Het badseizoen te Egmond De ontwikkeling van de gemotoriseerde fiets LUC DRIE HELDERSE JONGENS lopend en liftend door W.-Europa Waterschap „De Schermeer Geweldige prijzen voorwitte kool Nederlc dag Donderdag 1 September 1949 Dolle avonturen in Parijse onderwereld Vergadering Hoofdingelanden De feiten zijn de wetgever vooruit Gele kool en uien vlot ll/P- Marktbei Familieberich L. O. P. G 4 Als de balans wordt opgemaakt van het badseizoen 1949, is de globale indruk niet ongunstig. Zo druk als de laatste jaren na de oorlog, is het in het begin van 't seizoen, in Mei en Jum, niet ge weest. Hoewel geconstateerd kan worden, dat de vacantiespreiding ook voor onze badplaats niet zon- der uitwerking is gebleven en dat het seizoen zich tegenwoordig uit strekt van begin Mei tot eind September, terwijl vroeger alles zich concentreerde op Juli en 1 Augustus, is de bezetting in Mei j en Juni niet zo groot geweest als 1 mogelijk is. Het is met de opname-capaci teit van de badplaats zo gesteld, dat in Juli en Augustus in d verste verte niet aan de aanvra gen voldaan kan worden. Vele duizenden heeft het informatie bureau van de V.V.V. moeten te leurstellen. Vooral aan hotel- en pensionruimte is er een hopeloos tekort in die maanden. Hier wreekt zich nog steeds het ver lies tijdens de oorlog. Voor de her bouw is de tijd nog altijd niet gunstig. Enerzijds wenst de rege ring hiervoor geen bouwvolume beschikbaar te stellen, maar al zou dit wel zo zijn, dan is het nog zeer de vraag of herbouw lonend is, waar berekend wordt, dat de bouw van een hotel op f 17.000 per bed komt te staan! Zo wijst de balans dan uit, dat ondanks het aanvankelijk slechte zomerweer, de maanden Juli en Augustus een volledige bezetting te zien gaven, maar dat het voor seizoen niet lonend was, terwijl ook de verwachtingen voor het nazeizoen niet hoog gespannen zijn. De gas- en gastenmeter Het is altijd moeilijk van het vreemdelingenverkeer een juist beeld te krijgen, ondanks 't feit, dat ietjer verplicht is zijn bad gasten op het gemeentehuis aan t.e melden en hieraan steeds beter de hand gehouden wordt. Wel bli,jkt uit deze gegevens, dat steeds meer buitenlanders onze badplaats bezoeken, vooral Fransen, Belgen en Engelsen maar ook Amerikanen, Noren, Zweden, Denen, Italianen en anderen. Een betrouwbare indruk geeft wel het gasverbruik, dat door de gemeentelijke gasfabriek geregis treerd wordt. Hieruit blijkt, dat het verbruik even hoog geweest is als in 1948. Nu was 1948 een goed jaar en waar we thans leven in een tijd van teruggang, mag dus geconstateerd worden, dat men over 1949 zeker niet onte vreden mag zijn. Hot is zeker in de seizoenzaken ook terdege te merken, dat de vreemdelingen smallere beurzen hebben daft de eerste jaren na de oorlog. Maar blijkbaar is toch de trek naar de badplaatsen, althans naar Eg- mond aan Zee, zo groot en in ieder geval naar Egmond aan Zee nog steeds toenemend, dat het steeds groter wordend geldgebrek er, globaal genomen, door gecom penseerd wordt. Het dagbezock was enorm Dat de trek naar het Egmondse strand jaar op jaar groter wordt, kan men, ook zonder cijfers of tellingen, direct overzien, als het strandweer is. Nooit tevoren is het bezoek zo overweldigend ge weest als dit jaar en het is maar gelukkig, dat de opname-capaci teit van het mooie, orede strand, eigenlijk oneindig is. Steeds ver der strekt de exploitatie zich noord- en zuidwaarts uit en lang zamerhand is deze van vroeger 2 km, nu tot welhaast 4 km uitge groeid, doordat velen er een strandwandeling voor over heb ben, om dan betrekkelijk wat rustiger van het strandleven te kunnen genieten. Ondanks het slechte zomerweer in Juni en Juli mocht de gemeen telijke strandexploitatie zich, over het gehele seizoen gerekend, ge zien de ontvangsten, verheugen over een bezoek als nooit tevoren Hoewel zulks uiteraard alleen de mooie zomerse dagen betreft, is het toch ook wel tekenend, dat op die dagen de fietsenstallingen volkomen vol waren, zodat velen hun fiets niet kwijt konden. Een telling van het aantal fietsers op een mooie Zondag tussen half 6 en half 7, wees uit, dat in dit uur meer dan 2000 fietsers van het strand terugkeerden! De V.V.V. deed haar uiterste best De V.V.V. heeft dit seizoen wel haar uiterste best gedaan om het de gasten zo aangenaam mogelijk te maken en daardoor de trek naar de badplaats te bevorderen. Over het geheel genomen hoort men over de geboden attracties niets dan lof en werden zij dan ook een volledig succes. Alleen de