via het katho licisme, Westers georienteerd waren. Wij informeerden nog naar de samenwerking met de Engelsen. Die is, volgens Mgr. Buis, uit- stekend. Met het eigenlijke mis- siewerk bemoeien zij zich niet. Wel steunen zij de scholen. Ove- rigens zijn zij zeer goed voor de missionarissen. Naast dertig priesters werken er nog tal van kloosterzusters. Een Engelse Congregatie heeft in Yesselton, de hoofdstad, waar ook een CarmelitessenklooSter met Chinese nonnen is, nog in vier grotere plaatsen kloosters. En dan is er nog een inlandse congregatie die dateert van een 15 jaar terug en die momenteel 12 religieuzen telt. Mgr. Buis, die twintig jaar in Borneo heeft gewerkt, zat 31'" jaar gevangen en is naar Leiden gekomen, om bij te komen van de zware jaren. Maar daar is niet veel van terecht gekomen. Hij heeft.heel wat moeten pre- ken en reizen, om geld voor zijn Missie bijeen te krijgen. Mgr. was tevreden over de hartelijke ontvangst en de moeite die men zich voor hem getroost. Maar de hulp, hoe royaal ook gegeven, is een druppel op een gloeiende plaat. Daarom, wie nog hulp wil bieden aan de fathers van Mill- Hill, hij versta zich met het Mis- siehuis te Hoorn. VRIEND KOEJEMANS is wel het onderwerp van beschouwingen en spotprenten in de bladen. Zo heeft het „Vrije Volk" een tekening „uit de communistische zwarte wereld", voorstellend Paul de Groot, als sla- ger, met sikkel en hamer, er hangt iets aan de haak en er staat onder, dat de „Koei" clandestien geslacht wordtEr is een communique gepubliceerd, waarin staat, dat het werk van K. als hoofdredacteur van de Waarheid besproken is in een bestuursvergadering van de Partij, waarin K. aanwezig was, die ver- klaarde, dat hij de Partij trouw^teal blijven! Maar intussen is hem toch maar verzocht, ook te bedanken als lid van de Eerste Kamer en van de Provinciale Staten. Het „Vr. Volk" hekelt de C.P.N.-methode van de uit Rusland gei'mporteerde „volks- democratie" en stelt vast, dat K. zich gelukkig mag prijzen, dat het hier nog niet helemaal volgens Russisch recept gaat, want dan zou hij er niet met een communique af- gekomen zijn, maar was hij geli- quideerd, d.w.z. ter dood gebracht. Het geval K. heeft intussen, menen wij, nog een andere kant: zijn af- zetting aan de hoofdredactie van de Waarheid, omdat hij niet scherp genoeg was, bewijst, dat het de C. P. N. ernst is met haar voornemen, om krachtiger en harder en scher- per op te treden. Ook in dit op- zicht geldt een gewaarschuwd man voor twee! O DE RADIO trekt op het ogenblik de aandacht, de minister is aan het peinzen over een oplossing, op de propagandavergaderingen van de K.R.O. worden hier en daar mo- ties aangenomen, om te betogen, dat in elk geval de principiele roe- ping van de K.R.O. moet worden veilig gesteld. Er is nog een andere kant aan de zaak. Als we de radio gaan regelen, moet het ook zo wor den, dat een omroep als de Vara niet langer de reglementen aan zijn laars lapt. De ..Nieuwe Dag" wijst er op, dat de Vara misbruik maakt van haar positie ten bate van de Partij van de Arbeid. Dit is inder- daad een onhoudbare toestand. De vastgestelde programma's worden zo nu en dan finaal onderste boven gegooid ter ere Van propaganda- uitzendingen van de P.v.d.A. Er moet een effectieve regeling komen en tegen overtredingen streng wor den opgetreden. De verplichte luis- terbijdragen zijn allerminst be- stemd voor de instandhouding van een politiek propagandawerktuig. O Minister huysmans werd eerst vriendelijk uitgeluid door Prof. Romme in een ster-artikel in de Volkskrant. Hij riep hem een tot weerziens toe. Dat doet de „Tijd" van deze Vrijdag ook, met de wens voor spoedig herstel. die wij gaar- ne onderschrijven. Deze twee ge- zaghebbende stemmen versterken de indruk, dat onjuist zijn de ge- ruchten, als zou minister Huys mans vooral ook afgetreden zijnom politieke redenen, meer dan om re- denen van gezondheid. Dat is on- waar. Dr. Huysmans treedt af op medisch advies. En dat die reden dringend was, wordt wel bewezen door het feit, dat het aftreden plaats vindt vlak voor de toch al verlate behandeling van de