Automobielindustrie exposeert Deelnemers aan de Tulpen-rallye te Noordwijk aangekomen DE HERDER VAN DE BERGEN ij brand Van Alle Dag ste Nieuws ktberichten 1 KWALITEIT - ALKMAAR Merkwaardig en verdacht Gemechaniseerd sprookje van de eeuw der machine Voor #n millioen aan personenauto's RADIO Eindelijk tussen de bollenvelden Van 277 teams bereikten 188 de finish 64 Rallye-rijders zonder strafpunten Naar wij vernemen: \mandeltjespudding Hr. Ms. „Malzwin" kreeg zware averij Een perspectief zonder geestdrift ACHT ADVIEZEN VOOR DE MODERNE MAN DONDERDAG 20 APRIL 1950 PAGINA 3 VERWACHTING door het K.N.M.I. te Ig van Donderdagavond vond: Gr BEWOLKING. met over het alge- bewolking. Vannaeht plaatsen voornamelijk ronden lichte nacht dag iets hogere tem- ian vandaag. Matige wind uit Oostelijke (Adv.) ar Alkmaar, Heem- 2; Willem H. Ankrin- en Helder, Kazerne st; Tinus Blokker sum, Pelgrimweg 41; C. M. naar Haarlem, 9; Tromp Wiebe naar ras, Vijzellaan 220 c; W. Ankringa (wed. ,mp) naar Alkmaar, 119: Willem Pater >rl, Hargervaart 187. E PAUS ONTVING ISTER STIKKER ANSTAD, 20 April De Paus heeft mr. :er, de Nederlandse mi- Buitenlandse Zaken, van de O.E.E.S., in par- audiëntie ontvangen, tikker werd vergezeld •nr. M. W. van Weede, jon gezant en gevol- minister bij de Heilige iorbereiding en uitvoe- reventieve maatregelen igevaar. Door de hulp- ;ullen de vaste lasten kmaarse Brandweer ntet r de hulpverlening kan met het aanwezige ma- sreenkomst Is de bijdra- buitengemeenten bepaald laximum per brand, plus loot een vast bedrag ler inwoner, voor Scher- i Zd. en Nrd. Schermer voor Uitgeest van 9 ct :r. B. en W. stellen de te besluiten bedoelde ïsten aan te gaan. jrs Middenmeer 23, gerst 26.5028. ha- .50, rogge 22.75—23.75; den 2931.50; schokker -31.50; karwijzaad 80 ooi geperst 7075; rode i geperst 6075; haver- tro, tarwestro, roggestro, —20; voederbieten met :te 20; ingekuild bieten- 5; voeraardappelen 3 ;n gerst noteerden iets de laatste weken. Daar in de prijzen van de en nog steeds dalende. is weinig vraag meer. ie handel, voederbieten ARMARKT ALKMAAR iks (vorig jaar 1179) en 625925; melkkoeien gelde koeien 500—700; n 500750; gelde vaar- 50 pinkstieren 5001000. matig, OP LANGENDIJK, 20 14.000 kg witlof I 4348; 3500 kg prei 81. 20.000 kg witlof: I 12—56, III 34—16, IV 34-42 bieten A 6.B 4. rER, PURMEREND E.O., Bevelanders 11; witlof de kool 3033; spinazie i 817; andijvie 3052; 10; rabarber 2027; gare 16; winterpeen 15; uien 3—46; Winterjan 2932. ÏNHUIZEN 20 April 1500 f I 44—47; II 31—38; III 00 kg. rode kool 54.10; af- 27. SCHARWOUDE, 2000 kg. 3,— 113.50; 9000 kg. prei I Iï 0.26—0.35; 4500 kg. ro- 2.60—58.50; 40500 kg. wit- -0.58: Ib 0.42—0.50; II 0.42 J 0.35-0.45- III 0.37—0.44. i moot 75 ct moot 75 ct aan moot 75 ct per pond 45 ct per pond 25 ct per pond 65 ct per pond 90 ct per pond 1.40 ct per pond 40 ct G 10 ct per stuk 25, 1.50 per pond 1.75 per pond - Telef. 3933 merhoek Tel. 4994 WIJ BEZORGEN uEN 90 ct. per kg. De ervaringen, welke we de laatste tientallen jaren hebben op gedaan met personen en groepen, die trachten hun idiologische op vattingen in de staatkunde tot uiting te brengen, zijn niet bepaald bemoedigend geweest. Daarbij den ken we nog niet bepaald aan de nazi's en communisten, die letter lijk geen middel onbeproefd lieten om htm idiologie aan de mensheid op te dringen, gewoonlijk met methoden, waarbij de beruchte theorie, dat het doel de middelen heiligt, rücksichtlos, werd toege past. Wat intussen deze zelfde heren niet weerhield, (vroeger in „Volk en Vaderland" en tegenwoordig in „De Waarheid") de Jesuïeten nog altijd van deze theorie te beschul digen. Hoewel deze beschuldiging alleen met een grove tekstverval sing te handhaven is. Maar dit in 't voorbijgaan. Het zijn echter niet alleen nazi's en communisten die met alle mid delen h m idiologie op staatkundig terrein trachten door te voeren, ook de socialisten hebt>en daar een handje