Grafische kunst in
de Nederlanden
ii afscheid
ecorps
Wat er al zo voor de huwelijksdag
kijke
n
komt
DE HEILIGE WEEK
)nesië leent
Polygoon's jubileum-journaal
POETS
EXTRACT
miilioen gulden
r DOET CON ZELO?
Rubriek voor de vrouw
Vragen rondom „Ja, ik wil
Recepten
Etsen, gravures en houtsneden
te Jeruzalem rond het jaar 400
Palm-Zondag
De belevenissen van Spat en Jasper
pOST UIT DE
BRIEVENBUS
Waardering voor nationale arbeid
ZATERDAG 1 APRIL 1950
PAGINA 3
:RSV ER WACHTING
edeeld door het K.N.M.I.
3ilt, geldig van Zaterdag-
it Zondagavond.
'EEL BEWOLKING
zwaar bewolkt met af en
,e regen. Matige tot krach-
langs de Waddcnkust Ujde-
ie wind tussen Zuid-West
t. Weinig verandering in
tuur.
(Advertentie)
rAIRE MISSIE VAN
800 MAN
1ARTA, 31 Maart. Er
lenstemming bereikt over
ng van Nederland aan In-
groot f 200 miilioen, aldus
Aneta van doorgaans
lichte zijde.
e conferentie van Unie-
s werd eveneens overeen-
ig bereikt ten aanzien van
inciële regeling betreffen-
tbetaling de penensioenen.
3 werd overeenstemming
inzake een Nederlandse
3 missie. Beide partijen
reengekomen, dat het za-
en psychologisch gezien
iig is met een militaire
an bescheiden omvang te
i. In de eerste periode zal
m uit 800 man bestaan.
VAN DAM WINT
ior technische k.o.
an Dam heeft gisteravond
i te Amsterdam door tech-
o. in de derde ronde van
e Fransman Jacques Ro-
:y gewonnen. De Frans-
ak in de derde ronde zijn
a en moest op advies van
sr de strijd staken.
LAND Ja, dat vragen
if, nu Con Zelo I a.s. Zon-
ïasthccr mag optreden,, als
op bezoek komt. Dit is
:e jongens van het eerste
en gemakkelijke opgaaf,
er zo wordt gespeeld als
Zondag is er, gezien het
ordeel een kans dat er 1,
hien wel 2 puntjes in
1 blijven. Wij verwachten
mende en sportieve wed-
mvang 2.30 uur.
■erdere programma ver-
a. Con Zelo Jun.ZAP
vang 1.15 uur. Con Zelo A
B. Aanvang 12 uur.
politie was het Vrijdag
vee brigadiers, met een
racht die het corps
in der regering moesten
er B. C. van den Brink,
itie-dienstjaren, namen
fer hartelijke wijze af-
ge jaren trouw hadden
en zeker niet minder ge-
guur als zijn collega.
Ie ambtenaren, wier beeld
node uit het Alkmaarse
;ven zal zien heengaan,
ook onder de collega's
gezien. Het beste bewijs
in was wel de overwel-
le belangstelling, die hun
n afscheid van de zijde
11e leden van het corps
iel viel.
snd Zonder Naam
E VLAGGENDAG
'JCUM. Het Comité Or-
Vlaggendag 1950 heeft de
ing verkregen voor het
'an een optocht waarna op
;in aan de TorenstraA de
es door Vitesse uitgevoerd
orden uitgevoerd,
e zangvereniging St. Cea-
itek moet laten gaan is een
edaan op Nieuw Leven te
'evens zal er naar gestreefd
>m voor de jeugd een spe-
■actie te organiseren. Onze
muziekvereniging St.
zal voor de vrolijke klan-
dragen. Het is niet uitge-
t enige van onze medewer-
Hillegom en omstreken ook
de optocht deelnemen. De
eniging in samenwerking
_,TB zorgt maar liefst voor
1 ruiters.
s ga vond 3 April om 8 uur
wij onze medewerkers uit
espreking voor de samen-
jan ons programma, waar»
>ok jeugdige vakmensen;
mmerlieden, lectriciens,
enz. gaarne uitnodigen
samenstelling van een
e commissie.
deelnemers van de op
ren wij bekend dat door de
ge fraaie diploma's be-
zullen worden gesteld
fraaiste nummers; hiervoor
ury worden benoemd.
leervogels-nieuws
SLOOT. Het le elftal
r Wormerveer, vertrek per
om Odis te bekampen,
is gewonnen met 4—0; ook
kan er gewonnen worden,
it geweldige belangstelling;
s kunnen zich nog opge-
'aterdagavond bij de secre-
t 2e speelt thuis tegen de
an hun afdeling; aanvang
srvaart weer open
(KARSPEL. De door-
de brug te Kerkbuurt is
Banne Harenkarspel een»
ier handen genomen. De
aanmerkelijk verbreed en
Het werk is nu zover
i dat de doorvaart weer
;rd kan plaatsvinden.
MET GROTE SPANNING en een hartje, dat ongetwijfeld heel
wat sneller klopt dan anders, ziet de jonge bruid de dag tege
moet, waarop met vaste stem haar „ja, ik wil" zal klinken.
