SAINTES MARIES DE LA MER, bede-oord aan deRhone-monding Dertien missionarissen door de lucht naar Afrika West-Europa zal worden bewapend en verdedigd DE GESLOTEN POORT RADIO Zwitserse Bisschop waarschuwt tegen Buchman-beweging DE BEURS Nu de kruit damp optrekt Provence, het land der vrome legenden Egyptische dienstmaagd der beide Maria's werd „patrones der zigeuners ii programma Verzwijgen van geloofswaarheden geen basis voor overeenkomst In Christus3 Licht Buitenlands overzicht PAGINA 4 DINSDAG 12 SEPTEMBER 1950 I Een der meest merkwaardige bedevaartplaatsen van het aan bede-oorden zo rijke Frankrijk is Saintes-Maries-de-la-Mer, een kustplaatsje aan de Middellandse Zee, aan de kleinste Rhóne- monding gelegen, waar de rivier een vruchtbare delta vormt; de Camargue. Wanneer ge het Romeinse stadje Arles hebt ver laten, en de brede brug over de Rhöne zijt gepasseerd om zee waarts te gaan, ondergaat het landschap een verrassende ver andering. Het land rondom Arles met zijn onbarmhartige zonnebrand, zijn felle gele en blauwe kleuren, is kalkachtig en schraal: het bezit die harde poëzie, die aan de schilderijen van Vincent van Gogh, die hier lang gewoond en gewerkt heeft, die driftige vaart der verbeelding en die bijna verzengende kleuren gloed gegeven heeft. Doch een twintig kilometer zuidelijker begint het landschap zich te effenen. Het wordt zo vlak en groen, dat men een ogenblik het gevoel krijgt, zich ergens in Holland te bevinden. Men is echter spoedig uit de droom. Camargue blijkt een „tro pisch" gebied te zijn, dat eer aan Java doet denken: links en rechts van de smalle weg strekken zich de rijstvelden uit, en in de uit gestrekte vlakten daarachter ziet men kudden paarden en stieren, die door de snel ronddravende „gardiens" op hun kleine sierlijke paardj es worden bewaakt. Soms komt men door een merengebied, waarin doodstil de flamingo's staan, die plotseling in een brede vlucht de lucht kunnen inschie ten, en met hun zacht-rose geve- derte een wonderlijk kleurenspel opleveren tegen de diepblauwe lucht. De landweg wordt zó smal, dat twee auto's elkander nauwe lijks kunnen passeren, en dan ziet men op een heuvel het witte kerkje van Saintes-Maries-de-la- Mer, terwijl men reeds de zilte koelte opsnuift van de Middel landse Zee. Saintes-Maries-de-la-Mer is een bedevaartplaats geworden op grond van de vrome legende, die zich zo diep in de ziel der Pro- vengalen heeft gegrift, dat zij tot een stuk werkelijke geloofsbelij denis geworden is. Volgens deze legende zouden de leden van het Sanhedrin na Christus' opstan ding en hemelvaart enige aposte- WOENSDAG 13 SEPTEMBER HILVERSUM I, 402 m. 7.00 VARA, 10.00 VPRO, 10.20 VARA, 19.30 VPRO, 20.00—24.00 VARA. 7 00 Nieuws, 7.18 Gram. muziek, 8.00 Nieuws en weerberichten, 8.18 Orgelspel, 8.50 Voor de vrouw, 9.00 Gram. muziek (9.30 9.35 Waterstanden), 10.00 Pae- dagogische causerie, 10.05 Mor genwijding, 10.20 Voor de vrouw, 11.00 Gram. muziek, 12.00 Accordeon orkest, 12.30 Mede delingen, 12.33 Voor het platte land, 12.38 Gram. muziek, 12.55 Kalender, 13.00 Nieuws, 13.15 Dansmuziek, 13.50 Gram. mu ziek, 14.00 Gesproken portret, 14.15 Omroeporkest, 15.00 Kin derkoor, 15.20 Voor de jeugd, 15.50 Gram. muziek, 16.00 Voor de jeugd, 16.30 Voor de zieken, 17.00 Voor de jeugd, 17.30 Gram muziek, 17.45 Regeringsuitzen ding, 18.00 Nieuws, 18.15 Propa- gandatoespraak, 18.20 VARA- varia. 18.25 Zang en orgel, 19.00 „Christen zijn in deze wereld causerie, 19.15 Kwartet, 19.30 Voor de jeugd, 20.00 Nieuws, 20.05 Politiek commentaar. 