K.L.M.-toestel op weg van Batavia naar
Amsterdam brandend in zee gestort
33 inzittenden kwamen om het leven
40 personen ontvoerd uit
ziekenhuis Trenggiling
Arrestatie van Mgr. Béran
binnenkort verwacht
VLIEGRAMP BIJ BARI
26 lichamen geborgen
Spijsolie is
op komst!
Brand in Leidse vuurwerkfabriek
NHD]
s
Vete gezinnen in
rouw gedompeld
Vrijdag 24 juni 1949 45e Jaargang No. 1 1596
Oorzaak der ramp
wordt onderzocht
33 slachtoffers
Contact niet meer mogelijk
Bij de ramp van de
Roermond
Vijf arbeiders bij nablussing gewond
Staking geëindigd
Abonnementsprijs f 4.25 per kwartaal, f 1.43
per mnd., inclusief incasso. Advertentie-tarief
per editie 16 ct. per m.m., minimum f 2.50;
in alle edities 26 ct. per m.m., minimum f 4
familieberichten 20 ct., resp. 30 ct. per m.m.
Bij contract belangrijke korting. Directeur:
E. J. M. Stumpel. Hoofdredacteur: H. N. Smits.
Bankrelaties: Noorderbank; Nederl. Credietbank
HET FEIT
A
H
VAN HEDEN
Pagina 1
Kantoren: HOORN, Draafsingel 59, tel. 4243, Grote Noord 77, tel. 4362 K 2290; ALKMAAR, Laat 221, tel. 2046 (2 lijnen), K 2200; DEN HELDER, Keizerstraat 89, teL 2800 K 2230; SCHAGEN, Molenstraat 52, teL 459 K2240
De K.L.M. Constel
lation „Roermond''
wélke op weg van
Indonesië naar Ne
derland, nabij Bari
is verongelukt. In
zet: de gezagvoer
der van het toestel,
H. Plesman, zoon
van de president
directeur der K.L.
M„ dr. A. Plesman.
OM ONGEVEER HALF TWEE kwam gistermiddag uit de
Italiaanse havenstad Bari een bericht, volgens hetwelk een
4-motorig vliegtuig was verongelukt. In snelle opeenvolging
kwamen daarna verschillende mededelingen binnen, waaruit het
niet direct mogelijk was de vraag te beantwoorden welke
machine het hier betrof. Het K.L.M.-vliegtuig „Roermond",
op weg van Batavia naar Nederland, was om kwart over twee
nog niet op Schiphol gearriveerd; het toestel was over tijd en
men kreeg het verschrikkelijke vermoeden dat de „Roermond"
het verongelukte vliegtuig was, waarvan melding was gemaakt.
Dit vermoeden werd versterkt, toen bleek dat dit K.L.M.-toestel
zich op het ogenblik van de ramp in de nabijheid van Bari moest
hebben bevonden. Omstreek vier uur kregen de wachtende
familieleden de bevestiging: de Constellation PH-TER Roermond,
gezagvoerder Hans Plesman, zoon van de president-directeur
van de K.L.M., was met een totale bezetting van 33 personen
brandend in zee gestort.
Om 10.25 uur Nederlandse tijd gal
de gezagvoerder de positie van het
vliegtuig aan het luchtvaart-radio
station te Rome. Het vliegtuig be
vond zich toen op 5000 meter hoogte
in goed weer op ongev4&r een half
uur vliegen van de plaats van de
ramp. Zoals gebruikelijk was er te
Cairo een andere, zgn. „slip-beman
ning" aan boord gekomen. Deze had
de plaats ingenomen van de beman
ning die het vliegtuig van Mauritius
af gevlogen had. De „Roermond"
vertrok 21 Juni uit Batavia en ver
liet gisterenmorgen om 5.08 uur het
vliegveld Cairo. Het was hetzelfde
toestel dat de groep Amerikaanse
journalisten, die thans een bezoek
aan Indonesië brengt, daarheen had
gevlogen.