Het is echter niet de bedoeling de diepe, innerlijke gevoelens
te beschouwen, welke de jonge vrouw in deze dagen beroeren.
Integendeel, wij willen nu eens de buitenkant, de entourage
van deze dag onder de loupe nemen, want over die uiterlijke
vormen en gewoonten van „de dag der dagen" schijnen heel
wat jonge bruidjes zich het hoofd te breken.
Wanneer Hij en Zij, ondanks
woningnood, textielschaarste en
wat dies meer zij, hand in hand
de grote sprong gaan wagen, dan
is hun eerste kleine sprong vooraf
naar de ambtenaar van de Burger
lijke Stand om aangifte hiervan te
doen. Over het algemeen worden
op deze dag de huwedijkskaarten
rondgestuurd. Velen zetten echter
op die dag de advertentie van hun
ondertrouw in de krant. Anderen
weer wachten met een advertentie
tot de dag van hun huwelijk. Een
en ander kan dan ook geheel naar
eigen inzicht en goeddunken wor
den geregeld.
Wanneer de omstandigheden het
toelaten geven de ouders van de
bruid meestal een dinertje op de
avond van de ondertrouwdag. In
de nu komende bruidsdagen vinden
er gewoonlijk nog enige feestelijk
heden plaats, doch het is geenszins
tegen de etiquette om deze geheel
achterwege te laten; het is wel in
strijd met de regels voor de gezond
heid dm er te veel werk van te
maken!
Is de grote dag aangebroken,
dan komt de bruidegom zijn bruid,
die hem in een smetteloos wit ge
waad (geklede middagjapon met
dito mantel of gekleed mantelpak)
opwacht, halen en brengt dan
meteen zijn bruidsbouquet mee. De
bouquetten van de bruidsmeisjes
laat hij bezorgen.
Op weg naar stadhuis en kerk
nemen bruid en bruidegom plaats
in de laatste auto of het laatste
rijtuig, de bruidsmeisjes en even
tuele -jonkers rijden vooraan, zo
dat zij de bruid bij het uitstappen
behulpzaam kunnen zijn.
Bij de ingang van het stadhuis
stelt de stoet zich op: voorop bruid
en bruidegom tenzij er strooi-
stertjes zijn, die voor het bruids
paar uitlopen dan de bruids
meisjes, die sleep en sluier'dragen,
daarna de bruidsjonkers, vader der
bruid met moeder van de bruide
gom. vader van de bruidegom met
moeder van de bruid, getuigen en
verdere familieleden.
Een bode van het stadhuis zal
de stoet naar binnen geleiden en
allen doen plaats nemen. Het bur
gerlijk huwelijk dient te geschieden
in tegenwoordigheid van minstens
twee of hoogstens vier getuigen.
Ook vrouwen mogen getuigen, iets,
waaraan velen niet denken of dat
zij niet weten.
Heeft van beide zijden „ja" ge
klonken op de vraag van de ambte
naar of zij elkaar tot echtgenoten
aannemen en de plichten, verbon
den aan het het huwelijk, zullen
vervullen, dan is het huwelijk ge
sloten: hét tekenen van de huwe-
lijksacte daarna is slechte een for
maliteit.
Van het stadhuis vertrekt de
stoet naar de kerk, waar het huwe
lijk naast wettig ook geldig wordt
ingezegend. Na het huwelijk in
de kerk, gaat men naar de pastorie,
waar gelegenheid is tot geluk
wensen, wanneer er tenminste niet
gerecipieerd wordt in het restau
rant. waar het eventuele trouw
dejeuner plaats vindt.
Wil het bruidspaar nog een foto
laten maken, dan rijdt het eerst
naar de fotograaf, slechts vergezeld
van de bruidsmeisjes. Familie en
genodigden gaan inmiddels naar
Nu de beide Paasdagen in het
verschiet liggen, gaan we langza
merhand al eens bedenken hoe we
deze dagen wat feestelijker kunnen
maken dan gewone Zondagen. Van
zelfsprekend gaan onze gedachten
dan ook uit naar menu's, waar we
op zulke dagen bijzondere zorg aan
besteden, evenals aan het dekken
van de tafel.
Vanouds her worden op de Paas
dagen eieren, verwerkt in allerlei
gerechten, gegeten. Wel zal het ge
bruik niet meer zo groot zijn als
vroeger, toen zelfs wedstrijden wer
den gehouden in eiereten of eier-
zoeken, maar toch zullen we ze een
groter plaats inruimen dan op an
dere dagen.
Er zijn vele eiergerechten en zo
doende kunnen we enige variaties
toepassen en bedenken. Aan het
middagmaal bv. kunnen we het
gebraden vlees eens vervangen door
gevuld gehakt.
Hiervoor maken we het gehakt
extra smakelijk, dooT toevoeging
van wat gehakte truffels en zeer
fijne peterselie. We koken eieren
voor hard en wikkelen ieder ei
apart in een laagje gehakt, zó dat
deze laag overal even dik is. We
paneren de ballen en braden ze in
botor bruin en gaar. De jus maken
we af met een scheutje madeira,
eventueel iets soja of aroma, waar
na we ze binden met wat aange
maakte maizena. De gehaktballen,
snjjden we overlangs middendoor
en leggen ze, met het halve ei naar
boven, op een verwarmde schotel.
