TUINBONEN MODERNE OPVOEDING HET RADIO-PROGRAMMA Handwerken in vroeger tijden OP DE VLUCHT LIEFDE RECEPTEN Leerzame en nuttige dingen in het openlucht-museum te Arnhem pOST UIT DE ftRIEVENBUS Zending goederen naar Ambon voor de PAGINA 4 ZATERDAG 8 JULI 1950 BLOEMKOOL Vandaag vragen wij de aandacht van onze lezeressen voor het be reiden van bloemkool, een groente die op dit ogenblik volop is te verkrijgen. Behalve bloemkool met saus zijn er ook nog andere manie ren om bloemkool klaar te maken en ook voor hen, die de smaak van deze groente niet zo erg waarderen, bestaat een middel om het geheel smakelijker te maken; b.v. bloem kool au gratin, bloemkool met tomaten- of garnalensaus. Bloemkool met kaassaus (bloemkool au gratin) 1 grote bloemkool, liter melk of bloemkoolwater, 35 gram bloem, 40 gram boter, stukje oude kaas, 20 gram boter, paneermeel. Verwijder van de bloemkool de bladeren, de stronk en de bladeren in de kool; kerf de overgebleven stronk en zet de kool een half uur in water met zout, de stronk naar boven om eventuele rupsen en lar ven te verwijderen. Zet daarna de kool, met de stronk naar beneden, half onder kokend water met wat zout op en kook ze gaar (,pl.m. twintig minuten). Neem de kool met een schuimspaan uit het water en laat ze flink uitdruipen en leg ze vervolgens in een vuurvast schoteltje. Maak van boter, bloem, melk of bloemkoolwater een dikke saus, rasp er het grootste deel van de kaas door en maak ze af met wat zout. Giet deze saus over de bloemkool, strooi er de rest van de kaas en wat paneermeel over, leg hier en daar een klontje boter en laat er in de oven een korstje op komen (pl.m. vijftien minuten). Voor vervangt men tomatensaus. bloemkool met tomatensaus de kaassaus door Bloemkool met garnalensaus 1 bloemkool ,35 gram bloem, 40 gram boter, foelie, fijn-gehakte peterselie, 1 ei, 2 ons garnalen. Zet de gewassen garnalen enige tijd in water met zout. Maak de bloemkool schoon en kook ze gaar. maar zorg dat ze in haar geheel blijft. Schep ze daarna met een schuimspaan in een verwarmde schaal. Maak een dikke saus van boter, bloem, een stukje foelie, fijn-ge hakte peterselie, eierdooier en melk of bloemkoolwater; voeg de gar nalen toe en maak de saus af met wat peper en zout, giet ze daarna in de schaal over de warm gehou den bloemkool. Bloemkoolsoep 1 liter bloemkoolwater, Vt liter melk, stukjes overgebleven bloem kool, 60 gram bloem, 60 gram boter, 1 ei (room). Smelt de boter, roer er de bloem in glad en voeg steeds roerende bij kleine scheutjes tegelijk het vocht toe. Laat de soep in pl.m. tien minuten gaar koken. Verwarm er de stukjes bloemkool in, klop het ei los en giet er de soep voorzich tig bij. Om de smaak te verhogen kan men er 1 deciliter room aan toevoegen. Presenteer er stukjes gebakken brood bij. RUBRIEK VOOR DE VROUW ,,Een goede huisvrouw zorgt zoals het wezen moet Dat knoop noch band ontbreekt aan 't linnengoed. Geen stofje er op komt wil daar vooral op passen Dat alles netjes zij en helder wordt gewassen Ziehier het devies van de Nederlandse huisvrouw uit de zeventiende eeuw, zoals zij dit op een strook linnen had ge borduurd, dieinplaats van de moderne papieren strookjes aan de planken van de linnenkast werd bevestigd. Het is echter niet de bedoeling om hier over de „levensopvattin gen" van de Nederlandse vrouw uit die tijden te beschrijven, doch over hun prestaties op handwerkgebied. Onlangs heeft het openlucht museum uit Arnhem een tentoon stelling gehouden in Den Haag van een collectie handwerken uit vroe ger tijden. Het betrof hier in hoofd zaak de practische kleding, die op alle mogelijke manieren werd ge borduurd, gefestonneerd, openge werkt en wat dies meer zij. Vooral de klederdracht