m HOE HAVENS EN BRUGGEN WERDEN HERSTELD Duitsers verrichtten vernielingswerk ^grondig" Hun Een tocht door gebied van enorme geestelijke en materiele strijd Binnenkort rapport over van Meegeren's werk HIGHLAND DRESS EN MODE T,r Q Talloze vluchtelingen overstromen W.-Duitsland Maar na de bevrijding stak Nederland de handen weer uit de mouwen! J Het is niet alles Schots wat geruit is NIEUW NOORDHOLLANDS DACBLAD - Vrijdag 10 December 1948 PAG. 3 Parlementaire waarnemers terug EEN FIETS VOOR DE PASTOOR VAN BITTERFELD V.. Zeepost naar Indonesie Tandarts vrijgesproken van verduistering RHP AGENTEN DEELDEN IN DE BUIT Thans anderhalf jaar in de gevangenis De prijzen van kerstbomen (Van een onzer verslaggevers) NEDERLAND, HET WATERLAND, was ten gevolge van de oorlogshandelingen achterop geraakt. Vijf jaar long had de arbeid aan de havens stilgelegen. Van vernieuwing, uitbrei- ding ol verbetering was geen sprake. Alleen de Duitsers inte- resseerden zich voor de Nederlandse havenwerken. Later alleen maar in die zin, dat zij tegen een eventuele invasie werden „beschermd". Tientallen schepen verdwenen onder de water- oppervlakte. Kademuren werden gedeeltelijk of zelfs geheel opgeblazen, bruggen^ werden vernield. Rijkswaterstaat kon niets anders doen dan toezien hoe het werk van jaren met een slag werd te niet gedaan. Maar toen de bevrijding een feit was, heeft men de moed kunnen vinden om onmiddellijk aan het werk te gaan. De handen werden uit de mouwen gestoken, want Nederland kan niet zonder havens, zonder bruggen en uitstekende outillage. met het Merwedekanaal, dat de tegenwoordige verbinding met de Rijn vormt. kan Amsterdam geen genoegen meer nemen. „Ik noem het een sloot". Met het nieuwe ka- naal zal de verbinding met de Duitse Rijn en Zuid-Limburg veer- tig kilometer korter worden, de af- stand Amsterdam-Tiel (thans via Vianen-Gorcum 113 kml wordt 72,5 km. En als een van de klemmendste argumenten voerde de burgemees- ter aan: „De Marshall-industrie Overzlcht van het herstel de1 grotere overbrugglngefV uit- gevoerd door de directle bruggen van de Rijks waterstaat t October 1 948 kan ook de pont bij Velsen ver- dwijnen. Maar het geld. Minister Spitzen wacht een zware taak. Op alle vragen, die na afloop van de excursie werden gesteld, kon de minister niet ingaan. Hem is b.v. niet bekend of binnenkort een suppletoire begroting is te ver- wachten in verband met de vol- tooiing van reeds ten dele afge- werkte waterstaatsobjecten. Wei achtte de minister het van groot belang, dat zo spoedig mogelijk de aanleg van de tunnel te Velsen wordt hervat en dat de Gelderse IJsel wordt verbeterd. De brug bij Doesburg staat op de „urgentie- lijst". Ook d% kwestie van de ver- zilting van de riviermonden en de bestrijding daarvan heeft de voile aandacht van de minister van ver- keer en waterstaat. Waarmee tevens is gezegd, dat er aan de belangen van hen, die plannen voor nood- zakelijke verbeteringen hebbert ont- worpen, veel, zeer veel aandacht wordt geschonken. Maar zelfs een minister kan niet beschikken zoals hij graag zou willen over het huis- houdboek van minister Lieftinck. De vernielingen waren enorm. In de Waterweg waren zeventig schepen tot zinken gebracht, in de aangrenzende havens negentig stuks. De Rotterdamse kademuren waren over een lengte van 7.8 KM opgeblazen, loodsen en pakhuizen waren vernield of zwaar bescha- digd, walkranen waren verdwenen. Dit is een voorbeeld van de vele vernielingen. Waterstaat stond na de bevrijding voor de taak om in de chaos weer orde te scheppen. En men begon. Eerst aan de belangnjke toegangswegen, Rotterdam en Am sterdam. Doch er was meer. De ri- vieren in het Limburgse kolenge- bied, de