Parmentier met 6 van zijn mannen
en 28 passagiers vinden een tragische dood
Koene Dirk Parmentier t
Met een grote mond en veel papieren
tracht hij zijn leven te redden
1
DE ZES „NEUTRALEN"
dienen Vrijdag een reso/utie in
Directeur Veenendaal van de K.L.M.
onder de Nederlandse slachtoffers
v__
DE WERELD
van vandaag
EDITIES VOOR ALKMAAR, HOORNDEN HELDER, SCHAGEN
35 slachtoffers
bij luchiramp
K.L.M.-Constellation stort neer in Engeland
r
De Nederlandse
slachtoffers
J
Belgische Senaat
tegen volksstemming
Zij, die vielen
Veertien jaar geleden begon hij juist
de tocht met de „Uiver"
De buitenlandse
slachtoffers
Rauter voor de Raad van Cassatie
De president geeft geschiedenisles
K.L.M. vliegt niet
meer naar Frankfort
H. Vader in
goede gezondheid
r
Buiten
veilig
't nergens
(Vondel)
Pagina 1
Donderdag 21 October 1948 44e loorgong No 1)393
3, tel. 2800 K 2230; SCHAGEN, Molenstraal 52, tel 459 K 2240
kantoren-. MSMAAR. «A. ,.1 ,047 K KOoTiSSii,. 3, Co, No.,* E 1 PES HELDEB. K— S,
OMSTREEKS een uur vannacht is de Constellation P.H.-T.E.N, de „Nijmegen" van de K.L.M.,
die gisterenavond om 21.30 uur van Amsterdam vertrok, nabij het Engelse vliegveld Prest-
wick neergestort. Het toestel had dertig passagiers en een uit tien man bestaande bemanning
aan boord. De gezagvoerder, de bekende vlieger K. D. Parmentier kwam met zes van zijn
mannen om het leven. Van de passagiers, waaronder tien Nederlanders, werden slechts tw
gered. Ond.r d9 slachtoffers bortrdt rich oolc do h.o, H. Veenendaal. dneclen. eon
de K.L.M.
Voorzover men tot nu toe heeft vastgesteld is het toestel, toen
het wilde landen op de luchthaven van Prestwick, met een hoog-
spanningsleiding in aanraking gekomen. De gezagvoerder Par
mentier meldde daarna, dat aan boord brand was uitgebroken.
Vervolgens is het toestel ongeveer 8 mijl van Prestwick neerge
stort. Een der vertegenwoordigers van de Engelse vliegmaat-
schappij ..Lockheed" verklaarde, dat de K.L.M.-Constellation
om kwart over twaalf het vliegveld naderde. Het was mistig
en het toestel vloog te ver over de landingsbaan door. Het toe
stel meldde: „ik heb iets geraakt; ik sta in brand; ik tracht te
stijgen". Enkele ogenblikken later viel het toestel naar beneden.
Inbraak bij rederij
te IJmuiden
Van de uit tien koppen be
staande bemanning van het
verongelukte K. L. M.-vliegtuig
„Nijmegen" kwamen onmiddel-
lijk 7 om het leven. Volgens de
laatste berichten werden de
boordwerktuigkundige J. J. Beu-
kenkamp uit Amstelveen en de
steward P. J. Overbeek uit Am
sterdam zwaar gewond. De ste-
wardesse, mej. Elsie A. M. Fey
uit Amsterdam, kwam er nog
het beste af. Haar verwondin-
gen schijnen minder emstig te
zijn.
