DRIE
ST
Ook de huisvrouw
heeft een begroting nodig
Paolo Elisabeth Cerioli
wordt zalig verklaard
Overkoepeling der Wetenschap
RECEPTEN
m DENK ER OM
JQQRBEURS
om otoerte Rijgen!
Publiekrechtelijke organisatie
voor de woningbouw?
Rubriek voor de Vrouw
Cijfe
rs hebben iets
te zeggen
Katholieke Encyclopaedie als lichtbaken
Stichteres van het Instituut
van de H. Familie
Katholieken
en Evangelischen
in Duitsland
Nog geen beslissing
over Westerling
Pleidooi van de heer Van Vliet
De belevenissen van Spat en Jasper
pOST UIT DE
JfoRIEVENBUS
Morgen
RADI
PAGINA 4ZATERDAG 18 MAART 1950
CIJFERS ZIJN DODE DINGEN. Ja? Gif dacht u maar. Gij, heren
der schepping, die dit rubriekje enigszins verstoten ook
leest, gij hebt er zo geen weet van. Maar moeder de vrouw,
die aan het eind van week of maand „zoveel en niet meer" van
u aanneemt, heeft de cijfers leren kennen als springlevende
wezentjes. Erger nog: als geniepige, sarrende kwelgeestjes. Ze
weet al van tevoren wat er allemaal zal komen kijken, de vol
gende week of maand. En ze begint meteen alweer bepaalde
aankopen uit te stellen tot betere tijden.
In het besef, dat we met der
gelijke vage voornemens meestal
van de wal in de sloot terecht
komen, heeft mevr. M. C. Klomp
Blankenstein in het damesblad Iris
haar gedachten laten gaan over de
huishoud'begroting. Daaraan zullen
we hier eens meedoen. Het Cen
traal Bureau voor de Statistiek
begon met een z.g. verbruiksreke-
ning op te stellen. Het heeft een
aantal hoofd- en handarbeiders met
een inkomen van 50 tot 60 gulden
in de week gevraagd, welke per
centages van hun inkomen zij voor
diverse posten hebben besteed. Wij
laten hier zo'n verbruiksrekening
volgen. Speciaal aan de luitjes die
straks gaan trouwen, willen we
zeggen knip hot uit!
Post
Voeding
Huishuur
Woning
Warmte en
Kleding en schoeisel
Gezondheidszorg
Zakgeld, roken, ontspanning,
ontwikkeling
Godsdienst en politiek
Verkeer
Verzekeringen
Liefdadigheid
Belastingen
dat zij voor zichzelf kan besteden.
Ja, zeker, waarom zou de vrouw
zakgeld magen hebben? Weet
u wat Multatuli indertijd heeft
gezegd? „Het is", zei hij, „zo
prettig voor kinderen zelf wat geld
te bezitten."
,,En". voegde hij er peinzend aan
toe, „ook voor grote mensen"
Daarbij heeft hij de vrouw vast
niet vergeten!
licht
Totaal
WAAR IN WEZEN geen tegenstelling is, om de eenvoudige
reden dat zij er onmogelijk kan zijn, heeft zij in feite dikwijls
wel bestaan, te weten nl. tussen geloof en rede. Godsdienstige
en profane wetenschappen stonden in het verleden vaak in een
wanverhouding zonder elkaar te ontmoeten in een verzoenende
synthesis. De geschiedenis spreekt van het verschijnsel dat men
in een zekere, nauwkeurig omschreven zin de laïcisering van
de wetenschap heeft kunnen noemen. Het is vooral sinds de
opkomst van de z.g. exacte wetenschappen, het tijdperk van de
natuurwetenschappelijke ontdekkingen, dat men meende, alle
bovennatuurlijke waarheden als onaanvaardbaar voor de mense
lijke rede te moeten afwijzen.
De voorjaarscolleclies der herenschoenen bieden talrijke extra
vagante modellen. De schoenen, die de jongeman op de linkse foto
draagt, zijn bij de sportieve jongelui zeer in trek. Het klassieke
brogue-model, midden onder, is voor degeen, die graag Engels
gekleed gaat. De schoen rechts onder wijkt al iets af van het stan
daard-model herenschoen. De boxcalfschoen midden boven gaat
aardig naar het extravagante. Evenals vele damesschoenen vertoont
hij een sleehak. Verleden jaar was het Amerikaanse pantoffelmodel
plotseling zeer populair bij de dames. Zal deze voorliefde nu op de
lieren overslaan? De lichtbeige met bruine slipper rechts boven heeft
een prettige pasvorm en geeft in ieder geval een zomers effect. De
geruite sokken, die hierbij worden gedragen, komen ook hoe langer
hoe meer in de mode. Met de schoen links boven sluiten wij de rij.
Dit is echter een Engels product.