Een gedeelte van de jus wordt over
de ballen heengegoten. De rest ge
ven we apart in de sauskom.
FEESTELIJK DESSEKT
Voor een feestelijk dessert kun
nen we weer gebruik maken van
room. of slagroom, bv. voor het
maken van een schuimige sinaas
appelpudding. Hiervoor raspen we
de schil van een goed schoonge
wassen sinaasappel af. Van 5 sinaas
appelen en 1 citroen persen we het
vocht uit'en lossen in het verwarm
de vocht 12 gram (of 6 blaadjes)
geweekte gelatine en 125 gram sui
ker op. Dan kloppen we V\ liter
slagroom en 2 eiwitten stijf, voegen
ze bij elkaar met de geraspte si
naasappelschil en tot slot, onder
voorzichtig opscheppen, het afge
kookt vocht. Wanneer dit mengsel
geleiig begint te worden doen wo
het over in een puddingvorm, die
met slaolie is ingewreven. Deze
pudding wordt zonder saus gegeten.
het huis van de bruid of het res
taurant.
Het offreren van een volledig
déjeuner is echter geenszins ver
plicht; men kan ook volstaan met
bijvoorbeeld een zogenaamd ..staand
buffet". Een buffet met pasteitjes,
sandwiches, vruchtensalade, koffie,
bouillon enz.
Op de avond van de trouw-
Geeft men geen officiële receptie
en wil men toch de diverse men
sen in de loop van de dag of avond
ontvangen, dan kan dit eventueel
op de huwelijksaankondiging wor
den vermeld; is op de huwelijks
aankondiging echter geen tijdstip
van receptie of ,,ontvanguur" of
iets dergelijks aangegeven, dan die
nen aparte uitnodigingen te worden
verstuurd. Het vermelden van
„geen ontvangdag" op de huwelijks
aankondiging is wel wat erg cru!
In zo'n geval kunt u beter iedere
vermelding achterwege laten.
Alle mogelijke „administratieve"
bezigheden behoren, voor zo ver
disponibel, tot het werk van de
bruidsmeisjes en/of -jonkers. Voor
de bloemen en geschenken echter
behoort de bruid met een persoon
lijke brief te bedanken en hoven-
dien zal zij dit op de receptie nog
mondeling doen.
Voor de bestrijding van alle on
kosten bestaan vaste regels. De
ouders van de bruid bekostigen
namelijk: huwelijkskaarten en on-
dertrouwadvertenties, de uitzet van
de bruid, het bruidstoilet en even
tueel de bruidsmeisjesjurken, het
„DE GECROONDE LEERSSE"
Michiel de Swaen vertelt in zijn
vastenavondklucht „De gecroonde
leersse" de legende van een schoen
maker, die Keizer Karei V een
dienst bewees en als beloning daar
voor van Keizer Karei het recht
kreeg de keizerlijke kroon boven
zijn laars (uithangbord) te dragen.
Ruim honderd jaar later heeft
zich een zelfde, thans historisch,
feit herhaald in Frankrijk. Daar
leefde nl. de schoenmaker, Nicolaas
Lestrange, die in zijn tijd een grote
beroemdheid was. Hij was o.a. de
vervaardiger van de trouwschoenen
van Lodewijk XIV en werd later
hofsehoenmaker in persoonlijke
dienst van de Zonnekoning. Lode
wijk XIV overlaadde Lestrange met
gunsten, zijn portret werd in de
galerij van beroemde mannen opge
nomen en hem werd een wapen toe
gekend: „De gecroonde leersse."
Het zijn deze gegevens, die de Ne
derlandse maatschoenmakers uit
deze tijd aanleiding gaven om als
hoogste onderscheiding voor vak
manschap „De gecroonde leersse"
in te stellen. In opdracht van de
Vakgroep Maat- en Orthopaedische
Schoenmakerij vervaardigde de be
kende Utrechtse edelsmid Brom,
een in zilver gedreven wisselschild,
met de „gecroonde leersse" als em
bleem, dat de inzet zal zijn van een
nationale vakwedstrijd, die om de
twee jaar gehouden zal worden.
In Juni van dit jaar vindt de
eerste wedstrijd plaats. In „Gooi
land" te Hilversum zal het wed-
strijdwerk worden geëxposeerd en
op een feestavond vindt dan als
besluit de plechtige uitreiking
plaats van dit wisselschild in de
omlijsting van een speciaal voor dit
doel geschreven toneelspel, dat na
tuurlijk als titel draagt: „De ge
croonde leersse".
receptie geven de ouders van de
bruidegom een diner en/of een
feest De kleding hierbij wordt
meestal naar onderlinge afspraak
geregeld. Voor een intiem huwe
lijksfeest kan de heer in smoking
gaan. Bij een smoking mag een
rode anjer in het knoopsgat wor
den gestoken en het is tegenwoor
dig geen zonde tegen de etiquette
wanneer bij een smoking een zwar
te flambard wordt gedragen in
plaats van een hoge hoed, in
tegenstelling met het rok-costuum,
waarbij alleen de hoge hoed mag
worden gedragen en dan alleen een
witte anjer m het knoopsgat
diner op de dag van ondertrouw,
het déjeuner dïnatoire, de foto's
van de bruidsstoet en de auto's of
rijtuigen naar en van stadhuis en
kerk. De bruidegom zal voor zijn
rekening moeten nemen: het huwe
lijksgeschenk aan de bruid de on
kosten van stadhuis en kerk, de
trouwring, diner na de trouw-
receptie, trouwadvertenties en last
but not least: de inrichting van
het huis.
ziet dus wel, wanneer dat
vurige pijltje van Amor eenmaal
raak heeft geschoten, dan komt er
heel wat kijken!