van Mar ken nam op deze tentoonstelling een grote plaats in en niet ten on rechte: de Markervrouwen staan nu eenmaal bekend om hun buiten gewoon grote bedrevenheid in het hanteren van de naald. Zo zagen wij bijvoorbeeld alle onderdelen van de Marker kleder dracht en kwamen toen tot de ont dekking, dat er welhaast geen detail in deze kleding is, waar geen „handwerk" aan te pas komt. Dat de vrouwen in vroeger jaren veel meer bedrevenheid hadden in het handwerken is niet te ver wonderen wanneer we de merk lappen uit deze tijd bekijken. Op de scholen werd het vak hand werken veel intenser onderwezen dan tegenwoordig. Zo was bijvoor beeld een merklap tentoongesteld uit het jaar 1769 met kruissteek- werk van het allerfijnste soort. Niet alleen letters, cijfers en open zoom pjes werden hier op een lap be werkt, doch hele motieven, zoals bijbelse voorstellingen schenen als het ware het beeld op te moeten roepen van volkomen uitgewerkte schilderstukken. Wanneer we dan bedenken, dat dit werd gepresteerd door de meis jes op school, dan moeten we toch wel erkennen, dat we in dit opzicht achteruit zijn gegaan. Marie van Hemert heeft gedurende haar leven al het mogelijke gedaan, om het echte oude handwerk weer in de mode te brengen. Op deze ten toonstelling waren dan ook ver schillende van haar werken te be zichtigen, welke alle werden na gelaten aan het Openluchtmuseum. Uit deze werken straalt als het ware de werkelijke liefde voor het handwerken, dat, indien zo gezien, ZONDAG 9 JULI HILVERSUM 1, 402 m.: 8 uur VARA, 12 uur AVRO, 17 uur VA RA, 18.30 VPRO, 19 uur IKOR, 20 24 uur AVRO. 8 uur nieuws en weerberichten; 8.15 postduivenberichten; 8.20 gr. muziek; 8.30 voor het platteland; 8.40 voor militairen; -9.10 postdui venberichten; 9.15 verzoekprogram ma; 9.45 „geestelijk leven" causerie; 10 uur kamerorkest; 10.30 „met en zonder omslag"; 11 uur kinderkoor; 11.15 cabaret: 12 uur kwintet; 12.30 voor de jeugd; 12.40 kinderkoor; 13 uur nieuws en weerberichten; 13,15 mededelingen of gram.muziek; 13.20 musette-orkest en soliste; 13.50 „even afrekenen, heren"; 14 uur gr. muziek; 14.05 boekenhalfuur; 14.30 gemengd koor; 14.55 film- praatje; 15.10 gramofoonmuziek; 15.30 radio philharmonisch orkest en solist; 16.30 spoifrevue; 17 uur fanfarecorps; 17.20 kerkconcert; 17.40 „de zes gaan aan de slag", hoorspel; 18 uur sport; 18.15 nieuws en sportuitslagen; 18.30 protestant se kerkdienst; 19 uur kinderdienst; 19.35 bijbelvertellïng; 20 uur nieuws 20.05 orkestconcert; 20.40 „een broederdienst in 1815", hoorspel; 21.50 gramofoonmuziek; 22.20 actu aliteiten; 22.30 amusementsmuziek; 23 uur nieuws; 23.15 dansmuziek; 23.4524.000 gramofoonmuziek. HILVERSUM II, 298 m.; 8 uur KRO. 9.30 NCRV, 10 uur IKOR, 12 uur NCRV. 12.15 KRO. 17 uur NCRV, 19.45—24 uur KRO. 8 uur nieuws en weerberichten; 8.15 gramofoonmuziek; 8.25 hoogmis; 9,30 nieuws en weerberichten; 9.45 gramofoonmuziek; 10 uur Nederl. hervormde kerkdienst; 11 uur gr. muziek; 12 uur vocaal ensemble! 12.15 apologie; 12.35 gr. muziek; 12.40 lunchconcert; 12.55 zonnewij zer; 13 uur nieuws, weerberichten en katholiek nieuws; 13.20 lunch concert; 13.45 „uit het boek der boeken"; 14 uur symphonie, orkest en solisten; (ca. 13.45 „katholiek overleg" discussie;) 15.40 strijkkwar tet); 16.10 „katholiek thuisfront overal"; 16.15 sport; 16.30 vespers; 17 uur jeugd- en dankdienst; 18.30 voor de strijdkrachten; 19 uur alt en orgel; 19.15 „kent gij uw bijbel"; 19.30 nieuws, sportuitslagen en weerberichten; 19.45 actualiteiten; 19.52 boekbespreking; 20.05 gr. muz. 20.12 „vrijage van een Hollands hofkapitein m Groningen in de vorige eeuw", hoorspel; 22.45 avond gebed en liturgische kalender; 23 uur nieuws; 23.1524 uur gr .muz. BRUSSEL, 