VIJF JAAR GELEDEN RAASDEN DE BEVRIJDINGSTROEPEN DOOR BRABANT Slachtoffers van de ramp te Medemblik ten grave gedragen Deserteurs voor het karretje van Schoonenherg De Canadezen vierden Bergen op Zoom-day" Recht en aanspraken „Omgekomen in een en hetzelfde vuur, begraven in een en hetzelfde graf" LIJKSTOET STOND STIL VOOR UITGEBRAND WOONHUIS rktberichten Vrijdag 4 November 1949 PAG. 3 „De strijd voor het Katholieke Boek Ontroerende grafrede van burgemeester Peters 5VERW ACHTING t door het KNMI te De van Vrijdagavond tot nd. VERANDERING, eer met enkele over- voorname- Noordwestelyke helft nd. Langs de Wadden- k krachtige wind. Van morgenochtend opnieuw latsen nachtvorst, voor- het Zuidoosten van het overdag ongeveer de- >eraturen als vandaag. ID VAN 150 )AAR CELEDEN il haar cadeaux tevens 1 een klein spiegeltje, de en verplichtte haar ijks minstens éénmaal in Waarom? Omdat men al wist, dat alleen een gde vrouw haar gemael gen. In 1949 weet elke toch wel zonder het sym- >iegeltje. Nu loopt zij OOS aan, 'n kleine aan- ldoende om het bleke of gelaat te doen verdwij- plaats te maken voor SCHOONHEID en haar ndt in haar zijn jonge rom. (Ingez. meded.) me Britse militaire rentie te Singapore DORE (Reuter). Een iritse conferentie, waar- ïilitairen en Aziatische leelnemen, is thans te begonnen. Men ver- t de conferentie een be ïnvloed zal hebben op politiek voor het Verre !n gewoonlijk welinge- igen meent men, dat de ing in Zuid-China en de ese grens aan een nauw- >nderzoek onderworpen IE VERLEEND AAN D. BAKKER 3. is gratie verleend aan Sakker, die door het Bij rechtshof te Leeuwarden /as veroordeeld. Het von- mderd in levenslange ge- raf. was commandant van de in Friesland en voorts S.S. en de Waffen S.S. oonlijk verantwoordelijk tatie van illegale werkers ld en medeplichtig aan geval. iale weg Haarlem iekPurmerend open b A.N.W.B. mededeelt is gedeelte van de pro- weg HaarlemZaan- 'urmerend voor het ver- ïgesteld. Het betreft hier 'ak, gelegen tussen de ringdijk van de Wijde en de Nekkerstraat bij id. Langs dit weggedeel- ns 'n vrijliggend rijwiel- ireedte van 2.50 m. aan- 'oor het verkeer van en Zaanstreek betekent dit ienlijke verbetering en g van de route. i" voert „Die lustige Witwe" op erdag 5 November zal de ie Operette vereniging het Gulden Vlies een g geven van de operette tige Witwe". Voor nadere heden verwijzen wij naar tentie die heden in ons rkomt K.F.C.-keuring R: Alkm. Biosc. Theater: tste rit, alle leeft.; Cinema iin: De moordenaars zijn ns, 18 jr.; Harmonie: Om- aarde, 18 jr.; Victoria; ie Jacht, Volw. liensten Zondag 6 Nov. West-Friesland (West) oem te Spierdijk, telef. 204; Dr. Boeckhorst te telef. K 2297 215; Dr. i te Twisk, telef. 8. ■SMARKT ALKMAAR stapel boerenkaas, handel 3 bleef onbekend. 'EBROEK, 3 Nov. 1949. kg. bieten I 7.107.30; andijvie 1011; 5000 kg. I 4—6.10; 5000 kg. Gele —8; 3100 kg. groene kool 80; 10.000 kg. uien 18.50 grof 17.8018.20; driel nep 15.70—16.20; 3300 H 8.60—9.30; UI 6.70— )00 stuks bloemkool I 67 57—63; I afw. 40—53; II 21; stek 14—21. TORN, 3 Nov. 1949. kg. witte kool 46.40; rode kool 5.5012.60; gele kool 5.20—9.20; 1600 ie kool 12.50—18; 1600 kg. tooi 8.10—11.30; 3500 kg. of 20.1020.80; gewone .90; 35.800 kg. bieten I II 44.40; 350 kg. witlof 54; in 38; 52300 kg. peen -11.70; III 9.60—11.90; TV JRWOUDE, 3 Nov. Be- 6.50—7.30; libertas 6.60; 0.1011.10; peen III 3.60— =n 17.7019.10; drielingen kool 5.509.50; groene k. 30; witte kool 55.20; suc- 66.30; slabonen 74; an- 0—12,70. 4HUIZEN. 3 Nov. uien 30; grove 15.20; stekuien :n II 10.60—10,80; peen III eerstelingen grove 6; ro- 5.5010.10; witte kool 5 :es witte 6.30. ENHUIZEN. 4 Nov. 1300 /ie 7.50—7.70, 2600 kg gele 1600 kg groene kool 9.90 7000 kg rode kool 5.50— 00 kg witte kool 55.70, itte 6.40—6.80, 3300 kg len, bevelanders 6.90. 