I Nieuw Ministerraad bespreekt situatie in Indonesië Gewijzigde ontwerp schadevergoeding is volkomen onaanvaardbaar industrie wordt Belangrijke verklaringen van dr. Koets Handelingsonbekwaamheid van de gehuwde vrouw DE WERELD Het conflict in de Groninger zuivelindustrie ktberichten -J Bank N.y. ineens EDITIES VOOR ALKMAAR, HOORN, DEN HELDER, SCHAGEN nHd] Ministerraad bespreekt Indonesische situatie Dinsdag 18 October 1949 45 Jaargang No. 11695 Republikeinse legerorder buitgemaakt Teleurstellende ervaring Thee en koffie worden duurder Belangrijk wetsontwerp beoogt opheffing Oorlogsgetroffenen aan de Tweede Kamer: Schadevaststellingen berusten op een onjuiste basis Ministeriële raming 2 milliard te laag Nieuwe burgemeester van Hoorn Schuman aangezocht als kabinetsformateur van vandaag TRAPTE )BOUWER DOOD is in de uiterste te St. Maartens- and) een ongeval ge- aan de landbouwers- het leven heeft man zat voorop een met bieten was geladen, tweespan werd getrok- der paarden plotse- uitsloeg. De trap kwam n, dat H. onmiddellijk )d. necht was bij de land- keer, laat een vrouw en achter. A 17 Oct. slabonen a 950; snijbonen 71; ali- 3975, b 4956; andij- uien 513.60; tomaten en I 6—6.40, II 4—4.20; r 617; breekpeen I 6 kool 610.40; confe- Legipont 615; Du 15; Zwijndretse wijn- Nouveau Poiteau 38; ise 767; Laxton Su il; Bramly Seedling 13 bas 16; Williams 411; President Loutreuil RWOUDE Blauwe 8.20; peen II 7.40— 20—6.70; uien 12.60—14; 13—13.30; nep 14.80; ro- >0; gele kool 5; witte ene kool 6.506.60; sla- Ij afw. 36—49. HUIZEN, 17 Oct. stek 7.10; witte eigenh. 6.90; slabonen 48; rode .90; witte kool 5. 5ROEK 15 Oct. Blauwe Blanke eigenh. 7.20 mansblauwe 8.20—8.40; i.70; Bevelander 6.80; 5—5.80; gele kool 5.30 kool 6.409; slabonen en 6; uien driel. 12.80 13.90—14.30; afw. 9,10; .106.90; Bloemkool t -17, afw. 8—20, stek loorstraat 38 naar - TeL 3850 ca. 6 right R VB N heid brachten, rudentius plot- n hij niet meer lijden gaf hij hem lief had- dikken toe bij angewezen als loven een gSed en goede man jn dochter aan ng Prudentius rdig". Abonnementsprijs f 4.25 per kwartaal, f 1.43 per nxnd., lodusief incasso. Advertentie-tarief per editie 16 et. per m.m., minimom f 2.50; in aNe edities 26 ct. per m.m., minimum f 4 familieberichten 20 ct., resp. 30 ct. per m.m. Bij contract belangrijke korting. Directeur: E. J. M. Stumpel. Hoofdredacteur: H. N. Smits. Bankrelaties: Noorderbank* NederL Credietbank HET FEIT Buiten God is 't nergens veilig. (Vondel) A S H VAN HEDEN Pagina 1 en 3. Kantoren: HOORN, Draafsingel 59, tel 4243, Grote Noord 77, teL 4362 K 2290: ALKMAAR, Laat 221, teL 2046 (2 lijnen), K 2200: DEN HELDER, Keizerstraat 89, teL 2800 K 2230; SCHAGEN, Molenstraat 52, teL 459 K 2240 HET WERD JUIST tijd, op deze plaats weer eens te gaan zien, hoe het er met de ontwikkeling van de Indische kwestie bij staat, toen de sensationele berichten tot ons kwa men over een verklaring van de Sultan van Djogja, die tevens Re publikeins Minister van Defensie is. Vóór die verklaring waren er rond de R.T.C. al moeilijkheden genoeg. Toen al waren ze o.a. van militaire aard en de uitlatingen van de hoog ste republikeinse autoriteiten kon den niet anders dan de indruk wek ken, dat het gevaar van een repu blikeinse dictatuur allesbehalve denkbeeldig was. Onmiddellijk daarop sloot aan die andere moeilijkheid, dat men wel hoog van de toren kan blazen over de noodzaak van een snelle ontwik keling van de R.T.C., maar dat er, om het eens te worden, twèè moe ten meewerken. Het doel van de R.T.C. is tenslotte de regeling van de overdracht van de souvereiniteit, maar vóór we zover zijn, moeten we toch weten, aan wie die souve reiniteit wordt overgedragen, m.a.w. hoe de staat desnoods voorlopig er uit ziet, welke