Pijnlijke vragen, die eigenlijk niet erg opportuun waren! In wezen een uit angst opgedrongen compromis Gecombineerde oefeningen met Engeland Frankrijk en België Het liberalisme is nog belangrijk in Engeland leeft r het van ond van izen 3n tm voor visch ?e Maandag 30 Mei 1949 PAG. 5 HAAGSE BRIEF Indonesië een zaak, die militair onoplos baar is. - Maar regering en republiek hebben beide wat geleerd! De drievoudige ver antwoordelijkheid Eenheid van Duitsland kan alleen worden bereikt door daadwerkelijk respect van alle rechten HënSMftfiRHo Mer opvAT. T DAN Marine op manoeuvres Doel van een belangwekkend experiment Speciale aandacht aan de verdediging van convooien Sn zó (m&i /c/g) DB L QQTTTB IS vtR-weG db syM- Pfl TH lEKS"T£f Ondanks een gering aantal zetels Kans op de wip? De kerkvervolging in Roemenië Georges Bidault voorzitter M.R.P. De luchtbrug doet weer dienst ENSCHAP ontmoeting tussen het pas naar de veerde SVV, oen van het op een over- chiedammers dit succes jken de titel ;n behoeven ontmoeting i slechts ge- ich kampioen mogen noe- et inmiddels Friezen kun- dam te win- al punten als en daardoor Istrijd uitlok- .V. haar laat- strijd tegen ot een goed engen, komt ;de bij en be- lengstuk van i er momcn- 1 3 2 i 3 I 6 6 13 17—12 11 27—18 11 13—9 9 11—8 8 16—18 2 4—23 inde van Roer- nals over 120 man (Amster- 3 sec., 2. Savel- zelfdo tijd, 3. indam), zelfde s (Eindhoven), is (Beverwijk), s (Geldrop) 7. n), 8. de Kor- ronde, 9. Grift in (Rotterdam), r). 12. Steen- 13. Sprenke- ronden, 14. de londe van Ter wegwedstrijd ikelijken over K.M. (80 ron- 1. Braspenninx 37 min., 2. Pel- lur 38 min. 30 (Amsterdam), ;r Dillen (Den Joosen (Made), ncken (St. Ni- 3 uur 41 min., Isteren), zelfde andami, zelfde (Sluiskil), zelf- (Wormerveer), lftal speelt op e Kopenhagen ;n op Donder- lelsinki tegen aavische tour- de 17 spelers Sitt. Boys) en in (M.V.V.), en Everse ndel (S.V.V.), e Vroet (Feye- (Ajax). erxes), Bran- Timmermans \.D.O.), Beun t Gooi), v. d. r.S.) en Abe n). die opdrach- rvullen en een i aan zijn lijf voor voelt, be kroon in de ficiëel in mijn je in aanmer ing, die mijn voor terugbe- oer twee- :s. Sporen wij ilen we samen. >nk?" herhaal- st. ..Patent!" ie. Van nu af jer hoteldetec- maar voorlo- Voor de bui lijken, alsof je je waarneemt, uitsluitend be- g van 't hals- ich weer op de dichterbij zit- zocht h(j. „Je en van de aan- ïdqvist e ogen open. Maar het kan ind staan. Het vóór de in komst van ba- Séringuard in neens vóór de 'ofessor Victor s". kunstbeen." irdt vervolgd) GEVOEL SPRINGT VOORUIT verstand schrijdt behoedzaam. De katholieke Senator Kerstens is op de eerste plaats een gevoels mens. Dat gevoel, overigens stoelend in een rijke en ruime ken nis van Indonesië, deed hem reeds jaren lang een royaler en ge durfder gooi naar de oplossing van het probleem begeren. Nu, bij de behandeling van de begroting van Overzeese Gebieds delen" in de Eerste Kamer, zag hij dan eindelijk een regering voor zich, die bereid was die gooi te doen. Dit was zijn uur. In de rede, die hij bij deze gelegenheid hield, kon hij eindelijk zijn hart eens luchten.. Hoe was het toch mogelijk, dat men een actie had durven ontketenen zonder vooraf de zekerheid te hebben, dat men de zaak aldus zou kunnen fixen. Welk een politiek program had de regering daarnaast^voor ogen gestaan En hoe had de regering zich wel voorgesteld aan de inmenging van de Veiligheidsraad te kunnen ontkomen politiek. Als de tekenen niet be driegen, gaat het ter elfder ure het Indonesisch probleem toch nog met andere ogen bezien. Wij mo gen daar dankbaar nota van ne men, maar zulks dwingt ook tot de erkenning, dat de wereld er toch ook inderdaad niet aan ont komt Indonesië in het grote poli tieke krachtveld te betrekken. Vóór wij trachten aan te geven, wat de republiek waarschijnlijk harerzijds in de afgelopen maan den kan hebben geleerd, is het interessant