DRIE ST Ook de huisvrouw heeft een begroting nodig Paolo Elisabeth Cerioli wordt zalig verklaard Overkoepeling der Wetenschap RECEPTEN m DENK ER OM JQQRBEURS om otoerte Rijgen! Publiekrechtelijke organisatie voor de woningbouw? Rubriek voor de Vrouw Cijfe rs hebben iets te zeggen Katholieke Encyclopaedie als lichtbaken Stichteres van het Instituut van de H. Familie Katholieken en Evangelischen in Duitsland Nog geen beslissing over Westerling Pleidooi van de heer Van Vliet De belevenissen van Spat en Jasper pOST UIT DE JfoRIEVENBUS Morgen RADI PAGINA 4ZATERDAG 18 MAART 1950 CIJFERS ZIJN DODE DINGEN. Ja? Gif dacht u maar. Gij, heren der schepping, die dit rubriekje enigszins verstoten ook leest, gij hebt er zo geen weet van. Maar moeder de vrouw, die aan het eind van week of maand „zoveel en niet meer" van u aanneemt, heeft de cijfers leren kennen als springlevende wezentjes. Erger nog: als geniepige, sarrende kwelgeestjes. Ze weet al van tevoren wat er allemaal zal komen kijken, de vol gende week of maand. En ze begint meteen alweer bepaalde aankopen uit te stellen tot betere tijden. In het besef, dat we met der gelijke vage voornemens meestal van de wal in de sloot terecht komen, heeft mevr. M. C. Klomp Blankenstein in het damesblad Iris haar gedachten laten gaan over de huishoud'begroting. Daaraan zullen we hier eens meedoen. Het Cen traal Bureau voor de Statistiek begon met een z.g. verbruiksreke- ning op te stellen. Het heeft een aantal hoofd- en handarbeiders met een inkomen van 50 tot 60 gulden in de week gevraagd, welke per centages van hun inkomen zij voor diverse posten hebben besteed. Wij laten hier zo'n verbruiksrekening volgen. Speciaal aan de luitjes die straks gaan trouwen, willen we zeggen knip hot uit! Post Voeding Huishuur Woning Warmte en Kleding en schoeisel Gezondheidszorg Zakgeld, roken, ontspanning, ontwikkeling Godsdienst en politiek Verkeer Verzekeringen Liefdadigheid Belastingen dat zij voor zichzelf kan besteden. Ja, zeker, waarom zou de vrouw zakgeld magen hebben? Weet u wat Multatuli indertijd heeft gezegd? „Het is", zei hij, „zo prettig voor kinderen zelf wat geld te bezitten." ,,En". voegde hij er peinzend aan toe, „ook voor grote mensen" Daarbij heeft hij de vrouw vast niet vergeten! licht Totaal WAAR IN WEZEN geen tegenstelling is, om de eenvoudige reden dat zij er onmogelijk kan zijn, heeft zij in feite dikwijls wel bestaan, te weten nl. tussen geloof en rede. Godsdienstige en profane wetenschappen stonden in het verleden vaak in een wanverhouding zonder elkaar te ontmoeten in een verzoenende synthesis. De geschiedenis spreekt van het verschijnsel dat men in een zekere, nauwkeurig omschreven zin de laïcisering van de wetenschap heeft kunnen noemen. Het is vooral sinds de opkomst van de z.g. exacte wetenschappen, het tijdperk van de natuurwetenschappelijke ontdekkingen, dat men meende, alle bovennatuurlijke waarheden als onaanvaardbaar voor de mense lijke rede te moeten afwijzen. De voorjaarscolleclies der herenschoenen bieden talrijke extra vagante modellen. De schoenen, die de jongeman op de linkse foto draagt, zijn bij de sportieve jongelui zeer in trek. Het klassieke brogue-model, midden onder, is voor degeen, die graag Engels gekleed gaat. De schoen rechts onder wijkt al iets af van het stan daard-model herenschoen. De boxcalfschoen midden boven gaat aardig naar het extravagante. Evenals vele damesschoenen vertoont hij een sleehak. Verleden jaar was het Amerikaanse pantoffelmodel plotseling zeer populair bij de dames. Zal deze voorliefde nu op de lieren overslaan? De lichtbeige met bruine slipper rechts boven heeft een prettige pasvorm en geeft in ieder geval een zomers effect. De geruite sokken, die hierbij worden gedragen, komen ook hoe langer hoe meer in de mode. Met de schoen links boven sluiten wij de rij. Dit is echter een Engels product. 