Bij gelegenheid van 't dertigjarig bestaan van de K.L.M. Vrijdag 7 October 1949 PAG. 3 C. - PURMEREND :tberichten HET LUCHTNET DER KLM Wij spraken met Viruly: De grote schepping van Plesman 'v 1 I I 5. Slechts de buitenmuur van de in renaissance stijl opgetrokken Bremer Dom is bij een bombardement in 1945 VERWACHTING d door het K.N.M.I. te dig van Vrijdagavond avond. IG VERANDERING iclit weer plaatselijk i weinig wind. Morgen f enkele overdrijvende velden, maar overigens >nnig en droog weer. ke tot matige wind nit n tussen Oost en Zuid, verandering in tem- ir. C.-keuringen A.B.T.: Duivels van Westen, 14 jaar (B). Americain: Enamora- ïr (B). Victoria: 14 jaar (B). Harmo- egiment der verdoem- lar (B). Voor nu en altijd, 14 Victoria: De grote passie Winston: Amber. Volw. venservaring. (C3) K. City: De koper- Cl) ONDAG a.s 10 Terrein Wcs I irwej Sig.mag, De Sport, 97 Telefoon 4813 LEVERINCSZAAK JE RECHTBANK rse rechtbank gepre- r. J. Krabbe had Don- n te oordelen over een litlevering. De Franse l de uitlevering geëist rige W. F. M„ woon- echt. die zich in Frank- tjldig gemaakt aan op- verschillende Neder- geestelijken. in Hoorn gedetineerd wijken van do rechte oorlogsomstandigheden. 3gsjaar was hij door de angen genomen wegens iviteit. Hij heeft toen dienst genomen bij de teerde daaruit na zijn Is deserteur in Den n werd hij tot 15 jaar Na de oorlog ont- uit een kamp voor po- ïenten en leefde nood- oals hij zei van op- r Frankrijk gevlucht een zoon te zijn van der Karei I fabrieken aar onder valse voor- t zijn vrouw de Abbé >or 8.000 francs, de Ab- oor 45.000 fr„ de Ab- ir 20.000 fr., de Abbé ir 5.000 fr., en Pater voor 40.000 fr. In rd hij gearresteerd en nhuls Hotel Dieu on- Vandaar vluchtte hij waar hij thans de aat van oude veroor- beriep zich er op dat s vergoed en verzocht niet tot zijn uitleve- seren. van justitie, mr. A. W. nd sceptisch tegenover „Het gaat er niet le officier „na te gaan is bewezen en of de rgoed maar of de uit- van de Franse rege- op voldoende rechts- lie zijn hier aanwezig", e sloot hierna het on- rechtbank zal aan het van Justitie advies ver M.'s eventuele uit- Personalia ARSPEL. De heer is per 1 October be- opzichter van de ge- arenkarspel en War- examen keurmeester Alg. Keuringsdienst Alkmaar de heer J. litjenhorn. N, 6 Och 2000 kg —7.70. 57.300 kg witte 30.500 kg rode kool 500 kg gele kool 5 groene kool 6.807.70, kool 13, 25.700 uien, 12.60, gew. 13.30—14.70, 16.40, nep 14.70—15.80, ieten I 66.60, II 4— kg peen II 7.108.50, 10.560 kg slabonen —48, II 42—43, III 37, WOUDE, 7 Oct. 15000 en, bl. eigenh. 6.80 ders 5.70—7.20, 11000 0—13.90. driel. 14.80— 70—14.20, 15000 kg peen III 5.50—6. 10000 kg .50—8.20, 7000 kg gele 0 kg groene kóól 8, itte kooi 6—6.70, suc- 07, 8000 kg slabonen 35-40. K. 7 Oct. 20.000 kg 3.70, grove 11.60—12.40, L0, nep 14.20, 300 kg 3, B 31, C 22, 300 kg mten 74, frankenth. 56 kg bieten 6, 10.000 kg —7.50, III 6.30—6.60, tte kool 6—6.70. 25.000 :ool 5—5.80, 15.000 kg -7.90, 25.000 kg rode 50. 400 kg slabonen :g bloemkool I 20 13. 7 Oct. Aanvoer stapels boerenkaas; 6 kskaas; handel vlug. 1 met de C.C.D.-con- ■n notering bekend. tÜIZËN, 7 Oct. 2800 14.10, grove 12.40 15.50—15.90, nep 13.90 peen 6.70, 1600 kg sla- 8600 kg rode kool 5.50 t witte kool 66.70. 7 Oct. Bevelanders ipm. bl. 8. slabonen A -48, snijbonen 73, kom- -20, aiicanten A 8199, mkelith. 