Mevr. Hertzberger
ook verongelukt
K. D. PARMENTIER
l/OENE DIRK PARMENTIER IS NIET MEER. De K.L.M.-lucht-
millionnair, die wereldbekend werd door de vlucht met de
Uiver" van 20 tot 24 October 1934 naar Melbourne, is op zijn
post gevallen. Op de dag af veertien jaar later. Koene Dirk
Parmentier werd 26 September 1904 te Amsterdam geboren. Hi]
kreeg, zoals de meeste K.L.M.-piloten uit de jaren van voor de
oorlog, zijn vliegeropleiding bij de iuchtvaartafdelmg
te Soesterberg. 29 November 1926 meldde hi, zich bi, de toen-
malige kapitein W. Versteegh, die destijds leider der militaire 'VoWohi, Oostenrijk.
vlieqschool was. De sergeant-majoor P. J. van der Griendt Austin Francis Ed Mc Innerly, Gr.-
Levenslang voor jeugdige
Parmentier's instructeur. Op 7 April 1927 werd Parmentier ge
brevetteerd. Spoedig daarna werd hij bij de K.L.M. gedetacheer
Op 1 Mei 1929 kreeg Parmentier een vaste aanstellmg bi] de
Nederlandse Luchtvaartmaatschappij. In October 1933 zond de
heer Plesman hem naar Amerika om alle hulpmiddelen ter be-
veiliging van' het nachtvliegen te bestuderen.
verroder
'"'VoTpte a^'M^'Izwaar b.lad.n met ma„P» ,9schrilten. a^lekeniwn ov?,
het personeel bijeen en luisterden Amerikaanse en Engelse volkenrechtelijke lectuur, welke hy in
Rauter, de vroegere „hohere S.S.- und Polizeifuhrer und General-
Kommissar fur das Sicherheitswesen" tussen zgn bewakers voor
zijn xechters.
de cellen-barakken te Scheveningen heeft bestudeerd, stapte
Rauter, de vroegere hohere S.S.- und Polizeifuhrer gisteren-
morgen om tien uur de zaal binnen van het gebouw van de
Hoge Raad teneinde zich in hoger beroep te verantwoorden
voor de Bijzondere Raad van Cassatie. De zaal was tot in de
uiterste hoeken gevuld toen de Raad met aan zijn hoofd de
president, Prof. Mr. Haga, binnentrad.
te
OORZAAK: DE LUCHTBRUG
Britse gezant bij Molotof
Von Seydlitz naar
Schwerin
berlijn
E>r
Nieuuf
Abonnetnentsprijs 14.25 per kwartaal, f1.43 pet
maand, Incluslef Incasso. - Advertentle-tariet
per editle 16 ct. per m.m., minimum f2.50; In alle
editles 26 ct per m.m., minimum f4.familie-
berlchten 20 ct.( resp. 20 ct. per m.m. Bij
contract belangrljke korting. Directeur E. 3. M.
Stumpel, Hoofdredacteur H. N. Sm!t», Rayon-
redacteuren Fr. Otten, M. P. lanssen, 3. Toes.
Bankrelatles: Noorderbank, Nederl. Credietbank
No ordliollands Da
HET
PEIT
VAN HEDEN
De heer H. Veenendaal
Hendrik Veenendaal
Slechts twee der 30 passa
giers brachten er het leven
af. De ene is de heer W. H.
Philippo uit Sassenheim, de
andere mevr. Mathilde Katha
rine Rohrs, een Amerikaanse,
die per K.L.M. terugkeerde
naar haar Vaderland. Voor
zover thans bekend zijn bei-
den vrij ernstig gewond.
Bij de overige 28 gedode
passagiers bevonden zich de
volgende 10 Nederlanders:
Maria Katherina Fuld-War-
schauer uit Naarden.
Edgar Fuld uit Naarden.
Milly Mary Fuld uit Naarden.
Karel Abraham de Leeuw,
Amsterdam.
Arie Philippo, Sassenheim.
Eliazar Pinto, Amsterdam.
Roseth Engilina Pinto, Am
sterdam.
Gysbertus Sas, Washington.
Hermanus Franciscus Tol,
's-Gravenhage.
Hendrik Veenendaal, direc
teur K.L.M., Wassenaar.
Gisterennacht is ingebroken in
het kantoor van de rederij Weimar
in IJmuiden. Een werkster trof gis-
terenochtend in het kantoor een
grote ravage aan. De dader heeft
zich toegang verschaft door een
ruitje aan de zijkant van het £e~
bouw in te drukken.