100
Uiteraard zijn er schommelingen
mogelijk. De een wil meer aan kle-
linig besteden ten koste van de
voeding; de ander stelt nu een
maal meer prijs op een goedver
zorgde tafel. Dat hangt ook al af
van het werk, dat het gezinshoofd
moet verrichten. Een handelsreizi
ger b.v. zal meer aandacht aan
kleding moeten besteden dan een
landarbeider. De laatste zal echter
meer aan voeding uitgeven. In het
algemeen is bovenstaande ver
bruiksrekening wel correct geble
ken.
Nu een proefbegroting. We nemen
loon of salaris en als het maar
heel even kan, moeten we een
paar centen apart leggen voor we
beginnen; een spaarduitje voor de
onvoorziene omstandigheden. Het
overgeblevene verdelen we volgens
het schema van de verbruiksreke
ning. We hebben nu een maatstaf,
iets wauraan we ons vast kunnen
houden. En hoewel we allemaal
weten, dat het hele schema waarde
loos is, wanneer die 100 procent
totaal onder een zeker minimum
blijft, blijft toch gelden, dat we
de grenzen van onze percentages
moeten vasthouden, hoeveel moeite
dat soms zal kosten.
Nog één notitie. Al zijn de per
soonlijke behoeften van de vrouw
meestal maar klein, zij heeft niet
temin recht op een klein bedrag,
Vis- en visgerechten
Door het grote verschil, dat er
bestaat tussen vlees en vis, kan
het een welkome afwisseling be
tekenen, om bij het samenstellen
van onze menu's gebruik te maken
van visgerechten.
Vis is vlugger gaar, want het
bindweefsel ontbreekt, terwijl vis
ook lichter verteerbaar is dan
vlees. Vandaar dat het ook in de
dieet-keuken zulk een voorname
plaats inneemt. Over het algemeen
bevat vis meer vitamines dan vlees,
vooral A en D. Ook het jodium-
gehalte ligt hoger. Een nadeel blijft
steeds het ontbreken van de z.g.
extractiestoffen, waardoor we nooit
goede jikrijgen en derhalve moe
ten werken met sausen. De voe
dingswaarde ligt over het algemeen
iets lager dan bij vlees, ofschoon
we alle elementen, nodig voor de
opbouw van het lichaam, aanwezig
vinden. We kunnen vis bij alle
maaltijden geven in gekookte, ge
stoofde of gebakken vorm en als
conserven. Voor een hoofdmaaltijd
rekenen we 250100 gram per per
soon.
Gekookte kabeljauw
Was moten kabeljauw goed
schoon; laat ze in kokend water
met zout (twee lepels zout per liter
water) en een scheutje azijn koken,
tot de vinnen gemakkelijk los
laten (15 a 20 minuten). Neem ze
met een schuimspaan uit het water
en leg ze op 'n verwarmde schotel.
Dien ze op met gekookte aard
appelen, botersaus of gesmolten
boter, mosterd- of eiersaus. Als
groente kan men er worteltjes of
spinazie bij geven.
Gestoofde kabeljauw
Moten kabeljauw worden inge
wreven met zout en in een stoof-
pan of vuurvaste schotel gelegd
met een scheutje water, boter en
iets zout. Hier en daar legt men
een uitgetand schijfje citroen en
bestrooit de vis met paneermeel.
In een warme oven of op een zacht
vuurtje laat men de kabeljauw gaar
stoven, ongeveer vijftien minuten.
Kort voor het opdienen strooit men
er wat fijngehakte peterselie over.
Gebakken bokking
Snijd de kop van de bokking af
en maak een insnijding voor de
rugkant, vlak langs de graat. Splijt
de vis open, neem de graat er uit,
alsmede de ingewanden, de zwem
blaas en het zwarte vlies. Houd
hom en kuit apart. Veeg de bok
king goed stevig af met een voch
tige doek, droog ze na en wrijf
ze in met peper en zout. Maak
olie of boter heet en bak de bok
king, die men door bloem ge
wenteld heeft, eerst aan de open
gesneden kant en daarna aan de
buitenkant, bruin.
Bak hora en kuit, eveneens door
de bloem gehaald, apart in het
vet, met een deksel op de pan
om het spatten te voorkomen.
'EEN DAG TERESERVEEBEN Y00R DE
UTRECHT 21-30 MflflR
HEIDELBERG. (KNP). „Is een
Kulturkampf te vrezen?" Hier
over spraken namens de Evange
lische Kerk in Duitsland de Evan
gelische „Landesbisehof" van
Niedersachsen Dr. Hanns Lilje en
namens de Katholieke Kerk pater
Felix prins zu Löwenstein op een
bijeenkomst, die in de internatio
nale persclub te Heidelberg voor
de pers en voor afgevaardigden
van de Katholieke Kerk en de
Evangelische Kerk werd gehou
den.
Op deze vraag verklaarde Dr.
