vDIGERS De Trolley - Groningens beroemdheid naast koek en molleboon DE KERKVERVOLGING IN OOST-EUROPA Heemskerk Schoolhoofd te Goes zendt onderscheiding terug naar het Witte Huis DE HOUDING, door Amerika in de veiligheidsraad ten opzichte van ons land bij de behandeling van de Indonesische kwes tie aangenomen, is het hoofd van de katholieke jongensschool te Goes, de heer P. J. W. van den Dries, een doorn in het oog. Zo zeer heeft de houding van dr. jessup, de Amerikaanse afge vaardigde, hem gegriefd, daf hij een Amerikaans certificaat van waardering, namens Roosevelt ondertekend door Eisenhower, heeft teruggestuurd naar het Witte Huis. BELANGRIJKE UITVINDING OP LANDBOUWGEBIED Ford Dearborn maaimachine DE TIJDEN liggen al lang achter ons, sedert de provincie met zijn uitgestrekte greiden overstroomd werden door tientallen z.g. „Hannekemaaiers", die voorjaars kwamen en met hun blinkende zeisen met de regelmaat van een klok heen en weer gingen door het sappige gras. De maaimachine kwam en dit bracht een geweldige ommekeer in het rustige boerenbedrijf, zoals zovele andere moderne inrichtingen te voren reeds had den gedaan. En al schudden de ouderen vroeger meewarig het hoofd en beweerden, dat die machines wel weer heel spoedig zouden verdwijnen, het mocht niet baten. Evenals in alle an dere bedrijven maakt het landbouwbedrijf zich momenteel op voor toenemende mechanisering. Igen van een jisterspel irktberichten bracht Helder Maar geen lonende exploitatie Steekt de handen in eigen boezem Dr. Jessup geeft antwoord Hongarije vraagt terugroeping van Chapin Protestmeeting in New York Naar wij vernemen De beste strijd ■C VAN MINISTER EN AANVAARD (/ENHAGE, 14 Febr. Ie Koningin heeft met n heden aan mr. E. assen op zijn verzoek ■st eervolle wijze ont- end als minister van gebiedsdelen onder ging voor de vele en e diensten, door hem sr moeilijke omstan- aan Haar en den lan den. Het beheer van terie van overzeese len is tijdelijk opge- n de minister van bin- zaken, mr. j. H. van en. JVERW ACHTING leeld door het K.N.M.I. geldig van Maandagavond javond. HOUDEND ZACHT I «waar bewolkt wet hier ,r enige lichte regen of en. Matige en in het a van het land tijdelijk ge wind tussen zuid en tanhoudend zacht. ZES DODEN. :iEN GEWONDEN «■richten uit Quito in heeft een woedende me- r het „El Comercio" ge- irand gestoken, waar een an een hoorspel uitzond invasie op de aarde door ers van de planeet Mars. ,-erden zes personen ge- i-ijftien gewond. De aan- 5chade wordt geschat op >nd sterling. ndlge en realistische be- van de zogenaamde inva- zaakte een paniek onder ars. Men vluchtte in grote straat op. Toen de uit- ;an het hoorspel tot het ition doordrongk trachtte e microfoon uit te leggen zasie der Marsbewoners ntasie was, maar op dat uisterden er slechts wei- st op straat drong het tot anru-n menigte door dat iing iedere werkelijkheid ontstond een protestde- naar het gebouw van „El waarvan eerst de ruiten i werden. Daarna werd 't gestoken. Zes personen om het leven en vijftien -wondlngen op. Verschei- iner kwamen van de bo- rdieplng op straat ge- jk dat de radio-uitzending -heidsgetrouw beeld gaf eschetste gebeurtenissen, erhoogd door het gebruik- n namen van bekende n en journalisten, die 1 op de plaats der invasie waren. Een der spelers s de minister van Binnen- ken, die de bevolking door oon aanspoorde kalmte te regering van de op de no stand ioogte werd ge- f de minister van Defen- het leger in te