Nleuu/ Gezelschap Amerikaanse journalisten dat Indonesië bezocht, op twee leden na, om het leven gekomen Mrs. Brandon had voorgevoel van een ramp De journalisten die de dood vonden Levensloop der bemanning EDITIES VOOR ALKMAAR, HOORN, DEN HELDER, SCHAGEN NHD Ons volk opniew in rouw Woensdag 13 uIi 1949*' 45e Jaargang No. 11612 De passagiers van de „Franeker7 Geruchten over sabotage Vliegtuig bij Gilze Rijen neergestort Franeker vlagde halfstok Nieuwe rouw Abonnementsprijs f 4.25 per kwartaal, f 1.43 per mnd., inclusief incasso. Advertentie-tarief per editie 16 ct. per m.m., minimum f 2.50; in alle edities 26 ct. per m.m., minirryjm f 4 familieberichten 20 ct., resp. 30 ct. per m.m. Bij contract belangrijke korting. Directeur: E. J. M. Stumpel. Hoofdredacteur: H. N. Smits. Bankrelaties: Noorderbank: Nederl. Credietbank HET FEIT Buiten God. is 't nergens veilig. (Vonde s H VAN HEDEN Pagina 1 Kantoren: HOORN, Draafsingel 59, tel. 4243, Grote Noord 77, teL 4362 K 2290: ALKMAAR, Laat 221, teL 204?, (2 lijnen). K 2200; DEN HELDER, Keizerstraat 89, teL 2800 K 2230; SCHAGEN. Molenstraat 52, tel. 459 K2240 45 DODEN BIJ RAMP MET DE „FRANEKER" De K.L.M.-Constellation „Franeker" had niet 42, zoals eerder gemeld, doch 45 personen aan boord toen het toestel Dinsdagmorgen neerstortte in de Ghatkopar-heuvels, ongeveer 20 kilometer van Bombay (India). Alle inzittenden, waaronder dertien Amerikaanse journalisten, behorende tot de groep van 15, die op uitnodiging van de Nederlandse regering een bezoek aan Indonesië hadden gebracht en de tien leden van de bemanning kwamen om het leven. De „Franeker" werd heden, Woensdagmiddag om twaalf uur op Schiphol verwacht. Toen de „Franeker" gisterenmorgen Bombay naderde was er een zwaar moesson-onweer en het toestel was kennelijk ge dwongen boven het vliegveld te blijven cirkelen. Daarna raakte de machine op enige afstand van de stad een heuvel, waardoor hét toestel geheel werd vernield. Dank zij een speciale vergun ning in verband met de reis van de Amerikaanse journalisten, kon de „Franeker" landen in India, dat, zoals is bekend, sinds de tweede politionele actie een vliegverbod voor Nederlandse toestellen heeft afgekondigd. De K.LM.-Constellation cirkelde gisterenmorgen boven het vliegveld Santa Cruz te Bombay, doch kon wegens het slechte weer niet landen. De controle-autoriteiten hadden reeds enige tijd geen contact met het toestel gehad. Later ontving het controle-station een telefonische boodschap van de waterbouw kundige ingenieur van de gemeente Bombay te Chatkopar, dat de „Franeker" in de heuvels aldaar was neergestort. Zes uur na de ramp zocht men nog naar de stoffelijke resten, waadde men door de rijstvelden en baggerde men door de modder, tot op de huid doorweekt. De vier machtige motoren vond men meer dan een halve mijl van elkaar en de lucht was vervuld van benzine reuk. De romp van de „Franeker" lag doormidden gebroken aan beide zijden van de heuvel. Het staart stuk lag temidden van open kof fers, stukgeslagen schrijfmachines en tafelgerei. De stoffelijke resten van 33 slachtoffers werden gisteravond laat naar het gemeente-ziekenhuis van Bombay vervoerd. Rond de heuvel van Ghatkopar, waar de stoffelijke overschotten van 12 andere slachtoffers nog steeds verstrooid liggen in dichte plan tengroei, is door de politie een cordon getrokken. Pogingen om deze 12 slachtoffers te bergen werden bij het invallen van de duisternis gestaakt. De hevige moessonregen hield de gehele nacht aan. De officiële woordvoerder van het Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken, Michael Mc Dermott, deelde nog mede, dat de Amerikaanse consul-generaal te Bombay, Timberlake, had ver klaard, dat de identificatie van de stoffelijke resten der