DE HERDER VAN DE BERGEN Motorgeronk beheerste het St. Pietersplein rRotterd van al Geboorteland Moederland RADIO Vaders: r\ Rubriek voor de vrouw Landgenoten zijn als kinderen van één moeder en V&t&eteni de fiuid RECEPTEN Contact met Duitse gemeentebesturen In Christus' Licht DOST UIT DE BRIEVENBUS PAGINA 4 ZATERDAG 10 JUNI 1950 Aan hel- interessante nieuwe deel van Kardinaal Mindsxenty's boek over de Moeder, getiteld „Moeder in Gods ogen", vertaald door Henk Kuitenbrouwer en verzorgd door de uitgeverij „De Fontein" te Utrecht, ontlenen wij 't volgende schone fragment: Het geboorteland is een Godsge dachte, een altaar door de vaderen voor God gebouwd. Daar hebben we onze eerste vreugde beleefd, daar zijn wij gevoed door de vruchten van het land. Geboorte landdat zijn onze ouders, onze echtgenoot, dat zijn onze kinderen, onze medeburgers. Maar wat wij het vaderland, het land van onze voorvaderen noe men is in wezen nog veel meer 'n moederland. Jerusalem beweent als 'n moeder haar kinderen en wacht op de terugkeer van de bannelin gen: „In vreugden heb ik hen groot gebracht, maar onder tranen en ge weeklaag moest ik hen laten gaan De Heer echter zal U tot mij terugleiden in vreugde en geluk voor eeuwig". Telkens weer wordt Sion in de Heilige Schrift met een moeder vergeleken. Zo noemt Sint Augustinus ook het hemelse Jeru salem onze moeder en ons vader land. En in alle talen wordt het ge boorteland vaak een moeder ge noemd. Shakespeare spreekt van het trouwe kind van moeder-ge boorteland: Rudyard Kipling ver gelijkt Engeland met een waardige welvarende matrone, die haar zo nen over zee stuurt en dan weer vol verlangen op hun thuiskomst wacht, de Finse dichter Suonio te kent zijn land in de onderdrukking als 'n diep gebogen moeder en tal loos zijn de Hongaarse dichters, die deze beeldspraak gebruiken, 'n Hongaarse kerk-hymne uit de 14e eeuw begint met de woorden: Ver heug U. Moeder Hongarije Kisfaludy spreekt van „onze dui zend-jarige Moeder". De Hongaarse dichter Vörösmarty zegt: „De beel tenis van een doodbedroefde moe der is Uw beeld, mijn land". Ver geefs wijst de dichter die moeder op de dankbaarheid van haar kin deren; zij wil zich niet laten troos ten. Het goede leven heb ik je (geschonken 'k heb zorgzaam wakend bij je (wieg gestaan, wanneer je aan mijn borsten had (gedronken en nieuwe levenskracht had (opgedaan. Ik leerde 3e> de schoonheid te (beleven, die nu nog1 steeds, mijn kind, je (hart bekoord, 'k Heb al mijn liefde en tederheid (gegeven, om eindelijk van jou dat éne woord te mogen horen, juub'lend (triomfant: Gij zijt mijn moeder, mijn (geboorteland! (Vörösmarty) Landgenoten zijn als kinderen van één moeder. Dat is geen fan tasie, maar werkelijkheid. En die moeder heeft 'n ziel en 'n lichaam; zij leeft uit diep verborgen bron nen. Een mens zonder eigen grond onder de voeten moet steeds die per in de afgrond storten. De bis schop Otto van Freising schreef in de 12e eeuw over Hongarije: „Dit mooie, lieflijke land is zo rijk door God begiftigd, dat het vergeleken kan worden met Gods Paradijs". Hongaarse dichters hebben het land met vrijmoedige scherts „de pluim op Gods hoed" genoemd en de heilige koning Stephanus zei: „Dit land behoort aan God en aan Zijn Moeder; wij zijn. slechts de leenmannen en pachters". Wie bui ten het eigen land moet wonen be merkt eerst recht, dat het geboor teland nog heel wat meer is dan een louter economische aangele genheid. Zelfs al heeft iemand het in zijn nieuwe woonplaats in stof felijk opzicht beter, hij blijft toch in normale gevallen, terugverlan gen naar zijn eigen land. Maar er zijn ook mensen, die eerst door te leurstellingen hun eigen land le ren waarderen. Dat was bijvoor beeld het geval met de Duitse kei zer Otto III aan het eind van de 10e eeuw. Hij vergat de eenvoudi ge zeden van zijn voorvaderen en gedroeg zich als een Caesar. Hij vergat zijn geboorteland en trok naar Italië, dromend van een wereldrijk, naar het voorbeeld van dg Romeinse keizers. Maar tijdens zijn afwezigheid begon het in het Noorden onrustig te worden en, wat hij het minst had verwacht, de Romeinen belegerden hem in zijn burcht op de Aventijn. Door wroeging over zijn ontrouw en door verlangen naar zijn eigen land gekweld, sterft hij in 1002 in het slot