t
Ni
Zangconcours te Haarlem
was zeer geslaagd festival
De jeugd van tegenwoordig
De Kerk past zich aan
KUNSTHANDEL HOPMAN
DE DRIE KOUSENKOOPLUI
tegen sterk verlaagde prijzen
PAG. 6
Maandag 18 Juli 1949
Succes voor de R.K. Bond van Zang
verenigingen in Noord- en Zuidholland
Missie-congres te Culemborg
Familieberichten
Sara Maria lohanna Kramer,
L. O. P.
Het wordt enorm
Onze PUNTENVRIJE
OPRUIMING!!
De Leidsche Wol- en
Manufacturenhandel
GRIJPT UW KANS
GEHEEL GEREVISEERDE
SCHRIJFMACHINES
P.O.A. n.v., Payglop 7, Alkmaar
12.000.— G U L D E N aan
prijzen in de
HOLLAND HUIS LOTERI|
SCHOENEN EN TASSEN SPUITEN
J a n s o n, Vrouwenstr. 13, Alkmaar
ZAAK VERPLAATST!
Bakkum's
Timmer- en Aannemersbedrijf
Breedstraat 7
Groot Nieuwland 17
VJ
TER KENNISNAME!
Woensdag 20 |uli a.s. gesloten
Vereenigde Brandstoffenhandel N.V.
LANCESTRAAT 37 - ALKMAAR
Zoutzuur, Zwavelzuur
Accuzuur, Gedistilleerd water
N.V. VRIESIA JAN DE VRIES
Het bestuur van V.V.V. - Den Helder
ARK - Loodsgracht
*1t* Om de
godsdi
De tweede Zondag van het zang-
concours dat evenals vorige week
in de grote zaal van het Concert
gebouw te Haarlem werd gehouden
en zeer veel belangstelling trok, is
een dag geworden van blijde ge
zichten en feestelijk gestemde ge
moederen, een dag, die velen zal
heugen door de verrassende uitslag,
die een unicum genoemd kan wor
den in de geschiedenis van het con
courswezen.
Het is op deze gedenkwaardigen
Zondag nl. gebeurd, dat aan alle
vijf en twintig deelnemende koren
door de jury, 'n le prijs werd toege
kend, een feit, dat toch wel bijzon
der is en zelden pleegt voor te ko
men. Waarom de jury tot deze uni
forme prijsuitreiking overging, werd
in een nabeschouwing uiteengezet
door het jurylid en muzikaal advi
seur de heer Simon Terpstra, die
verklaarde, dat, hoewel deze uitslag
wel wat geflatteerd was, de jury
het als stimulans en blijk van waar
dering bedoeld had voor de vele
goede en zeer goede1 prestaties, die
geleverd waren en oog wilde heb
ben voor de moeilijkheden, die een
vernieuwd repertoire met zich mee
brengt. Want van nu af, moet alle
kitsch in tekst en muziek en schijn
kunst van minderwaardig allooi
vermeden en uitgebannen worden,
een streven dat op dit concours
reeds duidelijk tot uiting kwam.
De op- en aanmerkingen, die te
maken waren en de beoordeling be
treffende techniek en artisticiteit
zijn dus deze keer voornamelijk uit
gedrukt. in het aantal punten en,
zo vervolgde de heer Terpstra, in
de jurystaten, waar veel beharti
genswaardigs in vermeld staat.
Inderdaad kon geconstateerd
worden, dat over het algemeen zo
wel de uitvoering als de keuze der
nummers muzikaal-aesthetisch met
sprongen is vooruitgegaan. Wie
dacht er enkele jaren geleden aan
een Bruckner, Dufay, Lassus, en
Sigtenhorst Merjer en aan een zo
moeilijk te zingen Schütz. Of zelfs
aan een zo leutig liedje als „Kort
jakje", dat een prachtige toets
steen is voor koor en directeur.
Neen, het gaat op deze manier de
goede kant uit en binnen enkele ja
ren zal het peil tot een zeer hoog
niveau gekomen zijn. Aangezien er
echter, nog wel enige opmerkingen
te maken waren betreffende stern-
vorming, opvatting, slordige rhyt-
mering en articulatie zou de totaal
uitslag een punt van discussie kun
nen vormen. Laten wij hopen dat
deze uitslag echter een stimulans
zal zijn, en goed opgevat, kan het
dat zeker. De Geestelijk Adviseur,
van de Bond, de HoogEw. Heer P.