20.15 Metropole orkest, 20.50 „De ver valser", hoorspel, 22.20 Trio, 22.45 Populair-wetenschappelijke causerie, 23.00 Nieuws, 23.15— 24.00Gram. muziek. len en getrouwen, Maria Magda- lena en de andere vrouwen, die bij het graf waren, in een barkje zonder zeil en roer de zee inge zonden hebben. Na een zeereis vol gevaren landden zij behou den aan de kust, waar de Rhóne in de zee uitmondt. Nadat een der apostelen aan het strand een Mis van dankbaar heid had opgedragen, verspreidde het groepje zich door het Proven- gaalse land, om het Evangelie 'te verkondigen. Martha ging naar Avignon, Lazarus naar Marseille, anderen naar Aix, doch Maria van Jacobus en Maria Salome bleven met hun Egyptische dienstmaagd Sara in het land van Camargue. Na hun dood werden zij op het strand begraven, dicht bij de plek waar hun scheepje was geland. In het kerkje van Saintes-Ma ries-de-la-Mer, dat uit de tiende eeuw dateert, en als een bastion aan de kust gelegen is, staan de beelden van Maria van Jacobus en Maria Salome in hun barkje, en in de donkere crypt onder het altaar vindt men het beeld van de zwarte Sara. de dienstmaagd, die de „patrones der zigeuners" is geworden. Haar kleed is volge- prikt met briefjes en de muren van de crypt zijn bedekt met ex- voto's. Bedevaart der Tsiganen Eens in het jaar, in de maand Mei, komen de zigeuners van wijd en zijd naar Saintes-Maries-de- la-Mer om de „Heilige" Sara te vereren, 'n bonte pelgrimage, op paarden, in woonwagens en an dere vehikels. Toen wij op een Zondagoch tend in Augustus in Saintes- Maries-de-la-Mer aankwamen, heerste er in het dorpje, dat in de oorlog deerlijk is gehavend, een bijzondere spanning. Na de Hoog mis groepten de dorpelingen bij een op het kerkplein. Vele vrou wen en meisjes waren in hun prachtige Arlèsienner kleder dracht: een bontgebloemde japon met een brede strook fijn wit kantwerk over de schouders, een kanten kransje op het hoofd, en een gouden drietandje als oorver siering. (In de stad Arles zelf treft men zelden een Arlèsienne in de oude klederdracht aan, doch hier in dit eenvoudige kustplaatsje blijkt de folkloristische traditie nog bewaard te zijn.) De pastoor stond met enige misdienaars voor de kerkdeur, en op een zeker mo ment hoorde men beneden in het dorp driftig hoefgetrappel. Onder gejuich en handgeklap der wach-1 tenden kwam in een witte stof wolk een dertigtal veulens het kerkplein opdraven, geëscorteerd door de gardiens, die de wrieme lende en snuivende veulentjes be hendig binnen een kring dreven. Terwijl de gardiens hun paardjes tot stilstand brachten, een geslo ten cirkel om de kudde veulens vormden, hun brede hoeden af zetten en hun drietand in de hoogte staken, werd het doodstil op het zonnige kerkplein. De priester trad naar voren om de veulens te zegenen en met wij water te besprenkelen. Na deze korte plechtigheid stoven de veu lens de steil afdalende straatjes van het dorp door, om door de gardiens spoorslags naar de in het land verspreide fokkerijen terug gebracht te worden. Intussen trok de bevolking naar de arena, waar nog een plechtig heid plaats zou vinden: de zege ning der jonge stieren. Saintes- Maries-de-la-Mer heeft niet zulk een oude, weidse, nog uit het tijd perk der Romeinen daterende arena, als men in Arles of Nimes aantreft. Het is een betonnen arena, iets buiten het dorpje aan het strand gelegen. Terwijl de priester boven de ingang had plaats genomen, werden één voor eén de jonge stieren door een houten schuifdeur tot de arena toegelaten. En terwijl de jonge stier even onbewogen staan bleef, alvorens met een paar onbereken bare sprongen de arena in te stui ven, werd hij met wijwater be sprenkeld. In de namiddag vond een stie rengevecht plaats, dat door dui zenden toeschouwers, van wijd en zijd toegestroomd, werd bijge woond. Een stierengevecht draagt hier niet het wrede karakter, dat het elders, b.v. in Spanje bezit. Het is er niet om begonnen, de stier te doden, en er komt geen enkel wapen aan te pas. Dit Pro- vengaalse stierengevecht is louter een behendigheidsspel. Tussen de horens van de stier wordt een rozet bevestigd, en nu is het de kunst voor de toreadors, om dit rozet met de hand te vermeeste ren. Zij springen met wijd uitge strekte armen om de stier heen, en wanneer deze op een van hen