kleine havens, de bruggen waarvan er alleen over de grote rivieren al veertig waren vernield. Er moest worden gezorgd voor de binnenvaart. Problemen. Materiaal was in onvoldoende mate aanwezig. Met een van de voornaamste werk- tuigen, de bok, moest heel zuinig worden omgesprongen. Er waren er nu eenmaal niet genoeg. Die on- misbare apparaten konden slechts op een plaats tegelijk zijn en men schreeuwde er om in onze grote havensteden, in Den Helder, Delf- zijl, Vlissingen, want ook in die havens en in de Nieuwe Merwede en de Dordtse Kil hadden de Duit sers schepen laten zinken, die hoog- nodig moesten worden gelicht. Voor Limburg behoefde men zich niet zo erg in te spannen. Dat was al eerder bevrijd en de dienst in die provincie had reeds uitstekend werk verricht met het bevaarbaar maken van de rivieren. Maar er lagen een kleine 3400 vaartuigen op de bodem, door geheel Nederland verspreid. Als enige uitweg zag Waterstaat de Opruimingsdienst. En dit is juist gebleken. Alle bergingsmateriaal kwam in een hand. Onder directie van Rijkswaterstaat verrichtten de bergers, waarmee contracten waren afgeslot'en, de opruimingswerkzaam- heden. Resultaat? Na 214 jaar was Nederland weer „bevaarbaar". Maar nog lang niet zoals het wordt ge- wenst en noaig geacht, zoals wij op de vierdaagse excursie van het Ministerie van Verkeer en Water staat hebben kunnen horen. Jawel, men is tevreden, maar niet voldaan. Wat Was vernield is gro- tendeels weer opgebouwd, maar, zo zegt men, daarmee zijn wij niets verder dan in 1940. En als Neder land zijn plaats in de Internationale scheepvaartwereld wil behouden, mag niet worden stilgezeten. Zo zijn er in het gehele land plannen ont- worpen. Een deel van de plannen wordt reeds uitgevoerd, dat wil zeg- gen voor zover dat mogelijk is, want het rode potlood van de heer Lief tinck heeft danig huisgehouden in de begroting van Verkeer en Wa- terstsat. Men vecht altijd voor zijn eigen standje. Zo ook de diverse gemeen- tebesturen. Rotterdam hoopt in Oc tober 1949 gereed te zijn met het herstel van de kaden, loodsen, kra- nen, laadbruggen e.d. Dan is 70 pet. van de schade hersteld. Er zijn nu reeds 187 walkranen, 6 laadbruggen Dat is afgelopen. En Rotterdam zag in, dat het zou moeten zorgen, dat de schepen als het ware gedwongen zouden zijn de haven aan te doen. Aan de zuidelijke rivieroever, halverwege Hoek van Holland, ligt een uitgestrekt terrein, waarop in dustries bedrijven zich zullen ves- tigen. Deze zullen voor grote zee- schepen bereikbaar moeten zijn en over ruime expansiemiddelen wil len beschikken. Dat beoogt het Botlekplan, in het kader waarvan tevens een derde petroleumhaven is geprojecteerd. Het is nog slechts een plan, doch Rotterdam houdt Tn elk geval het oog op de toekomst gericht. Anders staat het met Amsterdam. In het statige herenhuis aan de Herengracht had burgemeester d'Ailly in een van de kamers een decor van platen en statistieken laten aanbrengen. Daar legde de burgervader een van zijn grote zor gen bloot. Schiphol en de weg naar Utrecht zijn urgent, maar voor alles gaat het Amsterdam-Rijnkanaal In een gloedvol betoog zette de burgemeester zijn standpunt uiteen. Op 26 Maart 1931 de wet tot aan leg van het kanaal door de Eerste Kamer aangenomen. In 1943 was driekwart gereed en thans 5/6. De voltooii'ng van het drievierde ge- aeelte kostte 39.1 millioen. Op de begroting voor 1949 zou 12 millioen worden uitgetrokken. eenzelfde be- drag als in 1948. Maar, en toen kwam het kardinale punt, dit be- drag is teruggebracht op 5 millioen, en dan mag het alleen worden be- steed voor reeds gedane aanbeste- diagen. Met andere woorden. aldus Niet vernielde bruggen Vernielde en tijd. herst. bruggen