C. L. v. d. Meer, Deken van Hoorn,
die ook aanwezig was, werd zeer
hartelijk verwelkomd door de voor
zitter, de heer Spigt die tevens
hulde bracht aan de organisatie
van dit stijlvol en hoogstaand zang
concours, door de Gem. Zangv. St.
Caecilia uit Haarlem.
De uitslagen zijn als volgt:
4e Afd. Gem. Koren: 1. Jubilate
Deo, Monster, dir. J. de Ruyt le, 301
punten.
3e Afd. Gem. Koren: 1. Ons Ide
aal, Heemskerk, Dir. C. F. Groot le
368 met lof.
2e Afd. Gem. Koren: 1. Laetitia,
Uitgeest dir. Alb. Louwe, le 341 p.;
2. Sonora, Zijdewind, dir. C. J. Hof,
le, 326 p.; 3. Cantica Nova, Berkel
en R., H. J. v. d. Spek, le, 324; 4.
St. Caecilia, Haarlem, dir. J. Nib-
bering, le 323 p.; 5. Cantate et Ju
bilate, Hillegom, dir. L. Tervoort, le
385 p. met lof; 6. Con Amore West
woud, dir. R. Moeskops Sr., le
341 p.
le Afd. Gem. Koren: 1. Zang en
Vriend, Opmeer, dir. J. Timmer
mans, le 309; 2. Irene, Zwaagdijk,
dir. R. M. Moeskops Sr., le 329 p.;
3. Zanglust, Spierdijk, dir. J. M.
Overtoom, le 300 p.; 4. Maria
Christina, De Weere, dir. J. J.
Stam, le 332 p.; 5. Zang en Vriend
schap, Bovenkerk, dir. J. v. d. Vel
de, le, 409 extra lof. 6. Vox Pacis,
Rotterdam, dir. J. Braun, le 319 p.;
7. Zang en Vriendschap, Wognum,
directeur J. Hand, le, 324 p.; 8.
Nieuw Leven, Heiloo, dir. P. Groot
le, 368 p. met lof; 9. Da Pacem,
Santpoort, dir. Th. Spook, le 368 p.
met lof; 10. Zang Veredelt, Bever
wijk, dir. L. Tervoort, le, 361 p.
le Afd. Mannenkoren: 1. St. Cae
cilia, Krommenie M. Klitsie, le 303
punten.
Afd. Uitm. Gem. Koren: 1. Zingen
is Leven, Warmenhuizen, dir. Th.
van Baar, le 324 p.
Ere-Afd. Mannenkoren: 1. West-
friese Zangers, Wognum, dir. J. J.
Stam, le 360 p. met lof.
Ere-Afd. Gem. Koren: 1. St. Cae
cilia, Onderdijk, dir. J. Morsch, le
332 p.
Superieure Afd. Mannenkoren: 1.
Streker Mannenkoor, Grootebroek,
dir. A. Moeskops Sr., le 346 p.
Superieure Afd. Gem. Koren: 1.
St. Theresia, Wevershoof, R. Moes
kops Sr., le 333 p.; 2. St. Caecilia,
Krommenie, dir. Leo Pielage, le 361
p. met lof.
Extra prijzen: Medaille van H.M.
de Koningin, ereprijs voor de beste
beste artistieke prestatie en de
wisselprijs voor „Zang en Vriend
schap", Bovenkerk, dir. Jos. v. d.
Velden.
Prins Bernhard medaille voor de
Ver. West-Fr. Zangers, Wognum,
dir. J. J. Stam.
IV.
Een man in een witte jas stak
zijn hoofd door een raam en keek
de steeg in. „Ja mijnheer, ik ga",
zei ik. „Ja chef, ik kom" riep
Eddy. Ondanks dat het half zeven
was, moest het onderhoud worden
afgebroken. Een snelle afspraak
voor 's avonds negen uur in een ho
tel en in de haast een groet.
Klokslag negen stond Eddy bij
de ingang van bedoeld hotel. Een
praatavond om nooit te vergeten.
Welk een oprechte vriendschap.