er nog even bti stil te staan, dat oud-minister Jonk man, bij de debatten van de af gelopen week, als het ware een poging gedaan heeft om onder deze drieledige ervaring een the oretisch fundament te schuiven: de leer van de drieledige verant woordelijkheid. Volgens deze leer zouden op het ogenblik én Ne derland èn Indonesië zelf èn de Pijnlijke vragen; of het goed was ze op dit ogenblik in het Parlement te stellen, is een twee de. Bij de heer Kerstens kan een c.ergelijke omstandigheid in elk geval geen rol spelen. Zijn ge voel springt vooruit en duwt te gen nog dichte deuren. Feit is wel dat dezelfde vragen de laat ste tijd ook in het politieke on derbewustzijn van anderen zijn gaan leven en dat is begrijpelijk, want zonder een antwoord op de ze vragen wordt het accoord van Batavia een welhaast onbegrijpe lijk iets. Het antwoord, dat minister van Maarseveen op deze vragen gaf, had weinig om het lijf. Dat kon o ik wel niet anders. Een regering kan op dit uur moeilijk beken nen, dat zij zich ten dele vergist heeft en het zal ook eerst de staatkundige geschiedenis zijn, die de daden van gisteren en de re sultaten van morgen tegen elkaar zal kunnen afwegen. Toch beeft de minister een woord gesproken, dat veel kan verklaren: Wij heb ben wat geleerd, de republiek heeft ook wat geleerd. Wat heeft de regering dan in de afgelopen maanden geleerd? Het is wel zeker, dat het hier om drie dingen gaan. Militair is deze zaak onoplosbaar. Onze troepen heb ben steden en hoofdwegen in het republikeins gebied bezet. In som mige delen van Java zijn inder daad rust en orde teruggekeerd, in andere delen woedt de guerilla echter, zonder uitzicht op een einde, voort. Er zijn gebieden, waar de republiek het zelfs nog ongehinderd voor het zeggen heeft. De heer Kerstens heeft de oppositie de vraag gesteld of zij desondanks toch bereid zou blij ven een oplossing af te dwingen. Dat. zou dan nog minstens 25.000 man troepen meer vergen. Wij menen te weten, dat de heer Ker stens met deze schatting zelfs aan de lage kant was. Daarnaast vor dert het breken van de guerilla een tijdsduur van twee jaar. We tende dat er onder onze troepen een niet meer te stuiten drang naar repatriëring bestaat en nog buiten beschouwing latende of een dergelijke oplossing inderdaad op de duur een oplossing zou zijn, wordt het wel duidelijk dat het hier om een onmogelijke taak gaat. Heeft de regering zulks dan niet van tevoren kunnen voorzien Hier komen wij aan de tweede er varing, die zij in de afgelopen maanden rijker is geworden. De regering hoopte, dat de actie „en masse" tot samenwerking bereid zijnde krachten zou vrij maken. De sultan van Djokja zou de man moeten zijn, waaromheen die krachten zich groepeerden. Ware deze verwachting in vervulling ge gaan. dan zou, naast de actie, het vrij gemaakte positieve element het negatieve hebben doen ver teren. Wij hadden wel een politiek program, heeft minister v. Maar seveen nu gezegd, maar het is niet tot uitvoering kunnen komen. Dit is de erkenning van wat wij bo ven en ook reeds eerder schreven. Do regering is tegenover een goed geleide militaire en civiele verzetsbeweging komen te staan, de politieke bindingen in de re publiek bleken sterker dan ver wacht werd. Na maanden van du rende zowel militaire als politieke strijd komt de sultan van Djokja nu inderdaad naar voren, maar als representant van een overkoe peld verzet, dat tot zaken wil ko men. Ook de kracht van de wereld mening heeft de regering aan den lijve moeten voelen. De vraag van de heer Kerstens, hoe de regering had gedacht deze te kunnen weer streven, is onbeantwoord geble ven. Wij hebben indertijd slechts kunnen vaststellen, dat de actie iuist ontplooid werd toen het we reld parlement niet bijeen was. Na het voorgaande onnodig te zeg- p n, dat men wel zeer buiten ue waard heeft gerekend, als men gedacht heeft deze zaak onderwijl juist