HET KATHOLIEKE BOEK
OM ERIC'S LIEFDE
I
,)e geest grondslag van iedere vrijheid
DE FILMTENTOONSTELLING
De jurken onder de loupe
RADIO
UIT DE KERMIS DER WERELD
Christendom enige vesting
tegen communisme
r
%a
Leerrijk materiaal voor liefhebbers
Er zijn bloemen en stengelb' ft#
zegt de Fransman
r-w
3^1
Geest en wetenschap vooroan
-PvC. 4
NIEUW NOORDHOLLANDS DACBLAD - Dinsdag 2 Maart 1948
z\
:c
Het kruiende ijs op het IJselmeer levert een prachtig schouwspel
op. Vooral aan de Westkant van het IJselmeer wordt het ijs, dat
steeds in beweging is, door de Oostenwind opgestuwd en vormt
hier en daar grillige en leuke figuren.
programma
V
Boekbespreking
Uit de Tijdschriften
voiGT.y
r
iooflM
FEUILLETON
door HARRIS BURLAND
t
it
BEKENDE REDENAAR Pater Jutte O.F.M. besprak Zaterdag-
p.^r middag het probleem van het communisme in zijn verhou-
s aFn9 het Christendom. De Pauselijke encyclieken van 1937
L| aVszen op twee grote gevaren: het nationaal-socialisme en het
v c mmunisme. Voor het laatste is nu de kans gunstig. En de rode
ersers hebben dan ook niet nagelaten thans een enorm pro-
z
U
r
b
zi
i
V
ti
h
n
5
e:
d
e:
.1
ii
el
i
li
cl
t
0
rr
-3
ir
V
ar
4
w
f<
j
3!
1,
a
Li,
i
i\
le
r
r
ei
e
r«
n
i
Id
u
A
is
\an de hand van de recente ge-
iiedenis, kunnen we het commu-
■\irne zien als een reactie op het
al"/iividualisme. Ten onrechte sugge-
f:rt men van gene zijde alsof com-
inisme en fascisme de beide enig-
politieke mogelykheden* zljn.
t. Toch zijn het loten van dezelf-
stam, ketterifcvan dezelfde orde:
jt de mens er uitsluitend is ten be-
ieve van de staat en alleen van
s staat zijn (zeer geringe) rech-
1 ontvangt. Beiden hebben de
iiing van politieke
jnden enz. gemeen.
andersden-
•i
Het verschit.
n
ii
»i n
i. a
11
f I
ii
n 11
r e
c e
r
D
I
c
i
5. e
h e
ri e
D il
c e
h e
e
.1 y
i :1
ii n
r ii
■hh mm*
t le^iganda-offensief over geheel de wereld in te zetten. Dat hier
j u\i daar zichtbaar succes voorkomt, kan ten dele verklaard wor-
c Sin door de krachtsinspanning van Rusland tijdens de gepas-
j i.^erde oorlog. Onze vijand is echter niet Rusland doch het com-
r \unisme.
slaven. die zelfs niet over eigen
ziel of lichaam mogen beschikken.
Het privaat bezit.
God schonk de mens het eigen-
dom. Is de ziel het geestelijke-. het
bezit is het stoffelijke vrijheidsbe-
wijs. Vrijheid en bezit zijn onaf-
scheidenlyk: In een staat als Rus
land. geldt het hebben van bezit,
evenals het pogen om God te dienen
als landverraad. Zij onteigent daar-
om het bezit. Dit is echter geen np-
lossing van het kapitalistische pro
bleem, waarbij enkete veel en velen
weinlg hebben. want het maakt nu
een alles bezittende staat en der-
halve bezittende en machthebbende
ambtenaren. In dat zelfde land is
slechts l'/i% der bevolking lid der
communistische partij, maar toch is
dit groepje door terreur, knevelarij
en onteigening in staat tot regeren.
Toegegeven, dat aan het kapita
listische stelsel veie fouten kleven,
moet geen heil gevonden worden in
staatssocialisme doch in betere ver-
deling der goedeFen. Het „Gij zult
niet stelen" geldt dan ook evenzeer
voor grote statfen als voor grote za-
ken.
Christus, die niets bezat, en zelfs
Zijn lichaam gaf Hij op het kruis,
had slechts zljn liefhebbende blik,
om de mens te bewegen hem in vrij
heid lief te bebben. Alle vrijheid,
ook die om Hem lief te hebben.
heeft Hij met Zijn Leven gekocht.
Eenheid en gezag.
