Motor-sensatie in het circuit van Drente w DWAZE ANNE m Magistrate zege van Artie Bell in 500 cc.-klasse Sombere balans van de T.T. KADERDAG K.A.B. Sanering van het assurantie- bemiddelingsvak Eerste Nederlandse overwinning in de T.T. Engeland wint ook de 350 cc. klasse Sokolofsky aangehouden Mooi succes voor Alkmaarder! Een dode, zes gewonden Zei U iets? De dood van Schmidt Alkmaarder Dupont eindigt als zesde Petrus en Paulus NIEUW NOORDHOLLANDS DAGBLAD - Maandag 28 Juni 1948 PAG. 3 wegens rijden. in de Amerikaanse sector De T.T.-races te Assen. A. J. Bell (Engeland) op Nekton werd win naar in het hoofdnummer, de 500 cc.-klasse. De bekende motorrijder hard-gaat-ie Verklaarde na z'n prachtige prestatie: En toch blijft Van de Pol's brood altijd, Onbetwist No. 1 in kwaliteit 1(Adv.) H.K.H. Prinses Juliana en Z.K.H. Prins Bernhard aan boord van de „Queen Wilheimina" om de zeilwedstrijden gade te slaan. SCHIPPERSPROCESSIE OP DE MAAS De extremistische overval bij Tjikcynpek MUSSERT TWIJFELDE NIET AAN MOORD ZWARE JONGEN" UIT AMSTERDAM Na twee ontsnappingen te Zwolle gearresteerd Secretaris C.J.M.V. in Zwitserland omgekomen Dick Renboy op Eysink werd als enige Nederlander eerste en wel in de 125 cc. klasse. zyn. Parochie opgeheven FEU ILLETON DOOR A. DUNCAN ZATERDAG REEDS konden wij melden, dat duizenden en tien- i duizenden hebben „genoten" van de motor-sensatie op het Circuit van Drente. de befaamde T.T.-races, de grote motorstrijd tussen de beste motorrenners en de beste iabrieken van de we- reld. Voor Nederland was het grote feit de overwinning van onze landgenoot Dick Renooy in de 125 cc.-klasse. In deze match eindigde de Alkmaarder Dupont als zesde. De 350 cc.-klasse was voor de Engelsman Kenneth Bills, onze landgenoot van Rijs- wijk bgzette hier de vijide plaajs. De 500 cc.-klasse was voor Bell, de Italiaan Pagani werd tweede. Eigenlijk had Frith, de winnaar van de T.T. op het eiland Man, de strijd in de 350 cc-klasse moeten wlnnen. Hij lag gedurende de ge- hele race bijna 20 sec. op zijn Velo- cette-collega Bills voor. Tijdens de .laatste ronde verminderde hij echter aanzienlijk in snelheid, zodat Bills zijn achterstand inliep, waarna de twee rijders de laatste 5 km van het circuit naast elkaar aflegden. Het was tenslotte Bills, die in een spannende eindstrijd Frith met pre- cies een lengte sloeg. Van het duel met de Nortons is weinig terecht gekomen. Construc- teur Jack Craig had op het laatste moment besloten, de sterkste Norton rijder Bell ook in deze klasse te laten meerijden. Bell kon echter bij de start zijn machine niet op gang brengen, viel en boekte dientenge- volge een achterstand van 3'/i mi- nuut. Be eerste twee ronden lag hij geheel achteraan, maar gedurende de resterende acht, wist hij per ronde 4 4 5 tegenstanders te pas- sefen en op deze wyze nog als acht- ste te eindigen. De andere fabrieks- rijder van Norton, Lockett, moest de strijd in de tweede ronde staken wegens een gescheurde olietank. De derde Engelsman. die op Norton reed, Beevers, gaf eveneens wegens een machinedeffect op. Zo was het alleert Briggs, die de strijd voort- zette. maar tegen de snelle Velo- cettes geen kans maakte. Briggs eindigde als derde. nadat de Engels man Frend op AJS, met wie hij een Hevig duel uitvocht. in de laatste bocht voor de finish ten val was gekomen. Een bewonderenswaardig goede race reed onze landgenoot Lou van Rijswijk, die in de 5e ronde zelfs op de derde plaats lag en tenslotte als zesde eindigde. Zijn prestatie is des te groter. wanneer men be- denkt, dat hij op zijn 10 jaar-oude Velocette dit goede rSsultaat wist te bereiken te midden van een inter- nationaal veld, dat uit de snelste motorrijders ter wereld bestond. Van de 350 cc-klasse luidt de hit- slag: 1. Kenneth Bills (Engeland) op Velocette 165r30 km in 1 uur 15 min. 14.7 sec. (gemiddelde uursnel- heid 131.8 km). 