van. Nemen we nu eens de kwestie Spanje. Terwille van de strategische ver dediging van West-Europa zijn alle militaire deskundigen vrijwel una niem van mening, dat het Iberisch schiereiland in dit defensief pact moet betrokken worden, omdat de strategische ligging van Spanje voor de verdediging van West- Europa zulke geweldi e voordelen biedt. Niet alleen door de beheer sing van de Middellandse zee, maar ook omdat Spanje op natuurlijke wijze door de Pyreneëen afgesloten van Europa, een prachtige gelegen heid iedt, een eventuele vijand, die West-Europa tot Zuid-Frankrijk zou hebben bezet, vanuit de lucht te bestrijden. Maar de socialistische labour- regering, die om zuivere politiek idiologische redenen Spanje buiten de Europese samenwerking wil houden, heeft ook nu weer, terwijl het om de hoogste belangen van West-Europa ging, zich tegen deze samenwerking met Spanje verzet, omdat er in Spanje een politiek regiem heerst, dat lijnrecht staat tegenover de d- socratische idiolo gie van de Engelse socialisten. Men zou voor dit standpunt nog enige eerbied kunnen hebben als beginsel, indien het niet zo hope loos inconsequent werd toegepast. Want ditzelfde socialistische En geland, dat zulke onoverkomelijke bezwaren heeft tegen de dictatuur van Franco, heeft plotseling hele maal geen bezwar n meer, wanneer het betreft een samenwerking met dictatora als Stalin, Tito, Mao e.a. ofschoon ieder onpartijdig mens zal oegeven, dat de Franco-dictatuur toch maar een onschuldig kinder spel is, vergeleken bij die van de communisten. Toen de Communistische dictator Mao, in China aan het bewind kwam, was Engeland een der eer ste landen om deze dictator te er kennen en diplomatiek me hem sa men te werken. Ook nu met Tito, hoewel sinds zijn fuzie met Stalin, in de communisti sche dictatuur van Joego-Slavië niets veranderd, is Engeland dage lijks in Belgrado bezig het aap wat heb je mooie jongen" te spe len, alleen omdat deze samenwer king met de dictator Tito momen teel de mogelijkheid schept voor een pro-Engelse economische poli tiek. Eenzelfde inconséquente en be ginselloze houding zien we ook bij de Ned. socialisten. Toen minister Stikker in November j.l. een schuchtere poging deed het normale diplomatieke verkeer met Spanje te herstellen, kwam de heer v. d. Goes van Naters daartegen onmiddellijk in verzet. De Spaanse dictatuur moest geboycot blijven. Maar dat Nederland normale di plomatieke betrekkingen onder houdt met communistische dicta- tuurstaten in centraal en Oost Europa, die n.b. brutaal de Ned. di plomatieke rechten schenden en onze veiligheid bedreigen, daar heeft de heer v. d. Goes van Naters geen enkel bezwaar tegen. Toen enkele weken geleden be kend werd, dat de Militaire Staf- raad der Geallieerden in Den Haag, besloten had, ook Spanje op te nemen in deze militaire verde digingsplannen, kwam het socialis tische Kamerlid de heer Goedhardt onmiddellijk met een artikel in „Parool" om daar tegen stelling te nemen. Een democratisch land als Nederland moest zich krachtig ver zetten tegen elke samenwerking met de Spaanse dictatuur. Maar tevergeefs zien we de laat ste weken uit naar een artikel van dezelfde heer Goedhart, nu minister Stikker het voornemen heeft aan gekondigd van Nederland om diplo matieke betrekkingen aan de kno pen met de dictatoriale communis tische regering in China. Blijkbaar verzet de socialistische idiologie zich alleen maar tegen een dictatuur die rechts georiënteerd is, maar het t. ze niet de minste be zwaren tegen ^een communistische dictatuur, ook a' is deze in wezen ook veel onmenselijker en mens onwaardiger. Sommigen zullen daar misschien uit concluderen, dat het rode bloed altijd kruipt waar het niet gaan kan. Maar in elk geval is deze incon sequentie in de socialistische idiolo gie wel in hoge mate merkwaardig en verdacht. J. H. (Van onze verslaggever) Nu we 'n paar uur in hel1 R.A.I.