die souvereini teit zal ontvangen. Daaromtrent staat nog niets vast enmen streeft er naar, over nauwelijks veertien dagen naar huis te gaan. De derde belangrijke en nog steeds niet-geregelde kwestie is die van de financiën. Van verschillende zijden springt men met milliarden om met hetzelfde gemak als waar mede men omspringt met beloften en afspraken En nu komt daar nog weer bij de teleurstellende ervaring, dat ook na de aanvaarding van de van Roijen-Rum-verklaring opnieuw ge bleken is, dat in de Republiek on betrouwbare invloedrijke elementen een belangrijke rol spelen, die het zo noodzakelijke vertrouwen tussen de rond de R.T.C. geschaarde par tijen absoluut ondermijnen. En opnieuw duiken verschillende vragen op: Is dit zo noodzakelijke vertrouwen er ooit wel geweest? En zo niet, kan dan, gelet op «lat nood zakelijke, wel ooit met rede ver wacht worden, dat de R.T.C. a prio ri een vruchtbaar resultaat kan op leveren? Als het waar is, dat uit eindelijk de Van Roijen Rum-ver klaring het geestelijk fundament van de R.T.C. is, en het blijkt, dat sterke invloeden in Indonesië met name in de Republiek de be tekenis van die Verklaring als het ware van de beginne af systema tisch hebben ondermijnd, hoe staat het dan met dat fundament van die R.T.C, en dus met de R.T.C. zelve? Moet niet gevreesd worden, dat de Republiek het er van stonde af aan op heeft aangelegd, zich te voren militair te dekken tegen een voor haar onbevredigend resultaat van de R.T.C., om maar niet te zeggen een mislukking dier conferentie? En zo zou er meer te vragen zijn. Rondom de R.T.C. hing al spoedig een zware mist. Was het een rook- g o r d ij n Nu de sluier een ogen blik is opgetild, zien we het oude wantrouwen in ai zijn naaktheid. Dit klopt wel met de vroegere be wering, dat we met de uitwerking van de van Roijen-Rum-verklaring zijn teruggekeerd tot het naakte Linggadjati van November 1946. Dat klopt met de gehele situatie van nu: we tasten rondom de belangrijkste dingen der regelingen van de sou- vereiniteits-overdracht volkomen in het duister. Zoals we enige maanden geleden hebben voorspeld, zal Nederland concessie na concessie doen; ge schillen over de hoofdpunten wor den telkens „bij-gelegd", d.w.z. op gelapt, de Indonesiërs in het bij zonder de republikeinen volgen de tactiek van tijd winnen, straks komt de R.T.C. in tijdnood, dan is het limiet, dat Hatta c.s. bij voor baat hebben gesteld, bereikt en eindigen we met een of andere tover-formule die alle grote kwes ties open laat, maar de Indonesiërs gaan naar huis, mèt de souvereini teit, en de kous is af. Waarlijk, een beleid voor de pro gressieve doordrijvers, om trots op te zijn! Een beleid, dat waarschijn lijk niet eens meer voorkomen kan worden, tenzij minder politiek en méér verstand alsnog de boventoon zouden gaan voeren, gelet op de vitale belangen die ginds en hier op het spel staan! De gevaren, welke de militaire situatie in Indonesië in zich bergt, zijn gistermiddag in een vergadering van de Nederlandse ministerraad besproken, aldus verneemt het A.N.P. Van repu blikeinse zijde werd in Den Haag als commentaar gegeven, dat de door de Sultan van Djocja gekenschetste situatie een reden te meer is, om de R.T.C. zo spoedig mogelijk te beëindigen. Dr. Koets heeft tijdens een persconferentie te Batavia ver klaard, dat alle Nederlandse strijdkrachten strikte bevelen hadden ontvangen gewapende botsingen met republikeinse troepen te vermijden. van een redelijke en spoedige op lossing van het Indonesische ge schil. De thans van republikeinse zijde gestelde eis, dat de Nederlandse troepen zich zouden terugtrekken op een aantal hoofdplaatsen en de verbindingswegen tussen die hoofdplaatsen, welke verbindings wegen ook ter beschikking zou den staan