slachtoffers „langzaam voortgang had". Volgens de luchtvaartautoritei ten te Bombay raakte de punt van de linkervleugel van het toestel de helling, waardoor het vlieg tuig kantelde, hevig heen en weer zwaaide, in tweeën brak en neer stortte. Het toestel verongelukte na twee uur te hebben rondge cirkeld. Het weer was buitenge woon slecht. De windsnelheid was 25 mijl toen de ramp plaats had. In haar laatste boodschap heeft de verongelukte Constellation aan het vliegveld Santa Cruz toestem ming gevraagd om te landen. Het toestel kreeg het sein veilig kort na 9.15 uur plaatselijke tijd. Daar na heeft men geen antwoord van het vliegtuig meer ontvangen. Onmiddellijk na het gebeuren snelden enige landarbeiders, die ooggetuigen van de ramp waren geweest, naar het wrak. Anderen spoedden zich naar de dichtstbij- gelegen controlepost van de wa terleiding voor Bombay. Met spoed werd een reddingscolonne samengesteld met draagbaren uit het nabijgelegen dorp Tsjatkopar. De leden van de eerste reddings- groep vonden één overlevende, een vrouw, die met een landings gordel in haar stoel was vastge snoerd. Toen zij de redders zag, wuifde zij met de hand en trachtte haar stem te verheffen, doch voor zij een woord had kunnen uit brengen, verloor zij voorgoed het bewustzijn. Toen de schemering inviel wa ren 33 lijken gevonden en naar het vliegveld van Santa Cruz overgebracht. In een tropische regen en storm vlagen. die bij tijd en wijle het uitzicht onmogelijk maakten, ston den tientallen luchtvaartfunctio narissen, dokters, consulaire ver tegenwoordigers, ziekendragers en Indiase journalisten op de plaats, waar de grootste vliegtuigramp in de geschiedenis van India 45 personen het leven heeft gekost. Zij zochten in de dichte plan tengroei op de heuvel van Ghat kopar naar de verkoolde resten van de mannen, wier namen be grippen zijn geworden in de Ame rikaanse journalistiek. Het duurde ten minste nog een uur voordat de hulpploegen de heuveltop konden bereiken, waar de reusachtige viermotorige Con stellation in stukken geslagen lag. De plaats van de ramp bood een droevige aanblik. In de zware moesson, die niet meer dan 50 m. zicht liet, ontwaarde men onder de zwarte laaghangende wolken de zwartverkoolde resten van vliegtuig en inzittenden en de ge blakerde bomen ver in het rond. De met de „Franeker" omgeko men passagiers zijn de heer H. van Merle, mevr. S. D. J. van Merle Selderbeek, de heer M. Kinsbergen, Amsterdam, de heer G. A. Rineker, Voorburg, mevr. A. van Ophuysen- Muller, Rotterdam, de heer C. S. Stelling, de heer F. L. J. M. Schee pens, dir. Ind. Handel Mij., de heer L. J. Landsman, de heer H. H. van der Vegt, mevr. W. F. van der VegtVan Unen, mevr. N. J. S. Kooyman, Valkenburg, de heer H. C. Milius, Utrecht, de heer Jan Stuart, gen. manager Java Motors, mevr. G. M. van Leeuwen—Ten Doeschate, de heer A. Harteveld, 's Gravenhage, de heer H. van Gin- kel, Haarlem, de heer J. E. Bloe- mink, Aalsmeer, de heer Roman Chow en mevr. Roman Chow, bei- De bemanning van de „Franeker", die bij de ramp nabij Bombay om het leven is geko- komen. - Bovenste rij v.l.n.r.: M. v. d. Vaart (gezagvoerder); C. L. van Kooy (2e bestuur der); P. Zeeman (3e bestuurder)J. W. Hoogland (Ie telegra fist); P. den Daas (2e telegrafist). Onderste rij v.l.n.r.; H. H. R. J. Fronczek (Ie boord werktuigkundige) J. v. Dalman (2e boord werktuigkundige) Verhagen (steward); mej. Graf (stewardes) en mej. Bruce (ste wardes). den uit Kanton, de heer A. E. Pil- grams, KLM-vertegenwoordiger uit Singapore, mr. A. I. Richardson, KLM-operations Manager voor Pa kistan, India en Birma, die te New Delhi was ingestapt. Onder de passagiers bevond zich o.a. de Amerikaan Lynn Mahan. De heer Mahan, die de Amerikaanse journalisten op hun