De Katholieke Vrouwenbeweging in het Bisdom Haarlem Joannes Petrus Huibers, Beschermheer van de KAB. In de storm der tijden, De Bisschop kan op zijn arbeiders rekenen De Algemene Katholieke Werk geversvereniging in het Bisdom Haarlem met of zonder de Middenstand? RADIO PAG. 5 „De vrouwen moeten meehelpen de christelijke beginselen te handhaven J Veertigjarig priesterfeest programma Zaterdag 13 Augustus 1949 WANNEER bij de beschrijving van alle verenigingen en acties in het Diocees dies van de katholieke vrouw zou ontbreken, zou het huis gezin van vader Bisschop niet com pleet zijn. Graag willen we dus een idee geven over vorm en doel van de Katholieke Vrouwenbeweging. Waren voor de laatste wereldoor log de vrouwen in de Katholieke Vrouwenbond verenigd, de omstan digheden en het milieu waren gedu rende de verschrikkelijke jaren zo danig veranderd, dat na de bezet ting een bijeenkomen in een bond niet meer voldoende werd geacht, ivilde een katholieke vrouw volledig beantwoorden aan de eisen en plichten van deze tijd. Door bittere noodzaak gedwongen, hadden vele vrouwen begrepen, dat wilde men in de toekomst iets be reiken, er geen sprake meer kon zijn van enkel maar gezellige en af en toe enige vormende bijeenkom sten, maar dat er een beweging moest ontstaan, waarbij alle vrou wen, zonder uitzondering aange sloten moesten zijn, krachtig, om in staat te zijn tot grote dingen. Overal was die geest te bespeuren en men moest naar wegen zoeken om» dat bruisend act'l f leven in goede banen te leiden. Er werd landelijk en ook interna tionaal weer contact gezocht en men leefde in ..vrouwenkringen" op door de frisse geest die er heerste. Het is vooral Mej. Lucie Vrylsteke geweest, die in ons Bisdom als eer ste voorzitster na de oorlog door haar voortreffelijk, tactvol en tas tend werk de Katholieke Vrouwen beweging tot zo'n grote bloei heeft gebracht. Hierin werd zij gesteund door Mevrouw Dr. H. van Prooye Salomons, van wier rijke ervaring de nieuwe beweging vrucht mocht plukken. Er moest gezocht worden naar een nieuwe organisatievorm, die be vrediging gaf aan de eisen van deze tijd. De Katholieke Arbeidersbewe ging had zich allang gerealiseerd, dat zij, wilde zij volledig slagen, zich moest verzekeren van de hulp en de talenten van de vrouw. De K.A.B. kende in haar organisatie een vrouwendienst. Terwijl deze vrouwen dus enerzijds gebonden waren aan de Standsorganisatie van hun mannen, wilde de Kath. Vrouwenbeweging toch ook zeer graag, dat deze belangrijke groep actieve vrouwen ingeschakeld werd In haar organisatie, om een volle dige beweging van alle katholieke vrouwen te zijn. Met de KAB kwam de Kath. Vrouwenbeweging tot een plan van samenwerking dat tot een voortreffelijke oplossing van dit probleem kwam. Een speciale statutencommissie bereidde de nieuwe statuten voor, die in alle afdelingen besproken en bestudeerd werden. In Juni 1.1. kwamen de afgevaar digden van heel het Bisdom bijeen en werden de statuten in een defi nitieve vorm gegoten, om ze ter goedkeuring aan de Bisschop voor te leggen. In een afdeling dit is een ge meente kunnen zich groepen vormen. a) vrouwen uit de arbeidersstand. K.A.V. genoemd. b) vrouwen uit de land- en tuin- bouwstand. c) vrouwen uit de middenstand. d) vrouwen uit de werkgevers en intellectuëlenstand. Elke groep kan een eigen groeps bestuur vormen. Tot nu toe be staan in veel afdelingen twee groe pen, de Katholieke Arbeiders-Vrou wen of kortweg K.A.V. genoemd en het Katholiek Vrouwengilde. Het Vrouwengilde omvat voorlopig die leden, die niet aangesloten zijn bij de K.A.V. Het bestuur van een afdeling wordt gevormd door een gelijk aan tal leden van beide groepen. Elke vrouw is volkomen vrij in haar keuze in haar bepalen tot welke groep zij wil toetreden, waar zij zich thuis voelt en waar zij het hardste werken kan voor de bewe ging de ene beweging, de Katho lieke Vrouwen Beweging. Het Diocesaan-bestuur bestaat uit afgevaardigden van de groepen. Hierdoor hoopt men op de moge lijkheid toT een natuurlijke groepe ring van gelijk gestemden, die sa- Op een