vtGaat Uw GGnd-Gcki Voor de tweede keer een asfaltdek CACHET uw FEEST VICTORY HOTEL HOPMAN ■illllllllllllllllllllh ise zege Van woonstraat tot winkelstraat Voor de School Frankenberg n.v. GERARD WORM CE I De Soete Soecker BOTERKOEK rktberichten f hor$t soep op Vrijdag 22 Juli 1949 PAG. 3 De Kalverstraat van Alkmaar De rijweg breder Een grote sortering in: J. F. M. ENDEL, BLOEMEN MAGAZIJN Firma P. J. van Kesse Chocolaterie LI DO 38 ct. per 100 gr. 200 gr. drups voor 25 ct. Botersprits Wener Zandschelpen PHILIPS heeft in Nu koopjes en... zonder punten Hoek Houttil Langestraat 42 ZWITSERSE ANCRé HORLOGES FIRMA C. O U D ES, LANGESTRAAT 56 ALKMAAR-Tel. 3838 DE GOEDKOPE DROGISTERIJ NIEROP SLOTHOUBER I I I I 1 I I IIIB DE FRENNEl ROOKARTIKELEN RSVER WACHTING seld door het K.N.M.I. te geldig van Vrijdagavond 'dagavond. E WIND EN VRIJ WARM warme nacht met hier r tijdelijk nevel of mist. ens droog weer en op de plaatsen perioden van :hijn, echter met kans op verspreid optredende Zwakke wind en dezelfde hogere temperaturen dan 8- EBROEK, 21 Juli. 250.000 pelen: Eersteling 7.30—8 10 -6.10, kriel 4.40—4.60, Bin- .10, blauwe Eigenh 6.90— ce Eigenh. 7.90—8.80, rode 8.70—9.20, Doré 7.60—8.00; speen 67. ORN, 21 Juli. 102.500 pelen: Grove Schot 7—7.60 B.10, driel. 5.206. kriel 14.200 kg rode Schot 8.50- kg rode kool doorgedraaid ieten rond 6.20—7; 350 kg 5659, 150 kg zilvernep rte bessen 90. Vooraf: i krachtig bord net vlees en vet) skkelijk en goedkoop 7* beste wat U tafel kunt brengen I (Adv.) gestart voor de 18e nne. De 59 overgeble- i de koers opgenomen evolking en tijdens de oeld en aangemoedigd, i wandelritje van met p de dag nog wachtte, eenheden, onder Wie ip hem wachten, maar te St. Bernard staakte iet bewustzijn verloor i fiets viel. Hij was later at de koers te hervatten, ol des Mosses (1448 m.) de start, was de volg- e aankomst: 1. Teisseire, ïann; 3. Geminiam. Rossello van de Italiaan. die te Lausanne het inkwam, Coppi en Bar- nummer 1 en 2 in hét lassefneht. erttent van de 18e etappe, cent d'AostaLausanne Jidt: 3 (Italië) 9 uur 5 min. Pasquïni (Italië) z. t.l 3. (Zwitserland) 9.11.03; (België) 9.17.17; 5. Ge- rankrijk); 8. Van Steen- lgië); 7. Schotte (België) te peleton (allen zelfde :ers). neen klassement na de luidt: (Italië) 126 uur 6 min. Bartali (Italië) 126.09.38; i (He de France) 126.19. rs (België) 126.25.18; 5. •st-Noord) 126.26.35; 6 lelgie B, 126.30.53; 7 hë B) 126.34.37; 8. Apo (Frankrijk) 126.37.45; 9. t (Luxemburg) 126.43.29; West-Noord) 126.55.23. etappe gaven Caméllini en Kubler (Zwitser- g van de centrale ver- ook afbetaald. Bij de we vrijwel bij en even bakker en de kruide- irijgen drie behoorlijke rer dag. We hebben net enniet van het al- lar toch nog goed gè- het me vraagt, dan ier heel genoegelijk. En naam en eer blijft öfl- erhaalde Suze minach- praat er nou van eer io'n oud krot?" nd," zei haar moeder, ït heus niet doorgaan, et willen zeggen, maar ie loodgieter alwéér no- Hij zegt, dat die oude eral in het huis gevaar i eigenlijk helemaal ge- ten worden en ver- n het ef toeh iiog een moeten doën", zei Lida bovendien, op 't ogen- geen loden buizen, 0 meet te krijgen". og meer een van de Lida. Je weet zelf, hoe best doe om met het 1 rond te komen. Het