Het Federalisme en zijn streven HETSCHARNIERVAN EUROPA ALS DE PAUS SPREEKT.... H Westerse geallieerden blijven aan de Brennerpas OOK IN'" „QU ARTIER LATIN' IS HET LEVEN MOEILIJK G edacht en bij de negende herdenking van de Pauskroning Tito vreest Amerikaanse tanks Toch wordt er op geen enkele boulevard zoveel gelachen als op de /fBouT Mich'" Wat is nu volksdemocratie? HET VATICAAN en de verkiezinger NtEUW NOORDHOLLANDS DACBLAD - Woensdag 10 Maart 1948 PAG. H. Vader bedenkf de 5000 inwoners van Vaficaanstad Van 6 t.m. 15 April wordt te Utrecht de 50ste Jaarbeurs gehou- den. Hierboven het Franse Paviljoen in aanbouw aan het Vredenburg d?enwel goeddeeeZisgvImp^radrwart Is rechtvoardigheid en vrede. Maar de Vrede van Chris- Veerdienst Enkhuixen- Stavoren hervat Huwelijkszwendelaar krijgt 2Vz jaar A LS DE PAUS spreekt, luistert de gehele wereid. De Paus spreekt niet als politicus, maar als ziele- herder. Hij is op de eerste plaats het zichtbaar Opper- hoofd van de Heilige Roomse Kerk, de Plaatsbekleder van Christus op aarde. Hij predikt geloof en liefde, tus in het Rijk van Christus. Hij leraart en berispt, Hij spoort aan en onderwijst. Hij bestuurt en onder- richt. Hij leidt de Kerk en leidt de zielen. Nederiandse automobielenindustrie. De Gatso 4 L. Aero Coupe WOKit als het enigste Nederiandse merk op de Internationale Autaroobielscrlon te Geneve geexposeerd. De Gatso is ontworpen uit wedstrijdervaringen van M. Gatsonides te Heemstede en wordt voomamelijk gebouwd voor export ter versteviging van onze deviezenaanwinst. ■ET FEDERALISME is een beweging en een idee, die ais reactie op de tweede we- rekEbrand als doel heeft gesteld verdere oorlogen te voorkomen. Het Federalisme kan men onder- scheiden in het streven naar een Verenigd Europa (Europa een in een Verenigde wereid) en het Federa lisme in zijn algemeenheid, een maatschappelijk, misschien zelfs wijsgerig systeem, dat mogelijk nei- ging vertoont uit te groeien tot een religieus systeem. Als practische politici, die streven naar een Verenigd Europa kennen we: Winston Churchill, Bevin en Spaak. Ook in ons land heeft het Federalisme vele aanhangers, om slechts enkelen te noemen: Dr. H. Brugmans, Dr. Keulemans O.C., Mr. Verkade en Mr. E. Sassen. Van 26 tot 30 Augustus van het vorig jaar had te Montreux het grote congres plaats van de Unie van Europese Federalisten en onder de titel: „Europa een in een Ver enigde Wereid", werden in een boekje de inleidingen, rapporten en resoluties van dit Congres samen- gevat. Het Federalisme wil oorlog voor komen en daardoor tevens de wel- vaart bevorderen. Om dit doel te bereiken wil het Federalisme de nationale souvereiniteit der afzon- derlijke staten afschaffen. Want wanneer men bUjft staan op het standpunt, dat de hoogfete macht of het hoogste recht, berust bij de regeringen der Staten, dan vloeit daar logisch uit voort, dat het on- mogelijk is een supernationaal lichaam met succes te stichten. Dit super-nationaal lichaam zou dan rechtsmacht moeten hebben over de afzonderlijke Staten en men be- grijpt, dat wanneer die laatsten zich souverein zouden blijven achten, het super-nationaal lichaam onmo- gelijk gezag zou kunnen uitoefenen en dat de verhouding van dit super- nationaal lichaam tot de afzonder lijke souvereine Staten gekenmerkt zou worden door voortdurende con- flicten. Het handhaven van de souverei niteit der afzonderlijke Staten was oorzaak, dat de Volkenbond moest mislukken en maakt. dat ook de UNO een ijdelijke klank zal krij- gen, voorzover dit Instituut het ver- trouwen der mensheid al niet heeft verloren. Het Federalisme komt echter niet alleen aandragen met een negatief beginsel: het afbreken der nationale souvereiniteit; het kent ook een aantal positieve beginselen. Denis de Rougemont was het, die op het hierboven genoemde Congres een zestal beginselen uiteenzette, waarbij hij steeds verwees naar de federatieve staatsinrichting van Zwitserland, dat, verdeeld als het is in 22 kantons en waarin meerdere Ofschoon in Vaticaanstad de 2de Maart, dag der