2. Freddie Frith (Engeland) op Velocette 1.15.15,2 (131.7 km). 3. E. E. Briggs (Enge land) op Norton 1.15.33.4 (131.3 km). 4. Franta Juhan (Tsjecho-Slowakije) op Velocette 1.15.48,1 (130.8 km). 5. van Rijswijk (Nederland) op Velo cette 1.15.49,3 (130.7 km). 8. With- worth (Engeland) op Velocette 1.16.39,2 (129.3 km). 7. Poel (Neder land) op Velocette 1.16.44,1 (129.2 km). 8. Bell (Engeland) op Norton 1.17.29.9 (128.1 km). 9. Oliver (En geland) op Velocette 1.18.07,3 (127 km). 10. Dear (Engeland) op AJS 1.18.30,2 (126.4 km). 15. Sannes (Ne derland) op Velocette. 17. Knijnen- burg (Nederland) op Velocette. 18. Burik (Nederland) op Velocette. Bell winnaar 500 cc-klasse Artie Bell, de eerste fabrieksry- der van de Norton Motor Ltd. en winnaar in de halve literklasse der T.T. 1947, heeft in dezelfde klasse opnieuw een magistrale zege be- Maarschalk Sokolofsky, de Sov- Jet-Russische militalre gouverneur Is Zaterdagavond by Wannsee door Amerikaanse militalre politie aan gehouden wegens rijden in de Ame rikaanse sector van Berlijn. De auto van de maarschalk, een grote moderne Buick, waarin, behalve Sokolofsky zelf, nog andere per- sonen gezeten waren, werd een half uur lang vastgehouden. De aanhouding geschiedde volgens kortgeleden uitgevaardigde orders aan de patrouilles van de Ameri kaanse politie, elke Sovjet-Russische soldaat, die rijdende op de autoweg werd aangetroffen, aan te houden en naar het dichtstbijzijnde politie- bureau te geleiden. Sokolofsky was op weg van zijn hoofdkwartier te Karlshorst naar Potsdam. Nadat de patrouille zijn documenten had ingezien nam zij hem mee naar een politiepost, waar een Amerikaanse kolonel generaal Clay opbelde en van deze instructie ontving de maarschalk los te laten. Generaal Clay deelde een corres pondent van Reuter mede, dat hij, zodra hij van het incident met So kolofsky gehoord had, een schrifte- lijke verontschuldiging aan de maarschalk had gezonden. haald. Hij won de wedstrijd, die ditmaal over 20 ronden ging (vorig jaar over 18 ronden) met grote voor- sprong op al zijn tegenstanders. Van de ruim 40 renners, die gestart wa ren, viel meer dan de helft uit en van de overigen slaagden er slechte 4 in niet een voile ronde van 16'/» km door Bell te worden ingelopen. Van een grote strijd tussen de 8 Italianen op de Gilera's en Guz- zi's en de Engelse fabrieksmerkrn is geen sprake geweest, doordat de nieuwe 4 cylinder Gilera, waarop Masserinl reed, na een val van deze rijder in de tweede ronde, niet meer op toeren kon komen en doordat Lorenzetti op Guzzi, die vervolgens Bell het vuur na aan de schenen legde, in de 7e ronde door motorpech moest op- geven. Belt lag toen onbedreigd aan de kop en liep steeds verder op zijn andere tegenstanders uit. Het cir cuit, dat tot op dit moment droog was gebleven, werd vrij glad door een aantal regenbuien, die nadien vielen. Dientengevolge zakte de ge middelde snelheid van 138 km tot 132 km per uur en dat laatste werd dan nog uitslultend door Bell ge- noteerd. De voorlopige uitslag luidt: 1. Bell (Engeland), Norton. 2. Pagani (Ita lie), Gilera. 3. West (Engeland) op AJS. 4. Whitworth (Engeland) op Triumph. 5. Weddell (Engeland) op Norton. De jntslagen van de 500 cc-klasse over 20 ron'den (330.72 km) zijn: 1. Bell (Engeland),Norton, 2 uur 29 min. 52.2 sec., gem. snelheid 132.4 km per uur. 2. Nello Pagani (Ita lie), Gilera, 2 uur 32 min. 21.4 sec., gem. snelheid 130.3 km. 3. West (Engeland), AJS, 2 uur 34 min. 7.4 sec., gem. snelheid 128.7 km. 4. Whit worth' (Engeland), Triumph, 2 uur 35 min. 11.3 sec., gem. snelheid 127.8 km. 5. Weddell (Engeland), Norton, 2 uur 36 min. 17.4 sec., gem. snel heid 126.9 km. Op een ronde: 6. Piet Knynenburg (Ned.) op BMW. 7. Fry (Engeland) op Norton. 