Paterno. Het is hem niet meer vergund, naar Duitsland terug te keren, maar Duitse troepen weten, na hevige gevechten, tot de plaats, waar hij gestorven is, door te dringen en zijn lichaam mee te voeren naar hun land, om het daar te begraven. De grote zestiende- eeuwse Portugese dichter en avon turier Camoëns verliet, verbit terd over de miskenning, die hem ten deel was gevallen, zijn vader land in het vaste voornemen er nooit terug te keren. Uit de Nieuwe Wereld schreef hij nog: „Ondank baar vaderland, zelfs mijn gebeente wacht gij vergeefs...." Maar zi.in heimwee dreef hem toch terug naar Portugal, waar hij stierf en be graven werd, al moest het lijkkleed ook worden geleend, omdat hij er zelf geen had. PROGRAMMA. ZONDAG 11 JUNI 1950 HILVERSUM I, 402 m. 8.00 kro, 9.30 nerv, 10.00 ikor, 12.00 nerv, 12.15 kro, 17.00 nerv, 19.45—24.00 kro. 8.00 nieuws- en weerber.; 8.15 gr.muz.; 8.25 hoogmis; 9.30 nieuws 9.45 gr.muz.; 10.00 prot. kerkdienst 12.00 alt en orgel; 12.15 apologie; 12.35 gr.muz.; 12.40 lunchconcert; 12.55 zonnewijzer; 13.00 nieuws, weerber. en kath. nieuws; 13.20 lunchconcert; 13.45 uit het boek der boeken; 14.00 mannenkoor en symphonie-ork.; in de pauze ka tholiek overleg; 15.25 cello en pia no; 15.40 gr.muz.; 16.10 katholiek thuisfront overal; 16.15 gr.muz.; 16.30 lof; 17.00 ger. kerkdienst; 18.30 gr.muz.; 18.50 idem; 19.00 strijkkwartet en solist; 19.15 kent gij uw bijbel?; 19.30 nieuws, sport uitslagen en weerber.; 19.45 actu aliteiten; 19.52 in 't boekhuys; 20.05 de gewone man: 20.12 gev. programma: 22.45 avondgebed en liturgische kalender; 23.00 nieuws 23.1524.00 gr.muz. HILVERSUM II. 298 m. 8.00 vara, 12.00 avro, 17.00 vara, 19.00 ikor. 20.0024.00 avro. 8.00 nieuws- en weerber.; 8.15 postduivenber.; 8.17 gr.muziek: 8.20 wenken voor het vara-fami- lie-feest; 8.30 voor het platteland; 8.40 voor militairen; 9.00 reporta ge; 9.10 postduivenberichten: 9.15 verzoekprogramma: 9.45 reporta ge; 10.00 kamerorkest: 10.30 met en zonder omslag: 11.00 zang en piano: 11.15 reportage; 11.30 idem: 13.30 gr.muz.; 13.50 even afreke nen, heren: 14.00 promenade-ork. 14.30 nieuws en weerber.: 14.45 gr.muz.: 15.00 voor de jeugd; 15.10 gr.muz.: 15.30 filmpraatie: 15.45 dansmuziek: 16.30 sportrevue: 17.00 reportage: 18.00 nieuws- en sportuitslagen; 18.15 reportage; 19.00 kinderdienst; 19.30 biibelver- telling; 20.00 nieuws: 20.05 amu sementsmuziek: 20.35 hersengym nastiek; 21.00 tbeaterorkest: 21.45 actualiteiten: 22.00 omroeporkest en soliste: 23.00 nieuws; 23.15 24.00 gr.muz. BRUSSEL. 324 en 484 m.: 324 m. 12.00 gr.muz.; 12.15 lich te muz.: 13.00 nieuws: 13.15 gr. muz.: 13.30 voor de soldaten; 14.00 opera-muziek: 15.30, 16.00 en 16.20 gr.muz.: 16.50 piano-voordracht: 17.00 bach-cantorii en weens phil- barmonisch orkest: 18.00 gr.muz.: 18.15 sportuitslagen: 18.20 piano- voordr.: 18.30 godsdienstig half uur: 19.00 nieuws; 19.30 gev. pro gramma: 21.30 actualiteiten: 21.45 gr.muz.; 22.00 nieuws: 22.15 ver- zoekprogramma: 23.00 nieuws: 23.0524.00 gr.muz. 484 m.:12.08 omroeporkest; 13.00 nieuws: 13.15 verzoekprogramma: 14.30, 15.00 en 15.45 gr.muz.: 16.30 dansmuz.: 19.00 godsdienstig half uur: 19.45 nieuws: 20.00 omroep- ork. en solist: 21.00 cr.miiz.: 22.00 nieuws: 22.10 dansmuziek: 22.30 jazzmuziek: 22.55 nieuws: „3.00 gr.muz.: 23.55 nieuws. MAANDAG 12 JUNI 1950 HILVERSUM I, 402 m. 7.00— 24.00 NCRV. 8.00 Nieuws; 8.15 Gramofoonmu- ziek; 9.15 Voor de zieken; 9.30 Waterstanden; 9.35 Gramofoon- muziek; 10.30 Morgendienst; 11.00 Gramofoonmuziek; 11.20 Voor dracht; 11.40 Sopraan en piano; 12.10 Gramofoonmuziek; 12.30 Mededelingen; 12.33 Metropole orkest; 13.00 Nieuws; 13.15 Man- dolinemuziek; 13.45 Gramofoon muziek; 14.00 Schoolradio; 14.35 Gramofoonmuziek; 15.30 Kamer muziek: 16.00 Bijbellezing; 16.45 Gramofoonmuziek; 17.00. Voor de kinderen; 17.15 Volksliederen; 17.45 Gramofoonmuziek i 18.05 Verkeerspraatje; 18.20 Gramo foonmuziek: 18.30 Fluit, clave- cimbel en gamba; 18.45 Gramo foonmuziek: 19.00 Nieuws en weerbericht; 19.15 Strijkkwartet; 19.40 Radiokrant; 20.00 Nieuws; 20.05 Programma-proloog; 20.15 Kerkkoor en solisten; 20.45 Gra mofoonmuziek; 21.00 „De Zee slang", hoorspel; 22.00 Gramo foonmuziek: 22.45 Avondover denking; 23.00 Nieuws; 23.15 24.00 Gramofoonmuziek. