HET HAARLEMSE KERSTMIS G I LDE MIDDELEEUWSE GEWOONTEN TOT IN ONZE DAGEN GEHANDHAAFD UNST IN i\LEI Amerika keert Tsjang Kai Sjek de rug toe HET EDELE HANDWERK H0EVEEL LINIES HEEFT WEST EUR0PA? v. VI 5* Massaproduct of handwerk? J r Een week buitenland OUD GEBRUIK IN NIEUWE VORM J! ajt KERSTTENTOONSTELLING ATELIER ST. JORIS Ceylon is ongerust Je moef maar boffen! V- R ZIJN vele gewoonten en gebruiken aan de vlering van het Kerstfeest ver- bonden. die in de loop van vele jaren, ja van eeuwen, tot een traditie zijn geworden en die tot in onze tijd getuigenis afleggen iVn de ware christelijke geest, die ons volk door alle tijden been heeft gekenmerkt. Een van de belangrijkste, doch daarom nog niet het meest bekende, is het Haarlemse Kerst- gilde, dat zijn gewoonten uit de middel- eeuwen tot op de dag van vandaag heeft kunnen handhaven. Kit Haarlemse Kerst- gilde, dat hi de laatste tientallen jaren weer meer waardering en begrip ondervond, be- hoort tot de vele gilden, waarvan men het bestaan wel kende, maar die men niet be- greep en daarom niet telde. Verscheidene werken, o.a. de be- schrijving van het gilde van de hand van Mi-. A. van Sasse van IJsselt en het boekje van de heer H. A. Herkens Thijssen, de tegen- woordige thesaurier-secretaris van het gilde, brachten deze unieke ge- meenschap meer onder de aandacht en het feit, dat het bestuur van het Kerstgilde doende is, de Kerstkapel in de Haarlemse kathedraal te vol- tooien, was yoor ons aanleiding iets over deze. voor vele buitenstaanders nog vreemd aandoende vereniging mede te delen. Over het algemeen neemt men aan, dat het Heilig Kerstmisgilde, zoals de benaming thans luidt, in het begin van de veertiende eeuw is gesticht. De juiste datum is niet bekend, maar er zijn tal van leden- lijsten, z.g. stoelboeken, die terug- gaan tot ongeveer 1310 en zelfs na- men bevatten van gildeleden, die voor die tijd reeds lid waren. Om- streeks 1400 heeft het gilde een eigen altaar gekregen in de oude Sint Bavo-kerk op de Grote Markt waaraan in de bloeitijd van het gilde zelfs een vaste kapelaan ver bonden was, die wekelijks drie H.H. Missen las voor de overleden leden. Opmerkelijk is dat de oude statu- ten. er zijn er o.a. van 1410 en van 1502, niet spreken over het doel, het Kerstfeest waardig te vieren, een punt, waaraan in de nieuwe statu- ten van 1871 en vooral in die van rond 1850 wel aandacht werd be- steed. Voorts is de naam van het gilde, zoals we die vinden in de sta- tuten van 1410 en die luidt: „HeiIig Kerstgilde" wel een nadere beschou- wing waard. Hier werd n.l. niet ge- sproken van het Kerstmisgilde, maar van het Kerstgilde, een Chris- tusgilde, een gilde dus met Christus als patroon. En als zodanig is het Haarlemse gilde dan ook geen uni- cum. Er waren meer van zulke Christus-gilden zoals bijven het Maastrichtse gilde der fruithande- laars. Aanvankelijk was ook Kerst- mis niet nauw met de gilde verbon- den, pas in 1417 is er voor het eerst sprake van een H. Mis op Kerstdag. Het Haarlemse Kerstgilde heeft, zo als trouwens veel gilden, lange tijd geen andere pretenties gehad dan louter en alleen te zijn een vereni ging van mensen die geregeld bij elkaar plachten te komen. goede werken deden en hun bijeenkomsten besloten met een maaltijd. Dit laat ste vooral was een voorname bezig- Afbeelding van de koperen plaat, die Jacobus Matham, destijds deken van het H. Kerstmisgilde, in 1606 vervaardigde en a an het gilde ten geschenke gaf. Deze plaat is nog steeds in het bezit van het gilde en berust in het archief, dat van- af het midden der veertiende eeuw be* waard is gebleven en tot nu toe is bij gehouden, een uni~ cum in ons land. K K IIET HANDWERK van de pottenbakker