De economische toestand ging vooruit
maar kwam nog niet op gewenste hoogte
Geen inflatoire dreiging
De geraamde opbrengst
der belastingen
verwacht van begroting 1949
Loon- en prijspolitiek wordt
aangepast aan wereldstruetuur
STAATSSCHULD DAALDE IN
EEN JAAR MET 378 MILLIOEN
Regering streeft naar
reconstructie bestuursapparaat
J
Het ideaal van een federalistisch
Europa
Vrijere goederencirculatie afhankelijk
van omvang buitenlandse hulp
Aandacht blijft
gevestigd op loon-
en prijsniveau
Niettemin blijft voorzichtigheid geboden
Meerjarige
begroting
De credieten aan
Indonesie
Vereenvoudigde
belastingwetgeving
Nationaal budget
voor1949
Berlin bedreigd
door schoolstrijd
Daarom minder subsidie aan het
Landbouw-crisisfonds
Onze deviezen
positie
Ministerie van financien geeft adviezen
Een congres met vlotte besluiten
NIEUW NOORDHOLLANDS DAGBLAD Woensdag 22 September 1948
PAG. 3
STUIT NOG OP BEZWAREN
KRIJGEN AFZONDERLIJKE
WETTELIJKE GRONDSLAG
MINISTER BENOEMT
COMMISSIE
Inkomstenbelasting (na aftrek van
voorheffingen)
620.8
639.1
Vermogensbelasting van natuurlijke
personen
,45.6
50.2
Vegnootschapsbelasting
100.4
159.8
328.7
456.5
Dividendbelasting
18.3
36.5
Commissarjssenbelasting
2.0
3.7
Vereveningsbelasting
170.0"
200.0
Motorrijtuigenbelasting
23.0
35.0
Bijzondere Wijnbelasting
0.5
0.1
167.1
214.6
4.6
6.4
6.4
6.4
Accijns jip wijn
1.1
Accijns op gedistilleerd
47.3
59.1
Accijns op bier
24.7
19.2
Accijns op suiker
51.1
59.3
Accijns op tabak
136.9
.155.2
Belasting op gouden en zilveren
0.8
0.8
488.5
712.1
13.7
18.3
Rechten van registratie
20.1
27.4
Rechten van successie, van over-
gang bij
schenking
overlijden en van
62.1
2.333.7
59.3
2.919.0
GEBASEERD OP VOOR
STELLEN VAN CENTRAAL
PLANBUREAU
De nota, betreffende de toestand van 's Lands financien, beho-
rende bij de Begroting 1949 bevat het volgende van de Staats-
schuld (in millioenen guldens) per 30 Juni 1948.
1947
Geconsolideerde schuld, luidende in guldens 7.062
Geconsolideerde schuld, luidende in vreemde
valuta37
Storting op Staatsschuld door institutionele
beleggers 1.597
Schatkistpapier in omloop6.624
Schatkistpapier afgegeven aan de Nederland-
sche Bank ingevolge de overeenkomst van
26 Februari 1947 inzake de overgang op
de staat van haar in rijksmarken luidende
bezittingen 2.100
Boekschuld aan de Nederlandsche Bank
ingevolge vorenbedoelde overeenkomst van
26 Febr. 1947 1.500
Vergoedingen wegens geleden oorlogsschade
(incl. grootboek wederopbouw)
Leningen en credieten in het buitenland,
aangegaan in vreemde munt (inclusief nog
beschikbare bedragen)1.659
Overige verplichtingen2.651
1948
7.194
213
1.538
6.939'
1.800
1.500
4.100 3.715
2.469
2.511
Totaal der Staatsschuld 27.330
Waarvan af:
Banksaldi en andere vorderingen3.429
27.879
4.356
23.523
Saldo totale Staatsschuld23.901
De doling van het saldo der Staatsschuld in het tijdvak 30 Juni
1947_30 Juni 1948 met f 378 millioen moet worden toegeschre-
ven aan de inhaling van de achterstand in de belastingaansla-
gen over oude jaren en aan de belangrijke ontvangsten uit hoof
de van de vermogensaanwasbelasting en de vermogensheSing
ineens, met name in het eerste halfjaar 1948.
rende bepalingen ten aanzien van
de goederencirculatie.