begro- ting van Economische Zaken. De „Tijd" wijst er op, dat er niettemin wezenlijk verschil bestaat tussen de K.V.P. en een deel van de P.v.d.A. inzake de ordening. Dit verschil zou kunnen worden aange- geven door de tegenstelling tussen wat vroeger nogal eens werd aan- geduid als de Corporatieve Maat- schappij en de Corporatieve Staat, meent het blad, en dan staat dr. Huysmans, met de katholieken, na tuurlijk aan de zijde van de Ka tholieken, die de voorbereiding van de nieuwe sociaal-economische or dening aan zijn bekwaamheid zon- der de minste aarzeling zouden hebben toevertrouwd. O DE tt.t.egat.e BUNDELING, al- rSe door ons ongewenst geacht, zoals ze tot uiting kwam op het congres van de Federatieve Raad der Oud-illegaliteit, wordt ook in een artikel in „Trouw" veroor- deeld. Het a.r. blad acht deze ver- eniging ongewenst en onwerkelijk. Men zegt geen politieke beweging te willen, maar begint niettemin met punten van staatkundige aard op zijn program te zetten, zoals de zuivering en de berechting. Er zijn op dit punt belangrijke verschillen van inzicht waaraan nu eenmaal een politieke kant niet ontbreekt. Als bovendien in een artikel in het „Parool" gesproken wordt over de splijtzwam, die de kop opsteekt en de geest van vertrouwen en kame- raadschap dreigt te verstikken, re den waarom ,,Parool" die bundeling nodig acht, dan waarschuwt „Trouw" terecht tegen dit addertje onder het gras, want onder dit motto is steeds strijd gevoerd tegen de Christelijke actie. Er waren in de bezettingstijd „preciezen" en minder-preciezen, ten aanzien van het gedrag tegenover de bezetters, maar wat heeft het voor zin, op dit punt weer met de splijtzwam te gaan werken? „Trouw" waarschuwt terecht tegen dit gevaar, dat het politieke en wij zouden zeggen, algemeen-maatschappelijke leven tot in lengte van jaren kan vergif- tigen, zonder enige genezende krachtvoort te brengen! Churchill's ziekte heeft voor het eerst doen beseffen, dat er ergens een plaats bestaat, die Marakesh heet. Het is een stad in Marokko en is dat gedurende bijna 1000 jaar altijd geweest. Daar vele men- sen van het bestaan van Mara kesh niets af wisten, laten we de Engelse journalist Bernard Wick- steed hieronder aan het woord. Honderd gulden per dag Je kunt er vanuit Londen in een nacht vliegen komen en men er- vaart, dat men naar bed gaat in de wereld en in de Bijbel wakker wordt. Als je uit het vliegtuig stapt wordt je omringd door mensen, die er precies eender uitzien als de Bijbelse figuren van je verbeelding. j Alle gebouwen zien er precies even rood en stoffig uit en het krioelt I er van palmen, ezels en kamelen. Marakesh is werkelijk een woes- j tijn-oase op grote schaal. Nu kun je wel denken, dat een oase een waterput is met een paar palmen er rond heen, maar deze heeft mo- derne hotels, waar men 100 gulden per dag vraagt en die voorzien zijn van stromend water en omringd worden door een muur van meer dan 15 kilometer lang. Marakesh is ontstaan uit de samenvoeging van twee steden. In de ene helft leven 182.000 Arabieren, Berbers, negers en andere rassen Afrikanen. In de andere helft wonen 6000 Europea- nen onder de palmen op meer com- fortabele wijze. Inplaats van de paar palmen staan er 90.000 exemplaren, evenals si- naasappelenplantages, olijfbomen en rozentuinen. Men kweekt de rozen niet voor de schoonheid, maar om op te eten. Van de rozenblaadjes kan men jam maken en met de Stengels geeft men taarten een fijne smaak. Aan drie kanten is het landschap slechts woestijn en aan de vierde zijde bevindt zich het Atlasgebergte, waarvan de toppen met sneeuw zijn bedekt. De Fransen gaan daar skien, wel een wonderlijke ontspanning aan de rand van de Sahara. Als je in Marokko langer dan zes maanden per jaar woont, dan be- hoef je in Frankrijk geen belasting te betalen en er zijn mensen, die van de op deze manier uitgespaar- de belasting hun verblijfkosten, zelfs tegen 100 gulden per dag, betalen. Er is geen rantsoenering in de restaurants en men kan net zoveel eten als men bereid is te betalen. Bij de lunch serveerde men mij de eerste keer meer