van de T.N.I., is in strijd met de cease-fire-overeen- komsten en zou bovendien de Nederlandse troepen in een positie plaatsen, die militair gesproken onhoudbaar is. De Nederlandse regering draagt kennis van het standpunt, dat de Hoge Vertegenwoordiger van de Kroon ten opzichte van de voorstellen van de republikeinse minister van defensie heeft inge nomen. Zij heeft dit standpunt goedgekeurd en is bereid daarvan de consequenties te dragen, om dat verlating van dit standpunt naar de vaste overtuiging van de Nederlandse regering een chao tische ontwikkeling van zaken in Indonesië zou betekenen, die de ordelijke overgang van het oude op het nieuwe bestel onmogelijk zou maken. Men vertrouwt, dat alle con- Republikeinse opvattingen in Den Haag De republikeinse autoriteiten in Den Haag vragen zich af of er wel een voldoende contact bestaat tus sen de Nederlandse autoriteiten in Den Haag en die in Batavia, gezien het verschil in vredelie vende gezindheid, dat men tussen beiden meende te kunnen opmer ken. Ook zag men in republikeinse kringen in het optreden van de Nederlandse militairen, in het bij zonder in Oost-Java, het gevolg, dat steun zou worden gegeven aan de extreme richtingen van rechts en links in de republiek (Darul- Islam en communisten) tegen het gezag van de republikeinse dele gatie ter R.T.C., terwijl door dit optreden ook het gezag van de republiek zowel nu als in de naaste toekomst bij het gehele Indonesische volk zou worden verzwakt. Tenslotte wees men op de slechte indruk, die naar hun inzicht dit Nederlandse optreden in geheel Zuid-Oost-Azië zou ma ken. Beraadslaging B.F.O. en Republiek Intussen heeft de situatie in Indonesië een onderwerp van ern stige beraadslaging uitgemaakt tussen de leidende figuren van de B.F.O. en de Republiek in een gemeenschappelijke vergadering van gistermorgen. Van Neder landse zijde gaf men als zijn me ning te kennen, dat wanneer de Nederlandse militairen mannen ontwapenen dit geheel terecht geschiedt binnen de grenzen van het aan hen toegewezen patrouil- legebied. „Het maakt in dat geval geen verschil uit of dit individuen zijn dan wel militaire formaties betreft". Men wees er tevens op, dat alle mededelingen over derge lijk optreden volgens de documen ten van de wapenstilstandsover eenkomst dienen te geschieden aan de „Central Joint Board". Zo wel de republikeinse als de Indo nesische regering hebben elk hun verantwoordelijke instantie, die met medewerking van de Unci deze zaken kunnen regelen. In de wapenstilstandsovereenkomst is bepaald hoe men zich zal moeten gedragen. Deze aangelegenheid staat dus geheel buiten de R.T.C. Men is van mening, dat het republikeinse gezag ondermijnd wordt niet door de Nederlandse houding, maar door de republi keinse ondermijnende elementen. De Nederlanders kunnen het re publikeinse gezag niet behulp zaam zijn in de versterking van zijn prestige door hulp te geven aan hen, die tegen de bepalingen van de wapenstilstand in infiltre ren. Van Nederlandse zijde wordt trouwens niet aangenomen, dat dit laatste wetens en willens de bedoeling van de republikeinse regering is. In Nederlandse kringen ver klaarde men gisteravond nader, dat men het zeer betreurde, dat de republikeinse minister van de fensie op 16 October j.L verklaard had, dat de Nederlandse houding ten opzichte van de uitvoering van de overeenkomst betreffende het staken der vijandelijkheden de harmonie in Indonesië en een succesvol einde van de R.T.C. in gevaar brengt. De Nederlandse regering heeft harerzijds niets onbeproefd gela ten om zowel in Den Haag als in Indonesië gunstige voorwaarden te scheppen voor het verkrijgen Door de UNICEF wordt te Djokja melk gedistribueerd ten be hoeve van de daar woonachtige kinderen. Bij de verstrekking