Verdergaande stappen op dit
laatste gebied zijn in verband met
de deviezenpositie in hoge mate
afhankelijk van de omvang der
buitenlandse hulpverlening, die
in de komende tijd zal kunnen
worden verkregen. Hoe ruimer
deze wordt verleend, des te snel-
ler en volledigcr zal op deze weg
kunnen worden voortgegaan,
waarmede dan tevens een der on-
misbare voorwaarden wordt ver-
vuld voor de verwezenlijking vali
de economische unie met Belgie
en Luxemburg.
Hierbij zal nauwgezet rekening
worden gehouden met de gevolgen
daarvan voor de kosten van levens-
onderhoud, terwijl op het gebied
van de loon- en prijspolitiek de in-
IN /ZIJN SLOTBESCHOUWING geeft de minister van Financien
in de Millioenennota een samenvatting van het stadium, waarin
het economisch en financieel herstel zich bevindt. Na te hebben
gereleveerd, dat de reeds in het vorig jaar uitgesproken ver-
wachting van een niet onbevredigende ontwikkeling van de
economische toestand van Nederland, wat de binnenlandse ver-
houdingen aangaat, bestiging vindt in de huidige omstandighe-
den, neemt de minister enkele onderdelen van het economische
leven In beschouwing.
De bruto-productie-index in 1948
zal, naar wordt verwacht, die van
1938 met 3 pet. overtreffen. Dit be-
tekent echter nog geen volledig her
stel van het productieniveau van
vo6r de oorlog, omdat de bevolking
sedert 1938 met ca. 13 pet. is toe-
genomen zodat bij een evenredige
vermeerdering de productie-index
tot 113 moest zijn gestegen.
De productiviteit per hoofd van
de bevolking bedraagt nog slechts
90 pet. van die van 1938. Hierin zal
in hoofdzaak door verdere aanvul-
ling en modernisering van de in
dustriele en agrarische outillage
verbetering moeten worden ge-
bracht; doch ook de arbeidsinspan-
ning zal moeten worden verhoogd.
Over het geheel is de voorraad-
positie der industrie bevredigend,
misschien zelfs op verschillende
plaatsen overvloedig.
Vervolgens bez(et de minister de
situatie der industriele productie
naar enkele der meest belangrijke
bedrijfstakken en constateert daar-
bij, dat niet alle branches in vol-
doende mate tot de bereikte voor-
uitgang hebben kunnen bijdragen,
o.m. is dit het geval ten aanzien
van de bouwnijverheid, die met ver
schillende moeilijkheden, waar de
onvoldoende materiaalvoorziening er
slechts 4en van is, te kampen heeft
gehad. Ook de productie-indices van
de grafische industrie, de steenko-
lenmijnbouw, van de agrarische sec
tor, de houtvoortbrenging en van de
kledingindustrie bleven in meer of
mindere mate bij de algemene nei-
ging tot verbetering achter.
De wereldmarktprijzen ilggen over
het algemeen nog op een hoog ni
veau. Niettemin is in de agrarische
sector reeds een prijsdaling waar-
neembaar, welke naast een in-
grijpende wijziging in het beleid
een der oorzaken is van de lagere
ramingen der uitgaven ten laste van
het Landbouw-Egalisatiefonds.
De vermindering van het nadelig
saldo van dit fonds weerspiegelt
onder meer een belangrijke stap in
de richting van een beperking van
de politiek der prijssubsidies en
van opheffing van vele belemme-
standhouding van sociaal gerecht-
vaardigde en economisch verant-
woorde loon- en prijsnormen zal
worden bevorderd.