Hij heeft overal naar geld ge-
zocht maar niet gevonden. Wei
nam hij een schrijfmachine mee en
daarna uit de garage een fiets. Ter-
wijl de recherche nog bezig was
het toneel van de inbraak op vin-
cerafdrukken te onderzoeken. bc-
ichttc de politie van Zaandam.
dat de dader daar om drie uur in
de ochtend met fiets en schrijfma
chine was gegrepen.
Het bleek een Haarlemmer te
zijn. die als los-trcmmer in dienst
was geweest van de trawler Ita
van de benadeelde rederij.
De zes „neutrale" landen zijn met
nun ontwerp-resolutie betrellen-
de de Berlijnse kwestie, die vrij-
^dag aan de Veiligheidsraad zal
worden overhandigd, klaar geko
men. De tekst, die volgens Ame
rikaanse kringen de goedkeurmg
van de V. S. zou wegdragen, zou
gisterenavond aan Wysjmsky zijn
overhandigd.
Van betrouwbare zijde wordt ver-
nomen, dat de resolutie geen recht-
streekse veroordeling van de bloK-
kade als een bedreiging van de vre-
de zal inhouden, doch zou beid
partijen verzoeken de beperkingen
op het vervoer in het gebied van
Berlijn op te heffen en de ondev;
handelingen over het toezicht op
Een van de verongelukte passa
giers van de „Nijmegen" is mevr.
Pinto uit Amsterdam, beter bekend
als Rozet Hertzberger, die bekend-
heid heeft verworven als radio-
spreekster, zowel in ons land als
daarbuiten. Zij reisde vergezeld
van haar echtgenoot, die eveneens
tot de slachtoffers behoort, naar
New York.
Mevrouw Hertsberger was bekend
in verband met de reportages, wel-
ke zij voor de AVRO maakte. Haar
eerste reportage dateert uit 1946 en
betrof een modeshow in Wimbledon.
In datzelfde jaar verzorgde zij voor
de AVRO een reportage der UNO-
conferentie te Parijs. Later maakte
zij een reis naar de V. S„ waar zij
eveneens voor de AVRO reportages
verzorgde. Thans bevond zij zich
met haar echtgenoot op weg naar
Lima (V.S.I waar zij zich met de
heer Pinto zou vestigen waarheen
zij vooraf een orientatiereis wilde
maken, ook hier zou zij enige repor
tages voor de AVRO verzorgen.
Mevrouw Rozet Hertzberger ver
zorgde tevens voor de VARA een
cursus voor verkoopsters. Voor de
oorlog was zij verbonden aan de
personeelsafdeling van de Bijenkorf.
Zij was ongeveer 43 jaar dud.
De tweede telegrafist W. Bleuze
is in het zfekenhuis overleden.
Er bevinden zich thans dus nog
drie leden der bemanning in het
ziekehhuis: de boordwerktuigkun
dige J. J. Beukenkamp, de steward
P. J. Overbeek en de stewardesse
mej. E. M. Fey.
Het wetsvoorstel inzke het hou-1
den van een referendum over de
terugkeer van Koning Leopold is I
Woensdagmiddag bij staking der
stemmen (83 tegen 83) door de Bel-
gische Sqnaat verworpen. Slechts
de katholieken stemden voor het
wetsontwerp.
t K.L.M.-vliegtuig cirkelde twee-
maal laag over het dorp Tarbolton,
voordat het viel. Een inwoner van
het dorp, die zich naar de plaats
van het onheil begaf, zeide, dat er
vlammen en lichtschijnsels te zien
waren op verscheidene delen van
het vliegtuig toen het over het dorp
vloog.
De landbouwer Neil, op wiens
land de machine neerkwam, ging te
voet naar het ongeveer anderhalve
kilometer verder gelegen dorp Tar
bolton, om mensen te waarschuwen.
Geneeskundige hulp, politie, brand-
weer werden gealarmeerd. Zij be-
gaven zich zo snel mogelijk door de
mist naar de plek.
