Parmentier met 6 van zijn mannen en 28 passagiers vinden een tragische dood Koene Dirk Parmentier t Met een grote mond en veel papieren tracht hij zijn leven te redden 1 DE ZES „NEUTRALEN" dienen Vrijdag een reso/utie in Directeur Veenendaal van de K.L.M. onder de Nederlandse slachtoffers v__ DE WERELD van vandaag EDITIES VOOR ALKMAAR, HOORNDEN HELDER, SCHAGEN 35 slachtoffers bij luchiramp K.L.M.-Constellation stort neer in Engeland r De Nederlandse slachtoffers J Belgische Senaat tegen volksstemming Zij, die vielen Veertien jaar geleden begon hij juist de tocht met de „Uiver" De buitenlandse slachtoffers Rauter voor de Raad van Cassatie De president geeft geschiedenisles K.L.M. vliegt niet meer naar Frankfort H. Vader in goede gezondheid r Buiten veilig 't nergens (Vondel) Pagina 1 Donderdag 21 October 1948 44e loorgong No 1)393 3, tel. 2800 K 2230; SCHAGEN, Molenstraal 52, tel 459 K 2240 kantoren-. MSMAAR. «A. ,.1 ,047 K KOoTiSSii,. 3, Co, No.,* E 1 PES HELDEB. K— S, OMSTREEKS een uur vannacht is de Constellation P.H.-T.E.N, de „Nijmegen" van de K.L.M., die gisterenavond om 21.30 uur van Amsterdam vertrok, nabij het Engelse vliegveld Prest- wick neergestort. Het toestel had dertig passagiers en een uit tien man bestaande bemanning aan boord. De gezagvoerder, de bekende vlieger K. D. Parmentier kwam met zes van zijn mannen om het leven. Van de passagiers, waaronder tien Nederlanders, werden slechts tw gered. Ond.r d9 slachtoffers bortrdt rich oolc do h.o, H. Veenendaal. dneclen. eon de K.L.M. Voorzover men tot nu toe heeft vastgesteld is het toestel, toen het wilde landen op de luchthaven van Prestwick, met een hoog- spanningsleiding in aanraking gekomen. De gezagvoerder Par mentier meldde daarna, dat aan boord brand was uitgebroken. Vervolgens is het toestel ongeveer 8 mijl van Prestwick neerge stort. Een der vertegenwoordigers van de Engelse vliegmaat- schappij ..Lockheed" verklaarde, dat de K.L.M.-Constellation om kwart over twaalf het vliegveld naderde. Het was mistig en het toestel vloog te ver over de landingsbaan door. Het toe stel meldde: „ik heb iets geraakt; ik sta in brand; ik tracht te stijgen". Enkele ogenblikken later viel het toestel naar beneden. Inbraak bij rederij te IJmuiden Van de uit tien koppen be staande bemanning van het verongelukte K. L. M.-vliegtuig „Nijmegen" kwamen onmiddel- lijk 7 om het leven. Volgens de laatste berichten werden de boordwerktuigkundige J. J. Beu- kenkamp uit Amstelveen en de steward P. J. Overbeek uit Am sterdam zwaar gewond. De ste- wardesse, mej. Elsie A. M. Fey uit Amsterdam, kwam er nog het beste af. Haar verwondin- gen schijnen minder emstig te zijn. Mevr. Hertzberger ook verongelukt K. D. PARMENTIER l/OENE DIRK PARMENTIER IS NIET MEER. De K.L.M.-lucht- millionnair, die wereldbekend werd door de vlucht met de Uiver" van 20 tot 24 October 1934 naar Melbourne, is op zijn post gevallen. Op de dag af veertien jaar later. Koene Dirk Parmentier werd 26 September 1904 te Amsterdam geboren. Hi] kreeg, zoals de meeste K.L.M.-piloten uit de jaren van voor de oorlog, zijn vliegeropleiding bij de iuchtvaartafdelmg te Soesterberg. 29 November 1926 meldde hi, zich bi, de toen- malige kapitein W. Versteegh, die destijds leider der militaire 'VoWohi, Oostenrijk. vlieqschool was. De sergeant-majoor P. J. van der Griendt Austin Francis Ed Mc Innerly, Gr.- Levenslang voor jeugdige Parmentier's instructeur. Op 7 April 1927 werd Parmentier ge brevetteerd. Spoedig daarna werd hij bij de K.L.M. gedetacheer Op 1 Mei 1929 kreeg Parmentier een vaste aanstellmg bi] de Nederlandse Luchtvaartmaatschappij. In October 1933 zond de heer Plesman hem naar Amerika om alle hulpmiddelen ter be- veiliging van' het nachtvliegen te bestuderen. verroder '"'VoTpte a^'M^'Izwaar b.lad.n met ma„P» ,9schrilten. a^lekeniwn ov?, het personeel bijeen en luisterden Amerikaanse en Engelse volkenrechtelijke lectuur, welke hy in Rauter, de vroegere „hohere S.S.