Wewelsburg, voormalig pronkjuweel der SS
Hirrtmler's luxe hoofdkwartier
Geschiedenis van het werk der Hereniging
manifesteert een groots idee
Prof. Keulemans over de taak van de
Katholieke ambtenaar
■lillli
Heidense chaos en
christelijke opbouw
HET GIGANTISCHE PLAN
Internationale Bidweek
zijn
ktberichten
jemingen in het
dom Haarlem
De groei van een gebeds-actie
Matthew Fox
bij Sukarno
Jaarvergadering A.R.K.A.
Er heerst nog te veel formalistische
mentaliteit
prUl WmÈÊËm
UOOFDPifM
AKKERTJES W
Opinies uit
mijn dagboek
Het Verre Oosten
Duitsland vijf jaar na zijn capitulatie (3)
van een klein-burgerlijke nazi
rm
„De Wewelsburg"
Naar wij vernemen:
MAANDAG 16 JANUARI 1950
PAGINA 3
Bohemen en zijn
antvingen voor het
onnen no. 544. Dat
,n een niet onver-
Als nu de „sme-
Ede-sneltrein op
E. f 10.mej.
l._C. G. fl.—
5.Ter ere van
SVERWACHTING -
door het K.N.M.I. te
van Maandagavond
ond
END BEWOLKT
16 Jan. Voor de
ïcies: wisselende bewol-
plaatselijk enkele buien
tijdelijk krachtige
ilijke wind. Iets kou-
het binnenland: van-
:ke wind. Temperatuur
its beneden het VTies-
,er en daar mist. Mor-
meest matige wind
en Noordwest. Wis-
bewolking met enkele
buien. Iets kouder dan
Kotengulden
de uitbetaling van
eneuldcn, tegen in-
g van bon 544 van
aiddclcnkaart 909
postkantoren, ziin
17 Januari aan de
letters
Fe t.m. Go
dient zich met de
lipte bonnen aan het
vervoegen.
NHUIZEN. 800 kg.
20; 1900 kg. gele kool
24000 kg. rode kool
HARWOUDE, 16 Jan.
ien 29.10—32.20; 1000 kg
50; 38000 kg rode kool
300 kg gele kool 8.00—
kg witte kool 10.80
RN, 14 Jan. 1150 kg
.00—36.00; 9500 kg wit-
)ene) 10.3014.50; 13500
ooi 6.00—11.80; 6500 kg
50—11.70; 1500 kg groe-
20—22.50;25500 kg uien:
0—30.00, gewone 32.10
lingen 28.20—28.60, nep
4000 kg bieten; I 7.10
)0; 300 kg witlof: I 40.00;
500 kg peen: II 12.40—
50 —8.70, IV 7.30—7.80.
IJK 16 Jan. 16000 kg.
,5 50—13.20- 36000 kg. ro-
—10.90; 16000 kg. witte
-14.70; 6000 kg. peen II
III 7.40—8.80; 2000 kg.
grove 28.6028.90.
EMARKT ALKMAAR
veemarkt van 16 Januari
angevoerd: 3 paarden 450
vette koeien 2301050; 35
kalveren 3570; 45 vette
ia—90; 163 varkens 1.60
Er moet een progres-
lbewuste sociale politiek
worden en dit kan niet
an met een duidelijk om-
partijprogramma, waar
over eens is. De enge
alleen beginselpartij
van De Linie zonder
heid van opvatting over
lemen, welker oplossing
liek vrij mag stellen, zou
:ht fundament ooit kun-
Het verschil van inzicht,
le vrije kwesties, doet de
oliek plaats nemen in de
le ander in de P.v.d.A. en
le in de groep Weiter.
nswijze van De Linie be-
lerhalve slechts een for-
aar deze drie allemaal een
zouden vinden. Wanneer
eens is over de eis tot
van een programma
practische politiek, dan
ich automatisch de vrije
uiting in de Partij zelf op
grond. En dit waardevol
n zo voortreffelijk bij dra
een uitbouw van het le-
irakter der Partij.
werken, ook binnen de
mg van het staatkundige,
ericht "op het Hogere. De
weet, dat het geschapene,
oon, hoe groots en verhe-
het ondermaanse tot
ng gedoemd is. Wat blijft
tentie!
deze woorden beëindigde
ks zijn actuele causerie en
ntaan applaus vertolkte de
ns van zijn dankbare toe-
'S.
een woord van dank aan
sloot de voorzitter
nkomst.
cc. de Bisschop van Haar-
eft benoemd tot: Kapelaan
ingen, de weleerw. Heer C.
m; te Loosduinen de wei-
Heer J. C. M. Velzeboer,
pelaan was te Rotterdam
olaas). Vervolgens tot Rape
's Gravenhage (H. Jeroen)
eerw. Heer C. Bakker; te
lam (H. Maria Magdalena),
Heer L. A. van Teij"
"te Rotterdam (H. Francis-
Assisië), de weleerw. Heer
VI. Plouvier; te Amsterdam
irardus Majella), de wel-
leer J. H. van der Vliet; te
nhage (O. L. Vrouw van
Raad), de weleerw. Heer C.
swijk; te Rotterdam (H. The-
an het Kind Jesus). de wei-
Heer P. J. Zoutenbier; te
ir (H. Laurentius)de wei-
Heer N. Tromp, die Kape-
vas te 's Gravenhage (H.
