Bij gelegenheid van 't dertigjarig bestaan
van de K.L.M.
Vrijdag 7 October 1949
PAG. 3
C. - PURMEREND
:tberichten
HET LUCHTNET DER KLM
Wij spraken met Viruly:
De grote schepping van Plesman
'v 1 I I 5. Slechts de buitenmuur van de in renaissance stijl opgetrokken Bremer Dom is bij een bombardement in 1945
VERWACHTING
d door het K.N.M.I. te
dig van Vrijdagavond
avond.
IG VERANDERING
iclit weer plaatselijk
i weinig wind. Morgen
f enkele overdrijvende
velden, maar overigens
>nnig en droog weer.
ke tot matige wind nit
n tussen Oost en Zuid,
verandering in tem-
ir.
C.-keuringen
A.B.T.: Duivels van
Westen, 14 jaar (B).
Americain: Enamora-
ïr (B). Victoria:
14 jaar (B). Harmo-
egiment der verdoem-
lar (B).
Voor nu en altijd, 14
Victoria: De grote passie
Winston: Amber. Volw.
venservaring. (C3)
K. City: De koper-
Cl)
ONDAG a.s
10 Terrein Wcs I irwej
Sig.mag, De Sport,
97 Telefoon 4813
LEVERINCSZAAK
JE RECHTBANK
rse rechtbank gepre-
r. J. Krabbe had Don-
n te oordelen over een
litlevering. De Franse
l de uitlevering geëist
rige W. F. M„ woon-
echt. die zich in Frank-
tjldig gemaakt aan op-
verschillende Neder-
geestelijken.
in Hoorn gedetineerd
wijken van do rechte
oorlogsomstandigheden.
3gsjaar was hij door de
angen genomen wegens
iviteit. Hij heeft toen
dienst genomen bij de
teerde daaruit na zijn
Is deserteur in Den
n werd hij tot 15 jaar
Na de oorlog ont-
uit een kamp voor po-
ïenten en leefde nood-
oals hij zei van op-
r Frankrijk gevlucht
een zoon te zijn van
der Karei I fabrieken
aar onder valse voor-
t zijn vrouw de Abbé
>or 8.000 francs, de Ab-
oor 45.000 fr„ de Ab-
ir 20.000 fr., de Abbé
ir 5.000 fr., en Pater
voor 40.000 fr. In
rd hij gearresteerd en
nhuls Hotel Dieu on-
Vandaar vluchtte hij
waar hij thans de
aat van oude veroor-
beriep zich er op dat
s vergoed en verzocht
niet tot zijn uitleve-
seren.
van justitie, mr. A. W.
nd sceptisch tegenover
„Het gaat er niet
le officier „na te gaan
is bewezen en of de
rgoed maar of de uit-
van de Franse rege-
op voldoende rechts-
lie zijn hier aanwezig",
e sloot hierna het on-
rechtbank zal aan het
van Justitie advies
ver M.'s eventuele uit-
Personalia
ARSPEL. De heer
is per 1 October be-
opzichter van de ge-
arenkarspel en War-
examen keurmeester
Alg. Keuringsdienst
Alkmaar de heer J.
litjenhorn.
N, 6 Och 2000 kg
—7.70. 57.300 kg witte
30.500 kg rode kool
500 kg gele kool 5
groene kool 6.807.70,
kool 13, 25.700 uien,
12.60, gew. 13.30—14.70,
16.40, nep 14.70—15.80,
ieten I 66.60, II 4—
kg peen II 7.108.50,
10.560 kg slabonen
—48, II 42—43, III 37,
WOUDE, 7 Oct. 15000
en, bl. eigenh. 6.80
ders 5.70—7.20, 11000
0—13.90. driel. 14.80—
70—14.20, 15000 kg peen
III 5.50—6. 10000 kg
.50—8.20, 7000 kg gele
0 kg groene kóól 8,
itte kooi 6—6.70, suc-
07, 8000 kg slabonen
35-40.
K. 7 Oct. 20.000 kg
3.70, grove 11.60—12.40,
L0, nep 14.20, 300 kg
3, B 31, C 22, 300 kg
mten 74, frankenth. 56
kg bieten 6, 10.000 kg
—7.50, III 6.30—6.60,
tte kool 6—6.70. 25.000
:ool 5—5.80, 15.000 kg
-7.90, 25.000 kg rode
50. 400 kg slabonen
:g bloemkool I 20
13.
7 Oct. Aanvoer
stapels boerenkaas; 6
kskaas; handel vlug.
1 met de C.C.D.-con-
■n notering bekend.
tÜIZËN, 7 Oct. 2800
14.10, grove 12.40
15.50—15.90, nep 13.90
peen 6.70, 1600 kg sla-
8600 kg rode kool 5.50
t witte kool 66.70.