waren ook president Sukarno en echtgenote aanwezig. structieve krachten in Indonesië zullen samenwerken om het ont staan van een nieuwe ramp in Indonesië te voorkomen en om alsnog op korte termijn de goede sfeer in Indonesië te herstellen, die noodzakelijk is voor het wel slagen van de Ronde Tafel Con ferentie. Dr. Koets, kabinetschef van de H.V.K., verklaarde op een pers conferentie in Batavia, dat de Nederlandse politiek niet de oor zaak was van de toestand in Oost- Java. De critieke toestand aldaar, al dus dr. Koets, werd veroorzaakt door een weloverwogen republi keinse politiek van militaire in filtratie in Nederlandse garni zoenscentra en verbindingslinies over geheel Java. Tot het onder steunen van deze verklaring toonde dr. Koets fotocopieën van republikeinse legerorders. (Zie vervolg pag. 3) Met ingang van 17 Oct. zullen de prijzen van koffie en thee voor de detaillisten stijgen. Voor de consu menten gaat deze verhoging met 24 October in. De koffie werd tot nu toe beneden de vastgestelde maximumprijzen verkocht, maar voortaan zal men de maximumprijs moeten betalen. Koffie die tot gisteren f0.98 per half pond kostte, zal nu f 1.10 gaan kosten. Voor thee was de maximum prijsregeling reeds opgeheven. De prijs van thee, die nu f 0.74 per ons kost, zal f 0.80 per ons bedragen. KONINKLIJK BEZOEK AAN AMSTERDAM Het bezoek van H.M. Koningin Juliana en Z.K.H. Prins Bernhard aan Amsterdam, dat wegens on gesteldheid van de Prins moest worden uitgesteld, zal thans plaats vinden op Woensdag 26 October a.s. O.a. zal een bezoek aan de Ambachtsschool Baarsjesweg en het Burgerweeshuis worden ge bracht. Elf top-leiders van de Amerikaanse communistische partij werden door het gerechtshof in New York veroordeeld tot een maximum gevangenisstraf van tien jaar en een geldboete van 10.000 wegens een samenzwering om de regering ten val te brengen. Het zijn v.l.n.r. Henry Winston, Eugene Dennis, Jacob Stachel, Gilbert Green, Benjamin Davis, John Williamson, Robert Thompson, Gus Hall, Irving Potasch, Varl Winter en John Gates. Bij de Tweede Kamer is ingediend een ontwerp van wet tot opheffing van de handelingsonbekwaamheid van de gehuwde vrouw. Aan de Memorie van Toelichting is het volgende ontleend: De bestaande wet beschouwt de gehuwde vrouw als in beginsel han delingsonbekwaam, stelt haar voor het verrichten van rechtshandelin gen afhankelijk van de machtiging van haar man. Dit beginsel van handelingsonbekwaamheid is niet in overeenstemming met de waarde, die de huidige tijd toekent aan de persoonlijkheid van de vrouw en De Landelijke Federatie van Stichtingen voor oorlogsgetroffenen heeft gisteren aan de Tweede Kamer een request gezonden, waarin zij mededeelt, dat er een groot verschil bestaat tussen datgene wat de Federatie als een redelijk en billijk minimum meent te mogen verwachten en hetgeen door het Wetsontwerp Materiële Oorlogsschade, ook in zijn huidige gewijzigde vorm, wordt geboden. Daarom zijn de oorlogsgetroffenen gedwongen het wetsontwerp als volkomen onaanvaardbaar te kwalificeren en zij doen dan ook een dringend beroep op de Volksvertegen woordiging het wetsontwerp niet te aanvaarden. Het aan de Tweede Kamer ge zonden request werd gisteren te Den Haag op een persconferentie onder leiding van de voorzitter van de Federatie, de heer Koops, nader toegelicht. Aan de verwachtingen, die de Federatie koesterde omtrent de resultaten van het overleg tussen de commissie van voorbereiding voor het ontwerp op de Materiële Oorlogsschade en de daarbij be trokken ministers, is geenszins voldaan. Voor de oorlogsgetrof fenen, deze zwaar gedupeerde groep van ons volk, die de volle lasten van de oorlog ten bate van het gehele volk heeft gedragen, is er geen sprake van herstel in