Motor-sensatie in het circuit van Drente
w
DWAZE ANNE
m
Magistrate zege van Artie Bell in 500 cc.-klasse
Sombere balans van de T.T.
KADERDAG K.A.B.
Sanering van het assurantie-
bemiddelingsvak
Eerste Nederlandse overwinning
in de T.T.
Engeland wint ook de 350 cc. klasse
Sokolofsky
aangehouden
Mooi succes voor Alkmaarder!
Een dode, zes gewonden
Zei U iets?
De dood van
Schmidt
Alkmaarder Dupont eindigt als zesde
Petrus en Paulus
NIEUW NOORDHOLLANDS DAGBLAD - Maandag 28 Juni 1948
PAG. 3
wegens rijden. in de
Amerikaanse sector
De T.T.-races te Assen. A. J. Bell (Engeland) op Nekton werd win
naar in het hoofdnummer, de 500 cc.-klasse.
De bekende motorrijder hard-gaat-ie
Verklaarde na z'n prachtige prestatie:
En toch blijft Van de Pol's brood altijd,
Onbetwist No. 1 in kwaliteit 1(Adv.)
H.K.H. Prinses Juliana en Z.K.H. Prins Bernhard aan boord van
de „Queen Wilheimina" om de zeilwedstrijden gade te slaan.
SCHIPPERSPROCESSIE
OP DE MAAS
De extremistische overval
bij Tjikcynpek
MUSSERT TWIJFELDE
NIET AAN MOORD
ZWARE JONGEN"
UIT AMSTERDAM
Na twee ontsnappingen
te Zwolle gearresteerd
Secretaris C.J.M.V. in
Zwitserland omgekomen
Dick Renboy op Eysink werd als enige Nederlander eerste en
wel in de 125 cc. klasse.
zyn.
Parochie opgeheven
FEU ILLETON
DOOR A. DUNCAN
ZATERDAG REEDS konden wij melden, dat duizenden en tien-
i duizenden hebben „genoten" van de motor-sensatie op het
Circuit van Drente. de befaamde T.T.-races, de grote motorstrijd
tussen de beste motorrenners en de beste iabrieken van de we-
reld. Voor Nederland was het grote feit de overwinning van onze
landgenoot Dick Renooy in de 125 cc.-klasse. In deze match
eindigde de Alkmaarder Dupont als zesde. De 350 cc.-klasse
was voor de Engelsman Kenneth Bills, onze landgenoot van Rijs-
wijk bgzette hier de vijide plaajs. De 500 cc.-klasse was voor
Bell, de Italiaan Pagani werd tweede.
Eigenlijk had Frith, de winnaar
van de T.T. op het eiland Man, de
strijd in de 350 cc-klasse moeten
wlnnen. Hij lag gedurende de ge-
hele race bijna 20 sec. op zijn Velo-
cette-collega Bills voor. Tijdens de
.laatste ronde verminderde hij echter
aanzienlijk in snelheid, zodat Bills
zijn achterstand inliep, waarna de
twee rijders de laatste 5 km van
het circuit naast elkaar aflegden.
Het was tenslotte Bills, die in een
spannende eindstrijd Frith met pre-
cies een lengte sloeg.
Van het duel met de Nortons is
weinig terecht gekomen. Construc-
teur Jack Craig had op het laatste
moment besloten, de sterkste Norton
rijder Bell ook in deze klasse te
laten meerijden. Bell kon echter bij
de start zijn machine niet op gang
brengen, viel en boekte dientenge-
volge een achterstand van 3'/i mi-
nuut. Be eerste twee ronden lag hij
geheel achteraan, maar gedurende
de resterende acht, wist hij per
ronde 4 4 5 tegenstanders te pas-
sefen en op deze wyze nog als acht-
ste te eindigen. De andere fabrieks-
rijder van Norton, Lockett, moest de
strijd in de tweede ronde staken
wegens een gescheurde olietank. De
derde Engelsman. die op Norton
reed, Beevers, gaf eveneens wegens
een machinedeffect op. Zo was het
alleert Briggs, die de strijd voort-
zette. maar tegen de snelle Velo-
cettes geen kans maakte. Briggs
eindigde als derde. nadat de Engels
man Frend op AJS, met wie hij een
Hevig duel uitvocht. in de laatste
bocht voor de finish ten val was
gekomen.
Een bewonderenswaardig goede
race reed onze landgenoot Lou van
Rijswijk, die in de 5e ronde zelfs
op de derde plaats lag en tenslotte
als zesde eindigde. Zijn prestatie is
des te groter. wanneer men be-
denkt, dat hij op zijn 10 jaar-oude
Velocette dit goede rSsultaat wist te
bereiken te midden van een inter-
nationaal veld, dat uit de snelste
motorrijders ter wereld bestond.