7 Oct. Bevelanders
ipm. bl. 8. slabonen A
-48, snijbonen 73, kom-
-20, aiicanten A 8199,
mkelith. 69—80, andij-
;n 4,8013.40, knolbie-
II 4—4.00. bosselderle
en I 6, II 88.10, was-
neloenen 2543, gele
rode kool 5.507.10,
1013, sla 0.10, bonne
triomph de vienne 5
523, ellisons orange
>1 716, zwijndr. wijn-
jacques lebel 6—20,
110, soldaat laboreur
orange 1640, emile
legipont 5—18, amie
beurré hardy 1021,
11—34. William 6—16,
lucas 15, durahdeau 4
iker 610, laxton su--
valappelen 1021.
sGjasgow-
lasgow^Tp
i^pêTERDflfi"
j-yHambui-g
-Lissabon'
Jew York
Karachi Calcutta
JCiudad Tr~
Dakar
f^f.Maarien
Medam
=Padan<
Paramaribo-
LeopoldsfatJ
■Batav»-
Rio de Janeiro
AMSTERDAM
Johannesburg1
i_ Montei
40
:flRT0-4912lj Bufnos
IN BARAK 201, een houten bureeltje van de compacte vlieg-
veldstad Schiphol continubedrijf van 7000 dag en nacht
werkers zit Viruly, algemeen chef-vlieger van de K.L.M.
Voor de man die sinds 1930 met alle denkbare machines over
alle mogelijke wereldroutes gevlogen heeft is het maar een
benauwd hokje. Maar er zijn meer vliegers die door Plesman
wel eens achter een bureau worden gezet. Hij kent hun gaven
en weet ze ook voor leidinggevend werk te benutten. Zo is
Sillevis, een van de oudsten, thans contactman tussen vliegers
en technici en Viruly deelt de lakens uit onder zijn vroegere
collega's.
al met onze vaste luchtlijnen.
Vraag me nu, waarom juist hier,
op die graszooi aan de Noordzee,
dan weet ik maar één antwoord:
het zit hem in onze landaard.
Voor alle mensenwerk zijn er
drie dingen nodig: visie, vitaliteit
en organisatie. De samenvoeging
van die drie schijnt in ons land
bijzonder te lukken. Je kunt zeg
gen dat de Fransen meer visie
hebben en dat de Spanjaarden
eerzuchtiger zijn, terwijl de Duit
sers bovenaan staan in organisa
tievermogen, maar de combinatie
van die drie eigenschappen in de
juiste verhouding, daarvoor moet
je in Nederland zijn.
Wil je een levendigvoorbeeld
van iemand die deze géést verte
genwoordigt, dan moet ik altijd
aan Parmentier denken. Een
doodgewoon joch "in de Mulo die
bij Fokker brieven rondbrengt en
op een gegeven ogenblik gepakt
wordt door de mogelijkheden van
de vliegerij. Hij begint te werken
zonder geld, zonder steun, zelfs
zonder vaderlijke aanmoediging,
als gewoon sergeantje en tien jaar
later wint hij als de beste ver
keersvlieger de Melbournerace.
Nog zeven jaar verder staat hij
aan het hoofd van een vloot van
honderd vliegtuigen. Een eenvou
dige, stevige Amsterdamse jon
gen, die jarenlang niet op de
voorgrond treedt en die maar
werkt zonder enige flauwe kul,
maar die ongemerkt bezig is van
niks iets te maken dat zijn weer
ga niet vindt. Kijk, dat is het wat
de K.L.M. typeert. Dat is ook de
geest van Plesman door wiens
onschatbaar initiatief destijds de
Dr. Albert Plesman, President-
Directeur der K.L.M. die het
bedrijf zag uitgroeien tot een
der beste Luchtvaartmaat
schappijen ter wereld maar er
ook meer offers voor heeft
moeten brengen dan wie ook.
Holland spreekt een
woordje mee.
„Als ik tegenwoordig wel eens
hoor opmerken, dat er eigenlijk
maar twee landen zijn in de we
reld, die nog meetellen, nl. Ame
rika en Rusland, dan moet ik altijd
lachen", zegt Viruly. „In de lucht
vaart gaat dat helemaal niet op.
Tien jaar voordat de Ver. Staten
er over begonnen te denken en
dertig jaar voordat de Russen
klaar waren om internationaal
mee te doen, begonnen wij hier
E.L.T.A. werd gehouden. Kwestie
van visie, zoiets dat hij nog eens
heel merkwaardig herhaalt als hij
in 1945 ondanks deviezenmoeilijk-
heden en een oorlog die nog niet
eens uitgevochten is, in Amerika
de nieuwste Skymasters en Con
stellations gaat kopen.