is eigenlijk zo oud als de mensheid zelf en zolang men uiting heeft willen geven aan zijn gevoel voor schone vormen, is het ambacht van de pottenbakker hoog in aanzien geweest. De producten, die de eenvoudige werkplaatsen zowel als de goed-ingerichte ateliers dezer ambachislieden verlieten, zijn dan ook altijd een getrouwe weerspiegeling geweest van het cultuurbeeld der eeuwen. Zozeer zelfs, dat men de geschiedenis van oude volke- ren nu nog voor een groot deel afleest uit de overblijfselen der pottenbakkerijen, die in zekere zin de geschiedboeken der eeuwen genoemd kunnen worden. ■D/r^jhclieortc Chnfti ter eren r em vreucLt i'hanterena! cuer Ine lonlcrt mrm leoennen erurs oulcrs t 'ears alidt te fenleren waren f^nlaren/ laer_ wnj en dteneni vitr en v ten daer cock veraaret ionj?' met feet qkelcal om t ctcn tiaer trujqken p, nen ^J"jnltr tn toileted r heid, voor velen zelfs wel de voor- naamste. Zo schrijft nog in het be gin der achttiende eeuw een der leden, die verhinderd was een bij- eenkomst bij te wonen. dat hij niet zou nalaten om op twee achtereen- volgende dagen een glas wijn te drinken op de gezonaheid van zijn gildebroeders. Over andere zaken rept hij met geen woord. Trouwens, uit de oudste statuten blijkt wel, dat het gilde ten doel had om voor de doden te zorgen en om gezamen- lijk te eten en te drinken. In de loop der eeuwen heeft dit gilde dus wel enige verandering ondergaan. het gilde is van een. oorspronkelijk uit de heidense oudheid afstammende dodencultus, geworden tot vereni ging die de Kerstviering en de ver- zorging der levenden ten doel had en we kunnen dus in dit geval met recht spreken van een gekerstend Kerstgilde. KJOG ALTIJD telt het Haarlemse I' Kerstgilde vier en vijftig leden die zich nu vooral ten doel stellen de behoeftige medemens te helpen. Daartoe worden er in de winter- maanden gedurende twaalf weken, een vier en dertig armen uit de stad van levensmiddelen voorzien. voornamelijk grutterswaren. terwi.il er in de zomer dertien oude vrou- wen, die in de Haarlemse hofjes ge- makkelijk te vinden zullen zijn, ont- haald worden op een rijtoer, waarna hun een maaltijd wordt aangeboden. Ook heeft het Kerstgilde, die de oude St. Bavo tijdens de godsdienst- twisten verloren zag gaan, weer een eigen kapel en wel in de nieuwe Haarlemse kathedraal, de Sint Bavo aan de Leidse Vaart. alwaar in 1929 een altaar werd geplaatst. Een jaar of tien geleden maakte de Haarlem se kunstschilder en glazenier, Han Bijvoet, voor het gilde een prachtig raam, uit drie delen bestaande, waarvan het middengedeelte de eigenlijke Kerstvoorstelling geeft: Maria, St. Jozef en 't Kindje, de os en de ezel op de achtergrond. In het linker deel zijn de engelen. in het rechter de herders gegroepeerd. De wapens der plaatsen, waar de leden van het gilde woonachtig zijn, wer- den er tevens in verwerkt. Dat het aloude Haarlemse Kerst gilde niet alleen nog reden van be staan heeft, maar zelfs een grote vitaliteit bezit, bewijst wel het fell, dat 't bestuur nog steeds doende is, om naast de vele werken van lief- dadigheid, die geregeld worden on- dernomen, haar eigen kapel. waar iedere week nog vier H.H. Missen worden gelezen voor de overleden gildeleden en waar op Kerstnacht. op het feest van Onnozele Kinderen en tip St. Jan, een H. Mis wordt op gedragen, te verfraaien en te maken tot een monument voor het nage- slacht. Zo kreeg onlangs Han Bij voet weer een opdracht van het bestuur van het gilde, om nog twee ramen te vervaardigen.' Het eerste. waarvan de orttwerpen reeds gereed zijn en dat binnen afzienbare tiid zal worden uitgevoerd, stelt de Kerstboodschap aan de herders van Bethlehem voor. Het tweede geeft dan een voorstelling