HET KATHOLIEKE BOEK OM ERIC'S LIEFDE I ,)e geest grondslag van iedere vrijheid DE FILMTENTOONSTELLING De jurken onder de loupe RADIO UIT DE KERMIS DER WERELD Christendom enige vesting tegen communisme r %a Leerrijk materiaal voor liefhebbers Er zijn bloemen en stengelb' ft# zegt de Fransman r-w 3^1 Geest en wetenschap vooroan -PvC. 4 NIEUW NOORDHOLLANDS DACBLAD - Dinsdag 2 Maart 1948 z\ :c Het kruiende ijs op het IJselmeer levert een prachtig schouwspel op. Vooral aan de Westkant van het IJselmeer wordt het ijs, dat steeds in beweging is, door de Oostenwind opgestuwd en vormt hier en daar grillige en leuke figuren. programma V Boekbespreking Uit de Tijdschriften voiGT.y r iooflM FEUILLETON door HARRIS BURLAND t it BEKENDE REDENAAR Pater Jutte O.F.M. besprak Zaterdag- p.^r middag het probleem van het communisme in zijn verhou- s aFn9 het Christendom. De Pauselijke encyclieken van 1937 L| aVszen op twee grote gevaren: het nationaal-socialisme en het v c mmunisme. Voor het laatste is nu de kans gunstig. En de rode ersers hebben dan ook niet nagelaten thans een enorm pro- z U r b zi i V ti h n 5 e: d e: .1 ii el i li cl t 0 rr -3 ir V ar 4 w f< j 3! 1, a Li, i i\ le r r ei e r« n i Id u A is \an de hand van de recente ge- iiedenis, kunnen we het commu- ■\irne zien als een reactie op het al"/iividualisme. Ten onrechte sugge- f:rt men van gene zijde alsof com- inisme en fascisme de beide enig- politieke mogelykheden* zljn. t. Toch zijn het loten van dezelf- stam, ketterifcvan dezelfde orde: jt de mens er uitsluitend is ten be- ieve van de staat en alleen van s staat zijn (zeer geringe) rech- 1 ontvangt. Beiden hebben de iiing van politieke jnden enz. gemeen. andersden- •i Het verschit. n ii »i n i. a 11 f I ii n 11 r e c e r D I c i 5. e h e ri e D il c e h e e .1 y i :1 ii n r ii ■hh mm* t le^iganda-offensief over geheel de wereld in te zetten. Dat hier j u\i daar zichtbaar succes voorkomt, kan ten dele verklaard wor- c Sin door de krachtsinspanning van Rusland tijdens de gepas- j i.^erde oorlog. Onze vijand is echter niet Rusland doch het com- r \unisme. slaven. die zelfs niet over eigen ziel of lichaam mogen beschikken. Het privaat bezit. God schonk de mens het eigen- dom. Is de ziel het geestelijke-. het bezit is het stoffelijke vrijheidsbe- wijs. Vrijheid en bezit zijn onaf- scheidenlyk: In een staat als Rus land. geldt het hebben van bezit, evenals het pogen om God te dienen als landverraad. Zij onteigent daar- om het bezit. Dit is echter geen np- lossing van het kapitalistische pro bleem, waarbij enkete veel en velen weinlg hebben. want het maakt nu een alles bezittende staat en der- halve bezittende en machthebbende ambtenaren. In dat zelfde land is slechts l'/i% der bevolking lid der communistische partij, maar toch is dit groepje door terreur, knevelarij en onteigening in staat tot regeren. Toegegeven, dat aan het kapita listische stelsel veie fouten kleven, moet geen heil gevonden worden in staatssocialisme doch in betere ver- deling der goedeFen. Het „Gij zult niet stelen" geldt dan ook evenzeer voor grote statfen als voor grote za- ken. Christus, die niets bezat, en zelfs Zijn lichaam gaf Hij op het kruis, had slechts zljn liefhebbende blik, om de mens te bewegen hem in vrij heid lief te bebben. Alle vrijheid, ook die om Hem lief te hebben. heeft Hij met Zijn Leven gekocht. Eenheid en gezag. Dan betoogt de spr. dat eenheid en gezag slechts kunnen bestaan bij erkenning van vrijheid en geeste lijke waarden. Ter beteugeling van het individualistisch ongebreidelde egoi'sme. zochten landen die de geestelijke waarden niet langer als maatgevend erkenden. hun hell in het dictatorschap. Moge het ideaai evenwel het op erkenning, de andere op ont- Ic ;nning van de menselijke rechten. g 11 communisme doodt iedere vorm g .n vrijheid, omdat ze een zuiver I< iffelijk uitgangspunt