Een idealist te midden van de
moeilijkheden van de grootstad. En
ik moest tijdens dit rendez-vous
denken aan Zweden, waar men ge
rust met een landarbeider in het
deftigste hotel kan dineren, zonder
te kijk te zitten. Maar gelukkig een
groot verschil tussen Eddy en een
Zweedse landarbeider. Eddy, een
jongeman met uiterlijke bescha
ving, maar ook met innerlijkebe
schaving.
Hij werkt dag in, dag uit in een
verborgen bakkerij, waar hij in alle
vroegte door een steeg binnen
sluipt. Soms werkt hij een dag en
een nacht practisch zonder pauze.
Hij valt niet op, maar draagt ide
alen in zich. Doorstuderen voor
Frans en Engels, vakdiploma's,
chef worden, misschien zelf een
zaak later. Hij werkt mee aan K.A.
en Verkennerij. Levenslust heeft hij
en levensmoed.
Het speet me, dat hjj half elf
thuis moest zijn, maar ik ken zijn
vader en begreep het.
Geachte lezers en lezeressen, ik
zou willen, dat U even als ik, een
blik mocht slaan in deze gave
jongensziel. Een echte P.L., een ge
wilde figuur onder zijn leeftijdge
noten, een gewillige bediedne, een
gezonde, rasechte stadsjongen. Ook
hij heeft zijn gebreken, ik ken ze,
maar verdient hij geen waardering
Om niet in een periphrase te
vervallen zal ik de beschrijving
van de vierde en laatste groep, die
eigenlijk een verlengstuk is van
groep drie kort maken.
Jongens van zestien, zeventien
jaar, wier namen slechts een enke
ling bekend zijn.
Denk U eens in de geest van het
voorgaande aan dat knechtje van
de doodgewone broodbakker, dat
alle dagen rondgaat met een
broodmand, die hij amper kan dra
gen. Aan dat slordig uitziende ke
reltje, dat een krant duwt in dui
zend en één brievenbussen; aan dat
chique uitziende Jongetje, dat alleen
maar inpakt in uw boekhandel; aan
de zoon van de schoenmaker, die
uw schoenen op tijd terugbrengt;
aan dat jonge ventje, dat U alleen
maar inzeept bij uw kapper; aan
die jonge sportman, die U vermaak
schenkt op het voetbalveld en mis
schien uw kamer helpt behangen of
uw achterlampje maakt; aan dat
eigenwijze kereltje, dat U 's Zon
dags bij de kerk een missaaltje ver
koopt of U koffie aanbiedt, als U
op reis bent; aan de boy, die op
een eenzame weg U helpt aan een
ijsje, of die knaap, die in het bad
huis uw bad schoonmaakt. Wordt
U niet geboeid door de eerbied en
de keurigheid van grote misdie
naars, zoals men dat in sommige
stadsparochies ziet. Geniet U niet
van een stel jongens, die onstui
mig achter een bal hollen, terwijl
het drukkend heet is? Kent U de
jonge kerels, die werken in de
kampen van de Noord-Oostpolder
en de Wieringermeer? Zijn dit al
lemaal gave, eerlijke, blije men
sen? Neen, helaas niet. Maar heb
ben wij daaraan ook geen schuld
Zo vaak worden ze geminacht, met
de nek aangekeken, gescholden
voor lawaaischoppers, brutale vle
gels en ondeugden.
Hoe zijn de volwassenen, als ze
steeds achteruitgezet, veracht en
vergeten worden?
Tot slot een enkel woord tot de
jonge mensen zelf. Ik herhaal het,
ik bedoel de jongens van dertien tot
twintig.
Jongelui, ik noemde jullie de
„Spes Patriae", de Hoop van het
Vaderland. Jullie kennen allemaal
de betekenis daarvan. Over tien
jaar zijn jullie de vaders van jonge
gezinnen en jullie weten ook, dat
de gezinnen de cellen zijn, waaruit
de maatschappij is opgebouwd. Zijn
de gezinnen goed en gezond, dan is
de maatschappij dit ook. En heren,
ik ken jongens als jullie bij hon
derden, in alle provincies en ver
daarbuiten. Ik weet ook uit erva
ring, dat jullie diep in je hart prac
tisch allemaal het goede wel wil
len nastreven. Maar ik weet ook
even goed, dat het velen aan moed
en strijdlust ontbreekt. De begeer
te om een echte, oprechte, frisse,
christelijke jonge kerel te zijn is
wel aanwezig, maar bij hoevelen
van jullie blijven de daden uit?