zetten. Sol ven de menigte rond het an „El Comercio" met traangasbommen uiteen. RMONA HERKOZEN nt Carmona is Zondag als van Portugal natuurlijk want h(j was tenslotte nige candidaat, daar de der oppositie, generaal Mattos. zich op het laat- >lik teruggetrokken had. officiële mededelingen stem op Carmona ultge- fi 90 procent van de kie- [TTGESPROKEN ATLLISSEMENT AAR. Meindert Joseph garagehouder te Alk- naalkade 3. r-commissaris: mr. J. Al- -ator: mr. H. Lesterhuls, t 2. ENHUIZEN, 14 Ferb. 11.000 kg rode kool 12.10 kg gele kool 10.2010.40. l-SCHARWOUDE. 14 Febr. 10.000 kg uien 6.109: 82.000 kool 12.10—12.60; 21.000 kg 10.20—11.10; 130.000 kg 1 8.90; 1700 kg kroten I 6.— peen II 6.70; III 5.80. mden de zege verdienden. :1 golfde vlug op en neer, iets meer in de aanval, ciaal linksbui ten de Wit fraaie scoringskansen in ode onbenut. t breekt aan met blanco 0. rust krijgt Nijman kort kaar twee goede kansen, echter meters naast.. Dan reeds omschreven buiten- punt van Ado. ge over een weer gaande krijgt Wieren de bal keu- ipeeld van Hoebe, er volgt smeten voorzet, Rottier bal met de borst op en de bal wordt ineens uit de ;eschoten. Een buitenge- ai doelpunt 10. at nu alles op alles, maar .inten komen ze niet meer. heeft zijn sportieve plicht Succes en BKC op de ize vervuld. - Maandag 14 Februari 1949 PAG. 3 DE NIEUWE TROLLEY-BUS gR IS EEN SLAGZIN, welke luidt: „Wie Groningen niet kent Kent Nederland niet". Dit geldt vooral voor één van de drie beroemdheden van de noordelijkste provincie, nl. de trolleybus, die sinds Juni 1927 de stad Groningen doorkruist en zich deze monopolie-positie heeft weten te handhaven, tot op dit ogenblik toe. Wie Groningen niet kent, moge dan al eens kennis gemaakt hebben met de beroemde Groninger koek en de bekende mollebonen, de enige Nederlandse trolleybus heeft hij nooit gezien. Dit monopolie zal overigens niet lang meer duren, want ook Arnhem besloot voor zijn verbinding naar Velp en Oosterbeek de trolley in te gaan voeren en men is daar reeds met de aanleg van de boven leiding begonnen. De ervaring nu in ruim 20 jaar met de trolley in Groningen opge daan was van dien aard, dat de Groninger Raad enige maanden ge leden met algemene stemmen be sloot de bestaande electrische tram lijnen op te heffen en ook deze te vervangen door trolleybussen, waarvan er thans 18 besteld zijn. Groningen hoopt de eerste daarvan, die van Nederlands fabrikaat zijn, in November te ontvangen. Ze wor den bij de D.A.F. in Eindhoven en bij Kromhout in Amsterdam ver vaardigd, alleen voor de electrische uitmonstering moet men nog te recht bij de Oerlikon in Zurich, ter wijl ook de aanleg van de boven leiding nog in Zwitserland besteld moest worden. Wat dit laatste be treft is op het eind van de vorige week net bij de Groninger directie van de Tram bericht ingekomen, dat men met de afzending van de eerste partij materiaal is begonnen. Het wachten is nu nog op de mas ten, maar men hoopt ook deze spoedig te krijgen, zodat in Mei met de bouw van de bovenleiding kan worden aangevangen. Als alles dan meeloopt zal de nieuwe trolley lijn van het Noorderstation via de Grote Markt naar Helpman nog voor de Kerstdagen kunnen rijden. Uit het voren staande blijkt reeds voldoende zou men zeggen, dat de beslissing van Groningen in 1927, om de trolley in te gaan voe ren, niet onjuist is geweest. Dit klopt ook geheel met het rapport, dat nu ongeveer een jaar geleden, door verschillende deskundigen op het