Het leven van Jezus EERSTE SHOW Rubriek voor de vrouw van de Nederlandse Hoedenindustrie eel van de mooie modelletjes was voort zetting van het oude, maar flatteuze type Rome-bedevaart per motor Raad van kopers Een venster op het Koninkrijk Gods RECEPTEN pOST UIT DE fiRIEVENBUS De belevenissen van Spat en Jasper PAGINA 6 ZATERDAG 11 MAART 1950 Vijftig jaar geleden, in negentienhonderd, werd de Nederlandse hoedenindustrie geboren. Dit feit viel juist samen met een her leving in de beeldhouwkunst en zij, die zich met hart en ziel aan het hoedenbedrijf wijden, wijzen op de overeenkomst, die er tussen een hoofddeksel en de beeldhouwkunst bestaat. Beide worden gevormd en geboetseerd, zo zeggen zij. Simpel hoedje var goudkleurig sisaJ stro met een neer geslagen rand, die op een geplooidi binnenrand van zwart haarvilt "i. aangebracht Bo ven op t hoedj< wuiven twee plui men, een zwad en een goudkleu rige. (Model Mari veau). Wie de ..beeldhouwkunst in het hoedenbedrijf op zijn mooist wil zien, moet zeker een modelhoed be kijken. Een modelhoed wordt spe ciaal ontworpen en blijft, om het zo te zeggen, enig kind. Een mo diste heeft een idee, zij buigt en vervormt het materiaal tot haar inspiratie werkelijkheid is gewor den en de hoed, die zo ontstaat, wordt niet meer geïmiteerd. Daarop volgt de atelierhoed, die geen een ling is. maar bij dozijnen wordt vervaardigd. Ook het ateliermodel wordt met. de hand gemaakt, in tegenstelling tot de fabriekshoed, die geen werk van de vingers, maar van de machine is. Bij deze laatste producten zijn bol en rand altijd één. Charmant fabriekskind De prijs van de fabriekshoeden varieert van vijf tot tien gulden en dat er in dit genre charmante mo dellen te koop zijn, bewees een pershoedenshow, die deze week in het Vondelpaviljoen te Amsterdam werd gehouden. Deze show was de eerste in haar soort. Dertien Ne derlandse fabrikanten, die samen modelhoeden, ateliermodellen en fabriekshoeden brachten, namen er aan deel. Zoals op de show van de zijde van het hoeden-informatiecentrum werd medegedeeld, had men alle extra-vagantie laten varen. Men wilde schoonheid brengen, die door de vrouw in het eigen land draag baar was. Een dergelijk streven is toe te juichen en de fabrikanten zijn er ook in geslaagd mooie, flat teuze modellen te maken. Veel van 'mn creaties waren een voortzetting van het oude type, dat nog achter op het hoofd mag tronen en een flatteuze, omgeslagen rand heeft. Variaties op de nieuwe lijn. die naa>- voren neigt, waren zelden te bespj iren, althans waar het de fabriekshoeden en ateliermodellen betrof. Alleen de modellen voor oudere dames stonden meer in het gezicht. In het genre modelhoeden. die veel later worden gemaakt, was Parijs echter al te proeven, onder meer uit de neergeslagen rand en steeds opschietende garne ringen. Klein en simpel Over het algemeen waren de hoedjes klein en simpel. De fa- brieksmodellen hadden een rond of puntig bolletje met omgeslagen rand rondom. Trosjes bloemen en veren, waaronder de vrolijke fa- zantentooi, vormden de garnering van deze pastelkleurige dopjes. Purper was een nieuwe kleur en de combinatie wit-marineblauw bleek weer heel gewild. Menige hoed was van twee kleuren gemaakt, vooral als zij fors van allure was. Deze grote hoeden met brede randen zijn voor de zomerdagen bestemd. Er waren er van zwarte tule en ook van stro. dat op deze show vrij wel in de meerderheid was. Be halve combinaties van kleuren, zo als zwart met rose, zwart met blauw en strogeel met bruin, zag men ook verschillende materialen in één hoed. Verschillende hoeden waren op de rand gegarneerd fnet geplooid Creol. dat het midden houdt tussen naardenhaar en tule. Er was ook Neora. dat weer gelijkenis toonde met Creol. doch een plastic product bieek te zijn. Een vap de talloze matelots had een snoezig bouquetje van glan