69—80, andij- ;n 4,8013.40, knolbie- II 4—4.00. bosselderle en I 6, II 88.10, was- neloenen 2543, gele rode kool 5.507.10, 1013, sla 0.10, bonne triomph de vienne 5 523, ellisons orange >1 716, zwijndr. wijn- jacques lebel 6—20, 110, soldaat laboreur orange 1640, emile legipont 5—18, amie beurré hardy 1021, 11—34. William 6—16, lucas 15, durahdeau 4 iker 610, laxton su-- valappelen 1021. sGjasgow- lasgow^Tp i^pêTERDflfi" j-yHambui-g -Lissabon' Jew York Karachi Calcutta JCiudad Tr~ Dakar f^f.Maarien Medam =Padan< Paramaribo- LeopoldsfatJ ■Batav»- Rio de Janeiro AMSTERDAM Johannesburg1 i_ Montei 40 :flRT0-4912lj Bufnos IN BARAK 201, een houten bureeltje van de compacte vlieg- veldstad Schiphol continubedrijf van 7000 dag en nacht werkers zit Viruly, algemeen chef-vlieger van de K.L.M. Voor de man die sinds 1930 met alle denkbare machines over alle mogelijke wereldroutes gevlogen heeft is het maar een benauwd hokje. Maar er zijn meer vliegers die door Plesman wel eens achter een bureau worden gezet. Hij kent hun gaven en weet ze ook voor leidinggevend werk te benutten. Zo is Sillevis, een van de oudsten, thans contactman tussen vliegers en technici en Viruly deelt de lakens uit onder zijn vroegere collega's. al met onze vaste luchtlijnen. Vraag me nu, waarom juist hier, op die graszooi aan de Noordzee, dan weet ik maar één antwoord: het zit hem in onze landaard. Voor alle mensenwerk zijn er drie dingen nodig: visie, vitaliteit en organisatie. De samenvoeging van die drie schijnt in ons land bijzonder te lukken. Je kunt zeg gen dat de Fransen meer visie hebben en dat de Spanjaarden eerzuchtiger zijn, terwijl de Duit sers bovenaan staan in organisa tievermogen, maar de combinatie van die drie eigenschappen in de juiste verhouding, daarvoor moet je in Nederland zijn. Wil je een levendigvoorbeeld van iemand die deze géést verte genwoordigt, dan moet ik altijd aan Parmentier denken. Een doodgewoon joch "in de Mulo die bij Fokker brieven rondbrengt en op een gegeven ogenblik gepakt wordt door de mogelijkheden van de vliegerij. Hij begint te werken zonder geld, zonder steun, zelfs zonder vaderlijke aanmoediging, als gewoon sergeantje en tien jaar later wint hij als de beste ver keersvlieger de Melbournerace. Nog zeven jaar verder staat hij aan het hoofd van een vloot van honderd vliegtuigen. Een eenvou dige, stevige Amsterdamse jon gen, die jarenlang niet op de voorgrond treedt en die maar werkt zonder enige flauwe kul, maar die ongemerkt bezig is van niks iets te maken dat zijn weer ga niet vindt. Kijk, dat is het wat de K.L.M. typeert. Dat is ook de geest van Plesman door wiens onschatbaar initiatief destijds de Dr. Albert Plesman, President- Directeur der K.L.M. die het bedrijf zag uitgroeien tot een der beste Luchtvaartmaat schappijen ter wereld maar er ook meer offers voor heeft moeten brengen dan wie ook. Holland spreekt een woordje mee. „Als ik tegenwoordig wel eens hoor opmerken, dat er eigenlijk maar twee landen zijn in de we reld, die nog meetellen, nl. Ame rika en Rusland, dan moet ik altijd lachen", zegt Viruly. „In de lucht vaart gaat dat helemaal niet op. Tien jaar voordat de Ver. Staten er over begonnen te denken en dertig jaar voordat de Russen klaar waren om internationaal mee te doen, begonnen wij hier E.L.T.A. werd gehouden. Kwestie van visie, zoiets dat hij nog eens heel merkwaardig herhaalt als hij in 1945 ondanks deviezenmoeilijk- heden en een oorlog die nog niet eens uitgevochten is, in Amerika de nieuwste Skymasters en Con stellations gaat kopen. Pionierswerk. „Toen ik in 1930 bij de K.L.M. kwam was er een club van 17 piloten. Allen waren Nederlan ders en allen hadden die geest te pakken. Nu zijn er ruim drie honderd en de helft is buitenlan ders maar de geest is gebleven. Die heeft de tocht van van der Hoop en van van Lear Black mo gelijk gemaakt en ook al die won derlijke dingen die er op gevolgd zijn. Smirnoff, die in December 1930. toen de „Zilvermeeuw" het vertikte te starten, de oude trou we „Pelikaan" inklom en er