heeft, en al d t stoffelijke is gericht op ontbin- m Sg. Z. H. de Paus waarschuwt met ir '<en het communisme omdat zij n irevaar vormt voor de Kerk, i i ii r i - c C - "f J I i ii >i I •I ti r a c t h t r I n gevaar vormt voor de ch omdat zij het menszijn in het ;pste wez.en aantast. De mens die een democratische staat vrij is >rdt in een communistische niet nder dan slaaf, die zelfs maar c n Godsdienst mag hebben: de mst aan de almachtige staat. Dc ijwillig aanvaarde dogmas van t Christendom, moeten plaats ma- - n voor de met dwang opgelegde gma's van het communisme. In het individualisme kende de 1 =ns geen verantwoordelijkheid or het geheel, in het communisme at hij daarin onder. En het stasid- mt van de kerk houdt het julste idden. 7, Een mens is geen willoze machine t het voortbrengen van econo- isch nUt, doch ook geen losgesla- ne die geen maatschappyzorg :nt. Integendeel Hij is verbonden n de gemeenschap en mag zich iaraan niet onttrekken, maar heeft lartegenover rechten. die zelfs en staat hem mag ontnemen. De Kerk houdt ook het midden ssen het individualisme, dat 8een meenschappelijk doel, en het com- unisme, dat geen persoonlijke vry- :id erkent. Zo is het collectivisme n gevaar voor het Christendom, ndat het de meest fundamentele chten van de mens rooft. De Godsdienst ordt in de communistische staten in ook uitgeroeid, niet alleen on- irschillig als een liheraal, niet vy- ldig als een heiden, doch beiden i bovendien belust op buit. De grote politieke strijd gaat tus- n die opvattingen die God w61 en od niet erkennen. Wanneer de ens zegt: Ik geef aan de Caesar, at hem. en God wat God toekomt, ;emt het communisme alles zeg- 2 ;nde: Ik ben uw God en wens dus les. c e< Zo vormen de beschuldiging die c an gene zijde tegen de Kerk wor- ii ;n geuit een echo van hetgeen 10 estijds aan Christus ten overstaan :e an Pilatus verweten werd. Daarom ie lllen Pilatus' woorden misschien ai >n profetie vormen voor de laatste orsteling van de Kerk, die mis- :hien eenmaal op modcrne wyze 'e »kruisigd zal worden. omdat zij 31 eqpals Christus de vrijheid door el efde vraagt. ie Geest en vrijheid. is 'Alleen in een staat die de geeste- e! jke waarden erkent, bestaat vry- 0 eid. De geest is onbeperkt, staat e ,s van afstand, maat of ruimte. daarom is de mens vrij? Omdat hij I en onstoffelijke ziel heeft. Daarom ok is God de volmaakte vryheid. r" )e communistische staat. die alleen et economische als maatgevend er- ent, kent geen vrije mensen, kent ,s een God. kent dus ook geen rech- ;n als godsgave, maar kent slechts goed zijn, het middel is verkeerd. De met brute kracht" door het com munisme en Nat. Soc. verwezenlijk- te eenheid is kun^Jmatig, zo kunst- matig dat zodra een andere kracht dit geweld zou overwinnen, de een heid onmiddellijk uiteen zou vallen. In een wereld die God verloochent, is ware eenheid een jllusie, omdat dan de enigste beteugeling van 's mensen roofzuchtige natuur is weggevallen. Neem het eeuwig- heidsbegrip weg, en alien zonder aanziens des persoons zullen alle middelen te baat nemen, zichzelf een goed leven te bezorgen.' In de absolute staat, drijft daarom de eenheid en het gezag op de legers, zodat zelfs het bestaan van een waar leiderschap twijfelachtig moet worden. Neem het geweer uit Tito's handcn. de Kanonnen van Stalin, laat all6£n hun zedelijke kracht en zuiverheid van hart regeren, en zie hoelang zij gezag hebben. Is Christus niet reeds bijna 20 eeuwen Leider, alleen door de lief- de en leidt Z. H. de Paus geen 300 millioen -katholieken in eenheid, uitsluitend door.de waarden van de Geest? Zo is ons Christendom ge- worden tot het enigste stukje een heid, waarbuiten alles verbrokkelt en verscheurt. Het tegengaan van het kwaad. Het is niet onze taak, de fiolen van onze toorn uit te storten, of zelfs maar te bewijzen, dat wiJ 8b- lijk en zij ongelijk