- und Polizeifuhrer und General- Kommissar fur das Sicherheitswesen" tussen zgn bewakers voor zijn xechters. de cellen-barakken te Scheveningen heeft bestudeerd, stapte Rauter, de vroegere hohere S.S.- und Polizeifuhrer gisteren- morgen om tien uur de zaal binnen van het gebouw van de Hoge Raad teneinde zich in hoger beroep te verantwoorden voor de Bijzondere Raad van Cassatie. De zaal was tot in de uiterste hoeken gevuld toen de Raad met aan zijn hoofd de president, Prof. Mr. Haga, binnentrad. te OORZAAK: DE LUCHTBRUG Britse gezant bij Molotof Von Seydlitz naar Schwerin berlijn E>r Nieuuf Abonnetnentsprijs 14.25 per kwartaal, f1.43 pet maand, Incluslef Incasso. - Advertentle-tariet per editle 16 ct. per m.m., minimum f2.50; In alle editles 26 ct per m.m., minimum f4.familie- berlchten 20 ct.( resp. 20 ct. per m.m. Bij contract belangrljke korting. Directeur E. 3. M. Stumpel, Hoofdredacteur H. N. Sm!t», Rayon- redacteuren Fr. Otten, M. P. lanssen, 3. Toes. Bankrelatles: Noorderbank, Nederl. Credietbank No ordliollands Da HET PEIT VAN HEDEN De heer H. Veenendaal Hendrik Veenendaal Slechts twee der 30 passa giers brachten er het leven af. De ene is de heer W. H. Philippo uit Sassenheim, de andere mevr. Mathilde Katha rine Rohrs, een Amerikaanse, die per K.L.M. terugkeerde naar haar Vaderland. Voor zover thans bekend zijn bei- den vrij ernstig gewond. Bij de overige 28 gedode passagiers bevonden zich de volgende 10 Nederlanders: Maria Katherina Fuld-War- schauer uit Naarden. Edgar Fuld uit Naarden. Milly Mary Fuld uit Naarden. Karel Abraham de Leeuw, Amsterdam. Arie Philippo, Sassenheim. Eliazar Pinto, Amsterdam. Roseth Engilina Pinto, Am sterdam. Gysbertus Sas, Washington. Hermanus Franciscus Tol, 's-Gravenhage. Hendrik Veenendaal, direc teur K.L.M., Wassenaar. Gisterennacht is ingebroken in het kantoor van de rederij Weimar in IJmuiden. Een werkster trof gis- terenochtend in het kantoor een grote ravage aan. De dader heeft zich toegang verschaft door een ruitje aan de zijkant van het £e~ bouw in te drukken. Hij heeft overal naar geld ge- zocht maar niet gevonden. Wei nam hij een schrijfmachine mee en daarna uit de garage een fiets. Ter- wijl de recherche nog bezig was het toneel van de inbraak op vin- cerafdrukken te onderzoeken. bc- ichttc de politie van Zaandam. dat de dader daar om drie uur in de ochtend met fiets en schrijfma chine was gegrepen. Het bleek een Haarlemmer te zijn. die als los-trcmmer in dienst was geweest van de trawler Ita van de benadeelde rederij. De zes „neutrale" landen zijn met nun ontwerp-resolutie betrellen- de de Berlijnse kwestie, die vrij- ^dag aan de Veiligheidsraad zal worden overhandigd, klaar geko men. De tekst, die volgens Ame rikaanse kringen de goedkeurmg van de V. S. zou wegdragen, zou gisterenavond aan Wysjmsky zijn overhandigd. Van betrouwbare zijde wordt ver- nomen, dat de resolutie geen recht- streekse veroordeling van de bloK- kade als een bedreiging van de vre- de zal inhouden, doch zou beid partijen verzoeken de beperkingen op het vervoer in het gebied van Berlijn op te heffen en de ondev; handelingen over het toezicht op Een van de verongelukte passa giers van de „Nijmegen" is mevr. Pinto uit Amsterdam, beter bekend als Rozet Hertzberger, die bekend- heid heeft verworven als radio- spreekster, zowel in ons land als daarbuiten. Zij reisde vergezeld van