Het badseizoen te Egmond
De ontwikkeling van de
gemotoriseerde fiets
LUC
DRIE HELDERSE JONGENS
lopend en liftend door W.-Europa
Waterschap „De Schermeer
Geweldige prijzen voorwitte kool
Nederlc
dag
Donderdag 1 September 1949
Dolle avonturen in Parijse onderwereld
Vergadering Hoofdingelanden
De feiten zijn de wetgever vooruit
Gele kool en uien vlot
ll/P-
Marktbei
Familieberich
L. O. P.
G 4
Als de balans wordt opgemaakt
van het badseizoen 1949, is de
globale indruk niet ongunstig.
Zo druk als de laatste jaren na
de oorlog, is het in het begin van
't seizoen, in Mei en Jum, niet ge
weest. Hoewel geconstateerd kan
worden, dat de vacantiespreiding
ook voor onze badplaats niet zon-
der uitwerking is gebleven en dat
het seizoen zich tegenwoordig uit
strekt van begin Mei tot eind
September, terwijl vroeger alles
zich concentreerde op Juli en
1 Augustus, is de bezetting in Mei
j en Juni niet zo groot geweest als
1 mogelijk is.
Het is met de opname-capaci
teit van de badplaats zo gesteld,
dat in Juli en Augustus in d
verste verte niet aan de aanvra
gen voldaan kan worden. Vele
duizenden heeft het informatie
bureau van de V.V.V. moeten te
leurstellen. Vooral aan hotel- en
pensionruimte is er een hopeloos
tekort in die maanden. Hier
wreekt zich nog steeds het ver
lies tijdens de oorlog. Voor de her
bouw is de tijd nog altijd niet
gunstig. Enerzijds wenst de rege
ring hiervoor geen bouwvolume
beschikbaar te stellen, maar al
zou dit wel zo zijn, dan is het nog
zeer de vraag of herbouw lonend
is, waar berekend wordt, dat de
bouw van een hotel op f 17.000
per bed komt te staan!
Zo wijst de balans dan uit, dat
ondanks het aanvankelijk slechte
zomerweer, de maanden Juli en
Augustus een volledige bezetting
te zien gaven, maar dat het voor
seizoen niet lonend was, terwijl
ook de verwachtingen voor het
nazeizoen niet hoog gespannen
zijn.
De gas- en gastenmeter
Het is altijd moeilijk van het
vreemdelingenverkeer een juist
beeld te krijgen, ondanks 't feit,
dat ietjer verplicht is zijn bad
gasten op het gemeentehuis aan
t.e melden en hieraan steeds beter
de hand gehouden wordt.
Wel bli,jkt uit deze gegevens,
dat steeds meer buitenlanders
onze badplaats bezoeken, vooral
Fransen, Belgen en Engelsen
maar ook Amerikanen, Noren,
Zweden, Denen, Italianen en
anderen.
Een betrouwbare indruk geeft
wel het gasverbruik, dat door de
gemeentelijke gasfabriek geregis
treerd wordt. Hieruit blijkt, dat
het verbruik even hoog geweest
is als in 1948. Nu was 1948 een
goed jaar en waar we thans leven
in een tijd van teruggang, mag
dus geconstateerd worden, dat
men over 1949 zeker niet onte
vreden mag zijn. Hot is zeker in
de seizoenzaken ook terdege te
merken, dat de vreemdelingen
smallere beurzen hebben daft de
eerste jaren na de oorlog. Maar
blijkbaar is toch de trek naar de
badplaatsen, althans naar Eg-
mond aan Zee, zo groot en in
ieder geval naar Egmond aan Zee
nog steeds toenemend, dat het
steeds groter wordend geldgebrek
er, globaal genomen, door gecom
penseerd wordt.
Het dagbezock was enorm
Dat de trek naar het Egmondse
strand jaar op jaar groter wordt,
kan men, ook zonder cijfers of
tellingen, direct overzien, als het
strandweer is. Nooit tevoren is
het bezoek zo overweldigend ge
weest als dit jaar en het is maar
gelukkig, dat de opname-capaci
teit van het mooie, orede strand,
eigenlijk oneindig is. Steeds ver
der strekt de exploitatie zich
noord- en zuidwaarts uit en lang
zamerhand is deze van vroeger 2
km, nu tot welhaast 4 km uitge
groeid, doordat velen er een
strandwandeling voor over heb
ben, om dan betrekkelijk wat
rustiger van het strandleven te
kunnen genieten.
Ondanks het slechte zomerweer
in Juni en Juli mocht de gemeen
telijke strandexploitatie zich, over
het gehele seizoen gerekend, ge
zien de ontvangsten, verheugen
over een bezoek als nooit tevoren
Hoewel zulks uiteraard alleen
de mooie zomerse dagen betreft,
is het toch ook wel tekenend, dat
op die dagen de fietsenstallingen
volkomen vol waren, zodat velen
hun fiets niet kwijt konden. Een
telling van het aantal fietsers op
een mooie Zondag tussen half 6
en half 7, wees uit, dat in dit uur
meer dan 2000 fietsers van het
strand terugkeerden!
De V.V.V. deed haar
uiterste best
De V.V.V. heeft dit seizoen wel
haar uiterste best gedaan om het
de gasten zo aangenaam mogelijk
te maken en daardoor de trek
naar de badplaats te bevorderen.
Over het geheel genomen hoort
men over de geboden attracties
niets dan lof en werden zij dan
ook een volledig succes.
Alleen de motor-races hadden
te lijden van het slechte weer en
hoewél het aantal betalende be
zoekers niettemin nog circa 2500
bedroeg, kwam men er financieel
niet geheel uit.