Hanns Lilje: „Een Kulturkampf
naar het voorbeeld van Bismarck
zou het verlies en de ondergang
vanhet gezamenlijke erfgoed van
het Avondland betekenen. Het zou
de uitdrukking zijn van een misda
dig heidendom". Hij wees er op, dat
de uitlatingen van zijn collega, Ds.
Martin Niemöller over de verliezen
der Protestantse Kerken in Duits
land ten gevolge van de oorlog sen
sationeel overdreven worden. De
verschuivingen ten nadele van de
Protestantse Kerk zijn het gevolg
van de politieke gebeurtenissen,
niet echter van een vijandige hou
ding van de Katholieke Kerk.
„Nooit echter hebben de Katholieke
Kerk en de Evangelische Kerk in
Duitsland in een zo goede verstand
houding tot elkander gestaan", ver
klaarde Dr. Hanns Lilje met na
druk. „Dit komt ook tot uitdruk
king in het pauselijk decreet van 28
Februari 1950 en in de oecumeni
sche gesprekken". Wat het over
wicht van de Katholieken in het be
stuursapparaat van de Bondsrepu
bliek betreft meende hij, dat men
daaraan openlijk geen aanstoot kan
nemen, zolang deze kwestie in een
open en eerlijk gesprek geregeld
kan worden.
In de gemeenschappelijke strijd
van de beide Kerken om de christe
lijke beginselen nader tot de men
sen te brengen moest hij zonder af
gunst toegeven, dat de Katholieke
Kerk de Evangelische Kerk in
enige punten overtrof. Grote eer
bied toonde deze Evangelische
..Landesbisehof" voor de menselij
ke. kerkelijke en historische groot
heid van de huidige Paus. Hij wees
echter tevens op de grenzen van
een samenwerking van beide Ker
ken, die voor het overige in de
meest uitgestrekte lekenkringen ge
wenst werd. Met nadruk keerde hij
zich tegen de pogingen om de gees
telijke voorzaten van Hitler tot Bis
marck, Frederik de Grote en Lu
ther terug te voeren en de Lutherse
christenen aan te duiden als een
.onderdaan bij uitstek".
Pater Felix prins zu Löwenstein
verklaarde zich als Katholiek volko
men aan te kunnen sluiten bij het
gematigde woord van de Evangeli
sche bisschop. Het primitieve begrip
over de Lutherse christen als „on
derdaan bij uitstek" is te danken
aan de gebrekkige kennis van de
kerkgeschiedenis, waarbij hij echter
ook overtuigd bleef, dat deze af
scheiding van de Kerk een ramp
voor Duitsland was en nog is. „De
frontlijn van "de huidige „Kultur
kampf'- gaat in werkelijkheid door
de borst van ieder afzonderlijk.
Thans staan de beide Kerken ge
meenschappelijk in een front, waar
in zij door de gebeurtenissen ge
stuurd werden".
DJAKARTA, 17 Maart (Aneta).
De vertegenwoordiger der R.I.S.
te Singapore, de heer Utoyo, is te
Djakarta aangekomen voor het uit
brengen van rapporten aan het
ministerie van Buitenlandse Zaken
in verband met de zaak-Westerling,
Naar Aneta uit betrouwbare broin
vernam, zijn de onderhandelingen
tussen de regeringen van de R.I.S.
en Groot-Brittannië over een even
tuele uitlevering van Westerling
nog niet geëindigd.
Het leven van Paolo Elisabetta
Cerioli, de stichteres van het In
stituut van de H. Familie, die
Zondag 19 Maart zalig zal wor
den verklaard, heeft zich geken
merkt doop veel zorg en leed en
door een grote opoffering eerst
voor haar man en kinderen, later
voor Italiaanse weeskinderen,
voor wie zijzelf en de door haar
gestichte Zustercongregatie de
plaats van de ouders innam.
Zij werd 28 Januari 1816 te Son-
cino in de provincie Cremona gebo
ren als de jongste van zestien kin
deren uit het gezin van graaf Ce
rioli en gravin Cerioli-Corniani.
Op I9-jarige leeftijd trad Costan-
za Cerioli, die in die dagen in het
geheel geen roeping gevoelde voor
het kloosterleven op aandrang van
haar vader in het huwelijk met de
veel oudere en rijke weduwnaar
Gaetano Buzecchi-Tassis, met wie
zij gedurende bijna twintig jaar een
gelukkig huwelijksleven leidde, hoe
wel haar daarbij leed en ziekte niet
werden gespaard. Zij kreeg drie zo
nen, die echter allen vroegtijdig zijn
gestorven.
In 1854 stierven zowel haar man
als haar enig overgebleven kind. Op
38-jarige leeftijd was zij nu alleen
op de wereld achtergebleven zonder
enige familie, doch in het bezit van
drie grote landgoederen. Haar grote
rijkdom stelde haar in staat veel
voor de armen te doen.