De vlucht van de PH-TER was, en
dit is wel zeer tragisch, een jubile-
umvlucht, nl. de 100e vlucht Bata-
via-Amsterdam via Mauritius.
Ter hoogte van Bari zagjn oog
getuigen het toestel rustig" in het
zonlicht door het luchtruim glij
den. Plotseling scheen het in
moeilijkheden te verkeren. Het
vliegtuig gleed af, het roer knap
te, vlammen sloegen naar alle
kanten uit. De reusachtige machi
ne sloeg twee maal over de kop
en stortte toen van een hoogte
van ongeveer 500 meter in zee,
op ongeveer anderhalve kilometer
van de kust.
Het toestel verdween in een ge
weldige fontein van water en zonk
onmiddellijk. Dit alles speelde zich
af in enkele seconden. Dadelijk
voeren reddingsboten uit. Vissers,
die in de nabijheid lagen, spoedden
zich ook naar de plaats van het on
heil, ongeveer 2 kilometer gelegen
van de vuurtoren Cataldo.
Duikers begaven zich onder water
om de lichamen te bergen. Op zee
dreven 23 lichamen. Het toestel lag
90 voet onder water.
Voor zover thans bekend is, zijn
26 lichamen geborgen. Op geïmpro
viseerde brancards werden de stof
felijke overschotten naar land ver
voerd. De van alle kanten samen
gestroomde bevolking keek zwij
gend naar dit treurige schouwspel.
Men noemde de piloot van het KL
M-vliegtuig een held voor de wijze
waarop hij zijn in ongerede geraak
te machine over de huizen van de
haven naar de open zee manoeu
vreerde. Hoewel het vliegtuig reeds
in brand stond en de vleugels in
de lucht afbraken, wist hij toch nog
te vermijden, dat de constellation
op de stad Bari neerstortte, waar
door ongetwijfeld nog meer slacht
offers gevallen zouden zijn.
Bergingspogingen
Italiaanse politie was gisteren
avond in het lijkenhuis te Bari be
zig met een onderzoek van de zeer
zwaar verminkte lijken der slacht
offers van de verongelukte „Roer
mond".
Uit zee opgeviste bagage en kle
ren van de slachtoffers werden
zorgvuldig nagegaan, doch er heb
ben tot dusverre nog weinig volko
men zekere identificaties plaats
gevonden. Een van deze was, die
van het stoffelijk overschot van
gezagvoerder Plesman.
Het wordt als bijna zeker be
schouwd, dat de nog niet gebor
gen stoffelijke overschotten der
slachtoffers zich nog, door de
riemen aan de zitplaatsen beves
tigd, in het wrak van de „Roer
mond" moeten bevinden, dat op
de bodem van de oceaan ligt.
Twee sleepboten van de Italiaan
se marine en een drijvende kraan
bevinden zich in de omgevinj> van
de plaats, waar het vliegtuig ge
zonken is, indien het weer beter
wordt, zou heden, bij het aanbreken
van de dag, een poging worden ge
daan om het wrak te lichten.
Alle tot dusverre geborgen lijken
waren slechts gedeeltelijk gekleed,
terwijl aan geen der stoffelijke
overschotten schoenen werden aan
getroffen. Dit feit heeft de mening
doen post vatten, dat gezagvoerder
Plesman, toen het vliegtuig zijn val
in de richting van de zee begon,
opdracht gaf het toestej te verla
ten.
Ontploffing in de bagage?
Een woordvoerder van de
„Lockheed"-vliegtuigfabrieken
die de „Constellation" vervaardi
gen verklaarde gisteravond
dat men denkt aan de mogelijk
heid, dat de ramp met de „Roer
mond" veroorzaakt is door het
tot ontploffing komen van een of
ander voorwerp in de bagage van
een der passagiers.
„De theorie, dat een ontploffing
in de bagage van een der passagiers
de oorzaak is van de ramp, vindt
steun in het feit, dat de gezagvoer
der van de „Roermond" zich met
zijn toestel hoog genoeg bevond
op ongeveer 4500 meter om mel
ding te hebben kunnen maken van
elke andere oorzaak van de ramp",
aldus de woordvoerder."
