SCHITTERENDE RECEPTIE bij de Nederlandse gezant GATSONIDES EN BARENDREGT legden beslag op tweede prijs Dr. Drees geeft zienswijze van het Marshall-plan De Gasperi vormt nieuw kabinet Vijf dagen naar Rome (II) Motorschip „Delta gezonken Macaroni„dolce" en.... een bols je De K.L.M. opent alle deuren Honderdvierenzestig marmeren treden Goejen avonden buona sera Rallye Monte Carlo Fransen Becquart—Secret schreven Rallye op hun naam Nederlandse zege in klasse vier Zondags-evangèlie Vliegtuigen vlogen af en aan Koning Winter regeert ZATERDAG 28 JANUARI 1950 PAGINA :i BUITENLANDS OVERZICHT Na moeizame onderhandelingen Ss de Italiaanse formateur de Gas peri, die zoals men weet, tevens de leider is van de Christen Demo cratische partij in Italië, er in ge slaagd een nieuw Kabinet te for meren. Feitelijk zou dit voor deze kath. staatsman heel gemakkelijk zijn geweest en was deze kabinets crisis zelfs helemaal niet nodig ge weest, want zijn partij beschikt over een volstrekte meerderheid in beide huizen van de Italiaanse volksvertegenwoordiging en, naar buiten althans, heerst er in deze partij een volstrekte homogeniteit. Maar de Gasperi heeft er prijs op gesteld, dat ook andere partijen en met name de gematigde socia listen mede de regeringsverant woordelijkheid dragen en het liefst had hij met zijn Kabinet een breed front gevormd, dat liep van de so cialisten, over de democratische republikeinen en christen democra ten naar de liberalen. Alleen de meer rechts georiënteerde partijen die ook in Italië nog enigermate door de fascistische bacil besmet zijn. al noemen zij zich dan neo fascisten, wilde hij uitsluiten. Het bleek intussen, dat de meer behoudende vleugel van de rege- ringsgroep een te sterke druk uit oefende, wat voor de gematigde so cialistische Saragat-groep aanlei ding was, in December uit de Re gering te treden, al verklaarde zij zich bereid het Kabinet te blijven steunen. De Gasperi beschouwde echter deze situatie allerminst als ideaal en een te grote verzwakking voor ziin Kabinet, dat nog steeds voor hip'en gewone moeilijkheden staat, niet het minst, omdat een groot deel van de georganiseerde arbei dersbeweging onder communisti sch-, invloed leeft. Ook hier wreekt zieb de sociale achterlijkheid in dit knth. land, waar veertig jaren na ..Rertim Novarum" van een georga- n'seerdo kath. arbeidersbeweging nauwelijks sprake was en priesters, die hiertoe het initiatief namen, voor rood werden uitgekreten. Met als gevolg natuurlijk, dat millioenen ka'b. arbeiders in handen der soci alisten en communisten zijn ge vallen Minister-president de Gasperi bood dan ook de president Enaudi begin Januari het ontslag van zijn Kabinet aan, ten einde in de gele genheid te zijn dit grondig te reor ganiseren. De reorganisatie heeft heel wat weken in beslag genomen en nög enkele dagen geleden scheen het, da* hij niet zou slagen en zich zou terugtrekken. De moeilijkheid hier was, dat de kath. leider zijn program zodanig gewijzigd had, dat de rechtervleu gel belangrijke concessies moest doen. waardoor hij wel de steun terug kreeg van de rechtse socia listen, maar de liberalen weigerden verder mee te doen. Dit laatste betreurde de Gasperi, ook omdat hij gaarne de liberale minister Sforza, die een groot ver trouwen in het buitenland geniet en vooral in Amerika zeer gezien is. aan buitenlandse zaken wilde houden. DP kwestie is nu zo opgelost, dat de liberalen als partij, niet mee doen maar geen bezwaar hadden, dat minister Sforza individueel, als minister blijft. Daarnaast treden 3 sociaal democraten weer in de Re gering. al moet het worden be treurd, dat hun leider Saragat zelf er buiten blijft. Deze heeft echter nadrukkelijk verklaard, dat dit met geen enkele