hebben. Wij heb ben slechts ..Christus te prediken, en die gekruist". Niet door te wijzen of te spreken, doch door te doen. gelijk Christus: „Kom en volg mij". Dat zal het verwoeste niet ongg- daan maken, maar de wereld voor onze dagen redden van de onder- gang. Tegenover de revolutie van de macht te stellen de revolutie varf de Liefde. Want ons bezwaar tegen het communisme is slechts, dat ze niet revolutionair genoeg is. Het liet de haat bestaan. Daverend applaus. Was het wonder, dat de voorzitter van de R.K. Statenkring, Burgem. Bosma de gewijde redenaar oprecht dank bracht voor zijn glashelder be- toog. en het hier gehoorde in prac- tijk gebracht zou willen zien. door het vormen van een hecht christe- lijk bolwerk der Liefde, door gebed en boete, opdat niet hamer en sikkel doch Christus Kruis het symbool der Vrijheid zij. Tenslotte bracht het R.K. Ge- mengde koor „Sonora" uit Zijde- wind o.l.v. Dir. J. v. d. Peet, op ge- lijke wijze als voor de aanvang van P Juttes rede, enkele liederen ten gehore. Voor de gemiddelde bezoeker biedt dc filmtentoqpstelllng in de hoofdstad, georganlseerd ter gc- legenheid van het 30-jarig bestaan van de Bioscoopbond, ondanks het feit, dat men er geen meter film te zien krijgt, toch lccrrUk mate riaal. Van de eigenlijke practijk van het filmbedrijf, dat velen ongetwijfeld zal interesseren, zal men weinig be- speuren, maar er zijn daarentegen zoveel gegevens, verwerkt in cijfer- materiaal en statistieken, betrekking hebbende op het voorbereidende' werk, dat bij het maken van een film te pas komt, dat men met recht kan spreken van een leerzaam ge- val. Men ziet er b.v. hoe men in de loop der jaren gewerkt heeft om de film te maken tot een onafhan- kelijke kunstvorm. De plaats van de film t.o.v. het toneel en de schilder- kunst wordt er duidclijk bepaald. Er is ook een karakterisering van het bioscoop-bezoekend en toneel- minnend publiek. Ook uit het. op zich koude, cijfer- moteriaal valt nog wel iets op te VI i e n ll: >e ;r WOENSDAG 3 MAART HILVERSUM I (301 M.): NCRV: J no Nieuws; 7.15 Ochtendgym; 8.00 freuws en gram.pl.; 9 00 Ochtend- 'e iekenbezoek; 9.30 Symphonisch lorgenconcert; 11.15 ..Mara spe|i ln erzen: 12.00 Zangrecital; 12.30 Veeroverzicht; 13.00 Nieuws; 13.15 'iano; 15.00 Kamerorkest; 15.45 Ver- elling voor de kleuters: 16.00 Yp°£ r nze postzegelverzamelaars: 18.15 leisjeskoor; 16.30 Voor onze jon- I ens en meisjes; 16.45 Meisjeskoor; 1 Vervolg)17.00 ..Het einde van de )ude Tempel", 8e en laatste dee, an het hoorspel voor de jeugd ..Het i, ;eheim van de gouden draak 17.3U -J Iver maatschappelijk werk; 17.3a If 'iano en orgelspel; 18.00 Onze Ne- lerlandse koren en korpsen.; 18.30 'ro Ned. Strijdkrachten; 19.00 Het a ueuws- 19.30 Reportage: netten >reierij; 19.45 Engelse les; 20.00 Het 1 lieuws; 20.05 programma proloog; ;l.35 Concertgebouworkest; 22.30 r Nieuws- 22 45 Avondoverdenking; f 13.00 Mandolinata; 23.57 Sluiting en ^HILVERSUM II '415 M): VARA: r.OO Nieuws; 7.15 Muziek by het fl intbijt: 8.00 Nieuws; 8.50 Voor de I auisvrouw: 10.20 Onze keuken, 10.30 1 loh Seb Bach; 10.45 ..Van schipper tot redder", voordracht; 11.00Po- aulair no-stoppraogr.; 12.00 Carlo a Carcassola; 12.30 Weerbencht en k-oor het platteland; 12.38 Orge.l; 13.00 Nieuws; 13.30 The Ramblers; J 14.15 Jeugdconcert; 15.00 De scheeps- h lOngen van Bontekoe; 15.30 „De n, Roodborstjes"; 15.45 ,De Regenboog v, vor de zieken; 17.15 Cabaret, 18.00 Nieuws. 