t Ni Zangconcours te Haarlem was zeer geslaagd festival De jeugd van tegenwoordig De Kerk past zich aan KUNSTHANDEL HOPMAN DE DRIE KOUSENKOOPLUI tegen sterk verlaagde prijzen PAG. 6 Maandag 18 Juli 1949 Succes voor de R.K. Bond van Zang verenigingen in Noord- en Zuidholland Missie-congres te Culemborg Familieberichten Sara Maria lohanna Kramer, L. O. P. Het wordt enorm Onze PUNTENVRIJE OPRUIMING!! De Leidsche Wol- en Manufacturenhandel GRIJPT UW KANS GEHEEL GEREVISEERDE SCHRIJFMACHINES P.O.A. n.v., Payglop 7, Alkmaar 12.000.— G U L D E N aan prijzen in de HOLLAND HUIS LOTERI| SCHOENEN EN TASSEN SPUITEN J a n s o n, Vrouwenstr. 13, Alkmaar ZAAK VERPLAATST! Bakkum's Timmer- en Aannemersbedrijf Breedstraat 7 Groot Nieuwland 17 VJ TER KENNISNAME! Woensdag 20 |uli a.s. gesloten Vereenigde Brandstoffenhandel N.V. LANCESTRAAT 37 - ALKMAAR Zoutzuur, Zwavelzuur Accuzuur, Gedistilleerd water N.V. VRIESIA JAN DE VRIES Het bestuur van V.V.V. - Den Helder ARK - Loodsgracht *1t* Om de godsdi De tweede Zondag van het zang- concours dat evenals vorige week in de grote zaal van het Concert gebouw te Haarlem werd gehouden en zeer veel belangstelling trok, is een dag geworden van blijde ge zichten en feestelijk gestemde ge moederen, een dag, die velen zal heugen door de verrassende uitslag, die een unicum genoemd kan wor den in de geschiedenis van het con courswezen. Het is op deze gedenkwaardigen Zondag nl. gebeurd, dat aan alle vijf en twintig deelnemende koren door de jury, 'n le prijs werd toege kend, een feit, dat toch wel bijzon der is en zelden pleegt voor te ko men. Waarom de jury tot deze uni forme prijsuitreiking overging, werd in een nabeschouwing uiteengezet door het jurylid en muzikaal advi seur de heer Simon Terpstra, die verklaarde, dat, hoewel deze uitslag wel wat geflatteerd was, de jury het als stimulans en blijk van waar dering bedoeld had voor de vele goede en zeer goede1 prestaties, die geleverd waren en oog wilde heb ben voor de moeilijkheden, die een vernieuwd repertoire met zich mee brengt. Want van nu af, moet alle kitsch in tekst en muziek en schijn kunst van minderwaardig allooi vermeden en uitgebannen worden, een streven dat op dit concours reeds duidelijk tot uiting kwam. De op- en aanmerkingen, die te maken waren en de beoordeling be treffende techniek en artisticiteit zijn dus deze keer voornamelijk uit gedrukt. in het aantal punten en, zo vervolgde de heer Terpstra, in de jurystaten, waar veel beharti genswaardigs in vermeld staat. Inderdaad kon geconstateerd worden, dat over het algemeen zo wel de uitvoering als de keuze der nummers muzikaal-aesthetisch met sprongen is vooruitgegaan. Wie dacht er enkele jaren geleden aan een Bruckner, Dufay, Lassus, en Sigtenhorst Merjer en aan een zo moeilijk te zingen Schütz. Of zelfs aan een zo leutig liedje als „Kort jakje", dat een prachtige toets steen is voor koor en directeur. Neen, het gaat op deze manier de goede kant uit en binnen enkele ja ren zal het peil tot een zeer hoog niveau gekomen zijn. Aangezien er echter, nog wel enige opmerkingen te maken waren betreffende stern- vorming, opvatting, slordige rhyt- mering en articulatie zou de totaal uitslag een punt van discussie kun nen vormen. Laten wij hopen dat deze uitslag echter een stimulans zal zijn, en goed opgevat, kan het dat zeker. De Geestelijk Adviseur, van de Bond, de HoogEw. Heer P. C. L. v. d. Meer, Deken van Hoorn, die ook aanwezig was, werd zeer hartelijk verwelkomd door de voor zitter, de heer Spigt die tevens hulde bracht aan de organisatie van dit stijlvol en hoogstaand zang concours, door de Gem. Zangv. St. Caecilia uit Haarlem. De uitslagen zijn als volgt: 4e Afd. Gem. Koren: 1. Jubilate Deo, Monster, dir. J. de Ruyt le, 301 punten. 