Daarentegen werden de wieler
wedstrijden, die dit jaar voor het
eerst georganiseerd werden in
samenwerking met de wielren-
vereniging Alcmaria Victrix, een'
daverend succes. Het na afloop
van deze wedstrijden gegeven
vuurwerk, dat dit keer werkelijk
schitterend was, trok naar schat
ting niet minder dan 15.000 be
zoekers.
Natuurlijk werden ook weer
strandfeesten georganiseerd, be
sloten met een lampionoptocht,
met medewerking van de Alk-
maarse Postfanfare. De deelname
hieraan overtrof verre die van
enig vorig jaar.
Tal van andere attracties wer
den de gasten geboden: voetbal
wedstrijden, een sportdag, caba
ret, bioscoop, schaakwedstrijden,
bridge-drives, oefeningen met de
reddingboot en filmavonden van
de Reddingmaatschappij, kerkcon-
certen, bazars, een bonte menge
ling, verspreid over het hele sei
zoen, zodat op elk moment elk
wat wils werd geboden.
Ook de illuminatie van de kom
van het dorp met het Eyma-plant-
soen, gedurende enkele weken,
schiep een gezellige sfeer.
Slechts 2 attracties zal men het
volgend seizoen waarschijnlijk
liever willen missen.
Het Lunapark, dat gedurende
8 dagen in Juli gehouden werd,
moge bij velen in de smaak val
len, bij even zovelen wordt het
zonder twijfel slechts als een bron
van rustverstoring gezien. Het
valt dan ook te betwijfelen of het
volgend seizoen een herhaling te
zien zal geven.
Ook de tochtjes met het amphi-
bie-vaartuig, hoe aardig overigens
ook, zullen wel tot het verleden
behoren, tenzij andere maatrege
len voor de veiligheid getroffen
worden. De stranding van dit
vaartuig moge een aardige bijzon
derheid geweest zijn tijdens het
strandleven, er is tevens uit ge
bleken, dat deze pleziertochtjes
niet gevaarloos zijn.
Niet onvermeld mag hier ten
slotte blijven de opening van de
speeltuin De Egmonden, waar
mede Egmond aan Zee een blij
vende attractie rijker is gewor
den, die zeer in de smaak is ge
vallen. Vooral bij minder goed
strandweer vinden de kinderen
hier een aardig tijdverdrijf en
gezien het bezoek in dit eerste
seizoen, mag verwacht worden,
dat de speeltuin het wel doen zak
Een bevredigend seizoen
Zo mag dan globaal genomen
het seizoen 1949 worden aange
merkt als een bevredigend sei
zoen, zeer zeker als men rekening
houdt met de teruggaande tijd,
waarin we nu leven.
Egmond aan Zee, dat staat vast,
begint zich te ontwikkelen tot een
graag bezochte badplaats. Wil het
echter een badplaats van de 1ste
rang worden, dan is herbouw van
hotels en pensions zeer dringend
nodig. Tijdens dit seizoen konden
de eerste zaken weer geopend
worden op het prachtig, nieuw
aangelegde Pompplein en omge
ving. De trek naar deze zaken -
café garage en kunstzaak bleek
direct enorm. Druk is men reeds
bezig met de herbouw van 6 an
dere zaken aan de Noordzijde van
het plein. Moge het volgend jaar
ook de zuidzijde herbouwd zijn.
waarmede dan de vroeger zo ge
zellige „city" van Egmond aan
Zee weder zal zijn herrezen.
Nieuwe bushalten
EGMOND AAN ZEE. De NA.
CO heeft 2 nieuwe autobushalten
ingesteld aan de Wilhelminastraat,
n.l. op de hoek van de Prins Hen.
drukstraat en op de hoek van de
Trompstraat. Voor de bewoners
van de Wilhelminastraat en al wat
daar ten N. W. van ligt is dit een
belangrijke verbetering.
Einde strandexploitatie
EGMOND AAN ZEE. De ge
meentelijke strandexploitatie wordt
dit jaar pas op 12 Sept. gesloten,
waarmee voor het eerst de exploi
tatie in September wordt voort
gezet. Men wil hiermede een proef
nemen mede met het oog op de
vacantiespreiding.
Zij, die hun tenten op het ge-
mcentestrand in bewaring gegeven
hebben, moeten zorgen, dat deze
uiterlijk 12 Sept. worden afgehaald.
Vondsten op het Pompplein
EGMOND AAN ZEE. Bij de
herbouwwerkzaamheden op het
Pompplein worden nog steeds
vondsten gedaan. Behalve munten,
en brokstukken van de indertijd in
zee gestorte kerk, zijn ook verschil,
lende tegels gevonden, o.a. van een
café, dat daar in vroeger tijden ge
staan heeft, met het opschrift: ,,De
maat is kostelijk".
Inenting
EGMOND-BINNEN Met het
oog op het grote pokkengevaar
wordt herinenting door het staats
toezicht op de Volksgezondheid
dringend noodzakelijk geacht. In
verband hiermede zal de gemeente
tot kosteloze herinenting (dus nieu
we inenting bij personen, die vroe
ger al ingeënt zijn tegen pokken)
over gaan, n.l. te Egmond-Binnen
op Zaterdag 3 Sept. a.s des nam.
3 uur in het patronaatsgebouw, en
te Egmond a. d. Hoef in het gym
nastieklokaal der openbare lagere
school, eveneens op 3 Sept. a.s.,
echter nes nam. 5 uur.