reis vergezelde, was relation adviser van de Ne derlandse regering voor Amerika. Hij was verbonden aan de directie Buitenlandse Voorlichting van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. DE „FRANEKER' De twee Amerikaanse journalis ten, die niet aan boord waren van de „Franeker" waren Mrs. Brandon, verslaggeefster van de „New York Herald Tribune" en William Ma thews van de „Arizona Star". Zij hadden de „Franeker" te Singapore verlaten. Mrs. Brandon wilde de reis aan boord van de „Franeker" voor niets ter wereld voortzetten, omdat zij ,,een voorgevoel had, dat er een ramp zou gebeuren", aldus vertelde Matthews aan Reuter in Manilla. Matthews had besloten de reis naar huis via Manilla voort te zetten. Mrs. Brandon zou vermoede lijk gisterenavond te Manilla arri veren. Mathews zei, dat mevrouw Bran don bang was, omdat bij de Ameri- se standpunt in de Indonesische kwestie zoveel gehoor had gevon den. A. P. meldt uit Batavia, dat rege- rings-noch KLM-autoriteiten aldaar officieel commentaar willen geven op de mogelijkheid van sabotage, maar niet-officieel werd de mening geuit, dat de kans op sabotage uiterst gering was. Van KLM-zijde werd vernomen, dat het toestel vóór de start in Batavia goed be waakt was, hetgeen met alle toe stellen het geval is. Sommige passagiers schertsten nog voor zij instegen, dat deze vlucht volgens het bijgeloof wei eens ongelukkig kon zijn, daar het toestel, dat hen naar Indonesië kaanse verslaggevers het Nederland- bracht, bij Bari neerstortte. Knickerbocker maakte de opmer king, dat als het toestel verongeluk te, New York enkele unieke postu me uitzendingen kon verzorgen, daar hij reeds een grammophoon-* plaat met commentaar vooruitge zonden had. Dinsdagmiddag, even voor twee uur, kwamen twee vliegtuigen van de vliegbasis Gilze Rijen, die bezig waren te oefenen voor de vliegfees- ten, die Zaterdag aldaar ten bate van het v. Weerden Poelmanfonds worden gehouden, met elkaar in botsing. De B 39, bestuurd door de lste luitenant-vlieger A. J. W. Wijr ting, vloog onmiddelijk in brand. De luitenant Wijting wist zich met de parachute te redden. Het bran dende toestel stortte langs de Rijks weg BredaTilburg neer. Het anderg toestel, de B 92, be mand met de luitenant-vlieger J. H. J, Kort, was genoodzaakt op het vliegveld een buiklanding te maken en werd licht beschadigd. Zowel de luitenant Wijting als de luitenant Kort bleven ongedeerd. De ramp met de „Fra neker". Het gezelschap Amerikaanse journa listen toen het op weg was naar Batavia. Hier volgen de namen van de omgekomen Amerikaanse journa listen; William Newton (Europees correspondent van het Scripps- Hov/ard Concern), die tijdens zijn reis door Indonesië de militaire raad van de UNCI ervan beschul digde de rapporten van de mili taire waarnemers van de UNCI te hebben verdraaid in voor de Re publiek gunstige zin. In de oor log was Newton vliegenier en was aanwezig bij de overgave van Tokio. Hubert Knickerbocker bereikte de leeftijd van 51 jaar. Hij werd gerekend tot de be kwaamste Amerikaanse oorlogs correspondenten. Over de gehele wereld genoot hij grote bekend heid als autoriteit op het gebied der buitenlandse politiek. Zijn boek over Europa: „To-Morrow Hitler's?" was een van zijn wer ken, die op grote schaal gelezen worden. Aan het begin van de tweede wereldoorlog publiceerde Knickerbocker de grote bedragen, die Goebbels, Goering, Hess, von Ribbentrop, Ley en Himmler in het buitenland geïnvesteerd had den. Goebbels noemde deze publi catie een leugen en daagde Knickerbocker uit de bewijzen te leveren. Onmiddellijk antwoordde deze met de publicatie van de namen der agenten, van wie ge bruik was gemaakt, de bedragen der verborgen gelden in totaal 34 millioen goud-dollars en de