Pauskeuze, onopgemerkt verliep en er nor- maal werd doorgewerkt, kwam het Pauselijk College van Late- ranen in plechtige feestzitting bijeen. De Directeur, van het College, Mgr. Pio Paschini, brak in zijn redevoering met de oude traditie inzoverre hij de christe- nen opriep, vastbesloten en moedig te zijn in dit beslissend uur voor de christelijke bescha- ving in Italie. Spreker sprak fit duidelijke taal over de gevaren van het ogenblik en legde er de na- druk op, dat „God te dienen het beste middel is, ook om te voorzien in het aardse welzijn van de staatsburgers." Hij be- sloot zijn toespraak in opti- mistische zin door erop te wij- zen, „dat Christus gezegd heeft, „Ik heb de wereid over- wonnen", en dat wij, in Hem gelovend, niet anders kunnen dan de wereid overwinnen." 12 Maart a.s. zal in Vaticaan stad echter een feestdag zijn: dan wordt de negende verjaar- dag van de Pauskroning in de Sixtijnse Kapel in het bijzijn van de H. Vader herdacht, ter- wijl de Deken van het H. Col lege van Kardinalen een Ponti- ficale H. Mis zal celebreren. De 5000 inwoners van Vaticaanstad zijn, op last tmn Z. H. dezer da" gen bedacht met levensmidde- len- en textielpakketten. talen gesproken worden, als devies heeft gesteld: „Een voor alien, alien voor een." Als eerste beginsel, waaraan moet zijn voldaan, wil een Federatie tot stand komen, ziet Denis de Rouge mont, dat afstand moet worden ge- daan van iedere gedachte aan een organiserende hegemonie, uitgeoe- fend door een van de samenstellen- de naties. De Rougemont wijst er op, dpt de gehele Zwitserse geschie- dens een illustratie vormt van dit beginsel. Steeds wanneer een der Kantons meende zijn overwicht te kunnen opleggen, doordat het rijker of bevolkter was dan de anderen, hebben deze laatsten zich tegen hem verbonden en hem gedwongen zijn plaats in de gelederen weer in te nemen. De spreker knoopte hieraan de conclusie vast, dat Zwitserland nooit zonder een zeker wantrouwen zal zien hoe sommige „Groten" zich het initiatief aanmatigen tot een continentale of wereldfederatie. Het mislukken van de pogingen van Na poleon en Hitler om de eenheid van Europa te vestigen, vormen nuttige waarschuwingen. De Federatie zal men niet kunnen bereiken met im- perialistische middelen. Het tweede beginsel is. dat Fsde- reren niet betekent: de Federatie te vestigen door uit te gaan van een meetkundig plan; federejen is heel eenvoudig: tezamen regelen, zo goed en zo kwaad als het gaat, in over- eenstemming brengen van de con crete, onderling verschillende reali- teiten, die gevormd worden door de naties, de economische gebieden, de politieke tradities; het betekent ze regelen volgens hun eigen aard. die men tegelijkertijd moet eerbiedigen en opnemen in het geheel. Het Federalisme kent geen min- derhedenprobleem. Dit is het derde beginsel, dat Denis de Rougemont formuleert. Hij wijst er op, dat ook het totalitaris- me dit verwerpt. maar dat dit het doet door de minderheden te onder- drukken. In ieder quantitatief systeem is er totalitarisme. Waar de qualiteit echter de boventoon voert, is er Federalisme. De totalitair ziet het als een onrechtvaardigheid, dat een minderheid dezelfde rechten zou hebben als een meerderheid. Dat komt, omdat in zijn ogen de min derheid slechts een getal vertegen- woordigt en dan nog het kleinste. Voor de federalist spreekt het van- zelf, dat een minderheid evenveel waard kan zijn, in sommige geval- len zelfs mee% dan een meerderheid, omdat zij in zijn ogen een onver- vangbare qualiteit vertegenwoor- digt. De spreker wees hier wederom op Zwitserland, waarin men het Franse deel in het politieke en cul- turele leven een rol ziet spelen bui- ten verhouding tot het aantal van zijn inwoners of vierkante kilo meters. Het vierde beginsel van het Fede ralisme is, dat de federatie niet ten doel heeft de onderlinge verschillen uit te wissen en alle naties samen wil smelten in een enkel blok. In- tegendeel. De federatie beoogt de eigen qualiteiten van de naties te waarborgen. Denis de Rougemont wijst bij dit vierde beginsel op de rijkdom