politieke reden verband houdt, maar uitsluitend geschiedt, omdat er momenteel tussen de ver schillende socialistische Partijen in Italië besprekingen gaande zijnde over een fusie en hij daaraan heel zijn persoonlijkheid en zijn tijd wil geven. Een reden, welke ongetwij feld gerespecteerd moet worden. Naast de Saragat-socialisten ne men ook een tweetal democratische republikeinen aan de regering deel, terwijl de christen democraten met 13 man, het 1 eeuwenaandeel op zich genomen hebben. Het belangrijkste is echter, dat de nieuwe Italiaanse regering komt met een program, dat de instem ming heeft van alle democratische groepen en dat dus een regerings- koers mag doen verwachten, welke aan de grote sociale noden van het Italiaanse volk, in belangrijke mate zal ten goede komen. En dat is vooral wat het kath. Italië drin gend nodig heeft. Dat met de be kwame Sforza, ook de krachtige Scelba minister van Binnenlandse Zaken en Politie blijft, is een waar borg, dat naast een vooruitstreven de sociale politiek, ook het gezag, tegen communistische onruststo kers, krachtig zal gehandhaafd worden. OPVARENDEN GERED LONDEN, 27 Jan. (Reuter- A.N.P.) Het 200 ton metende Nederlandse motorschip „Delta" is gisterochtend vroeg in de Theems bij Tower Bridge gezon ken na een aanvaring met een Britse kolenboot. De „Delta" is eigendom van de rederij Davids te Delfzijl. Het schip is in 1934 gebouwd. Het kolenschip is de 1495 ton metende „Colonel Crompton", eigendom van de „British Elec tricity Authority". De bemanning van de „Delta" is door een motorboot overgeno men. Eén opvarende is in uitge putte toestand opgepikt en met spoed naar een ziekenhuis ge bracht. De aanvaring gebeurde toen het nog donker was. Politieboten en sleepboten, uitgerust met zoeklichten, pikten de beman ning van de Delta op. Het Ne derlandse schip vervoerde een lading steenslag stroomopwaarts. Een man, die de wacht had op 'n nabijgelegen motorschip, ver klaarde, dat hii mensen hoorde roepen in het Nederlands. Ook hoorde hii fluiten. Toen zag hii het rode licht van de Delta over hellen en onder water verdwij nen. Als gevolg van mist was het zicht op het ogenblik van de aanvaring slechts 10 tot 15 meter. Later is een wrakboei gelegd op de plaats waar de Delta zonk. (Van onze Hoofdredacteur) Osservatore Romano. Des middags bij de bureaux van de Nationale Actie „Voor God", met haar Kath. Universiteit en haar Romeinse Nieuwsdienst, die met ons Ned. Kath. Persbureau in verbinding staat. Woensdagmorgen vroeg vertrek naar Nederland. Maar dat is een van de dingen, waar u nog van jioort! KEURIG OP TIJD, om half negen des morgens, gingen we de eerste dag aan het ontbijt in het fraaie, vijf verdiepingen hoge Naar Wij Vememen Grand Hotel Floria aan de Via Vittorio Veneta, een der luxe- wijken van Rome, die begint met drie enorme gebouwen van j wordt aan aandeelhouders van de Amerikaanse ambassade, waarvan er twee tot de vroegere koninklijke paleizen behoorden. De service van de K.L.M. liet uiteraard niet toe, om elke dag een paar maal de 164 treden van de marmeren trappen te laten lopen ik heb het één keer gedaan, om ze voor mijn „auditorium" te tellen en dus ging de lift alsmaar op en neer, met de vriendelijke liftboys, die des avonds tenminste alsmaar „goede avond" wensten, maar dan met het zangerige „buona sera", dat de Italiaan ongetwijfeld bedoelt en uitspreekt ais een wens en niet enkel als groet. Dat is maar een „eenvoudig" ontbijt, anders dan we in Neder land gewend zijn, zoals trouwens al het eten naar 's lands wijs anders is. Maar een frisse kelk sinaasappelsap met thee (of kof fie of chocolade) en twee harde broodjes met jam zijn in door snee voldoende en anders bestelt u nog maar, wat