gebied van het openbaar ver voerbedrijf in ons land is uitge bracht en dat tot de conclusie kwam, dat de electrische tram voor steden met meer dan 200.000 inwoners alleen nog rendabel zou zijn. Voor steden boven 100.000 tot 200.000 zou de trolley en daar bene den zou alleen de autobus tot een lonende exploitatie kunnen leiden. Men zou dus kunnen zeggen, dat Groningen in 1927 reeds tot het in zicht gekomen was, waartoe nu deze technici en practici in dit rap port kwamen. Al moeten we mis schien hier direct aan toevoegen, dat de practijk tot nu toe in Gro ningen nog niet bewezen heeft, dat de trolley hier een winstgevend bedrijf is. Het ziet er bovendien ook nog niet naar uit, dat dit in de naaste toekomst in Groningen het geval zal zijn. Trouwens we geloven ook niet, dat toen de Raad van Groningen in 1925 besloot tot de aanschaffing van een trolley, men van mening was, daarmee voor de gemeente lijke schatkist een nieuwe goud mijn te hebben aangeboord. De zaak lag zo. De Groningers zullen zich nog herinneren, dat hun mooie stad in de twintiger jaren berucht was vanwege de buitenge woon slechte toestand van tal van hoofdstraten en het was dan ook zeker geen weelde, dat in 1925 en '26 de hoofdwegen noord-zuid ge heel gemoderniseerd werden. Dit bracht natuurlijk ook mee, dat het trambedrijf genoodzaakt was tot algehele verniewing van spoor- en bovenleiding over te gaan. Wat de verbinding noord-zuid met de elec trische tram betreft, kostte dit niet minder dan f 520.000. Aangezien deze lijn 60 pCt. van het totale aan tal trampassagiers in Groningen vervoerde, besloot de Raad toen deze uitgave nog te wagen, maar droeg hij B. en W. op, wat de an dere lijnen betreft, naar een goed kopere oplossing te zoeken. Nu waren er sinds 1924 ook al auto bussen bij het Groninger trambe drijf in dienst, maar de ervaringen waren niet gelukkig. De slijtage van deze eerste bussen was vrij groot en door de wisselende ben zineprijzen in die dagen een econo mische exploitatie niet gemakke lijk. Trolleybussen Dit leidde de toenmalige direc teur de heer A. Schmidt er toe, in Engeland eens een kijkje te gaan nemen bij de daar toen meer en meer in gebruik komende trolley's en met de toenmalige wethouder Catz werd in het voorjaar van 1926 enkele Engelse steden bezocht, die trolleybussen exploiteerden. De he ren kwamen enthousiast terug en liet resultaat van hun reis was, dat vdor het traject KranewegGrote Markt, later doorgetrokken naar 't Winschoterdiep, een proef met een trolleybus werd genomen. Er kwa men twee proefbussen, waarin plaats was voor 50 personen, ter wijl de rijsnelheid 35 K.m. bedroeg. Deze voldeden en later werden er dan ook nog vier bij besteld. Als we nu na ruim 20 jaren de vraag stellen, heeft de trolley bus voldaan, dan moet daarop met ja en neen geantwoord worden. Ze bleek veel voor te hebben bo ven de electrische tram, doordat ze veel soepeler te hanteren is, wijl ze niet aan vaste railweg gebonden is, maar in de straat gemakkelijk om een obstakel heen kan rijden. Ze is veel goedkoper dan een tram en veel solieder dan een autobus. De trolley's, die no 22 jaar in Gro ningen rijden, kunnen wat de mo toren betreft nog minstens 20 jaar mee. De carosserie is vrijwel op, maar het chassis en motoren is zo onverslijtbaar gebleken, dat het nog volkomen gemotiveerd is, er een nieuwe carosserie op te bou wen. Defecten kwamen er bijna niet. Dag in dag uit, in regen en sneeuw lopen ze perfect en een