Dan betoogt de spr. dat eenheid
en gezag slechts kunnen bestaan bij
erkenning van vrijheid en geeste
lijke waarden. Ter beteugeling van
het individualistisch ongebreidelde
egoi'sme. zochten landen die de
geestelijke waarden niet langer als
maatgevend erkenden. hun hell in
het dictatorschap. Moge het ideaai
evenwel het
op erkenning, de andere op ont-
Ic ;nning van de menselijke rechten.
g 11 communisme doodt iedere vorm
g .n vrijheid, omdat ze een zuiver
I< iffelijk uitgangspunt heeft, en al
d t stoffelijke is gericht op ontbin-
m Sg. Z. H. de Paus waarschuwt met
ir '<en het communisme omdat zij
n irevaar vormt voor de Kerk,
i i
ii
r
i
- c
C
- "f
J I
i ii
>i
I
•I ti
r a
c
t
h
t
r
I
n gevaar vormt voor de
ch omdat zij het menszijn in het
;pste wez.en aantast. De mens die
een democratische staat vrij is
>rdt in een communistische niet
nder dan slaaf, die zelfs maar
c n Godsdienst mag hebben: de
mst aan de almachtige staat. Dc
ijwillig aanvaarde dogmas van
t Christendom, moeten plaats ma-
- n voor de met dwang opgelegde
gma's van het communisme.
In het individualisme kende de
1 =ns geen verantwoordelijkheid
or het geheel, in het communisme
at hij daarin onder. En het stasid-
mt van de kerk houdt het julste
idden.
7, Een mens is geen willoze machine
t het voortbrengen van econo-
isch nUt, doch ook geen losgesla-
ne die geen maatschappyzorg
:nt. Integendeel Hij is verbonden
n de gemeenschap en mag zich
iaraan niet onttrekken, maar heeft
lartegenover rechten. die zelfs
en staat hem mag ontnemen.
De Kerk houdt ook het midden
ssen het individualisme, dat 8een
meenschappelijk doel, en het com-
unisme, dat geen persoonlijke vry-
:id erkent. Zo is het collectivisme
n gevaar voor het Christendom,
ndat het de meest fundamentele
chten van de mens rooft.
De Godsdienst
ordt in de communistische staten
in ook uitgeroeid, niet alleen on-
irschillig als een liheraal, niet vy-
ldig als een heiden, doch beiden
i bovendien belust op buit.
De grote politieke strijd gaat tus-
n die opvattingen die God w61 en
od niet erkennen. Wanneer de
ens zegt: Ik geef aan de Caesar,
at hem. en God wat God toekomt,
;emt het communisme alles zeg-
2 ;nde: Ik ben uw God en wens dus
les.
c e< Zo vormen de beschuldiging die
c an gene zijde tegen de Kerk wor-
ii ;n geuit een echo van hetgeen
10 estijds aan Christus ten overstaan
:e an Pilatus verweten werd. Daarom
ie lllen Pilatus' woorden misschien
ai >n profetie vormen voor de laatste
orsteling van de Kerk, die mis-
:hien eenmaal op modcrne wyze
'e »kruisigd zal worden. omdat zij
31 eqpals Christus de vrijheid door
el efde vraagt.
ie Geest en vrijheid.
is 'Alleen in een staat die de geeste-
e! jke waarden erkent, bestaat vry-
0 eid. De geest is onbeperkt, staat
e ,s van afstand, maat of ruimte.
daarom is de mens vrij? Omdat hij
I en onstoffelijke ziel heeft. Daarom
ok is God de volmaakte vryheid.
r" )e communistische staat. die alleen
et economische als maatgevend er-
ent, kent geen vrije mensen, kent
,s een God. kent dus ook geen rech-
;n als godsgave, maar kent slechts
goed zijn, het middel is verkeerd.
De met brute kracht" door het com
munisme en Nat. Soc. verwezenlijk-
te eenheid is kun^Jmatig, zo kunst-
matig dat zodra een andere kracht
dit geweld zou overwinnen, de een
heid onmiddellijk uiteen zou vallen.
In een wereld die God verloochent,
is ware eenheid een jllusie, omdat
dan de enigste beteugeling van
's mensen roofzuchtige natuur is
weggevallen. Neem het eeuwig-
heidsbegrip weg, en alien zonder
aanziens des persoons zullen alle
middelen te baat nemen, zichzelf
een goed leven te bezorgen.' In de
absolute staat, drijft daarom de
eenheid en het gezag op de legers,
zodat zelfs het bestaan van een
waar leiderschap twijfelachtig moet
worden. Neem het geweer uit Tito's
handcn. de Kanonnen van Stalin,
laat all6£n hun zedelijke kracht en
zuiverheid van hart regeren, en zie
hoelang zij gezag hebben.
Is Christus niet reeds bijna 20
eeuwen Leider, alleen door de lief-
de en leidt Z. H. de Paus geen 300
millioen -katholieken in eenheid,
uitsluitend door.de waarden van de
Geest? Zo is ons Christendom ge-
worden tot het enigste stukje een
heid, waarbuiten alles verbrokkelt
en verscheurt.
Het tegengaan van het kwaad.
