TUINBONEN
MODERNE OPVOEDING
HET RADIO-PROGRAMMA
Handwerken in vroeger tijden
OP DE VLUCHT
LIEFDE
RECEPTEN
Leerzame en nuttige dingen
in het openlucht-museum te Arnhem
pOST UIT DE
ftRIEVENBUS
Zending goederen
naar Ambon
voor de
PAGINA 4
ZATERDAG 8 JULI 1950
BLOEMKOOL
Vandaag vragen wij de aandacht
van onze lezeressen voor het be
reiden van bloemkool, een groente
die op dit ogenblik volop is te
verkrijgen. Behalve bloemkool met
saus zijn er ook nog andere manie
ren om bloemkool klaar te maken
en ook voor hen, die de smaak van
deze groente niet zo erg waarderen,
bestaat een middel om het geheel
smakelijker te maken; b.v. bloem
kool au gratin, bloemkool met
tomaten- of garnalensaus.
Bloemkool met kaassaus
(bloemkool au gratin)
1 grote bloemkool, liter melk
of bloemkoolwater, 35 gram bloem,
40 gram boter, stukje oude kaas,
20 gram boter, paneermeel.
Verwijder van de bloemkool de
bladeren, de stronk en de bladeren
in de kool; kerf de overgebleven
stronk en zet de kool een half uur
in water met zout, de stronk naar
boven om eventuele rupsen en lar
ven te verwijderen. Zet daarna de
kool, met de stronk naar beneden,
half onder kokend water met wat
zout op en kook ze gaar (,pl.m.
twintig minuten). Neem de kool
met een schuimspaan uit het water
en laat ze flink uitdruipen en leg
ze vervolgens in een vuurvast
schoteltje. Maak van boter, bloem,
melk of bloemkoolwater een dikke
saus, rasp er het grootste deel van
de kaas door en maak ze af met
wat zout. Giet deze saus over de
bloemkool, strooi er de rest van
de kaas en wat paneermeel over,
leg hier en daar een klontje boter
en laat er in de oven een korstje
op komen (pl.m. vijftien minuten).
Voor
vervangt men
tomatensaus.
bloemkool met tomatensaus
de kaassaus
door
Bloemkool met garnalensaus
1 bloemkool ,35 gram bloem, 40
gram boter, foelie, fijn-gehakte
peterselie, 1 ei, 2 ons garnalen.
Zet de gewassen garnalen enige
tijd in water met zout. Maak de
bloemkool schoon en kook ze gaar.
maar zorg dat ze in haar geheel
blijft. Schep ze daarna met een
schuimspaan in een verwarmde
schaal.
Maak een dikke saus van boter,
bloem, een stukje foelie, fijn-ge
hakte peterselie, eierdooier en melk
of bloemkoolwater; voeg de gar
nalen toe en maak de saus af met
wat peper en zout, giet ze daarna
in de schaal over de warm gehou
den bloemkool.
Bloemkoolsoep
1 liter bloemkoolwater, Vt liter
melk, stukjes overgebleven bloem
kool, 60 gram bloem, 60 gram boter,
1 ei (room).
Smelt de boter, roer er de bloem
in glad en voeg steeds roerende bij
kleine scheutjes tegelijk het vocht
toe. Laat de soep in pl.m. tien
minuten gaar koken. Verwarm er
de stukjes bloemkool in, klop het
ei los en giet er de soep voorzich
tig bij. Om de smaak te verhogen
kan men er 1 deciliter room aan
toevoegen. Presenteer er stukjes
gebakken brood bij.
RUBRIEK VOOR DE VROUW
,,Een goede huisvrouw zorgt
zoals het wezen moet
Dat knoop noch band
ontbreekt aan 't linnengoed.
Geen stofje er op komt
wil daar vooral op passen
Dat alles netjes zij
en helder wordt gewassen
Ziehier het devies van de
Nederlandse huisvrouw uit de
zeventiende eeuw, zoals zij dit
op een strook linnen had ge
borduurd, dieinplaats van
de moderne papieren strookjes
aan de planken van de
linnenkast werd bevestigd.
Het is echter niet de bedoeling
om hier over de „levensopvattin
gen" van de Nederlandse vrouw uit
die tijden te beschrijven, doch over
hun prestaties op handwerkgebied.
Onlangs heeft het openlucht
museum uit Arnhem een tentoon
stelling gehouden in Den Haag van
een collectie handwerken uit vroe
ger tijden. Het betrof hier in hoofd
zaak de practische kleding, die op
alle mogelijke manieren werd ge
borduurd, gefestonneerd, openge
werkt en wat dies meer zij.
Vooral de klederdracht van Mar
ken nam op deze tentoonstelling
een grote plaats in en niet ten on
rechte: de Markervrouwen staan nu
eenmaal bekend om hun buiten
gewoon grote bedrevenheid in het
hanteren van de naald.