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO, 10.20— 2400 VARA. 7.00 Nieuws; 7.15 Ochtendgym nastiek; 7.30 Gramofoonmuziek; 8.00 Nieuws- en weerberichten; 8.18 Gramofoonmuziek; 10.00 „Voor de oude dag", causerie: 10.05 Morgenwijding; 10.20 Gra mofoonmuziek; 10.30 Voor de vrouw; 10.45 Voor de zieken; 11.25 Bariton en piano; 11.40 Voordracht: 12.00 Orgelspel; 12.30 Mededelingen; 12.33 Voor het platteland; 12.38 Gramofoonmu ziek: 13.00 Nieuws; 13.15 Dans muziek; 13.45 Zang; 14.00 Bas en piano;*, 14.30 Populair-weten- schappelijke causerie: 14.45 Gra mofoonmuziek; 15.00 „Er was geen getuige", hoorspel; 16.15 Concertgebouworkest; 17.00 Voor de jeugd; 17.30 Pianoduo; 17.45 Regeringsuitz.; 18.00 Nieuws; 18.15 Vara-varia: 18.20 Gramo foonmuziek; 18.30 Voor de strijd krachten; 19.00 „De regeling van de materiële oorlogsscha den" lezing; 19.15 Alt en piano; 19.45 Regeringsuitzending; 20.00 Nieuws: 20.05 Fragment Vara- familiefeest: 21.30 Cabaret; 22.00 „Onze geestelijke vrijheid staat op het spel", lezing: 22.15 Ra- dio-Philharmonisch Orkest: 23.00 Nieuws; 23.15 Orgelspel; 23.35 24.00 Gramofoonmuziek. BRUSSEL 324 m. 12.00 Gra mofoonmuziek; 12.15 Trio: 13.00 Nieuws; 13.15 Klassieke muziek; 14.00 Voor de vrouw; 15.00 Om roeporkest en solist: 16.00 Gra mofoonmuziek; 16.30 Koorzang: 17.00 Nieuws; 17.10 Koorzang; 1715 Lichte muziek: 18.00 Orgel concert: 18.25 Boekbespreking: 18.30 Voor de soldaten; 19.00 Nieuws: 19.30 Gramofoonmuziek: 19.50 Radiofeuilleton: 20.00 Koor en solist: 21.00 Actualiteiten; 21.15 Omroeporkest en solisten: 22.00 Nieuws: 22.15 Verzoekpro gramma: 23.00 Nieuws: 23.05 en 23.5324.00 Gramofoonmuziek. TOMATENGERECHTEN I De tomaat, afkomstig oorspronke lijk uit de zuidelijke landen, wordt steeds meer in.eigen land gekweekt, zowel in kassen als in de volle grond. Het is zelfs heel goed moge lijk zelf tomaten in de tuin te kweken, mits men ze een zonnig plekje toebedeeld. Het hoge vita minegehalte (C) en de rijkdom aan voedingszouten maken de tomaat tot een der gezondste vruchten. Bovendien zijn ze licht verteer baar en daardoor, ontdaan van pit ten en velletjes, zeer geschikt voor babyvoeding, Tomaten kan men op meerdere manieren gebruiken: om de dorst te lessen, anderzijds als broodbclegging, of als voorjaars gerechten en groente, ook om scho teltjes klaar te maken of bij de koffiemaaltijd, bij soepen en sausen enz. Rauwe tomaat voor de boterham De tomaten wassen. Kort voor het gebruik in plakken snijden en deze geven met zout of suiker, of met olie, azijn en fijngehakte peter selie. Tomatensoep 1 liter water, 3/4 kg soeptomaten, 2 lepels boter, ruim 2 lepels bloem, ui, peterselie, laurierblad, tijm, peperkorrels, zout. De tomaten wassen, in stukken snijden en met de kruiden en het water gaar koken (pl.m. vijftien minuten). De massa zeven, de boter smelten en hierin de bloem glad roeren en daarna steeds roerende bij kleine hoeveelheden tegelijk de tomaten- massa voegen. De soep nog enige minuten door laten koken en op smaak afmaken met zout. Tomatensaus 250 gram tomaten 1/2 liter water, 4 lepels bloem, 1 kleine ui, lau rierblad, peterselie, zout, citroen sap. De tomaten wassen, in stukken snijden en met het kokende water, zout en de kruiden gaar koken. De massa zeven en binden met de aangemengde bloem. Zo nodig op smaak afmaken met citroensap en een klontje boter of margarine toe voegen. Men kan deze saus opdie nen bij witte bonen, marcaroni, vlees of vis. NEDERLANDSE BURGEMEESTERS BEZOCHTEN DUITSE COLLEGA'S ALMELO Op uitnodiging van hun Duitse collega's waren dezer dagen in Burgsteinfort na bij Münster een groot aantal burgemeesters van belangrijke gemeenten bijeengekomen voor wat men, zoals burgemeester Prinsen van Breda vertelde, een beleefdheidsvisite zou kunnen noemen. Deze bijeenkomst was niet al leen van belang doordat thans, zij het officieus, voor het eerst na de oorlog weer gesproken kon worden van een contact in groter verband tussen Duitse en Neder landse gemeentebesturen, doch in het bijzonder ook door de uit wisseling van gedachten over de problemen zoals die zich, zowel in Nederland als in Duitsland, voordoen en die voor verschillen de bestuursaangelegenheden ken merkend zi.in. De besprekingen droegen een vertrouwelijk karakter en von den plaats in een sfeer