(Van onze eigen redacteur.)
DE INTERNATIONALE BID
WEEK is in ons land een traditie
geworden, die, door een massale
medewerking van practisch de
gehele Nederlandse Katholieke
Kerk, zich heeft ontwikkeld van
een mooie gebeds-actie, door en
kelingen opgezet, tot een groots
ideaal voor honderdduizenden.
Wij kunnen ons de gebeds-actie,
bekend onder de naam „Interna
tionale Bidweek", die elk jaar
van de 18e tot de 25ste Januari
wordt gehouden, niet meer den
ken zonder het Apostolaat der
Hereniging. Dit apostolaat is
eigenlijk de bezielende kracht
van de gehele actie.
Daarom hebben wij ons dan
ook tot de viee-voorzitter van 't
landelijk hoofdbestuur, professor
M. Jansen, leraar aan het Groot-
Seminarie te Warmond, gewend,
teneinde onze lezers iets over de
geschiedenis en het werk van dit
apostolaat te kunnen vertellen.
Moeilijk begin.
De eerste stoot tot het werk
der Hereniging werd gegeven bij
het bezoek van de Bisschop van
Lemberg, Mgr. Graaf Andreas
Szeptycki, die in April 1921, met
de bedoeling om belangstelling te
wekken voor het werk der Her
eniging, naar ons land kwam.
Pater van Keulen C.ssR., die
de bisschop rondleidde, was een
van de eersten, die met enkele
belangstellenden een apostolaat
oprichtte, dat de Missie onder de
Roethenen steunde.
Ongeveer terzelfder tijd was er
in Den Haag, onder priesters en
leken, een studieclub opgericht,
die zich richtte tot de Oosterse
ritus. De stuwende figuren wa
ren hier pater Kolfschoten S.J.
en pater Duurkens S J. Beide
groepen, de ene meer op 't prac
tische werk gericht, de andere 'n
studiegroep, vonden elkaar.
Het apostolaat begon met een
actie, die uiterst moeilijk bleek,
omdat weinigen voor het werk
voelden; men stond er nog vreemd
tegenover. Ruim vijfduizend cir
culaires werden er in die eerste
dagen rondgestuurd, één werd
slechts beantwoord!
Intussen werd de studie-afde
ling naar de Universiteit van Nij
megen ondergebracht, waar voor
al pater Titus Brandsma O.Carm
zich voor het werk der Hereni
ging interesseerde.
Uitgebreide relaties.
Langzamerhand echter won het
idee, steun te verlenen aan de
geünieerde christenen in het
Nabije Oosten, veld, en met vrij
wel alle bisdommen in dit gebied
werden relaties aangeknoopt. Zo
onderhield het Apostolaat betrek
kingen met Syrië, Griekenland.
Bulgarije, Palestina en zelfs met
Brits-Indië, waar twee bisschop
pen der Syro-Malabaren, met
heel hun bisdom de weg naar
Rome hadden teruggevonden.
Op verzoek van Z.H. de Paus
werd bijzondere hulp geboden
aan bet Griekse Seminarie van
St. Athanasius te Rome.
Nederlands apostolaat.
Het Apostolaat der Hereniging
is een specifiek Nederlands
apostolaat gebleven .Het is wel
iswaar aangesloten bij de Catho-
lica Unio, waarbij ook de missie
genootschappen zijn aangesloten,
maar onder toezicht van Kardi
naal Tisserant, de secretaris van
de Oosterse Congregatie, werkt 't
geheel zelfstandig.
„Daar zit iets aantrekkelijks in"
zegt Prof. Jansen ons, „want niet
alleen hebben we het beheer over
ons eigen geld, we onderhouden
zélf relaties met de bisschoppen,
die we van tijd tot tijd steunen.
„Natuurlijk gaat er ieder jaar
naar Rome een uitgebreid over
zicht van de stand der werkzaam
heden en krijgen we aanbevelin
gen voor steun aan bepaalde bis
schoppen."