1DIJK, 4 Nov. 10000 kg 0—21.90, grove 19.90—20.90, 140.000 kg witte kool 5 70, 16000 kg peen II 10— 910.60, 15000 kg andijvie :es witte 67.50, 32000 kg 001 7.90—15.30, 13000 kg l 5—10.60, 27000 kg rode —11.20. JOE ROGERS IS WEER BOEKHOUDER EN BILL REGIS BESTUURT DE TRAM OF MEN DE OORZAAK er van wil erkennen of niet en in de diepste grond is deze geen andere dan wat het Gebed uit de Liturgie van het feest van Christus Koning noemt de wonde van de zonde" wij staan in de maatschapelijke samenleving zowel die van de ge hele wereld als wel in het bijzon der die van ons land voor het feit van verdeeldheid. Aan de ene kant zijn reeds grote groepen van onze Nederlandse bevolking ont kerstend en staan buiten alle ker kelijk verband, aan de andere kant vertoont het beeld van het christelijk deel een helaas zt Pijnlijke verscheurdheid. Men kan en moet dit zeker be treuren, maar het feit is er nu eenmaal niet minder om en men heeft daar wel degelijk rekening mee te houden. Men moet vol doende werkelijkheidszin bezitten om deze stand van zaken te aan vaarden ten einde niet tot een blind fanatisme te vervallen. Bin nen de grenzen van ons kleine land bestaan verschillende groe pen met elk haar eigen overtui ging en levensbeschouwing. Deze op passende wijze te eerbiedigen is niet anders dan billijk en moet zeker als een van de beste eigen schappen van het Nederlandse volkskarakter beschouwd worden, al heeft men zich dat slechts op de lange duur en met moeite we ten te verwerven en al komt men er hier en daar nog wel eens aan te kort Als Katholieken kunnen wij deze verdeeldheid en scheiding als betreurenswaardig gevolg van de zonde onmogelijk goedkeuren om wille van zichzelf. In onze opvat ting is geen plaats voor een geest van separatisme. Wij willen de scheiding niet omwille van de scheiding. Voor ons bestaat geen religieus indifferentisme waarbij alle godsdienstige overtuigingen, die toch het diepst het wezen van elke mens raken, zonder meer ge lijk zouden zijn. God Zelf heeft tot de mens gesproken en ons in Zijn eigen Zoon ge-openbaard, op welke wijze Hij door ons gediend wil worden. Niet wij hebben dat te bepalen en uit te maken, dat is het uitsluitende recht van God Zelf. Wij weten zó dat onze katho lieke kerk de enige kerk van Christus is, dat het katholicisme de enige ware godsdienst is. Dit is een onvoorwaardelijke, absoluut strenge eis van ons geloof. In dit opzicht kan en mag het katholi cisme geen andere opvatting de len: het is niet anders dan de on verbiddelijke logica van het be ginsel dat op de rechtstreekse Openbaring van God Zelf berust. Men zou dit een principiële, dog matische „onverdraagzaamheid" kunnen noemen. Daarmee is echter niet gezegd dat de groepen die in een zelfde bevolkings-verband in feite be staan, door onzichtbare muren zo veel mogelijk gescheiden moeten blijven en dat er niets gedaan of gevonden zou kunnen worden om deze scheidingen, die er nu een maal zijn, te overbruggen. De strengheid van beginsel is naar onze katholieke mening zonder bezwaar te verenigen met het nuchtere realistische inzicht in de feitelijke verhoudingen bij ons Nederlandse volk. Men zal het ka tholieke bevolkingsdeel van Ne derland niet kunnen verwijten geen gevoel te hebben voor de eerbiediging van andere overtui gingen dan de onze, mits deze niet in zichzelf verkeerd en schadelijk zijn. Juist deze op een gezonde basis steunende eerbiediging moet als een van de beste middelen be schouwd worden om de eenheid en samenwerking zo goed moge lijk te bevorderen. Wordt binnen de passende gren zen het goede recht van andere opvattingen door de onze erkend, dan moeten ook de consequenties aanvaard worden die daaruit voortvloeien. Misschien is dit niet altijd gemakkelijk en is daar een zekere moed voor nodig, vooral als er zich gevolgen zullen voor doen die men eigenlijk liever niet wenste. Juist hier, op dit punt, stuit men vaak op moeilijkheden bij mensen die in de praktijk heel wat onverdraagzamer zijn dan wij katholieken het in beginsel zijn. Een bepaalde, in dit geval onze katholieke levensbeschouwing om vat