wijze, waarop deze geïnvesteerd waren. Charles Gratke, die 47 jaar was, was sinds 1937 buiten lands correspondent van de Chris tian Science Monitor. Betram Hulen was sinds 1926 correspondent van het Was- hingtonse bureau van de „New York Times". James Branyan was jour nalist sinds 1939. Hij werkte pas anderhalf jaar aan de „Houston Post" en schreef over politieke en arbeidskwesties. Nat Barrows was sinds 1941 aan de „Chicago Daily News" ver bonden. De laatste tijd was hij correspondent bij de Verenigde Naties. JohnWerkley was, voor hij bij „Time" kwam, Washingtons correspondent van de „New York Herald Tribune". Ook vertegen woordigde hij zijn blad bij de Ver enigde Naties. FRANEKER, 12 Juli. Toen het bericht van de ramp met de KLM- constellation „Franeker" in de Friese gemeente Franeker bekend werd, werden daar de vlaggen half stok gehesen. Er werd een vergade ring van het College van B. en W. belegd, waarin werd besloten, een schriftelijk bewijs van deelneming aan de KLM te zenden. Vijf meisjes uit Franeker, die indertijd de hersengymnastiekwed- strijd op Schiphol bijwoonden, heb ben bij die gelegenheid een ets, voorstellende een van de historische gebouwen van Franeker, bestemd om in het vliegtuig te worden op gehangen, aangeboden, en een in gelijste afbeelding van het stads wapen van Franeker. Het was in dertijd de bedoeling dat vertegen woordigers van de plaats, die deze hersengymnastiekwedstrijd won, de naar deze plaats genoemde Constel lation zouden mogen dopen. Sym bolisch zouden daardoor alle plaats namen dragende Constellations ge doopt zijn. Een tragische bijzonder heid is, dat hiervoor de op 23 Juni verongelukte „Roermond" was uit verkoren, zodat de doopplechtigheid nooit is verricht. Miss Elsie Dick was direc trice van de opvoedkundige afde ling van het „Columbia Broadcas ting System". Thomas Falco was buiten lands redacteur te Washington voor „Business News" en een der tigtal andere publicaties van het McCraw-Hill-concern. In 1947 werkte hij als economisch redac teur onder generaal Clay te Ber lijn. S. Burton Heath was rei zend verslaggever van de „News paper Enterprise Alliance", die 750 Amerikaanse bladen omvat. In 1939 won hij de Pulitzer-prijs voor verslaggeverij. Hij werkte voor Associated Press en voor Scripps-Howard. Hij versloeg in 1946 beide proefnemingen met de atoombom op Bikini. Vincent Mohoney was hoofdartikelenschrijver van de „San Francisco Chronicle". George Moorad, die deze tocht voor de „National Broadcas ting Company" meemaakte, was gespecialiseerd in zaken betref fende de Sovjet-Unie en het Verre Ooslen. Hij is de schrijver van „Achter het ijzeren gordijn". Fred Colvig was chef van de rubriek hoofdartikelen bij de „Denver Pest". In de oorlog dien de hij als marine-officier in de Stille Oceaan. Nog onder de indruk van de ramp met de „Roermond", werd het Nederlandse volk gisteren weer opgeschrikt door het bericht van het vergaan van de Franekermet niet minder dan 45 inzittenden aan boord. Opnieuw werd het weer stil in onze harten en onze ge dachten waren bij hen, die zo plotseling door God werden opgeroepen, mensen in de kracht van hun leven, die, van menselijk standpunt qezien, noq jaren voor zich hadden. Diep qeroerd buigen wij het hoefd en bidden, dat God. hen allen het eeuwige licht zal schenken. Onze hartelijke deel neminq gaat ook uit naar de nabestaanden, vooral naar de familieleden van bemanning en Nederlandse passaqiers. Ongetwijfeld zullen zij zich reeds bij voorbaat hebben ver heugd over een spoedig weer zien, daar de „Franeker" juist heden op Schiphol werd ver wacht. Moqen zij hun dierba ren thans weerzien bij God en Hij qeve hen de kracht, het qrote leed, dat de tijdelijke scheiding is, te draqen. Wij denken ook aan de