Het leven van Jezus
EERSTE SHOW
Rubriek voor de vrouw
van de Nederlandse Hoedenindustrie
eel van de mooie modelletjes was voort
zetting van het oude, maar flatteuze type
Rome-bedevaart
per motor
Raad van kopers
Een venster op het Koninkrijk Gods
RECEPTEN
pOST UIT DE
fiRIEVENBUS
De belevenissen van Spat en Jasper
PAGINA 6
ZATERDAG 11 MAART 1950
Vijftig jaar geleden, in negentienhonderd, werd de Nederlandse
hoedenindustrie geboren. Dit feit viel juist samen met een her
leving in de beeldhouwkunst en zij, die zich met hart en ziel
aan het hoedenbedrijf wijden, wijzen op de overeenkomst, die
er tussen een hoofddeksel en de beeldhouwkunst bestaat. Beide
worden gevormd en geboetseerd, zo zeggen zij.
Simpel hoedje var
goudkleurig sisaJ
stro met een neer
geslagen rand, die
op een geplooidi
binnenrand van
zwart haarvilt "i.
aangebracht Bo
ven op t hoedj<
wuiven twee plui
men, een zwad
en een goudkleu
rige. (Model Mari
veau).
Wie de ..beeldhouwkunst in het
hoedenbedrijf op zijn mooist wil
zien, moet zeker een modelhoed be
kijken. Een modelhoed wordt spe
ciaal ontworpen en blijft, om het
zo te zeggen, enig kind. Een mo
diste heeft een idee, zij buigt en
vervormt het materiaal tot haar
inspiratie werkelijkheid is gewor
den en de hoed, die zo ontstaat,
wordt niet meer geïmiteerd. Daarop
volgt de atelierhoed, die geen een
ling is. maar bij dozijnen wordt
vervaardigd. Ook het ateliermodel
wordt met. de hand gemaakt, in
tegenstelling tot de fabriekshoed,
die geen werk van de vingers, maar
van de machine is. Bij deze laatste
producten zijn bol en rand altijd
één.
Charmant fabriekskind
De prijs van de fabriekshoeden
varieert van vijf tot tien gulden en
dat er in dit genre charmante mo
dellen te koop zijn, bewees een
pershoedenshow, die deze week in
het Vondelpaviljoen te Amsterdam
werd gehouden. Deze show was de
eerste in haar soort. Dertien Ne
derlandse fabrikanten, die samen
modelhoeden, ateliermodellen en
fabriekshoeden brachten, namen er
aan deel.
Zoals op de show van de zijde
van het hoeden-informatiecentrum
werd medegedeeld, had men alle
extra-vagantie laten varen. Men
wilde schoonheid brengen, die door
de vrouw in het eigen land draag
baar was. Een dergelijk streven is
toe te juichen en de fabrikanten
zijn er ook in geslaagd mooie, flat
teuze modellen te maken.
Veel van 'mn creaties waren een
voortzetting van het oude type, dat
nog achter op het hoofd mag tronen
en een flatteuze, omgeslagen rand
heeft. Variaties op de nieuwe lijn.
die naa>- voren neigt, waren zelden
te bespj iren, althans waar het de
fabriekshoeden en ateliermodellen
betrof. Alleen de modellen voor
oudere dames stonden meer in het
gezicht. In het genre modelhoeden.
die veel later worden gemaakt,
was Parijs echter al te proeven,
onder meer uit de neergeslagen
rand en steeds opschietende garne
ringen.
Klein en simpel
Over het algemeen waren de
hoedjes klein en simpel. De fa-
brieksmodellen hadden een rond of
puntig bolletje met omgeslagen
rand rondom. Trosjes bloemen en
veren, waaronder de vrolijke fa-
zantentooi, vormden de garnering
van deze pastelkleurige dopjes.
Purper was een nieuwe kleur en de
combinatie wit-marineblauw bleek
weer heel gewild. Menige hoed was
van twee kleuren gemaakt, vooral
als zij fors van allure was. Deze
grote hoeden met brede randen
zijn voor de zomerdagen bestemd.
Er waren er van zwarte tule en
ook van stro. dat op deze show vrij
wel in de meerderheid was. Be
halve combinaties van kleuren, zo
als zwart met rose, zwart met
blauw en strogeel met bruin, zag
men ook verschillende materialen
in één hoed.
Verschillende hoeden waren op
de rand gegarneerd fnet geplooid
Creol. dat het midden houdt tussen
naardenhaar en tule. Er was ook
Neora. dat weer gelijkenis toonde
met Creol. doch een plastic product
bieek te zijn.
Een vap de talloze matelots had
een snoezig bouquetje van glan
zende zachtgroene bloemetjes. Dit
ruikertje was gemaakt uit Nacre
d'Argaune, een soort graangewas,
dat aan het blauwe meer van Lu
gano bloeit. Handige Parijzenaars
bewerken het sinds kort. tot bloe
men. sierschelpen co zelfs tot pail-
letjes.