3e Afd. Gem. Koren: 1. Ons Ide aal, Heemskerk, Dir. C. F. Groot le 368 met lof. 2e Afd. Gem. Koren: 1. Laetitia, Uitgeest dir. Alb. Louwe, le 341 p.; 2. Sonora, Zijdewind, dir. C. J. Hof, le, 326 p.; 3. Cantica Nova, Berkel en R., H. J. v. d. Spek, le, 324; 4. St. Caecilia, Haarlem, dir. J. Nib- bering, le 323 p.; 5. Cantate et Ju bilate, Hillegom, dir. L. Tervoort, le 385 p. met lof; 6. Con Amore West woud, dir. R. Moeskops Sr., le 341 p. le Afd. Gem. Koren: 1. Zang en Vriend, Opmeer, dir. J. Timmer mans, le 309; 2. Irene, Zwaagdijk, dir. R. M. Moeskops Sr., le 329 p.; 3. Zanglust, Spierdijk, dir. J. M. Overtoom, le 300 p.; 4. Maria Christina, De Weere, dir. J. J. Stam, le 332 p.; 5. Zang en Vriend schap, Bovenkerk, dir. J. v. d. Vel de, le, 409 extra lof. 6. Vox Pacis, Rotterdam, dir. J. Braun, le 319 p.; 7. Zang en Vriendschap, Wognum, directeur J. Hand, le, 324 p.; 8. Nieuw Leven, Heiloo, dir. P. Groot le, 368 p. met lof; 9. Da Pacem, Santpoort, dir. Th. Spook, le 368 p. met lof; 10. Zang Veredelt, Bever wijk, dir. L. Tervoort, le, 361 p. le Afd. Mannenkoren: 1. St. Cae cilia, Krommenie M. Klitsie, le 303 punten. Afd. Uitm. Gem. Koren: 1. Zingen is Leven, Warmenhuizen, dir. Th. van Baar, le 324 p. Ere-Afd. Mannenkoren: 1. West- friese Zangers, Wognum, dir. J. J. Stam, le 360 p. met lof. Ere-Afd. Gem. Koren: 1. St. Cae cilia, Onderdijk, dir. J. Morsch, le 332 p. Superieure Afd. Mannenkoren: 1. Streker Mannenkoor, Grootebroek, dir. A. Moeskops Sr., le 346 p. Superieure Afd. Gem. Koren: 1. St. Theresia, Wevershoof, R. Moes kops Sr., le 333 p.; 2. St. Caecilia, Krommenie, dir. Leo Pielage, le 361 p. met lof. Extra prijzen: Medaille van H.M. de Koningin, ereprijs voor de beste beste artistieke prestatie en de wisselprijs voor „Zang en Vriend schap", Bovenkerk, dir. Jos. v. d. Velden. Prins Bernhard medaille voor de Ver. West-Fr. Zangers, Wognum, dir. J. J. Stam. IV. Een man in een witte jas stak zijn hoofd door een raam en keek de steeg in. „Ja mijnheer, ik ga", zei ik. „Ja chef, ik kom" riep Eddy. Ondanks dat het half zeven was, moest het onderhoud worden afgebroken. Een snelle afspraak voor 's avonds negen uur in een ho tel en in de haast een groet. Klokslag negen stond Eddy bij de ingang van bedoeld hotel. Een praatavond om nooit te vergeten. Welk een oprechte vriendschap. Een idealist te midden van de moeilijkheden van de grootstad. En ik moest tijdens dit rendez-vous denken aan Zweden, waar men ge rust met een landarbeider in het deftigste hotel kan dineren, zonder te kijk te zitten. Maar gelukkig een groot verschil tussen Eddy en een Zweedse landarbeider. Eddy, een jongeman met uiterlijke bescha ving, maar ook met innerlijkebe schaving. Hij werkt dag in, dag uit in een verborgen bakkerij, waar hij in alle vroegte door een steeg binnen