Het is niet onze taak, de fiolen
van onze toorn uit te storten, of
zelfs maar te bewijzen, dat wiJ 8b-
lijk en zij ongelijk hebben. Wij heb
ben slechts ..Christus te prediken,
en die gekruist". Niet door te wijzen
of te spreken, doch door te doen.
gelijk Christus: „Kom en volg mij".
Dat zal het verwoeste niet ongg-
daan maken, maar de wereld voor
onze dagen redden van de onder-
gang. Tegenover de revolutie van de
macht te stellen de revolutie varf de
Liefde. Want ons bezwaar tegen het
communisme is slechts, dat ze niet
revolutionair genoeg is. Het liet de
haat bestaan.
Daverend applaus.
Was het wonder, dat de voorzitter
van de R.K. Statenkring, Burgem.
Bosma de gewijde redenaar oprecht
dank bracht voor zijn glashelder be-
toog. en het hier gehoorde in prac-
tijk gebracht zou willen zien. door
het vormen van een hecht christe-
lijk bolwerk der Liefde, door gebed
en boete, opdat niet hamer en sikkel
doch Christus Kruis het symbool
der Vrijheid zij.
Tenslotte bracht het R.K. Ge-
mengde koor „Sonora" uit Zijde-
wind o.l.v. Dir. J. v. d. Peet, op ge-
lijke wijze als voor de aanvang van
P Juttes rede, enkele liederen ten
gehore.
Voor de gemiddelde bezoeker
biedt dc filmtentoqpstelllng in de
hoofdstad, georganlseerd ter gc-
legenheid van het 30-jarig bestaan
van de Bioscoopbond, ondanks het
feit, dat men er geen meter film
te zien krijgt, toch lccrrUk mate
riaal.
Van de eigenlijke practijk van het
filmbedrijf, dat velen ongetwijfeld
zal interesseren, zal men weinig be-
speuren, maar er zijn daarentegen
zoveel gegevens, verwerkt in cijfer-
materiaal en statistieken, betrekking
hebbende op het voorbereidende'
werk, dat bij het maken van een
film te pas komt, dat men met recht
kan spreken van een leerzaam ge-
val. Men ziet er b.v. hoe men in de
loop der jaren gewerkt heeft om
de film te maken tot een onafhan-
kelijke kunstvorm. De plaats van de
film t.o.v. het toneel en de schilder-
kunst wordt er duidclijk bepaald.
Er is ook een karakterisering van
het bioscoop-bezoekend en toneel-
minnend publiek.
Ook uit het. op zich koude, cijfer-
moteriaal valt nog wel iets op te
VI
i e
n
ll:
>e
;r
WOENSDAG 3 MAART
HILVERSUM I (301 M.): NCRV:
J no Nieuws; 7.15 Ochtendgym; 8.00
freuws en gram.pl.; 9 00 Ochtend-
'e iekenbezoek; 9.30 Symphonisch
lorgenconcert; 11.15 ..Mara spe|i ln
erzen: 12.00 Zangrecital; 12.30
Veeroverzicht; 13.00 Nieuws; 13.15
'iano; 15.00 Kamerorkest; 15.45 Ver-
elling voor de kleuters: 16.00 Yp°£
r nze postzegelverzamelaars: 18.15
leisjeskoor; 16.30 Voor onze jon-
I ens en meisjes; 16.45 Meisjeskoor;
1 Vervolg)17.00 ..Het einde van de
)ude Tempel", 8e en laatste dee,
an het hoorspel voor de jeugd ..Het
i, ;eheim van de gouden draak 17.3U
-J Iver maatschappelijk werk; 17.3a
If 'iano en orgelspel; 18.00 Onze Ne-
lerlandse koren en korpsen.; 18.30
'ro Ned. Strijdkrachten; 19.00 Het
a ueuws- 19.30 Reportage: netten
>reierij; 19.45 Engelse les; 20.00 Het
1 lieuws; 20.05 programma proloog;
;l.35 Concertgebouworkest; 22.30
r Nieuws- 22 45 Avondoverdenking;
f 13.00 Mandolinata; 23.57 Sluiting en
^HILVERSUM II '415 M): VARA:
r.OO Nieuws; 7.15 Muziek by het
fl intbijt: 8.00 Nieuws; 8.50 Voor de
I auisvrouw: 10.20 Onze keuken, 10.30
1 loh Seb Bach; 10.45 ..Van schipper
tot redder", voordracht; 11.00Po-
aulair no-stoppraogr.; 12.00 Carlo
a Carcassola; 12.30 Weerbencht en
k-oor het platteland; 12.38 Orge.l;
13.00 Nieuws; 13.30 The Ramblers;
J 14.15 Jeugdconcert; 15.00 De scheeps-
h lOngen van Bontekoe; 15.30 „De
n, Roodborstjes"; 15.45 ,De Regenboog
v, vor de zieken; 17.15 Cabaret, 18.00
Nieuws. 18.15 Vara-v^ria. 18.30 RVU
19.15 Het nieuws uit Indie. VPRQe
19.30 Voor de jeugd; 19.40 Jeugd-
i" nieuws. VARA: 20.00 Nieuws; 20.15
h Omroeporkest; 21.34 ..Out of the
ri dark", hoorspel; 21.55 Malando en
zijn tongo rumba-orkest; 22.20 Ope-
v rettemannenkoor; 22.35 Bibilolym-
pus. 23.00 Nieuws; 23.15 Om het we-
ti reldkampioenschap schaken; 23.30
Orgel; 23.45 Gr. platen; 23.55 Om het
w wereldkampioenschap schaken.