motor-races hadden te lijden van het slechte weer en hoewél het aantal betalende be zoekers niettemin nog circa 2500 bedroeg, kwam men er financieel niet geheel uit. Daarentegen werden de wieler wedstrijden, die dit jaar voor het eerst georganiseerd werden in samenwerking met de wielren- vereniging Alcmaria Victrix, een' daverend succes. Het na afloop van deze wedstrijden gegeven vuurwerk, dat dit keer werkelijk schitterend was, trok naar schat ting niet minder dan 15.000 be zoekers. Natuurlijk werden ook weer strandfeesten georganiseerd, be sloten met een lampionoptocht, met medewerking van de Alk- maarse Postfanfare. De deelname hieraan overtrof verre die van enig vorig jaar. Tal van andere attracties wer den de gasten geboden: voetbal wedstrijden, een sportdag, caba ret, bioscoop, schaakwedstrijden, bridge-drives, oefeningen met de reddingboot en filmavonden van de Reddingmaatschappij, kerkcon- certen, bazars, een bonte menge ling, verspreid over het hele sei zoen, zodat op elk moment elk wat wils werd geboden. Ook de illuminatie van de kom van het dorp met het Eyma-plant- soen, gedurende enkele weken, schiep een gezellige sfeer. Slechts 2 attracties zal men het volgend seizoen waarschijnlijk liever willen missen. Het Lunapark, dat gedurende 8 dagen in Juli gehouden werd, moge bij velen in de smaak val len, bij even zovelen wordt het zonder twijfel slechts als een bron van rustverstoring gezien. Het valt dan ook te betwijfelen of het volgend seizoen een herhaling te zien zal geven. Ook de tochtjes met het amphi- bie-vaartuig, hoe aardig overigens ook, zullen wel tot het verleden behoren, tenzij andere maatrege len voor de veiligheid getroffen worden. De stranding van dit vaartuig moge een aardige bijzon derheid geweest zijn tijdens het strandleven, er is tevens uit ge bleken, dat deze pleziertochtjes niet gevaarloos zijn. Niet onvermeld mag hier ten slotte blijven de opening van de speeltuin De Egmonden, waar mede Egmond aan Zee een blij vende attractie rijker is gewor den, die zeer in de smaak is ge vallen. Vooral bij minder goed strandweer vinden de kinderen hier een aardig tijdverdrijf en gezien het bezoek in dit eerste seizoen, mag verwacht worden, dat de speeltuin het wel doen zak Een bevredigend seizoen Zo mag dan globaal genomen het seizoen 1949 worden aange merkt als een bevredigend sei zoen, zeer zeker als men rekening houdt met de teruggaande tijd, waarin we nu leven. Egmond aan Zee, dat staat vast, begint zich te ontwikkelen tot een graag bezochte badplaats. Wil het echter een badplaats van de 1ste rang worden, dan is herbouw van hotels en pensions zeer dringend nodig. Tijdens dit seizoen konden de eerste zaken weer geopend worden op het prachtig, nieuw aangelegde Pompplein en omge ving. De trek naar deze zaken - café garage en kunstzaak bleek direct enorm. Druk is men reeds bezig met de herbouw van 6 an dere zaken aan de Noordzijde van het plein. Moge het volgend jaar ook de zuidzijde herbouwd zijn. waarmede dan de vroeger zo ge zellige „city" van Egmond aan Zee weder zal zijn herrezen. Nieuwe bushalten EGMOND AAN ZEE. De NA. CO heeft 2 nieuwe autobushalten ingesteld aan de Wilhelminastraat, n.l. op de hoek van de Prins Hen. drukstraat en op de hoek van de Trompstraat. Voor de bewoners van de Wilhelminastraat en al wat daar ten N. W. van ligt is dit een belangrijke verbetering. Einde strandexploitatie EGMOND AAN ZEE. De ge meentelijke strandexploitatie wordt dit jaar pas op 12 Sept. gesloten, waarmee voor het eerst de exploi tatie in September wordt voort gezet. Men wil hiermede een proef nemen mede met het oog op de vacantiespreiding. Zij, die hun tenten op het ge- mcentestrand in bewaring gegeven hebben, moeten zorgen, dat deze uiterlijk 12 Sept. worden afgehaald. Vondsten op het Pompplein EGMOND AAN ZEE. Bij de herbouwwerkzaamheden op het Pompplein worden nog steeds vondsten gedaan. Behalve munten, en brokstukken van de indertijd in zee gestorte kerk, zijn ook verschil, lende tegels gevonden, o.a. van een café, dat daar in vroeger tijden ge staan heeft, met het opschrift: ,,De maat is kostelijk". Inenting EGMOND-BINNEN Met het oog op het grote pokkengevaar wordt herinenting door het staats toezicht op de Volksgezondheid dringend noodzakelijk geacht. In verband hiermede zal de gemeente tot kosteloze herinenting (dus nieu we inenting bij personen, die vroe ger al ingeënt zijn tegen pokken) over gaan, n.l. te Egmond-Binnen op Zaterdag 3 Sept. a.s des nam. 3 uur in het