sommigen nu en dan deden, „ham and eggs", zo gezegd eieren met ham. Verder eet men macaroni of spaghetti, tweemaal per dag, soms soep, vlees, en dan „dolce", tot dolwor- dens toe; dolce gebak, van on gewone afmeting, tweemaal per dag, en afwisselend witte of rode wijn (chianti! chianti!) en altijd fruit of kaas en dan koffie, als regel zonder melk. Zo voelt men zich waarlijk, naar het recept van Philip Oppenheim, vier dagen „millionpair tegen wil en dank", en bcri^tf.dien „rijk en geen geld"; dit laatste dank zij de deviezen pot Ik zal proberen eerst eens wat te vertellen van de programpun ten. Als ik zeg, dat we in deze dagen zeven recepties en cock- tail-parties hebben meegemaakt, waar alles Martini Dry en „dolce" was wat de klok sloeg, dan moet u niet denken, dat we in Rome alleen maar „uit" geweest' zijn. Maar dit hoort er nu eenmaal bij in het kader van een waarlijk grootse KLM-trip, die ons telkens weer terug riep naar de sfeer van het Heilig Jaar. Maar u kunt dan ook begrijpen, hoe verheugd wij waren, dat de Nederlandse gezant bij het Vaticaan op zijn waarlijk grootse receptie ter ere van ons gezelschap temidden van Fiascate bianco en Rosso da porto, zo ge zegd witte en rode wijn, en ver mouth e.d., in het centrum van zijn buffet een lange, hoge kruik Bols had doen nederzetten. Na al die „dolce" een„bolsje", dat deed ons goed! Die receptie bij de gezant, Jhr. M. van Weede, behoorde mee tot de hoogtepunten van ons bezoek. Daar ontmoetten we in de vorste lijke zalen van zijn ambtswoning Z.H. Exc. Mgr. Valesio Valeri, voorzitter van het Centraal Co mité van het H. Jaar, met zijn secretaris, Mgr. S. Pignedoli, Mgr. Eras, procurator van het Neder lands Episcopaat, Mgr. dr. Jan Olov Smit, de Nederlandse Ka nunnik van Sint Pieter, Mgr. C. Dahmen, rector van het Neder lands College, Mgr. J. Brüning, onze Romeinse persvertegenwoor diger, enige gezanten, onder wie Graaf van Bijlandt, onze gezant bij het Quirinaal, de Romeinse vertegenwoordiger van verschil lende Nederlandse dagbladen, Graaf della Tore, de hoofdredac teur van de Osservatore Romano, vele Nederlandse leden van kloos- terorden (die met belangstelling informeerden naar de toestanden en verhoudingen in de Nederland se Katholieke Pers) en vele ande ren, een voornaam en select ge zelschap, dat gedurende twee uur de heerlijke zalen van des gezan ten paleis vulde en de gebeurte nissen van de dag besprak. Daar bij stond onze trip van de KLM in het centrum van de belang stelling. Oude relaties werden vernieuwd, vriendschapsbanden aangeknoopt, contacten gelegd. Ons eerste bezoek na een korte rit door Rome gold Zaterdagmor gen de plechtige opening van het eerste pelgrimsdorp, een kamp van keurig afgewerkte houten barakken met een hoofdgebouw van zandsteen. Op initiatief van vooraanstaande katholieken uit Milaan worden er zo verscheidene gebouwd, telkens voor volledig pension van duizend pelgrims. In nauwelijks twee maanden tijd is dit keurig afgewerkte geheel uit de grond gestampt. Mgr. Piëtro Munzoni, titulair-aartsbisschop van Tiana en kanunnik van Sint Pieter, verrichtte de inwijdings plechtigheid, kort en krachtig. Speechen werden niet gehouden. (Wat een voorbeeld voor Neder land!) Het excellent gezelschap verzamelde zich wel enige tijd bij de rijk-voorziene buffetten. Na een bezoek aan de bureaux van t' Heilig Jaar, waar de secre taris verstek liet gaan, zodat de aangekondigde (ditmaal „droge") receptie niet door kon gaan, gin gen wij voor de verandering lun chen. Toen een interessante tocht van ruim twee uur langs de mo numenten, die Rome zo veel en zo schoon bezit. Een receptie bij de R.A.I., de Italiaanse Radio-om roep, met zijn moderne technische installatie, leverde in de grote