-gebouw hebben rondgedren teld, moeten we onwillekeurig denken aan die humoristische plaatjes, waarop Pa in volle overgave met 'n spoortreintje ligt te spelen, terwijl zoonlief krijsend van verdriet moet toezien. Het enthousiasme, waarmee al die grote mensen opgetogen rond de fonkelende en glanzende personenwagens krioelen, is alleen te vergelijken met de verrukking van kinderen in een speelgoedwinkel. gulden telt u ervoor neer, waarvan 4000 in ponden. De wagen is echter met een maand of drie leverbaar. Kleiner zijn b.v. de Al,vis en de Austin, mooi en degelijk materaa]; het aantrekkelijke in de Engelse middelzware wagens is juist wat de Amerikanen vaak missen: karak ter. Laten we maar eerlijk zijn: zo oud als we worden we blijven altijd kinderen. Vol verrukking over nieuw spoelgoed en gepakt door de sfeer van het sprookje. Deze RAI is een sprookje. Het ge mechaniseerde sprookje van de eeuw der machine. Er staat daar voor een dik mil lioen bij elkaar. De Amerikanen, heel groot, heel luxueus en heel duur. Studebakers met de 1950-stijl van constructeur Loewy, zo'n 13.000 gulden en alleen voor dollarbezit- ers; Kaisers met één handbewe ging te veranderen van een luxueus zes-persoonswagen in een ruime bestelauto, een dikke elfduizend. Ford, ook al majestueus, maar toch eerder op utility bedacht. En Che vrolet, die een wagen speciaal voor de tourist heeft uitgedacht. De Yanks staan in deze tentoon stelling geheel apart. Men wenst in de USA nu eenmaal geen kleine wagen en dus wordt-ie niet ge produceerd. Dat is in Europa an ders. Neem nu de Britten, die hier met niet minder dan twintig mer ken zijn vertegenwoordigd drie meer dan de U.S.A. Engeland brengt zijn grote wagens en zijn heel kleine. In de grote klasse b.v. de Jaguar XK sport-tweezitter van 31/2 liter, die in standaarduitvoe ring maar even 234 km per uur heeft gehaald op gewone pomp- benzine; een dikke zestienduizend Het mooiste speelgoed leverde naar onze smaak wel de Simca rS port-coupé 13.000.en Fiat. De eerste een lage (1.30 meter) stroomlijncarrosserie met 4 cylinder motor van 1221 cc.; maximum-snel heid 130 km en verbruik 1 op 10. Fiat brengt als verrassing een gloednieuwe 1400 en een klein ju weel: de Fiat 110 Sport, met zo nodig vier zitplaatsen. Om eén lang, wild en altijd-on- volledig verhaal kort te maken: hedenmiddag zijn de poorten van de RAI door prof. Brouwers, secre taris-generaal van het ministerie van Econom. Zaken geopend en de internationale automobielindustrie nodigt u uit. En de Nederlanders, die mede exposeren doen dit met de buitenlanders. Zijn zij niet de fabrikanten van honderden onmis bare accessoires en zelfs, zoals Pen- nock, van complete en voortref felijke! carrosserieën? De „kleintjes" Dat is zelfs nog zo met de „klein tjes". Juist op tijd zagen de Engel sen in, dat zij in de Duitse Volks wagen en de Franse Renault-4 een dodelijke concurrent kregen op het continent Dat gevaar is voorbij. „Another Morris" staat er op de Minor, nu in Nederland geassem bleerd. Morris Minor, Panhard, Volkswagen, Renault en Fiat wed ijveren ook op de RAI in lage prijs, kleine afmetingen, bedrijfszuinig- heid en -zekerheid! Het ene type is nog uitgekookter dan het andere: er is met millimeters gewoekerd, maar een knappe bestuurder, die het zich verwonderlijk ruim en comfortabel gezeten kan reali seren. De Duitsers komen terug! We zagen een mooie Borgward-Hansa 1500 48 PK bij 4000 toeren en houdt u vast! Das Kleine Wunder. Ja, de DKW zal in Jnli a.s. leverbaar zijn. Gegevens: twee- cylinder-tweetakt, 688 cc, 20 PK bij 3600 omwentelingen per minuut trekken het 830 kg zware wagentje met maximaal 90 km per uur over de weg. En dat alles bij een ben zineverbruik van 7,5 liter op 100 km. Bovendien vertelde de impor- PROGRAMMA VRIJDAG 21 APRIL HILVERSUM 1, 402 m. 7.00—24.00 NCRV. 7.00 Nieuws; 7.15 Gewijde mu ziek; 7.45 Een woord voor de dag; 8.00 Nieuws en weerberichten; 8.15 gram. muziek; 9.15 Voor de zieken;. 