patronaatsgebouw, en te Egmond a. d. Hoef in het gym nastieklokaal der openbare lagere school, eveneens op 3 Sept. a.s., echter nes nam. 5 uur. ..Nou, ja, we hebben de sprong in het onbekende gewaagd; we z/i in een auto gestapt, zonder eigenlijk goed te weten, waar we wel terecht zouden komen. Plannetjes maken konden we niet, want we waren afhanke lijk van de good-will van de autobestuurders; al lopend en liftend gingen we door België, Zwitserland en Frankrijk en we hebben een buitenlandse reis gemaakt, die we ons leven lang niet meer zullen vergeten". In een veilig huis aan de Java- straat kunnen de drie ondernemen, de Helderse jongens Jan en Wim Zijp en Kees Graaf rondom een sa lontafeltje daar uren over praten. Zo'n reis naar ik-wcet-niet-waar was eehtcr niet altijd zo heel veilig, en het ging ook allemaal niet zo heel erg gemakkelijk; de luxe en de comfort bleven in Den Helder achter, maar wat gaf dat;; we heb ben nu iets van de wereld gezien, we hebben veel meegemaakt, en en Lopend en liftend Dan begint de stortvloed van woorden, soms van drie kanten te gelijk, En dat wordt een verhaal vol opwindende gebeurtenissen, vol romantiek, vol charme ook en vol spanning; welnee, meneer, het ge beurt niet alleen in de boeken; we hebben het zelf gezien! „Van Den Helder naar Heerlen ging het al heel erg gemakkelijk. Daarvoor was er een unieke reisge legenheid. Van Heerlen naar Val kenburg hebben we gezeten in een potdichte bestelwagen; het was warm weer en je kunt je voorstel len hoe we ons voelden, toen we in Voerendaal, een plaatsje acht km. van Heerlen af moesten wachten op een urenlange optocht ter geie- eenheid van de Kerkwijding van de St. Laurentiuskcrk, die geconsa creerd werd door Paus Leo IX. Vanaf Valkenburg ging het slecht met liften. Met een bagage van elk 20 kg. op ons nek zijn we naar Maastricht gelopen, en vanaf deze plaats zijn we weer in een bestel wagen doorgelift naar Wandre, een eeuwenoud dorpje onder Luik, ge- legen op de heuvels, van waaruit je genieten kan van een prachtig ver gezicht op Luik en omgeving. Dat liften was nu en dan wel een stap in het onzekere, maar de afhanke lijkheid van de autobestuurders en de boeren deed je in de gelegenheid komen kennis te maken met de volksaard en de gebruiken van de buitenlanders. In 't land van dc gastvrije Walen. Een prachtige tocht langs de onge baande wegen van de Ardennen deed ons belanden in Ferrières een plaatsje tussen Malmedy en Namen. Erg gastvrij zijn de boeren hier. Daar kunnen de Hollanders nog veel van leren. Wel willen ze even tjes de kat uit de boom kijken om te zien wat voor vlees ze met je in dc kuip hebben, maar ben je een maal geaccepteerd, dan is alles koek en ei. We kregen daar direct grote volle kommen koffie en nu bestaat daar de gewoonte je kom om te draaien, als je geen koffie meer wilt gebruiken. Wij wisten daar natuurlijk niets van. En zo gebeur de het dat onze kommen geen ogen blik leeg bleven staan en we dron ken meer dan we wel opkonden! De volgende dag hebben we hon ger geleden. Het was onze gewoon te brood onderweg te kopen, maar in deze contreien was er kilome ters in de omtrek geen bakker te vinden. In de middag reden we mee met een zeer beleefde zakenman, die steeds vroeg of we goed zaten. „Ca va" zeiden we maar. Dat zeggen ze daar zelf honderd keren op een dag. ,,Ca va" Waarachtig het ging! Het ging allemaal! Salmchatcau, een plaatsje midden in het leisteengebied Bouvignc vandaar per trein naar Clervaux, een vrij oud stadje in een keteldal, waar we het Bene dictijnerklooster bewonderd heb ben,, en waar bij avond de maan zo ontzettend indrukwekkend de hoge heuvelkammen in een romantische gloed kan zetten! Lopend bereikten we Marbourg en vandaar ging het met een vee wagen naar Luxembourg. Intussen zaten we al midden in het gebied waar men Frans spreekt. We spra ken nog wel zo'n ziekenhuis-frans, maar toch konden we ons verstaan baar maken. Hier woedde de oorlog. Op dc weg van Luxembourg- Thionville hebben we ons verwon derd over de hemeltergende ver waarlozing van de steden. In Metz bijvoorbeeld leek het of er eergis teren nog oorlog was. Alles lag er nog precies zo bij als in de oor logsdagen. die de geweldige ver woestingen brachten. Onhygiënisch, vuil, smerig, dat waren de enige woorden, die we daar behoefden te gebruiken. Na Thionville bereikten we Mataincourt, waar we kennis maakten met een veehandelaar, die tevens burgemeester was, en met een nog interessanter type: een zeventien jarige losbol, Comte