Na in het kort het nog bestaande
ongunstige verschil tussen in- en
uitvoer, alsmede de pogingen, om
binnen het raam van de aan het
Marshallplan deelnemende landen,
ter oplossing van de ook voor Ne
derland belangrijke problemen van
het Europese handelsverkeer te ko-
men tot een veelzijdig betalingsver-
keer, in zijn slotbeschouwing te
hebben betrokken, spreekt de mi
nister de overtuiging uit, dat van de
hulpverlening ingevolge het Mar
shallplan alleen een resultaat van
blijvende waarde wordt bereikt,
wanneer de besteding wordt gericht,
niet alleen op datgene wat bevor-
derlijk is om de arbeidsproductivi-
teit in stand te houden, maar in het
bijzonder op alles wat er toe kan
dienen om de industrialisatie krach-
tig te bevorderen, de landbouw tech-
nisch te verbeteren en de produc-
tiekosten in het algemeen door ra-
tionalisatie te doen dalen. Evenals
het vorig jaar roept de minister het
Nederlandse volk op tot besparing
en uiterste zuinigheid in de con-
sumptieve sfeer en voor wat de pro-
ductiebedrijven betreft tot matig-
heid in de winstuitkeringen en
voorzichtigheid bij h<A aanhouden
van voorraden. gezien het da'araan
verbonden prijsrisico.
De finaneiele toestand laat zijns
inziens. toe deze oproep thans te
doen vergezeld gaan van de aan-
kondiging van enkele fiscale maat-
regelen, die hierop zullen aansluiten.
Als eerste stap in de richting van
meerjarige begrotingen is in de
vorm van een bijlage van de mil
lioenennota, een overzicht overge-
legd van de voornaamste in de be
groting geraamde uitgaven voor
werken, met de uitvoering waarvan
een tijdvak langer dan een jaar is
gemoeid. Hierdoor wordt aan de
Staten-Generaal een inzicht gegeven
in de continuiteit van de werken,
die op de begroting voorkomen,
zonder dat zij nochtans onmiddel-
lijk de daarvoor nodige gelden be-
hoeven te voteren..
Intussen wordt hierbij nog opge-
merkt, dat invoering van meer
jarige begrotingen in de eigenlijke
zin op dit moment op grote be-
zwaren stuit, omdat de finaneiele
en economische vooruitzichten te
weinig zekerheid in zich bergen om
zich nu reeds vast te leggen op kos
ten van plannen, die zich uitstrek-
ken over een groot aantal jaren.
Bij een beschouwing in de Mil
lioenennota van de invloed, die
van de begroting 1949 zal uitgaan
op de ontwikkeling van de geld-
hoeveelheid en daarmede op het
geheel der werkzame inflatoire en
deflatoire krachten constateert de
Minister, met betrekking tot de
financiering van kastekorten van
het Rijk door middel van geld-
schepping, dat hierin gedurende
de afgelopen maanden een be
langrijke verbetering is ingetre-
den.
Van het nadelig saldo van het
Landbouw-egalisatiefonds, dat in de
ontwerp-begroting voor 1949 onge-
dekt blijft, gaat, voorzover krach--
ten van deflatoire aard niet com-
penserend of overtreffend werken,
een inflatoire werking uit. Van de
kapitaalsuitgaven (buitengewone
dienst 2) mag geen inflatoir effect
worden verwacht, behoudens voor
zover in strijd met het plan van
de Minister de firfhnciering daar
van niet zonder geldcreatie moge-
lijk zou blijken te zijn.
Voor een beoordeling van de kas-
positie van het Rijk in het komende
jaar dient met een aantal correcties
op het tcrtale tekort der ontwerp-
begroting 1949 rekening te worden
gehouden. In dit verband wijst de
Minister op het voorkomen van z.g.
overlopende posten, op de nog be
staande achterstand in de belasting-
heffing en op de hiertegenover
staande eventueel hogere ontvang-
sten in vrij geld van oude belas-
tingaanslagen, op het overbrengen
van enkele begrotingscredieten uit
vorige jaren door middel van sup-
pletoire begrotingen, op een eventu-
ele voldoening in vrij geld van de
aanslagen uit hoofde van de buiten
gewone heffingen, op de credietver-
strekking aan Indonesie en tenslotte
op de invloed, die op de kaspositie
van het Rijk zal uitgaan van de
buitenlandse hulpverlening in het
kader van het Eurof>ees herstelpro-
gramma. Aan de harjd van deze be
schouwing komt de Minister tot de
belangrijke conclusie, dat de ont
werp-begroting 1949, in tegenstelling
met de begrotingen over v66rgaan-
de jaren, per saldo geen inflatoire
dreiging van betekenis meer zal op-
leveren.
Ook indien men de economische
ontwikkeling in ruimer verband be-
ziet, valt te wijzen op een verzwak-
king der inflatoire, resp. een ver-
sterking der deflatoire tendenties.