8. de Ortueta (Spanje) op Norton). 9. Humphreay (Engeland) op Norton. 10. Pellikaan (Ned.) op BMW. 11. Walter Bergstroem (Finland) op Norton. Op twee ronden: 12. Wood (Engeland) op Velocette. Op drie ronden: 13. Poel (Ned.) op Velo cette. 14. van Schijndel (Ned.) op Norton. 15. It. kol. E. C. Nocholls" (Engeland) op Triumph. Op vier ronden: 16. Clemencich (Italie) op Gilera. De snelste ronde werd gemaakt door Bell in de tweede ronde in 7 min. 4 sec. mef de gem. snelheid van 140.4 km per uur. .U"1 EEN DODE EN ZES GEWONDEN, ziedaar de zwarte balans van de sensationele T.T.-races te Assen. Het dodelijk ongeval van de Fin Gosta Loennfors hebben we al gemeld. HIJ vloog bij het Jodenkerkhof uit een scherpe bocht en viel van het stro in de baan terug. De achter hem komende Fransman Perrin kon hem niet ontwijken, met het noodlottig gevolg, dat de Fin tiidpns het transport naar het Asser ziekenhuis overleed. Doch ook de Fransman kwam ten val en liep een lichte hersenschudding op. Teneinde de kalmte onder het publiek en de rijders zoveel moge- lijk te bewaren had men deze onge. lukkige afloop door de luidspreker niet bekend gemaakt. In deze laatste spurt naar de fi nish van deze zelfde race voor de derde plaats, vloog de Engelse A. J. S. fabrieksrijder Frend met voile vaart uit de bocht die hij gelijktij- dig met de Northon crack Briggs indraaide. Hij sloeg dwars door de stroomuur heen en moest zich ge- lukkig prijzen dat slechts zijn duim ontwrlcht was. i In de 500 c.c. kwam het eveneens tot ernstige valpartijen. Het leek erop alsof de renners te zeer op goede resultaten waren verbeten, dan dat zij nog de nodige voorzich- tigheid betrachten. Het was op zichzelf een wonder, dat de massastart der 40 zware mo- toren zonder stoornis verliep, doch toen het tijdens de tweede ronde begon te regenen en de weg glad werd, kon ieder op zijn virigers na- tellen dat er nog meer ongelukken zouden gebeuren. Binnen vijf ron den kwamen verscheidene renners ten val. doch het merendeel kwam geen letsel. De Triumph rijder ma jor H.» J. Watts kwam echter met de Italiaan Guido Leoni zo onzacht met het wegdek in aanraking dat Joeiden op een brancard naar de bij de pits opgestelde ziekenwagens werden gebracht en ook zij werden naar het Asser ziekenhuis vervoerd. beiden in shocktoestand. Leoni had voorts zijn rug bezeerd, maar ver- liet het hospitaal, tegen het protest De tf.aderd.ag van de K.A.B. is een machtige manifestatie ge weest. Dank zij de onvolprezen K.R.O. hebben we de Bruyn en Andriessen, Mr. v. d. Grinten en dr. Beel en mgr. Huurdeman ge hoord. En die er geweest zijn, zeggen, dat het prachtig is ge weest. Rotsvast staat de grote K.A.B. in de storm van de tijd, De belagers van de vrijheid krijgen in Nederland geen kans; dat voel je nog weer eens dui- delijk, als je van zulk een prach tige katholieke demonstratie hoort en leest. En het geheim? De eensgezindheid en de e e n h e i d onder de duizenden en duizenden katholieke wer- kers„ die heys niet op alle on- derdelen altijd gemakkelijk on der een hoedje te vangen zijn, maar in de grote lijn bin zijn, omdat z ij begrepen, dat een- dfacht macht maakt. Een goed verstaand^r heeft aan ebn woord genoeg! De japrlykse schippersprocessie op de Maas en het Julianakanaal, het derde jaar, dat deze processie trok, werd een Internationale gebeurte- nis met belangstelling uit vele ste- den in Nederland en uit plaatsen van de Rijnvaart in Duitsland. Ruim 40 schepen, feestelijk gepavoi- seerd, trokken na een H. Mis in de open lucht uit de haven van Born over de Maas en via het Julianaka naal van Born naar Buchten. Op een van de schepen was het aller- heiligste uitgesteld en langs de oevers sloegen duizenden belang- stellenden het zo indrukwekkende =chouwspel gade. In de haven van Bore, gaf dc r.rhippe.