Op zekere dag bracht haar
biechtvader twee wezen bij haar
met het verzoek voor deze kinderen
te willen zorgen. Dit was voor haar
een teken van de hemel en weldra
was haar huis tot een toevluchts
oord voor talrijke weesmeisjes ge
worden. Met de vier jonge meisjes,
die haar bij de verzorging van de
weeskinderen hielpen, vormde zij
weldra een kleine communiteit,
waarvoor zij zelf een levensregel
samenstelde. Op 8 December 1857
legde zij tezamen met haar help
sters de geloften af en nam de
naam aan van Paola Elisabetta.
Hiermede was het Instituut van de
H. Familie gesticht, dat ten doel
had weesmeisjes op te leiden tot
goede hulsvrouwen in het bijzonder
voor het platteland. Enige priesters,
die voor de zielzorg bij deze wees
meisjes zorgden, werden door het
werk van Moeder Paola Elisabetta
zo aangetrokken, dat zij met toe
stemming van de bisschop van Ber
gamo de Congregatie vormden van
de Priesters van de H. Familie.
Op 22 December 1865 voelde Moe
der Paola zich des avonds zeer ver
moeid. De volgende morgen kon zij
niet opstaan. Zij verzocht haar
biechtvader te mogen biechten met
het doel op 24 December de H.
Communie te ontvangen voor het
verdienen van de Jubileumaflaat op
de eerste dag van het H. Jaar 1865,
dat door Pius IX was afgekondigd.
In de nacht van 23 op 24 December
echter vonden haar medezusters
haar dood op bed. De stichteres van
het Instituut van de H. Familie was
die nacht plotseling aan haar
hartkwaal overleden.
Op 14 Maart 1919 ondertekende
Benedietus XV het decreet tot de
inleiding van het proces voor haar
zaligverklaring. Op 2 Juli 1939 ver
scheen het decreet van de heldhaf
tigheid van haar deugden.
Als de twee wonderen, die voor
een zaligverklaring vereist zijn,
worden vermeld dat op voor
spraak van de Eerb. Dienaresse
Gods Paola Elisabetta Assunta
Barbieri op wonderbare wijze
van longtering werd genezen;
Elisa Luplni verkreeg de gene
zing van een ongeneeslijk ver
klaard gezwel aan haar linker
knie. Beide begenadigden zullen
op 19 Maart de plechtige zalig
verklaring van haar beschermster
meemaken.
Geheel in de geest van de tijd
ontstonden in de vorige eeuw ook
ten onzent kringen als „Geloof en
Wetenschap", waarin op de be
kende, gezellig-onderhoudende
manier geluisterd werd naar de
behandeling van allerlei onder
werpen door min of meer be
voegde sprekers, die, zelf kinde
ren van hun tijd, tegenover de
vraagstukken welke toenmaals de
geesten bezig hielden, een veelal
eenzijdig-negatieve stelling in
namen. Debat en apologie waren
de gangbare methoden. De over
brugging van de kloof die bestond,
werd slechts moeilijk gevonden en
de verhouding tussen de beide ge
bieden van het menselijk kennen
bleef er een van spanning en ge
wapende vrede. De wederzijdse
afkeer en onderlinge minachting
werd kwalijk overwonnen.
In onze tiid
Kan men zeggen dat het er in
onze tijd beter voor staat? Ja en
neen. Neen, in zover bij de reeds
bestaande wanverhouding tussen
de kennis van de godsdienstige en
die van de profane wetenschappen
zioh gevoegd heeft de propaganda
van dwalingen van allerlei aard.
Allerlei soorten kwaad zijn in
onze dagen op uitgebreide schaal
gepropageerd. Er heerst in vele
kringen een geest, die geheel en
al doordrongen is van vooroor
delen tegen de godsdienst. Nog
meer wordt aangetroffen een bijna
algehele onwetendheid betreffen
de de christelijke beginselen. Niet
minder schadelijk is hetgeen he
laas ook al te vaak gevonden
wordt: een oppervlakkige en
zwakke kennis van deze beginse
len, welke van hoegenaamd geen
nut kan zijn t.o.v. moeilijkheden
die zich voordoen of tegenover de
schok van vijandelijke aanvallen.
Doordrenkt van een ontkennend
laïcisme en door een genotzuch
tige levensopvatting, wordt de
moderne mentaliteit in beslag ge
nomen door de onmetelijke ont
wikkeling van de uitwendige
vooruitgang, terwijl zij bovendien
in deze laatste jaren benauwd
wordt door de buitensporige zor
gen van economische aard.
Waar technische en practische
problemen, die op het terrein van
het zichtbare liggen, de aandacht
verzwakken en verstrooien, wat
komt daar terecht van de zin voor
hogere studie en meer geestelijke
ontwikkeling? Het zijn deze wer
kelijk ernstige vragen, die door
niemand minder dan door onze
H. Vader de Paus zelf gesteld
werden in een schrijven aan het
Italiaans Katechetisch Congres,
dat in de vorige zomer werd ge
houden ter bestudering van vraag
stukken die van zo dringend en
vitaal belang zijn.