even te kunnen fixen. Wij nemen aan, dat het echter vooral de kracht van die wereldmening is geweest, die men heeft onder schat. Behalve België keerde de hele wereld zich van ons af, het Dolitiek-bewuste Azië kwam in be roering, de Marshallhulp aan In donesië werd ingetrokken, onze luchtverbindingen werden door broken. In verantwoordelijke po litieke kringen werd al spoedig binnenskamers opgemerkt, dat men dit niet verwacht had. Op dat ogenblik was het eigenlijk al dui delijk, dat ook deze kansbereke ning had gefaald. Onderwijl zijn wij intussen nog een tijd blijven -betogen, dat deze inmenging ongeoorloofd was en formeel hadden wij hierbij zeker het gelijk aan onze zijde. Ook hot volgende moet echter gezegd wor den de gebeurtenissen in China dwingen Amerika op dit ogen blik tot een pmlijnder Aziatische Veiligheidsraad verantwoordelij k- heid voor de Indonesische kwestie dragen. Wij menen, dat de oud-minister in feite het gelijk aan zijn zijde had. Nederland speelt een bedui dende rol, maar ook Indonesië zelf, men denke aan het B.F.O., men denke aan het actieve verzet van de illegaal geworden republiek Daarnaast is de invloed van de wereld onmiskenbaar, zonder met die invloed rekening te houden zou onze hoop op een eindelij ke oplossing alle grond missen. Mi nister van Maarseveen moest dit leerstuk intussen nog wel naast zich neerleggen. Erkenning zij nerzijds zou immers betekenen, dat wij de souvereiniteit in feite al voor een deel hadden overge dragen. Toch blijkt hieruit dui delijk, hoezeer de feiten ons on derwijl al vooruit zijn gesneld. Het is de hoogste tijd om de ont wikkeling weer bij te komen. Daar sturen wij dan nu ook, naar alle waarschijnlijkheid, op af, ons onderwijl nog gereed hou dend om bergen van moeilijkhe den te verduwen. Want, zoals mi nister van Maarseveen terecht kon opmerken, ook de republiek heeft in de afgelopen maanden wat ge leerd. Heeft de actie niet „en masse" bereidwilligen vrij ge maakt, gedeeltelijk toch zeker wel. Die bereidwilligen hebben hun invloed uitgeoefend en een betere sfeer geschapen. Was het vóór de actie ook zo, dat onze op rechte bedoelingen om Indonesië volledige en waarachtige vrijheid te geven, niet verder kwamen dan de demarcatielijn, in de afgelo pen maanden hebben wij ze, al weer dank zij de actie, tot in het hart van de republiek kunnen uit dragen. Het plan-Beel moge voorts niet tot uitvoering kunnen zijn gekomen, de mogelijkheid van e°n vervroegde souvereiniteits- overdraeht is toch zowel door het federale als door het republikein se Indonesië als een blijde tij ding heengetrild NAAR AANLEIDING van de zo juist gereedgekomen „Grondwet van Bonn" schrijft Carlo Adami in „Quotidiano" een artikel, waarin hij de betrekkingen tussen Kerk en Staat in Duitsland beziet in het licht dezer grondwet. Hij merkt op, dat deze Grond wet van West-Duitsland in wezen de vrucht is van een compro mis: de sociaal-democraten van Schumacher hadden een cen tralistische basis voor de Grondwet gewenst, terwijl de Katho lieken (van Adenauer), evenals de Beierse Volkspartij en de Fransen een meer federalistisch criterium wensten. Slechts het gevaar van en de angst voor de houding der Russen bracht beide uit elkaar lopende meningen in zoverre bijeen, dat men tot een compromis besloot, zodat de nieuwe grondwet min of meer samenvalt met die van Weimar; met die verschillen, wel ke de ervaring van 1930/1933 wenselijk en nodig maakte. Alvorens dit compromis even wel bereikt werd, vormde het vraagstuk van de verhouding tus sen Kerk èn Staat een der scherp ste tegenstellingen tussen de le den van dij Constituante. De chris telijk georiënteerden wensten het Concordaat gesloten tussen de H. Stoel en Rèich in 1933 er kend en bekrachtigd te zien, ter wijl de sociaal-democraten de me ning waren toegedaan, dat een overeenkomst met de H. Stoel, ge sloten door het nationaal socialis