zende zachtgroene bloemetjes. Dit ruikertje was gemaakt uit Nacre d'Argaune, een soort graangewas, dat aan het blauwe meer van Lu gano bloeit. Handige Parijzenaars bewerken het sinds kort. tot bloe men. sierschelpen co zelfs tot pail- letjes. Andermans veren Wat de verengarnering betreft, behoeven liefhebbers van vogels zich geen zorgen te maken, zo werd ons verteld. Beschermde vogels staan hun vederpak nooit voor de hoeden af. Verschillende meeuwen, die hun leven op Terschelling ein digen. vormen een uitzondering, maar verder gaan de eisen van de iidele vrouw en het ijverige hoe denbedrijf ook niet. Er wordt de laatste maanden een verheugende belangstelling voor de Nederlandse hoed aan de dag ge legd. Verschillende fabrikanten ex porteerden al naar West-Duitsland en Canadese inkopers deden ten tweede male een bestelling bij een Amsterdamse firma. Ook in het hoge Noorden, zoals Noorwegen en Finland, laat ons product de vrou wen zeker niet koud. BEZINNINGSDAGEN VOOR PASEN ,,De nieuwe werkelijkheid" De dagen van geestelijke bezin- ning, welke sinds 1945 regelmatig voor de grote christelijke feesten Kerstmis en Pasen op „Draken- burgh" worden gehouden, hebben zich steeds onderscheiden door een eigen karakter. Zij vormen geen retraite noch een reeks geestelijke oefeningen van devotionele aard, noch een soort missiedagen. Daar- j toe zijn andere instellingen in het leven geroepen. De bijeenkomst op „Drakénburgh" welke gehouden wordt van 5 tot 8 April a.s. beoogt een gezamenlijke bezinning op de christelijke levensvisie in verband met Passie en Pasen. De lezingen zijn van beschouwe lijke aard en vormen inleidingen tot onderlinge gedachtenwisseling. Zij zullen worden gehouden door P. Dr. Val. Hoppenbrouwers O. Carm. Ook de motorenthousiasten kun nen het Anno Santo te Rome gaan vieren. Op Zaterdag, 10 Juni a.s., zal een motorbedevaart van 16 da gen naar de Eeuwige Stad begin nen. Deelnemen kunnen heren zonder duopassagiers die in het bezit zijn van een uitstekende mo tor met de nodige papieren. Tijdens het vierdaags verblijf in Rome zal aan Z. H. de Paus een huldeblijk van kath. motorrijdend Nederland worden aangeboden. Mede met het doel deze tocht te financieren zal op Zondag. 14 Mei, in elk diocees een motorbedevaart worden gehouden ffaar een bekend Maria-oord. Voor Utrecht is dat Maria ter Eem in Amersfoort, voor het bisdom Haarlem Haastrecht. De routes zijn 'n 100 km. lang. Uit de deelnemers worden dan de vijf dio cesane afgevaardigden naar Rome geloot: deze vijf maken de Rome bedevaart kosteloos. Er is echter 'n beperkte gelegenheid om zich op eigen kosten bij het team aan te sluiten. Aanmelden zo spoedig mo gelijk; voor de kleine bedevaart donatie f2.50) bij N. Houdijk, Groeneweg 12. Gouda en voor de grote aan de Kleiweg 94, Gouda. Een groot warenhuis te Brussel heeft het initiatief genomen tot het instellen van een „Raad van kopers". Deze Raad zal iedere maand worden gevormd door 12 willekeurige klanten, die het wa renhuis bezoeken. Door de op richting van deze raden, die in Amerika reeds geruime tijd be staan, wordt het mogelijk de prij zen, de kwaliteit der goederen en de bediening in een gunstige, at mosfeer te bespreken en het oor deel van de klant te doen ken- DE NIEUWE GOLFLENGTEN EN ZENDERSTERKTEN i3J HL*--*' :23r* 494 MVSttl 324 allooi» «a ^^2(79 **302 iisasr PARUS m PAPIJS II AyflMATStUftC 348'280^.5S? k 123 A 393 A*""owNSTti» UMO°" Vree* 539 556 ABOEDAPEST *217 MADRID VERKLARING: ui-Nieuwe golf lengten ZENÖEfKAPACITEIT 20kW 50-70 kW O 100-135 kW Altijd is het de bedoeling van de Vastentijd geweest, de geest van de christenen te verheffen boven de dingen die anders hun dagelijkse leven vullen. Wat in de Lijdensmeditaties in onze kerken en zelfs in de pers en de radio wordt behandeld, is eigenlijk niets anders dan een verdere, meer persoonlijke uit werking van wat in de oude Liturgie van de Kerk geschiedt, ais zij het Mysterie van 's Heren Voorbijgang in de drieledige akt van Lijden, Dood en Verrijzenis ieder jaar opnieuw viert. Hield de Kerstkring van het liturgisch jaar ons bezig met de Mens wording van Christus, het eerste, voorbereidende gedeelte van de Paaskring, waarin wij nu zijn, doet ons het Openbaar Leven van Jezus doorlopen. Zijn optreden als Leraar en Wonderdoener, die met gezag spreekt en overal weldoende rondgaat. 