vDIGERS
De Trolley - Groningens beroemdheid
naast koek en molleboon
DE KERKVERVOLGING
IN OOST-EUROPA
Heemskerk
Schoolhoofd te Goes zendt onderscheiding
terug naar het Witte Huis
DE HOUDING, door Amerika in de veiligheidsraad ten opzichte
van ons land bij de behandeling van de Indonesische kwes
tie aangenomen, is het hoofd van de katholieke jongensschool te
Goes, de heer P. J. W. van den Dries, een doorn in het oog. Zo
zeer heeft de houding van dr. jessup, de Amerikaanse afge
vaardigde, hem gegriefd, daf hij een Amerikaans certificaat van
waardering, namens Roosevelt ondertekend door Eisenhower,
heeft teruggestuurd naar het Witte Huis.
BELANGRIJKE UITVINDING
OP LANDBOUWGEBIED
Ford Dearborn maaimachine
DE TIJDEN liggen al lang achter ons, sedert de provincie met
zijn uitgestrekte greiden overstroomd werden door tientallen
z.g. „Hannekemaaiers", die voorjaars kwamen en met hun
blinkende zeisen met de regelmaat van een klok heen en weer
gingen door het sappige gras. De maaimachine kwam en dit
bracht een geweldige ommekeer in het rustige boerenbedrijf,
zoals zovele andere moderne inrichtingen te voren reeds had
den gedaan. En al schudden de ouderen vroeger meewarig het
hoofd en beweerden, dat die machines wel weer heel spoedig
zouden verdwijnen, het mocht niet baten. Evenals in alle an
dere bedrijven maakt het landbouwbedrijf zich momenteel op
voor toenemende mechanisering.
Igen van een
jisterspel
irktberichten
bracht Helder
Maar geen lonende exploitatie
Steekt de handen in eigen boezem
Dr. Jessup geeft
antwoord
Hongarije vraagt terugroeping
van Chapin
Protestmeeting
in New York
Naar wij vernemen
De beste strijd
■C VAN MINISTER
EN AANVAARD
(/ENHAGE, 14 Febr.
Ie Koningin heeft met
n heden aan mr. E.
assen op zijn verzoek
■st eervolle wijze ont-
end als minister van
gebiedsdelen onder
ging voor de vele en
e diensten, door hem
sr moeilijke omstan-
aan Haar en den lan
den. Het beheer van
terie van overzeese
len is tijdelijk opge-
n de minister van bin-
zaken, mr. j. H. van
en.
JVERW ACHTING
leeld door het K.N.M.I.
geldig van Maandagavond
javond.
HOUDEND ZACHT
I
«waar bewolkt wet hier
,r enige lichte regen of
en. Matige en in het
a van het land tijdelijk
ge wind tussen zuid en
tanhoudend zacht.
ZES DODEN.
:iEN GEWONDEN
«■richten uit Quito in
heeft een woedende me-
r het „El Comercio" ge-
irand gestoken, waar een
an een hoorspel uitzond
invasie op de aarde door
ers van de planeet Mars.
,-erden zes personen ge-
i-ijftien gewond. De aan-
5chade wordt geschat op
>nd sterling.
ndlge en realistische be-
van de zogenaamde inva-
zaakte een paniek onder
ars. Men vluchtte in grote
straat op. Toen de uit-
;an het hoorspel tot het
ition doordrongk trachtte
e microfoon uit te leggen
zasie der Marsbewoners
ntasie was, maar op dat
uisterden er slechts wei-
st op straat drong het tot
anru-n menigte door dat
iing iedere werkelijkheid
ontstond een protestde-
naar het gebouw van „El
waarvan eerst de ruiten
i werden. Daarna werd 't
gestoken. Zes personen
om het leven en vijftien
-wondlngen op. Verschei-
iner kwamen van de bo-
rdieplng op straat ge-
jk dat de radio-uitzending
-heidsgetrouw beeld gaf
eschetste gebeurtenissen,
erhoogd door het gebruik-
n namen van bekende
n en journalisten, die
1 op de plaats der invasie
waren. Een der spelers
s de minister van Binnen-
ken, die de bevolking door
oon aanspoorde kalmte te
regering van de
op de no
stand
ioogte werd ge-
f de minister van Defen-
het leger in te zetten. Sol
ven de menigte rond het
an „El Comercio" met
traangasbommen uiteen.
