Automobielindustrie exposeert
Deelnemers aan de Tulpen-rallye
te Noordwijk aangekomen
DE HERDER
VAN DE BERGEN
ij brand
Van Alle Dag
ste Nieuws
ktberichten
1 KWALITEIT
- ALKMAAR
Merkwaardig
en verdacht
Gemechaniseerd sprookje
van de eeuw der machine
Voor #n millioen
aan personenauto's
RADIO
Eindelijk tussen de bollenvelden
Van 277 teams bereikten
188 de finish
64 Rallye-rijders
zonder strafpunten
Naar wij vernemen:
\mandeltjespudding
Hr. Ms. „Malzwin"
kreeg zware averij
Een perspectief
zonder geestdrift
ACHT ADVIEZEN VOOR DE MODERNE MAN
DONDERDAG 20 APRIL 1950
PAGINA 3
VERWACHTING
door het K.N.M.I. te
Ig van Donderdagavond
vond:
Gr BEWOLKING.
met over het alge-
bewolking. Vannaeht
plaatsen voornamelijk
ronden lichte nacht
dag iets hogere tem-
ian vandaag. Matige
wind uit Oostelijke
(Adv.)
ar Alkmaar, Heem-
2; Willem H. Ankrin-
en Helder, Kazerne
st; Tinus Blokker
sum, Pelgrimweg 41;
C. M. naar Haarlem,
9; Tromp Wiebe naar
ras, Vijzellaan 220 c;
W. Ankringa (wed.
,mp) naar Alkmaar,
119: Willem Pater
>rl, Hargervaart 187.
E PAUS ONTVING
ISTER STIKKER
ANSTAD, 20 April
De Paus heeft mr.
:er, de Nederlandse mi-
Buitenlandse Zaken,
van de O.E.E.S., in par-
audiëntie ontvangen,
tikker werd vergezeld
•nr. M. W. van Weede,
jon gezant en gevol-
minister bij de Heilige
iorbereiding en uitvoe-
reventieve maatregelen
igevaar. Door de hulp-
;ullen de vaste lasten
kmaarse Brandweer ntet
r de hulpverlening kan
met het aanwezige ma-
sreenkomst Is de bijdra-
buitengemeenten bepaald
laximum per brand, plus
loot een vast bedrag
ler inwoner, voor Scher-
i Zd. en Nrd. Schermer
voor Uitgeest van 9 ct
:r. B. en W. stellen de
te besluiten bedoelde
ïsten aan te gaan.
jrs Middenmeer
23, gerst 26.5028. ha-
.50, rogge 22.75—23.75;
den 2931.50; schokker
-31.50; karwijzaad 80
ooi geperst 7075; rode
i geperst 6075; haver-
tro, tarwestro, roggestro,
—20; voederbieten met
:te 20; ingekuild bieten-
5; voeraardappelen 3
;n gerst noteerden iets
de laatste weken. Daar
in de prijzen van de
en nog steeds dalende.
is weinig vraag meer.
ie handel, voederbieten
ARMARKT ALKMAAR
iks (vorig jaar 1179)
en 625925; melkkoeien
gelde koeien 500—700;
n 500750; gelde vaar-
50 pinkstieren 5001000.
matig,
OP LANGENDIJK, 20
14.000 kg witlof I 4348;
3500 kg prei 81.
20.000 kg witlof: I
12—56, III 34—16, IV 34-42
bieten A 6.B 4.
rER, PURMEREND E.O.,
Bevelanders 11; witlof
de kool 3033; spinazie
i 817; andijvie 3052;
10; rabarber 2027; gare
16; winterpeen 15; uien
3—46; Winterjan 2932.
ÏNHUIZEN 20 April 1500
f I 44—47; II 31—38; III
00 kg. rode kool 54.10; af-
27.
SCHARWOUDE, 2000 kg.
3,— 113.50; 9000 kg. prei I
Iï 0.26—0.35; 4500 kg. ro-
2.60—58.50; 40500 kg. wit-
-0.58: Ib 0.42—0.50; II 0.42
J 0.35-0.45- III 0.37—0.44.
i moot 75 ct
moot 75 ct
aan moot 75 ct
per pond 45 ct
per pond 25 ct
per pond 65 ct
per pond 90 ct
per pond 1.40 ct
per pond 40 ct
G 10 ct per stuk
25, 1.50 per pond
1.75 per pond
- Telef. 3933
merhoek Tel. 4994
WIJ BEZORGEN
uEN 90 ct. per kg.
De ervaringen, welke we de
laatste tientallen jaren hebben op
gedaan met personen en groepen,
die trachten hun idiologische op
vattingen in de staatkunde tot
uiting te brengen, zijn niet bepaald
bemoedigend geweest. Daarbij den
ken we nog niet bepaald aan de
nazi's en communisten, die letter
lijk geen middel onbeproefd lieten
om htm idiologie aan de mensheid
op te dringen, gewoonlijk met
methoden, waarbij de beruchte
theorie, dat het doel de middelen
heiligt, rücksichtlos, werd toege
past.
