SCHITTERENDE RECEPTIE
bij de Nederlandse gezant
GATSONIDES EN BARENDREGT
legden beslag op tweede prijs
Dr. Drees geeft zienswijze
van het Marshall-plan
De Gasperi vormt
nieuw kabinet
Vijf dagen naar Rome (II)
Motorschip „Delta
gezonken
Macaroni„dolce" en.... een bols je
De K.L.M. opent alle deuren
Honderdvierenzestig marmeren treden
Goejen avonden
buona sera
Rallye Monte Carlo
Fransen Becquart—Secret schreven Rallye
op hun naam
Nederlandse zege in klasse vier
Zondags-evangèlie
Vliegtuigen vlogen
af en aan
Koning Winter regeert
ZATERDAG 28 JANUARI 1950
PAGINA :i
BUITENLANDS OVERZICHT
Na moeizame onderhandelingen
Ss de Italiaanse formateur de Gas
peri, die zoals men weet, tevens
de leider is van de Christen Demo
cratische partij in Italië, er in ge
slaagd een nieuw Kabinet te for
meren. Feitelijk zou dit voor deze
kath. staatsman heel gemakkelijk
zijn geweest en was deze kabinets
crisis zelfs helemaal niet nodig ge
weest, want zijn partij beschikt
over een volstrekte meerderheid in
beide huizen van de Italiaanse
volksvertegenwoordiging en, naar
buiten althans, heerst er in deze
partij een volstrekte homogeniteit.
Maar de Gasperi heeft er prijs
op gesteld, dat ook andere partijen
en met name de gematigde socia
listen mede de regeringsverant
woordelijkheid dragen en het liefst
had hij met zijn Kabinet een breed
front gevormd, dat liep van de so
cialisten, over de democratische
republikeinen en christen democra
ten naar de liberalen. Alleen de
meer rechts georiënteerde partijen
die ook in Italië nog enigermate
door de fascistische bacil besmet
zijn. al noemen zij zich dan neo
fascisten, wilde hij uitsluiten.
Het bleek intussen, dat de meer
behoudende vleugel van de rege-
ringsgroep een te sterke druk uit
oefende, wat voor de gematigde so
cialistische Saragat-groep aanlei
ding was, in December uit de Re
gering te treden, al verklaarde zij
zich bereid het Kabinet te blijven
steunen.
De Gasperi beschouwde echter
deze situatie allerminst als ideaal
en een te grote verzwakking voor
ziin Kabinet, dat nog steeds voor
hip'en gewone moeilijkheden staat,
niet het minst, omdat een groot
deel van de georganiseerde arbei
dersbeweging onder communisti
sch-, invloed leeft. Ook hier wreekt
zieb de sociale achterlijkheid in dit
knth. land, waar veertig jaren na
..Rertim Novarum" van een georga-
n'seerdo kath. arbeidersbeweging
nauwelijks sprake was en priesters,
die hiertoe het initiatief namen,
voor rood werden uitgekreten. Met
als gevolg natuurlijk, dat millioenen
ka'b. arbeiders in handen der soci
alisten en communisten zijn ge
vallen
Minister-president de Gasperi
bood dan ook de president Enaudi
begin Januari het ontslag van zijn
Kabinet aan, ten einde in de gele
genheid te zijn dit grondig te reor
ganiseren.
De reorganisatie heeft heel wat
weken in beslag genomen en nög
enkele dagen geleden scheen het,
da* hij niet zou slagen en zich zou
terugtrekken.
De moeilijkheid hier was, dat de
kath. leider zijn program zodanig
gewijzigd had, dat de rechtervleu
gel belangrijke concessies moest
doen. waardoor hij wel de steun
terug kreeg van de rechtse socia
listen, maar de liberalen weigerden
verder mee te doen.
Dit laatste betreurde de Gasperi,
ook omdat hij gaarne de liberale
minister Sforza, die een groot ver
trouwen in het buitenland geniet
en vooral in Amerika zeer gezien
is. aan buitenlandse zaken wilde
houden.