Van de 350 cc-klasse luidt de hit-
slag: 1. Kenneth Bills (Engeland)
op Velocette 165r30 km in 1 uur 15
min. 14.7 sec. (gemiddelde uursnel-
heid 131.8 km). 2. Freddie Frith
(Engeland) op Velocette 1.15.15,2
(131.7 km). 3. E. E. Briggs (Enge
land) op Norton 1.15.33.4 (131.3 km).
4. Franta Juhan (Tsjecho-Slowakije)
op Velocette 1.15.48,1 (130.8 km). 5.
van Rijswijk (Nederland) op Velo
cette 1.15.49,3 (130.7 km). 8. With-
worth (Engeland) op Velocette
1.16.39,2 (129.3 km). 7. Poel (Neder
land) op Velocette 1.16.44,1 (129.2
km). 8. Bell (Engeland) op Norton
1.17.29.9 (128.1 km). 9. Oliver (En
geland) op Velocette 1.18.07,3 (127
km). 10. Dear (Engeland) op AJS
1.18.30,2 (126.4 km). 15. Sannes (Ne
derland) op Velocette. 17. Knijnen-
burg (Nederland) op Velocette. 18.
Burik (Nederland) op Velocette.
Bell winnaar 500 cc-klasse
Artie Bell, de eerste fabrieksry-
der van de Norton Motor Ltd. en
winnaar in de halve literklasse der
T.T. 1947, heeft in dezelfde klasse
opnieuw een magistrale zege be-
Maarschalk Sokolofsky, de Sov-
Jet-Russische militalre gouverneur
Is Zaterdagavond by Wannsee door
Amerikaanse militalre politie aan
gehouden wegens rijden in de Ame
rikaanse sector van Berlijn. De
auto van de maarschalk, een grote
moderne Buick, waarin, behalve
Sokolofsky zelf, nog andere per-
sonen gezeten waren, werd een
half uur lang vastgehouden.
De aanhouding geschiedde volgens
kortgeleden uitgevaardigde orders
aan de patrouilles van de Ameri
kaanse politie, elke Sovjet-Russische
soldaat, die rijdende op de autoweg
werd aangetroffen, aan te houden
en naar het dichtstbijzijnde politie-
bureau te geleiden.
Sokolofsky was op weg van zijn
hoofdkwartier te Karlshorst naar
Potsdam. Nadat de patrouille zijn
documenten had ingezien nam zij
hem mee naar een politiepost, waar
een Amerikaanse kolonel generaal
Clay opbelde en van deze instructie
ontving de maarschalk los te laten.
Generaal Clay deelde een corres
pondent van Reuter mede, dat hij,
zodra hij van het incident met So
kolofsky gehoord had, een schrifte-
lijke verontschuldiging aan de
maarschalk had gezonden.
haald. Hij won de wedstrijd, die
ditmaal over 20 ronden ging (vorig
jaar over 18 ronden) met grote voor-
sprong op al zijn tegenstanders. Van
de ruim 40 renners, die gestart wa
ren, viel meer dan de helft uit en
van de overigen slaagden er slechte
4 in niet een voile ronde van 16'/»
km door Bell te worden ingelopen.
Van een grote strijd tussen de
8 Italianen op de Gilera's en Guz-
zi's en de Engelse fabrieksmerkrn
is geen sprake geweest, doordat de
nieuwe 4 cylinder Gilera, waarop
Masserinl reed, na een val van
deze rijder in de tweede ronde,
niet meer op toeren kon komen
en doordat Lorenzetti op Guzzi,
die vervolgens Bell het vuur na
aan de schenen legde, in de 7e
ronde door motorpech moest op-
geven.
Belt lag toen onbedreigd aan de
kop en liep steeds verder op zijn
andere tegenstanders uit. Het cir
cuit, dat tot op dit moment droog
was gebleven, werd vrij glad door
een aantal regenbuien, die nadien
vielen. Dientengevolge zakte de ge
middelde snelheid van 138 km tot
132 km per uur en dat laatste werd
dan nog uitslultend door Bell ge-
noteerd.
De voorlopige uitslag luidt: 1. Bell
(Engeland), Norton. 2. Pagani (Ita
lie), Gilera. 3. West (Engeland) op
AJS. 4. Whitworth (Engeland) op
Triumph. 5. Weddell (Engeland) op
Norton.
De jntslagen van de 500 cc-klasse
over 20 ron'den (330.72 km) zijn:
1. Bell (Engeland),Norton, 2 uur
29 min. 52.2 sec., gem. snelheid 132.4
km per uur. 2. Nello Pagani (Ita
lie), Gilera, 2 uur 32 min. 21.4 sec.,
gem. snelheid 130.3 km. 3. West
(Engeland), AJS, 2 uur 34 min. 7.4
sec., gem. snelheid 128.7 km. 4. Whit
worth' (Engeland), Triumph, 2 uur
35 min. 11.3 sec., gem. snelheid 127.8
km. 5. Weddell (Engeland), Norton,
2 uur 36 min. 17.4 sec., gem. snel
heid 126.9 km. Op een ronde: 6. Piet
Knynenburg (Ned.) op BMW. 7.