J. S.
Honderden en honderden
Nederlandse kunstenaars heb
ben in de 17e eeuw, die in de
vaderlandse geschiedenis, zij
het misschien enigszins een
zijdig en betrekkelijk, de gou
den eeuw wordt genoemd,
etsen voortgebracht, talrijke
anderen nog hebben er gescha
pen, enkel bij gelegenheden.
Meer dan een mensen-leeftijd
lang, gedurende een periode van
veertig jaren ijverig speuren,
zoeken en vergelijken heeft de
kunstkenner die F. W. M. Holl-
stein is, een ware berg mate
riaal bijeengebracht waarvan hii
nu, na veel geduldig onderzoek
en nauwkeurige studie, de Pu
blicatie is begonnen die, naar
voorzien wordt, 2527 delen zal
omvatten. Wij waren in de gele
genheid de drukproeven in te
zien van het eerste deel van dit
omvangrijk werk dat tot titel
draagt „Dutch and Flemigh
Etchings Engravings and Woad-
cuts" en bii Menno Hertzberger's
internationaal Antiquariaat en
Moderne Boekhandel te Amster
dam het licht ziet.
Een kunsthistorische
uitgave.
Deze uitgave is wat men noemt
een Lexicon. Het geeft een korte
overzichtelijke, zoveel mogelijk
volledige beschrijving van alles
wat er bekend is omtrent de be
oefenaars der grafische kunst,
zowel in de Noordelijke als in de
Zuidelijke Nederlanden. hun
werken, de vindplaatsen daarvan
en de collecties waartoe zii be
hoorden of waarvan zii nog deel
uitmaken, de literatuur daarom
trent. kortom alles wat omtrent
dit onderwerp wetenswaardig is.
Uiteraard zal een dergelijk
werk dat wat zijn tekst betreft
een haast nuchter-zakeliik, sta
tistisch aanzien heeft en bijna
het karakter van een systemati
sche auctie-catalogus bezit, op
de eerste plaats degenen interes
seren die de kunstgeschiedenis
bestuderen en de feunstcritiek
beoefenen. Als zodanig kreeg het
dan ook een gezaghebbend
woord van aanbeveling mee van
de Utrechtse professor van Gel
der. Het is terecht een onuitput
telijke bron van inlichtingen op
dit gebied, een standaardwerk
dat in elke openbare leeszaal of
bibliotheek thuis hoort en in elk
prentenkabinet of museum zon
der ophouden geraadpleegd zal
worden.
Maar het om zo te zeggen
schematisch, prozaïsch karakter
van dit lexicon wordt voor iedere
particuliere kunstliefhebber en
iedere ernstige verzamelaar wel
hoogst aantrekkelijk gemaakt
door de poësie van de ongeveer
tienduizend afbeeldingen van
etsen, gravuren en houtsneden
die in de achtereenvolgende de
len gegeven zullen worden.
Daarvan is de grootste helft, ze-
AETHERIA of Etheria, een
kloosterlinge, waarschijnlijk af
komstig uit Spanje, heeft rond
het jaar 400 in gezelschap van
enige medezusters een pelgrima
ge ondernomen naar Egypte, de
Sinaï, Palestina en Syrië en stel
de haar herinneringen te boek in
de „Peregrinatis ad loca sancta"
de pelgrimsreis naar de heilige
plaatsen. Deze reisbrief is van
grote betekenis geworden, dank
zij Etheria weten we nauwkeurig
hoe omstreeks 400 te Jeruzalem
de Heilige Week werd gevierd.
Duidelijk ziet men nu het ver
band tussen de plechtigheden van
toen en die, welke nog in onze
kerken bestaan. Dat juist voor
deze week de liturgie van de hei
lige stad grote invloed op de
eredienst in Oost en West heeft
uitgeoefend, wordt zonder meer
duidelijk.
Etheria moet iemand van aan
zien zijn geweest, ze kende niet de
last van het overnachten in gast
huizen, ze reisde in de keizerlijke
koetsen. Als een gedeelte van de
MIJNHARDTJES: DE CACHET,
die pnn verdrijft en kou af zet.40 en 75ct
weg onveilig scheen, kreeg ze een
gewapend escorte mee. Overal werd
zij met haar gezelschap door bis
schoppen en monniken ontvangen
vangen en een eindweegs uitgeleide
gedaan.