ham, dan mijn familie in een maand te eten krijgt. Dan kwam er een lamscotelet, zo groot als het vleesrantsoen van een week. Temidden van deze overvloed is er gebrek aan zeep. Voor de fabri- cage van zeep heeft men soda nodig en Frankrijk exporteert al haar soda naar Amerika. Zo gaat ook zelfs in deze oasis-economie de dollar voor alles, zelfs voor helder- heid en godsdienst. Bedienden kos- ten practisch niets en als je weet waar je moet zijn, dan kun je nog wel eens een slaaf kopen. Dit is dan een soort van zwarte handel, daar De grote Engelse staatsmanen oorlogsleider, Winston Chur chill, schrijft op het ogenblik zijn oorlogs-memoires en be vindt zich in de stad Mara kesh in Marokko. Bernard Wicksteed, een verslaggever van de Daily Express, geeft in bijgaand artikel een be- schrijving van Marakesh, welke wij voor onze lezers in het Nederlands vertaald weergeven. officieel de Fransen slavenhandel hebben verboden. Weinig van de oorspronkelijke bewoners van deze oase leven er zo goed van als de Europeanen. Dui- zenden moeten het met een dub- beltje per dag doen en krijgen daar- voor een stuk brood en een kop thee. Arabische thee heeft een pe- permuntsmaak en smaakt als kauw- gom. Op het punt, waar de oude en nieuwe stad bij elkaar komen, bevindt zich een groot plein met moderne gebouwen aan de ene kant en een inheemse markt aan de andere zijde. Hier raken de twee beschavingen tamelijk met elkaar vermengd. Precies tegenover het postkantoor staat een vuurvreter, die met een fakkel vlammen in zijn mond duwt en deze netjes blauwgekleurd weer te voorschijn blaast. De slangenbe- zweerder heeft zijn plaats vlak bij de grootste bank, zodat hij slechts over een grote cobra heen behoeft te stappen om een cheque te kunnen innen. Dan is er verder een drogis- terij, waar je Europese medicijnen en toiletartikelen, behalve zeep, kunt kopen en vlakbij heeft een inlander zijn koopwaar, bestaande uit jakhalstanden en luipaardhui- den. op de grond uitgestald. Van de tanden wordt gezegd, dat vrouwen verliefd worden op iedereen, die ze in zijn zak draagt. Over de gehele markt verspreid vindt men inlandse dokters, tand- artsen, kappers en beroeps-brieven- schrijvers en rond hen verdringt zich een menigte van dorpelingen uit de bergen en herders van de vlakten. De absolute heerser over al deze mensen en tevens ook nog een mil- lioen van het Atlasdistrict is Pasha El Glawl. Hij ziet er bijna honderd jaar oud uit, heeft vier vrouwen en twee Rolls-Royce auto's. Ik ging hem opzoeken en nadat ik geescorteerd langs een half do- zijn schildwachten, die met akelig- gevaarlijk uitziende kromme dolken waren gewapend, was gebracht, werd ik ontvangen in een kamer, die er uitzag als een antiquairs- winkel. Het was de audientiekamer van Pasha. Speren en zwaarden hingen aan de muur. Chinese vazen, Japans drukwerk, oude Franse ta- pijten en meubelen, Engels porce- lein en stapels vergulde schilderij- lijsten en schilderdoeken stonden tegen de muur, met de bonte men- geling van dozen, pakketten en inpakpapier. Terwijl Pasha vertelde over zijn oude vrienden, Churchill en Roose velt, fungeerde zijn lievelingszoon als tolk. Hij spreekt Engels, omdat hij in Cambridge op school was. De sultan van Marokko heeft een zeer gemengde verzameling kinde- ren. Een zoon is zo zwart als een nikker, een dochter ziet er uit als een Spaanse en een andere zoon is een blanke. Ik durfde Pasha geen vragen te stellen over zijn familie, want dat is bij de Moslems ver boden. De communistische partij van Marokko heeft een bureau in de hoofdstraat. Vlak er naast bevindt zich de kinderbibliotheek. Er be staat ook een nationalistische bewe ging, die met Frankrijk wil bre- ken. Deze heeft geen bureau en maakt niet veel vorderingen, omdat Pasha het niet goed vindt en al wat hij zegt, is voor alle Moslems wet. En midden tussen deze cosmopo- litaanse omgeving, waar twee we- relden samenkomen, beweegt zich de memoires schrjjvende Churchill als een oranjekleurige cherubijn met sirene-kleren aan. (Bijzondere correspondentie) ET KATHOLIEKE POLEN zit in de greep van Moskou; het fiere