van we derzijds begrip. De Nederlandse gasten werden Donderdagavond in het Deutseh- Niederlandische Haus officieel ontvangen. Tot het Nederlandse gezelschap behoren o.m. de burgemeesters van Breda, 's-Hertögenbosch, Amersfoort, Almelo, Hengelo en Enschede en de Commissarissen der Koningin in Gelderland en Overijsel. Na de officiële begroeting hield prof. de Hnch van de Universi teit van Münster een referaat over het Staats- en zelfbetuur van Duitsland. Gistermorgen behandelde bur gemeester Sensen van Eibergen ..Het staats- en zelfbestuur in Nederland". In de namiddag werd een excursie gehouden naar ver schillende sociale instellingen in Bochum. NED. CARITAS MISSIE Het Hoogwaardig Episcopaat heeft gemeend te moeten besluiten tot liquidatie van de Nederlandse Ca ritas Missie. Deze nood-huiporga- nisatie werd opgericht in de na- oorlogstijd in verband met de uit zonderlijke noden, welke zich toen met name in Duitsland voor deden. Zij hadden dus uiteraard 'n tijdelijk karakter. Nu de omstandigheden zich lang zamerhand meer stabiliseren lijkt het ogeniblik gekomen om over te gaan tot opheffing van. de als tijde lijk bedoelde Nederlandse Caritas Missie. Trouwens de meeste na oorlogse hulporganisaties zijn in middels verdwenen. De taken, die nog dienen te worden voortgezet, kunnen beter door bestaande cari tatieve organisaties worden overge nomen. foe Nederlandse Caritas Missie heeft naast andere hulpverlenings organisaties, met name in de eerste na-oorlogse jaren zeer verdienste lijk werk gedaan, en met name ook heeft zij de Hoogwaardige Bis schoppen ten zeerste aan zich ver plicht, die zonder de Nederlandse Caritas in talloze gevallen machte loos zouden hebben moeten toe zien. en die juist door de hulp van de Nederlandse Caritas Missie aan velerlei' noden hebben kunnen te gemoet komen. Drieduizend motoren trokken 3 Juni met donderend geluid door dc Via della ConcUiazione naar het St. Pietersplein, waar de rijders, ver zameld uit alle delen van Italië, uit naam van het gehele land een vredesboodschap aan Z.H. de Paus hebben aangeboden. De zware mo toren van de Guzzi-fabrieken te Mi laan, de kleine „Vespa's" en „Lam- bretta's" en Solexen vormden een rij en namcn gedurende een half uur geheel dc Via della Coneillazio- ne in beslag. Het St. Pietersplein was de ge hele morgen reeds door de politie vrijgehouden, ofschoon, zoals iedere Zaterdag, de chauffeurs van de pelgrimsbussen er dachten te par keren. Zodoende konden de motor rijders, die bijna allen in blauwe overall en blauw halsdoek waren gekleed en witte petten droegen, de ruimte innemen, die gelegen is tus sen het bordes, dat naar.' de St. Pieter leidt en de obelisk midden op het plein. In de stoet trok vooral de Lambretta de aandacht, die gere den werd door een jongen van zes jaar, alsmede een „Biga". (Een Biga is een tweewielige Romeinse wagen). Zij werd voortgetrokken Üoor drie lichte motorrijwielen, op een r(j horizontaal aan elkander door staven verbonden. Deze wer den „gemend" door middel van le deren riemen, bediend door een blonde corpulente Italiaan, in Ro meinse toga, rechtopstaand in de Biga. Bedieningsapparaten van de drie motoren, op de bodem van de Biga aangebracht, werden door deze twintigeeuwse Romein met de voeten bediend. Om kwart over twaalf werd Z.H. de Paus op het balcon van de voor gevel van de St. Pieter door het geronk van ongeveer drieduizend motors ontvangen. Terwijl Zijne Heiligheid de demonstrerenden ge durende ongeveer vijf minuten toe wuifde, klom de blauwe benzine damp steeds hoger en hoger tegen de voorgevel van de St. Pieter op. De rflders wuifden enthousiast met hun blauwe halsdoeken en om het geheel in het blauw te laten, koe- pelde zich over dit tafereel 'n wolk loos diepblauwe lucht van de warme Italiaanse Junidag. Op het ogenblik, dat de Paus Z(|n armen uitstrekte om de Apos tolische Zegen te geven, verstomde het motorgeraas. Nogmaals wuifde Plus XII de sympathieke demon stranten toe en opnieuw vulde de lucht zich met het zware geluid der Guzzl's, 't gekwetter der Ves pa's en der Lambretta's en het ge pruttel der Solexen. Voor de Heer is de Eucharistie het Sa crament van de vol maakte wegschenking en opoffering van Zichzelf. Mag 't voor ons iets anders zijn? Een eucharistische ziel is