Dom Morin O.S.B. heeft haar
vergeleken met de reislustige En
gelse miss uit het begin dezer eeuw,
gedecideerd en vrijgevochten. Zelf
geeft Etheria toe, dat zij tamelijk
nieuwsgierig is geen berg is te hoog
geen heiligdom te ver. Alles wat
haar gidsen haar vertellen, gelooft
ze onvoorwaardelijk. Maar met
pijnlijke nauwgezetheid schrijft ze
op wat ze zelf gezien heeft, tot in
de kleinste bijzonderheden, als hoe
laat de diensten begonnen, wat er
gezongen en wat er gelezen werd.
Na deze korte toelichting laten we
haar verslag over de plechtigheden
van Palmzondag volgen.
„Op Palmzondag hebben voor de
middag de gewone Zondagse gods
dienstoefeningen plaats. De Eucha
ristische viering heeft plaats in het
Martyrion, de kerk op Golgotha,
dan wordt de bisschop terugge
bracht naar de Anastasis. de basi
liek der Opstanding, vlakbij gele
gen. Ieder gaat dan naar huis en
eet haastig, want om één uur moe
ten allen weer bijeen zijn in de Ele-
ona de kerk van de Olijfberg,
waar de grot is, waar de Heer ge
woon was te leraren en biddend de
nacht door te brengen. Tot drie uur
blijft men daar bijeen, zingend en
Herinneren jullie je nog hoe Spat
en Jasper de vorige week weer bij
elkaar kwamen? Het was op een
ijsberg, in de Atlantische Oceaan.
Het werd wel de warmste verwel
koming die mogelijk was op zo'n
koude ijsberg tussen Spat en Jasper,
die elkaar in een heel lange tijd
niet meer gezien hadden. Jasper
had het verhaal van zijn belevenis
sen aan de verbaasde Spat gauw
verteld. Op het haventerrein waar
hij was neergekomen had een doch
tertje van de kapitein van een groot
schip, Erna heette ze, hem gevonden
met een gebroken poot en op het
punt te sterven. Door haar goede
zorgen werd hij weer beter en toen
het schip een grote reis ging maken
moest ook Jasper mee. Hoe het af
gelopen is weten jullie: het schip
liep op een ijsberg en zo troffen ze
eikander weer.
Nu over die ijsberg. Het ding had
eerst neigingen om naar het Noor
den af te drijven maar later wijzig
de hij koers. Dat zou nu niet zo erg
EEN VERHAAL
IN VERVOLGEN
door G. GL
zijn als het een gewoon drijvend
eiland was maar 't ongelukkige van
het geval was dat de ijsberg in het
warmere water begon te smelten.
Steeds kleiner werd het wereldje
van de schipbreukelingen en ten
slotte was het niet meer dan een
grote schots. De mannen zetten de
omgekeerde sloep weer op zijn buik
op het ijs en wachtten maar weer
geduldig af tot dat ze op een goede
dag zouden varen. Dat gebeurde
dan ook. Er was nog een flinke
voorraad zeehondenvlees aan boord
en uit enkele huiden maakten ze
een zeil. Een stevige oostenwind
dreef hen voort, met een flinke
vaart naar het Westen. De dagen
gingen voorbij en de lange, bange
nachten waarin ze niets hoorden
dan het klotsen van golven en niets
zagen dan de donkere nacht.
Op zekere dag kwamen er grote
meeuwen over de boot zweven en
toen wisten de matrozen het: er was
land in de nabijheid. Toen ze die
dag en de nacht die er op volgde
nog hadden gevaren en het licht van
de volgende dag aanbrak maakte
de een de ander wakker en een se
conde later helde de boot voorover
omdat allen naar de voorplecht
snelden. Want wat zagen ze daar?
Voor hun ogen strekte zich in de
morgenschemering de stad New-
York uit. Het vrijheidsbeeld stak
hoog boven een mistbank uit. Het
duurde nog een paar uur voor ze
aan een kade aan wal stapten. Toen
had het gerucht van de aankomst
van een vreemdsoortig vaartuig zich
al door een gedeelte van de wereld
stad verspreid. Een leger journalis
ten stond met notitieboekjes in de
hand op de kade. Een geweldig ge
juich brak los toen men bemerkte
dat het gewone blanken waren. Erna
die in een vogelkooi de gebroeders
Spat en Jasper meevoerde werd
door een lange verslaggever bij de
kraag van haar matozenjurkje ge
pakt en in een glanzende auto ge
stopt, de wagen startte en schoot
snel weg uit het publiek dat luid
protesteerde. Ook de politie kwam
er achter dat een der schipbreuke
lingen meegenomen was en met een
paar jeeps zetten ze de achtervol
ging in. Maar de mensen van de
krant waren vlugger. Even later zat
Erna aan een maaltijd van verse
broodjes met muisjes en Spat en
Jasper deden zich te goed aan een
berg van het edelste kanariezaad
dat een vriendelijke juffrouw in de
kooi gooide. Erna moest wel hon
derd vragen beantwoorden. Er wer
den foto's van haar gemaakt, staan
de, zittende, op zij en van voren.