me, onmogelijk erkend kon wor den. Het gaat hier aldus de Quotidiano om een argument, dat nimmer is vol te houden, im mers het Concordaat van 1933 is van het eerste moment af dpor het nationaal socialisme geschonden ditzelfde Concordaat echter defi nieerde de juridische basis van de rechten van de godsdienst en heeft hierdoor ten zeerste bijge dragen tot dié weerstand tegen het absolutisme, die door niemand sociaal-democraat of niet on derschat kan worden. Voor de rest was dit Concordaat de be kroning van een reeks, soortge lijke overeenkomsten van de H. Stoel en Duitse „Lander": met Beieren in 1924, met Pruisen in 1929, met Baden in 1932, in die jaren derhalve, waarin deze Lan der nog op democratische wijze werden bestuurd volgens de Wei- mar-constitutie. Het is waar, dat de sociaal-democraten (verbonden met de nazi-minderheid) alles in het werk stelden om deze verdra gen met de H. Stoel te verhinde ren, op grond van hun laicistische vooroordelen, maar het is even waar, dat zi.i voor de mening van de meerderheid in de diverse Lan der moest wijken Intussen blijkt uit allerlei arti kelen in „Reiations Internationa les", dat de geallieerde bezetters praetisch het nog steeds van kracht zijnde Concordaat hebben genegeerd. De waarheid is, dat de H. Stoel geen feitelijke situaties erkent, die gecreëerd zijn met ge weld, tenzij deze door regulaire overeenkomsten en langs wette lijke wegen zijn gedefinieerd. Duitsland heeft de oorlog ver loren en een Duitse regering be staat er niet meer, doch voor de H. Stoel blijft de verdeling in bis dommen en de competentie der bisschoppen ongewijzigd gelden. De Nuntiatuur, welke na de verwoesting van haar zetel te Ber lijn naar Reichstadt werd ver plaatst, bestaat nog altijd. En als er na het overlijden van Mgr. Or- senigo en van Mgr. Colli al geen nieuwe titularis voor deze Nun tiatuur werd benoemd, komt dit alleen en uitsluitend omdat er geen centrale Rijksregering meer bestaat, bij welke deze titularis geaccrediteerd kan worden. De contacten met de autoriteiten-de- facto (d.i. de Westelijke bezetten de mogendheden) werden en wor den onderhouden op de basis van het „nihil varietur" door de Apos tolische Visitator, Mgr. Münch, bisschop van Fargo. De technische vraagstukken worden behandeld met de regeringen van de onder scheidene Lander. (Met de Russen geschiedt een en ander volkomen verschillend, hetgeen op deze plaats geen nadere verklaring be hoeft). Thans hebben de Sociaal-Demo craten te Bonn op grond nog al tijd van hun oude laicistische op vattingen, getracht om het ganse concordataire stelsel te vernieti gen, waardoor zij in conflict zijn geraakt met de Katholieken, doch tevens met de Protestanten, die immers ook met de Staat overeen komsten hadden gesloten. En men kan niet bepaald van een verstan dige politiek van deze Sociaal-De mocraten spreken. Het is duide lijk, dat zij door zulk een houding aan te nemen, een ernstige be dreiging hebben geschapen voor de zo noodzakelijke samenwer king en dat op de tweede plaats zij het autonomische van dié Lan der, die overwegend katholiek zijn, hebben doen herleven, ter- vijl dit autonomische tengevolge van de oorlog en de gemeenschap pelijk doorstane ellende juist aan zienlijk afgenomen was. Dus wel een zeer merkwaardige wijze om voor het, juist door deze Sociaal-democraten voorgestane, centralisme te arbeiden. En de in stemming van de liberalen met de mannen van Schumacher heeft, zij het slechts met weinige stem men meerderheid, dit gezichts punt van de Sociaal-democraten doen prevaleren. Thans laat de nieuwe grondwet, welke verleden Zondag werd goedgekeurd, het vraagstuk van de betrekkingen Kerk-Staat open. Ja, zelfs staat zij een grotere bewegingsvrijheid aan de diverse „Lander" toe dan de constitutie van Weimar deed, welke immers vastlegde, dat het ,Rijksrecht" ook „Landerrecht" werd. Wij hopen maar, dat het latente