Zo zagen wij bijvoorbeeld alle
onderdelen van de Marker kleder
dracht en kwamen toen tot de ont
dekking, dat er welhaast geen
detail in deze kleding is, waar geen
„handwerk" aan te pas komt.
Dat de vrouwen in vroeger jaren
veel meer bedrevenheid hadden in
het handwerken is niet te ver
wonderen wanneer we de merk
lappen uit deze tijd bekijken. Op
de scholen werd het vak hand
werken veel intenser onderwezen
dan tegenwoordig. Zo was bijvoor
beeld een merklap tentoongesteld
uit het jaar 1769 met kruissteek-
werk van het allerfijnste soort. Niet
alleen letters, cijfers en open zoom
pjes werden hier op een lap be
werkt, doch hele motieven, zoals
bijbelse voorstellingen schenen als
het ware het beeld op te moeten
roepen van volkomen uitgewerkte
schilderstukken.
Wanneer we dan bedenken, dat
dit werd gepresteerd door de meis
jes op school, dan moeten we toch
wel erkennen, dat we in dit opzicht
achteruit zijn gegaan. Marie van
Hemert heeft gedurende haar leven
al het mogelijke gedaan, om het
echte oude handwerk weer in de
mode te brengen. Op deze ten
toonstelling waren dan ook ver
schillende van haar werken te be
zichtigen, welke alle werden na
gelaten aan het Openluchtmuseum.
Uit deze werken straalt als het
ware de werkelijke liefde voor het
handwerken, dat, indien zo gezien,
ZONDAG 9 JULI
HILVERSUM 1, 402 m.: 8 uur
VARA, 12 uur AVRO, 17 uur VA
RA, 18.30 VPRO, 19 uur IKOR, 20
24 uur AVRO.
8 uur nieuws en weerberichten;
8.15 postduivenberichten; 8.20 gr.
muziek; 8.30 voor het platteland;
8.40 voor militairen; -9.10 postdui
venberichten; 9.15 verzoekprogram
ma; 9.45 „geestelijk leven" causerie;
10 uur kamerorkest; 10.30 „met en
zonder omslag"; 11 uur kinderkoor;
11.15 cabaret: 12 uur kwintet; 12.30
voor de jeugd; 12.40 kinderkoor; 13
uur nieuws en weerberichten; 13,15
mededelingen of gram.muziek; 13.20
musette-orkest en soliste; 13.50
„even afrekenen, heren"; 14 uur
gr. muziek; 14.05 boekenhalfuur;
14.30 gemengd koor; 14.55 film-
praatje; 15.10 gramofoonmuziek;
15.30 radio philharmonisch orkest
en solist; 16.30 spoifrevue; 17 uur
fanfarecorps; 17.20 kerkconcert;
17.40 „de zes gaan aan de slag",
hoorspel; 18 uur sport; 18.15 nieuws
en sportuitslagen; 18.30 protestant
se kerkdienst; 19 uur kinderdienst;
19.35 bijbelvertellïng; 20 uur nieuws
20.05 orkestconcert; 20.40 „een
broederdienst in 1815", hoorspel;
21.50 gramofoonmuziek; 22.20 actu
aliteiten; 22.30 amusementsmuziek;
23 uur nieuws; 23.15 dansmuziek;
23.4524.000 gramofoonmuziek.
HILVERSUM II, 298 m.; 8 uur
KRO. 9.30 NCRV, 10 uur IKOR,
12 uur NCRV. 12.15 KRO. 17 uur
NCRV, 19.45—24 uur KRO.
8 uur nieuws en weerberichten;
8.15 gramofoonmuziek; 8.25 hoogmis;
9,30 nieuws en weerberichten; 9.45
gramofoonmuziek; 10 uur Nederl.
hervormde kerkdienst; 11 uur gr.
muziek; 12 uur vocaal ensemble!
12.15 apologie; 12.35 gr. muziek;
12.40 lunchconcert; 12.55 zonnewij
zer; 13 uur nieuws, weerberichten
en katholiek nieuws; 13.20 lunch
concert; 13.45 „uit het boek der
boeken"; 14 uur symphonie, orkest
en solisten; (ca. 13.45 „katholiek
overleg" discussie;) 15.40 strijkkwar
tet); 16.10 „katholiek thuisfront
overal"; 16.15 sport; 16.30 vespers;
17 uur jeugd- en dankdienst; 18.30
voor de strijdkrachten; 19 uur alt
en orgel; 19.15 „kent gij uw bijbel";
19.30 nieuws, sportuitslagen en
weerberichten; 19.45 actualiteiten;
19.52 boekbespreking; 20.05 gr. muz.
20.12 „vrijage van een Hollands
hofkapitein m Groningen in de
vorige eeuw", hoorspel; 22.45 avond
gebed en liturgische kalender; 23
uur nieuws; 23.1524 uur gr .muz.
