De economische toestand ging vooruit maar kwam nog niet op gewenste hoogte Geen inflatoire dreiging De geraamde opbrengst der belastingen verwacht van begroting 1949 Loon- en prijspolitiek wordt aangepast aan wereldstruetuur STAATSSCHULD DAALDE IN EEN JAAR MET 378 MILLIOEN Regering streeft naar reconstructie bestuursapparaat J Het ideaal van een federalistisch Europa Vrijere goederencirculatie afhankelijk van omvang buitenlandse hulp Aandacht blijft gevestigd op loon- en prijsniveau Niettemin blijft voorzichtigheid geboden Meerjarige begroting De credieten aan Indonesie Vereenvoudigde belastingwetgeving Nationaal budget voor1949 Berlin bedreigd door schoolstrijd Daarom minder subsidie aan het Landbouw-crisisfonds Onze deviezen positie Ministerie van financien geeft adviezen Een congres met vlotte besluiten NIEUW NOORDHOLLANDS DAGBLAD Woensdag 22 September 1948 PAG. 3 STUIT NOG OP BEZWAREN KRIJGEN AFZONDERLIJKE WETTELIJKE GRONDSLAG MINISTER BENOEMT COMMISSIE Inkomstenbelasting (na aftrek van voorheffingen) 620.8 639.1 Vermogensbelasting van natuurlijke personen ,45.6 50.2 Vegnootschapsbelasting 100.4 159.8 328.7 456.5 Dividendbelasting 18.3 36.5 Commissarjssenbelasting 2.0 3.7 Vereveningsbelasting 170.0" 200.0 Motorrijtuigenbelasting 23.0 35.0 Bijzondere Wijnbelasting 0.5 0.1 167.1 214.6 4.6 6.4 6.4 6.4 Accijns jip wijn 1.1 Accijns op gedistilleerd 47.3 59.1 Accijns op bier 24.7 19.2 Accijns op suiker 51.1 59.3 Accijns op tabak 136.9 .155.2 Belasting op gouden en zilveren 0.8 0.8 488.5 712.1 13.7 18.3 Rechten van registratie 20.1 27.4 Rechten van successie, van over- gang bij schenking overlijden en van 62.1 2.333.7 59.3 2.919.0 GEBASEERD OP VOOR STELLEN VAN CENTRAAL PLANBUREAU De nota, betreffende de toestand van 's Lands financien, beho- rende bij de Begroting 1949 bevat het volgende van de Staats- schuld (in millioenen guldens) per 30 Juni 1948. 1947 Geconsolideerde schuld, luidende in guldens 7.062 Geconsolideerde schuld, luidende in vreemde valuta37 Storting op Staatsschuld door institutionele beleggers 1.597 Schatkistpapier in omloop6.624 Schatkistpapier afgegeven aan de Nederland- sche Bank ingevolge de overeenkomst van 26 Februari 1947 inzake de overgang op de staat van haar in rijksmarken luidende bezittingen 2.100 Boekschuld aan de Nederlandsche Bank ingevolge vorenbedoelde overeenkomst van 26 Febr. 1947 1.500 Vergoedingen wegens geleden oorlogsschade (incl. grootboek wederopbouw) Leningen en credieten in het buitenland, aangegaan in vreemde munt (inclusief nog beschikbare bedragen)1.659 Overige verplichtingen2.651 1948 7.194 213 1.538 6.939' 1.800 1.500 4.100 3.715 2.469 2.511 Totaal der Staatsschuld 27.330 Waarvan af: Banksaldi en andere vorderingen3.429 27.879 4.356 23.523 Saldo totale Staatsschuld23.901 De doling van het saldo der Staatsschuld in het tijdvak 30 Juni 1947_30 Juni 1948 met f 378 millioen moet worden toegeschre- ven aan de inhaling van de achterstand in de belastingaansla- gen over oude jaren en aan de belangrijke ontvangsten uit hoof de van de vermogensaanwasbelasting en de vermogensheSing ineens, met name in het eerste halfjaar 1948. rende bepalingen ten aanzien van de goederencirculatie. Verdergaande stappen op dit laatste gebied zijn in verband met de deviezenpositie in hoge mate afhankelijk van de omvang der buitenlandse hulpverlening, die in de komende tijd zal kunnen worden verkregen. Hoe ruimer deze wordt verleend, des te snel- ler en volledigcr zal op deze weg kunnen worden voortgegaan, waarmede dan tevens een der on- misbare voorwaarden wordt ver- vuld voor de verwezenlijking vali de economische