RMONA HERKOZEN
nt Carmona is Zondag als
van Portugal natuurlijk
want h(j was tenslotte
nige candidaat, daar de
der oppositie, generaal
Mattos. zich op het laat-
>lik teruggetrokken had.
officiële mededelingen
stem op Carmona ultge-
fi 90 procent van de kie-
[TTGESPROKEN
ATLLISSEMENT
AAR. Meindert Joseph
garagehouder te Alk-
naalkade 3.
r-commissaris: mr. J. Al-
-ator: mr. H. Lesterhuls,
t 2.
ENHUIZEN, 14 Ferb.
11.000 kg rode kool 12.10
kg gele kool 10.2010.40.
l-SCHARWOUDE. 14 Febr.
10.000 kg uien 6.109: 82.000
kool 12.10—12.60; 21.000 kg
10.20—11.10; 130.000 kg
1 8.90; 1700 kg kroten I 6.—
peen II 6.70; III 5.80.
mden de zege verdienden.
:1 golfde vlug op en neer,
iets meer in de aanval,
ciaal linksbui ten de Wit
fraaie scoringskansen in
ode onbenut.
t breekt aan met blanco
0.
rust krijgt Nijman kort
kaar twee goede kansen,
echter meters naast.. Dan
reeds omschreven buiten-
punt van Ado.
ge over een weer gaande
krijgt Wieren de bal keu-
ipeeld van Hoebe, er volgt
smeten voorzet, Rottier
bal met de borst op en de
bal wordt ineens uit de
;eschoten. Een buitenge-
ai doelpunt 10.
at nu alles op alles, maar
.inten komen ze niet meer.
heeft zijn sportieve plicht
Succes en BKC op de
ize vervuld.
- Maandag 14 Februari 1949
PAG. 3
DE NIEUWE TROLLEY-BUS
gR IS EEN SLAGZIN, welke luidt:
„Wie Groningen niet kent
Kent Nederland niet".
Dit geldt vooral voor één van de drie beroemdheden van de
noordelijkste provincie, nl. de trolleybus, die sinds Juni 1927 de
stad Groningen doorkruist en zich deze monopolie-positie heeft
weten te handhaven, tot op dit ogenblik toe. Wie Groningen
niet kent, moge dan al eens kennis gemaakt hebben met de
beroemde Groninger koek en de bekende mollebonen, de enige
Nederlandse trolleybus heeft hij nooit gezien. Dit monopolie
zal overigens niet lang meer duren, want ook Arnhem besloot
voor zijn verbinding naar Velp en Oosterbeek de trolley in te
gaan voeren en men is daar reeds met de aanleg van de boven
leiding begonnen.
De ervaring nu in ruim 20 jaar
met de trolley in Groningen opge
daan was van dien aard, dat de
Groninger Raad enige maanden ge
leden met algemene stemmen be
sloot de bestaande electrische tram
lijnen op te heffen en ook deze te
vervangen door trolleybussen,
waarvan er thans 18 besteld zijn.
Groningen hoopt de eerste daarvan,
die van Nederlands fabrikaat zijn,
in November te ontvangen. Ze wor
den bij de D.A.F. in Eindhoven en
bij Kromhout in Amsterdam ver
vaardigd, alleen voor de electrische
uitmonstering moet men nog te
recht bij de Oerlikon in Zurich, ter
wijl ook de aanleg van de boven
leiding nog in Zwitserland besteld
moest worden. Wat dit laatste be
treft is op het eind van de vorige
week net bij de Groninger directie
van de Tram bericht ingekomen,
dat men met de afzending van de
eerste partij materiaal is begonnen.
Het wachten is nu nog op de mas
ten, maar men hoopt ook deze
spoedig te krijgen, zodat in Mei
met de bouw van de bovenleiding
kan worden aangevangen. Als alles
dan meeloopt zal de nieuwe trolley
lijn van het Noorderstation via de
Grote Markt naar Helpman nog
voor de Kerstdagen kunnen rijden.