BRUSSEL, 324 m.: 12 uur gr.m.;
12,15 lichte muziek; 13 uur nieuws;
13.15 gr.m.; 13.30 voor de soldaten;
14 uur „Louise", opera; 15.15 piano
spel; 15.30 gr.m.; 16 uur opera „go-
delieve van Gistel"; 18.30 godsdiens
tig halfuur; 19 uur nieuws; 19.30
gevarieerd programma; 21.30 actu-
sliteiten; 21.45 g.m.; 22 uur nieuws;
22.15 verzoekprogramma; 23 uur
nieuws; 23.05 filmmuziek; 23.3024
dansmuziek.
BRUSSEL 484 m.; 12.08 omroep
orkest; 13 uur nieuws; 13.15 ver
zoekprogramma; 14.30, 15 en 16 uur
gram.m.; 16,30 dansmuziek; 18 uur
gram.m.; 19uur godsdienstig half
uur; 19.45 nieuws; 20 uur symphoni-
sche jazzmuziek; 20.48 gram.m.; 22
uur nieuws;
nieuws; 23
nieuws.
22.10
uur
gram.m.;
gram.m,;
22.55
23.55
MAANDAG 10 JULI
HILVERSUM I, 402 m„ 7.00 VARA,
10.00 VPRO, 10.20—24.00 VARA.
7.00 nieuws, 7.18 gram.muz., 8.00
nieuws, 8.18 gram.muz., (9.30935
waterstanden), 10.00 „voor de oude
dag", causerie, 10.05 morgenwijding,
10.20 gram.muz., 10.30 voor de
vrouw, 10.45 voor de zieken, 11.20
cello en piano, 11.45 voordracht,
12.00 orgelspel en mededelingen,
12.33 Voor het platteland, 12.38 gra-
mofonmuziek, 13.00 nieuws, 13.15
vor de middenstand, 13.20 Metropo
leorkest, 13.50 trio, 14.15 populair-
wetenschappelijke causerie, 14.30
„The Messiah", oratorium, 15.35
„Duif en doffer", hoorsp. 16.50 gra
mofoonmuziek 17.00 .voor de kinde
ren, 17.30 gram.muz., 18.00 nieuws,
18.15 mededelingen, 18.20 amuse
mentsmuziek, 18.45 gram.muz. 19.08
„Mobilisering van de talenten", cau
serie, 19.15 vioolrecital, 19.45 rege
ringsuitzending, 20.00 nieuws, 20.05
actualiteiten, 20.15 dansmuziek, 20.40
cabaret, 21.15 gramofoonmuz., 21.45
„Hoe worden de belastinggelden be
steed?" causerie, 22.00 radio philh.
orkest, 23.00 nieuws, 23.15 orgelspel,
21.4024.00 gram.muziek.
HILVERSUM II, 298 m.: 7.00—24.00
NCRV
7.0o nieuws, 7.15 ochtendgymnastiek
7.30 gram.muz., 7.45 een woord voor
de dag, 8.00 nieuws en weerberich
ten, 8.15 gewijde muziek, 8.45 popu
laire muziek, 9.15 voor de zieken,
9.30 gram.muz. 10 30 morgendienst,
11,00 gram.muz., 11.20 voordracht,
11.40 alt en orgel, 12.10 gram.muz.,
12.30 mededelingen, 12.33 dubbel-
mannenkwartet, 13.00 nieuws, 13.15
mandolinemuziek, 13.45 gram. muz.,
14.00 schoolradio, 14.35 gram.muz.,
15.30 clavecimbel en altviool, 16.00
bijbellezing, 16.45 gram.muz., 17,00
voor de kinderen, 17.15 orgelspel,
17.45 regeringsuitzending, 18.00
volksmelodieën,, 18,20 gram. muz.,
18.30 voor de strijdkrachten, 19.00
nieuws en weerberichten, 19.15 pia
norecital, 19.15 „Een goed woord
VOOI een goede zaak", 19.40 radio
krant, 20.00 nieuws, 20.05 reportage,
20.15 gram.muz., 20.35 causerie over
kerkzegels, 20.55 omroeporkest en
solist, 21.30 gram.muz., 22.00 „Ver
kenningen in Zuid-Amerika", cau
serie, 22.10 pianorecital, 22.45 avond
overdenking, 23.00 nieuws, 23.15
24.00 gramofoonmuziek.