ge hoorzaal van de studio een bij zondere uitvoering van een nieu we compostie door het Sympho- nie-orkest op. Toen verkleden voor de opera. Des avonds om 9 uur begon in het grote operagebouw voor een extra vagante menigte de opera van Rossini „De Barbier van Sevilla", met o.a. Tito Schipa in een der hoofdrollen. Een voorstelling op hoog artistiek niveau, met in ons land ongekend verzorgde en in brede allures uitgewerkte décors. Na die uitvoeringwerd het weer eens tijd om te eten. Zondag was in alle opzichten een grote dag. Ik stip dit nu maar even aan, vertel er later meer van. Om 9 uur speciale audiëntie bij Z.H. de Paus! Daarna bezoek aan verschillende kerken, o.a. om de jubilé-aflaat te verdienen; mis- gehoord in de Sint Paulus buiten de muren. Des middags naar de Zaligverklaring in de St. Pieter. Op dit alles kom ik dus terug. Om zeven uur receptie bij de heer en mevr. Webb, directeur van de KLM te Rome. Een char mante gastvrouw en een levens wijze gastheer. Vrienden gemaakt, interessante gesprekken gevoerd en de KLM geroemd de KLM, die kantoren heeft in 72 landen van de wereld en elke 8 minuten per etmaal ergens ter wereld een vliegtuig doet opstijgen Maandag naar de Vaticaan Mu sea, en de Sixtijnse Kapel. Kunst voorwerpen van de Antieken, door de kunstzinnige Pausen be waard, fra Angelico, Rafaël, Mi chel Angelo. Overdaad van mo zaïek en goud, maar ook van schoonheid. Des middags gewin keld en aparte plekjes opgezocht onder vriendelijk Nederlands ge leide. Moet u ook doen, als u de kans krijgt. Hebt u vaak meer aan dan met alle respect aan een officiële gids. Toen nog even een receptie bij de buitenlandse pers- club. Dinsdag, alweer met bijzondere toestemming, dank zij de KLM, die alle deuren opent, een speciaal bezoek aan de Vaticaanse Tuinen en aan Radio Vaticana, na een voor ons bijzonder interessant be zoek aan de bureaux en de druk kerij van het Vaticaanse blad, de de Twentse Bank voorgesteld het dividend over 1949 vast te stellen op 7V- procent is dezer dagen opgericht de Katholieke Vereniging van Onder nemers in de Chemische Indus trie werd prof. dr. H. Brugmans door de Uitvoerende Raad van de Euro pese Beweging benoemd tot rector aan het Europa-College, dat in November a.s. te Brugge wordt geopend zal Zondagmiddag van 16.15 tot 16.30 uur door de KRO een vraag gesprek worden uitgezonden tus sen Paul de Waart en de Nij meegse hoogleraar prof. v. Melsen over de betekenis van de atoom energie stak het driejarig zoontje van de familie Schot te Oostzaan Vrij dagmiddag plotseling de weg over waardoor het kind gegrepen werd door een grote melkauto en spoe dig overleed Een fraaie opname van de crack Antoon Verhoeven, die gedu rende zes weken in Noorwegen heeft getraind en die bij de provinciale wedstrijden in Nrd-Brabant winnaar werd op alle nummers. De équipe Becquart-Secret (Frankrijk), die gestart is te Lissa bon, heeft met Hotchkiss de 20e Rallye van Monte Carlo ge wonnen. Als tweede staat geklasseerd het Nederlandse team Gatsonides-Barendregt met Humber Super Snip, gestart in Monte Carlo. De Fransman Quinlin met Simca' 8, eveneens te Monte Carlo gestart, staat derde, de Fransen Scaron-Pascal met Simca' 8 vierde en het Simca' 8-team dr. Angelvin-Chaboud, eveneens Fransen, vijfde. Ook deze laatste ploegen waren te Monte Carlo gestart. Dit is dezelfde volgorde als die van het klassement van de snelheids- en regelmatigheidsproef, waarin Becquart 45.20 punten noteerde, Gatsonides 46.58. Quinlin 49.58, Scaron 50.30 en Angelvin 71.82. Gatsonides reed ut Klasse mentsproef schitterend. De Humber draaide op het circuit met de regelmaat van een klok, maar qua snelheid kon hij niet op tegen het speciaal voor de rallye geprepareerde