Toen de „Nijmegen" aan de grond
was gekomen, schoot zij door een
heg, stak de weg over naar de
boerderij, ging door de aan de an
dere kant van de weg staande heg
en kwam tot stilstand op het land.
Het toestel vernielde te telefoon-
lijn, zodat de verbinding van de
boerderij met de buitenwereld werd
afgesneden.
Twee wielen van het toestel wer
den circa tweehonderd meter van
het wrak aangetroffen, het derde
wiel werd nog tachtig meter verder
gevonden. Een der motoren lag op
ongeveer honderd meter afstand van
de vliegmachine.
Schiphol na de ramp.
Op Schiphol veroorzaakte het be-
richt van de ramp vanochtend
uiteraard een zeer gedrukte stem
ming. Tal van K.L.M.-officials
spoedden zich naar het vliegveld
teneinde te assisteren by de werk-
zaamheden, die een dergelijk onge-
luk met zich brengt. Onmiddellyk
nadat de eerste meldingen over de
34 verongelukte inzittenden waren
ontvangen op het kantoor van de
stationsdienst en de adressen wa
ren nageslagen, werden maatregc-
len getroffen om de nabestaanden
mogelijk op de hoogte
De heer
werd op 26 Juli 1898 te Maarn bij
Utrecht geboren. Van de lagere
school af deed hij te Utrecht ge-
durende 5 jaar in een garage dienst
als hulpmonteur, op 7 Februari 1921
trad hij bij de KLM in dienst als
monteur, in welke functie hij beur-
telings op de vliegvelden Schiphol
en Waalhaven werkzaam was. In
1930 werd hem de opdracht gege-
ven om in de Verenigde Staten de
nieuwe „Wasp"-motor te bestude-
ren en sindsdien maakte hij gere-
geld reizen naar de nieuwe wereld,
belast met het overnemen van vlieg
tuigen en motoren, van Amerikaan
se fabrieken voor de KLM
De heer Veenendaal, die mmie
dels in 1931 tot hoofdwerkmeester
was bevorderd, maakte deze reizen
meermalen in gezelschap van de hr
P. Guillonard, hoofd technisch be
drijf der KLM.
Medio 1939 werd de heer Veenen
daal als zijn opvolger benoemd Na
de bezetting en bevrijding van Ne-
derland werd de heer Veenendaal,
die ook reeds in de vorige oorlog
De volgende 7 leden van de
bemanning vonden de dood:
K. D. PARMENTIER, Bad-
hoevedorp, le piloot.
C. J. O'BRIEN, Ierland, 2e
piloot.
H. W. W. PARKS, Engeland,
3e piloot.
H. P. P. HURTS, Amsterdam
telegrafist
W. BLEUZE. Rotterdam, 2e
telegrafist.
B TIMMER, Veenhuizen,
boordwerktuigkundige
J. C. MINK, Den Haag, ste
ward.
de wapenrok gedragen had, n.l. toen
als gewoon dienstplichtige van het
corps mitrailleurs, opnieuw in s
lands dienst geroepen. Hij werd op
11 Juni 1945 reserve-kapitein voor
algemene diensten bij het militair
gezag Kort daarop hervatte hij zijn
functie als hoofd technisch bedrijf
KLM en op 7 Februari 1946
vierde hij zijn 25-jarig dienstjubi-
leum. In April 1946 werd de heer
Veenendaal benoemd tgt directeur,
Na de oorlog heeft hij. naar men
ons van de zijde der KLM mede-
deelt op voorbeeldige en energieke
wijze het KLM-technisch bedrijf uit
de grond gestampt en dusdanig ge-
organiseerd, dat de snelle uitbrei-
ding onder zeer moeilijke omstan-
digheden kon worden opgevangen.
Sas
het
fin *1 nni DrtrmontiPr ne- I P
valuta te hervatten. Ook zullen vol
gens de verwachting de grote mo-
gendheden worden uitgenodigd de
besprekingen in de raad van minis
ters van buitenlandse zaken zo
spoedig mogelijk te hervatten.