Fry (Engeland) op Norton. 8. de
Ortueta (Spanje) op Norton). 9.
Humphreay (Engeland) op Norton.
10. Pellikaan (Ned.) op BMW. 11.
Walter Bergstroem (Finland) op
Norton. Op twee ronden: 12. Wood
(Engeland) op Velocette. Op drie
ronden: 13. Poel (Ned.) op Velo
cette. 14. van Schijndel (Ned.) op
Norton. 15. It. kol. E. C. Nocholls"
(Engeland) op Triumph. Op vier
ronden: 16. Clemencich (Italie) op
Gilera.
De snelste ronde werd gemaakt
door Bell in de tweede ronde in
7 min. 4 sec. mef de gem. snelheid
van 140.4 km per uur.
.U"1
EEN DODE EN ZES GEWONDEN, ziedaar de zwarte balans van
de sensationele T.T.-races te Assen. Het dodelijk ongeval
van de Fin Gosta Loennfors hebben we al gemeld. HIJ vloog bij
het Jodenkerkhof uit een scherpe bocht en viel van het stro in
de baan terug. De achter hem komende Fransman Perrin kon
hem niet ontwijken, met het noodlottig gevolg, dat de Fin tiidpns
het transport naar het Asser ziekenhuis overleed. Doch ook de
Fransman kwam ten val en liep een lichte hersenschudding op.
Teneinde de kalmte onder het
publiek en de rijders zoveel moge-
lijk te bewaren had men deze onge.
lukkige afloop door de luidspreker
niet bekend gemaakt.
In deze laatste spurt naar de fi
nish van deze zelfde race voor de
derde plaats, vloog de Engelse A. J.
S. fabrieksrijder Frend met voile
vaart uit de bocht die hij gelijktij-
dig met de Northon crack Briggs
indraaide. Hij sloeg dwars door de
stroomuur heen en moest zich ge-
lukkig prijzen dat slechts zijn duim
ontwrlcht was. i
In de 500 c.c. kwam het eveneens
tot ernstige valpartijen. Het leek
erop alsof de renners te zeer op
goede resultaten waren verbeten,
dan dat zij nog de nodige voorzich-
tigheid betrachten.
Het was op zichzelf een wonder,
dat de massastart der 40 zware mo-
toren zonder stoornis verliep, doch
toen het tijdens de tweede ronde
begon te regenen en de weg glad
werd, kon ieder op zijn virigers na-
tellen dat er nog meer ongelukken
zouden gebeuren. Binnen vijf ron
den kwamen verscheidene renners
ten val. doch het merendeel kwam
geen letsel. De Triumph rijder ma
jor H.» J. Watts kwam echter met
de Italiaan Guido Leoni zo onzacht
met het wegdek in aanraking dat
Joeiden op een brancard naar de bij
de pits opgestelde ziekenwagens
werden gebracht en ook zij werden
naar het Asser ziekenhuis vervoerd.
beiden in shocktoestand. Leoni had
voorts zijn rug bezeerd, maar ver-
liet het hospitaal, tegen het protest
De tf.aderd.ag van de K.A.B. is
een machtige manifestatie ge
weest. Dank zij de onvolprezen
K.R.O. hebben we de Bruyn en
Andriessen, Mr. v. d. Grinten en
dr. Beel en mgr. Huurdeman ge
hoord. En die er geweest zijn,
zeggen, dat het prachtig is ge
weest. Rotsvast staat de grote
K.A.B. in de storm van de tijd,
De belagers van de vrijheid
krijgen in Nederland geen kans;
dat voel je nog weer eens dui-
delijk, als je van zulk een prach
tige katholieke demonstratie
hoort en leest. En het geheim?
De eensgezindheid en de
e e n h e i d onder de duizenden
en duizenden katholieke wer-
kers„ die heys niet op alle on-
derdelen altijd gemakkelijk on
der een hoedje te vangen zijn,
maar in de grote lijn bin zijn,
omdat z ij begrepen, dat een-
dfacht macht maakt. Een goed
verstaand^r heeft aan ebn
woord genoeg!
De japrlykse schippersprocessie op
de Maas en het Julianakanaal, het
derde jaar, dat deze processie trok,
werd een Internationale gebeurte-
nis met belangstelling uit vele ste-
den in Nederland en uit plaatsen
van de Rijnvaart in Duitsland.