KLM, die, zoals de Kamervoorzitter mr. dr. Kortenhorst het giste ren in 's lands vergaderzaal te recht zeide, onze nationale trots is. Ook de omgekomen leden van de bemanning van de „Franeker" blijven wij zien als de pioniers, die aan de we reld toonden, waartoe een klem land als het onze in staat is. Hoewel wij met gebogen hoofd staan bij hun baar, gaan onze harten omhoog zoals hun zielen omhoog zijn gegaan. Wij gaan het leven verder in hun geest, dat wil zeggen met hun moed, met hun idealen. „Ende desespereert niet". Arnoldus Marcelis van der Vaart HBS en studeerde aan de MTS. OP werd op 4 Mei 1916 te Hillegom ge boren. Hij behaalde de diploma's 5-jarige HBS b. en in 1936 het eind diploma van de rijksopleiding voor verkeersvlieger. 1 Maart 1946 trad hij in dienst bij de KLM als piloot op het Europese luchtnet. Ongeveer 5 maanden ge leden was hij in het huwelijk ge treden met de stewardess Cytha van Eesteren. 2e Vlieger Cornelis L. van Kooy werd op 23 April 1914 te Den Haag geboren. Na de ULO kwam hij op de Zeevaartschool. Later is hij ook bij de Marineluchtvaartdienst ge weest als sergeant. Op 17 October 1946 trad hij bij de KLM in dienst. Hij is gehuwd, heeft 2 zoons en woont in Voorburg. 3de Vlieger Pictcr Zeeman werd te Vlaardingen geboren op 9 Mei 1916. Hij bezocht de Handelsschool en studeerde techniek en chemie bij de PBNA. Verder is Zeeman in het bezit van brevet b. Op 24 October 1946 trad hij in KLM-dienst als piloot. Hij is gehuwd, heeft geen kinderen en woont in Amsterdam. Telegrafist Johannes Hoogland werd op 9 October 1905 te Helle- voetsluis geboren. Hij is 3 jaar op de HBS geweest. Voor hij op 1 Dec. 1931 bij de KLM in dienst kwam, is hij nog bij Radio Holland ge weest. Hij is gehuwd en heeft 3 kinderen. Zijn woonplaats is Hoof- dorp. Telegrafist Pieter den Daas werd op 4 December 1919 te Utrecht ge boren. Na de MULO kwam hij bij Radio Holland. Op 1 Februari 1946 trad hij bij de KLM in functie als telegrafist. Hij is ongehuwd en woont in Amsterdam. Boordwerktuigkundige Hcinrich Fronczek werd op 12 Juli 3920 in Amsterdam geboren. Hij volgde de 1 December 1945 trad hij in dienst van de KLM. Hij is gehuwd, heeft 1 zoon en woont in Amsterdam. Boordwerktuigkundige Jacob Wil lem Dalman werd op 31 Januari 1923 te Amsterdam geboren. Hij bezocht de HBS en de MTS. Voor zijn in diensttreding bij de KLM werkte hij bij Plantinga in Amsterdam, was monteur bij de Stadsreiniging in Amsterdam. Dalman was gehuwd en woont in Amsterdam. Steward Jacobus Vcrhaagen werd op 18 April 1906 te Den Helder ge boren. Van 19261938 werkte hij als oberkellner bij Wagon Lits. In 19381944 was hij al bij de KLM in dienst als steward. Werd in 1944 en 1945 van het ene concentratie kamp naar het andere gesleept (Amersfoort en Buchenwald). Op 1 November kwam hij voor de 2e keer bij de KLM in dienst en weer als steward. Hij is gehuwd, heeft geen kinderen en woont in Amsterdam. Stewardess Carola Graf werd op 12 Juli 1918 te Breda geboren. Na haar diploma HBS-a studeerde zij voor lerares Nijverheidsonderwijs. Daarna was zij achtereenvolgens in het St. Elisabets Gasthuis, Emma- huis te Rotterdam en Bethelzieken- huis te Delft werkzaam. In het laat ste ziekenhuis was zij hoofd van de keuken. Voor haar indiensttre ding bij de KLM op 22 Maart 1946 als stewardess, was zij nog enque- trice voedingsraad. Zij woont in Am sterdam. De stewardess Janny Bruce werd geboren te Katwijk aan Zee op 14 Jan. 1927. Zij volgde het gymnasium afdeling b. en was enige tijd als secretaresse werkzaam. Op 15 Maart 1948 trad zij in dienst van de KLM als stewardess. Mej. Bruce was eni ge tijd in Batavia gedetacheerd en keerde nu naar Nederland terug. f

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1949 | | pagina 1