Vernielde en def. herst. bruggen zoekt nu haar havens uit. Komt het kanaal niet gereed, dan missen wij de trein. En het is een landsbelang, dat Amsterdam weer tot bloei komt en niet wegkwijnt". Naast de baggerwerken en de spoorbrug bij Schalkwijk moeten de sluiswerken bij Tiel nog in ge- reedheid worden gebracht. Het ma teriaal is aanwezig. In Juli 1948 werd met de sluisbouw begonnen en volgens het werkplar. zal het werk eind 1950 gereed zijn. In Harlingen klom burgemeester Gistermiddag arriveerden met het toestel uit Indonesia de heren Tila- nuS en Korthals, die als parlemen taire waarnemers de delegatie voor onderhandelingen met de republiek en de federalistische nationalisten hebben vergezeld. De heer Tilanus sprak met enig enthousiasme over zijn ervaringen te Bondowoso, waar hij de installa- tieplechtigheid van de Wali Negara van Oost-Java bijwoonde, maar was niet bereid om over de onderhande lingen met de republiek of over zijn verwachtingen voor de onmiddel- lijke toekomst enige verklaring af te leggen. Ook de heer Korthals wenste zich hierover niet uit te la ten, maar sprak zijn bewondering uit over het vele opbouwende werk dat er gedurende de laatste twee jaren in Indonesie is verricht. De heer Korthals was immers in 1946 lid van de parlementaire commissie en heeft als zodanig ook toen een reis naar Indonesie ondernomen. Westfalen, December '48. Wij rijden door het glooiende land van Westfalen op een gloed- nieuwe fiets, die bestemd is voor de pastoor van Bitterfeld. Witge- rijpt liggen de akkers en het gras- land, stil staan daarachter de oude pijnbomen in de koude winterdag. Het is een verrukkelijke tocht door een land, dat er uiterlijk nog onge- schonden uitziet zolang men geen steden ziet, een land echter dat innerlijk het terrein is van een enorme geestelijke en materiele strijd. Duitsland, dat voor Europa een bron van zorgen is geworden. Een land, waarin de verslagen sol- daten in ordeloze en moedeioze horden in deze eeuw nu reeds twee- maal, beladen met de haat van de gehele wereld, zijn teruggekeerd om er alle naweeen van een oorlog naar toe te slepen. Een land dat door vier mogendheden bezet, gede- monteerd en gedenazificeerd moest worden. Verwoeste steden in een ver- rukkelijk landschap. Zelfs degenen, die niet kunnen geloven in een strijd tussen duivels en engelen, beseffen, dat hier een gevecht wordt geleverd waarvan het zal afhangen, of Duitsland zai vallen in de handen van de barba- ren, die het Westen hebben gehol- pen de Westerse barbarij van het nationaal-socialisme uit te roeien. Wij fietsten door dit verrukkelijk winterlandschap en wij zien de glooiende vlakten in de stille win terdag. Een specht roffelt met zyn snavel op de schors van e<?n prjn- boom en brengt ons de fijne na- tuurschilderingen in herinnermg van de dichteres Anette von Droste- Hiilshoff, die dit land beschreven heeft, terwijl er de scheper nog rondging met zijn schapen, een breikous in de nijvere handen. In de hoofdstad van Westfalen, het totaal verwoeste Munster, wor den ons die herinneringen defmitief ontnomen. Niet in de met het oude houtsnijwerk weer opgebouwde Friedenszaal, waar driehonderd jaar geleden de Nederlandse en Spaanse diplomaten hun handtekening zet- ten onder het verdrag dat aan de tachtigjarige oorlog een eind maak- te Niet in de prachtige tentoonstel- ling die ons de gruwelen van de dertigjarige oorlog en de zwak- heden van diplomaten ook in die tijd nog eens in herinnering brengt, maar in de avond die koud en neve- lig over de stad komt en waarin wij de eerste vluchtelingen ontmoe- ten, die uit het Oosten als toon- beelden van menselijke ellende hier rondzwerven. Bunker-ellende Johann