van Zwitserland, die juist bestaal in zijn naijverig verdedigde en gehand- haafde onderlinge verschillen. De rijkdom van Europa en het wezen van zijn beschaving zouden verlo ren gaan, wanneer men zou trach- ten het continent te unificeren, er alles dooreen te mengelen en een soort van Europese natie te doen ontstaan. waarin Latijnen en Ger- manen, Slaven en Angelsaksers, Scandinaviers en Grieken zouden zijn onderworpen aan dezelfde wet- ten en gewoonten, welke niet een van deze groepen zouden kunnen bevredigen en hen alien zouden hinderen. Wanneer Europa zich moet federeren, aldus de Rouge mont, dan is dit opdat elk van zijn leden zal profiteren van de hulp van alle anderen en er zo in zal slagen zijn eigen karaktertrekken ,te behouden en zijn autonomie, welke hij niet In staat zou zijn alleen te verdedigen tegen de druk der grote rijken, die hem bedreigen. Het Federalisme berust op de liefde voor de samengesteldheid, in tegenstelling tot de rauwe een- voudsdrift, die het kenrperk vormt van de totalitaire geest. Ook bij dit vijfde beginsel wijst Denis de Rougemont op Zwitserland met zijn buitengewone gecompli- ceerdheid van zijn instellingen, die met hun gemeentelijke, kanton- nale en federale raderwerk, dat op zo veierlei wijze ineengrijpt, zich bewegen als in een verfijnd horloge. Deze samengesteldheid vormt de voorwaarde van de Zwitserse vrij- heden. Het is natuurlijk gemakkelijk decreten uit te vaardigen, de reali- teiten met een pennestreek te ver- eenvoudigen, met een liniaal op 'n bureau plannen te tekenen en ver- volgens hun uitvoering af te dwin- gen door alles wat weerstand biedt, of wat buiten deze plannen valt te verpletteren. Maar zo zegt De Rogemont wat men op deze wijze verplettert is de burgerlijke levens- kracht van een volk. Een federalis- tische politiek, die erop uit is zijn vormen aan te passen aan de altijd gecompliceerde werkelijkheid, voor- onderstelt oneindig meer zorgen, technisch vernuft en begrip van de volken, die zij bestuurt. Zij eist veel meer waarachtige politieke zin. Het zesde en laatste beginsel van het Federalisme, ontwikkeld door Denis de Rougemont is, dat een federatie geleidelijk gevormd wordt door middel van personen en groe pen en niet door uit te gaan van een centrum of door middel van de regeringen. Denis de Rougemont ziet de Euro pese Federatie zich langzaam vor men. Hier is het een economische overeenkomst, daar een culturele verwantschap, die zich doetgevoe- len. En het zijn vooral personen, die geleidelijk aan verschillende netten van Europese uitwisseling in het leven roepen. Niets van dit alles is nutteloos. En dit alles, dat zo ver- spreid lijkt, zo wemig doeltreffend vaak, vormt langzamerhand inge- wikkelde bouwwerken, tekent de lijnen af van een geraamte en het systeem der bloedvaten van wat eens volgens de Rougemont het lichaam zal worden van de Ver enigde Staten van Europa. Onder en boven de regeringen is Europa reeds veel dichter gekomen bij een zich organiseren dan wel schijnt. Het is in werkelijkheid reeds veel meer verenigd dan het gelooft. Maar op het plan van het regeringsoptre- den komen de tegenstellingen en rivaliteiten tot uitbarsting en alleen daar zijn ze onoplosbaar. De Rouge mont is van mening, dat de rege ringen nooit een levensvatbare Unie kunnen verwezenlijken. Hun leiders bezitten niet de bekwaamheid om als arbiter op te treden in het spel der naties. Ieder weet. dat het on- redelijk zou zijn als scheidsrechter van een voetbalmatch de captains te kiezen van de tegenover elkaar staande elftallen. en toch was dit 't streven van de Volkenbond, die er aan gestorven is, en het is op- nieuw het streven van de U.N.O., die er niet door tot leven kan ko men. De Europese Federatie, aldus De Rougemont, zal niet het werk zijn van de regerenden, die tot taak hebben de belangen te verdedigen van hun natie tegen de rest van de wereid. De Federatie zal het werk zijn van groepen en personen, die het initiatief zullen nemen om zich buiten de nationale regering om te federeren. M. P. JANSSEN. De woelingen