100 Uiteraard zijn er schommelingen mogelijk. De een wil meer aan kle- linig besteden ten koste van de voeding; de ander stelt nu een maal meer prijs op een goedver zorgde tafel. Dat hangt ook al af van het werk, dat het gezinshoofd moet verrichten. Een handelsreizi ger b.v. zal meer aandacht aan kleding moeten besteden dan een landarbeider. De laatste zal echter meer aan voeding uitgeven. In het algemeen is bovenstaande ver bruiksrekening wel correct geble ken. Nu een proefbegroting. We nemen loon of salaris en als het maar heel even kan, moeten we een paar centen apart leggen voor we beginnen; een spaarduitje voor de onvoorziene omstandigheden. Het overgeblevene verdelen we volgens het schema van de verbruiksreke ning. We hebben nu een maatstaf, iets wauraan we ons vast kunnen houden. En hoewel we allemaal weten, dat het hele schema waarde loos is, wanneer die 100 procent totaal onder een zeker minimum blijft, blijft toch gelden, dat we de grenzen van onze percentages moeten vasthouden, hoeveel moeite dat soms zal kosten. Nog één notitie. Al zijn de per soonlijke behoeften van de vrouw meestal maar klein, zij heeft niet temin recht op een klein bedrag, Vis- en visgerechten Door het grote verschil, dat er bestaat tussen vlees en vis, kan het een welkome afwisseling be tekenen, om bij het samenstellen van onze menu's gebruik te maken van visgerechten. Vis is vlugger gaar, want het bindweefsel ontbreekt, terwijl vis ook lichter verteerbaar is dan vlees. Vandaar dat het ook in de dieet-keuken zulk een voorname plaats inneemt. Over het algemeen bevat vis meer vitamines dan vlees, vooral A en D. Ook het jodium- gehalte ligt hoger. Een nadeel blijft steeds het ontbreken van de z.g. extractiestoffen, waardoor we nooit goede jikrijgen en derhalve moe ten werken met sausen. De voe dingswaarde ligt over het algemeen iets lager dan bij vlees, ofschoon we alle elementen, nodig voor de opbouw van het lichaam, aanwezig vinden. We kunnen vis bij alle maaltijden geven in gekookte, ge stoofde of gebakken vorm en als conserven. Voor een hoofdmaaltijd rekenen we 250100 gram per per soon. Gekookte kabeljauw Was moten kabeljauw goed schoon; laat ze in kokend water met zout (twee lepels zout per liter water) en een scheutje azijn koken, tot de vinnen gemakkelijk los laten (15 a 20 minuten). Neem ze met een schuimspaan uit het water en leg ze op 'n verwarmde schotel. Dien ze op met gekookte aard appelen, botersaus of gesmolten boter, mosterd- of eiersaus. Als groente kan men er worteltjes of spinazie bij geven. Gestoofde kabeljauw Moten kabeljauw worden inge wreven met zout en in een stoof- pan of vuurvaste schotel gelegd met een scheutje water, boter en iets zout. Hier en daar legt men een uitgetand schijfje citroen en bestrooit de vis met paneermeel. In een warme oven of op een zacht vuurtje laat men de kabeljauw gaar stoven, ongeveer vijftien minuten. Kort voor het opdienen strooit men er wat fijngehakte peterselie over. Gebakken bokking Snijd de kop van de bokking af en maak een insnijding voor de rugkant, vlak langs de graat. Splijt de vis open, neem de graat er uit, alsmede de ingewanden, de zwem blaas en het zwarte vlies. Houd hom en kuit apart. Veeg de bok king goed stevig af met een voch tige doek, droog ze na en wrijf ze in met peper en zout. Maak olie of boter heet en bak de bok king, die men door bloem ge wenteld heeft, eerst aan de open gesneden kant en daarna aan de buitenkant, bruin. Bak hora en kuit, eveneens door de bloem gehaald, apart in het vet, met een deksel op de pan om het spatten te voorkomen. 'EEN DAG TERESERVEEBEN Y00R DE UTRECHT 21-30 MflflR HEIDELBERG. (KNP). „Is een Kulturkampf te vrezen?" Hier over spraken namens de Evange lische Kerk in Duitsland de Evan gelische „Landesbisehof" van Niedersachsen Dr. Hanns Lilje en namens de Katholieke Kerk pater Felix prins zu Löwenstein op een bijeenkomst, die in de internatio nale persclub te Heidelberg voor de pers en voor afgevaardigden van de Katholieke Kerk en de Evangelische Kerk werd gehou den. Op deze vraag verklaarde Dr. Hanns Lilje: „Een Kulturkampf naar het voorbeeld van Bismarck zou het verlies en de ondergang vanhet gezamenlijke erfgoed van het