9.30 Waterstanden; 9.35 gramofoon- muziek; 10.30 Morgendienst; 11.00 Fluit en piano; 11.30 Gramofoon- muziek; 12.00 Volksliederen; 12.30 Mededelingen; 12.33 Marinierskapel 13.00 Nieuws; 13.15 Volksmelodieën 13.35 Gramofoonmuziek14.10 Ka merkwartet 14.40 Voordracht; 15.00 Gramof oonmuziek; 15.15 Kamer koor; 15.40 Voordracht 16.00 Piano recital; 16.30 Omroeporkest en so list; 17.30 Reportage; 17.45 Prome nadeorkest en solist; 18.15 „Het Evangelie in esperanto" 18.30 Man nenkoor; 18.45 ,.CWV-kwartier" 19.00 Nieuws; 19.15 Regeringsuit zending; 19.35 Gramof oonmuziek; 19.40 Radiokrant; 20.00 Nieuws; 20.05 Gramofoonmuziek; 20.30 .Haak in"; 21.00 Populaire muziek; 21.20 „De internationale Christelijke vredesbeweging", causerie; 21.40 Concertgebouworkest en solisten; 22.45 Avondoverdenking; 23.00 Nieuws; 23.1524.00 Gramofoon muziek; HILVERSUM 2, 298 m. 7 00 AVRO, 10.00 VPRO, 10.20 VARA, 12.00 AVRO, 16.00 VARA 19.30 VPRO, 21.00 VARA 22.40 VPRO, 23.00 VARA. 7.00 Nieuws; 7.15 Ochtendgym nastiek; 7.30 Gramofoonmuziek; 8.00 Nieuws en weerberichten; 8.18 Gramofoonmuziek; 8.50 Voor de vrouw; 9.00 Gramofoonmuziek; 10.00 „Thuis", causerie; 10.05 Mor genwijding 10.20 Gramofoonmuziek 10.30 Voor de vrouw; 10.45 Alt en piano; 11.05 Voordracht; 11.25 Or gelspel; 12.00 Lichte muziek; 12.30 Mededelingen; 12.33 Sportpraatje; 12.45 Gramofoonmuz. 13.00 Nieuws 13.15 Orgelspel; 13.45 Gramofoon muziek; 14.00 Voop de vrouw; 14.20 Alt en piano; 14.40 Pianovoordracht 15.00 Voordracht: 15.20 Kameror kest en solist; 16.00 Gramofoonmu ziek; 16.30 Voor de jeugd; 17.00 Pianoduo; 17.20 Muzikale causerie; 18.00 Nieuws; 18.15 Felicitaties; 18.30 Voor de strijdkrachten; 19.00 „Denk om de bocht"; 19.15 Orgel en zang; 19.30 Causerie over de Hollandse gemeente in Londen; 19.45 Radiokrabbel; 19.55 Berichten 20.00 Nieuws 20.05 Boekbespreking 20.10 Gramofoonmuziek; 20.35 Mens onder mensen", causerie; 21.00 Verzoekprogramma; 21.25 Aether-forum"21.55 Buitenlands weekoverzicht; 22.10 Theaterorkest en koor met solisten; 22.40 „Van daag", causerie 22.45 Avondwijding 23.00 Nieuws; 23.1524.00 Gramo foonmuziek. BRUSSEL, 324 m. 12.00 gramofoonmuziek; 12.30 Weerberichten; 12.32 Trio; 13.00 Nieuws; 13,15 Orgelspel en zang; 14.00, 14.45 en 15.45 Gramofoonmu ziek; 16.10 Verzoekprogramma; 17.05 Nieuws; 17.15 Muzikale kro niek; 18.10 Causerie; 18.20 Gramo foonmuziek; 18.30 Voor de soldaten 19.00 Nieuws; 19.30 Gramofoonmu ziek; 19.50 Radio-feuilleton; 20.00 Filmmuziek; 20.15 Filmrevue; 20.30 Symphonie-orkest en solist; 22.00 Nieuws; 22.15 Verzoekprogramma; 23.00 Nieuws; 23.05—24.00 Gramo foonmuziek. tear ons, dat dé DKW scherp met de andere kleine wagens zal con curreren. De eerste controlepost in Nederland voor de Tulpenralley- rijders was de Philips schouwburg te Eindhoven. Enkele wagens melden zich in Eindhoven. vertrok gisterenmorgen een speciale.. Skymaster van de K.L.M. met 52 Nederlandse emigranten van Schiphol naar Australië werd de N.V. Dikker Thijs, het bekende Amsterdamse restau rantbedrijf in de Leidsestraat, wegens overtreding der prijzen beschikkingen, veroordeeld tot 5000 gulden boete is dr. N. P. Badenhuizen, thans werkzaam aan de N.V. Ned. Gist en Spiritusfabriek te Delft, be noemd tot hoogleraar in de bota nie aan de universiteit van Jo hannesburg in Zuid-Afrika zullen de 44 Nederlandse mili taire leerling-vliegers, die in Amerika worden opgeleid, ver moedelijk op 23 Mei a.s. per K.L.M. naar hun plaats van be stemming vertrekken bracht minister Spitzen, verge zeld van enkele ambtenaren van zijn departement, gisteren een bezoek aan Rotterdam. De minis ter uitte zijn bewondering voor het havenherstel arresteerde de Haagse politie een Amsterdamse bediende bij een import- en exportfirma, die er met 700 gulden en een nieuwe fiets van zijn firma vandoor was gegaan. Van het geld was nog f 142.50 over...... is mr. C. J. G. Becht, laatstelijk fungerend burgemeester van Sura- baja, m.i.v. 1 Mei a.s. benoemd tot