unie met Belgie en Luxemburg. Hierbij zal nauwgezet rekening worden gehouden met de gevolgen daarvan voor de kosten van levens- onderhoud, terwijl op het gebied van de loon- en prijspolitiek de in- IN /ZIJN SLOTBESCHOUWING geeft de minister van Financien in de Millioenennota een samenvatting van het stadium, waarin het economisch en financieel herstel zich bevindt. Na te hebben gereleveerd, dat de reeds in het vorig jaar uitgesproken ver- wachting van een niet onbevredigende ontwikkeling van de economische toestand van Nederland, wat de binnenlandse ver- houdingen aangaat, bestiging vindt in de huidige omstandighe- den, neemt de minister enkele onderdelen van het economische leven In beschouwing. De bruto-productie-index in 1948 zal, naar wordt verwacht, die van 1938 met 3 pet. overtreffen. Dit be- tekent echter nog geen volledig her stel van het productieniveau van vo6r de oorlog, omdat de bevolking sedert 1938 met ca. 13 pet. is toe- genomen zodat bij een evenredige vermeerdering de productie-index tot 113 moest zijn gestegen. De productiviteit per hoofd van de bevolking bedraagt nog slechts 90 pet. van die van 1938. Hierin zal in hoofdzaak door verdere aanvul- ling en modernisering van de in dustriele en agrarische outillage verbetering moeten worden ge- bracht; doch ook de arbeidsinspan- ning zal moeten worden verhoogd. Over het geheel is de voorraad- positie der industrie bevredigend, misschien zelfs op verschillende plaatsen overvloedig. Vervolgens bez(et de minister de situatie der industriele productie naar enkele der meest belangrijke bedrijfstakken en constateert daar- bij, dat niet alle branches in vol- doende mate tot de bereikte voor- uitgang hebben kunnen bijdragen, o.m. is dit het geval ten aanzien van de bouwnijverheid, die met ver schillende moeilijkheden, waar de onvoldoende materiaalvoorziening er slechts 4en van is, te kampen heeft gehad. Ook de productie-indices van de grafische industrie, de steenko- lenmijnbouw, van de agrarische sec tor, de houtvoortbrenging en van de kledingindustrie bleven in meer of mindere mate bij de algemene nei- ging tot verbetering achter. De wereldmarktprijzen ilggen over het algemeen nog op een hoog ni veau. Niettemin is in de agrarische sector reeds een prijsdaling waar- neembaar, welke naast een in- grijpende wijziging in het beleid een der oorzaken is van de lagere ramingen der uitgaven ten laste van het Landbouw-Egalisatiefonds. De vermindering van het nadelig saldo van dit fonds weerspiegelt onder meer een belangrijke stap in de richting van een beperking van de politiek der prijssubsidies en van opheffing van vele belemme- standhouding van sociaal gerecht- vaardigde en economisch verant- woorde loon- en prijsnormen zal worden bevorderd. Na in het kort het nog bestaande ongunstige verschil tussen in- en uitvoer, alsmede de pogingen, om binnen het raam van de aan het Marshallplan deelnemende landen, ter oplossing van de ook voor Ne derland belangrijke problemen van het Europese handelsverkeer te ko- men tot een veelzijdig betalingsver- keer, in zijn slotbeschouwing te hebben betrokken, spreekt de mi nister de overtuiging uit, dat van de hulpverlening ingevolge het Mar shallplan alleen een resultaat van blijvende waarde wordt bereikt, wanneer de besteding wordt gericht, niet alleen op datgene wat bevor- derlijk is om de arbeidsproductivi- teit in stand te houden, maar in het bijzonder op alles wat er toe kan dienen om de industrialisatie krach- tig te bevorderen, de landbouw tech- nisch te verbeteren en de produc- tiekosten in het algemeen door ra- tionalisatie te doen dalen. Evenals