In westelijke diplomatieke krin
gen hoopt men, dat een resolutie in
deze geest de Sowjet-Unie in het
ongunstigste geval aanleiding zal
geven zich van stemming te onthou-
den. Dit zou dan, aldus deze krin
gen, neerkomen op een stilzwijgen-
de goedkeuring.
Tijdens zijn laatste onderhoud met
Wysjinsky heeft Bramuglia, naar
verluidt, de nieuwe stap van de
.neutralen" uiteengezet. Het feit,
dat de onofficiele „commissie van
zes" daarna vol vertrouwen met het
opstellen van de resolutie is voort-
gegaan, wordt in sommige kringen
beschouwd als een aanwijzing, dat
de Sowjet-houding zo al niet be-
vestigend, op zijn minst verzoenend
is gebleken.
Met uitzondering van mevr. Rohrs
kwamen alle buitenlandse passa
giers om het leven. Het waren de
volgende 18:
Mary Badir, U.S.A.
Henry Finnie, U.S.A.
Paul Christo Catselides, Grieken-
Maria Gamanova, Tsjechoslowakije.
David Heumann, Duitsland.
William Hilarius, Zuid-Afrika.
Generaal
Onder de slachtoffers van
vliegtuigongeluk bevond zich gene-
raal-majoor Gijsb. Sas, -die vla«
voor de oorlog tegen Duitsland mi-
litair attache te Berlijn was. Ker-
haaldelijk heeft hij toen de Neder
landse regering gewaarschuwd vqqt
de plannen die naar hij mecncie
Duitse opperbevel r.et Nederland
had en eveneens poogde by Noor-
wegen te waarschuwen voor de ko-
mende inval.
Tijdens de oorlog was by com'
mandant van de Nederlandse troe-
pen in Canada van 19401942 en
na de oorlog werd hij benoemd tot
militair attach^ te Brussel en later
te Washington, waarheen hy met
het KLM-toestel vertrokken was.
verkeersmachine de „Uiver" en
haar bemanning.
De
24-jarige kantoorbediende F
H A Michon uit Nijmegen heeft in
het begin van dit jaar voor het By-
zondere Gerechtshof te Leeuwarden
terecht gestaan, doch de zaak werd
aangehouden voor een psychiatnsch
onderzoek. Dinsdag werd het rap
port in deze zaak uitgebracht. Het
bleek, dat verdachte volkomen toe-
rekeningsvatbaar geacht wordt.
hoewel de man af en toe aan een
rijke fantasie lijdt. De procureur-
fiscaal persisteerde dan ook bij zijn
eis van levenslang.
M. heeft een groot aantal lllegale
werkers aan de S.D. verraden, een
zestal keerde niet uit de handen
der Duitsers terug.
In de zomer van het daaropvol-
gende jaar werden Parmentier en
de toenmalige vertegenwoordiger in
Amerika en hoofdwerktuigkundige
der K.L.M., Hendrik Veenendaal,
aangewezen om de Douglas DC-2
van de Douglasfabrieken te Santa
Monica in Californie over te nemen
en het toestel over te vliegen naar
New York. Op 16 Augustus 1934
koos deze Douglas DC-2, voorzien
van de registratieletters PH-AJU
voor het eerst het luchtruim. Zes
dagen later begon deze. machine, die
later de naam „Uiver" kreeg, de
vlucht naar New York. Daar werd
het toestel aan boord van de ..Sta-
tendam" gebracht, die op 4 Sept.
naar Rotterdam vertrok. 19 Sept.
1934 stond de „Uiver" op Neder
landse bodem en op die dag maakte
Parmentier de eerste van de serie
proefvluchten boven het vliegveld
Waalhaven.
Op Zaterdag 20 October 1934
was de „TJiver" met haar beman
ning K. D. Parmentier, gezag
voerder, J. J. Moll, eerste officier,
V. van Boven, radio-telegrafist en
B. Prins, werktuigkundige, klaar
om te starten in de MacPherson-
Robertson-race. In de daarop vol
gende dagen was er niets, dat in
Nederland meer de aandacht trok
dan de prestaties van de normale
Brittannie.