Avondland betekenen. Het zou de uitdrukking zijn van een misda dig heidendom". Hij wees er op, dat de uitlatingen van zijn collega, Ds. Martin Niemöller over de verliezen der Protestantse Kerken in Duits land ten gevolge van de oorlog sen sationeel overdreven worden. De verschuivingen ten nadele van de Protestantse Kerk zijn het gevolg van de politieke gebeurtenissen, niet echter van een vijandige hou ding van de Katholieke Kerk. „Nooit echter hebben de Katholieke Kerk en de Evangelische Kerk in Duitsland in een zo goede verstand houding tot elkander gestaan", ver klaarde Dr. Hanns Lilje met na druk. „Dit komt ook tot uitdruk king in het pauselijk decreet van 28 Februari 1950 en in de oecumeni sche gesprekken". Wat het over wicht van de Katholieken in het be stuursapparaat van de Bondsrepu bliek betreft meende hij, dat men daaraan openlijk geen aanstoot kan nemen, zolang deze kwestie in een open en eerlijk gesprek geregeld kan worden. In de gemeenschappelijke strijd van de beide Kerken om de christe lijke beginselen nader tot de men sen te brengen moest hij zonder af gunst toegeven, dat de Katholieke Kerk de Evangelische Kerk in enige punten overtrof. Grote eer bied toonde deze Evangelische ..Landesbisehof" voor de menselij ke. kerkelijke en historische groot heid van de huidige Paus. Hij wees echter tevens op de grenzen van een samenwerking van beide Ker ken, die voor het overige in de meest uitgestrekte lekenkringen ge wenst werd. Met nadruk keerde hij zich tegen de pogingen om de gees telijke voorzaten van Hitler tot Bis marck, Frederik de Grote en Lu ther terug te voeren en de Lutherse christenen aan te duiden als een .onderdaan bij uitstek". Pater Felix prins zu Löwenstein verklaarde zich als Katholiek volko men aan te kunnen sluiten bij het gematigde woord van de Evangeli sche bisschop. Het primitieve begrip over de Lutherse christen als „on derdaan bij uitstek" is te danken aan de gebrekkige kennis van de kerkgeschiedenis, waarbij hij echter ook overtuigd bleef, dat deze af scheiding van de Kerk een ramp voor Duitsland was en nog is. „De frontlijn van "de huidige „Kultur kampf'- gaat in werkelijkheid door de borst van ieder afzonderlijk. Thans staan de beide Kerken ge meenschappelijk in een front, waar in zij door de gebeurtenissen ge stuurd werden". DJAKARTA, 17 Maart (Aneta). De vertegenwoordiger der R.I.S. te Singapore, de heer Utoyo, is te Djakarta aangekomen voor het uit brengen van rapporten aan het ministerie van Buitenlandse Zaken in verband met de zaak-Westerling, Naar Aneta uit betrouwbare broin vernam, zijn de onderhandelingen tussen de regeringen van de R.I.S. en Groot-Brittannië over een even tuele uitlevering van Westerling nog niet geëindigd. Het leven van Paolo Elisabetta Cerioli, de stichteres van het In stituut van de H. Familie, die Zondag 19 Maart zalig zal wor den verklaard, heeft zich geken merkt doop veel zorg en leed en door een grote opoffering eerst voor haar man en kinderen, later voor Italiaanse weeskinderen, voor wie zijzelf en de door haar gestichte Zustercongregatie de plaats van de ouders innam. Zij werd 28 Januari 1816 te Son- cino in de provincie Cremona gebo ren als de jongste van zestien kin deren uit het gezin van graaf Ce rioli en gravin Cerioli-Corniani. Op I9-jarige leeftijd trad Costan- za Cerioli, die in die dagen in het geheel geen roeping gevoelde voor het kloosterleven op aandrang van haar vader in het huwelijk met de veel oudere en rijke weduwnaar Gaetano Buzecchi-Tassis, met wie zij gedurende bijna twintig jaar een gelukkig huwelijksleven leidde, hoe wel haar daarbij leed en ziekte niet werden gespaard. Zij kreeg drie zo nen, die echter allen vroegtijdig zijn gestorven. In 1854 stierven zowel haar man als haar enig overgebleven kind. Op 38-jarige leeftijd was zij nu alleen op de wereld achtergebleven zonder enige familie, doch in het bezit van drie grote landgoederen. Haar grote rijkdom stelde haar in staat veel voor de armen te doen. Op zekere dag bracht haar biechtvader twee wezen bij haar