18.15 Vara-v^ria. 18.30 RVU 19.15 Het nieuws uit Indie. VPRQe 19.30 Voor de jeugd; 19.40 Jeugd- i" nieuws. VARA: 20.00 Nieuws; 20.15 h Omroeporkest; 21.34 ..Out of the ri dark", hoorspel; 21.55 Malando en zijn tongo rumba-orkest; 22.20 Ope- v rettemannenkoor; 22.35 Bibilolym- pus. 23.00 Nieuws; 23.15 Om het we- ti reldkampioenschap schaken; 23.30 Orgel; 23.45 Gr. platen; 23.55 Om het w wereldkampioenschap schaken. Wie de Parijse jurken eens goed onder de loupe neemt. zal al gauw tot de ontdekking komen, dat Vrouw Mode dit seizoen me6r dan een sil- houet toestaat. Haar grondwet luiat op het ogenblik onveranderlijk: een aflopende schouderlijn. smalle taille en ronde heuplijnen, maar er zijn twee manieren om dit voorschrift na te volgen. Men kan allereerst een strak lijfje en een heel wij'de rok nemen. Ket lijfje sluit van voren vaak met knopcn of van achteren met een ritssluiting. die een eindje over het middel-komt. De rok wordt met verschillende middeltjes heel ruim gemaakt. Daar zijn b.v. de aan elkaar gestikte pandjes, die naar onderen toe breder worden en de plooien al of niet ingeperst. Natuur- lijk zijn ook het plisse en de klokrok niet vcrgeten. De wijdte van de rok komt dikwijls meteen uit de taiMe, maar soms valt zij van een heup- stuk. De vrouwen, die zich in deze zwierigc jurken met de strakke lijf- jes kleden. zullen volgens de Franse ontwerpers op bloemen lijken. Zij jdjn ..femmes fleurs", in tegenstel- ling tot de ..femmes tiges", die met de stengejs worden vergeleken, om dat zij zulke nauwe rokken dragen. Haar geslalte doet inderdaad veel smaller aan dan die van de ..femmes fleurs", maar zij is in geen geval recht tc* recht aan te noemen. Van een zogejtaamde potlodensilhouet is geen sprake. want ook hier wordt aan de grondwet van Madame Mode gehoorzaamd. De taille is heel slank on de rende heuplijnen van deze jurken worden meestal geaccentu- eerd door een schootje of een dra- perie. Soms wordt de rok naar on deren smaller toe en soms loopt zij juist hier een eindje uit. De inouwen van de jurken met wijde rok zijn steeds eenvoudig. Meestal zijn het gewone, lange rechte niomven, zonder een enkele pretentie of de welbekende drie- kwartmouwen. Bij het andere. het smallere silhouet zijn ook de raglan- en de kimonomouwen te bespeuren. De niet-geklede jurkjes worden vaak hoQg aan de hals gesloten, b.v. met een ..officierskraagje" of met een bandje van stof met een strikje. Satijn voor de middag. De middagjurlten, die de Franse modekoningen presenteren, zijn he- lemaal van satijn gemaakt. Wij zijn laatst iri een gekleurd Parijse mode- blad een aantal mannequins tegen- gekomen, die in deze pracht gesto- ken waren. Hun kledij in licht- blauw. licht rood en zacht geel had zeker een aparte bekoring, wanneer de snit van deze glanzende toiletten tenminste sierlijk en niet al te pro- zai'sch was. De lengte van de rok is ongeveer dertig, soms zelfs acht- tien centimeter van de grond af. Het staat nog niet he'emaal vast, voor welke plezierige of onplezie- rige verrassingen de lente-shows steken. Zo blijkt, dat in 1910 b.v. een film van plm. 700 meter niet meer dan 1000 Zwitserse francs kostte. Vijf jaar later betaalde men voor een film, tweemaal zo lang tienmaal zoveel. In 1920 kostte een korte speelfilm al ruim 120.000 Zw. frs., vandaag de dag is men er on geveer anderhalf millioen mede kwtjt. Aan de honorering van dc ver schillende functies, vooral 430 do Amerikaanse film, kan men aardig afmeten hoe hoog, of liever gezegd hoe laag men de culturele waarde van de film aanslaat. De regisseur krijgt b.v. nog tien procent van de uitgetrokken gelden, maar degene, die belast is met de montage, zeker niet het minste werk, krijgt 1 pet. Tal.van publicaties over film, ap- paraten en affiches, met een korte, doch duidelijke tekst, geven de be zoeker een indruX van de groei van -tie film en van de plaats, die zij inneemt in het leven. Het is in alle opzichtcn een studie-tentoonstelling en zij, die met de film als cultureel verschijnsel iets op hebben, kunnen. echter niet zonder inspanning, hier veel waardevol materiaal opdoen. Over het eigenlijke bioscoopbe- drijf is ook nog wel iets te ver- tellen. Zo ziet men, dat het Neder- ljnds journaal een zeer goede beurt maakt op de filmmarkt. In 400 bios- copen