Wat intussen deze zelfde heren
niet weerhield, (vroeger in „Volk
en Vaderland" en tegenwoordig in
„De Waarheid") de Jesuïeten nog
altijd van deze theorie te beschul
digen. Hoewel deze beschuldiging
alleen met een grove tekstverval
sing te handhaven is.
Maar dit in 't voorbijgaan.
Het zijn echter niet alleen nazi's
en communisten die met alle mid
delen h m idiologie op staatkundig
terrein trachten door te voeren, ook
de socialisten hebt>en daar een
handje van.
Nemen we nu eens de kwestie
Spanje.
Terwille van de strategische ver
dediging van West-Europa zijn alle
militaire deskundigen vrijwel una
niem van mening, dat het Iberisch
schiereiland in dit defensief pact
moet betrokken worden, omdat de
strategische ligging van Spanje
voor de verdediging van West-
Europa zulke geweldi e voordelen
biedt. Niet alleen door de beheer
sing van de Middellandse zee, maar
ook omdat Spanje op natuurlijke
wijze door de Pyreneëen afgesloten
van Europa, een prachtige gelegen
heid iedt, een eventuele vijand, die
West-Europa tot Zuid-Frankrijk
zou hebben bezet, vanuit de lucht
te bestrijden.
Maar de socialistische labour-
regering, die om zuivere politiek
idiologische redenen Spanje buiten
de Europese samenwerking wil
houden, heeft ook nu weer, terwijl
het om de hoogste belangen van
West-Europa ging, zich tegen deze
samenwerking met Spanje verzet,
omdat er in Spanje een politiek
regiem heerst, dat lijnrecht staat
tegenover de d- socratische idiolo
gie van de Engelse socialisten.
Men zou voor dit standpunt nog
enige eerbied kunnen hebben als
beginsel, indien het niet zo hope
loos inconsequent werd toegepast.
Want ditzelfde socialistische En
geland, dat zulke onoverkomelijke
bezwaren heeft tegen de dictatuur
van Franco, heeft plotseling hele
maal geen bezwar n meer, wanneer
het betreft een samenwerking met
dictatora als Stalin, Tito, Mao e.a.
ofschoon ieder onpartijdig mens zal
oegeven, dat de Franco-dictatuur
toch maar een onschuldig kinder
spel is, vergeleken bij die van de
communisten.
Toen de Communistische dictator
Mao, in China aan het bewind
kwam, was Engeland een der eer
ste landen om deze dictator te er
kennen en diplomatiek me hem sa
men te werken.
Ook nu met Tito, hoewel sinds zijn
fuzie met Stalin, in de communisti
sche dictatuur van Joego-Slavië
niets veranderd, is Engeland dage
lijks in Belgrado bezig het aap
wat heb je mooie jongen" te spe
len, alleen omdat deze samenwer
king met de dictator Tito momen
teel de mogelijkheid schept voor
een pro-Engelse economische poli
tiek.
Eenzelfde inconséquente en be
ginselloze houding zien we ook bij
de Ned. socialisten. Toen minister
Stikker in November j.l. een
schuchtere poging deed het normale
diplomatieke verkeer met Spanje te
herstellen, kwam de heer v. d. Goes
van Naters daartegen onmiddellijk
in verzet. De Spaanse dictatuur
moest geboycot blijven.
Maar dat Nederland normale di
plomatieke betrekkingen onder
houdt met communistische dicta-
tuurstaten in centraal en Oost
Europa, die n.b. brutaal de Ned. di
plomatieke rechten schenden en
onze veiligheid bedreigen, daar
heeft de heer v. d. Goes van Naters
geen enkel bezwaar tegen.
Toen enkele weken geleden be
kend werd, dat de Militaire Staf-
raad der Geallieerden in Den
Haag, besloten had, ook Spanje op
te nemen in deze militaire verde
digingsplannen, kwam het socialis
tische Kamerlid de heer Goedhardt
onmiddellijk met een artikel in
„Parool" om daar tegen stelling te
nemen. Een democratisch land als
Nederland moest zich krachtig ver
zetten tegen elke samenwerking
met de Spaanse dictatuur.
Maar tevergeefs zien we de laat
ste weken uit naar een artikel van
dezelfde heer Goedhart, nu minister
Stikker het voornemen heeft aan
gekondigd van Nederland om diplo
matieke betrekkingen aan de kno
pen met de dictatoriale communis
tische regering in China.
Blijkbaar verzet de socialistische
idiologie zich alleen maar tegen een
dictatuur die rechts georiënteerd is,
maar het t. ze niet de minste be
zwaren tegen ^een communistische
dictatuur, ook a' is deze in wezen
ook veel onmenselijker en mens
onwaardiger.
Sommigen zullen daar misschien
uit concluderen, dat het rode bloed
altijd kruipt waar het niet gaan
kan.
Maar in elk geval is deze incon
sequentie in de socialistische idiolo
gie wel in hoge mate merkwaardig
en verdacht.