DP kwestie is nu zo opgelost, dat
de liberalen als partij, niet mee
doen maar geen bezwaar hadden,
dat minister Sforza individueel, als
minister blijft. Daarnaast treden 3
sociaal democraten weer in de Re
gering. al moet het worden be
treurd, dat hun leider Saragat zelf
er buiten blijft. Deze heeft echter
nadrukkelijk verklaard, dat dit met
geen enkele politieke reden verband
houdt, maar uitsluitend geschiedt,
omdat er momenteel tussen de ver
schillende socialistische Partijen in
Italië besprekingen gaande zijnde
over een fusie en hij daaraan heel
zijn persoonlijkheid en zijn tijd wil
geven. Een reden, welke ongetwij
feld gerespecteerd moet worden.
Naast de Saragat-socialisten ne
men ook een tweetal democratische
republikeinen aan de regering deel,
terwijl de christen democraten met
13 man, het 1 eeuwenaandeel op zich
genomen hebben.
Het belangrijkste is echter, dat
de nieuwe Italiaanse regering komt
met een program, dat de instem
ming heeft van alle democratische
groepen en dat dus een regerings-
koers mag doen verwachten, welke
aan de grote sociale noden van het
Italiaanse volk, in belangrijke
mate zal ten goede komen. En dat
is vooral wat het kath. Italië drin
gend nodig heeft. Dat met de be
kwame Sforza, ook de krachtige
Scelba minister van Binnenlandse
Zaken en Politie blijft, is een waar
borg, dat naast een vooruitstreven
de sociale politiek, ook het gezag,
tegen communistische onruststo
kers, krachtig zal gehandhaafd
worden.
OPVARENDEN GERED
LONDEN, 27 Jan. (Reuter-
A.N.P.) Het 200 ton metende
Nederlandse motorschip „Delta"
is gisterochtend vroeg in de
Theems bij Tower Bridge gezon
ken na een aanvaring met een
Britse kolenboot. De „Delta" is
eigendom van de rederij Davids
te Delfzijl. Het schip is in 1934
gebouwd.
Het kolenschip is de 1495 ton
metende „Colonel Crompton",
eigendom van de „British Elec
tricity Authority".
De bemanning van de „Delta"
is door een motorboot overgeno
men. Eén opvarende is in uitge
putte toestand opgepikt en met
spoed naar een ziekenhuis ge
bracht.
De aanvaring gebeurde toen
het nog donker was. Politieboten
en sleepboten, uitgerust met
zoeklichten, pikten de beman
ning van de Delta op. Het Ne
derlandse schip vervoerde een
lading steenslag stroomopwaarts.
Een man, die de wacht had op
'n nabijgelegen motorschip, ver
klaarde, dat hii mensen hoorde
roepen in het Nederlands. Ook
hoorde hii fluiten. Toen zag hii
het rode licht van de Delta over
hellen en onder water verdwij
nen. Als gevolg van mist was het
zicht op het ogenblik van de
aanvaring slechts 10 tot 15 meter.
Later is een wrakboei gelegd op
de plaats waar de Delta zonk.
(Van onze Hoofdredacteur)
Osservatore Romano. Des middags
bij de bureaux van de Nationale
Actie „Voor God", met haar Kath.
Universiteit en haar Romeinse
Nieuwsdienst, die met ons Ned.
Kath. Persbureau in verbinding
staat.
Woensdagmorgen vroeg vertrek
naar Nederland. Maar dat is een
van de dingen, waar u nog van
jioort!
KEURIG OP TIJD, om half negen des morgens, gingen we de
eerste dag aan het ontbijt in het fraaie, vijf verdiepingen hoge Naar Wij Vememen
Grand Hotel Floria aan de Via Vittorio Veneta, een der luxe-
wijken van Rome, die begint met drie enorme gebouwen van j wordt aan aandeelhouders van
de Amerikaanse ambassade, waarvan er twee tot de vroegere
koninklijke paleizen behoorden. De service van de K.L.M. liet
uiteraard niet toe, om elke dag een paar maal de 164 treden
van de marmeren trappen te laten lopen ik heb het één
keer gedaan, om ze voor mijn „auditorium" te tellen en dus
ging de lift alsmaar op en neer, met de vriendelijke liftboys,
die des avonds tenminste alsmaar „goede avond" wensten,
maar dan met het zangerige „buona sera", dat de Italiaan
ongetwijfeld bedoelt en uitspreekt ais een wens en niet enkel
als groet.