324 m.: 12 uur gr.m.; 12,15 lichte muziek; 13 uur nieuws; 13.15 gr.m.; 13.30 voor de soldaten; 14 uur „Louise", opera; 15.15 piano spel; 15.30 gr.m.; 16 uur opera „go- delieve van Gistel"; 18.30 godsdiens tig halfuur; 19 uur nieuws; 19.30 gevarieerd programma; 21.30 actu- sliteiten; 21.45 g.m.; 22 uur nieuws; 22.15 verzoekprogramma; 23 uur nieuws; 23.05 filmmuziek; 23.3024 dansmuziek. BRUSSEL 484 m.; 12.08 omroep orkest; 13 uur nieuws; 13.15 ver zoekprogramma; 14.30, 15 en 16 uur gram.m.; 16,30 dansmuziek; 18 uur gram.m.; 19uur godsdienstig half uur; 19.45 nieuws; 20 uur symphoni- sche jazzmuziek; 20.48 gram.m.; 22 uur nieuws; nieuws; 23 nieuws. 22.10 uur gram.m.; gram.m,; 22.55 23.55 MAANDAG 10 JULI HILVERSUM I, 402 m„ 7.00 VARA, 10.00 VPRO, 10.20—24.00 VARA. 7.00 nieuws, 7.18 gram.muz., 8.00 nieuws, 8.18 gram.muz., (9.30935 waterstanden), 10.00 „voor de oude dag", causerie, 10.05 morgenwijding, 10.20 gram.muz., 10.30 voor de vrouw, 10.45 voor de zieken, 11.20 cello en piano, 11.45 voordracht, 12.00 orgelspel en mededelingen, 12.33 Voor het platteland, 12.38 gra- mofonmuziek, 13.00 nieuws, 13.15 vor de middenstand, 13.20 Metropo leorkest, 13.50 trio, 14.15 populair- wetenschappelijke causerie, 14.30 „The Messiah", oratorium, 15.35 „Duif en doffer", hoorsp. 16.50 gra mofoonmuziek 17.00 .voor de kinde ren, 17.30 gram.muz., 18.00 nieuws, 18.15 mededelingen, 18.20 amuse mentsmuziek, 18.45 gram.muz. 19.08 „Mobilisering van de talenten", cau serie, 19.15 vioolrecital, 19.45 rege ringsuitzending, 20.00 nieuws, 20.05 actualiteiten, 20.15 dansmuziek, 20.40 cabaret, 21.15 gramofoonmuz., 21.45 „Hoe worden de belastinggelden be steed?" causerie, 22.00 radio philh. orkest, 23.00 nieuws, 23.15 orgelspel, 21.4024.00 gram.muziek. HILVERSUM II, 298 m.: 7.00—24.00 NCRV 7.0o nieuws, 7.15 ochtendgymnastiek 7.30 gram.muz., 7.45 een woord voor de dag, 8.00 nieuws en weerberich ten, 8.15 gewijde muziek, 8.45 popu laire muziek, 9.15 voor de zieken, 9.30 gram.muz. 10 30 morgendienst, 11,00 gram.muz., 11.20 voordracht, 11.40 alt en orgel, 12.10 gram.muz., 12.30 mededelingen, 12.33 dubbel- mannenkwartet, 13.00 nieuws, 13.15 mandolinemuziek, 13.45 gram. muz., 14.00 schoolradio, 14.35 gram.muz., 15.30 clavecimbel en altviool, 16.00 bijbellezing, 16.45 gram.muz., 17,00 voor de kinderen, 17.15 orgelspel, 17.45 regeringsuitzending, 18.00 volksmelodieën,, 18,20 gram. muz., 18.30 voor de strijdkrachten, 19.00 nieuws en weerberichten, 19.15 pia norecital, 19.15 „Een goed woord VOOI een goede zaak", 19.40 radio krant, 20.00 nieuws, 20.05 reportage, 20.15 gram.muz., 20.35 causerie over kerkzegels, 20.55 omroeporkest en solist, 21.30 gram.muz., 22.00 „Ver kenningen in Zuid-Amerika", cau serie, 22.10 pianorecital, 22.45 avond overdenking, 23.00 nieuws, 23.15 24.00 gramofoonmuziek. BRUSSEL 324 m.: 12.00 gram.muz., 12.15 lichte muz., 12.30 weerberichten, 12.33 voor de landbouwers, 12.40 lichte muziek, 13.00 nieuws, 13.15 gram.muz., 14.00 voor de vrouw, 15.00 gram.muziek, 17.00 nieuws, 17.10 lichte muz., 18.00 Franse les,, 18.20 gram.muz., 18.30 voor de soldaten, 1900 nieuws, 19.30 gram.muz.,, 19.50 radiofeuilletcn, 20.00 gewijde muziek, 21.00 actuali teiten, 21,15 omroeporkest en solist, 22.00 nieuws, 22.15 Vlaams pragram- n.a, 23.00 nieuws, 23.0524.00 gra mofoonmuziek. BRUSSEL 484 m.: 12.05 gram.muz., 13.00 nieuws, 13.10, 14.00. 15.00, 16.00 en 17.10 gram.muz., 19.45 nieuws,, 20.00 en 20.45 gram. muz.. 21.15 omroeporkest, 22.00 nieuws 22.15 gram.muz., 22.55 nieuws. 23.00 dansmuziek. 