het gehele leven, in al zijn uitingen, ook de maatschappe lijke. Tussen een overtuiging en haar beleving bestaat een onver breekbaar verband, een wezen lijke eenheid. Zij neemt uiteraard de gehele mens in beslag, zij laat geen versplintering, geen verbrok keling, geen gespletenheid toe. Daarom zijn alleen zij die haar tot de hunne gemaakt hebben, die haar volgen, haar aanhangen en met hart en ziel liefhebben, in staat en gerechtigd om met de nodige tact en fijngevoeligheid uit te maken welke de samenhang en het verband tussen deze levens beschouwing en haar practische, ook maatschappelijke doorvoering is. Daarover kan een buitenstaan der uiteraard moeilijk een juist oordeel vormen, althans is dit een zeer delicate zaak die zeer nauw luistert. Niet van iedereen is oog en oor voldoende fijn ingesteld om al de nuancen te vatten van de invloed die van een levensbe schouwing op heel het levensge bied uitgaan. Hebben wij als Nederlandse Ka tholieken het onaantastbaar recht onze eigen katholieke levensbe schouwing te hebben en kennen wij dit zelfde recht ook aan an dersdenkende landgenoten toe, dan valt het ook niet te betwisten dat wij onze aanspraken ook met terdaad kunnen laten gelden. Wij hebben op katholieke grondslag ons eigen onderwijs, onze eigen jeugdbeweging, onze eigen sociale en charitatieve verenigingen, onze eigen politieke organisatie, onze eigen pers, onze eigen radio-om roep en andere culturele instel lingen. Dat dit alles geen „Roomse hekjes-zetterij", geen „katholieke De Jubileumviering van de R.K. Vereniging van Boekhandelaren en Uitgevers in Nederland „Sint Jan" is gepaard gegaan met de uitgave van een door W. van de Pas geschreven kloek boekwerk, behandelend de strijd om het boek in de Reformatie- en Contra-Re- formatieti.jd, het katholieke boek ten tijde van de emancipatie, en de geschiedenis van „Sint Jan". Het werk van v. d. Pas valt in twee kwantitatief evenwaardige delen uiteen, waarvan het eerste de opkomst van en de strijd om het katholieke boek in de 16e tot en met de 19e eeuw, voor zover de beschikbare gegevens dit mogelijk maken, op de voet volgt. In het tweede gedeelte laat de schrijver de geschiedenis van het katholieke boek samenvallen met de geschie denis van „Sint Jan" en trekt hij zich vrijwillig binnen de (overi gens nog zeer wijde) muren van deze katholieke Uitgevers- en Boekhandelarenorganisatie terug. Hij erkent in zijn voorwoord, dat hij zich vooral voor wat het eerste gedeelte betreft noodgedwongen heeft moeten beperken, eensdeels omdat nog zeer veel bronnen de uitgave en de verspreiding van het katholieke boek betreffende onaangeboord bleven, en anders- deels omdat hem de tijd tot diep gaande studie ontbrak. Deson danks is hetgeen v. d. Pas ons in de 75 eerste bladzijden van zijn boek mededeelt van een bijzon dere inportantie voor hen die be langstellen in de geschiedenis van het boekwezen. Natuurlijk stelt de argeloze boeken-vriend zich wel eens de vraag door wie het katholieke boek' in de eeuwen waarin het heimelijk of vrii werd gedrukt en te koop aangeboden, nu eigenlijk werd gelezen en tot wie het iets had te zeggen. Want dat is en blijft toch de belangrijk ste kant van de geschiedenis van het boek, zoals de schrijver trou wens in zijn verantwoording zelf zegt. Het antwoord hierop is jam mer genoeg alleen'te geven door middel van met een uiterste ac curatesse bijeengegaarde cijfers omtrent de verspreiding van be paalde boeken onder bepaalde be volkingsgroepen, door bestudering van reflecties op de inhoud van deze boeken in de vorm van cri- tieken, apologetische geschriften en allerlei pamfletten met in hoofdzaak godsdienstige onder werpen, en door vaststelling van achteraf nawijsbare goede beïn vloeding bij personen of lichamen, die een rol gespeeld hebben in het proces der katholieke emancipatie. Hetgeen „Sint Jan" in de be trekkelijk korte tijd van haar be staan voor de materiële positie van haar leden heeft