Hoevelen van jullie laten zich re
geren door bedorven vrienden? Tal
lozen doen mee aan gesprekken,
die gevaarlijk zijn, omdat men
bang is voor zoetsappig, kinder
achtig, bekrompen en ouderwets
gehouden te worden.
Zijn er niet velen van jullie, die
in een café een borrel nemen, om
dat je kruipt voor de spottende
blikken van je zogenaamde vrien
den Hoevelen bezwijken niet door
het menselijk opzicht ,als er van
die lummels zijn, die onder de kerk
diensten zitten te zwammen over
sporthelden of een multishop? He
ren, vrienden kunnen je leven
mooi, gezellig en prettig maken,
maarkijkt uit je doppen! „Zeg
mij met wie je omgaat en ik zal
je zeggen, wie je bent".
Ik weet heel goed, dat er tijden
zijn, dat je wel wilde, dat de grond
openging en dat je erin verdween.
Ik weet het, dat er ogenblikken
zijn, dat je het met je vader en
zelfs met je moeder niet meer kunt
vinden, dat je soms zelfs een hekel
kunt hebben aan het leven. Je werk
bevalt je niet, je walgt van je dorp
of stad, je haat je naaste omge
ving, je verwenst alles, wat goed
is. Je meent, dat de hele wereld, je
familie en vrienden incluis, een af
keer van je hebben. Je voelt je
overbodig, een nietsnut en een
zwakkeling. Je denkt, dat niemand
je begrijpt, niemand meer iets om
je geeft.
Ach, mijn beste jonge mensen,
vecht ook al deze en talloze niet
genoemde moeilijkheden, niet alleen
uit. Schaam je niet, als kerel van
achttien jaar huilend om je ellende,
bij iemand aan te kloppen, die je
wil helpen. Praat met een verstan
dig mens over je kwalen en wees
niet zo dom, om een gesloten ka
rakter te gaan worden. Dan zul je
het leven niet aankunnen en zul
je het uitermate moeilijk en zwaar
hebben.
Katholieke jonge mensen en ook
die niet-katholieke mensen, die dat
willen, ga naar een van de talloze
kerken, waar de hele Zaterdagmid
dag tot acht uur, meerdere pries
ters je kunnen en willen helpen.
Bel aan bij de pastorieën, op welk
uur van de dag het ook is, en zoek
een vriend en een geneesheer.
Priester zijn wil zeggen: mensen
helpen dag en nacht. Denk aan je
ouders, jeugdleiders en vrienden
van je ouders. Maar zoek geen
heil bij je leeftijdgenoten, want hoe
kan een blinde een blinde leiden?
Mijn vrienden, weest karakters,
frisse, fijne kerels, sportief, sociaal
en vooral godsdienstig, maar dan
zo, als O.L. het van jullie wil, zon
der snoepgoed kleurige sentimenta
liteit.
Estote fortes: Weest dapper!
Mag ik dan besluiten met de ge
noemde versregel van Marsman,
die een overweging waard is:
„Grootsch en meeslepend wil ik
levenHoort ge dat?"
Avenhorn. IJ. J. GALAMA.
KOTA INTEN GEARRIVEERD
Zondagmorgen vroeg, eerder
dan werd verwacht, arriveerde de
„Kctr Inten" aan de Lloydkade te
Rotterdam, omdat het noodzake
lijk was, dat de kapitein het „spe
levaren" voor enige tijd staakte,
daar er een patiënt aan boord was,
die ton spoedigste moest geope
reerd worden. Nadat de patiënt
aan wal gezet was, moest de „Ko-
ta Inten" weer los van de kant,
met de quarantievlag in top. He
denmorgen voor dag en dauw is
de ontscheping van de 1600 man
repatriërende troepen begonnen.
De troepen werden namens H.M.
de Koningin verwelkomd door de
chef van het militaire huis N. A.
Rost van Tonningen, namens de
regering door minister W. F.
Schokking en namens Prins Bern
hard door majoor Chr. van Goor.