Marius de Sholtes, die aan lager wal was geraakt, met zijn der tiende jaar reeds bij de Maquis terecht was gekomen, en nu knecht was bij een wijnhandelaar. We overnachtten bij een vriende lijke metselaarsfamilie, die zich er over verwonderde, hoe netjes wij de aardappelen konden schillen Steeds verder Met een Brusselse zakenman vlo gen we met een vaart van 140 k.m. door de Franse Vogezen. Die wist wat chaufferen was! Een snelheid van 80 k.m. was voor hem lang zaam genoeg om de haarspeldboch ten te nemen. Zo bereikten we Basel, waar we ons danig geërgerd hebben om het lompe optreden van de Hollanders, die tekeer gaan en schreeuwen een noodzakelijke om gangsvorm plegen te vinden ""wan neer 'ze in het buitenland zijn. Daarom zijn ze in het charmante Frankrijk niet zo getapt. Die Schwciz In Zwitserland zijn we in een heel wijde boog om het Berner Oberland heengetrokken en plaat sen bezocht als Bern, Interlaken, Meiringen, Luzern; de overweldi gende maar barre schoonheid van het Zwitserse bergland beklemde ons. Natuurlijk hebben we uitgebreide bergtochten ondernomen en het af scheid van Zwitserland viel ons wel wat zwaar Maar, vooruit wachtte Frankrijk ons op. La France, le pays de vin. Het land ook, waar we de Franse gemakkelijkheid goed leerden ken nen. Men schijnt daar het woord van Lodewijk de Zestiende: ,,'t Zal mijn tijd wel uitdienen" goed ont houden te hebbenl Laisser faire, laisser aller! Maar dan in een andere betekenis! Dc huizen, dc dorpen, de steden wor den grandioos verwaarloosd. Een schilder hegft er weinig of hele maal geen werk. Alle huizen zien er vaal-grjjs uit. Het hout rot weg hoven de hoofden van de bewoners en de muren scheuren. De mensen zien het aan, en laten het maar zo. Het zal mün tijd wel uitdienen. Paris Paris! En dan het hart van Frankrijk, Parijs. 't Viel tegen. Neen, Parijs is de Lichtstad van vroeger niet meer. in Amsterdam is net 's avonds ge zelliger. De winkels doven des avonds de lampen, en uit de café's alleen straalt nog een zwak licht r.aar buiten. Ai zwervend kwamen we terecht in de Montmartre: nauwe hobbe lige straatjes, kleine cafétjes, waar allerlei lugubere figuren onder het lamplicht dingen doen waar de mensen geen weet van hebben. Na tuurlijk hebben we gezocht naar de stamcafé's van dc kunstenaars, die in hun oorspronkelijke staat be waard zijn. maar de kunstenaars zijn er niet meer te vinden. De mo derne realisten trekken naar bui ten; wat we vinden zijn de kunste naars van de decadente kunst, de dragers van een wegterende cul tuur, wufte chansonières in de ove rigens toch wel gezellige café's, en tenslotte een paar sardines en een luttel glas wijn, die ons meer dan zeven gulden kostten. In de schaduw van dc Notre Dame De meeste avonturen hebben we beleefd op de lie de France, het roemruchte eiland in de Seine, SCHERMERHORN. Woensdag 31 Augustus kwamen de hoofdinge landen van het Waterschap „De Schermeer", in vergadering bijeen in het Noorderpolderhuis te Scher- merhorn. De Dijkgraaf, de heer Jac. Posch, burgemeester van Oterleek. opende de vergadering. Hij bracht hulde aan H. K. H. Prinses Wilhelmii op haar verjaardag en herdacht in waarderende woorden de onlangs overleden poldermeester de heer Jac. Keijzer, waarbij ('c vergade ring staande een ogenblik stilte in acht nam. Bericht van verhindering was Ingekomen van de heren J. Groot Mz„ G. J. Borst en G. Go- vers, welke laatste door ernstige ziekte niet aanwezig kon zijn. De Dijkgraaf wenste hem een voor spoedig herstel toeqg,ty2 i- ,r5i van welkom tot de heer Burmann, die voor het eerst als gast aanwe zig was, kwamen de ingekomen stukken aan de orde. Ingekomen was een brief van de minister van O. K. en W. houdende toekenning van een rijkssubsidie van f 6292.— in de kosten van restauratie der vier z.g. levende molens, een brief van Ged. Staten, houdende toeken ning van een provinciaal subsidie van f 2235.voor de restauratie der 5 z.g. dode molens en f 1628. voor de 4 z.g. levende molens; voorts een brief van tied. Staten, houdende goedkeuring van de ver koop van een schoolgebouw aan de gemeente Oterleek. De opzichter, de heer Krijnse Locker, deelde mee, dat de restau ratie van 3 molens reeds is voltooid; aan de 4e is men momenteel bezig. Besloten werd, op voorstel van Dijkgraaf en Heemraden, tot toe kenning van een gratificatie van 2 van de wedde over het jaar 1949 aan het vaste personeel in dienst van het Waterschap „De Schermeer", tot een maximum van f 50.voorzover het salaris min der bedraagt