Andermans veren
Wat de verengarnering betreft,
behoeven liefhebbers van vogels
zich geen zorgen te maken, zo werd
ons verteld. Beschermde vogels
staan hun vederpak nooit voor de
hoeden af. Verschillende meeuwen,
die hun leven op Terschelling ein
digen. vormen een uitzondering,
maar verder gaan de eisen van de
iidele vrouw en het ijverige hoe
denbedrijf ook niet.
Er wordt de laatste maanden een
verheugende belangstelling voor de
Nederlandse hoed aan de dag ge
legd. Verschillende fabrikanten ex
porteerden al naar West-Duitsland
en Canadese inkopers deden ten
tweede male een bestelling bij een
Amsterdamse firma. Ook in het
hoge Noorden, zoals Noorwegen en
Finland, laat ons product de vrou
wen zeker niet koud.
BEZINNINGSDAGEN
VOOR PASEN
,,De nieuwe werkelijkheid"
De dagen van geestelijke bezin-
ning, welke sinds 1945 regelmatig
voor de grote christelijke feesten
Kerstmis en Pasen op „Draken-
burgh" worden gehouden, hebben
zich steeds onderscheiden door een
eigen karakter. Zij vormen geen
retraite noch een reeks geestelijke
oefeningen van devotionele aard,
noch een soort missiedagen. Daar-
j toe zijn andere instellingen in het
leven geroepen. De bijeenkomst op
„Drakénburgh" welke gehouden
wordt van 5 tot 8 April a.s. beoogt
een gezamenlijke bezinning op de
christelijke levensvisie in verband
met Passie en Pasen.
De lezingen zijn van beschouwe
lijke aard en vormen inleidingen
tot onderlinge gedachtenwisseling.
Zij zullen worden gehouden door
P. Dr. Val. Hoppenbrouwers
O. Carm.
Ook de motorenthousiasten kun
nen het Anno Santo te Rome gaan
vieren. Op Zaterdag, 10 Juni a.s.,
zal een motorbedevaart van 16 da
gen naar de Eeuwige Stad begin
nen. Deelnemen kunnen heren
zonder duopassagiers die in het
bezit zijn van een uitstekende mo
tor met de nodige papieren. Tijdens
het vierdaags verblijf in Rome zal
aan Z. H. de Paus een huldeblijk
van kath. motorrijdend Nederland
worden aangeboden.
Mede met het doel deze tocht te
financieren zal op Zondag. 14 Mei,
in elk diocees een motorbedevaart
worden gehouden ffaar een bekend
Maria-oord. Voor Utrecht is dat
Maria ter Eem in Amersfoort, voor
het bisdom Haarlem Haastrecht. De
routes zijn 'n 100 km. lang. Uit de
deelnemers worden dan de vijf dio
cesane afgevaardigden naar Rome
geloot: deze vijf maken de Rome
bedevaart kosteloos. Er is echter 'n
beperkte gelegenheid om zich op
eigen kosten bij het team aan te
sluiten. Aanmelden zo spoedig mo
gelijk; voor de kleine bedevaart
donatie f2.50) bij N. Houdijk,
Groeneweg 12. Gouda en voor de
grote aan de Kleiweg 94, Gouda.
Een groot warenhuis te Brussel
heeft het initiatief genomen tot
het instellen van een „Raad van
kopers". Deze Raad zal iedere
maand worden gevormd door 12
willekeurige klanten, die het wa
renhuis bezoeken. Door de op
richting van deze raden, die in
Amerika reeds geruime tijd be
staan, wordt het mogelijk de prij
zen, de kwaliteit der goederen en
de bediening in een gunstige, at
mosfeer te bespreken en het oor
deel van de klant te doen ken-
DE NIEUWE GOLFLENGTEN EN ZENDERSTERKTEN
i3J
HL*--*'
:23r* 494
MVSttl 324
allooi» «a ^^2(79 **302
iisasr
PARUS m
PAPIJS II AyflMATStUftC
348'280^.5S? k
123 A 393 A*""owNSTti»
UMO°" Vree*
539
556
ABOEDAPEST
*217
MADRID
VERKLARING:
ui-Nieuwe golf
lengten
ZENÖEfKAPACITEIT
20kW
50-70 kW
O 100-135 kW
Altijd is het de bedoeling van de Vastentijd geweest, de geest
van de christenen te verheffen boven de dingen die anders hun
dagelijkse leven vullen. Wat in de Lijdensmeditaties in onze
kerken en zelfs in de pers en de radio wordt behandeld, is
eigenlijk niets anders dan een verdere, meer persoonlijke uit
werking van wat in de oude Liturgie van de Kerk geschiedt, ais
zij het Mysterie van 's Heren Voorbijgang in de drieledige akt
van Lijden, Dood en Verrijzenis ieder jaar opnieuw viert. Hield
de Kerstkring van het liturgisch jaar ons bezig met de Mens
wording van Christus, het eerste, voorbereidende gedeelte van
de Paaskring, waarin wij nu zijn, doet ons het Openbaar Leven
van Jezus doorlopen. Zijn optreden als Leraar en Wonderdoener,
die met gezag spreekt en overal weldoende rondgaat.