gedaan, was in zeer veel opzichten een conditio sine qua non voor haar huidige geestelijke welstand. Deze geeste lijke bewustwording gaf het aan schijn aan een aantal met enthou siasme gevoerde acties voor het goede boek, de samenstelling van de catalogus en de voorlichting inzake lectuur. In het „Brandt- Van Gent-fonds" en I.D.I.L. heb ben deze acties vorm gekregen. Wie enig inzicht wil krijgen in de geschiedenis van het boeken wezen, zal dit jubileumwerk ter gelegenheid van het 25-jarig be staan van „Sint Jan" niet ongele zen mogen laten. Want al snijdt het dan niet alle vraagstukken aan, die men in verband met deze materie behandeld zou willen zien. het geeft toch in menig opzicht een goede oriëntatie in de nog vrij onoverzichtelijke geschiedenis van de strijd voor het katholieke boek. Joe Rogers die boekhouder is op een meelfabriek in Montreal, Bill Regis, tramconducteur, Peter Adams, verzekeringsagent en al die andere Canadezen die van d'r leven lang de hel van West Bra bant niet zullen vergeten hebben in Ontario de „Dag van Bergen op Zoom" gevierd. Joe Rogers vond de cijfers in zijn grootboek en kasboek die dag erg onbelang rijk. Hij ziet telkens opnieuw voor zich de kleine, rossige „Chilly" zoals hij daar plotseling door die moffen van de dijk werd gescho ten. Geen kik gaf de kleine Chilly die anders nooit een seconde zijn mond hield. Hij was ineens dood. Een van de velen die niet naar Ontario kwam omdat zij in het land waar zij door modder en drek meter na meter oprukten on der een klein wit kruis begraven werden. Dat is nu vijf jaar geleden. Zon dag 3 September 1944. Antwerpen veroverd. Razend snel ging dat, zo snel, dat de eerste tanks dood leuk dertig of veertig kilometer doorjoegen zonder een gram kruit en met voor de hele bemanning nog drie Sweet Caporals. Een kind kon begrijpen dat er gestopt zou moeten worden, een kind kon ook snappen dat de Duitsers, als ze de kans kregen even op adem te komen, deze kans zouden be nutten. Dat werd de hel van West Brabant. Joe Rogers voelt nog intens de natte voeten waarmee hij dagenlang rondliep. Water en nog eens water en altijd vocht. Wat een land. De Engelsen die Roosendaal later voor hun reke ning namen, konden die nattig heid helemaal niet verdragen. Schelden en vechten dat deden zij aan een stuk, hard schelden en hard vechten. Burgerij school. En de burgerij school in kelders, onder kerken en molens, angstig maar toch moedig. Er vielen do den en gewonden. Huizen en boer derijen, kerken en gebouwen gin gen in puin. Op 27 October werd Bergen op Zoom bevrijd. Voor de vreugde om die teruggekregen vrijheid kon losbarsten vierde Mars eerst zijn grote triomph. De ene ontploffing na de andere. Rond drie uur verscheen de eer ste Canadese tank in de stad. Jeffry White was de eerste bevrij der. Hij stak een sigaret op en vocht door in de nacht van 28 op 29 October aan de rand van de stad en ook nog de volgende da gen. 4 November is Steenbergen bevrijd. Inmiddels hesen ook Wouw en Sprundel de driekleur. Roosendaal juichte op 30 October de Engelsen toe, die even dapper maar wat laconieker gestreden hadden. Breda schreeuwde zich op 29 October schor voor de felle Polen, die later aan het riviertje de Mark nog vele offers zouden brengen, want een paar dagen la ter beten de Duitsers zich weer opnieuw vast aan de Mark, offer de ons land goed en bloed en vochten de Canadezen, Engelsen en Polen tot de Duitsers over het water gejaagd waren en voor Noord-Nederland de vreselijke hongerwinter aanbrak. splijtzwam" is, is krachtens ons beginsel duidelijk. Met reden dan ook dringt ons Episcopaat aan op de handhaving van onze uitge sproken katholieke beginselen, rechten en aanspraken, tot in de kleinste bijzonderheden van het dagelijkse leven toe. Een wel begrepen isolement en niet een onjuist-uitgelegde poging tot door braak, zoals men dat tegenwoor dig noemt, is derhalve het stand punt dat wij dienen in te nemen. Juist de bewustwording