Uit het voren staande blijkt
reeds voldoende zou men zeggen,
dat de beslissing van Groningen in
1927, om de trolley in te gaan voe
ren, niet onjuist is geweest. Dit
klopt ook geheel met het rapport,
dat nu ongeveer een jaar geleden,
door verschillende deskundigen op
het gebied van het openbaar ver
voerbedrijf in ons land is uitge
bracht en dat tot de conclusie
kwam, dat de electrische tram
voor steden met meer dan 200.000
inwoners alleen nog rendabel zou
zijn. Voor steden boven 100.000 tot
200.000 zou de trolley en daar bene
den zou alleen de autobus tot een
lonende exploitatie kunnen leiden.
Men zou dus kunnen zeggen, dat
Groningen in 1927 reeds tot het in
zicht gekomen was, waartoe nu
deze technici en practici in dit rap
port kwamen. Al moeten we mis
schien hier direct aan toevoegen,
dat de practijk tot nu toe in Gro
ningen nog niet bewezen heeft, dat
de trolley hier een winstgevend
bedrijf is. Het ziet er bovendien ook
nog niet naar uit, dat dit in de
naaste toekomst in Groningen het
geval zal zijn.
Trouwens we geloven ook niet,
dat toen de Raad van Groningen in
1925 besloot tot de aanschaffing
van een trolley, men van mening
was, daarmee voor de gemeente
lijke schatkist een nieuwe goud
mijn te hebben aangeboord.
De zaak lag zo. De Groningers
zullen zich nog herinneren, dat hun
mooie stad in de twintiger jaren
berucht was vanwege de buitenge
woon slechte toestand van tal van
hoofdstraten en het was dan ook
zeker geen weelde, dat in 1925 en
'26 de hoofdwegen noord-zuid ge
heel gemoderniseerd werden. Dit
bracht natuurlijk ook mee, dat het
trambedrijf genoodzaakt was tot
algehele verniewing van spoor- en
bovenleiding over te gaan. Wat de
verbinding noord-zuid met de elec
trische tram betreft, kostte dit niet
minder dan f 520.000. Aangezien
deze lijn 60 pCt. van het totale aan
tal trampassagiers in Groningen
vervoerde, besloot de Raad toen
deze uitgave nog te wagen, maar
droeg hij B. en W. op, wat de an
dere lijnen betreft, naar een goed
kopere oplossing te zoeken. Nu
waren er sinds 1924 ook al auto
bussen bij het Groninger trambe
drijf in dienst, maar de ervaringen
waren niet gelukkig. De slijtage
van deze eerste bussen was vrij
groot en door de wisselende ben
zineprijzen in die dagen een econo
mische exploitatie niet gemakke
lijk.
Trolleybussen
Dit leidde de toenmalige direc
teur de heer A. Schmidt er toe, in
Engeland eens een kijkje te gaan
nemen bij de daar toen meer en
meer in gebruik komende trolley's
en met de toenmalige wethouder
Catz werd in het voorjaar van 1926
enkele Engelse steden bezocht, die
trolleybussen exploiteerden. De he
ren kwamen enthousiast terug en
liet resultaat van hun reis was, dat
vdor het traject KranewegGrote
Markt, later doorgetrokken naar 't
Winschoterdiep, een proef met een
trolleybus werd genomen. Er kwa
men twee proefbussen, waarin
plaats was voor 50 personen, ter
wijl de rijsnelheid 35 K.m. bedroeg.
Deze voldeden en later werden er
dan ook nog vier bij besteld.
Als we nu na ruim 20 jaren de
vraag stellen, heeft de trolley bus
voldaan, dan moet daarop met ja
en neen geantwoord worden.
Ze bleek veel voor te hebben bo
ven de electrische tram, doordat ze
veel soepeler te hanteren is, wijl
ze niet aan vaste railweg gebonden
is, maar in de straat gemakkelijk
om een obstakel heen kan rijden.
Ze is veel goedkoper dan een tram
en veel solieder dan een autobus.