dan f 4200.'sjaars. Na onderzoek van de geloofsbrie ven der op 4 Juli 1949 gekozen hoofdingelanden, de horen G. Go- vers, H. J. Groot en P. Burmann, werd tot toelating der nieuw geko zenen besloten. De heer W. J. Ko ning werd met grote meerderheid van stemmen no. 1 geplaatst op de aanbevelingslijst voor Heemraad, ontstaande door de periodieke af treding van de heer W. J. Koning per 30 September 1949. Nadat de stemmen eenmaal gestaakt hadden, werd dc heer M. J. Groot als no. 2 op de aanbevelingslijst gekozen, de heer C. Laan werd als derde aanbe- volene "'ckozen. Hif/ra' volgde het opmaken van een aanbevelingslijst voor Dijk graaf, ontstaande door de periodie ke aftreding van de heer Jac Posch per 30 September 1949. Met algemene stemmen werd de heer J. Posch als eerste op de lijst van aanbeveling gekozen. Nadat de stemmen tweemaal hadden ge staakt, werd de heer J. Boekei als tweede op deze liist gekozen, No. 3 op de aanbeve!'/gslijst werd de heer K. Korver. Vóór de rondvraag gaf de heer Krjjnse Locker een overzicht van de toestand van de wegen in het Waterschap. De Dijkgraaf bracht hulde aan hen, die, tegelijk met de vernieuwing der wegen, hun op deelde vervolgens mede dat de Schouw 14 dagen later zal plaats vinden. In de rond# raag stelde de heer E. D. Govers vragen aangaan de de belasting op onderbemaling en aangaande het verlenen van een bijdrage bij de Stichting van de La gere Landbouwschool. Nadat de Dijkgraaf de heer Govers op be vredigende wijze had geantwoord, dankte hij de vergadering voor de vlotte en prettige sfeer, waarin de besprekingen waren gevoerd, waar na hij de bijeenkomst, althans wat het openbare gedeelte daarvan be trof, sloot. Floralia-tentoonstelling DE RIJP. Op Zaterdag 3 en Zondag 4 September zal in hotel „De Eendracht" van mej. Wed. van der Vliet de 54ste tentoonstel ling van Floralia worden gehou den. De tentoonstelling zal ge opend zijn op Zaterdag van 8 tot 10 uur en Zondag vap 2 tot 10 uur. Inzendingen worden ver wacht op Zaterdag van 1 tot 2 uur. Voor de huisvlijt moeten de inzen dingen binnen zijn pp 1 Septem ber. Gelegenheid hiervoor wordt gegeven van 7 tot 8 uur. Ook worden gaarne, ter opluistering, bloemen, planten en huisvlijt- voorworpen ingewacht. Wij kun nen alle inwoners van De Rijp en omstreken aanraden een bezoek te brengen aan deze mooie ten toonstelling, die zoals ieder jaar zeer zeker een bezoek waard is Hoewel besturen vooruitzien heet, een combinatie die zelfs nog opgaat bij onze gemotoriseerde fiets, is de wetgever de snelle emancipatie van het fietsdom niet by kunnen blij ven, en In gebreke gebleven uni forme richtlijnen uit te geven. Zo doende ziet men hier de kleine puf- fertjes op de rijwielpaden en elders juist weer op de grote verkeersweg rondtoeren. Verder is daar het probleem wél of géén rijbewijs. Wanneer voor het ene hulpmotortje geen rijbewijs wordt verlangd, is het recht en billijk, dat voor haar precies even krachtige zuster zulks evenmin wordt geëist. Hoe zit het nu eigen lijk met de gemotoriseerde fiets! Is het een motor in de zin der wet, of is het een fiets? Is er dus een nummerbewijs voor nodig of niet? Het gebruik schijnt wel ingebur gerd te zijn, dat voor al deze So lexen, mosquito's, VAP vler's, en anderen wegenbelasting betaald moet worden (f 10,p. j.). Maar geschiedt zulks op goede gronden We zien Minister Lieftinck hevig „Ja" knikken, maar vinden dit toch een pracht puzzeltje voor onze knappe juristen, dat hoe eer hoe liever definitief moet worden opge lost, willen er hier en daar geen onschuldige slachtoffers volgen. Voorshands geven we echter alle adspirant eigenaren van de gemo toriseerde fiets in overweging om zich te bekwamen voor een rijbe wijs, en een wegenkaart en een nummerbewijs aan te vragen. En in voorkomende gevallen bij de plaat selijke politie te informeren of men op de grote weg dan wel op het rijwielpad moet rijden. Het schijnt dat men hier en daar reeds in oorlogsdagen naar harte lust geëxperimenteerd heeft met diverse hulpmotorconstructies, an ders hadden ze nu niet zo kort daarna in zoveel soorten, en wat meer zegt, technisch' welhaast vol maakt, op de markt gebracht kun nen worden. Want het wil wat zeg gen, dat men deze dingen 75 tot 100 km op één liter benzine laat lopen, en met een gemiddelde I snelheid van plm. 18 tot 24 km/u. itten hadden laten vernieuwen en I Het klinkt min of meer fantastisch VEILING-OVERZICHT LANGEDIJK LANGEDIJK De afgelopen week was het beeld aan onze vei lingen zeer gunstig. De vraag naar de koolsoorten speciaal uit Frankrijk was groot en dc han del dus graag. Speciaal de witte kool was zeer duur. De eeste dagen lag de prijs nog tussen f10 a f13 per 100 kg. Woensdag liepen de noteringen om hoog tot f17.80 en Donderdag was het bijna f20.