in vier dagen mee naar Batavia vloog door sneeuw en storm en Parmentier die met de „Uiver" een jaar later tegen de race machine van Scot en Black op- tonrde in de Mc. Robertson-race, naar Melbourne. En vergeten wij de vluchten van Mauritius naar Batavia niet in de allerlaatste tijd". Even wordt de enthousiaste woordenstroom onderbroken en valt er een stilte in het kamertje van barak 201. „Ik ben bllij dat dat karweitje er op zit", klinxt het op een heel andere toon. „Het was een goed besluit en wij heb ben een groot landsbelang ge diend. maar ik ben als een kind zo blij dat het voorbij is. Maar on niet één van de 13 —'-'en over deze langste vliegroute over water is ook maar iets onregel matigs voorgevallen. Het is een echt stuk Nederlands luchtwerk geworden. Ik 3"" »r van overtuigd dat .geen enkele luchtvaartorgani satie ter wereld het besluit had durven nemen om die 3000 -nüJen regelmatig te gaan vliegen. Uit het goede hout gesneden. Wilt u een ander die de K.L.M.- geest sterk typeert, dan denk ik aan Evert van Dijk. Disciplinair een grote lastpost, maar een man met een sterke gehechtheid aan de vlag en aan de zaak. Een pio nier van wie ik veel geleerd heb. Ik ben destijds vier keer met hem naar Indië geweest. Van Dijk was werkelijk moedig. Ik moet vaak lachen wanneer men het over moed heeft. Hoeveel andere oog merken komen daar niet bij te pas? Maar van Dijk had die zelf opoffering die de situatie kon red den, als niemand meer wist hoe. Dan kroop hij in zijn kist en zei: ,,'t Is nu eenmaal je vak". En dan lukte het. Hij trok de zaak er doorheen. Deze kerels zijn gesneden uit het hout waar je goede gezagvoer ders van maakt. Dat is een heel moeilijk vak". Is het de laatste tijd niet veel gemakkelijker geworden door de vele technische hulpmiddelen, zoals de automatische piloot en de navigatie van de grond af? Dat denken de mensen, maar vergis u niet. We vliegen inder daad niet meer op kaarten en op een kompas dat in paardenhaar is opgehangen. Wij zien de grond niet meer en de zilveren streep van de Rotte. De oude vliegroute naar Londen interesseert niemand meer. Hoe je vliegen moet, dat geeft de grondorganisatie je wel te verstaan. Je luistert maar naar wat er geseind wordt, een gezag voerder heeft meer aan zijn hoofd. Die moet behalve aviatrisch-tech- nische kennis b.v. ook commer cieel inzicht hebben en een zeer sterk gevoel voor efficienty. Wat kan hij, alleen al door de juiste hoeveelheid benzine in het juiste land in te nemen al niet uitspa ren. Wanneer hij handig gebruik maakt van de hoogte en de wind sterkte die op verschillende ni- veaux heerst, dan is het heel goed mogelijk dat hij in korte tijd zijn hele salaris er uit haalt. Vergeet u niet, dat een Con stellation thans 1200 liter benzine per uur opslorpt en dat één passa gier meer naar New York, die je soms mee kunt nemen als je wat benzine uit kunt sparen, na de recente verhoging f 1420.op brengt. Op het gebied van de me teorologie is nog heel veel uit te dokteren. De nieuwe weerschepen die sinds enkele jaren in de At lantische Oceaan zijn verankerd, hebben de mogelijkheden weer belangrijk vergroot. Waar blijft de jeugd? Het is en het blijft, ondanks alle perfectie, nog altijd een zeer boeiend vak, waarin scherpzinnige LucliHIIMti Oct 1949 Vcrt»9fnvTOordl9W5 der KLM Dertig jaar van lief een leed. Vooral het laatste jaar is de K.L.M. door verschillende rampen getroffen. Hier ziet men de „Franeker" het toestel dat op 12 Juli bij Bombay jammerlijk verongelukte. geesten heel veel kunnen berei ken. Een modern vliegtuig is een wonder van vernuft. De moge lijkheden om er uit te halen wat er in zit zijn thans ook veel gro ter geworden. Een oude F VII B bijvoorbeeld