wordt het wekelijks met ruim J 00 copiefcn gedraaid. Er zijn 472 bioscopen. verdeeld I ver 289 plaatsen. Het filmverhuur- bedrijf wordt uitgeoefend in 40 ver- huurkantoren die ruim 60 pet. van de Nederlandse markt beheersen. Verder blijken nog 8 filmfabrikan- ten en 7 filmproducenten aan het filmleven in ons land mede te werken. Voor wie verder nog wat wil cij- „IN DIENST DER WAAR- HEID". Heiligen en Zaligen der Dominicanen. Verzameld door dr. J. Brinkhoff. Uitgave J. Schenk, Maastricht. Zoals iedere orde haar eigen hei ligen en zaligen telt, die in eigen kring bijzondere verering genieten, zo kent ook de Dominicanerorde tal van personen, in het verre of dicht- bije verleden geleefd hebbend, die de eer der altaren waardig is ge- keurd. In het nocturne van het Dominicaner brevier staan er vele vermeld, met wie wij in het dage- lijks leven eigenlijk nooit kennis maakten. Dr. J. Brinkhoff heeft ze uit het oude kerklatijn tot nieuw leven gewekt, hun korte geschiede- nis stuk voor stuk van een goed gefundeerd commentaar voorzien en ze den volke aangeboden. We vin- den er tal van hoge vorstelijke per sonen onder, van wier gaven van geest en hart duizenden hebben kunnen prcfriteren. Anderen, wier optreden een beschelden formaat aannam, ja wier ongetwijfeld stra- lende lichten onder de korenmaat bleven, kregen echter in dit werk, dat overzichtelijk en prettig lees- baar is, ook de hun toekomende aandacht. Ruim driehonderd blad- zijden geven een beeld van de rijke schat, die de Dominicanerorde in het verleden aan de Kerk schonk. Men kan er dankbaar voor wezen dat dr. Brinkhoff dit alles aan de vergetelheid heeft willen ontruk- ken. Verlucht met een fraaie titel- plaat, naar een houtsnede uit de vijftiende eeuw. is dit toch, een be- iangrijke aanwinst niet alleen voor de boekenkast, maar vooral voor onze geest. L. S. .,DE SPEELWAGEN" het geillu- streerde maandblad dat gewijd is aan de historie, de folklore en de schoonheid van ons Hollands Noor- derkwartier. bracht in het laatste nummer een artikel van prof. dr. Willibrord Lampen ofm over de leeuw in de Noordhollandse wa- pens. Van belang achten wy voorts een artikel van de heer C. Schou- ten over de positie van Hoorn in verband met de inpoldering van de zuidwestelyke polder. Wy mogen verder dit tydschrift nog wel eens onder de aandacht brengefl van be- langstellenden in de geschiedenis van ons gewest. feren zij medegedeeld, dat in 1946 88.700.000 mensen een bioscoop- kaartje kochten, doordat het bios- coopbezoek met 80 pet. in de stad en 250 pet. op het platteland steeg. In het Nederlandse film- en bios- coopbedrijf, waarin een kapitaa'l van f 100.000.000 is geinvesteerd, hebben ruim 5000 mensen een bestaan ge vonden. De filmfabrieken leveren ruim 10.000.000* meter film per jaar af. De stoelencapaciteit der biosco pen wordt op 200.000 stuks geschat. Met dat al moge aangetoond zijn, welk een belangrijke plaats de film in de loop der jaren heeft inge- nomen. /Ii/AK'J^ Een belangrijke plaats op de boe- I Th. v. Vught pr., ..Medeverrijzenis", <4in *->13 rlein iarnn no Ho ftn ointrnlrlrnl lilro 117 iivo 11 if fTortairon Ook in Engeland schijnt men de twee Parijse silhouets over te nemen. Deze twee mannequins, die veel van „de bloem" en „de Stengel" weg hebben, poseren zusterlijk naast elkaar op een vroege lente-show in Londen. zullen zobgen. maar in ons land zal de rok het komende jaargetijde in elk geval niet verder dan halver- -.vege de kuit komen. Voor de voor- jaarstoiletten zullen steeds pastel- tinten gebruikt worden, hetzij in effen stof, hetzij in genopte dessins; de grootte van de noppen zal van de omvang van een cent tot die van een schoteltje varieren. Tot slot een aardig staaltje van de moeiliikheden, waarvoor de nieu- we mode de Amerikaanse filmpro ducenten onlangs geplaatst heeft. ..Moeten wij de sterren nu nog korte