Onderzoek door de KLM.
Omstreeks half zes vertrok gis
teravond van Schiphol een extra
KLM-machine met deskundigen
naar Bari, het was een Convair-
machine met als gezagvoerder de
instructeur Sluyter. Als KLM-des-
kundigen gaan van Balkom, general
operations manager, Koreman, alge
meen secretaris operations. Malouin,
Amerikaan, algemeen chef vlieg-
dienst, dr. Slotboom, hoofd van de
medische dienst en Edward, van
Flight-operatXns. Bovendien zal
een aantal deskundigen van de
rijksluchtvaartdienst de vlucht mee
maken. De machine zal vermoedelijk
een tussenlanding te Rome maken.
Te Bari zou onmiddellijk een begin
worden gemaakt met, het onderzoek
naar de oorzaak vande ramp.
Op Schiphol, waar uiteraard een
zeer gedrukte stemming heerst,
circuleerden geruchten, als zouden
de Constellation machines uit de
dienst worden genomen, tot de oor
zaak van het ongeluk te Bari zou
zijn vastgesteld. Het is ons niet ge
lukt een tegenspraak noch een be
vestiging van deze geruchten te ver
krijgen. Wel wordt deze maatregel
onwaarschijnlijk geacht.
Over de gebeurtenissen op
tweede Pinksterdag in Purboling-
go en in het bijzonder over de
ontvoeringen van personeel en
patiënten uit het ziekenhuis
Trenggiling, dat ongeveer een ki
lometer buiten het stadje ligt, zijn
nader de volgende bijzonderheden
heden bekend geworden.
Op Maandag, 2e Pinksterdag,
omstreeks half tien brak in de
stad Purbolinggo een hevig ge
weervuur los. Binnen korte tijd
braken op 8 verschillende plaat
sen in de stad branden uit. Ter
wijl er in de stad nog gevochten
werd. klonken ook schoten uit de
richting van het ziekenhuis Treng
giling, dat ongeveer 1 km buiten
Purbolinggo ligt.
Toen gevechtswagens zich van
uit Purbolinggo naar Trenggiling
begaven, was in de stad het be
richt doorgedrongen, dat de poli
tiebewaking van het ziekenhuis,
bestaande uit 8 man, zich moedig
tegen de aanvallende T.N.I. (on
geveer 500 man) had verdedigd en
zich in een der gebouwen had ge
handhaafd.
Na ruim een uur keerden de
vechtwagens van Trenggiling te
Purbolinggo terug.
's Nachts om ongeveer 2 uur
kreeg de geneesheer-directeur van
Trenggiling, dr. Gramberg, toe
stemming om poolshoogte in het
ziekenhuis te gaan nemen. Onder
dekking van een carrier en met
een politiepatrouille begaf dr.
Gramberg zich met do hoofdver
pleegster, zuster Scheffer, naar
het ziekenhuis.
Hier bleek: van de 22 verpleeg
sters waren er 18 door de T.N.I.
ontvoerd, terwijl dit met 9 van de
14 verplegers het geval was. Ook
3 werklieden, 'in het ziekenhuis
overnachtend, waren spoorloos
verdwenen.
Over het lot van de ontvoerden
is tot dusver geen enkel definitief
bericht binnengekomen.
De slachtoffers van de PH
TER zijn:
Gezagvoerder: J. H. Plesman,
geb. 8-9-1918, gehuwd, vader
van 2 kinderen,
Vlieger 2de kl.: J. Tuyt, geb.
24-4-1915, gehuwd, vader van
1 kind,
Vlieger 3e kl.: J. van Kuyk,
geb. 11-11-1918, gehuwd, vader
van 3 kinderen,
Vlieger 3e kl.: A. G. Modara
(Brit), geb. 20-12-1917, onge
huwd,
Radiotel. 3e kl.: L. Post, geb.