1224
Wij hebben, zoals U ziet, een
golflengtentabel. Hier komen
ALGIERS263
BEROMüNSTER 568
BORDEAUX 249
BRUSSEL 484 196 267
CROWBOROUGH 224
DROITWICH 1500 275
ENGELAND 464 371 261
FRANKRIJK 445 380
GOTEBORG 307
HAMBURG 199
Voor de meest bekende overige stations raadplege men
de kaart.
De Wereldomroep, die op de korte" golf (1650) uitzendt,
ondervindt van de op 15 Maart a.s. ingaande wijzigingen
geen invloed.
greep gedaan in de nieuwe
er een paar:
HILVERSUM 402 298
HöRBY
KALUNDBORG
KOPENHAGEN
LISSABON
LUXEMBURG
LYON
MILAAN334
PARIJS 348 280
VATICAANSTAD 196
188
255
283
210
418
208
498
Eeuwigheid en tijd.
Men heeft de Vastentijd Wel eens
de grote retraite van de Kerk ge
noemd, Ten onrechte is dit niet.
Het is inderdaad een tijd van gees
telijke bezinning. Het gaat daarbij
op de eerste plaats niet om een
uitgesponnen ontleding van onze
menselijke fouten en tekortkomin
gen, hoe veelvuldig en schrijnend
zij ook mogen zijn. Veeleer worden
wij verwezen naar de Geneesheer,
die gekomen is om de wonden te
helen en niet de rechtvaardigen,
maar de zondaars te roepen.
Wat het voornaamste is, zo zegt
Kardinaal Newman, dat is wat Hij,
die Gods eigen Zoon is, voor ons
heeft gedaan en geleden en wat Hij
ook nu nog in Zijn hemelse heer
lijkheid onophoudelijk i n een ieder
van ons blijft doen.
De Vastentijd brengt ons niet
enkel het eenmaal voorbije heils
werk als wel nog meer de voort
durende heils-werking van onze
Verlosser in het bewustzijn. Zijn
God-menselijke figuur komt ons in
deze weken om zo te zeggen meer
nabij en neemt onze liefdevolle
overdenking meer dan anders in
beslag.
Nu zijn het naar het woord van
de Apostel dat de Liturgie als ken
merkend opschrift bij het begin van
deze periode uit haar Jaarkring
heeft geplaatst, waarlijk „de dagen
waarin het heil" wordt aangeboden
aan alle mensen, die van goede wil
zijn". De eeuwigheid mondt uit in
de tijd. Het christelijk heils-bestel
is van vóór de grondvesting der
wereld (Eph 1, 4), het werd ver
werkelijkt nu negentien eeuwen
geleden, het vindt zijn toepassing
sindsdien en heden en tot het einde
der tijden.
Land en volk.
Op een bepaald moment van de
geschiedenis, dat Sint Paulus „de
volh.eid van de tijd" noemt, heeft
God Zijn Zoon gezonden. Hij is
daarbij op een zéér tastbare, zéér
nauwkeurig omschreven wijze te
werk gegaan. Want in hetzelfde
vierde hoofdstuk van zijn brief aan
de Galaten zegt de Apostel, dat
Christus werd geboren uit een
Vrouw en geboren onder de Wet.
God heeft zich willen binden en
aanpassen aan zéér bepaalde gren
zen: Christus is gekomen op juist
dat ogenblik van 's werelds loop.
in dat land van Palestina; Hij heeft
het Kind willen zijn van die Maagd
uit Nazareth en willen leven in
die Joodse omgeving van toén. Hij
Is ten volle het Kind geweest van
Zijn tijd en van Zijn land. Door
Zijn Menswording is Hij waarlijk
Een grote hoed voor het zomer
seizoen. De rand is van natuurkleu.
rig exotisch stro en marine haar
vilt. Achter aan de hoed prijkt een
grote blauwe strik. (Model André
Mol).
Meer en meer raakt men over
tuigd van het belang van een ge
regeld gebruik van rauwkost, voor
al in deze tijd van het jaar, nu door
het lange bewaren, het vitamine
gehalte van onze groenten sterk is
achteruit gegaan. We doen daarom
goed, naast onze gekookte en ge
bakken spijzen, ook eens een rauwe
schotel op tafel te brengen, te meer
omdat ook het verse fruit schaars
wordt. Wel kunnen we volop sinaas
appelen en citroenen krijgen, maar
de hoge prijzen blijven toch een
belemmering om aan ai onze wen
sen te voldoen.
