K.L.M.-toestel op weg van Batavia naar Amsterdam brandend in zee gestort 33 inzittenden kwamen om het leven 40 personen ontvoerd uit ziekenhuis Trenggiling Arrestatie van Mgr. Béran binnenkort verwacht VLIEGRAMP BIJ BARI 26 lichamen geborgen Spijsolie is op komst! Brand in Leidse vuurwerkfabriek NHD] s Vete gezinnen in rouw gedompeld Vrijdag 24 juni 1949 45e Jaargang No. 1 1596 Oorzaak der ramp wordt onderzocht 33 slachtoffers Contact niet meer mogelijk Bij de ramp van de Roermond Vijf arbeiders bij nablussing gewond Staking geëindigd Abonnementsprijs f 4.25 per kwartaal, f 1.43 per mnd., inclusief incasso. Advertentie-tarief per editie 16 ct. per m.m., minimum f 2.50; in alle edities 26 ct. per m.m., minimum f 4 familieberichten 20 ct., resp. 30 ct. per m.m. Bij contract belangrijke korting. Directeur: E. J. M. Stumpel. Hoofdredacteur: H. N. Smits. Bankrelaties: Noorderbank; Nederl. Credietbank HET FEIT A H VAN HEDEN Pagina 1 Kantoren: HOORN, Draafsingel 59, tel. 4243, Grote Noord 77, tel. 4362 K 2290; ALKMAAR, Laat 221, tel. 2046 (2 lijnen), K 2200; DEN HELDER, Keizerstraat 89, teL 2800 K 2230; SCHAGEN, Molenstraat 52, teL 459 K2240 De K.L.M. Constel lation „Roermond'' wélke op weg van Indonesië naar Ne derland, nabij Bari is verongelukt. In zet: de gezagvoer der van het toestel, H. Plesman, zoon van de president directeur der K.L. M„ dr. A. Plesman. OM ONGEVEER HALF TWEE kwam gistermiddag uit de Italiaanse havenstad Bari een bericht, volgens hetwelk een 4-motorig vliegtuig was verongelukt. In snelle opeenvolging kwamen daarna verschillende mededelingen binnen, waaruit het niet direct mogelijk was de vraag te beantwoorden welke machine het hier betrof. Het K.L.M.-vliegtuig „Roermond", op weg van Batavia naar Nederland, was om kwart over twee nog niet op Schiphol gearriveerd; het toestel was over tijd en men kreeg het verschrikkelijke vermoeden dat de „Roermond" het verongelukte vliegtuig was, waarvan melding was gemaakt. Dit vermoeden werd versterkt, toen bleek dat dit K.L.M.-toestel zich op het ogenblik van de ramp in de nabijheid van Bari moest hebben bevonden. Omstreek vier uur kregen de wachtende familieleden de bevestiging: de Constellation PH-TER Roermond, gezagvoerder Hans Plesman, zoon van de president-directeur van de K.L.M., was met een totale bezetting van 33 personen brandend in zee gestort. Om 10.25 uur Nederlandse tijd gal de gezagvoerder de positie van het vliegtuig aan het luchtvaart-radio station te Rome. Het vliegtuig be vond zich toen op 5000 meter hoogte in goed weer op ongev4&r een half uur vliegen van de plaats van de ramp. Zoals gebruikelijk was er te Cairo een andere, zgn. „slip-beman ning" aan boord gekomen. Deze had de plaats ingenomen van de beman ning die het vliegtuig van Mauritius af gevlogen had. De „Roermond" vertrok 21 Juni uit Batavia en ver liet gisterenmorgen om 5.08 uur het vliegveld Cairo. Het was hetzelfde toestel dat de groep Amerikaanse journalisten, die thans een bezoek aan Indonesië brengt, daarheen had gevlogen. De vlucht van de PH-TER was, en dit is wel zeer tragisch, een jubile- umvlucht, nl. de 100e vlucht Bata- via-Amsterdam via Mauritius. Ter hoogte van Bari zagjn oog getuigen het toestel rustig" in het zonlicht door het luchtruim glij den. Plotseling scheen het in moeilijkheden te verkeren. Het vliegtuig gleed af, het roer knap te, vlammen sloegen naar alle kanten uit. De reusachtige machi ne sloeg twee maal over de kop en stortte toen van een hoogte van ongeveer 500 meter in zee, op ongeveer anderhalve kilometer van de kust. Het toestel verdween in een ge weldige fontein van water en zonk onmiddellijk. Dit alles speelde zich af in enkele seconden. Dadelijk voeren reddingsboten uit. Vissers, die in de nabijheid lagen, spoedden zich ook naar de plaats van het on heil, ongeveer 