..Nou, ja, we hebben de sprong
in het onbekende gewaagd; we
z/i in een auto gestapt, zonder
eigenlijk goed te weten, waar
we wel terecht zouden komen.
Plannetjes maken konden we
niet, want we waren afhanke
lijk van de good-will van de
autobestuurders; al lopend en
liftend gingen we door België,
Zwitserland en Frankrijk en we
hebben een buitenlandse reis
gemaakt, die we ons leven lang
niet meer zullen vergeten".
In een veilig huis aan de Java-
straat kunnen de drie ondernemen,
de Helderse jongens Jan en Wim
Zijp en Kees Graaf rondom een sa
lontafeltje daar uren over praten.
Zo'n reis naar ik-wcet-niet-waar
was eehtcr niet altijd zo heel veilig,
en het ging ook allemaal niet zo
heel erg gemakkelijk; de luxe en
de comfort bleven in Den Helder
achter, maar wat gaf dat;; we heb
ben nu iets van de wereld gezien,
we hebben veel meegemaakt, en
en
Lopend en liftend
Dan begint de stortvloed van
woorden, soms van drie kanten te
gelijk, En dat wordt een verhaal
vol opwindende gebeurtenissen, vol
romantiek, vol charme ook en vol
spanning; welnee, meneer, het ge
beurt niet alleen in de boeken; we
hebben het zelf gezien!
„Van Den Helder naar Heerlen
ging het al heel erg gemakkelijk.
Daarvoor was er een unieke reisge
legenheid. Van Heerlen naar Val
kenburg hebben we gezeten in een
potdichte bestelwagen; het was
warm weer en je kunt je voorstel
len hoe we ons voelden, toen we in
Voerendaal, een plaatsje acht km.
van Heerlen af moesten wachten
op een urenlange optocht ter geie-
eenheid van de Kerkwijding van de
St. Laurentiuskcrk, die geconsa
creerd werd door Paus Leo IX.
Vanaf Valkenburg ging het slecht
met liften. Met een bagage van elk
20 kg. op ons nek zijn we naar
Maastricht gelopen, en vanaf deze
plaats zijn we weer in een bestel
wagen doorgelift naar Wandre, een
eeuwenoud dorpje onder Luik, ge-
legen op de heuvels, van waaruit je
genieten kan van een prachtig ver
gezicht op Luik en omgeving. Dat
liften was nu en dan wel een stap
in het onzekere, maar de afhanke
lijkheid van de autobestuurders en
de boeren deed je in de gelegenheid
komen kennis te maken met de
volksaard en de gebruiken van de
buitenlanders.
In 't land van dc gastvrije
Walen.
Een prachtige tocht langs de onge
baande wegen van de Ardennen
deed ons belanden in Ferrières een
plaatsje tussen Malmedy en Namen.
Erg gastvrij zijn de boeren hier.
Daar kunnen de Hollanders nog
veel van leren. Wel willen ze even
tjes de kat uit de boom kijken om
te zien wat voor vlees ze met je in
dc kuip hebben, maar ben je een
maal geaccepteerd, dan is alles koek
en ei. We kregen daar direct grote
volle kommen koffie en nu bestaat
daar de gewoonte je kom om te
draaien, als je geen koffie meer
wilt gebruiken. Wij wisten daar
natuurlijk niets van. En zo gebeur
de het dat onze kommen geen ogen
blik leeg bleven staan en we dron
ken meer dan we wel opkonden!
De volgende dag hebben we hon
ger geleden. Het was onze gewoon
te brood onderweg te kopen, maar
in deze contreien was er kilome
ters in de omtrek geen bakker te
vinden.
In de middag reden we mee met
een zeer beleefde zakenman, die
steeds vroeg of we goed zaten. „Ca
va" zeiden we maar. Dat zeggen ze
daar zelf honderd keren op een dag.
,,Ca va"
Waarachtig het ging! Het ging
allemaal! Salmchatcau, een plaatsje
midden in het leisteengebied
Bouvignc vandaar per trein
naar Clervaux, een vrij oud stadje
in een keteldal, waar we het Bene
dictijnerklooster bewonderd heb
ben,, en waar bij avond de maan zo
ontzettend indrukwekkend de hoge
heuvelkammen in een romantische
gloed kan zetten!
Lopend bereikten we Marbourg
en vandaar ging het met een vee
wagen naar Luxembourg. Intussen
zaten we al midden in het gebied
waar men Frans spreekt. We spra
ken nog wel zo'n ziekenhuis-frans,
maar toch konden we ons verstaan
baar maken.
Hier woedde de oorlog.
Op dc weg van Luxembourg-
Thionville hebben we ons verwon
derd over de hemeltergende ver
waarlozing van de steden. In Metz
bijvoorbeeld leek het of er eergis
teren nog oorlog was. Alles lag er
nog precies zo bij als in de oor
logsdagen. die de geweldige ver
woestingen brachten. Onhygiënisch,
vuil, smerig, dat waren de enige
woorden, die we daar behoefden te
gebruiken.
Na Thionville bereikten we
Mataincourt, waar we kennis
maakten met een veehandelaar,
die tevens burgemeester was, en
met een nog interessanter type:
een zeventien jarige losbol, Comte
Marius de Sholtes, die aan lager
wal was geraakt, met zijn der
tiende jaar reeds bij de Maquis
terecht was gekomen, en nu
knecht was bij een wijnhandelaar.