James Rampas, U-S.A.
John Reichel, ITS.A.
Maria Reichel, Oostenrijk.
Ludwig F. Rohrs, U.S.A.
Floriance Schlumpf. Zwitserland.
William Francis Gale, U.S.A.
Ruppert Wedermeyer U.S.O.
Rubin Radzanowicz, Polen.
Hena Chaja Radzanowicz, Polen.
Ondanks een noodlanding op de
renbaan van Albury, ongeveer 250
kilometer van het doel: Melbourne,
kwam de Uiver" als tweede bin-
nen, na de speciale race-machine
van Scott en Campbell Black.
Velen zullen zich die spannende
dagen herinneren en zich o.a. het
door de radio uitgezonden telefoon-
gesprek tussen minister H. Colijn
en de heer A. Plesman enerzijds en
de bemanning van de „Uiver" ander-
zijds te binnen brengen.
De vier Nederlanders werden door
H.M. de Koningin benoemd tot rid-
der in de orde van Oranje Nassau.
De aandacht van de gehele wereld
was wederom geconcentreerd op
Nederland. Woensdag 21 November
1934, 's middags om zeven minuten
over twee, landde de „Uiver", na
een zegetocht door Ned. Indie, op
het vliegveld Schiphol. Duizenden
waren daar getuige van. Later op
de middag werd de bemanning in
een open auto naar Amsterdam ge-
reden, waar de bevolking van de
hoofdstad haar een enthousiaste
ontvangst bereidde.
Parmentier vloog op alle lynen
der K.L.M. Hij bracht na de bevrij
ding de eerste K.L.M. Lockheed
Constellation" en de eerste K.L.M.
Douglas DC-6 van Amerika naar
Nederland.
De heer Parmentier was hoofd
van het vliegbedrijf der K.L.M.
te
zo snel mogelyk op
net uciwiiccj. -
zwiigend naar de berichten, die zich
snel over de luchthaven verspreid-
den. De dood van een der beste en
bekendste piloten van de K.L.M.
Parmentier, drukte zyn stempel op
Schiphol.
De president begon Rauter eerst
aan zijn verstand te brengen, dat
zijn wens om voor een internatio-
naal Ho,f terecht te staan niet in
zijn voordeel zou zijn geweest-
Want dan leefde u misschien niet
meer", aldus Mr. Haga. „De grote
oorlogsmisdadigers, die in Neuren.
berg voor het Internationale ge
rechtshof hebben terecht gestaan,
zijn reeds gevonnist' Verder gnt
mr Haga de vroegere S.S.-beul nog
een lesje uit de geschiedenis door
hem er op te wijzen, dat de gealli-
eerden er terecht niet dezelfde fout
hebben begaan als na de eerste we-
reldoorlog. Immers na 1918 was de
berechting van Duitse oorlogsmis
dadigers in Duitsland door Duitse
instanties een aanfluiting van alle
rechtspraak. Overigens liet Rautpr
zich door de president met uit hex
veld slaan. Over en weer vlogen de
citaten tussen de president en Rau
ter Zo toen de capitulatie-overeen-
komst van 1940 ter sprake kwam.
Mr Haga betoogde, dat niet de re
gering, maar de weermacht capitu-
leerde en de regering was door de
ze capitulatie niet gebonden. „Ja
maar de regering-De Geer heeft de
capitulatie-overeenkomst toch maar
vanuit Londen erkend", wierp Rau
ter weer tegen.
Met allerlei citaten probeerde
Rauter zijn betoog te staven, dat
hij krijgsgevangene was. Doch de
president liep er niet in. Van de
afschuwelijke toestanden in de
Duitse concentratiekampen had hy
nooit iets gehoord, beweerde Rauter
glashard. Op hoge toon beweerde
de bandiet, dat, wanneer hij had ge-
weten welke toestanden er in het
Oosten hadden geheerst, hij zijn
soldatenpak zou hebben uitgetrok-
ken en zich zou hebben laten dood-
schieten.