Pionierswerk.
„Toen ik in 1930 bij de K.L.M.
kwam was er een club van 17
piloten. Allen waren Nederlan
ders en allen hadden die geest
te pakken. Nu zijn er ruim drie
honderd en de helft is buitenlan
ders maar de geest is gebleven.
Die heeft de tocht van van der
Hoop en van van Lear Black mo
gelijk gemaakt en ook al die won
derlijke dingen die er op gevolgd
zijn. Smirnoff, die in December
1930. toen de „Zilvermeeuw" het
vertikte te starten, de oude trou
we „Pelikaan" inklom en er in
vier dagen mee naar Batavia
vloog door sneeuw en storm en
Parmentier die met de „Uiver"
een jaar later tegen de race
machine van Scot en Black op-
tonrde in de Mc. Robertson-race,
naar Melbourne. En vergeten wij
de vluchten van Mauritius naar
Batavia niet in de allerlaatste
tijd".
Even wordt de enthousiaste
woordenstroom onderbroken en
valt er een stilte in het kamertje
van barak 201. „Ik ben bllij dat
dat karweitje er op zit", klinxt
het op een heel andere toon. „Het
was een goed besluit en wij heb
ben een groot landsbelang ge
diend. maar ik ben als een kind
zo blij dat het voorbij is. Maar
on niet één van de 13 —'-'en
over deze langste vliegroute over
water is ook maar iets onregel
matigs voorgevallen. Het is een
echt stuk Nederlands luchtwerk
geworden. Ik 3"" »r van overtuigd
dat .geen enkele luchtvaartorgani
satie ter wereld het besluit had
durven nemen om die 3000 -nüJen
regelmatig te gaan vliegen.
Uit het goede hout
gesneden.
Wilt u een ander die de K.L.M.-
geest sterk typeert, dan denk ik
aan Evert van Dijk. Disciplinair
een grote lastpost, maar een man
met een sterke gehechtheid aan
de vlag en aan de zaak. Een pio
nier van wie ik veel geleerd heb.
Ik ben destijds vier keer met hem
naar Indië geweest. Van Dijk was
werkelijk moedig. Ik moet vaak
lachen wanneer men het over
moed heeft. Hoeveel andere oog
merken komen daar niet bij te
pas? Maar van Dijk had die zelf
opoffering die de situatie kon red
den, als niemand meer wist hoe.
Dan kroop hij in zijn kist en zei:
,,'t Is nu eenmaal je vak". En dan
lukte het. Hij trok de zaak er
doorheen.
Deze kerels zijn gesneden uit
het hout waar je goede gezagvoer
ders van maakt. Dat is een heel
moeilijk vak".
Is het de laatste tijd niet
veel gemakkelijker geworden door
de vele technische hulpmiddelen,
zoals de automatische piloot en de
navigatie van de grond af?
Dat denken de mensen, maar
vergis u niet. We vliegen inder
daad niet meer op kaarten en op
een kompas dat in paardenhaar is
opgehangen. Wij zien de grond
niet meer en de zilveren streep
van de Rotte. De oude vliegroute
naar Londen interesseert niemand
meer. Hoe je vliegen moet, dat
geeft de grondorganisatie je wel
te verstaan. Je luistert maar naar
wat er geseind wordt, een gezag
voerder heeft meer aan zijn hoofd.
Die moet behalve aviatrisch-tech-
nische kennis b.v. ook commer
cieel inzicht hebben en een zeer
sterk gevoel voor efficienty. Wat
kan hij, alleen al door de juiste
hoeveelheid benzine in het juiste
land in te nemen al niet uitspa
ren. Wanneer hij handig gebruik
maakt van de hoogte en de wind
sterkte die op verschillende ni-
veaux heerst, dan is het heel goed
mogelijk dat hij in korte tijd zijn
hele salaris er uit haalt.
Vergeet u niet, dat een Con
stellation thans 1200 liter benzine
per uur opslorpt en dat één passa
gier meer naar New York, die je
soms mee kunt nemen als je wat
benzine uit kunt sparen, na de
recente verhoging f 1420.op
brengt. Op het gebied van de me
teorologie is nog heel veel uit te
dokteren. De nieuwe weerschepen
die sinds enkele jaren in de At
lantische Oceaan zijn verankerd,
hebben de mogelijkheden weer
belangrijk vergroot.
Waar blijft de jeugd?