J. H.
(Van onze verslaggever)
Nu we 'n paar uur in hel1 R.A.I.-gebouw hebben rondgedren
teld, moeten we onwillekeurig denken aan die humoristische
plaatjes, waarop Pa in volle overgave met 'n spoortreintje ligt
te spelen, terwijl zoonlief krijsend van verdriet moet toezien.
Het enthousiasme, waarmee al die grote mensen opgetogen
rond de fonkelende en glanzende personenwagens krioelen, is
alleen te vergelijken met de verrukking van kinderen in een
speelgoedwinkel.
gulden telt u ervoor neer, waarvan
4000 in ponden. De wagen is echter
met een maand of drie leverbaar.
Kleiner zijn b.v. de Al,vis en de
Austin, mooi en degelijk materaa];
het aantrekkelijke in de Engelse
middelzware wagens is juist wat
de Amerikanen vaak missen: karak
ter.
Laten we maar eerlijk zijn: zo
oud als we worden we blijven
altijd kinderen. Vol verrukking
over nieuw spoelgoed en gepakt
door de sfeer van het sprookje.
Deze RAI is een sprookje. Het ge
mechaniseerde sprookje van de
eeuw der machine.
Er staat daar voor een dik mil
lioen bij elkaar. De Amerikanen,
heel groot, heel luxueus en heel
duur. Studebakers met de 1950-stijl
van constructeur Loewy, zo'n 13.000
gulden en alleen voor dollarbezit-
ers; Kaisers met één handbewe
ging te veranderen van een luxueus
zes-persoonswagen in een ruime
bestelauto, een dikke elfduizend.
Ford, ook al majestueus, maar toch
eerder op utility bedacht. En Che
vrolet, die een wagen speciaal voor
de tourist heeft uitgedacht.
De Yanks staan in deze tentoon
stelling geheel apart. Men wenst
in de USA nu eenmaal geen kleine
wagen en dus wordt-ie niet ge
produceerd. Dat is in Europa an
ders. Neem nu de Britten, die hier
met niet minder dan twintig mer
ken zijn vertegenwoordigd drie
meer dan de U.S.A. Engeland
brengt zijn grote wagens en zijn
heel kleine. In de grote klasse b.v.
de Jaguar XK sport-tweezitter van
31/2 liter, die in standaarduitvoe
ring maar even 234 km per uur
heeft gehaald op gewone pomp-
benzine; een dikke zestienduizend
Het mooiste speelgoed leverde
naar onze smaak wel de Simca
rS port-coupé 13.000.en Fiat.
De eerste een lage (1.30 meter)
stroomlijncarrosserie met 4 cylinder
motor van 1221 cc.; maximum-snel
heid 130 km en verbruik 1 op 10.
Fiat brengt als verrassing een
gloednieuwe 1400 en een klein ju
weel: de Fiat 110 Sport, met zo
nodig vier zitplaatsen.
Om eén lang, wild en altijd-on-
volledig verhaal kort te maken:
hedenmiddag zijn de poorten van
de RAI door prof. Brouwers, secre
taris-generaal van het ministerie
van Econom. Zaken geopend en de
internationale automobielindustrie
nodigt u uit. En de Nederlanders,
die mede exposeren doen dit met
de buitenlanders. Zijn zij niet de
fabrikanten van honderden onmis
bare accessoires en zelfs, zoals Pen-
nock, van complete en voortref
felijke! carrosserieën?
De „kleintjes"
Dat is zelfs nog zo met de „klein
tjes". Juist op tijd zagen de Engel
sen in, dat zij in de Duitse Volks
wagen en de Franse Renault-4 een
dodelijke concurrent kregen op het
continent Dat gevaar is voorbij.
„Another Morris" staat er op de
Minor, nu in Nederland geassem
bleerd. Morris Minor, Panhard,
Volkswagen, Renault en Fiat wed
ijveren ook op de RAI in lage prijs,
kleine afmetingen, bedrijfszuinig-
heid en -zekerheid! Het ene type is
nog uitgekookter dan het andere:
er is met millimeters gewoekerd,
maar een knappe bestuurder, die
het zich verwonderlijk ruim en
comfortabel gezeten kan reali
seren.
De Duitsers komen terug! We
zagen een mooie Borgward-Hansa
1500 48 PK bij 4000 toeren en
houdt u vast! Das Kleine
Wunder. Ja, de DKW zal in Jnli
a.s. leverbaar zijn. Gegevens: twee-
cylinder-tweetakt, 688 cc, 20 PK bij
3600 omwentelingen per minuut
trekken het 830 kg zware wagentje
met maximaal 90 km per uur over
de weg. En dat alles bij een ben
zineverbruik van 7,5 liter op 100
km. Bovendien vertelde de impor-
PROGRAMMA
VRIJDAG 21 APRIL
HILVERSUM 1, 402 m.
7.00—24.00 NCRV.
7.00 Nieuws; 7.15 Gewijde mu
ziek; 7.45 Een woord voor de dag;
8.00 Nieuws en weerberichten; 8.15
gram. muziek; 9.15 Voor de zieken;.