sluipt. Soms werkt hij een dag en een nacht practisch zonder pauze. Hij valt niet op, maar draagt ide alen in zich. Doorstuderen voor Frans en Engels, vakdiploma's, chef worden, misschien zelf een zaak later. Hij werkt mee aan K.A. en Verkennerij. Levenslust heeft hij en levensmoed. Het speet me, dat hjj half elf thuis moest zijn, maar ik ken zijn vader en begreep het. Geachte lezers en lezeressen, ik zou willen, dat U even als ik, een blik mocht slaan in deze gave jongensziel. Een echte P.L., een ge wilde figuur onder zijn leeftijdge noten, een gewillige bediedne, een gezonde, rasechte stadsjongen. Ook hij heeft zijn gebreken, ik ken ze, maar verdient hij geen waardering Om niet in een periphrase te vervallen zal ik de beschrijving van de vierde en laatste groep, die eigenlijk een verlengstuk is van groep drie kort maken. Jongens van zestien, zeventien jaar, wier namen slechts een enke ling bekend zijn. Denk U eens in de geest van het voorgaande aan dat knechtje van de doodgewone broodbakker, dat alle dagen rondgaat met een broodmand, die hij amper kan dra gen. Aan dat slordig uitziende ke reltje, dat een krant duwt in dui zend en één brievenbussen; aan dat chique uitziende Jongetje, dat alleen maar inpakt in uw boekhandel; aan de zoon van de schoenmaker, die uw schoenen op tijd terugbrengt; aan dat jonge ventje, dat U alleen maar inzeept bij uw kapper; aan die jonge sportman, die U vermaak schenkt op het voetbalveld en mis schien uw kamer helpt behangen of uw achterlampje maakt; aan dat eigenwijze kereltje, dat U 's Zon dags bij de kerk een missaaltje ver koopt of U koffie aanbiedt, als U op reis bent; aan de boy, die op een eenzame weg U helpt aan een ijsje, of die knaap, die in het bad huis uw bad schoonmaakt. Wordt U niet geboeid door de eerbied en de keurigheid van grote misdie naars, zoals men dat in sommige stadsparochies ziet. Geniet U niet van een stel jongens, die onstui mig achter een bal hollen, terwijl het drukkend heet is? Kent U de jonge kerels, die werken in de kampen van de Noord-Oostpolder en de Wieringermeer? Zijn dit al lemaal gave, eerlijke, blije men sen? Neen, helaas niet. Maar heb ben wij daaraan ook geen schuld Zo vaak worden ze geminacht, met de nek aangekeken, gescholden voor lawaaischoppers, brutale vle gels en ondeugden. Hoe zijn de volwassenen, als ze steeds achteruitgezet, veracht en vergeten worden? Tot slot een enkel woord tot de jonge mensen zelf. Ik herhaal het, ik bedoel de jongens van dertien tot twintig. Jongelui, ik noemde jullie de „Spes Patriae", de Hoop van het Vaderland. Jullie kennen allemaal de betekenis daarvan. Over tien jaar zijn jullie de vaders van jonge gezinnen en jullie weten ook, dat de gezinnen de cellen zijn, waaruit de maatschappij is opgebouwd. Zijn de gezinnen goed en gezond, dan is de maatschappij dit ook. En heren, ik ken jongens als jullie bij hon derden, in alle provincies en ver daarbuiten. Ik weet ook uit erva ring, dat jullie diep in je hart prac tisch allemaal het goede wel wil len nastreven. Maar ik weet ook even goed, dat het velen aan moed en strijdlust ontbreekt. De begeer te om een echte, oprechte, frisse, christelijke jonge kerel te zijn is wel aanwezig, maar bij hoevelen van jullie blijven de daden uit? Hoevelen van jullie