burgemeester van Vaals werd de 35-jarige H.W. uit Bodegraven gisterenmorgen te Den Haag door een solex aange reden en overleed later op de dag in het ziekenhuis. De bestuurder van de solex had geen voorrang verleend hebben de Belgische oorlogs invaliden, die momenteel in ons land vertoeven, gisteren een boot tocht gemaakt door de Amster damse havens en grachten en ver volgens een bezoek gebracht aan Hillegom MWKWTA - U proeft het direct ef nóg meer amandelen dan vroeger. (Adv.: Na de zeer vermoeiende en in spannende tochten door Luxem burg en België zijn gistermorgen de rijders van de Tulpen Ralley in Nederland aangekomen. Voor de eerste kennismaking met Ne derland hadden de buitenlandse tulpenralleyrijders niets dan lof en met onze landgenoten zelf, die zich weer in eigen omgeving wis ten, was het al niet anders. De eerste controle vond plaats in Eindhoven in het Philips-ont- spanningsgebouw. Gisternacht om 12 minuten voor drie kwam de eerste equipe de lichtstad binnen. Het waren de Engelsen H. Corsley K. Beau mont met Austin en van dat mo ment af is de controlepost door lopend aan het werk gebleven. De eerste Nederlanders die zich meldden waren de heren H. de Jong en vader en zoon E. J. en M. C. Brummelhof uit Amster dam. Om 4 uur 35 kwam te Arnhem het eerste equipe binnen. Het was het Engelse equipe W. H. Robin- son-T. Ward-L. - E. Holl met Jo- wett. Zij waren onverstoorbaar ten aanzien van de moeilijkheden van deze rit en ook de flegma tieke Engelsen die daarna met korte tussenpozen binnenkwamen toonden geen blijk van enige ner vositeit in verband met de onder vonden moeilijkheden. Toch moet de oogst aan strafpunten groot zijn geweest. Op de weg tussen Eist en Nij megen wilde een trailer juist oversteken toen de Nederlandse equipe A. P. C. Laane en mej. G. Fick (Vauxhall) met een be hoorlijke snelheid aankwam. Laatstgenoemden weken uit en sloegen hierdoor enkele malen over de kop. Mej. Fick is met een lichte hersenschudding in het Canisius-ziekenhuis te Nijmegen opgenomen, terwijl de heer Laane wederom naar huis is gegaan. Vanaf 6.38 uur gistermorgen, toen de eerste Ralleyrijder, de Engelsman Ainsworth met Hea- ley, in Glasgow gestart, door kwam, passeerden tot vanmorgen 10 uur ongeveer 120 rijders de controle te Hengelo. Er waren heel wat uitvallers te noteren. Alle bestuurders maakten mel ding van het feit, dat zij een zware nachtelijke rit achter de rug hadden. Gistermorgen werd gemeld, dat het Engelse team H. Crossley-K. Beaumont met Austin, dat te Glasgow is gestart, in de buurt van Almelo tegen een boom is gereden. Crossley is met zware verwon dingen naar het ziekenhuis ge transporteerd. Zijn teamgenoot Beaumont kwam er echter met lichte verwondingen goed af. Hun wagen is totaal vernield. Om 9.24 kwamen de eerste rij ders in Groningen aan. Het waren de Engelse teams Ph. G. Walton- Jw. Kirkley met Vauxhall en W. H. Robinson-T. Ward-L. E. Holl op Jowett. Na. de inwendige mens te heb ben versterkt, vertrokken de equi pes in de richting Leeuwarden, waarna zij de tocht via de Afsluit dijk en Alkmaar (routecontróle) naar Noordwijk aan Zee voort zetten. De Engelse equipe Ph. G. Wal ton-J. W. Kirkley met Vauxhall arriveerde als eerste in Alkmaar, het Engelse damesteam mevr. N. E. H. Forster en mej. A. Buckle met Jaguar volgde spoedig daar na, terwijl de rijders H. de Jong- E. J. Brummelhof en M. C. Brum melhof de rij der Nederlanders openden. De meeste ralleyrijders zagen er vermoeid uit, maar een ieder was het er over eens dat de En gelse damesequipe hierop een uit zondering maakte. Als eerste van de deelnemers aan de Tulpenralley heeft zich de Engelse equipe Walton-Kirkley, startnummer 3, met Vauxhall, aan de controle te Noordwijk ge meld. Geleidelijk aan volgden daarna de anderen. De Engelse damesequipe van mevr. J. Cooke, mevr. Bache en mevr. Watson, die op Ford te Den Haag is gestart, heeft de coupe des dames van de Tulpensterrit 