Dat het werk ook de belang
stelling heeft van katholiek Ne
derland. blijkt wel uit het aantal
leden, dat nu, bijna dertig jaar
na de oprichting, ruim 185.000 be
draagt. Ruim 80 pet. der Neder
landse parochies is bij het werk
aangesloten. Wel een heel ver
schil met die ene circulaire!
stoel van prof. Mgr. A. Mulders,
die missiewetenschappen en Oos
terse theologie geeft, bekostigd.
Ook is er een eigen biblio
theek, eertijds in Nijmegen on
dergebracht, nu bij de Kanunnik-
kessen van het H. Graf te Kloese
bij Lochem, waar enige duizen
den werken, speciaal over de
Oosterse godsdiensten en ritus
sen beschikbaar zijn.
Niet het minst belangrijke werk
is de steun, die aan uitgaven voor
werken over het Oosten, zoals de
tiendelige serie „Het Christelijk
Oosten", wordt gegeven. De 2de
serie is nu op stapel gezet en zo
juist kwamen bij „De Toorts" te
Heemstede uit werkjes over de
Armeense Christenen en de Chal-
deeuwse Kerk.
Actuele hulpverlening.
Het Apostolaat is een organisa
tie, die waar nodig, direct hulp
weet te bieden. Zo werden grote
sommen naar Palestina gestuurd
voor hulp aan de vluchtelingen.
Er werd daarnaast ook een ge
beds-actie gehouden, de gebeds
week voor Palestina. Met de
„Titus" van de K.N.S.M. werden
onlangs weer levensmiddelen,
medicamenten en kleding voor
vele duizenden guldens naar Pa
lestina gestuurd en sinds ruim 'n
jaar is er een grote zorg voor 't
Apostolaat bijgekomen, de zorg
voor het Oosterse Seminarie te
Culemborg, dat geheel door het
Apostolaat der Hereniging gefi
nancierd wordt. „Het is de hand
Gods geweest, die deze semina
risten naar ons land bracht, want,
zo vertelt ons professor Jansen,
het zijn de seminaristen van het
oude seminarie van Mpt. Szep
tycki, die wel nooit gedacht zou
hebben, dat zijn contact met Ne
derland de grondslag zou worden
voor een toevluchtsoord van zijn
semimnarie."
Waar echter vele gebieden voor
een vruchtbaar herenigingswerk
voorlopig gesloten zijn, Rusland
en de Balkan, dringt het hoofd
bestuur van het Apostolaat der
Hereniging vooral aan op gebed.
Ook bij dit werk, dat ons aller
sympathie zeker verdient, geldt
het devies: Gebed hoofdzaak, ma
teriële steun noodzaak. In de ko
mende week wordt vooral van
Katholiek Nederland gebed ge
vraagd.
150 MAN VAN DARUL ISLAM
GEARRESTEERD
SEMARANG (Aneta) Een com
pagnie van de te Semarang gesta
tioneerde mobiele brigade heeft in
de omgeving van Brebes 150 leden
gearresteerd van troepen van de
Darul Islam, die hoofdzakelijk ten
Zuiden van Brebes geconcentreerd
zijn en daar actief bestreden wor
den door troepen van de R.I.S.
In de te den Bosch gespeelde
wedstrijd tussen B.V.V. en
Maurits behaalden de Bossena-
ren een 21 overwinning,
waardoor zij hun kans op het
afdelingskampioenschap heb
ben behouden. Tijdens een
spannend moment voor het doel
van Maurits.
DJAKARTA, 14 Jan. (Aneta)
Matthew Fox lunchte hedenmid
dag met president Sukarno, me
vrouw Sukarno, de minister van
economische zaken, ir. Diuanda
en de militaire gouverneur van
Zuid Sumatra, dr. A. K. Gani.
Op de eerste jaarvergadering van de Landelijke Hoofdgroep I
van de ARKA, de rijksambtenaren, hield Pater prof. mr. dr. Th.
Keulemans Ord. Carm. een inleiding, waarin hij, uitgaande van
de vraag hoe er verwijdering kan ontstaan tussen de burgerij
en de groep rijksambtenaren" het gevaar van de steeds verder
voortgaande verambtelijking besprak. Dit probleem, dat pater
Keulemans de „ontmenselijking van de mens" noemde moet
gezien worden tegen een drievoudige achtergrond, n.l. de
mondiale, de nationale en de ambtelijke achtergrond, waarvan
de eerste wel de belangrijkste geacht moet worden.
Werk in eigen land.
Ook in eigen land wordt door
het Apostolaat belangrijk werk
verzet. Er is aan de Nijmeegse
Universiteit een leerstoel voor
Oosterse Theologie, bekleed door
pater Zacharias O.F.M. Cap., die
lang in Estland heeft gewerkt.