Ook de vogelkooi ging op de foto
met Spat en Jasper er in. De volgen
de dag stond er een lang verhaal
in de krant over de avonturen van
Erna en ook over de belevenissen
van Spat en Jasper. Het verhaal van
de twee mussen kwam ook in de
kinderkrant. De oom Ludo van die
krant was eens met de matroos An-
dries gaan praten en van hem kwam
hij te weten wat de mussen hadden
meegemaakt, van het tijdstip af dat
Spat op het schip kwam. Maar het
eerste, over de tijd op het kasteel
van jonkheer Jasper Lodewijk de
Crommenarm, zijn die Amerikanen
nooit te weten gekomen, dat heeft
alleen in onze kinderkrant gestaan.
(Wordt vervolgd.)
De volgende keer: Spat en Jasper
worden beroemd, ze gaan op bezoek
bij Truman en Marshall, er wordt
zelfs een film van hen gemaakt.
De laatste brieven voor de Paas-
vacantie komen zo zoetjes aan al
binnen. Het zal nu zeker wel even
rustig worden denk ik, want mijn
vriendinnetjes en vriendjes denken
nu meer aan de vacantie, met mooi
weer natuurlijk, dan aan de brieven-
schrijverij. Dus met de Paasvacan-
tie gaan we er allemaal op uit. Oom
Ludo hoort graag van jullie, wat je
al zo hebt beleefd en hij krijgt na
de vacantie natuurlijk een berg brie
ven.
En nu dan de eerste brief van
deze week.
De Witte Zwaan uit H., van wie
ik een hele tijd niets meer heb ge
hoord, kwam mij deze weel; weer
eens verrassen met een leuke brief
waaruit ik op maak, dat ze pas ja
rig is geweest. Als ik het goed heb,
dan wel gefeliciteerd hoor, Zwaan
tje.
Ook Roostakje, ook ai uit H., is
weer van de partij! Die vindt de
vasten zo naar! Kom, kom, dat valt
wel mee, hoor! En ik lees dat je
naar Amsterdam gaat, dat is nog
eens boffen- Ik hoor zeker nog wel
eens, hoe je het daar gehad hebt?
Pietje P. uit W. iook een nieuwe
vriend, die is blij. dat zijn proef
werken zo goed geslaagd zijn. Dan
zal je zeker wel overgaan, hè Piet?
En dan maar weer met volle moed
begonnen na de vacantie! Niet te
veel kattekwaad uithalen hoor!
En daar komt me als laatste van
deze week mijn nieuwe vriend Jan
van G. uit G. met een lang epistel
aanzetten! Die .Tan schrijft een heel
mooie brief, een der beste, die ik
in de afgelopen weken heb ontvan
gen. Het ziet er allemaal even piek
fijn uit! En wat kan die Jan alle
maal schrijven. Hii springt van de
hak op de tak, zoals ze dat noemen,
steeds over wat anders. Ik kom op
je brief nog wei eens een keertje
terug hoor Jan.
En nu allemaal, tot ziens, nog een
week flink werken, en dan gaan we
naar Pasen toe.
Dag allemaal, een stevige hand
van OOM LUDO.
DE LENTE IN HET LAND
De lente is al weer een dikke
week oud en zo langzamerhand
komt ook het mooie weer in aan
tocht. En als het straks vacantie is,
gaan we er allemaal op uit, naar
buiten. We gaan dan kijken naar
de pasgeboren lammetjes, de kalfjes,
naar het jonge groen van planten
en bomen, dat iedere dag mooier en
frisser lijkt. Er is een heleboel te
zien buiten, zelfs in en op de grond.
De kevertjes kruipen uit hun hol
letjes en mieren beginnen al, op
zonnige plekjes tenminste, hun be
drijvig werk. Hele zwermen vogels
trekken al rond en velen zijn al
begonnen hun nestje te bouwen, er
liggen hier en daar al eieren in. Het
is erg aardig om dat leven buiten
te zien, maar laten we er op letten,
dat al dat moois, dat O.L. Heer ons
ieder jaar weer geeft, niet kapot
maken. Dus geen nestjes uithalen,
geen plantjes uitrukken en geen
takken van de bomen snijden. Het is
zo jammer als de vogels merken,
dat hun jongen geplaagd worden.
Ze komen dan vast het volgend jaar
niet meer terug! En de bomen en
struiken komen nooit tot volle bloei,
als iedereen er maar aan zit te pluk
ken. Dus, we gaan fijn naar buiten,
bekijken alles goed, maar blijven
overal af. Afgesproken? Je zult
zien. hoe veel meer plezier je dan
hebt!
DE GOEDE WEEK
Nog een week, en de vasten is
afgelopen. Deze laatste week noe
men we de Goede Week. dat weten
de meesten van jullie zeker wel?
We denken dan extra, meer nog dan
in de afgelopen weken, aan het lij
den en sterven van onze lieve Heer.
En in die goede week zijn er, van
Witte Donderdag af. mooie plechtig
heden in de kerk, waarbij heel die
geschiedenis van het Lijden van
Christus nog eens aan ons voorbij
trekt. We gaan zeker allemaal in
deze dagen naar de kerk? Op school
en thuis wordt er over de plechtig
heden zeker wel het een en ander
verteld, laten we dus allemaal goed
opletten en in de kerk kijken, of
we die mooie plechtigheden goed
kunnen begrijpen. Dan beginnen we
iedere dag goed en vieren we met
des te groter plezier het Paasfeest.
biddend en luisterend naar de le
zingen uit de Schrift. Omstreeks
't negende uur (is 3 uur) trekt men
op naar het hoogste punt, vanwaar
de Heer ten Hemel klom. Opnieuw
wordt er gezongen, gebeden en ge
lezen.