verbruikte in een uur 150 liter benzine. Voor zo'n machine betekende een uur min der vliegen een passagier meer meenemen. Thans kan het ge wicht van acht passagiers gelijk staan met het gewicht van wat men aan benzine bespaart in dat zelfde uur minder vliegen. Eén ding is jammer, namelijk dat er veel te weinig belangstelling on der de jeugd is voor dit vak. Hoe verklaart u dat in deze tijd waarin toch de zeer goed be taalde baantjes niet voor het op scheppen liggen? i Ik geloof dat de ouders hier in niet voldoende meewerken. Ze zijn mogelijk nog te bang voor gevaren, of ze vinden een vlieger toch maar hoogstens een beter soort taxichauffeur. Er is van zelfsprekend een zeer strenge se- lectie. Een vlieger die door ons wordt opgeleid kost ons kapita len, zodat wij niet het risico kun nen nemén, wat we maar kort ple zier van hem hebben. Van de 1300 sollicitanten voor de Rijkslucht vaartschool zijn er het vorig jaar na een eerste keuring 300 aange nomen. Na nauwkeurige selectie bleven er slechts 38 over. Waar blijven de Nederlandse jongens die het aandurven? „Van Oldenbarnevelt" vervolgt1 zijn reis LISSABON, 6 Oct. Het m.s. „Johan van Oldenbarnevelt", dat door schade aan de dynamo ge noodzaakt was de haven van Lissa bon aan te doen, heeft vanmiddag om één uur zijn reis naar Indonesië voortgezet. CHINESE VOLKSREPUBLIEK WIL ERKEND WORDEN 's-GRAVENHAGE, 6 Oct. Naar wij vernemen, heeft onze vertegen woordiger te Peking, dr. J. Vixse- boxse, een officiële brief ontvangen van de nieuwbenoemde communisti sche minister van buitenlandse za ken in China, Chou en Lai, waarin de wens wordt uitgesproken, dat de communistische regering met alle landen van de wereld diplomatieke betrekkingen zal onderhouden. Drie Tsjechen illegaal in de hoofdstad In de loop van de laatste twee weken heeft de vreemdelingenpoli tie in de hoofdstad drie Tsjechen aangehouden, die illegaal over de Belgisch-Nederlandse grens waren gekomen. In België en Frankrijk, waarheen ze waren gevlucht, kon den zij geen werk vinden. Zij kwa men toen naar ons land. Allen zijn echter weer teruggevoerd naar het land waar hen het eerste asyl werd verleend, volgens een internationale overeenkomst daaromtrent. fDank zij de medewerking van de Geallieerde Hoge Raad te Berlijn, waren we in de gelegenheid een exclusieve iMfotoreportage voor ons blad te verzorgen. Deze reportage geeft een juist beeld, van de grote verwoestingen welke Bu j,(T tijdens de oorlogsjaren in deze grote stad zijn aangebracht. 1. De Duitsers lieten kort voor de bevrijding de grote verkeersbrug over de Eems springen; het verkeer wordt thans over een zeer primitief veerpontje geleid. 2. Duitse i Douane-ambtenaren in hun zo bekende" uniformen visiteren de talrijke passagiers, die van do nieuwe dienst Groningen- ^HB| Bremen gebruik maken. 3. Hier stond eens een der grootste warenhuizen van Bremen; nog steeds vormt deze ruïne een groot gevaar voor de voorbijgangers. 4. Een der Katholieke kerken in het centrum van Bremen werd totaal verwoest. mÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊmKmÊlÊÊÊÊÊmmmW*- blijven staan. Achter deze muren heeft zich reeds een dicht struikgewas ontwikkeld. 6. Bij de verwoesting van een gasthuis, kwamen 135 oudjes om het leven. Een troosteloze puinhoop is slechts overgebleven. 7. Ook het fraaie Bremer theater werd totaal verwoest tijdens een der vele bomaanvallen. 8. Vanaf het Duitse Douanekantoor wappert de nieuwe Bundesvlag, toen de buslijn Groningen-Bremen officie,el in gebruik werd gesteld. Achter de tolbomen staat de Nederlandse bus, die de passagiers voor Bremen aan de Durtse busdienst overdraagt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1949 | | pagina 3