ltind kan ze bedienen. Het mecha niek is doodeenvoudig. Men trapt de schakelaar in en hij loopt. In 2 x 24 uur kan iedereen er mee rij den. De levensduur en het onder- Houd is dan ook belangrijk goedko per dan van een autobus. Het nadeel ls, de geringere snelheid en dat men toch nog al tijd aan het bovennet gebonden is, waardoor vooral bjj de bruggen een geregeld dienstrjjden vaak niet mogeljjk ls. Een frequentie als met een autobus kan nooit worden bereikt. Toch is in Groningen algemeen betreurd, dat niet reeds in 1926 de electrische tram is afgeschaft en men de trolley's toen niet algemeen heeft ingevoerd. De verliezen op ons trambedrijf zouden dan heel wat minder in de voor-oorlogse ja ren zijn geweest. En wat erger is, men zou dan niet zo onverstandig zijn geweest in arren-moede de con cessie naar het bloeiende Haren zonder meer prijs te geven aan een particuliere onderneming, die nu een busbedrijf GroningenHaren heeft ingevoerd en daar een lonend bedrijf van heeft gemaakt. Zou dé gemeente nu deze concessie terug willen hebben en voor een trolley was dit zeker een prachtlijn, dan moet ze daarvoor een geweldig ka pitaal neertellen. Maar alleen, om dat de electrische tramlijn in 1939 zulk een groot verlies opleverde, was men blij van deze concessie af te zijn en gaf men haar cadeau. Wat wel buitengewoon kortzichtig is geweest. Men concludere hier uit echter niet, dat de trolley, Groningen winst heeft opgeleverd. Voor de oorlog was ook de trolley-lyn noodlijdend en kostte geld, al was het heel wat minder dan een elec trische tram hier zou gekost heb ben. Maar het Groninger publiek is niet erg tram of trolley-min ded. De fiets is hier het geliefde vervoer en dit grote verschil met Engeland heeft men in 1926 in Groningen over het hoofd gezien. Wel is in de eerste jaren na de oorlog, toen er weinig fietsen waren en de mensen losser aan het geld zaten, het tram- en trolleyvervoer enorm opgelopen, maar de daling zet zich al weer snel in. December 1948 bracht een minder vervoer van 190.000 passagiers vergeleken bij December 1947, wat een minder opbrengst betekende van ruim f 18.000.in één maand. En Ja nuari 1949 was ook weer belangrijk minder dan Januari 1948. De ge middelde bezetting van de tram, welke in 1938 12 man per rit was, bedraagt nu nog maar 15 man, ter wijl het 25 man in 1946 en '47 was. Ook het vervoer van de trolley loopt snel achteruit en we vrezen, dat de nieuwe trolleybussen nim mer enig financieel voordeel zullen opleveren. Want zowel de aanschaf fing er van, als de aanleg van de bovenlijnen is nog ontzettend duur en zal zeker een lonende exploitatie in de toekomst niet mogelijk ma ken. Maar dat heeft men met ste den die te klein zijn voor een tafel laken en te groot voor een servet. Alleen de werkelijk grote stedea die een hoge gemiddelde bezetting kunnen maken, zullen hier een winstgevend bedrijf kunnen' vor men, maar de steden als Groningen Utrecht, Arnhem, Haarlem enz. zullen hier met tekorten blijven. Ook als ze de tram vervangen door de trolley. Groningen zal straks met zijn nieuwe trolley- lijnen ook niet aan dit lot ontkomen. Dit certificat ontving hij in het voorjaar van 1945, omdat hij tij dens de bezetting met levensgevaar enkele Amerikaanse piloten, die een noodlanding op Zuid-Beveland hadden gemaakt, wist te verber gen en het leven heeft gered. Bij de terugzending van het certificaat schreef hij een brief, waarin hij een heftig protest deed horen en hij