Tegen het elfde uur (5 uur)
wordt het evangelie van de intocht
gelezen „hoe de kinderen met tak
ken of palmen de Heer tegemoet
gingen." En terstond staat de bis
schop en al het volk op en allen
dalen van de Hoge Olijfberg af. Ge
heel het volk gaat voor de bisschop
uit en antwoordt op de hymnen en
beurtzangen telkens weer: „Geze
gend Hij, die komt in de naam des
Heren.'' En al de kinderen ter
plaatse, zelfs die nog niet kunnen
lopen en door de ouders op de arm
of de nek worden meegedragen,
hebben takken van palmen of olij
ven in de hand en zo wordt de bis
schop begeleid op dezelfde wijze als
eens de Heer begeleid werd. En
vanaf de top van de berg tot aan
de stad en vandaar naar de Anas
tasis en midden door de stad, gaan
allen te voet en zelfs voorname
vrouwen en heren begeleiden aldus
de bisschop al zingende en zo gaat
het langzaam, heel langzaam om de
menigte niet te vermoeien. En zo
komt men, als de avond reeds ge
vallen is bij de Anastasis, de basi
liek der Opstanding. Hoe laat het
ook moge zijn, toch worden de
plechtigheden van 't Lueernare (de
dienst van het ontsteken van het
licht, in het Westen later Vespers
genoemd) gehouden. Men bid nog
even bij het Kruis en daarna wordt
het volk weggezonden.
BOEKBESPREKING
Komen de Kartiiuizers
spoedig naar Nederland?
Deze vraag kan het meest af
doend beantwoord worden door de
Katholieken van Nederland zelf.
Wel is een afgezant van deze
„Grootmeesters in het Gebed" on
derweg. Naar men ons mededeelt
heeft een der Nederlandse Karthui-
zers in Italië gezorgd, dat we ons
nu reeds vertrouwd kunnen maken
met hun gebedsleven.
Enige jaren heeft deze karthui-
zer zich bezig gehouden met het
samenstellen van een geheel nieuw
gebedenboek voor zijn Katholieke
landgenoten. Met grote toewijding
venduizend, nog nooit gerepro
duceerd. Het behoeft wel geen
nader betoog, dat dit werk mede
daardoor zijn kostbare waarde
zal krijgen.
Men moet oprechte bewonde
ring hebben voor de oordeel
kundige kennis en smaak waar
mee de samensteller van dit
grootscheepse kunstwerk zijp
stof beheerst. De periode waar
van hii een overzicht geeft, om
vat de 15e, 16e en 17e eeuw. van
ongeveer 1450 tot 1700. Hii gaat
daarbii echter niet chronolo
gisch. maar overeenkomstig de
practische aard van een lexicon
alphabetisch te werk. zodat alle
kunstenaar die in aanmerking
komen, in de volgorde van hun
namen volgens de letter van het
alphabet behandeld zullen wor
den. Het eerst deel dat nu uit is,
loopt van Abry tot Berchem.
Kunstenaar en werken
In afwachting van het afzon
derlijk slotdeel dat de nodige in
dices zal geven voor de pu
blicatie van het gehele werk
waarvan volgens de bedoeling
van de uitgever minstens vier
delen per jaar zullen verschij
nen, zullen ongeveer zes a zeven
jaren nodig zijn! is het nu
reeds hoogst interessant, voor
zichzelf vergelijkende tabellen
op te stellen.
Men zou van de hier in dit
eerste deel behandelde kunste
naars een lijst kunnen maken
van de plaatsen waar zij werden
geboren en waar zij geleefd en
gewerkt hebben. Men zou daar
uit conclusies kunnen trekken
die voor de cultuurgeschiedenis
hoogst merkwaardig zijn. Er ziin
immers niet weinig kunstenaars
die uit de Zuideliik Nederlanden
afkomstig ziin en die zich na
derhand in de Hollandse steden,
vooral te Amsterdam, hebben
gevestigd in een verschijnsel dat
wij ook bii de toenmalige letter
kundigen en woordkunstenaars
waarnemen en dat in het licht
der geschiedenis wel te verkla
ren is.
Hoogst leerzaam is het ook na
te gaan welke onderwerpen door
de kunstenaars werden behan
deld. Om slechts enkele voor
beelden te noemen: de voorliefde
van Claes van Beeresteijn ging
hoofdzakelijk uit naar land
schappen. Robert Willemsz. de
Bautons geeft bii voorkeur zee
gezichten. Stadsgezichten vinden
wij bij Pieter Bast. Jan v. Alme-
loren gaf vooral gezichten van
de schilderachtig aan het water
gelegen Hollandse dorpen rond
Utre.cht. Een veelzijdig talent
vertoont Willem Outgersz. Aker
sloot: behalve om zijn stadsge
zichten is hii bekend om ziin
plattegronden, titelpagina's van
boeken. Bijbelse figuren en af
beeldingen van heiligen. Hij
geeft ook portretten evenals
Hendrik Bary (o.a. van de in
quisiteur Ruard Tapper uit
Enkhuizen). Voorliefde voor die
ren vertonen Pieter Claesz. Ni
colaas Berchem en Abraham
Cornelisz. Begeijn. terwiil Cor
nells Bega zich als het ware
tot min of meer humoristische
mensen-typen voelt aangetrok
ken.