met het verzoek voor deze kinderen te willen zorgen. Dit was voor haar een teken van de hemel en weldra was haar huis tot een toevluchts oord voor talrijke weesmeisjes ge worden. Met de vier jonge meisjes, die haar bij de verzorging van de weeskinderen hielpen, vormde zij weldra een kleine communiteit, waarvoor zij zelf een levensregel samenstelde. Op 8 December 1857 legde zij tezamen met haar help sters de geloften af en nam de naam aan van Paola Elisabetta. Hiermede was het Instituut van de H. Familie gesticht, dat ten doel had weesmeisjes op te leiden tot goede hulsvrouwen in het bijzonder voor het platteland. Enige priesters, die voor de zielzorg bij deze wees meisjes zorgden, werden door het werk van Moeder Paola Elisabetta zo aangetrokken, dat zij met toe stemming van de bisschop van Ber gamo de Congregatie vormden van de Priesters van de H. Familie. Op 22 December 1865 voelde Moe der Paola zich des avonds zeer ver moeid. De volgende morgen kon zij niet opstaan. Zij verzocht haar biechtvader te mogen biechten met het doel op 24 December de H. Communie te ontvangen voor het verdienen van de Jubileumaflaat op de eerste dag van het H. Jaar 1865, dat door Pius IX was afgekondigd. In de nacht van 23 op 24 December echter vonden haar medezusters haar dood op bed. De stichteres van het Instituut van de H. Familie was die nacht plotseling aan haar hartkwaal overleden. Op 14 Maart 1919 ondertekende Benedietus XV het decreet tot de inleiding van het proces voor haar zaligverklaring. Op 2 Juli 1939 ver scheen het decreet van de heldhaf tigheid van haar deugden. Als de twee wonderen, die voor een zaligverklaring vereist zijn, worden vermeld dat op voor spraak van de Eerb. Dienaresse Gods Paola Elisabetta Assunta Barbieri op wonderbare wijze van longtering werd genezen; Elisa Luplni verkreeg de gene zing van een ongeneeslijk ver klaard gezwel aan haar linker knie. Beide begenadigden zullen op 19 Maart de plechtige zalig verklaring van haar beschermster meemaken. Geheel in de geest van de tijd ontstonden in de vorige eeuw ook ten onzent kringen als „Geloof en Wetenschap", waarin op de be kende, gezellig-onderhoudende manier geluisterd werd naar de behandeling van allerlei onder werpen door min of meer be voegde sprekers, die, zelf kinde ren van hun tijd, tegenover de vraagstukken welke toenmaals de geesten bezig hielden, een veelal eenzijdig-negatieve stelling in namen. Debat en apologie waren de gangbare methoden. De over brugging van de kloof die bestond, werd slechts moeilijk gevonden en de verhouding tussen de beide ge bieden van het menselijk kennen bleef er een van spanning en ge wapende vrede. De wederzijdse afkeer en onderlinge minachting werd kwalijk overwonnen. In onze tiid Kan men zeggen dat het er in onze tijd beter voor staat? Ja en neen. Neen, in zover bij de reeds bestaande wanverhouding tussen de kennis van de godsdienstige en die van de profane wetenschappen zioh gevoegd heeft de propaganda van dwalingen van allerlei aard. Allerlei soorten kwaad zijn in onze dagen op uitgebreide schaal gepropageerd. Er heerst in vele kringen een geest, die geheel en al doordrongen is van vooroor delen tegen de godsdienst. Nog meer wordt aangetroffen een bijna algehele onwetendheid betreffen de de christelijke beginselen. Niet minder schadelijk is hetgeen he laas ook al te vaak gevonden wordt: een oppervlakkige en zwakke kennis van deze beginse len, welke van hoegenaamd geen nut kan zijn t.o.v. moeilijkheden die zich voordoen of tegenover de schok van vijandelijke aanvallen. Doordrenkt van een ontkennend laïcisme en door een genotzuch tige levensopvatting, wordt de moderne mentaliteit in beslag ge nomen door de onmetelijke ont wikkeling van de uitwendige vooruitgang, terwijl zij bovendien in deze laatste jaren benauwd wordt door de buitensporige zor gen van economische aard. Waar technische en practische problemen, die op het terrein van het zichtbare liggen, de aandacht verzwakken en verstrooien, wat komt daar terecht van de zin voor hogere studie en