23.55 nieuws. zeker op het praedicaat „kunst" aanspraak mag maken. Het ontwerpen van de motieven is inderdaad een kunst op zichzelf, die echter met ernstige oefening niet zo ingewikkeld en moeilijk is als deze lijkt. „Zouden de tegenwoordige vrou wen dan zoveel dommer in dit op zicht zijn dan de vroegere een voudige volksvrouw?" vroeg Marie van Hemert zich af en wij kunnen zelf al heel gemakkelijk het ant woord daarop geven. Natuurlijk niet. De hoofdzaak is echter, dat wij het handwerk niet zien als on nodig tijdverlies. Inderdaad, het is veel eenvoudiger om de lakens en slopen even onder de machine te leggen en dan desnoods nog machi naal enkele figuren of monogram men er op te „borduren", doch of wij er ook zoveel voldoening van hebben is een andere kwestie. Het is jammer, dat de tentoon stelling zo kort in Den Haag is ge weest, want vooral voor creatieve handwerksters was dit een prach tige gelegenheid om de vele moge lijkheden van hun geliefd vak te bestuderen. Wie er echter interesse voor heeft, kan tot aan October terecht in het Openluchtmuseum te Arn hem zelf, waar overigens ook voor liefhebbers van de Nederlandse klederdrachten veel te genieten is. Voor de vacantie is een reisje naar Arnhem dan ook zeer zeker de moeite waard. Men zal er menig ge noeglijk en leerzaam uurtje kunnen doorbrengen. A. J. S. Altijddurende aanbidding in Hirosjima In de Japanse stad Hirosjima, die zo zwaar door de atoombom is getroffen, is op initiatief van pater Hugo lasalle S.J. en op verzoek van grote kringen van de Japanse bevolking een vredesaltaar opge richt, waarop het Allerheiligste altijd zal worden uitgesteld en al tijddurende aanbidding zal wor- gehouden voor het verkrijgen van de wereldvrede. Verschillende zus terorden en -congregaties hebben reeds aangeboden om zich in Hiro sjima te vestigen, teneinde de Al tijddurende Aanbidding op zich te nemen. Veertiende eeuwfeest der prediking van de H. Columbanus PARIJS (K.N.P.), Onder be schermheerschap van de president der Franse republiek, Vincent Auriol, worden van 2023 Juli in de historische abdij te Luxueil grote feestelijkheden gehouden ter ere van de Heilige Columbanus, die veertien eeuwen geleden zijn grote missie-arbeid onder de Franken en Alemannen begon. Uit Ierland, het geboorteland van de Heilige, zullen minister-president Costelio, de minister van Buitenlandse Zaken Mac Bride en de leider der op positie De Valera aim de plechtig heden deelnemen. Het Aleman- nische Zwitserland is vertegen woordigd door de- Landamman Josef Riederer uit St. Gallen, terwijl uit Oostenrijk de gouverneur van de prov. Vorarlberg lig tegenwoordig zal zijn. Van kerkelijke zijde ver wacht men de pauselijke nuntii van Parijs en Dublin en vele Ierse bis schoppen. Het programma bevat naast feestelijkheden ook een weten schappelijk congres, dat aan de ar beid der Ierse monniken in Europa is gewijd. MEER DAN 180.000 KATHOLIEKEN IN KOREA ROME (K.N.P.). Het aantal katholieken in Noord- en Zuid- Korea wordt in kerkelijke kringen te Rome op meer dan 180.000 ge schat. Dit aantal is, gezien het feit dat er in 1925 nog geen 100.000 katholieken waren, hoog te noemen. Terwijl de katholieke missie in Noord-Korea sinds de vestiging van het communistsche bestuur voortdurend aan vervolging bloot stond, mocht de Kerk in Zuid- Korea zich in een oprechte steun van de autoriteiten verheugen. Het aantal in Korea werkzame priesters bedraagt op dit ogenblik 235. De gevechtshandelingen in Korea hebben thans opnieuw de aandacht gevestigd op de gevaarlijke situatie, waarin tal van vrouwelijke religi euzen in Noord-Korea verkeren. Zeer bijzonder is men bezorgd over het lot van de missiezusters van Maryknoll, welker voornaamste missiestatie te Sopho, een voor stadje van Penguang, reeds in handen der communisten is geval len, Men neemt ook aan dat zij inmiddels ook uit haar laatste toe vluchtsoord, het klooster Yangyou, zijn verdreven en dat een aantal van haar is gedeporteerd. Ü3fatfaiiiCisifyêt De sectie Utiliteitsbouw van het Kon. Instituut van Ingenieurs hield Woensdag een vergadering in het gebouw van Philips te Eindhoven. Aan deze vergadering was een tentoonstelling van maquettes verbonden1. Tijdens het bezichtigen der maquettes. „Binnen!