haar echtgenoot, die eveneens tot de slachtoffers behoort, naar New York. Mevrouw Hertsberger was bekend in verband met de reportages, wel- ke zij voor de AVRO maakte. Haar eerste reportage dateert uit 1946 en betrof een modeshow in Wimbledon. In datzelfde jaar verzorgde zij voor de AVRO een reportage der UNO- conferentie te Parijs. Later maakte zij een reis naar de V. S„ waar zij eveneens voor de AVRO reportages verzorgde. Thans bevond zij zich met haar echtgenoot op weg naar Lima (V.S.I waar zij zich met de heer Pinto zou vestigen waarheen zij vooraf een orientatiereis wilde maken, ook hier zou zij enige repor tages voor de AVRO verzorgen. Mevrouw Rozet Hertzberger ver zorgde tevens voor de VARA een cursus voor verkoopsters. Voor de oorlog was zij verbonden aan de personeelsafdeling van de Bijenkorf. Zij was ongeveer 43 jaar dud. De tweede telegrafist W. Bleuze is in het zfekenhuis overleden. Er bevinden zich thans dus nog drie leden der bemanning in het ziekehhuis: de boordwerktuigkun dige J. J. Beukenkamp, de steward P. J. Overbeek en de stewardesse mej. E. M. Fey. Het wetsvoorstel inzke het hou-1 den van een referendum over de terugkeer van Koning Leopold is I Woensdagmiddag bij staking der stemmen (83 tegen 83) door de Bel- gische Sqnaat verworpen. Slechts de katholieken stemden voor het wetsontwerp. t K.L.M.-vliegtuig cirkelde twee- maal laag over het dorp Tarbolton, voordat het viel. Een inwoner van het dorp, die zich naar de plaats van het onheil begaf, zeide, dat er vlammen en lichtschijnsels te zien waren op verscheidene delen van het vliegtuig toen het over het dorp vloog. De landbouwer Neil, op wiens land de machine neerkwam, ging te voet naar het ongeveer anderhalve kilometer verder gelegen dorp Tar bolton, om mensen te waarschuwen. Geneeskundige hulp, politie, brand- weer werden gealarmeerd. Zij be- gaven zich zo snel mogelijk door de mist naar de plek. Toen de „Nijmegen" aan de grond was gekomen, schoot zij door een heg, stak de weg over naar de boerderij, ging door de aan de an dere kant van de weg staande heg en kwam tot stilstand op het land. Het toestel vernielde te telefoon- lijn, zodat de verbinding van de boerderij met de buitenwereld werd afgesneden. Twee wielen van het toestel wer den circa tweehonderd meter van het wrak aangetroffen, het derde wiel werd nog tachtig meter verder gevonden. Een der motoren lag op ongeveer honderd meter afstand van de vliegmachine. Schiphol na de ramp. Op Schiphol veroorzaakte het be- richt van de ramp vanochtend uiteraard een zeer gedrukte stem ming. Tal van K.L.M.-officials spoedden zich naar het vliegveld teneinde te assisteren by de werk- zaamheden, die een dergelijk onge- luk met zich brengt. Onmiddellyk nadat de eerste meldingen over de 34 verongelukte inzittenden waren ontvangen op het kantoor van de stationsdienst en de adressen wa ren nageslagen, werden maatregc- len getroffen om de nabestaanden mogelijk op de hoogte De heer werd op 26 Juli 1898 te Maarn bij Utrecht geboren. Van de lagere school af deed hij te Utrecht ge- durende 5 jaar in een garage dienst als hulpmonteur, op 7 Februari 1921 trad hij bij de KLM in dienst als monteur, in welke functie hij beur- telings op de vliegvelden Schiphol en Waalhaven werkzaam was. In 1930 werd hem de opdracht gege- ven om in de Verenigde Staten de nieuwe „Wasp"-motor te bestude- ren en sindsdien maakte hij gere- geld reizen naar de nieuwe wereld, belast met het overnemen van vlieg tuigen en motoren, van Amerikaan se fabrieken voor de KLM De heer Veenendaal, die mmie dels in 1931 tot hoofdwerkmeester was bevorderd, maakte deze reizen meermalen in gezelschap van de hr P. Guillonard, hoofd