Wetenschap in geloof
Veel, zeer veel van wat door de
wetenschap, die zich als zodanig
aandiende voor ontwikkeling of
oplossing werd gehouden, is in de
loop der jaren niet meer dan een
hypothese gebleken en verhuisd
naar het museum der merkwaar
dige dwalingen. Wat blijft, is de
waarheid van gisteren, heden en
altijd, de waarheid die geloofd
wordt.
De echte wetenschap, die welke
deze naam ten volle verdient, is
die welke, omdat zij tot de we
reld en het terrein van het men
selijk handelen behoort, waarover
de macht van de boze zich nu een
maal uitstrekt, haar iverlossing in
Christus niet afwijst, maar zich
daaraan deelachtig laat maken.
Dan pas heeft zij zichzelf gered
en behoedt zij haar beoefenaar
voor de afgrond, waarin zijn ge
loof anders wel zou moeten ver
zinken.
Het gaat er om de wetenschap
te bekeren tot het geloof, d.w.z.
dat zij zich bewust is van de be
perktheid van haar .mogelijkheden
en van de grootheid van hetgeen
buiten haar is gegeven. Zij be
hoeft haar eigen aard niet prijs
te geven, maar wel de zelfstandig
heid van haar denken en hande
len „gevangen te laten nemen",
zoals St. Paulus zegt, door Chris
tus, d.w.z. zich te laten leiden
door het licht van de hogere,
eeuwige beginselen. Het gaat om
wetenschap in geloof.
Waarom de Katholieke
Encyclopaedie?
Overgroot is de menigvuldig
heid der onderwerpen die de he
dendaagse mens interesseren.
Wie behoorlijk met zijn tijd wel
meegaan, dient een zekere alge
mene ontwikkeling te bezitten.
Het is onmogelijk, uit eigen ken
nis over de veelvuldige, zo uit
eenlopende verschijnselen van het
menselijk leven een oordeel te
hebben, omdat men niet op ieder
terrein als een specialist thuis is.
Men is noodzakelijk aangewezen
op voorlichting.
Maar dan is het ook een abso
lute eis, dat deze gegeven wordt
op een vaststaande, principiële
basis, welke voor ons alleen die
van ons geloof kan zijn, omdat
dit alleen de waarheid en opper
ste toetssteen van alles is. Juist
hier is het dat de Katholieke
Encyclopaedie machtig te hulp
komt. Zij is het moderne middel
dat ons in staat stelt om ons op
tegelijk vakkundige en betrouw
bare wijze op de hoogte te stellen
van wat er in de bonte verschei
denheid van het menselijk weten
te weten valt. Dan pas kunnen wij
ons katholiek standpunt tegenover
de dingen zuiver bepalen.
De nieuwe druk van de Katho
lieke Encyclopaedie heeft thans
drie delen voltooid. Twee en een
half deel werd besteed aan de
letter A; midden in het derde deel
begint de letter B. Een schat van
gegevens en inlichtingen over
onderwerpen van de meest ver
scheiden aard ligt hier, in alfa
betische volgorde, gerangschikt,
opgestapeld. Men zal de Katho
lieke Encyclopaedie nooit over een
ander punt, welk dan ook, tever
geefs raadplegen, maar integen
deel hier alles op zakelijke, af
doende wijze behandeld vinden.
De Katholieke Encyclopaedie is
een lichtbaken, dat alle dingen,
alle vraagstukken scherp belichL
In deze goudmijn van wetenschap
is het delven niet zwaar.
Het is om het uitzonderlijk groot
belang van dit werk, dat wij onze
lezers er over spreken. Wij menen
dat verplicht te zijn. En het is dan
ook met de meeste nadruk dat wij
het hun aanbevelen. Wie er maar
enigszins toe in staat is, moet deze
kostbaarheid tot de zijne maken:
een veilige gids, een altijd be
trouwbare raadsman, een voortdu
rend richtsnoer en onmisbaar
houvast, een nooit opdrogende
bron van kennis en voorlichting.
H.S., pr.
W W/ Hap Maakt Uw tanden mooier en mooier
(Van onze redacteur)
Reeds tijdens het eerste con
gres van het Katholiek Instituut
voor Volkshuisvesting, in 1946
gehouden, werd in principe een
publiekrechtelijk orgaan als
wenselijk aanvaard. Het Tweede
Kamerlid de heer F. van Vliet,
heeft deze gedachte nader uit
gewerkt en de deelnemers aan
het congres van eergisteren
voorgehouden waarom een pu
bliekrechtelijke organisatie voor
de woningbouw een degelijke
voorbereidende studie waard
maakt.
Evenals de heer Jos. Veldman
wees de heer Van Vliet op de
macht van de overheid in het
leven van ieder individu, die de
persoonlijkheid aantast en de
vrijheid tot een farce dreigt te
maken. Bovendien liggen te
veel zaken van particulier be
lang in de sfeer van politiek en
ambtenarij, waarvan ook de
woningbouwverenigingen kun
nen meepraten.