1950 gewonnen. Gestart zijn in totaal 277 teams, waarvan er 188 te Noordwijk aan Zee zijn aangekomen en gecon troleerd. Het aantal uitvallers be droeg dus 89. Van de 188 equipes die aan de finish kwamen, bleken er 64 zonder strafpunten de ge hele route te hebben afgelegd, waarbij echter eventuele straf punten ten aanzien van de tech nische controle niet in aanmer king zijn genomen. Van deze 64 teams zonder straf punten zijn er 43 in klasse 1 (1500 cc en hoger), 12 in klasse 2 (1100-1500 cc), 7 in klasse 3 (750- 1100 cc) en 2 teams in klasse 4 (tot 750 cc). Gisterenmorgen stootte Hr. Ms. mijnenveger „Malzwin" na bij Hoek van Holland op een wrak. Na onderzoek door dui kers is gebleken dat het schip een scheur in de huid heeft van 2.50 meter bij 0.50 meter. Drie bergingsvaartuigen en een 140- tons bok hadden de „Malzwin" Gisteravond in de takels. Het ge heel werd door de sieenboot „Blankenburg" naar Vlaardingen gesleept. De „Malzwin" die tijdens de veegoperaties een snelheid had van 15 mijl" liep even buiten de pieren op een wrak. dat nog niet was verkend. Hierdoor scheurde de huid open van de boeg tot onder de machinekamer. De boot werd in zinkende toestand in de berghaven aan de grond gezet De reddingsboot heeft geen assi stentie behoeven te verlenen. De bemanning is door andere mijnenvegers aan boord geno- rpen. Alleen de commandant, de luitenant ter zee derde klasse J. M. Schalkwijk en de eerste offi cier zijn aan boord gebleven. VERZETSSTER OOST-AZIË VOOR MARINE-OFFICIER De bevelhebber der Zeestrijd krachten en chef Marinestaf, vice admiraal jhr. E. J. van Holthe reikte gisteren te 's Gravenhage de verzetsster Oost Azië 194245 uit aan de luitenant ter zee der eerste klasse E. H. van Rees. Codificatie materieel van Zee-, Land- en Luchtmacht Teneinde de bevoorrading van de Nederlandse! strijdkrachten door vergemakkelijking van het uitwisselen van goederen tussen de onderdelen te vereenvoudigen en ten einde, door vergroting van de mogelijkheid van gemeenschap pelijke inkopen en van het com bineren van voorraden, te komen tot een economischer gebruik van begrotingsgelden, heeft de minis ter van Oorlog en Marine beslo ten een gemeenschappelijk bureau voor het codeficeren van het ma terieel van Zee-, Land- en Luchtmacht in te stellen. BUITENLANDS OVERZICHT De aanbieding van de jaarlijkse begroting in het Engelse parlement, is steeds een belangrijk politiek evenement, al wordt ook deze span nende gebeurtenis in dit land, waar de traditie nu eenmaal een over wegende rol speelt, gedegradeerd tot een saaie vertoning. Immers, deze traditie vereist niet alleen elk jaar opnieuw bij deze plechtigheid een stipte naleving van het bestaande protocol, waarbij o.m. wordt voorgeschreven, dat de kanselier van de schatkist in hoogst eigen persoon, deze millioe- nennota naar het parlement brengt, waarbij dit staatsstuk moet opgebor gen worden in een rood leren kof fertje, dat ook in het Victoriaanse tijdperk reeds door de „grand old man" Gladstone werd gebezigd. De historie wil, dat deze n°ta niet zonder meer aangeboden wordt, zo als dit bij ons op de derde Dinsdag (n September het geval is, maar dat de kanselier ze vergezeld doet gaan van een uitvoerige toelichting in een zo technisch en objectief moge lijke vorm. Sir Stafford Cripps had Dinsdagmiddag niet minder dan twee en een half uur nodig voor deze uiteenzetting, waarvan 2 uur en een kwartier heengingen met formules te debiteren en alleen in het laatste kwartier concrete mede delingen werden gedaan over het te voeren beleid in het komende jaar. Wanneer men nu weet. dat hei Lagerhuis ditmaal bij deze plechtig heid „au grand complet" aanwezig was, omdat de Labours een hinder laag vreesden van de Conservatie ven en deze laatsten „in pleno" moesten opkomen om deze indruk te vestigen, dan kan men zich on geveer een idee vormen hoe gezel lig het Dinsdagmiddag was. Was dit alles nu nog maar be loond in dit laatste