Ruim 40 schepen, feestelijk gepavoi-
seerd, trokken na een H. Mis in de
open lucht uit de haven van Born
over de Maas en via het Julianaka
naal van Born naar Buchten. Op
een van de schepen was het aller-
heiligste uitgesteld en langs de
oevers sloegen duizenden belang-
stellenden het zo indrukwekkende
=chouwspel gade. In de haven van
Bore, gaf dc r.rhippe.-spasstoor Olst-
horen uit Rotterdam de zegen aan
de schippers waarna nog een korte
toespraak volgde. De processie werd
besloten met een kort Lof in de pa-
•.ochiekerk van Buchten.
B ATA VIA, 26 Juni. (Aneta).
D* naam van de kapitein, een der
slachtoffers van het incident bij
Tjikampek, is: kapitein B. Wetters,
vlieger-waarnemer, stafofficier voor
luchtvaartzaken bij het hoofdkwar
tier van de militaire luchtvaart. De
weduwe van dit slachtoffer is ge-
wond in het ziekenhuis te Poerwa-
karta opgenomen.
Het is heden vijf jaar geleden, dat
men langs de spoorlijn van Calais
naar Parijs het lichaam vond van
Fritz Schmidt, commissaris-generaal
voor Ijjjzondejtf diensten, een van
de naaste meaewerkers ttftn rijks-
commissaris Seyss-Inquart. Zijn
dood zou, zo berichtten de Duitsers,
het gevolg zijn geweest van een
plotseling onwel worden. ..Gebleken
is", zo werd officieel bekendge-
maakt, „dat de verongelukte in de
loop van de nacht van het ongeval
zulke maagkrampen en heftige bra-
kingen kreeg, dat hij, toen hij
trachtte zich frisse lucht te ver-
schaffen, uit de in voile vaart rij
dende trein (pel."
De meeste documenten en ver-
klaringen Jchter, welke het rijks-
instituut voor oorlogsdocum^itatie
in de afgelopen jaren omtrent
Schmidt's mysterieus einde verza-
meld heeft, wijzen in de richting
van zelfmoord.
Schmidt was constant overwerkt
en hoogst onstabiel van aard. De
meeste Duitse ingewijden namen
dan ook aan, dat hij zelfmoord ge-
pleegd had. Eind '43 zei Friederichs
tegen Rauter, dat Schmidt een brief
had nagelaten voor zijn zoons,
waarin hij schreef, dat hij van de
zijde van de S.S. „de dood inge-
jaagd" was.
Mussert twijfelde niet aan moord.
Toen hij de dag na het ..ongeval"
een Duitse auto zijn huis in Utrecht
zag naderen met Seys-Inquart's ge-
machtigde, bleek en nerveus, er in,
meende Mussert, dat men hem
kwam arresteren. „Ik zei tot hem",
verklaarde Mussert later, „Gij be-
hoeft u niet zo zenuwachtig te ma-
ken ik zal wel heel netjes met u
meegaan. Ik word dan ook nog eens
populair in mijn volk."
De gemachtigde van Seyss-In
quart kwam Mussert het bericht
van Schmidt's dood brengen
(Vervolg van pag. 1)
VrUheifl van de mens.
Ook mr. W. C. L. v. d. Grinten,
voorzitter van het Staatkundig vor-
mings-centrum had zijn inleiding
tot titel gegeven „Om heilige rech-
ten", waarin hij in het bijzonder de
vrijheden en de plichten van de
mens behandelde in het economisch
leven en het maatschappelijke ver-
keer voor de nabije toekomst
Na gewezen te hebben, dat het
ook in onze tijd mankeert aan er-
kenning van heilige rechten en
plichten zei hij dat „een werkelijk
beleefd Christendom noodzakelijk
medebrengt, dat de persoonlijkheid
en de waardigheid van de mens
volkomen tot haar recht komen.
Vernieuwing van de geest gaat al
tijd gepaard met vernieuwing van
de maatschappij." Dan vervolgde
Mr. v d. Grinten: „Wij hebben in
de laatste vijftig jaren veel te wei
nig gepoogd de arbeider in de on-
derneming te brengen, doch wel
zijn wij er in geslaagd hem steeds
meer rechten tegenover de onder-
neming te geven."
Dan behandelde hij de medezeg-
genschap van de werknemer in de
bedrijven, deze beschouwend als
rechtvaardig en juist, in deze ver-
houding althans dat hij recht heeft
op het bepalen van zekere beslis-
singen op gelijke voet als het ka-
pitaal, De toekenning van rechten
mag echter nimmer gezien worden
los van de daaruit voortspruitende
plichten. Recht en verantwoorde-
lijkheid gaan steeds hand in hand.
Erkenning en verantwoor-
deiykheid.