DR. VAN ROYEN TE DJOCJA
AANGEKOMEN
DJOKJAKARTA, 18 Juli (Ane-
ta) Zondagochtend tegen half
elf is het K.L.M.-toestel met het
gezelschap onder leiding van dr.
van Royen aangekomen op Ma-
guwo, het vliegveld van Djogja,
waar het werd verwelkomd door
de te Djokja aanwezige leden
der Republikeinse delegatie. Met
de heer van Royen reisden de he-
Missie en missievraagstukken
zijn zo oud als de Kerk van Chris
tus zelf. Immers de eerste missie,
liet gevolggeven van Christus' op
dracht: „Gaat en onderwijst alle
volken", nam een aanvang bij de
eerste prediking na het Pinkster-
wonder, toen de Heilige Geest zijn
vuur ontstoken had in de harten
van de Apostelen. De Heilige Geest
loste voor hen het eerste missie-
prohleem op: de moeilijkheid der
taal!
De Heilige Geest is alle eeuwen
door de missionerende Kerk tot
steun geweest, maar de latere pre
dikers kregen zelf het talenpro
bleem op te lossen. Het talenpro
bleem, stond niet alleen, ook aan de
gewoonten, de zeden, de cultuur
van ieder volk, waar zij Gods
Woord kwamen brengen, hadden
zij zich aan te passen. Uit het feit,
dat ons land gekerstend is door
Willibrordu3 en zijn volgelingen,
die uit een Keltisch land kwamen,
en niet door Frankische geloofs-
predikers, blijkt reeds, dat ook in
de oudste tijden reeds van adap
tatie sprake was. Immers het Kel
tische volk was nauwer verwant
met de in het Noorden van ons
land levende volksstammen. De
Krankische geloofsprediking had
hier weinig ingang gevonden.
De missionering in onze tqd zal
echter geheel anders moeten zijn,
dan de prediking eertijds onder de
Germaanse stammen of in China
toen Willibrordus, Jeroen en Fran-
ciscus Xaverius op een heuvel on
der een oude eik of onder een wui
vende palmboom met het kruis in
de hand toespraken hielden tot het
samengestroomde volk.
Tegenwoordig is het grootste
deel van de missiegebieden allang
in contact geweest met het westen,
dat de hele wereld heeft willen
openen voor zijn „cultuur", om er
een afzetgebied voor zijn producten
te vinden. China, Japan, India, In
donesië, Brazilië, enz. hebben in de
loop der tijden reeds kennis ge
maakt met het Christendom, maar
óók met de koloniserende dragers
van dit Christendom en deze ken
nismaking is veelal niet gunstig
geweest voor de verspreiding van
het Cristendom onder de Inheemse
bevolking, die het Christendom
ren Koets, Blom, de Beus, Gieben,
s'Jacob, van Schelle en van Goud
oever. Ter ere van de Nederland
se gasten zou Zondagavond een
receptie worden gegeven. Voorts
zal worden getracht, contact te
verkrijgen met de Republikeinse
militaire leiders .teneinde te ko
men tot een spoedige oplossing
van de kwestie van het staken
van het vuren.
De 25.000
's-GRAVENHAG, 18 Juli Bij
de 507ste loterij, 5e klasse, le lijst,
is de f 25.000.gevallen op nr.
4373.
vaak als de stamgodsdienst van de
Westerling is gaan beschouwen.
Dat de missionaris en de leek,
die het werk van de priester in het
missiegebied wil voorbereiden, een
eerbiedigende en welwillende hou
ding tegenover de cultuur, de
denkwijze, de religie van
het te bekeren volk moet aanne
men, wil hij enige invloed uitoefe
nen, is wel duidelijk. Maar deze uit
wendige adaptatie zal niet voldoen
de zijn om het Christendom te pre
diken op een wijze, die voor dit
volk aannemelijk is. Hiervoor is 'n
diepergaand proces nodig: men
moet zich de hele denkwijze van 't
inheemse volk eigen kunnen maken
voor men de werkelijke moeilijkhe
den van dat volk tegenover het
nieuwe geloof kan aanvoelen en
men dit geloof kan prediken van
uit hun denkwijze, m.a.w. volledige
inwendige adaptatie is vereist.