volk wordt geregeerd door een minderheid van 10 tot 20 die steunt op de macht haar door Moskou verleend. Het volk leeft onder de zware druk en in de hoopvolle verwachting, waarin het Nederlandse volk in de laatste oorlogswinter leefde, toen de bevrijding zo dicht nabij was. Omdat het Poolse volk die bevrijding zo vurig wenst, hoopt en verwacht het ook in de zeer nabije toekomst, dat van het Westen de bevrijding zal komen van het Russische juk- Hoe lang nog zal Polen in deze bange verwachting moeten leven? Ogenschijnlijk is er godsdienst- vrijheid in het Katholieke Polen; de kerken zijn stampvol; de processies trekken nog in oude luister door steden en dorpen; de priester gaat nog als voorheen in superplie en stola, voorafgegaan door een mis- dienaar door de straten,, om de stervende de H. Teerspijze te bren gen. Maar de priesters op de preek- stoel kunnen niet vrijuit spreken; de katholieke scholen zijn staats- scholen geworden, waarop nog slechts een uur godsdienstonder- wijs is toegestaant Een katholieke pers bestaat niet meer; de pers is in handen van de Staat, maar om- Palestina, het Beloofde LandZes honderd „illegale immigran- ten'" zijn er in het begin van deze maand in geslaagd door de Britse blokkade heen te breken. De ..United National" bereikte ten Noorden van Haifa de Palestijnse kust en raakte op honderd meter afstand van het strand aan de grond. De vluchtelingen moesten zwemmend of per sloep de kust bereiken, waar zij door de bevolking werden ontvangen, geholpen, en direct over het Beloofde Land verspreid werden om opsporing te voorkomen. dat een abonnement nog niet ver- plicht is, negeert de massa van het Poolse volk de bladen, evenals de van Staatswege verzorgde radio. Wel luistert men gretig naar de Poolse uitzendingen van de Engel se radio, hetgeen nog niet verboden is; dat doet het verlangen naar de bevrijding, die vanuit het westen tegemoet gezien wordt. Het Poolse volk wacht en bidt tot de H. Maagd van Czechenstowa het Sub Tuum Praesidium onder uwe bescherming. „Vrlje" verkiezing. Toen er onlangs verkiezingen wa ren, zorgden de vier „deelnemen- de" partijen zeH voor de stem- briefjes; dat waren slechts vodjes papier, waarop de cijfers van 1 tot en met 4; nummer drie was het lijstnummer van de communistische partij. In het stembureau zaten slechts communisten en er was een stem- bus. waarin alleen de drietjes te recht kwamen; geen stemhokje, noch stembiljet was er. om het ge- heim van de stemming veilig te stellen. Geen wonder, dat de ver kiezing een succes was voor de com munistische partij. Maar wie gelooft het, dat het katholieke Polen kiest voor het communisme uit Rusland. sinds eeuwen de erfvijand van dit katholieke volk, dat vanuit het Oos- ten slechts verdrukking en terreur heeft ondervonden? Het bestuur in stad en land is in handen van de partij en het zijn vooral de Russische joden. die hier de communistische machthebbers vertegenwoordigen en bestuurs- functies bekleden. Ogenschijnlijk is er vrijheid. maar overal weet men zich beloerd en be- spionneerd door de U.B.-mannen, de Gepeoe-agenten, die niet werken, maar met dikke portefeuilles lopen en kopen kunnen wat zij willen. Want zoals in Rusland hebben de- gene, die aan de touwtjes trekken en hun satellieten de grote salaris- sen: zij kunnen kopen. wat de ar- beiders. met hun veel te lage lo- nen niet kunnen betalen. zoals een costuum of een paar schoenen. Uit Bromberg in Polen be reikte ons het volgende ver- haal: Onder de vele slacht- offers der Duitse fusillades in het begin van de oorlog bevond zich te Bromberg een priester, die met vele ande ren voor de muur van een kerk aldaar werd gefusil- leerd. Na door de kogel te zijn ge- troffen, viel hij in de vorm van een kruis met zijn han den tegen de kerkmuur, waarop na het bloedig dra ma een afdruk zichtbaar was van de rechterhand van de priester. Toen de bevolking zich in grote getale naar deze plaats begaf, om de hand-afdruk te zien, kwamen de Duitsers, die het gedeelte van de muur, waarop de handafdruk zichtbaar was. met een dikke verflaag bedekten. Het mocht niet baten; de