Een publiekrechtelijk orgaan
zou de centrale taak van de
overheid aanmerkelijk ontlasten
en zich kunnen bezig houden
met verschillende kwesties van
beheer, het vaststellen van re
gelen waaronder geldelijke steun
aan woningbouwverenigingen
kan worden verleend, het geven
van adviezen bij volkswoning
bouw en het instellen van een
onderzoek naar de meest drin
gende woningbehoeften. Het zou
dus adviserend, wetgevend, con
trolerend en adviserend kunnen
werken.
Op de vraag hoe het bestuur
van dit publiekrechtelijk orgaan
moet worden gevormd, achtte de
heer Van Vliet een overwegende
invloed van de woningbouw van
zelfsprekend. Hiermee wordt dan
FEEST VAN SINT JOZEF
Morgen, 19 Maart, vieren we de
feestdag van Sint Jozef, die we alle
maal heel goed kennen. Was bil niet
de pleegvader van Jezus en de brui-
gedom van Maria? En is hij niet de
patroon van de huisgezinnen? Toch
is het eigenaardig, dat we van deze
grote heilige zo weinig weten. In de
H. Schrift staat bijna niets over
hem geschreven, alleen dat hij uit
een koninklijk geslacht stamde, dat
hij uit Bethlehem geboortig was en
dat hij een eenvoudig handwerks
man is geweest. Er staat verder
nog van St. Jozef geschreven, dat
hg rechtvaardig was. Verder niets!
En toch is dat heel veel! Want van
wie kan er nu met recht worden
gezegd of geschreven, dat hij recht
vaardig is? Dat kan maar van wei
nig mensen gezegd worden.
Hij was een eenvoudig, beschei
den man, die goede St. Jozef, dat
is hij ook in de geschiedenis van de
Kerk, want in de eerste tijd dacht
bijna niemand eraan, hem bijzonder
te vereren. Pas in da vijftiende
eeuw wordt er meer aandacht aan
St. Jozef besteed, en nu heeft hij
een eigen feestdag, terwijl ook nog
de derde Woensdag na Paschen aan
hem is gewijd. Door Paus Pius IX
werd hij tot Patroon van de H.
Kerk verheven.
Wat hebben we het laatst ge
had? Spat was door een .der ma
trozen uit zijn benarde positie in
het ruim van het schip verlost en
zit nu in een grote vogelkooi in
de Jcajuit van matroos Andries.
Op en neer, op en neêr, zo ging
de kooi van Spat, die aan een haak
van de zoldering van de kajuit hing.
Onze mus was dat schommelen al
aardig gewend en hij had het goed
bij Andries die hem vertroetelde
alsof het zijn eigen kind was. Want
omdat zijn vrouw en kinderen ver-
EEN VERHAAL
IN VERVOLGEN
door G. Gl.
weg in Nederland woonden moest
hij toch iets hebben om te vertroe
telen. Elke dag kwam een stel baar
dige matrozen om de kooi staan
om te kijken hoe de vondeling het
maakte. Andries durfde hem ge
rust een paar uur per dag los te
laten, want een kans om te ont
vluchten was er toch niet op de
wijde oceaan. Spat durfde zich trou
wens niet eens ver buiten het schip
te wagen want op zee zwierven
zulke rare vogels en daar had hij
het niet erg op voorzien.
Het begint te stormen
De kapitein en de matrozen zagen
het aankomen toen ze met hun schip
midden op de oceaan waren: als een
bende zwarte duivels verschenen er
op een middag donkere wolken aan
de horizon en ze konden het aan
hun houding zien; die wolken voer
den niet veel goeds in hun schild.
In de nacht begon het lieve leven.
Alles wat los zat op het schip werd
vastgesjord met dikke touwen. Spat
z'n kooi werd op de vloer gezet en
met koorden aan de stoel, het bed
en de tafel gebonden. De boot begon
in het holst van de nacht te steige
ren tegen de witte golven op. De
hele bemanning was in touw. Spat
klemde zich met zijn pootjes vast
aan het stokje dat dwars door de
kooi liep. Het vaartuig met zijn
kostbare last kraakte, vóór maakte
het water. Spat hoorde hoe de ma
chines soms een razend lawaai
maakten. Plotseling stonden zij
stil. Alleen het rollen van de golven
en het huilen van de storm. De
kajuit helde heel schuin over. Hij
hoorde het gehaaste lopen van man
nen door de gang en even later
werd de deur opengegooid. Andries
kwam wild naar binnen hollen,
sneed de touwen stuk, nam een por
tefeuille met wat geld, een foto van
zijn vrouw en kinderen en de kooi
met Spat erin, mee en holde naar
het dek. De geoliede kleding van de
mannen die daar in doodsangst
naar een sloep zochter. glom in het
licht v&n een enkele lantaarn die
nog bleef branden Ze struikelden
over elkaar en het werd een ge
vecht om de sloep te bemachtigen.