Franse materieel. Gatsonides zei na de proef, dat ook op minder gladde wegen de Humber het tegen de Simca's had moeten afleggen. Volgend jaar zullen wij de ral lye trachten te winnen met een snellere wagen, voegde hij er aan toe. Overigens is deze tweede prijs die de winnaars 200.000 francs oplevert, een fraai succes voor de Nederlandse autosport Verheugend is tevens, dat de Coupe du Mont-Agel, de eerste prijs van de vierde categorie, is gewonnen door de Nederlandse ploeg van der Heijden-Lange- straat met Dyna-Panhard. Zij wonnen hiermede bovendien 50.000 francs. In het algemeen klassement namen van der Heijden-Langestraat de 17e plaats in De beste Nederlanders na de équipe Gatsonides-Barendregt zijn m dit klassement de Chevro let-ryders dr. bprenger van Eijk, Krapels en ir. Paulen. Zij nemen de 7e plaats in. De Coupe des Dames plus de 50.000 francs is gewonnen door de Francaises Rouault-Gordine met Simca 8. Mevr. Gravin van Limburg Stirum-Van Vreden- burch werd in deze klasse derde. Scaron-Pascal (Frankr.), met Simca 8 plaatsten zich eerste in de tweede categorie (tot 1500 cc) Zij wonnen hiermede de Coupe de la Rivièra plus 100.C00 francs. In de derde categorie, voor wa gens tot 1100 cc, won Quinlin (Frankr.) met Simca 8 de Coupe du Country Club plus 50.000 fr. Het officiële algemene klasse ment van de Railley ziet er als volgt uit: 1. Becquart en Secret, Fr„ met Hotchkiss, 45,2 pnt.; 2. Gatsoni des en Barendregt, Ned., met Humber Snipe, 46,58 pnt.; 3. Quinlin, Fr., met Simca 8, 49,58 pnt.; 4. Scaron en Pascal, Fr„ met Simca 8, 50,3 pnt.; 5. Angel vin en Chabour, Frankrijk, met Simca 8, 71,82 pnt. Deze 5 ploe gen zijn zonder strafpunten aan gekomen en hebben de regelma tigheids- en snelheidsproef afge legd. 6. Wollert, Zwitserl., met 34,2 pnt.; 7. Dr. J. Sprenger van Eijk, J. G. H. Krapels, ir. A. Paulen, Ned., met Chevrolet, 43,2 pnt.; 16. H. v. d. Heijden en I. A. Langestraat, Neder!., met Dy- na Panhard, 105 pnt.; 32. J. Krei- sel en J. J. C. Perk, Ned., met Renault, 152 pnt.; 36. H. Ch Lei- deman en J. B. F. Bosch Ridder van Rosenthal, Ned., met Vaux- hall; 37. A. A. Kouwenberg en J. de Rooy, Ned., met Hillman Minx; 45. Maj. J. D. K. Modder kolk, drs. J. van Riel en W. J. Prinsen, Ned., met Citroën; 50. J. Th. M. Knegtel en W. P. A. M. Mutsaerts, Ned., met Ford. De officiële rangschikking voor de verschillende klassen is als volgt: Klasse 2 (1100—1500 cc): 1. Scaron en Pascal, Frankrijk, met Simca 8; 2. Angelvin en Cha- boud, Fr„ met Simca 8; 3. Du bois en De Cortanez, Fr., met Peugeot. Klasse 3 (tot 1100 cc): 1. Quinlin, Fr., met Simca 8; 2. Treybal, Ts. Sl„ met Simca 8; 3. Sandt en Grosgogeat. Fr., met Renault. Klasse 4 (tot 750 cc): 1. H. v. d. Heijden en I. A. Langestraat, Ned., met Dyna Panhard; 2. Lapchin en Planti- vaux, Fr., met Panhard; 3. Mar tin, Frankrijk, met Simca 6. Coupe des Dames: 1. Mevr. Gronault en R. Gor- dine, Fr., met Simca 8; 2. Mevr. Greta Molander, Noorwegen; 3. Mevr. A. J. Gravin van Limburg Stirum-Van Vredenburch, mevr A. J. Stahl-Wytema en mevr. E. M. M. de Marez-Oyens-Van Vre denburch. Ned., met Ford. NEW YORK, 27 Jan. (ANP- Aneta). Minister-president dr. W. Drees heeft in de „United Na tions World" een artikel gepubli ceerd onder de titel „Een Neder landse zienswijze van het plan- Marshall". Dr. Drees herinnert er aan, dat onmiddellijk na de tweede we reldoorlog Nederland, evenals andere door de oorlog getroffen landen, beperkingen aan de vrije handel moest opleggen, tenein de zeer ernstige inflatie en ar moede voor de meerderheid der bevolking te voorkomen. Thans moeten wij ons concentreren op vrije handel, deze ontwikkelen uitbreiden en doen functionne- ren. Voor dat doel zal het nodig zijn de