—. Dit is 'n ongekende prijs voor witte kool. Het was geen zeldzaamheid dat er witte kool werd verkocht van boven 1 gulden per stuk en dit wil toch wat zeg gen. Met de prijs steeg ook dc aan voer. Deze week werden niet min waar de Notre Dame verloren staat tussen de gebouwen, die haar schoonheid afbréuk doen, We wil den het stamcafé „Les Cloehes", van „die onder de Seinebruggcn slapen" een bezoek brengen, maar het gevalletje was gesloten. Niet ver uit dc buurt stond het Hotel „Colbert", waar we dan in 's hemelsnaam maar binnen gin gen Wat we zagen was werke lijk niet te beschrijven. Ontelbare kerels van het laagste soort, ongure individuen, gemene sujetten, van het onvervalste misdadigerstype, loerden ons met kleine gemene oog jes vijandig aan en toen wij, heel dapper, zeiden dat wij Hollanders waren, op hun vraag, waar We van daan kwamen (ze bedoelden: wat doen jullie hier, want pottenkijkers hebben we hier helemaal niet no dig) was het enige dat wij ten ant woord kregen: partir, partir et tout dc suite!!! Over dit woord zijn we op school dikwi,jls gestruikeld maar nu be hoefden we ons op de betekenis er van niet te bezinnen! Vertrekken., we zijn nog nooit zo snel ergens vertrokken als daar, en nauwelijks waren we buiten, of twintig, dertig kerels drongen rondom ons samen en er was maar een heel nauwe reddende doorgang tussen hen open, waarlangs we snel ontglipten, de beschaafde boulevard op.... Later vernamen we, dat de Politie, zelfs tot de tanden gewapend, geen voet in deze buurt durft te zetten. Naar huis! Bij de Belgisch-Franse grens von den we een Hollandse wagen, die ons in een ruk door naar Den Haag bracht, en voor ons die duizenden kilometers achter de rug hadden, was de afstand naar Den Helder maar een bagatel Na drie weken kwamen we er terug, een beetje magerder, maar vele ervaringen rijker...." der dan 43 wagons verhandeld. Door gebrek aan spoorwagons waardoor het product niet kon worden verladen, daalde de prijs de laatste dagen van dc week weer tot f12 a f14 per 100 kg. Vrijdag en Za terdag begonnen ook de plaatselijke zuurkoolfabrikanten aan de veiling te kopen met name dc fa. Hart Dure witte kool voor dc fabricage tot zuurkool. De gele kool was deze week ook heel graag. Was Maandag de prijs nog bij f6.— per 100 kg., Dinsdag was het zo maar f4.hoger en no teerden we f10.80 tot fll.60. In de veiling te Broek op Langcndijk liepen de prijzen zelfs tot f15.per 100 kg. Donderdag was ooi» in Nrd- Scharwoude de prijs weer 'n flink stuk hoger en noteerden wc va*i f 13 tot f16.40. Tengevolge van de stop zetting van de export naar Duits land kwam ook voor dit produet 'n neergang. Vrijdag werd laag be gonnen met prijzen van f6.tot f8.maar spoedig steeg de markt en de laatsten brachten weer fll. tot f12.80 op. Van de gele kool werden 8 wagons aangevoerd. Met de rode kool was het ook deze week nog mis. Het is verwon derlijk dat men dit mooie product maar niet kan plaatsen. Grote par tijen draaiden weer door en moes ten worden gedenatureerd tot vee voer. Donderdag was ook voor dit pro duet de beste dag. Toen werden de meeste partijen verkocht. De prij zen varieerden van f5.50 tot f8.50. De aanvoer bedroeg 28 wagons. De slabonen deden het ook weer goed. Begonnen werd met 'n prijs van rond f40.Dinsdag was de beste dag en steeg de prijs tot f52.- Woensdag en Donderdag vielen niet uit de toon en de hoogste noterin gen bleven tot f50.Vrijdag was het iets slapper. Hoogste prijs f45. Zaterdag begon goed. Reeds bij de eerste partijen liep de prijs, op tot f54.per 100 kg. maar al spoedig bleek dat dit niet volgehouden kon worden en bleven de hoogste note ringen rond f50.per 100 kg. Van het product slabonen werden 15 wagons verhandeld. Uien bleken ook zeer gewild. Wat 'n tegenstelling met het vorige jaar toen van het begin tot het einde geen uien konden worden verkocht. De prijs lag aanvankelijk fond f10. Op het einde van de week werd f15 tot 117 besteed. De aardappelen-aanvoer daalt langzaam aan. Deze week werden nog 31 wagons verkocht. De prijs daalde en bedroeg op het einde van de week voor de Eerstelingen f8. Blanke Eigenheimers f7.Blauwe Eigenheimers f6.70; Bevelanders f6.en Bintje f6.70. Van de grove sorteringen zijn de Bintjes het