De trolley's, die no 22 jaar in Gro
ningen rijden, kunnen wat de mo
toren betreft nog minstens 20 jaar
mee. De carosserie is vrijwel op,
maar het chassis en motoren is zo
onverslijtbaar gebleken, dat het
nog volkomen gemotiveerd is, er
een nieuwe carosserie op te bou
wen. Defecten kwamen er bijna
niet. Dag in dag uit, in regen en
sneeuw lopen ze perfect en een
ltind kan ze bedienen. Het mecha
niek is doodeenvoudig. Men trapt
de schakelaar in en hij loopt. In 2
x 24 uur kan iedereen er mee rij
den. De levensduur en het onder-
Houd is dan ook belangrijk goedko
per dan van een autobus.
Het nadeel ls, de geringere
snelheid en dat men toch nog al
tijd aan het bovennet gebonden is,
waardoor vooral bjj de bruggen
een geregeld dienstrjjden vaak
niet mogeljjk ls. Een frequentie
als met een autobus kan nooit
worden bereikt.
Toch is in Groningen algemeen
betreurd, dat niet reeds in 1926 de
electrische tram is afgeschaft en
men de trolley's toen niet algemeen
heeft ingevoerd. De verliezen op
ons trambedrijf zouden dan heel
wat minder in de voor-oorlogse ja
ren zijn geweest. En wat erger is,
men zou dan niet zo onverstandig
zijn geweest in arren-moede de con
cessie naar het bloeiende Haren
zonder meer prijs te geven aan een
particuliere onderneming, die nu
een busbedrijf GroningenHaren
heeft ingevoerd en daar een lonend
bedrijf van heeft gemaakt. Zou dé
gemeente nu deze concessie terug
willen hebben en voor een trolley
was dit zeker een prachtlijn, dan
moet ze daarvoor een geweldig ka
pitaal neertellen. Maar alleen, om
dat de electrische tramlijn in 1939
zulk een groot verlies opleverde,
was men blij van deze concessie af
te zijn en gaf men haar cadeau.
Wat wel buitengewoon kortzichtig
is geweest.
Men concludere hier uit echter
niet, dat de trolley, Groningen
winst heeft opgeleverd. Voor de
oorlog was ook de trolley-lyn
noodlijdend en kostte geld, al was
het heel wat minder dan een elec
trische tram hier zou gekost heb
ben. Maar het Groninger publiek
is niet erg tram of trolley-min
ded. De fiets is hier het geliefde
vervoer en dit grote verschil met
Engeland heeft men in 1926 in
Groningen over het hoofd gezien.
Wel is in de eerste jaren na de
oorlog, toen er weinig fietsen waren
en de mensen losser aan het geld
zaten, het tram- en trolleyvervoer
enorm opgelopen, maar de daling
zet zich al weer snel in. December
1948 bracht een minder vervoer van
190.000 passagiers vergeleken bij
December 1947, wat een minder
opbrengst betekende van ruim
f 18.000.in één maand. En Ja
nuari 1949 was ook weer belangrijk
minder dan Januari 1948. De ge
middelde bezetting van de tram,
welke in 1938 12 man per rit was,
bedraagt nu nog maar 15 man, ter
wijl het 25 man in 1946 en '47 was.
Ook het vervoer van de trolley
loopt snel achteruit en we vrezen,
dat de nieuwe trolleybussen nim
mer enig financieel voordeel zullen
opleveren. Want zowel de aanschaf
fing er van, als de aanleg van de
bovenlijnen is nog ontzettend duur
en zal zeker een lonende exploitatie
in de toekomst niet mogelijk ma
ken. Maar dat heeft men met ste
den die te klein zijn voor een tafel
laken en te groot voor een servet.
Alleen de werkelijk grote stedea
die een hoge gemiddelde bezetting
kunnen maken, zullen hier een
winstgevend bedrijf kunnen' vor
men, maar de steden als Groningen
Utrecht, Arnhem, Haarlem enz.
zullen hier met tekorten blijven.
Ook als ze de tram vervangen
door de trolley. Groningen zal
straks met zijn nieuwe trolley-
lijnen ook niet aan dit lot ontkomen.