de dag lastiger en on- Wat 'n prijzen worden •aagd! Ik wilde van- ien ham hebben, en... at de slager ervoor mtig cent per ons (Wordt vervolgd). LANGESTRAAT Alkmaar's eerste winkelstraat - de Langestraat - is ook een der oudste straten van de stad; in de loop der eeuwen is zij successievelijk van aan zien en karakter verana'erd. In de middeleeuwen was het de woonstraat voor de voorname ingeze tenen; in de 16de en 17de eeuw oefenden vele ambachtslieden er hun stiel uit en kreeg de Lan gestraat een meer-bedrijvig karakter. Sedert het midden van de vorige eeuw heeft de Langestraat zich steeds meer tot een winkelstraat ontwik keld; de ambachtslieden verhuisden naar minder- voorname straten en maakten plaats voor de eigenaren van winkelpanden. Op enkele percelen na - slechts één perceel wordt nog uitsluitend als woning gebruikt - zijn alle panden in de Lange straat tot winkel of kantoor geworden. De Lan gestraat is zodoende voor Alkmaar geworden, wat de Kalverstraat is voor Amsterdam; de straat waar het wandelend en winkelend publiek zich gaarne ophoudt en waar de slenterende jeugd des avonds zijn rendez vous heeft. In een artikel van de hand van de vroegere gemeente-archivaris, N. Dresch in de „Langestraatcou- rant", ter gelegenheid van de eer ste asfaltering van de Langestraat in 1926 uitgegeven, lezen wij, dat het gedeelte van de stad, waar zich de Langestraat bevindt, als het oudste deel der stad kan worden beschouwd. Interessante vondsten, welke bij graafwerk in 1885 voor de dag kwa men, wezen er volgens deskundige archeologen op, dat hier in de pe riode, liggende tussen de 5de en 10de eeuw reeds mensen woonden; soortgelijke voorwerpen als 'n hou. ten haarkam, schaatsen en andere voorwerpen van been vervaardigd, alsmede vaatwerk werden gevon den in de Friese terpen uit 't Fran kische en Friso-Frankische tijdperk bij Wijk bij Duurstede. Vroeger: Breedstraat. Eikelenberg, 'n Alkmaars histo rieschrijver rekent de Langestraat tot de oudste straten der stad en vertelt ons, dat zij m 1442 Breed straat heette. In het oudste docu ment, dat op deze straat - betrek king heeft, 'n Schepenbrief van 30 Oct. 1493 wordt zij echter al Lan gestraat genoemd. In de 16de eeuw was de Lan gestraat al aan weerskanten be bouwd met woonhuizen van de deftigste en rijkste burgers, met kantoren van rentmeesters van grootgrondbezitters in het Noor derkwartier en enkele voorname herbergen. Het monumentale stad huis met zijn sierlijk torentje ver hoogde dit voorname cachet van de voornaamste straat der stad. Elders in dit nummer geven wij een opsomming van de namen der bewoners van de Langestraat in de 16de en 19de eeuw. Ter plaat se, waar nu het Hoge Huys staat, stond in de 17de eeuw eveneens een zogenaamd Hooge Huis, 'waar de rentmeester van de Abdij van Voor de tweede keer kreeg de Langestraat een asfaltdek. Dit maal behoefde er geen strijd gele verd te worden over het vóór en tegen van de asfaltering, zoals in 1926, toen er, onder aanvoering van burgemeester Wendelaar een stro ming was onder de raadsleden en burgerij, die geen afstand wilde doen van de toch zo aardige steen tjes en stoepjes. Maar de zakelijk- vooruitziende burgers wonnen het pleit en de Langestraat, waardoor destijds nog dagelijks