economisch en sociaal milieu, het geen zelfs in de economische om standigheden, waarin ons land verkeert, toch wel als een mini mum kan worden verlangd, ook al zou men het recht op integraal herstel als grondslag niet willen erkennen. Met klem komt de Federatie op tegen de suggestie, in het verslag over het bovengenoemde overleg gewekt, als zou de totale oorlogs schade in de particuliere sector 5.9 milliard bedragen waarvan dan, ingevolge het wetsontwerp, 3.9 milliard zal worden vergoed. De Federatie is van mening, dat het bedrag van 5.9 milliard veel te laag is gesteld, omdat het wets ontwerp bepaalde categorieën oorlogsschade geheel heeft ver waarloosd, terwijl de taxaties in andere categorieën zodanig be neden de werkelijke waarde zijn, dat het totaal van de werkelijk geleden oorlogsschade in de par ticuliere sector zeker op 2 mil liard meer moet worden begroot. Rechtszekerheid en beroep ontbreken Voorts levert de Federatie scherpe critiek op het ontbreken van de rechtszekerheid voor de oorlogsgetroffenen, doordat het wetsontwerp het systeem van de ambtelijke vaststellingen heeft gehandhaafd. Mede is het wets ontwerp onaanvaardbaar, omdat daarin ontbreekt de mogelijkheid van beroep op een onafhankelijk beroepsorgaan, waarin ook perso nen buiten de ambtelijke sfeer zitting hebben. De mogelijkheid tot beroep op een dergelijk onaf hankelijk beroepsorgaan zou als nog moeten worden opengesteld tegen de schadevaststellingen, die reeds hebben plaats gevonden, ook wanneer de getroffenen de beroepstermijnen inzake deze vaststellingen hebben laten ver lopen. Door de vroegere verkla ringen van de minister, dat alles nog een voorlopig karakter droeg en dat alles eerst later definitief bij de wet zou worden geregeld, verkeerden de oorlogsgetroffenen in de mening, dat de definitieve schadevaststellingen eerst na het in werking treden van de wet zouden geschieden en er voor hen daarna nog gelegenheid zou be staan in beroep te komen. De uitkomsten van deze schade vaststellingen wijken sterk af van wat het ingediende wetsontwerp zou doen vermoeden. De schade aan totaal verwoest onroerend goed dient, volgens het wetsont- werp, te worden vastgesteld op de verkoopwaarde Mei 1940. In de practijk zijn er vele schadevast stellingen geweest, welke 20 tot 50 procent onder deze verkoop waarde lagen. De Federatie meent, dat waar de Rijksbijdrage met herbouw- plicht is verbonden en herstel van het verlorene primair is, de bouw- waarde 1940 voor de waardevast stelling een beter uitgangspunt zou vormen. Van deze bouwwaar- de zou ten hoogste 25 procent mo gen worden afgetrokken wegens het verschil tussen nieuw voor oud. Hoewel volgens het wets ontwerp de schade moet worden gesteld op de verkoopwaarde Mei 1940, wordt in de practijk vaak uitgegaan van de bouwkosten uit vroeger jaren. In de jaren 1935- 1936 b.v. waren deze bouwkosten echter aanzienlijk lager dan in 1940, Ten aanzien van de waardevast stellingen aan inboedels zegt de Federatie met verbazing te heb ben kennis genomen van de mede deling van de minister in het bovengenoemde verslag, dat de Schade-Enquête-Commissie deze vaststellingen in ernstige mate zou hebben overgewaardeerd, daar als aankoopprijs niet de historische kostprijs werd aanvaard, maar de aankoopprijs Mei 1940 en dat daardoor de vaststellingen globaal ongeveer 30 procent te hoog zou den zijn. De Federatie meent, dat dit volkomen onjuist is en dat integendeel het tegenovergestelde moet worden geconstateerd. Bij herhaling is gebleken, dat de waardevaststellingen van inboe dels, ook wanneer het gestelde huurwaarde-plafond niet werd be reikt, meestal 40-60 procent lagen beneden de opgegeven koopprij zen. Wat de aanvullende bijdrage huisraadschade betreft zegt de Federatie met