technisch be drijf der KLM. Medio 1939 werd de heer Veenen daal als zijn opvolger benoemd Na de bezetting en bevrijding van Ne- derland werd de heer Veenendaal, die ook reeds in de vorige oorlog De volgende 7 leden van de bemanning vonden de dood: K. D. PARMENTIER, Bad- hoevedorp, le piloot. C. J. O'BRIEN, Ierland, 2e piloot. H. W. W. PARKS, Engeland, 3e piloot. H. P. P. HURTS, Amsterdam telegrafist W. BLEUZE. Rotterdam, 2e telegrafist. B TIMMER, Veenhuizen, boordwerktuigkundige J. C. MINK, Den Haag, ste ward. de wapenrok gedragen had, n.l. toen als gewoon dienstplichtige van het corps mitrailleurs, opnieuw in s lands dienst geroepen. Hij werd op 11 Juni 1945 reserve-kapitein voor algemene diensten bij het militair gezag Kort daarop hervatte hij zijn functie als hoofd technisch bedrijf KLM en op 7 Februari 1946 vierde hij zijn 25-jarig dienstjubi- leum. In April 1946 werd de heer Veenendaal benoemd tgt directeur, Na de oorlog heeft hij. naar men ons van de zijde der KLM mede- deelt op voorbeeldige en energieke wijze het KLM-technisch bedrijf uit de grond gestampt en dusdanig ge- organiseerd, dat de snelle uitbrei- ding onder zeer moeilijke omstan- digheden kon worden opgevangen. Sas het fin *1 nni DrtrmontiPr ne- I P valuta te hervatten. Ook zullen vol gens de verwachting de grote mo- gendheden worden uitgenodigd de besprekingen in de raad van minis ters van buitenlandse zaken zo spoedig mogelijk te hervatten. In westelijke diplomatieke krin gen hoopt men, dat een resolutie in deze geest de Sowjet-Unie in het ongunstigste geval aanleiding zal geven zich van stemming te onthou- den. Dit zou dan, aldus deze krin gen, neerkomen op een stilzwijgen- de goedkeuring. Tijdens zijn laatste onderhoud met Wysjinsky heeft Bramuglia, naar verluidt, de nieuwe stap van de .neutralen" uiteengezet. Het feit, dat de onofficiele „commissie van zes" daarna vol vertrouwen met het opstellen van de resolutie is voort- gegaan, wordt in sommige kringen beschouwd als een aanwijzing, dat de Sowjet-houding zo al niet be- vestigend, op zijn minst verzoenend is gebleken. Met uitzondering van mevr. Rohrs kwamen alle buitenlandse passa giers om het leven. Het waren de volgende 18: Mary Badir, U.S.A. Henry Finnie, U.S.A. Paul Christo Catselides, Grieken- Maria Gamanova, Tsjechoslowakije. David Heumann, Duitsland. William Hilarius, Zuid-Afrika. Generaal Onder de slachtoffers van vliegtuigongeluk bevond zich gene- raal-majoor Gijsb. Sas, -die vla« voor de oorlog tegen Duitsland mi- litair attache te Berlijn was. Ker- haaldelijk heeft hij toen de Neder landse regering gewaarschuwd vqqt de plannen die naar hij mecncie Duitse opperbevel r.et Nederland had en eveneens poogde by Noor- wegen te waarschuwen voor de ko- mende inval. Tijdens de oorlog was by com' mandant van de Nederlandse troe- pen in Canada van 19401942 en na de oorlog werd hij benoemd tot militair attach^ te Brussel en later te Washington, waarheen hy met het KLM-toestel vertrokken was. verkeersmachine de „Uiver" en haar bemanning. De 24-jarige kantoorbediende F H A Michon uit Nijmegen heeft in het begin van dit jaar voor het By- zondere Gerechtshof te Leeuwarden terecht gestaan, doch de zaak werd aangehouden voor een psychiatnsch onderzoek. Dinsdag werd het rap port in deze zaak uitgebracht. Het bleek, dat verdachte volkomen toe- rekeningsvatbaar geacht wordt. hoewel de man af en toe aan een rijke fantasie lijdt. De procureur- fiscaal persisteerde dan ook bij zijn eis van levenslang. M. heeft een groot aantal lllegale werkers aan de S.D. verraden, een zestal keerde niet uit de handen der Duitsers terug. In de zomer van het daaropvol- gende