-spasstoor Olst- horen uit Rotterdam de zegen aan de schippers waarna nog een korte toespraak volgde. De processie werd besloten met een kort Lof in de pa- •.ochiekerk van Buchten. B ATA VIA, 26 Juni. (Aneta). D* naam van de kapitein, een der slachtoffers van het incident bij Tjikampek, is: kapitein B. Wetters, vlieger-waarnemer, stafofficier voor luchtvaartzaken bij het hoofdkwar tier van de militaire luchtvaart. De weduwe van dit slachtoffer is ge- wond in het ziekenhuis te Poerwa- karta opgenomen. Het is heden vijf jaar geleden, dat men langs de spoorlijn van Calais naar Parijs het lichaam vond van Fritz Schmidt, commissaris-generaal voor Ijjjzondejtf diensten, een van de naaste meaewerkers ttftn rijks- commissaris Seyss-Inquart. Zijn dood zou, zo berichtten de Duitsers, het gevolg zijn geweest van een plotseling onwel worden. ..Gebleken is", zo werd officieel bekendge- maakt, „dat de verongelukte in de loop van de nacht van het ongeval zulke maagkrampen en heftige bra- kingen kreeg, dat hij, toen hij trachtte zich frisse lucht te ver- schaffen, uit de in voile vaart rij dende trein (pel." De meeste documenten en ver- klaringen Jchter, welke het rijks- instituut voor oorlogsdocum^itatie in de afgelopen jaren omtrent Schmidt's mysterieus einde verza- meld heeft, wijzen in de richting van zelfmoord. Schmidt was constant overwerkt en hoogst onstabiel van aard. De meeste Duitse ingewijden namen dan ook aan, dat hij zelfmoord ge- pleegd had. Eind '43 zei Friederichs tegen Rauter, dat Schmidt een brief had nagelaten voor zijn zoons, waarin hij schreef, dat hij van de zijde van de S.S. „de dood inge- jaagd" was. Mussert twijfelde niet aan moord. Toen hij de dag na het ..ongeval" een Duitse auto zijn huis in Utrecht zag naderen met Seys-Inquart's ge- machtigde, bleek en nerveus, er in, meende Mussert, dat men hem kwam arresteren. „Ik zei tot hem", verklaarde Mussert later, „Gij be- hoeft u niet zo zenuwachtig te ma- ken ik zal wel heel netjes met u meegaan. Ik word dan ook nog eens populair in mijn volk." De gemachtigde van Seyss-In quart kwam Mussert het bericht van Schmidt's dood brengen (Vervolg van pag. 1) VrUheifl van de mens. Ook mr. W. C. L. v. d. Grinten, voorzitter van het Staatkundig vor- mings-centrum had zijn inleiding tot titel gegeven „Om heilige rech- ten", waarin hij in het bijzonder de vrijheden en de plichten van de mens behandelde in het economisch leven en het maatschappelijke ver- keer voor de nabije toekomst Na gewezen te hebben, dat het ook in onze tijd mankeert aan er- kenning van heilige rechten en plichten zei hij dat „een werkelijk beleefd Christendom noodzakelijk medebrengt, dat de persoonlijkheid en de waardigheid van de mens volkomen tot haar recht komen. Vernieuwing van de geest gaat al tijd gepaard met vernieuwing van de maatschappij." Dan vervolgde Mr. v d. Grinten: „Wij hebben in de laatste vijftig jaren veel te wei nig gepoogd de arbeider in de on- derneming te brengen, doch wel zijn wij er in geslaagd hem steeds meer rechten tegenover de onder- neming te geven." Dan behandelde hij de medezeg- genschap van de werknemer in de bedrijven, deze beschouwend als rechtvaardig en juist, in deze ver- houding althans dat hij recht heeft op het bepalen van zekere beslis- singen op gelijke voet als het ka- pitaal, De toekenning van rechten mag echter nimmer gezien worden los van de daaruit voortspruitende plichten. Recht en verantwoorde- lijkheid gaan steeds hand in hand. Erkenning en verantwoor- deiykheid. Hierna ging spr. over op de nood- zakelijkheid van erkenning, dat Ook de arbeider recht heeft op het vor- men van een gezin, op de noodza- kelijke morele steun voor het grote gezin en op de dringeryle noodzaak .juist voor het gezin meer kinder- bijslag te verlangen, maar de arbei der dient zich tegenover