Wie de Parijse jurken eens goed
onder de loupe neemt. zal al gauw
tot de ontdekking komen, dat Vrouw
Mode dit seizoen me6r dan een sil-
houet toestaat. Haar grondwet luiat
op het ogenblik onveranderlijk: een
aflopende schouderlijn. smalle taille
en ronde heuplijnen, maar er zijn
twee manieren om dit voorschrift
na te volgen. Men kan allereerst een
strak lijfje en een heel wij'de rok
nemen. Ket lijfje sluit van voren
vaak met knopcn of van achteren
met een ritssluiting. die een eindje
over het middel-komt. De rok wordt
met verschillende middeltjes heel
ruim gemaakt. Daar zijn b.v. de aan
elkaar gestikte pandjes, die naar
onderen toe breder worden en de
plooien al of niet ingeperst. Natuur-
lijk zijn ook het plisse en de klokrok
niet vcrgeten. De wijdte van de rok
komt dikwijls meteen uit de taiMe,
maar soms valt zij van een heup-
stuk. De vrouwen, die zich in deze
zwierigc jurken met de strakke lijf-
jes kleden. zullen volgens de Franse
ontwerpers op bloemen lijken. Zij
jdjn ..femmes fleurs", in tegenstel-
ling tot de ..femmes tiges", die met
de stengejs worden vergeleken, om
dat zij zulke nauwe rokken dragen.
Haar geslalte doet inderdaad veel
smaller aan dan die van de ..femmes
fleurs", maar zij is in geen geval
recht tc* recht aan te noemen. Van
een zogejtaamde potlodensilhouet is
geen sprake. want ook hier wordt
aan de grondwet van Madame Mode
gehoorzaamd. De taille is heel slank
on de rende heuplijnen van deze
jurken worden meestal geaccentu-
eerd door een schootje of een dra-
perie. Soms wordt de rok naar on
deren smaller toe en soms loopt zij
juist hier een eindje uit.
De inouwen van de jurken met
wijde rok zijn steeds eenvoudig.
Meestal zijn het gewone, lange
rechte niomven, zonder een enkele
pretentie of de welbekende drie-
kwartmouwen. Bij het andere. het
smallere silhouet zijn ook de raglan-
en de kimonomouwen te bespeuren.
De niet-geklede jurkjes worden
vaak hoQg aan de hals gesloten, b.v.
met een ..officierskraagje" of met
een bandje van stof met een strikje.
Satijn voor de middag.
De middagjurlten, die de Franse
modekoningen presenteren, zijn he-
lemaal van satijn gemaakt. Wij zijn
laatst iri een gekleurd Parijse mode-
blad een aantal mannequins tegen-
gekomen, die in deze pracht gesto-
ken waren. Hun kledij in licht-
blauw. licht rood en zacht geel had
zeker een aparte bekoring, wanneer
de snit van deze glanzende toiletten
tenminste sierlijk en niet al te pro-
zai'sch was. De lengte van de rok
is ongeveer dertig, soms zelfs acht-
tien centimeter van de grond af.
Het staat nog niet he'emaal vast,
voor welke plezierige of onplezie-
rige verrassingen de lente-shows
steken. Zo blijkt, dat in 1910 b.v.
een film van plm. 700 meter niet
meer dan 1000 Zwitserse francs
kostte. Vijf jaar later betaalde men
voor een film, tweemaal zo lang
tienmaal zoveel. In 1920 kostte een
korte speelfilm al ruim 120.000 Zw.
frs., vandaag de dag is men er on
geveer anderhalf millioen mede
kwtjt.
Aan de honorering van dc ver
schillende functies, vooral 430 do
Amerikaanse film, kan men aardig
afmeten hoe hoog, of liever gezegd
hoe laag men de culturele waarde
van de film aanslaat. De regisseur
krijgt b.v. nog tien procent van de
uitgetrokken gelden, maar degene,
die belast is met de montage, zeker
niet het minste werk, krijgt 1 pet.
Tal.van publicaties over film, ap-
paraten en affiches, met een korte,
doch duidelijke tekst, geven de be
zoeker een indruX van de groei van
-tie film en van de plaats, die zij
inneemt in het leven. Het is in alle
opzichtcn een studie-tentoonstelling
en zij, die met de film als cultureel
verschijnsel iets op hebben, kunnen.
echter niet zonder inspanning, hier
veel waardevol materiaal opdoen.
