5-1 Coventry, meest-verwoeste van Engeland stad team Frankrijk's boeren werden zelfbewuster sinds de oorlog re rd pioen Regering breekt zich het hoofd over graanprijzen en.... de rest RADIO We gaan vertrekken, we gaan naar Zeeland", zei de minister! De Vampier, het straalvliegtuig van de R.A.F. n en digden Graan-invoer ondanks overvloed.... Maar hij zag z'n vrouw in geen 5 jaar terug „Zie maar wat je er van maakt!" Wordt schoner herbouwd, naar aanleiding van Nederlands bloemengeschenk Het Engelse volk paraat de lands- g jaar, niet puntenaan- jk te komen -i kans op de Wei brach- de moeilij- igen NOAD e, maar de /een om met de finish te waardoor de t landskam- den zonder rrenten daar am. Het uit- et zich hier- club, die het in de 2e ïans reeds de le ladder van oaleer heeft A.C.O.V.V. zoverre van Apeldoorners oelgemiddel- nog voorbij tderdaad ge- telijken door de Tilburgers te eindigen. :nscompetitie icore behaald terwijl het agste tegen- n A.G.O.V.V. s de enige 10 wedstrij- wist te win- luidt: 3 1 15 3 1 13 3 3 11 1 4 11 0 6 8 2 8 2 20—13 15—10 14— 8 28—21 16—18 5—28 en, maar alleen enten te stellen voornamelijk waaraan de >eten voldoen, lbochten geen vorden toegela- even voor de opzocht, wel erscheen, maar aan de strijd •iezen met tien en een in de spelend it toen boven- oerde. een hall bal bij Abe vliegend schot de eerste, maar gepasseerd, in cTe en uit de mouw zich safe. as drie minuten voor de eerste nakijken gaf» later, toen men knalde hij met nummer twee in irtier was er in streken, toen de - voltreffers van jn. Nauwelijks Zwaluwen-doel- f gesteld, of het tar voren, waar tond de stand op ;ntervoor Meijer t half dozijn vol, de roos wist VITSERLAND l l tussen Frank- te Parijs is ge- ranse elftal, dat it de rust met was ingegaan. Hij verzocht ilang gezelschap ;n half uur zou leed het met te- niets anders op ;en ore big me. gedrag heb ik en gehad, alleen ir. Het was half wie verscheen, •naakte me wer- wist niet hoe ik log een kwartier n verzocht ik i's appartement t dubbelslaande hij, dat hij geen iderscheiden, zo nt, en al kon hjj hij het nog niet, irt mocht Solan- lopen. Dus ging g geen gehoor. ;r in de zaal was afrekenen. Hij lebben besteld en in. Het lag in lem geld te leen een wagen naar innen komen, of 1 te overnachten. viel ^undqvist irna gleed te te- cht, dat hij wak- en het me las- Juist stopte de dien ik had ge- if, dat eep band Wordt vervolgd) Dinsdag 7 juni 1949 PAG. 5 (Van onze Parijse correspondent) FRANKRIJK is ongetwijfeld een der meest door de natuur geze gende landen ter wereld. De bodem is heel gevarieerd, heel gewillig en heel vruchtbaar. Hij levert aan voedselproducten bijna alles op wat men maar wensen kan. Zo rijk is de Franse grond, dat de boeren „bang" zijn voor hypermoderne productie methoden... „Als we onze akkers volgens de nieuwe werkwij zen zouden bebouwen zou er onmiddellijk overproductie zijn", zo zeggen zij. En daar houden zij niet van: overproductie betekent meestal dalende prijzen! Die angst voor dalende prijzen is een der redenen, waarom de Franse landbouw nog vaak bedreven wordt op een ouderwetse manier. Voor de oorlog was het in som mige gebieden zelfs zo, dat men van achterlijke methoden mocht spreken. Er waren boeren, die nog net als in de middeleeuwen, een soort „familie-bedrijfje" voerden. Ze verbouwden hoofdzakelijk voor de eigen verwanten, en wat deson danks over bleef, werd naar de stad vervoerd. Naaimachines, au to's of stofzuigers vond men in de oude woningen van zulke boeren natuurlijk niet. Ze vonden dat het zonder die dingen ook ging, en wa ren min of meer tevree. Sinds de oorlog is daar wel een grote verandering in gekomen. Boeren, die vroeger alles per paard en wagen afhandelden, kochten Renaults en Citroëns, en hun vrou wen die voorheen de eigen kousen breiden, zijn Nylons gaan dragen. De Duitse bezetting en de vreemde toestanden op voedselgebied die door die bezetting veroorzaakt werden, hebben, welbeschouwd, veel ingrijpender verandering in