die nnlangs in Frankrijk plaats hadden, waren niet alleen een oefening, een ge nerate repetitie voor hnn commn- nistische verwekkers, maar ook voor de regering. Deze zag toen ook, waar er zwakke plekken waren in haar orde-apparaat b.v. in Marseille zij heeft die met stevige vuist versterkt. Zoo heeft ook de Italiaanse re gering haar voordeel getrokken uit de ervaringen. die zij opdeed bij de onlusten in Milaan. waar de com- munisten evenals in Marseille ook enige dagen de baas speelden. Nul op het Rnssisch request ER is echter meer. Amerikanen, Britten en Fransen handhaven hun troepen in Oostenrijk, omdat de Russen het met hen niet eens kunnen worden over de voorwaar- den tot ontruiming van dat land. Zelfs nadat de besprekingen der Grote Vier waren vastgelopen, pro- beerden de Sovjets de onderhande- lingen tenminste over Oostenrijk weer op gang te brengen, door met „veel bescheidener" eisen aan te komen, dan vroeger waren gesteld. Zonder veel omhaal kregen de Rus sen echter nu op het request. Niet alleen was de „bescheidenheid" der nieuwe Sovjet-eisen tegen Oosten rijk de anderen nog veel te onbe- scheiden maar het was ook wel erg opvallend, dat de Sovjets nu een (Van onze bijz. medewerker) REEDS in de dagen van Richelieu was Noord-Italie bekend als „het schamier van Europa". Vanaf de Middeleeuwen tot in de tweede helft der vorige eeuw toe zijn er bijvoorbeeld afwisselende striid en intrigues geweest tussen Milaan, Graubiinden (in Zwitserland), Oos tenrijk, het latere koninkrijk Italic en Frankrijk om de heerschappij over Valtellina, een strategisch uiterst belangrijk dal in die streek. Wie vandaag ziet, wat er rond Nrd.- Italie gebeurt, moet erkennen, er is niets nieuws onder de zon. Noord-Italie vormt de verbinding tussen het communistische Zuid- Slavie van Tito en het evaneens communistische Zuid-Frankrijk. Bij de laatste. onlusten, die de Komin- form in Frankrijk had georgani- seerd. was de stad Marseille ver- scheidene dagen in handen der ge- wapende, rode extremisten. Bij de vredesverdragen van Parijs heeft Zuid-Slavie weliswaar Triest niet kunnen bemacBtigen, maar het slaagde er wel in, zich een groot deel der provincie Venezia Julia, in het Oosten van Noord-Italie toe te eigenen. In Noord-Italie zelf .is t commu- nisme diep doorgevreten. Niet al leen in de grote industriesteden als Turijn en Milaan, maar ook onder de plattelandsbevolking, die het zeer armoedig heeft. Het feit, dat de Kardinaal-Aartsbisschop van Milaan zich genoopt heeft gezien, de scherpste maatregelen tegen het communisme te nemen, wijst er al op, dat dit gif gevaarlijk veel heeft aangetast. Generate repetitie. WIE van het Oosten uit, West- Europa zou willen overrompe- len, die moet een tocht door Noord-Italie naar Zuid-Frankrijk wel een met rozen bezaaid pad vin- den. Er zijn echter enige bijzonder taaie, stekelige en scherpe doomen op dat pad en daardoor is het veel minder aantrekkelijk dit te betre- toch het geval? accoord wilden, waardoor Oosten rijk ontruimd zou worden. Immers dat betekende wel het wegtrekken van Amerikaanse, Franse en Britse troepen, maar het betek'ende geenszins het einde der communistische heerschappij over de gehele Balkan, met inbe- grip van Zuid-Slavie, Hongarije en Tsjecho-Slowakije. De Wester se geallieerden blijven dus aan de Brenner-pas. Terug of wij schieten! ZIJ blijven echter ook met land-, lucht- en zeestrijd- krachten in Triest, omdat en zolang de Grote Vijf het in de Veiligheidsraad niet eens worden over de benoeming van een gou- verneur over die „vrije stad". Rus- land wil daar haast mee maken, maar de anderen niet. Te minder, omdat Titotroepen al eens gepro- beerd hebben nu al of er wel- licht een loopje was te nemen met daar getrokken grenzen. Dat bleek niet het geval, want er stonden Amerikaanse tanks op die grenzen en de Tito-lieden kregen duidelijk te horen: terug of wij schieten. In Washington was men het daar- mede eens, maar men vond, dat dit gesprek niet beperkt moest blijven tot enige officieren aan de grens. Daarom heeft Amerika Tito