er op wees, „dat de Amerikaanse po litici eerst de hand in eigen boe zem dienen te steken en het ne- gervraagstuk moeten oplossen, al vorens een klein land aan te val len, omdat dit niet in staat zou zijn rust en orde te bewaren in Ned. Oost Indië. Het is ons niet duide lijk'". aldus schreef de heer van den Dries. ,,hoe wij na een schit terende staat van dienst in Indië plotseling aangewezen worden als onderdrukkers van een onschuldig volk Wij in Holland waren zeer dankbaar iegens uw land en wij toonden dit op vele manieren voor al hetgeen het tot 1947 voor ons deed. Maar nu juist zijn het de Amerikaanse politici geweest, die Holland vernederd hebben voor het front van de gehele wereld. Waar hebben wij zulk een houding aan verdiend? Zo zeer spijt mij deze gewijzigde houding van uw land, dat ik geen brijs meer stel op mijn onderscheiding, hoe blij ik ook geweest ben haar te ontvan gen". Deze week ontving de beer van den Dries een brief van Dr. Jes sup, die het betreurde, dat de Nederlander een zo wel verdien de onderscheiding retourneerde, te meer „daar de bemoeienis van de Amerikaanse regering met het Indonesische probleem geen ver loochening is van de dankbaar heid, die het Amerikaanse volk heeft voor de dapperheid van de gedecoreerde en zijn landgenoten. Hoewel de laatste resolutie, wel ke ook door Noorwegen, China en Cuba werd ondertekend, de Neder landse gesties voor, het vestigen van een gerechtvaardigde vrede erkent, zo schreef Dr. Jessup voorts nog, heeft de Veiligheids raad, bewust van zijn verantwoor delijkheid voor de handhaving van de internationale vrede en veilig heid, de speciale stappen geëist, welke thans zijn gedaan. Dr. Jes sup beëindigde zijn brief, waarbij hij de tekst insloot van twee rede voeringen, die hij in de Veilig heidsraad over het Indonesische vraagstuk had gehouden met de hoop uit te spreken, dat de com missie der Ver. Naties een bevre digende oplossing zal bereiken in het ernstige probleem. De gere tourneerde onderscheiding zal Dr. Jessup op zijn bureau bewaren. Hij vertrouwde er op, dat de afzender hem alsnog zal terugvragen. De heer van den Dries verzeker de ons echter in het geheel niet door het schrijven te zijn bevre digd. Hij blijft op zijn standpunt staan en zal de decoratie laten waar zij thans is n.l. op het Witte Huis. Beruchte autodief gearresteerd De mannen van de Centrale Recherche van de Amsterdamse po litie hebben Vrijdagavond een slag geslagen, die de autobezitters in en om de hoofdstad verheugen zal. Na een langdurige voorbereiding zijn zij er in geslaagd Manus Oly een verre neef van de beruchte po litieagent-bokser Sam Oly een zeer geraffineerd en gevaarlijk autodief, te arresteren. Ruw geschat heeft Oly sedert No vember dertig inbraken gepleegd en vijftien auto's gestolen. Tot zijn buit behoren varkens, vee uit de weide, fietsen, motoren, leren jassen, radio toestellen, stofzuigers en wasgoed. Van zijn buit is weinig of niets meer terug gevonden. Hij deed het steeds direct van de hand en leefde van het geld dat hij ontving op ruime schaal. De politie heeft reeds in het begin van deze week getracht hem te arresteren. Hij wist toen echter door in het water van de Prinsengracht te springen, te ont komen. Ditmaal was men hem ech ter te slim af. Actie voor Mevr. O'Keefe SYDNEY, 13 Febr. (Reuter) Het in Sydney verschijnende blad „Daily Telegraph" heeft een fonds gesticht voor de Indonesische mevr. O'Keefe, om haar in staat te stellen