BRUSSEL 324 m.:
12.00 gram.muz., 12.15 lichte muz.,
12.30 weerberichten, 12.33 voor de
landbouwers, 12.40 lichte muziek,
13.00 nieuws, 13.15 gram.muz., 14.00
voor de vrouw, 15.00 gram.muziek,
17.00 nieuws, 17.10 lichte muz., 18.00
Franse les,, 18.20 gram.muz., 18.30
voor de soldaten, 1900 nieuws, 19.30
gram.muz.,, 19.50 radiofeuilletcn,
20.00 gewijde muziek, 21.00 actuali
teiten, 21,15 omroeporkest en solist,
22.00 nieuws, 22.15 Vlaams pragram-
n.a, 23.00 nieuws, 23.0524.00 gra
mofoonmuziek.
BRUSSEL 484 m.:
12.05 gram.muz., 13.00 nieuws, 13.10,
14.00. 15.00, 16.00 en 17.10 gram.muz.,
19.45 nieuws,, 20.00 en 20.45 gram.
muz.. 21.15 omroeporkest, 22.00
nieuws 22.15 gram.muz., 22.55
nieuws. 23.00 dansmuziek. 23.55
nieuws.
zeker op het praedicaat „kunst"
aanspraak mag maken.
Het ontwerpen van de motieven
is inderdaad een kunst op zichzelf,
die echter met ernstige oefening
niet zo ingewikkeld en moeilijk is
als deze lijkt.
„Zouden de tegenwoordige vrou
wen dan zoveel dommer in dit op
zicht zijn dan de vroegere een
voudige volksvrouw?" vroeg Marie
van Hemert zich af en wij kunnen
zelf al heel gemakkelijk het ant
woord daarop geven. Natuurlijk
niet. De hoofdzaak is echter, dat
wij het handwerk niet zien als on
nodig tijdverlies. Inderdaad, het is
veel eenvoudiger om de lakens en
slopen even onder de machine te
leggen en dan desnoods nog machi
naal enkele figuren of monogram
men er op te „borduren", doch of
wij er ook zoveel voldoening van
hebben is een andere kwestie.
Het is jammer, dat de tentoon
stelling zo kort in Den Haag is ge
weest, want vooral voor creatieve
handwerksters was dit een prach
tige gelegenheid om de vele moge
lijkheden van hun geliefd vak te
bestuderen.
Wie er echter interesse voor
heeft, kan tot aan October terecht
in het Openluchtmuseum te Arn
hem zelf, waar overigens ook voor
liefhebbers van de Nederlandse
klederdrachten veel te genieten is.
Voor de vacantie is een reisje naar
Arnhem dan ook zeer zeker de
moeite waard. Men zal er menig ge
noeglijk en leerzaam uurtje kunnen
doorbrengen.
A. J. S.
Altijddurende aanbidding
in Hirosjima
In de Japanse stad Hirosjima,
die zo zwaar door de atoombom is
getroffen, is op initiatief van pater
Hugo lasalle S.J. en op verzoek
van grote kringen van de Japanse
bevolking een vredesaltaar opge
richt, waarop het Allerheiligste
altijd zal worden uitgesteld en al
tijddurende aanbidding zal wor-
gehouden voor het verkrijgen van
de wereldvrede. Verschillende zus
terorden en -congregaties hebben
reeds aangeboden om zich in Hiro
sjima te vestigen, teneinde de Al
tijddurende Aanbidding op zich te
nemen.
Veertiende eeuwfeest der
prediking van de
H. Columbanus
PARIJS (K.N.P.), Onder be
schermheerschap van de president
der Franse republiek, Vincent
Auriol, worden van 2023 Juli in
de historische abdij te Luxueil
grote feestelijkheden gehouden ter
ere van de Heilige Columbanus, die
veertien eeuwen geleden zijn grote
missie-arbeid onder de Franken en
Alemannen begon. Uit Ierland, het
geboorteland van de Heilige, zullen
minister-president Costelio, de
minister van Buitenlandse Zaken
Mac Bride en de leider der op
positie De Valera aim de plechtig
heden deelnemen. Het Aleman-
nische Zwitserland is vertegen
woordigd door de- Landamman Josef
Riederer uit St. Gallen, terwijl uit
Oostenrijk de gouverneur van de
prov. Vorarlberg lig tegenwoordig
zal zijn. Van kerkelijke zijde ver
wacht men de pauselijke nuntii van
Parijs en Dublin en vele Ierse bis
schoppen. Het programma bevat
naast feestelijkheden ook een weten
schappelijk congres, dat aan de ar
beid der Ierse monniken in Europa
is gewijd.
MEER DAN 180.000
KATHOLIEKEN IN KOREA
ROME (K.N.P.). Het aantal
katholieken in Noord- en Zuid-
Korea wordt in kerkelijke kringen
te Rome op meer dan 180.000 ge
schat. Dit aantal is, gezien het feit
dat er in 1925 nog geen 100.000
katholieken waren, hoog te noemen.
Terwijl de katholieke missie in
Noord-Korea sinds de vestiging
van het communistsche bestuur
voortdurend aan vervolging bloot
stond, mocht de Kerk in Zuid-
Korea zich in een oprechte steun
van de autoriteiten verheugen. Het
aantal in Korea werkzame priesters
bedraagt op dit ogenblik 235.