doen begrijpen, dat hij nergens militaire avonturen moet wagen, tenzij hij oorlog wil. Dat wil Tito nu beslist met. Het schamier van Europa is. ge- loven wij, nogal stevig. Wij hebben niet de indruk, dat in dat schar- nier een deur draait. waar door de belagers van West-Europa spoedig naar binnen kunnen dringen. (Van onze Parijse correspondent) Het „Quartier Latin" is de roeze- moezige, oude studentenbuurt van Parijs, en in't midden daarvan staat als de eerbiedwaardige woonstee der wijsheid zelve nog altijd de Sorbonne. Maar het lijkt wel alsof alleen de Sorbonne dezelfde is ge- bleven en alsof al wat daaromheen was veranderde. De romantiek van vroeger, bijvoorbeeld, bestaat niet meer, en zelfs de luchthartigste liedjeszanger haalt het niet meer in zijn hoofd om iets vrolijks te zingen over de geneugten van het studen- tenleven: Die vooroorlogse geneug ten op een goedkope zolderkamer bij zulke klassieke omstandigheden als vrijheid, dichterlijkheid en ar- moe. Er zijn 50.000 studenten, alleen in Parijs reeds, en voor ver- reweg de meesten hunner is er al leen de armoe, die aan vroeger her- innert. De vrijheid is verdwenen omdat zij geen tijd meer hebben om ervan te genieten; en de poezie is ook in het „Quartier Latin" een van die overtollige verschijnselen geworden, waar men zich niet meer Kardinaal Saliege, Aartsbis- schop van Toulouse, kenmerkt in een van zijn beroemde „me- nus propos" (korte stukjes) de „volksdemocratie" als volgt: „Alleen het woord reeds houdt een tegenspraak in: millioenen slaven zien zich veroordeeld tot zware arbeid, zij zijn zonder verdediging, zonder rechten, zonder voedsel en bijna zonder onderdak. Boven hen staan de menners met de technici van lagere rang; al deze hebben een levensminimum, dat vergeleken bij het Westerse zeer laag is. Daarboven komt een pyramide van ambtenaren van allerlei soort met economische voor- rechter en steeds toenemende macht over hun ondergeschik- ten; dit is hun troost voor een totaal gebrek aan vrijheid. Aan de top komen de hoge dignita- rissen, de economische aristocra- tie, tpier middelen zeer aanzien- lijk zijn. Welke ironie heeft er- toe geleid, met Volksdemocra tie" het meest autoritaire be- wind aan te duiden, dat de mceste verachting heeft voor de persoonlijke vrijheid en het grootste politie-systeem van alle tijden vormt?" door laat beetnemen. Het leven is een beetje te hard geworden, - ook voor de studenten in Frankrijk. Een klein officieel rapportje, ge- publiceerd in het begin van 1947, zei dat in het jaar 1946 de kosten ongeveer verdubbeld waren, hoewel de bestaansmiddelen van de stu dent gelijk bleven. Als dit rapportje ook in begin 1948 een uitgave be- leefde, zou het moeten zeggen, dat eind 1947 de kosten voor levenson- derhoud in vergelijking tot eind 1945 vervierdubbeld werden, hoewel de bestaansmiddelen van de student over het algemeen weer gelijk ble ven. Het is een- klein rekensommetje bij een grote misere, en het ver- klaart onder meer waarom er te- genwoordig onder de studenten, de studerende jeugd, zoveel meer t.b.c. dan vroeger wordt waargenomen. De Hogeschool der Werke lijkheid De Staat en ook particuliere in stellingen spannen zich wel in om aan de noden tegemoet te komen. Maar er zijn in heel Frankrijk 120.000 studenten, en daar zijn maar 17.000 studiebeurzen voor beschik- baar, die schommelen tussen de 4.500 francs en de 7.000 francs per maand, en dus op z'n best de kosten voor de helft vermogen te dekken. Hoeweler zijn Amerikaanse studenten, die in Parijs 50.000 of 60.000 francs per maand met gemak opmaken. Een zeker niet geheel onnuttige kant van de armoe is dat de stu dent ook nog iets anders leert dan letteren, rechten, medicijnen of fi- losofie. Hij leert in de harde hoge school van z'n ietwat sombere jeugd het ambacht Werkelijkheid. Als hij afgestudeerd is, en misschien wel in een goede baan gerold, kan hij een best gebruik maken van de werke- lijkheidskennis, die hij opdeed toen hij in z'n vacantie bij de boer geld verdiende, of in z'n vrije ochtend- uren kantooradministratie