bij het Hooggérechtshof beroep aan te tekenen tegen het deportatiebevel waarbij zij en haar acht kinderen het land moeten verlaten. Het blad opende de intekenlijst met een gift van 200 guineas (168 pond sterling). Tot dusver is er ingetekend voor een bedrag van 270 guineas. Immi gratiefunctionarissen hebben mevr. O'Keefe medegedeeld, dat zij tot 23 Februari in Australië kan blijven. De Kerkvervolging in de Oost- Europese landen gaat zich steeds meer verscherpen. In Hongarije rust de vijand van God nog niet, na zijn laaghartige aanval op de Kardinaal. In Polen spitst de strijd tegen de Kerk zich toe. In Praag is thans Mgr. Beran het mikpunt der communisten, die zonder schaamte verklaren: nu kunnen wij eindelijk zonder meer met God en zijn dienaren af rekenen Deze godslasterlijke taal gaat samen met verdachtmakingen te gen het Vaticaan en nieuwe strijd tegen de bijzondere school. Eigen dommen van de Kerk worden in beslag genomen, priesters, broe ders en zusters krijgen geen dis tributiebescheiden meer voor de aankoop van kleding en schoei- sel enz. In New York is een grote pro testmeeting gehouden tegen de veroordeling van kardinaal Mind- szenty. Deelnemers van alle ge loofsbelijdenissen vroegen protes ten aan alle Amerikaanse burge- niGGstcrs. Amerika, Engeland en Frank rijk plegen overleg, om de ver oordeling van de Kardinaal aan hangig te maken bij de V.N. Hongarije verzocht terugroe ping van de Amerikaanse gezant uit Boedapest, Selden Chapin Chapin komt wel naar Washing ton, maar zal niet worden „te ruggeroepen". Ook verlangt Hon garije de terugroeping van kolo nel Kopcsak van de Amerikaanse legatie in Boedapest. De Hon gaarse minister van buitenlandse zaken protesteert tegen „de weer galoze campagne tegen de Hon gaarse democratie Een grote betoging te Rome, naar aanleiding van het proces- Mindszenty is afgelast, naar men vermoedt, in afwachting van wat de H. Vader heden in het consis torie zal zeggen. De aartsbisschop van Sevilla doet in een protestschrijven me dedeling van een citaat uit een brief, die hij in October van Kar dinaal Mindszenty ontving, waar-* in Z. Em. spreekt over „42.000 kinderen in Boedapest die geen tehuis hebben en over duizenden mannen, aan wie men hun werk heeft ontnomen." Van verschillende zijden wor den nog onthullingen gedaan, ter bevestiging van de afschuwelijke behandeling, die de Kardinaal on dervonden heeft. Zo doet een Pa rijs blad gruwelijke mededelin gen over de martelingen, naar aanleiding van de verklaringen van dr. Tibor Ham, die eenzelfde „kuur" in Boedapest onderging. Een vroegere Hongaarse minis ter heeft het proces eveneens nogmaals als leugen en bedrog ontmaskerd. Vergadering B.F.O. BATAVIA, 13 Febr. (Aneta). De bijeenkomst federaal overleg heeft in haar vergadering van he- den nader van gedachten gewisseld over de aard der met de republi keinse leiders te voeren besprekin gen en over het tijdstip, waarop deze een aanvang zullen kunnen nemen. De vergadering, die inplaats yan Zaterdag, zoals was aangekondigd. Zondag begon, zal Maandag worden voortgezet. BETER VAN OOIT (Adv. is het comité voor de toekenning van het mobïlisatie-oorlogskruis Zaterdag door de minister van Oorlog, Mr. W. F. Schokking, ge ïnstalleerd. Ere-voorzitter van dit comité is de oud-opperbevelheb ber generaal H. G. Winkelman en voorzitter de generaal-majoor der artillerie b.d. K. E. Oudendijk. heeft H. M. de Koningin het be schermvrouweschap aanvaard van het