het vorig jaar roept de minister het Nederlandse volk op tot besparing en uiterste zuinigheid in de con- sumptieve sfeer en voor wat de pro- ductiebedrijven betreft tot matig- heid in de winstuitkeringen en voorzichtigheid bij h<A aanhouden van voorraden. gezien het da'araan verbonden prijsrisico. De finaneiele toestand laat zijns inziens. toe deze oproep thans te doen vergezeld gaan van de aan- kondiging van enkele fiscale maat- regelen, die hierop zullen aansluiten. Als eerste stap in de richting van meerjarige begrotingen is in de vorm van een bijlage van de mil lioenennota, een overzicht overge- legd van de voornaamste in de be groting geraamde uitgaven voor werken, met de uitvoering waarvan een tijdvak langer dan een jaar is gemoeid. Hierdoor wordt aan de Staten-Generaal een inzicht gegeven in de continuiteit van de werken, die op de begroting voorkomen, zonder dat zij nochtans onmiddel- lijk de daarvoor nodige gelden be- hoeven te voteren.. Intussen wordt hierbij nog opge- merkt, dat invoering van meer jarige begrotingen in de eigenlijke zin op dit moment op grote be- zwaren stuit, omdat de finaneiele en economische vooruitzichten te weinig zekerheid in zich bergen om zich nu reeds vast te leggen op kos ten van plannen, die zich uitstrek- ken over een groot aantal jaren. Bij een beschouwing in de Mil lioenennota van de invloed, die van de begroting 1949 zal uitgaan op de ontwikkeling van de geld- hoeveelheid en daarmede op het geheel der werkzame inflatoire en deflatoire krachten constateert de Minister, met betrekking tot de financiering van kastekorten van het Rijk door middel van geld- schepping, dat hierin gedurende de afgelopen maanden een be langrijke verbetering is ingetre- den. Van het nadelig saldo van het Landbouw-egalisatiefonds, dat in de ontwerp-begroting voor 1949 onge- dekt blijft, gaat, voorzover krach-- ten van deflatoire aard niet com- penserend of overtreffend werken, een inflatoire werking uit. Van de kapitaalsuitgaven (buitengewone dienst 2) mag geen inflatoir effect worden verwacht, behoudens voor zover in strijd met het plan van de Minister de firfhnciering daar van niet zonder geldcreatie moge- lijk zou blijken te zijn. Voor een beoordeling van de kas- positie van het Rijk in het komende jaar dient met een aantal correcties op het tcrtale tekort der ontwerp- begroting 1949 rekening te worden gehouden. In dit verband wijst de Minister op het voorkomen van z.g. overlopende posten, op de nog be staande achterstand in de belasting- heffing en op de hiertegenover staande eventueel hogere ontvang- sten in vrij geld van oude belas- tingaanslagen, op het overbrengen van enkele begrotingscredieten uit vorige jaren door middel van sup- pletoire begrotingen, op een eventu- ele voldoening in vrij geld van de aanslagen uit hoofde van de buiten gewone heffingen, op de credietver- strekking aan Indonesie en tenslotte op de invloed, die op de kaspositie van het Rijk zal uitgaan van de buitenlandse hulpverlening in het kader van het Eurof>ees herstelpro- gramma. Aan de harjd van deze be schouwing komt de Minister tot de belangrijke conclusie, dat de ont werp-begroting 1949, in tegenstelling met de begrotingen over v66rgaan- de jaren, per saldo geen inflatoire dreiging van betekenis meer zal op- leveren. Ook indien men de economische ontwikkeling in ruimer verband be- ziet, valt te wijzen op een verzwak- king der inflatoire, resp. een ver- sterking der deflatoire tendenties. In het bijzonder is in dit verband van betekenis, dat de ontsparingen, die tot dusver hebben plaats gevon- den in tal van gezinshuishoudingen