Het kleine bootje was veel te vol.
De kabels waarmee het aan de da-
vids was bevestigd hielden het niet
meer, scheurden en lieten de sloep
vallen in het woedende water. Hoe
het ging wist Spat niet meer maar
de kooi smakte door de val tegen de
rand van de sloep de tralies braken
en Spat in zijn doodsangst vloog
eruit, net voor het scheepje met de
mannen in de golven verdween
De zoon scheen de volgende dag
weer over het wijde water en op de
plek waar de ramp was gebeurd
golfde de blauwe zee. Ergens ver
aan de horizon dreef een stipje:
een sloep met drie mannen erin,
wat kleren en een kapotte vogel
kooi. En ergens anders zwierf een
dodelijk vermoeide mus laag over de
golven. De twee stipjes in het on
metelijke watervlak kwamen dich
ter naar elkaar toe en juist op tijd
werd Spat door een blijde Andries
in zijn hand opgevangen en als
vierde schipbreukeling in de sloep
opgenomen.
(Wordt vervolgd).
Als we een week verder zgn:
heeft Spat en de drie matrozen er
al drie angstige weken in de sloep
opzitten. Ze zijn er dan natuurlijk
slecht aan toe. Maar er komt een
meevaller. Ook Jasper gaat weer
meedoen aan het verhaald.
gehandeld in de geest van de
wet! Ook de gemeenten zouden
zich moeten laten horen, maar
eerder met adviserende dan met
beslissende stem.
Het publiekrechtelijk orgaan
zal een neutraal lichaam zijn.
Des te meer klemt de eis voor
een krachtige katholieke organi
satie, die het platform moet zijn
waarop landelijk katholiek over
leg mogelijk is. Weliswaar zal
er nog langdurige voorbereiding
nodig zjjn eer de publiekrech
telijke bevoegdheid voor de wo-
ningbouw-verenigingen een feit
is, maar, aldus de heer Van Vliet
bij de komende wijziging van de
woningwet zou hierover reeds
veel te berde kunnen worden
gebracht.
Bij de gedachtenwisseling ver
wierp de heer Van Vliet de mo
gelijkheid van socialisatie door
gemeenten alsde organi
satie maar sterk is!
De burgemeester van Hulst
wilde, na alle harde woorden
die over het overheidsbeleid in
het algemeen gevallen waren, de
vergadering op het hart druk
ken dat er toch geen contro
verse mag bestaan tussen wo-
ningbouw-verenigingen en ge
meenten. Hü bepleitte een goe
de samenwerking en waarschuw
de voor mogelijke competentie
geschillen, wanneer de publiek
rechtelijke organisatie eenmaal
een feit zal zijn.
De deelnemers van het con
gres werden na de besprekingen
in het gemeentelijk museum ont
vangen door 't gemeentebestuur
van Amsterdam, dat hiermee
zeer gewaardeerde eer bewees
aan het K. I. V.
Deze keer eens een week met
weinig post. Hebben jullie het zo
druk met de proefwerken op
school? Ja, ik lees daar in een
brief van Pieter de B. uit Gr. dat
hij zo veel te leren heeft. Natuurlijk
gaat dat voor, eerst zorgen, dat het
proefwerk goed is. Toch heeft die
Pieter nog tjjd gevonden om mij
een klein briefje te schrijven. Hij
vraagt daarin nog, of er al kievits
eieren zijn. Nee Pieter, daar ben
je nog te vroeg voor hoor, nog
paar weekjes wachten! Als je er
dan een vindt, dan hoor ik het nog
wel van je!
En hier is onze trouwe Roostakje
weer! Dit komt weer met. een paar
mooie tekeningen en met een aardig
versje over de Lente, tóen je nog
niet wat vroeg, Roostakje, met die
Lente, want ik vind net nog aardig
koud hoor! Ze stuurt ook een paar
raadsels, maar daar moet ik nog
iets aan veranderen, voordat z« in
de krant kunnen. Dat is zeker wel
goed?
De derde en laatste man is mijn
nieuwe vriend Kees de R. uit S.
Wat een lange brief heeft die
gesdhreven. Zeker voor de kennis
making! Nou, die Kees weet er
weg mee, hoor; en allemaal zulke
leuke dingen! Over zijn school,
over de vriendjes, over zijn ver
jaardag. Die verjaardag heeft onze
Kees handig aangepakt! Hij wilde
niet wachten, totdat de Vasten om
was en toen heeft hij die, met toe
stemming van vader en moeder,
op een Zondag gevierd. De trac-
tatie voor school heeft hij aan de
meester gegeven die het in een
vastentrommeltje bewaart. En hij
heeft leuk speelgoed gekregen.