jaar werden Parmentier en de toenmalige vertegenwoordiger in Amerika en hoofdwerktuigkundige der K.L.M., Hendrik Veenendaal, aangewezen om de Douglas DC-2 van de Douglasfabrieken te Santa Monica in Californie over te nemen en het toestel over te vliegen naar New York. Op 16 Augustus 1934 koos deze Douglas DC-2, voorzien van de registratieletters PH-AJU voor het eerst het luchtruim. Zes dagen later begon deze. machine, die later de naam „Uiver" kreeg, de vlucht naar New York. Daar werd het toestel aan boord van de ..Sta- tendam" gebracht, die op 4 Sept. naar Rotterdam vertrok. 19 Sept. 1934 stond de „Uiver" op Neder landse bodem en op die dag maakte Parmentier de eerste van de serie proefvluchten boven het vliegveld Waalhaven. Op Zaterdag 20 October 1934 was de „TJiver" met haar beman ning K. D. Parmentier, gezag voerder, J. J. Moll, eerste officier, V. van Boven, radio-telegrafist en B. Prins, werktuigkundige, klaar om te starten in de MacPherson- Robertson-race. In de daarop vol gende dagen was er niets, dat in Nederland meer de aandacht trok dan de prestaties van de normale Brittannie. James Rampas, U-S.A. John Reichel, ITS.A. Maria Reichel, Oostenrijk. Ludwig F. Rohrs, U.S.A. Floriance Schlumpf. Zwitserland. William Francis Gale, U.S.A. Ruppert Wedermeyer U.S.O. Rubin Radzanowicz, Polen. Hena Chaja Radzanowicz, Polen. Ondanks een noodlanding op de renbaan van Albury, ongeveer 250 kilometer van het doel: Melbourne, kwam de Uiver" als tweede bin- nen, na de speciale race-machine van Scott en Campbell Black. Velen zullen zich die spannende dagen herinneren en zich o.a. het door de radio uitgezonden telefoon- gesprek tussen minister H. Colijn en de heer A. Plesman enerzijds en de bemanning van de „Uiver" ander- zijds te binnen brengen. De vier Nederlanders werden door H.M. de Koningin benoemd tot rid- der in de orde van Oranje Nassau. De aandacht van de gehele wereld was wederom geconcentreerd op Nederland. Woensdag 21 November 1934, 's middags om zeven minuten over twee, landde de „Uiver", na een zegetocht door Ned. Indie, op het vliegveld Schiphol. Duizenden waren daar getuige van. Later op de middag werd de bemanning in een open auto naar Amsterdam ge- reden, waar de bevolking van de hoofdstad haar een enthousiaste ontvangst bereidde. Parmentier vloog op alle lynen der K.L.M. Hij bracht na de bevrij ding de eerste K.L.M. Lockheed Constellation" en de eerste K.L.M. Douglas DC-6 van Amerika naar Nederland. De heer Parmentier was hoofd van het vliegbedrijf der K.L.M. te zo snel mogelyk op net uciwiiccj. - zwiigend naar de berichten, die zich snel over de luchthaven verspreid- den. De dood van een der beste en bekendste piloten van de K.L.M. Parmentier, drukte zyn stempel op Schiphol. De president begon Rauter eerst aan zijn verstand te brengen, dat zijn wens om voor een internatio- naal Ho,f terecht te staan niet in zijn voordeel zou zijn geweest- Want dan leefde u misschien niet meer", aldus Mr. Haga. „De grote oorlogsmisdadigers, die in Neuren. berg voor het Internationale ge rechtshof hebben terecht gestaan, zijn reeds gevonnist' Verder gnt mr Haga de vroegere S.S.