We overnachtten bij een vriende
lijke metselaarsfamilie, die zich er
over verwonderde, hoe netjes wij
de aardappelen konden schillen
Steeds verder
Met een Brusselse zakenman vlo
gen we met een vaart van 140 k.m.
door de Franse Vogezen. Die wist
wat chaufferen was! Een snelheid
van 80 k.m. was voor hem lang
zaam genoeg om de haarspeldboch
ten te nemen. Zo bereikten we
Basel, waar we ons danig geërgerd
hebben om het lompe optreden van
de Hollanders, die tekeer gaan en
schreeuwen een noodzakelijke om
gangsvorm plegen te vinden ""wan
neer 'ze in het buitenland zijn.
Daarom zijn ze in het charmante
Frankrijk niet zo getapt.
Die Schwciz
In Zwitserland zijn we in een
heel wijde boog om het Berner
Oberland heengetrokken en plaat
sen bezocht als Bern, Interlaken,
Meiringen, Luzern; de overweldi
gende maar barre schoonheid van
het Zwitserse bergland beklemde
ons.
Natuurlijk hebben we uitgebreide
bergtochten ondernomen en het af
scheid van Zwitserland viel ons
wel wat zwaar
Maar, vooruit wachtte Frankrijk
ons op. La France, le pays de vin.
Het land ook, waar we de Franse
gemakkelijkheid goed leerden ken
nen. Men schijnt daar het woord
van Lodewijk de Zestiende: ,,'t Zal
mijn tijd wel uitdienen" goed ont
houden te hebbenl
Laisser faire, laisser aller! Maar
dan in een andere betekenis! Dc
huizen, dc dorpen, de steden wor
den grandioos verwaarloosd. Een
schilder hegft er weinig of hele
maal geen werk. Alle huizen zien
er vaal-grjjs uit. Het hout rot weg
hoven de hoofden van de bewoners
en de muren scheuren. De mensen
zien het aan, en laten het maar zo.
Het zal mün tijd wel uitdienen.
Paris Paris!
En dan het hart van Frankrijk,
Parijs.
't Viel tegen. Neen, Parijs is de
Lichtstad van vroeger niet meer.
in Amsterdam is net 's avonds ge
zelliger. De winkels doven des
avonds de lampen, en uit de café's
alleen straalt nog een zwak licht
r.aar buiten.
Ai zwervend kwamen we terecht
in de Montmartre: nauwe hobbe
lige straatjes, kleine cafétjes, waar
allerlei lugubere figuren onder het
lamplicht dingen doen waar de
mensen geen weet van hebben. Na
tuurlijk hebben we gezocht naar de
stamcafé's van dc kunstenaars, die
in hun oorspronkelijke staat be
waard zijn. maar de kunstenaars
zijn er niet meer te vinden. De mo
derne realisten trekken naar bui
ten; wat we vinden zijn de kunste
naars van de decadente kunst, de
dragers van een wegterende cul
tuur, wufte chansonières in de ove
rigens toch wel gezellige café's, en
tenslotte een paar sardines en een
luttel glas wijn, die ons meer dan
zeven gulden kostten.
In de schaduw van dc Notre
Dame
De meeste avonturen hebben we
beleefd op de lie de France, het
roemruchte eiland in de Seine,
SCHERMERHORN. Woensdag
31 Augustus kwamen de hoofdinge
landen van het Waterschap „De
Schermeer", in vergadering bijeen in
het Noorderpolderhuis te Scher-
merhorn.
De Dijkgraaf, de heer Jac. Posch,
burgemeester van Oterleek. opende
de vergadering. Hij bracht hulde
aan H. K. H. Prinses Wilhelmii
op haar verjaardag en herdacht in
waarderende woorden de onlangs
overleden poldermeester de heer
Jac. Keijzer, waarbij ('c vergade
ring staande een ogenblik stilte in
acht nam. Bericht van verhindering
was Ingekomen van de heren J.
Groot Mz„ G. J. Borst en G. Go-
vers, welke laatste door ernstige
ziekte niet aanwezig kon zijn. De
Dijkgraaf wenste hem een voor
spoedig herstel toeqg,ty2 i- ,r5i
van welkom tot de heer Burmann,
die voor het eerst als gast aanwe
zig was, kwamen de ingekomen
stukken aan de orde. Ingekomen
was een brief van de minister van
O. K. en W. houdende toekenning
van een rijkssubsidie van f 6292.—
in de kosten van restauratie der
vier z.g. levende molens, een brief
van Ged. Staten, houdende toeken
ning van een provinciaal subsidie
van f 2235.voor de restauratie
der 5 z.g. dode molens en f 1628.
voor de 4 z.g. levende molens;
voorts een brief van tied. Staten,
houdende goedkeuring van de ver
koop van een schoolgebouw aan de
gemeente Oterleek.
De opzichter, de heer Krijnse
Locker, deelde mee, dat de restau
ratie van 3 molens reeds is voltooid;
aan de 4e is men momenteel bezig.
Besloten werd, op voorstel van
Dijkgraaf en Heemraden, tot toe
kenning van een gratificatie van
2 van de wedde over het jaar
1949 aan het vaste personeel in
dienst van het Waterschap „De
Schermeer", tot een maximum van
f 50.voorzover het salaris min
der bedraagt dan f 4200.'sjaars.
Na onderzoek van de geloofsbrie
ven der op 4 Juli 1949 gekozen
hoofdingelanden, de horen G. Go-
vers, H. J. Groot en P. Burmann,
werd tot toelating der nieuw geko
zenen besloten. De heer W. J. Ko
ning werd met grote meerderheid
van stemmen no. 1 geplaatst op de
aanbevelingslijst voor Heemraad,
ontstaande door de periodieke af
treding van de heer W. J. Koning
per 30 September 1949. Nadat de
stemmen eenmaal gestaakt hadden,
werd dc heer M. J. Groot als no. 2
op de aanbevelingslijst gekozen, de
heer C. Laan werd als derde aanbe-
volene "'ckozen.