3-5-1921, gehuwd,
Radiotel. 3e kl.: J. M. W. Hout,
geb. 22-4-1920, ongehuwd,
Boordwerktuigkundige le kl.:
D. M. Grandia, geb. 31-5-1910,
gehuwd, vader van 2 kinderen,
Boordwerktuigkundige 4e kl.:
J. A. v, d. Meer, geb. 2-2-1926,
ongehuwd.
Steward 2e kl.: P. J. Over-
beek, geb. 27-7-1917. gehuwd,
vader van 1 kind,
Stewardesse: C. A. Timmer
mans, geb. 25-9-1921, onge
huwd.
Boordkok: J. H. Ross, geb. 28-
5-1927. ongehuwd:
Passagiers:
de heer en mevr. M. S. Broos
en kind.
de heer en mevr. W. van Has
selt cn kind,
de heer en mevr. W. J. van
Dort en kind,
de heer dr. ir. P. H. J. Iden-
burg, functionaris 'van de
KLM,
mevrouw H. Esser en twee
kinderen,
mevrouw J. C. C. Meelhuyzen,
de heer en mevr. S. C. van 't
Hof,
de heer F. Dikkers,
Mohammed Mustafa Ahmed,
Mahmud Ibrahim Albaki,
Taha Ahmed Eltauchi,
Mohammed Ghasi,
Mohammed Abdellatich Mo-
hassgm Bey.
De laatste vijf slachtoffers zijn
Egyptenaren.
PRAAG, 23 Juni (AP) Praagse
geestelijken verklaarden vandaag,
dat de communistische regering er
blijkbaar in geslaagd is aartsbisschop
Josef Béran te doen zwijgen en al
le mazen afgesloten heeft waar hij
misschien een nieuw herderlijk
schrijven doorheen zou kunnen
smokkelen vanuit zijn door de po
litie bewaakt paleis.
Woordvoerders van het Vaticaan
en goed ingelichte diplomatieke
zegslieden geloofden, dat mgr. Béran
elk ogenblik gearresteerd kan wor
den. Volgens een goedingelichte di
plomatieke zegsman is het slechts
een kwestie van tijd, dat de com
munisten vinden genoeg beschuldi
gingen tegen mgr. Béran te hebben
ingebracht.
Geestelijken alhier verklaarden,
dat zij sedert het jongste weekend
DE GAULLE
EN DE DESPERADO S
Naar aanleiding van het onlangs
onder het pseudonym van „Noel de
Gaulle" hier te lande verschenen
boek „het Carnaval der Despera
do's", van de hand van de Neder
landse schrijver majoor J. G. de
Graaf, verzoekt generaal de Gaulle
mede te delen, dat de door de auteur
gebezigde naam „de Gaulle", welke
in Nederland niet gedragen schijnt
te worden, niets te maken heeft met
die van zijn familie!
Treinramp te Ecuador
QUITO, 23 Juni (A.F.P.). Ten
gevolge van een treinramp op een
brug tussen Quito (Ecuador) en
Guayaquil zijn tien personen om
het leven gekomen en 45 gewond.
geen contact meer met mgr. Béran
hebben gehad.
Toen verscheen hij tweemaal op
de kaneel en beschuldigde de rege
ring van pogingen om de kerk te
splijten en de godsdienstvrijheid te
vernietigen.
De tweede preek werd door orde
verstoorders, blijkbaar communisten,
in de war gestuurd.
De woordvoerders-geestelijken
verwachten geen nieuw herderlijk
schrijven, daar de politiebewaking
in het paleis verscherpt is.
Nu met ingang van vandaag
boter en spijsolie van de bon zijn,
zullen ongetwijfeld vele huisvrou
wen zich afvragen, of er nu ook
olie te krijgen zal zijn. De laatste
tijd is dit artikel immers slechts
sporadisch in de distributie ge
bracht.