Jacobi heet hij. Hij is ge- boren in 1931 in de stad Bromberg in de Poolse republiek. Zijn vader was stoker op een locdmotief. Zijn -beide ouders zijn in de oorlog om- gekomen en Johann, die lid was van de Hitlerjugend, kwam in een Kus- sisch kamp terecht, waar hq h geleerd wat een hard leven Aardappels met brandnetels en gram brood in de twee dagen. Hout- hakken in de besngeuwde woudei en honger hebben hem op de vlucht gedreven. Hoe hij met een kame- raad vandaar over een aistand va ruim 600 kilometer tot in het Runr- gebied terecht is gekomen, weet mj zelf niet. Des nachts zijn zij eens langs een boom, van een Siberier geslopen, die aan het IJzeren Gor- dijn de wacht hield en zij zijn ten- slotte daar gekomen waar zij werk dachten te vinden. Het lukte niet en Een van onze verslag gevers heejt een merk' waardige opdracht ver- vuld. Hij is naar Duitsland gefietst als afgezant van een groep Katholieken. Deze hebben de handen in elkaar gestagen om hulp te bieden aan de zielzorg in Duitsland. In de z.g. diaspora" een gebied waar vroeger slechts zeer weinig katholieken woon- den, maar dat thans over~ stroomd is met vluchtelin gen uit het Oosten, onder- vindt de zielzorg ontzag- lijke moeilijkheden. sindsdien trekt Johann Jacobi door West-Duitsland en zoekt waar men hem helpen wil. Hier in de dom- pige bunker, die voor nachtverblijf van de rondtrekkende vluchtelingen een van de grootste problemen van het na-oorlogse Duitsland is ingericht, vinden wij hem in het hokje waar deze vagebonden wor den onderzocht op luizen. Er is een moeder met een jongeUe van ell jaar uit Maagdenburg, die mij ver- telt, dat haar man als soldaat is ge- sneuveld en dat zij eens wat boter in een Russische keuken gestolen had en verraden werd zodat zij de vlucht moest nemen. Vanavond is het dochtertje weggelopen in de donkere koude avond. De bunker wordt straks gesloten. Waar zal dit kind vannacht zijn? De ogen van de vrouw spreken van een ontzaggelijk leed. Om haar heen zitten stak- keras, van wie sommigen een arm of been missen. Zwervers met ogen die alleen nog maar moe en ver- dwaasd kunnen staren naar het leed van anderen, dat zij niet zien, omdat hun eigen lot zo onbegrijpe- lijk hard is. Millioenen vluchtelingen West-Duitsland heeft thans enige millioenen vluchtelingen, uit het Oosten, en er komen er nog iedere dag bij. Ge moet eens op het station van Hannover gaan zien, wordt mij gezegd. Daar liggen de vluchtelin gen die uit Rusland komen in een bunker, die wat minder goed ver- zorgd is dan de onze in Munster die onder de hoede staat van de Caritas Verband en de protestantse zuster- organisatie. Daar vindt ge een lange rij op de vloer van mensen in lom- pen en man'nen met baarden, zonder schoenen, slechts met windsels en todden om hun voeten. Er zit van alles onder. Mensen, die ginds de arbeidsdwang van de Russen ont- vlucht zijn en het vertikken om in de mijnen te gaan waar zij tot de knieen in het water moeten werken voor een hongerloontje. Mensen, die ook a-sociaal zijn en het slachtoffer van hun door de oorlog ontstane onkunde voor een beroep. Zwakke krachten ook, die men ginds om zeer bcgrijpelijk'e redenen gaarne naar het Westen ziet vertrekken, Wij hebben met een van de flink- ste priesters in West-Duitsland ge- praat. Prelaat Vorwerk, de leider van het Siedlungswerk. Deze man is zielzorger in de Russische zone geweest en heeft scenes meege- maakt in zijn pastorie, waarbij hij ter bescherming van de vrouwen die daarheen gevlucht waren, tot de Russen het verzoek richtte, hem liever neer te knallen dan deze vrouwen aan te randen.... Het ge- volg was, dat hij gevangen genomen en in een kamp gebracht werd. „Hier wordt het