samenstellende delen van West-Europa tot een nieuw eco nomisch organisme samen te Na de speciale audiëntie bij de H. Vader, welke het gezelschap journalisten, dat per KLM naar Rome reisde, mocht meemaken, werd deze foto gemaakt. Uiterst links en rechts een kamer dienaar van het Pauselijk Hof. Van rechts naar links de heren R. Vogels, hoofd van de Pers dienst der KLM, Martin Bruijns, Romeins redacteur van de Zuid-Oostpers, G. J. Bertels, hoofd redacteur van het Dagblad van Noord-Limburg, Graaf de la Bedoyere, van de „Catholic Herald" te Londen, miss Woods, speciale correspondente van dit blad, J. Bruna, van de „Neerlandia- pers", pater dr. S. Tesser, hoofdredacteur van de „Maasbode", onze hoofdredacteur, H. N. Smits, tevens vertegenwoordiger van de Stichting „Unitas", mr. P. O. Currie, van de „Stan dard" van Ierland, Eddy Startz, van het Happy Station Program" van de P.C.J., mr. C. O. Bradley, van de „Tablet" van Londen, mr. F. Geary, van de „Irish Independant" van Dublin en mr. L. Guasco, perschef van de KLM te Rome. De „Delftdijk" liep op magnetische mijn Uit het onderzoek, door maritie me experts na het ongeval met de „Delftdijk", die enkele dagen gele den nabij het lichtschip P 11 op 'n mijn liep, is komen vast te staan, dat de oorzaak van het ongeval geen drijvende mijn is, doch een grondmijn en in dit geval een mag netische mijn. smelten. Dr. Drees waarschuwt de Amerikanen echter, dat zij zich voldoende moeten realise ren, dat dit doel niet zo spoedig bereikt kan worden als velen van ons wel zouden willen en zegt, dat zij de neiging hebben te vergeten, dat in Europa de politieke eenheid ontbreekt, die in de Ver. Staten ook de econo mische eenheid doet ontstaan. En toch, zo vervolgt de schrijver, hebben zelfs de Ver. Staten ge neraties lang het nodig geacht hun industrie en landbouw te beschermen tegen vrije concur rentie van andere landen. HET SCHIP IN DE STORM Het schip in de storm. Jagende wolken, woedende golven met ake lige schuimkoppen. De mensen aan boord weten geen raad. Touwen knappen af, de mast kraakt onheil spellend. Het roer is onklaar. De dood schiet als een haai rond het schip. En één mens slaapt. Op het schip. Is het niet onzinnig nu te slapen te slapen op het schokkend, dol-dansend scheepje? Die overtuiging krijgen de ande re mannen. Zou hjj ons laten om komen terwijl Hij alles kan? Ze strompelen naar voren; ze trekken Henri aan zijn kleed, en gillend schreeuwen ze Hem toe: „wij ver gaan! Red ons!" De Meester ontwaakt. Een glim lach gaat over Zijn gezicht. Er is geen schijn van onrust op zijn ge laat. Hrj springt niet geschrokken overeind. „Wat zijn jullie bang! Wat is jullie geloof klein. Hij staat op en met een enkel gebaar be dwingt Hij het meer en de storm. Ik stel me zo voor dat Jezus weer gaat liggen op de voorplecht van het scheepje, en inslaapt, als was er niets aan de hand. Vanzelf denken we bij dit evan gelie aan het Schip van Petrus, de H. Kerk. Er is geen beeld dat de moeilijke vaart van de Moederkerk beter weergeeft dan dit Stormver- haal. Maar met betrekking tot het Epistel, kan men dit evangelie met recht toepassen op de individuele gelovige. S. Paulus schrijft over een bekende, altijd-urgente kwestie: de naastenliefde. Zijn betoog komt hierop neer: de tien geboden on derhoud je, als je werkelijk liefde hebt voor je medemens: je steelt niet, eert vader en moeder, liegt niet, begeert niets van een ander, doet een ander geen pijn. Door je medemens met de daad te bemin nen, vervul je dc gehele wet, word je heilig. Daarmee zullen allen wel instem men, maar de een of ander zucht ook: gemakkelijk gezegd. Zo is het: veel gemakkelijker gezegd, dan ge daan. Het vraagt niets mindier als de beleving van S. Paulus' liefdelied