Voor de helft wordt ook de leer-
Mede door een gelijk spel van
de naaste rivalen Sparta en
Hermes D.V.S. vergrootten de
leiders in afd. I der Westelijke
lste klasse, Blauw Wit, in de
te Amsterdam gespeelde wed
strijd tegen A.D.O. hun voor
sprong. Kok, de doelman der
Hagenaars, valt te laat uit,
waardoor de Amsterdammers
aan hun winnende doelpunt
komen.
Bij de opbouw van de nieuwe
maatschappij heeft ieder, ook de
katholieke rijksambtenaar een
aandeel te vervullen in de grote
taak, welke de Kerk in dit tijds
gewricht moet verrichten n.l. de
bestrijding van het moderne, athe
ïstische heidendom en het opnieuw
levend worden van het Godsidee
bij heidenen zowel als bij hen die
onder de druk van economische
omstandigheden het vertrouwen
hebben verloren. Naast deze gees
telijke taak rust op ieder nog de
plicht mee te helpen bij de op
bouw van een nieuwe cultuur.
De liefde voor de schoonheid,
welke wij van de oude Grieken
erfden, de zin voor recht en orde,
welke wij ontvingen van de Ro
meinen en het respect voor de
mens, voornamelijk voor de vrouw
hetgeen ons het christendom leer
de, moeten weer levende waarden
worden in onze samenleving. De
ambtenaar kan op zijn plaats en
in zijn functie in de maatschappij
een positieve houding innemen.
Vaak echter heerst er nog een
volkomen formalistische menta
liteit en ontbreekt het subsidiaire
denken waardoor men ondanks
alle administratieve en juridische
voorschriften de mens tegenover
zich blijft zien. Sprekend over de
nationale achtergrond wees pater
Keulemans er op, dat bij de be
paling van het antwoord op de
vraag hoe de houding van de
ambtenaar moet zijn en hoever
hij mag gaan het geweten primair
moet zijn.
onder de R. K. ambtenaren steeds
levendiger worden.
Na de rede van pater Keule
mans volgde nog een interessante
en leerzame discussie. In het
huishoudelijk gedeelte van de
vergadering werd het definitieve
bestuur van de Landelijke Hoofd
groep I gekozen, nadat het voor
lopig bestuur in zijn geheel was
afgetreden. Als voorzitter werd
gekozen Mr. J. N. Metz uit Til
burg, voorts namen in het bestuur
zitting de heer J. J. Tulkens,
's-Hertogenbosch, P. A. J. van der
Wolf, Apeldoorn, J. Quick, 's-Gra-
venhage, L. A. Aarts, Venlo, J. H.
G. Richelle, 's-Gravenhage en K.
J. F. Pieters, Voorburg.
migraine, schele hoofdpijn
Gij behoeft niet steeds aan hoofdpijn te lijden
Eénoftwee"AKKERTJES'enwègisdepijn.x<^N.
"AKKERTJES'zijn ware pij nverd rijvers.
/ie/pen direct
(Adv.)
MAANDAG 16 Januari 1950.
Ik las, in verhand met de
waarde van de schilderijen van
van Gogh, dat dergelijke
kunstwerken méér deviezen
opleveren dan koeien (en alles
wat ze direct en indirect pro
duceren). Nou, dat qeejt een
eenvoudige oplossing aan tal
van moeilijkheden! Zeiden de
nazi's vroeger al niet: liever
kanonnen dan boter, met alle
gevolgen van dien voor onze
toenmalige zuivelexport. Lie
ver kunst dan melk, zou nu de
leuze kunnen zijn! Wij houden
onze ossen en onze boter en
kaas hier hetgeen op agra
risch gebied de spanning tus
sen lonen en prijzen zou ver
minderen (of niet natuur
lijk!) en we houden uitverkoop
van onze musea. Wat zullen
Rembrandt en Frans Hals en
Vermeer (om van Van Meege
ren maar niet te sprekeneen
deviezen opbrengen. En de
musea worden koestallen en
zuivelfabrieken. Wij zouden
misschien door de deviezen
rijk (beter gezegd minder arm)
worden, maar ons qeestelijk
bezit en onze culturele rijkdom
zou hopeloos aftakelen. Laat
ons liever de tegenstellingen
niet verscherpen en kunst en
veeteelt beide in ere houden.
Sommige kunstemakers mo-
qen dan de neiging hebben,
van de wind te leven, de massa
kan niet buiten biefstuk en
melk. denk. IK.
De Gasperi formateur?
ROME (Reuter). President
Luigi Einaudi heeft de Italiaanse
christen-democratische leider, Al-
cide de Gasperi Zaterdag verzocht
een nieuwe coalitie-regering te
vormen.