afstuift, rent hij naar de schut ting om er met een lenige sprong overheen te wippen. Voor de stie ren levert het gevecht geen ge varen op, maar de toreadors kun nen wel eens lelijk met de horens van de stier in botsing komen. De toeschouwers scheppen een kin derlijk vermaak in deze vaak ele gante capriolen en herhaaldelijk klinken daverende lachsalvo's op. W.P. Zeventig vrouwelijke doktoren uit alle delen van de wereld, zullen deelnemen aan het zesde driejaarlijkse congres van de Internationale Vereniging van Vrouwelijke Doktoren, dat te Philadelphia wordt gehouden. Op haar weg naar Philadelphia brachten v.l.n.r. dr. Janet Aitken, Londen, dr. Suzana Szkop Frenkel, Israël, dr. Erikssen-Lihr, Finland en dr. A. C. Ruys, Nederland, een bezoek aan het ziekenhuis te New York. AMSTERDAM, (K.N.P.) Maandag 11 September is van de luchthaven Schiphol een vliegtuig vertrokken met aan boord 13 missionarissen en een leek. Het vliegtuig was ge charterd door de Raptim, de jonge organisatie, die ten doel heeft de reizen der missionarissen te verzor gen. Onder de passagiers bevonden zich H. H. Exc. Mgr. G. van Oor schot van de Congregatie van de Witte Paters, Apostolisch Vicaris van Mbeya, en Mgr. Winters, een Iers missionaris van de Orde der Palatijnen, Apostolisch Prefect van Imbulu, beiden in het gebied Tan ganyika in Midden Afrika; verder waren er de Provinciale Overste der Zusters Ursulinen van Bergen (N.H.), Moeder Gabriël, die voor 'n visitatiereis naar Afrika vertrekt, en de Provinciale Overste van de Witte Zusters van Lavigerie, Moe der Eugène, die naar Carthago reist voor het bijwonen van een bijeenkomst van alle provinciale oversten in het generalaat der Witte Zusters aldaar. Al deze missiona rissen, alles bij elkaar een opge ruimd gezelschap van moedige mensen, waren gaarne bereid aan de verslaggever van het K.N.P. de hoofdlijnen van hun werk uiteen te zetten. Onder de passagiers was ook de neger-priester Marco Mihayo, die onlangs bij de bisschopswijding van zijn bisschop, Mgr. Bronsveld, te genwoordig was. Hij zeide de won derlijkste herinneringen uit Neder land mee naar Afrika te nemen, doch behalve die herinneringen voerde hij ook een Europees won- HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 NCRV. 7.00 Nieuws, 7.15 Ochtendgym nastiek, 7.30 Gram. muziek, 7.45 Een woord voor de dag, 8.00 Nieuws en weerberichten, 8.15 Gewijde muziek, 8.45 Gram. mu ziek, 9.00 Voor de zieken, 9.30 Gram. muziek, 10.30 Morgen dienst, 11.00 Pianorecital, 11.30 Gram. muziek, 12.30 Mededelin gen, 12.33 Orgelconcert, 13.00 Nieuws, 13.15 Promenade orkest en solist, 14.00 Amusements muziek, 14.45 .Dein Reich kom- me', oratorium, 16.15 Voor de jeugd, 17.00 Cembalo gezelschap, 17.30 Residentie orkest, 18.00 Gemengd koor, 18.30 Voor de strijdkrachten, 19.00 Nieuws en weerberichten, 19.15 Boekbe spreking, 19.30 „Internationale kunstfoto's in Amsterdam", cau serie, 19.40 Radiokrant, 20.00 Nieuws, 20.05 Gram. muziek, 20.15 Kamermuziek, 21.10 Cau serie over Canada, 21.45 Radio philharmonisch orkest, 22.45 Avondoverdenk. 23.00 Nieuws, 23.15 Strijkorkest, 23.4524.00 Gram. muziek. BRUSSEL, 324 m. 12.00 Gram. muziek, 12.15 Lichte muziek, 12.30 Weerberichten, 12.32 Lichte muziek, 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muziek, 13.20 Klassieke muziek, 14.15, 14.45, 15.15 en 15.45 Gram. mu ziek, 17.00 Nieuws, 17.10 Gram muziek, 17.30 Klankbeeld, 17.40 Gram. muziek, spreking, 18.00 18.30 Voor de soldaten, 19.00 Nieuws, 19.30 Gram. muziek. 19.50 Radio-feuilleton, 20.00 Omroeporkest en solist, 21.00 Actualiteiten. 21.15 Gram. mu- :iek, 22.00 Nieuws, 22.15 Roman- ische muziek, 23.00 Nieuws, 3.0524.00 Verzoekprogramma GENEVE (K.N.P.)Z. H. Exe. Mgr. Fr. Charrière, bisschop van Lausanne, Genève en Freiburg, in wiens gebied aan het meer van Genève Caux is gelegen, het Europese hoofdkwartier van de beweging de „Morele Herbewapening", hoeft aan de geestelijkheid en de gelovigen van zijn bisdom een schrijven gericht, waarin hij hen waarschuwt tegen de gevaren van deze beweging. Reeds in 1948 gaf de bisschop een soortgelijke ver klaring uit. BRUSSEL, 484 m. 2.05 Gram. muziek, 13.00 lieuws, 13.10. 