conflict kan worden opgelost met een poging tot goede wil door de Sociaal-democraten, die behoren te begrijpen, dat in een situatie als waarin Duitsland (en niet Duitsland alleen) zich bevindt, de noodzakelijke eenheid slechts be reikt kan worden door het effec tieve respecteren van alle rechten. HET NIEUW ONTWORPEN BEZOLDIGINGSBESLUIT Naar het ANP verneemt is zeer binnenkort het advies van de Raad van State aan de Kroon te verwach ten over het nieuw ontworpen bezol digingsbesluit voor burgerlijke rijks ambtenaren. VNAARMPE: U ALW&ER PATfOtN lÉOOAND Op MAN)Bf?g:N 16J 0£ LU Rets) KAN IZ&&ZN 20' ZOALS de lezer uit de hierover verschenen berichten vernomen heeft, zal de Koninklijke Marine deze zomer deelnemen aan ge combineerde oefeningen, in samenwerking met onderdelen van de vloten en luchtstrijdkrachten van enige andere West-Europese landen, namelijk Engeland, Frankrijk en België. Wat zijn „ge combineerde oefeningen" en wat is de bedoeling van deze ge combineerde oefeningen? Het eerste gedeelte van deze vraag zal door een ieder gemakkelijk beantwoord kunnen worden. Het woord zegt het aL De strijdmacht van een bepaalde staat is opgebouwd uit verschillende onderdelen, welke onderdelen elk apart een taak is toegewezen in het geheel, dat ten slotte zo nodig de belangen van deze staat zal moeten kunnen verdedi gen. Het is duidelijk, dat dit slechts dan mogelijk zal zijn, indien zij voor deze taak geheel voorbereid zijn, hetgeen impliceert een langdurige en zorgvuldige opleiding en oefening van het hierbij benodigde personeel. Als nu de verschillende onderdelen deze voorbereiding in groter verband gezamenlijk uitvoeren, dan spreekt men van „gecombineerde oefeningen Deze kunnen zeer eenvoudig van opzet zijn, doch ook een meer ingewikkeld karakter hebben, afhankelijk van het aantal en de verscheiden heid der verschillende deelnemers. Dient men bij „gecombineerde oefeningen"te denken aan het sa mengaan van twee of meer delen der gehele Nederlandse krijgsmacht namelijk Marine, Leger en Leger- luchtstrijdkrachten, binnen de Zee macht zelf zien wij in het klein 'n overeenkomstig samengaan der verschillende wapens. Zo zou men een oefening, waarbij een vliegtuig van de M.L.D. 'n machine sleept om de kanonniers van 'n bepaald schip in staat te stellen hun kanons te leren richten, ift zekere zin „gecom bineerd" kunnen noemen. Als tege lijkertijd een onderzeeboot zijn tor pedo's op dit schip tracht te lan ceren, dan is de oefening alweer iets ingewikkelder geworden. Op deze wijze voortgaande, kun nen we steeds meer onderdelen in de oefening betrekken, b.v. mijnen- leggers om mijnenvelden te leggen en mijnenvegers om deze vervolgens weer cp te ruimen, bombardements vliegtuigen die de vloot aanvallen en jachtvliegtuigen om deze bom menwerpers af te weren, enz. enz. zodat ten slotte een geheel ontstaat waarin alle maritieme wapens aan deel hebben. De jaarlijkse vlootma- noeuvres van voor de oorlog wa ren hiervan een mooi voorbeeld. Onze Marine, die kan terugzien op een roemrijk verleden van enige eeuwen, heeft gedurende deze lange reeks van jaren een bepaalde werk wijze ontwikkeld, die, al of niet vastgelegd in bepalingen en voor schriften, min of meer bekend ver ondersteld mag worden bij de ge middelde marineman. Hoe groter deze kennis, hoe groter de waarde van 'n vloot als homogeen verband en hoe beter zij de van haar ver wachte taak zal kunnen uitvoeren. Een van de voornaamste redenen, dat het houden van vlootmanoeu- vres dan ook zo belangrijk is, is juist dat daardoor die homogeni teit ontwikkeld wordt. Hebben de grote manoeuvres van Vloot, Leger en Luchtmacht aange toond, dat deze drie onderdelen elk voor zich gereed zijn voor hun spe cifieke taak, dan is de tijd aange broken allen gezamenlijk met el kaar te laten ageren. Dat zijn de „gecombineerde oefeningen". Hetgeen hierboven gezegd is, geldt natuurlijk niet