Frankrgk veroorzaakt, dan mén zou denken. De boeren zijn, min of meer althans, gemoderniseerd en dat betekent heel veel in een land, waar nog 40 der bevolking leeft van landbouw of veeteelt. Tegelijk met dit proces van gees telijke modernisering zijn de boe ren en landbouwers ook veel zelf standiger en zelfbewuster gewor den. Vroeger was het alleen de gro te massa der arbeiders die met de sluimerende vervoering van een historische revolutie in het bloed, zich eigendunkelijk tegenover staat en regering wist te plaatsen. Nu zijn de boeren ook tot dit punt ge komen. Zij doen het heel anders dan de industrie-arbeiders, die met de woortien van Marx op de tong en volgens de theorie der klasse- strijd handelen. De boeren malen weinig om die theorie en die woor den. Zij strijden zwijgzamer, en in zeker opzicht „slimmer", voor hun belangen. Zij doen het zelfs zo zwijgzaam dat het nog weinigen schijnt te zijn opgevallen, welk 'n grote verandering zich op het plat te land in sociaal en politiek op zicht heeft voltrokken. Nochthans lijkt die verandering op dit ogen blik reeds zo groot ,en zo radicaal dat men haar ten naaste bij met een. revolutie kan vergelijken. Voorbeelden van de nieuwe hou ding der boeren tegenover de staat ziet men vaak genoeg. Daar is om te beginnen de graankwestie. On langs heeft de Franse regering het besluit afgekondigd om graan Uit het buitenland te importeren. Zoge naamd was dit, wijl de eigen be hoeften door de voorraden niet ge dekt wenjen. In werkelijkheid is er een heel andere reden. De oogst van vorig jaar was uitzonderlijk goed, en rpen heeft er nog genoeg van overgehouden. Maar de kwes- WOENSDAG 8 JUNI HILVERSUM II 415 M. N.C.R.V.: 7.00 Nieuws, 7.15 Te Deum Laudamus, 7.45 Eën woord voor de dag, 8.00 Nieuws, 8.15 Muziek bij het werk, 9.00 Ochtendbezoek bij jonge zieken, 9.30 Waterstanden, 9.35 Morgenconcert. 10.30 Morgendienst, 11.00 Solistenconcert, 11.30 Vergade ring Chr. Onderwijzers(essen)', 12.00 N.C.R.V.-koor, 12.30 Mededelingen land- en tuinbouw, 12.33 Ensemble Lachman, 13.00 Nieuws, 13.15 Man- dolinata, 13.45 Orgel, 14.00 Bondsdag, 15.00 Piano, 15.15 Alma Musica, 16.00 Postzegelverzamelaars, 16.15 Voor meisjes en jongens, 17.30 Pianoduo, 17.45 Regeringsuitzending, 18.00 Lu thers Zangkoor, 18.30 R.V.U., 19.00 Nieuws, 19.15 Nieuws uit Indonesië, 19-30 C.N.V., 20.00 Nieuws, 20.05 Proloog, 20.15 Kerk op weg, 21.30 Philharmonisch Orkest, 22.45 Avond overdenking, 23.00 Nieuws. 23.15 Avondconcert, 23.5724.00 Sluiting en Wilhelmus. HILVERSUM I 301 M. V.A.R.A.: 7.00 Nieuws, 7.15 Och- tendgymn.. 7.30 Soc. strijdlied, 7.33 Orkest, 8.00 Nieuws, 8.13 Soc. strijd lied, 8.15 Orgel, 8.50 Voor de huis vrouw, 9.00—10.00 Kamermuziek. V.P.R.O.: 10.00 Spreker, 10.05—10.20 Morgenwijding, V.A.R.A.: 10.20 Onze keuken. 10.35 Als de stofzuiger zwijgt 11.00 Nonstop-programma, 12.00 Ac- cordeola, 12.30 Mededelingen land en tuinbouw, 12.38 Orkest, 13.00 Nieuws, 13.15 Kalender, 13.20 Orkest Malando. 13.50 Gr. pl„ 14.00 Gespro ken portretten, 14.15 Kamermuziek, 15.00 De Regenboog, 15.30 De Rood borstjes. 15.50 Waar zwerven wij?, 16.00 Het orkest van de week, 16.15 Voor de kleuters, 16.30 Vragen staat vrij, 16.55 Zo de ouden zongen, 17.15 Metropole-orkest, 18.00 Nieuws, 18.15 Vara-varia, 18.20 Piano. 38.30 Progr. Ned. Strijdkrachten, 19.00 En ze dronken een glas,, 19.1519.30 Sil- vestri-kwartet, V.P.R.O.: 19.30 Voor de jeugd, 19.40 Weekkroniek, 19.45 20.00 Van alle dag, V.A.R.A.: 20.00 Nieuws, 20.05 Dingen van de dag, 20.15 Socialistisch nieuws, 20.20 Con cert, 21.10 Een Vagebond. 