kwartier door sensationele mededelingen die de La- bour-afgevaardigden met vreugde hadden moeten vervullen en de con servatieven volop stof hadden ge geven voor een gefundeerde oppo sitie, dan had men voor al deze verveling nog enige compensatie gekregen. Maar ook daar was geen sprake van en mag men de Engelse pers van gisteren in haar nabe schouwingen geloven dan miste deze begroting elk sensationeel ele ment en heeft ze bij vriend noch vijand enige geestdrift gewekt. De 5 millioen georganiseerde En gelse arbeiders, die de laatste we ken eisen en dreigen om een loons verhoging, omdat ze bij de geste gen levensstandaard de touwtjes niet meer bij elkaar kunnen krijgen, kregen ten antwoord, dat aan een loonsverhoging niet kan worden ge dacht, omdat daardoor de gehele begroting en ook de met veel moei te weer gesaneerde handelsbalans ondermijnd zou worden. Ook de middenstand, die evenals hier luide verkondigt, dat de hoge belastingen hun bestaansmogelijkheid ondermij nen. kregen ten antwoord, dat aan enigszins ingrijpende belastingver laging niet kan worden gedacht. Alleen zullen alle Engelsen op de eerste 250 pond van hun inkomen ongeveer elf pond minder mogen betalen aan de fiscus, wat volgens de Daily Telegraph van gisteren neerkomt op een potje bier of een pakje shag per week. ///WW////////'"'"*'"''™'" Op plaatsen, waar alle baardharen in eén tichting groeien, moet U scheren met snelle heen en weer gaande bewegingen. Morgenavond het volgende advies. N.V. PHILIPS' VER KOOP.MAATSCHAPPIJ VOOR NEDERLAND EINDHOVEN i Advertentie! MaaT deze geringe concessie moet leiden tot een aanzienlijke verhoging van de belasting op de benzine, die vap vandaag af in En geland 3 shilling per gallon zal be dragen, hetgeen neerkomt op 40 ct. per liter. Belastingvrije schenkin gen vap firma-aandelen aan direc teuren en familie en de post be- drijfsonkosten zullen in aanmer king komep voor een speciale be lasting. Verder preekte Cripps de grootst mogelijke soberheid, want de defensieuitgaven zijp gestegen tot een bedrag van 780 millioen pond. het hoogste bedrag ooit per jaar in Engeland besteed. Dit enorme bedrag wordt op de voet gvolgd door de uitgave voor de sociale gezondheidsdiensten, welke 756 millioep vragen. Zo is er niemand, die door dit financiële perspectief bevredigend of tevreden Is en gezien het feit dat dit jaar i" Engeland waarschijnlijk opnieuw Algemene verkiezingen zuilen wor den gehouden, zullen de labourafge- •raardigden wel het minst met <ie begroting van Cripps in hun s'- zijn. De vakverenigingen lieten in elk geval gisteren reeds hun ontstem ming horen, en hoe de onnositie er over denkt, zal Churchill ons wel onthullen, wanneer hü zijn grote -ede over deze begroting houdt. FEUILLETON waren allen onder de invloed en praatten en lachten, terwijl ze zo nu en dan zongen of ordinaire HAROLD BELL WRIGHT 33. Er moet nooit iets tussen jou en mij komen, nooitnooit. Ik. ik wil, dat het altijd tussen ons blijft zoals het nou is. Ge bent altijd zo goed voor me geweest vari kleins af aan, en ge hebt die grote Lem Wheeler met de zweep gegeven, omdat hij me plaagde. Ikik geloof niet, dat ik het zou kunnen uithouden, als ik niet wist, dat ge ergens in de buurt waart." Ze hield op en snikte haast. Het was bijna te veel. De man draaide zich om in zijn zadel, en de paarden ston den blijkbaar uit eigen beweging stil. Zónder een woord strekte de grote kerel zijn armen uit en het meisje, als gedreven door n macht buiten haar, voelde, dat ze zich naar hem overboog. De betovering werd verbroken door het getrappel van paarden en de klank Van luide stemmen. Een ogenblik bleven ze zo bewe gingloos alsof ze ruw uit een droom gewekt waren. Het geluid kwam dichterbij. Toen zei de jonge Matt: „Het is Wash Gibbs en zijn bende van de distilleer derij. Rij vlug het bos in." Er was geen tijd om te vluch ten. In het heldere maanlicht zouden ze gemakkelijk herkend zijn, en er