deze rech ten ten alle tijden bewust te zijn van de hogere waarden in het 'e- vgn en van de grote verantwoorde- lijkheid die er op zijn schouders zal Bij de Tweede Kamer is Vrijdag ingediend het wetsontwerp tot „Re- geling van het Assurantiebemidde- lingsbedrijf". Het ontwerp beoogt #le sanering van de assurantiebemid- deling door beperking van het aan tal tussenpersonen, bevordering van de vakbekwaamheid, bescherming van de titel der assurantiebemidde- laars, regeling van het portefeuille- recht, wering van de z.g. schijnvol- van de doktofen in, later op de avond op eigen benen. Watts (een lid van het Engelse bezettingsleger in Duitsland) daarentegen had een hersenschudding en een gebroken enkele opgeloppn. Zijn toestand wordt ernstig genoemd, zonder dat men echter voor zijn leven vreest. Tenslotte wist in de zevende ron de de op dat moment vlak achter Bell op de tweede plaats liggende Lorenzetti, die koste wat wil de leiding van de Engelsman wilde overnemen, zijn motor niet in be- dwang te houden. Hij liep een ern stige hoofdwonde op, alsmede een hersenschudding, zodat ook hij naar het ziekenhuis werd vervoerd. Watts en ^Lorenzetti, moesten voorlopig ter verpleging in het Asser ziekenhuis blijven. A. J. S„ een beruchte „zware jon- gen" uit Amsterdam, wist samen met een kornuit op 3 Juni j.l. uit zijn gevangenschap te Amsterdam te ontsnappen. Hun vreugde was van korte duur, want ze werden spoedig weer gegrepen. Het tweetal gaf echter de moed niet op en 15 Juni gingen zij er opnieuw* vandoor. Na vele omzwervingen kwamen zij in Assen terecht, waar zij op de avond van 20 Juni een grote in- braak pleegden. De buit bestond uit een aantal gouden voorwerpen en uit geld. Vervolgens trokken zij naar Zwol le. Hier kreeg het tweetal echter onenigheid. De makker van A. J. S. verdween uit een bioscoop met de buit in zijn zak en S. wachtte te- vergeefs. Hierdoor kwam S. platzak te zitten en dit noodzaakte hem nleuwe ..operaties" voor te berei- den. Het volgende slachtoffer was de Hattemse tandarts M, wiens huis in de nacht van 24 op 25 Juni een bezoek kreeg. Met juwelen en met gouden en zilveren voorwerpen keerde A. J. S. naar Zwolle tegig, waar hij de buit trachtte te ver- kopen. Bij deze transactie werd hij door de Zwolse politie gearresteerd. A. J. S heeft minstens dertig in- braken op zijn naam staan. Dezer dagen is de heer M. C. Fal- lentin, de oudste secretaris van het Christelijk Jonge Mannen Verbond, (het voormalige N.J.V.), by een bergtocht in de omgeving van Kan- dersteg (Zwitserlgnd) op 54-jariga leeftijd om het leven gekomen. IN DE 125 CP KLASSE heeft de Nederlandse rUder Dick Renooy 'n glorieuze overwinning behaald in een internationaal veld. Reeds na de start streefde hy zUn groot- ste concurrent Papgni voorbij om daarna ronde na ronde vele se- conden uit te lopen. Vooral zyn bochtenwerk was prachtig. Met vol gas stormdc hy de bochtpn in, plat llggend op zUn motor. Op- merkeiyk dait deze klelne 125cc motoren een gemiddelde halen van 98 KM per uur. De JLO-motor, waarop de Alk maarder Dupont in het circuit uit- kwam. had grote belangstelling van de zijde der motorkenners. Het me- chanisme is geheel weggewerkt achter 'n gestroomiynde kap. terwijl de motor watergekoeld is. Het re- sultaat van vele uren arbeid en denken van de Hoornse rijder Dick Huysen. Het zal dan ook voor deze Alkmaars-Hoornse combinatie een grote voldoening geweest zijn om als goede 6e door de finish te komen. De volledige uitslag in de 125cc- klasse luidt: •1. Renooy (Ned.) op Eysink, de 99.190 KM in 1 uur 0 min. 43.1 sec. (gemiddelde snelheid 98.05 KM); 2. Nello Pagani (Italie) op Morinl, 1.01.33.1 (gem. 96.7 KM); 3. Heine- man (Ned.) op Eysink, 1.01.57.7 (ge- midd. 96.09 KM); 4. Alberti (Italig) op Morini; 5. Llobet (Spanje) op Montesa; 6. Dupont (Ned.) op JLO; 7. De Rijk (Ned.) op Eysink; 8. L. Mila (Spanje op Montesa; 9. Luy- bregts (Ned.) op CZ; 10. Rietveld (Ned.) op Eysink; 11. Langwerden (Ned.) op DKW; 12. 