de stadstram sukkelde, zou 'n moderne winkel straat worden. Na gehouden aanbesteding werd in '26 het leggen van de riolering en het maken van de trottoirs ge gund aan de laagste inschrijver, de Alkmaarse aannemer S. C. Spie renburg, die voor f 8.265 had inge schreven; (hoogste inschrijver was de heer Dekkinga te Amsterdam voor f 15.300). De stoepen bleven eigendom der gemeente. Later nam de heer Spierenburg van de fa. Ep- ping uit Enschede ook het leggen van de betonnen fundering en de asfaltblocs over, zodat hij het ge hele werk uitvoerde, waarmee hij in Februari '26 begon en 2 maanden later gereed kwam. De waterleidingbuis Er ontstond toen nog een kwes tie "over waterleidingbuis, die mid den in de Langestraat lag en des tijds al 45 jaar oud was. Er waren er, die adviseerden de waterleiding buis naar de trottoirs te verleggen en in het N.H. Dagblad van 1 Mrt. '26 lezen wij, dat pnze voorganger waarschuwde tegen het raadsbe sluit, om zulks met te doen. „Zui nigheid bedriegt de wijsheid" stond er boven het artikel, waarin wij verder lezen, dat het P.W.N. zich bereid verklaarde de oude waterlei dingbuis te vervangen door twee nieuwe buizen onder de aan te leg gen trottoirs en daarbij de kosten van materiaal te vergoeden; het arbeidsloon zou voor rekening van de gemeente komen. De schrijver adviseerde dit aanbod te aanvaar den, want, als het asfaltdek een maal gelegd zou zijn en er zouden reparaties aan de waterleidingbuis moeten worden verricht, dan zou het te laat zijn. De waarschuwing werd in de wind geslagen en het gemeentebe stuur van 1926 gaf geen blijk van een vooruitziende blik. -- De geschiedenis heeft onze colle ga van '26 in het gelijk gesteld; er zijn herhaaldelijk reparaties aan de waterleiding onder het asfaltdek verricht moeten worden, waardoor dit opengebroken moest worden en ontijdig slecht werd. Had men in '26 aan de wenk van het N.H. Dagblad gevolg gegeven, dan zou vernieuwing van het as faltdek nog lang niet nodig ge weest zijn; dit is ook de mening van de tegenwoordige directeur van Gemeentewerken, Ir. Knol. Ook in 1926 werd menigmaal ge protesteerd tegen de lange duur van het werk en herhaaldelijk werd er in het N.H. Dagblad in die da gen aangedrongen op veiligheids maatregelen voor de voetgangers in de Langestraat. De uitvoerder, die o.a. de riolering moest leggen, het geen vooral op kruispunten nauw keurigheid vergde, verdedigde zich met de opmerking, dat haastige spoed zelden goed is. Egmond woonde; aan de N.O.-zijde hiervan stond, ter plaatse, waar nu hef Kerkplein ligt, de „Rijnwijn- sche herberg Het Wapen van Ceu- len"; daartegenover lag de grote herberg „Het Turcxhooft" van Jan Gerrits v. d. Nijenburgh. Naast het huis van de Abdij had de Graaf van Egmond 'n huis op de plaats, waar nu nog, als her innering aan de 18de eeuw, de sta tige patriciërswoning, Langestraat 104 staat, waarover wij elders in dit nummer nadere bijzonderheden geven. Mooie woonhuizen hadden er voorts de families Sonnevelt, Oost horen, Ramp. v. d. Dussen, Bou- caert, Rietwijck, Hoogendorp en Duyvenvoorde, namen, waarvan men er ook nu nog tegenkomt. De heren van Schagen en Coulster hadden er mede hun deftige wo ningen, terwijl het stamhuis van Alckmade, voorzien van hoge