zou een wilde jacht volgen. Van de weg afgaand, dwongen zij hun paarden een dichte groep bomen in te rijden, waar ze afstapten en de dieren aan de kop vasthielden. Nauwe lijks hadden ze zich zo opgesteld, of de eerste van de troep bereik te de plaats waar ze een ogen blik tevoren nog reden. Wash Gibbs was gemakkelijk te ken nen aan zijn reusachtig voorko men en bii hem waren nog tien anderen, die twee aan twee re den en van wie jonge Matt er 'verscheidene kende als de los- bandigste kerel in de streek. Ze moppen tapten. „Zeg, Wash", riep er een, „wat zul je doen als de jonge Matt er is?" De onontdekte luisteraars konden 't antwoord van de aan voerder niet horen, maar zij die in de buurt van de spreker wa ren lachten en schreeuwden van Eret. Dan hoorden de twee in et bos de laatste man in de rij duidelijk aan zijn metgezel vra gen: .Denkt ge. dat hij vechten zal?" en terwijl ze uit het ge zicht verdwenen, antwoordde de ander: „Wash zal hem wel mores leren." Toen het geluid uitgestorven was, wendde de jonge Matt zich tot het meisje: „Vooruit, we mo gen hen niet uit het oog verlie zen." Sammy echter wilde niet mee. „O, Matt, ge moet nog niet gaan. Hoorde ge niet, wat die man zei? Ze moeten jou hebben. Laten we hier wachten, tot ze helemaal weg zijn." „Dat is niet waar, ze moeten mij niet hebben," antwoordde de gróte kerel. En voor de jonge vrouw nog meer kon proteste ren, had hij haar zo licht in het zadel getild of ze een kind was Dan op de rug van zijn eigen paard springend reed hij voorop met een snelheid, die hen in staat stelde, te horen wat het troepje mannen zei. „Wie dan, Matt? Wie dan, ais gij het niet bent?" vroeg het meisje. „Dat weet ik nog niet, maar ik zal het je heel gauw vertel len." Ze waren nog niet veel ver der, toen Matt de paarden liet stil staan om aandachtig te luisteren, en spoedig kon hij aan het geluid merken, dat het groepje vóór hen de bergweg verlaten had en het pad volgde, dat naar de oostkant van de berg voerde. De bergbewoner luisterde nog even, als om zeker te zijn, dan sprak hij: „Die dui vels gaan naar de ranch om va der Howitt te pakken te nemen. Sammy, ge zult vanavond hard moeten rijden. Ze zullen je nou niet horen en ze zijn met de mi nuut verder weg. Ér zit niks an ders op en ik weet, dat ge het doen wilt voor de ouwe man. Zie zo vlug mogelijk thuis te ko men en zeg Jim wat er aan de hand is. Zeg hem, dat ik ze in bedwang zal houden, tot hü komt." Terwijl hij nog sprak sprong hij van zijn paard en begon de zadelriemen los te maken. „Maar Matt," protesteerde het meisje, „hoe kunt ge dat doen? Ge kunt hun toch niet voorbij rijden. Hoe kunt ge er nog óp tijd komen?" „De berg af, die kortere weg' antwoordde hij, hij rukte het zware zadel van zü'n paard en gooide het onder enige struiken er dichtbii. „Ze zullen je doodmaken. Al léén kunt ge die hele bende niet aan." „Dat kan ik toch beter dan vader Howitt, en die verwacht dit ook niet eens." Hij liet de teugel van de vos glijden en bevrijdde het paard, hij ontdeed zich van jas en hoed en legde ze bij het zadel. Dan zei hij streng tegen het meisje op de pony; „Rij door, Sammy Waarom rij je niet door? Ziet ge niet, dat ge tijd verliest? Die duivels zullen vader Howitt ver moorden. zoals ze de ouwe Lewis vermoord hebben. Jouw vader is de enige, die hen nu kan tegen houden. Rij hard. meisje en zeg Jim, zich te haasten. Enen vaarwel, Sammy." Bij de laatste woorden richtte hij zich tot haar paard en gaf het dier zo'n klap dat het wegsprong. Eén ogenblik probeerde Sam my haar verschrikte ponny in te houden, maar toen zag jonge Matt haar voorover buigen in het zadel en het paardje tot nog groter spoed aanzetten. Terwijl ze verdwenen, langs de weg, had de reus zich omgedraaid en lien de steile berghelling af, terwii1 de struiken onder zijn voeten kraakten. Er was geen geëffend pad. (Wordt vervolgd»

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1950 | | pagina 3