voerde. of in de verkiezingstijd particulier secretaris van een politicus wag, of in de metro bij z'n guitaar om geld liedjes zong (wat nog een van de best betaalde banen is voor een student). Maar men moet natuurlijk wel hopen, dat hij als afgestudeerde niet tegelijk met al die vermoeie- nissen van de studie ook z'n erva ringen uit de school der werkelijk heid zal proberen op zij te zetten, want dan lonen ze niet erg. Toch wordt er veel gelachen Een hard ding in die school van de werkelijkheid is het eten. De ge- noegelijke studentenrestaurants van vroeger, waar men genoeg kreeg voor haast geen geld en nog crediet desnoods, bestaan niet meer. In hun plaats zijn de studentenfoyers geko men, erg gemakkelijk voor de han- dige toerist met weinig geld, doch beslist onvoldoende voor wie er da- gelijks op is aangewezen. Ongeveer 10.000 studenten eten dagelijks in die foyers voor 50 francs, en de In verband met verschillend' in de dagbladen gepubliceerdi sensationele berichten over d< houding van de Kerk tegenove de a.s- Italiaanse verkiezinger herinnert het Romeinse blac van de Italiaanse Katholieke Ac tie „Il Quotidianavan 4 Maar er aan, dat de H. Congregate van het Consistorie reeds it 1945 richtlijnen heeft gegever voor de houding der Katholie ken bij de verkiezingen. Dez< richtlijnen werden op 31 Maar 1947 door dezelfde H. Congrega tie van het Consistorie b eves tigd. De tekst luidde: „De H. Congregatie van h Consistorie, overwegende d grote gevaren, waaraan de Ker en het algemeen welzijn worde blootaesteld, gevaren van z< emstige aard, dat de samenwer king van alle goedwillende noodzakelijk is, waarschuwt all stemgerechtigden van onver schillig welke stand, sexe o leeftijd, ook diegenen, die ii kloosters verblijven, dat zij v geweten verplicht zijn, zonde\ 1 uitzondering van dit recht ge bruik te maken. De Katholieke moeten hun stem slechts uit brengen op die candidaten o 1 candidatenlijsten, die waprbor i gen geven voor de eerbiedigm en de verdediging der godde lijke wetten en voor de rechte- van het Geloof en de H. Kerk zowel in het persoonlijke als he openbare leven". grootste foyer vindt men natuurlij j| in de CitA Universitaire, waa J plaats is voor 3.500 hongeriget Vraag niet wat men voor 50 franc krijgt, want a' betaalt de staat e 12 francs bij, voor 62 francs ka men hoogstens half genoeg leverai Neen, het studentenleven in Pari is niet meer romantisch. Een ander hard ding der werkt lijkheid is het wonen. Sommiget die geluksvogels zijn, vonden no ergens hoog in het quartier een ks mer met een slecht bed maar ee mooi uitzicht voor duizend tot viji tienhonderd francs. Maar andere betalen als regel minstens 25C francs per maand, en nog andere yonden helemaal geen kamer. e huizen met een studiegenoot op ee ongeriefelijke mansarde of ook w< in een omgebouwde badcel. 't 1 waar: de werkelijkheid kan soms z raar hard zijn dat men er maar or moet lachen. Enffh, al is dit een wat sombe II maar waar relaas, het bee) toch die ene lichtstraal, dat er i i! vermeld kan worden dat het gevoc voor humor onsterfelijk blijkt i het ..Quartier Latin". Er wordt ns melijk. en dit is een merkwaardif heid die de vermelding inderdaa waard is, nog altijd op geen enkel Parijse boulevard zo veel gelache als op de Boul' Mich', de boulevar St. Michel, oftewel de studenter boulevard. En't is niet eens galger humor, alhoewel het nu ook ni« direct die fraaie bedelaarshumc van „Angelino en de lente" is. He is een andere humor.... nu ja: he is eenvoudig de humor „k la Quar tier Latin malgre Quartier Latin", de glimlach dus in het studenter, leven. o n d a n k s het studenter leven! Met ingang van vandaag is d veerdienst Enkhuizen-Stavoren hei vat. De huwelijkszwendelaar en ager van de UNO, de technicus Annevel: die o.a. een meisje in Velp oplichti voor een bedrag van f 24.000.wer door de Arnhemse Rechtbank, cor form de eis van de Officier, verooi deeld tot 2'/« jaar gevangenisstraf. I ::V En of Hij nu spreekt in redevoe- ringen of schrijft in encyclieken, over democratic of vrijheid, over