laten zich re geren door bedorven vrienden? Tal lozen doen mee aan gesprekken, die gevaarlijk zijn, omdat men bang is voor zoetsappig, kinder achtig, bekrompen en ouderwets gehouden te worden. Zijn er niet velen van jullie, die in een café een borrel nemen, om dat je kruipt voor de spottende blikken van je zogenaamde vrien den Hoevelen bezwijken niet door het menselijk opzicht ,als er van die lummels zijn, die onder de kerk diensten zitten te zwammen over sporthelden of een multishop? He ren, vrienden kunnen je leven mooi, gezellig en prettig maken, maarkijkt uit je doppen! „Zeg mij met wie je omgaat en ik zal je zeggen, wie je bent". Ik weet heel goed, dat er tijden zijn, dat je wel wilde, dat de grond openging en dat je erin verdween. Ik weet het, dat er ogenblikken zijn, dat je het met je vader en zelfs met je moeder niet meer kunt vinden, dat je soms zelfs een hekel kunt hebben aan het leven. Je werk bevalt je niet, je walgt van je dorp of stad, je haat je naaste omge ving, je verwenst alles, wat goed is. Je meent, dat de hele wereld, je familie en vrienden incluis, een af keer van je hebben. Je voelt je overbodig, een nietsnut en een zwakkeling. Je denkt, dat niemand je begrijpt, niemand meer iets om je geeft. Ach, mijn beste jonge mensen, vecht ook al deze en talloze niet genoemde moeilijkheden, niet alleen uit. Schaam je niet, als kerel van achttien jaar huilend om je ellende, bij iemand aan te kloppen, die je wil helpen. Praat met een verstan dig mens over je kwalen en wees niet zo dom, om een gesloten ka rakter te gaan worden. Dan zul je het leven niet aankunnen en zul je het uitermate moeilijk en zwaar hebben. Katholieke jonge mensen en ook die niet-katholieke mensen, die dat willen, ga naar een van de talloze kerken, waar de hele Zaterdagmid dag tot acht uur, meerdere pries ters je kunnen en willen helpen. Bel aan bij de pastorieën, op welk uur van de dag het ook is, en zoek een vriend en een geneesheer. Priester zijn wil zeggen: mensen helpen dag en nacht. Denk aan je ouders, jeugdleiders en vrienden van je ouders. Maar zoek geen heil bij je leeftijdgenoten, want hoe kan een blinde een blinde leiden? Mijn vrienden, weest karakters, frisse, fijne kerels, sportief, sociaal en vooral godsdienstig, maar dan zo, als O.L. het van jullie wil, zon der snoepgoed kleurige sentimenta liteit. Estote fortes: Weest dapper! Mag ik dan besluiten met de ge noemde versregel van Marsman, die een overweging waard is: „Grootsch en meeslepend wil ik levenHoort ge dat?" Avenhorn. IJ. J. GALAMA. KOTA INTEN GEARRIVEERD Zondagmorgen vroeg, eerder dan werd verwacht, arriveerde de „Kctr Inten" aan de Lloydkade te Rotterdam, omdat het noodzake lijk was, dat de kapitein het „spe levaren" voor enige tijd staakte, daar er een patiënt aan boord was, die ton spoedigste moest geope reerd worden. Nadat de patiënt aan wal gezet was, moest de „Ko- ta Inten" weer los van de kant, met de quarantievlag in top. He denmorgen voor dag en dauw is de ontscheping van de 1600 man repatriërende troepen begonnen. De troepen werden namens H.M. de Koningin verwelkomd door de chef van het militaire huis N. A. Rost van Tonningen, namens de regering door minister W. F. Schokking en namens Prins Bern hard door majoor Chr. van Goor. DR. VAN ROYEN TE DJOCJA AANGEKOMEN DJOKJAKARTA, 18 Juli (Ane- ta) Zondagochtend tegen half elf is het K.L.M.