rokken laten dragen", zo vroegen deze heren zich enige tijd terug af, ..of moeten zij lange rokken dragen, die bij het uitkomen van cfe film misschien door de vrouwen aan- vaard zullen zijn?" De oplossing van een hunner was zeer geniaal. In de film ..Good Sam" maakte hij zoveel mogelyk close-ups en als hij een ster voluit moest filmen, nam hij haar tweemaal: een keer in een korte en een keer in een lange rok. Het is onderhand echter wel een vaststaand feit geworden, dat deze schrandere filmproducent de laatste opnamen zal moeten gebruiken! kenmarkt, die nu, drie jaren na de oorlog, welhaast haar oude aanzien heeft herkregen, wordt ingenomen door het specifiek katholieke boek. De mogelykheden, om door middel van het boek het katholieke publiek geestelijk te verrijken, zijn veel gro- ter dan enkele tientallen jaren terug. Terecht kan men spreken van een evolutie van het katholieke boek. Iedere maand byna ziet men een of meerdere werken verschij- nen, die zeker de aandacht verdie- nen van een groter publiek, dan nu het geval is, want, al zyn de boeken tegenwoordig nogal kostbaar. een zekere koelheid, een niet verklaar- bare reserve is vaak te bespeuren. Spreken wij over de religieuze werken, dan moeten wij erkennen. dat wy nog niet dat peil bereikt hebben en dat geldt vooral voor de uitgaven van niet-uitgevers, zo als kloosters en kostscholen, de goede niet te na gesproken dat men gaarne zou zien. Een grote ver- betering echter is allerwege te be speuren en zoetelijke, onwerkelijke heiligenlevens, van alle realiteit gespeende vrome tractaatjes behoren gelukkig tot het verleden. De her- levende belangstelling voor het llturgisch leven der Kerk, voor meditatie en voor het kloosterwe- zen hebben een aantal voorname werken, die vroeger slechts door een deel der gcestelijkheid naar waarde werden geschat, hun weg doen vinden naar de belangstellende leek. Een der belangrijkste werken, dat wij op liturgisch gebied lazen, is zeker het pas verschenen boek van op aantrekkelyke wijze uitgegeven bij Foreholte te Voorhout. Dit boek is een belangrijke stap op de weg der vernieuwing van het liturgisch leven, zoals door onze Paus wordt voorgestaan in zijn encycliek „Me- diator Dei". Het behandelt het mys- terie van Pasen, zoals dat in de eerste tijden der Kerk werd be- leefd, wij vinden er tal van volks- gebruiken en kerkelijke gebeden en riten, alle betrekking hebbend op het feest der Verrijzenis, in ver meld. De geest ddr oude Kerk wordt tastbaar en we voelen iets van dat heilig vuur, dat het oude Rome heeft gehad. Kostbare gegevens en wenken over de vastentijd maken het boek ook in de voortijd van Pasen actueel. Het verdient een brede belangstelling, ook van de leek. Het Nieuwe Testament vindt wel een goede grond tot overweging in Romano Guardini's „De Heer", uit het bloemrijke Italiaans op voor- treffelijke wyze vertaald door Ga briel Smit. Nieuwe verschijningen op dit terrein zijn voorts ..Over- wegingen over het leven en de leer van Jezus Christus", door Pater Avancinus S.J., en het buitenge- woon mooie boek van prof. Gros- souw „Innerlijk leven, overwegin- gen voor alle dagen van het jaar". Daarby nog een aantrekkelijk reis- verhaal van Jos. Keulers: ..Waar Jezus leefde", een reis met herin- neringen aan het verleden door Palestina en Egy-pte. De verteller bezocht alle plaatsen waar Christus twintig eeuwen geleden geleefd en gepredikt heeft en weet daar vele mooie dingen vatn te vertellen. Bijzondere aandacht moeten wij hier vragen voor L. J. Rogier's meesterwerk: „De Geschiedenis van het KatHolicisme in de Noordelijke Nederlanden", dat veel opheldering en inzicht geeft over de toestanden tijdens Reformatie en contra-Refor- matie, voor ons nog altyd een tyd- perk, waar we ietwat onzeker te genover staan. Kardinaal de Jong's „Kerkge- schiedenis" beleefde weer een her- druk. Van Gabriel*Gorris