De gevechtshandelingen in Korea
hebben thans opnieuw de aandacht
gevestigd op de gevaarlijke situatie,
waarin tal van vrouwelijke religi
euzen in Noord-Korea verkeren.
Zeer bijzonder is men bezorgd over
het lot van de missiezusters van
Maryknoll, welker voornaamste
missiestatie te Sopho, een voor
stadje van Penguang, reeds in
handen der communisten is geval
len, Men neemt ook aan dat zij
inmiddels ook uit haar laatste toe
vluchtsoord, het klooster Yangyou,
zijn verdreven en dat een aantal
van haar is gedeporteerd.
Ü3fatfaiiiCisifyêt
De sectie Utiliteitsbouw van het Kon. Instituut van Ingenieurs
hield Woensdag een vergadering in het gebouw van Philips te
Eindhoven. Aan deze vergadering was een tentoonstelling van
maquettes verbonden1. Tijdens het bezichtigen der maquettes.
„Binnen!*'
In de omlijsting van mijn ka
merdeur staat een man van veertig
jaar en achter hem een jongeman
van onzekere leeftijd.
„Wacht hier op me. Ik wil mijn
heer pastoor eerst alleen spreken."
Ik schuif een stoel bij voor mijn
bezoeker.
„Dank u. Wat ik u zeggen wil,
kan ik beter Maande doen. Ziet u,
ik ben uit uwfparochie, al doe ik er
niet veel aan. U ziet me niet veel
in de kerk, maar daar zijn redenen
voor. Daarover een andere keer.
Maar nu gaat het over mijn zoon,
die daar bij me is. U is mijn laat
ste hoop
Ik buig eens.
„Hoe oud is die zoon?'»
„Vijftien en een half."
„Is hij bij mij op de lcatechismus
geweest?"
„Dat had eigenlijk gemoeten.
Maar het is onze schuld, dat hij er
oorlog en *t was erg moeilijk met
zijn lessenmuziek en Engels
en wiskunde
„Dus geen eerste Communie?"
>.Nee
„Omdat zijn moeder en ik abso
luut radeloos zijn. De jongen wordt
overal weggestuurden hij be
handelt ons gewoonweg als honden.
Hij praat en redeneert op een
verschrikkelijke manieren hij
geeft veel uit, terwijl we hem toch
maar weinig geld gevenNu
heeft hij pas nog .n motor gekocht...
Ik weet niet meer, wat ik moet
aanvangen
„Laat hem eens binnenkomen."
„Groot, slank, welverzorgd, met
een golf in zfln haren, maakt hij op
mij een onrustbarende indruk van
een beroepsdanser. Hij kijkt me
aan en probeert met een uitdagen
de blik mijn waarde te schatten. Ik
voel dadelijk, dat ik niet rechtuit
met hem praten kan. Ik begin de
niet geweest is. 't Was onder de conversatie langs een omweg.
„Ik hoor daar juist, dat u nog al
pech hebt met de studie. Maar ik
weet ergens buiten de stad een
openlucht-inrichting, met een nogal
ruim reglement. Ik wil wel over u
schrijven en u aanbevelen bij een
paar bevriende leraren. Maar u
moet natuurljjk een beetje goede
wil toneneen beetje inspan
ning
De kwajongen luistert naar me
met een ondoorgrondelijk gezicht.
Opeens onderbreekt hij me brutaal.
„Mijnheer pastoor, u behoeft geen
preek tegen me te houden".
„Ik preek niet tegen je, ik zoek
een kans om je te helpen."
„Helpen? waartegen?tegen
wie
„Tegen jezelf, jongeman."
„Tegen mij Daar zorg ik zelf
voor."
„Hoe doe je dat dan?"
„O, dat is heel eenvoudig
Dan zegt hij, op die besliste toon,
waarmee jongens kunnen praten,
die niets weten, maar die menen,
dat ze alles weten:
„Ik verdeel de mensheid in twee
groepen: de verstandigen en de
stommerikken. De verstandigen
hebben het recht aan hun kant, de
stommerds hebben geen rechten. Ik
hoor bij de verstandigenVader
wil, dat ik mijn tijd verdoe met
Latijn en Grieks om 't eindexamen
te halen en naderhand geld te ver
dienenMaar ik heb kameraden
van mijn leeftijd, die hun zakken
al vol geld hebben en zonder eind
examen
Nu onderbreek ik hem:
„En waar halen ze dat van
daan?'»
„Dat vinden ze wel
„Je bedoelt, dat stelen ze."
„Als u wilt. Ik ben niet bang voor
een woord. En ze hebben een lollig
levenmaar de stommerds bib
beren voor de perkamenten exami
natoren, die de helft laten stra
len..." Zeer tevreden over zijn zin,
kijkt de bengel me strak aan.