Wees er maar zuinig op hoor, Keeat
En nu, beste vriendinnetjes en
vriendjes, de stapel post is weg
gewerkt. We zijn er door, hoort
De volgende week komt er denke
lijk wel weer een nieuwe stapel
brieven bij Oom Ludo binnen. Wie
in de krant wil, met of zonder
verjaardag er bij, die moet maar
vlug schrijven, want wie er het
eerste bij is, krijgt ook het eerste
weer antwoord.
Dag allemaal, een stevige hand
van OOM LUDO
Het moet vreemd
Ajax ook Blauw V
stad morgen niet ii
stemming brengt,
club behoeft tege
gelijk te spelen or
lingskampioen te
men. Hermes DV
anders doen dan
ADO te winnen e
hoe VSV zich tegel
damse rivalen gei
speelt haar laatste
tegen Zeeburgia,
de komende dingen
datie-competitie
KFC krijgt tegen
laatste kans om
lijke op-één-na-on<
af te komen.
In West n concent
aandacht op de verr
DWS en Neptunus. E
moet namelijk degrac
zowel DWS van RC1
Neptunus van Xerxe!
beslissingswedstrijd m
Gooi—EDO en SV
alleen van belang voo
in de eindstand.
Oost is ultgespee
BoysWageningen
Boys morgen winni
zij een plaats op d
eindigen zij, met eei
punten als Enschede
plaats.
In het Noorden
tweede plaats op het
plaatselijke ontmoetin
club tegen Velocitas.
niet speelt, blijft GVA
eventuele nederlaag wi
haar stadgenote voor
pas de allerlaatste ci
dag uitmaken, wie d<
Heerenveen mag inm
kampioenen zelf betr
nen zich morgen nog
tegen Leeuwarden, di
voor zal voelen, een
de club van de Lenstra
Frisia—HSC is voo
Leeuwarder club van
het oog op de mogelij
bezetting van een be
Friesland gaat opnleu
middag tegemoet,
thuiswedstrijd tegen
Zal nu eindelijk
de beslissing vallen
ZONDAG 19
HILVERSUM I, 402
12.00 AVRO, 17.00
VPRO. 19.00
24.00 AVRO.
8.00 Nieuws; 8.18
8.30 Voor het plattel
mofoonmuziek; 9.00
9.10 Sportmededelingei
zoekprogramma; 9.45
leven", causerie; 10.
„Met en zonder omsl:
pulaire muziek; 11.15
Kwintet; 12.30 „Rome
serie; 12.40 Hollandse
13.00 Nieuws en
13.15 Mededelingen
muziek; 13.20 Metro]
13.50 „Even afrekenen
Gramofoonmuziek: 14
spreking; 14.30 Trio
praatje; 15.25 Dubbel
tet; 15.45 Vioolspel;
muziek; 16.30 Spor
Verzoekpro gramma
„De avonturen van
17.50 Gramofoonmuziek
18.15 Nieuws en
18.30 Studiodienst:
dienst; 19,30 Bijbelv
Nieuws; 20.05 Amui
20.35 „We zijn er",
Voiksliedererikwartet:
liteiten; 21.30 Viool
Cabaret; 22.50 Orkest
Nieuws; 23.1524.00
muziek.
HILVERSUM n. 298
9.30 NCRV. 10.30 IKOR
12.15 KRO.
19.45—24.00 KI
8.00 Nieuws; 8.15 Gran
8.25 Hoogmis; 9.30 Niei
mofoonmuziek; 10.30
kerkdienst; Pl.m, 11.
muziek: 12.15 Apolog
stel; 12.35 Gramofoonm
Amusementsorkest; 1
zer; 13.00 Nieuws, m
katholiek nieuws;
orkest en soliste; 14.01
der boeken"; 14.15
„Katholiek overleg",
Gramofoonmuziek; IC
thuisfront overal"; 11
16.30 Vespers: 17.00
kerkdienst; 18.30 Vc
krachten; 19.00 Gra
19.15 „Kent gij uw
Nieuws; 19.45 Actui
Boekbespreking: 20.
man zegt er het zi
Gevarieerd program,
gebed en liturgische
Nieuws; 23.1524.00
ziek.
BRUSSEL 324 m:
12.00 Zang; 12.15
13.00 Nieuws; 13.15
ziek; 13.30 Voor de
en 15.30 Gramofooi
reportage: 16.45 Dan
Symphonie-orkerst;
slagen; 18.00 Koorzang
dienstig halfuur; 19.0C
Gevarieerd program:
tualiteiten; 22.00 Niei
varieerde muziek;
23.05 Gramofoonmuziek
Dansmuziek.
BRUSSEL 484 m:
12.08 Lichte muziek;
13.15 Verzoekprogramma
mofoonmuziek; 15.00
orkest, koor en solis'
mofoonmuziek; 16.
16.45 Dansmuziek;
stig halfuur; 19.45
Omroeporkest, harpi
solisten; 21.30 Gn