duurste. Deze brachten tot f8.per 100 kg. op. maar het blijkt zelfs zo te zijn, dat deze bijzonder lichte motortjes, dank zij hun hoog toerental, zelfs in staat zijn om een stevige tegen wind te overwinnen. Uiteraard is het niet ongewenst dan een beetjl bij te trappen, hetgeen met het oog op de kou al aanbevelenswaardig is, maar nodig is zulks niet. De cylinder inhoud van Solex en VAP 4 is 45 cc, die van de mos quito 38 cc, doch het toerental van laatstgenoemde is weer hoger. Zij hebben elk hun voor en nadelen. Zo staat de solex op de voorvork, en trekt door middel van een wiel op de band, doch de snelheid is niet te regelen. Men houdt dus steeds eenzelfde snelheid, en stopt door het gas af te sluiten. By de beide anderen is de snelheid wel te re gelen, bovendien heeft de VAP 4, een product van de ABC fabrieken te Parjjs een vrijloop die op het stuur te bedienen is. De motor kan dus draaien als de flets stilstaat Naar onze bescheiden mening is de plaats van de Solex voor het ver oorzaken van oliespatten op de kleding het ongunstigst. Bij de on der de trapas opgehangen mos quito is dat gevaar weer veel min der. De mosquito trekt eveneens door middel van een loopwiel op de band. Dit loopwiel systeem van Solex en mosquito zou het bezwaar van doorslippen kunnen opleveren op wegen die ernstig bevuild zyn met klei. In de practijk is daar tot heden echter weinig hinder van ondervonden. De VAP 4 wordt terzijde aan het verlengde van de achteras opge hangen en drijft het rijwiel aan met behulp van een korte ketting. Door slippen is hier dus uitgesloten. Ook staat de motor zover van de be stuurder af dat voor oliespatten geen gevaar meer bestaat. Beide andere machientjes zijn reeds lan gcr tijd in gebruik, en men kan dus afgaan op een zekere ervaring. De VAP4 is echter totaal nieuw aan de markt, iodat men de resultaten moet afwachten. Gezien de bijzon der eenvoudige constructie zijn de vakmensen daar evenwel vrij ge rust op. De verhouding van pig- nomrad tot koppelingrad ic 12 of 14 52 en van het kleine tandrad tot wleltandrad nogmaals 12-52, De krukas maakt dus 20 omwentelin gen voor één wielslag. Bij de an deren is dit nagenoeg gelijk. Van daar de vrij grote kracht die ont wikkeld wordt en zelfs voldoende schynt voor het voortbewegen van een tandem of invalidenwagen. En als zodanig worden ze reeds hier en daar gebruikt. Hot komt ons echter raadszaam voor ten behoeve van een invaliden wagen nog een hoge re giering toe te passen, omdat deze voertuigjes biivoorkeur lang zaam dienen te gaan. Theoretisch moet het dan zelfs mogelijk zijn om een zgn. invaliden driewieler met een aparte bestüuredr op de ach terzitplaats hiermede voort te be wegen. Hiervan zijn echter nog geen voorbeelden voorhanden, zo dat zulks nog moet worden afge wacht. Over het algemeen is de hoeda nigheid van de naoorlogse hulpmo toren wel zo doeltreffend dat zij met een gerust hart op fietsend Nederland kunnen worden losgela ten, mits datzelfde fietserscorps bereid is om de verkeersregelen volledig op te volgen, zodat hun nerzijds de ongevallenstatistiek niet ongunstig wordt beïnvloed. Nieuws van V.V.V. De Rijp DE RIJP. In een door V.V.V gehouden vergadering werd het programma voor de a.s. kermis week besproken en werd besloten diverse sportwedstrijden te orga niseren. Zo zal de eerste Zondag van de kermis een harddraverij worden gehouden voor boeren paarden (geen bloedpaarden). De prijzen, die hiervoor worden uit geloofd, zijn niet mis. De eerste prijs zal bedragen f 60.en ver volgens f 40.f 20.en f 10. Op Donderdag zullen we kun nen genieten van een wedstrijd in hardlopen. Gelopen zal worden over een afstand van 1000, 1500 en 2000 meter. De prijzen zullen bestaan uit medailles en een wis selbeker. Deze is momenteel in handen van de heer J. van Veen, die natuurlijk zijn uiterste best zal doen om hem te behouden. Een nieuwtje op dit gebied wordt gebracht met een wedstrijd voor dames; deze zullen 600 meter lopen. Ook hier zullen medailles de beste prestaties belonen. De Zaterdag staat in het teken van de motorsport. In samenwer king met de Motorclub Schermer- horn en Omstreken zal een be- trouwbaarheidsrit worden georga niseerd; men verwacht hiervoor veel belangstelling en er zyn .fraaie prijzen beschikbaar. Alweer een bloeddorstige hond DE RIJP. De heer E. Beumer ontdekte, dat op zijn land een 12- tal konijnen, van het soort reuzen, waren verscheurd. Terwijl hij nog op het land was, zag hij de dader terug komen om nogmaals zijn slag