In het bijzonder is in dit verband
van betekenis, dat de ontsparingen,
die tot dusver hebben plaats gevon-
den in tal van gezinshuishoudingen
en die de consumptieve vraag bo-
ven het verdiende inkomen opdre-
ven, in de naaste toekomst waar-
schijnlijk zullen eindigen tengevolge
van het uitgeput raken der liquide
reserves.
Het is dus niet onmogelijk te ach-
ten, dat in 1949 de deflatoire ten
denties zelfs enigermate de over
hand zullen verkrijgen. Een en an-
der neemt niet weg, dat voorzichtig
heid op het stuk der monetaire po
litiek geboden blijft. Het komt de
Minister daarom ongewenst voor,
om vooruitlopende op deze moge-
lijkheid, thans het tempo van de
afwikkeling der geldzuivering te
versnellen.
Bij de beoordeling van de finan
eiele toestand van het rijk dient
mede de finaneiele verhouding met
Indonesie in aanmerking te worden
genomen. Voor zover de Rijksbe-
groting betreft, komt deze finan
eiele verhouding vooral tot uiting
in de begrotingen voor de militaire
departementen.
In overeenstemming met de voor
de oorlog gebruikelijke praktijk
worden de credieten aan Indonesie
niet in de begroting tot uitdrukking
gebracht. Aan deze credieten zal 'n
wettelijke grondslag worden gege
ven door het bij de Staten-Generaal
aanhangige wetsontwerp nopens
de credietverstrekking aan Indone
sie. Voorts vestigt de minister nog
de aandacht op de voorziening in
de behoefte aan kasgeld voor de
Indische dienst hier te lande en op
de bijdragen, welke de regering
voor de wederopbouw van Indone
sie zal geven in de vorm van deel-
neming in het kapitaal van een op
te richten Nederlands-Indonesische
Maatschappij tot financiering van 't
economisch herstel van Indonesie
N.V. en in die van garanties aan
in het Koninkrijk gevestigde na-
tuurlijke- en rechtsperonen, die in
Indonesie een bedrijf uitoefenen.
Ter bevordering van eenvoud in
de belastingwetgeving en de uit
voering daarvan heeft de minister
van financien een commissie inge-
steld, welke de opdracht heeft te
onderzoeken, welke vereenvoudigin-
gen op korte termijn wenselijk zijn
en aan de hand van haar onderzoek
de nodige voorstellen te doen.
Tot voorzitter der commissie is
benoemd mr. W. H. van den Berge,
plaatsvervangend directeur-generaal
der belastingen te Voorburg.
Tot leden zijn benoemd: M. F. J.
Cool, accountant te 's-Gravenhage;
P. C. M. van der Drift, hoofdinspec-
teur van 's rijks belastingen te Gro-
nlhgen; prof. mr. H. J. Hellema,
hoogleraar te Amsterdam; mr. F.
Kleyn, notaris te Apeldoorn; W. H.
Meyburg, belastingconsulent te Am
sterdam; prof. dr. B. Schendstok,
hoofd der afdeling directe belastin
gen te 's-Gravenhage; Y. de Willi-
gen, hoofd der afdeling organisatie
van de belastingdienst, afwisselend
al naar gelang van het onderwerp,
dat wordt behandeld, en mr. J. G.
Uit de millioenennota blijkt, dat de geraamde opbrengst der
belastingen (in millioenen guldens) is als volgt:
Oorspronkelijke Raming voor
raming vOor 1948 1949 (na aftrek
na aftreft uitk. uitk. prov. en
aan prov. en gem.) gemeenten)
De regering heeft uitvoering ge
geven aan haar voornemen in de
nota betreffende de toestand van
's rijks financien een nationaal bud
get voor 1949 op te nemen. Een zo-
danig budget immers verschaft een
duidelijk inzicht in de onderlinge
'samenhang tussen de verschillende
sectoren van het economische leven.
Met name biedt het een achtergrond
waartegen de voorstellen t.a.v. het
overheidsbeleid kunnen worden ge-
plaatst.