en die de consumptieve vraag bo- ven het verdiende inkomen opdre- ven, in de naaste toekomst waar- schijnlijk zullen eindigen tengevolge van het uitgeput raken der liquide reserves. Het is dus niet onmogelijk te ach- ten, dat in 1949 de deflatoire ten denties zelfs enigermate de over hand zullen verkrijgen. Een en an- der neemt niet weg, dat voorzichtig heid op het stuk der monetaire po litiek geboden blijft. Het komt de Minister daarom ongewenst voor, om vooruitlopende op deze moge- lijkheid, thans het tempo van de afwikkeling der geldzuivering te versnellen. Bij de beoordeling van de finan eiele toestand van het rijk dient mede de finaneiele verhouding met Indonesie in aanmerking te worden genomen. Voor zover de Rijksbe- groting betreft, komt deze finan eiele verhouding vooral tot uiting in de begrotingen voor de militaire departementen. In overeenstemming met de voor de oorlog gebruikelijke praktijk worden de credieten aan Indonesie niet in de begroting tot uitdrukking gebracht. Aan deze credieten zal 'n wettelijke grondslag worden gege ven door het bij de Staten-Generaal aanhangige wetsontwerp nopens de credietverstrekking aan Indone sie. Voorts vestigt de minister nog de aandacht op de voorziening in de behoefte aan kasgeld voor de Indische dienst hier te lande en op de bijdragen, welke de regering voor de wederopbouw van Indone sie zal geven in de vorm van deel- neming in het kapitaal van een op te richten Nederlands-Indonesische Maatschappij tot financiering van 't economisch herstel van Indonesie N.V. en in die van garanties aan in het Koninkrijk gevestigde na- tuurlijke- en rechtsperonen, die in Indonesie een bedrijf uitoefenen. Ter bevordering van eenvoud in de belastingwetgeving en de uit voering daarvan heeft de minister van financien een commissie inge- steld, welke de opdracht heeft te onderzoeken, welke vereenvoudigin- gen op korte termijn wenselijk zijn en aan de hand van haar onderzoek de nodige voorstellen te doen. Tot voorzitter der commissie is benoemd mr. W. H. van den Berge, plaatsvervangend directeur-generaal der belastingen te Voorburg. Tot leden zijn benoemd: M. F. J. Cool, accountant te 's-Gravenhage; P. C. M. van der Drift, hoofdinspec- teur van 's rijks belastingen te Gro- nlhgen; prof. mr. H. J. Hellema, hoogleraar te Amsterdam; mr. F. Kleyn, notaris te Apeldoorn; W. H. Meyburg, belastingconsulent te Am sterdam; prof. dr. B. Schendstok, hoofd der afdeling directe belastin gen te 's-Gravenhage; Y. de Willi- gen, hoofd der afdeling organisatie van de belastingdienst, afwisselend al naar gelang van het onderwerp, dat wordt behandeld, en mr. J. G. Uit de millioenennota blijkt, dat de geraamde opbrengst der belastingen (in millioenen guldens) is als volgt: Oorspronkelijke Raming voor raming vOor 1948 1949 (na aftrek na aftreft uitk. uitk. prov. en aan prov. en gem.) gemeenten) De regering heeft uitvoering ge geven aan haar voornemen in de nota betreffende de toestand van 's rijks financien een nationaal bud get voor 1949 op te nemen. Een zo- danig budget immers verschaft een duidelijk inzicht in de onderlinge 'samenhang tussen de verschillende sectoren van het economische leven. Met name biedt het een achtergrond waartegen de voorstellen t.a.v. het overheidsbeleid kunnen worden ge- plaatst. Het budget is gebaseerd op een aantal voorstellen van het centraal planbureau, ten aanzien waarvan de regering haar standpunt evenwel nog niet heeft bepaald. Deze zijn voornamelijk gericht op een ver- antwoord deficit in het handelsver keer met het buitenland en een verdere toeneming van het produc- tieve nationaal