van de aanbid- ding der drie Koningen. In totaal zal deze Kerstkapel, ook wel kapel der H. Familie genoemd, drie grote gebrandschilderde ramen tellen. Over de plannen voor het laatste raam. dat niet drie, doch slechts twee segmenten bevat. zal nog na- der worden beslist. IEDER JAAR komen de leden van I het Haarlemse Kerstgilde in de kathedraal tesamen en gebruiken zij in Haarlem of naaste omgeving hun gildemaal. Nog altijd bestaat het bestuur uit een deken en twee vin- ders, bijgestaan door een thesaurier- secretaris. De deken treedt. zoals vroeger gebruikelijk. ieder jaar afj en wordt opgevolgd door de eerste vinder, de tweede wordt er dan steeds weer bijgekozen. zodat de functies steeds opschuiven. Zo is tot in onze dagen een oude traditie gehandhaafd gebleven. die niet alleen do leden van het gilde. maar alien, die er mede in contact komen. aanspoort om. zoals in een oude gildeplaat uit 1606 werd ge- beiteld: ..die salighe gheboorte Christi" te vieren. L. S Waar in onze tijd de industrie het I handwerk op vele terreinen heeft verdrongen, is het begrijpeiijk, dat ook de ceramiek niet aitijd zozeer I met ons dagelijks leven verbonden is als in vroeger tijden het geval I was. Wij worden vaak al te gemak- I kelijk en goedkoop voorzien van allerlei gebruiksvoorwerpen, waar- onder aardewerk een grote plaats inneemt, en erkennen daarom hel J handwerk van de pottenbakker niet altijd als een belangrijk ambacht. Toch is er in onze tijd een ken- It ering merkbaar. Niet iedereen is bevredigd met datgene wat indus- trie en machine ons gelieven voor te zetten en velen zoeken opnieuw j in de schoonheid van*vorm en kleur, door de kunstenaar gebracht, wat I zij in de eentonigheid van 't massa productmissen: de menselijke ziel j en de afstraling van de eeuwige schoonheid. Dit verheugende verschijnsel gaat gepaard met een meerdere waar- [dering an de aloude pottenbakkers- kunst en meer en meer richt zich de smaak, ook van het eenvoudige publiek, van het gipsen bazargoed j op de producten van de ateliers der kunstnijveraars. Met deze herwaar- dering gaat ook een opleving van het handwerk gepaard. Het oude ambacht herleeft in nieuwere vor men, waarbij veelal gebruik wordt gemaakt van de moderne techniek. Onze klei-ateliers zijn er heden ten dage een gelukkig voorbeeld van. Herlevend ambacht Wij vinden ze door het hele land, die werkers, die met hoofd en hart aan hun kunst verknocht zijn, maar de kleikunst bloeit toch nergens zo schoon op als ,in het Limburgse waar de mensen het pottenbakken als het ware in het bloed zit en waar men de kleikunst nooit geheel verleerd heeft. In de laatste jaren vooral heeft het dorpje Beesel, gelegen aan de Maas tussen Roermond en Venlo, waar de kleiwarenfabriek St. Joris is gevestigd. van zich doen spreken. Het handwerk. dat deze ateliers verlaat. is artistiek verantwoord, terwijl het veelal ook als gebruiks- voorwerp zijn practisch nut bewijst. Dat de religieuse inslag, een der mefest op de voorgrond tredende kenmerken van de Limburgse volks- aard. daarbij sterk op de voorgrond treedt. baart niet alleen geen ver- wondering. maar is zelfs als een gelukkige omstandigheid te beschou niet op de laatste plaats zal bijdra- gen tot een verinniging van onze devotie. Wij zijn immers bij al onze voorstellingen van heiligen in grote mate afhankelijk van wat wij met de ogen waar kunnen nemen en het is een bekend feit, dat wij op het gebied der heiligen-verering niet altijd bijster verwend zijn geweest met voorstellingen, die hart en ge- moed wisten te ontroeren of te boeien. Het klei-atelier St. Joris brengt ons nu werk, dat zowel ons reli- gieus gemoed als onze zin voor het schone bevredigt. Ieder beeld, dat