-toestel met het gezelschap onder leiding van dr. van Royen aangekomen op Ma- guwo, het vliegveld van Djogja, waar het werd verwelkomd door de te Djokja aanwezige leden der Republikeinse delegatie. Met de heer van Royen reisden de he- Missie en missievraagstukken zijn zo oud als de Kerk van Chris tus zelf. Immers de eerste missie, liet gevolggeven van Christus' op dracht: „Gaat en onderwijst alle volken", nam een aanvang bij de eerste prediking na het Pinkster- wonder, toen de Heilige Geest zijn vuur ontstoken had in de harten van de Apostelen. De Heilige Geest loste voor hen het eerste missie- prohleem op: de moeilijkheid der taal! De Heilige Geest is alle eeuwen door de missionerende Kerk tot steun geweest, maar de latere pre dikers kregen zelf het talenpro bleem op te lossen. Het talenpro bleem, stond niet alleen, ook aan de gewoonten, de zeden, de cultuur van ieder volk, waar zij Gods Woord kwamen brengen, hadden zij zich aan te passen. Uit het feit, dat ons land gekerstend is door Willibrordu3 en zijn volgelingen, die uit een Keltisch land kwamen, en niet door Frankische geloofs- predikers, blijkt reeds, dat ook in de oudste tijden reeds van adap tatie sprake was. Immers het Kel tische volk was nauwer verwant met de in het Noorden van ons land levende volksstammen. De Krankische geloofsprediking had hier weinig ingang gevonden. De missionering in onze tqd zal echter geheel anders moeten zijn, dan de prediking eertijds onder de Germaanse stammen of in China toen Willibrordus, Jeroen en Fran- ciscus Xaverius op een heuvel on der een oude eik of onder een wui vende palmboom met het kruis in de hand toespraken hielden tot het samengestroomde volk. Tegenwoordig is het grootste deel van de missiegebieden allang in contact geweest met het westen, dat de hele wereld heeft willen openen voor zijn „cultuur", om er een afzetgebied voor zijn producten te vinden. China, Japan, India, In donesië, Brazilië, enz. hebben in de loop der tijden reeds kennis ge maakt met het Christendom, maar óók met de koloniserende dragers van dit Christendom en deze ken nismaking is veelal niet gunstig geweest voor de verspreiding van het Cristendom onder de Inheemse bevolking, die het Christendom ren Koets, Blom, de Beus, Gieben, s'Jacob, van Schelle en van Goud oever. Ter ere van de Nederland se gasten zou Zondagavond een receptie worden gegeven. Voorts zal worden getracht, contact te verkrijgen met de Republikeinse militaire leiders .teneinde te ko men tot een spoedige oplossing van de kwestie van het staken van het vuren. De 25.000 's-GRAVENHAG, 18 Juli Bij de 507ste loterij, 5e klasse, le lijst, is de f 25.000.gevallen op nr. 4373. vaak als de stamgodsdienst van de Westerling is gaan beschouwen. Dat de missionaris en de leek, die het werk van de priester in het missiegebied wil voorbereiden, een eerbiedigende en welwillende hou ding tegenover de cultuur, de denkwijze, de religie van het te bekeren volk moet aanne men, wil hij enige invloed uitoefe nen, is wel duidelijk. Maar deze uit wendige adaptatie zal niet voldoen de zijn om het Christendom te pre diken op een wijze, die voor dit volk aannemelijk is. Hiervoor is 'n