Dit certificat ontving hij in het
voorjaar van 1945, omdat hij tij
dens de bezetting met levensgevaar
enkele Amerikaanse piloten, die
een noodlanding op Zuid-Beveland
hadden gemaakt, wist te verber
gen en het leven heeft gered. Bij
de terugzending van het certificaat
schreef hij een brief, waarin hij een
heftig protest deed horen en hij er
op wees, „dat de Amerikaanse po
litici eerst de hand in eigen boe
zem dienen te steken en het ne-
gervraagstuk moeten oplossen, al
vorens een klein land aan te val
len, omdat dit niet in staat zou zijn
rust en orde te bewaren in Ned.
Oost Indië. Het is ons niet duide
lijk'". aldus schreef de heer van
den Dries. ,,hoe wij na een schit
terende staat van dienst in Indië
plotseling aangewezen worden als
onderdrukkers van een onschuldig
volk Wij in Holland waren zeer
dankbaar iegens uw land en wij
toonden dit op vele manieren voor
al hetgeen het tot 1947 voor ons
deed. Maar nu juist zijn het de
Amerikaanse politici geweest, die
Holland vernederd hebben voor
het front van de gehele wereld.
Waar hebben wij zulk een houding
aan verdiend? Zo zeer spijt mij
deze gewijzigde houding van uw
land, dat ik geen brijs meer stel
op mijn onderscheiding, hoe blij ik
ook geweest ben haar te ontvan
gen".
Deze week ontving de beer van
den Dries een brief van Dr. Jes
sup, die het betreurde, dat de
Nederlander een zo wel verdien
de onderscheiding retourneerde,
te meer „daar de bemoeienis van
de Amerikaanse regering met het
Indonesische probleem geen ver
loochening is van de dankbaar
heid, die het Amerikaanse volk
heeft voor de dapperheid van de
gedecoreerde en zijn landgenoten.
Hoewel de laatste resolutie, wel
ke ook door Noorwegen, China en
Cuba werd ondertekend, de Neder
landse gesties voor, het vestigen
van een gerechtvaardigde vrede
erkent, zo schreef Dr. Jessup
voorts nog, heeft de Veiligheids
raad, bewust van zijn verantwoor
delijkheid voor de handhaving van
de internationale vrede en veilig
heid, de speciale stappen geëist,
welke thans zijn gedaan. Dr. Jes
sup beëindigde zijn brief, waarbij
hij de tekst insloot van twee rede
voeringen, die hij in de Veilig
heidsraad over het Indonesische
vraagstuk had gehouden met de
hoop uit te spreken, dat de com
missie der Ver. Naties een bevre
digende oplossing zal bereiken in
het ernstige probleem. De gere
tourneerde onderscheiding zal Dr.
Jessup op zijn bureau bewaren. Hij
vertrouwde er op, dat de afzender
hem alsnog zal terugvragen.
De heer van den Dries verzeker
de ons echter in het geheel niet
door het schrijven te zijn bevre
digd. Hij blijft op zijn standpunt
staan en zal de decoratie laten
waar zij thans is n.l. op het Witte
Huis.
Beruchte autodief
gearresteerd
De mannen van de Centrale
Recherche van de Amsterdamse po
litie hebben Vrijdagavond een slag
geslagen, die de autobezitters in en
om de hoofdstad verheugen zal. Na
een langdurige voorbereiding zijn
zij er in geslaagd Manus Oly
een verre neef van de beruchte po
litieagent-bokser Sam Oly een
zeer geraffineerd en gevaarlijk
autodief, te arresteren.
Ruw geschat heeft Oly sedert No
vember dertig inbraken gepleegd en
vijftien auto's gestolen. Tot zijn buit
behoren varkens, vee uit de weide,
fietsen, motoren, leren jassen, radio
toestellen, stofzuigers en wasgoed.
Van zijn buit is weinig of niets
meer terug gevonden. Hij deed het
steeds direct van de hand en leefde
van het geld dat hij ontving op
ruime schaal. De politie heeft reeds
in het begin van deze week getracht
hem te arresteren. Hij wist toen
echter door in het water van de
Prinsengracht te springen, te ont
komen. Ditmaal was men hem ech
ter te slim af.
Actie voor Mevr. O'Keefe
SYDNEY, 13 Febr. (Reuter)
Het in Sydney verschijnende blad
„Daily Telegraph" heeft een fonds
gesticht voor de Indonesische mevr.