R.K. Doofstommeninstituut te St. Michiels-Gestel. moet Mr. G. E. van Walsum, bur gemeester van Delft en waarne mend voorzitter van de Partij van de Arbeid op medisch advies rust houden. vierde de heer A. v. d. Toorn te Scheveningen Zaterdag j.l. onder grote belangstelling zijn zestig jarig redersjubileum. Granscorrecties nabij Glanerbrug Naar in het grensgebied nabij Glanrrbrug verluidt, zouden de be woners van die Duitse gebieden, welke vallen onder de zogenaamde kleine grenscorrecties, aanstalten maken elders in Duitsland woon ruimte te zoeken De „Gronauer Nachrichten" heeft gemeld, dat de grenscorrectie, vol gens welke de textielfabriek „Eilermark", die juist over de grens is gelegen en Nederlands eigendom is, op Nederlands grond-i gebied zou komen te liggen, bin nenkort een feit zal worden. Twee derde deel van het fabrieksperso- neel woont thans reeds in Neder land. 60-jarig Priesterfeest in de missie Op 17 Februari zal pater L. Ver- heyen, Redemptorist, in Suriname zijn 60 jarig priesterfeest vieren. I'ater Verheyen, die reeds 54 jaar in de Missie verblijft, is Roosenda ler van geboorte. H.M. Koningin Juliana benoemde hem tot officier in de Orde van Oranje-Nassau. Groentenle-veranties aan West Duitsland KEULEN. 12 Febr. (D.P.D.). Naar in Duitse importeurskringen te Keulen vernomen wordt, heeft de J.E.I.A. met Nederland een overeenkomst gesloten, welke groentenleveranties door Neder land aan de Westelijke zones (in liet voorjaar van 1949) beoogt, tot een bedrag van 3 millioen dollar. Yan dit bedrag wil men 2 millioen dollar besteden aan tomaten, kom kommers en bloemkool en 500.000 dollar aan vroege groenten, In het bijzonder spinazie en sla. De over eenkomst, die van 1 April tot 30 Juni 1949, maakt deel uit van het onlangs gesloten handelsverdrag. OOSTENRIJK EN DE GROTE VIER De pl.v. ministers van de Grote Vier hebben in Londen hun bespre kingen voortgezet over de grond slagen van het Vresdesverdrag met Oostenrijk, zonder resultaat te ver krijgen. Over de nog onopgeloste kwestie, n.l. het aanhoren van de Joego-Slavische eisen inzake de ge biedsuitbreiding ten koste van Oostenrijk werd niet verder gede batteerd. Meningsverschillen ont stonden tussen de Russen en de Westelijke mogendheden over het al of niet toelaten in Oostenrijk van buitenlandse deskundigen. Zonder dat er enige tastbare re sultaten zijn bereikt is de zitting tot Maandag verdaagd. Ongeveer half Nederland juicht en jubelt, als een nati onaal elftal de vaderlandse eer hooghoudt op het sport veld. De athletiek-helden wor den gevierd en gehuldigd als gold het de meest verdienste lijke personen. Sport neemt in het denken en meer nog in het gevoels-leven van tallo zen een plaats in, die door nauwelyks iets anders bena derd kan worden. Men leeft als het ware van wedstrijd tot vjeclstrijd. Toch is de overwin ningskans, waarom daarbij ge dongen wordt, een verganke lijke: alle roem verbleekt, en heeft men vandaag de ene kampioen toegejuicht, morgen zal men het een andere doen. Er is maar één overwinning die blijft, één krans die niet verwelkt. Het is die, welke behaald wordt op het einde van een goed christelijk le ven. MARCUS (Van onze correspondent) Was eerst het in cultuur brengen van de grote complexen, zoals Wie- ringermeer en Noordoostpolder aan de beurt, waar men op grote schaal proeven nam met machinale arbeid, thans neemt dit vooral ook bij de akkerbouw hand over hand. toe.Doch ook de greidboer blijft niet achter. Op