van onze eigen katholieke beginselen, de gewetensvolle zorg voor de waar achtige belangen van ons katho lieke volksdeel en daarmee van ons gehele vaderland zijn de beste waarborg dat de principiële tegen stellingen toch op de meest be vredigende wijze overkoepeld zul len worden. Recht en aanspraken erkennen wij billijkerwijze voor anderen, maar eisen wij niet minder om dezelfde reden voor ons en ons nageslacht op. Wij hebben in het buitenland de droevige voorbeel den te over om te weten dat wij juist door deze op eigen beginse len gebaseerde samenwerking met goedwillende andersdenkenden een herhaling van wat daar ge beurt hier moeten voorkomen. Op een ieder van ons rust derhalve de plicht zijn katholiek geloof ten volle te beieven en de katholieke zaak is alles te steunen. PAUL VAN BANESSE. Er verrijzen weer nieuwe huizen en op de glooiende akkers van Brabant is het koren gemaaid. De sporen van de tanks zijn weg en het land heeft zich weer grotendeels hersteld van de wonden die het kreeg in oorlogsnajaur 1944. La'.en we hen die ons ten koste van hun bloed de vrijheid terug gaven niet vergeten. Nooit vergeten. Dit is nu vijf jaar geleden. Joe en de jongens zijn in Ontario bij elkaar geweest en hebben terug gedacht aan de eerste dagen van November in '44, aan het drassige polderland waarin hun kamera den de dood vonden. Zij zullen vragen: Hoe zou het er nu uitzien? Boven het weidse polderland zeilen wat wolken op de wind. De hemel ziet echter meestal grijs. Het land is nog even nat. De schaarse zonnestralen kleuren de nieuwe pannendaken fel rood. Aan de einder verheft zich een nieuwe kerktoren. De boeren werken nog op het land. Er wordt gewerkt en er wordt gebouwd. Als Joe en zijn makkers zouden ze wel dingen zien en herkennen uit hun dagen, sporen van de strijd. Zij zouden rijen witte kruisen zien op het soldatenkerkhof. Maar ook de nieuwe huizen en de kerktorens en het leven van de mensen in de vrijheid die zij bevochten. De klei ne rossige Chilly zou hen weer duidelijk voor ogen komen. Vijf jaar geleden herkreeg Bra bant zijn vrijheid. Ons volk mag Chilly en de anderen nooit ver geten. MEDEMBLIK. Onder grote belangstelling zijn gistermiddag alhier de vier slachtoffers van de brand van Zondag j.l. op de al gemene begraafplaats ter aarde be steld. Om half twee verzamelden zich de naaste verwanten van de fam. de Leeuw in de voorzaal van hotel „Het Wapen van Medem blik", waar zij door ds. A. M. v. d. Neut werden toegesproken. In middels defileerden veel inwoners van Medemblik langs de vier lijk kisten, die in de tot chapelle ar- dente ingerichte toneelzaal waren opgesteld. Er waren veel kransen en bloemen, o.a. van het gemeen tebestuur van Medemblik, de vrij willige Brandweer, de v.v. MFC, personeel en leerlingen van de Nutskleuterschool, de meisjes van de naaischool. Personeel en Vishan del, huren en kennissen enz. Omstreeks 2 uur werden de kis ten in een tweetal lijkauto's ver voerd naar het woonhuis van de fam. de Leeuw in de Nieuwstraat. Een dertiental auto's met verwanten en genodigden alsmede enkele ken nissen en buren, die de tocht te voet naar de begraafplaats wilden mee maken, sloten zich hierbij aan. Na dat de stoet de Nieuwstraat tot aan het Bagijnhof was opgegaan, keer de deze aan de overzijde weer te rug en hield voor het huis, waar zich enkele dagen geleden het vre- De kerk van Woensdrecht werd in het najaar van '44 een puinhoop. Nu, vijf jaar later, staat er weer een nieuw vriendelijk wit kerkje. Zo verschijnen er aan de ho rizon van Brabant de spitsen van steeds weer nieuwe Godshuizen, symbolen van de vroomheid en de levens kracht van dit nijvere volk. selijke drama heeft afgespeeld, enige minuten halt. Deze eenvou dige doch piëteitvolle ceremonie werd door de honderden die zich ter plaatse hadden opgesteld, met ont roering gadegeslagen. De stoet ver volgde hierna zijn weg naar het kerkhof via Westerhaven, Turfhoek, Keern en Brakeweg. Op