vermogen. Dit zal het naar de mening van het centraal planbureau o.m. nood- zakelijk maken de invoer van de thans geraritsoeneerde verbruiks- artikelen niet te verhogen boven 't niveau van 1 Juli 1§48, naar moge- lijkheid de invoer van niet-essen- tiele goederen en die uit de dollar- gebieden te beperken, de uitvoer te stimuleren, de industriele investe- ringen op te voeren en voorts te streven naar het herstel van het inter-Europees multilateraal han delsverkeer. De genoemde voorstellen resulte- ren in een productietoeneming van ca. 6 pet. ten opzichte van 1948, een toeneming van het nationaal vermogen met ruim f 1 milliard, 'n netto-bedrijfsinvestering in produc- tiemiddelen (met inbegrip van wo- ningen) en voorraden van ca. 1.9 milliard en een overall-tekort in 't goederen- en dienstenverkeer met het buitenland van ruim f 0.8 a f 0.9 milliard. K.N.P. meldt uit Berlijn, dat de op 1 September, bij het begin van het schooljaar van kracht gewor- den nieuwe Berlijnse schoolwel de voormalige Duitse hoofdstad met een sehoolconflict bedreigi. Sinds genoemde datum hebben d katholieken en evangelisch pro- testanten bijzondere scholen ge- opend, hetgeen volgens de central: Berlijnse onderwijsinspectie nie( met deze wet strookt, zodat zij onmiddeliijke sluiting van deze instellinsfen heeft bevolen. On ders die hun kinderen toch daarheen zouden zenden, zijn strafbaar! Het communistisch blad „Neu< Deutschland" publiceerde onder d: titel „Illegale scholen in West-Ber- lijn" een uit Sovjet-bron afkomstip bericht, „dat wellicht enige dis- tricts-onderwijsinspecties in dc Takken, rechter in de arrondisse- i drie westelijke sectoren van Berlijn mentsrechtbank te 's-Hertogenbosch. Tot secretaris is benoemd H. Pau- lis, inspecteur van 's rijks belastin gen te Amsterdam. Ten aanzien van de begroting van 't Landbouw-Egalisatiefonds merkt de minister van financien i|n ajjn Millioenennota op, dafi deze door de daarin begrepen loon- en prijspolitiek zulke ver- strekkende gevolgen voor de fi- nancieel-economische toestand van Nederland heeft, dat het on mogelijk is haar te behandelen los van alle invloeden welke onze nationale en nauw daarmede samenhangend onze internatio- nale posit-ie bepalen. Door de Internationale verhou- dingen staat ons land voor de nood- zaak de binnenlandse structuur van het economische leven aan te pas- sen aan de wijzigingen, welke de wereldstruetuur ondergaat. In dit opzicht is spoed vereist, made om te voorkomen, dat wij bij beeindi- ging van de Marshall-hulp voor een ernstige economische ineenstorting komen te staan. Op grond van bovenstaande over- wegingen is het noodzakelijk onze landbouwpolitiek te richten op een zo -groot mogelijke dollarbesparing, door een voorzichtige importpolitiek zonder echter de verhoging van de arbeidsproductiviteit door betere voeding uit het oog te verliezen. Tegelijkertijd vraagt de verwezen lijking van de Nederlands-Belgisch- Luxemburgse Unie, in het kader van het streven naar wederzijdse aan- passing, een politiek van prijssub sidies met een sterk tijdelijk en gro- tendeels aflopend karakter. Tenslotte bestaat er een nauw verband tussen het opheffen, waar mogelijk, van rantsoeneringen en de subsidiepolitiek. Bij het opstellen van een alge mene richtlijn bij de reductie der subsidies is uitgegaan van de ge- dachte, dat voor verschillende pro- ducten welker consumptie als een zekere luxe moet worden beschouwd en welker voortbrenging in hoge mate de beschikbaarheid van bui tenlandse koopkracht behoeft, de werkelijke kostprijs aan de consu- menten zal moeten worden doorbe- rekend, echter met dien