O'Keefe, om haar in staat te stellen
bij het Hooggérechtshof beroep aan
te tekenen tegen het deportatiebevel
waarbij zij en haar acht kinderen
het land moeten verlaten. Het blad
opende de intekenlijst met een gift
van 200 guineas (168 pond sterling).
Tot dusver is er ingetekend voor
een bedrag van 270 guineas. Immi
gratiefunctionarissen hebben mevr.
O'Keefe medegedeeld, dat zij tot 23
Februari in Australië kan blijven.
De Kerkvervolging in de Oost-
Europese landen gaat zich steeds
meer verscherpen. In Hongarije
rust de vijand van God nog niet,
na zijn laaghartige aanval op de
Kardinaal. In Polen spitst de
strijd tegen de Kerk zich toe. In
Praag is thans Mgr. Beran het
mikpunt der communisten, die
zonder schaamte verklaren: nu
kunnen wij eindelijk zonder meer
met God en zijn dienaren af
rekenen
Deze godslasterlijke taal gaat
samen met verdachtmakingen te
gen het Vaticaan en nieuwe strijd
tegen de bijzondere school. Eigen
dommen van de Kerk worden in
beslag genomen, priesters, broe
ders en zusters krijgen geen dis
tributiebescheiden meer voor de
aankoop van kleding en schoei-
sel enz.
In New York is een grote pro
testmeeting gehouden tegen de
veroordeling van kardinaal Mind-
szenty. Deelnemers van alle ge
loofsbelijdenissen vroegen protes
ten aan alle Amerikaanse burge-
niGGstcrs.
Amerika, Engeland en Frank
rijk plegen overleg, om de ver
oordeling van de Kardinaal aan
hangig te maken bij de V.N.
Hongarije verzocht terugroe
ping van de Amerikaanse gezant
uit Boedapest, Selden Chapin
Chapin komt wel naar Washing
ton, maar zal niet worden „te
ruggeroepen". Ook verlangt Hon
garije de terugroeping van kolo
nel Kopcsak van de Amerikaanse
legatie in Boedapest. De Hon
gaarse minister van buitenlandse
zaken protesteert tegen „de weer
galoze campagne tegen de Hon
gaarse democratie
Een grote betoging te Rome,
naar aanleiding van het proces-
Mindszenty is afgelast, naar men
vermoedt, in afwachting van wat
de H. Vader heden in het consis
torie zal zeggen.
De aartsbisschop van Sevilla
doet in een protestschrijven me
dedeling van een citaat uit een
brief, die hij in October van Kar
dinaal Mindszenty ontving, waar-*
in Z. Em. spreekt over „42.000
kinderen in Boedapest die geen
tehuis hebben en over duizenden
mannen, aan wie men hun werk
heeft ontnomen."
Van verschillende zijden wor
den nog onthullingen gedaan, ter
bevestiging van de afschuwelijke
behandeling, die de Kardinaal on
dervonden heeft. Zo doet een Pa
rijs blad gruwelijke mededelin
gen over de martelingen, naar
aanleiding van de verklaringen
van dr. Tibor Ham, die eenzelfde
„kuur" in Boedapest onderging.
Een vroegere Hongaarse minis
ter heeft het proces eveneens
nogmaals als leugen en bedrog
ontmaskerd.
Vergadering B.F.O.
BATAVIA, 13 Febr. (Aneta).
De bijeenkomst federaal overleg
heeft in haar vergadering van he-
den nader van gedachten gewisseld
over de aard der met de republi
keinse leiders te voeren besprekin
gen en over het tijdstip, waarop deze
een aanvang zullen kunnen nemen.
De vergadering, die inplaats yan
Zaterdag, zoals was aangekondigd.
Zondag begon, zal Maandag worden
voortgezet.
BETER VAN OOIT
(Adv.
is het comité voor de toekenning
van het mobïlisatie-oorlogskruis
Zaterdag door de minister van
Oorlog, Mr. W. F. Schokking, ge
ïnstalleerd. Ere-voorzitter van dit
comité is de oud-opperbevelheb
ber generaal H. G. Winkelman en
voorzitter de generaal-majoor der
artillerie b.d. K. E. Oudendijk.
heeft H. M. de Koningin het be
schermvrouweschap aanvaard van
het R.K. Doofstommeninstituut te
St. Michiels-Gestel.
moet Mr. G. E. van Walsum, bur
gemeester van Delft en waarne
mend voorzitter van de Partij
van de Arbeid op medisch advies
rust houden.
vierde de heer A. v. d. Toorn te
Scheveningen Zaterdag j.l. onder
grote belangstelling zijn zestig
jarig redersjubileum.