13.30, 14.00, 16.30. 7.10, 18.45, 19.20 en 19.40 Gram. nuziek. 19.45 Nieuws, 20.00 lymphonie orkest, 21.15 Gram. muziek, 22.00 Nieuws, 22.15 Jazz muziek, 22.55 Nieuws, 23.00 Gram. muziek, 23.55 Nieuws. Hij noemt het een delicate kwes tie; hij erkent dat de beweging een ernstige poging doet het hare bij te dragen tot herstel van de so ciale en internationale orde door de mensen voor te houden, dat zij eerst hun eigen fouten moeten er kennen alvorens anderen te be schuldigen, en door Gods opper gezag te erkennen. Zij hebben hiermede ontegenziggelijk succes sen geboekt. Voor Katholieken, die toch altijd sceptisch moeten staan tegenover een „ideaal, dat niet vol doende aandacht schenkt aan de essentiële vraagstukken als het mysterie van de Allerheiligste Drie-eenheid, de goddelijkheid van Christus, de door Hem gestichte Kerk en de Sacramenten", past in dezen een gereserveerde houding. De bisschop noemt het een ge vaarlijke valstrik; het zoeken naar een gemeenschappelijke basis voor verschillende belijdenissen mag niet gebeuren ten koste van fundamen tele waarheden, die niet door allen worden aanvaard. Alleen Katholie ken. die „trouw blijven aan zich zelf", kunnen deelhebben aan deze beweging. Waarschuwing van Kardinaal Fri.ngs Deze waarschuwing van Mgr Charrière sluit aan op wat Kardi naal Frings, aartsbisschop van Keulen, over hetzelfde onderwerp zeide in de maand Juni van dit jaar naar aanleiding van een grote mee ting te Gelsenkirchen onder voor- zitterschap van Dr. Buchman, stich- 17.50 Boekbê- 'er en leider van de beweging; de Ksmerniuziek, kardinaal zeide letterlijk, ,,dat de tijd gekomen was, dat alle Katho lieken daartegen gewaarschuwd moesten worden". Engels verbod In 1948 werd deelneming aan de beweging van de „Morele Herbewa pening", een andere naam voor de Oxford-groep, die tijdens de oorlog in Engeland ten zeerste in dlscre- diet raakte, door het Engelse Epis copaat voor Katholieken verboden. Franse verklaring In hetzelfde jaar heeft het Fran se Episcopaat, na dit in 1947 reeds te hebben gedaan, nogmaals een verscherpte verklaring betreffende deze beweging uitgegeven. De Franse bisschoppen schreven voor: 1 Geen Katholieken dienen bij eenkomsten van „MoralRearma- ment" bij te wonen, b t alve zij, die goed onderricht zijn in him gods dienst en eerst advies hebben inge wonnen bij een priester, die vol doende geïnformeerd is omtrent de voorwaarden, die nodig zijn, wil een katholiek aan dergelijke bijeen komsten zonder schade deelnemen. 2 Priesters en religieuzen, en, a fortiori, seminaristen, zullen „Mo ral Rearmament" niet bijwonen, zonder machtiging te hebben ont vangen van hun bisschoppen of geestelijke oversten. Zij zulleh on der alle omstandigheden er voor zorg dragen, dat niet de indruk wordt gewekt, dat hun aanwezig heid bij de bijeenkomsten van Moral Rearmament" enige princi- piëeie goedkeuring van de kant van de Hiërarchie met betrekking tot de beweging inhoudt. In Nederland verscheen reeds voor de oorlog een boekje van de hand van pater Dr. Th. Piket S.J., »De Oxford-groep", waarin hij meende te moeten ontkennen, dat het geoorloofd zou zijn voor Katho lieken om aan deze beweging deel te nemen, welke mening hij in Juli 1948 nogmaals bevestigde met ver wijzing naar het „Monitum" van 5 Juni 1948, waarin het Heilig Officie krachtig en duidelijk waarschuwde tegen de „thans alom dreigende oecumenische vervlakking". Hoezeer heerst de dood nog in de leden (p— der Kerk! De zonde, ifl\ hartstocht, het ver- strikt-zijn in 't aard se, in de wereldsge zindheid, in de God vergetenheid, in een leven dat het Heilig Doopsel in het aange zicht slaat. Wenend, smekend staat de