Dat is maar een „eenvoudig"
ontbijt, anders dan we in Neder
land gewend zijn, zoals trouwens
al het eten naar 's lands wijs
anders is. Maar een frisse kelk
sinaasappelsap met thee (of kof
fie of chocolade) en twee harde
broodjes met jam zijn in door
snee voldoende en anders bestelt
u nog maar, wat sommigen nu
en dan deden, „ham and eggs",
zo gezegd eieren met ham. Verder
eet men macaroni of spaghetti,
tweemaal per dag, soms soep,
vlees, en dan „dolce", tot dolwor-
dens toe; dolce gebak, van on
gewone afmeting, tweemaal per
dag, en afwisselend witte of rode
wijn (chianti! chianti!) en altijd
fruit of kaas en dan koffie, als
regel zonder melk. Zo voelt men
zich waarlijk, naar het recept van
Philip Oppenheim, vier dagen
„millionpair tegen wil en dank",
en bcri^tf.dien „rijk en geen geld";
dit laatste dank zij de deviezen
pot
Ik zal proberen eerst eens wat
te vertellen van de programpun
ten. Als ik zeg, dat we in deze
dagen zeven recepties en cock-
tail-parties hebben meegemaakt,
waar alles Martini Dry en „dolce"
was wat de klok sloeg, dan moet
u niet denken, dat we in Rome
alleen maar „uit" geweest' zijn.
Maar dit hoort er nu eenmaal bij
in het kader van een waarlijk
grootse KLM-trip, die ons telkens
weer terug riep naar de sfeer van
het Heilig Jaar. Maar u kunt dan
ook begrijpen, hoe verheugd wij
waren, dat de Nederlandse gezant
bij het Vaticaan op zijn waarlijk
grootse receptie ter ere van ons
gezelschap temidden van Fiascate
bianco en Rosso da porto, zo ge
zegd witte en rode wijn, en ver
mouth e.d., in het centrum van
zijn buffet een lange, hoge kruik
Bols had doen nederzetten. Na al
die „dolce" een„bolsje", dat
deed ons goed!
Die receptie bij de gezant, Jhr.
M. van Weede, behoorde mee tot
de hoogtepunten van ons bezoek.
Daar ontmoetten we in de vorste
lijke zalen van zijn ambtswoning
Z.H. Exc. Mgr. Valesio Valeri,
voorzitter van het Centraal Co
mité van het H. Jaar, met zijn
secretaris, Mgr. S. Pignedoli, Mgr.
Eras, procurator van het Neder
lands Episcopaat, Mgr. dr. Jan
Olov Smit, de Nederlandse Ka
nunnik van Sint Pieter, Mgr. C.
Dahmen, rector van het Neder
lands College, Mgr. J. Brüning,
onze Romeinse persvertegenwoor
diger, enige gezanten, onder wie
Graaf van Bijlandt, onze gezant
bij het Quirinaal, de Romeinse
vertegenwoordiger van verschil
lende Nederlandse dagbladen,
Graaf della Tore, de hoofdredac
teur van de Osservatore Romano,
vele Nederlandse leden van kloos-
terorden (die met belangstelling
informeerden naar de toestanden
en verhoudingen in de Nederland
se Katholieke Pers) en vele ande
ren, een voornaam en select ge
zelschap, dat gedurende twee uur
de heerlijke zalen van des gezan
ten paleis vulde en de gebeurte
nissen van de dag besprak. Daar
bij stond onze trip van de KLM
in het centrum van de belang
stelling. Oude relaties werden
vernieuwd, vriendschapsbanden
aangeknoopt, contacten gelegd.