9.30 Waterstanden; 9.35 gramofoon-
muziek; 10.30 Morgendienst; 11.00
Fluit en piano; 11.30 Gramofoon-
muziek; 12.00 Volksliederen; 12.30
Mededelingen; 12.33 Marinierskapel
13.00 Nieuws; 13.15 Volksmelodieën
13.35 Gramofoonmuziek14.10 Ka
merkwartet 14.40 Voordracht; 15.00
Gramof oonmuziek; 15.15 Kamer
koor; 15.40 Voordracht 16.00 Piano
recital; 16.30 Omroeporkest en so
list; 17.30 Reportage; 17.45 Prome
nadeorkest en solist; 18.15 „Het
Evangelie in esperanto" 18.30 Man
nenkoor; 18.45 ,.CWV-kwartier"
19.00 Nieuws; 19.15 Regeringsuit
zending; 19.35 Gramof oonmuziek;
19.40 Radiokrant; 20.00 Nieuws;
20.05 Gramofoonmuziek; 20.30
.Haak in"; 21.00 Populaire muziek;
21.20 „De internationale Christelijke
vredesbeweging", causerie; 21.40
Concertgebouworkest en solisten;
22.45 Avondoverdenking; 23.00
Nieuws; 23.1524.00 Gramofoon
muziek;
HILVERSUM 2, 298 m.
7 00 AVRO, 10.00 VPRO, 10.20
VARA, 12.00 AVRO, 16.00
VARA 19.30 VPRO, 21.00 VARA
22.40 VPRO, 23.00 VARA.
7.00 Nieuws; 7.15 Ochtendgym
nastiek; 7.30 Gramofoonmuziek;
8.00 Nieuws en weerberichten; 8.18
Gramofoonmuziek; 8.50 Voor de
vrouw; 9.00 Gramofoonmuziek;
10.00 „Thuis", causerie; 10.05 Mor
genwijding 10.20 Gramofoonmuziek
10.30 Voor de vrouw; 10.45 Alt en
piano; 11.05 Voordracht; 11.25 Or
gelspel; 12.00 Lichte muziek; 12.30
Mededelingen; 12.33 Sportpraatje;
12.45 Gramofoonmuz. 13.00 Nieuws
13.15 Orgelspel; 13.45 Gramofoon
muziek; 14.00 Voop de vrouw; 14.20
Alt en piano; 14.40 Pianovoordracht
15.00 Voordracht: 15.20 Kameror
kest en solist; 16.00 Gramofoonmu
ziek; 16.30 Voor de jeugd; 17.00
Pianoduo; 17.20 Muzikale causerie;
18.00 Nieuws; 18.15 Felicitaties;
18.30 Voor de strijdkrachten; 19.00
„Denk om de bocht"; 19.15 Orgel
en zang; 19.30 Causerie over de
Hollandse gemeente in Londen;
19.45 Radiokrabbel; 19.55 Berichten
20.00 Nieuws 20.05 Boekbespreking
20.10 Gramofoonmuziek; 20.35
Mens onder mensen", causerie;
21.00 Verzoekprogramma; 21.25
Aether-forum"21.55 Buitenlands
weekoverzicht; 22.10 Theaterorkest
en koor met solisten; 22.40 „Van
daag", causerie 22.45 Avondwijding
23.00 Nieuws; 23.1524.00 Gramo
foonmuziek.
BRUSSEL, 324 m.
12.00 gramofoonmuziek; 12.30
Weerberichten; 12.32 Trio; 13.00
Nieuws; 13,15 Orgelspel en zang;
14.00, 14.45 en 15.45 Gramofoonmu
ziek; 16.10 Verzoekprogramma;
17.05 Nieuws; 17.15 Muzikale kro
niek; 18.10 Causerie; 18.20 Gramo
foonmuziek; 18.30 Voor de soldaten
19.00 Nieuws; 19.30 Gramofoonmu
ziek; 19.50 Radio-feuilleton; 20.00
Filmmuziek; 20.15 Filmrevue; 20.30
Symphonie-orkest en solist; 22.00
Nieuws; 22.15 Verzoekprogramma;
23.00 Nieuws; 23.05—24.00 Gramo
foonmuziek.
tear ons, dat dé DKW scherp met
de andere kleine wagens zal con
curreren.