genoegen te heb ben geconstateerd, dat de door de commissie gemaakte bezwaren tot resultaat hebben gehad, dat enige verbeteringen werden toegezegd. De schaderegeling voor bedrijfs- uitrustingen wordt echter nog al tijd op zeer onbevredigende wijze geregeld. De Federatie toont dit laatste aan met tal van voorbeel den. Tenslotte vraagt de Federatie de aandacht voor de regeling van de uitkeringen der molestverze- keringsmaatschappi.jen. Hierbij is het mogelijk, dat de getroffene, die een extra bijdrage ingevolge art. 8 van het wetsontwerp heeft ontvangen, met de uitkering van de verzekering mee, meer ont vangt dan zijn schade heeft be dragen. moet voor het tegendeel plaats ma ken. De opheffing van de handelings onbekwaamheid van de gehuwde vrouw zal de meest ruime werking hebben in de gevallen, waarin de goederen der echtgenoten geschei den zijn. Alsdan zal de handelings- bekwame vrouw de volledige 'zeg genschap hebben over haar vermo gen. Intussen bepaalt het wettelijk sy steem van algehele gemeenschap van goederen''oor ongeveer 95% der echtparen de onderlinge vermo genspositie. Aan deze wettelijke ge meenschap is inhaerent het beheer van de man over die gemeenschap. Op zich zelf kan het in de wette lijke gemeenschap van goederen voor de gehuwde vrouw gelegen beletsel om haar handelingsbe kwaamheid ten volle te ontplooien, als een bezwaar gevoeld worden. Het is thans niet de tijd om te overwegen, of het huwelijksgoede renrecht in zijn beginselen gewij zigd moet worden, o.m. niet, omdat het beter lijkt de behandeling van die vraag uit te stellen tot de voor genomen algehele herziening van het burgerlijk recht. Een bevredigende oplossing lijkt echter bereikt te worden, indien o.m. de volgende desiderata vervuld worden: Handelingen van de vrouw die de gewone huishouding betreffen, moe ten mede de man binden. De vrouw moet, wanneer de man onvoldoende gelden voor de huis houding ter beschikking van de vrouw stelt, langs de weg van rech ten de mogelijkheid verkrijgen zich deze gelden uit de inkomsten van de man te verschaffen, met name door een beslag op het loon. Aan de vrouw moet de bevoegd heid toekomen tot uitoefening van een beroep en het verrichten van arbeid. De man zal de vrouw moeten in lichten betreffende het beheer over de gemeenschap. De vrouw moet bet beheer over de gemeenschap of scheiding van goederen kunnen verkrijgen indien de man zijn iniichtingsplicht tegen over de vrouw niet behoorlijk na komt of zijn verplichtingen ten aan. zien van het beheer der gemeen schap verwaarloost. De wetswijzigingen bestrijken in hoofdzaak het Burgerlijk Wetboek, voorts de Faillissementswet. het Wetboek van Burgerlijke Rechts vordering en een aantal afzonder lijke wetten. Aan de artikelsgjewijze toelichting is nog ontleend: De regel van de bestaande wet dat de vrouw aan haar man gehoor zaamheid verschuldigd is, verklaart geen andere bepalingen der wet en Mr. B. R. CANNEMAN UIT ASSEN BENOEMD Naar wij uit betrouwbare bron vernemen is tot burgemeester van Hoorn benoemd mr B. R. Canne- man, chef van het Kabinet van de Commissaris der Koningin in de provincie Drente te Assen. Mr. Canneman werd 13 Augustus 1909 geboren te den Haag waar zijn vader referendaris was aan het De partement van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen. Hij studeerde rechten te Leiden waar hij in 1936 promoveerde op proefschrift „Re presailles". Na te den Haag enige maanden de advocatuur beoefend te hebben, werd hij benoemd tot com mies bij de directie van de Rijks werkinrichtingen te Veenhuizen. Vandaar kwam hij in 1939 naar Assen waar hij in verschillende rangen werkzaam was ter provin ciale griffie. Sinds de bevrijding is hij chef van het kabinet van de Commissa ris der Koningin. Vanaf 1942 was