2 kilometer gelegen van de vuurtoren Cataldo. Duikers begaven zich onder water om de lichamen te bergen. Op zee dreven 23 lichamen. Het toestel lag 90 voet onder water. Voor zover thans bekend is, zijn 26 lichamen geborgen. Op geïmpro viseerde brancards werden de stof felijke overschotten naar land ver voerd. De van alle kanten samen gestroomde bevolking keek zwij gend naar dit treurige schouwspel. Men noemde de piloot van het KL M-vliegtuig een held voor de wijze waarop hij zijn in ongerede geraak te machine over de huizen van de haven naar de open zee manoeu vreerde. Hoewel het vliegtuig reeds in brand stond en de vleugels in de lucht afbraken, wist hij toch nog te vermijden, dat de constellation op de stad Bari neerstortte, waar door ongetwijfeld nog meer slacht offers gevallen zouden zijn. Bergingspogingen Italiaanse politie was gisteren avond in het lijkenhuis te Bari be zig met een onderzoek van de zeer zwaar verminkte lijken der slacht offers van de verongelukte „Roer mond". Uit zee opgeviste bagage en kle ren van de slachtoffers werden zorgvuldig nagegaan, doch er heb ben tot dusverre nog weinig volko men zekere identificaties plaats gevonden. Een van deze was, die van het stoffelijk overschot van gezagvoerder Plesman. Het wordt als bijna zeker be schouwd, dat de nog niet gebor gen stoffelijke overschotten der slachtoffers zich nog, door de riemen aan de zitplaatsen beves tigd, in het wrak van de „Roer mond" moeten bevinden, dat op de bodem van de oceaan ligt. Twee sleepboten van de Italiaan se marine en een drijvende kraan bevinden zich in de omgevinj> van de plaats, waar het vliegtuig ge zonken is, indien het weer beter wordt, zou heden, bij het aanbreken van de dag, een poging worden ge daan om het wrak te lichten. Alle tot dusverre geborgen lijken waren slechts gedeeltelijk gekleed, terwijl aan geen der stoffelijke overschotten schoenen werden aan getroffen. Dit feit heeft de mening doen post vatten, dat gezagvoerder Plesman, toen het vliegtuig zijn val in de richting van de zee begon, opdracht gaf het toestej te verla ten. Ontploffing in de bagage? Een woordvoerder van de „Lockheed"-vliegtuigfabrieken die de „Constellation" vervaardi gen verklaarde gisteravond dat men denkt aan de mogelijk heid, dat de ramp met de „Roer mond" veroorzaakt is door het tot ontploffing komen van een of ander voorwerp in de bagage van een der passagiers. „De theorie, dat een ontploffing in de bagage van een der passagiers de oorzaak is van de ramp, vindt steun in het feit, dat de gezagvoer der van de „Roermond" zich met zijn toestel hoog genoeg bevond op ongeveer 4500 meter om mel ding te hebben kunnen maken van elke andere oorzaak van de ramp", aldus de woordvoerder." Onderzoek door de KLM. Omstreeks half zes vertrok gis teravond van Schiphol een extra KLM-machine met deskundigen naar Bari, het was een Convair- machine met als gezagvoerder de instructeur Sluyter. Als KLM-des- kundigen gaan van Balkom, general operations manager, Koreman, alge meen secretaris operations. Malouin, Amerikaan, algemeen chef vlieg- dienst, dr. Slotboom, hoofd van de medische dienst en Edward, van Flight-operatXns. Bovendien zal een aantal deskundigen van de rijksluchtvaartdienst de vlucht mee maken. De machine zal vermoedelijk een tussenlanding te Rome maken. Te Bari zou onmiddellijk een begin worden gemaakt met, het onderzoek naar de oorzaak vande ramp. Op Schiphol, waar uiteraard een zeer gedrukte stemming heerst, circuleerden geruchten, als zouden de Constellation machines uit de dienst worden genomen, tot de oor zaak van het ongeluk te Bari zou zijn vastgesteld. Het is ons niet ge lukt een tegenspraak noch een be vestiging van deze geruchten te ver krijgen. Wel wordt deze maatregel onwaarschijnlijk geacht. Over de gebeurtenissen op tweede