Hierna ging spr. over op de nood-
zakelijkheid van erkenning, dat Ook
de arbeider recht heeft op het vor-
men van een gezin, op de noodza-
kelijke morele steun voor het grote
gezin en op de dringeryle noodzaak
.juist voor het gezin meer kinder-
bijslag te verlangen, maar de arbei
der dient zich tegenover deze rech
ten ten alle tijden bewust te zijn
van de hogere waarden in het 'e-
vgn en van de grote verantwoorde-
lijkheid die er op zijn schouders zal
Bij de Tweede Kamer is Vrijdag
ingediend het wetsontwerp tot „Re-
geling van het Assurantiebemidde-
lingsbedrijf". Het ontwerp beoogt
#le sanering van de assurantiebemid-
deling door beperking van het aan
tal tussenpersonen, bevordering van
de vakbekwaamheid, bescherming
van de titel der assurantiebemidde-
laars, regeling van het portefeuille-
recht, wering van de z.g. schijnvol-
van de doktofen in, later op de
avond op eigen benen. Watts (een
lid van het Engelse bezettingsleger
in Duitsland) daarentegen had een
hersenschudding en een gebroken
enkele opgeloppn. Zijn toestand
wordt ernstig genoemd, zonder dat
men echter voor zijn leven vreest.
Tenslotte wist in de zevende ron
de de op dat moment vlak achter
Bell op de tweede plaats liggende
Lorenzetti, die koste wat wil de
leiding van de Engelsman wilde
overnemen, zijn motor niet in be-
dwang te houden. Hij liep een ern
stige hoofdwonde op, alsmede een
hersenschudding, zodat ook hij naar
het ziekenhuis werd vervoerd.
Watts en ^Lorenzetti, moesten
voorlopig ter verpleging in het
Asser ziekenhuis blijven.
A. J. S„ een beruchte „zware jon-
gen" uit Amsterdam, wist samen
met een kornuit op 3 Juni j.l. uit
zijn gevangenschap te Amsterdam
te ontsnappen. Hun vreugde was
van korte duur, want ze werden
spoedig weer gegrepen. Het tweetal
gaf echter de moed niet op en 15
Juni gingen zij er opnieuw* vandoor.
Na vele omzwervingen kwamen zij
in Assen terecht, waar zij op de
avond van 20 Juni een grote in-
braak pleegden. De buit bestond
uit een aantal gouden voorwerpen
en uit geld.
Vervolgens trokken zij naar Zwol
le. Hier kreeg het tweetal echter
onenigheid. De makker van A. J. S.
verdween uit een bioscoop met de
buit in zijn zak en S. wachtte te-
vergeefs. Hierdoor kwam S. platzak
te zitten en dit noodzaakte hem
nleuwe ..operaties" voor te berei-
den. Het volgende slachtoffer was
de Hattemse tandarts M, wiens huis
in de nacht van 24 op 25 Juni een
bezoek kreeg. Met juwelen en met
gouden en zilveren voorwerpen
keerde A. J. S. naar Zwolle tegig,
waar hij de buit trachtte te ver-
kopen. Bij deze transactie werd hij
door de Zwolse politie gearresteerd.
A. J. S heeft minstens dertig in-
braken op zijn naam staan.
Dezer dagen is de heer M. C. Fal-
lentin, de oudste secretaris van het
Christelijk Jonge Mannen Verbond,
(het voormalige N.J.V.), by een
bergtocht in de omgeving van Kan-
dersteg (Zwitserlgnd) op 54-jariga
leeftijd om het leven gekomen.
IN DE 125 CP KLASSE heeft de
Nederlandse rUder Dick Renooy
'n glorieuze overwinning behaald
in een internationaal veld. Reeds
na de start streefde hy zUn groot-
ste concurrent Papgni voorbij om
daarna ronde na ronde vele se-
conden uit te lopen. Vooral zyn
bochtenwerk was prachtig. Met
vol gas stormdc hy de bochtpn
in, plat llggend op zUn motor. Op-
merkeiyk dait deze klelne 125cc
motoren een gemiddelde halen van
98 KM per uur.
De JLO-motor, waarop de Alk
maarder Dupont in het circuit uit-
kwam. had grote belangstelling van
de zijde der motorkenners. Het me-
chanisme is geheel weggewerkt
achter 'n gestroomiynde kap. terwijl
de motor watergekoeld is. Het re-
sultaat van vele uren arbeid en
denken van de Hoornse rijder Dick
Huysen. Het zal dan ook voor deze
Alkmaars-Hoornse combinatie een
grote voldoening geweest zijn om als
goede 6e door de finish te komen.
De volledige uitslag in de 125cc-
klasse luidt:
•1. Renooy (Ned.) op Eysink, de
99.190 KM in 1 uur 0 min. 43.1 sec.
(gemiddelde snelheid 98.05 KM); 2.