't Veer (Ned.) op Eysink; 13. Jansema (Ned.) op Van Es; 14. A. Mila (Spanje) op Montesa); 15. Hoster (Ned.) op Ey sink; 16. Van Exel (Ned.) op Tilex; 17. Breeman (Ned.) op DKW. De twee Italianen, Clemencich en Leoni, die op MVs zouden rijden en van wie grote tegenstand werd ver- wacht, zijn niet gestart daar hun motoren niet in Nederland zijn aan- gekomen. machten en vaststelling van provi- sie-maximg voor de bemiddelaars. Alltj assurantiebemiddglaars zul- len ingeschreven moeten staan bij een registratiebureau, dat in Den Haag zal worden gevestigd en res- sorteert onder de minister van eco- nomische zaken. Aan het hoofd van dit bureau komt een directie, die bijgestaan zal worden door een commissie van advies. In deze com- missie zullen zowel verzekeraars als de tussenpersonen vertegenwoordigd Wanneer hgt ontwerp door de volksvertegenwoordiging wordt aan vaard, zal het verboden zijn om als tussenpersoon in het verzekerings- vak werkzaam te zun, tenzij men is ingeschreven: 1. als makelaar in assurantmn of als assurantiebezorger in register A; 2. als erkend assurantie-agent in register B; 3. als verzekeringsagent in regis ter C; 4. als adspirant-verzekeringsagent in register D. Vakbekwaamheid Inschryving zal niet Worden toe- gestaan, wanneer de aanvrager een beroep of bedrijf uitoefent, dat door de directie van het registratiebureau onverenigbaar wordt verklaard met het beroep van tussenpersoon^ En evenmin wanneer gagronde vrees bestaat, dat de aanvrager de stand van de tussenpersonen zal schaden of nog niet meerderjarig is. om in een van de registers A of B ingeschreven te worden, zal men aan bepaalde. nog vast te stellen, eisen van vakbekwaamheid moeten voldoen. In de toekomst zal voor inschrijving in de registers A of B dus een examen gedaan moeten worden, gelijk dat ook bij de vesti- I ging van winkelbedrijven is voor- geschreven. Voor inschrijving in het register C zal men gedurende een jaar, voor- afgaande aan de aanvrage. als adspi rant-verzekeringsagent zyn bemid- deling moeten hebben verleend en een nog nader te bepalen „produc- tie" moeten hebben gehaald. De wet zal i\iet gelden voor per- sonen, die in vaste diens.t van een verzekeraar zijn en daar een zeker minimum-salaris verdienen. Voor elke vorm van verzekering zullen maximum^provisies worden gesteld. Gevolmachtigde agenten en volks- verzekeringsagenten zullen in apar- te registers worden ingeschreven. Mgr W. Mutsaerts te 's-Hertogen- bosch'zal op 1 Juli a s, een der oudste parochies uit de' oude stad Nijmegen n.l. de parochie van de H. Dominicus opheffen. Reeds voor de oorlog was de oude benedenstad in vergelijking met de nieuwere bo- venstad reeds zo ontvolkt, dat vier parochies in de oude stad niet meer konden bestaan. ..JnE BISSCHOPPEN mar- U cheren met U mee, Zij moedigen U aan, Zij zegenen, uit de macht Hen door Chris- tus verstrekt, Uw werk", al- dus Mgr. Huurdeman, Gede- legeerde van Kardinaal de Jong tot het K-A.B.-kader. worden gelegd. „Wy moeten komen", besloot Mr. v. d. Grinten zUn prachtige inleiding met de woorden, „tot een loon voor de arbeider, dat hem in staat stelt zijn gezin te onderhouden en daarbij nog te sparen om zich enig bezit te ver- werven. Wy moeten verder zeker- heid hebben, dat de arbeider in toenemende welvaart deeit. Doch hy diene zich er terdege van be wust te zijn, dat hij tot deze wel vaart moet bijdragen, om uit de grote verarming van ons volk te kunnen komen. Als vrije mensen is hij verantwoordeiyk voor het gehele volk evenals de werkgever en aan deze verantwoordelljkheid mag hy zich niet onttrekken. Klassenstrijd afgewezen. Onder groot bijval nam na