IV (2e deel)
Goed, de Familie is een autocra
tisch staatje, en de grondslag van
het familie-leven is de voorvade
ren-verering. Zoals de keizers als
plaatsvervangers des „hemels" na
mens het rijk aan de hemelmachten
offeren, de onderkoningen en man
darijnen in naam van hun onder
horige provincie of stad. zo ook
offert het hoofd van de familie aan
de eigen voorvaderen en deze
allerbelangrijkste taak brengt al
direct mee de noodzakelijkheid van
het onafgebroken voortbestaan der
mannelijke lijn der familie
Khoeng Foe Tsu, d.i. de Meester
Khoeng, welke Chinese naam door
de toenmalige Jesuiten verlatyni-
seerd werd in Confusius. de groot
ste Chin, wijsgeer en leraar, heeft
nooit duidelijk het hiernamaals van
de Chinezen geleraard, maar we]
was hij zelf uiterst nauwgezet in
de ceremonieën der offers. Vast
staat echter, dat het voortbestaan
der geesten afhangt van het voort
duren der offers. En daar het ver
krijgen van offergaven noodzake
lijk afhangt van werk. dat vooral
in een primitieve maatschappij en
trouwens overal verricht wordt
door mannen, is het duidelijk, dat
in het heidense China alleen man
nelijke nakomelingen in tel zijn.
Vrouwen tellen niet mee.
Zo blijft de familieband van
aarde en hemel intact en wederke
rig wordt ook de familiewelvaart
verzekerd door de goede gestemd
heid der geesten. Ziedaar ook de
oorzaak van de eenheid der Chi
nese familie. Geestelijk in één
zelfde verering, maar ook organisa
torisch.
Ik bedoel, dat hoe meer het le
dental der familie zich uitbreid
des te groter de algemene woning
moet worden. En deze Chinese
huizen groeien dan ook uit tot be
langrijke communiteiten in één
gezamenlijk kolossaal gebouw, dat
met elkaar wordt gebouwd en ver
zorgd, terwijl elke „Pater familias"
zijn eigen gezin bestuurt en alle
vaders de gezamenlijke familie'
belangen behartigen. In de vader
zetelt de macht, ook weer typisch
uitgedrukt in het vadertekenschrift,
bestaande uit een mannenfiguur,
die een stok hanteert (zoiets van
'X bijeen, dus 2 benen, 2 handen en
een stokje). Nu begrijpt u ook,
dat alleen de meisjes het familie'
huis verlaten. Want een Chinese
man mag nooit een vrouw trou
wen, die dezelfde familienaam
draagt als hijzelf. In dit verhaal
zijn we bij de familie Lie. Derhalve
heten alle mannen Lie en alle ge
huwde vrouwen dragen een andere
familienaam. Alleen de kinderen,
jongens zowel als meisjes, hebben
Lie als familienaam en mogen dus
nooit met een jongen of meisje van
Lie trouwen, zelfs niet al woont de
een in Peiping en de andere in
Amerika. Het trouwen van een
meisje wordt dan ook in Chinees
typisch uitgedrukt met: „Tsjhoe
Tsjia, d.i. de familie verlaten".
Over namen gesproken, de familie-
Als het waar is, zo zeide pater
Keulemans, dat de katholieke
ambtenaren geen hogere functies
ambiëren, omdat zij zich hierin
niet gewaarborgd voelen dan moe
ten zii bedenken, dat op deze
plaatsen hun houding als „katho
liek" van grote waarde kan ziin.
De derde achtergrond behan
delend, waartegen men het pro
bleem van de verambtelijking
moet zien, zeide pater Keulemans
dat het gevaar bestaat dat door
het aankweken van een te sterke
ambtelijke sfeer, o.a. het afschuif
systeem en „het lokettenimperia-
lisme" groter vormen aannemen.'
Men moet zich niet al te zeer
terugtrekken in eigen kring maar
belangstelling blijven houden voor
hetgeen rondom de aandacht
waard is. In het milieu, waarin
de ambtenaar is opgenomen in de
sfeer van solidariteit met zijn
katholieke collega's leert hij de
juiste houding bepalen ten op
zichte van al deze problemen.
Daarom moet het organisatiebesef
mm
■j-iiFÉT'
(Van een speciale verslaggever)
Een van de karaktertrekken van het nationaal-socialisme was
wel zijn grenzeloze eerzucht en mytische hoogmoedswaanzin.