vergadering van Katho lieke Landarbeiders spreekt Mgr. Huibers de toen kerkelijk, onderscheiden voorzitter, de heer Loerakker toe. men toch één doel nastreven en die door éénheid Th verscheidenheid de grootst mogelijke activiteit aan de dag leggen. Alle belangen kunnen zo volledig mogelijk tot hun recht komen, en van elkaar kunnen allen zoveel mogelijk leren. Naast de vorm zal men ook het doel en de beweegredenen van de vrouwenbe weging willen kennen. Door de beweging wil men de katholieke vrouw zich haar taak volledig bewust doen worden. Haar grote mooie taak in de kerk, haar taak in haar gezin en haar taak in de samenleving. Door ontwikkeling en voorlichting van de vrouw op godsdienstig, zedelijk, maatschap pelijk en cultureel gebied. In de beweging geeft men elkaar steun, wordt de vrouw tot denken gebracht en gaat daardoor aan het werk. De katholieke vrouw bevor dert de groei van haar geestelijk le ven, door de godsdienstcursussen, verdiepingsdagen en studie. Het godsdienstig leven in haar gezin komt tot groter bloei door het aan sporen tot de viering van de kerke lijke feesten in het gezin en de voor bereiding in het gezin voor het ont vangen van de verschillende Sacra menten. Speciaal wil de katholieke vrouw er toe mee werken dat het feest van Christus Koning een gro tere en diepe betekenis voor de ge zinnen gaat krijgen, dat het leven van Maria als voorbeeld in ieder gezin moge dienen. In en door de beweging wil de katholieke vrouw de noden en problemen zien en hel pen oplossen. Helpen in de gezinnen bij ziekte, bij moeilijkheden. Daar waar geen of halve oplossingen ge vonden zijn, helpen naar de juiste weg. Zij wil helpen bij allerlei soort sociaal en charitatief werk in de breedste zin van het woord. Naar buiten wil de beweging optreden doelbewust en principieel; in elke plaats een afdeling. De beweging wil uitgroeien en hoopt in dit jaar haar Bisschop te eren met de aan hankelijke trouw en eenheid van bijna twintig-duizend leden. Twin tig-duizend vrouwen die gehoor heb- gegeven aan het woord van de Bis schop zelf die in het najaar 1947 de volgende woorden schreef: Paus Pius XII heeft de vrouwen bij herhaling opgeroepen en aange spoord om zo krachtig mogelijk deel te nemen aan de strijd, voor 't herstel, het behoud en de uitbrei ding van het Rijk van onze Heer Jezus Christus. Niet alleen mannen, maar ook de vrouwen hebben hier in als leden van het Mystieke Lichaam van Christus een voorna me opdracht en een grote verant woordelijkheid. Door de Paus is dit nadrukkelijk betoogd in de hoogst belangrijke rede van 12 September 1947 voor de Congresleden van de katholieke vrouwen van de gehele wereld. 1) Boven alles en voor alles wat betreft de vrouwelijke waardigheid en de heiligheid van het gezin heb ben de vrouwen op te komen voor de handhaving -van de Christelijke beginselen. 2) Alle vrouwen moeten op de wijze en de manier, die met ieders positie overeenkomen, meehelpen om de a) stromingen die de huiselijke haard bédreigen, tegen te houden; b) de leerstelsels, die zijn grond slagen ondermijnen, te bestrijden; c) het herstel van de huiselijke haard, voor te bereiden, te organi seren en te voltooien. ■3) De vrouwen zullen op het open bare, sociale en politieke leven hun invloed moeten uitoefenen en eni gen van hen zullen daarin een ac tief deel nemen. Bijzonder spreekt de Paus zich uit voor de volkomen gelijkscha keling der salarissen van man en vrouw bij gelijke arbeidsprestaties. Opdat de vrouwen zich van deze taak bewust zullen zijn en deze zo goed mogelijk zullen vervullen, is het ons nadrukkelijk verlangen, dat er in ons Bisdom een krachtige Nederlandse Katholieke Vrouwen beweging zal zijn van en voor alle vrouwen. Haarlem, 3 November 1947 Johannes Petrus N. Hermans-Perquin. HET GOUDEN PRIESTERFEEST van onze zeer beminde Bisschop is voor de Katholieke Arbeiders Be weging een welkome gelegenheid nog eens duidelijk naar voren te brengen de zeer grote plaats, welke de Bisschoppen in ons land altijd in de harten van de katholieke arbei ders en hun organisatie hebben in