leven onmo- gelijk" Hij heelt het leven zo hard als het zijn kan aan den lijve ondervonden. Zijn priesterschap is er des te waar- devoller door geworden. Duitsland gaat ten gronde aan de ontzettende nood, is zijn oordeel. „Het Duitse volk dat geen woning meer over heeft om er een gezin in te bergen, zal over dertig jaar tot de helft verminderd zijn", voor- spelt ons deze priester. „Hier wordt het leven onmogelijk.tenzij, wij het Christendom zijn grote verove- ringskracht weer teruggeven, het tot een levend getuigenis van naas- tenliefde maken. Daarvoor ga ik nu vier maanden al rond door Westfa len om mijn Siedlungscampagne te voeren. De kerk en enkele katholie ken hebben het begrepen. Men staat mij veel grond af, waarop wij de armsten der armen dan aan het werk zetten om hun eigen huis zelf op te bouwen. Het is een practisch apostolaat, maar dat is thans be- langrijker voor ons nog dan het ge- bed, omdat ook Christus' 'gebod van naastenliefde het eerste gebod is. En het wordt begrepen. Uoddank, wij hebben nog een kans. Er zijn nog echte christenen. Het offer al leen kan ons redden. Zeg het in uw land, waar men het nog betrekke- lijk goed heeft. Ik begrijp hoe ge tegenover de Duitsers staat. Maar men moet in deze wereld een verre, verre blik hebben.Denk om het zware gevecht, dat wij moeten le- veren tegen de ontaarding, die de verschrikkelijkste gevolgen zou heb ben Brug over de IJssel bij Kaierveer, vernieling 1945. praatstoel. de burgemeester, daarna kunnen we stoppen. „A1 dertig jaar staat het kanaal op het programrna en het aantal dokke'n is na de be- reeds twintig jaar op de „urgentie- vrijding van 3 op 17 gebracht. Maar Rotterdam denkt aan het Botlekplan. Voor de oorlog was drie kwart van het goederenverkeer over Rotterdam bestemd voor doorvoer. lijst", maar wij zijn niet van plan te wachten tot na 1 Januari 1951, de datum, waarop het kanaal ge reed zou zijn". Het was krasse taal, die de burgemeester sprak, maar Hannema op zijn heeft men het Daar v 4 Friese kanalenplan Voor het Noorden is Harlingen een belangrijke haven. Er worden landbouwproducten uitgevoerd, hout ingevoerd en er is de grootste repa- ratiewerf van het Noorden bene- vens talrijke andere industrieen. De haven voldeed niet meer en er wer den twee plannen gemaakt. Wij zullen het kleinste nemen, dacht het ministerie, dat kost minder. Maar tot grote .teleurs telling van heel Harlingen en omgeving werd ook dit kleine plan van de begroting afgevoerd. Verbetering is wel no- dig. al was het alleen maar om de brug bij Stroobos te laten verdwij- nen, die per maand ongeveer 1200 keer moet worden opengedraaid. En dat is slechts een van de na- delen. De vaarweg Stroobos-Lem- mer, onderdeel van de verbinding Groningen-Amsterdam, zou na de verbetering geschikt zijn voor alle schepen van 1000 ton. Nu voor schepen van 250 ton met 1.80 m diepgang. De vaarweg Fonejacht- Harlingen heeft momenteel dezelfde afmetingen als Stroobos-Lemmer en dient als verbinding van dit kanaal met Harlingen. Het kanaal loopt door Leeuwarden, waar 7 bruggen een vlotte doorvaart onmogelijk maken. Ook dit euvel zou na de verbetering tot het verleden beho- ren. Eind 1950 zov\ dit werk gereed zijn gekomen. Doch of dit nu het geval zal zijn? Een hele rij! Zo zit heel Nederland met water- staatkundige problemen. Deventer piekert over de bevaarbaarheid van de Gelderse IJsel. Op 11 April 1940 werd een wetsontwerp ingediend tot kanalisatie. Dit bleef liggen tot na de bevrijding en nu is er geen post voor uitgetrokken. IJmuiden, de grootste vissershaven van het continent, zit met de handen in het haar over het Noordzeekanaal, waar de Velserbrug en de Hembrug op niet-corresponderende tijden