Steunend op de theorie van „bloed en bodem", wilden Hitier en
zijn trawanten het Germaanse volk maken tot het edelste ras
ter wereld, dat in alle opzichten aan de spits stond. Uiteraard
moest, bij gebrek aan werkelijke inhoud en wezen, meestal de
uiterlijke schijn het doen, ook cultureel: men pronkte met
allerlei geforceerdheden en gekunstelde producten, waardoor
maar al te duidelijk het ontbreken van ware, uit een zuivere
en edele ziel ontsproten cultuur kwam bloot liggen. Dit ailes
kwam op heel bijzondere wijze tot uiting in die nazi-keur
troepen, die de naam S.S. droegen en als het ware de verper
soonlijking vormden van het veredelde neo-germaanse heiden
dom; de S.S. van welke algemeen wordt aangenomen, dat zij
rechtstreeks in contact stond met de satan zelf.
Een voorbeeld van deze eerzucht
en hoogmoed der S.S., thans ver
vallen tot een trieste ruïne van
menselijke overmoed, kan men aan
schouwen 'n tiental kilometers ten
zuiden van het deerlijk verminkte
Paderborn in Westfalen. Daar kab
belt in een idyllisch dal door hoge
bergruggen het riviertje de Alme,
dat even boven Paderborn in de
Lippe uitstroomt. Op een hoge top
ziet men de ruïne van een zware
burcht, de „Wevelsburg" met daar.
naast op de berghelling het gelijk
namige dorpje.
Deze burcht was eenmaal het lu-
xueuse hoofdkwartier van de S.S.,
tevens buitenverblijf van Himmler'
die zijn stoute maar burgerlijke
nazi-dromen hier ten dele heeft
verwezenlijkt.
De burcht, die een driehoeksvorm
heeft met op iedere hoek een zware
toren, was in de middeleeuwen de
zetel van de vorst-aartsbisschoppen
van Paderborn. In 1803 ging hij over
in handen van de Pruisische staat
als gevolg van de secularisatie
maatregelen en van toen af raakte
hij, zonder bestemming zijnde, in
verval.
HEVIMLER'S PLANNEN
Toen in 1933 Hitler aan de macht
kwam, liet onmiddellijk Himmler,
evenals andere nazi-bonzen een af
gevallen katholiek, er het oog op
vallen, die het oude slot bestemde
als S.S.-hoofdkwartier en het met
de kostbaarste middelen en de bes.
te ambachtslieden volledig liet her
stellen en installeren: een project
van enkele milliarden!
De „Wewelsburg" moest een
staaltje van menselijk kunnen, van
vernuft, kunst cn kapitaal worden,
de trots van de S.S., een nieuw
soort toren van Babel. Himmler gaf
opdracht tot geweldige bouwplan
nen, die ervan uitgingen, dat deze
burcht een zij het symbolisch
middelpunt zou worden, waar om
heen zich de hele wereld concen
treerde. En inderdaad vindt men,
in de nog gaaf gebleven prachtig
marmeren vloer in de onderste ver
dieping van de hoofdtoren, in het
midden een klein rond marmeren
steentje: de kern waar rond de hele
burcht, de hele omgeving, ja de
hele wereld kringsgewijze zich zou
den moeten groeperen.
De S.S. „kocht" de hele omgeving
op, het dorpje met katholiek kerk
je incluis, hetgeen de dorpspastoor
intussen niet heeft verhinderd in
dit kerkje, al was het eigendom
van -de gehate, heidense, fel anti
christelijke .SS., tot de laatste dag
van het bestaan van het „Duizend
jarige Rijk" de Mis te lezen!
Er verrezen bij de „Wewelburg"
hele werkplaatsen: schrijnwerkerij,
edelsmederij, een atelier voor de
beeldhouwers, e.d. voor de am
bachtslieden, terwijl het nabijgele
gen concentratiekamp goedkope
arbeidskrachten kon leveren; vele
dezer ongelukkigen stierven tenge
volge van het zware werk en wer
den in het kampcrematorium ver
brand
GLORIE DER S.S.
Van 1933 tot 1940 werd er onaf
gebroken aan gewerkt. Geen kosten
of moeiten werden gespaard. Had
men een gedeelte gebouwd en viel
het niet precies in de smaak, dan
brak men alles weer af en werd
weer van voren af aan begonnen
De beste en duurste materialen uit
Europa en daarbuiten werden er
aan gebruikt. Wat er aan parket
vloer in lag 'kostte alleen al ver
over het millioen De vloeren wer
den belegd met de zwaarste Perzi
sche tapijten en de muren behan
gen met kostbare geroofde gobe
lins. Het was de glorie der S.S., die
er alles in kon vinden wat haar
ij dele eerzucht zich maar wenste
op alle mogelijk gebied. Het was
hoofdkwartier, buitenverblijf, ont
vangstpaleis, museum en tevens
S.S.-universiteit. hogeschool waar
het hogere kader dezer fanatieke
lingen werd gevormd Tot de in
ventaris behoorde dan ook o.a. een
complete kostbare wereldbiblio
theek, waarin zelfs de bekende
katholieke theologische werken
niet ontbraken! Zowel voor Hit-
Ier als voor Goering was er in elk
der torens een complete verdie
ping ingericht voor eventueel ver.