Zo zouden we kunnen door
gaan, maar uit hetgeen we, hier
hebben kunnen vermelden,
in een al te vluchtige schets
blijkt wel in welke mate dit werk
van Hollstein een spiegel is van
de grafische kunst der Neder
landen en. een bewiis van de
belangstelling die zii in onze
tijd heeft en terecht verdient.
Deze uitgave doet de Neder
landse cultuur van Zuid en
Noord in verleden en heden
alle eer aan. HJ.
heeft hij zich verdiept in talrijke
oude liturgieën van verschillende
kloosterorden in vele landen. Vele
gebeden uit deze oude boeken wer
den overgezet in modem Neder
lands, terwijl honderden originele
gebeden werden toegevoegd. Behal
ve deze gebedenschat bevat het ge
bedenboek: Het gebed der Kerk;
Misgebeden; Biecht- en Communie
oefeningen; gebeden tot vele Heili
gen; een dag- en levensheiliging;
de Liturgie der H.H. Sacramenten;
canon van Kerkelijke gezangen met
noten; enz. einz.
De titel is: „Nova et Vetera",
Nieuwe en oude gebeden. Verschijnt
vóór Pasen.
(Van onze verslaggever)
Met een voorstelling van een reeks opnamen uit de dertig
jarige arbeid van de jubilerende Polygoon-maatschappij, waarbij
de specifiek nationale betekenis van een der interessantste en
waardevolste takken van het filmbedrijf werd geïllustreerd,
heeft Polygoon haar dertigjarig bestaan op een waardige wijze
herdacht. Een groot aantal genodigden, grotendeels uit de
filmwereld, heeft Donderdagmiddag met belangstelling in het
Rembrandt-theater te Haarlem kennis kunnen nemen van het
wel en wee van onze bij uitstek nationale filmindustrie.
Naast het hoofdbestuur van de
Ned. Bioscoopbond en vertegen
woordigers van de Engelse filmwe
reld waren ook aanwezig dr. Vroom
namens de minister van O., K. en
W., jhr. Roëll namens de Commis
saris der provincie Noord-Holland
en mr. Bommer namens het Depar
tement van Wederopbouw en
Volkshuisvesting.
FILM MET EXPLICATIE
Het jubileum-programma van
Polygoon werd ingezet met opna
men van de eerste Koninginnefees-
ten in 1920, onhoorbare muziek en
races op „stoomfietsen" zoals de
expli/ateur zeide die, zoals destijds
gebruikelijk, ook nu het filmpro
gramma toelichtte. Met de belang
rijkste gebeurtenissen als de brand
van het Palais d' Eté in Zandvoort
in 1921, de opening van het inter
nationale Hof van Justitie in 1922,
de eerste Indië-tocht der KLM en
de ramp van Borculo in 1925, de
opening van de Noordersluis te
IJmuiden, werd het „stomme tijd
perk" afgesloten.
De geluidsfilm deed haar intrede
met opnamen van de Vierdaagse en
de werkzaamheden aan de Afsluit
dijk. Dan zien we als eerste lid van
het Koninklijke Huis Koningin-
Moeder Emma de Emmabloem-col-
lecte aanbevelen. Vrijwel alle be
langrijke gebeurtenissen van de
dertiger jaren, waaronder het hu
welijk van Prinses Juliana en Prins
Bernhard, de mobilisatie en de In
vasie kregen een beurt terwijl ook
aan de bezetting zelve aandacht
was geschonken. De wederopbouw
van ons land was zeker niet het
minst belangrijke gedeelte, dat in
deze voorstelling aan bod kwam op
een zeer boeiende wijze. Bevrij-
dingsbeelden, opbouw van bruggen
en de drooglegging van Walcheren,
de processen tegen oorlogsmisdadi
gers, de Marshall-hulp en Benelux-
actie, de emigratie en de troonsaf
stand van Koningin Wilhelmina
waren daarin de hoogtepunten.
NATIONALE BETEKENIS
VAN HET JOURNAAL
De oudminister van O., K. en W„
prof. dr. van der Leeuw, gaf ver
volgens een uiteenzetting over de
nationale betekenis van het jour
naal, dat enig in de wereld is ge
bleken. Daarbij wees prof. van der
Leeuw op het fait, dat veelal het
minst actuele in die programma's
juist de meest» culturele waarde
heeft en dat we door de bijzondere
opnamen veel van ons land leren
kennen en waarderen. Ook de his
torische betekenis dezer journaals
is niet te onderschatten.
Met de wens dat dit werk nog in
lengte v»n jaren zou mogen wordei
voortgezet, besloot de spreker zijr
rede.
In Dreefzicht werd daarna eer
zeer druk bezochte receptie gehou
den, waar alle kopstukken van de
filmwereld, vele filmcritici en be
langstellenden hun felicitaties aan
boden.