wor- 1 r. o den geopend. wat de scheepvaart in Berainq van M.S. Prins Willem V. Bok Ajax heeft 2 steiien ernstjge mate ^elemmert, Daarom balken A-B en C-D afgenomen. Midden: Betonkop E. wil men een tunnel bouwen. Dan Binnenkort zal van de hand van een der deskundigen in het van Meegerenproces, prof. dr. P. Core- mans uit Brussel, een volledig verslag verschijnen over het in 1946 voor de justitie verrichte onderzoek. De twijfel, die nog mocht bestaan ten aanzien van de moderniteit van de „Vermeer" van van Meegeren, zal naar de conservator van het Rijksmuseum te Amsterdam, dr. A. v. Schendel, vertelde, geheel worden opgehe- ven. Prof. Coremans zal in dit rapport een groot aantal bewijzen aanvoe- ren, dat de doeken inderdaad door van Meegeren zijn geschilderd. De opvatting van de Belgische kunst- expert de Coen, dat de „Emmaus- gangers" toch een echte „Vermeer" is, berust volgens dr. van Schendel op een onjuist inzicht. De heer de Coen zou, aldus deze zegsman, in September hebben gezegd, dat hij kon bewijzen, dat ook van Meege ren's „Laatste Avondmaal" een echte Vermeer was. Van deze op vatting moest hij terugkomen toen een simpele foto het onweerlegbaar bewijs bracht, dat het Laatste Avondmaal" tussen 1940 en 1942 ge schilderd was over een jachttafereel van de 17de eeuwse schilder Abra ham Hondius. Han van Meegeren had dit doek op 29 Mei 1940 in een Amsterdamse kunsthandel gekocht. De vondst bevestigde volkomen de resultaten van het physisch en che- misch onderzoek. Ook van andere zijde zullen in de naaste toekomst bewijzen wor den aangevoerd voor de echtheid van van Meegeren's ..Emmausgan- gers". De Amersfoortse schilder C. J. Snoeijerbosch, een vriend van v. Meegeren, vertelde. dat hij geruime tijd de samenstelling van verven heeft bestudeerd. Hij zou in staat zijn volkomen afdoende te bewij- Op Vrijdag 17 December vertrekt het m.s. „Madoera" met zeepost aan boord naar Indonesie. Het verdient aanbeveling de cor- respondentie, die men met deze ge- legenheid wil verzenden, niet later dan 13 December ter post te bezor- gen. zen, dat de ..Emmausgangers" inder daad door van Meegeren zijn ge schilderd. De heer Snoeijerbosch had, naar hij zeide, indertijd moeite gedaan de commissie van onderzoek tebvertuigen, dat het hem mogelijk was het onderzoek naar van Mee geren's werk te vergemakkelijken. Hij meende, dat de commissie bij haar onderzoek zou kunnen profi- teren van zijn ervaringen. De heer Snoeijerbosch heeft namelijk proce- ae's ontdekt, waarbij verven in zeer korte tijd een hardheid kunnen be- reiken, die te vergelijken is met die van de verf op oude doeken. De heer Snoeijerbosch verklaarde met nog andere argumenten te kunnen aantonen, dat van Meegeren's werk modern is. Hij gaf nog te kennen ter gelegener tijd hierover nadere mededelingen te zullen doen. De 36-jarige tandarts J. de B. uit Rotterdam, die zich veertien dagen geleden voor de Rotter damse Rechtbank had te verant- woorden wegens verduistering van juwelen, is, daar de Rechtbank het ten laste gelegde niet bewezen achtte, vrijgesproken. B. werd ervan beschuldigd twee platina armbanden en een platina ring, die hij in 1943 van de heer Tuschinski an bewaring had! ont- vangen. verduisterd te hebben. Ook zou hij van Nathan Ehrlich een koffergramofoon en een zilveren rookgarnituur bewaard hebben. wat evenmin na de bevrijding terug te vinden was. B. verklaarde voor de Rechtbank de twee armbanden aan Van der Waals te hebben gegeven om ze te gebruiken als iemand daarmee ge- holpen kon worden. Ook zou de heer Tuschinski hem verlof hebbep gegeven de sieraden te gebruiken als de nood aan de man kwam. De verklaring van Anton van der Waals, die ter zitting werd