Granscorrecties nabij
Glanerbrug
Naar in het grensgebied nabij
Glanrrbrug verluidt, zouden de be
woners van die Duitse gebieden,
welke vallen onder de zogenaamde
kleine grenscorrecties, aanstalten
maken elders in Duitsland woon
ruimte te zoeken
De „Gronauer Nachrichten" heeft
gemeld, dat de grenscorrectie, vol
gens welke de textielfabriek
„Eilermark", die juist over de
grens is gelegen en Nederlands
eigendom is, op Nederlands grond-i
gebied zou komen te liggen, bin
nenkort een feit zal worden. Twee
derde deel van het fabrieksperso-
neel woont thans reeds in Neder
land.
60-jarig Priesterfeest
in de missie
Op 17 Februari zal pater L. Ver-
heyen, Redemptorist, in Suriname
zijn 60 jarig priesterfeest vieren.
I'ater Verheyen, die reeds 54 jaar
in de Missie verblijft, is Roosenda
ler van geboorte. H.M. Koningin
Juliana benoemde hem tot officier
in de Orde van Oranje-Nassau.
Groentenle-veranties aan
West Duitsland
KEULEN. 12 Febr. (D.P.D.).
Naar in Duitse importeurskringen
te Keulen vernomen wordt, heeft
de J.E.I.A. met Nederland een
overeenkomst gesloten, welke
groentenleveranties door Neder
land aan de Westelijke zones (in
liet voorjaar van 1949) beoogt, tot
een bedrag van 3 millioen dollar.
Yan dit bedrag wil men 2 millioen
dollar besteden aan tomaten, kom
kommers en bloemkool en 500.000
dollar aan vroege groenten, In het
bijzonder spinazie en sla. De over
eenkomst, die van 1 April tot 30
Juni 1949, maakt deel uit van het
onlangs gesloten handelsverdrag.
OOSTENRIJK EN DE
GROTE VIER
De pl.v. ministers van de Grote
Vier hebben in Londen hun bespre
kingen voortgezet over de grond
slagen van het Vresdesverdrag met
Oostenrijk, zonder resultaat te ver
krijgen. Over de nog onopgeloste
kwestie, n.l. het aanhoren van de
Joego-Slavische eisen inzake de ge
biedsuitbreiding ten koste van
Oostenrijk werd niet verder gede
batteerd. Meningsverschillen ont
stonden tussen de Russen en de
Westelijke mogendheden over het
al of niet toelaten in Oostenrijk
van buitenlandse deskundigen.
Zonder dat er enige tastbare re
sultaten zijn bereikt is de zitting
tot Maandag verdaagd.
Ongeveer half Nederland
juicht en jubelt, als een nati
onaal elftal de vaderlandse
eer hooghoudt op het sport
veld. De athletiek-helden wor
den gevierd en gehuldigd als
gold het de meest verdienste
lijke personen. Sport neemt
in het denken en meer nog in
het gevoels-leven van tallo
zen een plaats in, die door
nauwelyks iets anders bena
derd kan worden. Men leeft
als het ware van wedstrijd tot
vjeclstrijd. Toch is de overwin
ningskans, waarom daarbij ge
dongen wordt, een verganke
lijke: alle roem verbleekt, en
heeft men vandaag de ene
kampioen toegejuicht, morgen
zal men het een andere doen.
Er is maar één overwinning
die blijft, één krans die niet
verwelkt. Het is die, welke
behaald wordt op het einde
van een goed christelijk le
ven. MARCUS
(Van onze correspondent)
Was eerst het in cultuur brengen
van de grote complexen, zoals Wie-
ringermeer en Noordoostpolder aan
de beurt, waar men op grote schaal
proeven nam met machinale arbeid,
thans neemt dit vooral ook bij de
akkerbouw hand over hand. toe.Doch
ook de greidboer blijft niet achter.