De eerste controlepost in Nederland voor de Tulpenralley-
rijders was de Philips schouwburg te Eindhoven. Enkele wagens
melden zich in Eindhoven.
vertrok gisterenmorgen een
speciale.. Skymaster van de K.L.M.
met 52 Nederlandse emigranten
van Schiphol naar Australië
werd de N.V. Dikker Thijs,
het bekende Amsterdamse restau
rantbedrijf in de Leidsestraat,
wegens overtreding der prijzen
beschikkingen, veroordeeld tot
5000 gulden boete
is dr. N. P. Badenhuizen, thans
werkzaam aan de N.V. Ned. Gist
en Spiritusfabriek te Delft, be
noemd tot hoogleraar in de bota
nie aan de universiteit van Jo
hannesburg in Zuid-Afrika
zullen de 44 Nederlandse mili
taire leerling-vliegers, die in
Amerika worden opgeleid, ver
moedelijk op 23 Mei a.s. per
K.L.M. naar hun plaats van be
stemming vertrekken
bracht minister Spitzen, verge
zeld van enkele ambtenaren van
zijn departement, gisteren een
bezoek aan Rotterdam. De minis
ter uitte zijn bewondering voor
het havenherstel
arresteerde de Haagse politie
een Amsterdamse bediende bij
een import- en exportfirma, die
er met 700 gulden en een nieuwe
fiets van zijn firma vandoor was
gegaan. Van het geld was nog
f 142.50 over......
is mr. C. J. G. Becht, laatstelijk
fungerend burgemeester van Sura-
baja, m.i.v. 1 Mei a.s. benoemd
tot burgemeester van Vaals
werd de 35-jarige H.W. uit
Bodegraven gisterenmorgen te
Den Haag door een solex aange
reden en overleed later op de dag
in het ziekenhuis. De bestuurder
van de solex had geen voorrang
verleend
hebben de Belgische oorlogs
invaliden, die momenteel in ons
land vertoeven, gisteren een boot
tocht gemaakt door de Amster
damse havens en grachten en ver
volgens een bezoek gebracht aan
Hillegom
MWKWTA -
U proeft het direct
ef nóg meer amandelen dan vroeger.
(Adv.:
Na de zeer vermoeiende en in
spannende tochten door Luxem
burg en België zijn gistermorgen
de rijders van de Tulpen Ralley
in Nederland aangekomen. Voor
de eerste kennismaking met Ne
derland hadden de buitenlandse
tulpenralleyrijders niets dan lof
en met onze landgenoten zelf, die
zich weer in eigen omgeving wis
ten, was het al niet anders. De
eerste controle vond plaats in
Eindhoven in het Philips-ont-
spanningsgebouw.
Gisternacht om 12 minuten voor
drie kwam de eerste equipe de
lichtstad binnen. Het waren de
Engelsen H. Corsley K. Beau
mont met Austin en van dat mo
ment af is de controlepost door
lopend aan het werk gebleven.
De eerste Nederlanders die zich
meldden waren de heren H. de
Jong en vader en zoon E. J. en
M. C. Brummelhof uit Amster
dam.
Om 4 uur 35 kwam te Arnhem
het eerste equipe binnen. Het was
het Engelse equipe W. H. Robin-
son-T. Ward-L. - E. Holl met Jo-
wett. Zij waren onverstoorbaar
ten aanzien van de moeilijkheden
van deze rit en ook de flegma
tieke Engelsen die daarna met
korte tussenpozen binnenkwamen
toonden geen blijk van enige ner
vositeit in verband met de onder
vonden moeilijkheden. Toch moet
de oogst aan strafpunten groot
zijn geweest.
Op de weg tussen Eist en Nij
megen wilde een trailer juist
oversteken toen de Nederlandse
equipe A. P. C. Laane en mej.
G. Fick (Vauxhall) met een be
hoorlijke snelheid aankwam.
Laatstgenoemden weken uit en
sloegen hierdoor enkele malen
over de kop. Mej. Fick is met een
lichte hersenschudding in het
Canisius-ziekenhuis te Nijmegen
opgenomen, terwijl de heer Laane
wederom naar huis is gegaan.
Vanaf 6.38 uur gistermorgen,
toen de eerste Ralleyrijder, de
Engelsman Ainsworth met Hea-
ley, in Glasgow gestart, door
kwam, passeerden tot vanmorgen
10 uur ongeveer 120 rijders de
controle te Hengelo. Er waren
heel wat uitvallers te noteren.
Alle bestuurders maakten mel
ding van het feit, dat zij een
zware nachtelijke rit achter de
rug hadden.
Gistermorgen werd gemeld, dat
het Engelse team H. Crossley-K.
Beaumont met Austin, dat te
Glasgow is gestart, in de buurt
van Almelo tegen een boom is
gereden.
Crossley is met zware verwon
dingen naar het ziekenhuis ge
transporteerd. Zijn teamgenoot
Beaumont kwam er echter met
lichte verwondingen goed af. Hun
wagen is totaal vernield.
Om 9.24 kwamen de eerste rij
ders in Groningen aan. Het waren
de Engelse teams Ph. G. Walton-
Jw. Kirkley met Vauxhall en W.
H. Robinson-T. Ward-L. E. Holl
op Jowett.
Na. de inwendige mens te heb
ben versterkt, vertrokken de equi
pes in de richting Leeuwarden,
waarna zij de tocht via de Afsluit
dijk en Alkmaar (routecontróle)
naar Noordwijk aan Zee voort
zetten.
De Engelse equipe Ph. G. Wal
ton-J. W. Kirkley met Vauxhall
arriveerde als eerste in Alkmaar,
het Engelse damesteam mevr. N.