deze sprekers Mgr. D. Huurdeman als Gedelegeerde van Zijne Eminentie de Kardinaal het woord, om namens Z. E, de K.A.B. toe te spreken en de verzekering te geven van de voortdurende steun, die het Episco- paat aan de Katholieke arbeiders wensen te geven, want „omdat gij Katholiek zijt en Christen, hebt gij, ondanks de schyn-materiele verlok- kingen, de klassenstrijd afgewezen, want gy hebt begrepen, dat deze nimmer een voor het gehele volk aanvaardbare oplossing van de so- ciale kwestie zouden kunnen bren gen Z. E. de Kardinaal en met Hem heel het Hoogwaardig Episco- paat ziet in de gelukkige ontwikke- ling der sociale en economische verhoudingen rhede Uw werk en de Bisschoppen, zijn gr zich terdege van bewust, dat de K.A.B., middels haar culturele en sociaal-economi- sche arbeid, even heerlyk als on- misbaar Apostolaatswerk verricht- te en verricht. De Bisschoppen mar- cheren met U mee, zij moedigen U aan en Zy zegenen Uw werk." MUn lyden en offer. Het ontroerendste moment uit vergadering was toch wel. toen voorzitter de Bruyn even onderbrak en een telegram van Mgr. Dr. Poels voorlas waarmee deze pionier in de geest by deze byeenkomst wilde zijn en dat besloot "met de diep- treffende woord^: „Uw toegene- gene, die toch maar alleen van zun lijden een offer kan maken". Omiysting en slot. Dit waren .prachtige woorden, die in de loop van de vele uren tot de tienduizend aanwezigen werden gericht, om hen te wijzen, niet al leen op hun rechten, maar ook en terdege op hun plichten, als vol- waardig en vrij mens en als produ- cent in het systeem, dat door hen de grote stempel van vernieuwing moet dragen in volkomen Christe- lijke zin. Daaromheen weefde zich de zang van het Utrechts a capella- koor van de K.A.B en van de K.A.B. harmonie uit Den Haag en tot slot was er het grandioze spel „De weg der werkers" van Jan Miiller onder regie van Anton Sweers, dat alien diep ontroerde en daarnaast tot grote begeestering op- riep, zoals de zeshonderd Utrechtse K.A.B. leden het opvoerden in een machtige apotheose van goede wil ook in het culturele. want zoals Verbondsvoorzitter de Bruyn im- mers zei: ,.Wij streven uit alle. macht naar de onproletarisering van de arbeider." CCHERP tekenen zich in onze dagen de tegenstellingen af en zij spitsen zich steeds meer toe: het kruis tegen hamer en sikkel, Rooms tegen rood. Het is een strijd om de hoogste begin- selen. Nog onlangs heeft de Paus er met de grootste nadruk op gewezen, dat de grootste waak- zaamheid thans vereist is. Wy mogen niet, indommelen, niet slap en krachteloos zijn. Het komt er op aan, weerbare, vuri- ge katholieken te zijn, die hun geloof werkelijk bgleven. Dat moet ook de volgende week bij de verkiezingen blijken. Iedere katholiek stemt op de katholie ke lijst. Dit is ook in politiek op- zicht uitkomen voor onze katho lieke beginselen. Dit is getuigen, zoals de Apostelen het deden eens met hun bloed. Blijven we Rooms tot in merg en been! Op de rots van Rome, op Petrus, op de Paus is de Kerk gegrondvest! MARCUS 13. „Je hebt Ijft moeiiyk. Mag ik je misschien helpen, Anne?" vroeg hy fluisterend, „je.je moet toch wel begrepen hebben, dat ik van je houd Neen, toe laat me uitpraten! Ik...', ik weet wel, dat jij me niet liefhebtje beschouwt me en- kel als een vriendmaar ik zou er mijn hele leven voor Avillen op- offerenom jou gelukkig je ma ken. Ik zou Weer schudde Anne van neen. „Ik kan niet met je trouwen, George," viel ze hem In de rede. „ik voel geen liefde voor je.... alleen vriendschap en hoogachting." „Maar dat kan toch gepoeg zijn," hleld hij vol. „Ik zou je in elk geval 'n eigen huis en allerlei gemakken kunnen bezorgen en Je helpen, de verschrikkelijke gebeurtenissen der laatste weken te vergeten." Maar Anne bleef afwijzend het hoofd schudden. „Neen, George, dat zou niet