Ieder jaar wordt door het bestuur
der Missie-Inter-Academiale een
congres georganiseerd voor studen
ten en afgestudeerden van alle uni
versiteiten en sbminaries, die be
langstellen in het missiewerk. Tij
dens dit congres wordt dan een
actueel missieprobleem besproken
en bestudeerd.
Dit jaar vormde het aanpassings-
of adaptatieprobleem het onder
werp van het 27ste M.I.A.-congres.
„Waarom adaptatie?" was de
vraag, die Pater Drs A. Nijman
s.a.m. voor zijn internationaal ge
hoor heeft trachten te beantwoor
den. Pater Nijman zette uiteen, dat
het denken van het Oosten anders
gericht is dan het denken van het
Westen. Het denken van het Oos
ten is gelijkwaardig aan dat van
het Westen. Evenmin als d e mens
bestaat (alleen die mens bestaat
werkelijk), bestaat het volko-
komen denken. Denken kan zijn
monistisch en dualistisch, synthe
tisch en analytisch, abstract en
concreet. In het Westen ligt de na
druk het meest op het dualistische,
het analystische en het concrete,
Het Oosterse denken is meer mo
nistisch, synthetisch en abstract.
Adaptatie bestaat dus in het ver
leggen van het accent in het den
ken. De vreemde denkwijze die vol
komen gelijkwaardig is aan de
denkwijze van de missionerende
Westerling, moet door hem geëer
biedigd en eigen gemaakt worden.
Vanuit die nieuwe denkwijze moet
het Christendom gepredikt worden,
wil het ingang vinden. Zijn denken
moet dus van dualistisch en con
creet afgestemd worden op het mo
nistische en het abstracte.
In de volgende lezingen bespra
ken R. P. Th. Mathias S. J., Pater
J. Bakker S. J. en R. P. Raimond
Dejaeger sa.m. de adaptatiemoei
lijkheden in India, Indonesia en
China. Het congres werd besloten
met een lezing van Mej. Dr. Chris
tina Mohrmann over het talenpro
bleem in de alleroudste tijd der
Kerk.
Met grote vreugde geven
wij kennis van de geboor.
te van onze zoon
JAN GUUS
J. A. Kareis
G. A. Karels-
Barbuio
Alkmaar, 15 Juli 1949
Stuardstr. 92
Tijdelijk St. Elisabeth-
ziekenhuis, kamer 19
Tot onze diepe droef
heid overleed heden,
zacht en kalm, na
voorzien te zijn van de
H.H. Sacramenten der
Stervenden, in de ge
zegende leeftijd van
bijna 79 jaar, onze lie
ve moeder, behuwd-,
groot- en overgroot
moeder,
MARIJTJE JONKER
weduwe van
Engelmundus Stam,
eerder van
Petrus Huiberts
Uit aller naam,
Fam. Huiberts-Stam
Egmond aan Zee,
17 Juli 1949
Wilhelminastr. 8
De H Uitvaartdienst
zal plaats hebben op
Woensdag 20 Juli a.s.
om 9.30 uur in de pa
rochiekerk van Maria
Onbevlekte Ontvange.
nis te Egmond a. Zee,
waarna de begrafenis
op het R.K- kerkhof
aldaar.
Enige en algemene
kennisgeving.
Tot onze diepe droefheid overleed heden in de
ouderdom van 86 jaar, na voorzien te zijn van
H.H. Sacramenten der Stervenden, onze lieve
moeder, behuwd-, groot- en overgrootmoeder
weduwe van de heer P. BOTMAN
Hoorn:
C. A. BOTMAN
M. S. BOTMAN—DE ROEPER
IJmuiden:
A. BOTMAN
T. BOTMAN—BLOM
Hoorn:
M. J. RIVE—BOTMAN
F. LUYCKX—BOTMAN
J. S. J. LUYCKX
Bandoeng:
G. BOTMAN
C. P. L. BOTMAN—OBBENS
Nijmegen:
F. BOTMAN
A. BOTMAN—STUBBé
Wormerveer:
J. L. A. BOTMAN
A. BOTMAN—PINXTER
KINDEREN en
KLEINKINDEREN
HOORN, 16 JULI 1949
St. Jans Gasthuis
De Plechtige H. Uitvaartdienst zal plaats heb
ben op Woensdag 20 Juli a.s. te 9.30 uur. in de
parochiekerk van de H.H. Cyriacus en Francis-
cus te Hoorn, waarna begrafenis in het familie
graf.