Bij het behandelen van de re-
presaille-maatregelen zei Rauter
dat hij steeds tegen collectieve geld-
boeten was geweest, die door Seyss
Inquart en dr Harster waren vast
gesteld. Hij was van oordeel, dat
dit bewijs van „onschuld" door de
procureur-fiscaal voor het Bijzon
der Gerechtshof niet naar voren
was gebracht en hij concludeerde
daaruit, dat zijn zaak niet objectiei
was behandeld. Rauter gebruikte r
grote woordenstroom, zodat de pre_
sident hem moest onderbreken met
de opmerking, dat niet de requn
rant maar de president de cassatie
behandeling leidde. De president
stond hem echter toe later op zyn
belangen terug te mogen komen
De exec.uUos tussen Augustus
en November 1944 nam Rauter
niet voor zijn verantwoording.
Dut waren maanden, waarin er
door het bevel van de Fuhrer
geen recht in Nederland bestond.
Van mishandelin gen by de ver-
horen had Rauter ook nooit ge-
hcJord en toen de president een
stuk voorlas, waarin Rauter de
bevoegdheid werd gegeven tot het
nemen van scherpere maatregei
len, wilde Rauter dit stuk niet als
echt erkennen. „Opgesteld door
Amsterdamse communisten'was
het gezegde van de vroegele SS-
beul, waarop de president reP]i"
ceerde „een goedkope uitvlucht
Het beroep op ambtelijk bevel
aanvaardde de president met. Dit
kan men alleen dan doen wanneer
er dwang wordt uitgeoefend en met
wanneer men van hetzelfde gevoe-
len is als de opdrachtgever Mr
Haga zei verder teleurgesteld
gebracht, zodat dit nu genoeg was.
Zijn verweer bestond uit 43 getik-
te vellen en hij kreeg van de pro
cureur-fiscaal de waarschuwing niet
de onbehoorlijke en schaamteloze
beweringen uit te spreken, die ei
in voor kwamen. Rauter sprak tij
dens dit voorlezen zeer snel en on-
duidelijk. Zijn uitspraken van het
volkerenrecht baseerde hij vooral op
citaten van prof. Oppenheim, het-
geen de raadsheer prof. Pompe de
opmerking ontlokte, dat gelukkig
niet alle Joden in Duitsland waren
uitgemoord, zodat hij zich nu nog op
deze Joodse rechtsgeleerde kon be-
roepen.
De verdediger mr. van Ryckevor-
sel verzocht de raad de door hem
Bestreden sententie en de dagvaar-
tting te willen vernietigen.
Vrijdagmorgen zou de procureur-
fiscaal aan het woord komen.
Op 17 October heeft Mgr. Mon-
tini, de Pauselijke Subsituut-staats-
secretaris, een van onze Romeinse
correspondenten medegedeeld, dat
de door sommige bladen verspreide
berichten over de slechte gezond-
heidstoestand van Z. H. de Paus
onwaar zijn: „De H. Vader ver-
keert in goede gezondheid zo
verklaarde hij Z. H. werkt veel
en zal eind November uit Castel
Gandolfo in Rome terugkeren."
PARIJS
Hedenochtend vroeg zijn aanzien-
lijke versterkingen van de veilig-
heidsdiensten naar St. Etienne ge-
zonden, het centrum van de Franse
mijnwerkersstaking. Volgens de
laatste berichten zijn aan beide
zijden ongeveer 50 personen gewond
bij de botsing tussen politie en le-
ger enerzijds en stakers anderzyds
waarbij de politie 29 personen, on
der wie drie vrouwen, arresteerde.