1224 Wij hebben, zoals U ziet, een golflengtentabel. Hier komen ALGIERS263 BEROMüNSTER 568 BORDEAUX 249 BRUSSEL 484 196 267 CROWBOROUGH 224 DROITWICH 1500 275 ENGELAND 464 371 261 FRANKRIJK 445 380 GOTEBORG 307 HAMBURG 199 Voor de meest bekende overige stations raadplege men de kaart. De Wereldomroep, die op de korte" golf (1650) uitzendt, ondervindt van de op 15 Maart a.s. ingaande wijzigingen geen invloed. greep gedaan in de nieuwe er een paar: HILVERSUM 402 298 HöRBY KALUNDBORG KOPENHAGEN LISSABON LUXEMBURG LYON MILAAN334 PARIJS 348 280 VATICAANSTAD 196 188 255 283 210 418 208 498 Eeuwigheid en tijd. Men heeft de Vastentijd Wel eens de grote retraite van de Kerk ge noemd, Ten onrechte is dit niet. Het is inderdaad een tijd van gees telijke bezinning. Het gaat daarbij op de eerste plaats niet om een uitgesponnen ontleding van onze menselijke fouten en tekortkomin gen, hoe veelvuldig en schrijnend zij ook mogen zijn. Veeleer worden wij verwezen naar de Geneesheer, die gekomen is om de wonden te helen en niet de rechtvaardigen, maar de zondaars te roepen. Wat het voornaamste is, zo zegt Kardinaal Newman, dat is wat Hij, die Gods eigen Zoon is, voor ons heeft gedaan en geleden en wat Hij ook nu nog in Zijn hemelse heer lijkheid onophoudelijk i n een ieder van ons blijft doen. De Vastentijd brengt ons niet enkel het eenmaal voorbije heils werk als wel nog meer de voort durende heils-werking van onze Verlosser in het bewustzijn. Zijn God-menselijke figuur komt ons in deze weken om zo te zeggen meer nabij en neemt onze liefdevolle overdenking meer dan anders in beslag. Nu zijn het naar het woord van de Apostel dat de Liturgie als ken merkend opschrift bij het begin van deze periode uit haar Jaarkring heeft geplaatst, waarlijk „de dagen waarin het heil" wordt aangeboden aan alle mensen, die van goede wil zijn". De eeuwigheid mondt uit in de tijd. Het christelijk heils-bestel is van vóór de grondvesting der wereld (Eph 1, 4), het werd ver werkelijkt nu negentien eeuwen geleden, het vindt zijn toepassing sindsdien en heden en tot het einde der tijden. Land en volk. Op een bepaald moment van de geschiedenis, dat Sint Paulus „de volh.eid van de tijd" noemt, heeft God Zijn Zoon gezonden. Hij is daarbij op een zéér tastbare, zéér nauwkeurig omschreven wijze te werk gegaan. Want in hetzelfde vierde hoofdstuk van zijn brief aan de Galaten zegt de Apostel, dat Christus werd geboren uit een Vrouw en geboren onder de Wet. God heeft zich willen binden en aanpassen aan zéér bepaalde gren zen: Christus is gekomen op juist dat ogenblik van 's werelds loop. in dat land van Palestina; Hij heeft het Kind willen zijn van die Maagd uit Nazareth en willen leven in die Joodse omgeving van toén. Hij Is ten volle het Kind geweest van Zijn tijd en van Zijn land. Door Zijn Menswording is Hij waarlijk Een grote hoed voor het zomer seizoen. De rand is van natuurkleu. rig exotisch stro en marine haar vilt. Achter aan de hoed prijkt een grote blauwe strik. (Model André Mol). Meer en meer raakt men over tuigd van het belang van een ge regeld gebruik van rauwkost, voor al in deze tijd van het jaar, nu door het lange bewaren, het vitamine gehalte van onze groenten sterk is achteruit gegaan. We doen daarom goed, naast onze gekookte en ge bakken spijzen, ook eens een rauwe schotel op tafel te brengen, te meer omdat