„Geloof je aan iets?" vraag ik.
„Nergens aan!of liever ik
geloof aan geld."
„Dan zul je 't ver brengen."
„Ik heb 't al ver gebracht."
„Misschien nog verder dan je
hoopt
„Alleen stommerikken lopen erin.
De verstandigen niet-"
De conversatie stokt. Tegen het
„niets" valt niet te praten. De jon
gen gaat weg. Hrj heeft genoeg
van me, en ik van hem. Ik zie, hoe
hij, soepel en lenig als hij is, mijn
trap afloopt. Hij laat me de indruk
PRINS BERNHARD
IN ENGELAND
Op uitnodiging van de chef van
de Engelse luchtmachtstaf, air chief
Marshal sir John Slessor, is Z.K.H.
Prins Bernhard gisteren voor een
tweedaags bezoek naar Engeland
vertrokken. De prins zal te Farn-
borough demonstraties van de En
gelse luchtmacht bijwonen.
W. VAN DER NEUT
KRIJGT GRATIE
Bij K.B. is gratie verleend aan
W. van der Neut, tot de doodstraf
veroordeeld bij sententie van het
Bijzonder Hof te Amsterdam. De
doodstraf is veranderd in levens
lange gevangenisstraf.
(Advertentie)
Al wat Uw huid
in tientallen gevallen voor haar
genezing, zuiverheid, gezondheid
en verbetering nodig heeft: Purol.
na van een elegante boef, die hier
mee op het mensdom wordt losgela
ten.
Opnieuw ben ik met de vader
alleen.
„Wat denkt u ervan?" zegt hij,
met een benauwde 3tem.
„Wat ik ervan denk, is dit: n
bent er zelf de schuld van."
„Ik?"
„Ja Niet nu, maar tien jaar
geleden had u dat kind zjjn kate-
chismus moeten laten leren! en dat
zo degelijk mogelijk, omdat het een
goeie kop is! D4n was er wel iets
van te maken geweest. Maar u
hebt niets gezaaid- Hoe wilt u dan
wat goeds oogsten? God geve, dat
er op die manier niet eens bloed
aan uw eigen handen kleven zal!"
Maar ik heb u toch gezegd,
hoe het gekomen is
„Dat slaat allemaal niet door.
Het LEVEN gaat vóór Engels en
piano!"
„Maar is er dan niets aan te
doen?"
Bidden, meneerBij God
is alles mogelijkMaar ik be
klaag u zeer, beste meneer!"
Met een heel bijzondere zorg ben
ik die dag katechismus aan de kin
deren gaan geven
HET VARKEN
In een van de Kempische dor
pen woonde jaren geleden eens n
pastoor, die ieder jaar van de boe
ren uit zijn parochie een ingezou
ten varken kreeg om de winter
door te komen. In zeker jaar kreeg
hij een nieuwe meid, die zo goe
dig van aard was, dat ze alles, wat
er maar los en vast in de pastorie
te vinden was, weggaf. Zo ging het
ook met het ingezouten varken.
Iedere dag verdween er een
stuk uit de kuip en de pastoor, die
met angst en vreze de winter zag
naderen, hield bijna niets over.
Nu hjad die pastoor een zeer
schrandere koster, een man, die op
alles raad wist en die de pastoor
al uit menig moeilijk parket had
geholpen. Dus ging de pastoor met
zijn klachten naar de koster.
Nu, die wist er wel raad op.
„Zet Uw gezouten varken in de
sacrestie neer, mijnheer pastoor"
was de welgemeende raad van de
brave borst.
Zo gezegd, zo gedaan. Het var
ken verhuisde van de kelder naar
de sacrestie en de koster nam op
zich, in de avonduren over 't kuip
je vlees te waken.
Dat ging zo een paar avonden
goed, totdat de koster er tabak
van kreeg. Het op wacht zitten
viel niet mee, daarom zocht hij 'n
plaatsvervanger, maar niemand
had er natuurlijk zin in! Toen zet
te de koster een levensgroot beeld
van St. Antonius in de sacrestie
er plaatste er uit welgemeende de
votie twee brandende kaarsen naast
Ook dit ging een paar avonden
goed. De meid, die wist dat er bij
het vlees de wacht werd gehouden,
liet zich niet zien en meende, als
ze licht zag branden in de sacres
tie, dat er iemand was. Maar de
pastoor wist nergens van en toen
hij op een avond laat thuis kwam
en het licht zag branden, rende hij
de sacrestie in en sloeg met zijn
wandelstok naar de figuur bij de
kaarsen, waarvan hij meende dat
het een dief was. O, wat had de
brave man een spijt, toen hij be
merkte dat het 't beeld van Sint
Antonius was.