genomen en goddank nog steeds in nemen, maar heel in het bijzonder ook te belichten de vaderlijke zor gen, de belangstelling, ja het intens medeleven met alles wat de K.A.B. betreft, die onze Bisschoppen steeds hebben betoond. Zo was het in de eerste dagen van de Ned. R.K. Volksbond, zo is het ook nu nog na 60 jaren. Zestig jaren lang zijn de Bis schoppen van ons Bisdom de Be schermheren van de katholieke ar beiders beweging, niet slechts in naam maar veeleer in daad. In het voortreffelijke gedenkboek van Jos van Seggelen, uitgegeven ter f/:le- genheid van het 60 jarig bestaan van de Kath. Arbeiders Beweging in het Bisdom Haarlem vinden wij vele belangrijke gegevens hierom trent. Op 4 Maart 1888 werd te Am sterdam de Ned. R.K. Volksbond opgericht. De statuten werden op gesteld, die aan Mgr. Bottemanne zouden worden voorgelegd. Indien de goedkeuring werd verkregen en een Geestel. Adviseur zou zijn be noemd, dan zou het bestuur over gaan tot uitbreiding, van de Bond. Eerst dus naar de Bisschop. Op 19 Mei 1888 werd het onderhoud aan gevraagd en reeds op 22 Mei 1888 kwam het toestemmend antwoord van Monseigneur. En Mgr. keurde de plannen goed, meer nog, stelde zelfs Z. H. de Paus hiervan op de hoogte. „Nederland wacht op U" waren de woorden van Mgr. tot Pastoors en de zijnen. Hij was met sterk-stuwende belangstelling bij de Volksbond, bij de economisch zwakkeren. De opvolger van Mgr. Botte manne was Mgr. A. J. Callier. Ook hij was een grote promotor van de katholieke organisaties. Hij sprak van „mijn Volksbonders" en over hun hoofden heen spoorde hij alle overige katholieken aan zich aan te sluiten bij Ie katholieke organisa ties. Mgr. Callier werd opgevolgd door Mgr. Aengenent, de bisschop-socio loog. Die reeds veel eerder doch ook in de slechts zeven jaren van zijn Pontificaat zijn grote belang stelling voor de katholieke sociale beweging toonde. Begin 1936 besteeg Mgr. J. P. Huibers de bisschoppelijke troon van Haarlem. Zomer 1937 was Mgr. reeds aanwezig op de jaarlijkse Studiedagen te Voorhout en sprak: „Ik ben trots op jullie, want inder daad goed werk is door de Volks bond gedaan. Dat de Arbeidersbe weging gelukkig in zulke goede banen is geleid en dat wij ons zo mogen verheugen in zulk een echte degelijke katholieke arbeidersgroep, dat is voor een zeer groot deel te danken aan het principiële van de Volksbond". Een jaar later. De Ned. R.K. Volksbond bestaat 50 jaren. Ook hier was Mgr. Huibers weer aanwe zig en sprak o.a.: „Van alle standen is er niet één geweest, die zo trouw de wensen van de. Bisschop en zijn verlangens is nagekomen als de werkmansstand, als de stand van de R.K. Volksbond. Anderen waren ook gehoorzaam aan paus en bis schoppen, maar geen deed het zo als de mannen van de Volksbond. Uw bisschop vertrouwt U ten volle, hij is trots op U, hij zegent U allen, Uw gezinnen, Uw werken, Uw bond. Blijf trouw". De tijden worden ernstiger, de oorlog is over ons land gekomen, de Duitse overheersing wordt steeds groter. Het R.K. Werkliedenverbond krijgt een „Verwalter" en weigert onder Woudenberg verder te wer ken. Wat zal men doen? Verlangend wachten de arbeiders op de bis schoppelijke richtlijnen en dd. 25 Juli 1941 verschijnt het herderlijk schrijven. Na een inleiding over de vele rampen, welke de Duitsers reeds over katholiek Nederland de den komen gaat de brief als volgt verder: „Doch nu is er iets gebeurd, waarover Wij niet meer mogen zwijgen, zonder -verraad te plegen aan Ons geestelijk ambt. Non pos- sumus non loqui. Door den Heer Rijkscommissaris is bepaald, dat het betuur van het R.K. Werklieden verbond zich van alle werkzaam heid heeft te onthouden en daar voor een Commissaris aan het hoofd wordt gesteld met volledige machtsbevoegdheid. Deze Commis saris behoort tot de Nationaal-So- cialistische Beweging. Katholieken mogen er dus geen lid meer van blijven. Wij kunnen U niet zeggen, hoe diep wij de ondergang van het R.K. Werkliedenverbond betreuren. Het was ons bijzonder dierbaar omdat het met zijn bijna twee hon derd duizend leden een groot deel van ons goede