deze ateliers verlaat, is bezield en spreekt een eigen taal. Het heeft een eigen karakter en trekt onmid- dellijk de aandacht van de aan- dachtige beschouwer. Het materiaal, de Limburgse klei, is hier verwerkt tot een waardig eindproduct. waar bij niet de kunstenaar zijn wil de- monstreert, maar ondergeschikt' maakt aan de schone materie. Het materiaal wordt veredeld en ver- levendigd en door een goede kleur- geving geaccentueerd. Bruin en grijs, soms een diep-blauw, doen de grondkleur van de klei, de rood- achtige massa, meer tot leven ko men. De vorm is natuurlijk en spreekt direct aan. Daarin ligt het geheim van de bekoring, die van deze beelden, op een speciale wijze j gebakken. zodat de klei de hard heid van steen aanneemt, uitgaat. Hetzij men een madonna, een kruis- beeld of een kerstgroep beschouwt. de zin voor het schone ligt er in verweven en men kan zich moeilijk onttrekken aan de lust zulk werk te bezitten. Momenteel is er in Bergen, in de Kunsthandel Hopman. een tentoon- stelling te zien van dit kunst-aarde- werk Er staat een collectie, waarbij een ieder veel zal vinden, dat hem bekoort. Naast een groep kerkelijke kunst is er ook voldoende profaan werk aanwezig, waaruit blijkt, dat deze kunst zich niet alleen op het godsdienstige richt. Men vindt er wandversiering en gevelstenen, een voudige gebruiksvoorwerpen, kort- om veel. dat in huis een eigen sfeer brengt. Zowel de kunstliefhebber als de doorsnee burger, die smaak voor het schone heeft, zal er tegen matige prijzen iets vinden dat naar zijn gading is. Deze tentoonstelling, die in de ware zin des woords een pleidooi voor dit schone, herlevende ambacht is, duurt tot en' met 31 December en zal. naar wij hopen, vele minnaars werk weten te trekken. Naast dit aardewerk is er nog werk van de Bergense schilder Nico Berk- hout te bezichtigen, waarover wij reeds eerder schreven en dat aan- gevuld is met enkele nieuwe teke- ningen, zodat ook het plaatselijke karakter van deze Kersttentoon- stelling voldoende tot uiting komt. Ceylon heeft Nederland officieel op de hoogte gesteld van de boy- cot op Nederlandse schepen en vliegtuigen, die troepen of wa pens vervoeren voor gebruik te gen de Republiek. Sir Oliver Goonetilleke, de hoge commissaris voor Ceylon in Enge land, bezocht de Nederlandse am- bassadeur te J^onden, jhr. Michiels van Verduynen, en overhandigde hem de volgende mededeling na- mens zijn regering. ..Het bericht, dat de Nederlandse regering de zgn. „politibnele actie" in Indonesie hervat, is met grote bezorgdheid ontvangen en het is de plicht van de regering van Ceylon aan de Nederlandse regering uit- drukking te geven van haar zeer grote ongerustheid ten aanzien van de betreurenswaardige gevolgen. welke deze actie waarschijnlijk in zuid-oost-Azie zal hebben". wen. daar deze kunstuiting zeker van goed, degelijk en sierlijk hand- Kapitein C. J. H. Wijker van de 8150 ton metende „Ridder- kerk", een Nederlands schip, dat op het ogenblik voor Bris bane ligt, heeft de eerste prijs van zesduizend Australische ponden <48.000 gulden) ge- wonnen in de loterij van Nw.- Zuid-Wales. Kaiptein Wijker. die zijn laatste reis maakt, is bijna 55 jaar, waarvan hij 39 jaar op de wereldzeeen heeft gevaren. In het begin van de tweede wereldoorlog, toen Nederland nog neutraal was. was hij gezagvoerder op het m.s. ..Arendskerk", dat werd getorpedeerd. Voor zijn dien- sten tijdens de oorlog aan 't vaderland bewezen. ontving hij het bronzen kruis en het kruis van verdienjte. Kapt. Wijker. die vele malen in zijn leven een kansje waagde bij loterijen e.d, heeft voor deze prijs hem te beurt viel. nog nooit iets gewonnen. HET fleurige beeld van een schaatsende menigfe heeft