noodzakelijker wijze een zich in het offer voor God en Christus verterende ziel. BENEDICTUS (Acfverientie) LUIE LIEN IV Het meisje, dat niet leren wilde De kostschool in Leende, waar onze Lien naar toe werd ge stuurd, stond destijds onder lei ding van een heel ijverige zus ter zuster Mobilia genaamd, die al direct wist, wat voor vlees ze in de kuip had met Lien van Jan Pak-an. Maar ze had het met al zo veel kinderen klaar ge speeld, dat ze ook in dit geval geen zorgen maakte. Toen de schoenmaker in de spreekkamer, tegenover de kast met beelden van St. Jozef en de H. Maagd, zorgzaam onder een glazen stolp opgesteld, het een en ander over zijn dochter aan de zuster vertelde, stelde deze de teleurgestelde vader op zijn ge mak met de verzekering, dat hier op de kostschool Lien wel ver anderen zou. En de eerste maanden leek het er ook op. dat er verbetering kwam in het gedrag van het meisje, dat aardig mee kon ko men en haar best deed. Maar hoe meer het jaar vorderde, des te meer kwam de aap bij Lien uit de mouw kijken: alleen de dingen waar ze zin in had, deed ze, die deed ze zelfs goed, de rest liet haar onbewogen. Reke nen, taal, aardrijkskunde, enfin, de meeste vakken verwaarloosde ze. Handwerken ging er mee door en lezen ook. En toen het schooljaar was afgelopen en Lien al lang dertien jaar geweest was, bleef er een hele rij onvol doendes op haar niet al te best rapport staan. Niet alleen voor haar ouders, ook voor zuster Mobilia was het een teleurstelling, dat er met dit kind weinig aan te vangen was. Maar met moed werd er aan het tweede jaar begonnen. Ook dat jaar leverde weinig resultaat op. 's Morgens vroeg begon het al met te laat opstaan, dan moest de sulveillerende zuster met een natte handdoek het meisje soms uit bed zien te jagen. En gedu rende de dag.... nou, laten we daar maar het zwijgen toe doen, het was in een woord hopeloos. Zo werd onze Lien ouder en ou der, twee kostscholen versleet ze en nergens knapte ze werkelijk op, terwijl vele andere meisjes, ook niet altijd de besten, na een paar jaar naar huis gingen als flinke, vlugge en handige kin deren. Gelukkig werkte het voorbeeld van Lien, die op kostschool de bijnaam kreeg van „Luie Lien", niet erg aanstekelijk pp de ande re leerlingen. Ze lieten Lien links liggen en gingen hun eigen weg. En zo was Lien een beetje aan de kant van het kostschool leven komen te staan met het gevolg, dat toen ze naar huis ging, voorgoed naar huis ging, weinig vriendinnen had. Met het ouder worden bleek de lust er nog meer uit te gaan. En terwijl meisjes van haar leef tijd een baan kregen of trouw den, schoot onze Lien, zoals men dat noemt, over. Hoe het precies met haar af gelopen is, kan niemand vertel len De koster van Werkhuizen. Biegtmans, is jaren geleden al gestorven en zijn vrouw, Vlugge Fien is naar familie in Gelder land gegaan. De Bidder Treur, die van verre het treurige ge val van Lien heeft medegemaakt, is de weg gegaan, die hij voor zovele van zijn vrienden en ken nissen had vereffend. In Werk huizen spreekt men nog over Jan Pak-an, over Luie Lien die ergens in een inrichting voor oude dames zit, waar ze mis schien nog het beste op haar plaats is, praat natuurlijk nie mand meer. Zo gaat het met mensen,1 die niet van aanpakken weten. NOMADELFIA De Italiaanse jongensstad EIGENLIJK is Nomadelfia, de jeugdstad die in. de omgeving van Modena in Noord-Italië ligt, geen jongensstad in de betekenis, die wij er aan hechten. Er wonen ook meis jes, mannen en vrouwen in Noma delfia, maar omdat het doel van de stichter van dit stadje, Don Zeno Saltini, is geweest, hulp te bieden aan de ongelukkige jeugd van Italië speciaal aan de jongens is de naam Jongensstad toch niet helemaal fout. De jeugdstad Nomadelfia, die nu in Italië een belangrijke plaats in neemt, is in het begin natuurlijk heel onbelangrijk geweest en be stond een jaar of twintig geleden slechts uit een huis. Dat was in 1930 toen de pas gewijde priester, Don Zeno Saltini, een doodeenvoudige jongen "it de omgeving van Modena direct na zjjn wijding een jongen, die uit de gevangenis kwam, tot zich nam. Hij zorgde voor die jongen en wist er een goed mens van te maken. Natuurlijk werd die jongen zijn vrind en vertelde hij aan andere mensen, hoe goed de priester voor