-beul nog een lesje uit de geschiedenis door hem er op te wijzen, dat de gealli- eerden er terecht niet dezelfde fout hebben begaan als na de eerste we- reldoorlog. Immers na 1918 was de berechting van Duitse oorlogsmis dadigers in Duitsland door Duitse instanties een aanfluiting van alle rechtspraak. Overigens liet Rautpr zich door de president met uit hex veld slaan. Over en weer vlogen de citaten tussen de president en Rau ter Zo toen de capitulatie-overeen- komst van 1940 ter sprake kwam. Mr Haga betoogde, dat niet de re gering, maar de weermacht capitu- leerde en de regering was door de ze capitulatie niet gebonden. „Ja maar de regering-De Geer heeft de capitulatie-overeenkomst toch maar vanuit Londen erkend", wierp Rau ter weer tegen. Met allerlei citaten probeerde Rauter zijn betoog te staven, dat hij krijgsgevangene was. Doch de president liep er niet in. Van de afschuwelijke toestanden in de Duitse concentratiekampen had hy nooit iets gehoord, beweerde Rauter glashard. Op hoge toon beweerde de bandiet, dat, wanneer hij had ge- weten welke toestanden er in het Oosten hadden geheerst, hij zijn soldatenpak zou hebben uitgetrok- ken en zich zou hebben laten dood- schieten. Bij het behandelen van de re- presaille-maatregelen zei Rauter dat hij steeds tegen collectieve geld- boeten was geweest, die door Seyss Inquart en dr Harster waren vast gesteld. Hij was van oordeel, dat dit bewijs van „onschuld" door de procureur-fiscaal voor het Bijzon der Gerechtshof niet naar voren was gebracht en hij concludeerde daaruit, dat zijn zaak niet objectiei was behandeld. Rauter gebruikte r grote woordenstroom, zodat de pre_ sident hem moest onderbreken met de opmerking, dat niet de requn rant maar de president de cassatie behandeling leidde. De president stond hem echter toe later op zyn belangen terug te mogen komen De exec.uUos tussen Augustus en November 1944 nam Rauter niet voor zijn verantwoording. Dut waren maanden, waarin er door het bevel van de Fuhrer geen recht in Nederland bestond. Van mishandelin gen by de ver- horen had Rauter ook nooit ge- hcJord en toen de president een stuk voorlas, waarin Rauter de bevoegdheid werd gegeven tot het nemen van scherpere maatregei len, wilde Rauter dit stuk niet als echt erkennen. „Opgesteld door Amsterdamse communisten'was het gezegde van de vroegele SS- beul, waarop de president reP]i" ceerde „een goedkope uitvlucht Het beroep op ambtelijk bevel aanvaardde de president met. Dit kan men alleen dan doen wanneer er dwang wordt uitgeoefend en met wanneer men van hetzelfde gevoe- len is als de opdrachtgever Mr Haga zei verder teleurgesteld gebracht, zodat dit nu genoeg was. Zijn verweer bestond uit 43 getik- te vellen en hij kreeg van de pro cureur-fiscaal de waarschuwing niet de onbehoorlijke en schaamteloze beweringen uit te spreken, die ei in voor kwamen. Rauter sprak tij dens dit voorlezen zeer snel en on- duidelijk. Zijn uitspraken van het volkerenrecht baseerde hij vooral op citaten van prof. Oppenheim, het- geen de raadsheer prof. Pompe de opmerking ontlokte, dat gelukkig niet alle Joden in Duitsland waren uitgemoord, zodat hij zich nu nog op deze Joodse rechtsgeleerde kon be- roepen. De verdediger mr. van Ryckevor- sel verzocht de raad de door hem Bestreden sententie en de dagvaar- tting te willen vernietigen. Vrijdagmorgen zou de procureur- fiscaal aan het woord komen. Op 17 October heeft Mgr. Mon- tini, de Pauselijke Subsituut-staats- secretaris, een van onze Romeinse correspondenten medegedeeld, dat de door sommige bladen verspreide berichten over de slechte gezond- heidstoestand van Z. H. de Paus onwaar zijn: „De H. Vader ver- keert in goede gezondheid zo verklaarde hij Z. H. werkt veel en zal eind November uit Castel Gandolfo in Rome terugkeren." PARIJS Hedenochtend vroeg zijn aanzien- lijke versterkingen van de veilig- heidsdiensten naar St. Etienne ge- zonden, het centrum van de Franse mijnwerkersstaking. Volgens de laatste berichten zijn aan beide zijden ongeveer 50 personen gewond bij de botsing tussen politie en le- ger enerzijds en stakers anderzyds waarbij de politie 29 personen, on der wie drie vrouwen, arresteerde. Er zijn nog steeds mijnen