Over het eigenlijke bioscoopbe-
drijf is ook nog wel iets te ver-
tellen. Zo ziet men, dat het Neder-
ljnds journaal een zeer goede beurt
maakt op de filmmarkt. In 400 bios-
copen wordt het wekelijks met ruim
J 00 copiefcn gedraaid.
Er zijn 472 bioscopen. verdeeld
I ver 289 plaatsen. Het filmverhuur-
bedrijf wordt uitgeoefend in 40 ver-
huurkantoren die ruim 60 pet. van
de Nederlandse markt beheersen.
Verder blijken nog 8 filmfabrikan-
ten en 7 filmproducenten aan het
filmleven in ons land mede te
werken.
Voor wie verder nog wat wil cij-
„IN DIENST DER WAAR-
HEID". Heiligen en Zaligen
der Dominicanen. Verzameld
door dr. J. Brinkhoff. Uitgave
J. Schenk, Maastricht.
Zoals iedere orde haar eigen hei
ligen en zaligen telt, die in eigen
kring bijzondere verering genieten,
zo kent ook de Dominicanerorde tal
van personen, in het verre of dicht-
bije verleden geleefd hebbend, die
de eer der altaren waardig is ge-
keurd. In het nocturne van het
Dominicaner brevier staan er vele
vermeld, met wie wij in het dage-
lijks leven eigenlijk nooit kennis
maakten. Dr. J. Brinkhoff heeft ze
uit het oude kerklatijn tot nieuw
leven gewekt, hun korte geschiede-
nis stuk voor stuk van een goed
gefundeerd commentaar voorzien en
ze den volke aangeboden. We vin-
den er tal van hoge vorstelijke per
sonen onder, van wier gaven van
geest en hart duizenden hebben
kunnen prcfriteren. Anderen, wier
optreden een beschelden formaat
aannam, ja wier ongetwijfeld stra-
lende lichten onder de korenmaat
bleven, kregen echter in dit werk,
dat overzichtelijk en prettig lees-
baar is, ook de hun toekomende
aandacht. Ruim driehonderd blad-
zijden geven een beeld van de rijke
schat, die de Dominicanerorde in
het verleden aan de Kerk schonk.
Men kan er dankbaar voor wezen
dat dr. Brinkhoff dit alles aan de
vergetelheid heeft willen ontruk-
ken. Verlucht met een fraaie titel-
plaat, naar een houtsnede uit de
vijftiende eeuw. is dit toch, een be-
iangrijke aanwinst niet alleen voor
de boekenkast, maar vooral voor
onze geest. L. S.
.,DE SPEELWAGEN" het geillu-
streerde maandblad dat gewijd is
aan de historie, de folklore en de
schoonheid van ons Hollands Noor-
derkwartier. bracht in het laatste
nummer een artikel van prof. dr.
Willibrord Lampen ofm over de
leeuw in de Noordhollandse wa-
pens. Van belang achten wy voorts
een artikel van de heer C. Schou-
ten over de positie van Hoorn in
verband met de inpoldering van de
zuidwestelyke polder. Wy mogen
verder dit tydschrift nog wel eens
onder de aandacht brengefl van be-
langstellenden in de geschiedenis
van ons gewest.
feren zij medegedeeld, dat in 1946
88.700.000 mensen een bioscoop-
kaartje kochten, doordat het bios-
coopbezoek met 80 pet. in de stad
en 250 pet. op het platteland steeg.
In het Nederlandse film- en bios-
coopbedrijf, waarin een kapitaa'l van
f 100.000.000 is geinvesteerd, hebben
ruim 5000 mensen een bestaan ge
vonden. De filmfabrieken leveren
ruim 10.000.000* meter film per jaar
af. De stoelencapaciteit der biosco
pen wordt op 200.000 stuks geschat.
Met dat al moge aangetoond zijn,
welk een belangrijke plaats de film
in de loop der jaren heeft inge-
nomen.
/Ii/AK'J^
Een belangrijke plaats op de boe- I Th. v. Vught pr., ..Medeverrijzenis",
<4in *->13 rlein iarnn no Ho ftn ointrnlrlrnl lilro 117 iivo 11 if fTortairon
Ook in Engeland schijnt men de twee Parijse silhouets over te
nemen. Deze twee mannequins, die veel van „de bloem" en
„de Stengel" weg hebben, poseren zusterlijk naast elkaar op een
vroege lente-show in Londen.
zullen zobgen. maar in ons land zal
de rok het komende jaargetijde in
elk geval niet verder dan halver-
-.vege de kuit komen. Voor de voor-
jaarstoiletten zullen steeds pastel-
tinten gebruikt worden, hetzij in
effen stof, hetzij in genopte dessins;
de grootte van de noppen zal van
de omvang van een cent tot die van
een schoteltje varieren.