hem gezorgd had. En zo kwamen er steeds meer jongens, die de hulp van Don Zeno nodig hadden, terwijl Don Zeno zelf in z'n vrije tijd de stad doorzwierf, op zoek naar arme kin deren, die door haar ouders niet goed werden opgevoed. Na een paar jaar had hij al een heel huis vol en toen hij door zijn geestelijke over heid, werd vrijgesteld van parochie werk, kon Don Zeno zich geheel aan dit mooie werk, dit verzorgen van verwaarloosde jeugd, wijden. Dat is, zoals de mensen het noemen, sociaal werk doen. In zekere zin doet dit werk den ken aan een Vincentius en een Don Bosco, maar het was moderner op gezet en geheel aan de geest van deze tijd aangepast. De jongens van Don Zelo waren erg blij in hun doen en laten en werden voor zich zelf verantwoor delijk gesteld, zodat ze niet het idee hadden, gestichtsjongens te zijn. En wat Don Zeno ook goed inzag, was dat men de jeugd eeii echt gezin moest geven. Daarom vormde hij groepjes van kleine en grote jon gens en meisjes, met een moeder, die voor de kinderen zorgde. Ook kwam er wel eens een vader aan te pas, zodat er soms echte gezinnen kwamen. Daarvoor moest natuurlijk ruimte worden gezocht en toen in 1945 een groot gevangenenkamp in de huurt van Modena vrij kwam. kreeg Don Zeno daar de beschikking over. De barakken werden bevolkt en meer dan duizend jeugdige men sen leven daar nu samen. Vele vrouwen uit de omgeving, die zelf geen kinderen hadden of ze verloren waren, boden zich aan om voor de kleine jongens die Don Zeno uit heel Italië toegestuurd kreeg, op te voe den. De grotere jongens werden be zighouden met allerlei werk. De een timmert, de ander metselt, een derde maakt speelgoed, zo heeft iedereen iets om handen. Zelfs is er nu een landbouwbedrijf aan de jeugd-stad verbonden en maken de jongens zelf films, die heus de slechtste niet zijn. De ouderen vormen een bestuur van de stad en geregeld wordt er vergaderd. Er is zodoende een echt zelfstandig bestuur, door de jeugdi ge bewoners zelf uitgeoefend. Hoe het leven in de stad Noma delfia zijn gang gaat, zullen we de volgende week eens nader bekijken. Met de post loopt het de laat ste dagen niet hard; dat komt zeker door de warmte! Twee brieven kwamen er deze week binnen, ze waren van oude be kenden, die we al meer hier ge zien hebben. Maar er zijn toch veel meer lezeressen en lezers van de jeugdkrant? Laten die ook eens iets van zich horen? We zijn er erg nieuwsgierig naar hoor! Een keurig versierde brief kreeg ik deze week weer eens van de Lijster oftewel onze wel bekende Marietje de M. uit S. Ze had heel wat te vertellen, die Lijster en ze kan al heel goed tekenen. Leuk zeg, dat je in de processie bruidje mag zijn. Ik vind het erg aardig, dat je gui taar speelt, het is altijd leuk als je een muziek-instrument kan bespelen, vooral als je groter bent zal je daar plezier van be leven. Die school van jullie schijnt ook erg gezellig te zijn, vooral de poppenkast lijkt me wel wat! En nu, beste Lijster, tot ziens maar weer hoor! Be dankt voor het briefje. P. de W. uit B. Zo Piet, ook weer eens van de partij? Dat vind ik leuk! Een hele tijd heb ik niets meer van je gehoord. Ik begon me haast al wat ongerust over je te maken! Maar uit je brief heb ik gelezen, dat thuis alles goed gaat en dat je een mooie kans maakt om ook dit jaar weer over te gaan. Nog even de tanden op elkaar jong! Je laat zeker voor of na de vacantie nog wel iets van je horen. En het doet me plezier, dat je al de ver halen zo trouw leest. Tot ziens hoor Piet! Ja, beste lezeressen en lezers, voor deze week ben ik echt aan het eind van mijn latijn, de post is op hoor! Wie zorgt er weer voor nieuwe zendingen? Sterkte allemaal, een hand van OOM LUDO Binnenkort zal te Amsterdam de jeugdactie „ieder kind een dierenvrind', die reeds in verscheidene plaatsen in Nederland wordt gevoerd, beginnen. De bedoeling van deze campagne is de jeugd meer liefde voor 't dier bij te brengen. Deze foto toont hoe de verhouding tussen kind en dier behoort te zijn. FEUILLETON HAROLD BELL WRIGHT 74. „Wel ke kant uit, Pete?" zei de her der. Er kwam geen antwoord. „Waar is Pete? Zeg Pete, dat hij hier moet komen," zei mijnheer Howitt weer. Nog kwam er geen antwoord, hun gids scheen opge slokt door de duisternis. Ze luisterden om een geluid