Ons eerste bezoek na een korte
rit door Rome gold Zaterdagmor
gen de plechtige opening van het
eerste pelgrimsdorp, een kamp
van keurig afgewerkte houten
barakken met een hoofdgebouw
van zandsteen. Op initiatief van
vooraanstaande katholieken uit
Milaan worden er zo verscheidene
gebouwd, telkens voor volledig
pension van duizend pelgrims. In
nauwelijks twee maanden tijd is
dit keurig afgewerkte geheel uit
de grond gestampt. Mgr. Piëtro
Munzoni, titulair-aartsbisschop
van Tiana en kanunnik van Sint
Pieter, verrichtte de inwijdings
plechtigheid, kort en krachtig.
Speechen werden niet gehouden.
(Wat een voorbeeld voor Neder
land!) Het excellent gezelschap
verzamelde zich wel enige tijd bij
de rijk-voorziene buffetten.
Na een bezoek aan de bureaux
van t' Heilig Jaar, waar de secre
taris verstek liet gaan, zodat de
aangekondigde (ditmaal „droge")
receptie niet door kon gaan, gin
gen wij voor de verandering lun
chen. Toen een interessante tocht
van ruim twee uur langs de mo
numenten, die Rome zo veel en
zo schoon bezit. Een receptie bij
de R.A.I., de Italiaanse Radio-om
roep, met zijn moderne technische
installatie, leverde in de grote ge
hoorzaal van de studio een bij
zondere uitvoering van een nieu
we compostie door het Sympho-
nie-orkest op.
Toen verkleden voor de opera.
Des avonds om 9 uur begon in het
grote operagebouw voor een extra
vagante menigte de opera van
Rossini „De Barbier van Sevilla",
met o.a. Tito Schipa in een der
hoofdrollen. Een voorstelling op
hoog artistiek niveau, met in ons
land ongekend verzorgde en in
brede allures uitgewerkte décors.
Na die uitvoeringwerd het
weer eens tijd om te eten.
Zondag was in alle opzichten
een grote dag. Ik stip dit nu maar
even aan, vertel er later meer
van. Om 9 uur speciale audiëntie
bij Z.H. de Paus! Daarna bezoek
aan verschillende kerken, o.a. om
de jubilé-aflaat te verdienen; mis-
gehoord in de Sint Paulus buiten
de muren. Des middags naar de
Zaligverklaring in de St. Pieter.
Op dit alles kom ik dus terug.
Om zeven uur receptie bij de
heer en mevr. Webb, directeur
van de KLM te Rome. Een char
mante gastvrouw en een levens
wijze gastheer. Vrienden gemaakt,
interessante gesprekken gevoerd
en de KLM geroemd de KLM,
die kantoren heeft in 72 landen
van de wereld en elke 8 minuten
per etmaal ergens ter wereld een
vliegtuig doet opstijgen
Maandag naar de Vaticaan Mu
sea, en de Sixtijnse Kapel. Kunst
voorwerpen van de Antieken,
door de kunstzinnige Pausen be
waard, fra Angelico, Rafaël, Mi
chel Angelo. Overdaad van mo
zaïek en goud, maar ook van
schoonheid. Des middags gewin
keld en aparte plekjes opgezocht
onder vriendelijk Nederlands ge
leide. Moet u ook doen, als u de
kans krijgt. Hebt u vaak meer aan
dan met alle respect aan een
officiële gids. Toen nog even een
receptie bij de buitenlandse pers-
club.