Het budget is gebaseerd op een
aantal voorstellen van het centraal
planbureau, ten aanzien waarvan de
regering haar standpunt evenwel
nog niet heeft bepaald. Deze zijn
voornamelijk gericht op een ver-
antwoord deficit in het handelsver
keer met het buitenland en een
verdere toeneming van het produc-
tieve nationaal vermogen.
Dit zal het naar de mening van
het centraal planbureau o.m. nood-
zakelijk maken de invoer van de
thans geraritsoeneerde verbruiks-
artikelen niet te verhogen boven 't
niveau van 1 Juli 1§48, naar moge-
lijkheid de invoer van niet-essen-
tiele goederen en die uit de dollar-
gebieden te beperken, de uitvoer te
stimuleren, de industriele investe-
ringen op te voeren en voorts te
streven naar het herstel van het
inter-Europees multilateraal han
delsverkeer.
De genoemde voorstellen resulte-
ren in een productietoeneming van
ca. 6 pet. ten opzichte van 1948,
een toeneming van het nationaal
vermogen met ruim f 1 milliard, 'n
netto-bedrijfsinvestering in produc-
tiemiddelen (met inbegrip van wo-
ningen) en voorraden van ca. 1.9
milliard en een overall-tekort in 't
goederen- en dienstenverkeer met
het buitenland van ruim f 0.8 a
f 0.9 milliard.
K.N.P. meldt uit Berlijn, dat de
op 1 September, bij het begin van
het schooljaar van kracht gewor-
den nieuwe Berlijnse schoolwel
de voormalige Duitse hoofdstad
met een sehoolconflict bedreigi.
Sinds genoemde datum hebben d
katholieken en evangelisch pro-
testanten bijzondere scholen ge-
opend, hetgeen volgens de central:
Berlijnse onderwijsinspectie nie(
met deze wet strookt, zodat zij
onmiddeliijke sluiting van deze
instellinsfen heeft bevolen. On ders
die hun kinderen toch daarheen
zouden zenden, zijn strafbaar!
Het communistisch blad „Neu<
Deutschland" publiceerde onder d:
titel „Illegale scholen in West-Ber-
lijn" een uit Sovjet-bron afkomstip
bericht, „dat wellicht enige dis-
tricts-onderwijsinspecties in dc
Takken, rechter in de arrondisse- i drie westelijke sectoren van Berlijn
mentsrechtbank te 's-Hertogenbosch.
Tot secretaris is benoemd H. Pau-
lis, inspecteur van 's rijks belastin
gen te Amsterdam.
Ten aanzien van de begroting
van 't Landbouw-Egalisatiefonds
merkt de minister van financien
i|n ajjn Millioenennota op, dafi
deze door de daarin begrepen
loon- en prijspolitiek zulke ver-
strekkende gevolgen voor de fi-
nancieel-economische toestand
van Nederland heeft, dat het on
mogelijk is haar te behandelen
los van alle invloeden welke onze
nationale en nauw daarmede
samenhangend onze internatio-
nale posit-ie bepalen.
Door de Internationale verhou-
dingen staat ons land voor de nood-
zaak de binnenlandse structuur van
het economische leven aan te pas-
sen aan de wijzigingen, welke de
wereldstruetuur ondergaat. In dit
opzicht is spoed vereist, made om
te voorkomen, dat wij bij beeindi-
ging van de Marshall-hulp voor een
ernstige economische ineenstorting
komen te staan.
Op grond van bovenstaande over-
wegingen is het noodzakelijk onze
landbouwpolitiek te richten op een
zo -groot mogelijke dollarbesparing,
door een voorzichtige importpolitiek
zonder echter de verhoging van de
arbeidsproductiviteit door betere
voeding uit het oog te verliezen.
Tegelijkertijd vraagt de verwezen
lijking van de Nederlands-Belgisch-
Luxemburgse Unie, in het kader van
het streven naar wederzijdse aan-
passing, een politiek van prijssub
sidies met een sterk tijdelijk en gro-
tendeels aflopend karakter.
Tenslotte bestaat er een nauw
verband tussen het opheffen, waar
mogelijk, van rantsoeneringen en
de subsidiepolitiek.