meer geestelijke ontwikkeling? Het zijn deze wer kelijk ernstige vragen, die door niemand minder dan door onze H. Vader de Paus zelf gesteld werden in een schrijven aan het Italiaans Katechetisch Congres, dat in de vorige zomer werd ge houden ter bestudering van vraag stukken die van zo dringend en vitaal belang zijn. Wetenschap in geloof Veel, zeer veel van wat door de wetenschap, die zich als zodanig aandiende voor ontwikkeling of oplossing werd gehouden, is in de loop der jaren niet meer dan een hypothese gebleken en verhuisd naar het museum der merkwaar dige dwalingen. Wat blijft, is de waarheid van gisteren, heden en altijd, de waarheid die geloofd wordt. De echte wetenschap, die welke deze naam ten volle verdient, is die welke, omdat zij tot de we reld en het terrein van het men selijk handelen behoort, waarover de macht van de boze zich nu een maal uitstrekt, haar iverlossing in Christus niet afwijst, maar zich daaraan deelachtig laat maken. Dan pas heeft zij zichzelf gered en behoedt zij haar beoefenaar voor de afgrond, waarin zijn ge loof anders wel zou moeten ver zinken. Het gaat er om de wetenschap te bekeren tot het geloof, d.w.z. dat zij zich bewust is van de be perktheid van haar .mogelijkheden en van de grootheid van hetgeen buiten haar is gegeven. Zij be hoeft haar eigen aard niet prijs te geven, maar wel de zelfstandig heid van haar denken en hande len „gevangen te laten nemen", zoals St. Paulus zegt, door Chris tus, d.w.z. zich te laten leiden door het licht van de hogere, eeuwige beginselen. Het gaat om wetenschap in geloof. Waarom de Katholieke Encyclopaedie? Overgroot is de menigvuldig heid der onderwerpen die de he dendaagse mens interesseren. Wie behoorlijk met zijn tijd wel meegaan, dient een zekere alge mene ontwikkeling te bezitten. Het is onmogelijk, uit eigen ken nis over de veelvuldige, zo uit eenlopende verschijnselen van het menselijk leven een oordeel te hebben, omdat men niet op ieder terrein als een specialist thuis is. Men is noodzakelijk aangewezen op voorlichting. Maar dan is het ook een abso lute eis, dat deze gegeven wordt op een vaststaande, principiële basis, welke voor ons alleen die van ons geloof kan zijn, omdat dit alleen de waarheid en opper ste toetssteen van alles is. Juist hier is het dat de Katholieke Encyclopaedie machtig te hulp komt. Zij is het moderne middel dat ons in staat stelt om ons op tegelijk vakkundige en betrouw bare wijze op de hoogte te stellen van wat er in de bonte verschei denheid van het menselijk weten te weten valt. Dan pas kunnen wij ons katholiek standpunt tegenover de dingen zuiver bepalen. De nieuwe druk van de Katho lieke Encyclopaedie heeft thans drie delen voltooid. Twee en een half deel werd besteed aan de letter A; midden in het derde deel begint de letter B. Een schat van gegevens en inlichtingen over onderwerpen van de meest ver scheiden aard ligt hier, in alfa betische volgorde, gerangschikt, opgestapeld. Men zal de Katho lieke Encyclopaedie nooit over een ander punt, welk dan ook, tever geefs raadplegen, maar integen deel hier alles op zakelijke, af doende wijze behandeld vinden. De Katholieke Encyclopaedie is een lichtbaken, dat alle dingen, alle vraagstukken scherp belichL In deze goudmijn van wetenschap is het delven niet zwaar. Het is om het uitzonderlijk groot belang van dit werk, dat wij onze lezers er over spreken. Wij menen dat verplicht te zijn. En het is dan ook met de meeste nadruk dat wij het hun aanbevelen. Wie er maar enigszins toe in staat is, moet deze kostbaarheid tot de zijne maken: een veilige gids, een altijd be trouwbare raadsman, een voortdu rend richtsnoer en onmisbaar houvast, een nooit opdrogende bron van kennis en voorlichting. H.S., pr. W W/ Hap Maakt Uw tanden mooier en mooier (Van onze redacteur) Reeds tijdens het eerste con gres van het Katholiek Instituut voor Volkshuisvesting, in 1946 gehouden, werd in principe een publiekrechtelijk orgaan als wenselijk aanvaard. Het Tweede Kamerlid de heer F. van Vliet, heeft deze gedachte nader