Het is en het blijft, ondanks
alle perfectie, nog altijd een zeer
boeiend vak, waarin scherpzinnige
LucliHIIMti Oct 1949
Vcrt»9fnvTOordl9W5 der KLM
Dertig jaar van lief een leed. Vooral het laatste jaar is de
K.L.M. door verschillende rampen getroffen. Hier ziet men de
„Franeker" het toestel dat op 12 Juli bij Bombay jammerlijk
verongelukte.
geesten heel veel kunnen berei
ken. Een modern vliegtuig is een
wonder van vernuft. De moge
lijkheden om er uit te halen wat
er in zit zijn thans ook veel gro
ter geworden. Een oude F VII B
bijvoorbeeld verbruikte in een
uur 150 liter benzine. Voor zo'n
machine betekende een uur min
der vliegen een passagier meer
meenemen. Thans kan het ge
wicht van acht passagiers gelijk
staan met het gewicht van wat
men aan benzine bespaart in dat
zelfde uur minder vliegen. Eén
ding is jammer, namelijk dat er
veel te weinig belangstelling on
der de jeugd is voor dit vak.
Hoe verklaart u dat in deze
tijd waarin toch de zeer goed be
taalde baantjes niet voor het op
scheppen liggen?
i
Ik geloof dat de ouders hier
in niet voldoende meewerken. Ze
zijn mogelijk nog te bang voor
gevaren, of ze vinden een vlieger
toch maar hoogstens een beter
soort taxichauffeur. Er is van
zelfsprekend een zeer strenge se-
lectie. Een vlieger die door ons
wordt opgeleid kost ons kapita
len, zodat wij niet het risico kun
nen nemén, wat we maar kort ple
zier van hem hebben. Van de 1300
sollicitanten voor de Rijkslucht
vaartschool zijn er het vorig jaar
na een eerste keuring 300 aange
nomen. Na nauwkeurige selectie
bleven er slechts 38 over.
Waar blijven de Nederlandse
jongens die het aandurven?
„Van Oldenbarnevelt"
vervolgt1 zijn reis
LISSABON, 6 Oct. Het m.s.
„Johan van Oldenbarnevelt", dat
door schade aan de dynamo ge
noodzaakt was de haven van Lissa
bon aan te doen, heeft vanmiddag
om één uur zijn reis naar Indonesië
voortgezet.
CHINESE VOLKSREPUBLIEK
WIL ERKEND WORDEN
's-GRAVENHAGE, 6 Oct. Naar
wij vernemen, heeft onze vertegen
woordiger te Peking, dr. J. Vixse-
boxse, een officiële brief ontvangen
van de nieuwbenoemde communisti
sche minister van buitenlandse za
ken in China, Chou en Lai, waarin
de wens wordt uitgesproken, dat de
communistische regering met alle
landen van de wereld diplomatieke
betrekkingen zal onderhouden.
Drie Tsjechen illegaal
in de hoofdstad
In de loop van de laatste twee
weken heeft de vreemdelingenpoli
tie in de hoofdstad drie Tsjechen
aangehouden, die illegaal over de
Belgisch-Nederlandse grens waren
gekomen. In België en Frankrijk,
waarheen ze waren gevlucht, kon
den zij geen werk vinden. Zij kwa
men toen naar ons land. Allen zijn
echter weer teruggevoerd naar het
land waar hen het eerste asyl werd
verleend, volgens een internationale
overeenkomst daaromtrent.
fDank zij de medewerking van de Geallieerde Hoge Raad te Berlijn, waren we in de gelegenheid een exclusieve
iMfotoreportage voor ons blad te verzorgen. Deze reportage geeft een juist beeld, van de grote verwoestingen welke
Bu j,(T tijdens de oorlogsjaren in deze grote stad zijn aangebracht. 1. De Duitsers lieten kort voor de bevrijding de grote
verkeersbrug over de Eems springen; het verkeer wordt thans over een zeer primitief veerpontje geleid. 2. Duitse
i Douane-ambtenaren in hun zo bekende" uniformen visiteren de talrijke passagiers, die van do nieuwe dienst Groningen-
^HB| Bremen gebruik maken. 3. Hier stond eens een der grootste warenhuizen van Bremen; nog steeds vormt deze ruïne een
groot gevaar voor de voorbijgangers. 4. Een der Katholieke kerken in het centrum van Bremen werd totaal verwoest.
mÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊmKmÊlÊÊÊÊÊmmmW*- blijven staan. Achter deze muren heeft zich reeds een dicht struikgewas ontwikkeld. 6. Bij de verwoesting van een
gasthuis, kwamen 135 oudjes om het leven. Een troosteloze puinhoop is slechts overgebleven. 7. Ook het fraaie Bremer
theater werd totaal verwoest tijdens een der vele bomaanvallen. 8. Vanaf het Duitse Douanekantoor wappert de nieuwe Bundesvlag, toen de buslijn Groningen-Bremen officie,el in gebruik werd gesteld.
Achter de tolbomen staat de Nederlandse bus, die de passagiers voor Bremen aan de Durtse busdienst overdraagt.