Er zijn nog steeds mijnen door sta-
kers bezet en gebarrieadeerd
De minister van Industrie, Robert
Lacosta, heeft op een persconferen-
tie medegedeeld, dat 9 mijnen reeds
zijn overstroomd in het noordelyke
steenkolenbekken. Lacosta zei, dat
het de eerste keer was by een
Franse mijnwerkersstaking dat de
veiligheidsploegen waren terugge-
trokken en dat men „zelfs tegen de
Duitse onderdrukkers zulke maat-
regelen nooit had overwogen De
Franse spoorwegen hebben volgens
officiele cijfers nog voldoende steen-
koolvoorraad voor 36 en een halve
dag.
ildgh 1 nnitoe ficeil lJdSBa5lCloviiv6vW.ew..
zijn door de houding van de Duitse kunnen worden toegelaten. Van
generaals, die nooit ruiterlyk hun I
oorlogsmisdaden bekend hadden.
In de middagzitting las de presi
dent een brief voor van Rauter aan
Himmler, waarin de Polizei-Fuhrer
zich beklaagde over generaal Von
Wuelisch, die niet streng genoeg
was opgetreden. De inhoud van
deze brief van Rauter vond mr
Haga wel eigenaardig klinken, waar
verdachte zo druk betoogde het
Landoorlogreglement te hebben ge-
18VanC de president mr. Haga kreeg
Rauter tenslotte toestemming om m
66n uur alles naar voren te brengen
hetgeen hij wilde zeggen, doch alt
rekte zich tot vijf kwartier, totdat
de president tenslotte een einde
maakte aan de zelfverdediging van
deze Polizeifuhrer. Rauter protes-
teerde tegen deze korte tijd, omdat
de president hem voor de zitting
enkele uren had toegezegd, doch
deze gaf hem te kennen, dat hy des
Met ingang van 1 November zal
de K.L.M. haar vluchten naar
Frankfort moeten staken. Het vlieg
veld van deze plaats is namelijk als
beginstation van de luchtbrug naar
Berlijn dermate zwaar belast, dat
geen passagiersvliegtuigen meer
den toegelaten. Van 1
November af zal de K.L.M nu
tweemaal per week via Stuttgart
naar Miinchen vliegen.
Sir Maurice Peterson, de Britse
ambassadeur te Moskou, die sedert
eind Juni met ziekte-verlof is ge
weest, heeft Woensdag na zijn te
rugkeer te Moskou een onderhoud
van drie kwartier met Molotof ge-
had.
Het met Franse licentie verschij-
nende Berlijnse blad ,.Der Kuner
schrijft, dat luitenant-generaal Wal
ter von Seydlitz, de vroegere voor-
zitter van de „Liga van Duitse offi-
cieren" te Moskou, uit Berhjn naar
Schwerin in de Sowjet-zone is ver
trokken om een politieschool te in-
morgens al voldoende tot uiting had specteren.
Het Berlijnse stadsbestuur heeft
besloten op internationale orgam-
saties een beroep te doen ten einde
amnestie te verkrijgen voor alle
Berlijners, die in verband met de
Berlijnse crisis zijn gearresteerd.
Hieronder bevinden zich meer dan
50 politiemannen uit de westelyke
sectoren, die tijdens „het beleg
van het raadhuis in September door
de Sowjet-autoriteiten zijn gear
resteerd.
STOCKHOLM
In een rapport van het Zweeds
militair iyistituut voor onderzoek,
waarin verklaard wordt, dat vijf kg
radio-actieve stoffen, indien op de
juiste wijze aangewend, de gehele
800.000 zielen tellende bevolking
van Stockholm zou kunnen uitroei-
en heeft Zweden besloten het per
soneel van de luchtverdediging op
te leiden tot het afweren van moge-
lijke aanvallen door radio-actieve
..doodelijke wolken" door atoom-
bommen verwekt.
WENEN
Het hoofdkwartier van de Ame
rikaanse luchtmacht in Oostenrijk
maakt bekend, dat twee officieren
van de bemanning van een Sowjpt-
russisch bombardementsvliegtu.l'
dat 9 October op een vlucht van de
Oekraine uit bij Linz een noodlan
ding moest maken en zwaar be-
schadigd werd, verkozen hebben
niet naar de Sowjet-Unie terug te
keren. Het derde lid van de beman
ning een onder-officier, heeft men
op zijn eigen verzoek terug laten
keren.