kwam een prachtig werk over Le Sage ten Broek uit. Mgr. Witlox' „Leven van Schaepman" beleefde ook weer een herdruk. Verder zagen we nog het tweede deel van H. de Greeve's „Terra Promissa" en het alombe- kende ..Vierde Beest" in boekvorm verschijben. Jac. Schreurs M.S.C. voltooide zijn Limburgse roman- trilogie met „De weg zijner zonen". Een herdruk van Anton v. Duin- kerken's „Waarom ik zo denk", waarin de geestesstromingen van voor de oorlog uiterst scherp be- licht worden en een lans gebroken wordt voor een eigen katholieke cultuur, mag zeker in dit overzicht niet onvermeld blijven. Van Piet van Veen verscheen by Romen Zoon een zeer lezens- waardig werk over St. Jan de Do- per en over David. Tot slot mogen wij nog even de aandacht vragen voor 't nieuwe brevier van Dessin uit Mechelen. Wij kunnen op het ogenblik wel zeggen, dat de wetenschap in de rijen der katholieke boekwerken vooraan staat. Ook de belletrie neemt een belangryke plaats in, maar dat is een ander chapiter. Wij wilden er slechts op wijzen, dat de ontwikkelde katholiek vandaag de dag genoeg van zyn gading vinden kan. Laat hy zijn kans grypen en er zyn voordeel mee doen. L. S. RADICALE OMZWENKING Monty Alford, een kinderwagen ontwerper uit Plymouth, gaat een niet wagen, per kinder- lossing van het ..peni- vernietiging Yan, ciline-geuren-probleem initiatief, boloningen, In dienst der mensheid! ambitie en hoop, terwijl het synoniem is met NAAR DE HEL mislukking, nederlaag, Een Amerik. lucht- armoe(je en honger. expeditietocht van.39000 vaartmaatschappij ver- Spulbaas: Wie zal km ondernemen. doch telt klanten, dat zij hen hjerjn desiderata aan- voor 1000 gulden naar brcngen? de hel zal vliegen. Be- doeld wo/dt Hell nabij BOKJ5EN Oslo. Het is de vraag of AFGESCHAFT In Pearl River (Ame- een dergelijl^e schrik- In Roememe is het rika) staan fabrieken aanjagende reclame sue- boksen verboden ajs ces heeft. een gevaarlyk over- blyfsel van het kapita- SOCIALISME listische systeem". Door Een Amerik. werk- een bepaling wdrden tuigenfirma adverteerde ..democratische sporten" in alle kranten haar de- ingevoerd. Hoera, Mos- finitie van het socialis- kou en de rode satellie- me. die als volgt luiddt* ten doen niet meer aan ken echter "zoeken Een systeem. dat uitein- boksen! Wat vrezen we koortsig naar een op- deiyk resulteert in de nbg! PENICILINE-GEUR voor peniciline. Deze veroorzaken echter dam pen, die nadelig zyn voor de 15000 koppige bevolking van deze stad. Men overweegt het aan- schaffen van gasmaskers of evacuatie. De fabrie De wagen gleed nog even door en stopte vlak achter hem. Een man begon heftig te razen en te vloeken. Heel de motorindustrie werd naar de maan gewenst. En aan de fabri- kant van die bepaalde motor werd een plaatsje toegewenst, dat nog veel heter was. dan de warmgelopen machine. Vallon glimlachte. Hij stapte vooruit in het voile licht der koplampen. Hij wist maar al te goed dat hij geen steek verstand van mo- toren had en dat men .dus moeilyk kon vlagen te helpen de fout te herstellen. De beide inzittenden hadden een looplamp ingesehake'd en belichtten daar nu de machine mee, waarvan aan alle kanten damp en rook afsloeg. „De motor is warmgelopen. mijn- heer.... we moeten hem laten af- koelen". zei de chauffeur bedaard. Hij probeerde nog een keer de mo tor aan het draaien te krijgen, maar zonder enig resultaat. Vallon ging naar hen toe. De -rook en oliestanl bedierven de geuren van de herst- avond totaal. ,,Kan ik u sqpis helpen?" vroeg hij ..Neen. dank u", antwoordde de de reiziger met een sterk accent, ..we kunnen niets anders doen. dan het ding laten afkoplen. O ja. als u ons zoudt willen helpen. om dat prul naar het naaste hotel te sle- pen? We zouden hier vannacht overblijven. Zeg, Dufait, voor dat je gaat slapen, moet je de machine nog nazien, hoor!" De vreemdeling keek op. Jean Vallon