Bij informatie te bevoegder plaat
se vernamen wij, dat men zich niet
ongerust behoeft te maken. Er
wordt op het ogenblik volop spijs
olie geproduceerd. De bevoorrading
van de winkeliers is reeds enige
tijd aan de gang, aangezien het aan
vankelijk in de bedoeling lag, met
ingang van 15 Juli een keuzebon
voor margarine of olie in te voeren.
Al moet het verloop van de markt
eerst even worden afgewacht, men
hoopt toch binnenkort <ie gehele
behoefte aan spijsolie te kunnen
dekken. Het publiek zal er echter
wel rekening mee moeten houden,
dat er nog enige tijd nodig is om
aan de plotselinge gestegen vraag te
kunnen voldoen.
a
a
MEI. TIMMERMANS
De K.L.M. Lourdesreizigers, die
het vörig jaar' van deze luchtlijn
gebruik maakten, zullen met ont
roering vernomen hebben, da,t on
der de slachtoffers van deze nieu
we verschrikkelijke luchtramp, ook
behoorde de stewardes mej. Tim
mermans. Want het vorig jaar deed
zij herhaaldelijk dienst op deze
luchtlijn, en wist deze vrolijke
Limburgse reeds onmiddellijk de
stemming onder de zieken er in te
brengen. Beeldhouwster van be
roep. koos zij het vorig jaar de
functie van stewardes bij de K.L.M.
om, zoals zij het zelf noemde, haar
blik wat te verruimen door wat van
de wereld te zien. Zij wilde dit
beroep niet langer dan twee jaar
uitoefenen, om zich dan weer ge
heel aan haar kunstzinnig vak te
gaan wijden, waarvoor zij door
haar vele internationale reizen
nieuwe indrukken wilde opdoen.
Helaas de mens wikt en God be
schikt. Haar twee jaren waren
bijna om en zij hoopte spoedig weer
zich in Limburg te vestigen.
En nu heeft weer een vreselijke
ramp ook aan dit Jonge en nog zo
veel belovende leven van deze
kath. kunstenares een einde ge
maakt.
Haar altijd opgeruimöe en vro
lijke natuur, hierin verloochende
zij haar Limburgse afkomst niet,
maakte haar geliefd en gezien bij
het gehele K.L.M.-personeel, maar
ook bij de luchtreizigers.
Bij haar Lourdesreizen toonde zij
zich een grote vereerster van de
Moeder Gods, die zij daar herhaal
delijk bij de grot bezocht.
Moge Gods H. Moeder haar ook
in haar laatste ogenblikken hebben
bijgestaan, toen zij machteloos te
genover dit onheilspellend gebeu
ren, noch zich zelf, noch haar me
depassagiers, waarvoor zij steeds
een en al zorg had, kon helpen.
Niet alleen de K.L.M. maar ook
de kath. kunst verliest in haar een
nog zoveel belovende kracht, want
ondanks haar jeugdige leeftijd had
zij ook als kunstenares rpzds een
góede naam verworven.
God geve haar de eeuwige rust.
J. H.
Het instructievaartuig Eagle"
van de Kustwacht Academie der
Verenigde Staten, is in Shad-
well Basin, Londen, aangeko
men. Het is een driemast bark
met stalen romp en uitgerust
met Dieselmotoren. Het schip
werd in Duitsland gebouwd en
in 1936 onder de naam „Horst
Wessel" in dienst gesteld als
zeil-opleidingsschip voor de
Duitse marine.
MINISTERRAAD AANVAARDT
HET KRONINGSSCHILDERiJ
VAN CHARLES EYCK
Dezer dagen bezichtigde de mi
nisterraad in het gemeentemu
seum te 's-Gravenhage het in op
dracht van de minister van On
derwijs, Kunsten en Wetenschap
pen door Charles Eyck vervaar
digde kroningsschilderij. De mi
nisterraad heeft zijn grote waar-
dering en bewondering voor dit
werk van de grote Limburgse
schilder uitgesproken en het
schilderij aanvaard. Het werk
wordt geëxposeerd op de ten
toonstelling: „Facetten van heden
daagse schilderkunst uit België,
Luxemburg en Nederland", die
van 25 Juni tot 8 Augustus in het
gemeentemuseum te 's-Graven
hage gehouden wordt.