Verschillende groenten kunnen
uitstekend rauw worden gegeten;
wortelen, zuurkool, brussels lof,
koolraap, alle koolsoorten en in het
bijzonder de jonge voorjaarsgroen
ten als spinazie, raapsteeltjes en
postelein.
Het is van groot belang, dat we
verse en goede groente kopen, die
zorgvuldig dient te worden schoon
gemaakt en gewassen. We gebrui
ken roestvrij materiaal om de
smaak zo zuiver mogelijk te hou
den. In de plaats van azijn nemen
we liefst citroensap of wel appel-
of i-abarbersap.
Sla van Brussels lof: Maak de
stronkjes op de gewone wijze
sfiroon. 'snijd de stronk wat dieper
uit. Snipper de stronkjes zeer fijn
en vermeng ze met een slasaus van
ei, slaolie, citroensap, zout, desge
wenst iets' maggiaroma.
Geraspte wortelen: De geschilde
en gewassen wortel wordt geraspt
en vermengd met citroensap en
suiker. Dit gerecht leent zich ook
heel goed als broodbelegging.
Stamppot met rauwe groenten:
Reken per persoon plm. 125 gr.
groente. Maak op de gewone wijze
aardappelpuree. Vermeng dit, kort
voor het opdienen, met de zeer fijn
gesneden groente en laat deze massa
goed door en door warm worden,
echter niet meer koken. Als groente
kunnen dienen: spinazie, postelein,
raapsteeltjes, wortelen, koolraap,
rode of witte kool.
Van Truusje S. uit N., een trou
we lezeres van onze krant, kreeg
ik deze week het eerste briefje.
Of ik dat leuk vind? Natuurlijk
Truusje! Je schrijft dat het bij jullie
vasten is. nou, bij ons ook hoor, en
niet zo mis! Ik lees, dat je al gauw
naar de zesde klas gaat; doe> maar
goed je best, dan zal het wel luk
ken! En als het April is, dan hoor
ik zeker nog wel eens wat van je?
Dag Trüus!
K. de L., die mij deze week een
briefje schreef, dat vind ik een erge
flinke jongen. Eerst durfde hij niet
te schrijven omdat hij bang was,
dat Oom Ludo boos zou zijn om de
fouten, die er in zijn brief zouden
kunnen staan. Natuurlijk is Oom
Ludo daar niet boos om. en Karel-
tje, met die fouten viel 'het al heel
erg mee! Ik heb er bijna niet kunnen
vinden. Dus schrijf voortaan maar
gerust, daar leer je nog van ook!
Kerel, hou je maar flink.
Dus, tot de volgende keer hoor,
H. van W. uit C., dat is onze
Henkje, ook al weer een nieuwe
lezer van onze krant zoals ik uit
zijn briefje begrijp. Die Henkje, dat
is een knutselaar, die maakt zelf
zijn bootjes; geza.agd uit triplex van
zijn broertje, die zeker ook wel
helpt. Dat is leuk werk, dat bootjes
bouwen, dat doet Oom Lud0 ook
wel eens. Maar denk er om, Henkje,
dat je geen karton gebruikt hoor als
je de bootjes wil laten varen! Dan
komt er niets van terecht. Dus ik
hoor nog weleens hoe de eerste
tocht in het water verlopen is?
Uit V. kreeg ik juist vanmorgen
nog een bitefje van onze Kees de
W. Wilde jij graag weten, Kees, hoe
lang het verhaal van Spat en Jasper
nog duurde? Toevallig heb ik dat
deze week gehoord en kan ik het
je vertellen. Dat verhaal duurt nog
wel een 25 weken! Dus de eerste
maanden kan je je hart er aan op
halen. Bewaar zc goed, dan heb je
later een leuk bundeltje!
Zo, beste vriendinnetjes en
vriendjes, ik geloof, dat ik jullie
brieven nu allemaal weer heb be
antwoord. Als er iemand is, die ik
per ongeluk misschien toch no§
heb vergeten, dan moeten jullie
dat maar direct schrijven, hoor! En
dan komt er natuurlijk in de krant
direct antwoord. Dat beloof ik
jullie. Dus tot de volgende week
weer? Ik ben benieuwd, van wie
ik dan weer post zal krijgen! Alle
maal een stevige hand van
OOM LUDO.
SCHOONMAAK,
WIE DOET ER MEE?