stoe. pen, mede een sieraad van de straat was. Op de in 1519 samengestelde lijst van „poirteren ende inwoonderen" der stad kwamen 130 gezinshoofden in de Langestraat voor. Uit de namen van vele Lange- straatbewoners in de 16e eeuw zijn de beroepen en ambachten af te leiden, welke zij uitoefenden; mr. Goest, mr. Jan en mr. Adriaen waren waarschijnlijk rechtsgeleer den; coman Willem, coman Dirck Goelyck waren kennelijk koopman van beroep. De beroepen en am bachten van de overige Lange- straatbewoners zijn gemakkelijk uit hun namen af te leiden; men zie hiervoor de bijdrage „Langestraat- bewoners in vroeger dagen" elders in dit nummer. Van het interessante aspect, dat de Langestraat in die tijd bood, geven de hierbij gereproduceerde aquarellen van Corn. Pronk (1691 1795) en L. Rohhoek een aardig en levendig beeld. Wij zien er poor ters en poorteressen in hun schil derachtige costumes, waar nu de jeugd van Alkmaar slentert en de statige karos op de plaats, waar in onze dagen de auto van de buiten landse gast geparkeerd staat. Veel van dat 17de eeuwse schoons aan gebouwen is verdwe nen: het heeft plaats gemaakt voor moderne winkels en kantoorge bouwen. De Langestraat bleef echter steeds de hoofdstraat van Alkmaar en het is te begrijpen, dat de mo derne zakenman er zijn bedrijf wilde vestigen. In de 19de eeuw reeds toonde de Langestraat een heel ander beeld, hoewel de steentjes de bekende kinderhoofdjes, die wij alleen nog maér in de Breedstraat aantreffen en de stoepjes nog herinneren aan de gemoedelijkheid van die tijd. Daaraan kwam definitief een einde toen de Langestraat in 1926 voor het eerst geasfalteerd werd. Daar over vertellen wij een en ander el ders in dit nummer. Het was 16 April '26, toen de laatste tegels van het eerste trot toir gelegd werden en de werk zaamheden beëindigd werden, bijna een maand eerder dan verwacht was. Het duurde toen echter nog 2 weken, voor de Langestraat voor alle verkeer werd opengesteld, doch Woensdag 28 April vlagde heel de Langestraat ter gelegenheid van de officiële opening, waarbij burge meester Wendelaar en Ben Kuyper, voorzitter van de Langestraat ver eniging toespraken wisselden in te genwoordigheid van tal van offi ciële personen. Drie meisjes, Bep Ringers, Gesi Philips en Like Meyer, intussen gehuwde dames ge worden, droegen op 'n kussen een schaar aan, waarmee Burg. Wende laar de laatste barrière veroverde - 't lint doorknipte -, waarop het pu bliek juichte en het Stedelijk Mu ziekcorps fanfares blies. Achter dé officiële personen trok daarna een voor die gelegenheid samengestelde stoet de Langestraat in, bestaande uit, versierde fietsen, autopeds, fietsen, vliegende Hollan ders, auto's en bussen en verhuis wagens en tot slot een stoet trouw- rij tuigen. Het was feest in de Langestraat, tot laat in de nacht, waarbij het orgel van Bram de Wilde niet ont brak. Het tweede dek Drie en Twintig jaar lagen de Foto van de opening van de Langestraat na de eerste asfaltering in 1926 asfaltblocs, die, toen ze eruit ge broken werden, slechts voor de helft versleten waren. Het wegdek was echter op verschillende plaatsen zwaar gehavend, zodat besloten werd tot vernieuwing, waarvoor op de begroting een bedrag van f 32.000 werd uitgetrokken. In