De volgende dag, met de proces
sie, moest een herder voor St. An
tonius spelen en toen kocht de
pastoor maar gouw een nieuw
beeld. Hoe het met de koster ver
gaan is, vertelt het verhaal niet,
maar wel wordt er gezegd, dat
sinds die tijd de Antoniusbeelden
daar in de Kempen met een var
kenskop woren afgebeeld. Of het
allemaal waar is? Dat weet ik
niet, maar de mensen in de Kem
pen vertellen het allemaal
De postbus blijft deze week voor
een keer gesloten. Oom Ludo gaat
op vacantie en kan dan na
tuurlijk geen brieven beantwoor
den. Dat wil niet zeggen, dat jul
lie niets mogen sturen. Natuurlijk,
ga gerust je gang, maar mijn vrien
dinnetjes en vriendjes zullen deze
keer even moeten wachten op ant
woord in de krant, de volgende
week gaan we weer gewoon door.
Dus allemaal tot ziens en tot de
volgende week.
Oom Ludo
KAASMARKT
Hebben jullie wel eens een echte
kaasmarkt gezien, zoals ze die in
Leeuwarden, Gouda, Bodegraven of
Alkmaar houden? Het is een leuke
bedrijvigheid en je ziet er steeds
wat nieuws. De mooiste kaasmarkt
is echter die van Alkmaar, daar
worden de kazen opgestapeld en
gewogen door mannen in oude
kleederdrachten, een keurig wit
pak met gekleurde strooien hoe
den, iedere groep zijn eigen kleur.
Dat zijn de dragers van het al
oude Alkmaarse kaasdragersgilde,
die in de zomer duizenden vreem
delingen trekken. Het is dan ook
een prachtig gezicht al die kaas-
dragers tussen die grote stapeils
kaas te zien lopen met hun kaas-
berries, die draagbaren, waarop de
kaas wordt weggedragen. Nu we
in cte tijd van de schoolreisjes zijn
gekomen, zie je honderden scho
lieren naar Alkmaar trekken. Wie
komt er eens een kijkje nemen?
zijfl buitengewoon rijk aan eiwit
en vitamine Bt. Laat die vooral niet
verloren gaan. Kook de boontjes
slechts een half uur onder water
met een scheutje melk. Dat is
voldoende!
IfOt bonenkmtd of pottrteièe mankt
deze groente extra pikant en geterig.
En eet U ze ook eens een keertje
met bam of rarkentvlets. Dan beeft
een koningsmaat!
(Advertentie)
Het bestuur van de stichting
„door de eeuwen trouw" te Eind
hoven deelt mede, dat de eerste zen
ding medicamenten en voedsel
o.m. bestaande uit: sera, vaccins,
vitamine, kinine, geneesmiddelen
ter bestrijding van tropische ziek
ten, gedroogde groenten en melk
poeder enz. reeds naar Ambon
onderweg is.
UTRECHT, 7 Juli. Op de Utrecht
se kaasmarkt werden heden aange
voerd 52 partijen kaas, aantal kazen
2122, wegende 12494 kg. Prijzen:
eerste kwaliteit f 2,052,12, twee
de kwaliteit van f 1,952,03. Han
del vlug.
FEUILLETON
14.
Thea scheen daar niets op te
gen te hebben. Rob had terstond
hun beider ogenblikkelijke ver
wantschap gevoeld en het besef
dat ze bij elkaar hoorden. Ze
hadden samen de schiderijen be
keken en de catalogus geraad
pleegd. Teeuwens was nog eens
naar hen toegekomen, om hun
de schilderij, waarvoor zij ston
den te kijken, zonder er veel
van te snappen, nader te ver-
klciTon
„Ziet u, het komt er alleen
maar op aan, hoe iemand het
voelt. En als zijn innerlijk ge
voel maar sterk genoeg is, dan
voelt hij een drang om dat naar
buiten kenbaar te maken. Wat
er dan voor de dag komt is
niets anders dan de uitdrukking
van wat hem inwendig bezielt.
Begrijpt u, wat ik bedoel?"
Rob had instemmend geknikt
en Thea had met haar witte tan
den op haar onderlip gebeten en
haar voorhoofd in bekoorlijke
rimpeltjes getrokken, die grap
pig getuigden van de moeite,
die ze had. om zijn verklaringen
te volgen.