te slaan. Het bleek een hondl van de heer B. te zijn. De schade, die ruim f 50.bedroeg, zal on derling worden geregeld. Inenting tegen pokken in Langedijk Waar de kans, dat vanuit Indo nesië de pokkenziekte naar hier wordt overgebracht op het ogen blik vrij groot is en het sterfte cijfer voor niet of te lang ge leden ingeënte personen zeer hoog blijkt te zijn, zal binnenkort ook in de gemeente Langedijk ge legenheid worden gegeven tot kosteloze inenting van gemeente wege, waarvoor voorlopig alleen in aanmerking komen: 1. kinderen beneden 2 jaar; 2. personen, die reeds eerder zyn ingeënt. Bii deze twee groepen is de Kans op postvaccinale encephalitis (her senontsteking tengevolge van de inenting) te verwaarlozen. By hen, die tot nu toe nog nooit zijn ingeënt (boven 2 jaarj treedt deze complicatie soms wel op, zodat aan hen op het ogenblik nog niet kan worden aangeraden zich in te laten enten. Voor nadere bijzonderheden be treffende plaats en datum der bovenbedoelde kosteloze inenting zij verwezen naar de binnenkort in dit blad voorkomende publi catie. Geslaagd ZU1DERMEER, Voor het Asso ciatiediploma Boekhouden en aan verwante vakken slaagde dezer da gen de heer J, Huybei-ts te Zuider- meer, thans te Den Haag. Hij werd opgeleid door de heer H. G. Holt- kamp te Hoorn. NAARYEI?iD\DrVlEEpY GfcW. KRÜAS G£20GrO,VGT HEY LAA)- ÖUCNVAflKffOVÉNDlgN) GBpPR- MANENYfeHAAR VAN VEIE N&P ?0LPAVEN HEM HPffVftRONDlG CeginV ye ver?velbn... fcNW'j dachyen nog we«. DA"r HEY'MJDISYINDIE ioti- GEYWEM 2AT- KW MAAI? WAP samjon? £n gafiv no ges). K RULS, AL EEN TWEEDE VB JLILA/0N22 MED. SÖLDAAY N)EY 2'JN HA At? OOI< £IW KRftCWT ONTFUTSELE-N'? £N,lopbn oNkfc JONGENS* ER DflN DINNEN r>0/?y-A&ÉN)A©£ GEN!) LUNiEYEKD "S'j7 AOAÖI? AiSPlffEcYEDR VÉW 'CIRCUS KROt-?" KE-EIS DE Generaal INDERYIJP NIEV Op EEN (V7EYEETJE .TOEN ZOCHY H y H EY-MENEW Wtj~ "TOCH OOK WEL E-ENJ IN DE LENG Y E- (Van een Nn de Luchtl door d« grallieer deerd, kregen Wi een kort verslag de Nederlandse gedurende al dit door de Russlseli leed over de Ber stennartie organl te helpen leniger Dat een vermi: lijn ontelbare ve: herbergt, ligt vo zijn er onder hei zich om bekomm openbare liefdadi wezen. Vanaf Jar heeft de Nederl. gelijks vijfhondei behoeftige mensei maaltijd kunner grondstoffen daar de N.C.M. naar de Zusters van h Goede Herder" bereiding en de C voerde het eten auto's naar de pis werd uitgedeeld. J heeft merkwaard; roepen. Eenvoud bereikten de leidi migen schreven, c zonder had getrof hulp, die ze ontvi land kwam, c>it tc Duitsers had schreven, dat zich had bekommerd, N.C.M. hun dagelij tijd ontvingen. Hoe groot de no hoofdstad was, bil; zich in geheel dc en een half mill! meld hebben om i in aanmerking te dat zich nog vers buitenlandse orgat bekommeren, ande van dc Nederland: onvoldoende. Ook hulp aa Naast deze gaarl reeds maanden doo verschillende an waarop hulp ver! een, die ons bijzon zijn zal, is de hul] Nederlanders. Voor ring ook van tijd gevender in verban der noodzakelijke en kleding. Op bepaalde feest tuurlijk de kindere bedacht. Vorig jaa: den honderd Duit: Nederlandse kindei hoofdstad verblijve: menlijk feest uitgen teerd en iedej- kinc pakje mee naar hu gende inhoud: 1 pc jam, 1 tube tandpas borstel, 1 pakje WARMENHUIZEh Aanvoer: 48.000 kg eigenh. 6.30—7, witt «•80, bintje 7—7.30 meerlanders 7.60—' 5.60; 3100 kg uien I slabonen 2745; 13.6 6 50-7 20; 35 000 kg -7.40; 34.000 kg w 7 80 N.-SCHARWOUDï Aanvoer: 32.000 k, eerstelingen 6.707 mers 6—7.40, bi. c bevelanders 5.80—6 rode kool 5.50-5.60- kool 5—7.60; 90.000 5.10—9.30; 5000 kg u 28 000 kg slabonen —41. Met grote droef maken wij u bel dat in overgave Gods H. Wil na langdurig en smart maar geduldig, ge gen lijden, meerm voorzien van de 1 Sacramenten der S venden, naar een b leven is overgeg onze innig geli vrouw, moeder, huwd en grootmoi ELIZABETH DE VRIES geb. Hendrikhuiz in de ouderdom 71 jaar. Joh. de Vries Hem: Zr. M. Redempl in de-' wereld Betsie de Vries Alkmaar: Guus en verlool K. de Vries A. de Vries-Du en kinderen Den Haag: Zr. M. Theresi in de wereld Coba de Vries Alkmaar, 31 Aug. 1 Heilooërdijk 44 De gezongen H. I vaartaienst zal pla hebben Zaterdag des morgens te uur in de parocl kerk van de H. L rentius, waarna begrafenis te 11.30 vanuit de kerk op R.K. kerkhof St. B bara alhier. Rozenkransbidden avonds 8 uur thuis. Gooi het oud p; voor Liefdewerk Oud P: niet weg. Bewa U doet er een werk meel b* 1

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1949 | | pagina 4