Dec. 1948 werd reeds met het plan-op- papier begonnen, want er zat dit maal iets meer aan vast. Op de eerste plaats zouden er onder de nieuwe trottoirs waterleidingbuizen komen, ter vervanging van de huis in het midden van de straat, zodat het wegdek hiervoor niet meer opengebroken behoefde te worden. Het Prov. Waterleiding Bedrijf werd dus in de werkzaamheden be trokken; maar ook met andere in stanties moest overlegd worden: met de Gemeente-Lichtbedrijven voor de gasbuizen en electrische kabels; met de P.T.T. voor de tele foon- en radio-kabels; voorts Ge meentewerken voor de riolering. Ge deeltelijk lag een en ander nog onder 't "wegdek; vooral hij Victory en de trap van het stadhuis moest een en ander verlegd worden. Het opmeten van de oude ligging, het projecte ren van de nieuwe ligging, waaraan elke dienst zijn eigen eisen stelde, vroeg veel overleg en tijd. Alles moest verlegd en vernieuwd wor den en de meeste diensten voelden er niets voor, om in de winter met dit karwei te beginnen; want regen of vorst kon men niet bij dit werk riskeren. Zó werd het April, voor met de uitvoering werd begonnen, in samenwerking van alle betrok ken diensten met Openbare Wer ken. De materiaalvoorziening lever de ook nog moeilijkheden en stag natie op; vooral wat de nieuwe wa terleidingbuizen betreft. Ter vervan ging van de 20 cm brede buis onder het wegdek zijn nu twee buizen ge komen; één van dezelfde doorsnee en één van 15 cm doorsnee; de oude buis heeft men rustig laten liggen. Iedere dienst moest op zijn beurt in 't trottoir werken, want ieder stel de zijn eisen t.a.v. de ligging van kabels en buizen. Gemeentewerken legde de riole ring en vernieuwde de kolken. In overleg met de Verkeerspolitie werd het trottoir iets smaller; nu eens aan de ene kant, dan weer aan de andere kant, zodat de rijweg overal 30 cm breder werd. De fundering De betonnen fundering, die in 1923 gelegd werd. kon ook dienst doen voor dit tweede asfaltdek, al moest het op verschillende plaat sen. waar er in gegraven was, of waar het bij de werkzaamheden aan de trottoirs verzakt was, ver- Vervolg op pagina 2 LUXE- en HUISHOUDELIJKE ARTIKE LEN, GLASWERK-, GERO-SOUVENIRS enz. en een zeer verzorgde collectie SPEELGOED van vooraanstaande fabrie ken maken uw keuze gemakkelijk in de ruim 50 jaar bestaande zaak van LANGESTRAAT 61 ALKMAAR Telefoon 4031 Tekenborden Driehoeken Teken h, aken Passerdozen Kleurpotloden enz. enz. enz. Langestraat 28 - Telef. 2394 ALKMAA Langestr. 99 - Tel. 251 LANGESTRAAT hoek Payglop RUMBONEN NOUGATBQNBONS GESORT. BONBONS ALLEEN deze week en zijn de specialité's van onze zaak. Banketbakkerij Langestr. 7 Tel 2113 DAMES CHROOM POLSHORLOGE f 45.— DAMES DOUBLé POLSHORLOGE f 48.— DAMES GOUDEN POLSHORLOGE f 75.— HEREN CHROOM POLSHORLOGE f 36.— HEREN DOUBLé POLSHORLOGE f 49.— HERN GOUD POLSHORLOGE f140.— HEREN GOUD ZAKHORLOGE f 85.— Alleen bij: LANGESTRAAT 18 LAAT 181 In Drogerijen, Specerijen en aanverwante artikelen Langestraat 52 - Telef. 2610 ALKMAAR Onze bekende wordt steeds meer gevraagd Langestraat 39 - ALKMAAR - Telèf. 2485 In de VERNIEUWDE LANGESTRAAT vindt U bij het oude bekende adres als altijd een GROTE SORTERING

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1949 | | pagina 3