Tot slot een aardig staaltje van
de moeiliikheden, waarvoor de nieu-
we mode de Amerikaanse filmpro
ducenten onlangs geplaatst heeft.
..Moeten wij de sterren nu nog korte
rokken laten dragen", zo vroegen
deze heren zich enige tijd terug af,
..of moeten zij lange rokken dragen,
die bij het uitkomen van cfe film
misschien door de vrouwen aan-
vaard zullen zijn?" De oplossing van
een hunner was zeer geniaal. In de
film ..Good Sam" maakte hij zoveel
mogelyk close-ups en als hij een
ster voluit moest filmen, nam hij
haar tweemaal: een keer in een
korte en een keer in een lange rok.
Het is onderhand echter wel een
vaststaand feit geworden, dat deze
schrandere filmproducent de laatste
opnamen zal moeten gebruiken!
kenmarkt, die nu, drie jaren na de
oorlog, welhaast haar oude aanzien
heeft herkregen, wordt ingenomen
door het specifiek katholieke boek.
De mogelykheden, om door middel
van het boek het katholieke publiek
geestelijk te verrijken, zijn veel gro-
ter dan enkele tientallen jaren
terug. Terecht kan men spreken van
een evolutie van het katholieke
boek. Iedere maand byna ziet men
een of meerdere werken verschij-
nen, die zeker de aandacht verdie-
nen van een groter publiek, dan nu
het geval is, want, al zyn de boeken
tegenwoordig nogal kostbaar. een
zekere koelheid, een niet verklaar-
bare reserve is vaak te bespeuren.
Spreken wij over de religieuze
werken, dan moeten wij erkennen.
dat wy nog niet dat peil bereikt
hebben en dat geldt vooral voor
de uitgaven van niet-uitgevers, zo
als kloosters en kostscholen, de
goede niet te na gesproken dat
men gaarne zou zien. Een grote ver-
betering echter is allerwege te be
speuren en zoetelijke, onwerkelijke
heiligenlevens, van alle realiteit
gespeende vrome tractaatjes behoren
gelukkig tot het verleden. De her-
levende belangstelling voor het
llturgisch leven der Kerk, voor
meditatie en voor het kloosterwe-
zen hebben een aantal voorname
werken, die vroeger slechts door
een deel der gcestelijkheid naar
waarde werden geschat, hun weg
doen vinden naar de belangstellende
leek.
Een der belangrijkste werken, dat
wij op liturgisch gebied lazen, is
zeker het pas verschenen boek van
op aantrekkelyke wijze uitgegeven
bij Foreholte te Voorhout. Dit boek
is een belangrijke stap op de weg
der vernieuwing van het liturgisch
leven, zoals door onze Paus wordt
voorgestaan in zijn encycliek „Me-
diator Dei". Het behandelt het mys-
terie van Pasen, zoals dat in de
eerste tijden der Kerk werd be-
leefd, wij vinden er tal van volks-
gebruiken en kerkelijke gebeden en
riten, alle betrekking hebbend op
het feest der Verrijzenis, in ver
meld. De geest ddr oude Kerk wordt
tastbaar en we voelen iets van dat
heilig vuur, dat het oude Rome
heeft gehad. Kostbare gegevens en
wenken over de vastentijd maken
het boek ook in de voortijd van
Pasen actueel. Het verdient een
brede belangstelling, ook van de
leek.
Het Nieuwe Testament vindt wel
een goede grond tot overweging in
Romano Guardini's „De Heer", uit
het bloemrijke Italiaans op voor-
treffelijke wyze vertaald door Ga
briel Smit. Nieuwe verschijningen
op dit terrein zijn voorts ..Over-
wegingen over het leven en de leer
van Jezus Christus", door Pater
Avancinus S.J., en het buitenge-
woon mooie boek van prof. Gros-
souw „Innerlijk leven, overwegin-
gen voor alle dagen van het jaar".
Daarby nog een aantrekkelijk reis-
verhaal van Jos. Keulers: ..Waar
Jezus leefde", een reis met herin-
neringen aan het verleden door
Palestina en Egy-pte. De verteller
bezocht alle plaatsen waar Christus
twintig eeuwen geleden geleefd en
gepredikt heeft en weet daar vele
mooie dingen vatn te vertellen.
Bijzondere aandacht moeten wij
hier vragen voor L. J. Rogier's
meesterwerk: „De Geschiedenis van
het KatHolicisme in de Noordelijke
Nederlanden", dat veel opheldering
en inzicht geeft over de toestanden
tijdens Reformatie en contra-Refor-
matie, voor ons nog altyd een tyd-
perk, waar we ietwat onzeker te
genover staan.