en trouwe katholieke volk omvatte, omdat sedert een halve eeuw onze voortreffelijkste mannen, priesters en leken, te be ginnen met Schaepman en Ariëns er hun beste krachten aan hebben gegeven, omdat het R.K. Werklie denverbond op maatschappelijk en godsdienstig gebied zo ontzaglijk veel goeds heeft gedaan. Openlijk en luide verheffen wij Onze stem tegen het onrecht, dat deze tiendui zenden mensen wordt aangedaan door hen te beroven van hun socia le instellingen. Wij protesteren tegen de ongehoorde gewetens dwang hun een levensbeschouwing op te dringen, die met hun gods dienstige overtuiging in strijd is." Mgr. Huibers heeft deze brief persoonlijk voorgelezen onder de eerste H. Mis van de kerk, waartoe Hij als parochiaan behoort. Het resultaat was zoals verwacht werd. Binnen enkele maanden stroomde het R.K. Werkliedenver bond leeg. Slechts een 2% bleef er voor enige tijd nog over. De bis schoppen hadden gesproken, de ka tholieke arbeiders gehoorzaamden. De geschiedenis gaat verder. De bevrijding is daar. De R.K. Volks bond nu K.A.B. geheten herrijst. Februari 1946. Eerste bondsraad te Haarlem. Mgr. Huibers verschijnt weer onder Zijn mannen, sprak met hen over de voorbije jaren en spoorde hen aan, met het oude be kende vuur de organisatie weer vuur en glans te geven. Dat was een historisch moment na de ver schrikkelijke tijden. September 1948. De K.A.B. in het Bisdom Haarlem bestaat 60 jaren. Mgr. Huibers draagt de pontificale Hoogmis op en spreekt Zijn man nen toe. Na de Hoogmis als de vele honderden feestgangers aan een eenvoudige koffiemaaltijd verenigd zijn komt plotseling heel onver wacht Monseigneur binnen en neemt tussen zijn mannen plaats. En wederom spreekt Hij tot „Zijn mannen van Zijn arbeidersbewe ging". ,,Ik kan niet zeggen hoe blij Mgr. de Bisschop, naar een foto uit 1936, toen hij pas gewijd was. TOT DE VERENIGINGEN die zich opmaken om deel te nemen aan de herdenking van het 50- jarig Priesterschap van Zijne Hoogw. Excellentie Mgr. Huibers behoren zeker de sociale organi saties, die in het uitgestrekte en dicht bevolkte gebied van het Bis dom Haarlem de transformatoren zijn van de sociale leer der Ka tholieke Kerk. De sociale leer dei- Katholieke Kerk, waarvoor de woorden van Pius XI roemrijker gedachtenis gelden, dat zij berust op de beginselen ener gezonde wijsbegeerte en haar vervolma king vindt in de verheven leer van het Evangelie. Een van deze sociale organisa ties is de standsorganisatie van de ondernemers, de Algemen Katho lieke Werkgevers Vereniging in het Bisdom Haarlem, federatief verbonden met haar zusterorgani saties in de andere diocesen, maar autonoom, met eigen verantwoor delijkheid en verantwoording DE MOEILIJKE TIJDEN, welke wij in de na-oorlogse jaren doormaken, brengen voor iedere bevolkingsgroep in ons goede Nederland mede, een plicht en een taak: medewerken en zoveel mogelijk offers brengen voor het geheel. In het licht van de hui dige nationale en internationale moeilijkheden kan het niet anders of er zal ontevredenheid zijn; onte vredenheid bij arbeiders; ontevre denheid bij middenstanders; ontevre denheid hij landarbeiders, bij amb tenaren en onderwijzers. Zeker, de regering dient de belan gen van al deze werkers en dragers van onze toekomstige welvaart zo rechtvaardig mogelijk te behartigen. Maar niet alleen de overheid heeft hier een taak. Het wordt maar al te dikwijls vergeten dat de strijd in heftigheid zou afnemen, wanneer de moeilijkheden me^r gemeenschappe lijk zouden worden gedragen; wan neer meer waardering zou ontstaan voor elkanders rechten en arbeid. Men spreekt te veel over rechten en te weinig over plichten. Wij be doelen dit: Iedere middenstander dient er van overtuigd te zijn, dat de arbeiden in het maatschappelijk teven een voorname plaats inneemt; dat de tijd achter de rug is, dat de arbeider als koopwaar werd bezien, als wat spieren en kracht, waarin persoonlijkheid en koninklijke waar digheid onbegrepen begrippen wa ren. De sociale verhoudingen zijn in de laatste tientallen jaren veel ten gunste van de arbeider