verstande, dat de consumenten te alien tijde binnen de rantsoenen/de goedkope levensmiddelen kunnen betrekken. De wisselende prijsverhoudingen in het buitenland maken het nood zakelijk de prijzen der ge'importeer- de grondstoffen in overeenstemming te brengen met de binnenlandse richtprijzen. Daardoor zijn bij de grote quantiteiten gei'mporteerde granen aanzienlijke bedragen als importtoeslag benodigd (totaal 154 millioen gulden). In dit verband zij er op gewezen, dat het niet tot stand komen van het wheat agree ment een extra verlies van pl.m. 50 millioen gld. ten gevolge heeft. Weliswaar is een gedeeltelijke doorberekening der subsidies in de begroting opgenomen, doch er blijft nog altijd een directe subsidie op het levensmiddelenpakket van 212 millioen gld. of wel van f 20.— per inwoner, waarvan ruim de helft aan de melksector moet worden toege- rekend. politiehulp zou moeten vragen om verdere vergrijpen tegen de door de Geallieerde Kommandantur goed- gekeurde schoolwet te voorkomen". Evenivel billijkt deze wet uit- drukkelijk het stichten van een be- perkt aantal bijzondere scholen. De door de communisten be'invloede .Berlijnse onderwijsautoriteiten trachten echter deze clausule te omzeilen en de bestaande bijzon dere scholen door geniepige ,maat- regelen gelijk te schakelen met de eenheidsschool. Zij negeren daarbij de wil van de ouders: er werden n.l. zoveel kinderen voor het bijzon der onderwijs opgegeven dat nieu we bijzondere scholen moesten wor den gesticht. De katholieke en evangelisch Bisschoppen hebben van de commandanten der militaire be- sturen de uitdrukkelijke verzeke- ring gekregen, dat rekening gehou den zou wordeh met de aanspraken van deze kerken op nieuwe bijzon dere scholen Op grond hiervan zijn bijzondere scholen geopend, terwijl aan de militaire besturen en de on- derwijs-inspecties is medegedeeld, dat dit geschiedde hangende de verwachte goedkeuring. Het katholieke diocesane blad voor Berlijn verklaart hierover: „Wij zullen de strijd tegen de on- rechtmatige bepalingen van de schoolwet niet opgeven en ons met alle beslistheid verzetten tegen alle afzonderlijke bepalingen en maat- regelen van de onderwijs-inspectie, welke onze principiele rechten zou den schaden." Momenteel bestaan er in Berlijn acht katholieke en vijf evangelische bijzondere scholen. De stichting van een evangelisch gymnasium kan binnenkort Verwacht worden. r De minister heeft het voornemen, aldus de Millioenennota, t.z.t. aan de Staten-Generaal een nader over zicht te verschaffen van's lands de viezenpositie, speciaal gezien in het licht van de steun, te ontvangen binnen het ra§m van het Europese herstelprogramma. Alvorens hiertoe kan worden over gegaan, zal o.m. vast moeten staan, welke bedragen voor het ..fiscal year" 1948/1949 lopende van 1 f Juli 1948 tot en met 30 Juni 1949 beschikbaar worden gesteld en welke bestedingsvoorschriften voor het geb'ruik van deze bijdragen in acht moeten worden genomen. Op grond van deze gegevens zal dan tevens een programma voor het gebruik dezer bijdragen worden opgesteld. Methoden om door toepassing van taakinventarisatie, functie-analyse en werkclassificatie op objectieve wijze de formatie van bureaux en departementen vast te stellen, wor den uitgewerkt en zijn reeds op enkele bureaux toegepast. Daarbij bleek, dat geprojecteerde aanzien lijke bezuinigingen kunnen worden bereikt, zonder dat de effectiviteit van het apparaat behoeft te ver- minderen. Verschillende van derge- lijke onderzoeken zijn gaande. Uitvoerig gaat de millioenen- t| nota in op de verschillende maat- regelen, welke reeds zijn en nog