22.00 Ope rette, 22.45 Van boek tot boek, 23.00 Nieuws, 23.15 Promenade-orkest, 23.40—24.00 Het Benny Goodman kwartet. tie is, dat de boeren niet leveren, of tenminste niet voldoende leve ren. Waarom niet? Daar zijn ver schillende redenen voor: Om te be ginnen hangt er een verhoging van de graanprijzen in de lucht en dus wachten velen hier liever tot die prijsverhoging een feit is. Voorts werkt ook de gewoonte uit de in flatie-tijd nog voort, toen het al tijd voordeliger was om goederen te bezitten dan geld .dat soms in één jaar de helft der koopkracht, dus de waarde, verloor. Regering in moeilijk schuitje Op zichzelf is het niet zo vreemd dat de boeren bepaalde methoden, die wij niet toejuichen, doch die overigens vrijwel die iedere zaken man van tijd tot tijd worden toe gepast, in praktijk brengen. Voor de oorlog hadden ze die handig heid trouwens ook al, zij het op veel kleinere schaal. Maar het op vallende is, dat de boeren het thans doen op een wijze, die een indruk van georganiseerdheid maakt. De regering heeft daar een hard hoofd in. Zij zegt het niet zo openlijk, maar de waarheid is, dat zij zich tegenover een blinde muur van weerstand voelt staan. Goedbeschouwd zit de regering dan ook in een moeilijk schuitje. Immers, zij en geen ander is de- geen, die de prijzen voor het graan alsook voor vele andere levens middelen dient vast te stellen. Dit heeft natuurlijk wel enkele voordelen, maar ook nadelen. Het grootste nadeel is, dat deze vorm van „geleide economie" een soort uitnodiging is tot de prijsopdrij vingsmethoden, welke de boeren thans pogen toe te passen. Dit is niet mooi van de boeren, maar zij zjjn daar nu eenmaal net zo in als alle andere zakenlieden Het schijnt dat er in deze actie om hogere prijzen hier en daar ook andere, minder fraaie dingen wor den gepresteerd: Het (Gaullisti sche) dagblad ((Ce Matin" schreef geweest bijvoorbeeld, dat er in sommige ge bieden van Frankrijk dreigementen worden geuit tegen degenen, die wel bereid zijn om nu reeds hun graanvoorraden te leveren. „Houd je voorraden vast ,dan worden de prijzen hoger, en als je weigert, kon er wel eens brand hij je wor den gesticht", zo luidden die drei gementen volgens „Ce Matin". Duurder broodje? We weten natuurlijk niet ,in hoe verre zo'n bericht au serieux geno men moet worden. Als het zo is, dan betreft het niet meer dan een uitzondering. Maar dat neemt niet weg, dat de geweldloze georgani seerdheid der boeren, die wellicht door de agrarische vakbondsleider Lamour bekwaam bevorderd werd, een krachtig wapen vormt, gevaar lijk voor het gouvernement. Reeds heeft Pfimlin, de minister van Landbouw, zich bereid verklaard, om de graanprijzen inderdaad iets te verhogen. De meeste andere le den der regering zijn er echter te gen. Zij weten, dat er dan of een subsidie aan de bakkers zou moe ten worden gegeven, of een verho ging van 4 francs op de prijs van een kilo brood. Het Franse stok- broodje het weegt 350 gram zou dan dus 19% in plaats van 18 francs gaan kosten, en dat zou he lemaal veel te duur zijn. Waarschijnlijk zal de regering dus pogen om he£ uit te zingen met de broodvoorraad tot de nieu we oogst er is. Daarom besloot zij dan ook tot graanimport, hetgeen overigens belachelijk aandoet in 'n land, waar de reserves zo groot zijn. Of de regering in dit pogen zal slagen ,is echter een andere vraag. Voor de wijnbouwers heeft zij ook al moeten zwichten. Deze vroegen verplichte reservering van 30 van de voorraad omdat anders de prjjzen ineen zouden storten. Zij kregen hun zin, ofschoon de wijn thans wel 25 maal zo duur is als in 1938 .terwijl de levensmiddelen- prijzen gemiddeld „slechts" 17 maal zo hoog werden. De wijn had dus best wat goedkoper mogen worden Al met al werpt dus het zwijgen de verzet der boeren een schaduw over de toekomst der Franse rege ring. Dat is te lastiger, omdat ook de actie der arbeiders, die in steeds groter getale om een herziening van de loonwetgeving roepen, reeds voor de schaduwpartijen achter de zetels der ministers heeft gezorgd. Sommigen zien die schaduwen al zo zwart, dat zij van een ophanden zijnde regeringscrisis spreken. Wij weten nog niet, zo nét, of dit in derdaad gebeuren zal. Maar het zou best kunnen. Zoals het nu gaat is het ministerie-Queuiile namelijk hard op weg om alle duurzaam heidsrecords der na-oorlogse rege ringen te slaanEn duurzaam heid is nu eenmaal nooit de sterk ste zijde van