Hif/ra' volgde het opmaken van
een aanbevelingslijst voor Dijk
graaf, ontstaande door de periodie
ke aftreding van de heer Jac Posch
per 30 September 1949.
Met algemene stemmen werd de
heer J. Posch als eerste op de lijst
van aanbeveling gekozen. Nadat de
stemmen tweemaal hadden ge
staakt, werd de heer J. Boekei als
tweede op deze liist gekozen, No. 3
op de aanbeve!'/gslijst werd de
heer K. Korver.
Vóór de rondvraag gaf de heer
Krjjnse Locker een overzicht van
de toestand van de wegen in het
Waterschap. De Dijkgraaf bracht
hulde aan hen, die, tegelijk met de
vernieuwing der wegen, hun op
deelde vervolgens mede dat de
Schouw 14 dagen later zal plaats
vinden. In de rond# raag stelde de
heer E. D. Govers vragen aangaan
de de belasting op onderbemaling
en aangaande het verlenen van een
bijdrage bij de Stichting van de La
gere Landbouwschool. Nadat de
Dijkgraaf de heer Govers op be
vredigende wijze had geantwoord,
dankte hij de vergadering voor de
vlotte en prettige sfeer, waarin de
besprekingen waren gevoerd, waar
na hij de bijeenkomst, althans wat
het openbare gedeelte daarvan be
trof, sloot.
Floralia-tentoonstelling
DE RIJP. Op Zaterdag 3 en
Zondag 4 September zal in hotel
„De Eendracht" van mej. Wed.
van der Vliet de 54ste tentoonstel
ling van Floralia worden gehou
den. De tentoonstelling zal ge
opend zijn op Zaterdag van 8 tot
10 uur en Zondag vap 2 tot 10
uur. Inzendingen worden ver
wacht op Zaterdag van 1 tot 2 uur.
Voor de huisvlijt moeten de inzen
dingen binnen zijn pp 1 Septem
ber. Gelegenheid hiervoor wordt
gegeven van 7 tot 8 uur. Ook
worden gaarne, ter opluistering,
bloemen, planten en huisvlijt-
voorworpen ingewacht. Wij kun
nen alle inwoners van De Rijp en
omstreken aanraden een bezoek
te brengen aan deze mooie ten
toonstelling, die zoals ieder jaar
zeer zeker een bezoek waard is
Hoewel besturen vooruitzien heet,
een combinatie die zelfs nog opgaat
bij onze gemotoriseerde fiets, is de
wetgever de snelle emancipatie van
het fietsdom niet by kunnen blij
ven, en In gebreke gebleven uni
forme richtlijnen uit te geven. Zo
doende ziet men hier de kleine puf-
fertjes op de rijwielpaden en elders
juist weer op de grote verkeersweg
rondtoeren.
Verder is daar het probleem wél
of géén rijbewijs. Wanneer voor
het ene hulpmotortje geen rijbewijs
wordt verlangd, is het recht en
billijk, dat voor haar precies even
krachtige zuster zulks evenmin
wordt geëist. Hoe zit het nu eigen
lijk met de gemotoriseerde fiets!
Is het een motor in de zin der wet,
of is het een fiets? Is er dus een
nummerbewijs voor nodig of niet?
Het gebruik schijnt wel ingebur
gerd te zijn, dat voor al deze So
lexen, mosquito's, VAP vler's, en
anderen wegenbelasting betaald
moet worden (f 10,p. j.). Maar
geschiedt zulks op goede gronden
We zien Minister Lieftinck hevig
„Ja" knikken, maar vinden dit toch
een pracht puzzeltje voor onze
knappe juristen, dat hoe eer hoe
liever definitief moet worden opge
lost, willen er hier en daar geen
onschuldige slachtoffers volgen.
Voorshands geven we echter alle
adspirant eigenaren van de gemo
toriseerde fiets in overweging om
zich te bekwamen voor een rijbe
wijs, en een wegenkaart en een
nummerbewijs aan te vragen. En in
voorkomende gevallen bij de plaat
selijke politie te informeren of men
op de grote weg dan wel op het
rijwielpad moet rijden.
Het schijnt dat men hier en daar
reeds in oorlogsdagen naar harte
lust geëxperimenteerd heeft met
diverse hulpmotorconstructies, an
ders hadden ze nu niet zo kort
daarna in zoveel soorten, en wat
meer zegt, technisch' welhaast vol
maakt, op de markt gebracht kun
nen worden. Want het wil wat zeg
gen, dat men deze dingen 75 tot
100 km op één liter benzine laat
lopen, en met een gemiddelde
I snelheid van plm. 18 tot 24 km/u.
itten hadden laten vernieuwen en I Het klinkt min of meer fantastisch
VEILING-OVERZICHT LANGEDIJK
LANGEDIJK De afgelopen
week was het beeld aan onze vei
lingen zeer gunstig. De vraag naar
de koolsoorten speciaal uit
Frankrijk was groot en dc han
del dus graag.
Speciaal de witte kool was zeer
duur. De eeste dagen lag de prijs
nog tussen f10 a f13 per 100 kg.
Woensdag liepen de noteringen om
hoog tot f17.80 en Donderdag was
het bijna f20.—. Dit is 'n ongekende
prijs voor witte kool. Het was geen
zeldzaamheid dat er witte kool
werd verkocht van boven 1 gulden
per stuk en dit wil toch wat zeg
gen. Met de prijs steeg ook dc aan
voer. Deze week werden niet min
waar de Notre Dame verloren staat
tussen de gebouwen, die haar
schoonheid afbréuk doen, We wil
den het stamcafé „Les Cloehes",
van „die onder de Seinebruggcn
slapen" een bezoek brengen, maar
het gevalletje was gesloten.