Hoe het bij jullie is, weet ik niet,
maar bij Oom Ludo thuis is de
hele boel overhoop gehaald. Jullie
weten wel. denk ik, waarom: Het
is schoonmaak. En dan gaat alles
naar buiten, er wordt gewit cn ge
boend, geschrobd en gestoft en als
na een dag of wat de boel weer op
zijn plaats staat, dan ziet alles er
weer piekfijn uit, dan kan het weer
een jaar mee. Maar, beste vriend
jes, vergeten jullie je spcelhoekj»
niet? Daar mag je gerust ook we)
eens schoonmaak houden. Ik ben
een week geleden bij een paar
vriendjes en vriendinnetjes van de
krant op bezoek geweest, waar het
in het speelhoekje een heidense
rommel was. Bij anderen echter zag
het er keurig uit dat hadden die
jongens en meisjes helemaal zelf
opgeknapt. Een goed idee, dat na
volging verdient, vooraj bij de gro
teren onder ons. Dus als moeder
met de schoonmaak begint, doen we
allemaal mee als het tenminste mag.
Dan gaan we in ons speelhoekje,
of in onze la of kast, eens kijken
wat er kapot is, dat leggen we op
zij misschien is er iets bij wat nog
gemaakt kan worden, en we ruimen
alles eens keurig op. En alles maken
we zelf schoon, dan ziet het speel
goed er weer netjes uit. Wie doet
er mee?
HOE HEET DIE PLAATS
We gaan weer op reis! Gelukkig,
zullen jullie wel zeggen, want we
zijn er een tijl niet uit geweest!
Dat kon niet eerder dus nu, uit
gerust en wel. weer op pad. We
gaan eerst met' de trein naar Am
sterdam, dat is nogal gemakkelijk,
want de meeste spoorlijnen in ops
land eindigen in Amsterdam. Dat
noemen ze een kopstation, zo'n sta
tion waar de lijnen van de spoor
eindigen. Je kunt natuurlijk wel
verder, als je in Amsterdam bent,
maar dan moet je altijd overstap
pen. Dat gaat daar nogal gemak
kelijk, maar veel reizigers, die ie
dere dag in de trein zitten vinden
het toch lastig. Daarom zullen in
Mei. als de nieuwe dienstregeling
komt. een-, paar lijnen worden door
getrokken zoals dat heet. Dat be
tekent, dat je, als je verder moet
dan Amsterdam, kunt blijven zitten
omdat de trein dan doorrijdt.
En nu stappen we in de electrisehe
trein die naar het Oosten rijdt. We
stoppen vijf keer en dan stappen we
uit. Een brede weg leidt ons naar
het binnenste van de stad, die we
bezoeken. Er zijn daar veel oude
huizen, een paar grote hotels en de
hoeken van de straten zijn nogal
eens kapot. De winkelstraat, die
we bereiken als we een bruggetje
met ePn stromend riviertje er on
der zijn gepasseerd, is smal, maar
erg gezellig, en vrij lang. Als je
een zijstraat' in loopt, heb je kan?
dat je tegenover 'n oude kerk komt
te staan met een heel hoge toren.
Wat verderop is nog een oude wal-
muur langs een grachtje. Dat ziet
er echt schilderachtig uit. Dooi- een
paar mooie lanen kom je weer bui
ten de stad en vaak in de hei te
recht.
Hoe heet deze stad? Om jullie op
weg te helpen verklap ik er nog
bij dat je tot voor kort met een
electrisehe tram naar Utrecht kon
en dat er in deze stad altijd veel
soldaten zijn. De soldaten zijn er
nog, maar de tram is vervangen
door bussen.
DE HEILIGE GREGORIUS
Een muzikale Paus
Wie denkt er bij het horen van
de naam van Gregorius niet direct
aan de muziek, die wij in de kerk
horen en die bekend staat als de
gregoriaanse muziek? Deze werd
geschreven, naar oosterse melodieën,
door de Benedictijnermonnik, vroe
ger eell gezien stadsbeambte, die in
590. tot Paus van Rome werd ge
kozen. Zijn naam is onverbrekelijk
verbonden gebleven met de muziek
van de Kerk en ook met de Litur
gie want een groot gedeelte van het
brevier, dat de priesters bidden, is
of door hem bewerkt, of door hem
geschreven. Op dit gebied wordt hij
een der grootste Pausen genoemd
en in de geschiedenisboeken wordt
hij aangegeven als Paus Gregorius
de Grote. Zijn misboek, waaruit de
priester de gebeden van de H. Mis
leest, is het misboek voor heel
West-Europa geworden. Daarom,
priester en leek, iedereen in de kerk
komt geregeld met het werk van
deze Paus in aanraking. Als we dus
Zondag onder de Hoogmis die
mooie bekende en vertrouwde zang
horen, die we kennen als het grego
riaans, denken we dan eens aan de
ijverige, geleerde, maar vooral muzi
kale heilige, wiens feestdag we juist
dan herdenken.