Franse ministeries Ruim 3500 personen uit alle delen van ons land en ruim 90 bui tenlandse deelnemers hadden ingeschreven voor de wandel .marsch, welke de K.L.M. ifi verband-met het 30-jarig jubileum in October a.s. op Tweede Pinksterdag in de omgeving van 's Gravenhage georganiseerd had. Een aantal leden van het vliegend personeel en het corps stewardesses, zien we hier on der leiding van gezagvoerder Viruly, kranig voortmarcheren in de duinen van het waterleidingbedrijf bij Den Haag In lange rij wachten de kiezers voor een der stemlokalen in Pa ramaribo voor het uitbrengen van hun stemmen in de Surinaamse Statenverkiezing. HET VERTREK van het kabinet naar Engeland heeft in de bewuste oorlogsdagen heel wat voeten in de aarde gehad. Over dit punt werd lang en breed in de bijeenkomst der ministers op de derde oorlogsdag, toen de situatie met het uur kritie- ker werd, beraadslaagd. Vast is komen te staan, dat alle ministers zonder uitzondering ervan doordron gen waren, dat hun weggaan een grote schok zou betekenen voor het moreel van de bevolking. Anderzijds heeft het vertrek van H.M. de Ko ningin op de duur het definitieve besluit om te vertrekken sterk be invloed. Helaas en in bijna alle getuigenissen der betrokkenen komt dit tot uiting was de leiding zeer zwak, waardoor de figuur van de toenmalige minister-president, de heer de Geer, wel in een zeer droef licht is komen te staan. Overigens kwam het plan om naar Engeland te gaan en daar aan de zijde.der geallieerden de strijd voort te zetten, pas te elfder ure. Een ty pisch voorbeeld hoe overhaast alles in zijn werk ging, hoe schrikbarend slecht de overdracht van het rege ringsapparaat was geregeld, blijkt wel uit het korte maar veelzeggende telefoongesprek, dat minister B'ol- kenstein Maandagmorgen, 13 Mei, om elf uur met zijii vrouw had. ,,Wij" gaan vertrekken, wij gaan naar Zeeland". De heer Bolkenstein had er toch nog geen notie van, dat dit de laatste woorden met zijn vrouw waren, voordat zij elkaar na 5 jaar weer spraken. Zeeland stond op dat moment nog als uitwijkpsot op het programma. Pas in Hoek van Hol land werd bij een laatste bespreking Engeland gekozen. Meningsverschillen Daar de ministers alle schijn heb ben willen vermijden om aan hun vertrek het karakter te geven van een persoonlijke veilighéidstelling, hebben zij welhaast doelbewust hun gezinnen achtergelaten. Dit is dan ook het enige punt. waarop de ka binetsleden een gelijke lijn hebben getrokken. Wat hét Weggaan zelf betreft, heeft er tot op de valreep in Hoek van Holland een grote con troverse bestaan tussen de ministers onderling, en bestond er vooral van de zijde van de ministers Steenber- ghe en van Rhijn een bijna niet te overwinnen oppositie. Daardoor dreigde op een gegeven moment een splitsing in de regering te ontstaan, die-wel het sterkste tot uiting kwam in het vertrek van de ledeh van het kabinet naar Hoek van Hólland 1 zonder de heren Steenberghe eh WAAROM in de laatste oorlog de leiders van de elkaar met de uiterste krachtsinspanning be strijdende legers zulke massale bomaanvallen hebben onderno men op open steden is nooit offi cieel bekend gemaakt. Doch men zal er niet ver naast zijn als men veronderstelt dat het Vooral te doen was om hun psychologische werking, dus om de verlammende werki/ï, die zij hadden op de strijdlust van het vijandelijke volk. Het begon reeds met het nog slechts lichte bombardement op Oslo en in Rotterdam gaf de Duitse luchtmacht spoedig liet berucht geworden sein tot alle verdere luchtaanvallen die de menselijkheid geweld aandeden en de hele mensheid diep veront rustten. Hetzelfde dwangmiddel heeft de Duitse luchtmacht echter vergeefs op het Engelse volk toegepast en aan deze poging heeft de -stad Co ventry zijn naam gegeven. Goeb- bels zelf sprak over „Coventriefen", toen hij snoefde dat hun lucht macht in staat was ganse steden met de grond gelijk te makeh. Het heeft niet mogen baten; eenmaal met de rug tegen de muur, wist het Engelse