Niet ver uit dc buurt stond het
Hotel „Colbert", waar we dan in
's hemelsnaam maar binnen gin
gen Wat we zagen was werke
lijk niet te beschrijven. Ontelbare
kerels van het laagste soort, ongure
individuen, gemene sujetten, van
het onvervalste misdadigerstype,
loerden ons met kleine gemene oog
jes vijandig aan en toen wij, heel
dapper, zeiden dat wij Hollanders
waren, op hun vraag, waar We van
daan kwamen (ze bedoelden: wat
doen jullie hier, want pottenkijkers
hebben we hier helemaal niet no
dig) was het enige dat wij ten ant
woord kregen: partir, partir et tout
dc suite!!!
Over dit woord zijn we op school
dikwi,jls gestruikeld maar nu be
hoefden we ons op de betekenis er
van niet te bezinnen! Vertrekken.,
we zijn nog nooit zo snel ergens
vertrokken als daar, en nauwelijks
waren we buiten, of twintig, dertig
kerels drongen rondom ons samen
en er was maar een heel nauwe
reddende doorgang tussen hen open,
waarlangs we snel ontglipten, de
beschaafde boulevard op.... Later
vernamen we, dat de Politie, zelfs
tot de tanden gewapend, geen voet
in deze buurt durft te zetten.
Naar huis!
Bij de Belgisch-Franse grens von
den we een Hollandse wagen, die
ons in een ruk door naar Den Haag
bracht, en voor ons die duizenden
kilometers achter de rug hadden,
was de afstand naar Den Helder
maar een bagatel
Na drie weken kwamen we er
terug, een beetje magerder, maar
vele ervaringen rijker...."
der dan 43 wagons verhandeld.
Door gebrek aan spoorwagons
waardoor het product niet kon
worden verladen, daalde de prijs de
laatste dagen van dc week weer tot
f12 a f14 per 100 kg. Vrijdag en Za
terdag begonnen ook de plaatselijke
zuurkoolfabrikanten aan de veiling
te kopen met name dc fa. Hart
Dure witte kool voor dc fabricage
tot zuurkool.
De gele kool was deze week ook
heel graag. Was Maandag de prijs
nog bij f6.— per 100 kg., Dinsdag
was het zo maar f4.hoger en no
teerden we f10.80 tot fll.60. In de
veiling te Broek op Langcndijk
liepen de prijzen zelfs tot f15.per
100 kg. Donderdag was ooi» in Nrd-
Scharwoude de prijs weer 'n flink
stuk hoger en noteerden wc va*i f 13
tot f16.40. Tengevolge van de stop
zetting van de export naar Duits
land kwam ook voor dit produet 'n
neergang. Vrijdag werd laag be
gonnen met prijzen van f6.tot
f8.maar spoedig steeg de markt
en de laatsten brachten weer fll.
tot f12.80 op. Van de gele kool
werden 8 wagons aangevoerd.
Met de rode kool was het ook
deze week nog mis. Het is verwon
derlijk dat men dit mooie product
maar niet kan plaatsen. Grote par
tijen draaiden weer door en moes
ten worden gedenatureerd tot vee
voer.
Donderdag was ook voor dit pro
duet de beste dag. Toen werden de
meeste partijen verkocht. De prij
zen varieerden van f5.50 tot f8.50.
De aanvoer bedroeg 28 wagons. De
slabonen deden het ook weer goed.
Begonnen werd met 'n prijs van
rond f40.Dinsdag was de beste
dag en steeg de prijs tot f52.-
Woensdag en Donderdag vielen niet
uit de toon en de hoogste noterin
gen bleven tot f50.Vrijdag was
het iets slapper. Hoogste prijs f45.
Zaterdag begon goed. Reeds bij de
eerste partijen liep de prijs, op tot
f54.per 100 kg. maar al spoedig
bleek dat dit niet volgehouden kon
worden en bleven de hoogste note
ringen rond f50.per 100 kg. Van
het product slabonen werden 15
wagons verhandeld.
Uien bleken ook zeer gewild. Wat
'n tegenstelling met het vorige jaar
toen van het begin tot het einde
geen uien konden worden verkocht.
De prijs lag aanvankelijk fond f10.
Op het einde van de week werd f15
tot 117 besteed.
De aardappelen-aanvoer daalt
langzaam aan. Deze week werden
nog 31 wagons verkocht. De prijs
daalde en bedroeg op het einde van
de week voor de Eerstelingen f8.
Blanke Eigenheimers f7.Blauwe
Eigenheimers f6.70; Bevelanders
f6.en Bintje f6.70.
Van de grove sorteringen zijn de
Bintjes het duurste. Deze brachten
tot f8.per 100 kg. op.
maar het blijkt zelfs zo te zijn, dat
deze bijzonder lichte motortjes,
dank zij hun hoog toerental, zelfs
in staat zijn om een stevige tegen
wind te overwinnen. Uiteraard is
het niet ongewenst dan een beetjl
bij te trappen, hetgeen met het oog
op de kou al aanbevelenswaardig
is, maar nodig is zulks niet.