*' In de omlijsting van mijn ka merdeur staat een man van veertig jaar en achter hem een jongeman van onzekere leeftijd. „Wacht hier op me. Ik wil mijn heer pastoor eerst alleen spreken." Ik schuif een stoel bij voor mijn bezoeker. „Dank u. Wat ik u zeggen wil, kan ik beter Maande doen. Ziet u, ik ben uit uwfparochie, al doe ik er niet veel aan. U ziet me niet veel in de kerk, maar daar zijn redenen voor. Daarover een andere keer. Maar nu gaat het over mijn zoon, die daar bij me is. U is mijn laat ste hoop Ik buig eens. „Hoe oud is die zoon?'» „Vijftien en een half." „Is hij bij mij op de lcatechismus geweest?" „Dat had eigenlijk gemoeten. Maar het is onze schuld, dat hij er oorlog en *t was erg moeilijk met zijn lessenmuziek en Engels en wiskunde „Dus geen eerste Communie?" >.Nee „Omdat zijn moeder en ik abso luut radeloos zijn. De jongen wordt overal weggestuurden hij be handelt ons gewoonweg als honden. Hij praat en redeneert op een verschrikkelijke manieren hij geeft veel uit, terwijl we hem toch maar weinig geld gevenNu heeft hij pas nog .n motor gekocht... Ik weet niet meer, wat ik moet aanvangen „Laat hem eens binnenkomen." „Groot, slank, welverzorgd, met een golf in zfln haren, maakt hij op mij een onrustbarende indruk van een beroepsdanser. Hij kijkt me aan en probeert met een uitdagen de blik mijn waarde te schatten. Ik voel dadelijk, dat ik niet rechtuit met hem praten kan. Ik begin de niet geweest is. 't Was onder de conversatie langs een omweg. „Ik hoor daar juist, dat u nog al pech hebt met de studie. Maar ik weet ergens buiten de stad een openlucht-inrichting, met een nogal ruim reglement. Ik wil wel over u schrijven en u aanbevelen bij een paar bevriende leraren. Maar u moet natuurljjk een beetje goede wil toneneen beetje inspan ning De kwajongen luistert naar me met een ondoorgrondelijk gezicht. Opeens onderbreekt hij me brutaal. „Mijnheer pastoor, u behoeft geen preek tegen me te houden". „Ik preek niet tegen je, ik zoek een kans om je te helpen." „Helpen? waartegen?tegen wie „Tegen jezelf, jongeman." „Tegen mij Daar zorg ik zelf voor." „Hoe doe je dat dan?" „O, dat is heel eenvoudig Dan zegt hij, op die besliste toon, waarmee jongens kunnen praten, die niets weten, maar die menen, dat ze alles weten: „Ik verdeel de mensheid in twee groepen: de verstandigen en de stommerikken. De verstandigen hebben het recht aan hun kant, de stommerds hebben geen rechten. Ik hoor bij de verstandigenVader wil, dat ik mijn tijd verdoe met Latijn en Grieks om 't eindexamen te halen en naderhand geld te ver dienenMaar ik heb kameraden van mijn leeftijd, die hun zakken al vol geld hebben en zonder eind examen Nu onderbreek ik hem: „En waar halen ze dat van daan?'» „Dat vinden ze wel „Je bedoelt, dat stelen ze." „Als u wilt. Ik ben niet bang voor een woord. En ze hebben een lollig levenmaar de stommerds bib beren voor de perkamenten exami natoren, die de helft laten stra len..." Zeer tevreden over zijn zin, kijkt de bengel me strak aan. „Geloof je aan iets?" vraag ik. „Nergens aan!of liever ik geloof aan geld." „Dan zul je 't ver brengen." „Ik heb 't al ver gebracht." „Misschien nog verder dan je hoopt „Alleen stommerikken lopen erin. De verstandigen niet-" De conversatie stokt. Tegen het „niets" valt niet te praten. De jon gen gaat weg. Hrj heeft genoeg van me, en ik van hem. Ik zie, hoe hij, soepel en lenig als hij