zullen worden genomen terzake van een-reconstructie van het be stuursapparaat. Tal van maatre- gelen, welke verbetering van werkmethoden, controie op per- soneelsbezetting, inkrimping van werkzaamheden door liquidatie- schema's, opheffing van doub!u-t res enz. betreffen, werden door het bureau organisatie van het ministerie van financien, ook in samenwerking met andere dien- sten, uitgevoerd. Aan verschillende ministeries en diensten werden adviezen gegeven over de inrichting van hulpdiensten; een onderzoek van de buitenlandse dienst van het ministerie van bui tenlandse zaken is gaande; qvenzo werd op verschillend gebied van leger- en marine-organisatie met militaire autoriteiten samengewerkt. Tezamen met de instanties res- sorterende onder de raad voor rijks- persbneelsaangelegenheden werden ook motiveringen van bevorderingen, voorstellen voor vaste aanstellingen en dergelijke zaken behandeld. Bij de invoering van de salaris- voorzieningen werden methoden uit gewerkt, waardoor de administra- ticve gevolgen daarvan op eenvou- dige wijze konden worden geregeld. De methode van taakinventarisa tie, functie-analyse en werkclassi ficatie stelt in staat naast de be oordeling van het werk promo- tielijnen op te stellen, welke de bevorderingen, die leiden tot ran- gen-inflatie, voorkomen. Bovendien worden daardoor de personeelschefs in staat gesteld een positief perso- neelsbeleid te voeren. De taak der regering moet er onder de huidige omstandigheden op zijn gericht om door doelmatig werken een rationele omvang van het personeel te bereiken, tevens echter" om .voor dat perspneel vol- doende gunstige arbeidsvoorwaar- den te scheppen. De regering staat echter nog pas aan het begin van de toepassing van de genoemde methoden. Bij verwezenlijking van de bij de onder- getekende bestaande plannen zullen deze methoden binnenkort op breed terrein kunnen worden toegepast. Philips heeft te Hoek van Holland een proef radarstation inge- richt in een speciaal voor dat doel op een hoge duinenrij gelegen toren.. Hier kunnen met de aanwezige radar-apparatuur waarnemingen worden verricht zowel aan de zee- en landzijde als in de lucht. De schepen, die de pieren van de Nieuwe Water weg passeren, worden nauwkeurig geobserveerd. (Van onze parlementaire redacteur) DRIE DAGEN hebben de Europese christen-democraten, ver- enigd in de „Nouvelles Equipes Internationales" te Scheve- ningen vergaderd, het Scheveningen waaruit de laatste badgas- ten al waren vertrokken, maar dat zich onder een aarzelende zon en met een ruige zee toch nog wel zeer bekoorlijk aan de Congressisten voordeed. Het ideaal van een federalistisch Europa werd in sectievergaderingen zowel vanuit de politieke, als vanuit de economische en culturele gezichtshoek bezien. Zondag kon den de inmiddels gereed gekomen ontwerpresoluties aan het congres worden voorgelegd, een congres dat vlot tot besluiten kwam en de resoluties zonder veel discussie aanvaardde. ,De politieke resolutie spreekt zich uit voor de bijeenroeping vaneen Europese Assemblee, met dien ver stande, dat deze Assemblee een zui- ver consultatief karakter zal heb ben zonder uitvoerende noch wet- gevende bevoegdheid. Haar rol 'zou moeten zijn de practische maatre- gelen voor te stellen, welke ten spoedigste genomen moeten worden teneinde een economische en poli tieke unie te verwezehlijken van een vrij en democratisch Europa. Zoals gemeld, was reeds bij de openingszitting gebleken, dat de Engelsen ook in dit gezelschap aan het typische Engelse standpunt wil- den vasthouden van de nodige re serve betrachten omwille van de band met de Dominions. De