veranderd. Wij zeggen thans: een arbeider die zijn maatschappelijke plichten ver vult, heeft recht op een menswaar- dfig bestaan; op goed loon en goede behandeling. Hij heeft recht op een levensbestaan, waarop hij zijn ge zinsgeluk kan opbouwen. Hij heeft „ontegenzeggelijk" rechten, maar ook ontegenzeggelijk plichten. Niet in het minst tegenover andere klas sen in de maatschappij. Als men rechtvaardigheid eist voor zichzelf, dan dient men ook rechtvaardig te zijn tegenover anderen. Als men so ciaal rechtvaardige lonen eist van de werkgever, dan zal men het die werkgever mogelijk moeten maken deze te kunnen opbrengen. En nu moet het ons van het hart, dat het met name voor de middenstand, die zijn economisch-sociale functie in deze moeilijke tijden zo goed moge lijk wil vervullen, een pijnlijke doorn in het oog is, dat steeds meer verbruikscoöperaties worden opge richt, die onder de valse leuze: „In het belang van de arbeider", de be staansmogelijkheid van de midden stander steeds meer aanvreten. Steeds meer verliezen deze uit het oog, dat een goed geordende mid denstand een zegen is voor land en volk. In deze tijd van vastgestelde prij zen is het misleidend te beweren dat coöperatie de arbeider sprekende winst zou kunnen brengen. Waarom toch dit voortdurend ge knabbel aan de maatschappelijke functie; aan het levensgeluk van an deren? Nog afgezien van het feit, dat de knapste sociologen geen voldoen de basis kunnen aangeven voor de oprichting van coöperaties in deze tijd is het bovendien in strijd met de rechtvaardigheid, grote groepen van middenstanders hierdoor te duperen. Stelt u zich eens een ogenblik voor dat de middenstandszaken zouden verdwijnen. Wat een kleurloos-som ber leven zou er het gevolg van zijn. ik ben hier bij jullie te zijn. Wat jullie doen is Katholieke Actie van de beste soort". Wij mochten slechts enkele feiten aantippen. Het bestek van deze bijdrage noodzaakt ons tot kortheid. Maar talrijk, zeer talrijk zijn de bewijzen van het grote vaderlijke medeleven van onze bisschoppen met de katholieke arbeidersbewe ging en omgekeerd is de aanhanke lijkheid van de katholieke arbei ders aan hun Bisschop bijna spreek woordelijk geworden. Wie zijn stem of vinger tegen onze bisschoppen mocht verheffen, hij zij er van overtuigd, dat de katholieke arbei ders zich als één blok tegen hem zullen keren. Het bekende incident- Vermeulen van de vorige maand is daarvoor weer een bewijs. Vol dankbaarheid ziet de katho lieke arbeidersbeweging op 15 Aug. a s. op naar Haarlem. Uit de tien duizenden arbeidersharten zal een vurig gebed opstijgen tot God, Hem dankend voor de vele genaden, ons door onze Bisschoppen gegeven, Hem biddend, dat Hij onze beminde Bisschop nog lang voor ons moge sparen, en Hem wijsheid en kracht moge schenken zijn zeer zwaar Bis dom te besturen. Monseigneur mag hierbij rekenen op de onwankelbare liefde en trouw van de bijna 70.000 georganiseerde katholieke arbeiders en hun gezin nen in ons Bisdom. Joh. de Lange secr. K.A.B. in het Bisdom Haarlem De Katholieke Midden standsbond in het Bisdom Haarlem kwam in de tijd dat de huidige Bisschop de kromstaf voert, tot grote bloei. Met zijn bijna 12.000 leden verheugt hij zich op het gouden priesterfeest met de jubilerende Bisschop en het gehele diocees, getui gend van zijn wil, om op sociaal terrein te blijven strijden voor de erkenning van sociale réchten en so ciale plichten. Met één slag zou het gezellige ver keer tussen koop en verkoop zijn verdwenen. In de middenstandszaak voelt men zich thuis. Waarom? Om dat de kopers hun persoonlijkheid bewaren. In de middenstandszaak is men geen nummer; men overlegt, praat en Jaat zich adviseren. Men wordt niet met duizenden tegelijk zoals in het warenhuis opge nomen, voortgeduwd en platgeperst. Men voelt zich meer op zijn gemak; men spreekt rechtstreeks zo men wil met de „baas". De middenstand is van grote maatschappelijke betekenis in het leven van iedere mens en van iedere dag. Is het dan zo vreemd, dat die middenstander, die ploetert van de vroege ochtend tot de late avond, om