eer- lijk tegenover jou zijn!" stribbelde ze tegen, „er heerst te veel haat in myn hart dan dat er ooit nog plaats voor liefde zou kunnen zijn. Boven- dien h'eb ik gezworeri Claire Pritere te straff en 6n.dat zal ik doen ook!" George keek haar bezorgd aan. „Je.,.. je zult toch geen dwaze dingen gaan uithalen?" vroeg hy bevreesd. Zij lachte om zijn angst. „Daar kun jij het best voo^ zor- gen. door mij te helpen!" zei ze. „Ikik je helpen?" vroeg hy verbaasd. „Hoe dan wel?" Toen Anne niet terstond antwoord gaf zei hy heel egistig: „Je weet immers wel, dat ik aMes voor le zou willen doen, wat in myn vermogen is, Anne?" Zp keek hem geruimen tijd aan, voor dat ze antwoord gaf. „Ik ben er benieuwd naar, of je dit voor me wilt doen," zei ze ein- delijk. „Zeg maar. wat 't Is." zei George „ik doe het zeker voor je," „Je bent eigenaar van het huis, waarin Bac zit, nietwaar?" vroeg ze en toen George toestemmend knik- te, vervolgde zij: „Ik zou graag heb ben. dat je mij er een poosje de be- schikking over gaf." Hij trok een bqzorgd gezicht. „Maarje hebt me zeker niet goed begrepen," zei hy weifelend. ..Het 's een doodeenvoudig plan," legde Anne hem uit, „ik wil me- vrouw Pritire dair wonden, waar, ze het gevoeligst isin haar geld! Ik wil tegen haar gaan con- curreren en zo mogelijk, haar zaak naar de afgrond helpen." „Maar lieve kind, de zaak van Pritire is een prachtzaak," zei Ge orge zakelijk, ,.een andere firma, die in Dammeville eenzelfde zaak zou beginnen, zou het geen maand volhouden, tenzy Anne glimlachte flauwtjes. tenzij er voldoende kapitaal achter zat," vulde ze aan, „wilde je dat niet zeggen. George?" „Ja." Anne keek hem ernstig aan. George men zegt hier in de stad allerlei dingen over je," zei ze, „je wordt voor schatrijk aangeziey. Is dat zo?" Hij knikte. „Ik lit niet zonder geld," gaf hy toe, „ik heb in het buitenland veelgeluk gehad. Toen ik hier kwam, wist ik eigenlijk niet eens precies, hoeveel geld ik wel had Maar het is zeker een hele mas'sa." ..Genoeg, om me te helpen, een zaak in manufacturen in de winkel van Bac te beginnen.... en me een maand of twee aan de gang te hou den, tot ik op eigen benen kan staan?" vroeg Anne en hield haar adem in, terwijl ze op zijn antwoord wachtte. George schoof onrustig op ,'zijn stoel heen en weer. „Ik heb er niet veel mee op", mompelde hy, „je dqet dit alleen, om wraak te oefenen Anne, en kijk eens. ik vind het niet hele- maal .juist." Ze kneep haar ogen half dicht. „Ik dacht, dat je zei, alles voor me te willen doen, wat in je vermo gen was, George!" zei ze langzaam. „Dat wil ik ook!" antwoordde hy met nadruk. „Maar dit schijnt me zo.... zo...." Anne leunde als uitgepm achter- over in de kussens Alle kleur was opeens uit haar gelaat geweken en ze zag er afgemat uit. „Het spijt me, dat lk je dit ge- vraagd heb, George", fluisterde ze, ..vergeet alstublieft, dat we er ooit over gesproken hebben." Met zyn hoed in de hand stond George naast haar bed. Hy scheen volstrekt niet op zijn gemak. ,.Mor- gen kom ik terug, Anne," zei hy gejaagd, „ik wil er graag nog eens over nadenken. Morgenmiddag zal ik je zeggen, wat ik besloten heb." Doch Anne scheen hem niet ver- staan te hebben. Ze lag met haar ogen dicht. Ze keek niet eens op, toen hij op zijn tenen de ziekenzaal verliet. HOOFDSTUK VII Het besluit van George Die nacht deed Anne geen oog dicht. Ze dacht voortdurend na over wat ze die middag met George be- sproken had.. Ze had wel gedacht, dat hij van haar hield, maar niet vermoed, dat hij nu reeds over liefde gesproken zou hebben. Daarop haalde ze zich voor de geest de teleurstelling. door haar ondervonden, toen hij zich afkerig had getoond van haar plannen, om Claire Pritere ten gronde te rich- ten. (Wordt vervolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1948 | | pagina 3