Rozenkransgebed in de kapel van het St. Jans
gasthuis, Maandag en Dinsdag om 8 uur.
Te koop alle soorten
KRUIWAGEN WIELEN
voor elke kruiwagen
„BRUNIE" HOORN
Achterom 115119
Billijk te koop 1 prima
RADIO, in prachtkast.
Nieuwpoortslaan 44, Alk
maar, na 6 uur.
ADVERTEERT
IN DIT BLAD
VERLOREN
Zondag 3 Juli een zwar
te portemonnaie met in
houd in de bus Schagen
Den Helder. Vertr. Scha
gen 9.30 uur. Terug bez.
C. P. Bakker, ZWAAG 28.
Gooi het oud papier
niet weg. Bewaar 't
voor
Liefdewerk Oud Papier
U doet er een goed
werk mee!
Het eerst met het
laatste nieun s is
het Nieuw Noora-
hollands Dagblad
AANVANG DINSDAGMORGEN 9 UUR.
Snaarmanslaan 67 Telefoon 3419
Wij bieden U aan enkele
van bekende merken als: Reming-
ton, Smith Bross, Triumph ea.
Ook enkele PRIMA GEBRUIKTE CYCLOSTY
LES als ^Geha en Gestettner.
Goedgek. M. v. J„ 9 Mrt. 1949, No. 2509
w.o. prijzen van f 5000, 1500, 500, 450, 450,
395, 395 en vele honderden prijzen.
LOTEN a - f 0.60 bij Amsterd.-, incasso- en
Twentsche Bank; te Alkmaar: Coby, Aehterstr.
52; te Hoorn: Hoorn's Gelukskantoor, Veemarkt
33; te Schagen; Molenaar; Starreveld; te Den
Helder: Nonnekes, Sluisdijkstr. 125; Schutte,
Keizerstr. 50; Visser, Ruyghw. 3; Holland Huis,
Kalverstr. 186, A'dam, postgiro 13273 of post
wissel
HAAST U! TREKKING 27 JULI A.S.
VAN 25 TOT EN MET 30 JULI GESLOTEN
C
van
naar
Bel. aanbev., Th. Bakkum, Landstr. 71, Alkmaar
Langestraat h. Houttil
Alkmaar
ONS BEDRIJF IS OP
wegens uitgaansdag personeel.
Noorderkade 2 ALKMAAR Laat 211
RUIMT CP
WELKE
MISSIE VRIENDEN
willen een broeder-missio-
naris, die 20 jaar in de
Missie van Flores werk
zaam was en oinnenkort
weer terug gaat, helpen
met 'n geldelijke bijdrage
om gereedschap te kunnen
kopen, waarvan veel bij
de Jappenbezetting verlo
ren ging? Ook in de Missie
is goed gereedschap 't
halve werk. Br. Canisius.
Missiehuis St. Lambertus.
Helvoirt NBr. Postr. 132880
ALKMAAR Telefoon 2875
maakt bekend, dat het INFORMATIE-BUREAU
Koningstraat 2 IS VERPLAATST naar:
Telefoon 3597
21. „Ach, lieve help, nu wordt het menens!" snikte
Martyn. „Is dat nu de beloning voor mijn eerlijkheid?
Dat kan toch niet, dat mag toch niet!" Maar al zijn
gesnik hielp niets. Het getimmer ging rustig vport en
hield niet op voor het schavot helemaal klaar was. Toen
werden plotseling de grendels van zijn celdeur gescho
ven en traden er twee soldaten binnen. De een was ge
wapend met een hellebaard en de andere droeg een
grote trommel voor zijn buik. „Vooruit! Mee naar de
schout!" zei de soldaat met de hellebaard en hij wees
gebiedend met zijn duim naar buiten. „Hij moet je nog
een keer spreken en dat zal de laatste keer wel zijn".