Nello Pagani (Italie) op Morinl,
1.01.33.1 (gem. 96.7 KM); 3. Heine-
man (Ned.) op Eysink, 1.01.57.7 (ge-
midd. 96.09 KM); 4. Alberti (Italig)
op Morini; 5. Llobet (Spanje) op
Montesa; 6. Dupont (Ned.) op JLO;
7. De Rijk (Ned.) op Eysink; 8. L.
Mila (Spanje op Montesa; 9. Luy-
bregts (Ned.) op CZ; 10. Rietveld
(Ned.) op Eysink; 11. Langwerden
(Ned.) op DKW; 12. 't Veer (Ned.)
op Eysink; 13. Jansema (Ned.) op
Van Es; 14. A. Mila (Spanje) op
Montesa); 15. Hoster (Ned.) op Ey
sink; 16. Van Exel (Ned.) op Tilex;
17. Breeman (Ned.) op DKW.
De twee Italianen, Clemencich en
Leoni, die op MVs zouden rijden en
van wie grote tegenstand werd ver-
wacht, zijn niet gestart daar hun
motoren niet in Nederland zijn aan-
gekomen.
machten en vaststelling van provi-
sie-maximg voor de bemiddelaars.
Alltj assurantiebemiddglaars zul-
len ingeschreven moeten staan bij
een registratiebureau, dat in Den
Haag zal worden gevestigd en res-
sorteert onder de minister van eco-
nomische zaken. Aan het hoofd van
dit bureau komt een directie, die
bijgestaan zal worden door een
commissie van advies. In deze com-
missie zullen zowel verzekeraars als
de tussenpersonen vertegenwoordigd
Wanneer hgt ontwerp door de
volksvertegenwoordiging wordt aan
vaard, zal het verboden zijn om als
tussenpersoon in het verzekerings-
vak werkzaam te zun, tenzij men is
ingeschreven:
1. als makelaar in assurantmn of
als assurantiebezorger in register A;
2. als erkend assurantie-agent in
register B;
3. als verzekeringsagent in regis
ter C;
4. als adspirant-verzekeringsagent
in register D.
Vakbekwaamheid
Inschryving zal niet Worden toe-
gestaan, wanneer de aanvrager een
beroep of bedrijf uitoefent, dat door
de directie van het registratiebureau
onverenigbaar wordt verklaard met
het beroep van tussenpersoon^ En
evenmin wanneer gagronde vrees
bestaat, dat de aanvrager de stand
van de tussenpersonen zal schaden
of nog niet meerderjarig is.
om in een van de registers A of B
ingeschreven te worden, zal men
aan bepaalde. nog vast te stellen,
eisen van vakbekwaamheid moeten
voldoen. In de toekomst zal voor
inschrijving in de registers A of B
dus een examen gedaan moeten
worden, gelijk dat ook bij de vesti-
I ging van winkelbedrijven is voor-
geschreven.
Voor inschrijving in het register
C zal men gedurende een jaar, voor-
afgaande aan de aanvrage. als adspi
rant-verzekeringsagent zyn bemid-
deling moeten hebben verleend en
een nog nader te bepalen „produc-
tie" moeten hebben gehaald.
De wet zal i\iet gelden voor per-
sonen, die in vaste diens.t van een
verzekeraar zijn en daar een zeker
minimum-salaris verdienen.
Voor elke vorm van verzekering
zullen maximum^provisies worden
gesteld.
Gevolmachtigde agenten en volks-
verzekeringsagenten zullen in apar-
te registers worden ingeschreven.
Mgr W. Mutsaerts te 's-Hertogen-
bosch'zal op 1 Juli a s, een der
oudste parochies uit de' oude stad
Nijmegen n.l. de parochie van de
H. Dominicus opheffen. Reeds voor
de oorlog was de oude benedenstad
in vergelijking met de nieuwere bo-
venstad reeds zo ontvolkt, dat vier
parochies in de oude stad niet meer
konden bestaan.
..JnE BISSCHOPPEN mar-
U cheren met U mee, Zij
moedigen U aan, Zij zegenen,
uit de macht Hen door Chris-
tus verstrekt, Uw werk", al-
dus Mgr. Huurdeman, Gede-
legeerde van Kardinaal de
Jong tot het K-A.B.-kader.
worden gelegd.
„Wy moeten komen", besloot
Mr. v. d. Grinten zUn prachtige
inleiding met de woorden, „tot
een loon voor de arbeider, dat
hem in staat stelt zijn gezin te
onderhouden en daarbij nog te
sparen om zich enig bezit te ver-
werven. Wy moeten verder zeker-
heid hebben, dat de arbeider in
toenemende welvaart deeit. Doch
hy diene zich er terdege van be
wust te zijn, dat hij tot deze wel
vaart moet bijdragen, om uit de
grote verarming van ons volk te
kunnen komen. Als vrije mensen
is hij verantwoordeiyk voor het
gehele volk evenals de werkgever
en aan deze verantwoordelljkheid
mag hy zich niet onttrekken.
Klassenstrijd afgewezen.