diepergaand proces nodig: men moet zich de hele denkwijze van 't inheemse volk eigen kunnen maken voor men de werkelijke moeilijkhe den van dat volk tegenover het nieuwe geloof kan aanvoelen en men dit geloof kan prediken van uit hun denkwijze, m.a.w. volledige inwendige adaptatie is vereist. Ieder jaar wordt door het bestuur der Missie-Inter-Academiale een congres georganiseerd voor studen ten en afgestudeerden van alle uni versiteiten en sbminaries, die be langstellen in het missiewerk. Tij dens dit congres wordt dan een actueel missieprobleem besproken en bestudeerd. Dit jaar vormde het aanpassings- of adaptatieprobleem het onder werp van het 27ste M.I.A.-congres. „Waarom adaptatie?" was de vraag, die Pater Drs A. Nijman s.a.m. voor zijn internationaal ge hoor heeft trachten te beantwoor den. Pater Nijman zette uiteen, dat het denken van het Oosten anders gericht is dan het denken van het Westen. Het denken van het Oos ten is gelijkwaardig aan dat van het Westen. Evenmin als d e mens bestaat (alleen die mens bestaat werkelijk), bestaat het volko- komen denken. Denken kan zijn monistisch en dualistisch, synthe tisch en analytisch, abstract en concreet. In het Westen ligt de na druk het meest op het dualistische, het analystische en het concrete, Het Oosterse denken is meer mo nistisch, synthetisch en abstract. Adaptatie bestaat dus in het ver leggen van het accent in het den ken. De vreemde denkwijze die vol komen gelijkwaardig is aan de denkwijze van de missionerende Westerling, moet door hem geëer biedigd en eigen gemaakt worden. Vanuit die nieuwe denkwijze moet het Christendom gepredikt worden, wil het ingang vinden. Zijn denken moet dus van dualistisch en con creet afgestemd worden op het mo nistische en het abstracte. In de volgende lezingen bespra ken R. P. Th. Mathias S. J., Pater J. Bakker S. J. en R. P. Raimond Dejaeger sa.m. de adaptatiemoei lijkheden in India, Indonesia en China. Het congres werd besloten met een lezing van Mej. Dr. Chris tina Mohrmann over het talenpro bleem in de alleroudste tijd der Kerk. Met grote vreugde geven wij kennis van de geboor. te van onze zoon JAN GUUS J. A. Kareis G. A. Karels- Barbuio Alkmaar, 15 Juli 1949 Stuardstr. 92 Tijdelijk St. Elisabeth- ziekenhuis, kamer 19 Tot onze diepe droef heid overleed heden, zacht en kalm, na voorzien te zijn van de H.H. Sacramenten der Stervenden, in de ge zegende leeftijd van bijna 79 jaar, onze lie ve moeder, behuwd-, groot- en overgroot moeder, MARIJTJE JONKER weduwe van Engelmundus Stam, eerder van Petrus Huiberts Uit aller naam, Fam. Huiberts-Stam Egmond aan Zee, 17 Juli 1949 Wilhelminastr. 8 De H Uitvaartdienst zal plaats hebben op Woensdag 20 Juli a.s. om 9.30 uur in de pa rochiekerk van Maria Onbevlekte Ontvange. nis te Egmond a. Zee, waarna de begrafenis op het R.K- kerkhof aldaar. Enige en algemene kennisgeving. Tot onze diepe droefheid overleed heden in de ouderdom van 86 jaar, na voorzien te zijn van H.H. Sacramenten der Stervenden, onze lieve moeder, behuwd-, groot- en overgrootmoeder weduwe van de heer P. BOTMAN Hoorn: C. A. BOTMAN M. S. BOTMAN—DE ROEPER IJmuiden: A. BOTMAN T. BOTMAN—BLOM Hoorn: M. J. RIVE—BOTMAN F. LUYCKX—BOTMAN J. S. J. LUYCKX Bandoeng: G. BOTMAN C. P. L. BOTMAN—OBBENS Nijmegen: F. BOTMAN