het recht van de landbouwers op eigen grond en op de vruchten van hun arbeid, over het mystieke lichaam van Christus, over het nut van de retraite en van de bijbelstu- die, over de liturgie en de hoge waarde van het priesterschap, over sociale kwesties en economische vraagstukken, over het hoge goed van de ware vrede, over interna- tionale verhoudingen en al derge- lijke meer, Hij spreekt als her der der zielen. Sinds Paus Pius XII op 12 Maart de eer en de enorme verantwoor- delijkheid van de Pauselijke Tiaar ontving op die glorieuze Kronings- dag, heeft de Heilige Vader als een ware Vader der Christenheid met nooit aflatende moed zijn woord tot de wereid, dikwijls meer in het bij zonder tot de Katholieke Wereid, gericht. Van zijn eerste encycliek „Summi Pontificatus", dato November 1939, toen de verschrikkelijke oorlog pas begonnen was tot de laatste Kerstboodschap van December '47, toen hij de onoprechtheid brand- merkte als het vloeksysteem van de moderne tijd heeft de Paus on- onderbroken zijn woord gesproken, duidelijk, indringend, vermanend. soms met nauwelijks ingehouden toorn, maar altijd met de liefde, die van de Pastor Angelicus, de goede herder kan worden verwacht. Paus Pius spreekt altijd ter rech- ter tijd het verlangde, verhoopte, noodzakelijke, onmisbare woord. Toen de oorlog op zijn einde liep en in December 1944 de nederlaag van de tyrahnie al vast stond, wist de Paus in zijn beroemde Kerst boodschap het juiste woord te vin- -'m hii cri wnarliik magistra te wijze de juiste zin van de demo cratic ontleedde. Hij begreep toen al, wat wij pas na Mei 1945 konden ontwaren, dat er na de Duitse ty rannic een nieuwe terreur dreigde, die zich onder het mom van demo cratic trachtte in te dringen. Zij heeft dat in vele ongelukkige lan- den van Europa ook gedaan en doet dat nog En te midden van de stormen van de laatste weken denken wij aan de voorzeggende geest van een Pius XII. die sinds zijn Pontificaat niets heeft nagelaten te doen wat moge lijk was, om de oorlogsellende te verzachten en de vrede te beplei- ten. Het is nu de tijd. om te denken aan zijn Kerstboodschap van 1941. waarine Hij de beginselen van een eervolle en rechtvaardige vrede aangaf. overeenkomstig de christe lijke beginselen. Hij bepleitte het recht van alle volken op leven en economische onafhankelijkheid deze week in een rede tot een economisch con gres in Rome nog eens bevestigd! zowel voor de grote als voor de kleine, de sterke als de zwakke. Minderheden, zo zei de H. Vader, moeten worden beschermd en niet onderdrukt, er moet toegang gege- ven worden tot de natuurlijke rijk- dommen der wereid, aan alle lan- den op basis van een rechtvaardige verdeling; verdragen moeten wor den geeerbiedigd, algemene ontwa- pening moet tot stand worden ge- bracht, vreedzame methoden moe ten worden aangewend voor de op- lossing van internationale proble- men. Volgens zijn opvatting is een vrede, die op macht is gebaseerd, dat wil zeggen, de gewapende su- perioriteit van een overwinnend land over het overwonnen, niet stabiel en tot mislukking ge- doemd. Deze zou onvermUdelijk de wereid in een derde catastro phe storten. Wat wij hier vet drukken, is pre- cies zo uitgekomen. Misschien an ders dan menigeen toen heeft ge- dacht, maar staan de grote machten nu niet weer tot de tanden gewa- pend tegenover elkaar en lezen wij niet van nieuwe bewapeningen van ongekende omvang? ,.De opbouw der na-oorlogse we reid kan niet zonder morele begin selen tot stand komen, zegt de Paus in 1941 al en de oplossing van de internationale problernen moet wor den benaderd op een basis, die de trots, haat en eerzucht uitsluiten, om slechts de werkelijke menselijke waarden te doen gelden. Met an dere woorden, de Paus stelde zich op het standpunt, dat de vrede of Christelijk zou zijn, dat wil zeg gen, in overeenstemming met de eeuwig geldende beginselen der Christelijke moraal of hij zou niet ziin. Wie een actueel inzicht wil hebben in de bedoelingen van de Paus, zoals deze in de loop van de jaren in Vaticaanse kringen is