blijf, een volledige hotelaccommoda
tie! O.a. was er ook een erehal en
een soort kapel, waarin de S.S.-ers
in een bassin, alles van het edelste
marmer, in door rood licht besche
nen water een symbolische bloed.
doop konden ondergaan In de
grootste der drie torens wilde
Himmler bovenin een grandioos
planetarium met een sterrenwacht
inrichten. De inventaris werd ge
completeerd door alle mogelijke
geroofde kunstschatten
WAT NOG OP HET PRO
GRAM STOND.
Alleen de burcht cn de uitgebrei
de bijgebouwen voor de comman
dant heeft men klaar gekregen. De
rest is door de oorlog en zijn af
loop verhinderd. Doch men had nog
vele grootse plannen. Het dorpje
mei kerk en al moest verdwijnen
en de gehele heuvel zou in terras-
vorm ringvormig met trappen en
plateau's bebouwd worden. Onder
in het dal zou een geweldig meer
worden gegraven en van de burcht
af moest er een gigantische brug
geconstrueerd worden, waarmee
men rechtsreeks de op tien kilo
meter afstand gelegen grote auto
weg kon bereiken.
BROODDRONKEN VERNIE
LERS
Doch alle menselijke ijdelheid
gaat voorbij, ook de toren van
Babel. ook de Wewelsburg der S.S.
De tijd kwam, dat de Engelse en
Amerikaanse troepen oprukten in
Van de S.S. wordt vaalc.
beweerd, dat dit waarlijk
duivels instituut recht
streeks contact met de
Satan onderhield. En
nog, zo zegt de lande
lijke bevolking in de om-
qeving van 't oude S.S.-
hoofdkwartier, de „We
welsburg", waart de boze
geest in de onheilspel
lende ruïne van dit voor
malige SS-centrum rond.
De jongen, die ons des
morgens in het boerderij
hotelletje had gewekt en
als hulpje aan de restau
ratie van de burcht werkt
had later op de morgen
20 vernamen we na
derhand zonder enige
duidelijke oorzaak plot
seling in het bouwwerk
zijn bewustzijn verloren.
Dergelijke gevallen sche
nen meermalen voor te
komen en de inwoners
van het dorpje schrijven
dit toe aan de boze krach
ten van de duivel, die
hier eenmaal in verwor
den lieden een willig
instrument vond en sinds
nog steeds niet van deze
plaats wil scheiden en
zich nu en dan aan on-
schuldiqen vergrijpt.
de richting van Paderborn. De S.S.-
commandant had bevel om alle ge
bouwen in de lucht te laten sprin
gen, doch hij vond het zonde van
het milliarden bouwwerk en wei
gerde
Daarop stuurde Himmler per
soonlijk een Sonderspreng-comman.
do" recht uit Berlijn. Op Paas
zaterdag 1945 deed hef dynamiet
zijn werk en de vlammen zorgden
voor de rest. Voor een waarde van
honderden milliocnen werd er op
bevel van een brooddronken Himm
ler in cén slag vernietigd. Wat er
in het gebouw nog heel was gela
ten, werd na de bevrijding door dc
bewoners er uit gehaald en voor
eigen gebruik aangewend. En zo
kn men er op de boerderijen in die
tijd kostbare boekwerken, schilder,
stukken en dergelijke meer aan
treffen! De geallieerden hebben nog
vele kunstschatten kunnen achter
halen, maar lang niet alles. En nog
vindt men op sommige boerderijen
in de omtrek als deurmatjes stuk
gesneden Vlaamse gobelins en Per
zische tapijten.
naam. juist als bij ons (Jansen
Smid) is de voornaamste naam. In
China spreekt men van de 100
Sangs (familienamen). Er zijn er
dus slechts een dikke 100. Toch
heeft elke Chinees nog vele ande
ren. Eerstens de melknaam, die
zijn moeder hem geeft direct na de
geboorte, dus allerhande Poezeltjes
en Schattebouten. Gaat zoonlief
naar school, dan geeft de onderwij
zer hem vaak een schoolnaam. Ver-
volgens adopteert hij dikwijls een
litteraire naam. Zelfs na zijn dood
wordt hem soms nog een posthume
naam gegeven. Eindelijk heeft vrij
wel iedereen bijnamen, wat voor de
hand ligt, want tenslotte zijn er
zoveel Wongen of Lieen op één
plaats, dat men gaat spreken van
Lie „met de dikke buik" of Wong
„met het grote hoofd". In het ge
wone leven draagt de Chinees
meestal twee namen, b.v. Tsjang
Kai Sjek. Tsjang is hier de famkie.
naam van de Chinese Generalissimo
en de 2 andere woorden 6iernaam.