Volk het meest van alle volkeren geschoold in het vechten en wellicht daarom juist niet oor logszuchtig dat het maar twee mogelijkheden had: erop of eron der, en dus doorzetten tot het uiterste. Ook het gruwelijke wapen van het massabombardement op Coventry kon daarin geen wijziging brengen. Dat het niet zozeer ging om de oorlogsindustrie te treffen, bleek ons dezer dagen overtuigend, toen de stadsarchitect van Coventry ons de kaart van de stad voorleg de, waarvan zestienduizend wonin gen door de bombardementen met de grond gelijk gemaakt zijn, ter wijl de enorme autofabrieken van de Standard Motor Company aan de buitenzijde der stad geleden, die grote hoeveelheden gevechtswagens heeft gebouwd, tijdens de oorlog wel enorm zijn uitgebreid en ver nieuwd. doch niet omdat zij getrof fen waren. Coventry heeft al tijdens de oor log de aanvallen dateren reeds van eind 1940 en begin 1941 plan nen voor herbouw gemaakt. Zoals bij ons de stad Rotterdam, en reeds zijn de meest verwoeste woonhui zen hersteld Toch komt de stad. die zeer snelgroeiende is in 10 jaar steeg haar inwonertal vari plm. 150.000 tot plm. 250.000 nog een tienduizend hulzen tekort en met de herbouw van het centrum van de stad moet nog worden begonnen, Daar is nu echter een aanvang mee gemaakt en wel dank zij een Nederlandse gift aan bloemen, die Coventry voor twee jaar werd aan geboden en die het stadsbestuur de bestemming gaf om het plantsoen in het hartje van het nieuw tè bouwen standscentrum op te fleu ren. De bloemen moesten geplant worden en de bureaucraten, die daar zoals in ons land, plannen in velerlei instanties moet bestuderen en goedkeuren voor er maar een gering gedeelte van wordt uitge voerd waren ook in Engeland niet in staat Nederlandse bloemen te weerstaan De goedkeuring van het ganse plan kwam af en met de aanleg van een Nederlandse bloe mentuin. werd de eerste steen ge legd, die het hart markeert van Co ventry's toekomstige hoofd en win kelstraat, gelegen in het verlengde van het middenschip van de zo jammerlijk verwoeste Kathedraal van Coventry, waarvan nog slechts een ruïne overbleef. Ook in Coventry ontmoetten wij dezelfde wederopbouwproblemen als in ons land. Het allesbeheersende wederopbouwprobleem is er' op een ideale wijze opgelost. Alle oorlogs getroffenen kregen er een schade vergoeding van honderd procent van de vervangingswaarde van het ver loren gegane bezit. Er bestaan dus geen actieverenigingen van oorlogs getroffenen en er is geen politieke strijd over de schadevergoeding. Wel is er strijd tussen de plannen- makende overheidsdiensten, die het autoverkeer uit het centrum van de stad willen keren en de midden standers. die het gaarne in de om geving van hun winkels, dus mid den in de stad willen behouden. Ook in Coventry dezelfde oplossing als bij ons. grote parkeerterreinen in het hartje van de stad, maar het doorgaand verkeer in een ringbaan er om heen Ook Coventry zal haar mooie his- van Rhijn, die in Den Haag achter' bleven. Op die bewuste, door gebrek aan leiding wanordelijke vergadering van de 13de Mei had het menings verschil tussen de beide ministers en hun collega's zich reeds scherp toegespitst, vooral op de volgende twee punten. Het eerste bezwaar (van Steenberghe en van Rijn) was, dat het kabinet toch in elk geval zorg moest dragen voor een norma le overdraging van het gezag; voorts, dat de beide ministers het gevoel niet van zich konden afzetten, dat het voor het Nederlandse volk een ontzaglijke slag zou zijn als de re gering verdween. Het laatste werd ook door de andere leden min of meer aangevoeld. Als tegenargument werd echter aangevoerd, dat het zo gevaarlijk zou zijn, als de ministers in handen zouden vallen van de Duitsers. Toen de tijd drong, hebben beide ministers zeer uitdrukkelijk het standpunt ingenomen: er is één reden, Waarom wij persé «iet kun nen gaan, n.l. dat het gezag in Ne derland niet geregeld is. Is dit het land van Tromp en <le Ruyter Het plan stuitte ook op grote te genstand