uit de Corinthiersbriefde liefde" is geduldig, is goedertieren, niet af gunstig, niet ijdel en verwaand; de liefde handelt -riet onedel, zoekt zichzelf niet, laat zich niet verbit teren. Alles bedekt zij, alles gelooft zij, alles hoopt zij, alles verdraagt zij (I Oor 13). Dit beleven, dit doen! Dagelijks ondervinden we dat de christen plicht bij uitstek de zwaarste taak is die God ons heeft opgelegd, en waarvan Hij vergeet het niet ontzaglijk veel Iaat afhangen, „Wij weten dat we uit de dood tot het leven zijn overgegaan, omdat wij de broeders beminnen; wie niet be mint, blijft in de dood!" (I Jo 3, 4). En ieder weet waarom Christus het verdoemingsoordeel zal uitspreken: ,Wat ge aan de minsten .u's) van de Mijnen niet gedaan hebt, deedt ge aan Mij niet!" Het is werkelijk niet overdreven de boot in de storm te zien als onze levensboot bedreigd door de gol ven en windvlagen en rukwin den. Anderen lokken or tot haat, afkeer, drift; en binnen ons huist het erfgoed van Adam: de ongere gelde hartsti cht, die ons aanzet tot nijd, jaloersheid, hoogmoed, zelf zucht, oneerlijkheid, pijn doen. Wij stai i daar alleen tegenover, want wij vergeten Je nacht is zo don ker! dat met ons mee een boots man vaart, die storm en ontij kent, die ons loodsen kan door ondiepten en langs klippen. immei heeft, volmaakt, zijn medemensen liefge had, al bereidden zij Hem een kruis! Hij vaart mee, als wij van goede wil zijn. Laten wij dit H. Jaar alle ruzie en vete vergeten. Opnieuw zijn we ons bewust van onze schier onmo gelijke taak: van alle mensen te houden. Wij willen getover in de goedheid van de mensen. Wij wil len vertrouwen op de Bootsman die meevaart. Sturen wij ons schip naar de Ster in de verte. Samen kunnen wij alles. En met .ns begint een nieuwe wcjteld. Dieu le veut! God wil het! P. C. DE HAAS O.F.M. DE VERBINDING MET AMELAND Ook gisteren ging de „Auster" van de luchtstrijdkrachten vele malen de lucht in, voor het on derhouden van de verbinding met het geïsoleerde Wadden eiland. Er werden nu negen retour vluchten gemaakt. Het zicht bo ven de zee en het eiland was af en toe zeer slecht. 's Middags kon daardoor van ongeveer 3 tot 4 uur niet gevlogen worden. Het vliegtuig werd weer door dezelfde piloten bestuurd. Zij namen in de Waddenzee grote opeenhopingen van ijsschotsen waar. Er was ook nu weer een patiënt op het eiland, waarvoor overbrenging naar Leeuwarden voor een operatie noodzakelijk was. Bij een der landingen op het vliegveld Leeuwarden brak Donderdag een onderdeel van het landingsgestel. Het werd snel gerepareerde maar blijkbaar niet afdoende genoeg, want gister middag raakte 't onderdeel weer defect. Ongevallen deden zich ge lukkig niet voor. (Van onze weerkundige medewerker) Koning Winter schijnt voorlopig nog niet van plan te zijn om ons te gaan verlaten. Het weer wordt nog steeds beïnvloed door een gebied van hoge luchtdruk, waarvan het centrum zich boven Scandinavië bevindt. In het uitgestrekte gebied van hoge druk, waarin wjj ons bevinden, ontstond bij onze Oostgrens een kleine storing, die overigens op het gehele weersverloop geen invloed heeft. Zij gaf echter aan het landschap een echt winters karakter door ons sneeuw te bezorgen. Alleen in het zuidwesten van ons land was gisteravond om 6 uur geen sneeuw gevallen. Ook dooide 'I het gistermiddag op verschillende stations. In Valkenburg, Twente, Ypenburg en Eindhoven liep het kwik zelfs op tot twee graden boven nul. En alleen in Eelde en Beek bleef de temperatuur nog net even beneden het vries punt, met 0 graad als maximum. Ook in de komende dagen zal plaatselijk overdag even een lichte dooi op kunnen treden,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1950 | | pagina 3