is, mijn trap afloopt. Hij laat me de indruk PRINS BERNHARD IN ENGELAND Op uitnodiging van de chef van de Engelse luchtmachtstaf, air chief Marshal sir John Slessor, is Z.K.H. Prins Bernhard gisteren voor een tweedaags bezoek naar Engeland vertrokken. De prins zal te Farn- borough demonstraties van de En gelse luchtmacht bijwonen. W. VAN DER NEUT KRIJGT GRATIE Bij K.B. is gratie verleend aan W. van der Neut, tot de doodstraf veroordeeld bij sententie van het Bijzonder Hof te Amsterdam. De doodstraf is veranderd in levens lange gevangenisstraf. (Advertentie) Al wat Uw huid in tientallen gevallen voor haar genezing, zuiverheid, gezondheid en verbetering nodig heeft: Purol. na van een elegante boef, die hier mee op het mensdom wordt losgela ten. Opnieuw ben ik met de vader alleen. „Wat denkt u ervan?" zegt hij, met een benauwde 3tem. „Wat ik ervan denk, is dit: n bent er zelf de schuld van." „Ik?" „Ja Niet nu, maar tien jaar geleden had u dat kind zjjn kate- chismus moeten laten leren! en dat zo degelijk mogelijk, omdat het een goeie kop is! D4n was er wel iets van te maken geweest. Maar u hebt niets gezaaid- Hoe wilt u dan wat goeds oogsten? God geve, dat er op die manier niet eens bloed aan uw eigen handen kleven zal!" Maar ik heb u toch gezegd, hoe het gekomen is „Dat slaat allemaal niet door. Het LEVEN gaat vóór Engels en piano!" „Maar is er dan niets aan te doen?" Bidden, meneerBij God is alles mogelijkMaar ik be klaag u zeer, beste meneer!" Met een heel bijzondere zorg ben ik die dag katechismus aan de kin deren gaan geven HET VARKEN In een van de Kempische dor pen woonde jaren geleden eens n pastoor, die ieder jaar van de boe ren uit zijn parochie een ingezou ten varken kreeg om de winter door te komen. In zeker jaar kreeg hij een nieuwe meid, die zo goe dig van aard was, dat ze alles, wat er maar los en vast in de pastorie te vinden was, weggaf. Zo ging het ook met het ingezouten varken. Iedere dag verdween er een stuk uit de kuip en de pastoor, die met angst en vreze de winter zag naderen, hield bijna niets over. Nu hjad die pastoor een zeer schrandere koster, een man, die op alles raad wist en die de pastoor al uit menig moeilijk parket had geholpen. Dus ging de pastoor met zijn klachten naar de koster. Nu, die wist er wel raad op. „Zet Uw gezouten varken in de sacrestie neer, mijnheer pastoor" was de welgemeende raad van de brave borst. Zo gezegd, zo gedaan. Het var ken verhuisde van de kelder naar de sacrestie en de koster nam op zich, in de avonduren over 't kuip je vlees te waken. Dat ging zo een paar avonden goed, totdat de koster er tabak van kreeg. Het op wacht zitten viel niet mee, daarom zocht hij 'n plaatsvervanger, maar niemand had er natuurlijk zin in! Toen zet te de koster een levensgroot beeld van St. Antonius in de sacrestie er plaatste er uit welgemeende de votie twee brandende kaarsen naast Ook dit ging een paar avonden goed. De meid, die wist dat er bij het vlees de wacht werd gehouden, liet zich niet zien en meende, als ze licht zag branden in de sacres tie, dat er iemand was. Maar de pastoor wist nergens van en toen hij op een avond laat thuis kwam en het licht zag branden, rende hij de sacrestie in en sloeg met zijn wandelstok naar de figuur bij de kaarsen, waarvan hij meende dat het een dief was. O, wat had de brave man een spijt, toen hij be merkte dat het 't beeld van Sint Antonius was. De volgende dag, met de proces sie, moest een herder voor St. An tonius spelen en toen kocht de pastoor maar gouw een nieuw beeld. Hoe het met de koster ver gaan is, vertelt het verhaal niet, maar wel wordt er gezegd, dat sinds die tijd de Antoniusbeelden daar in de Kempen met een var kenskop woren afgebeeld. Of het allemaal