Kerk bij zovele doods baren der mee, zogvuldig in een hand tas meegedragen, een pendule, want in zijn kerk was geen klok. Hij vertelde overal zijn vreugde over deze klok. Minder aangenaam was hem het klimaat over een dikke regenjas had hij een nog dikkere winterjas aangetrokken en dat in September! Ook met dit vliegtuig vertrokken de Witte Paters Jan en Ted Smelt, tweelingbroers, die samen op het seminarie studeerden, samen ble ven zitten of overgingen, samen priester werden gewijd en samen 15 jaar in de missie van Bang- weolo werkten in Noord-Rhodesia; samen vergezelden ze de Afrikaan se bedevaart naar Rome, kwamen samen op verlof en gaan nu samen weer naar de missie terug. Doch niet alleen deee tweeling broers, doch het gehele gezelschap missionarissen was een gesloten eenheid, die zich straks over Mid- den-Afrika zal verspreiden om het zelfde werk te doen: het Godsrijk uitbreiden op aarde. VRIJ DRUKKE HANDEL AMSTERDAM, 11 Sept. De Beurs opende vandaag vast voor alle rubrieken, waarbij de Indone sische waarden, evenals Vrijdag, het meesrt op de voorgrond traden. De vaste stemming tegen het slot van de vorige week, waarbij vele Indonesische fondsen in open hoe ken verhandeld zijn, hebben het publiek in de markt gelokt en de meeste commissionairs en bankiers hadden vandaag vele aankooporders geboekt. Vanzelfsprekend speelt de geaccumuleerde vraag van het week end hierbij een rol. Veel concreet nieuws voor de Beurs was er overi gens niet. Liepen op de industriemarkt de koersen na een hogere opening aan vankelijk iets achteruit, de cultuur- markt kon zich niet alleen hand haven maar wist nog enkele punten aan de openingswinst toe té voegen. Ook vandaag open hoeken in vele soorten en een zeer vaste stemming voor vrijwel alle Indonesische pa pieren. Het slot kwam voor vrijwel alle rubrieken op nagenoeg het hoogste punt van de dag. Cultures boekten een winst van 3 tot 6 punten, Deli was in een tape zelfs 7 punten ho ger doch kon deze winst niet geheel behouden. Ook de Scheepvaart- en Industriemarkt was vrij druk, doch de winsten bleven hier iets beperk ter. Unilever vormde met een koers stijging van ruim 6 pet. een uitzon dering. De guldens staatsleningen waren eerder iets luier. De dollarleningen in overeenstemming met de Ame rikaanse certificaten echter vast. Het agio liep met niet minder dan een vol procent op tot 7% pet. PRINS BERNHARD IN ENGELAND Z. K. H. Prins Bernhard is gis termiddag voor een kort bezoek naar Engeland vertrokken. De prins zal zich vandaag naar de De Havillandfabrieken te Hat field begeven teneinde een vlucht te maken met de nieuwe Cornet, DCMrrM/T,,, een viermotorig passagiersvlieg- DtlNtUICTUS 1 tuig met straalaandrijving. Het wordt met de dag duidelij ker en ook Moskou zal dit be langrijke feit niet ontgaan, dat de brutale communistische aan valsoorlog in Korea de democra tische wereld heeft wakker ge schud en wel diep heeft overtuigd dat de apathische houding, een gevolg van de oorlogsmoeheid na de .oorlog, niet ilanger verant woord is. Wat vandaag in Korea gebeurde, datzelfde kan morgen in Duitsland, op de Balkan, in Perzië of Turkije plaats vinden en Korea heeft wel heel duidelijk geleerd, welk een belangrijke voorsprong de goed voorbereide agressor heeft boven de landen, die in hun naïviteit meenden, slat het zo'n vaart niet zou lopen en dat de Russische beer wel zou grommen en dreigen, maar niet zou bijten. Ook nu was er weer een staatsman, die Moskou door had en dat was Winston Churchill, die reeds twee jaar lang met grote aandrang op een veel ster kere bewapening heeft aangedron gen, omdat hij het misleidende vredesgefluit van de rode voge laar door had. Hij heeft deswege wel moeten riskeren, dat hij door de communisten als oorlogsophit ser nummer een werd gebrand merkt, maar Korea heeft wel dui delijk bewezen, dat de Russische beer niet alleen gromt, maar ook wel degelijk bijt. Het is precies