te ho ren. „Dat is vreemd," mompelde de herder. De dokter gromde van afkeer. ..Krankzinnig, man, krankzinnig. We zijn met z'n drieën. Waar ligt het huis? Verduiveld, wat zouEr blonk een lichtje onder de struiken, nog geen vijf tig voet van hen af. „Kom vader Howitt. Kom mee. Pete is klaar." Ze stonden vlak bij het oude huisje onder de uitstekende punt van de berg. In een nauwe ruim te tussen de houten muur van het huisje en de rots stond Pete met een brandende lantaarn. Het achterste deel van de gang was totaal verborgen door een uit stekend punt van de rots, het hangende dak reikte tot de an dere rand, terwijl de opening bij de mannen verborgen werd door de weelderige groei van varens, wilde wijnstok en de dikke tak ken van een lage ceder. Zelfs bij daglicht zou men de plek slechts ontdekt hebben als men heel goed zocht. De herder viel op zijn knieën en op zijn ene hand steunend, duwde hij met zijn andere het scherm van wingerd en takken opzij en kroop toen op handen en voeten de smalle gang in. De dokter, volgde. Ze vonden hun gids neergehurkt in een kleine opening in de rotsmuur. Mijn heer Howitt riep uit: „De ver loren grot! De oude Dewey!" De jongen lachte: „Pete weet het wel. Kom vader Howitt. Kom andere man. Hier kan nie mand u vinden." Hij kroop voor hen uit in de lage tunnel. Zo wat twintig voet van de ingang, nam de gang een scherpe draai naar links en veranderde plotseling in een vestibule, waar de herder gemakkelijk rechtop kon lopen. Pete ging vief vooruit als iemand die op een bekend pad loopt; zijn lantaarn verlichtte de weg van zijn twee gezellen helder. Een'tijd lang gingen ze een beetje naar beneden en de mu ren en het plafond dropen van het vocht. Spoedig hoorden zij het geluid van stromend water, ze traden een groter vertrek binnen en zagen bij het licht van de lantaarn een stroom glinste ren, die over de rotsige muur kwam, hun pad kruiste en on der de andere muur van de ka mer verdween. „De verloren kreek!" riep de herder uit, toen hij over de grote stenen door de stroom liep. De jongen ant woordde: „Pete weet het wel. Pete weet het wel." Van de oever van de kreek, ging het pad weer naar boven. De grond was steviger de muren en het plafond droger, hoe ver der zij kwamen, hoe breder en hoger de gang werd, tot zij zich bevpnden in een brede hal onder de grond, waar de echo luid op klonk, terwijl ze liepen. Boven hun hoofd blonken zuiver witte stalactyten en ijsachtige vormen in het licht en de muren werden onderbroken doordonkere hoek- jes en plantachtige randen met hier en daar openingen, die wie weet waarheen voerden. Helemaal achter in deze hal, waar het plafond het hoogst was, stond de gids stil bij de voet van een rand, waartegen een ruwe ladder rustte. De herder sprak weer: „Dewey Bald?" vroeg hij. Pete knikte en begon de ladder te beklimmen. Weer een kamer, weer een rand, dan een lange, smalle gang, waarvan het pla fond zo hoog was, dat het bij het lantarenlicht niet te zien was, dan een rij randen en ze zagen, dat ze van plank tot plank klommen aan de ene kant van een ondergrondse spleet. Ze volgden de rand van de spleet en de dokter duwde een steentje over de rand ze hooren het sprin gen van steen op steen tot in het duistere hart van de berg, „Geen bodem, Daniel! Verdui veld er is geen bodem! Wat zou den Sara en de meisjes zeggen?" Ze beklommen weer een lad der, kwamen toen vanuit de spleet in een grote kamer, de grootste, die ze nog betreden hadden. De vloer was helemaal droog, ook de lucht was droog en zuiver en van wat de andere kant van de reusachtige grot scheen, glom een licht als een rood oog in de duisternis. Klaar blijkelijk naderden ze het eind van hun reis. Dichterbij komend, ontdekten ze, dat het licht kwam uit het raam van een klein huis je, dat gedeeltelijk van rots en gedeeltelijk van hout was ge bouwd. Instinctmatig stonden de beide mannen stil. Op zachte toon, zo als men dat op een gewijde plaats doet, zei Pete: „Hü is daar Kom mee, vader Howitt. Kom andere man. Wees maar niet bang." Nog aarzelden de gezellen van de jongen. Mijnheer Howitt vroeg „Wie jongen? Wie is daar? Weet je wie het is?" „Neen, neen, ik niet. „Nie mand" kan toch niets weten, wel?" „Hopeloos geval, Daniel! Ho peloos Veel te erg, veel te erg, mompelde de