Pinksterdag in Purboling- go en in het bijzonder over de ontvoeringen van personeel en patiënten uit het ziekenhuis Trenggiling, dat ongeveer een ki lometer buiten het stadje ligt, zijn nader de volgende bijzonderheden heden bekend geworden. Op Maandag, 2e Pinksterdag, omstreeks half tien brak in de stad Purbolinggo een hevig ge weervuur los. Binnen korte tijd braken op 8 verschillende plaat sen in de stad branden uit. Ter wijl er in de stad nog gevochten werd. klonken ook schoten uit de richting van het ziekenhuis Treng giling, dat ongeveer 1 km buiten Purbolinggo ligt. Toen gevechtswagens zich van uit Purbolinggo naar Trenggiling begaven, was in de stad het be richt doorgedrongen, dat de poli tiebewaking van het ziekenhuis, bestaande uit 8 man, zich moedig tegen de aanvallende T.N.I. (on geveer 500 man) had verdedigd en zich in een der gebouwen had ge handhaafd. Na ruim een uur keerden de vechtwagens van Trenggiling te Purbolinggo terug. 's Nachts om ongeveer 2 uur kreeg de geneesheer-directeur van Trenggiling, dr. Gramberg, toe stemming om poolshoogte in het ziekenhuis te gaan nemen. Onder dekking van een carrier en met een politiepatrouille begaf dr. Gramberg zich met do hoofdver pleegster, zuster Scheffer, naar het ziekenhuis. Hier bleek: van de 22 verpleeg sters waren er 18 door de T.N.I. ontvoerd, terwijl dit met 9 van de 14 verplegers het geval was. Ook 3 werklieden, 'in het ziekenhuis overnachtend, waren spoorloos verdwenen. Over het lot van de ontvoerden is tot dusver geen enkel definitief bericht binnengekomen. De slachtoffers van de PH TER zijn: Gezagvoerder: J. H. Plesman, geb. 8-9-1918, gehuwd, vader van 2 kinderen, Vlieger 2de kl.: J. Tuyt, geb. 24-4-1915, gehuwd, vader van 1 kind, Vlieger 3e kl.: J. van Kuyk, geb. 11-11-1918, gehuwd, vader van 3 kinderen, Vlieger 3e kl.: A. G. Modara (Brit), geb. 20-12-1917, onge huwd, Radiotel. 3e kl.: L. Post, geb. 3-5-1921, gehuwd, Radiotel. 3e kl.: J. M. W. Hout, geb. 22-4-1920, ongehuwd, Boordwerktuigkundige le kl.: D. M. Grandia, geb. 31-5-1910, gehuwd, vader van 2 kinderen, Boordwerktuigkundige 4e kl.: J. A. v, d. Meer, geb. 2-2-1926, ongehuwd. Steward 2e kl.: P. J. Over- beek, geb. 27-7-1917. gehuwd, vader van 1 kind, Stewardesse: C. A. Timmer mans, geb. 25-9-1921, onge huwd. Boordkok: J. H. Ross, geb. 28- 5-1927. ongehuwd: Passagiers: de heer en mevr. M. S. Broos en kind. de heer en mevr. W. van Has selt cn kind, de heer en mevr. W. J. van Dort en kind, de heer dr. ir. P. H. J. Iden- burg, functionaris 'van de KLM, mevrouw H. Esser en twee kinderen, mevrouw J. C. C. Meelhuyzen, de heer en mevr. S. C. van 't Hof, de heer F. Dikkers, Mohammed Mustafa Ahmed, Mahmud Ibrahim Albaki, Taha Ahmed Eltauchi, Mohammed Ghasi, Mohammed Abdellatich Mo- hassgm Bey. De laatste vijf slachtoffers zijn Egyptenaren. PRAAG, 23 Juni (AP) Praagse geestelijken verklaarden vandaag, dat de communistische regering er blijkbaar in geslaagd is aartsbisschop Josef Béran te doen zwijgen en al le mazen afgesloten heeft waar hij misschien een nieuw herderlijk schrijven doorheen zou kunnen smokkelen vanuit zijn door de po litie bewaakt paleis. Woordvoerders van het Vaticaan en goed ingelichte diplomatieke zegslieden geloofden, dat mgr. Béran elk ogenblik gearresteerd kan wor den. Volgens een goedingelichte di plomatieke zegsman is het slechts een kwestie van tijd, dat de com munisten vinden genoeg beschuldi gingen tegen mgr. Béran te hebben ingebracht. Geestelijken alhier verklaarden, dat zij sedert het jongste weekend DE GAULLE EN DE DESPERADO S Naar aanleiding van het onlangs onder het pseudonym van „Noel de Gaulle" hier te lande verschenen boek „het Carnaval der Despera do's", van de hand van de Neder landse schrijver majoor J. G. de Graaf, verzoekt generaal de Gaulle mede te delen, dat de door