alleen voor onze ei gen Krijgsmacht, maar in even sterke mate voor het samengaan met de strijdkrachten van andere naties. Ook is het duidelijk, dat de methodes, in gebruik bij de verschil lende landen, niet altijd dezelfde zullen zijn. Dit is in de laatste oor log wel heel duidelijk gebleken, toen Nederlandse marineschepen moesten samenwerken met eenheden van de Engelse of Amerikaanse Marine. Afgezien van de bestaande taal moeilijkheden, welke voor ons er- kendé linguisten in het algemeen nog wel overkomelijk waren, be stonden er grote verschillen in werkwijze. Om een enkel voorbeeld te noemen: de methode van seinen. Hierdoor ontstonden vaak grote misverstanden, welke het geheel uiteraard aanzienlijk verzwakten en zelfs zeer gevaarlijke gevolgen kon den hebben. Om in de toekomst der gelijke misverstanden te ondervan gen en één werkwijze te hebben, zijn nu bovengenoemde oefeningen in internationaal verband ontwor pen. Nu iets over deze oefeningen zelf. Ze worden gehouden in de eer ste helft van Juli. Zoals werd ge zegd, nemen hieraan deel, behalve eenheden van de Nederlandse Mari ne t.w. jagers, kanonneerboten, on derzeeboten en kleiner materiaal, de Britse thuisvloot verstrekt met plaatselijke flotilles, jagers, fregat ten, onderzeerboten, mijnenvegers en kustpatrouillevaartuigen, eenhe den van de Franse Vloot, die op deze wijze haar jaarlijkse kruis tocht langs de N. W. kust van Frankrijk extra rendabel kunnen maken en ten slotte een aantal Belgische mijnenvegers. Van de 4 landen worden voorts luchtstrijd krachten ingezet, zowel die van de Marine als van de Luchtmacht. De algemene leiding van de oefe ningen berust bij de Opperbevelheb ber der Britse thuisvloot, Admiraal Sir Rhoderick R. Mc Grigor KCB DSO. Tijdens de oefeningen worden de tegenover elkaar staande strijd krachten beurtelings gecomman deerd door Vlagofficieren der vier deelnemende Marines. Speciale aandacht zal worden be steed aan de samenwerking van de ^strijdkrachten bij de verdediging van convooien tegen aanvallen van onderzeeboten en vliegtuigen, bene vens aan gemeenschappelijke mij nenveegoperaties. Tijdens de bver- tocht der deelnemende eenheden naar de verzamelhaven, een plaats aan de Zuidkust van Engeland, worden afzonderlijke oefeningen ge- (Van onze correspondent) Londen, Mei 1949 IN DE HAL van de „National Liberal Club" in Londen staat een standbeeld van een somber-uitziend Grieks athleet. Als de liberalen goed gehumeurd zijn en de moed hebben te lachen over de rampspoed van hun partij, zeggen zij dat het standbeeld Gladstone voorstelt, die treurt over de ondergang van de partij die zo groot was in zijn dagen. Telkens als er verkiezingen in Engeland zijn, wordt er veel gesproken over de achteruitgang der socialisten. De liberale bladen, de Manchester Guardian en de News Chronicle hebben lange hoofdartikelen gewijd aan de conservatieve overwinningen in de gemeenteraadsverkiezingen. Zij hebben geen woord gezegd over de Liberale Partij, die, zoals steeds een flink aantal zetels verloor. In het Lagerhuis zitten nog tien liberalen. Als de tekenen niet bedriegen, zullen er in 1950 nog minder zijn. En toch is het liberalisme belangrijk in Engeland. Niemand zal u precies kunnen uitleggen wat de Liberale Partij precies wil. Sommigen der lager huisleden hebben Voor de nationa lisatie der mijnen gestemd. Ande ren waren er tegen. Sommigen wa ren tegen de Nationale Gezondheids dienst maar de Manchester Guar dian en de News Chonicie hebben de grote lijnen van de dienst steeds warm verdedigd. Op een punt was er, na enige strubbelingen, slechts eenheid in deze partij; zij verzet zich tegen de nationalisatie van de staalindustrie. De liberalen waren voor de onafhankelijkheid van In dia, althans grotendeels, en hun bladen schrijven met grote regelma tigheid venijnige artikelen over de reactionaire Nederlandse politiek in Indonesië. Minister