ook het verse fruit schaars wordt. Wel kunnen we volop sinaas appelen en citroenen krijgen, maar de hoge prijzen blijven toch een belemmering om aan ai onze wen sen te voldoen. Verschillende groenten kunnen uitstekend rauw worden gegeten; wortelen, zuurkool, brussels lof, koolraap, alle koolsoorten en in het bijzonder de jonge voorjaarsgroen ten als spinazie, raapsteeltjes en postelein. Het is van groot belang, dat we verse en goede groente kopen, die zorgvuldig dient te worden schoon gemaakt en gewassen. We gebrui ken roestvrij materiaal om de smaak zo zuiver mogelijk te hou den. In de plaats van azijn nemen we liefst citroensap of wel appel- of i-abarbersap. Sla van Brussels lof: Maak de stronkjes op de gewone wijze sfiroon. 'snijd de stronk wat dieper uit. Snipper de stronkjes zeer fijn en vermeng ze met een slasaus van ei, slaolie, citroensap, zout, desge wenst iets' maggiaroma. Geraspte wortelen: De geschilde en gewassen wortel wordt geraspt en vermengd met citroensap en suiker. Dit gerecht leent zich ook heel goed als broodbelegging. Stamppot met rauwe groenten: Reken per persoon plm. 125 gr. groente. Maak op de gewone wijze aardappelpuree. Vermeng dit, kort voor het opdienen, met de zeer fijn gesneden groente en laat deze massa goed door en door warm worden, echter niet meer koken. Als groente kunnen dienen: spinazie, postelein, raapsteeltjes, wortelen, koolraap, rode of witte kool. Van Truusje S. uit N., een trou we lezeres van onze krant, kreeg ik deze week het eerste briefje. Of ik dat leuk vind? Natuurlijk Truusje! Je schrijft dat het bij jullie vasten is. nou, bij ons ook hoor, en niet zo mis! Ik lees, dat je al gauw naar de zesde klas gaat; doe> maar goed je best, dan zal het wel luk ken! En als het April is, dan hoor ik zeker nog wel eens wat van je? Dag Trüus! K. de L., die mij deze week een briefje schreef, dat vind ik een erge flinke jongen. Eerst durfde hij niet te schrijven omdat hij bang was, dat Oom Ludo boos zou zijn om de fouten, die er in zijn brief zouden kunnen staan. Natuurlijk is Oom Ludo daar niet boos om. en Karel- tje, met die fouten viel 'het al heel erg mee! Ik heb er bijna niet kunnen vinden. Dus schrijf voortaan maar gerust, daar leer je nog van ook! Kerel, hou je maar flink. Dus, tot de volgende keer hoor, H. van W. uit C., dat is onze Henkje, ook al weer een nieuwe lezer van onze krant zoals ik uit zijn briefje begrijp. Die Henkje, dat is een knutselaar, die maakt zelf zijn bootjes; geza.agd uit triplex van zijn broertje, die zeker ook wel helpt. Dat is leuk werk, dat bootjes bouwen, dat doet Oom Lud0 ook wel eens. Maar denk er om, Henkje, dat je geen karton gebruikt hoor als je de bootjes wil laten varen! Dan komt er niets van terecht. Dus ik hoor nog weleens hoe de eerste tocht in het water verlopen is? Uit V. kreeg ik juist vanmorgen nog een bitefje van onze Kees de W. Wilde jij graag weten, Kees, hoe lang het verhaal van Spat en Jasper nog duurde? Toevallig heb ik dat deze week gehoord en kan ik het je vertellen. Dat verhaal duurt nog wel een 25 weken! Dus de eerste maanden kan je je hart er aan op halen. Bewaar zc goed, dan heb je later een leuk bundeltje! Zo, beste vriendinnetjes en vriendjes, ik geloof, dat ik jullie brieven nu allemaal weer heb be antwoord. Als er iemand is, die ik per ongeluk misschien toch no§ heb vergeten, dan moeten jullie dat maar direct schrijven, hoor! En dan komt er natuurlijk in de krant direct antwoord. Dat beloof ik jullie. Dus tot de volgende week weer? Ik ben benieuwd, van wie ik dan weer post zal krijgen! Alle maal een stevige hand van OOM LUDO. SCHOONMAAK, WIE DOET ER MEE? Hoe het bij jullie is, weet ik niet, maar bij Oom Ludo thuis is de hele boel overhoop gehaald. Jullie weten wel. denk ik, waarom: Het is schoonmaak. En dan gaat alles naar buiten, er wordt gewit cn ge