tal van schilders en te- kenaars geinspireerd tot het maken van kunstwerken. Deze gravure, naar een schil- derij van Pieter Breugel den Oude, van omstreeks 1550, geeft wel een zeer levendige voorstelling van de wijze, waarop onze voor- ouders zich op het ijs vermaakten. De voor stelling is gemaakt rond de St. Jorispoort te Antwerpen. Pieter Breugel heeft er alles bij gehaald, wat er al zo op het ijs kan ge- beuren. Geheel links wordt een drenkeling uit het water gehaald; op de achtergrond vinden hardrijderij'en plaats en wordt er een kolfwedstrijd gespeeld. De personen op de voorgrond beelden ieder een afzonderlijke handeling uit: naast geoefende en zelis kunstrijdende schaatsers ziet men ook be- ginnelingen en zelfs vallende krabbelaars. Rechts (achter de boom) koopvrouwen die verversingen aanprijzen. tP?e gebeurtenissen in het verre Oos- 4noodfaakt°nzae* Pf" tWecdc male Zlch gen In te P-iJPen, hebben de aan. getrokkenleiiW St6l'k naar dit deel van wereld zullen vaiienaarf- "U dan ooit besllss>ngen zich ^uRen ^irengem61 gev°lge" Daar is dan vooreerst China waar on hot ogenblik de deur practisch is dichtgevallen t-ri waar Tsjang Kai Sjek de restanten van zijn ™LtV7 rfgen leger bl-i elkaar m°et trekken Zuiden, rond de Gele rivier, nog te kun nen verdedigen tegen de snel oprukkende troe- TnonoVan e commurtisten-generaal Mao Tse loeng. De voornaamste havensteden zijn reeds Ho«e! e" i? opmars van het Noorden uit gaat des te sneller naarmate de regeringstroepen in £'kaar V£dl?n> vluchten of - en dit is kenmer- kt-nd zich zonder slag of stoot overgeven HiiD voor het communisme is het Chinese volk 'zeker met. doch wel verlamd door de halfslachtigheid de ontrouw en de corruptie van de grote man- nen in de steden, die met hun tradifionele familiebegunstiging gepoogd hebben munt te f>aat' de goedheid en vooral de volgzaamheid van het volk. De rollen gaan nu wisselen. Lang, zaam maar zeker dringt het groeiproces ook door tot in de eindeloze vlakten van de Yangtse en de Gele rivier, waar men nu gaat inzien. dat de gevreesde Kwomintang van Peking en later Nanking eigenlijk niet meer was dan een voos omhulsel voor een familiekliek. Soeng Fo de zwager van de generalissimo, kon na een tweede pogmg een nieuwe regering samenstellen die een mogelijkheid tot compromis met de opruk kende tegenpartij overliet, zonder echter, zo zei de premier, als eerste hierom te willen verzoe- ken. De bitterste ervaring voor Tsjang Kai Sjek en aiens echtgenote moet echter wel geweest zijn, dat Amerika deze week onverwacht een ster'ke vermtndering van de E.C.A.-hulp aankondigde Mevrouw Tsjang heeft in de VS. waar zij' tijdens de oorlog voor het Congres sprak en met toejuichingen werd ontvangen, nu moeten on- dervinden, dat het verzetten der bakens voor haar land niet alleen een persoonlijke misken- ning doch ook een afdanken van deze vijfde grote mogendheid inhield en dit alles zal er binnen afzienbare tijd toe moeten ieiden, dat haar man in het Hemelse Rijk heeft afgedaan en de nieuwe leider Mao Tse Toeng een andere koers zal gaan bepalen. Welke? Het Chinese raadsel heeft alle eeuwen door de overige wereld doen verbazen, in welke richting het bestuur ook ging. We mogen hopen en bidden, vooral in deze Kerstdagen, waar zoveel Nederlanders als missionarissen en missiezusters in het verre Oosten verblijven, dat de veranderde politiek in dit wondere land niet de ondergang van het millioenenvolk of het Christendom zal beteke- nen. Oost-Azie omvat ontstellend-veel proble- men, die met alleen zeer wijze regeringen, doch meer nog de diepgaande invloed van het Chris tendom zullen nodig hebben, om ten voile te kunnen bijdragen tot het herstel van zichzelf nu