uit gewerkt en de deelnemers aan het congres van eergisteren voorgehouden waarom een pu bliekrechtelijke organisatie voor de woningbouw een degelijke voorbereidende studie waard maakt. Evenals de heer Jos. Veldman wees de heer Van Vliet op de macht van de overheid in het leven van ieder individu, die de persoonlijkheid aantast en de vrijheid tot een farce dreigt te maken. Bovendien liggen te veel zaken van particulier be lang in de sfeer van politiek en ambtenarij, waarvan ook de woningbouwverenigingen kun nen meepraten. Een publiekrechtelijk orgaan zou de centrale taak van de overheid aanmerkelijk ontlasten en zich kunnen bezig houden met verschillende kwesties van beheer, het vaststellen van re gelen waaronder geldelijke steun aan woningbouwverenigingen kan worden verleend, het geven van adviezen bij volkswoning bouw en het instellen van een onderzoek naar de meest drin gende woningbehoeften. Het zou dus adviserend, wetgevend, con trolerend en adviserend kunnen werken. Op de vraag hoe het bestuur van dit publiekrechtelijk orgaan moet worden gevormd, achtte de heer Van Vliet een overwegende invloed van de woningbouw van zelfsprekend. Hiermee wordt dan FEEST VAN SINT JOZEF Morgen, 19 Maart, vieren we de feestdag van Sint Jozef, die we alle maal heel goed kennen. Was bil niet de pleegvader van Jezus en de brui- gedom van Maria? En is hij niet de patroon van de huisgezinnen? Toch is het eigenaardig, dat we van deze grote heilige zo weinig weten. In de H. Schrift staat bijna niets over hem geschreven, alleen dat hij uit een koninklijk geslacht stamde, dat hij uit Bethlehem geboortig was en dat hij een eenvoudig handwerks man is geweest. Er staat verder nog van St. Jozef geschreven, dat hg rechtvaardig was. Verder niets! En toch is dat heel veel! Want van wie kan er nu met recht worden gezegd of geschreven, dat hij recht vaardig is? Dat kan maar van wei nig mensen gezegd worden. Hij was een eenvoudig, beschei den man, die goede St. Jozef, dat is hij ook in de geschiedenis van de Kerk, want in de eerste tijd dacht bijna niemand eraan, hem bijzonder te vereren. Pas in da vijftiende eeuw wordt er meer aandacht aan St. Jozef besteed, en nu heeft hij een eigen feestdag, terwijl ook nog de derde Woensdag na Paschen aan hem is gewijd. Door Paus Pius IX werd hij tot Patroon van de H. Kerk verheven. Wat hebben we het laatst ge had? Spat was door een .der ma trozen uit zijn benarde positie in het ruim van het schip verlost en zit nu in een grote vogelkooi in de Jcajuit van matroos Andries. Op en neer, op en neêr, zo ging de kooi van Spat, die aan een haak van de zoldering van de kajuit hing. Onze mus was dat schommelen al aardig gewend en hij had het goed bij Andries die hem vertroetelde alsof het zijn eigen kind was. Want omdat zijn vrouw en kinderen ver- EEN VERHAAL IN VERVOLGEN door G. Gl. weg in Nederland woonden moest hij toch iets hebben om te vertroe telen. Elke dag kwam een stel baar dige matrozen om de kooi staan om te kijken hoe de vondeling het maakte. Andries durfde hem ge rust een paar uur per dag los te laten, want een kans om te ont vluchten was er toch niet op de wijde oceaan. Spat durfde zich trou wens niet eens ver buiten het schip te wagen want op zee zwierven zulke rare vogels en daar had hij het niet erg op voorzien. Het begint te stormen De kapitein en de matrozen zagen het aankomen toen ze met hun schip midden op de oceaan waren: als een bende zwarte duivels verschenen er op een middag donkere wolken aan de horizon en ze konden het aan hun houding zien; die wolken voer den niet veel goeds in hun schild. In de nacht begon het lieve leven. Alles wat los zat op het schip werd vastgesjord met dikke touwen. Spat z'n kooi werd op de vloer gezet en met koorden aan de stoel, het bed en de tafel gebonden. De boot begon in het holst van de nacht te steige ren tegen de witte golven op. De hele bemanning was in touw. Spat klemde zich met zijn pootjes vast aan het stokje dat dwars door de kooi liep. Het vaartuig met zijn kostbare last kraakte, vóór