boend, geschrobd en gestoft en als na een dag of wat de boel weer op zijn plaats staat, dan ziet alles er weer piekfijn uit, dan kan het weer een jaar mee. Maar, beste vriend jes, vergeten jullie je spcelhoekj» niet? Daar mag je gerust ook we) eens schoonmaak houden. Ik ben een week geleden bij een paar vriendjes en vriendinnetjes van de krant op bezoek geweest, waar het in het speelhoekje een heidense rommel was. Bij anderen echter zag het er keurig uit dat hadden die jongens en meisjes helemaal zelf opgeknapt. Een goed idee, dat na volging verdient, vooraj bij de gro teren onder ons. Dus als moeder met de schoonmaak begint, doen we allemaal mee als het tenminste mag. Dan gaan we in ons speelhoekje, of in onze la of kast, eens kijken wat er kapot is, dat leggen we op zij misschien is er iets bij wat nog gemaakt kan worden, en we ruimen alles eens keurig op. En alles maken we zelf schoon, dan ziet het speel goed er weer netjes uit. Wie doet er mee? HOE HEET DIE PLAATS We gaan weer op reis! Gelukkig, zullen jullie wel zeggen, want we zijn er een tijl niet uit geweest! Dat kon niet eerder dus nu, uit gerust en wel. weer op pad. We gaan eerst met' de trein naar Am sterdam, dat is nogal gemakkelijk, want de meeste spoorlijnen in ops land eindigen in Amsterdam. Dat noemen ze een kopstation, zo'n sta tion waar de lijnen van de spoor eindigen. Je kunt natuurlijk wel verder, als je in Amsterdam bent, maar dan moet je altijd overstap pen. Dat gaat daar nogal gemak kelijk, maar veel reizigers, die ie dere dag in de trein zitten vinden het toch lastig. Daarom zullen in Mei. als de nieuwe dienstregeling komt. een-, paar lijnen worden door getrokken zoals dat heet. Dat be tekent, dat je, als je verder moet dan Amsterdam, kunt blijven zitten omdat de trein dan doorrijdt. En nu stappen we in de electrisehe trein die naar het Oosten rijdt. We stoppen vijf keer en dan stappen we uit. Een brede weg leidt ons naar het binnenste van de stad, die we bezoeken. Er zijn daar veel oude huizen, een paar grote hotels en de hoeken van de straten zijn nogal eens kapot. De winkelstraat, die we bereiken als we een bruggetje met ePn stromend riviertje er on der zijn gepasseerd, is smal, maar erg gezellig, en vrij lang. Als je een zijstraat' in loopt, heb je kan? dat je tegenover 'n oude kerk komt te staan met een heel hoge toren. Wat verderop is nog een oude wal- muur langs een grachtje. Dat ziet er echt schilderachtig uit. Dooi- een paar mooie lanen kom je weer bui ten de stad en vaak in de hei te recht. Hoe heet deze stad? Om jullie op weg te helpen verklap ik er nog bij dat je tot voor kort met een electrisehe tram naar Utrecht kon en dat er in deze stad altijd veel soldaten zijn. De soldaten zijn er nog, maar de tram is vervangen door bussen. DE HEILIGE GREGORIUS Een muzikale Paus Wie denkt er bij het horen van de naam van Gregorius niet direct aan de muziek, die wij in de kerk horen en die bekend staat als de gregoriaanse muziek? Deze werd geschreven, naar oosterse melodieën, door de Benedictijnermonnik, vroe ger eell gezien stadsbeambte, die in 590. tot Paus van Rome werd ge kozen. Zijn naam is onverbrekelijk verbonden gebleven met de muziek van de Kerk en ook met de Litur gie want een groot gedeelte van het brevier, dat de priesters bidden, is of door hem bewerkt, of door hem geschreven. Op dit gebied wordt hij een der grootste Pausen genoemd en in de geschiedenisboeken wordt hij aangegeven als Paus Gregorius de Grote. Zijn misboek, waaruit de priester de gebeden van de H. Mis leest, is het misboek voor heel West-Europa geworden. Daarom, priester en leek, iedereen in de kerk komt geregeld met het werk van deze Paus in aanraking. Als we dus Zondag onder de Hoogmis die mooie bekende en vertrouwde zang horen, die we kennen als het grego riaans, denken we dan eens aan de ijverige, geleerde, maar