Op vele bedrijven worden reeds
„melkmachines" gebruikt. En ook
tractors nemen op veel bedrijven
de plaats in van de vroeger zo ver
trouwde viervoeters. Voor de me
chanisatie zijn er mogelijkheden te
over. En zo zal het de heer A. J.
Schukking, die in de „Gijsbert Ja-
pikst'ad" woont, ook gegaan zijn,
toen hij na lang experimenteren
eindelijk er in slaagde een nieuw
type maaimachine te ontwerpen,
welke, tenminste voor motorgebruik
beter zou voldoen dan 't bestaande
type.
Bij de uitvinder
Dezer dagen hebben wy daarom
eens een bezoek gebracht aan het
bedrijf van de heer Schukking
wat thans in een riant pand aan
de Hichtumerweg in een voormalige
grasdrogerij is ondergebracht. We
troffen hem niet, want de uitvin
der-eigenaar was op reis. Zijn boek
houder echter, de heer Bakker, was
zo welwillend ons het een en ander
over de nieuwe vinding te vertel
len. We kunnen hierover echter kort
zijn. Dor 'n bijzondere constructie
waarop reeds octrooi is verkre
gen heeft de heer Schukking een
apparaat gemaakt, dat aan de Ford
Dearborn tractor een speciaal
licht soort tractor bevestigd
wordt. Uiterlijk ziet men zeer wei
nig verschil tussen het nieuwe en
het „verouderde" type. Het verschil
ligt echter hierin, dat bij de oude
maaimachines het mes in beweging
wordt gebracht door wielaandrij-
ving. Dit is bij het door de uitvin
der ontworpen model niet het ge
val. Dit wordt n.l. in beweging ge
bracht door een aftap-as op de mo
tor. Een belangrijke verbetering
noemde onze zegsman vooral het
feit, dat bij de nieuwe uitvinding
de messen niet verstopt raken. Men
kan namelijk de motor uitschakelen,
zodat het mes bij draaien of voort
bewegen in het geheel niet in be
weging komt. Op onze vraag of er
reeds proeven met de nieuwe vin
ding zijn genomen, antwoordde de
heer Bakker bevestigend. De laatste
jaren zijn er reeds een 12-tal van
deze nieuwe motoren in gebruik
geweest en de resultaten van deze
proefnemingen kan men zeer ge
slaagd noemen. Zo zelfs, dat de
Fordfabrieken te Amsterdam mo
menteel reeds een order voor 300
machinale maaimachines hebben ge
geven.
Of men in de toekomst zal ex
porteren. is een vraag welke de
heer Bakker niet direct kon beant
woorden. Het eerste afzetgebied zal
natuurlijk in ons eigen land zijn en
ook in de naaste toekomst zal men
zich hier volledig op toeleggen.
De heer Schukking neemt thans
weer proeven met een zgn. hooi-
gchuiver, welke voor aan de bumper
van de tractor wordt bevestigd. Ook
hiervan zijn de proefnemingen reeds
gunstig. Voor Bolsward, dat de laat
ste tijd in menig opzicht initiatie
ven nam, we denken bijv. aan het
wederom in het leven roepen van
de week- en automarkt, is het een
verblijdend teken, dat men binnen
de veste thans een industrie bezit,
welke in de naaste toekomst aan me-
nig arbeider werk kan verschaffen
Het proces-Kravchenko
Generaal Roedenko, in 1944 leider
van de Sowjetrussische aankoop
commissie te New York. waarvan
ook Kravchenko deel uitmaakte, is
te Parijs aangekomen. Hij zal als
getuige voor „Les Lettres Francai
ses" tegen Kravchenko optreden.
Iedere dag maken de
twee oudste Prinses
jes Beatrix en Irene
skitochten in de om
geving van het Oos
tenrijkse wintersport
plaatsje Sankt Anton
am Arlberg, waar zij
nu juist een week
geleden met hun va
der, Z. K. H. Prins
Bernhard, zijn aan
gekomen. Prinses Be
atrix (links) en Prin
ses Irene in volledige
ski-uitrusting, klaar
voor de tocht.