Kardinaal de Jong's „Kerkge-
schiedenis" beleefde weer een her-
druk. Van Gabriel*Gorris kwam een
prachtig werk over Le Sage ten
Broek uit. Mgr. Witlox' „Leven van
Schaepman" beleefde ook weer een
herdruk. Verder zagen we nog het
tweede deel van H. de Greeve's
„Terra Promissa" en het alombe-
kende ..Vierde Beest" in boekvorm
verschijben. Jac. Schreurs M.S.C.
voltooide zijn Limburgse roman-
trilogie met „De weg zijner zonen".
Een herdruk van Anton v. Duin-
kerken's „Waarom ik zo denk",
waarin de geestesstromingen van
voor de oorlog uiterst scherp be-
licht worden en een lans gebroken
wordt voor een eigen katholieke
cultuur, mag zeker in dit overzicht
niet onvermeld blijven.
Van Piet van Veen verscheen by
Romen Zoon een zeer lezens-
waardig werk over St. Jan de Do-
per en over David. Tot slot mogen
wij nog even de aandacht vragen
voor 't nieuwe brevier van Dessin
uit Mechelen.
Wij kunnen op het ogenblik wel
zeggen, dat de wetenschap in de
rijen der katholieke boekwerken
vooraan staat. Ook de belletrie
neemt een belangryke plaats in,
maar dat is een ander chapiter. Wij
wilden er slechts op wijzen, dat de
ontwikkelde katholiek vandaag de
dag genoeg van zyn gading vinden
kan. Laat hy zijn kans grypen en
er zyn voordeel mee doen. L. S.
RADICALE
OMZWENKING
Monty Alford, een
kinderwagen ontwerper
uit Plymouth, gaat een
niet
wagen,
per kinder-
lossing van het ..peni- vernietiging Yan,
ciline-geuren-probleem initiatief, boloningen,
In dienst der mensheid! ambitie en hoop, terwijl
het synoniem is met
NAAR DE HEL mislukking, nederlaag,
Een Amerik. lucht- armoe(je en honger.
expeditietocht van.39000 vaartmaatschappij ver- Spulbaas: Wie zal
km ondernemen. doch telt klanten, dat zij hen hjerjn desiderata aan-
voor 1000 gulden naar brcngen?
de hel zal vliegen. Be-
doeld wo/dt Hell nabij BOKJ5EN
Oslo. Het is de vraag of AFGESCHAFT
In Pearl River (Ame- een dergelijl^e schrik- In Roememe is het
rika) staan fabrieken aanjagende reclame sue- boksen verboden ajs
ces heeft. een gevaarlyk over-
blyfsel van het kapita-
SOCIALISME listische systeem". Door
Een Amerik. werk- een bepaling wdrden
tuigenfirma adverteerde ..democratische sporten"
in alle kranten haar de- ingevoerd. Hoera, Mos-
finitie van het socialis- kou en de rode satellie-
me. die als volgt luiddt* ten doen niet meer aan
ken echter "zoeken Een systeem. dat uitein- boksen! Wat vrezen we
koortsig naar een op- deiyk resulteert in de nbg!
PENICILINE-GEUR
voor peniciline. Deze
veroorzaken echter dam
pen, die nadelig zyn
voor de 15000 koppige
bevolking van deze stad.
Men overweegt het aan-
schaffen van gasmaskers
of evacuatie. De fabrie
De wagen gleed nog even door en
stopte vlak achter hem. Een man
begon heftig te razen en te vloeken.
Heel de motorindustrie werd naar
de maan gewenst. En aan de fabri-
kant van die bepaalde motor werd
een plaatsje toegewenst, dat nog
veel heter was. dan de warmgelopen
machine. Vallon glimlachte. Hij
stapte vooruit in het voile licht der
koplampen. Hij wist maar al te goed
dat hij geen steek verstand van mo-
toren had en dat men .dus moeilyk
kon vlagen te helpen de fout te
herstellen. De beide inzittenden
hadden een looplamp ingesehake'd
en belichtten daar nu de machine
mee, waarvan aan alle kanten damp
en rook afsloeg.
„De motor is warmgelopen. mijn-
heer.... we moeten hem laten af-
koelen". zei de chauffeur bedaard.
Hij probeerde nog een keer de mo
tor aan het draaien te krijgen, maar
zonder enig resultaat. Vallon ging
naar hen toe. De -rook en oliestanl
bedierven de geuren van de herst-
avond totaal.
,,Kan ik u sqpis helpen?" vroeg hij
..Neen. dank u", antwoordde de
de reiziger met een sterk accent,
..we kunnen niets anders doen. dan
het ding laten afkoplen. O ja. als u
ons zoudt willen helpen. om dat
prul naar het naaste hotel te sle-
pen? We zouden hier vannacht
overblijven. Zeg, Dufait, voor dat je
gaat slapen, moet je de machine nog
nazien, hoor!"