Dinsdag, alweer met bijzondere
toestemming, dank zij de KLM,
die alle deuren opent, een speciaal
bezoek aan de Vaticaanse Tuinen
en aan Radio Vaticana, na een
voor ons bijzonder interessant be
zoek aan de bureaux en de druk
kerij van het Vaticaanse blad, de
de Twentse Bank voorgesteld het
dividend over 1949 vast te stellen
op 7V- procent
is dezer dagen opgericht de
Katholieke Vereniging van Onder
nemers in de Chemische Indus
trie
werd prof. dr. H. Brugmans door
de Uitvoerende Raad van de Euro
pese Beweging benoemd tot rector
aan het Europa-College, dat in
November a.s. te Brugge wordt
geopend
zal Zondagmiddag van 16.15 tot
16.30 uur door de KRO een vraag
gesprek worden uitgezonden tus
sen Paul de Waart en de Nij
meegse hoogleraar prof. v. Melsen
over de betekenis van de atoom
energie
stak het driejarig zoontje van
de familie Schot te Oostzaan Vrij
dagmiddag plotseling de weg over
waardoor het kind gegrepen werd
door een grote melkauto en spoe
dig overleed
Een fraaie opname van de crack Antoon Verhoeven, die gedu
rende zes weken in Noorwegen heeft getraind en die bij de
provinciale wedstrijden in Nrd-Brabant winnaar werd op alle
nummers.
De équipe Becquart-Secret (Frankrijk), die gestart is te Lissa
bon, heeft met Hotchkiss de 20e Rallye van Monte Carlo ge
wonnen. Als tweede staat geklasseerd het Nederlandse team
Gatsonides-Barendregt met Humber Super Snip, gestart in Monte
Carlo. De Fransman Quinlin met Simca' 8, eveneens te Monte
Carlo gestart, staat derde, de Fransen Scaron-Pascal met Simca'
8 vierde en het Simca' 8-team dr. Angelvin-Chaboud, eveneens
Fransen, vijfde. Ook deze laatste ploegen waren te Monte Carlo
gestart. Dit is dezelfde volgorde als die van het klassement van
de snelheids- en regelmatigheidsproef, waarin Becquart 45.20
punten noteerde, Gatsonides 46.58. Quinlin 49.58, Scaron 50.30
en Angelvin 71.82.
Gatsonides reed ut Klasse
mentsproef schitterend.
De Humber draaide op het
circuit met de regelmaat van een
klok, maar qua snelheid kon hij
niet op tegen het speciaal voor
de rallye geprepareerde Franse
materieel. Gatsonides zei na de
proef, dat ook op minder gladde
wegen de Humber het tegen de
Simca's had moeten afleggen.
Volgend jaar zullen wij de ral
lye trachten te winnen met een
snellere wagen, voegde hij er
aan toe.
Overigens is deze tweede prijs
die de winnaars 200.000 francs
oplevert, een fraai succes voor
de Nederlandse autosport
Verheugend is tevens, dat de
Coupe du Mont-Agel, de eerste
prijs van de vierde categorie, is
gewonnen door de Nederlandse
ploeg van der Heijden-Lange-
straat met Dyna-Panhard. Zij
wonnen hiermede bovendien
50.000 francs. In het algemeen
klassement namen van der
Heijden-Langestraat de 17e
plaats in
De beste Nederlanders na de
équipe Gatsonides-Barendregt
zijn m dit klassement de Chevro
let-ryders dr. bprenger van Eijk,
Krapels en ir. Paulen. Zij nemen
de 7e plaats in.
De Coupe des Dames plus de
50.000 francs is gewonnen door
de Francaises Rouault-Gordine
met Simca 8. Mevr. Gravin van
Limburg Stirum-Van Vreden-
burch werd in deze klasse derde.
Scaron-Pascal (Frankr.), met
Simca 8 plaatsten zich eerste in
de tweede categorie (tot 1500 cc)
Zij wonnen hiermede de Coupe
de la Rivièra plus 100.C00 francs.
In de derde categorie, voor wa
gens tot 1100 cc, won Quinlin
(Frankr.) met Simca 8 de Coupe
du Country Club plus 50.000 fr.
Het officiële algemene klasse
ment van de Railley ziet er als
volgt uit:
1. Becquart en Secret, Fr„ met
Hotchkiss, 45,2 pnt.; 2. Gatsoni
des en Barendregt, Ned., met
Humber Snipe, 46,58 pnt.; 3.