stond in het voile licht der lampen. De vreemde maakte een verschrikte beweging en bekeek de ander opmerkzaam. Dan wendde hy zich tot de chauffeur. ,.Zeg. Dufait", zei hij, ..je kunt nog beter een paar man hier uit het dorp zien op te kloppen, om de wa gen weg te ryden en ga dan met een naar het hotel, om te zeggen, dat ze een gast krygen en wat hel- se stank op de binnenplaats. Dc man ging. De vreemde kwam op Vallon toe. „Wel, Lebert", -zei hij. ,.wie had kunnen verwachten jou hier aan te treffen! Hoe gaat het met je oude Z&&1( j g'" Vallon greep snel naar de revol ver die hij in zijn zak had. Daarna glimlachte hij beleefd. HOOFDSTUK XIX De storm steekt op „Ik ben bang, mynheer", zei Val lon. ..dat u zich vergistMijn naam is niet Libert. Ik -kan uw ge- zicht niet goed zien. maar ik geloof toch niet, dat ik ooit de eer heb ge had. met u kennts ie maken." Als enig antwoord ging de vreem deling zelf in het licht staan. Hy was een kleine, rossige man met 'n korte. vierkante baard. Hij had geen snor en zyn mondlijn zou streng geweest zyn, als er geen half spot- tende grynsiach overheen gespeeld hade Hij droeg een zwart-leren jas en een motorkap. Vallon keek hem str^k aan, alsof hy zijn best deed, hem te herken- nen. Feitelyk had hij hem bij de eerste oogopslag reeds herkend. ..Wel," zei de vreemde, „ik geloof, dat je me nu genoeg bekeken hebt. Het spijt me beslist voor je. dat je geheugen zo achteruit gegaaan is, Libert. Het is toch nog pas acht jaar geleden, dat we elkaar voor het het >atst ontmoet hebben. Ik ben in die tijd geen steek veranderd. En jij al evenmin. Ik maak het tegenwoordig uitstekend en ben in goede doen en met jou schijnt me dat ook wel het geval te zijn." „Ik vind uw gesprek byzonder be- langwekkend," zei Vallon op bele- digende toon. ..Ik heb niet de eer, u te kennen, maar het doet me be paald genoegen, een en ander over u te horen". „Ik doe op het ogenblik in auto's," zei de kleine man. zonder op Val- Ion's onbeleefde manier van doen in te gaan, ..en dat is tegenwoordig 'n goed zaakje. dat verzeker ik je, Lebert. Ik reis het land rond en ik neem orders op. Ik kan je yerzeke- rren, dat het een gemakkeiyk baan- tje in. Mag ik er jou ook een ver- kopen? Eerste klas merk: Ze vlie gen gewoon weg!" „Ja, dat zie ik", zei Vallon nuch- ter. „Zijn- ze erg zwaar, om voort te duwen?" „0. dat betekent niets! Een beetje warm gelopen. Libert, dat is alles. Een klein malheur, Libert." „Ik heb niets tegen die naam Li bert," zei Vallon, „maar ik hopr toch liever mijn eigen naam. Die is Vallon, als u het weten wilt. Mag ik naar de uwe vragen?" ..George Richet", zei de kleine man grinnekend. „ik heb geen enkele reden gehad, om van naam te veranderen." ..Natuurlijk niet. Het is een heel goede naam." ..Jammer, dat we ons gezicht ook niet kunnen verwisselen, vind je ook niet, Lebert?" zei George, „als we het tenminste nodig vinden. Wat zou dat gemakkeiyk zijn!" „Ik ben met het mijne heel te- vreden", antwoordde Vallon spot- tend. „Ja, natuurlyk", zei de ander, hem nogmaals in het licht van de lantaarns bekykend. ,.Maar ik heb toch altyd gevonden, dat het wratje op je linkerwang en dat lidteken onder je rechteroor. „Mijnheer, ik heb nu genoeg van uw indringerigheid". onderbrak Vallon hem, ongeduldig wordend. ,.lk moet u verlaten. Als u nog een tijdje hier blijft, zult u er spoedig genoeg achter zyn, wie ik eigenlijk ben en dan kon u wel eens in de gevangenis terecht komen, wegens belediging van iemand van myn positie. Wel te rusten, mijnheer!" Hij draaide zich om en liep naar het dorp terug. ..Wel", mompelde Richet. hem na- kijkend, „wat zou Pierre Libert daarmee voor hebben? Niet veel goeds, denk ik zo. Ik zal eens na- vraag doen naar die mynheer Val lon. Een grappige kerel in elk ge- vall' (Wordt vervolgd)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1948 | | pagina 4