De vreemdeling keek op. Jean
Vallon stond in het voile licht der
lampen. De vreemde maakte een
verschrikte beweging en bekeek de
ander opmerkzaam. Dan wendde hy
zich tot de chauffeur.
,.Zeg. Dufait", zei hij, ..je kunt
nog beter een paar man hier uit het
dorp zien op te kloppen, om de wa
gen weg te ryden en ga dan met
een naar het hotel, om te zeggen,
dat ze een gast krygen en wat hel-
se stank op de binnenplaats.
Dc man ging. De vreemde kwam
op Vallon toe.
„Wel, Lebert", -zei hij. ,.wie had
kunnen verwachten jou hier aan te
treffen! Hoe gaat het met je oude
Z&&1( j g'"
Vallon greep snel naar de revol
ver die hij in zijn zak had. Daarna
glimlachte hij beleefd.
HOOFDSTUK XIX
De storm steekt op
„Ik ben bang, mynheer", zei Val
lon. ..dat u zich vergistMijn
naam is niet Libert. Ik -kan uw ge-
zicht niet goed zien. maar ik geloof
toch niet, dat ik ooit de eer heb ge
had. met u kennts ie maken."
Als enig antwoord ging de vreem
deling zelf in het licht staan. Hy
was een kleine, rossige man met 'n
korte. vierkante baard. Hij had geen
snor en zyn mondlijn zou streng
geweest zyn, als er geen half spot-
tende grynsiach overheen gespeeld
hade Hij droeg een zwart-leren jas
en een motorkap.
Vallon keek hem str^k aan, alsof
hy zijn best deed, hem te herken-
nen. Feitelyk had hij hem bij de
eerste oogopslag reeds herkend.
..Wel," zei de vreemde, „ik geloof,
dat je me nu genoeg bekeken hebt.
Het spijt me beslist voor je. dat je
geheugen zo achteruit gegaaan is,
Libert. Het is toch nog pas acht jaar
geleden, dat we elkaar voor het het
>atst ontmoet hebben. Ik ben in die
tijd geen steek veranderd. En jij al
evenmin. Ik maak het tegenwoordig
uitstekend en ben in goede doen en
met jou schijnt me dat ook wel het
geval te zijn."
„Ik vind uw gesprek byzonder be-
langwekkend," zei Vallon op bele-
digende toon. ..Ik heb niet de eer,
u te kennen, maar het doet me be
paald genoegen, een en ander over
u te horen".
„Ik doe op het ogenblik in auto's,"
zei de kleine man. zonder op Val-
Ion's onbeleefde manier van doen in
te gaan, ..en dat is tegenwoordig 'n
goed zaakje. dat verzeker ik je,
Lebert. Ik reis het land rond en ik
neem orders op. Ik kan je yerzeke-
rren, dat het een gemakkeiyk baan-
tje in. Mag ik er jou ook een ver-
kopen? Eerste klas merk: Ze vlie
gen gewoon weg!"
„Ja, dat zie ik", zei Vallon nuch-
ter. „Zijn- ze erg zwaar, om voort te
duwen?"
„0. dat betekent niets! Een beetje
warm gelopen. Libert, dat is alles.
Een klein malheur, Libert."
„Ik heb niets tegen die naam Li
bert," zei Vallon, „maar ik hopr
toch liever mijn eigen naam. Die is
Vallon, als u het weten wilt. Mag ik
naar de uwe vragen?"
..George Richet", zei de kleine
man grinnekend. „ik heb geen
enkele reden gehad, om van naam te
veranderen."
..Natuurlijk niet. Het is een heel
goede naam."
..Jammer, dat we ons gezicht ook
niet kunnen verwisselen, vind je ook
niet, Lebert?" zei George, „als we
het tenminste nodig vinden. Wat
zou dat gemakkeiyk zijn!"
„Ik ben met het mijne heel te-
vreden", antwoordde Vallon spot-
tend.
„Ja, natuurlyk", zei de ander,
hem nogmaals in het licht van de
lantaarns bekykend. ,.Maar ik heb
toch altyd gevonden, dat het wratje
op je linkerwang en dat lidteken
onder je rechteroor.
„Mijnheer, ik heb nu genoeg van
uw indringerigheid". onderbrak
Vallon hem, ongeduldig wordend.
,.lk moet u verlaten. Als u nog een
tijdje hier blijft, zult u er spoedig
genoeg achter zyn, wie ik eigenlijk
ben en dan kon u wel eens in de
gevangenis terecht komen, wegens
belediging van iemand van myn
positie. Wel te rusten, mijnheer!"
Hij draaide zich om en liep naar
het dorp terug.
..Wel", mompelde Richet. hem na-
kijkend, „wat zou Pierre Libert
daarmee voor hebben? Niet veel
goeds, denk ik zo. Ik zal eens na-
vraag doen naar die mynheer Val
lon. Een grappige kerel in elk ge-
vall'
(Wordt vervolgd)