vooral muzi kale heilige, wiens feestdag we juist dan herdenken. IX. De volgende dag in alle vroegte verliet het schip, waarin Spat zat, bedolven onder een laag tarwe, de haven en begon de grote reis naar Amerika, naar New-York. De ma trozen zongen toen de trossen wer den losgesmeten, het klonk over de haven en de slapende stad. Hoe was het Spat ondertussen vergaan? Hij voelde dat het geen dikke laag was waaronder hij was bedolven, maar het duurde toch wel een paar uur voor hij eindelijk aan de oppervlakte kwam. dood moe. want het kostte hem de groot ste inspanning. Hij moest wroeten met kop en vleugels en kwam zo telkens een klein stukje naar bo ven. Maar wat een teleurstelling! EEN VERHAAL IN VERVOLGEN door G. Gl. Hij zou er nooit -uit kunnen ko men, ook niet toen hij eindelijk alle korrels uit zijn veren en vleugels had geschud. Hij zat namelijk in een hoek waar het graan schuin afliep Aan alle kanten raakte de tarwe tot de ijzeren luiken en een kans tot ontsnappen was er niet. Het schip was nu in zee en Spat hoorde het regelmatige stampen van de motoren. Over zijn hoofd heen liepen de matrozen en af en toe hoorde hij hoe ze een luik open den om wat frisse lucht bij de lading te laten komen. Maar nooit was er iemand die het laatste luik oplichtte en Spat de kans gaf om te ontsnappen. Het was donker om hem heen en slechts een klein, dun streepje licht kwam door een kier tussen het luik en de rand van het scheepsruim. Zo verstreken de da gen en de nachten, het schip ging voor anker in een Engelse haven en vertrok weer de volgende dag met de steven gericht naar de on metelijke Oceaan en langzaam op en neer bewegend op de maat van de kalme golfslag. Een reis van een paar weken lag voor de boeg en de zeelui waren in de beste stemming. Spat kende hun stem men en hun manier van lopen. Er waren bonken van kerels onder, die vloekten en met hun zware schoe nen een lawaai maakten boven Spat's hoofd, alsof het een onweers bui was. Hij kende kapitein Wes tervoort, hoofde overdag zijn rus tige stem door de microfoon roe pen en wist wanneer hij passeerde met zijn vlugge en regelmatige stap. Hij kende Sjaak. het koks maatje, dat de hele dag met zijn heldere jongensstem zeemansliedjes zong, maar dan ineens weer lange tijd zweeg en zeker dacht aan huis, want het was zijn allereerste lange zeereis. Hij hoorde hoe twee matro zen, Willem en een ander, die ze „de Schele" noemden, elke dag ru zie maakten met elkaar en hoe de kapitein ze op een goede dag uit elkaar moest halen toen aan het vechten waren geraakt. Spat kende het schip en allen die de reis mee maakten, maar de arme mus hield het op den duur niet uit. Dat hij het zonlicht moest missen en nooit eens kon vliegen maakte hem moe deloos, Versuft zat hij voor zich uit te staren naar de gele korrels, waarover een smal straaltje van het zonlicht gleed. De tarwe smaak te hem niet meer. Altijd herzelfde, hij kon het op den duur niet meer eten! Tien dagen was de vrachtboot nu op zee. Het weer was prachtig en snel schuimde de spitse neus van het schip door het grijze water. Spat was ziek en dacht aan Jasper, die hij nu wel nooit weer zou zien, aan het ei waar hij samen met Jasper in gezeten had, aan de vlieg lessen tussen de arm van de soldaat en de fakkel van de juffrouw, aan Jonkheer Jasper Lodewijk do Crommenarm en aan de ramp die Kiebus en Krabbeltje getroffen had. Hij meende dat zijn einde ge komen was. Maar toen kwam er uitkomst. Op de morgen van de elfde dag werden er een hele rij luiken open gelegd; er verschenen forse matrozen met schoppen, waarmee ze het graan begonnen om te spitten. Nog meer luiken werden er geopend en daar straalde einde lijk het daglicht in de knipperende kraaloogjes van Spat. Hij schrok ervan en het verblindde hem. Een matroos kreeg hem in de gaten en voorzichtig paktehij het diertje in