De cylinder inhoud van Solex en
VAP 4 is 45 cc, die van de mos
quito 38 cc, doch het toerental van
laatstgenoemde is weer hoger. Zij
hebben elk hun voor en nadelen. Zo
staat de solex op de voorvork, en
trekt door middel van een wiel op
de band, doch de snelheid is niet
te regelen. Men houdt dus steeds
eenzelfde snelheid, en stopt door
het gas af te sluiten. By de beide
anderen is de snelheid wel te re
gelen, bovendien heeft de VAP 4,
een product van de ABC fabrieken
te Parjjs een vrijloop die op het
stuur te bedienen is. De motor kan
dus draaien als de flets stilstaat
Naar onze bescheiden mening is de
plaats van de Solex voor het ver
oorzaken van oliespatten op de
kleding het ongunstigst. Bij de on
der de trapas opgehangen mos
quito is dat gevaar weer veel min
der. De mosquito trekt eveneens
door middel van een loopwiel op de
band. Dit loopwiel systeem van
Solex en mosquito zou het bezwaar
van doorslippen kunnen opleveren
op wegen die ernstig bevuild zyn
met klei. In de practijk is daar tot
heden echter weinig hinder van
ondervonden.
De VAP 4 wordt terzijde aan het
verlengde van de achteras opge
hangen en drijft het rijwiel aan met
behulp van een korte ketting. Door
slippen is hier dus uitgesloten. Ook
staat de motor zover van de be
stuurder af dat voor oliespatten
geen gevaar meer bestaat. Beide
andere machientjes zijn reeds lan
gcr tijd in gebruik, en men kan dus
afgaan op een zekere ervaring. De
VAP4 is echter totaal nieuw aan de
markt, iodat men de resultaten
moet afwachten. Gezien de bijzon
der eenvoudige constructie zijn de
vakmensen daar evenwel vrij ge
rust op. De verhouding van pig-
nomrad tot koppelingrad ic 12 of 14
52 en van het kleine tandrad tot
wleltandrad nogmaals 12-52, De
krukas maakt dus 20 omwentelin
gen voor één wielslag. Bij de an
deren is dit nagenoeg gelijk. Van
daar de vrij grote kracht die ont
wikkeld wordt en zelfs voldoende
schynt voor het voortbewegen van
een tandem of invalidenwagen. En
als zodanig worden ze reeds hier en
daar gebruikt. Hot komt ons echter
raadszaam voor ten behoeve van
een invaliden wagen nog een hoge
re giering toe te passen, omdat
deze voertuigjes biivoorkeur lang
zaam dienen te gaan. Theoretisch
moet het dan zelfs mogelijk zijn om
een zgn. invaliden driewieler met
een aparte bestüuredr op de ach
terzitplaats hiermede voort te be
wegen. Hiervan zijn echter nog
geen voorbeelden voorhanden, zo
dat zulks nog moet worden afge
wacht.
Over het algemeen is de hoeda
nigheid van de naoorlogse hulpmo
toren wel zo doeltreffend dat zij
met een gerust hart op fietsend
Nederland kunnen worden losgela
ten, mits datzelfde fietserscorps
bereid is om de verkeersregelen
volledig op te volgen, zodat hun
nerzijds de ongevallenstatistiek niet
ongunstig wordt beïnvloed.
Nieuws van V.V.V. De Rijp
DE RIJP. In een door V.V.V
gehouden vergadering werd het
programma voor de a.s. kermis
week besproken en werd besloten
diverse sportwedstrijden te orga
niseren. Zo zal de eerste Zondag
van de kermis een harddraverij
worden gehouden voor boeren
paarden (geen bloedpaarden). De
prijzen, die hiervoor worden uit
geloofd, zijn niet mis. De eerste
prijs zal bedragen f 60.en ver
volgens f 40.f 20.en f 10.
Op Donderdag zullen we kun
nen genieten van een wedstrijd
in hardlopen. Gelopen zal worden
over een afstand van 1000, 1500
en 2000 meter. De prijzen zullen
bestaan uit medailles en een wis
selbeker. Deze is momenteel in
handen van de heer J. van Veen,
die natuurlijk zijn uiterste best
zal doen om hem te behouden.
Een nieuwtje op dit gebied wordt
gebracht met een wedstrijd voor
dames; deze zullen 600 meter
lopen. Ook hier zullen medailles
de beste prestaties belonen.
De Zaterdag staat in het teken
van de motorsport. In samenwer
king met de Motorclub Schermer-
horn en Omstreken zal een be-
trouwbaarheidsrit worden georga
niseerd; men verwacht hiervoor
veel belangstelling en er zyn
.fraaie prijzen beschikbaar.
Alweer een bloeddorstige
hond
DE RIJP. De heer E. Beumer
ontdekte, dat op zijn land een 12-
tal konijnen, van het soort reuzen,
waren verscheurd. Terwijl hij nog
op het land was, zag hij de dader
terug komen om nogmaals zijn
slag te slaan. Het bleek een hondl
van de heer B. te zijn. De schade,
die ruim f 50.bedroeg, zal on
derling worden geregeld.
Inenting tegen pokken in
Langedijk
Waar de kans, dat vanuit Indo
nesië de pokkenziekte naar hier
wordt overgebracht op het ogen
blik vrij groot is en het sterfte
cijfer voor niet of te lang ge
leden ingeënte personen zeer
hoog blijkt te zijn, zal binnenkort
ook in de gemeente Langedijk ge
legenheid worden gegeven tot
kosteloze inenting van gemeente
wege, waarvoor voorlopig alleen
in aanmerking komen: 1. kinderen
beneden 2 jaar; 2. personen, die
reeds eerder zyn ingeënt.