En daar ging de droevige opocht. Treurig liep Martyn
tussen de twee marcherende soldaten in op de schout af,
die op het binnenplein lekker in het zonnetje zat met
zijn rug tegen de muur. „Zo, stuk schavuit", begroette
de schout Martyn, erg tevreden kijkende. „We zullen
dan maar beginnen, hè? Het is mooi weer en het is ook
leuk voor de soldaten, want in deze stad is weinig te
doen. Maar ehheb ->e soms nog wat te zeggen
voor je die leuke reis gaat maken naar het land, waar
vandaan nog niemand is teruggekeerd? Doe dat dan
maar gauw, want dat mag namelijk, zie je. Daar is niets
aan te doen. Dat is regel". „J.ja, ik heb n.nog
w.wat te z.zeggen", stamelde Martyn ten einde
raad. „Het is onr.rechtvaardig! Het is g.gemeen!"
„Niks onrechtvaardig en niks gemeen", zei de schout
droog. „Het is je eigen schuld. Dan moet je maar geen
goud stelen".
Abonnementsprijs 1
per mnd.. Inclusief
per editie 16 ct.
in alle edities 26 cl
familieberichten 2(
Bij contract belanj
E. J. M. Stumpel. 1
Bankrelaties: Noorc
Kantoren: HO
ONDANKS de mf
grote bewoordint
ringen van comi
vers en sprekers,
kondigde decreet
dat het communis
ken verbiedt op s
kelijke ban. een
belang van de go>
litieke maatregel
nisten niettemin
hier om politiek
aanwijzing temeei
communistische pi
ten van de godsc
kan ingrijpen: eei
stige maatregel ii
weer politiek.
Het is nuttig, c
officiële decreet
van het H Offici
H. de Paus bev<
even te releveren
Het decreet om
vraag en antwoo
In het eerste p
steld, dat het nie
te zi.in van een cc
tij of die te begi
munisme, zo wori
Congregatie toeg
materialistisch er
de communistiscl
beweren zij te i
hun mond, niet t
te zijn. tonen echl
loer, hetzij door
bitterde tegensta
God. van het w
de Kerk van Ch
Het tweede pui
geoorloofd is, bo
dagbladen of vil
communistische 1
digen. uit te ge\
of te lezen, of ir
Dit is immers, zi
gatie daaraan tc
krachtens de K<
verband waarme
naar Canon 1399
Wetboek.
Gelovigen nu,
tens toch daden
in het eerste hel
die toch lid of b
een communistisi
communistische
verspreiden enz.
Sacramenten v
hetgeen te versl
gewone beginsel'
weigeren der Sai
die niet in de go
In het vierde
voorbehoud vast
vigen die de i
anti-christelijke,
nisten belijden,
deze verdedigen
zonder meer („i
valligen van he
de excommunica
belopen, die op t
de H. Stoel is
Kerkelijke ban
meer automatisc
dien katholiekei
communisten bel
of verspreiden.
Uit de tekst v:
wel duidelijk, d
godsdienstige, ni
ke zaak gaat, v
litiek wel raakt,
litiek verband 1
dienst of zich m
laat. Zoals in i
van Europa, me
IJzeren Gordijn,
lijke mate het
Overigens bev
Nederland niet
w.z. voor de toe
dingen niet. He
hier sinds lang
zen van comn
eveneens, met c
Het bestaan va
dan ook op zie)
als onlangs bij
heid werd geda
In het buiten
rust zeggen, in
heeft, zoals ree
berichten en coi
is, de inhoud va
indruk gemaakt
verwekt.
Maar ookda;
het dan natuur]
nistische kringe
een maatregel
aard gaat, welk
dig zou zijn, 1
klarende toelicl
de felle encycli
toris", tegen b
nisme. de bero
Paus Pius XI z
verscheen, prac
de encycliek o-
de kerk in Du
Die gelijktijd:
toonde opnieuv
communisme e
me dezelfde an
hebben. En on
stige aard is ooi
door Rome ten
op de meest-k
deeld. Een verc
tijdstip waarop
den waaronder
zal nalaten, oob
en, naar wij hi
te hebben.
De Indrapoer
Het in 192C
„De Schelde"
bouwde m.s. I
Koninklijke
heeft op dieze
vrijwel volled
dergaan.
Donderdag
technische j
waarna het V
singen naar
trekken.
Ook heden e
naar
Het Bedriji
en Fruit deel
van groenten
den doorgang
bij dezelfde
percentages a
den.