Stikker zou zich niet bij de Engelse liberalen op zijn plaats voelen. Bij sommigen van hen misschien weer wel. Want er zijn ook liberalen die hardnekkig blijven vechten voor vrijhandel en die in staatsbemoeiing op welk ge bied ook hun grote vijand zien. Slechts de geschiedenis van de partij kan deze tegenstellingen uit leggen. Lloyd George maakte de partij radicaal, maar niet zo radi caal dat 't de opkomst van Labour hinderde. Er bleef echter een vleu gel die „vasthield aan de oude libe rale beginselen. De bladen zijn nu vooruitstrevend, en de leiding van de partij is vrij verdeeld. De partij zoekt nu een middenweg tussen conservatieven en labour. Zij wil de mill'en kiezers winnen, voor wie de conservatieven de par tij van de kapitalisten en labour de partij van de arbeiders is, beide klasse-partijen. Zal dit lukken? Het ongeluk wil dat er niet meer voldoende grond tussen de twee grote concurrenten is waarop een nieuw programma of een nieuwe philosophic kan bloeien. Oorspron kelijk mogen de partijen van Chur chill en Attlee slechts de belangen van klassen hebben vertegenwoor digd. Nu hebben zij in hun pro gramma maatregelen opgenomen die de sterke groepen tussen arbei der en kapitalist ook aantrekken. Wie de verkiezingspropaganda van de socialisten en de conservatieven bestudeert, ontdekt dat zij dezelfde doeleinden nastreven. Het verschil ligt in de uitwerking van de plannen die zij hebben. Het was een liberaal, Lord Beveridge, die het eerste ontwerp voor de Na tionale Gezondheidsdienst opstelde en hij werd toegejuicht door beide grote partijen. De worsteling ont- stcno eerst toen de algemene be ginselen in praktijk moesten worden gebracht. De leiders der Liberale Partij be seffen heel goed, dat niet de kracht van hun beginselen hun een over winning kan brengen. Zij willen met 300 kandidaten aan de volgende algemene verkiezingen deelnemen. Zjj hopen een vijftigtal leden naar het Lagerhuis te sturen, vrij zeker een ijdele hoop. Maar de algemene verwachting is dat geen der grote partijen een flinke meerderheid kan halen. Krijgen de liberalen 'n kans om op de wip te zitten Als dit zo zou zijn, zouden zij hun steun geven aan de partij, die het Britse kies systeem zou veranderen. De libera len willen evenredige vertegen woordiging. Het tegenwoordige systeem is zeer onbillijk' voor de kleine partijen. Honderdduizenden stemmen gaan verloren. Als dit niet het geval was, zouden de liberalen nog een flink aantal vertegenwoor digers naar het Lagerhuis kunnen sturen. Geen enkele socialist of con servatief denkt er echter aan het systeem te veranderen. Het ligt diep geankerd in de Engelse ge schiedenis. Het lijkt erop, dat het liberalisme alleen een morele factor wordt in de Engelse politiek. Dit is reeds de functie van de liberale bladen, die lot de invloedrijkste in Engeland behoren. Zij nemen een hoge positie boven de partijen in. Elke kwestie onderzoelven zij niet op het voordeel dat zij biedt voor de partij, maar op het nut voor het algemene belang. De Guardian en de News Chronicle worden in hun oordelen steeds ge leid door edele maar vrij vage be ginselen. Zij zien de twee kanten van een zaak. Soms falen zjj omdat houden voor de onderdelen. Terwijl in de verzamelplaatsen de schepen hun bemanningen gezamenlijk nog verder kunnen oefenen, zal voor de eerste grote gecombineerde oefening een „convooi" met escorte uitvaren om de Zuid, naar de golf van Bis- caje. Het convooi wordt hier door onderzeeboten aangevallen, ten ein de de schepen van het escorte in onderzeebootbestrijding te oefenen, waarbij ook vliegtuigen van de wal ingeschakeld worden. Franse en Britse kruisers en vliegkampschepen zullen een bom bardementsoefening houden, waar na de vliegtuigen van de laatsten luchtaanvallen op het convooi zul len doen. Daarna keert de gehele scheepsmacht nu gezamenlijk terug, om wederom door onderzee boten te worden