maakte het water. Spat hoorde hoe de ma chines soms een razend lawaai maakten. Plotseling stonden zij stil. Alleen het rollen van de golven en het huilen van de storm. De kajuit helde heel schuin over. Hij hoorde het gehaaste lopen van man nen door de gang en even later werd de deur opengegooid. Andries kwam wild naar binnen hollen, sneed de touwen stuk, nam een por tefeuille met wat geld, een foto van zijn vrouw en kinderen en de kooi met Spat erin, mee en holde naar het dek. De geoliede kleding van de mannen die daar in doodsangst naar een sloep zochter. glom in het licht v&n een enkele lantaarn die nog bleef branden Ze struikelden over elkaar en het werd een ge vecht om de sloep te bemachtigen. Het kleine bootje was veel te vol. De kabels waarmee het aan de da- vids was bevestigd hielden het niet meer, scheurden en lieten de sloep vallen in het woedende water. Hoe het ging wist Spat niet meer maar de kooi smakte door de val tegen de rand van de sloep de tralies braken en Spat in zijn doodsangst vloog eruit, net voor het scheepje met de mannen in de golven verdween De zoon scheen de volgende dag weer over het wijde water en op de plek waar de ramp was gebeurd golfde de blauwe zee. Ergens ver aan de horizon dreef een stipje: een sloep met drie mannen erin, wat kleren en een kapotte vogel kooi. En ergens anders zwierf een dodelijk vermoeide mus laag over de golven. De twee stipjes in het on metelijke watervlak kwamen dich ter naar elkaar toe en juist op tijd werd Spat door een blijde Andries in zijn hand opgevangen en als vierde schipbreukeling in de sloep opgenomen. (Wordt vervolgd). Als we een week verder zgn: heeft Spat en de drie matrozen er al drie angstige weken in de sloep opzitten. Ze zijn er dan natuurlijk slecht aan toe. Maar er komt een meevaller. Ook Jasper gaat weer meedoen aan het verhaald. gehandeld in de geest van de wet! Ook de gemeenten zouden zich moeten laten horen, maar eerder met adviserende dan met beslissende stem. Het publiekrechtelijk orgaan zal een neutraal lichaam zijn. Des te meer klemt de eis voor een krachtige katholieke organi satie, die het platform moet zijn waarop landelijk katholiek over leg mogelijk is. Weliswaar zal er nog langdurige voorbereiding nodig zjjn eer de publiekrech telijke bevoegdheid voor de wo- ningbouw-verenigingen een feit is, maar, aldus de heer Van Vliet bij de komende wijziging van de woningwet zou hierover reeds veel te berde kunnen worden gebracht. Bij de gedachtenwisseling ver wierp de heer Van Vliet de mo gelijkheid van socialisatie door gemeenten alsde organi satie maar sterk is! De burgemeester van Hulst wilde, na alle harde woorden die over het overheidsbeleid in het algemeen gevallen waren, de vergadering op het hart druk ken dat er toch geen contro verse mag bestaan tussen wo- ningbouw-verenigingen en ge meenten. Hü bepleitte een goe de samenwerking en waarschuw de voor mogelijke competentie geschillen, wanneer de publiek rechtelijke organisatie eenmaal een feit zal zijn. De deelnemers van het con gres werden na de besprekingen in het gemeentelijk museum ont vangen door 't gemeentebestuur van Amsterdam, dat hiermee zeer gewaardeerde eer bewees aan het K. I. V. Deze keer eens een week met weinig post. Hebben jullie het zo druk met de proefwerken op school? Ja, ik lees daar in een brief van Pieter de B. uit Gr. dat hij zo veel te leren heeft. Natuurlijk gaat dat voor, eerst zorgen, dat het proefwerk goed is. Toch heeft die Pieter nog tjjd gevonden om mij een klein briefje te schrijven. Hij vraagt daarin nog, of er al kievits eieren zijn. Nee Pieter, daar ben je nog te vroeg voor hoor, nog paar weekjes wachten! Als je er dan een vindt, dan hoor ik het nog wel van je! En hier is onze trouwe Roostakje weer! Dit komt weer met. een paar mooie tekeningen en met een aardig versje over de Lente, tóen je nog niet wat vroeg, Roostakje, met die Lente, want ik vind net nog aardig koud hoor! Ze stuurt ook een paar raadsels, maar daar moet ik nog iets aan veranderen, voordat z« in de krant