Quinlin, Fr., met Simca 8, 49,58
pnt.; 4. Scaron en Pascal, Fr„
met Simca 8, 50,3 pnt.; 5. Angel
vin en Chabour, Frankrijk, met
Simca 8, 71,82 pnt. Deze 5 ploe
gen zijn zonder strafpunten aan
gekomen en hebben de regelma
tigheids- en snelheidsproef afge
legd. 6. Wollert, Zwitserl., met
34,2 pnt.; 7. Dr. J. Sprenger van
Eijk, J. G. H. Krapels, ir. A.
Paulen, Ned., met Chevrolet, 43,2
pnt.; 16. H. v. d. Heijden en I.
A. Langestraat, Neder!., met Dy-
na Panhard, 105 pnt.; 32. J. Krei-
sel en J. J. C. Perk, Ned., met
Renault, 152 pnt.; 36. H. Ch Lei-
deman en J. B. F. Bosch Ridder
van Rosenthal, Ned., met Vaux-
hall; 37. A. A. Kouwenberg en J.
de Rooy, Ned., met Hillman
Minx; 45. Maj. J. D. K. Modder
kolk, drs. J. van Riel en W. J.
Prinsen, Ned., met Citroën; 50.
J. Th. M. Knegtel en W. P. A.
M. Mutsaerts, Ned., met Ford.
De officiële rangschikking voor
de verschillende klassen is als
volgt:
Klasse 2 (1100—1500 cc):
1. Scaron en Pascal, Frankrijk,
met Simca 8; 2. Angelvin en Cha-
boud, Fr„ met Simca 8; 3. Du
bois en De Cortanez, Fr., met
Peugeot.
Klasse 3 (tot 1100 cc):
1. Quinlin, Fr., met Simca 8;
2. Treybal, Ts. Sl„ met Simca 8;
3. Sandt en Grosgogeat. Fr., met
Renault.
Klasse 4 (tot 750 cc):
1. H. v. d. Heijden en I. A.
Langestraat, Ned., met Dyna
Panhard; 2. Lapchin en Planti-
vaux, Fr., met Panhard; 3. Mar
tin, Frankrijk, met Simca 6.
Coupe des Dames:
1. Mevr. Gronault en R. Gor-
dine, Fr., met Simca 8; 2. Mevr.
Greta Molander, Noorwegen; 3.
Mevr. A. J. Gravin van Limburg
Stirum-Van Vredenburch, mevr
A. J. Stahl-Wytema en mevr. E.
M. M. de Marez-Oyens-Van Vre
denburch. Ned., met Ford.
NEW YORK, 27 Jan. (ANP-
Aneta). Minister-president dr.
W. Drees heeft in de „United Na
tions World" een artikel gepubli
ceerd onder de titel „Een Neder
landse zienswijze van het plan-
Marshall".
Dr. Drees herinnert er aan, dat
onmiddellijk na de tweede we
reldoorlog Nederland, evenals
andere door de oorlog getroffen
landen, beperkingen aan de vrije
handel moest opleggen, tenein
de zeer ernstige inflatie en ar
moede voor de meerderheid der
bevolking te voorkomen. Thans
moeten wij ons concentreren op
vrije handel, deze ontwikkelen
uitbreiden en doen functionne-
ren. Voor dat doel zal het nodig
zijn de samenstellende delen van
West-Europa tot een nieuw eco
nomisch organisme samen te
Na de speciale audiëntie bij de H. Vader, welke het gezelschap journalisten, dat per KLM naar
Rome reisde, mocht meemaken, werd deze foto gemaakt. Uiterst links en rechts een kamer
dienaar van het Pauselijk Hof. Van rechts naar links de heren R. Vogels, hoofd van de Pers
dienst der KLM, Martin Bruijns, Romeins redacteur van de Zuid-Oostpers, G. J. Bertels, hoofd
redacteur van het Dagblad van Noord-Limburg, Graaf de la Bedoyere, van de „Catholic Herald"
te Londen, miss Woods, speciale correspondente van dit blad, J. Bruna, van de „Neerlandia-
pers", pater dr. S. Tesser, hoofdredacteur van de „Maasbode", onze hoofdredacteur, H. N.