door sta- kers bezet en gebarrieadeerd De minister van Industrie, Robert Lacosta, heeft op een persconferen- tie medegedeeld, dat 9 mijnen reeds zijn overstroomd in het noordelyke steenkolenbekken. Lacosta zei, dat het de eerste keer was by een Franse mijnwerkersstaking dat de veiligheidsploegen waren terugge- trokken en dat men „zelfs tegen de Duitse onderdrukkers zulke maat- regelen nooit had overwogen De Franse spoorwegen hebben volgens officiele cijfers nog voldoende steen- koolvoorraad voor 36 en een halve dag. ildgh 1 nnitoe ficeil lJdSBa5lCloviiv6vW.ew.. zijn door de houding van de Duitse kunnen worden toegelaten. Van generaals, die nooit ruiterlyk hun I oorlogsmisdaden bekend hadden. In de middagzitting las de presi dent een brief voor van Rauter aan Himmler, waarin de Polizei-Fuhrer zich beklaagde over generaal Von Wuelisch, die niet streng genoeg was opgetreden. De inhoud van deze brief van Rauter vond mr Haga wel eigenaardig klinken, waar verdachte zo druk betoogde het Landoorlogreglement te hebben ge- 18VanC de president mr. Haga kreeg Rauter tenslotte toestemming om m 66n uur alles naar voren te brengen hetgeen hij wilde zeggen, doch alt rekte zich tot vijf kwartier, totdat de president tenslotte een einde maakte aan de zelfverdediging van deze Polizeifuhrer. Rauter protes- teerde tegen deze korte tijd, omdat de president hem voor de zitting enkele uren had toegezegd, doch deze gaf hem te kennen, dat hy des Met ingang van 1 November zal de K.L.M. haar vluchten naar Frankfort moeten staken. Het vlieg veld van deze plaats is namelijk als beginstation van de luchtbrug naar Berlijn dermate zwaar belast, dat geen passagiersvliegtuigen meer den toegelaten. Van 1 November af zal de K.L.M nu tweemaal per week via Stuttgart naar Miinchen vliegen. Sir Maurice Peterson, de Britse ambassadeur te Moskou, die sedert eind Juni met ziekte-verlof is ge weest, heeft Woensdag na zijn te rugkeer te Moskou een onderhoud van drie kwartier met Molotof ge- had. Het met Franse licentie verschij- nende Berlijnse blad ,.Der Kuner schrijft, dat luitenant-generaal Wal ter von Seydlitz, de vroegere voor- zitter van de „Liga van Duitse offi- cieren" te Moskou, uit Berhjn naar Schwerin in de Sowjet-zone is ver trokken om een politieschool te in- morgens al voldoende tot uiting had specteren. Het Berlijnse stadsbestuur heeft besloten op internationale orgam- saties een beroep te doen ten einde amnestie te verkrijgen voor alle Berlijners, die in verband met de Berlijnse crisis zijn gearresteerd. Hieronder bevinden zich meer dan 50 politiemannen uit de westelyke sectoren, die tijdens „het beleg van het raadhuis in September door de Sowjet-autoriteiten zijn gear resteerd. STOCKHOLM In een rapport van het Zweeds militair iyistituut voor onderzoek, waarin verklaard wordt, dat vijf kg radio-actieve stoffen, indien op de juiste wijze aangewend, de gehele 800.000 zielen tellende bevolking van Stockholm zou kunnen uitroei- en heeft Zweden besloten het per soneel van de luchtverdediging op te leiden tot het afweren van moge- lijke aanvallen door radio-actieve ..doodelijke wolken" door atoom- bommen verwekt. WENEN Het hoofdkwartier van de Ame rikaanse luchtmacht in Oostenrijk maakt bekend, dat twee officieren van de bemanning van een Sowjpt- russisch bombardementsvliegtu.l' dat 9 October op een vlucht van de Oekraine uit bij Linz een noodlan ding moest maken en zwaar be- schadigd werd, verkozen hebben niet naar de Sowjet-Unie terug te keren. Het derde lid van de beman ning een onder-officier, heeft men op zijn eigen verzoek terug laten keren.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1948 | | pagina 1