bij de militaire autoritei ten: Winkelman en van Voorst tot Voorst. Vice-admiraal Furstner was over het vertrek der regering zelfs zo verontwaardigd, dat hij met tra nen in de ogen uitriep: „Is dit het land van een Tromp en de Ruyter?" Omstreeks het middaguur van die dag kreeg de secretaris-generaal van Angeren een telefoontje van Gerbrandy. Deze moet toen hebben gezegd: „Nu sterkte, zie maar wat je ervan maakt". Daarop is de hr. van Angeren naar het Bezuidenhout gegaan waar hij de ministers in auto's aantrof op het plint te ver trekken. Toen hij aan Gerbrandy vroeg, waar zij heengingen, kreeg hij als antwoord, dat dit niet gezegd kon worden. Maar iedereen wist toen al, dat de rëis naar Londen ging. Van Angeren, wiens leven geen cent waard zou zijn geweest, als hij in handen van de Duitsers zou zijn ge vallen hij was verantwoordelijk voor het opbergen van 21 N.S.B.-ers is later op aandringen van min. Steenberghe toch ook meegegaan naar Engeland. Terecht Was de heer van Angeren verontwaardigd, toen hij de ministers zag weggaan. „Wat moét dat Wordenministers zon der ambtenaren!" Tevens liet hij maar al'te duidelijk uitkomen, dat de ministers er niet aan hadden ge dacht. menseri, die grote gevaren liepen, veilig te stellen. Daarbij dacht hij niet in de eerste plaats aan zichzelf als Wel aan verschil lende anderen, o.a. zijn oud-chef Goseling. Met de heer van Angeren kreeg het kabinet een zeer waarde vol ambtenaar mee. Had men het plan tijdiger en beter uitgewerkt, dan had men een ganse staf eerste- krachts ambtenaren moeten mee nemen Het gebrek daaraan deed zich in Londen al spoedig gevoelen. Dat tenslotte dé mihisters van Rhijn en Steenberghe toch naar En geland zijn meegegaan is het gevolg geweest van de vergadering, de laatste der ministers op Nederland bodem te Hoek van Holland. Daar werd uiteindelijk de formule ring gevonden, dat het voor land en volk gewenst was, dat de rege ring aan de zijde van de geallieer den de oorlog moest voortzetten. Dit gebeurde op het laatste nip pertje en het was feitelijk aan een toeval te danken, dat de beide mi nisters nog aan boord van het En gelse oorlogsschip konden komen. De commandant wilde namelijk eerst orders afwachten, voordat hij de ministers aan boord wilde ne men. Was de commandant iets gastvrijer geweest en was hij on middellijk met het kabinet uitge varen, dan zou men zonder het be reiken van een aécoord zijn ver trokken. Zonder ook de ministers Steenberghe en van Rhijn. torische gebouwen bewaren en heeft een heel nieuw stadscentrum ontworpen, waarin de monumenten nog luisterrijker de stad zullen sieren dan tot nu toe. Van de andere kant is de grote moeilijkheid hoe de oude Gothische Kathedraal her bouwd moet worden een vraagstuk zoals bij ons Leidens stadhuis op leverde na de brand. En hoewel nog geen definitief besluit daarover is gevallen, zal ook onze oplossing met het Leidse stadhuis wel de op lossing in Coventry worden. Wij hebben ons aan de indruk niet kunnen onttrekken, dat de heden- landers op architectonisch gebied zeker voor wat de wonirigbouw en monumentenzorg betreft de Engelsen niet alleen bijhouden, doch zelfs voor zijn en dat wat hier reeds verworven inzicht is. daar nog midden in discussie staat. Ook in die zin waren wellicht de Ne derlandse bloemen voor Coventry een stimulerend symbool. GENERAAL BRADLEY, de chef van de staf van het Amerikaanse leger heeft een dezer dagen tegen de commissie uit de Senaat der Verenigde Staten van Amerika voor buitenlandse betrekkingen gezegd, dat de gemeenschappelijke grens van de achttien volken van het Noord Atlantisch Pact midden door het hart van Europa loopt. Wij, bewoners van het Wcst- Europese continent, die ons dat wellicht nog beter bewust zijn, zullen in dit licht gezien, de Royal Air Forces en de NAVY van hei Verenigde Koninkrijk van Enge land beschouwen ais een stuk van onze eigen defensie. De Royal Air Forces nu hebben wij in actie ge zien en er groot vertrouwen uit geput: vertrouwen, dat