zijn grote handen. Allemaal kwa men ze er omheen staan en eentje riep: ,,Hé, Andries, dat is een goede kanarie voor je!" Ze lachten wat, maar de matroos, die hem had ge vonden en Andries heette, vond 't nog niet zo'n kwaad idee. Hij ging naar zijn hut en haalde tussen al lerlei andere rommel een grote, ruime kooi te voorschijn, maakte hem een beetje schoon en zette Spat erin. Andries vulde een bakje met water en hing het aan de tra lies. Spat besefte maar half wat er met' hem gebeurde, maar toen de matroos weg was cn Spat wat tot zichzelf kwam, dronk hij met gul zige leugen van het frisse wafel en voelde zich toen een heel andere mus. (Wordt vervolgd.) De volgende keer: O ramp! Het schip vergaat. En wat komt er van Spat terecht? Jasper is heel ver weg. Ingegaan tot in het midden van de mensheid, waarvan Hij al het con crete in de werkelijke zin van het woord heeft aangenomen en onder gaan. De Openbaring en Verschijning van God onze Zaligmaker hebben plaats gehad in deze duidelijk om schreven omlijsting. Het Heilige Land, dat Jezus als Zijn vaderland heeft beschouwd en het volk dat hef Zijne was, zijn ons vanaf onze Jeugd vertrouwd vanuit de Bijbelse geschiedenis, waarvan wij nu de waarde beseffen voor het juiste begrip van het Evangelie. De geschiedkundige Bronnen. In dit geografisch, historisch, po litiek, cultureel en godsdienstig milieu is het Leven van Jezus ver lopen, In goede zin voor geschie denis kunnen wij ons afvragen, welke de bronnen zijn die ons in lichten omtrent Zijn bestaan en werkzaamheid en al wat met Zijn heilige persoon, tot in Zijn uiter lijke voorkomen toe, verband houdt. De vaststelling van deze historische waarde en betrouwbaarheid van de niet-christelijke zowel als van de christelijke bronnen, met name van de Evangeliën, is naar de werkelijke geschiedkundige grondslag van ons christendom van onberekenbaar be lang, vooral tegenover de verklarin gen die van ongelovige zijde hier omtrent worden gegeven. De aan vaarding van de historische ver schijning van .de Godmens Jezus Christus is een wezenlijk onderdeel van het geloof dat onze zaligheid waarborgt. Er zou toch, zo zegt St. Leo in zijn homilie over de Gedaante-verandering des Heren op Quatertemper-Zaterdag van de Vasten, een zelfde gevaar gelegen zijn in de ontkenning dat Christus God is als in de weigering Hem een ware menselijke natuur toe te schrijven. Leven van Jezus. Niets is daarom nuttiger, niets heilzamer voor ons Christendom, dit historische Leven van Jezus, zoals de Evangeliën het ons verha len, te kennen. Willen wij dit met zoveel mogelijk profijt doen, dan kunnen wij niet beter daartoe voor bereid worden dan door een ver duidelijkt inzicht omtrent heel de sfeer en heel, het milieu waarin Hij heeft geleefd. Wij moeten Zijn le ven als het ware weer opnieuw met Hem mee-leven. Zijn tijdgenoten, maar dan gelovige, worden. Als er iets is dat ons kan boeien, dan is het dit. Het betreft hier het ver haal van de bewerking van ons eigen, persoonlijke heil. Zulk een verheven en tegelijk delicaat onderwerp, teruggeplaatst in de omlijsting van zijn historisch milieu, te behandelen op een wijze die het altijd onvergelijkelijk ver haal van de Evangelën zelf zoveel mogelijk benadert, is wel zelden zo bevredigend geslaagd als in het werk van de Italiaanse Bijbelge- leerde Giuseppe Ricciotti, Abt van de Reguliere Kanunniken van St. Augustinus van het klooster bij de kerk van St. Pieter's Banden te Rome. Onder de titel „Leven van Jezus" kwam daarvan bij de Uit geverij Het Spectrum te Utrecht een Nederlandse vertaling door dl-, J. Simons S.J. uit. Ook in zijn schit terende Nederlandse gedaante, waarvan de band, het omslag, de zetspiegel, het illustratie-materiaal even fijn-verzorgd zijn, is dit boek een monument van wetenschap en vroomheid. Om zo'n boek kan men werkelijk blij zijn nu het