E. H. Forster en mej. A. Buckle
met Jaguar volgde spoedig daar
na, terwijl de rijders H. de Jong-
E. J. Brummelhof en M. C. Brum
melhof de rij der Nederlanders
openden.
De meeste ralleyrijders zagen
er vermoeid uit, maar een ieder
was het er over eens dat de En
gelse damesequipe hierop een uit
zondering maakte.
Als eerste van de deelnemers
aan de Tulpenralley heeft zich de
Engelse equipe Walton-Kirkley,
startnummer 3, met Vauxhall,
aan de controle te Noordwijk ge
meld. Geleidelijk aan volgden
daarna de anderen.
De Engelse damesequipe van
mevr. J. Cooke, mevr. Bache en
mevr. Watson, die op Ford te Den
Haag is gestart, heeft de coupe
des dames van de Tulpensterrit
1950 gewonnen.
Gestart zijn in totaal 277 teams,
waarvan er 188 te Noordwijk aan
Zee zijn aangekomen en gecon
troleerd. Het aantal uitvallers be
droeg dus 89. Van de 188 equipes
die aan de finish kwamen, bleken
er 64 zonder strafpunten de ge
hele route te hebben afgelegd,
waarbij echter eventuele straf
punten ten aanzien van de tech
nische controle niet in aanmer
king zijn genomen.
Van deze 64 teams zonder straf
punten zijn er 43 in klasse 1
(1500 cc en hoger), 12 in klasse 2
(1100-1500 cc), 7 in klasse 3 (750-
1100 cc) en 2 teams in klasse 4
(tot 750 cc).
Gisterenmorgen stootte Hr.
Ms. mijnenveger „Malzwin" na
bij Hoek van Holland op een
wrak. Na onderzoek door dui
kers is gebleken dat het schip
een scheur in de huid heeft van
2.50 meter bij 0.50 meter. Drie
bergingsvaartuigen en een 140-
tons bok hadden de „Malzwin"
Gisteravond in de takels. Het ge
heel werd door de sieenboot
„Blankenburg" naar Vlaardingen
gesleept.
De „Malzwin" die tijdens de
veegoperaties een snelheid had
van 15 mijl" liep even buiten de
pieren op een wrak. dat nog niet
was verkend. Hierdoor scheurde
de huid open van de boeg tot
onder de machinekamer. De boot
werd in zinkende toestand in de
berghaven aan de grond gezet
De reddingsboot heeft geen assi
stentie behoeven te verlenen.
De bemanning is door andere
mijnenvegers aan boord geno-
rpen. Alleen de commandant, de
luitenant ter zee derde klasse J.
M. Schalkwijk en de eerste offi
cier zijn aan boord gebleven.
VERZETSSTER OOST-AZIË
VOOR MARINE-OFFICIER
De bevelhebber der Zeestrijd
krachten en chef Marinestaf, vice
admiraal jhr. E. J. van Holthe
reikte gisteren te 's Gravenhage de
verzetsster Oost Azië 194245 uit
aan de luitenant ter zee der eerste
klasse E. H. van Rees.
Codificatie materieel van
Zee-, Land- en Luchtmacht
Teneinde de bevoorrading van
de Nederlandse! strijdkrachten
door vergemakkelijking van het
uitwisselen van goederen tussen
de onderdelen te vereenvoudigen
en ten einde, door vergroting van
de mogelijkheid van gemeenschap
pelijke inkopen en van het com
bineren van voorraden, te komen
tot een economischer gebruik van
begrotingsgelden, heeft de minis
ter van Oorlog en Marine beslo
ten een gemeenschappelijk bureau
voor het codeficeren van het ma
terieel van Zee-, Land- en
Luchtmacht in te stellen.
BUITENLANDS OVERZICHT
De aanbieding van de jaarlijkse
begroting in het Engelse parlement,
is steeds een belangrijk politiek
evenement, al wordt ook deze span
nende gebeurtenis in dit land, waar
de traditie nu eenmaal een over
wegende rol speelt, gedegradeerd
tot een saaie vertoning.
Immers, deze traditie vereist niet
alleen elk jaar opnieuw bij deze
plechtigheid een stipte naleving van
het bestaande protocol, waarbij
o.m. wordt voorgeschreven, dat de
kanselier van de schatkist in
hoogst eigen persoon, deze millioe-
nennota naar het parlement brengt,
waarbij dit staatsstuk moet opgebor
gen worden in een rood leren kof
fertje, dat ook in het Victoriaanse
tijdperk reeds door de „grand old
man" Gladstone werd gebezigd.
De historie wil, dat deze n°ta niet
zonder meer aangeboden wordt, zo
als dit bij ons op de derde Dinsdag
(n September het geval is, maar dat
de kanselier ze vergezeld doet gaan
van een uitvoerige toelichting in
een zo technisch en objectief moge
lijke vorm. Sir Stafford Cripps had
Dinsdagmiddag niet minder dan
twee en een half uur nodig voor
deze uiteenzetting, waarvan 2 uur
en een kwartier heengingen met
formules te debiteren en alleen in
het laatste kwartier concrete mede
delingen werden gedaan over het
te voeren beleid in het komende
jaar.