voorge- lezen. luidde echter. dat B. hem de sieraden voor f 7000.had ver- kocht. Joseph Schreieder, die als getuige in deze zaak werd gehoord, ver klaarde dat het zeer wel mogelijk was geweest. dat van der Waals 'n dergelijk bedrag voor de armbanden had be'taald, daar hii juist in die tijd als beloning voor zyn prestaties en als werkkapitaal f 50.000.had ont- vmgen. De eis luidde vier maanden ge- vangenisstraf. Het is niet allesSchots, wat geruit »s De Schotse ruit stsat dit jaar bij- zonder hoog aangeschreven bij de modekoningen en hun onderdanen. Niet elke ruit is een echte Schotse ruit. want daarvoor zou zij uit Engeland moeten komen en ook niet elke ruit is een goede imifatie want de kleuren en het motief van de verschillende Schotse ruitcn zijn precies vastgesteld. Elk geslacht in Schotland. een „claw" genaamd. had vroeger zijn eigen ruit, die een bepaalde naam droeg Al deze ruiten en namen bestaan nog, maar het nauwkeurige gebruik van een ruit voor een claw wordt niet overal meer gehand- haafd. Er zou veel over de historie van de Highland Dress, de dracht van de Schotse Hooglanders en hun verschillende ruiten te vertellen zijn, maar de ruimte voor ons mo- depraatje laat dit nu niet toe. Wij bepalen ons daarom tot de twee foto's die deze regels vergezellen en ieder een model van een origi- nele Schotse ruit laten zien. De stoffen kwamen dus regelrecht uit Schotland. Hiernaast draagt een mannequin van de Nederlandse ontwerpster Tonny Waagemans een kostbaar ruiten rokje. dat schuin werd ge nomen en bij een rood blousje van fijne wol hoort. Het ensemble wordt gecompleteerd door een bij- na vierkant mutsje van dezelfde rode stof. De japon van Schotse ruit. die hieronder is afgebeeld. werd on- langs op een weldadigheidsbazar te Londen door de echtgenote van de Amerikaanse ambassadeur ge- toond. De kleuren van deze jurk. waarbij een prachtige royale shawl werd gemaakt zijn rood, zwart en geel. De Rotterdamse Rechtbank heeft twee politieagenten, de 26-jarige G. van der K. en de 30-jarige H. G„ die veertien dagen geleden terecht stonden wegens afpersing en diefstal, tot 1 jaar en zes maan den gevangenisstraf met aftrek veroordeeld. Van de overige medeplichtigen werd de 39-jarige H. G. F. M. ver oordeeld tot twaalf maanden met aftrek, waarvan drie maanden voor- waardelijk, de 32-jarige monteur J. de O. tot tien maanden met aftrek, waarvan vier maanden voorw. en f 50.boete subs. 20 dagen en de 36-jarige W. P. K. tot vier maanden voorw.. alien met een proeftijd van drie jaar. M.. die vele relaties in Katen- drecht had, kreeg tips, waar zich gesmokkelde waar bevond. Hij begaf zich naar die adressen om z.g. een koop af te sluiten en op het ogen- blik, dat men bezig was de zaak te De hoogst geoorloofde prijzen voor kerstbomen zullen dit jaar de zelfde zijn als die van 1947. Geme- ten van 5 cm beneden de onderste vertakking tot aan de kop en voor- zien van een steunmiddel, zullen de bomen dus mogen kosten: tot 49 cm f 0.75; 50—69 cm f 1.—; 70—99 cm f 1 50; 100—124 cm f 2.—; 125—149 cm f 2.50; 150—174 cm f 3.—; 175— 199 cm f 3.50; 200—249 cm f 4.25; 250300 cm f 5.Indien een steunmiddel ontbreekt. dienen de prijzen met ten minste 35 cent per boom te worden verlaagd. Boven 300 cm lengte moeten de prijzen in redelijke verhouding staan tot de bovengenoemde. verhandelen, kwamen de twee po litieagenten binnen, die de goede- ren in beslag namen. Sommige lie- den, die voor gerechtelijke vervol- 0ng gevrijwaard wilden blijven, bo- den de agenten geld aan, wat ge- accepteerd werd. De opbrengst van de gestolen goederen en het afge- perste geld werden gedeeld.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1948 | | pagina 3