zijn klanten van dienst te kunnen zijn, evenals de arbeider vraagt om een rechtvaardig bestaan? Is het dan wonder, dat die middenstander, die zo zeer gebukt gaat onder tal van maatregelen, waarbij In hel raam van de lonen- en prijzenpoli tiek, de verlaging van de winstmar ges een der voornaamste vormt, dat die middenstander van andere maat schappelijke groepen vraagt een beetje meer waardering voor en ver trouwen in zijn arbeid? Is het dan niet zijn goed recht te vragen, dat andere groepen zijn ter rein zullen eerbiedigen en zich verre zullen houden te gaan grasduinen op zijn gebied? De Middenstand is een belangrijke sociale groep, niet in het minst in ons Diocees. De Katholieke Midden standsbond in het Bisdom Haarlem kwam in de tijd, dat de huidige Bis schop de bisschopsstaf hanteert, tot grote bloei. Het ledental staat thans op bijna 12.000. Met de andere sociale organisaties werkt hij hij nauw en prettig samen in de Diocesane Raad van Overleg, waarvan o.m. de oprichting van een tiental Beroepskeuzebureaux een gelukkig gevolg is geweest. Voortdurend staat zij op de bres voor de vak- en standsbelangen van de kleine en middenbedrijven, ter wijl daarnaast in Voorschotfonds Chris Jansenfonds en Santosfonds de sociale belangen worden gediend. Moge onder het Bisschoppelijk be stuur van Mgr. Huibers, wien wij bij zijn 50-jarig priesterschap onze gelukwensen aanbieden in vernieuw de trouw en gehoorzaamheid onz© bond naar binnen- en buiten uit groeien. Gods zegen zij met hem ons ons. JAN BAKKER, Directeur Dioc. Kath. Midden standsbond Bisdom Haarlem. VADERLIJKE VRIEND De Haarlemse Bisschop, hoe qroot zijn ambt en hoe zwaar zijn taak ook moge zijn, is de jaren door een eenvoudig, vriendelijk man gebleven, die zich steeds boven zijn bekom mernissen heeft weien te ver heffen. Hoeveel tijd hij ook aan zijn omvangrijke werk heeft moeten besteden, nooit of te nimmer vergeet hij de dingen, die het leven toch. noq zo genoeglijk weten te maken: een wandeling door de stad, een bezoek aan een vriend, en daarbij vergeet hij ook de zorg niet die hij heeft voor zijn qeestelijken. Vooral de zieken onder hen, die veelal in de Maria-stichting te Haarlem worden verpleegd, kennen hun Bisschop als een zorgzame, belangstellende herder, die als een ware vaderlijke vriend be langstelling heeft voor hun moeilijkheden. Hoe vaak zien Haarlems burgers de qrijze Bisschop, qehuld in een een voudige zwarte jas, langs Haarlems dreven dwalen, hier en daar een woord wisselend met bekenden. Ook in de grote familie Huibers, her en der verspreid, vertoeft de Bisschop als gewoon familielid, gaarne. schuldig aan de eigen Bisschop, Ook al blijkt de activiteit van de Katholieke Werkgevers het meest uit haar optreden in natio naal tegenwoordig ook in in ternationaal verband, de vor ming geschiedt en de grondslagen tot de vorming worden gelegd in de diocesane verenigingen en 'in hare gewestelijke of plaatselijke afdelingen. In het Diocees Haarlem en ook in het Aartsdiocees verschilt de practische situatie met die in de Zuidelijke bisdommen. En dit is meer treffend bij de werkgevers dan bij de arbeiders en bij de middenstanders. Want al geldt ook voor deze groepen, dat hun leden een min derheid vormen onder de gemeng de bevolking, hun positie verschilt over het algemeen weinig van die hunner collega's in het Zuiden. De werkgevers daarentegen zijn niet alleen geïsoleerd, maar hun positie is veelal anders, omdat zij voor een groot deel firmant of directeur zijn in een onderneming, waar de belangen van niet-Katho- lieken een overwegende invloed laten gelden. Het constateren van deze min derheids-positie roept op de plicht met overtuiging na te streven wat redelijk mogelijk is. Dit geldt bij zonder nu de op handen zijnde Publiekrechtelijke Bedrijfsorgani satie alle aandacht vergt voor de vorming van werkgevers-vakorga nisaties. Het Hoogwaardig Epis copaat kent de moeilijkheden, waarvoor de Katholieke werkge vers in de praktijk zijn geplaatst, maar het Hoogwaardig Episcopaat weet ook, dat de Nederlandse Ka tholieke Werkgevers er