ook aan alle andere Nederlanders een ge ruster gemoed en een vrediger nachtrust zou kunnen verzekeren. Te Odiham, ten Zuid-westen van Londen opereerden acht straal vliegtuigen van de R.A.F. Deze betrekkelijk kleine jachtvliegtui gen, uitgerust met vier twintig millimeter kanonnen, kunnen slechts door een piloot bediend worden. Voor een grotere beman ning biedt het geen plaats. Voor de uitrusting van dit eenvoudig en schijnbaar onopvallend gevai zijn echter alle huishoudelijke diensten inbegrepen honderd twee en twintig manschappen en zes officieren in dienst en beschikt de luchtmacht behalve over twin tig vrachtwagens nog over een aantal motoren, hangars, werk plaatsen, magazijnen en nog zo veel meer. Het schijnt bij het eer ste gezicht buiten alle verhoudin gen te zijn, maar op het moment dat deze kleine fluitende eli gie rende toestellen zich in beweging zetten en 'n enorme massa warme lucht en gassen uitstotend naar het begin van de startbaan rijden, waar ze spoedig met een snelheid van een kleme tweehonderd kilo meter per uur afstuiven, de lucht in en de wolken door, dringt' het tot de toeschouwer door dat hier een zeer bijzonder wapen in actie komt. Wentelend om hun lengte as laat het vliegtuig, dat in een razende snelheid van meer dan achthonderd kilometer per uur voortijlt de Wereld over het hoofd van de piloot heen tuimelen al was de aarde een kaatsbal. In een oogwenk stoof deze schroef- loze „Vampier" uit de wolken, nu eens hoog boven de huizen van steden en dorpen, dan weer be trekkelijk laag langs de groene grastapijten van het vliegveld aan ons voorbij. Verbluffend wordt het eerst recht wanneer er twee drietallen van deze schaatsenrijders in de lucht in formatie opstijgend in duizelingwekkende vaart op twin tig Eng.-voeten afstand van el kaar dezelfde wentelingen en bui- tenlingen uitvoeren, waarmee de eenling eerder al een ieder ver baasd deed staan. Op zeven meter afstand van elkaar klieven deze jagers dan met een vaart van rond tweehonderd meter per seconde rollend en heen en weer wente lend door het hemelruim, ver dwijnend uit de wolken, waaruit ze even onverwacht opduiken als er in wegschieten. Bij het toezien naar dit schouw spel wordt men zich bewust aan welk gevaar een vijandig vlieg» tuig moet blootstaan als deze Vampier, in de letterlijke zin van Lt. gen. Dijxhoorn, minister van Defensie, wiens naam ook nog al eens genoemd wordt in 't rapport. VAN KLÉFFENS VERGAT ZIJN DAGBOEK Op 10 Mei 's morgens om 9 uur vertrok minister van Kleffens naar Engeland. Enige uren daarvoor was tot dit ver trek besloten door de minister raad. In allerijl werden de meest noodzakelijke stukken bij elkaar gepakt, doch wat achter bleef was het dagboek van de minister van tal van belangrijke aantekeningen. Met dat dagboek is het eigen aardig gelopen. Voor de hand lag, dat de Duitsers het op de een of andere manier voor hun propaganda zouden gebruiken. Dit is echter niet geschied. De reden daarvan moet worden gezocht in de omstandigheid, dat het dagboek gevaar ople verde vóór von Weiszacker en Zech. Doordat deze aanteke ningen door vertrouwelingen van Weiszacker zijn. gevonden is slechts een gedeelte van het dagboek onder de ogen van von Ribbentrop gekomen. het woord, bezit neemt van de hemel zover als een mens bij nor maal weer kijken kan. Het is daarbij wel moeilijk zich een voor stelling te maken van de waarne mingen, die een mens doet als hij zulk een „Vampier" bestuurt en van de aanvalsmogelijkheden die deze bestuurder dan nog heeft. Hij vliegt door de wolken, uiter aard totaal verblind en zo snel, dat hij binnen de minuut van zijn hoogste hoogte de aarde bereikt. In de cabine echter schijnt alles eenvoudig. Binnen het bereik van de duim van de hand die de stuur - knuppel bedient, zit een knop waarop de vier kanonnen feilloos reageren met een frequentie van zevenhonderd schoten in de mi nuut. Met de duim van de andere hand bedient de piloot het foto toestel vooruit in de uiterste punt van de cabine, ingebouwd, het oog van de Vampier. Door de ra dio-installatie ontvangt de piloot verder zijn instructies van het controlestation op het vliegveld, van waaruit de „squadron-leaders" en de „wingcommanders" de aan val met Vampiers leiden. De schaarse mededelingen die deze luchtm.