ook voor ons toegankelijk is gemaakt, even als dit geschiedde in reeds niet minder dan 13 andere talen. Wij kennen in het Nederlands geen Christus-biografie die een zo wezenlijke verrijking is als deze. Het is zeker niet te veel gezegd, haar het nieuwe venster te noemen, dat opent op het Koninkrijk Gods. De uitzichten die men hier krijgt op het nooit genoeg beschouwde en liefdevol overwogen leven van de Godmenselijke Persoon van onze Verlosser. Zijn daden en Zijn leer. zijn zo groots en zo verrukkelijk van schoonheid, dat men dit tege lijk lerende en tot bidden aanspo rende boek als een onmisbare schat zal waarderen, waarnaar men tel kens en telkens zal grijpen. Dit boel; verdient het huisboek van elk christelijk, katholiek gezin te zijn. H. L. De motorpolitie in Gothenburg, Zweden, is'thans uitgerust met een draagbaar zend- en ont vangtoestel, De Zweedse /er- keerspolitie had deze apparaten reeds in de auto's, doch bij het verkeer in de drukke binnen stad is gebleken dat het ge bruik van motor-rijwielen veel practischer is. Eer> sergeant van de motor-politie met zijn nieuw uitgeruste motor. Burgerlijke FURMEREND gelbertus Jozef Ma brood, Franciscus en ria Agatha, wonende Gedempte Singelgr: Johanna maria dv. Franciscus en van h Maria Theresia, wo merend, Achterdjjk Band Jan en v. Bor; na, wonende te Pui de Grootstraat 69. Ondertrouwd: van t hannes, oud 26 Jaa: Purmerend, Overwee Cuijpers, Henriëtte 22 jaar, wonende te I perstraat 18. Vijjbur hannes, oud 28 jaai Purmerend, Herengr stijnie Lij da, oud 26 te Beemster. Getrouwd: de Vrir 46 jaar, wonende onlangs te Beemste Maria Hillegonda Al Familieberichte Met vreugde en i baarheid geven wij nis van de geboorti onze dochter en die bij het H. Dc de namen ontving theresia margareth; A. C. v. d. Vee C. v. d. Veer-1 Lida, Tiny en 1 Alkmaar, 10 Maart Pr. Hendrikstr. 28 t Geheel overgege aan Gods H. overleed na gedu gedragen lijden, voorzien van de H. Sacramenten Stervenden, onze nig geliefde n vader beh'uwd- grootvader, broer zwager CORNELIS BOO' Echtgenoot var Anna Groot in de ouderdom 66 jaar. In leven Armmee der parochie van H. Bonifacius. van de Derde O van de H. Francis Zijn diepbedroe echtgenote, kir ren en kleinkir ren. Spanbroek, 10 Maart 1950. De plechtige 1 vaartdienst zal pis hebben op Maan 13 Maart 9.30 uur de Parochiekerk de H. Bonifacius Spanbroek, waa begrafenis en bij ting in het familie; Rozenkransbidde des avonds 7.30 i Spanbroek A 9 t Tot onze diepe dr heid overleed hei zacht en kalm, voor van de laatste H.H. cramenten, onze li geliefde en zorgz echtgenote, moeder, huwd- en grootmo< CATHARINE BRAAK—KRAAKIW in de ouderdom bijna 74 jaar. Haar diepbedro echtgenoot en deren: J. Braak A. GeelsBraak H. J. Geels M. GroenlandBi H. Groenland Hoogkarspel: M. HollanderBr R. J. Hollander Alkmaar: C, v.d. Aakster-Bi L. v. d. Aakster J. Braak A. BraakWaij P. Braak A. F. H. Braak— van Ke C v. d. VeerBr A. C. v. d. Veer en kleinkinde Alkmaar, 11 Maart Akerslaan 19. De gezongen H. 1 vaartdienst zal pl vinden Dinsdag a.s. 9 uur, in- de Paroc' kerk van de H. Jos' waarna de begraf te 9.45 uur vanuit kerk op het R.K. k< hof St. Barbara, all Rozenkrans bidd< 's avonds 8 uur, Ak laan 19. DANKBETUIGIÏi Langs deze weg b gen wij, mede nai wederzijdse ouders, hartelijke dank vo vele blijken van bei stelling bij ons Huw ondervonden. P. Th. Broer: C. M. Broers v. Leei Harenkarspel, Maar Slootgaard C 73 Mede namens ouders, broers en ters, mijn harte dank aan allen die thuiskomst uit Ind sië tot een onverge ke dag hebben gem Jb. v. d. Zijdewind 189 Mede namens mijn v; broers en zusters, betu mijn hartelijke dank familie, buren en I Thuisfront, voor de grote belangstelling, or vonden bij mijn thuisk uit Indonesië. F. J. VOGELPOEI Alkmaar, Maart 1950 Zeglis 8.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1950 | | pagina 6