Gisterenmiddag werd de Leidse
brandweer gealarmeerd voor een
uitslaande brand bij de kunstvuur
werkfabriek van de firma Kat aan
de Haarlemmertrekvaart. De brand
weer rukte, gezien de aard van het
bedrijf, met groot materiaal uit. De
brand bleek te zijn ontstaan in het
kantoorgebouw, dat afzonderlijk
staat van de eigenlijke fabriek. Een
pak fosfor lucifers, dat werd over
handigd, was plotseling door onbe
kende oorzaak tot ontbranding ge
komen. De enorme steekvlam, die
LAN DAR BEI DERSCONFLICT
OPGEHEVEN
ROME, 23 Juni (Reuter). De
staking der Italiaanse landarbei
ders, die vijf weken heeft geduurd,
is hedenavond geëindigd.
Een regeling kwam tot stand,
nadat een nieuw voorstel ter beëin
diging van het geschil door Italiaan
se parlementaire leiders vroeger op
de dag was geformuleerd.
Vertegenwoordigers van regering,
werkgevers en werknemers werden
het eens over de volgende punten:
1. De regering zal een wetsontwerp
in het parlement indienen, op grond
waarvan het huidige arbeidscon
tract in de landbouw met een jaar
wordt verlengd en alle toekomstige
arbeidscontracten een duur van
twee jaar krijgen, 2. de landeigena
ren dienen de twee jaar geleden toe
gezegde duurtetoeslag uit te keren,
3. ontslagen van landarbeiders moe
ten voor een rechtbank kunnen
worden gerechtvaardigd.
Inter-Europees
uit het pak te voorschijn schoot,
zette het kantoorgebouw in enkele
ogenblikken in lichter laaie. Won
der boven wonder deden zich tij
dens het ontstaan van deze brand
geen ernstige ongelukken voor.
Slechts een kantoorbediende werd
licht gewond en moest naar het Aca
demisch Ziekenhuis worden ge
bracht. De brandweer bluste het
vuur met drie stralen. Het kantoor
brandde geheel uit.
Tijdens de nablussing heeft zich
echter een hevige ontploffing voor
gedaan, vermoedelijk tengevolge
van het ontbranden van op de zol
der opgeslagen vuurwerk. Daarbij
werden 5 personen gewond, nl. 3 ar
beiders en 2 brandweerlieden. Een
van de arbeiders kreeg levensge
vaarlijke brandwonden en voor zijn
leven wordt gevreesd. Van de kan
tooninventaris werd zo goed als
niets gered.
KRUIDENIERS BOYCOTTEN
FIRMA VAN HOUTEN
Onder de talrijke kruideniers in
de gemeente Ede heerst sinds
enige tijd grote ontstemming ten
aanzien van verschillende fabrie
ken en grossiers, die met voorbij
gaan van de middenstand hun pro
ducten rechtstreeks en tegen in
koopsprijs leveren aan hotels, in
stellingen e.d., welke, naar de
kruideniers meedelen, voorheen
door dezen werden bediend.
Woensdag werd de burgerij van
Ede en de buitendorpen op de
hoogte 'gesteld van het feit, dat
van die dag af de artikelen van
voornoemde firma niet meer in de
Edese en Lunterse kruideniers
winkels verkrijgbaar zullen zijn.
DE RAMP VAN DE
„ROERMOND". De
omgekomen beman
ning; bovenste rij van
links naar rechts: J.
Corn. Plesman, gezag
voerder: J. Tuyt, le
piloot; J. v. Kuyk, 2e
piloot; Alb. G. Modard
3e piloot; L. Post en
J. M. W. van Hout,
radio-telegrafisten.
Onderste rij, van links
naar rechts: D. M.
Grandia en J. A. v. d.
Meer, boordwerktuig
kundigen; mejuffr. C.
Timmerman, stewar
dess; Ross, steward
kok en P. J. Overbeek,
steward.