aangevallen en ten slotte (in het Kanaal) bovendien door bommenwerpers en motor torpedoboten. Bij deze laatste oefe ning zullen vliegtuigen van de RAF en het „Coastel Command" als be scherming dienst doen. Mijnenleggers en mijnenvegers zullen ondertussen op eigen gele genheid hebben geoefend. Uiteinde lijk zullen alle strijdkrachten een haven aan de Zuidkust van Enge land binnenlopen, waar de oefenin gen zullen worden besproken en ge analyseerd. Daarna zullen de verenigde vlo ten zich verspreiden, de niet Britse deelnemers zullen naar hun respec tievelijke thuishavens terugkeren en ook op de weg daarheen worden nog oefeningen gehouden Het behoeft geen betoog, dat de ze eerste poging tot samenwerking der strijdkrachten van de West- Europese landen een belangrijke stap is in de richting van een op alle eventualiteiten voorbereid zijn de strijdmacht en als zodanig een grotere bijdrage vormt tot het be houd van de wereldvrede. BOEKAREST. 29 Mei (Reuter) Door het Roemeense ministerie, be last met de behandeling van gods dienstige aangelegenheden, is »be- paald dat 140 geestelijken en leden van het administratieve personeel van de Rooms-Katholieke Kerk in Roemenië niet langer door de staat zullen worden bezoldigd. Van offi ciële zijde is verklaard, dat deze stap werd genomen op grond van de „ondemocratische houding van de betrokkenen". De bisschoppen van Jassy en van Alba Julia bevin den zich onder degenen, die door deze maatregelen worden getroffen. Georges Bidault, de voormalige Franse minister van buitenlandse zaken, is gekozen tot voorzitter van de M.R.P.met 150 afgevaardigden de tweede partij in. het parlement. Hij volgt Maurice Schumann op, die de reglementaire tijd van drie jaren ^als partijleider heeft uitge diend en niet herkiesbaar was. De verkiezing geschiedde op het jaar congres van de partij te oiraats- burg. Op dit congres werd van alle 'kanten uiting gegeven aan vij andige gevoelens ten opzichte van de beweging van De Gauile. Ver schillende sprekers spraken zich in linkse zin uit en hekelden alle aar zeling inzake nationalisatie en so ciale verzekering. Britse en Amerikaanse luchtbrug- vliegtuigen streken Zaterdag in Berlijn neer in een tempo van meer dan 30 toestellen per uur, ondanks de Russische waarschuwing, dat een van de luchtcorridors in verband met Russische manoeuvres onveilig zou zijn. Het Duitse nieuwsagentschap De- na (Amerikaanse licentie) deelde mede, dat Amerikaanse en Britse piloten, die Zaterdag door de lucht- corridor van Bueckeburg vlogen, niet gezien hadden, dat Sow.jet-ma- noeuvres in deze luchtzöne werden gehouden. Het verkeer van de luchtbrug was normaal. Vertegen woordigers van de Westelijke bezet- tingsmogendheden hadden een pro test tegen de aangekondigde ma noeuvres ingediend. 34 treinen met 18.000 ton steen kool en 4000 ton aardappelen be vinden zich „ergens in de Sowjet- zóne". De Berlijnse emplacementen zijn propvol geladen wagons. Aan bederf onderhevige goederen zijn gelost. Generaal-majoor Bourne, de Brit se commandant te Berlijn, heeft Za terdagmiddag in een officiële ver klaring gezegd, dat de beperkingen, die de Sowjets het verkeer naar en van Berlijn opleggen, een terugkeer lot het normale leven in de stad verhinderen. Slechts drie goederen treinen waren sinds 24 Mei des mid dags in de Westelijke sectoren van de stad aangekomen. het beginsel te eenvoudig is. Een voorbeeld is het oordeel over Indo nesië dat op zijn zachtst gezegd steeds unfair tegenover de Neder landse regering is geweest. Het is duidelijk dat een dergelijke groep een goede invloed kan uit oefenen in een land. Maar de goede bedoelingen van de liberalen 1 ijken in Engeland niet meer voldoende om het bestaan van een partij te rechtvaardigen. Het is bijna zeker dat de Liberale Partij een langzame zachte dood zal sterven.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1949 | | pagina 5