daar allerwege een geest van zelfstandig- heid baanbreekt maar ook van de wereld, die ait deel met kan en mag verwaarlozen. Ook in Palestine vlot het de laatste tijd niet meer. Enerzijds heeft men herhaaldelijk kunnen lezen, dat Israel en Transjordanie toenadering zoeken. anderzyds hoort men weer, dat de Ara- bieren in en rond Jeruzalem een nogal forse toon aanslaan, hoewel de onderhandelingen over dit gebied nog niet beeindigd zijn. Or. Ralph Bun dle. de wnd. bemiddelaar van de V.N heeft te kennen gegeven, binnenkort te zullen aftreden. zodra een verzoemngscommissie in het leven geroepen is. Hij acht de tijd er nu geschikt voor om de werkzaamheden over te dragen aan een dergelijke commissie. samengesteld uit verte- genwoorders van verschillende neutrale mo- gendheden en Van beide strijdende partijen Of deze commissie echter beter en sneller een op- lossing zal kunnen vinden valt te betwijfelen want zolang de partijen zelf voortdurend op tegenstellingen stranden. vooral wat de be- grensde gebieden betreft, zal het uiterst moei lijk blijven, om een definltieve oplossing te vin den, die zowel de Joden als de Arabieren be- vredigen kan. Wel is het opvallend, dat Komng Abdoellah van Transjordanie de laatste daaen meer dan eens blijk gegeven heeft niet geheel en al volgens de wensen van de Arabisclie Liga te handelen en te spreken en vooral met Egvpte schijnt het niet geheel en al in orde te zlr Dit is begrijpeiijk, omdat Abdoellah zich Urn uitroepen tot koning van Palestina en Transjor danie, terwijl Koning Faroek als eerste met zijn troepen in Palestina opereerde, om de daar aan- wezige Arabieren te helpen. De tegenstellingen tussen deze twee vorsten komt de Liga dus wel zeer ongelegen, nu Israel in de wereld rondom steeds meer als een ernrtige candidaat voor ai- gemene erkenning r.aar voren treedt, hoewel aan de andere kant de V.N. de toelating van deze jonge staat tot ds statengemeenschap lieeli verworpen. Pe resultaten van de besprekingen rond hel Atlantisch Pact zijn nog niet bekend geworden Men kon dit verwachten. omdat niet eerder iets zal worden medegedeeld, alvorens definitieve beslissmgen gevallen zijn. Daarom was de mede deling van Kolonel de Fraiteur, de Belgische Minister van Defensie, des te merkwaardiger Hij gaf een verkiaring, dat West-Europa de eer- ste verdedigingslime zou zijn, waarbij hij echtei- m het midden het, welke dan de tweede en /of laatste was. Daargelaten, wat men in de alge- mene strategie onder West-Europa wil verstaan is een dergelijke verkiaring of hoogst-roekeloos. of mteressant om inzichten op te bouwen, om- trent Portugal, Spanje, Italic en verschillende andere landen. Dat de Belgische Congo militaire steunpunten zal krijgen zal met de uitbouw van dergelijke limes wel iets te betekenen hebben. Wat de Veiligheidsraad ook over Indonesie beslissen zal, de wereld moet er rekening mede houden dat de dwang op goedwillenden niet kan bijdragen tot een werkelijke eenheid. noch in de West-Europeese Unie, noch in het Atlan tisch Pact en zeker niet in de bijdrage tot het algemeen herstel van de wereld. Daarmede kunnen limes en strategische plannen worden uitgestippeld. doch het vertrouwen in elkaar wordt er met mee gewonnen. De V.S. kennen hun eigen sterkte en invloed op de overige lan den doch zij dienen in ieder geval ervan over- ,,UJog,m4 dat ieder volk z«n eigen reeht- vaa.dige problemen, die een oplossing vrageu ook zullen oplossen, zonder dat een wereld van onbegrip en verwarring daaraan te pas behoeft te komen. Als het zover is, dan pas zal de ver- gadenng van de V.N. pas een bijeenkomst van „verenigde volken worden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1948 | | pagina 11