vele bedrijven worden reeds „melkmachines" gebruikt. En ook tractors nemen op veel bedrijven de plaats in van de vroeger zo ver trouwde viervoeters. Voor de me chanisatie zijn er mogelijkheden te over. En zo zal het de heer A. J. Schukking, die in de „Gijsbert Ja- pikst'ad" woont, ook gegaan zijn, toen hij na lang experimenteren eindelijk er in slaagde een nieuw type maaimachine te ontwerpen, welke, tenminste voor motorgebruik beter zou voldoen dan 't bestaande type. Bij de uitvinder Dezer dagen hebben wy daarom eens een bezoek gebracht aan het bedrijf van de heer Schukking wat thans in een riant pand aan de Hichtumerweg in een voormalige grasdrogerij is ondergebracht. We troffen hem niet, want de uitvin der-eigenaar was op reis. Zijn boek houder echter, de heer Bakker, was zo welwillend ons het een en ander over de nieuwe vinding te vertel len. We kunnen hierover echter kort zijn. Dor 'n bijzondere constructie waarop reeds octrooi is verkre gen heeft de heer Schukking een apparaat gemaakt, dat aan de Ford Dearborn tractor een speciaal licht soort tractor bevestigd wordt. Uiterlijk ziet men zeer wei nig verschil tussen het nieuwe en het „verouderde" type. Het verschil ligt echter hierin, dat bij de oude maaimachines het mes in beweging wordt gebracht door wielaandrij- ving. Dit is bij het door de uitvin der ontworpen model niet het ge val. Dit wordt n.l. in beweging ge bracht door een aftap-as op de mo tor. Een belangrijke verbetering noemde onze zegsman vooral het feit, dat bij de nieuwe uitvinding de messen niet verstopt raken. Men kan namelijk de motor uitschakelen, zodat het mes bij draaien of voort bewegen in het geheel niet in be weging komt. Op onze vraag of er reeds proeven met de nieuwe vin ding zijn genomen, antwoordde de heer Bakker bevestigend. De laatste jaren zijn er reeds een 12-tal van deze nieuwe motoren in gebruik geweest en de resultaten van deze proefnemingen kan men zeer ge slaagd noemen. Zo zelfs, dat de Fordfabrieken te Amsterdam mo menteel reeds een order voor 300 machinale maaimachines hebben ge geven. Of men in de toekomst zal ex porteren. is een vraag welke de heer Bakker niet direct kon beant woorden. Het eerste afzetgebied zal natuurlijk in ons eigen land zijn en ook in de naaste toekomst zal men zich hier volledig op toeleggen. De heer Schukking neemt thans weer proeven met een zgn. hooi- gchuiver, welke voor aan de bumper van de tractor wordt bevestigd. Ook hiervan zijn de proefnemingen reeds gunstig. Voor Bolsward, dat de laat ste tijd in menig opzicht initiatie ven nam, we denken bijv. aan het wederom in het leven roepen van de week- en automarkt, is het een verblijdend teken, dat men binnen de veste thans een industrie bezit, welke in de naaste toekomst aan me- nig arbeider werk kan verschaffen Het proces-Kravchenko Generaal Roedenko, in 1944 leider van de Sowjetrussische aankoop commissie te New York. waarvan ook Kravchenko deel uitmaakte, is te Parijs aangekomen. Hij zal als getuige voor „Les Lettres Francai ses" tegen Kravchenko optreden. Iedere dag maken de twee oudste Prinses jes Beatrix en Irene skitochten in de om geving van het Oos tenrijkse wintersport plaatsje Sankt Anton am Arlberg, waar zij nu juist een week geleden met hun va der, Z. K. H. Prins Bernhard, zijn aan gekomen. Prinses Be atrix (links) en Prin ses Irene in volledige ski-uitrusting, klaar voor de tocht.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1949 | | pagina 3