dokter en legde zijn hand op de schouder van zijn vriend. De herder probeerde het weer: „Wie zegt Pete, dat het is?" „O, Pete zegt, dat hij het is, gewoon hij." „Maar wie zegt Pete, dat het is?" vroeg dokter Coughlan. Weer begon' de jongen te fluisteren: „Soms zegt Pete, dat God het moet zijn, omdat hij zo goed is en hij voor de mensen zorgt, en dat doet HIJ echt. nil heeft Wash Gibbs en zijn bende die avond bang gemaakt. En hu heeft u het goud gezonden va der Howitt, dat was het goua van God, hij heeft er een hele boel van. Wordt vervolgd. (Van ROTTERDAM AHOÏ geconcentreerde krat scheepvaart- en have de Koningin in de he We gingen gisteren er, hoe warm het oc gebroken hebben ov potten, ons door beh geschoven, enthousia nemen er nóg eens vaart en werkt. Wai beurtenis te worden Het plan om met de haven „aan de weg" te al oud. Men had het ii doen, het jaar waarin nel gereedgekomen zou allemaal anders gelope het was de Duitsers n< noeg de binnenstad te In net najaar van 1944 8 km van de zeekaden een derde van het tota wereldhaven, met alles en aanstond: de kranen bruggen, de loodsen. Zi. ruïne van verwrongen gestorte muren achter De Rotterdammers zij stel met onstuimige ene nen. Nog gapen ontzagli. in de bebouwing van o op het ogenblik bove overhoop is gezet voor van een centrale stadsv een bericht dat toen w< ren temidden van zovee hitte hoorden ons het eens te meer tappeling hoofd deed gutsen. Wan1 daar nu aanDe Rot zelf hebben bovendien stadsbebouwing, hoeveel er ook achter zetten, n gedacht. Want vóór all haven weer klaar, de de stad van leeft. En die haven is w Op 28 December van jaar is het laatste stu zeekade opgeleverd, tentoonstelling die van 15 Augustus duurt is eerst, om dat feit glor: ren, „Ahoy', zegt de energie van Rotterdan en wereld: „Ahoy: h weer". En hoe? Midden in het oude buiten Dijkzig het museum Boymans, weidige tentoonstellingsl zet Daar toont het stuur de algemene as stad en haven in de lo wen. Dolf Henkes zat hoog op een steiger de te leggen aan een werk maanden, voorstudies en grepen, vier enorme m ringen van 600 vierkant •totaal waarop ontstaan vernietiging en opbouw ven symbolisch zijn wf In die had wordt veri beeld gegeven van de so zieningen die door werl -nemers in samenwerkin overheid tot stand zijn Men loopt door naar eet ven de expositie gelege waarop de Marshall-hulp demonstreerd. Men gaat af en spoelt zich bijna de een machtig bassin w schepen die in Rotterda: ren in klein model komi varen. Links kan men de vaart volgen van de Gc de pieren van de Hoek, rechts opent zich voor h grote show vol motoren en ankers, licht in bew allerlei kleur en decorati stukken, foto's en toelic de baggerbedrijven en c doors, van het bouwbedi petroleum-industrie, van doors en het veembedrij expediteurs en de graai van de luchtvaart en de en de Rijkswaterstaat en van de marine en de ha kortom heel dat same slagaders en andere 1 waardoor het' energieke Rotterdam mee het pulse jaagt. Tot alle vaders die zouden we willen zegge met je zoons naar kij zoiets zien ze van hun meer bij elkaar. Want bij die hal blijft We gaan allerlei industr Joens een ogenJblik voor! klimmen over de brug voor deze gelegenheid v hoog over de drukke V Van Dijkzigt naar het P slagen. Men kijkt zich da dit. Bij stukjes en beetje gisteren de walvis weer te passen, die uit het L seum aan talrijke mootje! Park is verhuisd. Er ko: EEN VIKINGSCi NAAR ROTTERD Geruime tijd gelede een Vikingschip op eig< een tocht van Denemar Engeland. Gezien het g ees, dat deze vaart oplei sloot een aantal Zweden gelijke reis te gaan ma] Zweedse vikingschip nske t dat door roeier Kracht wordt voortbewi ~f°5 OP 4 Juni j.l. uit de stad Birka voor een 1, naar Rotterdam. Zaterda a.s. zal het schip in de mi 52n! i eiï weder dienend •varKkade worden verw; AANVULLING Of ONCEVALLENRE Op 12 Juni a.s. treedl King de wet tot aanvu ongevallenrente. Ingevo wet zullen rentes krac ongevallenwetten toegek aanleiding van. verlies eidsgeschiktheid van r ff. pet. worden verhoogd wè„?te P01- Deze' i wordt gegeven voor oi ngevolge de zee-ongev die plaats gehad hebbei Januari 1946. Voor de ai „eyallenwetten geldt als oatum 1 Januari 1947. E Rmgen worden automatis

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1950 | | pagina 4