Wanneer men nu weet. dat hei
Lagerhuis ditmaal bij deze plechtig
heid „au grand complet" aanwezig
was, omdat de Labours een hinder
laag vreesden van de Conservatie
ven en deze laatsten „in pleno"
moesten opkomen om deze indruk
te vestigen, dan kan men zich on
geveer een idee vormen hoe gezel
lig het Dinsdagmiddag was.
Was dit alles nu nog maar be
loond in dit laatste kwartier door
sensationele mededelingen die de La-
bour-afgevaardigden met vreugde
hadden moeten vervullen en de con
servatieven volop stof hadden ge
geven voor een gefundeerde oppo
sitie, dan had men voor al deze
verveling nog enige compensatie
gekregen. Maar ook daar was geen
sprake van en mag men de Engelse
pers van gisteren in haar nabe
schouwingen geloven dan miste
deze begroting elk sensationeel ele
ment en heeft ze bij vriend noch
vijand enige geestdrift gewekt.
De 5 millioen georganiseerde En
gelse arbeiders, die de laatste we
ken eisen en dreigen om een loons
verhoging, omdat ze bij de geste
gen levensstandaard de touwtjes
niet meer bij elkaar kunnen krijgen,
kregen ten antwoord, dat aan een
loonsverhoging niet kan worden ge
dacht, omdat daardoor de gehele
begroting en ook de met veel moei
te weer gesaneerde handelsbalans
ondermijnd zou worden. Ook de
middenstand, die evenals hier luide
verkondigt, dat de hoge belastingen
hun bestaansmogelijkheid ondermij
nen. kregen ten antwoord, dat aan
enigszins ingrijpende belastingver
laging niet kan worden gedacht.
Alleen zullen alle Engelsen op de
eerste 250 pond van hun inkomen
ongeveer elf pond minder mogen
betalen aan de fiscus, wat volgens
de Daily Telegraph van gisteren
neerkomt op een potje bier of een
pakje shag per week.
///WW////////'"'"*'"''™'"
Op plaatsen, waar alle baardharen in eén
tichting groeien, moet U scheren met snelle
heen en weer gaande bewegingen.
Morgenavond het volgende advies.
N.V. PHILIPS' VER KOOP.MAATSCHAPPIJ VOOR NEDERLAND EINDHOVEN
i Advertentie!
MaaT deze geringe concessie
moet leiden tot een aanzienlijke
verhoging van de belasting op de
benzine, die vap vandaag af in En
geland 3 shilling per gallon zal be
dragen, hetgeen neerkomt op 40 ct.
per liter. Belastingvrije schenkin
gen vap firma-aandelen aan direc
teuren en familie en de post be-
drijfsonkosten zullen in aanmer
king komep voor een speciale be
lasting. Verder preekte Cripps de
grootst mogelijke soberheid, want
de defensieuitgaven zijp gestegen
tot een bedrag van 780 millioen
pond. het hoogste bedrag ooit per
jaar in Engeland besteed.
Dit enorme bedrag wordt op de
voet gvolgd door de uitgave voor
de sociale gezondheidsdiensten,
welke 756 millioep vragen. Zo is er
niemand, die door dit financiële
perspectief bevredigend of tevreden
Is en gezien het feit dat dit jaar i"
Engeland waarschijnlijk opnieuw
Algemene verkiezingen zuilen wor
den gehouden, zullen de labourafge-
•raardigden wel het minst met <ie
begroting van Cripps in hun s'-
zijn.
De vakverenigingen lieten in elk
geval gisteren reeds hun ontstem
ming horen, en hoe de onnositie er
over denkt, zal Churchill ons wel
onthullen, wanneer hü zijn grote
-ede over deze begroting houdt.
FEUILLETON waren allen onder de invloed en
praatten en lachten, terwijl ze
zo nu en dan zongen of ordinaire
HAROLD BELL WRIGHT
33.
Er moet nooit iets tussen jou en
mij komen, nooitnooit. Ik.
ik wil, dat het altijd tussen ons
blijft zoals het nou is. Ge bent
altijd zo goed voor me geweest
vari kleins af aan, en ge hebt
die grote Lem Wheeler met de
zweep gegeven, omdat hij me
plaagde. Ikik geloof niet, dat
ik het zou kunnen uithouden, als
ik niet wist, dat ge ergens in de
buurt waart." Ze hield op en
snikte haast. Het was bijna te
veel. De man draaide zich om in
zijn zadel, en de paarden ston
den blijkbaar uit eigen beweging
stil. Zónder een woord strekte
de grote kerel zijn armen uit en
het meisje, als gedreven door n
macht buiten haar, voelde, dat
ze zich naar hem overboog.
De betovering werd verbroken
door het getrappel van paarden
en de klank Van luide stemmen.
Een ogenblik bleven ze zo bewe
gingloos alsof ze ruw uit een
droom gewekt waren. Het geluid
kwam dichterbij. Toen zei de
jonge Matt: „Het is Wash Gibbs
en zijn bende van de distilleer
derij. Rij vlug het bos in."