de auteur gebezigde naam „de Gaulle", welke in Nederland niet gedragen schijnt te worden, niets te maken heeft met die van zijn familie! Treinramp te Ecuador QUITO, 23 Juni (A.F.P.). Ten gevolge van een treinramp op een brug tussen Quito (Ecuador) en Guayaquil zijn tien personen om het leven gekomen en 45 gewond. geen contact meer met mgr. Béran hebben gehad. Toen verscheen hij tweemaal op de kaneel en beschuldigde de rege ring van pogingen om de kerk te splijten en de godsdienstvrijheid te vernietigen. De tweede preek werd door orde verstoorders, blijkbaar communisten, in de war gestuurd. De woordvoerders-geestelijken verwachten geen nieuw herderlijk schrijven, daar de politiebewaking in het paleis verscherpt is. Nu met ingang van vandaag boter en spijsolie van de bon zijn, zullen ongetwijfeld vele huisvrou wen zich afvragen, of er nu ook olie te krijgen zal zijn. De laatste tijd is dit artikel immers slechts sporadisch in de distributie ge bracht. Bij informatie te bevoegder plaat se vernamen wij, dat men zich niet ongerust behoeft te maken. Er wordt op het ogenblik volop spijs olie geproduceerd. De bevoorrading van de winkeliers is reeds enige tijd aan de gang, aangezien het aan vankelijk in de bedoeling lag, met ingang van 15 Juli een keuzebon voor margarine of olie in te voeren. Al moet het verloop van de markt eerst even worden afgewacht, men hoopt toch binnenkort <ie gehele behoefte aan spijsolie te kunnen dekken. Het publiek zal er echter wel rekening mee moeten houden, dat er nog enige tijd nodig is om aan de plotselinge gestegen vraag te kunnen voldoen. a a MEI. TIMMERMANS De K.L.M. Lourdesreizigers, die het vörig jaar' van deze luchtlijn gebruik maakten, zullen met ont roering vernomen hebben, da,t on der de slachtoffers van deze nieu we verschrikkelijke luchtramp, ook behoorde de stewardes mej. Tim mermans. Want het vorig jaar deed zij herhaaldelijk dienst op deze luchtlijn, en wist deze vrolijke Limburgse reeds onmiddellijk de stemming onder de zieken er in te brengen. Beeldhouwster van be roep. koos zij het vorig jaar de functie van stewardes bij de K.L.M. om, zoals zij het zelf noemde, haar blik wat te verruimen door wat van de wereld te zien. Zij wilde dit beroep niet langer dan twee jaar uitoefenen, om zich dan weer ge heel aan haar kunstzinnig vak te gaan wijden, waarvoor zij door haar vele internationale reizen nieuwe indrukken wilde opdoen. Helaas de mens wikt en God be schikt. Haar twee jaren waren bijna om en zij hoopte spoedig weer zich in Limburg te vestigen. En nu heeft weer een vreselijke ramp ook aan dit Jonge en nog zo veel belovende leven van deze kath. kunstenares een einde ge maakt. Haar altijd opgeruimöe en vro lijke natuur, hierin verloochende zij haar Limburgse afkomst niet, maakte haar geliefd en gezien bij het gehele K.L.M.-personeel, maar ook bij de luchtreizigers. Bij haar Lourdesreizen toonde zij zich een grote vereerster van de Moeder Gods, die zij daar herhaal delijk bij de grot bezocht. Moge Gods H. Moeder haar ook in haar laatste ogenblikken hebben bijgestaan, toen zij machteloos te genover dit onheilspellend gebeu ren, noch zich zelf, noch haar me depassagiers, waarvoor zij steeds een en al zorg had, kon helpen. Niet alleen de K.L.M. maar ook de kath. kunst verliest in haar een nog zoveel belovende kracht, want ondanks haar jeugdige leeftijd had zij ook als kunstenares rpzds een góede naam verworven. God geve haar de eeuwige rust. J. H. Het instructievaartuig Eagle" van de Kustwacht Academie der Verenigde Staten, is in Shad- well Basin, Londen, aangeko men. Het is een driemast bark met stalen romp en uitgerust met Dieselmotoren. Het schip werd in Duitsland gebouwd en in 1936 onder de naam „Horst Wessel" in dienst gesteld als zeil-opleidingsschip voor de Duitse marine. MINISTERRAAD