waar is? Dat weet ik niet, maar de mensen in de Kem pen vertellen het allemaal De postbus blijft deze week voor een keer gesloten. Oom Ludo gaat op vacantie en kan dan na tuurlijk geen brieven beantwoor den. Dat wil niet zeggen, dat jul lie niets mogen sturen. Natuurlijk, ga gerust je gang, maar mijn vrien dinnetjes en vriendjes zullen deze keer even moeten wachten op ant woord in de krant, de volgende week gaan we weer gewoon door. Dus allemaal tot ziens en tot de volgende week. Oom Ludo KAASMARKT Hebben jullie wel eens een echte kaasmarkt gezien, zoals ze die in Leeuwarden, Gouda, Bodegraven of Alkmaar houden? Het is een leuke bedrijvigheid en je ziet er steeds wat nieuws. De mooiste kaasmarkt is echter die van Alkmaar, daar worden de kazen opgestapeld en gewogen door mannen in oude kleederdrachten, een keurig wit pak met gekleurde strooien hoe den, iedere groep zijn eigen kleur. Dat zijn de dragers van het al oude Alkmaarse kaasdragersgilde, die in de zomer duizenden vreem delingen trekken. Het is dan ook een prachtig gezicht al die kaas- dragers tussen die grote stapeils kaas te zien lopen met hun kaas- berries, die draagbaren, waarop de kaas wordt weggedragen. Nu we in cte tijd van de schoolreisjes zijn gekomen, zie je honderden scho lieren naar Alkmaar trekken. Wie komt er eens een kijkje nemen? zijfl buitengewoon rijk aan eiwit en vitamine Bt. Laat die vooral niet verloren gaan. Kook de boontjes slechts een half uur onder water met een scheutje melk. Dat is voldoende! IfOt bonenkmtd of pottrteièe mankt deze groente extra pikant en geterig. En eet U ze ook eens een keertje met bam of rarkentvlets. Dan beeft een koningsmaat! (Advertentie) Het bestuur van de stichting „door de eeuwen trouw" te Eind hoven deelt mede, dat de eerste zen ding medicamenten en voedsel o.m. bestaande uit: sera, vaccins, vitamine, kinine, geneesmiddelen ter bestrijding van tropische ziek ten, gedroogde groenten en melk poeder enz. reeds naar Ambon onderweg is. UTRECHT, 7 Juli. Op de Utrecht se kaasmarkt werden heden aange voerd 52 partijen kaas, aantal kazen 2122, wegende 12494 kg. Prijzen: eerste kwaliteit f 2,052,12, twee de kwaliteit van f 1,952,03. Han del vlug. FEUILLETON 14. Thea scheen daar niets op te gen te hebben. Rob had terstond hun beider ogenblikkelijke ver wantschap gevoeld en het besef dat ze bij elkaar hoorden. Ze hadden samen de schiderijen be keken en de catalogus geraad pleegd. Teeuwens was nog eens naar hen toegekomen, om hun de schilderij, waarvoor zij ston den te kijken, zonder er veel van te snappen, nader te ver- klciTon „Ziet u, het komt er alleen maar op aan, hoe iemand het voelt. En als zijn innerlijk ge voel maar sterk genoeg is, dan voelt hij een drang om dat naar buiten kenbaar te maken. Wat er dan voor de dag komt is niets anders dan de uitdrukking van wat hem inwendig bezielt. Begrijpt u, wat ik bedoel?" Rob had instemmend geknikt en Thea had met haar witte tan den op haar onderlip gebeten en haar voorhoofd in bekoorlijke rimpeltjes getrokken, die grap pig getuigden van de moeite, die ze had. om zijn verklaringen te volgen. „U moet goed begrijpen ver volgde Teeuwens, dat er maar twee redenen bestaan om iets te schilderen. De ene is de schoon heid te grijpen en die aan de toeschouwer te openbaren, zo als de schilder haar ziet; de tweede is ontroering uit te druk ken en op te wekken in het hart van de andere mensen, die zijn werk bekijken, ook al is dat eeuwen later het geval. Dezelf de gevoelens, die hij ondervond tracht hij anderen te doen on dergaan „Men zegt, dat ik te abstract ben. Laat ze maar praten! Ik ben niet anders dan een man met diep gevoel. Wat u daar ziet is niet anders dan de uitdruk king ener diepe