„U moet goed begrijpen ver
volgde Teeuwens, dat er maar
twee redenen bestaan om iets te
schilderen. De ene is de schoon
heid te grijpen en die aan de
toeschouwer te openbaren, zo
als de schilder haar ziet; de
tweede is ontroering uit te druk
ken en op te wekken in het hart
van de andere mensen, die zijn
werk bekijken, ook al is dat
eeuwen later het geval. Dezelf
de gevoelens, die hij ondervond
tracht hij anderen te doen on
dergaan
„Men zegt, dat ik te abstract
ben. Laat ze maar praten! Ik
ben niet anders dan een man
met diep gevoel. Wat u daar ziet
is niet anders dan de uitdruk
king ener diepe ontroering En
of ik het recht heb. mijzelf een
kunstenaar te noemen, hangt al
leen hiervan af. of ik in staat
ben, die ontroering ook bij u op
te wekken, of niet. Als ik erin
geslaagd ben, dan zult u met mii
meevoelenals u ten minste
tot voelen in staat bent. Bent u
dat niet, dan bent u dood.
Iemand, die geen gevoel heeft
en zijn ontroeringen niet beleeft
heeft eigenlijk geen reden van
bestaan. Iemand, die werkelijk
leeft, moet volgens zijn gevoel
leven".
Hij verwijderde zich met "vo
te stappen en Rob keek Thea
aan en zag haar met wijd open
ogen naar de schilderij staren
En hij zei diep ontroerd: „Ja,
die man heeft gelijk. Wie niet
voelt, leeft niet. En iemand, die
voelt, heeft geen recht, die ge
voelens te verstikken".
Ze had hem geen antwoord
gegeven, maar haar lippen had
den zich geopend en haar gou
den collier glimmerde bij elke
ademhaling. Rob dacht bij zich
zelf: „Ik zal dat schilderij, waar
voor we nu staan te kijken, ko
pen". Dat hij er op zijn kamers
geen plaats voor had kwam er
minder op aan. Hij' wilde iets
voor Teeuwens doen, omdat de
ze gezegd had, wat hij zo graag
wilde horen en uitdrukking had
gegeven aan wat Rob zelf voel
de. Als hij eenmaal zelf een huis
had, zou er plaats genoeg voor
te vinden zijn. En als hij een
maal met Thea getrouwd was,
dan zouden ze een eigen huis
hebben. Dat dit gebeuren zou,
daaraan twijfelde hij geen ogen
blik. Hij zette een kruisje achter
het nummer van het schilderij
in de cataloog.
En op dat ogenblik kwam Pau
la Heemstra op hen af. Thea had
zich omgedraaid en Rob zag een
mollig meisje in een plastic re
genjas naar hen toekomen Ze
had een bolrond gezichtje, een
wipneus en een heel stel sproe
ten. Achter haar dikomrande
brilleglazen schitterden een paar
heldere ogen. Ze nam haar bril
af, stopte hem in een brilleko
ker en stak die in de zak, waar
in reeds een exemplaar van de
cataloog zat. Ze keek Thea gui
tig aan. „Nee, je hoeft het niet
eens te zeggen. Natuurlijk de
verdwenen meneer Cortenbach".
Toen ze hem haar hand reikte,
schitterde er een diamanten ver
lovingsring aan haar vinger. Ze
nam Rob van top tot teen aan
dachtig op.
„Dolf Sinnige zegt, dat u ad
vocaat bent en dat hij u gekend
heeft toen u nog, wat hij vleiend
gelieft te noemen, een snotneus
was. Maar hij zei erbij, dat hij
bang is. dat u dreigt gek te wor
den. of u aan de kunst te wijden,
wat vrijwel op hetzelfde neer
komt, vind ik".
Rob had slechts glimlachend
het hoofd geschud. Hij mocht
Paula op slag graag lijden. Ze
had hem zo nuchter en toch zo
goedkeurend opgenomen en hij
besefte, dat ze dat ter wille van
Thea had gedaan.
„En, wat denken jullie van
Teeuwens?" vroeg ze, in diens
richting wijzend.
„Is hij werkelijk goed, Paula?"
vroeg Thea en Rob vond het
werkelijk schattig, dat ze zich
zo onnozel hield, als wist ze niets
van hem af.
„Ja, dat moet wel, als je zijn
verkondigde beginselen ten min
ste in aanmerking neemt", ant
woordde Paula. „Hij kan in elk
geval schilderen, maar, wat de
rest betreft, dunkt me jouw oor
deel evenveel waard als het mij
ne. Dat blijft natuurlijk onder
ons, want al ben ik, of word ik
ten minste beschouwd als des
kundig op dat gebied, ik ben
toch maar blij, dat kunstbeschou
wingen niet wiskundig te contro
leren zijn". Ze trok een lelijk
gezicht en zei meteen: „Mijn
voeten doen me zo'n pijn. Ik ga
liefst gauw naar huis".
„Mij best", stemde Thea met
haar in en Rob haastte zich te
zeggen; „Ik heb mijn auto hier
vlakbij staan. Mag ik u soms
even thuis brengen?"
„Schitterend!" riep Paula uit.
„Laten we tegen Sinnige even
gaan zeggen, dat hij Teeuwens
een goeie prijs voor zijn werk
moet bezorgen en er dan van
door gaan".
(Wordt vervolgd).