hand-afdruk bleef zichtbaar. De Duitsers hebben daarop een stuk uit de muur gehakt, doch toen ook daarna nog de hand-afdruk van de priester op dezelfde plaats zichtbaar bleef, hebben zij de kerk tot de grond toe afgebrand. Een gedenkplaat. aangebracht op de plaats, waar de fusilla des plaats vonden, herinnert aan dit wonderlijk gebeuren. Er is in Polen van alles te koop; zowel op het gebied van kleding als voeding; tot zelfs pinda's en bananen, chocola en tabak. Maar de prijzen zijn heel hoog en kunnen alleen door de bevoorrechte cate- gorie worden opgebracht. Zij, die in dienst van de staat zijn. krijgen ofschoon er geen distributie in Polen is extra toewijzing voor bepaalde artikelen, al zijn deze niet altijd in de winkels voorradig Via radio en pers worden door de machthebbers grote reclame-cam- pagnes opgezet voor b.v. de t.b..c.- bestrijding, voor de ouden van da gen enz. In fabrieken moet het werk stil gezet worden, om de arbeiders gelegenheid te geven, naar deze propaganda te luisteren en wie niet vrijwillig offert, ziet een zeker be- drag van zijn loon voor het ge- propageerde doel afgetrokken. Gro te sommen worden zo bijeengepro- pageerd, maar nooit is gebleken, dat zij voor het aangegeven doel wer den besteed. Vrij-uit spreken durft men in rolen al niet meer, omdat het volk leeft onder de druk van het systeem, dat eigen is aan de com munistische. zowel als aan de na- tionaai-socialistische dictatuur, het systeem, dat steunt op de macht van de geheime politie, die haar agenten uitstuurt onder de bur- gerij en het leger. Ja, Polen heeft nog een leger, al is natuurlijk de leiding daarvan in handen van de Russische macht hebbers of hun Poolse trawanten. Dit Poolse leger kan echter het Poolse volk niet vrijmaken; de ge heime agenten maken iedere poging tot opstand onmogelijk en met de weinige oefen-munitie zou het leger een opstand niet tot het gewenste resultaat kunnen voeren En men herinnert zich nog het drama van Kat.vn, waar de officieren van het Poolse leger door de Russen wer den afgemaakt. De haat tegen Rusland zit diep in de harten der Polen. De Duitsers gedroegen zich bij de inval in Po len als beesten tegenover de bevol king. maar nog zegt men in Polen dat de slechtste Duitser gelijk staat met de beste Rus. Men herinnert zich nog de vreselijke tonelen. die zich afspeelden. toen het Russische leger door Polen trok op weg naar Berlijn, al geeft men toe. dat de Russen. die momenteel in Polen het Rode leger vertegenwoordigen, vrij- nette kerels zijn. Uit het door Rusland gean- nexeerde gedeelte van Polen, de vier oostelijke provincies, die tot de vruchtbaarste Iandbouwgebie- den van het land behoorden, hoort men niets: de bevolking daar was gedeeltelijk gevlucht en van de rest weet men niets; het iizeren gordijn dat het oosten afsluit, is ondoordringbaar. De bezittende klasse in Polen, is tot de ondergang gedoemd; een hui- zenbezitter, wiens onroerend goed op 20 millioen zloty wordt geschat (hetgeen meer lijkt dan het is, als men weet, dat een spoorkaartje Bromberg-Amsterdam 20.000 zloty kost) leeft als een bedelaar. omdat hij enorme belasting moet betalen. Hij bedelt zijn kostje op en kan zijn bezit niet verkopen, omdat er geen koper is. De staat krijgt steeds meer macht in het economische leven; de middenstand is aan het verdwijnen. De tabakshandel is een monopolie van de staat evenals zovele andere takken van het bedrijfsleven. Openlijke sabotage komt niet voor; wel tracht men de regeringsmaat- regelen in het gebeim zoveel moge- lijk tegen te werken. Een onder- grondse verzetsbeweging is er niet maar men kan wel de grote mas sa van het Poolse volk als £en groot verzetsleger beschouwen ,dat slechts wacht, tot in het westen het licht der bevrijding gaat gloren Maar als dit bevrijdende licht niet zal gaan schijnen, dan vreest het Poolse volk, dat aan de thans nog beperkte godsdienstvrijheid een einde zal komen. dat het steeds vaster gedrukt wordt in de greep van de rode terreur uit Moskou en dat het nacht wordt over Polen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1948 | | pagina 3