A. BOTMAN—STUBBé Wormerveer: J. L. A. BOTMAN A. BOTMAN—PINXTER KINDEREN en KLEINKINDEREN HOORN, 16 JULI 1949 St. Jans Gasthuis De Plechtige H. Uitvaartdienst zal plaats heb ben op Woensdag 20 Juli a.s. te 9.30 uur. in de parochiekerk van de H.H. Cyriacus en Francis- cus te Hoorn, waarna begrafenis in het familie graf. Rozenkransgebed in de kapel van het St. Jans gasthuis, Maandag en Dinsdag om 8 uur. Te koop alle soorten KRUIWAGEN WIELEN voor elke kruiwagen „BRUNIE" HOORN Achterom 115119 Billijk te koop 1 prima RADIO, in prachtkast. Nieuwpoortslaan 44, Alk maar, na 6 uur. ADVERTEERT IN DIT BLAD VERLOREN Zondag 3 Juli een zwar te portemonnaie met in houd in de bus Schagen Den Helder. Vertr. Scha gen 9.30 uur. Terug bez. C. P. Bakker, ZWAAG 28. Gooi het oud papier niet weg. Bewaar 't voor Liefdewerk Oud Papier U doet er een goed werk mee! Het eerst met het laatste nieun s is het Nieuw Noora- hollands Dagblad AANVANG DINSDAGMORGEN 9 UUR. Snaarmanslaan 67 Telefoon 3419 Wij bieden U aan enkele van bekende merken als: Reming- ton, Smith Bross, Triumph ea. Ook enkele PRIMA GEBRUIKTE CYCLOSTY LES als ^Geha en Gestettner. Goedgek. M. v. J„ 9 Mrt. 1949, No. 2509 w.o. prijzen van f 5000, 1500, 500, 450, 450, 395, 395 en vele honderden prijzen. LOTEN a - f 0.60 bij Amsterd.-, incasso- en Twentsche Bank; te Alkmaar: Coby, Aehterstr. 52; te Hoorn: Hoorn's Gelukskantoor, Veemarkt 33; te Schagen; Molenaar; Starreveld; te Den Helder: Nonnekes, Sluisdijkstr. 125; Schutte, Keizerstr. 50; Visser, Ruyghw. 3; Holland Huis, Kalverstr. 186, A'dam, postgiro 13273 of post wissel HAAST U! TREKKING 27 JULI A.S. VAN 25 TOT EN MET 30 JULI GESLOTEN C van naar Bel. aanbev., Th. Bakkum, Landstr. 71, Alkmaar Langestraat h. Houttil Alkmaar ONS BEDRIJF IS OP wegens uitgaansdag personeel. Noorderkade 2 ALKMAAR Laat 211 RUIMT CP WELKE MISSIE VRIENDEN willen een broeder-missio- naris, die 20 jaar in de Missie van Flores werk zaam was en oinnenkort weer terug gaat, helpen met 'n geldelijke bijdrage om gereedschap te kunnen kopen, waarvan veel bij de Jappenbezetting verlo ren ging? Ook in de Missie is goed gereedschap 't halve werk. Br. Canisius. Missiehuis St. Lambertus. Helvoirt NBr. Postr. 132880 ALKMAAR Telefoon 2875 maakt bekend, dat het INFORMATIE-BUREAU Koningstraat 2 IS VERPLAATST naar: Telefoon 3597 21. „Ach, lieve help, nu wordt het menens!" snikte Martyn. „Is dat nu de beloning voor mijn eerlijkheid? Dat kan toch niet, dat mag toch niet!" Maar al zijn gesnik hielp niets. Het getimmer ging rustig vport en hield niet op voor het schavot helemaal klaar was. Toen werden plotseling de grendels van zijn celdeur gescho ven en traden er twee soldaten binnen. De een was ge wapend met een hellebaard en de andere droeg een grote trommel voor zijn buik. „Vooruit! Mee naar de schout!" zei de soldaat met de hellebaard en hij wees gebiedend met zijn duim naar buiten. „Hij moet je nog een keer spreken en dat zal de laatste keer wel zijn". En daar ging de droevige opocht. Treurig liep Martyn tussen de twee marcherende soldaten in op de schout af, die op het binnenplein lekker in het zonnetje zat met zijn rug tegen de muur. „Zo, stuk schavuit", begroette de schout Martyn, erg tevreden kijkende. „We zullen dan maar beginnen, hè? Het is mooi weer en