Onder groot bijval nam na deze
sprekers Mgr. D. Huurdeman als
Gedelegeerde van Zijne Eminentie
de Kardinaal het woord, om namens
Z. E, de K.A.B. toe te spreken en
de verzekering te geven van de
voortdurende steun, die het Episco-
paat aan de Katholieke arbeiders
wensen te geven, want „omdat gij
Katholiek zijt en Christen, hebt gij,
ondanks de schyn-materiele verlok-
kingen, de klassenstrijd afgewezen,
want gy hebt begrepen, dat deze
nimmer een voor het gehele volk
aanvaardbare oplossing van de so-
ciale kwestie zouden kunnen bren
gen Z. E. de Kardinaal en met
Hem heel het Hoogwaardig Episco-
paat ziet in de gelukkige ontwikke-
ling der sociale en economische
verhoudingen rhede Uw werk en de
Bisschoppen, zijn gr zich terdege
van bewust, dat de K.A.B., middels
haar culturele en sociaal-economi-
sche arbeid, even heerlyk als on-
misbaar Apostolaatswerk verricht-
te en verricht. De Bisschoppen mar-
cheren met U mee, zij moedigen U
aan en Zy zegenen Uw werk."
MUn lyden en offer.
Het ontroerendste moment uit
vergadering was toch wel. toen
voorzitter de Bruyn even onderbrak
en een telegram van Mgr. Dr. Poels
voorlas waarmee deze pionier in de
geest by deze byeenkomst wilde
zijn en dat besloot "met de diep-
treffende woord^: „Uw toegene-
gene, die toch maar alleen van zun
lijden een offer kan maken".
Omiysting en slot.
Dit waren .prachtige woorden, die
in de loop van de vele uren tot de
tienduizend aanwezigen werden
gericht, om hen te wijzen, niet al
leen op hun rechten, maar ook en
terdege op hun plichten, als vol-
waardig en vrij mens en als produ-
cent in het systeem, dat door hen de
grote stempel van vernieuwing
moet dragen in volkomen Christe-
lijke zin. Daaromheen weefde zich
de zang van het Utrechts a capella-
koor van de K.A.B en van de
K.A.B. harmonie uit Den Haag en
tot slot was er het grandioze spel
„De weg der werkers" van Jan
Miiller onder regie van Anton
Sweers, dat alien diep ontroerde en
daarnaast tot grote begeestering op-
riep, zoals de zeshonderd Utrechtse
K.A.B. leden het opvoerden in een
machtige apotheose van goede wil
ook in het culturele. want zoals
Verbondsvoorzitter de Bruyn im-
mers zei: ,.Wij streven uit alle.
macht naar de onproletarisering van
de arbeider."
CCHERP tekenen zich in onze
dagen de tegenstellingen af
en zij spitsen zich steeds meer
toe: het kruis tegen hamer en
sikkel, Rooms tegen rood. Het is
een strijd om de hoogste begin-
selen. Nog onlangs heeft de Paus
er met de grootste nadruk op
gewezen, dat de grootste waak-
zaamheid thans vereist is. Wy
mogen niet, indommelen, niet
slap en krachteloos zijn. Het
komt er op aan, weerbare, vuri-
ge katholieken te zijn, die hun
geloof werkelijk bgleven. Dat
moet ook de volgende week bij
de verkiezingen blijken. Iedere
katholiek stemt op de katholie
ke lijst. Dit is ook in politiek op-
zicht uitkomen voor onze katho
lieke beginselen. Dit is getuigen,
zoals de Apostelen het deden
eens met hun bloed. Blijven we
Rooms tot in merg en been! Op
de rots van Rome, op Petrus, op
de Paus is de Kerk gegrondvest!
MARCUS
13.
„Je hebt Ijft moeiiyk. Mag ik je
misschien helpen, Anne?" vroeg hy
fluisterend, „je.je moet toch
wel begrepen hebben, dat ik van je
houd Neen, toe laat me uitpraten!
Ik...', ik weet wel, dat jij me niet
liefhebtje beschouwt me en-
kel als een vriendmaar ik zou
er mijn hele leven voor Avillen op-
offerenom jou gelukkig je ma
ken. Ik zou
Weer schudde Anne van neen.
„Ik kan niet met je trouwen,
George," viel ze hem In de rede. „ik
voel geen liefde voor je.... alleen
vriendschap en hoogachting."
„Maar dat kan toch gepoeg zijn,"
hleld hij vol. „Ik zou je in elk geval
'n eigen huis en allerlei gemakken
kunnen bezorgen en Je helpen, de
verschrikkelijke gebeurtenissen der
laatste weken te vergeten."
Maar Anne bleef afwijzend het
hoofd schudden.