Bii deze twee groepen is de Kans
op postvaccinale encephalitis (her
senontsteking tengevolge van de
inenting) te verwaarlozen. By
hen, die tot nu toe nog nooit zijn
ingeënt (boven 2 jaarj treedt deze
complicatie soms wel op, zodat
aan hen op het ogenblik nog niet
kan worden aangeraden zich in te
laten enten.
Voor nadere bijzonderheden be
treffende plaats en datum der
bovenbedoelde kosteloze inenting
zij verwezen naar de binnenkort
in dit blad voorkomende publi
catie.
Geslaagd
ZU1DERMEER, Voor het Asso
ciatiediploma Boekhouden en aan
verwante vakken slaagde dezer da
gen de heer J, Huybei-ts te Zuider-
meer, thans te Den Haag. Hij werd
opgeleid door de heer H. G. Holt-
kamp te Hoorn.
NAARYEI?iD\DrVlEEpY GfcW.
KRÜAS G£20GrO,VGT HEY LAA)-
ÖUCNVAflKffOVÉNDlgN) GBpPR-
MANENYfeHAAR VAN VEIE N&P
?0LPAVEN HEM HPffVftRONDlG
CeginV ye ver?velbn...
fcNW'j dachyen nog we«.
DA"r HEY'MJDISYINDIE ioti-
GEYWEM 2AT- KW MAAI? WAP
samjon? £n gafiv no ges).
K RULS, AL EEN TWEEDE VB
JLILA/0N22 MED. SÖLDAAY
N)EY 2'JN HA At? OOI< £IW
KRftCWT ONTFUTSELE-N'?
£N,lopbn oNkfc JONGENS* ER
DflN DINNEN r>0/?y-A&ÉN)A©£
GEN!) LUNiEYEKD "S'j7
AOAÖI? AiSPlffEcYEDR VÉW
'CIRCUS KROt-?" KE-EIS DE
Generaal INDERYIJP NIEV
Op EEN (V7EYEETJE .TOEN
ZOCHY H y H EY-MENEW Wtj~
"TOCH OOK WEL E-ENJ IN DE
LENG Y E-
(Van een
Nn de Luchtl
door d« grallieer
deerd, kregen Wi
een kort verslag
de Nederlandse
gedurende al dit
door de Russlseli
leed over de Ber
stennartie organl
te helpen leniger
Dat een vermi:
lijn ontelbare ve:
herbergt, ligt vo
zijn er onder hei
zich om bekomm
openbare liefdadi
wezen. Vanaf Jar
heeft de Nederl.
gelijks vijfhondei
behoeftige mensei
maaltijd kunner
grondstoffen daar
de N.C.M. naar
de Zusters van h
Goede Herder"
bereiding en de C
voerde het eten
auto's naar de pis
werd uitgedeeld. J
heeft merkwaard;
roepen. Eenvoud
bereikten de leidi
migen schreven, c
zonder had getrof
hulp, die ze ontvi
land kwam, c>it tc
Duitsers had
schreven, dat zich
had bekommerd,
N.C.M. hun dagelij
tijd ontvingen.
Hoe groot de no
hoofdstad was, bil;
zich in geheel dc
en een half mill!
meld hebben om i
in aanmerking te
dat zich nog vers
buitenlandse orgat
bekommeren, ande
van dc Nederland:
onvoldoende.
Ook hulp aa
Naast deze gaarl
reeds maanden doo
verschillende an
waarop hulp ver!
een, die ons bijzon
zijn zal, is de hul]
Nederlanders. Voor
ring ook van tijd
gevender in verban
der noodzakelijke
en kleding.
Op bepaalde feest
tuurlijk de kindere
bedacht. Vorig jaa:
den honderd Duit:
Nederlandse kindei
hoofdstad verblijve:
menlijk feest uitgen
teerd en iedej- kinc
pakje mee naar hu
gende inhoud: 1 pc
jam, 1 tube tandpas
borstel, 1 pakje
WARMENHUIZEh
Aanvoer: 48.000 kg
eigenh. 6.30—7, witt
«•80, bintje 7—7.30
meerlanders 7.60—'
5.60; 3100 kg uien I
slabonen 2745; 13.6
6 50-7 20; 35 000 kg
-7.40; 34.000 kg w
7 80
N.-SCHARWOUDï
Aanvoer: 32.000 k,
eerstelingen 6.707
mers 6—7.40, bi. c
bevelanders 5.80—6
rode kool 5.50-5.60-
kool 5—7.60; 90.000
5.10—9.30; 5000 kg u
28 000 kg slabonen
—41.
Met grote droef
maken wij u bel
dat in overgave
Gods H. Wil na
langdurig en smart
maar geduldig, ge
gen lijden, meerm
voorzien van de 1
Sacramenten der S
venden, naar een b
leven is overgeg
onze innig geli
vrouw, moeder,
huwd en grootmoi
ELIZABETH
DE VRIES
geb. Hendrikhuiz
in de ouderdom
71 jaar.
Joh. de Vries
Hem:
Zr. M. Redempl
in de-' wereld
Betsie de Vries
Alkmaar:
Guus en verlool
K. de Vries
A. de Vries-Du
en kinderen
Den Haag:
Zr. M. Theresi
in de wereld
Coba de Vries
Alkmaar, 31 Aug. 1
Heilooërdijk 44
De gezongen H. I
vaartaienst zal pla
hebben Zaterdag
des morgens te
uur in de parocl
kerk van de H. L
rentius, waarna
begrafenis te 11.30
vanuit de kerk op
R.K. kerkhof St. B
bara alhier.
Rozenkransbidden
avonds 8 uur thuis.
Gooi het oud p;
voor
Liefdewerk Oud P:
niet weg. Bewa
U doet er een
werk meel
b* 1