het is ook leuk voor de soldaten, want in deze stad is weinig te doen. Maar ehheb ->e soms nog wat te zeggen voor je die leuke reis gaat maken naar het land, waar vandaan nog niemand is teruggekeerd? Doe dat dan maar gauw, want dat mag namelijk, zie je. Daar is niets aan te doen. Dat is regel". „J.ja, ik heb n.nog w.wat te z.zeggen", stamelde Martyn ten einde raad. „Het is onr.rechtvaardig! Het is g.gemeen!" „Niks onrechtvaardig en niks gemeen", zei de schout droog. „Het is je eigen schuld. Dan moet je maar geen goud stelen". Abonnementsprijs 1 per mnd.. Inclusief per editie 16 ct. in alle edities 26 cl familieberichten 2( Bij contract belanj E. J. M. Stumpel. 1 Bankrelaties: Noorc Kantoren: HO ONDANKS de mf grote bewoordint ringen van comi vers en sprekers, kondigde decreet dat het communis ken verbiedt op s kelijke ban. een belang van de go> litieke maatregel nisten niettemin hier om politiek aanwijzing temeei communistische pi ten van de godsc kan ingrijpen: eei stige maatregel ii weer politiek. Het is nuttig, c officiële decreet van het H Offici H. de Paus bev< even te releveren Het decreet om vraag en antwoo In het eerste p steld, dat het nie te zi.in van een cc tij of die te begi munisme, zo wori Congregatie toeg materialistisch er de communistiscl beweren zij te i hun mond, niet t te zijn. tonen echl loer, hetzij door bitterde tegensta God. van het w de Kerk van Ch Het tweede pui geoorloofd is, bo dagbladen of vil communistische 1 digen. uit te ge\ of te lezen, of ir Dit is immers, zi gatie daaraan tc krachtens de K< verband waarme naar Canon 1399 Wetboek. Gelovigen nu, tens toch daden in het eerste hel die toch lid of b een communistisi communistische verspreiden enz. Sacramenten v hetgeen te versl gewone beginsel' weigeren der Sai die niet in de go In het vierde voorbehoud vast vigen die de i anti-christelijke, nisten belijden, deze verdedigen zonder meer („i valligen van he de excommunica belopen, die op t de H. Stoel is Kerkelijke ban meer automatisc dien katholiekei communisten bel of verspreiden. Uit de tekst v: wel duidelijk, d godsdienstige, ni ke zaak gaat, v litiek wel raakt, litiek verband 1 dienst of zich m laat. Zoals in i van Europa, me IJzeren Gordijn, lijke mate het Overigens bev Nederland niet w.z. voor de toe dingen niet. He hier sinds lang zen van comn eveneens, met c Het bestaan va dan ook op zie) als onlangs bij heid werd geda In het buiten rust zeggen, in heeft, zoals ree berichten en coi is, de inhoud va indruk gemaakt verwekt. Maar ookda; het dan natuur] nistische kringe een maatregel aard gaat, welk dig zou zijn, 1 klarende toelicl de felle encycli toris", tegen b nisme. de bero Paus Pius XI z verscheen, prac de encycliek o- de kerk in Du Die gelijktijd: toonde opnieuv communisme e me dezelfde an hebben. En on stige aard is ooi door Rome ten op de meest-k deeld. Een verc tijdstip waarop den waaronder zal nalaten, oob en, naar wij hi te hebben. De Indrapoer Het in 192C „De Schelde" bouwde m.s. I Koninklijke heeft op dieze vrijwel volled dergaan. Donderdag technische j waarna het V singen naar trekken. Ook heden e naar Het Bedriji en Fruit deel van groenten den doorgang bij dezelfde percentages a den.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1949 | | pagina 6