het kerkhof Ook hier hadden zeer velen zich reeds om het vers gedolven graf geschaard, waarin de vier lijkkisten zouden worden bijgezet. Nadat de dragers eerst de stoffelijke over schotten van Nic. de Leeuw en zijn vrouw tot het middenpad van het kerkhof hadden opgedragen en ver volgens in het grote familiegraf neergelaten, droegen zij de kleinere kisten der kinderen dezelfde weg en vertrouwden deze eveneens on der ontroerende stilte der honder den aanwezigen, waaronder de moeder van de omgekomen vrouw en vele familieleden, aan de schoot der aarde toe. Hierna trad burgemeester Chr. Peters naar voren en hield de vol gende grafrede. Diepe verslagenheid De laatste Zondag van October, aldus de burgemeester, bracht gro te rouw over Medemblik. Een ge heel gezin kwam noodlottig om het leven. Wie zal zeggen welk een strijd deze mensen streden temidden der vlammen en met de dood voor ogen? De hoop, dat zij nog konden worden gered bleek ijdel. Een ge lukkig echtpaar, dat nauwelijks en kele dagen geleden zijn 12^4-jarige echtverbintenis herdacht, wérd te- samen met de beide kinderen plot seling en op wrede wijze uit dit le ven weggerukt. Diepe verslagenheid maakte zich van de bevolking van Medemblik meester. En thans, nu zovelen op deze dodenakker zijn samengekomen, waar Nic. de Leeuw en de zijnen, die de dood vonden in een en het hetzelfde vuur, in een en hetzelfde graf zullen worden be graven willen we uiting geven aan onze deernis met hen en hun na gelaten betrekkingen. Doch wat te zeggen aan dit open graf, waar woorden immers te kort schieten. Spr. schilderde hierna de figuur van Nic. de Leeuw. Hij had deze man zeventien jaar geleden reeds leren kennen. De Leeuw was een mens. die rond uitkwam voor zijn fouten en zijn belofte tot beterschap hield. Hij was sportief en aanvaard- (Van onze speciale medewerker) Er is in de laatste weken een en ander te doen geweest over *n paar honderd deserteurs, die niet naar Indonesië wilden. Het lawaai over deze zaak is doorgedrongen tot de pers en zelfs tot in de volksvertegenwoordiging. Vanwaar al dit lawaai? Men zou toch mogen verwachten, dat de bevoegde autoriteiten wel in staat waren deze affaire zonder inmenging van buiten af te behandelen zoals tot dusverre gebruikelijk was. 'n Kunstmatig gekweekte beroering. We moeten tot onze spijt con stateren, dat èn 'n aantal deser teurs in kwestie èn hun familie leden èn zelfs een achtenswaardig man als de heer Vermeer van de P.v.d.A. zich grondig in de maling hebben laten nemen. Zij moeten gemeend heben, dat Ferd Schoo- nenberg en Gerben Wagenaar ge leid werden door eerlijke bedoe lingen, toen zij zich met de zaak der deserteurs gingen bemoeien. Nu moet men in alle zaken, waarin zich communisten gaan mengen, één ding vaststellen. Namelijk, dat hoogmogenden van de C.P.N. of de vertegen woordigers van het Politburo zich in het geheel niet interes seren voor de belangen van de mensen, om wie 't begonnen is. Zij dienen slechts één belang, dat van Moskou. Had Moskou er belang bij of deze deserteurs al dan niet zou den worden uitgezonden? Niet 't minste. Waar Moskou dan wel be lang bij had? Bij de herrie, de agi tatie, die uit het opwarmen van deze affaire kon ontstaan. Dat was de slag, die hier geslagen kon wor den. Vandaar Wagenaar's „mede lijden" met deze arme jongens! Vandaar Schoonenberg's „veront waardiging" over de mishandelin gen die deze martelaren der democratie hadden ondergaan. Vandaar het tam-tam op de voor pagina's van de Waarheid. En de afloop? De Minister heeft ten slotte laten weten, dat het hier een aangelegenheid betrof, die geheel binnen 't beleid der Ge nerale Staf en de beslissing van de militaire strafrechter was gelegen en dat geen buitenstaander zich daarmee had te bemoeien. En zo hoort het ook. Nog altijd is Ne derland een land, dat niet gere geerd wordt door beulen. ,maar door mensen en de rechtspraak is hier onafhankelijk. De Waarheid. Wij, die van het gebeurde