Bij het opstellen van een alge
mene richtlijn bij de reductie der
subsidies is uitgegaan van de ge-
dachte, dat voor verschillende pro-
ducten welker consumptie als een
zekere luxe moet worden beschouwd
en welker voortbrenging in hoge
mate de beschikbaarheid van bui
tenlandse koopkracht behoeft, de
werkelijke kostprijs aan de consu-
menten zal moeten worden doorbe-
rekend, echter met dien verstande,
dat de consumenten te alien tijde
binnen de rantsoenen/de goedkope
levensmiddelen kunnen betrekken.
De wisselende prijsverhoudingen
in het buitenland maken het nood
zakelijk de prijzen der ge'importeer-
de grondstoffen in overeenstemming
te brengen met de binnenlandse
richtprijzen. Daardoor zijn bij de
grote quantiteiten gei'mporteerde
granen aanzienlijke bedragen als
importtoeslag benodigd (totaal 154
millioen gulden). In dit verband
zij er op gewezen, dat het niet tot
stand komen van het wheat agree
ment een extra verlies van pl.m. 50
millioen gld. ten gevolge heeft.
Weliswaar is een gedeeltelijke
doorberekening der subsidies in de
begroting opgenomen, doch er blijft
nog altijd een directe subsidie op
het levensmiddelenpakket van 212
millioen gld. of wel van f 20.— per
inwoner, waarvan ruim de helft aan
de melksector moet worden toege-
rekend.
politiehulp zou moeten vragen om
verdere vergrijpen tegen de door de
Geallieerde Kommandantur goed-
gekeurde schoolwet te voorkomen".
Evenivel billijkt deze wet uit-
drukkelijk het stichten van een be-
perkt aantal bijzondere scholen. De
door de communisten be'invloede
.Berlijnse onderwijsautoriteiten
trachten echter deze clausule te
omzeilen en de bestaande bijzon
dere scholen door geniepige ,maat-
regelen gelijk te schakelen met de
eenheidsschool. Zij negeren daarbij
de wil van de ouders: er werden
n.l. zoveel kinderen voor het bijzon
der onderwijs opgegeven dat nieu
we bijzondere scholen moesten wor
den gesticht. De katholieke en
evangelisch Bisschoppen hebben van
de commandanten der militaire be-
sturen de uitdrukkelijke verzeke-
ring gekregen, dat rekening gehou
den zou wordeh met de aanspraken
van deze kerken op nieuwe bijzon
dere scholen Op grond hiervan zijn
bijzondere scholen geopend, terwijl
aan de militaire besturen en de on-
derwijs-inspecties is medegedeeld,
dat dit geschiedde hangende de
verwachte goedkeuring.
Het katholieke diocesane blad
voor Berlijn verklaart hierover:
„Wij zullen de strijd tegen de on-
rechtmatige bepalingen van de
schoolwet niet opgeven en ons met
alle beslistheid verzetten tegen alle
afzonderlijke bepalingen en maat-
regelen van de onderwijs-inspectie,
welke onze principiele rechten zou
den schaden."
Momenteel bestaan er in Berlijn
acht katholieke en vijf evangelische
bijzondere scholen. De stichting van
een evangelisch gymnasium kan
binnenkort Verwacht worden.
r
De minister heeft het voornemen,
aldus de Millioenennota, t.z.t. aan
de Staten-Generaal een nader over
zicht te verschaffen van's lands de
viezenpositie, speciaal gezien in het
licht van de steun, te ontvangen
binnen het ra§m van het Europese
herstelprogramma.
Alvorens hiertoe kan worden over
gegaan, zal o.m. vast moeten staan,
welke bedragen voor het ..fiscal
year" 1948/1949 lopende van 1
f Juli 1948 tot en met 30 Juni 1949
beschikbaar worden gesteld en
welke bestedingsvoorschriften voor
het geb'ruik van deze bijdragen in
acht moeten worden genomen.
Op grond van deze gegevens zal
dan tevens een programma voor het
gebruik dezer bijdragen worden
opgesteld.
Methoden om door toepassing van
taakinventarisatie, functie-analyse
en werkclassificatie op objectieve
wijze de formatie van bureaux en
departementen vast te stellen, wor
den uitgewerkt en zijn reeds op
enkele bureaux toegepast. Daarbij
bleek, dat geprojecteerde aanzien
lijke bezuinigingen kunnen worden
bereikt, zonder dat de effectiviteit
van het apparaat behoeft te ver-
minderen. Verschillende van derge-
lijke onderzoeken zijn gaande.