-officieren doen, maken het waarschijnlijk dat deze nieuw ste hemelbestormers, in velerlei opzicht een vereenvoudiging zijn van het gecompliceerde wonder der techniek dat vliegtuig heet en met de humor. Engelse officieren eigen, zijn ze geneigd het voor te stellen alsof een luchtreisje in zo'n Vampier een pretje is, waarbij men wel attent behoort te zijn op het een en ander. Toch ontmoet men in hen de meest ervaren oor logsvliegers en jonge mensen, die een uitgelezen geestelijke én li chamelijke oefening en scholing achter de rug hebben. In deze Royal Air Forcês-man- nen ontmoet men dé beste eigen schappen die ook de Navy eeuwen reeds cultiveerde. Een geest van de uiterste paraatheid vóór de dag van vandaag. RIJDENDE BRANDWEER- GARDAROBE Onlangs hééft cte gemeente Wie- ringermeer nieuwe materiaal-man- schappenwagens voor de brandweer in gebruik genomen. Als typische bijzonderheid van dezê modern in gerichte wagens kan wordën ver meid, dat achter de afdeling voor de manschappen een klèdingfuimte is aangebracht, waarin de volledige uitrusting der manneii zich bevindt. Wanneer alarm wordt gegeven, be hoeft de brandweerman niet meer eerst naar huis om zun uniform te halen, doch kan zich onmiddellijk naar de brand bege\en, daar dit Uniform reeds ter plaatse aanwe zig is. NOORDBRABANT WENST GEEN „NIEUWE" PLAATSNAMEN De Minister van Binnenlandse Zaken heeft aan de colleges van Ged. Staten een hjst doen toekomen van namen der in de desbetreffen de provincie gelegen gemeenten, welke naar het oordeel der Neder lands-Belgische woordenlijstcom missie Wijziging behoeven. Voor Noordbrabant betreft het hier de namen van 54 gemeenten. Ged. Staten van Noordbrabant heb ben de minister echter doen weten, dat zij onvoorwaardelijk afwijzend staan t.o.v. iedere wijziging van aardrijkskundige namen in Noord brabant. SKELET VAN FLORIS V GEVONDEN Onder leiding van het Rijksbureau voor Oudheidkundig bodemonder zoek in Nederland worden op het ogenblik opgravingen verricht ach ter de Ned. Hervormde kerk té Rijnsburg, Men heeft elf skeletten opgegraven, die naar men aanneemt de stoffelijke resten zijn van elf leden van het graaflijke geslacht van Holland. Onder deze skeletten vond men er een, waarvan de sche del ernstig beschadigde was. Men acht het niet onmogelijk, dat men hier te doen heeft met het skelet van Floris V, die in 1296 in de om geving van het Muiderslot Werd vermoord. Monument drs. Stijkel Er bestaan plannen om een mo nument op te richten ter nagedach tenis van de Nederlandse verzets held drs. J. A. Stijkel. Het comité hiervoor verzoekt ons mede te de len, dat gelden voor dit doel gestort kunnen worden op girorekening 68500 van de bankinstelling R. Mees en Zoon te 's Gravenhage. OOGSTFEEST IN DE WIERINCERMEER Naar wij vernemen, zal op 10 Sep tember a.s. een oogstfeest, uitgaan de van de V.V.V. Wieringermeer, ln Wieriftgerwerf worden gevierd. Hoewel de plannen ten deze nog in een beginstadium verkeren, zal er waarschijnlijk een landelijke rui- terdag of een concours fiippique aan verbonden worden. Des morgens zal een optocht van versierde oogstwa gens worden gehouden. Indien het oogstfeest een succes wordt, zal dit een jaarlijks terug kerend polderfestijn worden, afwis selend te houden in Wieringerwerl, Middenmeer en Slootdoip. Een monument in fort De 8iSt De Stichting Landelijke Propa- gandacommissie van het voormalig verzet in Nederland zal op Zater dag 18 Juni te 15 uur in het fort De Bilt te Utrecht, waar tijdens de oorlogsjaren tientallen verzetssrij- ders uit geheel het land zijn gefu silleerd, een monument ter hunner nagedachtenis piécn'ig doen ont hullen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1949 | | pagina 5