gegeven, mogen wij verwijzen naar het interessante. vaak spannende boek van Cianfarra. „De oorlog en het Vaticaan". verschenen bij Ro- men en Zn. te Roermond en inder- tijd reeds door ons kortelings be- sproken. Uit de laatste Kerstboodschap, waarin Z.H. duidelijk het Commu nisme aanwees als het grote gevaar voor de wereldvrede en waarin hij de onoprechtheid, zoals die vooral op internationale conferenties tot uiting kwam, geeselde als de vloek van deze tijd, bleek, dat de Paus tamelijk somber de toekomst tege moet zag. En toch was Hij ook weer niet zonder hoop. Hij rekent op, de ware christelijke wereid! De Paus heeft een Vredesmissie. als gevolg van de zending. die Hij van de Vorst des Vredes heeft ontvangen Vrede tussen de volkeren en na ties, vrede ook in de sociale en de economische verhoudingen. Toen in verband met de herden king van de Pauskroning de ,.Os- servatore Romano" 'n beschouwing schreef over het grote vredeswerk van de Paus, wees het blad erop, dat de militaire oorlog gevolgd is door een sociale oorlog. Daarom moeten de gelovigen worden aan- gemaand, openlijk voor hun begin selen in het openbare leven uit te komen Dat doet de Paus zonder ophouden. in woord en geschrift. Het gaat er hier om. bewijzen van persoonlijke moed te leveren en er voor te waken, dat er een onver- breekbare band blijve bestaan tus sen de godsdienst en het leven. zo als dat onlangs, naar wij in herin- nering brachten, het grote p r o b te e m eigenliik van deze tiid is, geliik mgr. dr. Pools het in zijn hogeschoolrede te Tilburg aan gaf De band tussen godsdienst en maatschappij, tussen geloof en le ven. moet weer worden hersteld. Bii de Pauskroning brengen wij hulde aan de persoon van de H. Vader, aan Ziin werk en Zijn hoge ambt. Maar de beste manier, zeg gen wij de ..Osservatore" na. om ter gelegenheid van de negende ver- iaardag van de Pauskroning, hulde te brengen aan de H. Vader, is de naleving van de christelijke begin selen in het particuliere en open- bare het maatschapoelijke en het staatkundige leven! De Paus. zo zeide de ..Osservato re", heeft in de afgelopen negen jaar alles in het werk gesteld, het onnodig bloedbad van de oorlog te voorkomen en na het uitbreken van de ellende, die erdoor teweegge- bracht was. te verzachten. Kunnen wij dat de opvolger van Sint Petrus nazeggen? Indien wij tot de Paus zouden kunnen zeggen, dat zijn voorbeeld van de afgelopen negen jaren voor ons een lering en ee aansporing is geweest, zou dit g< schenk alle aardse luister kunne overtreffen! Deze woorden van het Pauselij blad mogen ons, nu wij a.s. Vrijds weer staan voor de herdenking va de Pauskroning, tot bezinning e bezieling brengen. Bezinning en bezieling. Pate Lombardi S.J. sprak dezer da qen op een grote meeting te M laan en betoogde, dat Frankrij aan de mensen het humanism) Rusland hen het communismi heeft gebracht, het is de taa der katholieken, het mensdor te brengen tot het tijdperk va Jezus Christus. Dat was toe speciaal gezegd tot de katholu ken van Italie, het geldt oo voor de katholieken van de gt hele wereid, zoals pater Lom bardi het even later ook wool delijk zei: de katholieken van d gehele wereid moeten gemobtl seerd worden om ten strijde t trekken tegen het kwaad. H< humanisme lijdt thans volledi bankroet, zo verklaarde dez geleerde Jezuiet, wij moeten or gereed houden voor de komend strijd. want, zo zei hij, wij staa aan de vooravond van grote g( beurtenissen, die alles, wat tc nog toe groot scheen, ten vr zouden kunnen brengen. Hi Katholicisme moet zich tege zijn tegenstanders weten te vet dedigen, en zo nodig tot de aar val kunnen overgaan." Laat ons dit in deze dagen i het bijzonder overwegen. W huldigen de Paus, wij danke God voor zijn optreden, w juichen hem toe en bidden voc zijn persocm en zijn werk, dat allemaal goed en schoon, mac schoner en nuttiger is het, a wi in practijk brengen, d woorden, die de Paus tot or. spreekt. Dat is voor 100 procet katholiek te ztjn, prive en pi bliek! H. N.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1948 | | pagina 3