Uitvoerig gaat de millioenen- t|
nota in op de verschillende maat-
regelen, welke reeds zijn en nog
zullen worden genomen terzake
van een-reconstructie van het be
stuursapparaat. Tal van maatre-
gelen, welke verbetering van
werkmethoden, controie op per-
soneelsbezetting, inkrimping van
werkzaamheden door liquidatie-
schema's, opheffing van doub!u-t
res enz. betreffen, werden door
het bureau organisatie van het
ministerie van financien, ook in
samenwerking met andere dien-
sten, uitgevoerd.
Aan verschillende ministeries en
diensten werden adviezen gegeven
over de inrichting van hulpdiensten;
een onderzoek van de buitenlandse
dienst van het ministerie van bui
tenlandse zaken is gaande; qvenzo
werd op verschillend gebied van
leger- en marine-organisatie met
militaire autoriteiten samengewerkt.
Tezamen met de instanties res-
sorterende onder de raad voor rijks-
persbneelsaangelegenheden werden
ook motiveringen van bevorderingen,
voorstellen voor vaste aanstellingen
en dergelijke zaken behandeld.
Bij de invoering van de salaris-
voorzieningen werden methoden uit
gewerkt, waardoor de administra-
ticve gevolgen daarvan op eenvou-
dige wijze konden worden geregeld.
De methode van taakinventarisa
tie, functie-analyse en werkclassi
ficatie stelt in staat naast de be
oordeling van het werk promo-
tielijnen op te stellen, welke de
bevorderingen, die leiden tot ran-
gen-inflatie, voorkomen. Bovendien
worden daardoor de personeelschefs
in staat gesteld een positief perso-
neelsbeleid te voeren.
De taak der regering moet er
onder de huidige omstandigheden
op zijn gericht om door doelmatig
werken een rationele omvang van
het personeel te bereiken, tevens
echter" om .voor dat perspneel vol-
doende gunstige arbeidsvoorwaar-
den te scheppen.
De regering staat echter nog pas
aan het begin van de toepassing
van de genoemde methoden. Bij
verwezenlijking van de bij de onder-
getekende bestaande plannen zullen
deze methoden binnenkort op breed
terrein kunnen worden toegepast.
Philips heeft te Hoek van Holland een proef radarstation inge-
richt in een speciaal voor dat doel op een hoge duinenrij
gelegen toren.. Hier kunnen met de aanwezige radar-apparatuur
waarnemingen worden verricht zowel aan de zee- en landzijde
als in de lucht. De schepen, die de pieren van de Nieuwe
Water weg passeren, worden nauwkeurig geobserveerd.
(Van onze parlementaire redacteur)
DRIE DAGEN hebben de Europese christen-democraten, ver-
enigd in de „Nouvelles Equipes Internationales" te Scheve-
ningen vergaderd, het Scheveningen waaruit de laatste badgas-
ten al waren vertrokken, maar dat zich onder een aarzelende
zon en met een ruige zee toch nog wel zeer bekoorlijk aan de
Congressisten voordeed. Het ideaal van een federalistisch Europa
werd in sectievergaderingen zowel vanuit de politieke, als vanuit
de economische en culturele gezichtshoek bezien. Zondag kon
den de inmiddels gereed gekomen ontwerpresoluties aan het
congres worden voorgelegd, een congres dat vlot tot besluiten
kwam en de resoluties zonder veel discussie aanvaardde.
,De politieke resolutie spreekt zich
uit voor de bijeenroeping vaneen
Europese Assemblee, met dien ver
stande, dat deze Assemblee een zui-
ver consultatief karakter zal heb
ben zonder uitvoerende noch wet-
gevende bevoegdheid. Haar rol 'zou
moeten zijn de practische maatre-
gelen voor te stellen, welke ten
spoedigste genomen moeten worden
teneinde een economische en poli
tieke unie te verwezehlijken van
een vrij en democratisch Europa.