IX.
De volgende dag in alle vroegte
verliet het schip, waarin Spat zat,
bedolven onder een laag tarwe, de
haven en begon de grote reis naar
Amerika, naar New-York. De ma
trozen zongen toen de trossen wer
den losgesmeten, het klonk over de
haven en de slapende stad.
Hoe was het Spat ondertussen
vergaan? Hij voelde dat het geen
dikke laag was waaronder hij was
bedolven, maar het duurde toch
wel een paar uur voor hij eindelijk
aan de oppervlakte kwam. dood
moe. want het kostte hem de groot
ste inspanning. Hij moest wroeten
met kop en vleugels en kwam zo
telkens een klein stukje naar bo
ven. Maar wat een teleurstelling!
EEN VERHAAL
IN VERVOLGEN
door G. Gl.
Hij zou er nooit -uit kunnen ko
men, ook niet toen hij eindelijk alle
korrels uit zijn veren en vleugels
had geschud. Hij zat namelijk in
een hoek waar het graan schuin
afliep Aan alle kanten raakte de
tarwe tot de ijzeren luiken en een
kans tot ontsnappen was er niet.
Het schip was nu in zee en Spat
hoorde het regelmatige stampen
van de motoren. Over zijn hoofd
heen liepen de matrozen en af en
toe hoorde hij hoe ze een luik open
den om wat frisse lucht bij de
lading te laten komen. Maar nooit
was er iemand die het laatste luik
oplichtte en Spat de kans gaf om
te ontsnappen. Het was donker om
hem heen en slechts een klein, dun
streepje licht kwam door een kier
tussen het luik en de rand van het
scheepsruim. Zo verstreken de da
gen en de nachten, het schip ging
voor anker in een Engelse haven
en vertrok weer de volgende dag
met de steven gericht naar de on
metelijke Oceaan en langzaam op
en neer bewegend op de maat van
de kalme golfslag. Een reis van
een paar weken lag voor de boeg
en de zeelui waren in de beste
stemming. Spat kende hun stem
men en hun manier van lopen. Er
waren bonken van kerels onder, die
vloekten en met hun zware schoe
nen een lawaai maakten boven
Spat's hoofd, alsof het een onweers
bui was. Hij kende kapitein Wes
tervoort, hoofde overdag zijn rus
tige stem door de microfoon roe
pen en wist wanneer hij passeerde
met zijn vlugge en regelmatige
stap. Hij kende Sjaak. het koks
maatje, dat de hele dag met zijn
heldere jongensstem zeemansliedjes
zong, maar dan ineens weer lange
tijd zweeg en zeker dacht aan huis,
want het was zijn allereerste lange
zeereis. Hij hoorde hoe twee matro
zen, Willem en een ander, die ze
„de Schele" noemden, elke dag ru
zie maakten met elkaar en hoe de
kapitein ze op een goede dag uit
elkaar moest halen toen aan het
vechten waren geraakt. Spat kende
het schip en allen die de reis mee
maakten, maar de arme mus hield
het op den duur niet uit. Dat hij
het zonlicht moest missen en nooit
eens kon vliegen maakte hem moe
deloos, Versuft zat hij voor zich
uit te staren naar de gele korrels,
waarover een smal straaltje van
het zonlicht gleed. De tarwe smaak
te hem niet meer. Altijd herzelfde,
hij kon het op den duur niet meer
eten!
Tien dagen was de vrachtboot nu
op zee. Het weer was prachtig en
snel schuimde de spitse neus van
het schip door het grijze water.
Spat was ziek en dacht aan Jasper,
die hij nu wel nooit weer zou zien,
aan het ei waar hij samen met
Jasper in gezeten had, aan de vlieg
lessen tussen de arm van de soldaat
en de fakkel van de juffrouw, aan
Jonkheer Jasper Lodewijk do
Crommenarm en aan de ramp die
Kiebus en Krabbeltje getroffen
had. Hij meende dat zijn einde ge
komen was. Maar toen kwam er
uitkomst. Op de morgen van de
elfde dag werden er een hele rij
luiken open gelegd; er verschenen
forse matrozen met schoppen,
waarmee ze het graan begonnen om
te spitten. Nog meer luiken werden
er geopend en daar straalde einde
lijk het daglicht in de knipperende
kraaloogjes van Spat. Hij schrok
ervan en het verblindde hem. Een
matroos kreeg hem in de gaten en
voorzichtig paktehij het diertje in
zijn grote handen. Allemaal kwa
men ze er omheen staan en eentje
riep: ,,Hé, Andries, dat is een goede
kanarie voor je!" Ze lachten wat,
maar de matroos, die hem had ge
vonden en Andries heette, vond 't
nog niet zo'n kwaad idee. Hij ging
naar zijn hut en haalde tussen al
lerlei andere rommel een grote,
ruime kooi te voorschijn, maakte
hem een beetje schoon en zette
Spat erin. Andries vulde een bakje
met water en hing het aan de tra
lies. Spat besefte maar half wat er
met' hem gebeurde, maar toen de
matroos weg was cn Spat wat tot
zichzelf kwam, dronk hij met gul
zige leugen van het frisse wafel
en voelde zich toen een heel andere
mus. (Wordt vervolgd.)