te Nieuwersluis ooggetuige waren, hebben daarvan een andere lezing dan kameraad Schoonenherg, die 't heeft moeten hebben van wilde verhalen van heetgebakerde par tijgenoten. We nemen Schoonen herg niets kwalijk integendeel. De krantenschrijverij is een moei lijk vak, dat geleidelijk geleerd moet worden. Een van haar pri maire regels is: „Onderzoek alles en behoud het goede". Deze regel in praktijk te brengen, dat is voorwaar niet gemakkelijk, zeker niet wanneer men zich gedreven voelt door een licht-ontvlambare en telefonisch opgecommandeerde verontwaardiging. We rekenen echter, dat Schoonenberg's objec tiviteit met de jaren zal toenemen in het bijzonder, wanneer ook hij in 'n Grote Zuivering zal zijn gevallen. Terzake. Toen Schoonhoven door de toeloop van deserteurs „vol" begon te raken, werd een deel van hen overgebracht naar Nieuwersluis. Tenslotte zaten daar zo'n 50 van deze jongens bij el kaar. Men versta ons goed: dit waren geen principiële dienstwei geraars. Dit waren mensen, die om de meest uiteenlopende rede nen niet overzee wilden en der halve van hun onderdeel waren weggelopen of al vanaf hun op roeping ondergedoken. Uiteraard waren onder hen enkele commu nisten, verreweg het grootste deel echter bestond uit jongens kin deren nog volkomen overdon derd door de gebeurtenissen der laatste dagen. Er zijn zelfs deser teurs geweest, die na een verblijf van enkele dagen in Nieuwersluis zover tot inkeer waren gekomen, dat zij toestemming vroegen vrij willig voor Indonesië te tekenen. Onder de vijftig deserteurs had zich al spoedig een commissie ge vormd van vier man. Niet zo als de Waarheid schrijft van diverse richtingen, maar uitslui tend bestaande uit communisten. Op een der laatste dagen van hun verblijf te N'sluis kwamen zij daar openlijk voor uit. Genoemde kern werd toen uitgebreid met nog drie man. Deze zeven mensen waren aan het woord. Maar dan ook alleen deze zeven en voort durend deze zeven. Toen 'n andere jongen met de commandant wilde spreken en nog 'n ander met de aalmoezenier, werd dit door de zeven verboden. Er klonk dan: „We zijn homogeen, hè!" en daar mee was de dictatuur in zakfor maat hersteld. De commandant liet dit maar 'n tijdje zo, maar toen hem uitein delijk bleek, dat de commissie van zeven ook hem wilde gaan com manderen, was zijn geduld uitge put. Om een herhaling van het geen in Schoonhoven was gebeurd te voorkomen, moest de verzets- haard worden verwijderd. Eén man van de commissie kreeg als militair want dat was hij nog steeds het dienstbevel een uni form aan te trokken. De betref fende dienstweigeraar achtte dit moreel niet verantwoord, zegt de Waarheid. Nu was de man in kwestie helemaal geen dienstwei- geraar-in-de-zin-der-wet, maar 'n ordinaire deserteur en juist daar om kon hij zich onmogelijk mo reel onverantwoord achten. Hij pleegde dus zonder meer opzette lijke ongehoorzaamheid. En dat is in het Nederlandse leger even strafbaar als b.v. in het Russi sche! Toen de gehele commissie vervolgens het dienstbevel kreeg de barak te verlaten, weigerde deze daarop te reageren en pleeg de dus opnieuw opzettelijke onge hoorzaamheid. Hierop kwam een afdeling mili tairen de barak binnen „die op de kernleden begon los te slaan" wij citeren onze Waarheid. De fei ten, Waarheid! Toen de militairen binnenkwamen zetten de kern leden het op een lopen en ver scholen zich achter de ruggen van de anderen, achter in de zaal. Die anderen zouden volgens de Waar heid nog getracht hebben de com missie te beschermen jawel! Dat zouden de kernleden wel graag gewild hebben, maar de andere jongens waren wel wijzer. Zij wisten op dat moment precies, wat ze eigenlijk hadden aan hun communistische vriendjes. de mensen-met-de-grote-bek, die op het critieke moment de anderen voor hun vuile zaakjes wilden la ten opdraaien. Twee kernleden pleegden met terdaad en hevig verzet tegen hun arrestatie. Dit verzet werd snel gebroken evenwel zonder bloedvergieten, zonder 