„Neen, George, dat zou niet eer-
lijk tegenover jou zijn!" stribbelde
ze tegen, „er heerst te veel haat in
myn hart dan dat er ooit nog plaats
voor liefde zou kunnen zijn. Boven-
dien h'eb ik gezworeri Claire Pritere
te straff en 6n.dat zal ik doen
ook!"
George keek haar bezorgd aan.
„Je.,.. je zult toch geen dwaze
dingen gaan uithalen?" vroeg hy
bevreesd.
Zij lachte om zijn angst.
„Daar kun jij het best voo^ zor-
gen. door mij te helpen!" zei ze.
„Ikik je helpen?" vroeg hy
verbaasd. „Hoe dan wel?"
Toen Anne niet terstond antwoord
gaf zei hy heel egistig: „Je weet
immers wel, dat ik aMes voor le zou
willen doen, wat in myn vermogen
is, Anne?"
Zp keek hem geruimen tijd aan,
voor dat ze antwoord gaf.
„Ik ben er benieuwd naar, of je
dit voor me wilt doen," zei ze ein-
delijk.
„Zeg maar. wat 't Is." zei George
„ik doe het zeker voor je,"
„Je bent eigenaar van het huis,
waarin Bac zit, nietwaar?" vroeg ze
en toen George toestemmend knik-
te, vervolgde zij: „Ik zou graag heb
ben. dat je mij er een poosje de be-
schikking over gaf."
Hij trok een bqzorgd gezicht.
„Maarje hebt me zeker niet
goed begrepen," zei hy weifelend.
..Het 's een doodeenvoudig plan,"
legde Anne hem uit, „ik wil me-
vrouw Pritire dair wonden, waar,
ze het gevoeligst isin haar
geld! Ik wil tegen haar gaan con-
curreren en zo mogelijk, haar zaak
naar de afgrond helpen."
„Maar lieve kind, de zaak van
Pritire is een prachtzaak," zei Ge
orge zakelijk, ,.een andere firma,
die in Dammeville eenzelfde zaak
zou beginnen, zou het geen maand
volhouden, tenzy
Anne glimlachte flauwtjes.
tenzij er voldoende kapitaal
achter zat," vulde ze aan, „wilde je
dat niet zeggen. George?"
„Ja."
Anne keek hem ernstig aan.
George men zegt hier in de stad
allerlei dingen over je," zei ze, „je
wordt voor schatrijk aangeziey. Is
dat zo?"
Hij knikte. „Ik lit niet zonder
geld," gaf hy toe, „ik heb in het
buitenland veelgeluk gehad. Toen
ik hier kwam, wist ik eigenlijk niet
eens precies, hoeveel geld ik wel
had Maar het is zeker een hele
mas'sa."
..Genoeg, om me te helpen, een
zaak in manufacturen in de winkel
van Bac te beginnen.... en me een
maand of twee aan de gang te hou
den, tot ik op eigen benen kan
staan?" vroeg Anne en hield haar
adem in, terwijl ze op zijn antwoord
wachtte.
George schoof onrustig op ,'zijn
stoel heen en weer.
„Ik heb er niet veel mee op",
mompelde hy, „je dqet dit alleen,
om wraak te oefenen Anne, en
kijk eens. ik vind het niet hele-
maal .juist."
Ze kneep haar ogen half dicht.
„Ik dacht, dat je zei, alles voor
me te willen doen, wat in je vermo
gen was, George!" zei ze langzaam.
„Dat wil ik ook!" antwoordde hy
met nadruk. „Maar dit schijnt me
zo.... zo...."
Anne leunde als uitgepm achter-
over in de kussens Alle kleur was
opeens uit haar gelaat geweken en
ze zag er afgemat uit.
„Het spijt me, dat lk je dit ge-
vraagd heb, George", fluisterde ze,
..vergeet alstublieft, dat we er ooit
over gesproken hebben."
Met zyn hoed in de hand stond
George naast haar bed. Hy scheen
volstrekt niet op zijn gemak. ,.Mor-
gen kom ik terug, Anne," zei hy
gejaagd, „ik wil er graag nog eens
over nadenken. Morgenmiddag zal
ik je zeggen, wat ik besloten heb."
Doch Anne scheen hem niet ver-
staan te hebben. Ze lag met haar
ogen dicht. Ze keek niet eens op,
toen hij op zijn tenen de ziekenzaal
verliet.
HOOFDSTUK VII
Het besluit van George
Die nacht deed Anne geen oog
dicht. Ze dacht voortdurend na over
wat ze die middag met George be-
sproken had..
Ze had wel gedacht, dat hij van
haar hield, maar niet vermoed, dat
hij nu reeds over liefde gesproken
zou hebben.
Daarop haalde ze zich voor de
geest de teleurstelling. door haar
ondervonden, toen hij zich afkerig
had getoond van haar plannen, om
Claire Pritere ten gronde te rich-
ten.
(Wordt vervolgd.)