De volgende keer: O ramp! Het
schip vergaat. En wat komt er van
Spat terecht? Jasper is heel ver
weg.
Ingegaan tot in het midden van de
mensheid, waarvan Hij al het con
crete in de werkelijke zin van het
woord heeft aangenomen en onder
gaan.
De Openbaring en Verschijning
van God onze Zaligmaker hebben
plaats gehad in deze duidelijk om
schreven omlijsting. Het Heilige
Land, dat Jezus als Zijn vaderland
heeft beschouwd en het volk dat
hef Zijne was, zijn ons vanaf onze
Jeugd vertrouwd vanuit de Bijbelse
geschiedenis, waarvan wij nu de
waarde beseffen voor het juiste
begrip van het Evangelie.
De geschiedkundige Bronnen.
In dit geografisch, historisch, po
litiek, cultureel en godsdienstig
milieu is het Leven van Jezus ver
lopen, In goede zin voor geschie
denis kunnen wij ons afvragen,
welke de bronnen zijn die ons in
lichten omtrent Zijn bestaan en
werkzaamheid en al wat met Zijn
heilige persoon, tot in Zijn uiter
lijke voorkomen toe, verband houdt.
De vaststelling van deze historische
waarde en betrouwbaarheid van de
niet-christelijke zowel als van de
christelijke bronnen, met name van
de Evangeliën, is naar de werkelijke
geschiedkundige grondslag van ons
christendom van onberekenbaar be
lang, vooral tegenover de verklarin
gen die van ongelovige zijde hier
omtrent worden gegeven. De aan
vaarding van de historische ver
schijning van .de Godmens Jezus
Christus is een wezenlijk onderdeel
van het geloof dat onze zaligheid
waarborgt. Er zou toch, zo zegt
St. Leo in zijn homilie over de
Gedaante-verandering des Heren
op Quatertemper-Zaterdag van de
Vasten, een zelfde gevaar gelegen
zijn in de ontkenning dat Christus
God is als in de weigering Hem
een ware menselijke natuur toe te
schrijven.
Leven van Jezus.
Niets is daarom nuttiger, niets
heilzamer voor ons Christendom,
dit historische Leven van Jezus,
zoals de Evangeliën het ons verha
len, te kennen. Willen wij dit met
zoveel mogelijk profijt doen, dan
kunnen wij niet beter daartoe voor
bereid worden dan door een ver
duidelijkt inzicht omtrent heel de
sfeer en heel, het milieu waarin Hij
heeft geleefd. Wij moeten Zijn le
ven als het ware weer opnieuw met
Hem mee-leven. Zijn tijdgenoten,
maar dan gelovige, worden. Als er
iets is dat ons kan boeien, dan is
het dit. Het betreft hier het ver
haal van de bewerking van ons
eigen, persoonlijke heil.
Zulk een verheven en tegelijk
delicaat onderwerp, teruggeplaatst
in de omlijsting van zijn historisch
milieu, te behandelen op een wijze
die het altijd onvergelijkelijk ver
haal van de Evangelën zelf zoveel
mogelijk benadert, is wel zelden zo
bevredigend geslaagd als in het
werk van de Italiaanse Bijbelge-
leerde Giuseppe Ricciotti, Abt van
de Reguliere Kanunniken van St.
Augustinus van het klooster bij de
kerk van St. Pieter's Banden te
Rome. Onder de titel „Leven van
Jezus" kwam daarvan bij de Uit
geverij Het Spectrum te Utrecht
een Nederlandse vertaling door dl-,
J. Simons S.J. uit. Ook in zijn schit
terende Nederlandse gedaante,
waarvan de band, het omslag, de
zetspiegel, het illustratie-materiaal
even fijn-verzorgd zijn, is dit boek
een monument van wetenschap en
vroomheid. Om zo'n boek kan men
werkelijk blij zijn nu het ook voor
ons toegankelijk is gemaakt, even
als dit geschiedde in reeds niet
minder dan 13 andere talen.
Wij kennen in het Nederlands
geen Christus-biografie die een zo
wezenlijke verrijking is als deze.
Het is zeker niet te veel gezegd,
haar het nieuwe venster te noemen,
dat opent op het Koninkrijk Gods.