'n blauw de de consequenties van zijn han delwijze. In wezen was hij 'n goed mens, die veel voor een ander over had en trots op zijn kinderen was. Het was deze reus niet gegeven zijn vrouw en kinderen uit de vuurzee te redden. Een verraderlijk gas besloop hem in zijn slaap en ver lamde zijn kracht. De Leeuw's vrouw was een goede echtgenote en een werkzame huis vrouw. Volgens ooggetuige-verkla ringen had zij zichzelf kunnen red den, doch zij heeft verkozen met de haren de dood in te gaan. Wilde zij allicht niet alleen gered wor den, vroeg spreker zich af, wij we ten het niet. Van de kinderen zeide burgemeester Peters, dat zij deel uitmaakten van een gelukkig gezin. Wij staan, aldus spreker, aan dit open graf voor vele raadsels. Alleen de Almachtige weet de oplossing daarvan. Tot de verwanten van de overledenen richtte burgemeester Peters tenslotte de vertroosting: dood is alleen hij die vergeten wordt. Welnu, dezen zullen "niet vergeten worden, ook niet door ons. Nagedachtenis in ere De heer B. J. M. Poggeman, voor zitter van het Actie Comité, memo reerde het feit ,dat de Leeuw lid van dit Comité was vanaf de op richting. De overledene had een goed hart. hij was een vriend voor velen en zijn nagedachtenis zal in ere blijven. De heer Poggeman be sloot zijn korte toespraak met de bede: Heer geef hen de eeuwige rust, 't eeuwig lichte verlichte hen. Dat zij rusten in vrede. Dank voor medeleven Een familielid van de overledenen schetste het grote verlies dat de dood van dit gezin voor de nage laten betrekkingen betekende. Het warme medeleven allerwege onder vonden, was voor hem aanleiding namens de familieleden hartelijk te bedanken. In het bijzonder bracht spreker dank aan ds. v. d. Neut voor diens leiding in het sterfhuis, burgemees ter Peters voor zijn grote medele ven vooral op de dag van de brand, de Brandweer, de commandant van de Rijkspolitie, de leiding van het Prov. Ziekenhuis en de heer Paul Geuzebroek en zijn vrouw voor de goede hulp, die zij de familie ge boden hadden. Twee lessen Ds. A. M. v. d. Neut, die als laat ste spreker het woord nam, zeide, dat het grote medeleven der bur gerij van Medemblik tot uitdruk king was gekomen door het afge lasten van alle vermakelijkheden op de dag van de ramp, het spontaan beschikbaar stellen van auto's door veel ingezetenen voor de begrafe nis, en de grote drukte op het kerk hof. Thans wenden allen hun blik naar beneden in de groeve. Doch wij moeten omhoog zien tot Hem, Die regeert en Zich niet vergist heeft, ook deze voorbije Zondag niet. Spreker wilde uit het gebeurde twee lessen trekken. Op de eerste plaats mocht deze verschrikkelijke ramp allen tot grote voorzichtigheid aansporen. En vervolgens moet dit tragisch gebeuren allen meer dan ooit te voren het „Memento mori" (Gedenk te sterven) in de herinne ring brengen. Tenslotte bad ds. v. d. Neut het Onze Vader, waarmede de begrafe nisplechtigheid werd beëindigd. MOH. HATTA BIJ DE KONINGIN H.M. de Koningin heeft heden ochtend de voorzitter der repu blikeinse delegatie ter Ronde Ta felconferentie, drs. Mohammed Hntta, in audiëntie ontvangen. Geen Nobelprijs voor letterkunde STOCKHOLM (Reuter). De Nobelprijs voor letterkunde zal dit jaar niet worden toegekend. De prijs zal tot het volgende jaar bewaard worden. oog zelfs. De anderen kwamen uit zich zelf; zij werden bii het weg leiden zelfs niet aangeraakt. Bin nen drie minuten was de orde hersteld. Toen kon er vrijelijk ge sproken worden en aanstonds ont stonden er groepjes rond de on derofficieren, rond de comman dant en rond aalmoezenier en veldprediker, die bij de actie aan wezig waren geweest. Zoals gezegd wij waren oog getuige en dit zijn de feiten. Heel veel geschreeuw dus en weinig wol. Maar dat er zich nog zo ve len voor Schoonenberg's karretje lieten spannenSommigen zul len inderdaad door schade en schande wijzer moeten worden. i

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1949 | | pagina 3