Smits, tevens vertegenwoordiger van de Stichting „Unitas", mr. P. O. Currie, van de „Stan
dard" van Ierland, Eddy Startz, van het Happy Station Program" van de P.C.J., mr. C. O.
Bradley, van de „Tablet" van Londen, mr. F. Geary, van de „Irish Independant" van Dublin
en mr. L. Guasco, perschef van de KLM te Rome.
De „Delftdijk" liep op
magnetische mijn
Uit het onderzoek, door maritie
me experts na het ongeval met de
„Delftdijk", die enkele dagen gele
den nabij het lichtschip P 11 op 'n
mijn liep, is komen vast te staan,
dat de oorzaak van het ongeval
geen drijvende mijn is, doch een
grondmijn en in dit geval een mag
netische mijn.
smelten. Dr. Drees waarschuwt
de Amerikanen echter, dat zij
zich voldoende moeten realise
ren, dat dit doel niet zo spoedig
bereikt kan worden als velen
van ons wel zouden willen en
zegt, dat zij de neiging hebben
te vergeten, dat in Europa de
politieke eenheid ontbreekt, die
in de Ver. Staten ook de econo
mische eenheid doet ontstaan.
En toch, zo vervolgt de schrijver,
hebben zelfs de Ver. Staten ge
neraties lang het nodig geacht
hun industrie en landbouw te
beschermen tegen vrije concur
rentie van andere landen.
HET SCHIP IN DE STORM
Het schip in de storm. Jagende
wolken, woedende golven met ake
lige schuimkoppen. De mensen aan
boord weten geen raad. Touwen
knappen af, de mast kraakt onheil
spellend. Het roer is onklaar. De
dood schiet als een haai rond het
schip. En één mens slaapt. Op het
schip. Is het niet onzinnig nu te
slapen te slapen op het schokkend,
dol-dansend scheepje?
Die overtuiging krijgen de ande
re mannen. Zou hjj ons laten om
komen terwijl Hij alles kan? Ze
strompelen naar voren; ze trekken
Henri aan zijn kleed, en gillend
schreeuwen ze Hem toe: „wij ver
gaan! Red ons!"
De Meester ontwaakt. Een glim
lach gaat over Zijn gezicht. Er is
geen schijn van onrust op zijn ge
laat. Hrj springt niet geschrokken
overeind. „Wat zijn jullie bang!
Wat is jullie geloof klein. Hij staat
op en met een enkel gebaar be
dwingt Hij het meer en de storm.
Ik stel me zo voor dat Jezus weer
gaat liggen op de voorplecht van
het scheepje, en inslaapt, als was
er niets aan de hand.
Vanzelf denken we bij dit evan
gelie aan het Schip van Petrus, de
H. Kerk. Er is geen beeld dat de
moeilijke vaart van de Moederkerk
beter weergeeft dan dit Stormver-
haal. Maar met betrekking tot het
Epistel, kan men dit evangelie met
recht toepassen op de individuele
gelovige. S. Paulus schrijft over een
bekende, altijd-urgente kwestie: de
naastenliefde. Zijn betoog komt
hierop neer: de tien geboden on
derhoud je, als je werkelijk liefde
hebt voor je medemens: je steelt
niet, eert vader en moeder, liegt
niet, begeert niets van een ander,
doet een ander geen pijn. Door je
medemens met de daad te bemin
nen, vervul je dc gehele wet, word
je heilig.
Daarmee zullen allen wel instem
men, maar de een of ander zucht
ook: gemakkelijk gezegd. Zo is het:
veel gemakkelijker gezegd, dan ge
daan. Het vraagt niets mindier als
de beleving van S. Paulus' liefdelied
uit de Corinthiersbriefde liefde" is
geduldig, is goedertieren, niet af
gunstig, niet ijdel en verwaand; de
liefde handelt -riet onedel, zoekt
zichzelf niet, laat zich niet verbit
teren. Alles bedekt zij, alles gelooft
zij, alles hoopt zij, alles verdraagt
zij (I Oor 13).