hij plaatsvervanger-rechter bij de Ar rondissementsrechtbank te Assen. De nieuw-benoemde beweegt zich veel op maatschappelijk terrein en heeft talrijke functies op dit gebied. ¥lij is gehuwd en vader van vier kinderen. Mr. Canneman is lid van de Partij van den Arbeid.' PARIJS, 17 Oct. (Reuter) Moch heeft Maandagavond president Vin cent Auriol de hem verstrekte op dracht tot de vorming van een nieu we regering teruggegeven. Bij het verlaten van het presidentieel pa leis verklaarde Moch tegenover journalisten, dat hij bjj zijn pogin gen op velerlei moeilijkheden was gestuit. Daar kwam nog bij, dat Letour- neau (afgevaardigde van de M.R.P., aan wie de portefeuille van finan ciën was aangeboden) hem, Moch, Maandagavond mededeelde, om verschillende redenen het aanbod van de hand te moeten wijzen. Nadat Jules Moch zijn opdracht tot het vormen van een nieuwe Franse regering had moeten terug geven, hééft president Auriol thans Robert Schuman van de (katholie ke) republikeinse volkspartij (MRP) uitgenodigd zich met deze taak te belasten. Schuman was minister van buitenlandse zaken in het onlangs afgetreden kabinet Queuille. President Auriol zal zijn bespre kingen met politieke leiders her vatten. Naar vernomen wordt, zal waarschijnlijk Francois de Menthon, voorzitter van de MRP-fractie, als eerste zijn opwachting maken. Een bommenwerper van het type B-26 is vannacht op 30 km ten zuidwesten van Riverside in Cali- fornië neergestort. De 5 inzittenden werden gedood. Het departement van Buitenland se Zakei^ in Washington heeft be richten ontvangen, volgens welke de Russische satellietstanten van plan 74jn, met steun van Rusland, een gueriliacampagne tegen Joego slavië te beginnen, gelijk de com munisten in Griekenland gedaan hebben. Negen fabrieken van de grote „Aluminium Companh. of America" zyn vandaag gesloten tengevolge van een staking van 16.000 arbei ders, die lid zijn van het Congres van Vakverenigingen (C.I.O.). leidt niet tot rechtsgevolgen. De regel is daarom geschrapt. De verplichting van de echtgeno ten tot samenwoning dient weder kerig te zijn met dien verstande, dat de man de plaats van samenwo ning bepaalt. De verzorgingsplicht van de echt genoten moet evenzo wederkerig zijn. Handelingen van de vrouw die de gewone huishouding betreffen, moe ten ook de man binden. De provincie en de stad Gro ningen zullen zich van 24 October af met slechts 40 pet. melk tevre den moeten stellen als de rege ring niet voldoet aan de eis, ge steld door de Groningse consump- tiemelkbedrijven om de maximum prijs op de melk voor die datum op te heffen. De Groninger zuivelindustrie, die voor de export werkt, geeft op het ogenblik 4 cent per liter melk meer aan .de leveranciers dan de consumptiemelkbedrijven, die nog gebonden zijn aan een maximumprijs voor de melk. Met de regering zijn reeds onderhan delingen over deze toestand ge voerd, welke echter geen wijziging hebben gebracht. De Groningse consumptiemelk bedrijven hebben nu besloten 60 pet. van de melk tot zuivelpro ducten te verwerken, waardoor er in de stad en provincie Gro ningen een groot tekort aan melk dreigt te ontstaan. Zou de regering aan de eisen, die door de consumptiemelkbe drijven gesteld worden, niet vol doen, dan zal men de aflevering van de consumptiemelk beper ken. Dit betekent, dat dan met ingang van 24 October slechts 40 pet. melk wordt afgeleverd voor consumptie. Uiteraard zal reke ning worden gehouden met de belangen van zieken, zuigelingen en ouden van dagen. Deze cate gorie zal eerst van melk worden voorzien. Als de maximumprijzen wel worden vrijgelaten, zai dit tot gevolg hebben, dat de melkprijs waarschijnlijk met 3 cent zal worden verhoogd. 7

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1949 | | pagina 1