Zoals gemeld, was reeds bij de
openingszitting gebleken, dat de
Engelsen ook in dit gezelschap aan
het typische Engelse standpunt wil-
den vasthouden van de nodige re
serve betrachten omwille van de
band met de Dominions. De boven
omschreven passage blijkt hierme-
de wel alleszins rekening te heb
ben gehouden, de bijeen te roepen
Assemblee zal voorlopig immers
nog geen enkele bevoegdheid heb
ben. De Belgische heer Van Cauwe-
laert vond het misschien niet hele-
maal ten onrechte wel een beetje
magertjes, maar sloot zich tenslotte
toch bij de hoop der anderen aan,
dat er uit dit eerste voorzichtige
pogen iets zal mogen groeien. Het
nieuwe Europa wordt ook niet op
een dag gebouwd.
Het is overigens zeker niet zo, dat
het congres verstoppertje heeft ge-
speeld met de Engelse moeilijk-
heid een moeilijkheid, wadrmede
toch ook Frankrijk en Nederland
wel te kampen hebben. De resolu
tie zegt ten dien aanzien, dat de
..Nouvelles Equipes Internationales"
niet uit het oog verliezen, dat be-
paalde Europese landen een wereld-
politiek voeren, waarvan de orga
nisatie van Europa slechts een as
pect vertegenwoordigt. Verre van
zich te verzetten tegen de verschil
lende banden, welke deze landen
verbinden met de Dominions of
met de buiten het moederland ge
legen gebieden der Franse Unie of
van de Ned.-Indonesische Unie of
welke hun verbinden met hun over-
zese gebiedsdelen, moet de Europese
organisatie, zoals de N.E.I, haar op-
vatten, aan deze verbonden of af-
hankelijke gebiedsdelen een d.eel-
name en een vertegenwoordigin,g
mogelijk maken.
Een opmerkelijke passage in de
resolutie is voorts, dat de wense-
lijkheid wordt uitgesproken, dat
vertegenwoordigers van alle landen,
welke op het ogenblik onderdrukt
worden door een dictatuur, hetzij
van rechts, hetzij van links, hun
stem moeten kunnen doen horen in
de voorgestelde Europese Assem
blee en in de organismen, welke
zij zou kunnen* scheppen. Dit zou
dus neerkomen op een erkenning
van emigrantenregeringen, voor
lopig laat zich dat echter nog
moeilijk rijmen met de officiele be-
trekkingen, die de Europese staten
toch met de regeringen van derge
lijke landen onderhouden. Dit con
gres stapt echter gemakkelijk over
deze moeilijkheden heen. Er waren
niet alleen uitgeweken Tsjechen en
■Polen, maar ook vrije Basken. De
president van de „republiek „Bas-
kie", die in Parijs gevestigd moet
zijn, is zelfs vice-president van de
„Nouvelles Equipes Internationales"
De economische resolutie stelt de
menselijke persoonlijkheid boven de
materie. De economische ordening
moet niet alleen ten doel hebben de
armoede uit de wereld te helpen,
maar moet zich ook ten doel stellen
individu en gezin op een hoger le-
venspeil te brengen. Er moet voorts
naar gestreefd worden een even-
wicht te verzekeren tussen een
Europese planning en coordinatie
enerzijds en een bescherming en be
vordering van het nationale en per-
soonlijke initiatief anderzijds.
In de culturele resolutie wordt
o.m. gezegd, dat in het Christendom
de beste waarborgen liggen voor 'n
zo volmaakt mogelijke democratie,
,een democratie, waarin zowel yrij-
heid, gelijkheid, rechtvaardigheid
als de gemeetaschapsidee gestalte
krijgen. De staat mag slechts een
aanvullende taak hebben bij de op-
voeding. De Belgen, die op het
ogenblik een schoolstrijd voeren,
kwam deze laatste passage nog te
sterk voor, maar het congres kon
dit bezwaar toch niet delen.
De culturele resolutie werd ver-
dedigd door madame Peyroles, een
charmante Franse vrouw, moeder
van een groot gezin, bekend advo
cate te Parijs en ondervoorzitster
van de Franse nationale vergade-
ring. Deze laatste rol ligt haar zo,
dat zij zelfs op een gegeven ogen
blik het sein tot stemmen wilde
geven, zonder te bedenken, dat er
ook nog een voorzitter was!
MM