De uitzichten die men hier krijgt
op het nooit genoeg beschouwde en
liefdevol overwogen leven van de
Godmenselijke Persoon van onze
Verlosser. Zijn daden en Zijn leer.
zijn zo groots en zo verrukkelijk
van schoonheid, dat men dit tege
lijk lerende en tot bidden aanspo
rende boek als een onmisbare schat
zal waarderen, waarnaar men tel
kens en telkens zal grijpen. Dit boel;
verdient het huisboek van elk
christelijk, katholiek gezin te zijn.
H. L.
De motorpolitie in Gothenburg,
Zweden, is'thans uitgerust met
een draagbaar zend- en ont
vangtoestel, De Zweedse /er-
keerspolitie had deze apparaten
reeds in de auto's, doch bij het
verkeer in de drukke binnen
stad is gebleken dat het ge
bruik van motor-rijwielen veel
practischer is. Eer> sergeant van
de motor-politie met zijn nieuw
uitgeruste motor.
Burgerlijke
FURMEREND
gelbertus Jozef Ma
brood, Franciscus en
ria Agatha, wonende
Gedempte Singelgr:
Johanna maria dv.
Franciscus en van h
Maria Theresia, wo
merend, Achterdjjk
Band Jan en v. Bor;
na, wonende te Pui
de Grootstraat 69.
Ondertrouwd: van t
hannes, oud 26 Jaa:
Purmerend, Overwee
Cuijpers, Henriëtte
22 jaar, wonende te I
perstraat 18. Vijjbur
hannes, oud 28 jaai
Purmerend, Herengr
stijnie Lij da, oud 26
te Beemster.
Getrouwd: de Vrir
46 jaar, wonende
onlangs te Beemste
Maria Hillegonda Al
Familieberichte
Met vreugde en i
baarheid geven wij
nis van de geboorti
onze dochter en
die bij het H. Dc
de namen ontving
theresia
margareth;
A. C. v. d. Vee
C. v. d. Veer-1
Lida, Tiny en 1
Alkmaar, 10 Maart
Pr. Hendrikstr. 28
t
Geheel overgege
aan Gods H.
overleed na gedu
gedragen lijden,
voorzien van de
H. Sacramenten
Stervenden, onze
nig geliefde n
vader beh'uwd-
grootvader, broer
zwager
CORNELIS BOO'
Echtgenoot var
Anna Groot
in de ouderdom
66 jaar.
In leven Armmee
der parochie van
H. Bonifacius.
van de Derde O
van de H. Francis
Zijn diepbedroe
echtgenote, kir
ren en kleinkir
ren.
Spanbroek,
10 Maart 1950.
De plechtige 1
vaartdienst zal pis
hebben op Maan
13 Maart 9.30 uur
de Parochiekerk
de H. Bonifacius
Spanbroek, waa
begrafenis en bij
ting in het familie;
Rozenkransbidde
des avonds 7.30 i
Spanbroek A 9
t
Tot onze diepe dr
heid overleed hei
zacht en kalm, voor
van de laatste H.H.
cramenten, onze li
geliefde en zorgz
echtgenote, moeder,
huwd- en grootmo<
CATHARINE
BRAAK—KRAAKIW
in de ouderdom
bijna 74 jaar.
Haar diepbedro
echtgenoot en
deren:
J. Braak
A. GeelsBraak
H. J. Geels
M. GroenlandBi
H. Groenland
Hoogkarspel:
M. HollanderBr
R. J. Hollander
Alkmaar:
C, v.d. Aakster-Bi
L. v. d. Aakster
J. Braak
A. BraakWaij
P. Braak
A. F. H. Braak—
van Ke
C v. d. VeerBr
A. C. v. d. Veer
en kleinkinde
Alkmaar, 11 Maart
Akerslaan 19.
De gezongen H. 1
vaartdienst zal pl
vinden Dinsdag a.s.
9 uur, in- de Paroc'
kerk van de H. Jos'
waarna de begraf
te 9.45 uur vanuit
kerk op het R.K. k<
hof St. Barbara, all
Rozenkrans bidd<
's avonds 8 uur, Ak
laan 19.
DANKBETUIGIÏi
Langs deze weg b
gen wij, mede nai
wederzijdse ouders,
hartelijke dank vo
vele blijken van bei
stelling bij ons Huw
ondervonden.
P. Th. Broer:
C. M. Broers
v. Leei
Harenkarspel, Maar
Slootgaard C 73
Mede namens
ouders, broers en
ters, mijn harte
dank aan allen die
thuiskomst uit Ind
sië tot een onverge
ke dag hebben gem
Jb. v. d.
Zijdewind 189
Mede namens mijn v;
broers en zusters, betu
mijn hartelijke dank
familie, buren en I
Thuisfront, voor de
grote belangstelling, or
vonden bij mijn thuisk
uit Indonesië.
F. J. VOGELPOEI
Alkmaar, Maart 1950
Zeglis 8.