Dit beleven, dit doen! Dagelijks
ondervinden we dat de christen
plicht bij uitstek de zwaarste taak
is die God ons heeft opgelegd, en
waarvan Hij vergeet het niet
ontzaglijk veel Iaat afhangen, „Wij
weten dat we uit de dood tot het
leven zijn overgegaan, omdat wij de
broeders beminnen; wie niet be
mint, blijft in de dood!" (I Jo 3, 4).
En ieder weet waarom Christus het
verdoemingsoordeel zal uitspreken:
,Wat ge aan de minsten .u's) van
de Mijnen niet gedaan hebt, deedt
ge aan Mij niet!"
Het is werkelijk niet overdreven
de boot in de storm te zien als onze
levensboot bedreigd door de gol
ven en windvlagen en rukwin
den. Anderen lokken or tot haat,
afkeer, drift; en binnen ons huist
het erfgoed van Adam: de ongere
gelde hartsti cht, die ons aanzet tot
nijd, jaloersheid, hoogmoed, zelf
zucht, oneerlijkheid, pijn doen. Wij
stai i daar alleen tegenover, want
wij vergeten Je nacht is zo don
ker! dat met ons mee een boots
man vaart, die storm en ontij kent,
die ons loodsen kan door ondiepten
en langs klippen. immei heeft,
volmaakt, zijn medemensen liefge
had, al bereidden zij Hem een
kruis! Hij vaart mee, als wij van
goede wil zijn.
Laten wij dit H. Jaar alle ruzie
en vete vergeten. Opnieuw zijn we
ons bewust van onze schier onmo
gelijke taak: van alle mensen te
houden. Wij willen getover in de
goedheid van de mensen. Wij wil
len vertrouwen op de Bootsman die
meevaart. Sturen wij ons schip naar
de Ster in de verte. Samen kunnen
wij alles. En met .ns begint een
nieuwe wcjteld. Dieu le veut! God
wil het!
P. C. DE HAAS O.F.M.
DE VERBINDING
MET AMELAND
Ook gisteren ging de „Auster"
van de luchtstrijdkrachten vele
malen de lucht in, voor het on
derhouden van de verbinding
met het geïsoleerde Wadden
eiland.
Er werden nu negen retour
vluchten gemaakt. Het zicht bo
ven de zee en het eiland was af
en toe zeer slecht. 's Middags
kon daardoor van ongeveer 3
tot 4 uur niet gevlogen worden.
Het vliegtuig werd weer door
dezelfde piloten bestuurd. Zij
namen in de Waddenzee grote
opeenhopingen van ijsschotsen
waar. Er was ook nu weer een
patiënt op het eiland, waarvoor
overbrenging naar Leeuwarden
voor een operatie noodzakelijk
was. Bij een der landingen op
het vliegveld Leeuwarden brak
Donderdag een onderdeel van
het landingsgestel. Het werd snel
gerepareerde maar blijkbaar niet
afdoende genoeg, want gister
middag raakte 't onderdeel weer
defect. Ongevallen deden zich ge
lukkig niet voor.
(Van onze weerkundige medewerker)
Koning Winter schijnt voorlopig nog niet van plan te zijn
om ons te gaan verlaten. Het weer wordt nog steeds beïnvloed
door een gebied van hoge luchtdruk, waarvan het centrum zich
boven Scandinavië bevindt.
In het uitgestrekte gebied van hoge druk, waarin wjj ons
bevinden, ontstond bij onze Oostgrens een kleine storing, die
overigens op het gehele weersverloop geen invloed heeft. Zij
gaf echter aan het landschap een echt winters karakter door
ons sneeuw te bezorgen. Alleen in het zuidwesten van ons land
was gisteravond om 6 uur geen sneeuw gevallen. Ook dooide 'I
het gistermiddag op verschillende stations.
In Valkenburg, Twente, Ypenburg en Eindhoven liep het
kwik zelfs op tot twee graden boven nul. En alleen in Eelde
en Beek bleef de temperatuur nog net even beneden het vries
punt, met 0 graad als maximum. Ook in de komende dagen
zal plaatselijk overdag even een lichte dooi op kunnen treden,