een eer in stellen hun taak hoog op te vatten en naar vermogen te vol brengen. Onze jubilerende Bisschop heeft verleden jaar bij het 25-jarig be staan der Vereniging persoonlijk geconstateerd, dat de Werkgevers het „nihil sine episcopo" als richt snoer toepassen en Zijne Hoog waardige Excellentie moet nadien met voldoening hebben vernomen, dat zij aan het beroep om een der kapellen der kathedrale kerk verder te versieren gulhartig gevolg hebben geschonken. Het is dan ook geen nieuw ge tuigenis als wij bij het gouden Priesterfeest van Mgr. Huibers uiting geven aan onze dankbare vreugde. P. J. SPOORENBERG Voorz. Alg. Kath. Werkgevers Ver. in het Bisdom Haarlem. Rotterdam, Augustus 1949. Mgr. Huibers en father Th. Lefeber, bij het koperen feest van het St. Bonifacius Missie huis te Hoorn. zerweg, Middenweg, Hobrederweg en Jisperweg. Beemster's Fanfare geeft daarbij medewerking. Te 7.15 uur welkom op het kerk plein met vaandelhulde. Daarna gaat de jubilaris, begeleid door comité, bruidjes, pages enz. naar de pastorie en vervolgens naar de kerk, om daar een plechtig Lof te celebreren, waar in hem een welkomstlied zal wor den toegezongen. Maandag 15 Augustus draagt de jubilaris de plechtige Hoogmis van dankbaarheid op. De feestpredicatie wordt gehouden door de W.Eerw. Heer Kapelaan van Rossum, heer neef van de jubilaris. Van 1.30 tot 3 uur is er officiële receptie voor vertegenwoordigers van verenigin gen en andere officiële personen met hun dames, waarna om 3 uur voor iedereen gelegenheid is voor geluk wensen. 's Avonds draagt Z.Eerw. op een plechtig Lof met Te Deum. Vervolgens hebben er huldigings avonden plaats op Dinsdag, voor ge nodigden, Woensdag voor gehuwde parochianen en Donderdag voor on- gehuwden. Dan wordt er opgevoerd een Sacramentsspel met zang en de clamatie. De damesgymnistiek voe ren reidansen uit, een gemengd koor zal de priestercantate zingen en tonelisten voeren op „De Huistyran" van Godfried Bomans. De schoolkinderen krijgen apart de gelegenheid om hun jubilerende pastoor te huldigen met zang en toneelstukjes. GOUDEN PRIESTERFEEST Van rustend-deken pastoor Adr. Hollenberg Tot de gouden priester-jubilaris sen in ons bisdom behoort o.a. de Z.Ew Heer Adr. Hollenberg rustend Deken en Pastoor van Purmerend. Pastoor Adr. Hollenberg heeft in 1941 zijn dekenale en pastorale werkzaamheid neergelegd in ver band met zijn toen slechte gezond heidstoestand. Z.Ew. heeft zich daarop gevestigd te Heiloó bij het Bedevaartsoord van O. L. Vrouw ter Nood en nadat hij na het on dergaan van een operatie weer flink was hersteld, vestigde hij zich opnieuw te Purmernd doch thans in het Sint Liduina-pension aldaar. Em. Pastoor Adr. Hollenberg be gon zijn priesterlijke loopbaan in 1899 allereerst als kapelaan te Beemster, om in 1901 te worden be noemd tot leraar te Hageveld. Eind 1914 volgde een aanstelling tot rec tor van het O. L. Vrouwe-gasthuis te Amsterdam waar hij verbleef tot 30 April 1920 tot de benoeming volgde tot Deken-Pastoor te Pur merend. Daar leidde pastoor Hol lenberg een zeer werkzaam pries terleven. Z.Ew. was een zielzorger van ongekende ijver en toonde zeer veel belangstelling voor het open bare leven. De principiële zaak stond bij pastoor Hollenberg no. 1. Met zeer grote luister is in 1924 zijn zilveren priesterfeest en in 1939 zijn veertig jarig priesterjubi leum door zijn parochie Purmerend herdacht. ISRAËL WIL BETREKKINGEN MET HET VATICAAN NEW YORK (K.N.P.). De regering van Israël wil stappen ondernemen om diplomatieke be trekkingen aan te knopen met het Vaticaan. Dit besluit werd geno men na de besprekingen, die drie dagen duurden, tussen het minis terie van buitenlandse zaken en het ministerie van godsdienstige aangelegenheden. Men hoopt door de uitwisseling van diplomatieke vertegenwoordi gers te komen tot een toenadering tussen de Joodse staat en het Vaticaan. Aldus verneemt het te New York verschijnende Joodse tijdschrift „Reconstruction" uit Tel Aviv. Margaret Mitchell gewond ATLANTA. 