zo, als de Ameri kaanse diplomaat Bedell Smith, die van 1943 tot 1950 ambassadeur in Moskou was, dezer dagen in 'n interview zeide, dat de Russische regering, die een zeer agressieve politiek volgt, niet perse een oor log wil, maar er wel ernstige re kening mee houdt, dat een oorlog op een gegeven moment een niet meer te ontkomen gevolg is van haar politiek. Ook Hitler had lie ver zijn doeleinden zonder een oorlog bereikt, maar was bereid als het niet anders kon, een oor log te riskeren. Momenteel is de Russische le germacht aanzienlijk sterker dan die van de democratische volke ren en de voorsprong daarvan moeten de Ver. Staten in Korea thans betalen met duizenden jon ge Amerikaanse mensenlevens. Het gebeurde in Korea heeft tot gevolg gehad, dat Churchill's stem niet meer is die van een roepende in de woestijn. Amerika is voor- nemlis, zoals de afgelopen we ken wel duidelijk gebleken is, de handschoen van het Kremlin op te rapen en hoe diep betreurd het ook moet worden, de Amerikaanse welvaartseconomie van na de oor log wordt nu geheel omgescha keld op de oorlogseconomie. Hoe dwaas de beschuldiging van communistische zijde is, dat de democratische volkeren zich uitrusten voor een oorlog met de Sovjéts, is wel duidelijk gebleken uit het feit, dat tegenover de be wapening van Rusland de demo cratische landen een geweldige achterstand hadden in te halen. Maar nu gooit Washington het roer om en, zoals president Tru man verklaarde, moet thans een achterstand van jaren op korte termijn worden ingehaald. Heel de geweldige Amerikaanse indu strie wordt thans omgeschakeld op de oorlogsindustrie om in een zo kort mogelijke tijd deze ach terstand in te halen. Maar Truman begrijpt, dat hij er daarmee niet is. Zeer belang rijk is dan ook zijn mededeling, dat het Amerikaanse leger in West Europa nog voor het voorjaar nog belangrijk zal worden versterkt. Men gaat daarbij uit van de ge dachte, dat Rusland in de winter geen oorlog kan gaan voeren en voor het voorjaar komt, zal de weermacht in Europa zodanig moeten worden versterkt, dat Moskou zich wel tweemaal zal be denken alvorens het oorlogsavon- tuur te wagen. In de tweede oor log heeft het bijna twee volle ja ren gekost en een groot aantal mensenlevens voor de geallieer den het door Duitsland bezette West-Europa weer konden be vrijden. Het is een hoopvol en verblijdend teken voor West- Europa, dat men in Washington niet bereid is dit risico nog eens te nemen. De grens tussen de geestelijke vrijheid en een mens onwaardige terreur, ligt aan de Elbe, zeide kort geleden generaal Eisenhower en Truman toont zich thans bereid de consequentie daar van tenvolle te aanvaarden. Maar deze verhoogde activiteit van ons, zo zeide Truman, zal zeker niet mogen leiden tot een verslappen de activiteit van West-Europa zelf. Onze verstrekkende maatregelen mogen niet alleen leiden tot een geruststelling, maar ook tot een prikkeling de eigen krachtsin spanning zo ver mogelijk op te voeren. In het licht van deze waarschuwing mogen we ook ze ker zien, de plotselinge activiteit van de Engelse Labour-regering, die haar oorlogsbudget niet alleen tot 34 milliard pond opvoert, maar men verwacht ook, dat Atllee van daag in het Lagerhuis zal mee delen, dat het aantal Engelse di visies in Duitsland van 2 op 5 zal worden gebracht Ook de Franse regering zal haar troepensterkte in West Duitsland met ruim 100.000 man versterken. Daarnaast wordt verwacht, dat de Grote Drie die vandaag in Washington bijeen komen, belangrijke beslissingen zullen nemen inzake de bevel voering van de geallieerde strijd krachten in West-Europa, tot ver sterking van het West-Duitse po- litieleger en stopzetting van een verdere demilitairisering van Duitsland. Het is wel verschrik kelijk, dat 5 jaar na een tweede wereldoorlog, een dergelijke in tensieve oorlogsvoorbereiding no dig is, maar het is de enige kans een derde wereldoorlog en