AANVAARDT HET KRONINGSSCHILDERiJ VAN CHARLES EYCK Dezer dagen bezichtigde de mi nisterraad in het gemeentemu seum te 's-Gravenhage het in op dracht van de minister van On derwijs, Kunsten en Wetenschap pen door Charles Eyck vervaar digde kroningsschilderij. De mi nisterraad heeft zijn grote waar- dering en bewondering voor dit werk van de grote Limburgse schilder uitgesproken en het schilderij aanvaard. Het werk wordt geëxposeerd op de ten toonstelling: „Facetten van heden daagse schilderkunst uit België, Luxemburg en Nederland", die van 25 Juni tot 8 Augustus in het gemeentemuseum te 's-Graven hage gehouden wordt. Gisterenmiddag werd de Leidse brandweer gealarmeerd voor een uitslaande brand bij de kunstvuur werkfabriek van de firma Kat aan de Haarlemmertrekvaart. De brand weer rukte, gezien de aard van het bedrijf, met groot materiaal uit. De brand bleek te zijn ontstaan in het kantoorgebouw, dat afzonderlijk staat van de eigenlijke fabriek. Een pak fosfor lucifers, dat werd over handigd, was plotseling door onbe kende oorzaak tot ontbranding ge komen. De enorme steekvlam, die LAN DAR BEI DERSCONFLICT OPGEHEVEN ROME, 23 Juni (Reuter). De staking der Italiaanse landarbei ders, die vijf weken heeft geduurd, is hedenavond geëindigd. Een regeling kwam tot stand, nadat een nieuw voorstel ter beëin diging van het geschil door Italiaan se parlementaire leiders vroeger op de dag was geformuleerd. Vertegenwoordigers van regering, werkgevers en werknemers werden het eens over de volgende punten: 1. De regering zal een wetsontwerp in het parlement indienen, op grond waarvan het huidige arbeidscon tract in de landbouw met een jaar wordt verlengd en alle toekomstige arbeidscontracten een duur van twee jaar krijgen, 2. de landeigena ren dienen de twee jaar geleden toe gezegde duurtetoeslag uit te keren, 3. ontslagen van landarbeiders moe ten voor een rechtbank kunnen worden gerechtvaardigd. Inter-Europees uit het pak te voorschijn schoot, zette het kantoorgebouw in enkele ogenblikken in lichter laaie. Won der boven wonder deden zich tij dens het ontstaan van deze brand geen ernstige ongelukken voor. Slechts een kantoorbediende werd licht gewond en moest naar het Aca demisch Ziekenhuis worden ge bracht. De brandweer bluste het vuur met drie stralen. Het kantoor brandde geheel uit. Tijdens de nablussing heeft zich echter een hevige ontploffing voor gedaan, vermoedelijk tengevolge van het ontbranden van op de zol der opgeslagen vuurwerk. Daarbij werden 5 personen gewond, nl. 3 ar beiders en 2 brandweerlieden. Een van de arbeiders kreeg levensge vaarlijke brandwonden en voor zijn leven wordt gevreesd. Van de kan tooninventaris werd zo goed als niets gered. KRUIDENIERS BOYCOTTEN FIRMA VAN HOUTEN Onder de talrijke kruideniers in de gemeente Ede heerst sinds enige tijd grote ontstemming ten aanzien van verschillende fabrie ken en grossiers, die met voorbij gaan van de middenstand hun pro ducten rechtstreeks en tegen in koopsprijs leveren aan hotels, in stellingen e.d., welke, naar de kruideniers meedelen, voorheen door dezen werden bediend. Woensdag werd de burgerij van Ede en de buitendorpen op de hoogte 'gesteld van het feit, dat van die dag af de artikelen van voornoemde firma niet meer in de Edese en Lunterse kruideniers winkels verkrijgbaar zullen zijn. DE RAMP VAN DE „ROERMOND". De omgekomen beman ning; bovenste rij van links naar rechts: J. Corn. Plesman, gezag voerder: J. Tuyt, le piloot; J. v. Kuyk, 2e piloot; Alb. G. Modard 3e piloot; L. Post en J. M. W. van Hout, radio-telegrafisten. Onderste rij, van links naar rechts: D. M. Grandia en J. A. v. d. Meer, boordwerktuig kundigen; mejuffr. C. Timmerman, stewar dess; Ross, steward kok en P. J. Overbeek, steward.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1949 | | pagina 1