boven omschreven passage blijkt hierme- de wel alleszins rekening te heb ben gehouden, de bijeen te roepen Assemblee zal voorlopig immers nog geen enkele bevoegdheid heb ben. De Belgische heer Van Cauwe- laert vond het misschien niet hele- maal ten onrechte wel een beetje magertjes, maar sloot zich tenslotte toch bij de hoop der anderen aan, dat er uit dit eerste voorzichtige pogen iets zal mogen groeien. Het nieuwe Europa wordt ook niet op een dag gebouwd. Het is overigens zeker niet zo, dat het congres verstoppertje heeft ge- speeld met de Engelse moeilijk- heid een moeilijkheid, wadrmede toch ook Frankrijk en Nederland wel te kampen hebben. De resolu tie zegt ten dien aanzien, dat de ..Nouvelles Equipes Internationales" niet uit het oog verliezen, dat be- paalde Europese landen een wereld- politiek voeren, waarvan de orga nisatie van Europa slechts een as pect vertegenwoordigt. Verre van zich te verzetten tegen de verschil lende banden, welke deze landen verbinden met de Dominions of met de buiten het moederland ge legen gebieden der Franse Unie of van de Ned.-Indonesische Unie of welke hun verbinden met hun over- zese gebiedsdelen, moet de Europese organisatie, zoals de N.E.I, haar op- vatten, aan deze verbonden of af- hankelijke gebiedsdelen een d.eel- name en een vertegenwoordigin,g mogelijk maken. Een opmerkelijke passage in de resolutie is voorts, dat de wense- lijkheid wordt uitgesproken, dat vertegenwoordigers van alle landen, welke op het ogenblik onderdrukt worden door een dictatuur, hetzij van rechts, hetzij van links, hun stem moeten kunnen doen horen in de voorgestelde Europese Assem blee en in de organismen, welke zij zou kunnen* scheppen. Dit zou dus neerkomen op een erkenning van emigrantenregeringen, voor lopig laat zich dat echter nog moeilijk rijmen met de officiele be- trekkingen, die de Europese staten toch met de regeringen van derge lijke landen onderhouden. Dit con gres stapt echter gemakkelijk over deze moeilijkheden heen. Er waren niet alleen uitgeweken Tsjechen en ■Polen, maar ook vrije Basken. De president van de „republiek „Bas- kie", die in Parijs gevestigd moet zijn, is zelfs vice-president van de „Nouvelles Equipes Internationales" De economische resolutie stelt de menselijke persoonlijkheid boven de materie. De economische ordening moet niet alleen ten doel hebben de armoede uit de wereld te helpen, maar moet zich ook ten doel stellen individu en gezin op een hoger le- venspeil te brengen. Er moet voorts naar gestreefd worden een even- wicht te verzekeren tussen een Europese planning en coordinatie enerzijds en een bescherming en be vordering van het nationale en per- soonlijke initiatief anderzijds. In de culturele resolutie wordt o.m. gezegd, dat in het Christendom de beste waarborgen liggen voor 'n zo volmaakt mogelijke democratie, ,een democratie, waarin zowel yrij- heid, gelijkheid, rechtvaardigheid als de gemeetaschapsidee gestalte krijgen. De staat mag slechts een aanvullende taak hebben bij de op- voeding. De Belgen, die op het ogenblik een schoolstrijd voeren, kwam deze laatste passage nog te sterk voor, maar het congres kon dit bezwaar toch niet delen. De culturele resolutie werd ver- dedigd door madame Peyroles, een charmante Franse vrouw, moeder van een groot gezin, bekend advo cate te Parijs en ondervoorzitster van de Franse nationale vergade- ring. Deze laatste rol ligt haar zo, dat zij zelfs op een gegeven ogen blik het sein tot stemmen wilde geven, zonder te bedenken, dat er ook nog een voorzitter was! MM

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1948 | | pagina 3