een nieuwe bezetting van West-Europa ditmaal door de Russen te voorko men. En om dit te voorkomen is geen offer te groot. (Vervolg van pagina 1) aantekende tegen wat hij de dictatuur van de C.V.P. meer derheid achtte, maar uit de mid delen, die hij bezigde om dit protest tot gelding te brengen, blijkt echter duidelijk, dat ook Spaak niet werd gedreven door liefde voor België en de demo cratie. Hij heeft niet geaarzeld, om zijn zin door te drijven, hec land te brengen aan de rand van de burgeroorlog en anar chie. En alsof dit oordeel nog niet scherp genoeg is, voegt de heer K. hier aan toe, dat de ge niale opportunist, die Spaak bleek te zijn, wel gewonnen heeft, maar dat de drie doden te Luik niet meer uit hun graf op staan. Dat de democratische rechts orde door de terugkeer van Leo pold in gevaar werd gebracht, zelfs geen enkele socialist heeft dit durven beweren. Maar, zo gaat de heer K. verder, dat het optreden van Spaak dit wel ge daan heeft, hebben de gebeurte nissen duidelijk bewezen. Tenslotte rekent de heer K ook nog even af met de wijze, waarop sommige socialistische bladen in Nederland, getracht hebben, het optreden van hun socialistische partijgenoten in België te verdedigen. Wat „Vrij Nederland" bier durfde schrijven, zegt „de Per- sonalist", over het wegen van stemmen inplaats van die te tel len en over de z.g. dwang van kerk en geestelijkheid, troffen we tot dusver alleen maar bij de Moscovietén aan. Daar kan V.N., dat zulk een voortreffelijke de mocratische reputatie had hoog te houden, het mee doen! De les uit dit Belgische drama is volgens de heer K. deze: Wie de democratie niet om der wille van het democratisch principe zelf, maar om de partijbelangen steunt, gedraagt zich ondemo cratisch. Z.i. zijn daarover én de C.V-P. èn de Belg, socialisten gevallen. Hij eindigt met zijn partij genoten te herinneren aan de woorden van de bekende Engelse socialistische voorman Figgis die zeide: „Wie bereid is ten bate van een door hem essenti eel geachte hervorming de de mocratie op zij te zetten en dus uiteindelijk de begeerde maat regel hoger stelt, dan de opvoe ding der partijgenoten tot „ver antwoordelijkheid", gaat uit van een andere hiërarchie van waarden, dan door ons wordt aanvaard en mag dus geen de mocraat heten." Tot zover dit artikel in „De Personalist", waarin inderdaad op een volkomen objectieve wiize op de ernstige democrati sche fouten in de Belgische kwestie wordt gewezen. Waar helaas van Ned. socialistische zijde o.i. uit een verkeerde en bedenkelijke partij - solidariteit officiële socialistische instanties zich achter dit ondemocratiscn optreden van de Belg. socialis ten hebben geschaard, is ook in Nederland een begrijpelijke on rust ontstaan over de democrati sche betrouwbaarheid van de Ned. P.v.d.A. Misschien, dat dit artikel in „De Personalist" de weg kan openen, tot een herziening van dit standpunt. Uit een gezond constructief politiek oogpunt op meer dan één terrein, zou dit 'voor ons land zeker gewenst zijn. J. H. FEUILLETON Een oorspronkelijk verhaal uit het boerenleven 10. Ze gingen de kamer in. Naast de glazen stolp over het Maria- beeldje op het kastje, lag 'n sta pel brieven en kaarten. Maria graaide erin en haalde een licht rose gekleurde enveloppe voor de dag. „Kijk 'ns; Aan de weledelge strenge Heer Pauol, zie je, Pauol van Buchem. Ingenieur Gelderse Elect. Mij. P. A. de Reuver de Peppelhoeve". Ze hield de enve loppe tegen Gonda's neus. „Moet je eens ruiken: Eau de Cologne!" Gondje haalde diep op. „Nee dat ruikt nog veel fijner, veel defti ger. Dat is iets anders. Die brief zal wel van zijn vrouw ziin." „Ja", zei Marie, „dat zal ook wel een fijn mens zijn". „En die andere?" „Oh. dat zijn maar kranten en die gele brieven zijn van de Maat schappij. Het is de eerste keer dat hij zelf hier een brief krijgt. PauolPauol, wat een naam hè?" „Gut, wat zegt nou 'n naam?" „Nou dat vind ik