Wong Tsjoeje Ghoea is dus mijn
heer Wong (Geel) en Tsjoeie Ghoea
betekent Waterbloem.
Inmiddels hoor ik na al het voor
gaande vele dames mompelen cn
foeteren. Ze hebben de uitleg over
mijnheer Wong en Lie niet ge
volgd, misschien zelfs haar woed»
gekoeld op de arme krant bij ge
brek aan een échte Chinees Wee
het pindamannetje, dat op dat
ren het schone geslacht niet zo
ogenblik zou aanbellen met zijn
Pinda, Pinda, Lekka, Lekka. De
bezem of de pook zou hem wel le-
openlijk te degraderen. Laat ik dan
ten slotte zeggen, dat in theorie
de vrouw in China niet geteld
wordt, maar en z0 is de praktijk,
ook in China zij heeft toch altijd
het laatste woord
Pieng Ang, (hartelijke groeten)
van
TOEAN SLAMAT
viel te Haarlem een vier-jarig
meisje van het trottoir juist op
het moment, dat een truck met
oplegger passeerde. Het kind
kwam onder het linker achterwiel
en was op slag dood
is de „schermesjesmaniak" in
Zuid-Limburg weer in actie. In
Sittard en Heerlen vernielde hij
resp. op een voetbalveld en in een
warenhuis, twee damesmantels
werd Zaterdagavond een loods
van de brandspuitenfabriek v.h.
A. Bikkers en Zoon te Rotterdam
een prooi der vlammen. Drie
brandweer-auto's, die een plaatsje
is de loods hadden, gingen mede
verloren
is de 72-jarige wielrijder P. Wijn
horst Zaterdagmiddag te Maassluis
door een vrachtauto overreden en
kort daarop overleden. De vracht
auto werd in beslag genomen
kreeg de heer C. Post te Haarlem
de bronzen legpenning van de mi
nister van Economische Zaken
omdat hij in 1949 uit circa 26000
candidaten met de hoogste cijfers
het middenstandsexamen alge
mene handelskennis heeft be
haald
botste Zaterdagmorgen vroeg op
de Wageningseweg in de richting
Renkum een bus met 20 arbeiders
tegen een op de weg stil staande
trailer, die geen brandend achter
licht zou hebben gehad. Van de
bus werden acht inzittenden min
of meer ernstig gewond. De chauf
feur van de trailer, die daar naast
stond, kreeg een hersenschud
ding
was het gisteren 50 jaar geleden,
dat Prof. Dr. L. A. J. Burgersdijk,
de bekende vertaler van Shake
speare's werken, overleed. Inge
volge de auteurswet vervallen
daardoor alle auteursrechten en
komen dus de opvoeringen der
Shakespeare-stukken in Burger-
dijks vertaling geheel vrij
MEINE EHRE HEISST
TREUE"
De trotse burcht, waarvan de
dikke muren grotendeels bestand
bleken tegen de kracht van het
dynamiet, staat daar nu als een
kaalgeblakerde, onheilspellende ru-
ine. In de bovenverdieping van een
der vleugels zit nog. boven het eens
luxueuze slaapvertrek X van Frau
Himmler, een ongeschonden terra
cotta steen met de S.S.-runen er
op en daaronder de zinspreuk van
deze fanatieke bloed-vereerders:
Meine Ehre heist Treue. Inderdaad,
in dit thans onttakelde paleis wa
ren „eer" en „trouw" vaak gebruik,
te begrippen, maar dan in dienst
van het kwade. Want in ditzelfde
S.S.-paleis werd aan de leer van
Nietsche, de omkering van alle
waarden, gestalte gegeven En wij
huiveren nog als' we nu bedenken
wat voor boze geesten in het nabije
verleden binnen deze muren heb
ben rondgewaard; geesten die hier
in de leer der boosheid systema
tisch werden opgekweekt en die
verderf, mateloze ellende en on.
herstelbaar leed brachten over gan-
Europa, over de gehele wereld.
Thans zal de burcht een betere
bestemming krijgen, in dienst van
het internationale jeugdwerk, ter
wijl de bijgebouwen reeds in ge
bruik zijn als zgn Heimstatt vooi
zwervende jeugd en er tevens hef
verdeelcentrum der Nederlandse
Charitas Missie is gevestigd. Doch
dat onderwerp is een apart artikel
waard.