12 Aug. (Reuter). Margaret Mitchell, de schrijfster van „Gone with the wind", is Donderdagavond bij een auto-on geluk te Atlanta in Georgia ern stig gewond. VAN PASTOOR A. H. J- VAN LEIPSIG IN ÉRNSTIGE en langdurige voor bereiding heeft de parochie van de Beemster zich opgemaakt, om met zijn pastoor, de Z.Eerw. Heer Arn. H. J. v. Leipsig, evenals in 1934 zijn zilveren jubilé, thans diens 40-jarig priesterfeest te vieren. Ruim 19 jaren is Pastoor v. Leip sig thans in de Beemster en hij wordt daar in en buiten zijn paro chie geëerd als een zeer hoogstaand priester en allerwege als een hoog geachte persoonlijkheid. Alles wat in het belang is van het zielenheil van zijn parochianen heeft zijn volle aandacht. Het ker kelijk leven in de meest uitgebreide zin, het onderwijs met zijn mooie school aan de Jisperweg, de armen zorg, kortom alles wat het parochiële leven belangt, K.A.B., L.T.B., Hanze, Vrouwenbeweging, Jongerenbewe ging, voetbal, damesgymnastiek, zang toneel, kortom alles heeft zijn be langstelling en Z.Eerw. ook al staat hij voor alle werk alleen is vrijwel altijd op de bijeenkomsten aanwezig. Wanneer het gaat om de opvattingen in het openbare leven inclusief ook de katholieke n®rs dan is pastoor v. Leipsig radicaal, want hij laat zijn mensen niet graag ondergaan in de verderfelijke neu traliteit. En met succes, want in dat opzicht staat de parochie van de Beemster er stellig uitstekend voor. Zijn parochianen waarderen zijn werk met hun daadwerkelijke sym pathie en steun. Met de viering van zijn 40-jarig priesterfeest komt dit stellig tot uiting. De inspanningen welke men zich daarvoor heeft ge troost zijn groot. Het valt hen niet moeilijk om in deze zieleherder de priester Gods te eren. De feestelijkheden zullen in het kort zijn als volgt: Zondag 14 Augustus inhalen van de jubilaris. Met een stoet van auto's wordt hij afgehaald van Alkmaar, om aan de Westdijk bij de Nieuwe brug te worden verwelkomd door comité en ruitergroep, welke hem zullen leiden langs Westdijk,Oosthui- DINSDAG 16 AUGUSTUS HILVERSUM I, 301 M. KRO: 7.00 Nieuws; 7.15 Ochtend- gymn.; 7.30 Het Hongaarse Strijk kwartet; 7.45 Morgengebed; 8.00 Nieuws; 8.15 Gramofoonmuziek; 9.00 Lichtbaken; 9,25 Kamerorkest; 10.00 Voor kleuters; 10.15 Gramo foonmuziek- 11.00 Gramofoonmu ziek; 11.30 'Als de ziele luistert; 11,40 Piano; 12.00 Angelus; 12.03 Tenor en piano; 12.30 Mededelin gen; 12.33 Orkest zonder Naam; 12.55 Zonnewijzer; 13.00 Nieuws; 13.20 Orkest zonder Naam; 13.40 Pianoduo; 14.00 KRO-Trio; 14.30 „Onder ons"; 15.00 Symphonette Orkest en Vocaal Kwartet; 15.30 Gramofoonmuziek; 16.00 Voor zie ken; 16.30 Ziekenlof; 17.00 Vacantie; 17.15 Lang zullen ze leven; 17.45 Regeringsuitz.; 18.00 Amusements orkest; 18.20 Sportpraatje; 18.30 Voor de Ned. Strijdkrachten; 19.00 Nieuws; 19.15 Amusements orkest; 19.30 DIT is leven; 19.45 Regerings uitz 20.00 Nieuws; 20.05 De gewone man; 20.12 Viool en piano; 20.50 Vragen van deze tijd; 21.05 Kamer orkest en cello; 21.45 Actualiteiten; 21.55 Kamerorkest en cello; 22.20 Gramofoonmuziek; 22.45 Avondge bed; 23.00 Nieuws; 23.15 Gramo foonmuziek. HILVERSUM II, 415 M. AVRO: 7.00 Nieuws; 7.15 Gramo foonmuziek; VPRO: 7.50 Dagope ning; AVRO; 8.00 Nieuws; 8.15 Gra mofoonmuziek; 8.55 Voor de vrouw; 9.00 Gramofoonmuziek; 9.35 Gramo foonmuziek; 10.00 Morgenwijding; 10 15 Arbeidsvitaminen; 10.50 Voor kleuters; 11.00 Orkest; 11.30 Voor zieke jongeren; 42.00 Orgel; 12.30 Mededelingen; 12.33 Voor ons plat teland: 12.40 Piano; 13,00 Nieuws; 13.15 Promenade Orkest en bas- bariton; 14.00 Hawaiian-muziek; 14.25 Vbor de vrouw; 14.30 Gramo foonmuziek; 16.25 Causerie over Dvorak; 16.40 Kindercabaret; 17.30 Tennisreportage; 17.40 Spaanse volksmuziek; 18.00 Nieuws; 18.15 Piano; 18.30 Volksliederen; 18.50 Van Troubadour tot Chiel de Boer; 18.30 BBC Symphonie orkest en pianosolist; 20.05 Nieuws; 20.10 West-Europees commentaar; 20.20 Gramofoonmuziek; 21.00 Hoorspel; 21.25 Maria Zamora en haar orkest; 21.50 Buitenlands overzicht; 22.05 Lichte muziek; 22.35 Sopraan en tenor; 23.00 Nieuws; 23.15 Gramo foonmuziek.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1949 | | pagina 5