wel! Of dat je nu Kees of Piet tot hem zegt of Pa....oei". Ze hield de „oe" lang aan en zette h'aar lippen vooruit. „Wat zou 'n getrouwde vrouw nog naar haar man kunnen schrij ven?" „Over de kinderen misschien". „En hij heeft niet eens kinde ren", antwoordde Marie. „Hoe weet je dat nu?" „Ja dat weet ik niet, maar ik stel me hem zo maar voorHij is nog echt een leuke jongen en niets geen vader. „Zij schrijft ook niet slecht. In zo'n wereld is toch alles anders dan bii ons". „Ik wou, dat ik eens wist wat er in stond. Dat zou ik nu best eens willen lezen." Marie lei de couranten brie ven weer terug en de rose-enve- loppe boven op. De Reuver was de laatste we ken, iets heel ongewoons voor hem, al een paar maal naar het dorp geweest Waarom wisten ze thuis niet, maar het moest wei voor iets gewichtigs zijn. 't Was midden in de hooitijd. Hij had er reeds de hele week twee maaiers op zijn land staan. Iedere morgen om vier uur was de Reuver er zelf uit geweest. Om half vijf zat hij er met Gon reeds onder de koeien. Nu in de hooitijd moest Gon de melk maar verder ver zorgen en de kannen bii de sluis aan de dijk zetten. Voor de maai ers 'kwamen, wilde hii zelf met de garf het bedauwde gras reeds gekeerd hebben. Het was nog amper licht en de dauw lag nog over de velden. Maar reeds een uur later zag hij de eerste zonne stralen van achter de horizon doordringen en de slierten dauw door de eerste stralen kringelen. Dan wist hij of het weer een hete dag zou worden. De Reuver hield van de stilte in die wijdse vlakte, het was er meest zo rustig. En wanneer de fluit-kwetterende leeuwerik flad derend omlaag kwam gevallen, viel er meteen de stilte nog dieper. Meestal wanneer de Reuver reeds een groot stuk gekeerd had, kwamen er de twee maaiers aan gestapt. Aan hun met een zak om wonden zeisen bemmelden een tuit drinken en een blauw geruite etenszak. Nu was op deze morgen De Reuver om acht uur nog niet naar het veld. De vrouw had hem al een paar keer aangeke ken. „De Reuver ben je met maai en al klaar?" Hij deed alsof hij het niet hoorde. „Of dat ge het er al af hebt?" „Ge moet er Gon vandaag maar 'ns sturen om oppers te zetten. Ze kunnen dat met d'r tweeën vandaag niet af." Dat was een zijdelings antwoord ge weest: dat hij er die dag zelf niet was. Even later had hij zijn vettig glimmend petje verwis seld tegen de „zijje" en was op gestapt met: „Ik gao efkes." Met zijn korte vinnige pasjes, tikkend met zijn stok bij iedere stap, zag de vrouw hem later over de dijk gaan in de richting van Wanre. Hij kwam het werkvolk van de Maatschappij reeds tegen, maar hij veinsde ze niet te zien. Wat later liep hij met een boer mee, die een koe leidde. ,,'t Vee goed?" „Best!" „En de vrouw?" „Mag zo wel zijn." Toen liepen ze gestadig door en zwegen. Het beest loeide, wanneer het voorhij ander vee in de wei ging. „Wat hebben ze daar voor ke ten gezet omtrent jullie?" „Zwijg stil mens. 't Is voort met de rust gedaan bij ons. Ze gooien verdomd de hele polder ten onderste boven. Ze hebben de hele weg kapot gereden. Ge kunt er nog geen voer hooi meer naar binnen krijgen met al die karresporen. Ge behoeft 'm niet te hoog te laden of ge schokt warempel van de dijk af. Ik wou toch eens gaan praten met „den Burger" of daar nou niks aan te doen is." „Ge begint er anders niet veel tegen zo'n groot lichaam." En weer was ieder met zijn eigen gedachten bezig en werd er in lange tijd niet gesproken. Ze liepen zwijgend naast elkaar. Waar een zijweg kwam, scheid den hun wegen. De Reuver ging naar de kom van het dorp en klom, met beide handen aan de leuning, de trappen van het grijs gepleisterd raadhuis op. Binnen tikte hij tegen een mat glazen raampje. „Ah, juffertje, ik wou er graag even de burgemeester spreken." „Wie kan ik zeggen, dat er is?" „De Reuver. Zeg maar de Reu ver van de raad." (Wordt vervolgd)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1950 | | pagina 4