Er was geen tijd om te vluch
ten. In het heldere maanlicht
zouden ze gemakkelijk herkend
zijn, en er zou een wilde jacht
volgen. Van de weg afgaand,
dwongen zij hun paarden een
dichte groep bomen in te rijden,
waar ze afstapten en de dieren
aan de kop vasthielden. Nauwe
lijks hadden ze zich zo opgesteld,
of de eerste van de troep bereik
te de plaats waar ze een ogen
blik tevoren nog reden. Wash
Gibbs was gemakkelijk te ken
nen aan zijn reusachtig voorko
men en bii hem waren nog tien
anderen, die twee aan twee re
den en van wie jonge Matt er
'verscheidene kende als de los-
bandigste kerel in de streek. Ze
moppen tapten.
„Zeg, Wash", riep er een, „wat
zul je doen als de jonge Matt
er is?" De onontdekte luisteraars
konden 't antwoord van de aan
voerder niet horen, maar zij die
in de buurt van de spreker wa
ren lachten en schreeuwden van
Eret. Dan hoorden de twee in
et bos de laatste man in de rij
duidelijk aan zijn metgezel vra
gen: .Denkt ge. dat hij vechten
zal?" en terwijl ze uit het ge
zicht verdwenen, antwoordde de
ander: „Wash zal hem wel mores
leren."
Toen het geluid uitgestorven
was, wendde de jonge Matt zich
tot het meisje: „Vooruit, we mo
gen hen niet uit het oog verlie
zen."
Sammy echter wilde niet mee.
„O, Matt, ge moet nog niet gaan.
Hoorde ge niet, wat die man zei?
Ze moeten jou hebben. Laten we
hier wachten, tot ze helemaal
weg zijn."
„Dat is niet waar, ze moeten
mij niet hebben," antwoordde de
gróte kerel. En voor de jonge
vrouw nog meer kon proteste
ren, had hij haar zo licht in het
zadel getild of ze een kind was
Dan op de rug van zijn eigen
paard springend reed hij voorop
met een snelheid, die hen in
staat stelde, te horen wat het
troepje mannen zei.
„Wie dan, Matt? Wie dan, ais
gij het niet bent?" vroeg het
meisje.
„Dat weet ik nog niet, maar
ik zal het je heel gauw vertel
len."
Ze waren nog niet veel ver
der, toen Matt de paarden liet
stil staan om aandachtig te
luisteren, en spoedig kon hij aan
het geluid merken, dat het
groepje vóór hen de bergweg
verlaten had en het pad volgde,
dat naar de oostkant van de
berg voerde. De bergbewoner
luisterde nog even, als om zeker
te zijn, dan sprak hij: „Die dui
vels gaan naar de ranch om va
der Howitt te pakken te nemen.
Sammy, ge zult vanavond hard
moeten rijden. Ze zullen je nou
niet horen en ze zijn met de mi
nuut verder weg. Ér zit niks an
ders op en ik weet, dat ge het
doen wilt voor de ouwe man.
Zie zo vlug mogelijk thuis te ko
men en zeg Jim wat er aan de
hand is. Zeg hem, dat ik ze in
bedwang zal houden, tot hü
komt."
Terwijl hij nog sprak sprong
hij van zijn paard en begon de
zadelriemen los te maken.
„Maar Matt," protesteerde het
meisje, „hoe kunt ge dat doen?
Ge kunt hun toch niet voorbij
rijden. Hoe kunt ge er nog óp
tijd komen?"
„De berg af, die kortere weg'
antwoordde hij, hij rukte het
zware zadel van zü'n paard en
gooide het onder enige struiken
er dichtbii.
„Ze zullen je doodmaken. Al
léén kunt ge die hele bende niet
aan."
„Dat kan ik toch beter dan
vader Howitt, en die verwacht
dit ook niet eens."
Hij liet de teugel van de vos
glijden en bevrijdde het paard,
hij ontdeed zich van jas en hoed
en legde ze bij het zadel. Dan
zei hij streng tegen het meisje
op de pony; „Rij door, Sammy
Waarom rij je niet door? Ziet ge
niet, dat ge tijd verliest? Die
duivels zullen vader Howitt ver
moorden. zoals ze de ouwe Lewis
vermoord hebben. Jouw vader is
de enige, die hen nu kan tegen
houden. Rij hard. meisje en zeg
Jim, zich te haasten. Enen
vaarwel, Sammy." Bij de laatste
woorden richtte hij zich tot haar
paard en gaf het dier zo'n klap
dat het wegsprong.
Eén ogenblik probeerde Sam
my haar verschrikte ponny in te
houden, maar toen zag jonge
Matt haar voorover buigen in
het zadel en het paardje tot nog
groter spoed aanzetten. Terwijl
ze verdwenen, langs de weg, had
de reus zich omgedraaid en lien
de steile berghelling af, terwii1
de struiken onder zijn voeten
kraakten. Er was geen geëffend
pad.
(Wordt vervolgd»