ontroering En of ik het recht heb. mijzelf een kunstenaar te noemen, hangt al leen hiervan af. of ik in staat ben, die ontroering ook bij u op te wekken, of niet. Als ik erin geslaagd ben, dan zult u met mii meevoelenals u ten minste tot voelen in staat bent. Bent u dat niet, dan bent u dood. Iemand, die geen gevoel heeft en zijn ontroeringen niet beleeft heeft eigenlijk geen reden van bestaan. Iemand, die werkelijk leeft, moet volgens zijn gevoel leven". Hij verwijderde zich met "vo te stappen en Rob keek Thea aan en zag haar met wijd open ogen naar de schilderij staren En hij zei diep ontroerd: „Ja, die man heeft gelijk. Wie niet voelt, leeft niet. En iemand, die voelt, heeft geen recht, die ge voelens te verstikken". Ze had hem geen antwoord gegeven, maar haar lippen had den zich geopend en haar gou den collier glimmerde bij elke ademhaling. Rob dacht bij zich zelf: „Ik zal dat schilderij, waar voor we nu staan te kijken, ko pen". Dat hij er op zijn kamers geen plaats voor had kwam er minder op aan. Hij' wilde iets voor Teeuwens doen, omdat de ze gezegd had, wat hij zo graag wilde horen en uitdrukking had gegeven aan wat Rob zelf voel de. Als hij eenmaal zelf een huis had, zou er plaats genoeg voor te vinden zijn. En als hij een maal met Thea getrouwd was, dan zouden ze een eigen huis hebben. Dat dit gebeuren zou, daaraan twijfelde hij geen ogen blik. Hij zette een kruisje achter het nummer van het schilderij in de cataloog. En op dat ogenblik kwam Pau la Heemstra op hen af. Thea had zich omgedraaid en Rob zag een mollig meisje in een plastic re genjas naar hen toekomen Ze had een bolrond gezichtje, een wipneus en een heel stel sproe ten. Achter haar dikomrande brilleglazen schitterden een paar heldere ogen. Ze nam haar bril af, stopte hem in een brilleko ker en stak die in de zak, waar in reeds een exemplaar van de cataloog zat. Ze keek Thea gui tig aan. „Nee, je hoeft het niet eens te zeggen. Natuurlijk de verdwenen meneer Cortenbach". Toen ze hem haar hand reikte, schitterde er een diamanten ver lovingsring aan haar vinger. Ze nam Rob van top tot teen aan dachtig op. „Dolf Sinnige zegt, dat u ad vocaat bent en dat hij u gekend heeft toen u nog, wat hij vleiend gelieft te noemen, een snotneus was. Maar hij zei erbij, dat hij bang is. dat u dreigt gek te wor den. of u aan de kunst te wijden, wat vrijwel op hetzelfde neer komt, vind ik". Rob had slechts glimlachend het hoofd geschud. Hij mocht Paula op slag graag lijden. Ze had hem zo nuchter en toch zo goedkeurend opgenomen en hij besefte, dat ze dat ter wille van Thea had gedaan. „En, wat denken jullie van Teeuwens?" vroeg ze, in diens richting wijzend. „Is hij werkelijk goed, Paula?" vroeg Thea en Rob vond het werkelijk schattig, dat ze zich zo onnozel hield, als wist ze niets van hem af. „Ja, dat moet wel, als je zijn verkondigde beginselen ten min ste in aanmerking neemt", ant woordde Paula. „Hij kan in elk geval schilderen, maar, wat de rest betreft, dunkt me jouw oor deel evenveel waard als het mij ne. Dat blijft natuurlijk onder ons, want al ben ik, of word ik ten minste beschouwd als des kundig op dat gebied, ik ben toch maar blij, dat kunstbeschou wingen niet wiskundig te contro leren zijn". Ze trok een lelijk gezicht en zei meteen: „Mijn voeten doen me zo'n pijn. Ik ga liefst gauw naar huis". „Mij best", stemde Thea met haar in en Rob haastte zich te zeggen; „Ik heb mijn auto hier vlakbij staan. Mag ik u soms even thuis brengen?" „Schitterend!" riep Paula uit. „Laten we tegen Sinnige even gaan zeggen, dat hij Teeuwens een goeie prijs voor zijn werk moet bezorgen en er dan van door gaan". (Wordt vervolgd).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1950 | | pagina 4