kunnen. Dat is zeker wel goed? De derde en laatste man is mijn nieuwe vriend Kees de R. uit S. Wat een lange brief heeft die gesdhreven. Zeker voor de kennis making! Nou, die Kees weet er weg mee, hoor; en allemaal zulke leuke dingen! Over zijn school, over de vriendjes, over zijn ver jaardag. Die verjaardag heeft onze Kees handig aangepakt! Hij wilde niet wachten, totdat de Vasten om was en toen heeft hij die, met toe stemming van vader en moeder, op een Zondag gevierd. De trac- tatie voor school heeft hij aan de meester gegeven die het in een vastentrommeltje bewaart. En hij heeft leuk speelgoed gekregen. Wees er maar zuinig op hoor, Keeat En nu, beste vriendinnetjes en vriendjes, de stapel post is weg gewerkt. We zijn er door, hoort De volgende week komt er denke lijk wel weer een nieuwe stapel brieven bij Oom Ludo binnen. Wie in de krant wil, met of zonder verjaardag er bij, die moet maar vlug schrijven, want wie er het eerste bij is, krijgt ook het eerste weer antwoord. Dag allemaal, een stevige hand van OOM LUDO Het moet vreemd Ajax ook Blauw V stad morgen niet ii stemming brengt, club behoeft tege gelijk te spelen or lingskampioen te men. Hermes DV anders doen dan ADO te winnen e hoe VSV zich tegel damse rivalen gei speelt haar laatste tegen Zeeburgia, de komende dingen datie-competitie KFC krijgt tegen laatste kans om lijke op-één-na-on< af te komen. In West n concent aandacht op de verr DWS en Neptunus. E moet namelijk degrac zowel DWS van RC1 Neptunus van Xerxe! beslissingswedstrijd m Gooi—EDO en SV alleen van belang voo in de eindstand. Oost is ultgespee BoysWageningen Boys morgen winni zij een plaats op d eindigen zij, met eei punten als Enschede plaats. In het Noorden tweede plaats op het plaatselijke ontmoetin club tegen Velocitas. niet speelt, blijft GVA eventuele nederlaag wi haar stadgenote voor pas de allerlaatste ci dag uitmaken, wie d< Heerenveen mag inm kampioenen zelf betr nen zich morgen nog tegen Leeuwarden, di voor zal voelen, een de club van de Lenstra Frisia—HSC is voo Leeuwarder club van het oog op de mogelij bezetting van een be Friesland gaat opnleu middag tegemoet, thuiswedstrijd tegen Zal nu eindelijk de beslissing vallen ZONDAG 19 HILVERSUM I, 402 12.00 AVRO, 17.00 VPRO. 19.00 24.00 AVRO. 8.00 Nieuws; 8.18 8.30 Voor het plattel mofoonmuziek; 9.00 9.10 Sportmededelingei zoekprogramma; 9.45 leven", causerie; 10. „Met en zonder omsl: pulaire muziek; 11.15 Kwintet; 12.30 „Rome serie; 12.40 Hollandse 13.00 Nieuws en 13.15 Mededelingen muziek; 13.20 Metro] 13.50 „Even afrekenen Gramofoonmuziek: 14 spreking; 14.30 Trio praatje; 15.25 Dubbel tet; 15.45 Vioolspel; muziek; 16.30 Spor Verzoekpro gramma „De avonturen van 17.50 Gramofoonmuziek 18.15 Nieuws en 18.30 Studiodienst: dienst; 19,30 Bijbelv Nieuws; 20.05 Amui 20.35 „We zijn er", Voiksliedererikwartet: liteiten; 21.30 Viool Cabaret; 22.50 Orkest Nieuws; 23.1524.00 muziek. HILVERSUM n. 298 9.30 NCRV. 10.30 IKOR 12.15 KRO. 19.45—24.00 KI 8.00 Nieuws; 8.15 Gran 8.25 Hoogmis; 9.30 Niei mofoonmuziek; 10.30 kerkdienst; Pl.m, 11. muziek: 12.15 Apolog stel; 12.35 Gramofoonm Amusementsorkest; 1 zer; 13.00 Nieuws, m katholiek nieuws; orkest en soliste; 14.01 der boeken"; 14.15 „Katholiek overleg", Gramofoonmuziek; IC thuisfront overal"; 11 16.30 Vespers: 17.00 kerkdienst; 18.30 Vc krachten; 19.00 Gra 19.15 „Kent gij uw Nieuws; 19.45 Actui Boekbespreking: 20. man zegt er het zi Gevarieerd program, gebed en liturgische Nieuws; 23.1524.00 ziek. BRUSSEL 324 m: 12.00 Zang; 12.15 13.00 Nieuws; 13.15 ziek; 13.30 Voor de en 15.30 Gramofooi reportage: 16.45 Dan Symphonie-orkerst; slagen; 18.00 Koorzang dienstig halfuur; 19.0C Gevarieerd program: tualiteiten; 22.00 Niei varieerde muziek; 23.05 Gramofoonmuziek Dansmuziek. BRUSSEL 484 m: 12.08 Lichte muziek; 13.15 Verzoekprogramma mofoonmuziek; 15.00 orkest, koor en solis' mofoonmuziek; 16. 16.45 Dansmuziek; stig halfuur; 19.45 Omroeporkest, harpi solisten; 21.30 Gn

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1950 | | pagina 4